AVIOERO VAI PSYKIATRIAA

mummo 50v

30 vuotta yhteistä taivalta takana,lapset täysikäisiä, nuorin 18v. asuu kotona. Arki täyttä pas..... en halua ankä jaksa olla äitinä 50 kymppiselle miehelle, joka vain makaa ja kävelee vessan sekä ruokapöydän välillä. Työpäivän jälkeen klo 15-21 vain pelkkää sohvassa oloa ja sitten taas yöunille. Minä olen niin tympiintynyt ja väsynyt että olen monta kertaa ajatellut että voi kun kuolisin pois, vai pitäisikö hakea jotain psykiatrista apua tähän ahdistukseen. Haluaisin olla yksin, Omassa kodissani, tehdä mitä haluan, milloin haluan, eikä tarvitsisi palvella ketään avutonta miestä, joka katsoo välillä kuin koiranpentu pyytäen ruokaa. En ole mielestäni itsekäs, mutta toisen vuosia kestänyt saamattomuus vie minultakin kaiken energian ja mielenkiinnon elämään.

63

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei vielä toivotonta

      Hei. Tarvitset todellakin kunnon irtioton. Ahdistusta sinussa tuntuu olevan hirvittävä määrä, niin ettet näe mitään vaihtoehtoja. Sinun kannattaa ottaa kiiresti yhteyttä kuntasi mielenterveystoimistoon. Voi myös olla, että pelkästään hormonikorvaushoito poistaa henkisen pahoinvoinnin.

      Olisin todella onnellinen, jos puolisoni makaisi edelleen sohvallamme kodissamme jota ei enää ole. Pettäen ei myöskään koidu kuin lisää ahdistusta jatkotulevaisuudessa. SInulla on oikeus mennä ja harrastaa, ja käydä ystäviesi luona kylässä. Pidä niistä kiinni.

      Sinun kannattaa olla todella huolissasi itsestäsi. SInun lapsesi tarvitsevat sinua jatkossakin.

      • ELÄ TÄYSILLÄ!?

        Vastaisin että, molemmat on hyviä!


    • oppeliini1

      Hyvänen aika Eihän sinun tarvitse olla vahtimassa miehesi sohvaperunaasettelua!
      Anna hänen aivan rauhassa olla sohvallaan!
      Mikään ei estä sinua menemästä yksin lenkille, vaihtammaan kuulumisia ystäviesi kanssa, lounaalle vaikka yksin (hyvän kirjan kanssa - niin tekevät muutkin!). Tai vaikka kirjastoon lukeman päivän lehdet.
      Tietenkin voit kysyä haluaisiko miehesi lähteä mukaan, tietäessäsi jo edeltäpäin saavasi kieltävän vastauksen, nenet vain yksin.
      Liity sinua kiinnostavaan harrastelijaryhmään, tee jotain mistä saat iloa itsellesi.

      Saattaisi auttaa teitä kumpaakin jos antaisit miehellesi tilaisuuden tehdä omat ateriansa, pestä omat pyykkinsä, siivota omat jälkensä. Tuo viimeinen ehkä kuitenkin jää sinun hoidettavaksi, muuta pari ensimmäistä pakottaa miehen hoitamaan itse itsensä, viimeistään siinä vaiheessa kun ruoka ja puhtaat vaatteet loppuvat.

      Miehesi saamattomuuden takia aivan suotta haudot kuolema-ajatuksia, sinulla on vielä reippaat 30 kunnon vuotta edessäsi joten tee vain oma-alotteisesti suna kiinnostavia aktiivisuuksia.

      • elämä on

        "Anna hänen aivan rauhassa olla sohvallaan!"

        Noh. Minä annoin, vuosikaudet. Kävin töissä (ex kotona "töissä"), tein kaikki kotityöt, myös kodin pienet remontoinnit yms., harrastin, tapasin ystäviäni. Elämä oli kuin Kummelissa. Mikä tahansa kaameakin "aina kotiolot voittaa". Harmitti myös, kun en voinut luoda lapsiin kunnollisia suhteita. Ex häiritsi kaikkien elämää. Ei halunnut mitenkään muuten siihen osallistua :D. Ja ihan oikeasti nyppi myös, kun itse ei voinut ikinä rauhassa asettua sohvalle, edes tunniksi viikossa lempparisarjaa katsomaan. Ex ei suvainnut ikinä katsoa sellaista ohjelmaa, ei edes yhtä ainoaa, jota minä olisin halunnut katsoa. Katsoin toisesta telkkarista, pienemmästä, ilman sohvaa. Eron jälkeen on ollut onni ja autuus, kun on saanut itse valita telkkarikanavan ja istua sohvalla, juuri silloin kun huvittaa. Lapset kyllä saavat silloin kamalan tilityskohtauksen, tai puheripulin, mutta se ei haittaa. Minkä ihmeen takia pitäisi elää ihmisen kanssa, josta on pelkkää harmia? Joka vie energiaa, muttei tuo ollenkaan?


      • elämä opettaa
        elämä on kirjoitti:

        "Anna hänen aivan rauhassa olla sohvallaan!"

        Noh. Minä annoin, vuosikaudet. Kävin töissä (ex kotona "töissä"), tein kaikki kotityöt, myös kodin pienet remontoinnit yms., harrastin, tapasin ystäviäni. Elämä oli kuin Kummelissa. Mikä tahansa kaameakin "aina kotiolot voittaa". Harmitti myös, kun en voinut luoda lapsiin kunnollisia suhteita. Ex häiritsi kaikkien elämää. Ei halunnut mitenkään muuten siihen osallistua :D. Ja ihan oikeasti nyppi myös, kun itse ei voinut ikinä rauhassa asettua sohvalle, edes tunniksi viikossa lempparisarjaa katsomaan. Ex ei suvainnut ikinä katsoa sellaista ohjelmaa, ei edes yhtä ainoaa, jota minä olisin halunnut katsoa. Katsoin toisesta telkkarista, pienemmästä, ilman sohvaa. Eron jälkeen on ollut onni ja autuus, kun on saanut itse valita telkkarikanavan ja istua sohvalla, juuri silloin kun huvittaa. Lapset kyllä saavat silloin kamalan tilityskohtauksen, tai puheripulin, mutta se ei haittaa. Minkä ihmeen takia pitäisi elää ihmisen kanssa, josta on pelkkää harmia? Joka vie energiaa, muttei tuo ollenkaan?

        Oma telkkari ja sohva, siinä se on!

        Eipä siinä sitten enempiä. kyllä vastaavista syistä on kyllä hajoitettu isompiakin yhteisöjä, ja tullaan hajottamaan.

        Kyllä pitäisi miesten kuin naistenkin ymmärtää antaa puolisolle oma telkkari ja sohva!

        Ne on kuitenkin aika halpoja tänäpäivänä, ja miten valtava vaikutus niillä onkaan, Ne oikeastaan symbolisoi koko ihmisen itsenäisyyden tarvetta, ja oikeutta omaan elämään.


      • .,.,.,,
        elämä opettaa kirjoitti:

        Oma telkkari ja sohva, siinä se on!

        Eipä siinä sitten enempiä. kyllä vastaavista syistä on kyllä hajoitettu isompiakin yhteisöjä, ja tullaan hajottamaan.

        Kyllä pitäisi miesten kuin naistenkin ymmärtää antaa puolisolle oma telkkari ja sohva!

        Ne on kuitenkin aika halpoja tänäpäivänä, ja miten valtava vaikutus niillä onkaan, Ne oikeastaan symbolisoi koko ihmisen itsenäisyyden tarvetta, ja oikeutta omaan elämään.

        Tarkemmin ajatellen: kyllä avioliitossa olisi tietysti hyvä olla oma telkkari ja sohva. Mutta sen lisäksi jotain YHTEISTÄ, muutakin kuin omaisuus ja lapset.


      • .,.,.,.,
        elämä opettaa kirjoitti:

        Oma telkkari ja sohva, siinä se on!

        Eipä siinä sitten enempiä. kyllä vastaavista syistä on kyllä hajoitettu isompiakin yhteisöjä, ja tullaan hajottamaan.

        Kyllä pitäisi miesten kuin naistenkin ymmärtää antaa puolisolle oma telkkari ja sohva!

        Ne on kuitenkin aika halpoja tänäpäivänä, ja miten valtava vaikutus niillä onkaan, Ne oikeastaan symbolisoi koko ihmisen itsenäisyyden tarvetta, ja oikeutta omaan elämään.

        Niin ja vielä ongelma: millaiseen asuntoon mahtuu kaksi telkkari ja kaksi sohvaa? Siinä se ongelma, että pitäisi olla kaksi olohuonetta... Harvemmin on varaa, etenkin pääkaupunkiseudulla, edes kaikille lapsille omaan huoneeseen. Jos kolmiosta menisi toinen mh vanhemmille, 1 tv ja sohva yhdistelmä olohuoneeseen, toinen toiseen makuuhuoneeseen, niin mihinkä lapsi sijoitettaisiin :D?


      • toinenN
        .,.,.,, kirjoitti:

        Tarkemmin ajatellen: kyllä avioliitossa olisi tietysti hyvä olla oma telkkari ja sohva. Mutta sen lisäksi jotain YHTEISTÄ, muutakin kuin omaisuus ja lapset.

        Tuo olikin asian ydin. Se yhteinen keskustelu, ehkä touhuamiset kun uupuu, niin osa lähtee vieraisiin. osa eroaa ihan kylmästi. osa kuvittelee että se siitä suttaantuu- mutta- milloinkas se jos on jo masis sillä passattavalla siinä pisteessä, ettei ole omia haluja muuttaa tilannetta.

        Parisuhdekurssille!!!


      • mek
        elämä on kirjoitti:

        "Anna hänen aivan rauhassa olla sohvallaan!"

        Noh. Minä annoin, vuosikaudet. Kävin töissä (ex kotona "töissä"), tein kaikki kotityöt, myös kodin pienet remontoinnit yms., harrastin, tapasin ystäviäni. Elämä oli kuin Kummelissa. Mikä tahansa kaameakin "aina kotiolot voittaa". Harmitti myös, kun en voinut luoda lapsiin kunnollisia suhteita. Ex häiritsi kaikkien elämää. Ei halunnut mitenkään muuten siihen osallistua :D. Ja ihan oikeasti nyppi myös, kun itse ei voinut ikinä rauhassa asettua sohvalle, edes tunniksi viikossa lempparisarjaa katsomaan. Ex ei suvainnut ikinä katsoa sellaista ohjelmaa, ei edes yhtä ainoaa, jota minä olisin halunnut katsoa. Katsoin toisesta telkkarista, pienemmästä, ilman sohvaa. Eron jälkeen on ollut onni ja autuus, kun on saanut itse valita telkkarikanavan ja istua sohvalla, juuri silloin kun huvittaa. Lapset kyllä saavat silloin kamalan tilityskohtauksen, tai puheripulin, mutta se ei haittaa. Minkä ihmeen takia pitäisi elää ihmisen kanssa, josta on pelkkää harmia? Joka vie energiaa, muttei tuo ollenkaan?

        Tuoolaista naista pitäisi kerran nostaa seinalle ja kertoa mitä tehdään ja miten tehdään ottaa luulot pois siitä että nyt katson telkkaria ja antaa piiruakaan periksi niin tulee rauha perhe-elämään tai sitten naisellasi oli kotona opittu tapa hoitaa parisuhdetta.


    • minä mies

      Jaaha. Taas yksi täti tullut siihen ikään!
      Vaihdevuodet kolkuttaa ja hormoonit sekaisin. Monta hyvää liittoa pilattu eroamalla naisten 50-vuotispäivien molemmin puolin. Kun tulee olo, että pitää saada elää. Kannattaisi arvostaa niitä yhteisiä vuosia nyt, eikä vasta kymmenen vuoden kuluttua, kun huomaa ettei se ritari tullutkaan noutamaan valkealla ratsulla.
      Itse olen kolmen naisen vaihdevuodet katsellut ja kärsinytkin niistä asianomistajana. Korvasvaatimusta kustakin harkitsen.

      Pitäisi säätää laki, että naiset eivät saa hakea avioeroa 45-60 -vuotiaina! Paitsi erittäin raskauttavista syistä. Ja sittenkin pitäisi olla hakemuksen liitteenä lääkärintodistus, josta ilmenee naisen normaali hormoonitaso ja mahdollisten mielenterveysongelmien perusteellinen tutkimus ja niiden poissulkeminen ;)

      • mummo 50v

        Moi sinä nimimerkillä "minä mies"
        Kyllä nainenkin saa elää, hyrräsipä hormoonit tai ei. Yhteisiä hyviä vuosia voi muistella ja muistelenkin. Silloin mies oli mies, eikä mikään löysä paska joka ei näe mitään nokkaansa pidemmälle. Jos jätän kotihommat tekemättä ei tee niitä toinenkaan, koska huushollin sekasorto ei häntä kuulemma haittaa. Hänen mottonsa kun on että " se siivoo, jota likaisuus haittaa" just joo!! jos on nälkä haetaan joku mahtava mikroruoka kaupasta jne. En halua, en jaksa, ei kiinnosta olla mikään talouspiika. Jokainen avuton ukko hoitakoot oma kämppänsä tai olkoon hoitamatta.


      • Erosin ja nautin
        mummo 50v kirjoitti:

        Moi sinä nimimerkillä "minä mies"
        Kyllä nainenkin saa elää, hyrräsipä hormoonit tai ei. Yhteisiä hyviä vuosia voi muistella ja muistelenkin. Silloin mies oli mies, eikä mikään löysä paska joka ei näe mitään nokkaansa pidemmälle. Jos jätän kotihommat tekemättä ei tee niitä toinenkaan, koska huushollin sekasorto ei häntä kuulemma haittaa. Hänen mottonsa kun on että " se siivoo, jota likaisuus haittaa" just joo!! jos on nälkä haetaan joku mahtava mikroruoka kaupasta jne. En halua, en jaksa, ei kiinnosta olla mikään talouspiika. Jokainen avuton ukko hoitakoot oma kämppänsä tai olkoon hoitamatta.

        Erosin ja aloin nauttia elämästä!


      • joopa joo järki hoi
        Erosin ja nautin kirjoitti:

        Erosin ja aloin nauttia elämästä!

        Älytöntä, että jos siivous vuoroista erotaan! Kyllä siitä oli riitaa meilläkin. mut ei se ollut mitään petetyksi tulemisen rinnalla.


      • Eroava

        No, päteekö tämä myös 50 v miehiin. Miten on jos hetkessä heitetään menemään 25 vuotta yhteistä historiaa?
        Eikö kuitenkin ole parempi jos on paha olo, niin erota, kuin kuolla hitaasti luovuttamallahenkisesti. Aviopari ollut yhdessä 40 v sietäen toinen toistaan.
        Molemmat uhrautuvat kuvitellen yhteisen rauhanalttarille. Kummallakaan ei ole hyvä olla?
        Onko se viisasta? Kun pesä tyhjenee, ei ole yhteisiä puheenaiheita kuin lapset ja arjen kulut.


      • hearts2
        joopa joo järki hoi kirjoitti:

        Älytöntä, että jos siivous vuoroista erotaan! Kyllä siitä oli riitaa meilläkin. mut ei se ollut mitään petetyksi tulemisen rinnalla.

        Naimisissa ei ole pakko olla, voi erota, jos sitä haluaa, tai muuten aiheelliseksi katsoo. Ei ole yhtään älytöntä.


      • ,..,.,.,.,
        mummo 50v kirjoitti:

        Moi sinä nimimerkillä "minä mies"
        Kyllä nainenkin saa elää, hyrräsipä hormoonit tai ei. Yhteisiä hyviä vuosia voi muistella ja muistelenkin. Silloin mies oli mies, eikä mikään löysä paska joka ei näe mitään nokkaansa pidemmälle. Jos jätän kotihommat tekemättä ei tee niitä toinenkaan, koska huushollin sekasorto ei häntä kuulemma haittaa. Hänen mottonsa kun on että " se siivoo, jota likaisuus haittaa" just joo!! jos on nälkä haetaan joku mahtava mikroruoka kaupasta jne. En halua, en jaksa, ei kiinnosta olla mikään talouspiika. Jokainen avuton ukko hoitakoot oma kämppänsä tai olkoon hoitamatta.

        "" se siivoo, jota likaisuus haittaa"

        Joo, noinhan se ei mene. Tuossa on kysymys ilmiselvästä vuorovaikutusongelmasta.


      • ,.,.,.,.,.,
        Eroava kirjoitti:

        No, päteekö tämä myös 50 v miehiin. Miten on jos hetkessä heitetään menemään 25 vuotta yhteistä historiaa?
        Eikö kuitenkin ole parempi jos on paha olo, niin erota, kuin kuolla hitaasti luovuttamallahenkisesti. Aviopari ollut yhdessä 40 v sietäen toinen toistaan.
        Molemmat uhrautuvat kuvitellen yhteisen rauhanalttarille. Kummallakaan ei ole hyvä olla?
        Onko se viisasta? Kun pesä tyhjenee, ei ole yhteisiä puheenaiheita kuin lapset ja arjen kulut.

        "Miten on jos hetkessä heitetään menemään 25 vuotta yhteistä historiaa?"

        Eihän se historia mihinkään katoa, hyvänen aika sentään! Itse erosin 28 yhteisen vuoden jälkeen, ja se oli ehdottoman ihana asia. Silti olen ihmetellyt miten helposti yhteisen elämän voi jättää taakseen. Jos olisin yhtään rakastanut enää, niin vaikeampaa olisi ollut.


      • joopa joo järki hoi
        hearts2 kirjoitti:

        Naimisissa ei ole pakko olla, voi erota, jos sitä haluaa, tai muuten aiheelliseksi katsoo. Ei ole yhtään älytöntä.

        Toivottavasti kukaan ei ole sinun kanssa. Sen verran typerältä kuulostat.


      • joopa joo järki hoi
        ,.,.,.,.,., kirjoitti:

        "Miten on jos hetkessä heitetään menemään 25 vuotta yhteistä historiaa?"

        Eihän se historia mihinkään katoa, hyvänen aika sentään! Itse erosin 28 yhteisen vuoden jälkeen, ja se oli ehdottoman ihana asia. Silti olen ihmetellyt miten helposti yhteisen elämän voi jättää taakseen. Jos olisin yhtään rakastanut enää, niin vaikeampaa olisi ollut.

        Voi jeesus jos joku 60v mummo on tuolla älyn määrällä sienauttu ja avioeropalstalla riekkumassa onneaan. Joopa joo. On taas niin uskottavaa.


      • hearts2
        joopa joo järki hoi kirjoitti:

        Toivottavasti kukaan ei ole sinun kanssa. Sen verran typerältä kuulostat.

        Kuulostan typerältä, kun kertomani totuus yllätti. Ok. Aika fiksua sinulta.


      • hearts2
        joopa joo järki hoi kirjoitti:

        Voi jeesus jos joku 60v mummo on tuolla älyn määrällä sienauttu ja avioeropalstalla riekkumassa onneaan. Joopa joo. On taas niin uskottavaa.

        Tuohon on pakko ottaa kantaa. Minäkin olin ex-liitossani 25v. Erosin 40 -vuotiaana mummona.


      • joopa joo järki hoi
        hearts2 kirjoitti:

        Kuulostan typerältä, kun kertomani totuus yllätti. Ok. Aika fiksua sinulta.

        Tuki ämmä turpasi! Vitun valittaja! Olet eronnut, niin pitäis olla hyvä mieli, vai? Ei vai, kun täällä länkytät?


      • hearts2
        joopa joo järki hoi kirjoitti:

        Tuki ämmä turpasi! Vitun valittaja! Olet eronnut, niin pitäis olla hyvä mieli, vai? Ei vai, kun täällä länkytät?

        En länkytä, en valita, vaan puhun asiallisesti, toisin kuin sinä.


      • joopa joo järki hoi
        hearts2 kirjoitti:

        Tuohon on pakko ottaa kantaa. Minäkin olin ex-liitossani 25v. Erosin 40 -vuotiaana mummona.

        Haista sinä mummo pitkä haiseva VITTU.


      • joopa joo järki hoi
        hearts2 kirjoitti:

        En länkytä, en valita, vaan puhun asiallisesti, toisin kuin sinä.

        Länkytät. Näkyy tästä tyylistäsi. Joku vitun kakkoshoro trolli. Joka kommentiin saatava omia harakanvarpaita ja neuvoja. Luuletko, että moni jaksaa näitä kilpaa kirjoitella kanssasi? Kokeilin nyt, ja tulos on vahvan postiivinen. Muutama paska lauseesi joka aloituksessa. Kiroitellaan nyt tänne, niin saat purkaa paskaasi tälle palstalle yhden illan edestä.


      • joopa joo järki hoi
        joopa joo järki hoi kirjoitti:

        Länkytät. Näkyy tästä tyylistäsi. Joku vitun kakkoshoro trolli. Joka kommentiin saatava omia harakanvarpaita ja neuvoja. Luuletko, että moni jaksaa näitä kilpaa kirjoitella kanssasi? Kokeilin nyt, ja tulos on vahvan postiivinen. Muutama paska lauseesi joka aloituksessa. Kiroitellaan nyt tänne, niin saat purkaa paskaasi tälle palstalle yhden illan edestä.

        Ja nähtiinhän nyt tämäkin. Omia kommenttejasi plussaat! Miten vitun sairasoikein olet?


    • nainen keski-iässä

      Ai mikäkö sua vaivaa? Se mikä meitä kaikkia keski-ikäisiä naisia: vaihdevuodet. Ihan tyypilliset oireet, googleta vaikka. Ahdistaa ja masentaa ja syyllinenhän on tietysti oma ukko, kuka muukaan.

      Meeppä lääkärille ja kerro olostasi. Eiköhän sieltä apu löydy. Niin me muutkin ollaan käyty ja olo on mitä tasapainoisin. Ensin sun vaan täytyy tunnustaa itsellesi tosiasiat, ikä tekee tehtävänsä.

      • hearts2

        Hei hei hei- nyt! Tuossa ap:n jutussa ei ole kyse OMASTA masennuksesta eikä ahdistuksesta, vaan niistä puolison tuottamana. Parisuhdehan on ihan persiistä, jos toinen vain lojuu ja odottaa palveluja. Tarttisi olla vastavuoroisuutta ja kommunikaatiota näet. Ainakin jos yhtään itseään arvostaa ja vielä pikkuisenkin on itsetuntoa jäljellä.


      • joopa joo järki hoi
        hearts2 kirjoitti:

        Hei hei hei- nyt! Tuossa ap:n jutussa ei ole kyse OMASTA masennuksesta eikä ahdistuksesta, vaan niistä puolison tuottamana. Parisuhdehan on ihan persiistä, jos toinen vain lojuu ja odottaa palveluja. Tarttisi olla vastavuoroisuutta ja kommunikaatiota näet. Ainakin jos yhtään itseään arvostaa ja vielä pikkuisenkin on itsetuntoa jäljellä.

        Kakkosvosuna sulla ei ole muuta näkökulmaa, kuin just tuo että puoliso aiheuttaa pahan mielen, kun se istuu sohvalla ( siksi oli pakko pettää). Älä tyrkytä paskoja tapojasi muille! Mikä ihmeen riehuminen sinussa alkaa kaikissa tämän palstan kommenteista? Mene helvetti ja eroa. Pysy erossa! Pysy pysy helvetin kaukana exästäsi. Ja eroa samalla tästä avioeropalstasta! Kuka tuollaista räyhääjää edes kestää?


      • hearts2
        joopa joo järki hoi kirjoitti:

        Kakkosvosuna sulla ei ole muuta näkökulmaa, kuin just tuo että puoliso aiheuttaa pahan mielen, kun se istuu sohvalla ( siksi oli pakko pettää). Älä tyrkytä paskoja tapojasi muille! Mikä ihmeen riehuminen sinussa alkaa kaikissa tämän palstan kommenteista? Mene helvetti ja eroa. Pysy erossa! Pysy pysy helvetin kaukana exästäsi. Ja eroa samalla tästä avioeropalstasta! Kuka tuollaista räyhääjää edes kestää?

        Kakkosvosu???? Haista sinä kuule. Olen yhden kerran eronnut, ja ihan huvikseni täällä kirjoittelen kommenttejani. Vedä sinä vaan rauhassa herneet nenään, äläkä riehu.


      • joopa joo järki hoi
        hearts2 kirjoitti:

        Kakkosvosu???? Haista sinä kuule. Olen yhden kerran eronnut, ja ihan huvikseni täällä kirjoittelen kommenttejani. Vedä sinä vaan rauhassa herneet nenään, äläkä riehu.

        Haista kuule itse! Joka kommenttiin paskaa olet lykkäämässä. Vituttaako kun muut ei eroa, ja itse olet siinä tilanteessa nyt kuin tatti paskassa?


      • hearts2
        joopa joo järki hoi kirjoitti:

        Haista kuule itse! Joka kommenttiin paskaa olet lykkäämässä. Vituttaako kun muut ei eroa, ja itse olet siinä tilanteessa nyt kuin tatti paskassa?

        "Mene helvetti ja eroa
        paskoja tapojasi
        Tuki ämmä turpasi! vitun valittaja
        typerältä kuulostat
        tatti paskassa
        Vituttaako"

        Olen eronnut. On jo uusi, parempi mieskin. Jos joku kaltaisesi kanssa vielä yhdessä, säälittävää.


      • joopa joo järki hoi
        hearts2 kirjoitti:

        "Mene helvetti ja eroa
        paskoja tapojasi
        Tuki ämmä turpasi! vitun valittaja
        typerältä kuulostat
        tatti paskassa
        Vituttaako"

        Olen eronnut. On jo uusi, parempi mieskin. Jos joku kaltaisesi kanssa vielä yhdessä, säälittävää.

        Voi mitä vitun ininää. Ole sen ihan uuden ukkosi kanssa, äläkä länkytä paskaa täällä! Mikä pidättelee? Oletko katkera exälle, vai mikä vitutus vaivaa?


    • hearts2

      "Haluaisin olla yksin, Omassa kodissani, tehdä mitä haluan, milloin haluan, eikä tarvitsisi palvella ketään avutonta miestä"

      No mikset laita toimeksi ja töpinäksi?

      • joopa joo järki hoi

        En kyllä kehtais ottaa kakkosvosun neuvoja vastaan. Olisi myös parempi, ettet yrittäis tuputtaa omia tapojasi.


      • hearts2
        joopa joo järki hoi kirjoitti:

        En kyllä kehtais ottaa kakkosvosun neuvoja vastaan. Olisi myös parempi, ettet yrittäis tuputtaa omia tapojasi.

        Ehdottomasti kannattaa erota, kun siltä tuntuu.


      • joopa joo järki hoi
        hearts2 kirjoitti:

        Ehdottomasti kannattaa erota, kun siltä tuntuu.

        Voin ymmärtää, miksi olet eronnut. Täysi ehta paska ja länkyttäjä. Oman perseensä kehuja. Joka kommenttiin omaa kehua omasta itsestäsi ja tekemisistäsi, joka todellakin täyttä paskaa!


      • hearts2
        joopa joo järki hoi kirjoitti:

        Voin ymmärtää, miksi olet eronnut. Täysi ehta paska ja länkyttäjä. Oman perseensä kehuja. Joka kommenttiin omaa kehua omasta itsestäsi ja tekemisistäsi, joka todellakin täyttä paskaa!

        Olet sairas, hakeudu hoitoon.


      • joopa joo järki hoi
        hearts2 kirjoitti:

        Olet sairas, hakeudu hoitoon.

        Plussaa nyt oma kommenttisi ja todista sama itsestäsi!


    • mitä mieltä muut?

      joopa joo jne..joka on täällä riehunut ja sanoisinko kirjoitellut hieman kuumasti, toisaalta hän ainakin osaa suoraan v.....lla!
      On sitte fiksumpaa harrastaa piilov....a ja haukkumista, suoranaista valehtelua, kuorrutettuna omalla kehulla?
      Kirjoittaa täällä 24/7

      • mitä mieltä muut?

        onko ei on


    • Lellu...

      Oletko keskustellut miehen kanssa kotitöiden tasaisemmasta jaosta ? Oletko kertonut miltä sinusta tuntuu ja kuinka uupunut olet tilanteeseen. Mitä mies vastasi ?

      Jos sama palvelu on pyörinyt 30 vuotta, niin mies voi olettaa sen pyörivän vielä toiset 30 vuotta lisää. Miehen kannalta on kohtuutonta että ilman keskustelua ja ennakkovaroitusta keräät kimpsusi ja lähdet, koska mies ei osallistu arkeen.

      Eikö mies tee yhtään mitään ?

    • Cloetta...

      Tuota...eikö arkesi ole sellainen millaiseksi sen itse teet? Ei kai miehesi ole vastuussa sinun elämästäsi tai miltä se tuntuu?

      Jos miehesi elämä on vessan ja ruokapöydän välillä, se on miehesi elämä. Mihin oletkaan tympinyt? Omassa kodissasi voit tehdä mitä haluat, kuka se edes voisi kieltää?

      Ei sinun tarvitse palvella ketään, ellet halua. Uskaltaisitko kokeilla?

      • jepjepjepsuli

        "Jos miehesi elämä on vessan ja ruokapöydän välillä, se on miehesi elämä"

        Jep jep. Mutta eikö avioliitossa tarvittaisi yhteistäkin elämää?

        "Omassa kodissasi voit tehdä mitä haluat, kuka se edes voisi kieltää?"

        Kun ollaan avioliitossa, ja asutaan yhdessä, niin ei voi tehdä ihan mitä haluaa. Siitä tuossa ap:n jutussa on kysymys. Pitää sopia miten kumpikin kantaa kortensa kekoon, tekee kotitöitä. On väärin jättää ne vain toisen niskaan. Suorastaan välinpitämätöntä. Välinpitämättömyys taas on rakkauden vastakohta. Ei yhtään ihme, että ap on uupunut.


      • Cloetta...
        jepjepjepsuli kirjoitti:

        "Jos miehesi elämä on vessan ja ruokapöydän välillä, se on miehesi elämä"

        Jep jep. Mutta eikö avioliitossa tarvittaisi yhteistäkin elämää?

        "Omassa kodissasi voit tehdä mitä haluat, kuka se edes voisi kieltää?"

        Kun ollaan avioliitossa, ja asutaan yhdessä, niin ei voi tehdä ihan mitä haluaa. Siitä tuossa ap:n jutussa on kysymys. Pitää sopia miten kumpikin kantaa kortensa kekoon, tekee kotitöitä. On väärin jättää ne vain toisen niskaan. Suorastaan välinpitämätöntä. Välinpitämättömyys taas on rakkauden vastakohta. Ei yhtään ihme, että ap on uupunut.

        Olen eri mieltä. Vaikka ollaan naimisissa, kumpikin on vastuussa omasta elämästään ja sen mielekkyydestä. Jos mies on tyytyväinen tilanteeseen ja nainen ei, tyytymättömän osapuolen on tehtävä jotain. Se, että on kaksi erillista elämää, ei poissulje yhteistä elämää.

        Omassa kodissaan voi tehdä mitä haluaa. Niinhän mieskin tekee vaikkei se naista miellytä, miksei nainenkin voisi tehdä elämästään oman näköisen?

        Kotitöista tulee totta kai sopia; ap:n tilanteessa vain ap on suostunut tekemään lähes kaiken, tähän ei ole pakko suostua. Välinpitämättömyys kotitöiden suhteen ei kerro juuri koskaan rakkauden määrästä, vaan ennen kaikkea asioiden tärkeysjärjestyksestä ja esim. siisteyskäsityksestä.


      • jokunainen123
        Cloetta... kirjoitti:

        Olen eri mieltä. Vaikka ollaan naimisissa, kumpikin on vastuussa omasta elämästään ja sen mielekkyydestä. Jos mies on tyytyväinen tilanteeseen ja nainen ei, tyytymättömän osapuolen on tehtävä jotain. Se, että on kaksi erillista elämää, ei poissulje yhteistä elämää.

        Omassa kodissaan voi tehdä mitä haluaa. Niinhän mieskin tekee vaikkei se naista miellytä, miksei nainenkin voisi tehdä elämästään oman näköisen?

        Kotitöista tulee totta kai sopia; ap:n tilanteessa vain ap on suostunut tekemään lähes kaiken, tähän ei ole pakko suostua. Välinpitämättömyys kotitöiden suhteen ei kerro juuri koskaan rakkauden määrästä, vaan ennen kaikkea asioiden tärkeysjärjestyksestä ja esim. siisteyskäsityksestä.

        "Jos mies on tyytyväinen tilanteeseen ja nainen ei, tyytymättömän osapuolen on tehtävä jotain"

        Ihanko näin vai? No ei tosiaan. Parisuhteessa ollessa on typerää olla ottamatta rakastaan huomioon. Siinä kun voi käydä niin, että toinen nostaa kytkintä ja lähtee. Miksi toimia piikana miehelle, tai siedettävä kotona epäjärjestystä ja tehtävä kaikki työt?

        Jos väitteesi pitäisi paikkaansa, se toimisi myös toisinpäin: jos ap:llä esim. olisi ihana rakastaja, jonka kanssa viettäisi aikaansa iltaisin ja viikonloppuisin, ja ap:n miestä tämä ei miellyttäisi, niin miehenkö tyytymättömänä osapuolena olisi tehtävä jotakin? Ihan aikuisten oikeasti parisuhteessa on aina huomioitava toinen. Kuka myös haluaa kumppaninsa kärsivän? Ap ei turhasta valita. Ainoa vain, että mies tuskin parantaa tapojaan, koska ei rakasta ap:tä. Siksi ei rakasta, koska ei halua ottaa häntä huomioon.


      • tärkeätyyppi
        jokunainen123 kirjoitti:

        "Jos mies on tyytyväinen tilanteeseen ja nainen ei, tyytymättömän osapuolen on tehtävä jotain"

        Ihanko näin vai? No ei tosiaan. Parisuhteessa ollessa on typerää olla ottamatta rakastaan huomioon. Siinä kun voi käydä niin, että toinen nostaa kytkintä ja lähtee. Miksi toimia piikana miehelle, tai siedettävä kotona epäjärjestystä ja tehtävä kaikki työt?

        Jos väitteesi pitäisi paikkaansa, se toimisi myös toisinpäin: jos ap:llä esim. olisi ihana rakastaja, jonka kanssa viettäisi aikaansa iltaisin ja viikonloppuisin, ja ap:n miestä tämä ei miellyttäisi, niin miehenkö tyytymättömänä osapuolena olisi tehtävä jotakin? Ihan aikuisten oikeasti parisuhteessa on aina huomioitava toinen. Kuka myös haluaa kumppaninsa kärsivän? Ap ei turhasta valita. Ainoa vain, että mies tuskin parantaa tapojaan, koska ei rakasta ap:tä. Siksi ei rakasta, koska ei halua ottaa häntä huomioon.

        Juu. Kun puoliso sitten tympääntyy, saa tarpeekseen ja lähdetään vieraisiin, niin sanotaan, että se on kovin väärin. Vaikka se on täysin luonnollinen ratkaisu omaa tyytymättömyyteen.


      • elli*
        Cloetta... kirjoitti:

        Olen eri mieltä. Vaikka ollaan naimisissa, kumpikin on vastuussa omasta elämästään ja sen mielekkyydestä. Jos mies on tyytyväinen tilanteeseen ja nainen ei, tyytymättömän osapuolen on tehtävä jotain. Se, että on kaksi erillista elämää, ei poissulje yhteistä elämää.

        Omassa kodissaan voi tehdä mitä haluaa. Niinhän mieskin tekee vaikkei se naista miellytä, miksei nainenkin voisi tehdä elämästään oman näköisen?

        Kotitöista tulee totta kai sopia; ap:n tilanteessa vain ap on suostunut tekemään lähes kaiken, tähän ei ole pakko suostua. Välinpitämättömyys kotitöiden suhteen ei kerro juuri koskaan rakkauden määrästä, vaan ennen kaikkea asioiden tärkeysjärjestyksestä ja esim. siisteyskäsityksestä.

        "Välinpitämättömyys kotitöiden suhteen ei kerro juuri koskaan rakkauden määräsä"

        Mistä näin päättelet?

        Itse sanoisin, että kaikenlainen välinpitämättömyys yhteisten asioiden hoidosta kertoo nimenomaan rakkauden määrästä, eli sen puutteesta. Tunnettu tosiasia on, että naiset tekevät kotitöistä kaiken tai suurimman osan. Mies vetoaa johonkin verukkeeseen, tai sitten vain pötköttelee sohvalla. Nainen taas rasittuu paitsi kotitöistä, mutta etenkin miehen luistamisesta niistä. Vaikka mitä tekisi, se ei ns. pure mieheen. Aina esim. se sama tekosyy "minulla on eri käsitys siisteydestä".

        "Se, että on kaksi erillista elämää, ei poissulje yhteistä elämää."

        Tottahan toki puolisoilla on oma elämänsä molemmilla. Toinen voi harrastaa lukemista, toinen sohvalla lököilyä. Toinen voi harrastaa autojen korjaamista, toinen voimistelua. Mutta yhteisiä harrastuksia ja tekemistä, olemista tarvitaan myös. Yhteistä tekemistä on aina yhteinen koti ja kaikki siihen liittyvät asiat.


      • elli*

        "eikö arkesi ole sellainen millaiseksi sen itse teet?"

        Kyllä, jos asuu yksin. Arki on juuri siinä mihin sen jättää :). Jos taas asuu puolison kanssa, niin sillä on suuri merkitys arjessa. Vaikka aamulla jättäisi taakseen putipuhtaan, siistin kodin, niin töistä tullessa se ei ole enää sellainen.


    • Vaihtoehtoja on

      Onko aloittaja koskaan kysynyt siltä sohvaperunalta, miten käy sitten, jos passaaja sattuu poistumaan kuviosta aikaisemmin kuin passattava. Ts. mätäneekö mieäs sohvalle?

      Olen edelleen ja vakaasti sitä mieltä, että sohvaperunan paras kasvualusta on passaava ja kaiken hiljaa kärsivä vaimo tai muu vaimoke. Joten hemmetin äkkiä etsimään omaa elämää ympärillesi, sohvapottuihin sitä ei kannata tuhlata - ainakaan kokonaan.

      • jokunainen123

        "sohvaperunan paras kasvualusta on passaava ja kaiken hiljaa kärsivä vaimo tai muu vaimoke."

        Kaikki eivät suinkaan ole hiljaisia kärsiviä passaavia vaimoja tms. Kun asia on otettu sata kertaa esille, eikä parannusta tule, niin ero on ainoa ratkaisu. Ellei nimittäin halua kärsiä.


      • Ei joku vain
        jokunainen123 kirjoitti:

        "sohvaperunan paras kasvualusta on passaava ja kaiken hiljaa kärsivä vaimo tai muu vaimoke."

        Kaikki eivät suinkaan ole hiljaisia kärsiviä passaavia vaimoja tms. Kun asia on otettu sata kertaa esille, eikä parannusta tule, niin ero on ainoa ratkaisu. Ellei nimittäin halua kärsiä.

        No miksi se mieäs muuttuisi, jos ei vaimokaan muutu. Soffapotuillekin tulee julmettu kiire, kun vaimolla alkaa olla menoa ja meininkiä ja muutos alkaa näkyä sekä päältä että varsinkin sisältä. Ero ei välttämättä muuta kumpaakaan miksikään, mieäs mätänee soffalleen ja vaimo jatkaa jossain samoin elkein kuin aina ennenkin. Ts. ero ja muutos ovat kaksi eri asiaa - vaikka ei heti uskoisi.


      • tärkeätyyppi
        Ei joku vain kirjoitti:

        No miksi se mieäs muuttuisi, jos ei vaimokaan muutu. Soffapotuillekin tulee julmettu kiire, kun vaimolla alkaa olla menoa ja meininkiä ja muutos alkaa näkyä sekä päältä että varsinkin sisältä. Ero ei välttämättä muuta kumpaakaan miksikään, mieäs mätänee soffalleen ja vaimo jatkaa jossain samoin elkein kuin aina ennenkin. Ts. ero ja muutos ovat kaksi eri asiaa - vaikka ei heti uskoisi.

        "ero ja muutos ovat kaksi eri asiaa - vaikka ei heti uskoisi."

        Jaa. Yleensä ensin tulee muutos. Ts. tyytymätön etsii itselleen uuden elämän. Sen jälkeen tulee ero. Eikä noille sohvaperunoille tule kiire. Ehkä jotain sinnepäin, kun vaimo on jo täyttänyt erohakemuksen. Tietysti vaimo on puhunut erosta miehelle jo pitkään, ellei tilanne parane. Potut eivät ota sitä tosissaan.


      • tärkeätyyppi

        "miten käy sitten, jos passaaja sattuu poistumaan kuviosta aikaisemmin kuin passattava. Ts. mätäneekö mieäs sohvalle? "

        Ketä kiinnostaa mätäneekö mies sohvalle eron tai puolison kuoleman jälkeen? Pääpointtihan tässä koko ap:n kertomuksessa on se, ettei ap halua mädäntyä liitossaan. Se on rassaavaa, energioita vievää, kun katselee päivä ja vuosikaupalla täysin passiivista puolisoa. Mikäli käy töissä, harrastaa, tapaa ystäviään ja sitten tulee kotiin vilkaisemaan miten siellä on jaksettu lojuta, niin tämä ei kannusta parisuhteen jatkoon. Kun elämä on kodin ulkopuolella, kotiin on mälsä mennä, niin liitossa ei ole mitään järkeä eikä tolkkua. Ellei ole masokisti.


      • Vai törkeä ?
        tärkeätyyppi kirjoitti:

        "miten käy sitten, jos passaaja sattuu poistumaan kuviosta aikaisemmin kuin passattava. Ts. mätäneekö mieäs sohvalle? "

        Ketä kiinnostaa mätäneekö mies sohvalle eron tai puolison kuoleman jälkeen? Pääpointtihan tässä koko ap:n kertomuksessa on se, ettei ap halua mädäntyä liitossaan. Se on rassaavaa, energioita vievää, kun katselee päivä ja vuosikaupalla täysin passiivista puolisoa. Mikäli käy töissä, harrastaa, tapaa ystäviään ja sitten tulee kotiin vilkaisemaan miten siellä on jaksettu lojuta, niin tämä ei kannusta parisuhteen jatkoon. Kun elämä on kodin ulkopuolella, kotiin on mälsä mennä, niin liitossa ei ole mitään järkeä eikä tolkkua. Ellei ole masokisti.

        Juuu, ei ketään. Jotain sangen epäinhimillistä ja kuvottavaa tässä nykymeiningissä todella onkin. Se korostuu parhaiten juuri tapauksissa, joissa monen kymmenen yhteisen vuoden ja elämän jälkeen ei ole mitään väliä, mätäneekö toinen vai mitä.


      • Muutos on muuta
        tärkeätyyppi kirjoitti:

        "ero ja muutos ovat kaksi eri asiaa - vaikka ei heti uskoisi."

        Jaa. Yleensä ensin tulee muutos. Ts. tyytymätön etsii itselleen uuden elämän. Sen jälkeen tulee ero. Eikä noille sohvaperunoille tule kiire. Ehkä jotain sinnepäin, kun vaimo on jo täyttänyt erohakemuksen. Tietysti vaimo on puhunut erosta miehelle jo pitkään, ellei tilanne parane. Potut eivät ota sitä tosissaan.

        En ole samaa mieltä. Ihmiset yleensä vain eroavat, eivät juurikaan muutu. Muutoksesta ei voida puhua, kun ainoa pään tapahtuma on se, että puoliso alkaa tympiä.


      • love&peace
        Muutos on muuta kirjoitti:

        En ole samaa mieltä. Ihmiset yleensä vain eroavat, eivät juurikaan muutu. Muutoksesta ei voida puhua, kun ainoa pään tapahtuma on se, että puoliso alkaa tympiä.

        Puoliso, joka ei anna aikaa = osoita rakkauttaan kumppanilleen, alkaa tympiä. Eikä se ole mikään ihme, vaan sääntö.

        "Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle.
        Ja rakastaa niiden rajoissa. Hiljentää risteyksiin ajoissa.
        Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle.
        Ja rakastaa niiden rajoissa. Kääntyä kotiin ajoissa".


      • love&peace
        Vai törkeä ? kirjoitti:

        Juuu, ei ketään. Jotain sangen epäinhimillistä ja kuvottavaa tässä nykymeiningissä todella onkin. Se korostuu parhaiten juuri tapauksissa, joissa monen kymmenen yhteisen vuoden ja elämän jälkeen ei ole mitään väliä, mätäneekö toinen vai mitä.

        Eikö ole yhtään epäinhimillistä ja kuvottavaa yrittää elää puolison kanssa, joka ei välitä? Käyttää hyväkseen? Ilkeilee? Haukkuu? Alentaa? Tai muuten vain elää siten, kuin toista ei olisikaan? Tai käyttää kumppania kotiorjana?


      • duoduo
        Vai törkeä ? kirjoitti:

        Juuu, ei ketään. Jotain sangen epäinhimillistä ja kuvottavaa tässä nykymeiningissä todella onkin. Se korostuu parhaiten juuri tapauksissa, joissa monen kymmenen yhteisen vuoden ja elämän jälkeen ei ole mitään väliä, mätäneekö toinen vai mitä.

        Kyssäri. "Mätänevä mies" ei välitä kenestäkään. Miten hänestä VOI välittää? Miksi hänestä pitäisi välittää, vielä eron jälkeenkin?


      • duoduo
        Muutos on muuta kirjoitti:

        En ole samaa mieltä. Ihmiset yleensä vain eroavat, eivät juurikaan muutu. Muutoksesta ei voida puhua, kun ainoa pään tapahtuma on se, että puoliso alkaa tympiä.

        "Ihmiset yleensä vain eroavat, eivät juurikaan muutu"

        Vai niin. Itse olen kyllä todennut juuri päinvastaista. En olisi eronnut ex-miehestäni, ellei hän olisi muuttunut - vieläpä ihan vastakohdakseen. Hän ei halunnut tehdä mitään, ei käydä missään.


    • ei piika enää

      epäsiistin puolison kanssa on vaikeaa asua, sotkee ja odottaa, et toinen siivoaa jäljet

      • treo

        Puhutaan siitä miehestä ja muuttumisesta.Miten se nainen muuttuu ,tekee asian eteen? Kaavoihin kangistunut ei muutosta haluaa vaan tehdä mielensä mukaan. Muistan kuinkä hän hallitsi kotia. Minulla oli huviä ja arvokkaita tauluja ,jostain syystä ne ei kelvanneet seinälle vaan pölyttyivät kaapissa. Hänen mukaan mentiin. Ajatteliko hän puolisoa oikeasti koskaan . Se siitä,aina se mies ,ei jaksa ym.


      • duoduo
        treo kirjoitti:

        Puhutaan siitä miehestä ja muuttumisesta.Miten se nainen muuttuu ,tekee asian eteen? Kaavoihin kangistunut ei muutosta haluaa vaan tehdä mielensä mukaan. Muistan kuinkä hän hallitsi kotia. Minulla oli huviä ja arvokkaita tauluja ,jostain syystä ne ei kelvanneet seinälle vaan pölyttyivät kaapissa. Hänen mukaan mentiin. Ajatteliko hän puolisoa oikeasti koskaan . Se siitä,aina se mies ,ei jaksa ym.

        Päin prinkkalaa menee, ellei tehdä kompromisseja, neuvotella ja kuten tuossa edellä jo pari kertaa sanottiin, sovita sääntöjä, vastuualueitakin.

        Kodin sisustamisesta voi olla montaa mieltä. Nykyisin jotkut miehetkin sisustavat, tai ovat vähintään mukana siinä. Mies, joka ei sisustamisesta välitä, mutta tykkää kun vaimo sisustaa, on Luojan lahja :).


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe