Opiskelisinko lähihoitajaksi?

RodeoLight85

Sairaanhoitajan opintoja takana vajaa 45 opintopistettä avoimessa AMK:ssa. Kliininen hoitotyö ei suoraan sanottuna kiinnosta. Lukiosivistys terveystietoineen ja psykologioineen löytyy myös ja laaja kielitaito, vaikka näillä ei taida paljon tällä alalla tehdä.
Aikuiskoulutus ja erityisesti oppisopimus kiinnostaisi, mutta onko aikuisena mahdollista päästä oppisopimuksen tai vastaavan kautta päivätyöhön, joka ei olisi hirveän somaattista luonteeltaan? Kaikenlainen ohjaaminen ja avustaminen kiinnostaa, mutta paikkakunnallani ei voi opiskella esim.sosionomiksi tai geronomiksi ja nuorison ammattiopisto on kohdallani poissuljettu vaihtoehto.

Itseäni kiinnostaa kuitenkin lähinnä ikääntyneiden kanssa työskentely, mutta en voisi olla vastuussa lääkkeistä enkä tekisi mielellään kovin intiimejä hoitotoimenpiteitä. En siis ole nirso haihattelija, koska minulla on muitakin suunnitelmia kuin hoitoala, mutta menisikö lähihoitajan tutkinto hukkaan kohdallani vai minkälaisiin työpaikkoihin voisin päästä?

Asiallisia vastauksia kiitos.

9

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+12

      lähihoitajan peruspalkka on max 2100e/kk joten ei kannata.

      • ...

        Netistä löytyy kaikki suuntautumisvaihtoehdot. Ei minusta mikään huono vaihtoehto. Sinuna kyllä ehkä valitsisin sen sosionomin muussa kaupungissa. Lähihoitajia alkaa olla jo niin paljon ja sitä ei arvosteta. Virantäyttö on hyvin kys.alaista monissa paikoissa.


    • ihmettä kerrakseen

      Ja taas yksi aloitus aiheesta lähihoitaja...No sopiihan näitä tänne vaikka joka viikko kuten sopii lähihoitajia kortistoon!

    • kataonna

      Koska hoitoala ei ole lähellä sydäntäsi, pysy kaukana hoidettavista ihmisistä. Se on niille iso palvelus.

      • trollausta?

        Monikohan ihminen Suomessa tekisi töitä, jos työn pitäisi olla "lähellä sydäntä"?


      • kataonna
        trollausta? kirjoitti:

        Monikohan ihminen Suomessa tekisi töitä, jos työn pitäisi olla "lähellä sydäntä"?

        Ei ole trollausta. Hoitovietti pitäisi olla minimipääsyvaatimus hoitoalan koulituksiin. Enne oli, nykyään ei ole. Ja se näkyy hoidon tasossa ja valittajien määrässä.


    • Huh huh

      Se on ihan totta, jos ei vanhusten pillerin pyöritys ja pepun pesu aiheuta suurempia kiksejä, niin kannattaa jättää väliin. Ei koskaan kiinnostanut itseänikään, mutta eri orkanisaatiomuutosten johdosta jouduin todella väärälle puolelle, väärään ihmisryhmään.

      Tiesin, ettei ole minun hommani, mutta muutakaan en siinä elämäntilanteessa keksinyt. Väkisin yritin hommaa vääntää! Sain turpaani ja tarpeekseni ja nyt yritän kehittää jotain vähemmän ihmisen ihon ja eritteiden parissa tapahtuvaa toimintaa.

      Se on ikävää, jos työ johon on joskus tullut loppuu ja tilalle saa jotain johon tietää, ettei sovi ja kuitenkin jostain täytyy rahaa elämiseen saada. Kaikkeen ei vaan sopeudu, vaikka kuinka yrittää!

    • suolat

      "mutta en voisi olla vastuussa lääkkeistä enkä tekisi mielellään kovin intiimejä hoitotoimenpiteitä." eli hoiva-apulainen on sun alasi sitten.
      Lähis joutuu jakamaan lääkkeitä ja tekemään toimenpiteitä, vaihtamaan vaippaa jne vanhuspuolella

      • lähiöhoitaja.

        Se hoiva-apulainen vaihtaa kanssa niitä vaippoja. Lähihoitajilla on paljon töitä missä ei jaeta lääkkeitä tai tehdä intiimejä hoitotoimenpiteitä, mutta valitettavasti joudut koulutuksessa myös ne opiskelemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      278
      3018
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      78
      1547
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1276
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe