Olisitko valmis puolittamaan palkkasi irtisanomisen sijaan

Palkanalennukset

IT alan YT neuvottelujen yksi syy on Suomen korkea kustannustaso. Työtä siirretään halvempien kustannusten maihin. Yksikkökustannukset lienevät suunnilleen seuraavassa suhteessa (sisältää palkan sivukulut)

Suomi - 50
Viro - 23
Intia - 6

1 suomalainen = 2 virolaista = 8 intialaista

Olisitko valmis puolittamaan palkkasi, jos saisit pitää työpaikkasi? AY liike ei tuota tietysi suvaitse.

227

2221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+13

      En, enemmin siirryn tekemään jotain helpompaa hommaa sillä puolittuneella liksalla.

      • easy_money_it

        Siirryt tekemään jotain helpompaa, itse alalla pitkään olleena en voi näitä hommia kovin vaikeiksi sanoa. Aika vaikeaa löytää helpompaa ja hyväpalkkaisempaa duunia kuin it-alala on.


      • Siinä vaiheessa
        easy_money_it kirjoitti:

        Siirryt tekemään jotain helpompaa, itse alalla pitkään olleena en voi näitä hommia kovin vaikeiksi sanoa. Aika vaikeaa löytää helpompaa ja hyväpalkkaisempaa duunia kuin it-alala on.

        kun palkkatasosi alkaa olemaan intialaista, niin aika vaikea sinuakaan hyväpalkkaiseksi on sanoa.

        Aloitukseen vastaus: Kyllä, mutta samassa suhteessa alenee myös työteho ja into. Joten kannattaneeko TA:lle?


      • elän eläkkeellä.

        Potkut olen saanut jo, ja nyt haen työkyvyttömyyseläkettä henkisistä kärsimyksistä, jotka olen saanut näin vanhemmalla iällä, työpaikalla halveksuntaa, henkistä väkivaltaa, pilkkaamista ja porukalla minut pois toisten tieltä....vaikka kuinka kouluttaa niin suhteilla toiset pääsee, vaikka ei ole koulutusta... haistakaa paskat!


      • höpö
        Siinä vaiheessa kirjoitti:

        kun palkkatasosi alkaa olemaan intialaista, niin aika vaikea sinuakaan hyväpalkkaiseksi on sanoa.

        Aloitukseen vastaus: Kyllä, mutta samassa suhteessa alenee myös työteho ja into. Joten kannattaneeko TA:lle?

        It alalla kuorman vittuilu on henkisesti niin raskasta että loparit on kivaa lomaa


      • Torspo
        easy_money_it kirjoitti:

        Siirryt tekemään jotain helpompaa, itse alalla pitkään olleena en voi näitä hommia kovin vaikeiksi sanoa. Aika vaikeaa löytää helpompaa ja hyväpalkkaisempaa duunia kuin it-alala on.

        Minä taas alaa tuntevana voin kertoa, että joka a) olet superäly tai b) olet tehnyt IT-alalla vain ns. hanttihommia, et varsinaisia asiantuntijatehtäviä. Veikkaan vaihtoehtoa b.


      • Palkkapussi

        Suostuisin palkkasi alentamiseen ,


      • mies kaks ysi
        Siinä vaiheessa kirjoitti:

        kun palkkatasosi alkaa olemaan intialaista, niin aika vaikea sinuakaan hyväpalkkaiseksi on sanoa.

        Aloitukseen vastaus: Kyllä, mutta samassa suhteessa alenee myös työteho ja into. Joten kannattaneeko TA:lle?

        Ensinnäkin, itselläni on kokemusta tietysti Suomalaisesta mutta, myös Virolaisesta ja Intialaisesta työnjäljestä ja laadusta joten, voin kertoa että tuossa suhteessa myös tekemisen laatu tippuu; Suomalainen tekee kerralla kunnolla, Virolaiselle pitää huomauttaa välillä "teehän paremmin" tai "ei kelpaa, tee uusiksi" ja Intialaisille saa kertoa moneen kertaan samat asiat/ mitä pitää tehdä mistä palautetaan työt joko osittain tehtynä tai väärin tehtynä.parhaimillaan saat ammatinalkeisiin liittyviä kysymyksiä vastauksena.
        Joten, halpa työvoima, ei ole oikeasti halpatyövoimaa.Se on rahan ja ennen kaikkea ajan haaskaamista.

        Alkuperäiseen kysymykseen niin EN! En luovu edes lomarahoista vaikka viime keväänä työantajani niitä koitti saada itselleen.Kyse on ennen kaikkea omasta toimeentulemisestani, mutta myös työnajantajan ja EK:n ahneuden pysäyttämisestä koska, kerran kun saavat pyörät pyörimään ei niitä tulla pysäyttämään ihan pienestä.


      • 14+8
        mies kaks ysi kirjoitti:

        Ensinnäkin, itselläni on kokemusta tietysti Suomalaisesta mutta, myös Virolaisesta ja Intialaisesta työnjäljestä ja laadusta joten, voin kertoa että tuossa suhteessa myös tekemisen laatu tippuu; Suomalainen tekee kerralla kunnolla, Virolaiselle pitää huomauttaa välillä "teehän paremmin" tai "ei kelpaa, tee uusiksi" ja Intialaisille saa kertoa moneen kertaan samat asiat/ mitä pitää tehdä mistä palautetaan työt joko osittain tehtynä tai väärin tehtynä.parhaimillaan saat ammatinalkeisiin liittyviä kysymyksiä vastauksena.
        Joten, halpa työvoima, ei ole oikeasti halpatyövoimaa.Se on rahan ja ennen kaikkea ajan haaskaamista.

        Alkuperäiseen kysymykseen niin EN! En luovu edes lomarahoista vaikka viime keväänä työantajani niitä koitti saada itselleen.Kyse on ennen kaikkea omasta toimeentulemisestani, mutta myös työnajantajan ja EK:n ahneuden pysäyttämisestä koska, kerran kun saavat pyörät pyörimään ei niitä tulla pysäyttämään ihan pienestä.

        Missä on öökkös-kommentti?

        Eikö hän öle hälynnyt kömmentöidä?

        =D


      • wanha..
        easy_money_it kirjoitti:

        Siirryt tekemään jotain helpompaa, itse alalla pitkään olleena en voi näitä hommia kovin vaikeiksi sanoa. Aika vaikeaa löytää helpompaa ja hyväpalkkaisempaa duunia kuin it-alala on.

        Sinulla on vain ollut liian helppoja hommia. Niitä löytyy kyllä vaikka miten vaativia. Esim. vanhoja dokumentoimattomia idioottimaisesti Cobolilla koodattuja makkaraohjelmia.
        Uskallatko sellaisen varmasti laittaa tuotantoon, jos sitä ei kukaan muu testaa kuin sinä itse? Voi käydä niinkin, että ei riitä, että testaa oman tekeleensä. Voi olla joukko muita ohjelmia jotka lakkaavat toimimasta.

        Et taida sitten korjata tuotantovirheitä ja olla velvollinen päivystämään myös illalla ja yöllä? Siinä voi olla aika hermoille käypää taistella kelloa vastaan, jos vika ei ole löytyäkseen.
        Onneksi työissä on myös "löysää" välillä ja jotkut hommat ovat tosi helppoja, niillä ei ole sidonnaisuuksia laajempiin kokonaisuuksiin. Niitähän on ihan mukava tehdä ja testata.


      • Ön pälkköjä
        14+8 kirjoitti:

        Missä on öökkös-kommentti?

        Eikö hän öle hälynnyt kömmentöidä?

        =D

        Kyl pälkkää vöi säädä jös hälyää.


      • Ön pälkkää
        höpö kirjoitti:

        It alalla kuorman vittuilu on henkisesti niin raskasta että loparit on kivaa lomaa

        Kyl pälkkää vöi säädä jös hälyää


      • mies kaks ysi
        Palkkapussi kirjoitti:

        Suostuisin palkkasi alentamiseen ,

        Paljonko ja miksi?


      • 14721
        mies kaks ysi kirjoitti:

        Paljonko ja miksi?

        Vaikka 100% ja koska ei ole minun palkkani niin joutaahan sitä alentaa.


      • kyllä se käy
        höpö kirjoitti:

        It alalla kuorman vittuilu on henkisesti niin raskasta että loparit on kivaa lomaa

        Välillä on hyvä muistaa mikä työn alkuperä oli.
        Ensin oli omavaraistalous ja sen palkka oli sato jonka oma työ tuotti. Yhteiskunta halusi että tekisimme työtä siten että se hyödyttäisi KAIKKIA paremmin kuin omavaraistalous. OK?
        Nyt olemme siis purkamassa tuota aiempaa päämäärää niin, että sen toista puolta muutetaan, eli työn tuotto jaetaan uudella tavalla niin, että työntekijä saisi pienemmän osuuden työnsä hyödystä kuin aiemmin? Ja jo nyt olemme lähestymässä hyötysuhteessa sitä vaihetta, ettei työstä saatu korvaus vastaa edes omavaraistaloudessa itselle saatua tuottoa?
        Tämän kehityksen päässä siintää ainakin työntekijälle kivikausi!


      • sää näkkiä
        Ön pälkköjä kirjoitti:

        Kyl pälkkää vöi säädä jös hälyää.

        Kyllä näkkileivästä sää mäksää jös hälyää.


      • työntekijä mies.
        easy_money_it kirjoitti:

        Siirryt tekemään jotain helpompaa, itse alalla pitkään olleena en voi näitä hommia kovin vaikeiksi sanoa. Aika vaikeaa löytää helpompaa ja hyväpalkkaisempaa duunia kuin it-alala on.

        Minulle tarjottiin palkanalennusta 2500 eurosta 1400 euroon. Jos en olis suostunut olis tullut potkut. Otin eron mutta pääsiin uusiin hommiin lähes heti ja nyt saan 3400 verojen jälkeen. se entinen firma missä olen niin on konkassa.


      • paklat ylös
        Ön pälkkää kirjoitti:

        Kyl pälkkää vöi säädä jös hälyää

        Riippuu paklasta. Duunarina vois jäädä vaikka työttömäski, koksa sosiaali tuvra on aika hyvä. Jos olisi vaikka juritsi niin voisin hyväskyä paklan alennusken.


      • kommetnti
        14+8 kirjoitti:

        Missä on öökkös-kommentti?

        Eikö hän öle hälynnyt kömmentöidä?

        =D

        Miski ei voi kommetnoida.


      • nähnyt perheet
        höpö kirjoitti:

        It alalla kuorman vittuilu on henkisesti niin raskasta että loparit on kivaa lomaa

        Ei kai väliä mikä palkka,jos laskee elinkustannukset.Nyt ajetaan kotiloistaan työllään tienaavat ,ei SUOMESSA raha riitä edes pitää perheestä ,talonmaksuista ym maksuita huolta, jos palkat tippuu keskituloisilla,ovt kaikkein kireemmällä kun itse kaiken maksavat.Vuokra-asunto liiankallis ,ei tukia tule.


      • käyttöjärjestys
        paklat ylös kirjoitti:

        Riippuu paklasta. Duunarina vois jäädä vaikka työttömäski, koksa sosiaali tuvra on aika hyvä. Jos olisi vaikka juritsi niin voisin hyväskyä paklan alennusken.

        lk, ei kl


      • teinipelleääöö
        käyttöjärjestys kirjoitti:

        lk, ei kl

        ääkkös teinipellelle tämä vastaveto on


      • bulg
        Torspo kirjoitti:

        Minä taas alaa tuntevana voin kertoa, että joka a) olet superäly tai b) olet tehnyt IT-alalla vain ns. hanttihommia, et varsinaisia asiantuntijatehtäviä. Veikkaan vaihtoehtoa b.

        Yrityksessäni kautta aikojen paras ohjelmoija oli Bulgarialainen.
        Teki kolmen parhaan suomalaisen työt kolmasosa palkalla.
        Oli itse sitä mieltä että hänellä oli hyvä palkka.
        Maksoin silti hänelle tuotantopalkkioita niin että sai tuplaten parempaa palkkaa kuin paras suomalinen.
        Silti oli huomattavasti halvempi.
        Suomalaisten ongelma on että työteko ei kiinnosta.


      • onnellinenduunari
        elän eläkkeellä. kirjoitti:

        Potkut olen saanut jo, ja nyt haen työkyvyttömyyseläkettä henkisistä kärsimyksistä, jotka olen saanut näin vanhemmalla iällä, työpaikalla halveksuntaa, henkistä väkivaltaa, pilkkaamista ja porukalla minut pois toisten tieltä....vaikka kuinka kouluttaa niin suhteilla toiset pääsee, vaikka ei ole koulutusta... haistakaa paskat!

        It-alalla perseennuolemiskerhot ovat aika yleisiä. Takanapäin puhutaan toisista paskaa, että saadaan oma asema paremmaksi. Ilmapiirin pilaa moninpaikoin esiintyvät "narsistit" jotka luulevat tietävänsä asiat paremmin, kun ovat enemmän äänessä. Datan kanssa tulee vielä toimeen, muttei alalla vaikuttavien ihmissaastojen. Exel-sheetin pyörittäjät pilaavat, koko alan.

        Käsite helppo ja hyväpalkkainen työ käsitetään monesti väärin. Helppona työnä pidetään fyysisesti helpoa työtä. Itse vaihdoin 12 vuoden jälkeen ihan tavallisiin fyysisiin duunari hommiin ja olen onnellisempi, kuin ikinä. Vaikka työ on fyysistä, on henkisesti niin paljon helpompaa, että tekee ilolla.
        Ja, kun on tottunut it-alan hektiseen iteratiiviseen pyöritykseen, työtahti tuntuu leppoisalta. Urakat ovat asia erikseen, mutta niissä tienaakin sitten helposti tuplat it-alan tuntipalkoista.


      • Ole tyytyväinen.
        paklat ylös kirjoitti:

        Riippuu paklasta. Duunarina vois jäädä vaikka työttömäski, koksa sosiaali tuvra on aika hyvä. Jos olisi vaikka juritsi niin voisin hyväskyä paklan alennusken.

        Minä teen työtä niin kauan kuin, PERSEJASELKÄ kestävät, en hylkää työntekoa mielelläni. Ihanaa auttaa ihmisiä ja olla tarpeellinen ja saa vielä siitä ilosta palkkaa. Otsa hiessä tulee sinun leipäsi tienata. Hullu paljon suustaan suoltaa, viisas pysyy vaiti. aika on kultaa..... myönteisesti vaan elämässä eteenpäin. ÄLÄ SINÄ MÖKÖTÄ, joka on aivan turhaa...... Innolla ja iloisesti ihminen ilmaan......ILTAA?


      • LAISKAN LORU?
        Ole tyytyväinen. kirjoitti:

        Minä teen työtä niin kauan kuin, PERSEJASELKÄ kestävät, en hylkää työntekoa mielelläni. Ihanaa auttaa ihmisiä ja olla tarpeellinen ja saa vielä siitä ilosta palkkaa. Otsa hiessä tulee sinun leipäsi tienata. Hullu paljon suustaan suoltaa, viisas pysyy vaiti. aika on kultaa..... myönteisesti vaan elämässä eteenpäin. ÄLÄ SINÄ MÖKÖTÄ, joka on aivan turhaa...... Innolla ja iloisesti ihminen ilmaan......ILTAA?

        Laiska se lattiaa lakaisee, laahaten laahustaa laamapaijassaan, lavuaarin laattaa oksennuksensa. laiska lopputilin lompakkoon lutkauttaa.....


      • mies kaks ysi
        työntekijä mies. kirjoitti:

        Minulle tarjottiin palkanalennusta 2500 eurosta 1400 euroon. Jos en olis suostunut olis tullut potkut. Otin eron mutta pääsiin uusiin hommiin lähes heti ja nyt saan 3400 verojen jälkeen. se entinen firma missä olen niin on konkassa.

        Olisi kannattanut katsoa antaako todella potkut.Jos olisi antanut, niin ammaliiton yms. kautta oikeuteen.Olisi työantaja saanut ansaitsemansa näpäytyksensä.


      • kyllä palkan alennus
        easy_money_it kirjoitti:

        Siirryt tekemään jotain helpompaa, itse alalla pitkään olleena en voi näitä hommia kovin vaikeiksi sanoa. Aika vaikeaa löytää helpompaa ja hyväpalkkaisempaa duunia kuin it-alala on.

        Sama suomalaisen hitsarien kanssa suomesta 1 Virosta 4 työntekijää tekevät saman työn


    • Lähtökohta

      Mikäli firma sanoisi, että kuule nyt puolittuu palkka, niin minäkin jenkkitermein "splittaan" kyseisestä paikasta.

      • Palkanalennukset

        Eihän firma tuollaista puolitusta pysty tekemään.

        Kysymys oli tarkoitettu muotoon "olisitko itse valmis ehdottamaan palkan puolittamista, jos saisit pitää työpaikkasi".


      • palkan alennus
        Palkanalennukset kirjoitti:

        Eihän firma tuollaista puolitusta pysty tekemään.

        Kysymys oli tarkoitettu muotoon "olisitko itse valmis ehdottamaan palkan puolittamista, jos saisit pitää työpaikkasi".

        Potkuista pääset vippikeisareiden hampaisiin ja menetät luottotietosi. Sitten sua auttaa enää www.nytvippiilmanluottotietoja.com tyyppiset paikat


      • Oikeusaputoimisto?
        palkan alennus kirjoitti:

        Potkuista pääset vippikeisareiden hampaisiin ja menetät luottotietosi. Sitten sua auttaa enää www.nytvippiilmanluottotietoja.com tyyppiset paikat

        KÄRÄJIEN KAUTTA SAIRASELÄKKEELLE! Käräjien?


    • uravalinta

      Sisältyyköhän tähän myös se, että pankki puolittaa asuntolainan tai vuokraisäntä puolittaa vuokran? Pitää muistaa että asumiskulut ovat myös murto osan suomalaisista Virossa tai Intiassa.

      • --erseitä--

        Asumiskulut: Eilen oli naapurissa esittely vuokra-asunnosta, on jonkun perintöasunto. Omistaja asuu Espoossa, asunto Helsingin itäisessä kantakaupungissa. Vuokra kaksiosta n. 50 m2 oli n. 940 euroa/kk sis. vesimaksut (tässä talossa kuuluu jo yhtiövastikkeeseen).
        Aika härski vuokra. Meidän perheellä on isompi oma velaton kämppä samassa talossa.


      • köyhä öööö
        --erseitä-- kirjoitti:

        Asumiskulut: Eilen oli naapurissa esittely vuokra-asunnosta, on jonkun perintöasunto. Omistaja asuu Espoossa, asunto Helsingin itäisessä kantakaupungissa. Vuokra kaksiosta n. 50 m2 oli n. 940 euroa/kk sis. vesimaksut (tässä talossa kuuluu jo yhtiövastikkeeseen).
        Aika härski vuokra. Meidän perheellä on isompi oma velaton kämppä samassa talossa.

        Kaikilla ei ole mahdollisuutta ottaa lainaa. Silloin on pakko maksaa tommosia vuokria. Ihan on alueen hintatason mukainen vuokra, tuota ne pyytää. Siihen nähden asun edullisesti, kun espoossa 79 nelioo ja 1100 e sis vesimaksun.

        Pankki katsoo, että ihminen, jolta vuokran jälkeen jää 1/4 palkasta ja selviää tällä, ei kuitenkaan selviä laina yhtiövastike.


      • wanha..
        köyhä öööö kirjoitti:

        Kaikilla ei ole mahdollisuutta ottaa lainaa. Silloin on pakko maksaa tommosia vuokria. Ihan on alueen hintatason mukainen vuokra, tuota ne pyytää. Siihen nähden asun edullisesti, kun espoossa 79 nelioo ja 1100 e sis vesimaksun.

        Pankki katsoo, että ihminen, jolta vuokran jälkeen jää 1/4 palkasta ja selviää tällä, ei kuitenkaan selviä laina yhtiövastike.

        Kyllä ennen oli aika hyvät mahdollisuudet ottaa lainaa, kun eleli muutaman vuoden hyvin vaatimattomasti, olin jopa alivuokralaisasunnoissa yli vuoden. Siihen aikaan kun kolme vuotta säästi etukäteen asuntoa, niin asunnon pystyi hyvin ostamaan pankkilainalla paikoilta, jotka ei ihan keskustassa olleet, mutta alle parin km päässä kuitenkin. Kaupunki on Helsinki. Lainan takaisinmaksuaika oli 12 v. Eikä tarvinnut tyytyä ihan pienimpiin koppeihin, minullakin oli tuollainen kaksion kokoinen yksiö alussa.

        Jos nuorena on jo perhettä, niin silloin voi olla hyvin vaikeaa säästää mitään asunnon ostoa varten.


    • Palkanalennukset

      Tämän kysymyksen voisi muotoilla toisinkin.

      Jos marketissa olisi laadultaan sama tuote seuraavasti
      a) intialainen 100 EUR
      b) virolainen 400 EUR
      c) suomalainen 800 EUR

      Valitsisitko itse noista suomalaisen?
      Mikä olisi peruste, mikä saisi sinut valitsemaan suomalaisen tuotteen?

      • saneerattu

        Perustin yrityksen jäätyäni työttömäksi.
        Nyt myyn itä-eurooppalaista työvoimaa halvemmalla
        kuin isommat yritykset tai niille alihankintana.


      • subconmgr
        saneerattu kirjoitti:

        Perustin yrityksen jäätyäni työttömäksi.
        Nyt myyn itä-eurooppalaista työvoimaa halvemmalla
        kuin isommat yritykset tai niille alihankintana.

        Joo, olen nähnyt näitä near/offshore projekteja... hyvin hyvin harva onnistuu ja en nyt puhuisi mistään kustannussäästöistä. Matkustus/kompetenssin siirto jne, voi hyvin tulla kalliimmaksi kun kotimaisin voimin tehty työ. Houkutteleva vaihtoehto, muttei realistinen.


      • asdaasasdasdasdadads

        Tuo hinnoittelu ei kyllä ihan pidä paikkaansa. Jo vuosia sitten näin esim. sellaisen palkkatilaston, jossa kokenut pp sai samaa palkkaa Suomessa ja Intiassa. Viime vuonna näin Kauppalehdessä jutun, jossa johtaja saa Kiinassa helposti enemmän palkkaa kuin Suomessa.

        Ei se organisaatio pyöri ilman niitä kokeneita ihmisiä tai johtajia ja niissä hintaero on pienempi.

        Mitä jos ulkoistaisi Helsingistä Ouluun? Voisi hyvin saada 30% alennusta saman tien.


      • Palkanalennukset
        asdaasasdasdasdadads kirjoitti:

        Tuo hinnoittelu ei kyllä ihan pidä paikkaansa. Jo vuosia sitten näin esim. sellaisen palkkatilaston, jossa kokenut pp sai samaa palkkaa Suomessa ja Intiassa. Viime vuonna näin Kauppalehdessä jutun, jossa johtaja saa Kiinassa helposti enemmän palkkaa kuin Suomessa.

        Ei se organisaatio pyöri ilman niitä kokeneita ihmisiä tai johtajia ja niissä hintaero on pienempi.

        Mitä jos ulkoistaisi Helsingistä Ouluun? Voisi hyvin saada 30% alennusta saman tien.

        Tilasto on todellinen, mutta keskimääräinen ja ei siten päde esim. kaikkien projektipäälliköiden osalta. Kuvaa kuitenkin kokonaistilannetta varsin hyvin.

        Projektipäällikkötyötä ei ole kovin helppoa edes siirtää kauas projektin keskuspaikasta.


      • Oikein helppoa
        Palkanalennukset kirjoitti:

        Tilasto on todellinen, mutta keskimääräinen ja ei siten päde esim. kaikkien projektipäälliköiden osalta. Kuvaa kuitenkin kokonaistilannetta varsin hyvin.

        Projektipäällikkötyötä ei ole kovin helppoa edes siirtää kauas projektin keskuspaikasta.

        Ehkä juuri kaikkein helpointa. Kokemusta on. Siirretään keskuspaikka.


      • projektikoodari2123
        Oikein helppoa kirjoitti:

        Ehkä juuri kaikkein helpointa. Kokemusta on. Siirretään keskuspaikka.

        Ei oikeastaan ole, jos asiakas on suomenkielinen. Sopinee tuotekehitykseen, mutta ei välttämättä asiakasprojekteihin, konsultointiprojekteihin ja vastaaviin, jossa ollaan asiakkaan "iholla".

        Kuten sanottu, pätevät PP:t maksaa inkkareissa saman kuin Suomessa. Vain ns. suorittavaa työtä esim. laadukkaan suunnittelun pohjalta tehtävää koodausta suomenkieliselle loppuasiakkaalle, voi olla järkevä siirtää toteutukseen Intiaan. Näissä ongelma on hankkeiden pienuus ja ketteryys. Jotakin 100 päivän projektia alusta loppuun ei kannata teettää missään inkkareissa, menee pelkkään sählinkiin katteet ja aikataulut kusee pahemmin.


      • 8390482jjl

        Nimimerkki "Palkanalennukset" voi vapaasti valita halvimman vaihtoehdon.
        Turha sitä on tänne tulla trollaamaan.

        TEE SE, ja kärsi sitten ne kaikki ongelmat joita ulkoistamisesta seuraa.

        GOOD LUCK!!!


      • Been there
        asdaasasdasdasdadads kirjoitti:

        Tuo hinnoittelu ei kyllä ihan pidä paikkaansa. Jo vuosia sitten näin esim. sellaisen palkkatilaston, jossa kokenut pp sai samaa palkkaa Suomessa ja Intiassa. Viime vuonna näin Kauppalehdessä jutun, jossa johtaja saa Kiinassa helposti enemmän palkkaa kuin Suomessa.

        Ei se organisaatio pyöri ilman niitä kokeneita ihmisiä tai johtajia ja niissä hintaero on pienempi.

        Mitä jos ulkoistaisi Helsingistä Ouluun? Voisi hyvin saada 30% alennusta saman tien.

        Itsellä kokemuksia Intialaisesta firmasta. Oikeasti pitkän työkokemuksen ja kovan osaamisen omaava ohjelmistosuunnittelija tienaa helposti Intiassa enemmän kuin Suomessa. Intiassa ohjelmointia tekee tyypillisesti uransa aloittelijat joilla ei ole juuri minkäänlaista kompetenssia, ja se myös näkyy tuloksista. Nämä kaverit ovat halpoja. Intiassa ei ole sellaisia asiantuntijoita (teknisissä tehtävissä) kuin Suomessa, eli että kokemusta olisi kertynyt samantyyppisistä hommista vuosia/vuosikymmeniä.


      • filosofisti tietää

        Tätä varten rajalla pitää olla mahdollista muuntaa valuutan arvoa. Ei se, että sen tekee intialainen, suomalainen tai virolainen muuta työn arvoa miksikään..


      • niin ön

        Köskä läpsytyövöimä.


      • Sinun vuoksesiko
        saneerattu kirjoitti:

        Perustin yrityksen jäätyäni työttömäksi.
        Nyt myyn itä-eurooppalaista työvoimaa halvemmalla
        kuin isommat yritykset tai niille alihankintana.

        tuosta Olkiluoto 3:sta tuli siis ikuisuusprojekti iisakin kirkon tapaan? Olisipa tuokin hoidettu sinun puulaakisi sijaan kotimaisella työvoimalla niin se olisi tuottanut sähköä monta vuotta noiden miljaarditappioiden sijaan.

        Afrikassakin on sananlasku: "Sinä maksaa iso palkka - sinä saa iso työ, sinä maksa pieni palkka - sinä saa pieni työ".


      • --erseitä--
        projektikoodari2123 kirjoitti:

        Ei oikeastaan ole, jos asiakas on suomenkielinen. Sopinee tuotekehitykseen, mutta ei välttämättä asiakasprojekteihin, konsultointiprojekteihin ja vastaaviin, jossa ollaan asiakkaan "iholla".

        Kuten sanottu, pätevät PP:t maksaa inkkareissa saman kuin Suomessa. Vain ns. suorittavaa työtä esim. laadukkaan suunnittelun pohjalta tehtävää koodausta suomenkieliselle loppuasiakkaalle, voi olla järkevä siirtää toteutukseen Intiaan. Näissä ongelma on hankkeiden pienuus ja ketteryys. Jotakin 100 päivän projektia alusta loppuun ei kannata teettää missään inkkareissa, menee pelkkään sählinkiin katteet ja aikataulut kusee pahemmin.

        Jos määrittely täytyy tehdä jo pirun hyvin jo Suomessa, niin se tulee kalliikksi ja syö jo sen pohjamutimmaisen kodarin alhaisen palkan tuoman hintaedun.
        Ihmettelen kyllä Intian kustannusta 8 €, ei se voi mitenkään pitääm paikkansa. Ns. palkan sivukuluja ei ole olenkaan, ei sosiaalikuluja, ei mitään. Jos tuolla hinnalla voidaan tehdä, pitäisi tuonne lähettää joku tutkimaan työolojen vastuullisuutta tms. mikä sen nimi nyt onkaan. Yhteiskuntavastuu, eettiset arvot jne. Vai on IT-alasta tullut rättiteollisuutta vastaava palkkojen polkemisala.
        Kannattaako kaikkeen suostua?
        Suomessa poliitikot vaikenevat persuja myöten globalisaation haitoista, oikeastaan sen järjettömyydestä kaikelle suomalaiselle työlle ja veronmaksulle. Milloin ajetaan tämä valtio kokonaan alas? Ekana pitäisi polkea palkat pohjamutiin valtiolla, esim. korkeimmat johtajat saisivat korkeintaan 4000 €/kk palkkaa, sitä seuraavat 2500-3000 € ja kaikki työntekijät 2000 € (tällöin taitaisi monui palkka noustakin).
        Sitten kuntien palkat samansuuntaisesti, paitsi pienissä kunnissa pihisteltäisiin vielä tuostakin johtajien palkoissa.


      • mies kaks ysi

        " os marketissa olisi laadultaan sama tuote seuraavasti
        a) intialainen 100 EUR
        b) virolainen 400 EUR
        c) suomalainen 800 EUR "

        Niin, hienoa jossittelua.. tietysti jokainen ottaa halvimman jos laatu on samaa.. mutta, kun se ei käytännössä ole! Intialainen voi olla jopa kalliimpi jos ns.valvovat ja ohjeistavat tahot Intian suuntaan.Esim. omalla työpaikallani oli ennen 2 omaa suunnittelijaa tietylle tuotteelle.Päätettiin ulkoistaa Intiaan ja yksittäiset vaikeimmat Suomeeen, seurauksena nyt nämä 2 ihmistä pöyrittää toista kymmentä Intialaista ja Suomalaista suunnittelijoiden tiimiä, kun samassa ajassa melkein itse tekisivät ihan itse suunnnittelun. Tietysti, onhan se hienoa olla nykyaikainen ja ulkoistaa toimintaa halpamaihin - olematta kuitenkaan sen halvempaa.


      • työläinen
        Sinun vuoksesiko kirjoitti:

        tuosta Olkiluoto 3:sta tuli siis ikuisuusprojekti iisakin kirkon tapaan? Olisipa tuokin hoidettu sinun puulaakisi sijaan kotimaisella työvoimalla niin se olisi tuottanut sähköä monta vuotta noiden miljaarditappioiden sijaan.

        Afrikassakin on sananlasku: "Sinä maksaa iso palkka - sinä saa iso työ, sinä maksa pieni palkka - sinä saa pieni työ".

        tai suomessa jos ollaan maksavinaan niin ollaan myös tekevinään


    • Kehityshalvempaan

      IT-alalla kilpailu on monesti globaalia. Sellaisissa tuotteissa ei oikeen ole muuta vaihtoehtoa kuin alentaa palkkoja tai siihen teetättää se tuote halvasta maassa. Ei softan teko ja palvelun tarjoaminen mitään salatiedettä ole, seuraavaksi Afrikka tulee jossain vaiheessa mukaan kisaan.

      • Ovat kiinnostuneita

        Eskimot ovat osaavaa porukkaa ja tekevät oikein suotuisalla hinnalla.
        Veikkaisin pohjoisnapaa kuitenkin.


      • --erseitä--

        Ei se pelkkä windows-ikkunointen niksauttelu riitä tietotaidoksi. Nämä ovat yleismaailmallisia teknisiä hommia. Se oppii joku KanKesin koodiapinakin.

        Oikeassa työelämässä tarvitaan paikallisten lakien, käytäntöjen ja toimialojen tuntemista. Tätä tietoa tarvitsee myös tekninen henkilö, jotta kaikkea sovelluksessa ei tarvitse spesata ihan pilkulleen ennen tekn. vaiheen aloittamista.


    • realistisestiajatellen

      "Olisitko valmis puolittamaan palkkasi, jos saisit pitää työpaikkasi?"

      Saisin pitää, miten pitkään ajan? Vuoden, kaksi viisi vai kymmenen?

      Ongelma tuossa on, että markkinataloudessa kukaan ei voi oikeasti taata sen työpaikan pysymistä vaikka palkkaa alentaisikin. Lisäksi palkan puolitus on epärealistista haihattelua. Ennemminkin voisi puhua max. 5-10% alennuksessa tai pikemminkin korotusten jäädyttämisestä.

      Helpointa lienee silti vaan irtisanoa tarvittava määrä työntekijöitä säästötavoitteen täyttämiseksi. Tällaisena aikana sitä ei edes paheksuta, koska kaikki muutkin irtisanoo.

      • Moneyyy

        Tottakai jos ei olisi muita vaihtoehtoja. Verottajahan osallistuisi myös ja rahoittaa joka tapauksessa palkan puolituksesta sen toisen puoliskon eli puolet. Tänään kerrottiin uutisissa että lentoemännätkin on tehneet -7% alennussopimuksen ja ottaneet 15 tuntia lisää työtä kaupan päälle. Ajat on vaan huonot nyt.


      • velallinenkoodari123
        Moneyyy kirjoitti:

        Tottakai jos ei olisi muita vaihtoehtoja. Verottajahan osallistuisi myös ja rahoittaa joka tapauksessa palkan puolituksesta sen toisen puoliskon eli puolet. Tänään kerrottiin uutisissa että lentoemännätkin on tehneet -7% alennussopimuksen ja ottaneet 15 tuntia lisää työtä kaupan päälle. Ajat on vaan huonot nyt.

        Totta. Verottaja ja yhteiskunta tulee ihan kiitettävästi vastaan.
        Esim. 6000 e palkasta jäänee sellainen vajaan 3,5-4 kiloa taskuun, ja maksat tuolla palkalla KAIKESTA ns. täyden hinnan.

        3000 tonnin palkasta jää kuitenkin se 2,3-2,5 ke taskuun. Tässä kun perheellinen huomioi esim. erilaisten maksujen alentumisen (päivähoito 100 e vs 300 e per lapsi, kolme lasta => 300 e vs 900 e => 600 eur NETTONA per kk) voi olla aikalailla - nolla kumpaa palkkaa saa, 3k vai 6k. Käteen jää about sama.

        Toki pankin tiskillä lainaa saa paremmin 6k palkalla kuin 3k palkalla, vaikka nettona tilanne olisi sama.


      • varston
        velallinenkoodari123 kirjoitti:

        Totta. Verottaja ja yhteiskunta tulee ihan kiitettävästi vastaan.
        Esim. 6000 e palkasta jäänee sellainen vajaan 3,5-4 kiloa taskuun, ja maksat tuolla palkalla KAIKESTA ns. täyden hinnan.

        3000 tonnin palkasta jää kuitenkin se 2,3-2,5 ke taskuun. Tässä kun perheellinen huomioi esim. erilaisten maksujen alentumisen (päivähoito 100 e vs 300 e per lapsi, kolme lasta => 300 e vs 900 e => 600 eur NETTONA per kk) voi olla aikalailla - nolla kumpaa palkkaa saa, 3k vai 6k. Käteen jää about sama.

        Toki pankin tiskillä lainaa saa paremmin 6k palkalla kuin 3k palkalla, vaikka nettona tilanne olisi sama.

        Maailmalta löytyy paljon maita, joissa kapitalismi olisi paljon puhtaamman voimassa kuin Suomessa. Verot pienet ja maksat vain siitä, mitä palveluja käytät ja minkä tasoisena. Silti en suostuisi muuttamaan kovinkaan moneen asumaan loppuiäkseni.


      • krst122
        varston kirjoitti:

        Maailmalta löytyy paljon maita, joissa kapitalismi olisi paljon puhtaamman voimassa kuin Suomessa. Verot pienet ja maksat vain siitä, mitä palveluja käytät ja minkä tasoisena. Silti en suostuisi muuttamaan kovinkaan moneen asumaan loppuiäkseni.

        En lähtisi itsekään. Edut Suomessa on niin paljon paremmat. Teen lyhyttä päivää, mutta käteen jää muutama kymppi enemmän kuin jos tekisin täyttä päivää. Progressio vie puolet veroista, pienemmät päivähoitomaksut myös ison osan ja lisäksi Kela maksaa osittaista hoitorahaa, jota juuri korotettiin melkein 100%.


      • Taidat
        velallinenkoodari123 kirjoitti:

        Totta. Verottaja ja yhteiskunta tulee ihan kiitettävästi vastaan.
        Esim. 6000 e palkasta jäänee sellainen vajaan 3,5-4 kiloa taskuun, ja maksat tuolla palkalla KAIKESTA ns. täyden hinnan.

        3000 tonnin palkasta jää kuitenkin se 2,3-2,5 ke taskuun. Tässä kun perheellinen huomioi esim. erilaisten maksujen alentumisen (päivähoito 100 e vs 300 e per lapsi, kolme lasta => 300 e vs 900 e => 600 eur NETTONA per kk) voi olla aikalailla - nolla kumpaa palkkaa saa, 3k vai 6k. Käteen jää about sama.

        Toki pankin tiskillä lainaa saa paremmin 6k palkalla kuin 3k palkalla, vaikka nettona tilanne olisi sama.

        nauttia itse ylisuurta palkkaa, kun tuommoisia kirjoittelet. Eihän se nyt ole ollenkaan sama, saako palkkaa 6 ke vai 3 ke. Ja vielä että kolmen tonnin palkasta jäisi 2,3 - 2,5 tonnia käteen. Missä tällaista tapahtuu? Kuuden tonnin palkasta käteen jäävää osuutta en osaa arvioida, kun en ole eläissäni tuommoisia palkkoja nähnyt / nostanut, mutta veikkaisin, että ainakin väite kolmesta ja puolesta tonnista käteen on paskapuhetta. Taitaa omatunto soimata tai sitten et asukaan Suomessa.


      • Faktaaaa
        Taidat kirjoitti:

        nauttia itse ylisuurta palkkaa, kun tuommoisia kirjoittelet. Eihän se nyt ole ollenkaan sama, saako palkkaa 6 ke vai 3 ke. Ja vielä että kolmen tonnin palkasta jäisi 2,3 - 2,5 tonnia käteen. Missä tällaista tapahtuu? Kuuden tonnin palkasta käteen jäävää osuutta en osaa arvioida, kun en ole eläissäni tuommoisia palkkoja nähnyt / nostanut, mutta veikkaisin, että ainakin väite kolmesta ja puolesta tonnista käteen on paskapuhetta. Taitaa omatunto soimata tai sitten et asukaan Suomessa.

        Muutaman kympi auki 3ke/kk jää käteen vajaat 2.1ke.Tuosta on siis vähenetty vero, työeläkemaksu ja työttömyysvakuutusmaksu.


    • OLisi totinen valint

      Kun puolitat palkan puolitat myös ansiosidonnaisen, jos lopulta monoa tuleekin joka tapauksessa.

      • työtöninsinööri12312

        Ei se noin mene, kun palkka on yli 2 ke, tuon rajan ylittävältä osalta ansiosidonnainen nousee vain todella vähän.

        TYJ - päivärahalaskurilla - oletus 3 lasta
        Palkka 2500 -> ansiosidonnainen 1700 e
        Palkka 3500 -> ansiosidonnainen 2100 e (eli kun palkka nousi 1000, ansiosidonnainen nousi 400 e
        Palkka 4500 -> ansiosidonnainen 2300 e (eli kun palkka nousi 2000, ansiosidonnainen nousi 600 e
        Palkka 5500 -> ansiosidonnainen 2500 e (eli kun palkka nousi 3000e, ansiosidonnainen nousi 800 e.

        Toisinpäin laskettuna, jos kokeneen koodarin palkka on 5500 e, niin puolittamalla se (-2750), menetät ansiosidonnaista vain 750 e


      • ansiosidonnainen
        työtöninsinööri12312 kirjoitti:

        Ei se noin mene, kun palkka on yli 2 ke, tuon rajan ylittävältä osalta ansiosidonnainen nousee vain todella vähän.

        TYJ - päivärahalaskurilla - oletus 3 lasta
        Palkka 2500 -> ansiosidonnainen 1700 e
        Palkka 3500 -> ansiosidonnainen 2100 e (eli kun palkka nousi 1000, ansiosidonnainen nousi 400 e
        Palkka 4500 -> ansiosidonnainen 2300 e (eli kun palkka nousi 2000, ansiosidonnainen nousi 600 e
        Palkka 5500 -> ansiosidonnainen 2500 e (eli kun palkka nousi 3000e, ansiosidonnainen nousi 800 e.

        Toisinpäin laskettuna, jos kokeneen koodarin palkka on 5500 e, niin puolittamalla se (-2750), menetät ansiosidonnaista vain 750 e

        Kun palkka 2500 on ansiosidonnainen 1400. tuoreeltaan omaa koemusta


    • Kehityshalvempaan

      Käytännössä taitaa kuitenkin olla niin, että IT-alalla pitäisi olla pienemmät palkat kuin mitä nyt on. Eli tulevat pienentymään käytännössä.

      • KonkariK

        Se kyllä tiedetään että on tasan kaksi asiaa, mitä työnantajat ei halua tehdä. A) maksaa palkkaa työntekijöille ja B) päästää työntekijöitä lomalle.

        Eri asia sitten mikä on kysynnän ja tarjonnan suhde työvoimassa. Nousuaikana pitäisi vähän näytellä huolehtivan työntekijöistä. Laskuaikana on aika sama miten niitä kohtelee.


      • koodari123123
        KonkariK kirjoitti:

        Se kyllä tiedetään että on tasan kaksi asiaa, mitä työnantajat ei halua tehdä. A) maksaa palkkaa työntekijöille ja B) päästää työntekijöitä lomalle.

        Eri asia sitten mikä on kysynnän ja tarjonnan suhde työvoimassa. Nousuaikana pitäisi vähän näytellä huolehtivan työntekijöistä. Laskuaikana on aika sama miten niitä kohtelee.

        Nyt on laskuaika. Mitään takeita noususta ei ole, tämän sulatteluun menee ainakin 20 vuotta että tulee IT-alalle yleisemmin työntekijän markkinat laajasti. Toki nicheissä sitä on nytkin.


      • nnnnnnnnnnnnnn
        koodari123123 kirjoitti:

        Nyt on laskuaika. Mitään takeita noususta ei ole, tämän sulatteluun menee ainakin 20 vuotta että tulee IT-alalle yleisemmin työntekijän markkinat laajasti. Toki nicheissä sitä on nytkin.

        Tuleeko koskaan enää Suomeen töitä lähellekään kaikille. Täällä saavat firmat tehdä ihan mitä vain, että osakeyhtiöiden tulos vain säilyisi ja kurssit nousisivat.
        Mielestänio Suomi on melko pitkälle jo tuhottu (työpaikat, hyvinvointi).
        Melkoinen aikapommi on se, että valtio ottaa lainaa kulissien ylläpitämiseen.

        Kannattaisi harkita jota yleislakkoa ja sen jälkeen aseellista kapinaa. Muuten ei eduskunta herää ollenkaan näkemään Suomen ongelmia.

        Uusliberalismista päättäjistä linnaan ne, jotka sitä ovat innokkaimmin ajaneet!


    • EiIntiaan

      Ei palkkoja voi suoraan verrata Suomi vs Intia huomioimatta ostovoimaa/ostokoria. Esim. parturi maksaa Bangaloressa 3-4 euroa ja Suomessa maksaa 20-25 euroa. Vastaavasti melkein muutkin. Keskivertoa pätevämpi koodari tienaa Intiassa 1500-3000 Eur/kk. Kun taas Suomessa ehkä 5000-6000 Eur max (ja Intialaisella on ostovoima ihan eri luokkaa silloin).

      • koodari-123123

        Totta, ja ohitusleikkaus maksaa 20 000 e Intiassa, 23 e Suomessa. Toki edellisessä ei tartte maksaa, jos ei selviä.


      • 09oi

        Missä hommissa ja minkälaisella taustalla koodari tienaa 5-6k€/kk?


    • code2014

      Ei niitä firmoja kiinnosta paljon työntekijä saa palkallaan leipää.Jos Suomessa koodari maksaa 5000ee ja intiassa 2000ee niin totta vitussa työ tehdään halvemmassa paikassa, vaikka se intialainen saisiki sillä 2000 eellä enemmän ku suomalainen.

    • TruthNothingButTruth

      En ole valmis puolittamaan palkkaani.
      Suomalaiset tekevät ohjelmistoja PARHAITEN suomalaisten yritysten tarpeisiin.
      Ulkomaalaisille projektien vieminen on nähty ja koettu ja sieltä tulee jotain muuta kuin mitä pitäisi,

      Tänä päivänä firmat keksivät mitä ihmeellisimpiä tapoja palkkojen pudottamiseen ja vastaavasti omien voittojensa nostamiseen.

      Jokainen "kunnon" it-firma tietää mitkä ovat elämisen kustannukset Suomessa.

      Jos palkka ei ole kohdallaan niin palkatkoon ulkomaalaisia. Näkevät sitten pidemmän päälle mihin se tulee johtamaan.

      • it-johtaja-123123

        Mitä niillä elämisen kustannuksilla on palkkojen kanssa tekemistä yrityksissä. Ei mitään. Yritykset palkkaa hinnalla, joka määräytyy markkinoilla osaamisen ja palkan suhteessa - se voi olla Suomessa tai muualla tekijä sitten.

        Elämisen kustannuksista huolehtii sitten TES-järjestelmän yleiskorotukset ja poliittinen tahtotila.


      • eroon rahoista
        it-johtaja-123123 kirjoitti:

        Mitä niillä elämisen kustannuksilla on palkkojen kanssa tekemistä yrityksissä. Ei mitään. Yritykset palkkaa hinnalla, joka määräytyy markkinoilla osaamisen ja palkan suhteessa - se voi olla Suomessa tai muualla tekijä sitten.

        Elämisen kustannuksista huolehtii sitten TES-järjestelmän yleiskorotukset ja poliittinen tahtotila.

        On siinä se - tahtotilasta riippumatta - että jos maksaa liian vähän, tuppaa työntekijät kuolemaan nälkään ja vähenemään, mikä sitten puolestaan nostaa hintatasoa. Myöskin kannattaa miettiä, että pudottamalla palkkaa putoaa työn yksi tärkeimmistä valteista: Eli siis joku muu ala saa ilmaista viehätysvoiman korotusta! :)
        Myöskin, palkkataso vaikuttaa hintatasoon jossain vaiheessa - ja sekös vaikuttaa palkkatasoon hiukan myöhemmin => Kierre voi olla joko ylös tai alas! Harmillista kyllä - ilmiö ei ole millään tavalla alasidonnainen vaan käyttäytyminen on aloittain kaoottista ja ainostaan suunta, mihin ollaan menossa voidaan tietää.. Siis suomeksi sanottuna talouden epävakaus lisääntyy sekä palkan noususta - että laskusta.


      • krst122
        eroon rahoista kirjoitti:

        On siinä se - tahtotilasta riippumatta - että jos maksaa liian vähän, tuppaa työntekijät kuolemaan nälkään ja vähenemään, mikä sitten puolestaan nostaa hintatasoa. Myöskin kannattaa miettiä, että pudottamalla palkkaa putoaa työn yksi tärkeimmistä valteista: Eli siis joku muu ala saa ilmaista viehätysvoiman korotusta! :)
        Myöskin, palkkataso vaikuttaa hintatasoon jossain vaiheessa - ja sekös vaikuttaa palkkatasoon hiukan myöhemmin => Kierre voi olla joko ylös tai alas! Harmillista kyllä - ilmiö ei ole millään tavalla alasidonnainen vaan käyttäytyminen on aloittain kaoottista ja ainostaan suunta, mihin ollaan menossa voidaan tietää.. Siis suomeksi sanottuna talouden epävakaus lisääntyy sekä palkan noususta - että laskusta.

        Come on puhutaan kuitenkin 5000 euron kuukausipalkoista. Kyllä sillä saa leivän lisäksi jo sirkushuveja.


    • Depends

      En olisi, mutta jos IT-alan palkat puolittuisivat Suomessa, niin olisin valmis muuttamaan vaikkapa Viroon tekemään työtäni sikäläisellä palkka- ja kustannustasolla. Muuttoa ulkomaille tässä tosin suunnitellaan kovasti jo nytkin, joskaan ei Viroon.

      Voisin harkita asiaa uudelleen, jos ensin kaikki julkisen sektorin työntekijät puolittaisivat palkkansa.

    • KoodaaOmistajaLäski!

      En ole valmis puolittamaan palkkaani.
      Ja tuskin on kukaan muukaan. Ulkoimaalaiset voivat sen tehdä hetkellisesti, mutta pian alkaa uuden paikan haku jollei liksa nouse.

      Eli turha pikku firmojen on edes yrittää tuota temppua - se puolitettu palkan alennus menisi suoraan omistajien lompakkoon.

    • öfasdkfj

      En puolittamaan, mutta olisin henkilökohtaisesti valmis harkitsemaan kyllä esim. 20%:n leikkausta. Ymmärrän kyllä ettei tuo kaikille kelpaa. AY-liikkeelle nyt ei tietenkään.

      • koodari-123123

        Tuskin puolittamaan, mutta fakta on että 2008-2013 aikana Suomessa työvoimakustannukset (=palkat) ovat nousseet :
        1) paljon enemmän kuin muualla Euroopassa
        2) paljon enemmän kuin elämisen kustannukset (eli inflaatio)
        3) paljon enemmän kuin työtekijöiden tuottavuus.

        Parasta KAIKILLE, ihan kaikille ja myös yhteiskunnalle olisi :
        1) 20% kaikkien, ihan kaikkien, myös pienituloisten, palkasta pois
        2) valtionveroalaraja jonnekin 30 000 € korville, sen alla maksetaan vain kunnallisveroa.
        3) osa-aikaisten työn mahdollistaminen. Nyt ei työttömän kannalta ottaa kuin max. 2 päivää / kk TAI yli 2 viikkoa / kk töitä - muuten homma on rahallisesti tappiota. Tai 500 € / kk perustulo, ja kaikki tuet ja tulonsiirrot kaikilta pois.

        Ja höpöhöpö - tässä maassa ei nälkään kukaan kuole - vähennät vastaavasti viinaa ja tupakointia, ja käytät nekin rahat lastesi ruokaan.


      • muna-kana ongelma..
        koodari-123123 kirjoitti:

        Tuskin puolittamaan, mutta fakta on että 2008-2013 aikana Suomessa työvoimakustannukset (=palkat) ovat nousseet :
        1) paljon enemmän kuin muualla Euroopassa
        2) paljon enemmän kuin elämisen kustannukset (eli inflaatio)
        3) paljon enemmän kuin työtekijöiden tuottavuus.

        Parasta KAIKILLE, ihan kaikille ja myös yhteiskunnalle olisi :
        1) 20% kaikkien, ihan kaikkien, myös pienituloisten, palkasta pois
        2) valtionveroalaraja jonnekin 30 000 € korville, sen alla maksetaan vain kunnallisveroa.
        3) osa-aikaisten työn mahdollistaminen. Nyt ei työttömän kannalta ottaa kuin max. 2 päivää / kk TAI yli 2 viikkoa / kk töitä - muuten homma on rahallisesti tappiota. Tai 500 € / kk perustulo, ja kaikki tuet ja tulonsiirrot kaikilta pois.

        Ja höpöhöpö - tässä maassa ei nälkään kukaan kuole - vähennät vastaavasti viinaa ja tupakointia, ja käytät nekin rahat lastesi ruokaan.

        Paitsi että pelkällä työttömyyskorvauksella ei elä nykyäänkään.. haluatko oikeasti ihmisten pöllivän kaiken, mikä ei ole kiinni taikka varastossa piilossa? Se, että saa rahaa vain henkensä pitimiksi tarkoittaa: Tuotetaan bulkki-tuotteita halvalla ja erikoistuotteet voi saman tien unohtaa, koska ei ole ketään, joka niitä enää ostaisi..


      • vähemmän
        koodari-123123 kirjoitti:

        Tuskin puolittamaan, mutta fakta on että 2008-2013 aikana Suomessa työvoimakustannukset (=palkat) ovat nousseet :
        1) paljon enemmän kuin muualla Euroopassa
        2) paljon enemmän kuin elämisen kustannukset (eli inflaatio)
        3) paljon enemmän kuin työtekijöiden tuottavuus.

        Parasta KAIKILLE, ihan kaikille ja myös yhteiskunnalle olisi :
        1) 20% kaikkien, ihan kaikkien, myös pienituloisten, palkasta pois
        2) valtionveroalaraja jonnekin 30 000 € korville, sen alla maksetaan vain kunnallisveroa.
        3) osa-aikaisten työn mahdollistaminen. Nyt ei työttömän kannalta ottaa kuin max. 2 päivää / kk TAI yli 2 viikkoa / kk töitä - muuten homma on rahallisesti tappiota. Tai 500 € / kk perustulo, ja kaikki tuet ja tulonsiirrot kaikilta pois.

        Ja höpöhöpö - tässä maassa ei nälkään kukaan kuole - vähennät vastaavasti viinaa ja tupakointia, ja käytät nekin rahat lastesi ruokaan.

        Palkat
        1) ja elintaso eivät ole laskeneet kuten joissakin etelä-euroopan maista.
        2) eivät ole juurikaan nouseet 2008 jälkeen
        3) eivät ole nousseet, mutta sama työmäärä tehdään pienemmällä porukalla.


      • köyhät kyykkyyn
        muna-kana ongelma.. kirjoitti:

        Paitsi että pelkällä työttömyyskorvauksella ei elä nykyäänkään.. haluatko oikeasti ihmisten pöllivän kaiken, mikä ei ole kiinni taikka varastossa piilossa? Se, että saa rahaa vain henkensä pitimiksi tarkoittaa: Tuotetaan bulkki-tuotteita halvalla ja erikoistuotteet voi saman tien unohtaa, koska ei ole ketään, joka niitä enää ostaisi..

        No jos se pölliminen alkaa käydä ongelmaksi, niin korotetaan rangaistuksia ja lisätään vartijoita. Kyllä ne lusmut siitä oppii, kun pätkitään sormet.


      • asdasdadadaadsdasdas
        köyhät kyykkyyn kirjoitti:

        No jos se pölliminen alkaa käydä ongelmaksi, niin korotetaan rangaistuksia ja lisätään vartijoita. Kyllä ne lusmut siitä oppii, kun pätkitään sormet.

        Tämä muuten ei pidemmän päälle toimi. Siitä tulee sisällissota.


      • koodari123123
        asdasdadadaadsdasdas kirjoitti:

        Tämä muuten ei pidemmän päälle toimi. Siitä tulee sisällissota.

        Miten niin? Ei ole tullut muuallakaan, ja suomalaiset tunnetusti jupisevat kyllä mutta eivät tee mitään konkreettista asioiden eteen. Ehkä nämä talouden ongelmat on tuostakin syystä nyt pinnalla...


      • koodari123123
        vähemmän kirjoitti:

        Palkat
        1) ja elintaso eivät ole laskeneet kuten joissakin etelä-euroopan maista.
        2) eivät ole juurikaan nouseet 2008 jälkeen
        3) eivät ole nousseet, mutta sama työmäärä tehdään pienemmällä porukalla.

        Kyllähän palkat on nousseet rajusti vuoden 2008 jälkeen. Ei tietenkään kaikilla, osalla varmaan laskeneetkin - mutta kokonaisuutena työvoimakustannukset yrityksille ovat kasvaneet. Työvoima = ihmiset. Työvoimakustannukset = palkat.


      • ei näin
        koodari123123 kirjoitti:

        Kyllähän palkat on nousseet rajusti vuoden 2008 jälkeen. Ei tietenkään kaikilla, osalla varmaan laskeneetkin - mutta kokonaisuutena työvoimakustannukset yrityksille ovat kasvaneet. Työvoima = ihmiset. Työvoimakustannukset = palkat.

        vaan näin:

        Tietotekniikan liiton perinteinen palkkatutkimus suoritettiin keväällä 2011 yhteistyökumppanina Tietoviikko. Palkkatutkimusta on toistettu 1–2 vuoden
        välein ja tuloksista on saatavissa vertailukelpoisia tietoja vuosilta 2005–2011.
        IT-ammattilaisten palkat ovat nousseet vuosina 2009–2011 maltillisesti, peruspalkkojen keskiarvo 6 % ja kokonaisansioiden keskiarvo 3 %.
        Kokonaisansioon luetaan kuukausipalkan lisäksi luontaisedut, ylityökorvaukset ja vastaavat lisät, ei kuitenkaan vuositasolla maksettavia bonuksia. Keväällä 2011 keskimääräinen peruspalkka oli 3 990 ja kokonaisansiot 4 416 euroa kuukaudessa.
        Keskimääräisten palkkojen nousu johtuu osittain siitä, että alan työntekijöiden keski-ikä on hiukan noussut, koska IT-alan rekrytointi on ollut aikaisempaa hiljaisempaa.
        Pitemmällä tähtäimellä tarkastellen IT-ammattilaisten palkkakehitys tutkimusvuosina 2005–2011 vastaa tarkasti yleisen ansiotasoindeksin kehit
        ystä


      • köyhät kyykkyyn
        asdasdadadaadsdasdas kirjoitti:

        Tämä muuten ei pidemmän päälle toimi. Siitä tulee sisällissota.

        HAHA! Ja pskat siitä mitään sisällissotaa tulee! Mitä sieniä sä oot vetäny? Ja jos tulisikin, niin prolet ne joka tapauksessa ottaa takkiinsa. No, onpahan sitten vähemmän niitäkin jaloissa pyörimässä...


      • Toimivuuskäytännössä
        koodari-123123 kirjoitti:

        Tuskin puolittamaan, mutta fakta on että 2008-2013 aikana Suomessa työvoimakustannukset (=palkat) ovat nousseet :
        1) paljon enemmän kuin muualla Euroopassa
        2) paljon enemmän kuin elämisen kustannukset (eli inflaatio)
        3) paljon enemmän kuin työtekijöiden tuottavuus.

        Parasta KAIKILLE, ihan kaikille ja myös yhteiskunnalle olisi :
        1) 20% kaikkien, ihan kaikkien, myös pienituloisten, palkasta pois
        2) valtionveroalaraja jonnekin 30 000 € korville, sen alla maksetaan vain kunnallisveroa.
        3) osa-aikaisten työn mahdollistaminen. Nyt ei työttömän kannalta ottaa kuin max. 2 päivää / kk TAI yli 2 viikkoa / kk töitä - muuten homma on rahallisesti tappiota. Tai 500 € / kk perustulo, ja kaikki tuet ja tulonsiirrot kaikilta pois.

        Ja höpöhöpö - tässä maassa ei nälkään kukaan kuole - vähennät vastaavasti viinaa ja tupakointia, ja käytät nekin rahat lastesi ruokaan.

        Elämme demokratiassa. Siitä vaan politiikkaan mukaan ja ajamaan kyseisiä asioita. Äänestäjät sitten vaaliuurnalla päättävät, ovatko asioista kanssasi samaa mieltä.


      • Wanha..
        koodari-123123 kirjoitti:

        Tuskin puolittamaan, mutta fakta on että 2008-2013 aikana Suomessa työvoimakustannukset (=palkat) ovat nousseet :
        1) paljon enemmän kuin muualla Euroopassa
        2) paljon enemmän kuin elämisen kustannukset (eli inflaatio)
        3) paljon enemmän kuin työtekijöiden tuottavuus.

        Parasta KAIKILLE, ihan kaikille ja myös yhteiskunnalle olisi :
        1) 20% kaikkien, ihan kaikkien, myös pienituloisten, palkasta pois
        2) valtionveroalaraja jonnekin 30 000 € korville, sen alla maksetaan vain kunnallisveroa.
        3) osa-aikaisten työn mahdollistaminen. Nyt ei työttömän kannalta ottaa kuin max. 2 päivää / kk TAI yli 2 viikkoa / kk töitä - muuten homma on rahallisesti tappiota. Tai 500 € / kk perustulo, ja kaikki tuet ja tulonsiirrot kaikilta pois.

        Ja höpöhöpö - tässä maassa ei nälkään kukaan kuole - vähennät vastaavasti viinaa ja tupakointia, ja käytät nekin rahat lastesi ruokaan.

        Miten ihmeessä? Oma palkkani ei ole yli 20 vuoteen noussut muuta kuin ikälisien kautta (viimeksi n. 13 v sitten). Siis yli 10 vuoteen ei taatusti ole tullut muuta kuin 1-2% vuotuiset TES-korotukset. Viimeksi taisi jäädä alle 1 prosentin.

        Kuka hellvetti niitä oikein saa? Itse olen IT-alalla, ollut jo tosi kauan, on yliopistotutkintokin.
        Minulla ei ole mitään esimiesasemaa, käytännössä samanlaiset tehtävät (tekninen, "kodaus") olleet jo vuosikymmeniä.


      • krst122
        Wanha.. kirjoitti:

        Miten ihmeessä? Oma palkkani ei ole yli 20 vuoteen noussut muuta kuin ikälisien kautta (viimeksi n. 13 v sitten). Siis yli 10 vuoteen ei taatusti ole tullut muuta kuin 1-2% vuotuiset TES-korotukset. Viimeksi taisi jäädä alle 1 prosentin.

        Kuka hellvetti niitä oikein saa? Itse olen IT-alalla, ollut jo tosi kauan, on yliopistotutkintokin.
        Minulla ei ole mitään esimiesasemaa, käytännössä samanlaiset tehtävät (tekninen, "kodaus") olleet jo vuosikymmeniä.

        Just viime vuonna sinäkin sait 8% eli oikeuden siirtää lomaa ensimmäisestä sairaspäivästä alkaen. Jotenkin tuntuu, että nämä edut tuppaa unohtumaan, kun puhutaan palkasta.


      • On niitä
        koodari-123123 kirjoitti:

        Tuskin puolittamaan, mutta fakta on että 2008-2013 aikana Suomessa työvoimakustannukset (=palkat) ovat nousseet :
        1) paljon enemmän kuin muualla Euroopassa
        2) paljon enemmän kuin elämisen kustannukset (eli inflaatio)
        3) paljon enemmän kuin työtekijöiden tuottavuus.

        Parasta KAIKILLE, ihan kaikille ja myös yhteiskunnalle olisi :
        1) 20% kaikkien, ihan kaikkien, myös pienituloisten, palkasta pois
        2) valtionveroalaraja jonnekin 30 000 € korville, sen alla maksetaan vain kunnallisveroa.
        3) osa-aikaisten työn mahdollistaminen. Nyt ei työttömän kannalta ottaa kuin max. 2 päivää / kk TAI yli 2 viikkoa / kk töitä - muuten homma on rahallisesti tappiota. Tai 500 € / kk perustulo, ja kaikki tuet ja tulonsiirrot kaikilta pois.

        Ja höpöhöpö - tässä maassa ei nälkään kukaan kuole - vähennät vastaavasti viinaa ja tupakointia, ja käytät nekin rahat lastesi ruokaan.

        kaiken laisia kirjoittelijoita ja kirjoituksia. Ettäkö muka palkat Suomessa olisivat nousseet "paljon enemmän kuin muualla Euroopassa" ja "paljon enemmän kuin elämisen kustannukset". On tämä nyt niin paksua puppua kuin vain kuvitella saattaa tai sitten täydellistä tietämättömyyttä tosiasioista. Työnantajapuolen propagandaa ehkä?

        Sitten vielä tuosta palkan alentamisesta: miksi työntekijöiden pitäisi korjata se, minkä johtajat ja poliitikot ovat sössineet? Miksi aina revitään niiden nahasta, jotka huonoimmin pystyvät pitämään puoliaan? Juuri siksikö?


      • Koodari 123123:lle
        koodari123123 kirjoitti:

        Kyllähän palkat on nousseet rajusti vuoden 2008 jälkeen. Ei tietenkään kaikilla, osalla varmaan laskeneetkin - mutta kokonaisuutena työvoimakustannukset yrityksille ovat kasvaneet. Työvoima = ihmiset. Työvoimakustannukset = palkat.

        Älä kirjoittele noin paksua paskaa, joku voi vielä ottaa tosissaan. Ei pidä tehdä yleistyksiä yksittäistapauksista. Ennen kaikkea täydellisen paskainformaation levittäminen julkisesti on erittäin ärsyttävää.


      • Etpä taida poika
        koodari123123 kirjoitti:

        Miten niin? Ei ole tullut muuallakaan, ja suomalaiset tunnetusti jupisevat kyllä mutta eivät tee mitään konkreettista asioiden eteen. Ehkä nämä talouden ongelmat on tuostakin syystä nyt pinnalla...

        maailmankartalta montaa maata löytää jossa ei olisi sodittu, joko keskenään tai naapurin kanssa viimeisen 50 vuoden aikana. Suomessa levottomuudet on pitänyt tähän asti pinnan alla ainoastaan edes jokseenkin järjellinen sosiaaliturva. Nyt kun se ollaan heittämässä yli laidan, niin voit olla aika varma että 1917:n revanssin aika on pian. Ja silloin saakin lahtarit olla tarkkana kenelle selkänsä kääntää...


      • se kovempi tekijä
        Etpä taida poika kirjoitti:

        maailmankartalta montaa maata löytää jossa ei olisi sodittu, joko keskenään tai naapurin kanssa viimeisen 50 vuoden aikana. Suomessa levottomuudet on pitänyt tähän asti pinnan alla ainoastaan edes jokseenkin järjellinen sosiaaliturva. Nyt kun se ollaan heittämässä yli laidan, niin voit olla aika varma että 1917:n revanssin aika on pian. Ja silloin saakin lahtarit olla tarkkana kenelle selkänsä kääntää...

        ja sulle POIKA jos kääntää niin oot tunkemassa sitä velttoa prinssinnakkias perseeseen. Nussi prole vaan pulua.


      • Huorilla palkka.
        muna-kana ongelma.. kirjoitti:

        Paitsi että pelkällä työttömyyskorvauksella ei elä nykyäänkään.. haluatko oikeasti ihmisten pöllivän kaiken, mikä ei ole kiinni taikka varastossa piilossa? Se, että saa rahaa vain henkensä pitimiksi tarkoittaa: Tuotetaan bulkki-tuotteita halvalla ja erikoistuotteet voi saman tien unohtaa, koska ei ole ketään, joka niitä enää ostaisi..

        Huorat tienaa huorimalla enemmän kuin työtä tekemällä!


    • Palkat nousseet ?

      Oma palkkani ei ole noussut 10 vuoteen muuten kuin yleiskorotusten myötä.
      Sama koskee myös niitä kollegoita, joilta olen asiaa kysynyt.
      Palkkani on kuitenkin julkaistujen palkkatilastojen mediaanissa.

      Onko nuo "paljon enemmän" kommenttisi mutu tietoa vai mihin ne perustuvat.

      • Ihmetys

        Miksi ihmeessä sitten olet jäänyt samaan työpaikkaan jos et ole saanut neuvoteltua palkankorotuksia?
        Oletan että osaamisesi ja tuottavuutesi on kuitenkin kehittyneet kymmenen vuoden aikana.


      • asdasdasdasasdadsasa
        Ihmetys kirjoitti:

        Miksi ihmeessä sitten olet jäänyt samaan työpaikkaan jos et ole saanut neuvoteltua palkankorotuksia?
        Oletan että osaamisesi ja tuottavuutesi on kuitenkin kehittyneet kymmenen vuoden aikana.

        Ainakin meillä on töissä kavereita, jotka saivat 2000 luvun alussa neuvoteltua itselleen sellaisen palkan, ettei niitä tulla enää koskaan näkemään tällä alalla. He eivät ole sen jälkeen saaneet muuta kuin yleiskorotukset, mutta palkka on silti paljon tuoreampia rekryjä korkeammalla.

        Eli kyseessä voi olla tilanne, jossa omaa vastaavaa palkkaa ei saa neuvoteltua mistään enää nykyään.


      • HintalaatusuhdeNy
        asdasdasdasasdadsasa kirjoitti:

        Ainakin meillä on töissä kavereita, jotka saivat 2000 luvun alussa neuvoteltua itselleen sellaisen palkan, ettei niitä tulla enää koskaan näkemään tällä alalla. He eivät ole sen jälkeen saaneet muuta kuin yleiskorotukset, mutta palkka on silti paljon tuoreampia rekryjä korkeammalla.

        Eli kyseessä voi olla tilanne, jossa omaa vastaavaa palkkaa ei saa neuvoteltua mistään enää nykyään.

        Palkankorotus on oikeesti sun vihollinen. Korkea palkkataso tekee sinusta vain vähemmän haluttavan työntekijän työnantajan silmissä.


      • siksi ihmeessä
        Ihmetys kirjoitti:

        Miksi ihmeessä sitten olet jäänyt samaan työpaikkaan jos et ole saanut neuvoteltua palkankorotuksia?
        Oletan että osaamisesi ja tuottavuutesi on kuitenkin kehittyneet kymmenen vuoden aikana.

        että en ole kokenut saavani liian alhaista palkkaa. Palkkani on ollut palkkatilastojen mediaanissa, jos ymmärrät mitä tarkoitan. 10 vuotta sitten olin ollut jo 10 vuotta töissä eli palkkani oli jo silloin saavuttanut tyypillisen tason.

        En valittanut saamattomia korotuksia, vaan kommentoin väärää käsitystä, että palkat olisivat nouseet jotenkin hallitsemattomasti.


      • Wanha..
        asdasdasdasasdadsasa kirjoitti:

        Ainakin meillä on töissä kavereita, jotka saivat 2000 luvun alussa neuvoteltua itselleen sellaisen palkan, ettei niitä tulla enää koskaan näkemään tällä alalla. He eivät ole sen jälkeen saaneet muuta kuin yleiskorotukset, mutta palkka on silti paljon tuoreampia rekryjä korkeammalla.

        Eli kyseessä voi olla tilanne, jossa omaa vastaavaa palkkaa ei saa neuvoteltua mistään enää nykyään.

        Muuten sama paitsi v. 2000 alussa tuli minulle jo niitä taulukkopalkkoja ja sen jälkeen yleiskorotuksia, nykyään tyypillisesti 0,5 - 2 % vuosittain.
        Palkka on juuttunut 3500 euroon/kk. Vuosikymmenten kokemus "kodauksesta", tosin vanhanaikaiset ohj.kielet ja käyttikset, jotka poistuvat pikkuhiljaa.


      • kokemusta on
        HintalaatusuhdeNy kirjoitti:

        Palkankorotus on oikeesti sun vihollinen. Korkea palkkataso tekee sinusta vain vähemmän haluttavan työntekijän työnantajan silmissä.

        Näin se on. Itsekin teen työnantajalle paljon rahaa. Itselle ei jää kovasta työstä mitään. Töitä riittää, mutta mitä hyötyä siitä on? Ei ihme, että yrittäjä pitää työntekijöitä tyhminä ja kertoo sen kiertoteitse aina kun mahdollista.


    • Ei leikkauksille

      En olisi valmis puolittamaan palkkaani.

      Olisin valmis tiputtamaan palkasta 10-20% jos yritys tekisi tappiota. Jos se tekee reilua voittoa, niin en olisi valmist tiputtamaan yhtään palkastani pomon ja omistajien rikastumiseksi.

      Miksi työntekijöiden pitää leikata palkasta, jos omistajat tyytyisivät vähempään, niin kaikki olisi hyvin.

      • koodari123123

        Pomot tietenkin tiputtaa myös 10-20%. Yrityksen tehtävänähän on tehdä omistajille voitto - ei yrityksellä muuta arvoa olekaan - jos voiton tekeminen edellyttää ihmisiä, joille pitää maksaa palkkaa, niin se on voi voi. Jos ei edellytä ihmisiä, niin sitä parempi. Oleellista on kuitenkin voitto omistajien taskuun - vain sillä on merkitystä yrityksissä.

        Yhteiskunnan ja julkisten tahojen osalta tietenkään ei ole tarkoituksenmukaista tehdä voittoa, vaan pysyä annetussa budjetissa eli tehdä ns. 0 -tulos.


    • Huono palkka

      En ole valmis alentamaan palkkaani!Saan käteen 1100/kk.
      Ennen vaikka irtisanoutuminen!

    • Ei haittaisi yhtään

      Ei haittaisi yhtään jos palkka puolittuisi, ja työaika.

      YTK:N tukien jälkeen saisi kuukaudessa aikatarkkaan saman summan käteen olisi puolet enemmän vapaa-aikaa.... Ei haittaisi yhtään

      • Wanha..

        Mitä se paljoa lämmittää, jos ansiosidonnaista saa vajaa 2 vuotta. Sen jälkeen et ehkä ikinä saa mitään muuta työtä, ellet ole sitten jo tosi lähellä eläkeikää. Minä en vielä ole ihan niin vanha.
        Ideasi oli hyvä hyvinä aikoina, jolloin oli mahdollista saada homma sen työttömyyden jälkeenkin, nyt ei toimi enää tämä ajattelumalli.
        Nuorethan tykkäsivät vähän huilaillakin välillä. Nyt saa huilailla loppuikänsä. Eikö peruspäiväraha olekin jotain 500 €/kk? Millä maksat omistusasunosi pakolliset remontit, kerrostaloissa tulee hirveä lasku esim. putkiremonteista, julkisivuremonteista ja kattoremonteista kerrostaloasunnoissa. Ajatus työttömyydestä ei miellytä, vaikka olisi jokunen kymppitonni perintörahojakin tilillä.


    • Tuunari...

      En sillä mun alennettu palkka menis pomon taskuun suurempana voittona. Asia ei edistäisi varsinaista ideaa ollenkaan. Jos valtio haluaa palkan alennuksia niiden on koskettava ainoastaan valtion alaisia työpaikkoja.

    • ihmettelijä

      Pistetään kaikille 2000/kk!Oli herra,tai narri!Isot viskaalit vois pudottaa liksojaan 90%:a ennenkuin vaatii muilta palkan alennuksia,ja elintarvikkeet ym alennetaan 50-60 prossaa!On tyhmää porukkaa,jos liksat putoo putoo ostovoima,ja liikkeillä menee entistäkin huonommin!Hintasulku liikkeille!

      • auto ei vaihdu

        Juuri näin. Voisin itsekin kuluttaa jotakin, jos saisin edes tuon 2000. Se tarkoittaisi jo reilua palkankorotusta.


    • Joskus isäntä

      En varmasti olisi valmis puolittamaan palkkaani. Ottaisin mitä irti saa, kun vielä jotain saa. Sehän se meininki monella työnantajallakin on.

      Yhteiskunnassa on vallalla kehitys, jossa tulodesiilin yläpää tienaa yhä enemmän ja alapäässä pääluku kasvaa. Siinä keskellä alkaa kohta jo ahdistaa.

    • Petosta

      Ihmisiä käytetään ihan hyväksi, työntekijän palkkoja lasketaan tuon tuosta, mutta ei johdon he saavat vielä erilasia kannustimia.

      Ajatelkaa miten esimerkiksi Finnair yrittää saada henkilöstöään ulos ja maksamalla 400€/kuukaudessa tummille lentoemoilleen! Onko jo kyse ihmisoikeuksien polkemisesta?

      Tummat, virolaiset, venäläiset puolalaiset jne vievät suomalaisten työt ja todella kehnoilla palkoilla alle 10€ tunnissa ja saavat lisäksi eläke-edut meiltä, muita tukia sekä sosiaalietuuksia. Onko tämä halvempaa kuin maksaa kunnollista palkkaa suomalisille. Velka lisääntyy suomella koko ajan.

      Eihän kukaan elä enää kohta omalla palkallaan.

      Ansiosidannaista ja erilaisia tukia saa enemmän kuin palkaa eli kannattaako työ enää? Ei kannata!

      Maahnmuuttajilla isoja perheitä ja saavat erilaisia etuja, tukia useita tuhansia kuukaudessa. Yms etuja joita he eivät koskaan saisi omassa kotimaassaan.

      • Wanha..

        Joillain firmoilla (olen ollut sellaisella töissä) on saatavana "eettiset arvomme" kirjanen. No, miten se toimii? Entä ns. yhteiskuntavastuu? Kyselkää isoilta härskeiltä firmoilta.


      • krst122

        Mielikuvasi on väärä. Johdon palkat ovat laskeneet reilusti sitten vuodesta 2007. Toki ne johtajat, jotka työskentelevät tes:n mukaisesti ovat saaneet korotukset, jotka työntekijöillekin on annettu.
        Noiden valtion yhtiöiden ja julkisen puolen pomojen palkkakehitys on toinen juttu. Niihin on saatu hyväksyntä kansalta vaaleissa. Niistä ei kannata yleistää.


    • Asumiskulut liian ko

      Jos asumisen ja elämisen (lämmitys, sähkö ja ruoka) kustannuksia laskettaisiin huomattavasti jotta pienemmällä palkalla tulisi toimeen, niin silloin saattaisi tulla kyseeseen.

      Suomessa taitaa olla tätänykyä kaikkein kalleimmat asumiskulut ja ruoka kun sitä vertaa tavallisen työläisen eikä ylemmän johdon tulotasoon.

      Mutta nykyisellään kun asumiskustannukset hipovat pilviä ja ovat moninkertaiset näihin kehuttuihin maihin jossa on pienemmät palkkatasot niin palkkojen alentaminen olisi mahdollista vain sieltä korkeimman palkkatason puolelta, jossa sellainen ei kuulu edes harkintaan koska vain pienituloisten kuuluisi suostua alennuksiin kun ovat vain pelkkä kuluerä yritykselle eikä sitä johtavaa eliittiä.

      Palkkojen alentamista pienipalkkaisimmilta vaativat johtoporsas ja osakemiljonäärit jotka haluaisivat sen jatkuvasti kasvavan kasvun ja korotukset omiin tuloihinsa ja työntekijä joka tekee työn, kituuttaa pelkkää työtä eikä rahaa riitä työn ulkopuoliseen elämään kun pienellä palkalla saa juurijajuuri maksettua asumisen kustannukset ja työmatkakulut.

      Suomen ihannekansalainen on robotti joka tekee vain työtä eikä sen elämässä kuulu olla mitään muuta.

      Onko ihmisen elämän tarkoitus oikeastikin vain ja ainoastaan raataa työtä tai pahimmillaan kahtakin että kykenee maksamaan edes asunnon ja saa syötävää jotta häntä paremmat ihmiset saavat rahaa?

    • Kyllä palkan lasku kävisi jos se takaisi työpaikan säilymisen.
      Mutta miten vakuuttaisit minut ettei vuodenpäästä tulisi kenkää?

      • miten sen näet

        Kyllähän työpaikka voi säilyä vaikka sinut heitettäisiinkin pois.
        Työpaikkahan pysyy paikallaan.


      • HYVÄ TYÖNTEKIJÄ?
        miten sen näet kirjoitti:

        Kyllähän työpaikka voi säilyä vaikka sinut heitettäisiinkin pois.
        Työpaikkahan pysyy paikallaan.

        Ja ilmapiiri saattaa muodostua paremmaksi, kun narsisti potkastaan alistamasta toisia. Työpaikka säilyy, mutta henkilö vaan vaihtuu ja raikastuu ja sivistyneet huomioivat toisiakin. Tee se toiselle, jonka haluaisit tekevän sinulle. kultaseni, rakas,


    • shit

      Raskoneella aikoinaan laskettiin palkkaa, kun tuli tulospalkkaus, jolla jokaisen piti muka tienata paremmin.. paskanmarjat.. palkka mihkään noussut tulospalkan myötä, työt vain lisääntyivät ja niin paljon harmitti, että asiakkaan autot jäi välillä huoltamatta, leima vaan kirjaan ja romu pihalle..
      Varokaa raskone nyrkkipajaa!

    • farangkhiinok

      En ole valmis tinkimään ansioistani joten otin lopputilin muutin ulkomaille. Suomessa ei ole jäljellä enää kuin kalutut luut. Nauttikoot muut moisesta herkusta kun työnteko pienellä palkalla. Itse en enää töihin aio ruveta vaan nautin harrastuksta ja vapaa ajasta lämpöisessä trooppisessa ilmastossa. Tosin mitään korvauksia en saa mutta kyllä sukanvarressa riittää sen verran että normaali elämää pystyy elämään. Pakkasiakin kuulemma siellä pohjolassa luvassa heh nauttikaa räntäloskasta.

      • Wanha..

        pitää olla aika hyvät perinnöt jot meinaat vielä kymmeniä vuosia elämään "säästöilläsi".


      • ei ne suuret tulot..
        Wanha.. kirjoitti:

        pitää olla aika hyvät perinnöt jot meinaat vielä kymmeniä vuosia elämään "säästöilläsi".

        Ei välttämättä, jos on suurimmat hankinnat kuten asunto tehty.
        Pärjäisin 50 000 10 vuotta ja uskon ettei edes kaikki menisi.


      • Patriootska

        "Raukat vain menköhöt merten taa...!"Terve menoa, nauti olostasi! meen Leville.


      • farangkhiinok
        Wanha.. kirjoitti:

        pitää olla aika hyvät perinnöt jot meinaat vielä kymmeniä vuosia elämään "säästöilläsi".

        Kyllä meinaan elellä vielä kymmeniä vuosia aivan helposti. Tällä hetkellä istun kuistilla nautin olutta ja kuuntelen luonnon ääniä kaukana kaupungeista. Sortsit ja hihaton paita päällä. Aika mukavaa tämä olonestorin elämä.


      • OwnedByAfrica. . ..
        ei ne suuret tulot.. kirjoitti:

        Ei välttämättä, jos on suurimmat hankinnat kuten asunto tehty.
        Pärjäisin 50 000 10 vuotta ja uskon ettei edes kaikki menisi.

        Ai tropiikissa, no älä vingu tänne kun Ebola ounaa sut ja sun maasi...


      • T;mr.Deathmet .. . .
        farangkhiinok kirjoitti:

        Kyllä meinaan elellä vielä kymmeniä vuosia aivan helposti. Tällä hetkellä istun kuistilla nautin olutta ja kuuntelen luonnon ääniä kaukana kaupungeista. Sortsit ja hihaton paita päällä. Aika mukavaa tämä olonestorin elämä.

        Ebolalle toi on ihan sama....


    • totta kai

      Ahneitten on pakko laskea palkkoja tai huonosti käy. Ei mitään järkeä, että palkka 5000e-10000 kk. Heti 20% lasku älyttömiin palkkoihin. Täytyy ihmetellä miksi yritykset on niin tyhmiä, että maksavat älyttömästi palkkoja ja palkkioita ja tekevät sitten konkurssin tai häipyvät, kun ei kannata?????? Älytöntä vaatia suuria palkkoja ja huutaa vielä , että verotusta laksettava. Tyhmyys ja lama kulkevat käsi kädessä. Kohtuus kunniaan siten pärjäämme. TV.ssä asiasta keskustelijat sanokaa ensin palkkanne kk ja sitten keskustelkaa oletteko lisää ahnehtimassa vai???????

      • hö-.

        Kyllä siihen palkkaan vaikuttaa se, paljonko on asiantuntevia tekijöitä tarjolla.

        Mitä vaikeampi homma = sitä vähemmän tekijöitä, jotka osaavat sen tehdä = sitä korkeampaa palkkaa tekijällä on varaa pyytää, koska tekijöistä on pulaa ja niille on kova tarve monessa paikassa.

        Mikä on se kannustin kouluttautua vaativalle alalle, jos palkka on matala? Eikö silloin ole sama jättää kouluttautumatta kokonaan sellaiselle alalle ja tehdä jotakin muuta?

        Silloin tosin käy niin, että taas niitä tekijöitä on entistä vähemmän.

        Uusi aspekti tähän asiaan vain tulee siitä, että ohjelmointipuolen hommia esimerkiksi voi hyvin ulkoistaa intiaan, missä yleisesti palkkataso on paljon matalampi kuin täällä. Tosin, erittäin paljon on ollut ongelmiakin näissä ulkomaalaisten käytössä, kun paikallistuntemus ja kielituntemus puuttuu kokonaan ja kuitnekin niitä ratkaisuja pitäisi tehdä suomalaisille suomalaisten tarpeisiin . . . Eli 1 intialainen koodari ei välttämättä korvaa yhtä suomalaista, vaan siihen tarvitaan sitten läjä muita tekijöitä ja asiantuntijoita.


      • hmmm....

        Niin ja suomalaisinsinöörien palkkahan ei ole mitenkään erityisen korkea, kun verrataan muihin länsimaihin tai etenkään euromaihin, vaan palkat alalla ovat keskitasoa, vaikka elinkustannukset ovat selvästi korkeimpaa tasoa kuin muissa euromaissa keskimäärin.


    • Vasemmistolaiset eivät elä kapitalistiyhteiskunnassa vaan proletariaatin diktatuurissa. Esimerkiksi suomessa tienaa saman rahan henkilökohtaisena avustajana 4 päivässä kuin bulgariassa sairaanhoitaja tienaa kuukaudessa. Hmm?

      Ja taas maatalouspuolella byrokraatit siirsivät 15 vuoden tukien maksatuksen 16 vuodelle. Miltä tuntuisi sosialistille että saisit ensivuonna palkan 5 kuukaudelta ja loput saisit seuraavana vuonna? Luonnollisesti ilman korkoa ja asiasta voit valittaa itsellesi..

      • Wanha..

        Ai että Suomessa ei oikeasti tuottavuus saisi olla tuonut mukanaan palkkojen nousua?
        Onhan tämä teknisesti ja menetelmällisesti kehittynyt maa, joten sinun ei kannattaisi verrata keskiaikaisiin (tai kivikautisiin) yhteiskuntiin Suomea.


      • Wanha..
        Wanha.. kirjoitti:

        Ai että Suomessa ei oikeasti tuottavuus saisi olla tuonut mukanaan palkkojen nousua?
        Onhan tämä teknisesti ja menetelmällisesti kehittynyt maa, joten sinun ei kannattaisi verrata keskiaikaisiin (tai kivikautisiin) yhteiskuntiin Suomea.

        Sitten lisäksi: Kyllä sellaistenkin alojen, joissa ei ole koneita lisäämässä tuottavuutta, palkkatason on ihan oikein nousta muiden alojen mukana. Muutenhan ei esim henkilökohtaisten avustajien palkat nousisi mihinkään kivikautisista tasoistaan.
        En ymmärrä noita kahta maatalousesimerkkilausettasi. Se jälimmäinen ontuu, sillä 15 kk -> 16 kk tasoitus ei todellakaan vastaa sitä jälkimmäistä esimerkkiä. Tuossahan oli siis kyse jostain 6-7 % siirrosta jos nyt ymmärsin asian.
        Olen itsekin pieneltä maatilalta kotoisin mutta hommat lopetettiin jo 80-luvun alussa muistaakseni. Itse olin silloin vielä opiskelija, juri lähdössä työelämään.


      • noinko???
        Wanha.. kirjoitti:

        Ai että Suomessa ei oikeasti tuottavuus saisi olla tuonut mukanaan palkkojen nousua?
        Onhan tämä teknisesti ja menetelmällisesti kehittynyt maa, joten sinun ei kannattaisi verrata keskiaikaisiin (tai kivikautisiin) yhteiskuntiin Suomea.

        Missä se kasvanut tuotto nyt on jos olemme rahapulassa?
        Menikö se tuotto tavaran mukana tilaajalle?
        Jos oikeaa tuottavuuden kasvua olisi ollut niin mehän kylpisimme rahassa.


      • Wanha.. kirjoitti:

        Ai että Suomessa ei oikeasti tuottavuus saisi olla tuonut mukanaan palkkojen nousua?
        Onhan tämä teknisesti ja menetelmällisesti kehittynyt maa, joten sinun ei kannattaisi verrata keskiaikaisiin (tai kivikautisiin) yhteiskuntiin Suomea.

        Ja siitä seuraa se että suomi on kohta kivikaudella... kun kaikki menee ulos, suomessa kannata tehdä yhtään mitään.


      • hm.

        "Vasemmistolaiset eivät elä kapitalistiyhteiskunnassa vaan proletariaatin diktatuurissa. Esimerkiksi suomessa tienaa saman rahan henkilökohtaisena avustajana 4 päivässä kuin bulgariassa sairaanhoitaja tienaa kuukaudessa. Hmm?"

        Täytyy kuitenkin muistaa, että myös elinkustannukset ovat tyystin eri tasoa.

        Eihän tässä mistään muusta ole kyse, kuin tulonjaosta.


      • hmhm.
        ravenlored kirjoitti:

        Ja siitä seuraa se että suomi on kohta kivikaudella... kun kaikki menee ulos, suomessa kannata tehdä yhtään mitään.

        Kyllä se kasvanut tuotto tulee siitä, että tehdään korkean jalostusasteen tuotteita, tai teknisesti riittävän kehittynetä tuotteita.

        Kohonnut tuotto tulee tietysti automaatiosta. Ennen tarvittiin 10 lapiomiestä täyttämään kuorma-auton lava ja kehitysmaissa tarvitaan edelleen, täällä sen täyttää kaivinkone yhden miehen voimin parissa minuutissa. Sama automaatio pätee koneissa, tietotekniikassa, jne.

        Moni Suomen tähän asti vahvoista aloista on ollut nimenomaan ei työvoimaintensiviinen ala vaan suurin osa kustannuksista tulee ihan muualta kuin työvoimasta.

        Suomen isoin ongelma on pienien ja keskisuurten yritysten puuttuminen verrattuna esimerkiksi Ruotsiin. Ruotsissa palkat ja kustannukset ovat suomea korkeampia, silti taloudessa pyyhkii hyvin. Ei se Suomen tie ole tähänkään asti ollut kilpailla sillä kuka tekee halvimmalla, ei me siinä kilpailussa pärjätä tai elintaso tulee tippumaan rankasti. Kyllä suomen kannattaa kilpailla osaamisella ja tuottavuudella.


    • todelllisuus

      Väärin puhu vain palkka kuluista. Suomi on kaikessa EU: kalleimpia maita. Auto, polttoaineet, matkaetäisyydet, ruoka, verot, terveydenhuolto. Asunnot ennen kaikkea , lämmitys. Ihmisten turvattomuus elämään. Vaatteet, vaatteita tarvitaan enemmän , asuntojenhinnat ja valta byrökratia---joka paikassa käsiojossa satanen -satanen tänne. Olevinaan ilmainen terveyden huolto----30 e pääsymaksu ovella. Lääkkeiden hinnat pilvissä. Alkoholin hinta kolminkertainen. Mihin katoaa kaikki verotulo miljardit---eivät ainakaan oman kansan hyväksi. Miljardeja syydetään rahaa vaikka minkälaisiin verukkeisiin esiesi,. tupakanan polton ehkäisyyn Aasiaan, tai sadat miljardit Afganistaniin ---Irakiin ja uhosi ettei tarvitse muita auttajia. Vielä nytkin rahaa virtaa Vietnamiin ym.ym.ym. jos perälauta vuotaa tätä vauhti jatkuva verojen kierre pahenee ja ihmiset eivät tässä maassa pystyelämään millään palkalla. Tiedän ihmisiä esim. Helsingissä hyvässä työssä---kuitenkin pitää tehdä kolmetyötä yhtä aikaa elättääkseen perheen. Kyllä Vanhasen/Kataisen hallitukset aloitti tuhon ja tämän lopputuhon teki Katainen syyllliset esiin. Ei palkkojen pudotus korjaa mitään, miksi presidentin palkkojen aloittaminen 20 % virkamiehiltä----nyt taas ollaan käymässä tuottavaa tekijöiden kimppuun. Kymmeniä tuhansia tyhjänpäiväisiä virkamiehiä kyttämässä ja haittamaassa yrittäjyyttä, sadat kerrostalot täynnä näitä torkkupeittolaisia ja viiininlitkijöitä

    • Näin se mennee

      Siirtäisin työt kiinaan ja antaisin potkut kaikille myös entisille pressoille

      • Päätöntä...

        Juu ja poliitikotkin voisi olla Intiasta säästäisimme näin valtavasti palkkamenoissa. Eikä ne päätökset huonommiksi voisi muuttua.


      • KUNINGAS?

        Suomeen pitäisi saada KUNINGAS!


    • 30% pois

      Suomalainen ay-liike sahaa oksaa itsensä alta, kun ei hyväksy sitä, että Suomessa on liian kova palkkataso verrattuna tuottavuuteen. Muut maat ajavat ohi samalla, kun Suomessa riidellaan palkanalennuksista! Olemme hyvää vauhtia menemässä kohti 1990-lukua ja vielä senkin alle. Kannattaisi työntekijöiden ajatella sitä,että, jos eivät suostu pienentämään palkkaansa, niini sen tekee joku toinen! Monet ovat jarjestäneet itselleen niin paljon menoja ja velkoja etteivät selviä niiden maksusta, jos palkka putoaa, koska kaikki on laskettu sen varaan, että palkka nousee koko ajan! Joillain aloilla on työnantajalle ollut aivan sama saako työntekijä palkkaa 2000 vai 5000 euroa kuukaudessa, kun pienellä porukalla pyöritetään isoja koneita. Paperiteollisuus on hyvä esimerkki. Muiden alojen työntekijätkään eivät ymmärtäneet sellaisia palkankorotusvaatimuksia mitä paperityöntekijöillä oli. Se kuitenkin potkaisi omaan nilkkaan, kun tehtaita on suljettu ja työttömiä tullut. Jokaisen pitäisi osallistua vapaaehtoisesti nyt pelastustalkoisiin. Parin vuoden päästä ei enää kysytä haluammeko palkanalennuksen vaan siitä tulee vain ilmoitus työntekijälle. Ellet suostu, niin tuotanto joudutaan lopettamaan ja se on sitten siinä. Mutta eiväthän suomalaiset jukurit ole muut akuin kateellisia herroille, jotka nostavat osinkoja ja isoja palkkoja. Toki heidänkin pitäisi osallistua talkoisiin, jos ei muuta, nin esimerkin avulla. Palkan puolittamiseen en minäkään suostu, mutta 30% palkanalennukseen kyllä, jos sillä pelastan työpaikkani. Sillä se pitäisi työläisten myös tajuta, että paremmatkin ajat vielä koittavat ja silloin palkkoja voidaan taas nostaa. Tämä pitäisi olla ehtona palkan alennuksille. Niin kauan kuin Suomessa riidellään palkoista, niin kauan jäämme entistä enemmän muiden jalkoihin. Pitäisi uskaltaa astua muutama askel joskus taaksepäin, jotta saamme uutta vauhtia talouteemme. täällä on jo nyt menossa " Kreikka-ilmiö " ja toivottavasti taloutemme pysyy hallinnassamme. Tyytykää nyt hyvät ihmiset muutama vuosi vähempään niin se poikii tulevaisuudessa sijoituksen takaisin!

    • Elämä köyhdyttää

      Olen valmis mielelläni pudottamaan palkkaani 10% jos: asumis ja ruokakulut saisi pudotettua 50%.

      Näin minäkin saisin palkkani riittämään kun nykytahdilla vain köyhdyn entisestään hyväkun saan voita leivän päälle. Ennen sentään oli varaa makkaraan.....

    • kokkelinuori

      Kyllä. Nykyisestä 1800 palkasta ei tosin jää mitään säästöön, mutta olen valmis ottamaan lainaa jotta voin käydä töissä.

    • dfrgfhh

      En koska työni on vaarallista ja olosuhteet hankalat pitäisi oikeastaan maksaa enemmän. Pitäisi ennemmin karsia kaikki turhat paperinpyörittelyhommat pois yksi tekee töitä ja kaksi kyttää saako hän nyt varmasti työn tehtyä eikä auta missään vaiheessa.

    • loö

      käteen jää nyt 1400 kk,siitäpä vielä vähentämään! Siirtyisin soskun asiakkaaksi enemmän sieltä saisi!

    • Kyllä vaan

      Siinä vaiheessa kun elinkustannukset saadaan samalle tasolle, kuin esim. Saksassa, olen valmis alentamaan palkkaani 15 %

      • Mitä elinkust.

        oikein tarkoitat. Saksassa kustannukset ovat käytännössä samat kuin Suomessa mutta siellä tehdään enemmän töitä ja parempaa laatua kuin meillä. Suomi ei ole tunnettu laatutavaran toimittajana kuin muutamilla yksittäisillä aloilla joten ei ihme ettei tavara käy kaupaksi pyydetyillä hinnoilla. Kyllä meilläkin osattaisiin mutta työmoraalissa ja asenteissa on reippaasti parantamisen varaa


      • 30% pois
        Mitä elinkust. kirjoitti:

        oikein tarkoitat. Saksassa kustannukset ovat käytännössä samat kuin Suomessa mutta siellä tehdään enemmän töitä ja parempaa laatua kuin meillä. Suomi ei ole tunnettu laatutavaran toimittajana kuin muutamilla yksittäisillä aloilla joten ei ihme ettei tavara käy kaupaksi pyydetyillä hinnoilla. Kyllä meilläkin osattaisiin mutta työmoraalissa ja asenteissa on reippaasti parantamisen varaa

        Olet oikeassa: Suomessa on monessa paikassa huono työmoraali. Olemme tottuneet siihen muutamien viime vuosikymmenien kuluessa ja varsinkn Neuvostoliiton aikana, että kaikki menee kutenkin kaupaksi ja hyvään hintaa. Teimme silloin bilateraalista kauppaa ja saimme tuotteista hyvän hinnan. Ja, varsinkin, kun maksu tuli esim öljynä, niin se oli halpaa meille ja silloin elimme herroiksi. Nykyisin on ihan turha haukkua kaukoidän tuotteita huonoiksi, sillä emme itse tee yhtään parempaa jälkeä! Kyllä kai täällä elinkustannukset pysyy korkealla, kun kuvitellaan, että olemattomalla työpanoksella ja huonolla tavaran laadulla voisi vaatia hyvää palvelua. Surkeaa on katsella omalla työpaikallani kuinka nuoriso valittaa koko ajan huonoista palkoista ja siitä, että " ei näillä palkoilla kannata huhkia " jne... Päin vastoin heidän pitäisi tehdä enemmän töitä ja näin turvata oma työpaikkansa. Ruokakin on Suomessa aika kallista sen takia, että väliporras eli tukkukaupat vetävät nii paljon välistä ja se osittain johtuu siitä, että he joutuvat maksamaan työntekijöille liian paljon tehtyä yksikköä kohden. Kannatan siirtymistä ajassa taaksepäoni 1980- luvun elintasoon, joka sekin oli hyvä. Totta kyllä on sekin, että nyky-Suomessakin duunari pärjää, jos on valmis painamaan hommia valittamatta koko ajan palkoista ja työoloista. Ei ihme, että typaikkoja vähenee, kun laiskurit saadaan pois ja loppu porukka tekee saman työn mitä aiemmin isommalla porukalla! Mutta se on ainoa keino parantaa työmoraalia ja työn tuottavuutta sekä työn laatua. Kuullostaa porvarin puheelta, mutta puhui sitten kuka hyvänsä, niin tosiasiat ovat tosiasioita!


    • pärjäillään

      Jo vanhuus puolitti liksat

    • jallatolla

      En suostu alentamaan palkkaan vapaaehtoisesti. Siitä ei olisikaan mitään hyötyä, paitsi että suurosakkeenomistajat, jotka jo nyt ovat ns. sikariporrasta saisivat vielä enemmän rahaa. Eli yhteiskunta menisi pelkästään huonoon suuntaan.

      Jos kuitenkin palkanalennukseen jotenkin pakotettaisiin, ryhtyisi välittömästi ns. "italialaiseen lakkoon" ja alentaisin työpanostani vastaavalla määrällä.

    • MANIPULOINTIA ! PERK

      SELI,SELI ! ÄLKÄÄ MISSÄÄNTAPAUKSESSA ALISTUKO PALKANALENNUKSEEN. SE ON KIRISTYSTÄ EIKÄ OLE LOPPUTILIIN OIKEUTUS !

      • NoMoneyNoHoney .. .

        Tommosille juu ei, ja liittoon, sekä työsulku verenimijä pomoille.. :)


    • raataja..

      Tällä hetkellä käteen jäävä tulo 1380€/kk. Vuokra 800€ kuukaudessa. En suostuisi palkanalennukseen, jäisin yhteiskunnan elätettäväksi.

    • yhteiset talkoot

      Missä tahansa ammatissa, vastaus: olisin.

      • TYÖTÖNPIEREE!

        Yhdellä pieraisulla menee jo viikon palkka taivaan tuuliin! Maha menee tyhjäksi kertapieraisulla.


    • työpaikkaemokratia

      Yritysten siirtyminen ulkomaille pitäisi tehdä luvanvaraiseksi, tai vielä parempi: meidän pitäisi tehdä kaikista yrityksistä demokraattisia työyhteisöjä, joissa kaikki, vastaanottoapulaisesta pääjohtajaan osallistuvat yhteisistä asioista päättämiseen.

      Yritykset käyttävät hyväkseen hyvin toimivan (toimineen :( ) yhteiskunnan järjestämiä palveluja, koulutusta, infrastruktuuria, ja ottavat jopa avokätisesti vastaan suuria tukia meiltä, veronmaksajilta. Niiden ei pidä olettaa, että niillä on sitten oikeus pyyhkiä meillä takalistoaan ja painella vinkuintiaan, kun voittojen kasvun suuruus ei enää riitä ahneille osakkeenomistajille ja pomoille.

      Yrityksillä on oltava yhteiskuntavastuu.

      Tuontituotteille sellaiset tariffit, että kotimainen tuotanto löytää kotimaiset markkinansa. Enää vuosiin ei Suomessa ole kannustettu kotimaisuuteen. Meidän kaikkien etu on suosia mahdollisimman paikallista tuotantoa, jopa oman paikkakunnan tuotantoa, kun mahdollista.

      Yritysten nykyinen filosofia: 'Mulle nyt heti kaikki ja muista viis' ei saa enää olla päätöksenteon takana. Yritys, joka ei hyödytä yhteisöä, kansalaisia, joiden keskuudessa toimii, menettää oikeutensa toimia. Se pitää silloin lopettaa tai siirtää paremmille omistajille, mieluiten tietysti työntekijöilleen. He osaavat tehdä päätöksiä, jotka parhaiten hyöyttävät paikallisia ihmisiä. Lainsäädännön on oltava tukena tässä.

      Vinkuintiassa eläkööt omassa talouessaan, me omassamme. Eroon EU:sta, ja valtiolle oikeus painaa oma rahansa. Loppu yksityisille keskuspankeille, joilta valtio joutuu LAINAAMAAN rahansa korkoja vastaan. Se on maailman suurin mafia, ja sille on tultava loppu.

      • dsja ghs ge

        Pomojen palkkiot on rajoitettava sanotaan viisinkertaiseksi alimpaan työntekijän palkkaan verrattuna.

        On tehtävä laittomaksi potkia pois työntekijöitä ja heidän tuomisensa takaisin 'työttöminä' orjatyöläisinä, ilman palkkaa. Pääministerin toki voisi korvata ilmaistyöntekijällä, niin saataisiin yhteiskuntaa paremmin hyödyttäviä päätöksiä lopultakin, kun köyhä ihminen olisi päättämässä.


      • koodari123123
        dsja ghs ge kirjoitti:

        Pomojen palkkiot on rajoitettava sanotaan viisinkertaiseksi alimpaan työntekijän palkkaan verrattuna.

        On tehtävä laittomaksi potkia pois työntekijöitä ja heidän tuomisensa takaisin 'työttöminä' orjatyöläisinä, ilman palkkaa. Pääministerin toki voisi korvata ilmaistyöntekijällä, niin saataisiin yhteiskuntaa paremmin hyödyttäviä päätöksiä lopultakin, kun köyhä ihminen olisi päättämässä.

        toi nyt on ihan naurettavaa. oletko SINÄ valmis vastaamaan sen tumpeloimman kaverin työn tuloksista puolittamalla palkkasi. tuskin itsekään olet.

        jos tumpelo mokaa isosta, sitä isompi johtaja on pää pölkyllä asiasta jota hän itse ei ole tehnyt.

        tosin ei päde virkamiehiin, koska heillä on virkavastuu henkilökohtaisesti.


    • ollil1

      Suomessa asumisen ongelma on kalliit elinkustannukset, ei palkoissa ole ilmaa vaan ne on nousseet nykyiselle tasolle tarpeen sanelemana. Pieni osa keskipalkkaa saavista, edullisessa vuokraasunnossa ruuhkasuomen ulkopuolella asuvista voi olla siihen palkanalennukseen valmis. Mutta kukaan asuntovelallinen, perheellinen ei kykyne siihen ilman että elintasoa joutuu leikkaamaan niin kovasti että mennään epämukavuus alueelle niin syvälle että koko työssäkäymisestä katoaa mielekkyys.

      Siis jumankauta! ei töillä pidä rikastua mutta pitää ansaita sen verran että asunnon saa maksettua ennen eläkeikää ja työssäkäynnin ohessa voi harrastaa perheen kans ees jotain kivaa.

    • ooi

      Potkut, tai sit sairastun töissä säännöllisesti!

    • palkat

      riippuu mika palkkataso on ollut. jos 1500- 2000, niin en suostuisi.

      jos 3500 - 6000 euroa niin olisin valmis alentamaan palkkaa riippuen kuukausi summan suuruudesta. jos tuon 6000, niin voisin alentaa 5000 euroon. mutta silloin en tekisi yhtaan ylitoita ja pitaisin viikonloput vapaana.

    • mitä tälle voisi?

      En olisi, meillä on monella alalla niin pienet palkat ettei niillä
      pärjää.

      Palkkojen sivukustannukset on ongelma, esim, työeläkemaksut
      ja mitä muuta onkaan, niihin on puututtava(,siis olisi)

      Joku pienyrittäjä kirjoitti että kun hän maksaa työstä 15e tunti niin hänen täytyy laskuttaa asiakkaalta 60e eikä hänelle jää siitä itselle tai
      yritykselle mitään,tässähän se ongelma on.

      • ´jeps.

        Yrittäjä laskuttaa kuitenkin työstä minimissään 150. Ei ole oikein, että työntekijälle jää käteen 10 ja työnantajalle 90. Ongelma on yrittäjässä, joka ei maksa kunnon palkkaa!


    • simppeliä

      Jos on liian pieni palkka niin ennen vaihdettiin duunia.
      Ja jos ilmaiseksi joutuu tekemään, karsitaan ensimmäiseksi pois työmatkasta johtuvat kulut, eli ei mennä töihin.

    • automaatti ale

      tavallaan pieni ja keski tuloiset ovat jo suostuneet palkka aleen euro aikana kun tulo kehitys ei vastaa elämisen kohonneita kustannuksia vielä 2008 vuoden tasavero malli vielä pahensi pieni ja suuri tuloisten palkka kuilua entisestään.

    • työttön32222

      kun ei ole palkkaa, niin ei tarvitse puolittaa.

    • it yt ja börnis

      Potkut ottaisin mielummin kuin palkan alennuksen. Olen viimeisten kahdeksan vuoden aikana ollut mukana kymmenet yt-neuvottelut sekä nyt kevällää "yt" joissa esim. Jorma kutsuttiin neukkariin eikä hän enää työpaikalle palannut. "Pakoitettiin" allekirjoittamaan sopimus ja vaitio-olo velvollisuus joku henkilöstöosatolta aina tuli ja pakkasi henkilökohtaiset tavarat.
      Nyt on taas yt niskassa ja takki on meikäläisellä kaikin puolin tyhjä. En usko, että kuulun edelleenkään irtisanoittuihin mutta en jaksa enää ottaa taas jotakin "pikku duudia" lisää. It ala on nykyään pyllyn puolelta,
      Niin ja onhan tässä vuosien saatoissa koettu muutamat yritysten yhdentymiset ja jne. Joten potkut, kiitos!
      Eikä kannata luulla että sairauslomalle kannattaisi jäädä. Kuusi vuotta sitten ahdisti siihen malliin, että hain työterveyshuollosta saikkua. Ensin sain kolme päivää siihen lisää kokonaisen viikon. Seuraavaksi tarjoittiin unilääkkeitä mutta ei lisää saikkua. Joten se siitä.

    • Se on sellane juttu

      Että noista palkanalennuksista ei loppua tulekkaan, jos saadaan ns. pää auki. Palkanalennus johtaa täysin suoraan pienempään työttömyyskorvaukseen ja pienempään eläkkeeseen. Huolimatta palkanalennuksista elinkustannukset ei Suomessa laske. Asuminen maksaa, ruoka maksaa, verot vie jne. Tee siinä sitten elämää täällä, halpatyövoimamaan palkalla mutta maksat Suomalaisen hintatason. JYRKKÄ EI

    • Suomi on natsilandia

      Ehdottomasti potkut. Ei ammattilaisen kannata polkea hintoja. Jos työnantaja pitää työpanosta liian kalliina, maksakoot sitten välillisesti työttömyyskorvauksia/sosiaalietuuksia, ja kärsikööt suomalaisten huonommasta ostovoimasta ja sitä kautta heikommasta tuloksesta.
      Suomessa on pakko olla palkat muita maita korkeammat, koska täällä on kaikki verotettu taivaisiin, ja sama meno jatkuu.
      Hyväksyn vaikka palkan alennuksen 90 prosenttia, jos sama alennus koskee kaikkia hintoja.

      http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2014/10/16/suomessa-kovin-hintojen-nousu-euroalueella/201414393/12

    • minä

      Aloitetaan ensin suomentalous nousu niin että herroilta palkat puolitetaan kaupat laskee hintoja vuokrat laskettaisiin ministereiltä ja kansanedustajilta ylimääräiset edut pois ei enempää pakolaisia eikä muille valtioihin annettaisiin rahaa koska niitä ei saa koskaan takaisin veroprosentti pienemmäksi

    • Unohtakaa koko juttu

      Ei onnistu. Sitten johtajat ja hyväosaiset miettivät elämässään selviytymistä samalla tavalla, niin asia on toinen. Mutta tätä ei tapahdu, koska yritysjohtajat eivät tingi miljoonistaan.

    • Irlanti-Suomi

      Teen töitä jo nyt oman firmani kautta eli olen siis alihankkija. Firmaa ei ole Suomen yritysrekisterissä sitten ja firman autot vaihdetaan 5 kk välein, jotta tietyiltä veroilta säästytään. Kumpikaan yllä esitetty "vaihtoehto" ei todellisuudessa ole vaihtoehto.

    • patriootska

      Suomessa ei voi elää miten alhaisella palkalla tahansa. Meidän palkkatasoamme puntaroidessa on otettava huomioon Suomen sijainti maailmankartalla. Meillä on pitkä ja kylmä talvi. Asuntoja on lämmitettävä ja niiden on oltava kunnolla rakennettuja, ettei vedä kaikista ikkunoista ja ovista. Öljyä kuluu ja metsänomistajatkin haluavat raaka-aineestaan kunnon hinnan siinä missä öljyshekit omasta raaka-aineestaan.
      Kun minun perheeni ruokakustannukset ovat 400-500e/viikko (2 aikuista ja 3 lasta), voi Virossa tai Intiassa selvitä huomattavasti halvemmalla.
      Kun olemme EU:hun menneet, niin palkanmaksaja pysyköön kotimaassa ja maksakoon palkan,joka riittää elämiseen!
      Töiden on pysyminen Suomessa. Suomalaistenkin on elettävä, me emme voi lähteä Intiaan tai Viroon asumaan, Suomen oltava olemassa!

    • Turhaa porukkaa

      Potkut kaikille pelleille sinne eduskuntaan !

      • edeukuntapillu!

        Terveisiä perseestäkin yhteiskunnan luteet? Kravattipellet sekoilee koko rahan edestä. juopottelee takana kansan rahoilla ja nauravat! Munatkin jäätyy....ja vittupaleltuu ja tissitmyöskin?


    • pienipalkkainen

      En ihan mielelläni puolittaisi, teen 7,5h/pv töitä, puolittamalla palkkani saisin 550€/kk brutto. Aika helppo laskea kannattaako. Ihan legendaa, että virolainenkaan tekisi Suomessa tuolla palkalla töitä, saatikka intialainen Suomessa 137€/kk

    • ½tohtori kysyy

      Miksi vain palkkaa pitäisi leikata? Leikkausvaatimukset pitäisi kohdistaa myös MUIHIN varallisuutta lisääviin etuihin. (esim. osinngot, optiot, bonukset ja muut palkkiot, lahjukset, veronkiertoedut, huippueläkkeet, korkovoitot jne)
      Vai onko suomalaisessa romukratiassa ainoa pelastuksen mahdollisuus siinä, että duunarien palkkoja alennetaan?

    • turhakysyä

      En varmasti suostuisi puolittamaan. Ennemmin työttömäksi silläkin uhalla, ettei keski-ikäisenä enää saisi töitä. En suostuisi mihinkään alennuksiinkaan, koska ei työnantajakaan mitään jaa voitoistaan.

    • kuin

      joo ei suomi nouse sillä periaatteella että jolla vähän on vähätkin viedään ja jolla paljon on sille paljon annetaan.

    • Taidan kohta joutua pois duuneista. Nyt on ikää 57 ja koko työurani olen ajanut. Vaan tänä päivänä, kun etsii rekkahommia, tarjotaan joka puolella jotain banaanipalkkoja, joilla virolaiset ja venäläiset ajavat. Ei yölisiä, ei pyhälisiä. En lähde siihen pelleilyyn mukaan. Vasemmisto on yrittänyt saada Suomeen lakia tessipalkoista, mutta oikeisto mieluummin suosii harmaata taloutta. Omituista sikäli, että siinä suositaan epärehellisiä yrittäjiä, ei rehellistä porvaria. Kuinka kauan ne luulevat yhteiskunnan pysyvän pystyssä, jos suomalaisduunareita pitää elättää työttömyysrahalla ja ulkomainen halpatyövoima tekee kurjista palkoistaan pientä verokertymää? Ja kun se ulkkari on täällä jonkin aikaa ollut, niin alkaa oivaltaa, ettei työttömyyskorvaus ole paljoakaan pienempi, kuin palkka jolla se on tehnyt töitä - ja menee baariin suomalaisten seuraksi. Hyvä, kokoomus!

    • päivänselvä asia!!

      Työntekijän käteen jäävän palkan alennuksella ei tämä maa nouse suosta. Palkkakustannukset ovat korkeita verojen jne. sivukulujen vuoksi, SE on se asia johon pitää puuttua eikä käteen jäävän palkan alennukseen eli ostovoiman alennukseen.
      Jos käteen jäävää palkkaa alennetaan mutta hintoja ei, ostovoima putoaa vielä entistäkin alemmaksi eikä Suomen talous sillä korjaannu, pikemminkin putoaa vielä entistäkin huonompaan jamaan. Siinä vain firmat korjaisivat voitot omiin liiveihinsä ja veisivät voitot ulkomaisten sijoittajien taskuun veroparatiisimaihin jolloin Suomi ei hyötyisi palkanalennuksista mitään!

      • eveijo

        Ei missään nimessä alentaa.Itelläni noin 70 ukkoo töis,ja olen joka vuosi korottanut 5% tes korotusten lisäksi.Suomalainen on ahkera,ja palkansa ansainnut.


    • vittu mitä paskaa

      "IT alan YT neuvottelujen yksi syy on Suomen korkea kustannustaso"

      Verot alas, ja jättäkää työmiehen palkka rauhaan.
      Mikä vittu väkeä vaivaa kun uskovat tuollaiseen paskaan?

      Saksassa menee ihan hyvin eikä palkat siellä sen alhaisempia ole kuin täällä.

      Ahne valtio ja sijoittajien tuloshimo ovat suurimmat syyt.

      Jos palkkoja alennettaisiin, puolitetaan ensiksi yritysjohtajien palkat ja kansanedustajien sekä ministerien.

      • ummetus?

        Paskahan tulee sieltä vitunviereisestä olevasta reijästä.


    • hoitsu vaan

      En ainakaan lähihoitajana ole valmis pinempään palkkaan saati sitten puolittamaan, kun muutenki suomen tasolla elinkustannukset niin korkeat jotta hyvä kun toimeen tulee tällä palkalla..Noissa maissa ,siis intia viro jne..eläminen halvempaa joten ei voi verrata Suomessa elämiseen...täällä kaikki maailman verot joka asiassa, onneksi ei vielä veroteta wc.ssä käymistä..

    • Järki käteen

      Pienituloisten palkkoja ei ole järkevää puolittaa, mutta hyvätuloisten palkoista voi osan vähentää. Pitää ottaa huomioon, että pienituloisilla on myös ns normaalit asumiskustannus- ja siihen liittyvät kulut ruoka kulut. Ei kai tässä ole tavoitteena, että toimeentulotuki menoja lisätään sosiaalitoimelle kun ihmisiltä puolitetaan palkka kun he sen johdosta joutuvat turvautumaan sosiaalitoimeen toimeentulotukeen kun heidän palkkansa ei riitä edes välttämättömien kulujen maksamiseen. Onko tavoitteena, että köyhä on köyhä eivätkä he tarvitse mitään?
      Isopalkkaisilla on helppo ehdotella myös näin järjettömiä ehdotuksia.

    • ksdljfgjiod

      Rikkaita kateellisempaa sakkia ei olekaan, he ilmeisesti kadehtivat pienituloisia siitä että heitä ei vielä riittävästi näy leipäjonoissa ja kerjäämässä kaduilla!

      • Sullemulle

        Kuspäitä vain ..tuttaa kun se raha ei tuonutkaan onnea.
        T. Onnellisin ihminen se joka haisee hielle työpäivän jälkeen.


    • haistakaa vi**u
    • duunari vaan

      Kyllä voisi keskustella palkan alentamisesta jos siis puhutaan sellaisesta summasta että on järkeä pysyä vielä samassa firmassa ja sitten että se työpaikka on kans turvattu, muuten varmaan vois jäädä liitonpäiville ja ottaa vähän lomaa sen 500pv :D mutta joku duunarin 12€/tunti, niin alkais kyllä vituttaan aika rajusti jos siitä näpätään joku 2-3 pois (huom. tuo 2-3€ on sitten esimerkki, ei tarvi alkaa kiljuun että nuija!!!). mutta ketäpä päättäjää kiinnostaa jos perheellinen duunari joutuu sopeutuun sitten siihen alennettuun palkkaan, voipi olla vaan haitaksi firmalle kun ukkoja ei enään kiinnosta tehä priimaa aletaan sitten vetään viron pojan malliin vähän sinnepäin.

    • ent. työläinen

      Puolitetaanko myöskin kaikki kulut. Asunto, ruoka terveys, pakolliset muut maksut?
      Tätä älyttömyyttä on jo kokeiltu kerran tai kaksi, ainakin kerran muistini mukaan. Mitä hyötyä siitä oli, ei mitään. Eikö olisi mitään jos jätettäisiin jatkuvien miljoona optioiden jako, tai miljoonien eläkkeet, tai johdon miljoona palkat ja palkkiot. Erilaisten hallitusten ym. kokousten älyttömät palkkiot. Kohtuullistettaisiin ne. Kukaan eikä kenenkään työ ei ole esim: satojen tuhansien tai miljoonien arvoinen. Asia kai tuli Nokian Elopinkin tapauksessa kyllin selvästi esille. Asia koskee myöskin Suomen hallitusta, eduskuntaa, Eu:n edustajia jotka kyllä kuluttavat, mutta saatu hyöty on kokonaan miinus merkkinen. Sieltä ne säästöt olisi saatavilla. Palkka-ale ei tuo muuta kuin kurjistumista, kulutus, verot ym julkiset kulut joita ei saada?
      Meillä on työttömiä jo aivan tarpeeksi ei palkka-ale sitä miksikään muuta. Se tie on kuljettu parissa vuodessa loppuun ja taas alkaa uusi marina, voi voi olisiko jos taas alennettaisiin palkkoja? Kukas muuten sen tuloksen tekee ne miljoona palkkaiset johtajatko. Jos ei todellakaan ole muuta keinoa säästää kuin irtisanomiset, tai palkan alentaminen, niin sanon että tuon osaa kuka tahansa, ei siihen tarvita ekonoomia, insinööriä, eikä muitakaan korkeasti koulutettuja, hukkaan on heitetty nekin opinnot jos hyötyä ajatellaan (pois lukien oma hyöty) Keksiskös joku jotain muuta järkevämpää, kysyn vaan.

    • of course

      mikä jottei...mutta sillon ilmotan myös että en tee samaa määrää työtä mitä ennen

    • Edustaja sörkkä

      - Hmm kaikkinaisten kulujen puolittamisella ja luontaisetujen ja ilmaispalvelujen lisäämisellä tämä on tulevaisuudessa paljon mahdollista

    • sosku rules...

      kaks kertaa o ehdetettu ja sen jälkeen ovat saaneet opettaa uudelle kaverille ne hommat. siis ei kiinnosta

    • konnapuolue-kok

      stupidon ja kokkaripuolueen palkat puoliksi ennemmin,mielummin koko homopuolue pois!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    • 10%

      Kannattaako 10% palkanalennus jos saat töitä lisää 50%???:)

      • pienipalkkainen

        Tuntuu piruilulta, kun kaikki voimat menee jo työntekoon.


    • Kapitalistitsucks

      Heh. Aivan ....tanan typerä väite että työntekijöiden potkuilla tehtäisiin säästöjä. Yleensä palkkakulut n10pros toiminnasta.

    • sammakkaa

      En ikinä suostuisi alentamaan palkkaani,sillä olen sen ansainnut sataprosenttisesti.

      Työnantajan kannattaisi katsoa tarkemmin,kuka palkkansa ansaitsee ja kuka ei.
      Palkka sen mukaan mitä tekee.
      Tulosvastuu kunniaan.

      Jollakin keinoin työnantajan on pystyttävä valvomaan työntekijöitään jotta voidaan maksaa palkka työn mukaan.

      Nykyään ongelmana on se,että miten työ mitataan.
      Työpaikoilla on aina lusmuja,jotka tekevät minimin ja niitä jotka tekevät jopa enemmän kuin pitäisikään.

      Itsekkin tein siivousalalla ollessani paljon. Jopa enemmän kuin piti...
      Terveys meni,niveliä särkee,niitä on leikattu...

      Ja vielä pitäisi työllistyä vaikka olen 51 v...

      Kas kun eläkkeellekkään en pääse...

      Työurani alkoi suunnilleen vuonna 86 vartiointialalta.
      Paljon kävelyä vuosien varrella paikallisvartioinnissa.

      Yön aikana jopa lähes 20 km.Tätä tein 18 vuotta,kunnes pari kusipäätä lopetti työni.Psyyke kärsi idioottien vuoksi,mutta nivelet ne nyt tuskittelee eniten...

      Eipä ihme,että niveliä nykyään särkee....

      • Tulosvastuu

        Ei tulosvastuuva vaan kaikille suunnilleen samanlainen palkka.


      • ikävä totuus
        Tulosvastuu kirjoitti:

        Ei tulosvastuuva vaan kaikille suunnilleen samanlainen palkka.

        Sitten ollaan kuin venäjällä eikä kukaan viitsi tehdä mitään.


    • Alle 2000 € kuussa on orjatyötä. Sen alle ei pitäisi kenenkään tehdä töitä.

    • Nalle Wahlbroos

      KARATKAA ITSEKKIN SINNE VEROPARATIISEIHIN, KUTEN MINÄKIN TEIN.

      • mamujen ystävät ry

        Ai Ruotsi paratiisi? Epäilen x)


    • Mä joka päivä ...

      Ilman muuta. Ihalaisen kaltaiset henkilöt ovat ajaneet Suomen suohon. Virolaiset ymmärtävät, että työ on tärkeä ei kaiken rahan pumppaaminen yrityksiltä. Konkurssit ja sen myötä lama ovat jo yli pari vuosikymmentä nakertaneet Suomea ja Suomi on paljolti myyty ulkolaisille. Eduskunnassa laulajat ja urheilijat ovat he osaltaan myös edesauttaneet alasajoa.

    • Mä joka päivä ...

      Ilman muuta. Ihalaisen kaltaiset henkilöt ovat ajaneet Suomen suohon. Virolaiset ymmärtävät, että työ on tärkeä ei kaiken rahan pumppaaminen yrityksiltä. Konkurssit ja sen myötä lama ovat jo yli pari vuosikymmentä nakertaneet Suomea ja Suomi on paljolti myyty ulkolaisille. Eduskunnassa laulajat ja urheilijat ovat he osaltaan myös edesauttaneet alasajoa.

      • ikävä totuus

        Valehtelet, koska sanot virolaisten ymmärtävän tuon. Laitat sanoja heidän suuhun.
        He ymmärtävät vain sen, että täällä tienaa paremmin.


      • ***

        Virolaisten verotus on kvyempää suhteessa palkkoihin. Saksa on edellä koska siellä on tajuttu, että palkansaajien ostovoima pitää talouden pystyssä. Eikä siellä ole palkkojakaan nostettu, kun ei ole tarvis! Porchen tehtaalla lyhennettiin viikottaista työaikaa palkkkoihin koskematta, ja kas tuotanto nousi.


    • Ahneus on häpeäksi

      Jos Suomessa laskettaisiin elinkustannuksia niin olisin valmis palkanalennukseen. Minun alallani normi palkka on 1900kk. siitä kun otetaan verot ja muut pakolliset menot niin ruokaan jää 300kk. Mieheni on työtön mutta onneksi saa jotain muuten oltais aina nälissään. Palkkani alennus näillä hinnoilla ei onnistu. Meidän perheen ruoka menot on siinä 800€.kk . Ahneus on suurin syy tähänkin lamaan, Kaikki ajattelee vain omaa etuaan, palkan alennus pitäis aloittaa johtoportaasta. Kun lama on ohitettu sitten on varaa kerman kuorimiseen ei laman aikana.
      Kaupoissakin liha on niin kallista ja hyllyt lihaa täynnä ei sitä kukaan osta kun ei ole rahaa, minne se liha menee kaatopaikalle ehkä, myytäisiin 50% alennuksella niin varmasti ostaisin. Nykyisi naudanpaisti ei kuulu meidän ruokapöytään, kalaakin harvoin.
      Ahneus on häpeäksi näin äiti opetti.

    • dfgerertert

      Toki, mutta silloin myös minun työmotivaationi ja tehty työ ja sen laatu puolittuu.

    • määmy

      Avaisin oman firman & veisin osan nyk. asiakkais mukanain

    • ArvonMekinAnsaitsemm

      Hetkinen, euron arvo laskee, tarvitaan enemmän rahaa vastaamaan sama määrä rahaa, alv eläkemaksut työssäkäymiskulut omaeläminen vuokra vesi sähkö lainat...

      ---> En alentaisi palkkaa ja kyllä vaatisin palkan korotusta.
      Piste.

    • Suomi kuihtuu

      suomessa ay liike on pettänyt suomalaisen työntejän pahasti,ihan samoin on tehnyt meidän kaikkitietävä pääministeri aleksanteri suuri joka suurella suuullaan hölisi venäjän vastaisista talouspakotteista ymmärtämättä edes,mikä vaikutus sillä oli suomen vietiin venäjälle.Nyt venäjä varmasti hankaloittaa suomen venäjän vientiä sekä tulevana talvena nostaa öljyn sekä maakaasun hintaa kuin myös sähkön,ajatelkaapa sitä kuinka tuhoisa vaikutus tuolla yhden suupaltin twitterisä oleskelijan möläytyksella oli?

    • Rakenneuudistusta

      50/23/6 suhde, mutta mistä ero tulee? Se tulee pääasiassa veroista.

      Lähtökohtaisesti Suomessa kaikessa on 50 % veroja. Palkan alentaminen ei paljoa auta, vaan tarvitaan rakenteellinen uudistus koko systeemiin.

      Esim.
      Sinun kustannus työnantajallesi (sivukuluineen) on 50 EUR.
      Saat tuosta käteesi 25 EUR.
      Hankit sillä 25 EUR arvoisen palvelun joltakin yrittäjältä.
      Jos yrittäjän kiinteät kulut ovat vaikkapa vain 20%, jää työntekijäpalkkoihin 20 EUR.
      Palvelun suorittavan yrityksen työntekijä saa käteensä 10 EUR.

      Työnantajasi maksoi 50 EUR ja toinen porras sai käyttöönsä 10 EUR.

      Tämä yhtälö ei toimi, kun vastassa on 6 EUR. Jotakin pitää tehdä rakenteille.

    • jös hälyää

      Vöi työtä teherä ilmäiseksikin , jös hälyää .Vöi siitä pälkänkin pyytää , jös hälyää !

    • Kakstonniakuussa

      En suostuisi puolittamaan, mutta jos kaikkien suomalaisten palkkoja alennettaisiin tietyllä prosentilla, myös päivärahoja ja "kultaisia kädenpuristuksia", siihen suostuisin. Se koskisi köyhempää kaikkein vähiten ja tasaisi hiukan tuloeroja. Kas kun nuo palkankorotukset on opittu tässä Suomenmaassa tekemään yleensä prosenteissa , mikä on saanut aikaan aivan älyttömät tuloerot. Eli pudotetaan vaan ihan kailkilta palkkoja vaikka 2%, samoin noita hyväpalkkaisten virkamiesten verottomia lisäansioita, mutta ei lapsilisä, asumistukia tai työttömyyskorvauksia. Sopii mulle, mitenkäs muille?

    • mimmi

      Nytkin meidän työnantaja on aloittanut yt-neuvottelut, joiden tarkoitus on alentaa firman myyntityötä tekevien palkkoja, jotka eivät ole huippuluokkaa muutenkaan. Samaa liksaa tarjotaan oli ollut töissä kuukauden, vuoden, 10v.tai 20v. Koulutuksella tai ammattitaidolla ei väliä. Viitsiikö ne pitkään talossa olleet jaksaa jakaa tietämystään nuoremmille tällä metodilla. Niin lyhytnäköistä pomoajattelua. Niillä vaan autot suurenee, eikä tarvitse takapuolta penkistä nostaa.... Näin sanomalehtialalla nykyisin...

      • mietiskelijä xx

        Hmmm...aika erikoista rangaista sitä talolle tuloja tuovaa porrasta. Luulisi sanomalehdessä olevan jotain tuottamattomampaakin porukkaa.... Tai sitten höylättäisiin sitä yli 5000e pomoporrasta :)


      • Eroon Eurosta

        Globaalisaatiosta ja EU:sta pääsevät "nauttimaan" muutkin kuin maajussit.
        Tosin se ei vaikuta virkamiesten ja byrokraattien palkkoihin ainakaan
        alentavasti. Tähän on pyritty ja saatu,mitä on tilattu. Olkaa onnellisia!


      • Timmi...

        Luuletko että työpaikkasi kustannukset pienenevät? Et varmaankaan edes luule vaan homma menee niin että tyhmiltä työntekijöiltä otetaan eurot pois ja se poistuma menee johtoportaan taskuun suurempina voittoina eikä valtiolle kuten kaunopuheissa halutaan antaa ymmärtää. Kaikki palkkojen alennukset jotka eivät koske valtion virkoja menee ylemmän tason portaalle plussana.


    • ***

      Et ole AP nyt oikein ajatellut asioita pidemmälle. Lähde liikkeelle siitä, missä oltiin kun edellinen lama ns. meni ohi?

      Jos lähtisit vaikka liikkeelle Ahon hallituksen tekemisistä ja ns. väliaikaisista verojen korotuksista, joista suurin oli silloinen liikevaihtoveron korotus 14%:sta, 20%:iin.

      • KetjunAloittajaAP

        Se missä oltiin joskus ei taida auttaa. Tästä voi katsoa vain eteenpäin. Kustannustasot tiedossa.

        En ottanut kantaa siihen, auttaako edes palkkojen alennus mitään. Olin vain kiinnostunut siitä, mitä ihmiset palkka-alesta irtisanomisen sijaan ajattelee ja siitä minkälaisia ehdotuksia vaihtoehdoiksi mahdollisesti tulee.


    • Heijaa. . . . .

      Jaa a, kirjat viroon ja takas tänne duuniin?
      -Työn palkka alennuksille ei, ja konkkaan firmat jotka ei tuota. piste.

      Ennemmin töksyillä ja lusmuillen pelaten eBingoa, eiköhän se jackpot joskus kohdalle osu... :P

    • mae miisu

      Intialaisten kanssa samako palkka auttaa ?

    • työ on palkka

      Se että tänäpäivänä ylipäätään saa tehdä töitä, on palkka itsessään.

    • mami110

      Joo, ole sinäkin 30 v. samassa työpaikassa ja siirry sitten saamaan minimipalkkaa. Voi olla, että motivaatio kärsii!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6293
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4036
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2446
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1433
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe