Taas ongelma ...!!

tytärpuoli

Tuossa alapuolella on asia mistä kyselin aiemmin!!! Asia on siis niin että isäpuoleni on kuollut ja hänen veljensä tytär pitää perunkirjoituksia. Asiaa hoitaa tuomari. Nyt hän soitti että minun pitää lähettää hänelle äidin perukirjoituksissa kopio maksetuista osista...siis mitä kukin silloin sai kun äitini kuoli,minä ja veljeni lapset. pitää olla myös allekirjoitukset. Ei minulla sellaista paperia ole. Ainoastaan pankkisiirrot, sanoi että ota googlesta joku "pohja" mihin itse täytät summat ja sitten vielä allekirjoitukset. Voi herran jumala..minkä takia minun pittää alkaa kaivelemaan tälläistä...enhän kuitenkaan saa itse mitään?! tietääkö joku minkälainen "pohja"pitäisi olla mihin laitan ne rahasummat ja allekirjoitukset???

5

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jakokirja

      "jos vainaja oli ollut avioliitossa, jäljennös ensiksi kuolleen puolison kuoleman jälkeen tehdystä perukirjasta. Perukirjan lisäksi täytyy liittää jäljennökset myös testamentista ja avioehtosopimuksesta, jos sellaisia oli ollut
      jos ositus tai perinnönjako oli toimitettu vainajan ja ensiksi kuolleen puolison oikeudenomistajien välillä, jäljennös osituskirjasta tai perinnönjakokirjasta
      jos omaisuudesta maksettavaa perintöveroa määrättäessä on otettava huomioon jonkun muun kuin vainajan jäämistöstä laadittu perukirja, jäljennös tästä perukirjasta. Jäljennös toisen henkilön perukirjasta tarvitaan esimerkiksi silloin, jos vainaja oli toisen henkilön kuolinpesän osakas tai hän oli perinyt jotain varoihinsa kuuluvaa omaisuutta enintään kaksi vuotta ennen kuolemaansa
      jos perinnönjako on toimitettu, jäljennös jakokirjasta."

      http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Perinto/Perunkirjoitus_ja_perukirja

      • 11+11

        Ei pitäisi lähteä huseeraamaan kuolinpesien kanssa jos ei osaa.

        Laki on täysin yksiselitteinen tältä osin eli perinnönjaosta tulee laatia jakokirja, joka on määrämuotoinen (PK 23:9):

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040#L23P9

        Sinänsä hyvä jos kaikki jakajat ovat vielä elossa, että voitta jälkikäteen korjata laiminlyöntinne.


    • hankala änkyrä

      Elikkä olette jakaneet pesän rahat jotenkin, mutta ette ole tehneet ositusta ja perinnönjakoa toimituksina? Voihan sitä noinkin sählätä, toivottavasti ei ollut isoja summia kyseessä tai tuleekin kivoja ongelmia jos vaikka pahimmassa tapauksessa koko "jako" peruuntuu.

    • Karseeta touhua

      Jossain viranomaisella pitäis olla helppotajuiset ohjeet näitä tilanteita varten, ne oliisivat ilmaiseksi käytettävissä ja jotka neuvottaisiin vaikka hautaustoimistoista käsin. Kun tää asia koskettaa lähes jokaista meistä jossakin vaiheessa, kerran tai monta kertaa. Nyt tiedot pitää kaivaa murusina jostain ja olla itse aktiivisesti tivaamasssa, mitä kaikkea paperityötä pitää hoitaa etukäteen. Tai sitten palkata juristi hintaan 200 euroa tunti. Jos perintöverot on maksettu niin ei siinä vaiheessa enää viranomaisia kiinnosta mitä perinnölle tehdään. Minusta on hirveää, että surun keskellä pitää olla heti n---ssimassa pilkkua näistä jutuista.

      • Juristi1

        Et sitten ole tullut käyneeksi esimerkiksi oikeusministeriön sivuilla?

        http://www.oikeus.fi/fi/index/tietoaarjenongelmiin/perunkirjoitusjaperinnonjako.html

        Tuolta löytyy siis yleistietoa.
        Yksityiskohtaista infoa on mahdotonta antaa, sillä vaikka mitä ohjeita olisikin, eivät maallikot kuitekaan osaisi niitä lukea, ja jokainen kuolinpesä on erilainen.

        Alan perusteoksessa eli Jäämistöoikeus I:ssä on 1500 sivua.
        Vasta kakkososassa eli Jäämistöoikeus II:ssa päästään testamentteihin.

        Juridiikka on vaikeaa. Siksi siihen tarvitaan koulutus.
        Ihan samalla tavalla sydänleikkaus on vaikea. Siihenkin tarvitaan koulutus.
        Moni ei esimerkiksi ikinä värjäisi hiuksiaan itse, vaikka sen epäonnistumisen seuraamukset ovat paljon pienimuotoisemmat kuin sössitty perintökuvio.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe