Opetustyöstä(kö) pois!?

Uusi työ mielessä?

Hei, sinä, joka työskentelet opetusalalla!

Olen jo pitkän aikaa pohtinut, miksi opettajat haluavat vaihtaa ammattia pois opetustyöstä? Mitkä asiat sinä koet syiksi siihen, että uravaihto on mielessä?

Auta kartuttamaan tietoa opettajien uravaihdon syistä ja kerro oma tarinasi:
-ikä, sukupuoli, opetusala (esim. luokan vai aineenopettaja), opettajana olemisen työkokemus vuosina ja omia mietteitä opetusalalta pois haluamisesta - miksi haluaisit vaihtaa alaa ja missä sitten haluaisit olla?

Toivottavasti vastaat tähän, niin saamme yhdessä selville, mikä opetustyöstä saa haluamaan pois. Kiitos jo etukäteen vaivannäöstä!

7

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinkö ajatusten kanssa

      Itse miettinyt aivan samaa! Olenko yksin tuntemusteni kanssa? Olen työskennellyt opetustöissä 5 vuotta ja nyt jo tuntuu, että en jaksa enää omaa alaa. Ajattelin aina että tämä helpottaa työkokemuksen karttuessa, eipä tämä tästä muutu.

      Lapset ovat rauhattomia, temppuilevat mitä vaan tunnilla. Eivät tottele ja suurin osa ajasta menee työn alkuun saamiseen. Suuri luokkakokokaan ei auta asiassa, 21 ekaluokkalaista samassa luokassa, liikaa todellakin. Yritä siinä nyt eriyttää kaikkia. Kauhulla odotan taas huomista työpäivää. Väsynyt ja loppu vaikka vasta lokakuu. Ideoita uudesta ammatista ei ole, joten tyytynyt vain jäämään samaan työhön. Ehkä ruoho ei olekaan vihreämpää muualla? :) mitenkäs muut kokevat alansa, onko muita turhautuneita? Koulussa tästä ei todellakaan puhuta kollegoiden kanssa.

      Luokanopettaja nainen, ikä 30 vasta 5 v.töissä

      • ei tällä iällä enää

        Morjens. Itse koen opettajan työn helpottuneen vuosien mittaan. Lapset tottelevat helpommin ja turha työn hötkyily on jäänyt pois. Kotoa tullut kasvatus vain on nykyään niin vapaata, että suurin osa tunnista menee perusasioiden opetteluun. Päivät ovat toki raskaita näin vanhemmalla iällä. Lisäkoulutus on välillä riittämätöntä ja uusia välineitä en osaa täysin käyttää. Esim. Dokumenttikameraa, smartboardia ja muita vempaimia olen harjoitellut käyttämään omalla ajalla. Työ on raskasta ja harkitsen ajoittain työn vaihtoa, kun eläkeikäkään ei aivan vielä ole lähellä. Tuntuu, että kun yhden oppii, niin taas tulee uutta. Pidän työstäni, mutta voisi ne pennoset helpomminkin saada. Vastuu ja palkka eivät kohtaa. Toisaalta mihinkäs muualle sitä enää tällä iällä menisi.

        Mies 49 v., luokanopena 22 vuotta


    • opex

      Tänä vuonna julkaistiin OECD-maissa tehty Talis 2013 tutkimus, jonka mukaan suomalaiset yläkoulujen opettajat viihtyvät erittäin hyvin työssään. Tutkimuksen mukaan 85% valitsisi saman ammatin uudestaan ja 95% on sitä mieltä, että työn hyvät puolet voittavat huonot.

      Et aloituksessasi varsinaisesti sano, että monet haluaisivat vaihtaa alaa, mutta jotenkin tuntuu, että jonkun intresseissä on levittää käsitystä opettajista alanvaihtoa hinkuvana ammattiryhmänä.

      Voisin kuvitella, että ammattia haluavat vaihtaa ne, jotka eivät lähtökohtaisesti soveltuneetkaan alalle tai sitten vaihtelua ja uusia haasteita kaipaavat persoonat. Alakoulun puolelta taitaa löytyä ensin mainittuja enemmän. Sinne pyrkivillä lienee useammin harhainen kuva opettajan työstä ja sitten ollaan pettyneitä, kun ei saadakaan eteensä kirkassilmäisiä pienokaisia, jotka palvovat opettajaansa ja kuuntelevat hänen jokaista sanaansa ja ovat kiitollisia avusta. Jos ihanteista ja illuusioista ei kykene luopumaan ja ottamaan työtä sellaisena kuin se on, edessä on loppuun palaminen.

      • luokanope

        Hei. Jokaisessa ammattiryhmässä on varmasti alanvaihtajia ja uskon, että niitä löytyy myös opettajien joukosta. Se on tosiaan aihe (kuten nim. yksinkö ajatusten kanssa totesi), josta ei työpaikoilla uskalla tai oikeastaan edes voi puhua. Ajatellaan, että olet jollain tavoin huono työntekijä ja kun kerran olet koulutuksen jo saanut, niin pärjäät varmasti työssäsi: näin koen sen ainakin itse. Työpaikan tuki on jollain tavalla riittämätöntä, ainakin omassa koulussani. Tietyistä ongelmista vain ei voi edes puhua ääneen.

        Työpaikallani on keskusteltu siitä, kuinka esim. luokanopettajakoulutuksessa ei saa realista kuvaa siitä, millaista käytännön työelämässä oikeasti on ja yksi syy siihen on yliopiston tarjoaman teorian ja käytännön työn kohtaamattomuus. Esim. harjoittelut tapahtuvat normaalikouluissa, joissa aikuisia auttavia käsipareja on yleensä aina useita. Näin ei käytännön työelämässä olekaan. Eli opiskeluvaiheessa edellä mainittuja illuusioita siis todellakin rakennetaan. Ehkäpä harjoitteluita olisikin syytä tehdä myös muualla kuin normaalikouluissa?

        Itse olen työskennellyt 3 vuotta opetusalalla ja voin sanoa, että ensimmäiset vuodet ovat tuntuneet raskailta. Työmäärä on välillä todella suuri ja voin myöntää, että ilman kunnon koululaisten lomia olisin jo vaihtanut alaa. Koulustamme on vähennetty koko ajan avustajien määrää ja itse opetan tällä hetkellä 1-3 luokkia. Pidän työstäni, mutta en ole varma jaksanko tässä eläkeikään saakka. Positiivista on ilman muuta lomat ja se, kun näet, että lapsukaiset todellakin oppivat jonkin uuden asian. Se on suurin palkkio tässä työssä!

        Nainen 29v., luokanopena 3 vuotta


    • UllaB

      Toimin aineenopettajana kuudetta vuotta ammattiopistolla. En koe työtä omakseni, vaan olen tehnyt työtä tähän asti vain palkan ja lomien vuoksi. Toki osittain myös siksi, että monen vuoden opiskelun jälkeen tuntuu lähes velvollisuudelta tehdä työtä, jota varten on opiskellut. Tulen tavallaan oppilaiden kanssa toimeen, mutta huomaan väsyväni kurinpidosta ja siitä, etten oikein itsekään jaksa aina uskoa työni merkitykseen. En motivoidu työni sisällöstä. Suunnitelmissa olisi lähivuosina vaihtaa alaa.

    • Muuta mielessä

      Olen myös vaihtamassa alaa 4 vuoden työn jälkeen. Edellä onkin jo mainittu suhteellisen kattavasti niitä syitä, miksi jään työstäni pois. Näiden lisäksi en pidä sitä, että joudun tuomaan töitä kotiin. Oletin myös, että työni on muuta kuin oppilaiden henk. koht. asioiden selvittelyä, oppilaspalaverista toiseen juoksemista jne.

      Opettajankoulutuksessa on ISO aukko sen suhteen, millainen kuva siellä opettajan työstä annetaan. Erittäin suuri määrä hyödyllistä tietoa jää pimentoon, eikä esim. moniongelmaisten oppilaiden ja perheiden kohtaamiseen anneta mitään opastusta tai kerrota koulujen arjesta tämän asian suhteen.

      Pidän lasten ja nuorten kanssa työskentelystä ja haluaisin opettaa, mutta kaikki muu "sälä" vie työn teolta ilon. Päätös alan vaihtamisesta tuli, kun huomasin usein työhön mennessäni olevani jo valmiiksi stressaantunut sekä vapaa-aikanakin työasiat pyörivät mielessä kohtuuttoman paljon. Jopa niin paljon, että välillä yöunetkin olivat hukassa. Lomat ovat pikät, mutta mitä se auttaa, kun lomien päätyttyä on aina sellaisen olo, että voi hitto, kun töihin pitää taas mennä.

      Hatun nosto heille, jotka jaksavat olla vuosikymmeniä opettajina. Minä en jaksa.

    • NGO rulez

      Yksi ala voisi olla suuntautua kansainvälisissä järjestöissä kasvatus- ja koulutussektorin tehtäviin, mutta ne ovat usein projektiluontoisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe