avioero perintö ja omistus

huijataanko mua

Hei,
Lyhyt kysymys, liekkö liianjin lyhyt. Olen eroamassa miehestäni. Mieheni on saanut avioliiton aikana kaksi perintöä, jotka on suljettu avioehdolla pois. Eli minulla ei ole oikeutta niihin. En tiedä mihin perinnöt ovat huvenneet, mutta nyt mies sanoo, että ne vähennetään mun osuudestani. Miten on, onko se mahdollista? Voiko mies vähentää perintönsä mun osuudestani, kun talo on myyty. Talosta on puolet minun.

9

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mek

      EI voi koska ne eivät kuulu avio-oikeuden piiriin ja ex mies yritää huijata minkä kerkiää ja älä usko ollenkaan. Josteillä avioehto ei koske taloa ja omsitus on puoliski niin puoliksi menee ja jos talosta velkaa niin myyntihinnasta vähennetään velat ja se mitä jää laitetaan puoliski. Ole itse paikalla kun raha vaihtaa talokaupassa omistajaa ja heti puolet sinun tilille.

      • mek on taas väärässä, niin kuin yleensä.

        Jos nimittäin mies on sijoittanut mainitut perintönsä asuntoonne, niin vastaava osuus hänen asunto-omistuksestaan on avio-oikeudesta vapaata.

        Esimerkki:
        - Asunnon arvo 500.000, mistä kumpaisenkin osuus puolet eli 250.000
        - Mies saanut avio-oikeudesta vapaat perinnöt yht. 125.000, jotka sijoittanut asunnon hankintaa.
        - Puolet miehen puolikkaasta on avio-oikeudesta vapaata.
        ositus:
        - Miehen ao-omaisuus 125.000
        - Vaimon ao-omaisuus 250.000
        - Avio-osa (125.000 250.000) : 2 = 185.000
        - Vaimon tasinko miehelle 185.000 - 125.000 = 60.000

        Toki mies on näyttövelvollinen siitä, että perintö on sijoitettu po. asuntoon. Jos perintö on kulutettu elämiseen, sillä ei ole vaikutusta ositukseen.


      • mek
        nix_nax kirjoitti:

        mek on taas väärässä, niin kuin yleensä.

        Jos nimittäin mies on sijoittanut mainitut perintönsä asuntoonne, niin vastaava osuus hänen asunto-omistuksestaan on avio-oikeudesta vapaata.

        Esimerkki:
        - Asunnon arvo 500.000, mistä kumpaisenkin osuus puolet eli 250.000
        - Mies saanut avio-oikeudesta vapaat perinnöt yht. 125.000, jotka sijoittanut asunnon hankintaa.
        - Puolet miehen puolikkaasta on avio-oikeudesta vapaata.
        ositus:
        - Miehen ao-omaisuus 125.000
        - Vaimon ao-omaisuus 250.000
        - Avio-osa (125.000 250.000) : 2 = 185.000
        - Vaimon tasinko miehelle 185.000 - 125.000 = 60.000

        Toki mies on näyttövelvollinen siitä, että perintö on sijoitettu po. asuntoon. Jos perintö on kulutettu elämiseen, sillä ei ole vaikutusta ositukseen.

        VOi mennä noinkin mutta jos omistus on puoliski niin hyvät todisteet täytyy olla ja ei varmaan ilman oikeudenkayntiä kukaan puoliso tuollaiseen suostu.


    • lellu...

      Millainen avioehto sinulla ja miehellä on ? Kumpikin pitää oman omaisuutensa vai onko suojattu perintönä tulevaa omaisuutta ?

      Jos perinnöt on suojattu avioehdolla, ne ovat miehen omaisuutta, jota ei lasketa mukaan ositukseen. Onko tilanne se että mies on kuluttanut perinnöt ja ajattelee että ne ovat ikäänkuin teidän ositettavan omaisuuden sisällä ja haluaa että perinnöt erotetaan ensin pois omaisuudesta ja sen jälkeen tehdään ositus? Kyllä tässä tilanteessa huijataan. Rahojen pitäisi olla miehen tilillä tai hänen pitää osoittaa mitä omaisuutta hän on perinnöllä hankkinut.

      Ole tarkkana ja käytä tarvittaessa juristin apua.

    • Mahdollista on

      Jos miehellä on todisteellinen näyttö siitä. että on esimerkiksi käyttänyt perintöä asunnon hankintaan tai maksamiseen eli maksanut enemmän tällä tavoin, hän voi silloin saada enemmän. Tarvitsee kyllä todisteet.

      • Huijataanko mua

        Kiitti vastauksista. Rauhoitti mieltä. Eli miehen pitää voida todistaa mihin perintönsä on laittanut voidakseen ottaa minun osuudestani. Helpolla en omastani luovu, enkä ilman asiantuntevia neuvoja. 12700 maksoin jo hänen velkojaan, kun pankki töpeksi, eikä tietenkään myönnä tehneensä virhettä. Ja ukkohan ei niitä minulle takaisin anna. siitä en lähde riitelemään, mutta jos tulee muita vaatimuksia ihan oikeasti, niin sitten tämkin asia nostetaan pöydälle. taitaa se tajuta, ettei hänen kannata lähteä riitauttamaan, koska edellytykset oikeesti puuttuu. Lisäksi hän on myynyt yhteistä omaisuuttamme; vene, traileri,peräkärry, auto ym. Ja arvatkaa onko eurooka kilahtanut minulle?


      • mek
        Huijataanko mua kirjoitti:

        Kiitti vastauksista. Rauhoitti mieltä. Eli miehen pitää voida todistaa mihin perintönsä on laittanut voidakseen ottaa minun osuudestani. Helpolla en omastani luovu, enkä ilman asiantuntevia neuvoja. 12700 maksoin jo hänen velkojaan, kun pankki töpeksi, eikä tietenkään myönnä tehneensä virhettä. Ja ukkohan ei niitä minulle takaisin anna. siitä en lähde riitelemään, mutta jos tulee muita vaatimuksia ihan oikeasti, niin sitten tämkin asia nostetaan pöydälle. taitaa se tajuta, ettei hänen kannata lähteä riitauttamaan, koska edellytykset oikeesti puuttuu. Lisäksi hän on myynyt yhteistä omaisuuttamme; vene, traileri,peräkärry, auto ym. Ja arvatkaa onko eurooka kilahtanut minulle?

        Jos nuo mainitsemasi tavat ovat vain miehesi mimissä niin avioliiton aikana niitä saa myydä ilman puolison lupaa mutta manitseppa nuo tavarat osituksessa niin voi miehelle mennä luu kurkkuun.


    • Huijataanko mua

      nyt mies on vienyt asian oikeusaputoimistoon julkisen oikeusavustajan hoidettavaksi. Avioehdolla suojattuja talletuksia on 11910e(en tiedä onko summa totta, ei ole talletustodisteita näkynyt). Kun mies on vienyt asian eteenpäin, niin aion ottaa pöydälle hänen velka, minkä olen joutunut maksamaan ja kaikki muut asiat.
      Jostakin minulle on jäänyt ajatus, että minä kun olen hoitanut lapsiamme yhteensä 11 vuotta kotona, niin osituksessa tällekin "työlle" määritellään hinta.
      Onko tälläinen julkinen oikeusavustaja, joka pyytää minulta saldotodistuksia kaikista talletuksista ym. omaisuudesta sovintoneuvottelujen jatkamiseksi, luotettava? ajaako hän vain miehen asiaa vai vai katsooko hän molempien etua. En ole vielä päässyt keskustelemaan hänen kanssaan. Kiinostaisi tietää huomioidaanko sovintoneuvotteluissa myös asiat jotka haluan tuoda esille. Ei hän ainakaan ole kiinnostunut minun näkökulmasta, ei ainakaan ole kysynyt mitään. Pyytää papereita, jotka mieheni on hänelle ilmoittanut, että minulla on. Jotenkin kummallista

      • Totta kai ota osituksessa esille, että olet hänen velkaansa maksanut omilla varoillasi. Jos maksoit velan ennen eroasian vireille tuloa, sen määrästä puolet palautuu osituksessa sinulle (koska oman tilisi saldo vireilletulon ajankohtana oli maksun takia velan määrää pienempi). Jos maksoit velan eron vireille tulon jälkeen, sinua hyvitetään koko maksetulla summalla (koska osituksessa huomioon otettava tilisi saldo oli velan määrää suurempi).

        Oikeusavustajasi, olipa hän julkinen tai yksityinen, tehtävä on selvittää sinulle asiat kahdenkeskisessä tapaamisessanne. Hän tarvisee, samoin kuin miehen avustaja puolestaan, pankkitilen saldotodistukset korkoineen eroasian vireilletulon päivältä. Muutkin varallisuutta selventävät asiakirjat on syytä ottaa mukaan, sinun mm. tuohon velanmaksuun liittyvät paperit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3351
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      163
      1371
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1072
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      742
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe