Japanin GP järjestäjät töppäsivät täydellisesti

112349

Miksei tuota kisaa voitu siirtää esim lauantaille?
Miksei kisaa keskeytetty? Menetetäänkö taas yksi ihmishenki vaan sen takia, että päästään ajamaan, ettei menetetä rahoja. Oliko taas sen arvoista?


PS. AHNEELLA ON PASKANEN LOPPU

163

1681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiilikuitusilppu

      Kaikki formulafanit odottaa että sattuis ja tapahtuis. Nyt tuli kanavapakettimaksuille katetta. Eikös juu?

      • 4455

        AI Sä toivot toisten kuolemaa? HAJOO ITTEES IDIOOTTI


      • vöi äjää lyjää
        4455 kirjoitti:

        AI Sä toivot toisten kuolemaa? HAJOO ITTEES IDIOOTTI

        Kyl äytöllä vöi kääsyttää jös hälyää.


      • ön önnettömyyksiä
        vöi äjää lyjää kirjoitti:

        Kyl äytöllä vöi kääsyttää jös hälyää.

        Kulla jöytyy önnettömyyksiin tuupit.


      • Ön förmylöitä
        ön önnettömyyksiä kirjoitti:

        Kulla jöytyy önnettömyyksiin tuupit.

        Kyl förmylällä vöi äjää jös hälyää.


      • Hiilikuitusilppu
        4455 kirjoitti:

        AI Sä toivot toisten kuolemaa? HAJOO ITTEES IDIOOTTI

        Toivon joo, harmi ettei ollut Suomalainen uhri.


      • eiformulafani
        4455 kirjoitti:

        AI Sä toivot toisten kuolemaa? HAJOO ITTEES IDIOOTTI

        Hän sanoi, että kaikki Formulafanit. Hän ei sanonut, että hän itse on se fani. Ja se oli retoorinen lausahdus. Sinä sen sijaan, ihan oikeasti toivoit, että hän hajoaisi ja kutsuit hänet idioottiksi. Käytöstavat lapsukkaat!!!


      • 15+14=roopemallu
        Ön förmylöitä kirjoitti:

        Kyl förmylällä vöi äjää jös hälyää.

        Moope Ralinen on toi "ön förmylöitä"


      • Sinä jä rööpes
        15+14=roopemallu kirjoitti:

        Moope Ralinen on toi "ön förmylöitä"

        Menkää ylös rööpen känssä jä löytäkää myitäkin ihmisiä määilmästä.


      • ön Mööpejä
        15+14=roopemallu kirjoitti:

        Moope Ralinen on toi "ön förmylöitä"

        Kyl vöi öllä Mööpe Rälinen jös hälyää.


      • jännitystä olla pitä

        siinä se jännitys kasvaa kun autot pyörähtelee.kuka hullu nyt katsoo kun auto vain kiertää rataa.johan se pikkupoikana nähtiin kun ajettiin sähköautoradalla muutama kierros ja ei siinä enää jännitystä ollut.mutta kun auto välillä meni perunapellolle johan oli jännitystä,tai ojanpohjia pitkin rallissa.siinä oli jännitystä.


      • paskaaaaaaaa

        paskapuhetta


      • Tsonrapuvryh
        4455 kirjoitti:

        AI Sä toivot toisten kuolemaa? HAJOO ITTEES IDIOOTTI

        Mitä järkeä on oikeastaan koko lajissa? Tyypit ajaa autolla ympyrää.


      • No niinpä
        Tsonrapuvryh kirjoitti:

        Mitä järkeä on oikeastaan koko lajissa? Tyypit ajaa autolla ympyrää.

        Menisivät töihin perkeleen pummit.


      • pantu merkille

        " Kaikki formulafanit odottaa että sattuis ja tapahtuis "

        Kuten tästäkin mielipitestä käy ilmi, URHEILU on SAIRASTA ja sitä seuraavat vielä sairaampia.. ! Ja tässä tapauksessa kun on kyse moottoriurheilusta, siihen tuhlataan turhaan luonnonvaroja ja saastutetaan LUONTOA.


      • ilkka kukkanen

        Onko kiva olla formulafani?


      • Hiilikuitusilippu
        Hiilikuitusilppu kirjoitti:

        Toivon joo, harmi ettei ollut Suomalainen uhri.

        En mä ketään uhreja toivo mutta kunporukat täällä valittaa että kun on niin tylsiä kisoja. Fanit nauttivat kun sankarit ottavat heidän puolestaan riskit.


      • F1>other "sports"
        jännitystä olla pitä kirjoitti:

        siinä se jännitys kasvaa kun autot pyörähtelee.kuka hullu nyt katsoo kun auto vain kiertää rataa.johan se pikkupoikana nähtiin kun ajettiin sähköautoradalla muutama kierros ja ei siinä enää jännitystä ollut.mutta kun auto välillä meni perunapellolle johan oli jännitystä,tai ojanpohjia pitkin rallissa.siinä oli jännitystä.

        Ohitukset, kuka on nopein, kuka on paras, millä tallilla on paras auto, millä moottorivalmistajalla on paras moottori,tunteet,jännitys, Kimi Räikkönen, Bottas, historia, kaikki tämmönen mitä sunkaltaiset autistiset keski-iän kriisissä rypevät tylsistyneet idiootit eivät tule koskaan tajuamaan.


      • h6g4rfews
        F1>other "sports" kirjoitti:

        Ohitukset, kuka on nopein, kuka on paras, millä tallilla on paras auto, millä moottorivalmistajalla on paras moottori,tunteet,jännitys, Kimi Räikkönen, Bottas, historia, kaikki tämmönen mitä sunkaltaiset autistiset keski-iän kriisissä rypevät tylsistyneet idiootit eivät tule koskaan tajuamaan.

        Ohituksia tulee liian harvoin, usein kisan ratkaisee se kenen auto kestää kovaa ajoa maaliin asti, tylsää katseltavaa. Suomalaisena koko pohjanoteerauksen kruunaa tämä Kimi, joka varmasti ajaa hyvin, mutta jonka kaikkea muuta esiintymistä saa hävetä silmät päästään.

        Ei herätä mitään tunteita niitä harvoja hetkiä lukuunottamatta kun näytetään kamerakuvaa auton kyydistä. Siinä on edes vähän tunnelmaa, mutta kun ei siinäkään yleensä tapahdu mitään muuta kuin ajetaan rataa ympäri kovaa, niin aika nopeasti sekin on nähty.

        Vähän sama kun tämä jääkiekosta hullaantuminen. Kymmenen miestä luistelee kumilätkän perässä kaukalossa. Ja joillekin katsojille se on koko elämä.


    • kameran puute

      Höh! Iät ja ajat on ajettu sateella sadekelin kisoja formuloissa.

      Mutta eipä tosta katselijat paljon kostuneet kun turma sattui radalla juuri siinä kohdassa missä ei ollut ainuttakaan kameraa!?!

      • romuralli mennään ny

        kun a ajoi b kuvasi,vai mitenpäin se meni oliko c jo ohittanut a.jos oli oliko k auto tulossa vai menossa.kuka oli ensin a vai b vai k auto.nyt tulee hinausauto ja vie romut pois ja kisat jatkuuuuuuu


      • ilkka kukkanen

        Etkö ole nähnyt tapausta amatöörin kamerasta käsin?

        On todella kyse "iätja-ajat"- urheilusta.

        Sanaleikki tarkottaa ikänsä ajavaa...

        Mites Japanin ajajan iätja-ajat" ajamisen kannalta?


    • Italian Ihme auto

      Olihan siinä kamera mutta A kyseessä ole häntäpään auto joten oliko kamera suunnattu sinne silloin B ja jos oli, videota ei haluta julkaista koska näin kävi. Mielestäni huomattavasti parempi kuin se että näytetään heti että kaveri ajaa vesiliirrosta suoraan kauhakuormaajan alle keula edellä... formuloissa kun ei ole mitään suojia edessä tätä varten vaan siinä on kypärä ensimmäinen joka ottaa vastaan, joten se olisi aika huimaa katsottavaa takuulla kun sellainen pamahtaa ruutuun...

      Mielestäni huomattavasti parempi ettei näytetä. Viimeisin tällänen taisi olla tuo massan jousi osuma ja silloinhan sitä tilannetta näytettiin kokoajan.

      • tarkkuutta nyt

        Siis ei se mitään kauhakuormaajan alle ajanut, vaan nosturitraktorin alle!


      • Vaihtelu virkistää

        Kyllä meiän förmylöihin tulisi kiinnittää niiteillä tai erkkarilla kunnon puskurit.
        Massaa lisää liidokkeihin ja kurvit suoriksi ni alkaa vauhtia tulla pitkälti yli 300

        Hirvi tai pari kentälle vapaaksi ja johan saadaan verta radalle. Hispanian hirnuvat hevoset kaipaavat hohtoa huonojen naisten yleistyttyä katukuvassa.


      • Töpseli Vaan
        tarkkuutta nyt kirjoitti:

        Siis ei se mitään kauhakuormaajan alle ajanut, vaan nosturitraktorin alle!

        Sehän päästi suoraan jarruttamatta rengasvalliin ja kisa katsomon rakenteisiin.
        Oli hyvä ettei osunut keltaiseen norsun kärsään tai F1:seen 213 km/h.

        Kova pää kaverilla ens kisat voi vetää kypärättä niin näkee paremmin minne ajaa ja millä vauhdilla.Selvää ylinopeutta ajoi. On heti lähetettävä puupää yksikkö Suomesta valvomaan tutkan kanssa, jotta ei vauhdit pääse karkaamaan käsistä.
        Kunnon sakot hurjapäille ja puupäiltä kortti pois viikoksi. Jos umpiluuta niin ei kun antaa palaa vaan. Erikeeperiä mukaan ja matkaan ja a vot kun kumi laulaa & palaa.


      • Ei kaunista

        Löytyy tästäkin video vähän netistä hakemalla. Ei ole kovin kaunista. Kisassa toimittiin kuitenkin oikein mielestäni, mitä nyt muutama kierros liikaa alussa turva-auto pelleilyä.


      • ilkka kukkanen
        Töpseli Vaan kirjoitti:

        Sehän päästi suoraan jarruttamatta rengasvalliin ja kisa katsomon rakenteisiin.
        Oli hyvä ettei osunut keltaiseen norsun kärsään tai F1:seen 213 km/h.

        Kova pää kaverilla ens kisat voi vetää kypärättä niin näkee paremmin minne ajaa ja millä vauhdilla.Selvää ylinopeutta ajoi. On heti lähetettävä puupää yksikkö Suomesta valvomaan tutkan kanssa, jotta ei vauhdit pääse karkaamaan käsistä.
        Kunnon sakot hurjapäille ja puupäiltä kortti pois viikoksi. Jos umpiluuta niin ei kun antaa palaa vaan. Erikeeperiä mukaan ja matkaan ja a vot kun kumi laulaa & palaa.

        On käsittämätöntä tuo urheilu, jota moottoriurheiluksi kutsutaan iät ja ajat.

        Sellaisessa ajat todellakin vain ajoikäsi verran.


      • ilkka kukkanen
        Vaihtelu virkistää kirjoitti:

        Kyllä meiän förmylöihin tulisi kiinnittää niiteillä tai erkkarilla kunnon puskurit.
        Massaa lisää liidokkeihin ja kurvit suoriksi ni alkaa vauhtia tulla pitkälti yli 300

        Hirvi tai pari kentälle vapaaksi ja johan saadaan verta radalle. Hispanian hirnuvat hevoset kaipaavat hohtoa huonojen naisten yleistyttyä katukuvassa.

        VAUHTI VOISI OLLA 3000KM/H. Olisi hauskempaa(?) katsottavaa faneille.


      • ilkka kukkanen
        Ei kaunista kirjoitti:

        Löytyy tästäkin video vähän netistä hakemalla. Ei ole kovin kaunista. Kisassa toimittiin kuitenkin oikein mielestäni, mitä nyt muutama kierros liikaa alussa turva-auto pelleilyä.

        Mitähän oikeutta tarkoitat.

        Miksi ei turva-auton ajoa koko kisa. Se olisi hidastettuna hauskaa ja terveellisempää katsottavaa.


    • Just niin on

      Ittehän nuo kuskit töppäävät kun saavat pentuna vauhtisokeuskohtauksen ja äveriäät vanhemmat kustantaa leikin jotta vauhtisokeus vain voimistuisi. Ihan omalla valinnallaan nuo formula ja rallikuskit ovat asettaneet itselleen satakertaisen onnettomuudessa tapahtuvan kuolemanriskin. Pitäiskä mediassa sitten voivotella yksitellen jokaisen röökiin, alkoholiin, huumeisiin tai muihin päihteisiin kuollutta ja seurata taistelua leikkauksessa ja tehohoidossa.

      Eli...tasan omaa tyhmyyttään ja vauhtisokeuttaa tää kuski on nyt kuolemanporteilla. Kenelläkään muulla ei ole vastuuta täysi-ikäisen hurjastelusta.

      • Joo mun mielipide

        Hahahaha! Se elämä taitaa olla 100x parempaa formulakuskina, kuin sinun kaltaisena tylsimyksenä joka ei uskalla tehdä mitään riskialtista. Adrealiini on parempi huume kuin mikään. Alkoholia ei edes tarvitse. Treenaa, käy hyppäämässä laskuvarjohyppyjä, ajelee karting autoja. Elämä on mukavaa. Kuollaan kaikki jossain vaiheessa, mielummin aikaisin ja nautittuna kuin myöhään ja tylsistyneenä. Elämme vain kerran, ja sen jälkeen ikuinen pimeys ja tiedostamattomuus.


      • ilkka kukkanen

        Eikö Kekelläkään ole ollut koskaan vastuuta pojastaan?


      • ilkka kukkanen
        Joo mun mielipide kirjoitti:

        Hahahaha! Se elämä taitaa olla 100x parempaa formulakuskina, kuin sinun kaltaisena tylsimyksenä joka ei uskalla tehdä mitään riskialtista. Adrealiini on parempi huume kuin mikään. Alkoholia ei edes tarvitse. Treenaa, käy hyppäämässä laskuvarjohyppyjä, ajelee karting autoja. Elämä on mukavaa. Kuollaan kaikki jossain vaiheessa, mielummin aikaisin ja nautittuna kuin myöhään ja tylsistyneenä. Elämme vain kerran, ja sen jälkeen ikuinen pimeys ja tiedostamattomuus.

        Mielenkiintoinen käsitys sinulla "mukavasta" elämästä...


      • ilkka kukkanen
        ilkka kukkanen kirjoitti:

        Eikö Kekelläkään ole ollut koskaan vastuuta pojastaan?

        Onko Kekellä ollut koskaan halua ja tarkoitus viedä poikansa moisen " urheilun" pariin?


    • olltsobloll

      Keltaisten lippujen aikana kun ammattikuski menettää autonsa hallinnan, niin ei oikein löydy kuin yksi syyllinen.

      Asia erikseen, jos ei olisi ollut keltaisia lippuja.

    • 655656

      TYHMÄ!

      Se ajoi yli 230kmh mene itse ajamaan ja tolla kelillä

      • qgreger

        "Se ajoi yli 230kmh mene itse ajamaan ja tolla kelillä "

        Ei kukaan täysipäinen tuota vauhtia tuossa kelissä ajaisi.


      • Oma vika on
        qgreger kirjoitti:

        "Se ajoi yli 230kmh mene itse ajamaan ja tolla kelillä "

        Ei kukaan täysipäinen tuota vauhtia tuossa kelissä ajaisi.

        Varsinkaan keltaisten lippujen aikana. Oma vika oli. Valitettavasti.


      • ilkka kukkanen
        Oma vika on kirjoitti:

        Varsinkaan keltaisten lippujen aikana. Oma vika oli. Valitettavasti.

        Isilläkö ei ole vastuuta poikiensa työntämisestä moiseen "urheiluun" nuorena.


    • kantsii ajatella eka

      kyseessä oli yksin nuoren rämäpään ylimielisyys ja sitä kautta reakoimatta jäänyt keltaisten huomioimatta jääminen! kohellus tolla tasolla,tässä tulos!
      ainoa joka olisi voinut vaikuttaa on kuski itse , ei sää, ei mikän muu, ovat vain selityksiä! nyhveröt ovat herkkiä näille selityksille, ja määräävissä vaikutus piireissä nämä henkilöt tekevät vääriiä johtopäätöksiä! elävät utopiassa ei tässä ja nyt!
      syyllistä ei voida ilmoittaa eikä todeta, punalippu-kukkahattuväki on haalentanut oiken reakoinnin, muissa on vika kun jotain sattuu!
      rakkaat pohjalaiset jurmot! miksi teillä ei ole otettu mallia suuresta ameeriikasta teiden suhteen?viivottimella vedetyt baanat ei makkara käyrää niinkuin meillä?
      no kyllä teillä urmoilla suoratiekin on vaarallinen mutta olisko parikymmentä prosenttia suurempi mahdollisuus päästä perille, varsinkin jos ei tule ketään vastaan? niin ja se tie pitää olla asfalttia?
      aina kun sattuu on joku muu syyllinen, ei kuitenkaan ilma, ei ympäristö,vaan sen tekiän harkintakyky!
      kuskilla on suuri päätäntävalta mitä tapahtuu, itselle ja muille!
      jos sitten kun jotain on tapahtunut, yritetään häivyttää tosiasiat lepsutteluilla eikä syyllinen ole tuntenut syyllisyyttään vaan ilma, ympäristö, virkamiehet, ym ovat syyllisiä, ei mikään muutu!
      tosi renttu kyllä ymmärtää jos on syyllinen, mutta selittäjät ei! selittäjät ovat hälläväliä mentaliteetilla, ja koulutuksellaan olettavat että muutkin ymmärtää! suomeksi pska sakkia!
      eli tämä onnettomuus oli yksin kuljettajan syy,
      kun kuski ei noudata ympäristön,ilman, ratavirkailioden antamia rajoituksia, tulos on tässä, onneksi ei ulkopuolisia joutunut mukaan!
      kuitenkin tämä kuljettaja on nyt riippuvainen sairaan hoidosta vain omaa syytään, eli olet aina muista riippuvainen kuitenkin!
      tässäkin oli lukuisia varoituksia joita olisi voinut huomioda? mutta se nuori kiihkeä veri! uhma, kuolemattomuus? ensinnäkin sää yksinään olisi ollut riittävä syy hiljentää kuluneiden renkaiden lisäksi! toiseksi tupla keltaiset! silkkaa tyhmyyttään joutui muiden armoille henkikultansa säilymttämisen puolesta! tuskin tämäkään opettaa tälle urpolle että kannattais ajatella ensteks!

      • Ylimielistä?

        En nyt kyl ihan menis laittamaan tätä Bianchin piikkiin yksin. Oli kuluneet renkaat joo, ja oli keltaiset liput (jotka muuten oli just vaihtumassa vihreiks). Mutta siltikin, 75% koko höskästä oli vaan huonoa tuuria. Ai miten niin?

        No. Kun tutustuu noihin telemetriatietoihin, niin näkee että esim. Eriksson ajoi Bianchin kolarin jälkeen tosta ohi lähes samalla, ellei jopa vähän kovemmalla vauhdilla kuin Biachi. Eli siis mahdollisuudet oli selvitä tosta läpi tolla samaisella vauhdilla mitä Bianchi ajoi.

        http://www.youtube.com/watch?v=3DS33TY50CU

        PS. Kunnon välimerkit ja isot kirjaimet olis ihan kivat...


      • 454htrb

        Kannattaisiko sun opetella ensin kirjottamaan?


      • ilkka kukkanen

        Olen siis nyhverö:)

        Voisin antaa sinulle muutaman kielenhuoltotunnin ihan ilmaiseksi.

        Kirjoituksesi kieliasussa on parannettavaa.

        Minulla on kyllä kaksi yliopistotutkintoa, joissa myös ajattelukykyäni on testattu.

        Kannattaisi ajatella, millaista "urheilua" harrastaa.


      • ilkka kukkanen

        kantsii ajatella eka:lle

        Mielenkiintoinen korrelaatio formula-/rallifanien kanssa.

        Lukaiskaapa näiden fanien kirjoitusasuja. Ne korreloi keskimääräistä sivustoa enemmän negatiivisesti kirjoitustaidon kanssa.


    • puolet hiiteen

      Maxin typerät selostajat jankkasivat koko kisan alun että turva-auto pois, kuskit haluaa ajaa kilpaa...sitten kun mälli tapahtui, jätkät oli ihan pihalla ja jauhoivat täyttä skeidaa. Meni kymmenen kierrosta ennen kuin ne älys että jtn on tapahtunut..!!!Ihmettelivät koko ajan etteikö sitä romua saada siirrettyä ja kisaa jatkettua.
      Ensiapu ukot näkyi ruudussa koko ajan ja se että kaksi vilkkuautoa lähti radalle, toinen romujen eteen. Mutta nämä pösilöt ei älynneet mitään.
      Kyllä se on totta mitä useampi kokki , sitä huonompi soppa.
      Jätkät puhuu siellä mistä sattuu ja kisa jää selostamatta.
      Toisaalta osaan kyllä kisan ja pistetilanteen seurata ilman näitä varikolla olevaa, studiossa olevaa, katsomossa olevaa..ym kommentaattoria..!!!!
      Ihmekös maksukananvat on kalliita kun sinne selostukseen palkataan puolen tusinaa jonnin joutavaa kommentaattoria selostajien lisäksi...DDDDDDDD

      • ilkka kukkanen

        Onneksemme et selosta kisoja kirjallisesti.


    • diilaa asian kanssa

      Traktorit kuuluvat muualle.
      Pitkällä nosturivarrella auto ilmaan ilmaan ja sivuun niin tämäkin olisi vältetty.Luulis japsien tajuavan vai tuleeko seuraavana Fukushiman ympäriajokilpailu.

      • pitkällä varrella

        Näin on,Suomessa jos olisi GP-kisa niin pahoissa paikoissa suojavallien takana olisi Pekka Niskan nosturit eikä mitään mopoluokan Zetoria..


      • 50/50 on tämä juttu

        Se on vähän semmoinen homma että sinne pitää kuitenkin mennä ne marshallit radalle sitomaan se auto nosturille, jolloin olisi luultavasti kuollut/loukkaantunut muutama tyyppi enemmän kuin pelkkä kuski, ja nosturit tarvitsevat tasaisen ja kovan alustan.


      • ilkka kukkanen
        pitkällä varrella kirjoitti:

        Näin on,Suomessa jos olisi GP-kisa niin pahoissa paikoissa suojavallien takana olisi Pekka Niskan nosturit eikä mitään mopoluokan Zetoria..

        Kävihän meillä Stadin keskustassa ihan oikea formula antamassa ajonäytteen.

        Lienet ollut eturivissä...


    • JopeJ

      Järjestäjien virhe oli ajattaa kuskeja, vaikka radalle tuotiin traktori. Kaikki kuskit tekevät virheitä ja se kuuluu lajiin. Kuskien pitää pystyä luottamaan siihen, että mutkan jälkeen ei tule vastaan "panssarivaunua".

      • Hiilikuitusilppu

        Traktorihan ei ollut radalla, vaan radan vieressä olevalla kaistaleella. Ja näitähän on vähän väliä f1-kisoissa. Oikeasti syyllinen ja ainoa sellainen on Bianci itse, kun ajoi täysillä keltaisten lippujen aikana..


      • Joo eipäs paapota

        Kuskit eivät ole mitään lellitettäviä vauvoja. Oma harkintakyky kuuluu olla, lajissa kuin lajissa. Eipäs paapota liikaa kukkahadut.


      • ilkka kukkanen
        Joo eipäs paapota kirjoitti:

        Kuskit eivät ole mitään lellitettäviä vauvoja. Oma harkintakyky kuuluu olla, lajissa kuin lajissa. Eipäs paapota liikaa kukkahadut.

        Kyllä he minusta vauvaikäisiltä vaikuttavat. Esim. muille antamansa mallin vuoksi.


    • Tekevälle sattuu

      Ikävä tapaus mutta ah niin todennäköinen. Tarpeeksi pitkään kun ajetaan, satoi tai paistoi, niin koliseehan se.
      Aloituksen näkökulmasta kaikki auton rattiin istuvat ilmeisesti pitäisi tunkea takaisin tavaraan ja rakastella uusiksi.

    • Kysymyksen esittäjä kuulunee lajikkeeseen "kukkahattutyyppi". Pelin henki on että ajetaan, kun pitää ajaa, jokainen tietää riskit. Ei siellä parin tonnin palkoilla ajella.
      Turhaa sitä on jossitella jälkeenpäin tapahtunutta. Toki surullista että joku loukkaantuu, siitä tulee oppia jatkoa ajatellen, mutta turhalla puskista raakkumisella ja moralisoinnilla tässä ole merkitystä.
      Kyllä se kilvan ajo on sen arvoista hommaa että sen parempia kicsejä on miehen mistään muualta vaikea löytää, joten jos tuo homma huimaa, kannattaa pistää telkku kiinni ja ruveta kutomaan sukkia.
      Kokemusta autourheilusta , vauhdeista ja niiden riskeistä on että tiedän mistä puhun. Ei kun miehet radalle vaan, siellä koet jotain sellaista mitä kotonasi et ikinä saa etkä voi edes kuvitella.

      • ilkka kukkanen

        Pitääkö todellakin ajaa kilpaa ihan mediassa ja muille mallia näyttää.

        Mistä tiedät, mitä voin kuvitella?


    • taputaputapu.

      Kiva jos sattui oikein pahasti. Formula on täysin turhaa uusiutumattomien luonnonvarojen haaskausta ja elinympäristön saastuttamista. Formuloiden takia menetetään ihanaa luontoa asvaltin alle. Luonnoneläimistöä kuolee paljon.

      Toivon että tulisi oikein paljon lisää onnettomuuksia, jopa että autoja lentäisi katsomoihin ja tulisi paljon vammaisia ihmisiä. Tai aivovammaisethan tuonne paikan päälle jo menee!

      • HHUHUH

        taputaputapu. Olet suurin idiootti noiden "toiveidesi" kanssa. Varo vain, että pilkka käy omaan nilkkaan. Pösilö


      • Mene Pohjois-Koreaan

        Olet kyllä oikeasti yksi ihmispaska, kun noin ajattelet. Toivon sinulle oikeasti erittäin huonoa tulevaisuutta, koska olet niin sairas tapaus, että toivot muiden ihmisten kuolemaa.

        Ja voisin vannoa, että ilman moottoriurheilua tämä meidän kaikkien rakastama ihana luonto olisi tuhoutunut jo aikoja sitten. Tiesitkö, että noin 99% nykyisten henkilöautojen tekniikasta juontaa juurensa moottoriurheilusta? Olisimme liikenne-ekologian ja turvallisuuden suhteen vähintäänkin 30v. nykyistä perässä ilman autourheilussa tapahtuvaa kehitystyötä. Vai miten muuten selität Hondan mukaan tulon tälläisina taloudellisina aikoina, ellei F1-teknologia auttaisi heitä hyödyntämään innovaatioitaan siviiliautoissa?


      • 44566

        tuntuu noin kovasti kumminkin kiinnostavan kun tulit ihan kommentoimaan?


      • ilkka kukkanen

        Aivojen kehityksen puutteesta lienee moottoriurheilun katsojilla kysymys.


      • jyh5terf
        Mene Pohjois-Koreaan kirjoitti:

        Olet kyllä oikeasti yksi ihmispaska, kun noin ajattelet. Toivon sinulle oikeasti erittäin huonoa tulevaisuutta, koska olet niin sairas tapaus, että toivot muiden ihmisten kuolemaa.

        Ja voisin vannoa, että ilman moottoriurheilua tämä meidän kaikkien rakastama ihana luonto olisi tuhoutunut jo aikoja sitten. Tiesitkö, että noin 99% nykyisten henkilöautojen tekniikasta juontaa juurensa moottoriurheilusta? Olisimme liikenne-ekologian ja turvallisuuden suhteen vähintäänkin 30v. nykyistä perässä ilman autourheilussa tapahtuvaa kehitystyötä. Vai miten muuten selität Hondan mukaan tulon tälläisina taloudellisina aikoina, ellei F1-teknologia auttaisi heitä hyödyntämään innovaatioitaan siviiliautoissa?

        Ahaa, siis kun koitetaan saada moottorista viimeinenkin tehonripe irti maksiminopeuden ja väännön nimissä, niin siinä kehittyykin ympäristöystävällinen teknologia.

        Melko mielenkiintoinen analogia, joka tuskin pitää paikkaansa. Eiköhän se ympäristöystävällinen teknologia kehity kehittämällä ympäristöystävällistä teknologiaa eikä tehohirviöitä.


      • jyh5terf
        jyh5terf kirjoitti:

        Ahaa, siis kun koitetaan saada moottorista viimeinenkin tehonripe irti maksiminopeuden ja väännön nimissä, niin siinä kehittyykin ympäristöystävällinen teknologia.

        Melko mielenkiintoinen analogia, joka tuskin pitää paikkaansa. Eiköhän se ympäristöystävällinen teknologia kehity kehittämällä ympäristöystävällistä teknologiaa eikä tehohirviöitä.

        Ja nopea tiedonetsintä paljastaa asian todellisen laidan.

        "Polttoaineen kulutus riippuu radasta, mutta F1-auto kuluttaa keskimääräisesti noin 70-75 litraa sadalla kilometrillä."

        Kyllä, siinä on ympäristöystävällisyys varmasti ollut merkittävässä roolissa kun teknologiaa on kehitetty...


      • asia ymmärretty?
        jyh5terf kirjoitti:

        Ahaa, siis kun koitetaan saada moottorista viimeinenkin tehonripe irti maksiminopeuden ja väännön nimissä, niin siinä kehittyykin ympäristöystävällinen teknologia.

        Melko mielenkiintoinen analogia, joka tuskin pitää paikkaansa. Eiköhän se ympäristöystävällinen teknologia kehity kehittämällä ympäristöystävällistä teknologiaa eikä tehohirviöitä.

        No tehdäämpä tämä kerralla selväksi. nyky-formula tuottaa noin 800hp. Sen kulutus on sääntöjen määrämänä 100kg bensaa/305km (kilpailun pituus). 100km kohden kulutusta kertyy n. 32,8kg. Nykyisin F1-autoissa käytettävä polttoaine on hyvin lähellä tavallisten henkilöautojen bensiiniä, jonka tilavuus on noin 0,7kg/l. Täten F1-auton kulutukseksi saadaan n. 47l/100km. Samalla hyötysyhteella toimiva 120hp tuottava perheauto kuluttaa n. 7l/100km. Tämä kulutus syntyisi siis rata-ajossa, jolloin suurin osa matkasta kuluu kaasu pohjassa ajettaessa korkeilla kierroksilla. Liikennekäytössä kyseinen moottori kykenisi pääsemään jopa alle 1l/100km yhdistettyyn kulutukseen. Aika kiitettävä suoritus, eikö?

        Ja vielä selvennyksenä. Moottoriurheilussa pyritään jatkuvasti saamaan moottoriin lisää tehoa. Tämä tapahtuu kehittämällä moottorin hyötysuhdetta. Samaa innovaatiota, jolla F1-moottoriin on saatu lisää tehoa, voidaan käyttää pienentämään henkilöauton kulutusta pienentämättä tehoa. Usko tai älä, mitä luultavammin auto, jolla tulet kymmenen vuoden kuluttua ajamaan, tulee käyttämään moottorissaan samaa teknologiaa kuin se moottori, joka kiidättää maailman nopeimpia rata-autoja.


    • samusamu1

      Mitä enemmän kuskeja kuolee, sen parempi. Jos vaikka sitä myötä loppuisi tuo turhaakin harrastus.

      • Olet idiootti

        "turha harrastus" jota seurataan ihan helvetin paljon maailman ympäri? Homo.


      • Olet idiootti
        Olet idiootti kirjoitti:

        "turha harrastus" jota seurataan ihan helvetin paljon maailman ympäri? Homo.

        Idiootit seuraa kun toiset idiootit kiertää jonossa rataa ympäri.


      • Itse olet
        Olet idiootti kirjoitti:

        "turha harrastus" jota seurataan ihan helvetin paljon maailman ympäri? Homo.

        Eli miljoona kärpästä ei voi olla väärässä, paska on hyvää?


    • 33tg3

      Ei siinä järjestäjät mitään töpänneet..
      Aina kun ajetaan autolla on kuljettajan harkinnassa mitä vauhtia ajaa.. oli sitten kilpailu tai ei.. järjestäjä ei tuota auton nopeutta määrää.
      Sen lisäksi tuo laji on luonteeltaan erittäin riskialtis ja se on huomioitu palkassa moninkerroin.
      Joka tapauksessa tuo onnettomuus taas kerran osoittaa kuinka järjettömästä lajista on kysymys ja se pitäisi lopettaa kokonaan.
      Meillä suomessa tehdään jätelakia missä maaseudun mmummon paskaa ei saa maahan laittaa vaan se pitää isolla rahalla saada puhdistettavaksi jotta maailma pelastuu.. sen sijaan esim yksi formulakisaa saa tuottaa ilmaan käsittämättömät määrät saasteita kenenkään puuttumatta asiaan..(kyseessä kun ei ole pelkät kisa-autojen saasteet vaan koko logistiikka ja yleisön aiheuttamat etc etc..)

      • safetycar

        ilman muuta järjestäjät mokasivat; traktori oli kisa-alueella, eli turva-aidan ja radan välissä, safetykaara radalle, kunnes traktori on pois !!!!
        hölmömpikin tämän tajusi, ei tätä tarvitse edes miettiä


      • Et vain ymmärrä laji

        F1 ei ole järjetöntä. Hieno laji.


      • 6765

        eikö??? Sen kisan olis voinu keskeyttää vaikka 5 kierrosta aikasemmin.


    • HHUHUH

      Show must go on! Näin se menee ja joka iikka sen tietään, että riski on kokoajan olemassa. Nyt kävi ikävästi, sille ei voi mitään. Olisi kannattanut katsoa eilen Mika Salon haastattelu ko tapaukseen liittyen. Jätkä tietää mitä puhuu. Lopeta sinä formuloiden katselu, siinä voi tapahtua mitä vain, kuten muussakin autourheilussa ja ne kaikki kuskit tietävät sen.

      • ilkka kukkanen

        Siis Mika Salo tietää...

        :))))


    • Raipe 28

      Ai hän on kuollut?
      Jälkeenpäin viisaita aina löytyy,
      kaikki tietävät lajin riskit,no olisi voitu estää,
      kun ei ajeta ollenkaa formuloita,
      ei pelata lätkää,niin kukaan ei loukkaannu/halvaannu,
      ollaan vaan kotosalla ja toivotaan,ettei tule aivohalvausta,
      sydänkohtausta,tulipaloa.............!
      Kyllä viisaita neuvoja aina jälkeenpäin on
      helppo antaa.
      Vitsi kun aikoinaan hain tanssiin ex-vaimoa ja
      3 lasta tupsahti sen seurauksena ja vieläkin maksan,
      olisi voinut tehdä toisinkin,olisiko voitu estää?

    • ekafaktat

      Nopea googletus ei löydä mistään luotettavasta lähteestä Bianchi kuolemasta kertovaa uutista.

    • viisastelija.

      jälkiviisaus on parasta viisautta.

    • taputaputapu.

      Toivottavasti ei kuollut, vaan tuli elävä vihannes. Sitoo enemmän voimavaroja omaisilta ja toimii paremmin varoittavana esimerkkinä. Schumikin on onneksi elävä kasvi.

      Olen elämänsuojelija.

    • HANOIJA....

      SALO puhui miten asia oli, kuunnelkaa asiantuntiaa pellet!

      • ilkka kukkanen

        AsiantuntiJaa tarkoitit kai:)


    • osuvasti sanottu

      Se on tuo silmä jälkiviisaalla somassa paikassa, se katsoo taaksepäin
      sanosi Konsta Pylkkkänen

      • ilkka kukkanen

        Kyllä minä olen AINA vastustanut aikuisena moottoriurheilua. En vain jälkikäteen.


    • dex::::

      Suksi vittuun!
      Josjosjosjosjos......Helppo tulla jälestäpäin siihen sössöttämään. Löhetyksen aikana sössötettiin kun turva autoa ei otettu selostajien mielestä tarpeeksi aikaisin pois ja sitten kun tuli onnettomuus sössötettiin, että miksi turva autoa ei otettu tarrpeeksi aikaisin radalle. Kyllähän kaikki on niin vitun viisahia jälestäpäin.....Totuus on, että kuljettajan kuuluu nostaa kaasulta kun keltaset liput liehuu, mutta kaveri paino ahneuksissaan täysillä ja seuraus oli tämä... Kyseessä vain ja ainoastaan oma virhe ja nyt kaveri maksaa siitä hintaa. Onneks ei vieny muita mennessään.

      • Satakuntalainen mies

        Toni Vilander sanoi heti kun Sutilin autoa otettiin pois, että nyt pitäisi ehdottomasti ottaa turva-auto radalle, koska tosi vaarallinen paikka muille kuskeille voi törmätä traktoriin joka tuotu radalle pari kierrosta ja PUM. Ei ollut järjestäjillä älyä, toivottavasti uhrin omaiset jaksavat nostaa kanteen ja vaatia ainaski 100 mijoonaa korvauksia järjestäjiltä törkeästä huolimattomuudesta työkoneita ei oteta radalle ilman turva-autoja. muualla päin maailmaa olisi iso nosturi ottanut auton pois, Japanissa vanha pyöräkuormaaja. Kuskin viaksi tätä ei voi laittaa mitenkään.


      • safety-car
        Satakuntalainen mies kirjoitti:

        Toni Vilander sanoi heti kun Sutilin autoa otettiin pois, että nyt pitäisi ehdottomasti ottaa turva-auto radalle, koska tosi vaarallinen paikka muille kuskeille voi törmätä traktoriin joka tuotu radalle pari kierrosta ja PUM. Ei ollut järjestäjillä älyä, toivottavasti uhrin omaiset jaksavat nostaa kanteen ja vaatia ainaski 100 mijoonaa korvauksia järjestäjiltä törkeästä huolimattomuudesta työkoneita ei oteta radalle ilman turva-autoja. muualla päin maailmaa olisi iso nosturi ottanut auton pois, Japanissa vanha pyöräkuormaaja. Kuskin viaksi tätä ei voi laittaa mitenkään.

        sATAKUNNAN MIES PUHUU ASIAA, JUURI NÄIN


    • Arska Pa

      Voi sokea kreetta näitä jälkiviisastelijoita!!!!!! Yhtähyvin kolari voi sattua lauantainakin - on kilpailtu huonommassakin säässä, se on nääs ulkoilmalaji.

      Ainoo asia mitä ois voitu tehdä on, että olis kutsuttu turva-auto aiemmin, en kyllä tiedä olisko ollut aikaakaan kolarien välissä......mutta hyvä on neuvoa täältä sohvalta kun ei tarvi tehdä päätöksiä.

      • Satakuntalainen mies

        Siis turva-auto otetaan radalle ennen kuin sinne ajetaan raskaita työkoneita.

        Tässä asiassa on selvät ohjeet ei tarvita jälkiviisastelua, jälkiviisasteluksi voidaan ajatella se että nyt Kimi Räikkönen sai pitää ensi kauden kuskipaikkansa toivottavasti, koska Bianchi olisi jo ensi kaudella ollut Vettelin tallikaveri ilman tätä onnettomuutta, nyt ajot on ajettu samoin kuin Schumacherilla.


      • stödö
        Satakuntalainen mies kirjoitti:

        Siis turva-auto otetaan radalle ennen kuin sinne ajetaan raskaita työkoneita.

        Tässä asiassa on selvät ohjeet ei tarvita jälkiviisastelua, jälkiviisasteluksi voidaan ajatella se että nyt Kimi Räikkönen sai pitää ensi kauden kuskipaikkansa toivottavasti, koska Bianchi olisi jo ensi kaudella ollut Vettelin tallikaveri ilman tätä onnettomuutta, nyt ajot on ajettu samoin kuin Schumacherilla.

        Vatipää,, muualakin käy samanlaiset vehkeet noukkimas romut radalta.. ite bianchi veti ylilujaa tupla keltaisten alueella


      • ilkka kukkanen
        stödö kirjoitti:

        Vatipää,, muualakin käy samanlaiset vehkeet noukkimas romut radalta.. ite bianchi veti ylilujaa tupla keltaisten alueella

        Teillä formulafaneilla tahtoo tuo kirjoitustaito olla vielä lapsenkengissä.


    • Saattaapi olla, että jos tulee vetiseen mutkaan 200km tunnissa, niin ajaa käpelikköön.. Ei sitä kaasupoljinta kukaan muu paina kuin kuski.

    • höh.

      Höpö höpö.

      Samalla logiikalla voisi kysyä kannattaako ajaa formulaa, tai mitään autoa, lentokonetta tai muutakaan vehjettä ollenkaan.

      Sadekeli on formuloissa yksi kiinnostavuutta lisäävä elementti siinä missä mielenkiintoinen rata ja kaikki muukin.

      Ei olisi ollut mitään ongelmaa ajaa radalta ulos, jos se pyöräkuormaaja ei olisi ollut siinä, missä se silloin oli.

      ONGELMA oli siis tilanne johon ei ole oltu varauduttu. Formulat, sekä autot, että radat on suunniteltu hyvin turvallisuutta silmälläpitäen. Ongelma tällä kertaa oli se, että tapahtui asia johon ei oltu varauduttu mitenkään. F1 autoa ei ole suunniteltu traktorin alle ajettavaksi, eikä traktoria ole pehmustettu/suojattu sillä tavalla ettei sen alle voi ajaa.

      Ratkaisu tälläiseen ongelmaan olisi 1. käyttää erilaista traktoria, jonka alle ei voi murskautua, 2. käyttää jotakin muuta systeemiä romujen poissiivoamiseen, 3. keskeyttää kisa siksi aikaa kun romuja joudutaain siivoamaan radalta isoilla koneilla, jne.

      • höh.

        Eli formula-auton perinteiset turvarakenteet eivät päässeet toimimaan.

        Traktori on niin korkea, ettei f1 auton keula ja sen hiilikuituosat pääse syömään törmäysenergiaa.

        Mutta kuitenkin se on juuri niin matala, että kuskin pää osuu siihen.


      • ilkka kukkanen

        On siis mielenkiintoista katsoa, kun mljonäärit ajaa noin ovaalin muodossa radalla, jossa usein jopa ohittaminen on mahdotonta useissa paikoissa.

        Etkö näe miljonäärejä muualla vai katsotko heitä vain ihailun varjolla autoissa.


    • tyyny on pemeä

      miksei tattorissa ollut kumityynyä edessä

      • ref

        miksei ferrarissa ollunna turvatyynyä ja pään yli vedettyjä turvakehikkoja. sellaaset tehtiin jo peltoautoon meillä vaikkei nopeutta ollu ku satanen


    • joooo123

      Kyllä siinä tilanteessa olis pitäny turva-auto radalle ottaa, ihan niinku Toni Vilander sanoi. Ei missään tapauksessa kuskin syy, toivottavasti selviää ilman pahempia vammoja. ps. Ens kaudelle Vettelin tilalle tulee Kvyat, ei Bianchi.

    • jules get better
    • Sinkkuelämää

      Olen vuosikausia kierrellyt F1- ajoissa ja myöskin katsellut niitä TV:stä eli olen formula-fani. Aika turhaa syytellä tästäkään järjestäjiä, sillä vika oli Bianchissa. Tuossa tilanteessa oli kysymys sekunnin murto-osista, jolloin hänen olisi pitänyt reagoida tilanteeseen. Mutta näytti kuin hän olisi painanut täysillä 230 km / h, joutui vesiliirtoon ja sitten ajoi suoraan nosturiauton alle!
      Mutta, jos totta puhutaan, niin mitä jännitystä formuloissa olisi ellei koskaan sattuisi mitään onnettomuuksia? Minä ainakin pitkästyisin ellei koskaan sattuisi mitään dramaattisempaa. Jos autot vain kiertäisivät rataa ympäri eikä koskaan tapahtuisi mitään, niin kuka vaittää etteivät siihen katsojat tylsistyisi ? Dramatiikka on kaiken moottoriurheilun suola! Kaikki kuljettajat tietävät, että joskus voi sattua pahakin onnettomuus ja silti he ajavat kilpaa. Näyttävät kolaroinnit ja vaaralliset ohitukset ovat lajin suola! Siitä me fanit maksamme. Ei kai kukaan toivo, että kuljettajat menettävät henkensä kisassa tai vammautuvat loppuiäkeen, kuten niin monelle on käynyt. Niin kauan kuin ihmiset ovat valmiita maksamaan vaaran näkemisestä, niin kauan sitä heille tarjotaan. Motiivina on suuri raha ja jännitys !

      • egrein

        Jyrki Sukula kilpailujen johtajaksi, niin alkaa pelittää!


      • ilkka kukkanen

        Ai, formulajännitys piileekin onnettomuuksissa:)))


    • fffff1111

      turhaa ajanhukkaa pohtia täällä miksi ja miksei. kukin voi sanoa mitä vaan mutta millään ei ole mihinkään vaikutusta.

      • Sinkkuelämää

        En tiedä oliko tuo vastaus viestiini, mutta olkoon sitten niin kuin vanha kiinalainen sananlasku sanoo " mikään asia ei ole tärkeä ja harvalla asialla on mitään merkitystä " :)


      • ilkka kukkanen

        Kyllä ihmisten teoilla ja ajatuksilla ON vaikutusta planeetallamme tänäänkin.


    • Laamaaika

      Noh pää asia että iltapäivälehdet saavat hyvin rahhoo lisää kun voi kirjoittaa saman jutun nettiin 5 kertaa saman päivän aikana hieman eri muodossa ja kaikkihin toki klikkaa sen aina kun se tulee koska ihminen on utelias... Rahan tuloa ei voi estää!

    • miksi..ja..miksi

      GUSIPÄINEN aloitus.

      Pullamössö=Uusavuttoman aivopieru.

      • 004949

        itse olet uusavuton.


    • huihaipoxpox...

      vuoristokiipeilyssä saattaa mennä 5 henkee yhellä puotuksella, niin siitäpä ei paljoa kirjotella katkesko köysi vai muutenko pluikastu. Aina sattuu kun urheillaan ja se on vapaaehtoista muistakaa se!

    • Kyllähän jokainen niistä kuljettajista tietää kun kypärän päähän pistää ajamisen olevan vaarallista oli kyse kuivasta tai märästä kelistä. Vaara kuuluu formuloihin.
      Tuo turha jeesustelu on ihan turhaa!

    • formulakatsoja

      Meinaat etta kun sunnuntaina kisan alkaessa todetaan että sade on liian kova, niin siirretään kisa edelliselle päivälle? Järjestäjällä ei liene aikakonetta. Joo ei voi muutenkaan siirtää. Oletko ikinä ollut järjestämässä tapahtumaa, pientäkään? Saati sellaista johon tulee paikan päälle 200000 ihmistä ja televisioidaan ympäri maailman. Minne kuljetetaan paikalle satoja rekkakuormia tavaraa joiden logistiikka aikatauluineen on tarkkaan suunniteltu.
      Kisa keskeytettiin, tosin vasta turman jälkeen.Turman aiheutti itse kuski joka ei riittävästi huomioinut tuplakeltaisia lippuja. Järjestäjän puolelta olisi ollut järkevämpi ratkaisu autojen siirtoon pitkällä ulottuvuudella oleva nosturiauto kuten Monacossa.
      Ikävä tapaturma nuorelle kuskille. Mutta varsin vähän vakavia onnettomuuksia formuloissa on sattunut. Enemmän viimeisen 20 vuoden aikana on kuollut esim. jalkapalloilijoita. Kielletäänkö jalkapallo vaarallisena lajina?

      • 456464

        tyhmä! Sehän tiedettiin jo ennusteissa monta päivää aiemmin, että kova sade tulee sunnuntaille niin maikkari selostajakin sanoi. Voi että teitä hölmöjä.


    • vekeksi

      Ei töpännyt..... myös kisassa kuskin PITÄÄ ottaa olosuhteet huomioon!! Jos on märkää ja liukasta niin vauhtia pois, niinkuin täällä ns. siviiliautoilussa. ei se keli metsään vie vaan liian kova tilannenopeus.

    • F1 fanN

      " PS. AHNEELLA ON PASKANEN LOPPU "

      Siis Bianchi on sun mielestä ahne, kun ajaa formulaa ja saa miljoonapalkkaa??

    • Helikopterikoura

      Formuloissa kun pyörii niin suuret rahat niin miksei romuauton siirtoon voisi kehittää sellaista raskaan helikopterin nostokouraa, jotta vältyttäisiin tämän kaltaisilta onnettomuuksilta. Lisäksi formula touhu on sen verran tosikkomaista, että ei kisaa voi siirtää ainakaan pienten sateitten vuoksi.

      • DEX::

        No voi hyvä luoja... Onko kukaan katsonut elokuvia FINAL DESTINATION.
        Se vain oli hänen vuoro lähteä ja sitähän ei estä mikään kun hetkesi on tullut. Kohtaloaan ei voi kiertää.
        Jonain päivänä tullaan näkemään kun joltain kuskilta tipahtaa pää kokonaan kun toinen auto loikkaa toisen yli poikittain. Läheltä piti tilanteita me on jo tästä nähtykkin.
        Ei me silti formuloihin umpinaista hyttiä aleta rakentamaan.


    • 112349

      Minä avaaja rukoilen, että Herramme Jeesus tulisi teille jokaiselle!!!!!!!!!!!'

      Avauksessa kuvia FORULAN TAATANASTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      PS. ÄLÄ OLE AHNE, OTA JEESUS VASTAAN!!!!!!!!!!!!!!!!

      • lituska

        112349!
        haista pska!


      • Oikea Jeesus

        Mene sinä Valejeesus kädet ristissä helvettiin!


      • ilkka kukkanen
        Oikea Jeesus kirjoitti:

        Mene sinä Valejeesus kädet ristissä helvettiin!

        Uskot siis myös kuolemanjälkeiseen helvettiin.


    • video tapahtuneesta
      • onni onnettomuudessa

        Traktori oli jo nostanut toisen auton ilmaan ja peräpää oli paljon kevyempi, siksi pomppasi ilmaankin. Tuskin olisi hengissä enää jos perässä olisi ollut täysi paino. Eipä tiedä selviääkö nytkään hengissä, mutta toivottavasti.

        Hurja vauhti ollut, liekö ehtinyt jarruttaa ollenkaan. Yhtä hyvin voinut olla autossakin vikaa. Turva-auto olisi pitänyt, yleensä taitaa olla vastaavissa tilanteissa. Rata kuskien mukaan myös aivan hämärä, vaikka videolta arvioida, sade ja vesiroiske tietysti vie lisää näkyvyyttä.


    • Murphyn laki

      Suomalaisilla on ihme tyyli jälkiviisastella aina joka asiassa.
      Toi onnettomuushan oli ihan silkkaa armottoman huonoa arpaa. Jos sen Bianchin auton piti lähteä lapasesta, niin mikä pakko sen oli lähteä just täsmälleen samassa kohtaa kuin missä edellinen oli sattunut? Siis joo. Se Japanin ratahan on ihan pelkkää yhtä suoraa. Eihän siinä oo ku se yks ainoa mutka missä ulosajo voi olla mahdollista sattua.

      • 2233

        Mutta järjestäjät olisivat voineet kuunella kuskeja aiemmin, esim Massaa joka jo ilmotti, ettei tuolla voi ajaa. Mut eihän nämä ahnauksissaan voineet. Tossa lopputulos.


      • oltsuboll
        2233 kirjoitti:

        Mutta järjestäjät olisivat voineet kuunella kuskeja aiemmin, esim Massaa joka jo ilmotti, ettei tuolla voi ajaa. Mut eihän nämä ahnauksissaan voineet. Tossa lopputulos.

        Turhaa jossittelua, kun oli tuplakeltaiset, joilla Jules paukkaa 200km/h plus päin traktoria.
        Jos onnettomuus olisi tapahtunut kisan ollessa päällä, niin voisi järjestäjiä syyttää.

        Kehitysehdotuksena määrättävä tai jopa elektronisesti säädettävä keltaisten lippujen aikainen huippunopeus alemmas.
        Lisäksi jotain päänsuojaa autoihin.


      • oliko?
        oltsuboll kirjoitti:

        Turhaa jossittelua, kun oli tuplakeltaiset, joilla Jules paukkaa 200km/h plus päin traktoria.
        Jos onnettomuus olisi tapahtunut kisan ollessa päällä, niin voisi järjestäjiä syyttää.

        Kehitysehdotuksena määrättävä tai jopa elektronisesti säädettävä keltaisten lippujen aikainen huippunopeus alemmas.
        Lisäksi jotain päänsuojaa autoihin.

        Ainakin tuolla videolla heiluttaa vihreää lippua. Turva-auto olisi pitänyt joka tapauksessa tuoda radalle ennen kuin alkoivat siirtää autoa.


      • 5197
        2233 kirjoitti:

        Mutta järjestäjät olisivat voineet kuunella kuskeja aiemmin, esim Massaa joka jo ilmotti, ettei tuolla voi ajaa. Mut eihän nämä ahnauksissaan voineet. Tossa lopputulos.

        Jälkeenpäin on hyvä sanoa että Massaa olisi pitänyt kuunnella, mutta turvallisuus ei hänellä tainnut mielessä sitä sanoessaan olla. Williamsin auto on meinaan täysi susi märällä ja Massa olisi menettänyt monen monta sijaa yltyvän sateen takia.


    • järjetön veto

      no täällä on joku seonnut tysin ,sitä se teettää kun on uskovainen !
      miksi onneton pska et rukoillut että mitään ei sattuisi, kuitenkin nyt jälkiviisaana uskovana(valehteliana)teeskentelet kun pska tiedät että mitään ei olisi auttanut,mutta olet täällä kerjäämässä sympatiaa?
      pidä ne uskon sössötykset erossa ihmiselämästä!
      formula 1 on, onnettomuudet on, mutta uskoa ei ole!
      jossitteliat hypätkää pituutta!
      se vaan on hyväksyttävä näin!
      syyllinen on aina kuljettaja tässä tapauksessa!
      video kertoo millä nopeudella bianchi veti ei olis pysyny radalla edes kuivalla!
      järjetön veto!

    • 494958

      Ja miksi tuossa heilutettiiin vain vihreää lippua? Eikä samantien punaista?

      Täysi järjestäjijen moka.

    • sattuu kun tapahtuu

      Järjestäjät toimivat aivan ohjesääntöjen mukaan. Tuplakeltaisilla varoitettiin kuljettajia radan sivulla olevassta vaarasta. Kuljettajan pitää tuollaisissa tilanteissa hiljentää nopeuttaan. Bianchi ei hiljentänyt vauhtiaan.

      Kyseessä oli monien tekijöiden yhteensattuma joka realisoitui ikävällä tavalla. Jälkikäteen ajateltuna järjestäjät olisivat voineet siirtää Sutilin auton kisan jälkeen. Kisaa oli enää vajaa 10 kierrosta jäljellä.

      Tosiasia on, että siviililiikenteessä on nykyään vaarallisempaa kuin formulakisoissa. Radat, autot, varusteet yms ovat kehittyneet valtavasti vuosikymmenten aikana. Viimeisin kuolonkolari sattui Suurelle Ayrton Sennalle 1994, joka menehtyi erittäin epäonnekkaasti tukivarren lävistettyä visiirin yläosan ja kypärän välisen kohdan osuen päähän kohtalokkaasti.

    • ikhyujhjouio

      Nyt kun tuo video on julkaistu niin siitä näkee että syy oli täysin ratin ja penkin välissää.. "traktori" oli selkeästi radan ulkopuolella ja kuski veti ihan suoraan kohti.. mutkassa..

      • no ei...

        Eihän se traktorikuski omin päin sinne mennyt, ei voi pelkästään häntä syyttää. Järjestäjät eivät laittaneet turva-autoa radalle, eikä ollut edes tarpeeksi valoisaa.


      • 5197

        Oiskohan vaikka ollut niin että auto lähti lapasesta? Viestistäsi saa käsityksen että luulet Bianchin ajaneen tahalleen suoraan traktoria päin... Ja vielä mutkassa!


    • turvaväline

      Nosturin olisi pitänyt pysyä rata-alueen ulkopuolella. Turva ja huoltoajoneuvojen maavarat pitäiai olla umpinaiset jämäkästi.

    • volaa!

      Ongelman ratkaisu olisi ollut yksinkertainen: Ratatraktorit pitää virittää kulkemaan 330 Km/h jotta ne ei jää jalkoihin, silloin ne voisivat kiertää rataa formuloiden kanssa häiritsemättä niitä.

    • Niin kytt!

      Ähneellä ön tösiään päskänen löppy jä se ön kyyle niin, että peevelin mieleen on töttäkäi selläinen!

    • voi voi
    • täys yli nypyn

      Se vihreä lippu tarkoittaa (joka on tuon tapahtumapaikan jälkeen n 10m) että tästä eteenpäin rata on OK. Lippupiste siis kolaripaikan jälkeen. Siinä pisteessä EI liputeta tuota tapahtumapaikkaa. Sen kolaripaikan lippupiste on vähän ENNEN tuota paikkaa jossa liputetaan keltaista ja joka EI NÄY tuolla filmillä

    • ihmiset on sairaita

      Voin oikeasti pahoin lukiessani näitä kommentteja. Hävetkää siat, kun menette tekemään pilkkaa kuljettajasta, joka makaa hengenvaarassa sairaalassa!

      • Faktat pöytään

        Se että sanoo että oli kuljettajan oma vika ajaa liian kovaa sateisessa tuplakeltaisella alueella ei ole pilkkaamista, vaan faktojen toteamista.


    • Olet väärässä

      ilman muuta kuski itse mokasi; tuplakeltaiset oli alueella ja silloin pitää ajaa erittäin hitaasti, varovaisesti ja valmiina pysäyttämään auto. Varsinkin tuolla kelillä.
      Hölmömpikin tämän tajusi, ei tätä tarvitse edes miettiä. Vaara kuuluu F1:siin ja tulee aina kuulumaan.

    • surullista...
      • juhybythvgtr

        Jules mokas huolellisesti.


      • (H)alle lujaa
        juhybythvgtr kirjoitti:

        Jules mokas huolellisesti.

        Korni logiikka: joku heiluttaa vihreää
        lippua, vielä kun bianchin auto ja pää
        on leikkautunut traktorin alle. Jeesus!


      • Volvo bm
        (H)alle lujaa kirjoitti:

        Korni logiikka: joku heiluttaa vihreää
        lippua, vielä kun bianchin auto ja pää
        on leikkautunut traktorin alle. Jeesus!

        Ei ole traktori vaan pyöräkuormaaja


    • MASAO KIMURA

      Ei voi olla totta! Tajutkaa nyt että riskit ja kuolemanvaara kuuluvat moottoriurheiluun. Ulosajoja ja pahoja loukkaantumisia tapahtuu joka säällä. Ayrton Sennan ja Roland Ratzenbergerin kuolamaan johtaneet ulosajot tapahtuivat aurinkoisessa poutasäässä.
      rankkasade ei ollut japanilaisten kisaisäntien syytä missään määrin. Sensijaan uskon siihen mitä Mika Salo oli mieltä, että Bianchi itse kaahasi liian kovaa siihen mutkaan missä oli kaiken lisäksi keltaiset liput.

      • 476767474556

        Mutta noissa molemmissa autoissa oli joku tekninen vika. Eikai kukaan täysjärkinen aja tuosta vauhdista huvikseen ulos? Oletko ihan tyhmä?


      • höpöhöpö.

        Ennenkin on kisoja keskeytetty sateen takia ja olisi voitu ajaa aikaisemmin kun sade oli tiedossa. Vähintäänkin olisi pitänyt tuoda turva-auto radalle heti Sutilin ajettua ulos, ennen kuin tuovat traktorin sinne. Turhaanhan ne pehmusteet siellä ovat jos saa traktorit olla niiden edessä. Sateessa ja vesisumussa ei ole välttämättä nähnyt edes lippuja. Pitäisi tiedottaa myös radiolla, että kaikki varmasti tietää.


    • 2234

      - On aika naurettavaa, että FIA, Bernie Ecclestone, Charlie Whiting, kisan promoottori ja järjestäjät tiesivät odottaa tällaistä säätä. He tiesivät, että valoa tulee olemaan niukasti. Miksi he eivät päättäneet jo lauantaina aikaistaa kisaan alkua, Warwick totesi Guardianille.

      Mitä minä taas sanoin. Eccelstone tiennyt millasta säätä tulee. Hemmetin ahne kääkkä.

    • MoraaliTÄTI

      AIKA KAUHEETA jos moottoriurheilussa sattuu joskus edes jotain.

      Liian TURVALLISTA mun makuun se nykyään.

      Ja sit ku kerranki jotain tapahtuu, niin joku KUKKAHATTUTÄTI kitisee ekana, vaikka katsoo kuola suupielistä valuen JOKA KOLARIN UUSINTANA uudestaan ja uudestaan.

    • FIA on sika?

      Oli oikein ajaa kisa vaikkakin mentiin täysin äärirajoilla (olisi pitänyt aikaistaa kuten suunnittelivat...), ja lisäksi riski kuuluu moottoriurheiluun. Mitä haastavammat olosuhteet niin sen paremmin paras kuski löytyy, ja kuten Walter Röhl joskus aikanaan sanoi kysyttäessä B-ryhmän ralliautoista, että täytyi ajaa omien rajojensa mukaan että pysyi tiellä. Peltiromua saa ja pitää tulla, ihmisvahinkoja pitäisi pystyä välttämään...

      Kun puhutaan moottoriurheilun turvallisuudesta, on väärä suunta mennä kohti hitaampia ja huonompia autoja. Kuitenkin FIA ajaa jatkuvasti tätä linjaa.. Todellisuudessa sääntömuutoksilla on saatu aikaan vain talleille turhia kehityskustannuksia kun joka vuosi joudutaan rakentamaan mm. autojen aerodynamiikka uusiksi jonkun uuden takasiiven 3cm lyhennyksen vuoksi... Ja näillä ei ole ollut käytännössä viimevuosina minkään sortin vaikutusta autojen turvallisuuteen eikä loppupeleissä myöskään nopeuteen..

      Viime vuosina vakavat kuljettajiin vahinkoa aiheuttaneet onnettomuudet ovat olleet noin tasastaan päähän kohdistuneita (tulee mieleen heti Massa, testikuljettaja de Villota ja nyt tämä). Milläs FIA tämän ratkaisee? Vuosia sitten ovat kieltäneet umpikoriset ohjaamot. Tällaisella saataisi parannettua huomattavasti auton jäykkyyttää kuljettajan ympärillä kolaritilanteissa ja suojattua kuljettajan PÄÄTÄ!!! Lisäksi umpikori olisi kehityksessä linjassaan, aerodynaamisesti parempana lisää autojen taloudellisuutta ja nopeutta. MUTTA eihän tämä FIA:lle sovi, sillä juuri nopeushan se oli se punainen vaate puhuttaessa F1 turvallisuudesta...

      Ihmetyttää myöskin se että LMP1 luokan autoissa on nykyisin pakko olla umpikori, joten miksei se olisi mahdollista myös F1 luokassa? Tässä ymmärrän viihde arvon siinä suhteessa että kun kuljettaja on "näkyvissä" on autourheilu enemmän viihdyttävää ja joidenkin mielestä avokori on osa F1 auton tunnusmerkistöä. Umpikorisia F1 autoja on kylläkin ollut olemassa historiassa... Josta päästään oravanpyörässä takaisin kysymykseen, onko viihdettä nopeat autot ja kuljettajat ja äärirajoilla ajaminen vai kolaritilanteissa sattuvat kuljettajan kohdistuneet vahingot?

      • 6666+9999

        joo riski kuuluu muttei ihmishenkien menettäminen.


    • tomppelit

      Riski on ainoa mikä pitää koko kekkerin hengissä , jos riski poistuu ei rahavirrat ole enää merkittäviä . Siis tilipotit .

    • tää on tärkeetä

      Olisiko alexander stubin pääseminen pääministerin virkaan voitu estää ajoissa entäpä nykyisen puolustusministeri håååglundin? olisiko jo silloin tekemällä viisaita päätöksiä jo kauan sittem,voitu estää jyrki boy kataisen pääseminen pääministerin virkaan ja eu virkaan voitu estää tämän valtakunnan alasajo? siis miettikää nyt oikeasti

      • Ueiiriiow

        Kukaan tässä ketjussa ei ole koskaan ajanut metriäkään f1- autolla....tvtä katsomalla ja pleikkaria pelaamalla ei taida saada riittävää tietotasoa


    • HEHHEH999

      oletkos sinä sitten ajanut?

      • Formeluno

        Mä oon käynynnä Mika Salo Circuitilla.

        Tuhannen Geetä sain irti niistä. suuttimista tuli verta ja vaihdelaatikko huusi hoosiannaa.


    • 4654

      keksi lisää tarinaa?

      • ruuuutrreeee

        niin


    • side on stage

      Siis hommahan on niin.. että ennen kolaripaikkaa liputetaan kahta keltaista eilkkä ohituskieltoa/vauhti.. tapahtumapaikan jälkeen liputetaan vihreätä elikkäs saa ajaa täysillä.. näinhän kävi.. jos kuski arvioi "lippujen alla" nopeutensa väärin niin sehän ei ole ratavalvojien vika missään tapauksessa..

      ..Siis radan suunnassa n. 5-10m eteenpäin kolaripaikasta näytettiin vihreää.. Aivan oikein..

      ..mikään media ei sitävastoin kertonut mitä lippuja edellisellä ratavalvontapisteellä näyttettin.. kun ne ei (keltainen uutishaluinen lehdistö) oikeasti tiedä mitä oikeasti kilpailuissa tapahtuu ja talouttansa kohentaakseen vetää vain lööppejä...

    • TV order

      Miksi ei voi siirtää, siksi kun TV aikataulut määrää miten mennään.
      Samalla systeemillähän on pilattu Kouvolan rallycross paikalle tulleiden katselijoiden kannalta ja siitä osasi jo lehtikin viimein antaa palautetta tänä vuonna.

    • kunsattuuniinsattuu

      Itseasiassa järjestäjät eivät töpänneet mitenkään vaan Bianchin tilannenopeus tilanteessa vaan oli liikaa ja auto lähti lapasesta niin sanoakseni - monen epäonnisen, yhtäaikaisen tapahtuman seurauksena Bianchi on tällä hetkellä tehohoidossa ja tuskin selviää ainakaan kilpakuljettajaksi enää.

      Monessa kirjoituksessa on mainittu pimeyden aiheuttaneen ongelmia sateen kanssa ja silti Susukan radalla on valonheittimet radan valaisimeen - 90-luvun alkupuolella Susukassa käytiin F1-kisa pahemmissa olosuhteissa keinovalon valaisemana ja teeveen kuvasta tuskin näki autoja radalla - Damon Hill taisi voittaa kyseisen skaban.

      Jos katsoo tv-kuvia niin voi todeta, että olosuhteet eivät todellisuudessa olleet kauhean katastrofaaliset vaan kevyttä sadetta muuten ei olisi voinut edes nähdä Bianchin onnettomuutta sateen takaa.

    • http://www.listamedi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe