Sadevesi tulee sisään

Asuntoni on linnani

Yritän lyhyesti selittää tapahtuneen: Rivari, rakennettu 1982, johon muutimme tuolloin. Rivari on rakennettu maanvaraisen betonilaatan päälle.
Ovet vaihdettu 2011 toukokuussa terassin puolelle. Ö

1. Heinäkuun puolivälissä tuli rankkasade, jolloin terassin oven alapuolelta syöksyi sadevesi ulkoa sisälle kynnyksen alta. Otin videon ja kuvia kännykällä. Tutkittiin räystäskouru, puhdas.

2. Elokuun alussa toinen rankkasade, sama tapahtui jälleen. Taas kourut puhtaat. Asiasta kokous isännöitsijän ja hallituksen puh joht sekä jäsenten kesken hetimiten.

3. Haimme itse kosteusmittarin vuokralle, arvot paikoin luokkaa 100. Märkä alue on tuolloin noin 60 cm x 80 cm olohuoneeseen päin.

4. Isännöitsijän toimesta paikalle tulee ammattilainen mittaamaan. Korkea kosteus ja korjattava on. Mainittakoon, että hallituksen puh joht. kehotti meitä kuivattamaan lattiaa auton sisätilalämmittimellä ja pöytätuulettimella, näin kuulemma on yleinen käytäntö. Noudatimme neuvoja. Saimme oireita. Minulla on monen muun allergian lisäksi homeallergia ja puolisollani myös hengitystieoireita ja allergioita.

5. Paikalle tulee yritys, joka poistaa karvapohjaisen muovimaton palan märältä alueelta. ( meillä on laitettu vanhan muovimaton päälle toinen noin 20 v sitten ). Lattiaa hiotaan, yrittäjä kertoo, että ottaa silmiin ja hengitykseen: hometta!

6. Lattiaa kuivataan infrapunalaitteella, joka on märän/ kostean alueen kokoinen. Laite on lattialla viikon. Mittaa kosteuden, arvot paikoin vähän alle 80. Vähimmillään 60-69. Sanoo, että arvo on ok jos lukema noin 90. Isännöitsijälle tieto tästä.

7. Hallituksen puh joht oli paikannut oven ulkopuolella olevan aukon saneerausbetonilla lomamatkamme aikana elokuun lopulla syyskuun alussa. Säät olivat kuulemma suosineet tätä tehtävää. Mainitsin, että olin ilmoittanut isännöitsijälle, ettei ainakaan meille sisälle ole lupa mennä lomamme aikana. (Poikamme huolehti asunnosta matkan aikana). Oli sillä hetkellä kylläkin pois, kun hallituksen puh joht oli paikkaamisen tehnyt.

8. Samainen puh joht oli käynyt paikkaamassa koko 8 asunnon terassin puoleiset aukot tällä saneerausbetonilla.

9. Hallituksen puh joht on entinen isännöitsijämme, asunut taloyhtiössä noin 20 v ja mainittakoon, että ovien vaihto tehtiin silloisen hallituksen puh johtajan omistaman rakennusalan yrityksen toimesta, jolloin myös hänen "ammattilaisena" tekivät ovien vaihdon.

(10. Tämä kyseinen entinen hallituksen puh joht muutti pois ja rakensi itselleen omakotitalon, silloin myös entinen isännöitsijä luopui tehtävästään ja isännöinti ulkoistettiin. Mainittakoon tässä että olivat seinänaapureita siis ent hallituksen puh joht sekä ent isännöitsijä).

11. Nyt ns tapellaan vastuista. Olen ollut sitä mieltä, että rakennusyritys on vastuussa tästä ongelmasta, joka ilmeni noin kolmen vuoden kuluessa ovien vaihdon jälkeen. Yrittäjä sanoo 2 vuoden takuun olevan ummessa. Ei tule korjaamaan.

12. Kerron kokouksessa yrityksen 10 vuoden vastuusta. Tämä myönnetään, hallituksen puh joht ei kuitenkaan halukas viemään asiaa yrityksen piikkiin (ystäviä). Isännöitsijä ei ota tähän kantaa vaikka myöntää yrityksen vastuun.

13. Kysyn kokouksessa " onko taloyhtiön vakuutukset kunnossa", myöntää ja kysyy onko minun vakuutukseni kunnossa!

14. Pointtini on: kun ovet vaihdettu, oltu huolimattomia ja ovien koossa jotain selvää eroa, koska jäänyt 'reikä' ja asuttu tässä 32 vuotta eikä mitään vettä ole koskaan ennen tullut sisään. Ja hallituksen puh joht käy paikkaamassa reiät!

15. Nyt hallituksen puh joht haluaa että edelleen käyttäisimme auton sisätilalämmitintä kuivaamaan vielä märän kynnyksen alla olevan mustuneen puun. Ja että hän tulee itse hiomaan puuta ja laittamaan homeenestoainetta puuhun!!! Minä haluan että ammattilainen tulee ja ottaa koko oven karmeineen irti ja poistaa kostean ja mahdollisesti homehtuneet osat pois. Hallituksen puh joht vetoaa siihen, että on kallista ja ettei yhtiöllä ole rahaa tähän ja että hän osaa kyllä. ( ei ole alan koulutusta).

16. Kerroin hänelle, taas uudelleen, että olemme allergiggoja, emmekä halua auton sisätilalämmitintä käyttää, koska se puhaltaa kaiken olohuoneeseemme ja tietenkin koko asuntoon. Asia on vielä kesken. Kokouksia on pidetty.

17. Hankinko homemittaajan? Kuka maksaa?


Tässä jäi varmasti paljon oleellistakin kertomatta, mutta pääosin tarina on tässä ja neuvoja tarvitaan.

12

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+3

      Semmoinen härdelli vaikuttais olevan ja kasvavan, että kyllä itse ottaisin jo lakimiehen, onhan sulla kuitenkin kotivakuutus ja niissä on yleensä oikeusturvavakuutus.

      • Voihan sade!

        Samaa olenkin jo miettinyt! On tämä niin takkuinen juttu..


    • Ei tosiaankaan

      homekusettajille ole mitään koulutusta.
      "( ei ole alan koulutusta)". Itseoppineita jokainen mitä meilläkin on pörrännyt litkupönttöineen.
      Ihan selvähän tuo juttusi on. Yrittävät homekusettaa minkä kerkiävät ja päästä pälkähästä vähin kustannuksin ja ilman vastuun ottamista kuten on ollut maan tapa jo näissä homekatastrofeissa 35 vuotta. Onko terveystarkastajat käyny selvittelemässä niitä vaistonvaraisia ja aistinvaraisia tutkimuksiaan. Vaistonvaraista on valvonta tässä maassa. Heti pakoon kun jotain vittumaista naapurille tapahtuu. tsemppiä sulle se tie on pitkä minkä alussa nyt yksiksesi taaperrat. Eikö olekin lohduttavaa. "Pärjäile" on näiden vertaistukiporukoiden lempisana.

      • Töitä riittää tässä

        Terv tarkastajaa en vielä ole pyytänyt, pitää sekin tilata. Kaupungin tarkastajille on vaan mielettömät jonot. Mutta pääni puhki oon yrittänyt miettiä mikä olis nyt ensimmäinen uusi instanssi mihin yhteyttä otan, kun on jo isännöitsijä ja hallituksen jäsenet ja puh joht sekoilleet meidän jutun kanssa. Totta, yksin tässä saa selvitellä tätä. Oman liiton lakimies vois olla yksi johon otan yhteyttä. Ja kun miettii tätä kokonaisuutta, olen ainoastaan pyytänyt ammattilaisen tekemään tuon työn. Mun mielestäni pitää ainoastaan ottaa koko ovi ja karmit irti ja silloin näkisi kynnyksen alusen kokonaan..apua tarvin ja neuvoja, kiitti tsemppauksesta :)


      • On tosiaankin paha
        Töitä riittää tässä kirjoitti:

        Terv tarkastajaa en vielä ole pyytänyt, pitää sekin tilata. Kaupungin tarkastajille on vaan mielettömät jonot. Mutta pääni puhki oon yrittänyt miettiä mikä olis nyt ensimmäinen uusi instanssi mihin yhteyttä otan, kun on jo isännöitsijä ja hallituksen jäsenet ja puh joht sekoilleet meidän jutun kanssa. Totta, yksin tässä saa selvitellä tätä. Oman liiton lakimies vois olla yksi johon otan yhteyttä. Ja kun miettii tätä kokonaisuutta, olen ainoastaan pyytänyt ammattilaisen tekemään tuon työn. Mun mielestäni pitää ainoastaan ottaa koko ovi ja karmit irti ja silloin näkisi kynnyksen alusen kokonaan..apua tarvin ja neuvoja, kiitti tsemppauksesta :)

        Mitään homedesinfiointia myrkyillä, otsonointia tai vastaavaa älä teille tilaa / päästä tekemään. Sanot suoraan litkujen läträäjille, että ei ja sillä sipuli.

        "Saimme oireita. Minulla on monen muun allergian lisäksi homeallergia ja puolisollani myös hengitystieoireita ja allergioita".

        Tuossahan onkin perustelut ja mun ei tartte sitä edes mitenkään yrittää uskotella. Lue aiheesta lisää "Kaikki homedesinfioinnit ovat tarpeettomia".

        Valvo itse kusettajien tekoset. Valvira, STM ja THL ei valvo yhtään mitään mikä olisi terveytesi suojelua. Juuri valvonnan puutteen vuoksi tässä maassa on nämä hommat hämärähommia. Vastuunottajia ei löydy enää loppumetreillä turhia puheita on vaikka kuinka.


      • Märkä kynnys
        On tosiaankin paha kirjoitti:

        Mitään homedesinfiointia myrkyillä, otsonointia tai vastaavaa älä teille tilaa / päästä tekemään. Sanot suoraan litkujen läträäjille, että ei ja sillä sipuli.

        "Saimme oireita. Minulla on monen muun allergian lisäksi homeallergia ja puolisollani myös hengitystieoireita ja allergioita".

        Tuossahan onkin perustelut ja mun ei tartte sitä edes mitenkään yrittää uskotella. Lue aiheesta lisää "Kaikki homedesinfioinnit ovat tarpeettomia".

        Valvo itse kusettajien tekoset. Valvira, STM ja THL ei valvo yhtään mitään mikä olisi terveytesi suojelua. Juuri valvonnan puutteen vuoksi tässä maassa on nämä hommat hämärähommia. Vastuunottajia ei löydy enää loppumetreillä turhia puheita on vaikka kuinka.

        Luin netistä näistä homeenestoaineista ja markkinoilta on poistettukin joitain myrkkyjä, nyt en muista yhdisteen kirjainmerkkejä, mutta otin sen ylös kirjanmerkkeihin ja löydän tarpeen vaatiessa sen nopeasti. Soitin liittoni lakimiehelle ja hänen neuvonsa oli että puolueeton tavarantarkastaja ja kosteusmittaaja paikalle ja taloyhtiö vastaa kustannuksista. Mutta meillä kävi jo (eläkkeellä oleva) tavarantarkastaja isännöitsijän toimesta. Lausuntoa ei ole ainakaan meille tullut. Kosteusmittaajakin on käynyt ja hänen lausuntonsa on meillä kirjallisena, päivämäärät ovat väärät raportissa! Siinä kehotetaan korjaamaan vaurio. Kynnyksen alaista aluetta ei ole kuivattu, ainoastaan lattialta se noin 60 x 80 cm alue. Ja aion kyllä tuosta homeenestoaineesta sanoa etten sitä meille halua, hengitystieongelmat ja limakalvot (nenä, silmät) oireilevat jo tarpeeksi. Lakimies ymmärsi toki tilanteemme, jääräpäinen maallikko ent isännöitsijä nykyinen hallituksen puh joht kanssa kehotti kuitenkin 'jotenkin sopimaan' ja keskustelemaan kustannusten jaosta.


      • Mitä jakamista
        Märkä kynnys kirjoitti:

        Luin netistä näistä homeenestoaineista ja markkinoilta on poistettukin joitain myrkkyjä, nyt en muista yhdisteen kirjainmerkkejä, mutta otin sen ylös kirjanmerkkeihin ja löydän tarpeen vaatiessa sen nopeasti. Soitin liittoni lakimiehelle ja hänen neuvonsa oli että puolueeton tavarantarkastaja ja kosteusmittaaja paikalle ja taloyhtiö vastaa kustannuksista. Mutta meillä kävi jo (eläkkeellä oleva) tavarantarkastaja isännöitsijän toimesta. Lausuntoa ei ole ainakaan meille tullut. Kosteusmittaajakin on käynyt ja hänen lausuntonsa on meillä kirjallisena, päivämäärät ovat väärät raportissa! Siinä kehotetaan korjaamaan vaurio. Kynnyksen alaista aluetta ei ole kuivattu, ainoastaan lattialta se noin 60 x 80 cm alue. Ja aion kyllä tuosta homeenestoaineesta sanoa etten sitä meille halua, hengitystieongelmat ja limakalvot (nenä, silmät) oireilevat jo tarpeeksi. Lakimies ymmärsi toki tilanteemme, jääräpäinen maallikko ent isännöitsijä nykyinen hallituksen puh joht kanssa kehotti kuitenkin 'jotenkin sopimaan' ja keskustelemaan kustannusten jaosta.

        siinä silloin jos et ole aiheuttanut kosteusvauriota? Kerro meille lisää.


      • Vastuun jakoa
        Mitä jakamista kirjoitti:

        siinä silloin jos et ole aiheuttanut kosteusvauriota? Kerro meille lisää.

        Tässä pääpiirteissään isännöitsijän vastaus kysymykseeni, joka alla:

        "En pyytänyt tavarantarkastajalta raporttia, enkä aio pyytää, enkä kysy laskun perään. Ok. kartoituksen mittaus ja raportti maksoi bbbb €.
        Yxy kuivatuksesta ei ole tullut laskua ja jos ne raportoi vielä luvut niin eri lasku. Teillä ei tosiaan ole ylimääräistä
        rahaa, joita voisi hassata raportteihin."

        Tarkistan Xyd:ltä kustannukset kynnyksen vaihtoon. Palaan asiaan.

        Terv. Xy

        Kysymykseni:

        Missäs vaiheessa tämä meidän kynnyksen alueen korjaus on tällä hetkellä?
        Onko tavarantarkastajalta tullut sinulle raportti? Meille ei ole tullut. Ainoastaan tuo kuivausfirman raportti, jonka lähetit on meillä. Ilmoitan nyt vielä, ettemme halua Xxxxxxx menetelmää käyttää, jossa hän sivelee homeenestoainetta siihen kastuneeseen puuhun emmekä voi käyttää auton sisäilmalämmitintä kuivatukseen, meillä on jo muutenkin hengitystie ja limakalvo-oireita, minulla myös iho-oireita (kutinaa). Näillä menetelmillä, joita Xxxxx käyttäisi, toisi meille lisää ongelmia. Cxxx vei viime tiistaina 30.9.14 infrapunalämmittimen pois ja mittasi lattian kosteuspitoisuuden, arvot hän ilmoitti olevan 60-69-80-lähes 90. Kynnyksen alta ei mitannut. Minusta sekin pitää mitata ja kuivata/korjata asianmukaisesti ammattilaisen toimesta.


      • Sama sadevesijuttu
        Mitä jakamista kirjoitti:

        siinä silloin jos et ole aiheuttanut kosteusvauriota? Kerro meille lisää.

        Siis tuo 'asuntoni on linnani' ja sadevesi tulee sisään, liittyy tähän kosteusvauriojuttuun. Tuo sittenkin pitkäksi 17 kohdan selostukseksi muodostunut kirjoitukseni neuvojen ja jopa avunpyyntöni on tuossa yllä. Lakimies tosiaan neuvoi 'jotenkin sopimaan kustannuksista'... Mun oikeustajuni vaan ei anna periksi, tässähän on ihan selvä jonkun muun kuin itseni aiheuttama kosteusvaurio, joka pitää asianmukaisesti korjata..vai pitääkö?! Ja iltapäivällä meilasin isännöitsijälle josta keskustelumme kopioituna tuossa alempana


    • Sama sadevesijuttu

      Tänään kävi kaksi asiantuntijaa tutkimassa ja poraamassa. Raportti tulee isännöitsijälle. Tekevät myös korjausehdotuksen. Kertoivat että koko seinän alajuoksu pitää vaihtaa sekä villat, jotka myös märkiä noin ulkoseinän puoleen väliin! Hyvä juttu, huonoa on vaan vuodenaika. Tilasin myös homekoiran meille ja se teki merkintöjä, huolestuttavan paljon. Siitä saan raportin viikon noin kuluttua. Olohuone nyt oli selvä, että vikaa on, mutta että kaikkien kolmen makuuhuoneen ulkopuoliset seinät koira merkitsi! Ja ne sijaitsevat toisella puolella huoneistoa. Olis tässä ihan jotain muutakin tähän kaivannut kuin koko kämpän remontointia! Pääasia on toki, että tulee varmuus ja korjaussuunnitema ja että ne myös tehdään.

    • Vastuujaot

      Vaipan ja vaipan liitoksien aiheuttavat vesivuodot ja vesivahingot kuuluvat taloyhtiölle. Vesivahinkojen tutkiminen ja korjauskustannukset kuuluvat myös taloyhtiölle.
      Kosteus, home ja huonon sisäilman aiheuttamien sairauksien hoito ja kustannukset kuuluvat asukkaille.

      • Talvi tulossa

        Hallituksen puh joht on syyllistänyt meitä asukkaita vaikka selkeästi kivijalan betonissa on iso reikä tai oli, koska kävi sen lomamatkamme aikana laastilla paikkaamassa. Niin ja kynnyksen pellin ja alusta on tiivistämättä. Kynnyksen alainen betoni märkää ja huokoista, josta kosteusraportissa myös maininta. Siis tämä on selkeästi taloyhtiön tai urakoitsijan vastuulla oleva korjaus. Vieläkään 2.11 mennessä ei isännöitsijä ole hankkinut ammattilaisia korjaamaan vauriota. No, meille tulee terveystarkastajat muutaman päivän kuluttua ja heiltä tulee taas yksi raportti. Alajuoksu on märkä, kuten myös seinän villat noin neliön alalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe