Maksamatta jääneet palkat

Höynä

Olen työskennellyt ketjuyrityksessä nelisen vuotta. Harhauduin eri asian tiimoilta tutkiskelemaan tarkemmin alani TES:iä ja huomasin että saamani tuntipalkka on ensinnäkin alemmalla tasolla kuin kollegojeni ja työkokemusvuodet ovat jääneet pahasti jälkeen. Olen nopealla laskukaavalla menettänyt siis palkkatuloja muutamia satoja euroja.

Liittoon en kuulu ja luottamusmiehestä ei ole hajuakaan ko. firmassa.
Miten tästä eteenpäin, mitä kautta minun tulee alkaa asiaa selvittämään ja tuleeko minun myös hankkia alan aikaisemmat TES:it paperiversioina todistaakseni kantani?
Mikä on vastuuni kun työnantajalle olen selvittänyt työhönottotilanteessa alan koulutukseni ja aiemmat työpaikkani kirjallisesti, onko laillista jättää nämä palkat takautuvasti maksamatta koska en itse ollut täysin selvillä TES:in suhteen?
Palkkanauhat ovat lähesstulkoon kokonaisuudessaan tallessa, teenkö laskelmat ensin itse?

Kokeneemmat, kaipaan apuanne.

14

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laininko
    • työ on palkka

      Se, että olet saanut tehdä töitä tuon ajan, on palkka.

    • qrtjurtuyh

      5 vuoden palkat on mahdollista saada takautuvasti. Ensimmäisenä otat yhteyttä luottamusmieheen. Pitäisi neljässä vuodessa olla jo selkoa kuka on kyseessä... Jos et oikeasti tiedä niin kysyt työkaverilta.

      Se ettet kuulu liittoon onkin sitten omaa tyhmyyttä näin suoraan sanottuna. Sieltä kautta asia selviäisi yhdellä puhelinsoitolla.

      • ay on syöpä

        Liittoon kuuluminen se vasta tyhmää onkin ja on suora epäluottamuslause työnantajaa kohtaan. Kuka haluaa palkata jonkun liiton änkyrän, kun kunnollisia työntekijöitä pursuaa ovista ja ikkunoista? Suomi on lamassa juurikin Ay-syövän takia, mutta onneksi hommaan on tulossa väkisinkin muutos ja tulevaisuudessa kaikki sopimukset luodaan paikallisesti kahden kesken ilman taustavaikuttajia.


      • minävaan
        ay on syöpä kirjoitti:

        Liittoon kuuluminen se vasta tyhmää onkin ja on suora epäluottamuslause työnantajaa kohtaan. Kuka haluaa palkata jonkun liiton änkyrän, kun kunnollisia työntekijöitä pursuaa ovista ja ikkunoista? Suomi on lamassa juurikin Ay-syövän takia, mutta onneksi hommaan on tulossa väkisinkin muutos ja tulevaisuudessa kaikki sopimukset luodaan paikallisesti kahden kesken ilman taustavaikuttajia.

        Liittoon liittyjä voi maksaa jäsenmaksuja itsekin,ei siitä työnantajan tatvitse tietää mitään.Oman alan liitosta saa tiedon jäsenmaksun suuruuden ja muitakin neuvoja.Muistakaa jos on oikeksia niin on myös velvollisuuksia työpaikalla.


      • All is said
        minävaan kirjoitti:

        Liittoon liittyjä voi maksaa jäsenmaksuja itsekin,ei siitä työnantajan tatvitse tietää mitään.Oman alan liitosta saa tiedon jäsenmaksun suuruuden ja muitakin neuvoja.Muistakaa jos on oikeksia niin on myös velvollisuuksia työpaikalla.

        Työntekijän ainut oikeus työpaikalla on oikeus tehdä työtä ja ainut velvollisuus on tehdä työ moitteettomasti.


    • Pidä puolesi!

      Työnantajan kuuluu maksaa vähintään TESin mukaista palkkaa. Sinulla on oikeus saada takautuvasti maksamatta jääneet palkat tai vuorolisät. Jos palkan määrittämisessä tai palkanlaskennassa on tapahtunut virhe, on se oikaistava. Pidä tallella palkkanauhat ja työaikakirjanpitosi. Ota yhteyttä esimieheen ja palkanlaskentaan.

      Joudut itse vaatimaan palkkoja, koska ne jäävät muuten maksamatta! Kannattaa lukea oman alan työehtosopimus kunnolla läpi. Liity myös oman alasi ammattiliittoon!

    • aphöynä

      Kiitos vastauksista.

      Oman alani liittoon en enää liity, koska ovat osoittautuneet kauniisti sanottuna munattomiksi aikaisemmissa työsuhteissani kokemissani väärinkäytöksissä.

      Esimerkkinä mainittakoon että palkanmaksun ajankohdassa tuli aiemmassa firmassa erimielisyyksiä, minä kun olisin toivonut palkkani työsopimuksessa kirjattuna palkanmaksupäivänä enkä sitte joskus (viikon-kolmen päästä). Liiton vastaus oli luokkaa "no sano niille siitä, ei me ny oikein voida mitään tehä..."

      Jos maksan palkastani muutamia kymppejä kuussa, toivon että sieltä vaivautuisi edes joku ottamaan edes puhelimen käteensä ja muistuttamaan työnantajaa hänen velvollisuuksistaan, jotka eivät auenneet kun työntekijä niistä huomauttaa.

      • olet itikka

        Olisit iloinen että työnantaja edes on palkannut kaltaisesi inisijän töihin. Kovin pitkään et kuitenkaan tule työelämässä selviämään tuolla asenteella, kun jatkuvasti pitää olla nokat vastakkain yritysten kanssa. Fiksumpia tekijöitä on kuitenkin tulossa niin ovista kuin ikkunoistakin.


    • koettu on

      kyllä duunarin pitää saada aina palkkansa , ei työn antaja voi eikä saa
      vedättää palkan maksua , se on tultava ajallaan.

      ottakoon vaikka velkaa saadakseen palkat maksettua ... !!!

      • Nimimerkki varattu

        Sikäli outoa, että suomen laki ei ole kriminalisoinut työnantajan varkautta (palkat ja lisät jää maksamatta) palkanmaksussa, mutta työntekijä on raskautetusti syyllinen jos työnantajan ja omat rahat menevät sekaisin.


      • Työnantaja määrää
        Nimimerkki varattu kirjoitti:

        Sikäli outoa, että suomen laki ei ole kriminalisoinut työnantajan varkautta (palkat ja lisät jää maksamatta) palkanmaksussa, mutta työntekijä on raskautetusti syyllinen jos työnantajan ja omat rahat menevät sekaisin.

        Työnantaja on aina korkeammassa asemassa kuin joku haiseva duunari. Työntekijän palkka on se, että saa luvan tehdä töitä, kun toinen vaihtoehto on joutua yhteiskunnan alimmaksi pohjasakaksi: työttömäksi.

        Duunarin velvollisuus on tehdä kaikkensa välttääkseen tämä status, eli tarvittaessa vaikka luopua rahapalkasta kokonaan.


      • jare
        Työnantaja määrää kirjoitti:

        Työnantaja on aina korkeammassa asemassa kuin joku haiseva duunari. Työntekijän palkka on se, että saa luvan tehdä töitä, kun toinen vaihtoehto on joutua yhteiskunnan alimmaksi pohjasakaksi: työttömäksi.

        Duunarin velvollisuus on tehdä kaikkensa välttääkseen tämä status, eli tarvittaessa vaikka luopua rahapalkasta kokonaan.

        Ei todellakaan ole paska puhetta


    • Höynä

      Kiirettä on pitänyt opiskelun sekä satunnaisten töiden parissa ja laskentoni ovat vielä keskeneräiset. Viikko sitten kyseinen työnantajani lähestyi minua puhelimitse ja kyseli työsuhteen jatkumisesta koska ylemmältä taholta oli häntä käsketty niin tekemään. "Roikun" kuulemma listoilla huolimatta mm. siitä, että otan vastaan työvuoroja nopeallakin aikataululla sairastapauksen sattuessa sekä teen hyvinkin lyhyitä vuoroja jos tilanne niin vaatii.
      Haluja sanoutua irti toki on aika ajoin, mutta mitä hyötyä siitä on kummankaan kannalta, koska olen kuitenkin nollasopimuksella töissä? Mahdollisia motiiveja kellään esittää?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe