Onko ok jos ei syö paljoa muutamaan päivään?

Feellss.

Mulla on ollut vähän stressiä ja oon syönyt viimeset kolme päivää 500-600 kaloria päivässä, koska ruoka ei yksinkertasesti mee alas. Voin silti ihan hyvin ja olo on kylläinen. Normaalisti syön n. 1200 kaloria. Ja liikun 1-2h päivittäin.. eihän keho mee säästöliekillä näiden kolmen päivien takia? Toivottavasti huomenna ruoka maistuis:)

13

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsfdsfdsfsdfsd

      Mielestämme tämä on normaalia. Teemme jatkossakin kuten meille kerrotaan: Enemmän voita, älä välitä jos tuntuu jo ällöttävältä, lisää sianlihaa, enemmän kookosta, vältä piristäviä hedelmiä, älä välitä jos päätä särkee. Älä syö kuituja, nehän voivat jopa parantaa suolen toimintaa, ummetus kunniaan! Läträä transrasvojen kanssa. Älä syö kasviksia. Varo kaikkea punaista! Yksikin pala sokeria on kuolemaksi!

    • 13+9

      Terveellisestä ruokavaliosta kiinnipitäminen olisi erittäin tärkeää etenkin silloin kun on stressaava ajanjakso. Kehosi ei varmasti mene muutaman päivän takia säästöliekille, mutta siitä stressistä selviää paremmin, kun muistaa syödä terveellistä ruokaa. Kokeile esimerkiksi marjaisia smoothieita ja pähkinöitä ja raikkaita salaatteja, joissa on paljon vihreää. Hyvät rasvat, kasvisten vitamiinit ja mineraalit, sekä hyvät proteiinit (esim. kalasta) pitävät sinut virkeämpänä ja jaksat paremmin stressiä.

      Kokeile rentoutumista tai joogaa rauhoittumiseen. Ehkä ruokakin alkaa maistua paremmin. Esimerkiksi älypuhelimeen saa ladattua erilaisia jooga-, mindfullness- ja rentoustusappseja, joita voi käyttää apuna. Jo 5 minuttia rentoutusta kahvitauoilla auttaa jaksamaan.

    • cuba libre

      Ei säästöliekki ole mikään kaiken-jumittava-on-off-mekanismi, mikä yhtäkkiä laittaa elimsitön ylläpitämään huomattavaa ylipainoa -2000kcal vajeella.

      Mutta seuraavissa jutuissa esiintyviin faktoihin kannattaa tutustua, kun suunnittelee tuollaista jojodieettiä:

      Ensinnäkin tuollaisessa 500-600kcal dieetissä ei ole järkeä, eikä 1200kcal ole mitään normaalisti syömistä:
      http://patrikborg.blogspot.fi/2013/01/ei-alle-1500-kcal.html

      Säästöliekki, kyllä se on olemassa muttei mikään niin maaginen juttu mitä päivitellään. Kuulemma minunkun laihtuminen olisi muka toppaantunut säästöliekkiin jos olisin pöytäksekustelijoihin uskonut. Mutta menin faktojen mukaan ja laihduin.
      http://patrikborg.blogspot.fi/2011/08/saastoliekki.html

      Laihdtuminen edellytttää aina pitkäaikaista miinuskaloreilla menoa. Mikäli haluaa laihtua erityisen nopeasti, kannattaa tämä ottaa huomioon myös:
      http://patrikborg.blogspot.fi/2012/12/nalkavelka.html

      • 17+15

        "Mutta seuraavissa jutuissa esiintyviin faktoihin kannattaa tutustua, kun suunnittelee tuollaista jojodieettiä:"

        Mitä jojodieettiä? Aloittaja selvästi sanoi, että takana on stressaava ajanjakso, jonka aikana RUOKA EI OLE MAISTUNUT.


      • cuba libre
        17+15 kirjoitti:

        "Mutta seuraavissa jutuissa esiintyviin faktoihin kannattaa tutustua, kun suunnittelee tuollaista jojodieettiä:"

        Mitä jojodieettiä? Aloittaja selvästi sanoi, että takana on stressaava ajanjakso, jonka aikana RUOKA EI OLE MAISTUNUT.

        Hetkellisesti tuollainen matalankalorinen ruokavalio nyt ei juuri mitään aiheuta. Sillä on lyhyeen paastoon liittyviä positiivisiakin vaikutuksia.

        Painonhallinnallista vaikutusta sillä taasen ei ole. Terve elimistö kun taasen palauttuu ja sitten tulee mässäiltyä vajeet täyteen.

        Pidemmällä tähtäimellä. No, siinä oli perusteet, miksi selvästi alle 1500kcal dieetit eivät välttämättä ole se järkevin vaihtoehto.

        Mitä mieltä itse olet? Tutustuitko asiaan liittyviin faktoihin? Mistä haluat keskustella?


      • cuba libre
        cuba libre kirjoitti:

        Hetkellisesti tuollainen matalankalorinen ruokavalio nyt ei juuri mitään aiheuta. Sillä on lyhyeen paastoon liittyviä positiivisiakin vaikutuksia.

        Painonhallinnallista vaikutusta sillä taasen ei ole. Terve elimistö kun taasen palauttuu ja sitten tulee mässäiltyä vajeet täyteen.

        Pidemmällä tähtäimellä. No, siinä oli perusteet, miksi selvästi alle 1500kcal dieetit eivät välttämättä ole se järkevin vaihtoehto.

        Mitä mieltä itse olet? Tutustuitko asiaan liittyviin faktoihin? Mistä haluat keskustella?

        Kyllähän sitä kaikki kokevat tilapäistä ruokahaluttomuutta. Niin minäkin. Silloin tulee syötyä vähemmän. Pidemmällä aikavälillä terve ihminen taasen kuittaa sen asian syömällä, kun ruokahalu aikanaan herää.

        Mikäli koko eliniän oikeasti noudattaa alle 1000kcal dieettiä (useat väittävät tekevänsä näin, mutta syövät todellisuudessa enemmän), on se käytännössä syömishäiriö.


      • 17+15
        cuba libre kirjoitti:

        Hetkellisesti tuollainen matalankalorinen ruokavalio nyt ei juuri mitään aiheuta. Sillä on lyhyeen paastoon liittyviä positiivisiakin vaikutuksia.

        Painonhallinnallista vaikutusta sillä taasen ei ole. Terve elimistö kun taasen palauttuu ja sitten tulee mässäiltyä vajeet täyteen.

        Pidemmällä tähtäimellä. No, siinä oli perusteet, miksi selvästi alle 1500kcal dieetit eivät välttämättä ole se järkevin vaihtoehto.

        Mitä mieltä itse olet? Tutustuitko asiaan liittyviin faktoihin? Mistä haluat keskustella?

        "Mitä mieltä itse olet? Tutustuitko asiaan liittyviin faktoihin? Mistä haluat keskustella? "

        Ai mistä? Siitäkö, että onko normaalia, jos eina ei ruoka maistu? On, se on normaalia, joskin etenkin stressin aikana tulisi pitää huolta terveellisestä ruokavaliosta ja syödä tarpeeksi. Lisäksi ap ei kysynyt sitä, mitä mieltä hänen ruokavaliosta noin yleisesti ollaan, hän halusi vain tietää meneekö keho säästöliekille, jos parina päivänä syö tosi vähän.

        1500kcal. Luku, joka koskee pitkälti keskikokoista ihmistä. Aloittaja ei vaan maininnut mitään muuta itsestään tai aktiivisuudestaan. Mitä jos hän onkin tosi pieni?


      • cuba libre
        17+15 kirjoitti:

        "Mitä mieltä itse olet? Tutustuitko asiaan liittyviin faktoihin? Mistä haluat keskustella? "

        Ai mistä? Siitäkö, että onko normaalia, jos eina ei ruoka maistu? On, se on normaalia, joskin etenkin stressin aikana tulisi pitää huolta terveellisestä ruokavaliosta ja syödä tarpeeksi. Lisäksi ap ei kysynyt sitä, mitä mieltä hänen ruokavaliosta noin yleisesti ollaan, hän halusi vain tietää meneekö keho säästöliekille, jos parina päivänä syö tosi vähän.

        1500kcal. Luku, joka koskee pitkälti keskikokoista ihmistä. Aloittaja ei vaan maininnut mitään muuta itsestään tai aktiivisuudestaan. Mitä jos hän onkin tosi pieni?

        Et ilmeisimminkään tutustunut faktoihin, vaan kehitit omasta päästäsi minun suuhuni väitteitä, joita en ole sanonut.

        Olen siis samaa mieltä, että se on normaalia jos ruoka ei aina maistu. Missään en muuta ole väittänyt.

        Ei kysynyt, mutta itse totesin ettei tuollainen 1200kcal ruokavalio ole perusteltua. Toki se on AP:n oma asia, millaista ruokavaliota hän haluaa noudattaa.

        >1500kcal. Luku, joka koskee pitkälti keskikokoista ihmistä
        Esimerkiksi Patrik Borg ei ole törmännyt yhteenkään asiakkaseen, joka ei laihtuisi 1500kcal ruokavliolla. Ei yhteenkään. Lue se juttu. Ja kerro missä hän muka valehtelee...


    • cuba libre

      Ja on se ok ja hyvin normaaliakin, jos ei syö paljoa muutamaan päivään. Ruokahalu kyllä palaa takaisin, sitä ei tarvitse pelätä.

    • sininenliekki

      Jos kuukauden jatkat tuota, silloin voi ehkä mennä kohta säästöliekille. Muuten ei.

    • Venlaa

      En ole ikinä ymmärtänyt tätä säästöliekkijuttua.

      Olen sairastanut jonkinasteista anoreksiaa ollessani 15 - 20 -vuotias (nyt olen 33). Silloin painoin pahimmillani reilut 30 kg ja pituutta oli sama kuin nyt eli 157 cm. Myöhemmin läpi on käyty bulimia ja ulostuslääkekierre ja viimeisimmäksi BED. Eikä noista sairauksista ikinä pääse eroon.

      Anorektikko aikoina joskus olen lähes kokonaan lopettanut syömisen pitkiksi ajoiksi, jopa viikoiksi. Silloin olen juonut vain mehua, vettä ja syönyt ehkä leipäviipaleen kurkulla parissa päivässä. Olo on ollut virkeä ja hyvä, kevyt ja itsetunto mitä mahtavin. Paino pudonnut vauhdilla. Ei ainekaan mun elimistö ole mennyt milleen säästöliekille. Eikä paino myöskään tullut liikunnan vuoksi takaisin vaikka aloinkin syömään normaalimmin.

      Vielä tänäkin päivänä, vaikka olen jo tavallaan "terve", pystyn laihduttamaan vaikka 10 kg kahdessa viikossa. Jaksan silti urheilla ja olla virkeä. Tervettä se ei todellakaan ole.

      Mutta en tajua miksi väitetään että elimistö menee tietyn ajan jälkeen säästöliekille, ei se ainakaan kaikilla mene. Jokainen on yksilö.

      Ehkä en ole paras neuvomaan yli 15 vuoden syömishäirikköisenä oltuani. Mutta sanoisin että ihmisen on ihan tervettä olla välillä syömättä jos ei ole nälkä se tekee elimistölle ihan hyvääkin. Enkä myöskään usko siihen että pitäisi pitää aineenvaihdunta käynnissä syömisellä. Minulla se toimi anorektikko aikoina ihan hyvin ilman säännöllistä syömistäkin. Nykyään ei toimi, koska pitkäaikainen
      ulostuslääkkeiden liikakäyttö on sen ikuisesti pilannut.

      Eläimetkin syö nälkäänsä. Ihminen on myös eläin, joten miksi meidän pitäisi syödä tietyin väliajoin vaikkei ole nälkä. Itse syön nykyään silloin kun on nälkä ja olen tällä hetkellä ihan terve, ainakin kaikki veriarvot yms. on täydellisissä lukemissa.

      Tähän samaan syssyyn sanoisin, että älkää ruvetko tuijottamaan mitä syötte. Syökää sopivasti, sen verran kuin oikeasti on nälkä. Älkää tuijottako kaloreita tai aina sitä tervellisyyttäkään. Itse kokemuksesta tiedän kuinka helposti se lipsahtaa liiallisuuksiin ja huomaamatta sairastuu johonkin syömishäiriöön. Ja ne tekee ihmisen hulluksi ruuan, liikunnan ja painon seuraamisen suhteen. Älkää pilatko elämäänne niinkuin minä pilasin.

      En ikinä unohda niitä ahmimiskohtauksia kun saatoin syödä pari isoa pitsaa, kebabrullan, jättipussin sipsiä ja huuhtoa kaiken 3 litralla pepsimaksilla alas. Ja sitten iski se itseinho ja saatoin pahimmillaan syödä 20 ulostuslääketablettia yhtä kyytiä ja yön istuin vessassa tuskan hien valuessa ja kropan krampatessa. Välillä makasin suihkun lattialla ja huusin kivusta kun tabletit sattuivat suolistossa. Mutta siitä tuli parempi olo kun muka tiesi saaneensa äsken ahmimansa ruuan pois. Ja kierre oli valmis, antoi itselle luvan ahmia, koska senhän sai pois tableteilla.

      Kaikissa laihdutuskuureissa yms. on riskinsä mennä liiallisuuksiin ja sairastua. Olkaa varovaisia.

      • cuba libre

    • 2+12

      On tärkeetä syödä riittävästi kuituja ja hedelmiä. Suolen säännöllinen toiminta auttaa painonhallinnassa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1595
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1429
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1337
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1325
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      34
      1266
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1208
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe