sairastuminen vuosilomalla

neroton

Uusi lakimuutos mahdollistaa loman siirtymisen ensimmäisestä sairaspäivästä lähtien, mikäli sattuu sairastumaan loman aikana.

Niinpä niin. Minulle kävi näin, sairastuin kovaan influenssaan, kuumetta oli monta päivää. Marssin heti työterveyteen ja lääkäri totesi että huonossa kunnossa olen. Lääkäri kysyi sitten että koskas minun pitää seuraavaksi töihin. Vastasin että olen lomalla. Lääkäri sitten sanoi ettei mitään sairaslomaa tarvita. Sanoin että tarvitaanpas, koska aion siirtää lomaani. Lääkäri mutisi jotain, ja sanoi että hän kirjoittaisi muuten saikkua, mutta työnantajani linja on se, ettei lomalla/vapailla saa sairaslomaa.

Niinpä sairastin melkein koko lomani. Enkä voinut pyytää loman siirtoa sairastumisen vuoksi, koska minulla ei ollut sairaslomatodistusta. Terveyskeskuksesta olisin kai sellaisen saanut, mutta työnantaja ei hyväksy muita kuin sopimustyöterveyden todistuksia.

Että tällaista tässä maassa. Säännöt ovat sääntöjä sekä lait lakeja. Mutta näkemyksiä on niin monenlaisia. Minkäs teet? Kenelle valitat?

118

5580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valita vaikka mulle

      No vastaapa seuraavaksi vaikka, että no huomenna pitäisi töihin mennä ja olet hiljaa lomalla olemisesta?

      Olen ennen lakimuutosta pilannut yhden talviloman olemalla kuumeessa. Vituttihan tuo, mutta siitäkin näköjään selvittiin hengissä.

      • ahävhäää

        Sitten vielä loman pidentäjille tiedoksi. Loman ajankohtaa voidaan toki siirtää sairauden perusteella. Mutta työnantajalla on oikeus päättää ajankohdasta. Eli jos sairastut kesälomalla, ja saat sairaslomaa esim 3 päivää, niin et todellakaan saa pidennettyä kesälomaa 3:lla päivällä, vaan pidät sitten ne 3 päivää joskus myöhään syksyllä, työnantajan määräämänä ajankohtana.

        Voi olla joissain tapauksissa myös niin, että työnantajalla on oikeus siirtää loput kesälomapäivät muuhun ajankohtaan. Eli 3:n päivän saikun jälkeen pitääkin töihin, ja se jäljelle jäänyt pitämätön kesäloma pidetään sitten esim syyskuussa.

        Esim sairastut kuudentena kesälomapäivänä pikkuflunssaan. Saat 3 päivää sairaslomaa ja pyydät työnantajaa siirtämään lomaasi sairauden takia. Sen jälkeen työnantaja ilmoittaa että 5 kesälomapäivää ehti kulua, ja loput 19 päivää pidetäänkin sitten syyskuussa. Että tervetuloa vain yliylihuomenna töihin. Eli sitä sai mitä tilasi, sairasloma siirsi kesälomaa tuonnemmaksi. Se ei vain todellakaan tarkoita sitä, että se siirtyisi juuri sairasloman verran eteenpäin, ei todellakaan.

        SAikuttelijoille voi tulla vielä kivoja yllätyksä, kun heinäkuun loma siirtyykin syyssateisiin. Ja omasta aloitteesta. Voi siinä vähän miettiä kaksi kertaa, onko tyhmä, vai onko TODELLA TYHMÄ.


      • voetokkiinsa
        ahävhäää kirjoitti:

        Sitten vielä loman pidentäjille tiedoksi. Loman ajankohtaa voidaan toki siirtää sairauden perusteella. Mutta työnantajalla on oikeus päättää ajankohdasta. Eli jos sairastut kesälomalla, ja saat sairaslomaa esim 3 päivää, niin et todellakaan saa pidennettyä kesälomaa 3:lla päivällä, vaan pidät sitten ne 3 päivää joskus myöhään syksyllä, työnantajan määräämänä ajankohtana.

        Voi olla joissain tapauksissa myös niin, että työnantajalla on oikeus siirtää loput kesälomapäivät muuhun ajankohtaan. Eli 3:n päivän saikun jälkeen pitääkin töihin, ja se jäljelle jäänyt pitämätön kesäloma pidetään sitten esim syyskuussa.

        Esim sairastut kuudentena kesälomapäivänä pikkuflunssaan. Saat 3 päivää sairaslomaa ja pyydät työnantajaa siirtämään lomaasi sairauden takia. Sen jälkeen työnantaja ilmoittaa että 5 kesälomapäivää ehti kulua, ja loput 19 päivää pidetäänkin sitten syyskuussa. Että tervetuloa vain yliylihuomenna töihin. Eli sitä sai mitä tilasi, sairasloma siirsi kesälomaa tuonnemmaksi. Se ei vain todellakaan tarkoita sitä, että se siirtyisi juuri sairasloman verran eteenpäin, ei todellakaan.

        SAikuttelijoille voi tulla vielä kivoja yllätyksä, kun heinäkuun loma siirtyykin syyssateisiin. Ja omasta aloitteesta. Voi siinä vähän miettiä kaksi kertaa, onko tyhmä, vai onko TODELLA TYHMÄ.

        Mitäpä jos ottaisitte selvää OIKEISTA säännöistä omasta liitostanne, joko netillä tai luurilla. Jos ei itse liitossa ole niin se sopimus mitä työnantaja noudattaa, on paikka johon soitat. Esim jos työnantaja noudattaa graafisen alan sopparia soita johonkin sen alaisiin liittoihin, riippuen mitä duunia tössä teet...
        Älkääkä missään tapauksessa uskoko ihan kaikkea mitä tyhmää, TODELLA TYHMÄÄ täällä neuvotaan..kuten nimimerkki ahävhäää kertoo..


      • Eija 28
        ahävhäää kirjoitti:

        Sitten vielä loman pidentäjille tiedoksi. Loman ajankohtaa voidaan toki siirtää sairauden perusteella. Mutta työnantajalla on oikeus päättää ajankohdasta. Eli jos sairastut kesälomalla, ja saat sairaslomaa esim 3 päivää, niin et todellakaan saa pidennettyä kesälomaa 3:lla päivällä, vaan pidät sitten ne 3 päivää joskus myöhään syksyllä, työnantajan määräämänä ajankohtana.

        Voi olla joissain tapauksissa myös niin, että työnantajalla on oikeus siirtää loput kesälomapäivät muuhun ajankohtaan. Eli 3:n päivän saikun jälkeen pitääkin töihin, ja se jäljelle jäänyt pitämätön kesäloma pidetään sitten esim syyskuussa.

        Esim sairastut kuudentena kesälomapäivänä pikkuflunssaan. Saat 3 päivää sairaslomaa ja pyydät työnantajaa siirtämään lomaasi sairauden takia. Sen jälkeen työnantaja ilmoittaa että 5 kesälomapäivää ehti kulua, ja loput 19 päivää pidetäänkin sitten syyskuussa. Että tervetuloa vain yliylihuomenna töihin. Eli sitä sai mitä tilasi, sairasloma siirsi kesälomaa tuonnemmaksi. Se ei vain todellakaan tarkoita sitä, että se siirtyisi juuri sairasloman verran eteenpäin, ei todellakaan.

        SAikuttelijoille voi tulla vielä kivoja yllätyksä, kun heinäkuun loma siirtyykin syyssateisiin. Ja omasta aloitteesta. Voi siinä vähän miettiä kaksi kertaa, onko tyhmä, vai onko TODELLA TYHMÄ.

        höpö-höpö olet keksinyt koko jutun,
        ei kukaan lääkäri vaaranna ammattiaan,
        kun laki ihan yksiselitteinen tältä osin,
        mut saitpaham ketjun avattua.
        Jatka päivän viettoa työttömänä,
        mä täst hipsib duuniin päin!
        On sulla kans jutut......!


      • heheheh
        ahävhäää kirjoitti:

        Sitten vielä loman pidentäjille tiedoksi. Loman ajankohtaa voidaan toki siirtää sairauden perusteella. Mutta työnantajalla on oikeus päättää ajankohdasta. Eli jos sairastut kesälomalla, ja saat sairaslomaa esim 3 päivää, niin et todellakaan saa pidennettyä kesälomaa 3:lla päivällä, vaan pidät sitten ne 3 päivää joskus myöhään syksyllä, työnantajan määräämänä ajankohtana.

        Voi olla joissain tapauksissa myös niin, että työnantajalla on oikeus siirtää loput kesälomapäivät muuhun ajankohtaan. Eli 3:n päivän saikun jälkeen pitääkin töihin, ja se jäljelle jäänyt pitämätön kesäloma pidetään sitten esim syyskuussa.

        Esim sairastut kuudentena kesälomapäivänä pikkuflunssaan. Saat 3 päivää sairaslomaa ja pyydät työnantajaa siirtämään lomaasi sairauden takia. Sen jälkeen työnantaja ilmoittaa että 5 kesälomapäivää ehti kulua, ja loput 19 päivää pidetäänkin sitten syyskuussa. Että tervetuloa vain yliylihuomenna töihin. Eli sitä sai mitä tilasi, sairasloma siirsi kesälomaa tuonnemmaksi. Se ei vain todellakaan tarkoita sitä, että se siirtyisi juuri sairasloman verran eteenpäin, ei todellakaan.

        SAikuttelijoille voi tulla vielä kivoja yllätyksä, kun heinäkuun loma siirtyykin syyssateisiin. Ja omasta aloitteesta. Voi siinä vähän miettiä kaksi kertaa, onko tyhmä, vai onko TODELLA TYHMÄ.

        ei kyllä myönnettyä lomaa voi 3 päivän päästä katkaista ja määrätä töihin sairasloman takia. Ota selvää asioista ennen kun kirjotittelet. ehkä se onkin vaan SUN MIELIPIDE.


      • KOMMENTZ

        TYÖNANTAJAN KANTA ON VÄÄRÄ. KÄY ASIALLISELLA LÄÄKÄRILLÄ.

        OTA YHTEYS LIITTOOSI !!!

        IS


      • JÄMPTI NÄIN

        SINUN OLISI KANNATTANUT PYYTÄÄ LÄÄKÄRIN TÄMÄ ALAUSUNTO KIRJALLISENA.

        LÄÄKÄRI SYYLLISTYI LAINVASTAISEEN MENETTELYYN...


      • Joonas1
        ahävhäää kirjoitti:

        Sitten vielä loman pidentäjille tiedoksi. Loman ajankohtaa voidaan toki siirtää sairauden perusteella. Mutta työnantajalla on oikeus päättää ajankohdasta. Eli jos sairastut kesälomalla, ja saat sairaslomaa esim 3 päivää, niin et todellakaan saa pidennettyä kesälomaa 3:lla päivällä, vaan pidät sitten ne 3 päivää joskus myöhään syksyllä, työnantajan määräämänä ajankohtana.

        Voi olla joissain tapauksissa myös niin, että työnantajalla on oikeus siirtää loput kesälomapäivät muuhun ajankohtaan. Eli 3:n päivän saikun jälkeen pitääkin töihin, ja se jäljelle jäänyt pitämätön kesäloma pidetään sitten esim syyskuussa.

        Esim sairastut kuudentena kesälomapäivänä pikkuflunssaan. Saat 3 päivää sairaslomaa ja pyydät työnantajaa siirtämään lomaasi sairauden takia. Sen jälkeen työnantaja ilmoittaa että 5 kesälomapäivää ehti kulua, ja loput 19 päivää pidetäänkin sitten syyskuussa. Että tervetuloa vain yliylihuomenna töihin. Eli sitä sai mitä tilasi, sairasloma siirsi kesälomaa tuonnemmaksi. Se ei vain todellakaan tarkoita sitä, että se siirtyisi juuri sairasloman verran eteenpäin, ei todellakaan.

        SAikuttelijoille voi tulla vielä kivoja yllätyksä, kun heinäkuun loma siirtyykin syyssateisiin. Ja omasta aloitteesta. Voi siinä vähän miettiä kaksi kertaa, onko tyhmä, vai onko TODELLA TYHMÄ.

        Tyypillinen trolli.


      • Pomot vaihtoon
        ahävhäää kirjoitti:

        Sitten vielä loman pidentäjille tiedoksi. Loman ajankohtaa voidaan toki siirtää sairauden perusteella. Mutta työnantajalla on oikeus päättää ajankohdasta. Eli jos sairastut kesälomalla, ja saat sairaslomaa esim 3 päivää, niin et todellakaan saa pidennettyä kesälomaa 3:lla päivällä, vaan pidät sitten ne 3 päivää joskus myöhään syksyllä, työnantajan määräämänä ajankohtana.

        Voi olla joissain tapauksissa myös niin, että työnantajalla on oikeus siirtää loput kesälomapäivät muuhun ajankohtaan. Eli 3:n päivän saikun jälkeen pitääkin töihin, ja se jäljelle jäänyt pitämätön kesäloma pidetään sitten esim syyskuussa.

        Esim sairastut kuudentena kesälomapäivänä pikkuflunssaan. Saat 3 päivää sairaslomaa ja pyydät työnantajaa siirtämään lomaasi sairauden takia. Sen jälkeen työnantaja ilmoittaa että 5 kesälomapäivää ehti kulua, ja loput 19 päivää pidetäänkin sitten syyskuussa. Että tervetuloa vain yliylihuomenna töihin. Eli sitä sai mitä tilasi, sairasloma siirsi kesälomaa tuonnemmaksi. Se ei vain todellakaan tarkoita sitä, että se siirtyisi juuri sairasloman verran eteenpäin, ei todellakaan.

        SAikuttelijoille voi tulla vielä kivoja yllätyksä, kun heinäkuun loma siirtyykin syyssateisiin. Ja omasta aloitteesta. Voi siinä vähän miettiä kaksi kertaa, onko tyhmä, vai onko TODELLA TYHMÄ.

        "Saikuttelijoille"?

        Ai sulla on tuo asenne... Joopajoo. Ihan kuin tässä nyt vedätettäisiin työnantajia keksimällä palkallisia lorvimiskeinoja? Taidat olla työnantaja itse ja harmittaa kun yrityksessäsi henkilöstö on koko ajan sairaana?

        Jos, niin veikkaan syyksi huonoa työilmapiiriä.


      • See the light
        Eija 28 kirjoitti:

        höpö-höpö olet keksinyt koko jutun,
        ei kukaan lääkäri vaaranna ammattiaan,
        kun laki ihan yksiselitteinen tältä osin,
        mut saitpaham ketjun avattua.
        Jatka päivän viettoa työttömänä,
        mä täst hipsib duuniin päin!
        On sulla kans jutut......!

        Mitä kiksejä työtön saisi tällaisesta? Itse OLEN pitkäaikaistyötön enkä näkisi mitään pointtia aloittaa tällaista keskustelua. Mikä aloittajan jutussa nyt oli niin vaikeaa uskoa? Luuletko että maailma on täydellinen? Tai edes suomi?

        Tämäkin yhteiskunta on pohjiaan myöten MÄTÄ, lähes kaikki tekevät töissä vain sen mitä on pakko, puhtaan itsekkäästi ja rahan takia.
        MINÄ en ole koskaan kuulunut siihen joukkoon, mulla on hyvä työmoraali ja etiikka, mut siks en kuulukaan niihin "hyviin tyyppeihin" joita työpaikoille työpaikkailmoituksessa hamutaan. Kuspäillä on tietty kivaa töissä keskenään samaan aikaan kun hyvikset sairastuvat burnoutiin ja joutuvat syrjinnän kohteiksi... -jos koskaan saavat edes töitä.

        Eräskin entinen työpaikka oli täynnä sovinistisia äijämiehiä, puheenaiheina lähinnä naiset, nettipokeri ja AUTOT. Esimiestaso oli täynnä limaisia porvareita ja suorittava porras niitä rasistisia ja sovinistisia juntteja.

        Ei ole terveen ihmisen merkki sopeutua sairaaseen yhteiskuntaan.

        Suomen maa on täynnään huijarifirmoja, pimeää työtä tekeviä,kavaltajia, pimittäjiä, jne.
        Useimmiten ne on juuri nämä menestyjätyypit näiden lolife ilmiöiden takana. Porvarilliset arvot omaavat julkisivujen puunaajat.

        Elämäntapatyöttömät sen sijaan useimmiten ylevämmät arvot omaavia antimaterialisteja joiden elämän sisältö ei välttämättä koostu pelkästään rahan ja materian keräämisestä.

        Mä olin koulukiusattu sekä työpaikkakiusattu 8 paikassa kymmenestä ja silti taistelin vuosien ajan urani eteen opiskelemalla enemmän ja perusteellisemmin kuin 98% ihmisistä keitä on ollut matkan varrella tullut vastaan.
        Ja ne pari poikkeusta ovat urallaan menestyviä ihan syystäkin. Sen sijaan se 98% on täyttä kuonaa, selkään puukottajia, toivottomia pätijätyyppejä ja euroopan omistajia. Pikkumaisia ja ilkeitä juoruämmiä jne...

        Suosittelenkin kaikkia (työ)elämän päähän potkimia unohtamaan se huono omatunto siitä että ei tee töitä (vaikka haluaisi) ja keskittyä olemaan edes joskus itsekäs ja ajattelemaan omaa parastaan sen sijaan että uhraisi koko elämänsä siihen että olisi sun kaltaistes silmissä kunniallinen ja suoraselkäinen työtätekevä kansalainen.

        Itse olen vakaasti päättänyt että nyt saa kolmivaiheiset haastattelurumbat ja lukemattomien online työnhakuprofiilien täyttö mihin pitää jokaiseen täyttää koko työ- ja opiskeluhistoria, riittää.
        Aina sama juttu hakee sitten lumenpudottajan hommaa tai IT-asiantuntijan pestiä...

        Tienaan jatkossa tuloni keinoin joita ei kannata julkisella foorumilla kirjoittaa edes anonyyminä. Ei, en aio myydä persettä enkä alkaa "oikeaksi" rikolliseksi.

        Uhrittomiakin rikoksia ja ansaintakeinoja löytyy, tässä maassa kun on moni terveellinenkin asia laitonta.


      • See the light
        See the light kirjoitti:

        Mitä kiksejä työtön saisi tällaisesta? Itse OLEN pitkäaikaistyötön enkä näkisi mitään pointtia aloittaa tällaista keskustelua. Mikä aloittajan jutussa nyt oli niin vaikeaa uskoa? Luuletko että maailma on täydellinen? Tai edes suomi?

        Tämäkin yhteiskunta on pohjiaan myöten MÄTÄ, lähes kaikki tekevät töissä vain sen mitä on pakko, puhtaan itsekkäästi ja rahan takia.
        MINÄ en ole koskaan kuulunut siihen joukkoon, mulla on hyvä työmoraali ja etiikka, mut siks en kuulukaan niihin "hyviin tyyppeihin" joita työpaikoille työpaikkailmoituksessa hamutaan. Kuspäillä on tietty kivaa töissä keskenään samaan aikaan kun hyvikset sairastuvat burnoutiin ja joutuvat syrjinnän kohteiksi... -jos koskaan saavat edes töitä.

        Eräskin entinen työpaikka oli täynnä sovinistisia äijämiehiä, puheenaiheina lähinnä naiset, nettipokeri ja AUTOT. Esimiestaso oli täynnä limaisia porvareita ja suorittava porras niitä rasistisia ja sovinistisia juntteja.

        Ei ole terveen ihmisen merkki sopeutua sairaaseen yhteiskuntaan.

        Suomen maa on täynnään huijarifirmoja, pimeää työtä tekeviä,kavaltajia, pimittäjiä, jne.
        Useimmiten ne on juuri nämä menestyjätyypit näiden lolife ilmiöiden takana. Porvarilliset arvot omaavat julkisivujen puunaajat.

        Elämäntapatyöttömät sen sijaan useimmiten ylevämmät arvot omaavia antimaterialisteja joiden elämän sisältö ei välttämättä koostu pelkästään rahan ja materian keräämisestä.

        Mä olin koulukiusattu sekä työpaikkakiusattu 8 paikassa kymmenestä ja silti taistelin vuosien ajan urani eteen opiskelemalla enemmän ja perusteellisemmin kuin 98% ihmisistä keitä on ollut matkan varrella tullut vastaan.
        Ja ne pari poikkeusta ovat urallaan menestyviä ihan syystäkin. Sen sijaan se 98% on täyttä kuonaa, selkään puukottajia, toivottomia pätijätyyppejä ja euroopan omistajia. Pikkumaisia ja ilkeitä juoruämmiä jne...

        Suosittelenkin kaikkia (työ)elämän päähän potkimia unohtamaan se huono omatunto siitä että ei tee töitä (vaikka haluaisi) ja keskittyä olemaan edes joskus itsekäs ja ajattelemaan omaa parastaan sen sijaan että uhraisi koko elämänsä siihen että olisi sun kaltaistes silmissä kunniallinen ja suoraselkäinen työtätekevä kansalainen.

        Itse olen vakaasti päättänyt että nyt saa kolmivaiheiset haastattelurumbat ja lukemattomien online työnhakuprofiilien täyttö mihin pitää jokaiseen täyttää koko työ- ja opiskeluhistoria, riittää.
        Aina sama juttu hakee sitten lumenpudottajan hommaa tai IT-asiantuntijan pestiä...

        Tienaan jatkossa tuloni keinoin joita ei kannata julkisella foorumilla kirjoittaa edes anonyyminä. Ei, en aio myydä persettä enkä alkaa "oikeaksi" rikolliseksi.

        Uhrittomiakin rikoksia ja ansaintakeinoja löytyy, tässä maassa kun on moni terveellinenkin asia laitonta.

        Lisättäköön vielä että se entinen sovinistiurpojuntti työpaikka oli IT-ulkoistuksia hoitava asiantuntijafirma. Jääköön nimi sanomatta ettei sieltä tule gorillat käymään. ;)


      • Pomot vaihtoon kirjoitti:

        "Saikuttelijoille"?

        Ai sulla on tuo asenne... Joopajoo. Ihan kuin tässä nyt vedätettäisiin työnantajia keksimällä palkallisia lorvimiskeinoja? Taidat olla työnantaja itse ja harmittaa kun yrityksessäsi henkilöstö on koko ajan sairaana?

        Jos, niin veikkaan syyksi huonoa työilmapiiriä.

        Voihan sitä lomaa siirtää jos on oikeasti sairas vaikka jalka katkeenakin voi töissä varmaan olla jos saa olla tekemässä kevyempiä hommia


      • hehhe itkua pukkaa
        See the light kirjoitti:

        Mitä kiksejä työtön saisi tällaisesta? Itse OLEN pitkäaikaistyötön enkä näkisi mitään pointtia aloittaa tällaista keskustelua. Mikä aloittajan jutussa nyt oli niin vaikeaa uskoa? Luuletko että maailma on täydellinen? Tai edes suomi?

        Tämäkin yhteiskunta on pohjiaan myöten MÄTÄ, lähes kaikki tekevät töissä vain sen mitä on pakko, puhtaan itsekkäästi ja rahan takia.
        MINÄ en ole koskaan kuulunut siihen joukkoon, mulla on hyvä työmoraali ja etiikka, mut siks en kuulukaan niihin "hyviin tyyppeihin" joita työpaikoille työpaikkailmoituksessa hamutaan. Kuspäillä on tietty kivaa töissä keskenään samaan aikaan kun hyvikset sairastuvat burnoutiin ja joutuvat syrjinnän kohteiksi... -jos koskaan saavat edes töitä.

        Eräskin entinen työpaikka oli täynnä sovinistisia äijämiehiä, puheenaiheina lähinnä naiset, nettipokeri ja AUTOT. Esimiestaso oli täynnä limaisia porvareita ja suorittava porras niitä rasistisia ja sovinistisia juntteja.

        Ei ole terveen ihmisen merkki sopeutua sairaaseen yhteiskuntaan.

        Suomen maa on täynnään huijarifirmoja, pimeää työtä tekeviä,kavaltajia, pimittäjiä, jne.
        Useimmiten ne on juuri nämä menestyjätyypit näiden lolife ilmiöiden takana. Porvarilliset arvot omaavat julkisivujen puunaajat.

        Elämäntapatyöttömät sen sijaan useimmiten ylevämmät arvot omaavia antimaterialisteja joiden elämän sisältö ei välttämättä koostu pelkästään rahan ja materian keräämisestä.

        Mä olin koulukiusattu sekä työpaikkakiusattu 8 paikassa kymmenestä ja silti taistelin vuosien ajan urani eteen opiskelemalla enemmän ja perusteellisemmin kuin 98% ihmisistä keitä on ollut matkan varrella tullut vastaan.
        Ja ne pari poikkeusta ovat urallaan menestyviä ihan syystäkin. Sen sijaan se 98% on täyttä kuonaa, selkään puukottajia, toivottomia pätijätyyppejä ja euroopan omistajia. Pikkumaisia ja ilkeitä juoruämmiä jne...

        Suosittelenkin kaikkia (työ)elämän päähän potkimia unohtamaan se huono omatunto siitä että ei tee töitä (vaikka haluaisi) ja keskittyä olemaan edes joskus itsekäs ja ajattelemaan omaa parastaan sen sijaan että uhraisi koko elämänsä siihen että olisi sun kaltaistes silmissä kunniallinen ja suoraselkäinen työtätekevä kansalainen.

        Itse olen vakaasti päättänyt että nyt saa kolmivaiheiset haastattelurumbat ja lukemattomien online työnhakuprofiilien täyttö mihin pitää jokaiseen täyttää koko työ- ja opiskeluhistoria, riittää.
        Aina sama juttu hakee sitten lumenpudottajan hommaa tai IT-asiantuntijan pestiä...

        Tienaan jatkossa tuloni keinoin joita ei kannata julkisella foorumilla kirjoittaa edes anonyyminä. Ei, en aio myydä persettä enkä alkaa "oikeaksi" rikolliseksi.

        Uhrittomiakin rikoksia ja ansaintakeinoja löytyy, tässä maassa kun on moni terveellinenkin asia laitonta.

        Naiset puheenaiheena ei tee sovinistia, eihän? Eikä edes vaikka puhuisi autoista
        samalla?


      • monenlaista on
        Eija 28 kirjoitti:

        höpö-höpö olet keksinyt koko jutun,
        ei kukaan lääkäri vaaranna ammattiaan,
        kun laki ihan yksiselitteinen tältä osin,
        mut saitpaham ketjun avattua.
        Jatka päivän viettoa työttömänä,
        mä täst hipsib duuniin päin!
        On sulla kans jutut......!

        semmoinen tuli mieleen, että jos k.o henkilön työpaikalla on supistettu työterveys, eli vain TYÖ tapaturman sattuessa käytössä. Tällöin on lääkäri ottanut vastaan, mutta ei vie asiaa eteenpäin.


      • kaikki tk:hon
        JÄMPTI NÄIN kirjoitti:

        SINUN OLISI KANNATTANUT PYYTÄÄ LÄÄKÄRIN TÄMÄ ALAUSUNTO KIRJALLISENA.

        LÄÄKÄRI SYYLLISTYI LAINVASTAISEEN MENETTELYYN...

        Muutenkin koko työterveys joutaisi lakkauttaa. Turhia kuluja työnantajalle. Tasa-arvon nimissä kaikille- niin työtekijöille, työttömille ja vanhuksilelle samanlainen oikeus päästä (tai olla pääsemättä) lääkäriin.

        Työterveyslääkärit joutaisivat terveyskeskukseen töihin ja sinne varattaisiin riittävästi ns. akuuttiaikoja, luulisi homman pelittävän paremmin.

        Työterveyslääkärin homma vaikuttaa aika lunkilta, voin tietysti olla vääräsä.


      • työterveys hmm...
        kaikki tk:hon kirjoitti:

        Muutenkin koko työterveys joutaisi lakkauttaa. Turhia kuluja työnantajalle. Tasa-arvon nimissä kaikille- niin työtekijöille, työttömille ja vanhuksilelle samanlainen oikeus päästä (tai olla pääsemättä) lääkäriin.

        Työterveyslääkärit joutaisivat terveyskeskukseen töihin ja sinne varattaisiin riittävästi ns. akuuttiaikoja, luulisi homman pelittävän paremmin.

        Työterveyslääkärin homma vaikuttaa aika lunkilta, voin tietysti olla vääräsä.

        Sanoin irti yritykseni sopimuksen työterveyshuollon kanssa. Siitä ei ollut mitään hyötyä - päinvastoin. Kuluja ja jatkuvasti vaihtuvia lääkäreitä, jotka pompottelivat työntekijöitä yrittäjiä. Sopimus piti tehdä sen vuoksi, kun yksi työntekijöistäni sairastui pitkäaikaisesti ja muuten eivät alkaneet millekään.

        Yksi järjetön rahareikä yrityksille.


    • erimielisyys

      Jos on keskellä loman sairaana, niin ei se peruuta loman loppupuolta. Vain se työkyvyttömyysaika siirtyy muuna työnantajan määräämänä aikana annettavaksi.

      • valtionpiikkiin

        Meinaakko että loma on joku työkyvyttömyysaika?

        Täysi hullu ja käsittämätön laki, jonka maksumies on jälleen kerran, työnantaja.

        Naisten lastensaanti on toinen hullu juyttu, jossa työnantaja makselee 3kk palkan, ja lisäksi työstä saa olla pois 5kk.

        Valtion pitäisi maksaa koko touhu. Yrittäjä ei ole ketään raskaaksi saattanut. Toki omat, mutta harvemmin yrityksen työntekijät. Nyt yrittäjät makselevat, vahinkoja, äpäriä, yhdenillan juttuja, u name it.


      • Kela maksaa
        valtionpiikkiin kirjoitti:

        Meinaakko että loma on joku työkyvyttömyysaika?

        Täysi hullu ja käsittämätön laki, jonka maksumies on jälleen kerran, työnantaja.

        Naisten lastensaanti on toinen hullu juyttu, jossa työnantaja makselee 3kk palkan, ja lisäksi työstä saa olla pois 5kk.

        Valtion pitäisi maksaa koko touhu. Yrittäjä ei ole ketään raskaaksi saattanut. Toki omat, mutta harvemmin yrityksen työntekijät. Nyt yrittäjät makselevat, vahinkoja, äpäriä, yhdenillan juttuja, u name it.

        Kyllähän noista äitiysajan palkoista Valtiokin omansa osuutensa hoitaa - Kela maksaa äitiyspäivärahan palkalliselta ajalta työnantajalle. Samaten maksetaan korvaus perhevapaiden ainaka kertyvästä lomaoikeudesta.

        Kerrotaan nyt kaikki faktat samalla.


      • JUURI NIIN
        valtionpiikkiin kirjoitti:

        Meinaakko että loma on joku työkyvyttömyysaika?

        Täysi hullu ja käsittämätön laki, jonka maksumies on jälleen kerran, työnantaja.

        Naisten lastensaanti on toinen hullu juyttu, jossa työnantaja makselee 3kk palkan, ja lisäksi työstä saa olla pois 5kk.

        Valtion pitäisi maksaa koko touhu. Yrittäjä ei ole ketään raskaaksi saattanut. Toki omat, mutta harvemmin yrityksen työntekijät. Nyt yrittäjät makselevat, vahinkoja, äpäriä, yhdenillan juttuja, u name it.

        LAKI PERUSTUU EU DIREKTIIVIIN JA SE ON SINÄSNÄ VOIMASSAOLEVAA LAINSÄÄÄNTÖÄ MYÖS SUOMESSA VAIKKA TYÖNANTAJA MUUTA VÄITTÄISI....

        MUTTA HUOM. SINUN ON OLTAVA MYÖS TODELLISUUDESSA SAIRAS


        HANKI LAUSUNTO PÄTEVÄLTÄ LÄÄKÄRILTÄ EI TYÖTERVEYSHUOLLON KONITOHTORILTA


      • eivät maksa
        Kela maksaa kirjoitti:

        Kyllähän noista äitiysajan palkoista Valtiokin omansa osuutensa hoitaa - Kela maksaa äitiyspäivärahan palkalliselta ajalta työnantajalle. Samaten maksetaan korvaus perhevapaiden ainaka kertyvästä lomaoikeudesta.

        Kerrotaan nyt kaikki faktat samalla.

        Valtio tai kela ei maksa penniäkään, vaan ne varat on hankittu poliisin tuliaseiden avustuksella työssäkäyviltä, jotka eivät ole pakottaneet isukkia tyrkkäämään mulkkuaan äitylin pilluun.


      • Mistäs niitä
        valtionpiikkiin kirjoitti:

        Meinaakko että loma on joku työkyvyttömyysaika?

        Täysi hullu ja käsittämätön laki, jonka maksumies on jälleen kerran, työnantaja.

        Naisten lastensaanti on toinen hullu juyttu, jossa työnantaja makselee 3kk palkan, ja lisäksi työstä saa olla pois 5kk.

        Valtion pitäisi maksaa koko touhu. Yrittäjä ei ole ketään raskaaksi saattanut. Toki omat, mutta harvemmin yrityksen työntekijät. Nyt yrittäjät makselevat, vahinkoja, äpäriä, yhdenillan juttuja, u name it.

        Työntekijöitä tulee jos ei naiset niitä miesten avustuksella tee? Loma on lomaa ja irtiotto työstä että jaksaa sitten taas sen jälkeen hommia painaa. Meinaat ilmeisesti että kun lomalla sairastaa on sitten työhön palattuaan virkeä ja tehokas työssä? Asia on kyllä päinvastoin mutta jos sinä olet toista mieltä ei taida sun firmalla hyvin mennä?


      • ei saikulla koskaan

        Jos olet lomalla vaikkapa kaksi viikkoa heinäkuussa ja sairastut ja olet viikon sairaslomalla. Töihin on tultava kun se sovittu loma loppuu, mutta sairaspäivien verran saat pitää lomaa joskus muulloin, koska sairauslomapäivät eivät ole lomaa nykyisen lain mukaan. Mutta näistä säästyneistä lomapäivistä voi työnantaja päättää milloinka ne voi pitää. Tämähän on aivan ymmärrettävä asia. Lomittaja on töissä vain siihen asti kun vakituinen työntekijä on lomalla. Järjestelyt on tehtävä uudelleen.

        Tämä on hulluin laki mitä työnantajan kiusaksi on tehty. Ei ainakaan mitenkään lisää työllistämistä yrityksiin. Olen itse yrittäjä ja koen tämän erittäin epäoikeudenmukaisena. Meillä minä teen kaikki lomitukset, eli teen 16-tuntisen työpäivän kun työntekijäni on lomalla. Silloin jos hän sairastuu, loma jatkuu joskus muulloin, ja teen taas pitkää työpäivää. Sairaanakin. Minulle on lääkäri joskus tokaissut ettei kirjoita sairaslomaa kun eihän ne yrittäjät ole sairaslomilla (olin keuhkokuumeessa ja tosi sairas). No, jos yrittäjä ei ole lääkärin mukaan sairaslomalla, niin miksi sitten työntekijänkään tarvisi olla sairauslomalla. Eikös olla ihmisiä kaikki?

        Kustannukset vain nousevat, koska näistä lyhyistä sairaslomista ei vielä Kela korvaa mitään. Alani on sellainen että tähän ei pysty äkkiä ammattilaista kouluttamaan. Olenkin aikeissa lopettaa yritykseni, kun yrittäminen pikkuyrittäjällä on tehty niin vaikeaksi. Pyöritellään sitten peukaloita. Yrittäköön nämä saikuttelijat.


      • lapsi on kallis
        Kela maksaa kirjoitti:

        Kyllähän noista äitiysajan palkoista Valtiokin omansa osuutensa hoitaa - Kela maksaa äitiyspäivärahan palkalliselta ajalta työnantajalle. Samaten maksetaan korvaus perhevapaiden ainaka kertyvästä lomaoikeudesta.

        Kerrotaan nyt kaikki faktat samalla.

        Olen yrittäjä ja kyllä minun piti maksaa äitiysloman ensimmäiset 3 kk täysi palkkaa ennekuin Kela riensi apuun. Lisäksi äitiysloman aikana kertyy lomapäivät, niistäkin pitää maksaa lomakorvaus, sitä ei Kela maksa. Äitiysloman sijaisen palkka pitää maksaa yrittäjän tietenkin kokonaisuudessaan ja hänellekin kertyy lomaa ja lomapalkka. Lomapalkkaa ei maksa valtio eikä Kela, vaan työnantaja.

        Oma työntekijäni oli lisäksi sairaslomalla 2 kk ennen kuin varsinainen äitiysloma alkoi, joten kalliiksi tuli. Äitiysloman sijainen tuli töihin kuten oli sovittu, joten itse jouduin tekemään sairasloman ajan omat työt ja työntekijäni työt. Teen muutenkin jatkuvasti 1014 tuntista työpäivää ja sen päälle sairaslomalaisen työt ennen kuin lomittaja tuli. Nukkumaan ehdin vasta pikkutunnelilla. Kaikesta tästä valvomisesta ja työn paljoudesta sain sydänkohtauksen. Arvatkaapa saatoinko pitää sairaslomaa kun pääsi sairaalasta?

        Arvatkaa vielä kuka maksaa palkan, kun tuore äiti joutuu olemaan pois töistä kun lapsi sairastaa 2-3 kertaa kuukaudessa?

        Työntekijän lapsen saaminen maksaa työnantajalle 12 000-16 000 o. Ei ole pikkuraha. Olen samaa mieltä "valtionpiikkiin" kanssa ,että valtio saisi kustantaa kaikki lapsen saamisesta johtuvat kustannukset. Silloin nuoria naisia ei myöskään boikotoitaisi työmarkkinoilla. Ruotsissa näin tehdäänkin - tietääkseni.


      • lasi on kallis
        lapsi on kallis kirjoitti:

        Olen yrittäjä ja kyllä minun piti maksaa äitiysloman ensimmäiset 3 kk täysi palkkaa ennekuin Kela riensi apuun. Lisäksi äitiysloman aikana kertyy lomapäivät, niistäkin pitää maksaa lomakorvaus, sitä ei Kela maksa. Äitiysloman sijaisen palkka pitää maksaa yrittäjän tietenkin kokonaisuudessaan ja hänellekin kertyy lomaa ja lomapalkka. Lomapalkkaa ei maksa valtio eikä Kela, vaan työnantaja.

        Oma työntekijäni oli lisäksi sairaslomalla 2 kk ennen kuin varsinainen äitiysloma alkoi, joten kalliiksi tuli. Äitiysloman sijainen tuli töihin kuten oli sovittu, joten itse jouduin tekemään sairasloman ajan omat työt ja työntekijäni työt. Teen muutenkin jatkuvasti 1014 tuntista työpäivää ja sen päälle sairaslomalaisen työt ennen kuin lomittaja tuli. Nukkumaan ehdin vasta pikkutunnelilla. Kaikesta tästä valvomisesta ja työn paljoudesta sain sydänkohtauksen. Arvatkaapa saatoinko pitää sairaslomaa kun pääsi sairaalasta?

        Arvatkaa vielä kuka maksaa palkan, kun tuore äiti joutuu olemaan pois töistä kun lapsi sairastaa 2-3 kertaa kuukaudessa?

        Työntekijän lapsen saaminen maksaa työnantajalle 12 000-16 000 o. Ei ole pikkuraha. Olen samaa mieltä "valtionpiikkiin" kanssa ,että valtio saisi kustantaa kaikki lapsen saamisesta johtuvat kustannukset. Silloin nuoria naisia ei myöskään boikotoitaisi työmarkkinoilla. Ruotsissa näin tehdäänkin - tietääkseni.

        Siis teen jatkuvasti 10-14 tuntista työpäivää, jäi viiva välistä...


      • Anonyymi
        eivät maksa kirjoitti:

        Valtio tai kela ei maksa penniäkään, vaan ne varat on hankittu poliisin tuliaseiden avustuksella työssäkäyviltä, jotka eivät ole pakottaneet isukkia tyrkkäämään mulkkuaan äitylin pilluun.

        Mitä maksaa leikkaus värttinä puun korjaus


    • Sairaana kuitenki

      Loma kuin loma, mitä merkitystä sillä nyt sitten loppupeleissä on, onko kyse "vuosilomasta" vai "saikusta" jos sairaana kotona maataan?

    • punikki

      "Täysi hullu ja käsittämätön laki, jonka maksumies on jälleen kerran, työnantaja."

      Omistava luokka saa rahaa proletaarin tekemästä työstä. Näinollen on minusta oikein, että sairaan työntekijän elättäminen kuuluu omistavalle luokalle.

      Miksi lomalla sairastumisesta pitäisi rangaista proletaaria loman menetyksellä?

      • Yritteliäisyyttä !

        Kannattais varmaan " punikin " koettaa tehdä kapina, johan edellisestä onkin aikaa! Saisit sitten aikaan Suomeenkin proletariaatin diktatuurin, ja saisit olla uudestisyntynyt Lenin ! Malliesimerkki tästähän on jo olemassa: Pohjois-Korea! ☺ Kuten tiedät, siellähän vallitsee tasa-arvo ja harmonia maan johdon ja kansalaisten välillä. Kellään ei ole syytä esittää eriäviä mielipiteitään johtavaa luokkaa kohtaan, vaan kaikki tuntuvat olevan onnellisia. Johan sen siitäkin huomaa, että kansa hokee joka aamu heti herättyän "Suuren Johtajan " eli Kimin nimeä ja kumartelee hänen muotokuvansa edessä.
        Toisaalta: kannattasikohan "punikin " vallan muuttaa Pohjois-Koreaan? Siellähän ei työläistä sorreta kuten täällä eikä varmaan ole ensimmäistäkään proletaaria? Ja siellä näkyy kaikki kansan tienaama raha menevän kansan yhteiseksi hyväksi mitä nyt Kimillä on joitakin palatseja ja hiihtokeskus, muutama sata miljoona Sveitsin pankitileillä ym ym... ym...
        Kannatan lämpimästi "punikin" ajatuksia! Se vika tässä hommassa vain on, että meitä samanhenkisiä taitaa olla vain kaksi Suomessa! Koetahan varvätä kolme miljoonaa punikkia lisää, niin saadaan se vallankumous ja minäkin voin kansallistaa firmani! Suostun siihen ilomielin, jos sillä on autettu proletariaatin ahdinko ☻


      • Hups.
        Yritteliäisyyttä ! kirjoitti:

        Kannattais varmaan " punikin " koettaa tehdä kapina, johan edellisestä onkin aikaa! Saisit sitten aikaan Suomeenkin proletariaatin diktatuurin, ja saisit olla uudestisyntynyt Lenin ! Malliesimerkki tästähän on jo olemassa: Pohjois-Korea! ☺ Kuten tiedät, siellähän vallitsee tasa-arvo ja harmonia maan johdon ja kansalaisten välillä. Kellään ei ole syytä esittää eriäviä mielipiteitään johtavaa luokkaa kohtaan, vaan kaikki tuntuvat olevan onnellisia. Johan sen siitäkin huomaa, että kansa hokee joka aamu heti herättyän "Suuren Johtajan " eli Kimin nimeä ja kumartelee hänen muotokuvansa edessä.
        Toisaalta: kannattasikohan "punikin " vallan muuttaa Pohjois-Koreaan? Siellähän ei työläistä sorreta kuten täällä eikä varmaan ole ensimmäistäkään proletaaria? Ja siellä näkyy kaikki kansan tienaama raha menevän kansan yhteiseksi hyväksi mitä nyt Kimillä on joitakin palatseja ja hiihtokeskus, muutama sata miljoona Sveitsin pankitileillä ym ym... ym...
        Kannatan lämpimästi "punikin" ajatuksia! Se vika tässä hommassa vain on, että meitä samanhenkisiä taitaa olla vain kaksi Suomessa! Koetahan varvätä kolme miljoonaa punikkia lisää, niin saadaan se vallankumous ja minäkin voin kansallistaa firmani! Suostun siihen ilomielin, jos sillä on autettu proletariaatin ahdinko ☻

        Rauhoitu.


      • Easysti
        Yritteliäisyyttä ! kirjoitti:

        Kannattais varmaan " punikin " koettaa tehdä kapina, johan edellisestä onkin aikaa! Saisit sitten aikaan Suomeenkin proletariaatin diktatuurin, ja saisit olla uudestisyntynyt Lenin ! Malliesimerkki tästähän on jo olemassa: Pohjois-Korea! ☺ Kuten tiedät, siellähän vallitsee tasa-arvo ja harmonia maan johdon ja kansalaisten välillä. Kellään ei ole syytä esittää eriäviä mielipiteitään johtavaa luokkaa kohtaan, vaan kaikki tuntuvat olevan onnellisia. Johan sen siitäkin huomaa, että kansa hokee joka aamu heti herättyän "Suuren Johtajan " eli Kimin nimeä ja kumartelee hänen muotokuvansa edessä.
        Toisaalta: kannattasikohan "punikin " vallan muuttaa Pohjois-Koreaan? Siellähän ei työläistä sorreta kuten täällä eikä varmaan ole ensimmäistäkään proletaaria? Ja siellä näkyy kaikki kansan tienaama raha menevän kansan yhteiseksi hyväksi mitä nyt Kimillä on joitakin palatseja ja hiihtokeskus, muutama sata miljoona Sveitsin pankitileillä ym ym... ym...
        Kannatan lämpimästi "punikin" ajatuksia! Se vika tässä hommassa vain on, että meitä samanhenkisiä taitaa olla vain kaksi Suomessa! Koetahan varvätä kolme miljoonaa punikkia lisää, niin saadaan se vallankumous ja minäkin voin kansallistaa firmani! Suostun siihen ilomielin, jos sillä on autettu proletariaatin ahdinko ☻

        Meneekö sulla liian hyvin? Kuulostaa olevan paljon menetettävää. Kyllä tuossa paatoksellisesti kommentoimassasi viestissä on vinha perä. Siihenhän hyvinvointikin perustuu. :)


    • korviketyötä saa

      Lääkärintodistus sairauslomasta on pelkkä suositus. Työnantaja voi sen hyväksyä tai hylätä ainakin silloin kun kyse on palkanmaksusta. Työnantaja voi tarjota muuta sopivaa työtä sairausloman ajaksi.

      Näin siis karkeasti ajatellen. Tosin valistuneet työnantajat kyllä tietää, että työntekijäkin voi sairastua eri syistä. Ei kaikki sentään ole teeskentelijöitä ja työn tekemisen karttelijoita.

      • stadin duunari

        ootsä hiukan hukassa(/sekasin,vai että sairaslomatodistus on "suositus" tuskin tästä maasta löytyy niin hullua työnantajaa et tarjoaa korvaavaa työtä duunarille joka on sairaslomalla.haloo mietippä nyt hiukan mitä huutelet.


      • moni pystyy
        stadin duunari kirjoitti:

        ootsä hiukan hukassa(/sekasin,vai että sairaslomatodistus on "suositus" tuskin tästä maasta löytyy niin hullua työnantajaa et tarjoaa korvaavaa työtä duunarille joka on sairaslomalla.haloo mietippä nyt hiukan mitä huutelet.

        Et taida tietää mitä syitä on jäädä saikulla, miksi toimistotyöntekijä = istumatyöntekijän pitää jäädä saikulle kun jalassa on kipsi ? Ei minkään syyn takia. Samoin selkäkipuiset, joille ei suositella makaamista, voivat liikkua ja tehdä töitäkin. Hyvähän tuo on, että on olemassa mahdollisuus vaihtaa töitä, sellaisiin mitä pystyy tekemään, työnantajakin tarvitsee jotain joustoa.


      • stadin duunari kirjoitti:

        ootsä hiukan hukassa(/sekasin,vai että sairaslomatodistus on "suositus" tuskin tästä maasta löytyy niin hullua työnantajaa et tarjoaa korvaavaa työtä duunarille joka on sairaslomalla.haloo mietippä nyt hiukan mitä huutelet.

        Niin ensinnäkin, lääkärintodistus on lääkärintodistus vaikka lekuri olisi kuka ja missä. Ja työnantaja voi saikun torpata, mutta työtuomioistuimessa huono heiluu. Mutta mitä tulee korvaavaan työhön, tiedän tapauksen jossa pk-seudulla toimiva autokorikorjaamo piti työntekijää korvaavissa töissä. Kyseessä automaalari jolla käsi paketissa, eli ei voinut tehdä juuri mitään. Mutta työpaikalla oltava se 7,5 tuntia joka päivä. Ja turha kränätä vastaan, olen lähisukulainen, joten kyse ei ole mistään juorusta.


      • Työnantaja ajattele
        moni pystyy kirjoitti:

        Et taida tietää mitä syitä on jäädä saikulla, miksi toimistotyöntekijä = istumatyöntekijän pitää jäädä saikulle kun jalassa on kipsi ? Ei minkään syyn takia. Samoin selkäkipuiset, joille ei suositella makaamista, voivat liikkua ja tehdä töitäkin. Hyvähän tuo on, että on olemassa mahdollisuus vaihtaa töitä, sellaisiin mitä pystyy tekemään, työnantajakin tarvitsee jotain joustoa.

        Muiden töiden tarjoaminen voi olla hyvä idea, jos työntekijäkin niin haluaa. Mutta työnantajan tulee huomioida työturvallisuus: jos tarjotusta työstä aiheutuu vaaraa työtekijälle, työnantaja voi syyllistyä aika kalliiksi käyvään rikokseen.

        Työnantajan on huomioitava, että sairaus tai vamma voi aiheuttaa vaikkapa unettomuutta, joka on riski liikenteessä ja työsuorituksessa, ja fyysinen ja henkinen kipu vaikkapa verenpaineen nousua, mitkä aiheuttavat vaaran työntekijälle. Työnantajan etu EI ole kuluttaa loppuun työntekijöitään, koska veroina ja kuluina ja mahdollisina sakkoina ja korvauksina joutuu sitten maksamaan siitä. Plus työilmapiirin heikkeneminen ja epätoivotun työpaikan maine hyvien työntekijöiden keskuudessa - sana kulkee nykyään nopeasti.

        Joustavaa kohtelua ja erilaisuuden hyväksymistä muuttuvissa tilanteissa saava työntekijä jaksaa ja kykenee panostamaan työhönsä moninkertaisesti enemmän ja hyvä maine leviää. Tämän moni johtoon kuuluva unohtaa... ja seurauksista kärsii koko moni, jopa koko maan talous. Kestävää hyvinvointia syntyy vain sitä jakamalla, ei ahneesti kahmimalla, kummallekin osapuolelle. Muuten ollaan kohta ihan muun kulttuurin piirissä... kaikki!


    • 14+17

      Työnantajalle kelpaa kyllä muidenkin lääkäreiden kuin oman työterveyslääkärin lääkärintodistus. Näin velvoittaa laki. Mikäli työnantajasi väittää jotain muuta niin voit sanoa että tavataan käräjillä.

      • Leena.espoo1

        Hei,
        kerrotko mistä laista on kysymys. Minulta myös vaaditaan aina työterveyslääkärin todistus vaikka oma lääkäri olisi lähempänä.


      • Samanarvoiset
        Leena.espoo1 kirjoitti:

        Hei,
        kerrotko mistä laista on kysymys. Minulta myös vaaditaan aina työterveyslääkärin todistus vaikka oma lääkäri olisi lähempänä.

        Hei, en ole 14 17, enkä osaa sanoa lakia, mutta itselleni on intuitiivisesti ihan selvä asia, ettei työnantajalla ole minkään maailman valtuuksia mitätöidä lääkärintodistusta. Lääkärintodistus on lääkärintodistus, ne on kaikki lain edessä tasa-arvoisia, yhtä virallisia ja päteviä, ja on työnantajalla noussut vallanhimo pääkoppaan, jos ajattelee voivansa määrittää pätevät todistukset. (Onko kyse siitä, että työterveyslääkäri on saatu painostettua sopivasti firman ajattelutapoihin?)


      • heheheh

        työnantaja voi määrätä lääkärin, eli tässä tapauksessa työterveyshuolto, jonka laput vaan sit hyväksyy.laki ei muuta velvoita. turha käräjöidä häviät varmasti


      • follow the money
        Samanarvoiset kirjoitti:

        Hei, en ole 14 17, enkä osaa sanoa lakia, mutta itselleni on intuitiivisesti ihan selvä asia, ettei työnantajalla ole minkään maailman valtuuksia mitätöidä lääkärintodistusta. Lääkärintodistus on lääkärintodistus, ne on kaikki lain edessä tasa-arvoisia, yhtä virallisia ja päteviä, ja on työnantajalla noussut vallanhimo pääkoppaan, jos ajattelee voivansa määrittää pätevät todistukset. (Onko kyse siitä, että työterveyslääkäri on saatu painostettua sopivasti firman ajattelutapoihin?)

        "(Onko kyse siitä, että työterveyslääkäri on saatu painostettua sopivasti firman ajattelutapoihin?)"

        Tuli mullekin välittömästi mieleen. Tuossa ylempänä oli joku postauskin jossa niin väitettiin, eli että työterveyden naruja vetelee se työnantaja.

        Kukas sen työterveyslääkärin palkan maksaa?


      • barrikaadeille
        heheheh kirjoitti:

        työnantaja voi määrätä lääkärin, eli tässä tapauksessa työterveyshuolto, jonka laput vaan sit hyväksyy.laki ei muuta velvoita. turha käräjöidä häviät varmasti

        Jos näin on niin lakia pitää muuttaa ASAP.

        Vääriä lakeja ei ole syytä kunnioittaa niin paljon ettei tajuaisi niiden olevan väärässä.
        Ehkä tähänkin tulisi muutos jos tarpeeksi moni vaihtaisi työpaikkaa ja kun kysyttäisiin miksi, niin siinä kohtaa kun nostaa kissan pöydälle ja sanoo että syy on tuossa, ja kun tarpeeksi moni (hyvä ja arvostettu työntekijä) lähtisi lätkimään tuollaisten aivopierulakien takia niin vois alkaa työnantajapuolikin tarkistamaan asennettaan.

        Työntekijät taas vois kysellä tällaiset jo töihin mennessä ja ottaa vastaan VAIN jos asiat on kunnossa.

        Muutenkin työhaastattelut on ihan liikaa keskittyneet siihen että kelpaako työntekijä firmalle, kun työssäviihtyvyyden ja työtehon kannalta olisi olennaisen tärkeää että työntekijä VIIHTYY työpaikallaan ja kokee työyhteisön miellyttäväksi.

        Itse olen tehnyt aina sen mokan että suostun MIHIN TAHANSA että saisin töitä.

        Sitten sitä on löytänyt itsensä (hieman kärjistäen) jostain uusnatsien sotaleirikeskuksesta vaikka oonkin valveutunut humanisti ja punavihreä maailmanparantaja. :D

        Jos haastattelut olisivat parempia ja toimisivat tietoväylinä _kumpaankin suuntaan_ niin säästyttäisiin monelta rekrytointiflopilta...


      • kipee vai ei

        Ehkä kelpaa tai sitten ei. Työterveyslääkäri ja työnantaja saattavat tietää, että tietyt tyypit aina tarvittaessa hakevat sairaslomaa , jos on jotain tärkeempää tekemistä kuin olla töissä ( mökkihommia, hirvenmetsästystä, muutto, purjehdusreissu, koiranäyttelyä tms.) Siksi nämä lusmut haluavat mennä jollekin vieraalle lääkärille, jota olisi helpompi uunottaa jonkin keksityn sairauden takia.

        Työnantaja voi velvoittaa, että käydään työterveyslääkärillä, jos se on järjestetty ja siitä kerran joutuu maksamaan. Vain näiden muutamien epärehellisten takia.


      • ta ei määrää
        heheheh kirjoitti:

        työnantaja voi määrätä lääkärin, eli tässä tapauksessa työterveyshuolto, jonka laput vaan sit hyväksyy.laki ei muuta velvoita. turha käräjöidä häviät varmasti

        Ja vitut.

        Työnantaja ei voi määrätä millä lääkärillä käyt. Toki on näitä natsityönantajia, jotka haluaisivat määrätä montako kertaa minuutissa hengität. On myös näitä työntekijöitä, jotka kysyvät luvan siihen hengittämiseen.

        Minä kävisin sillä lääkärillä, jolle pääsisin nopeimmin ja helpoimmin. Lakien mukaan työnantajalle on kelvattava lääkärin kuin lääkärin kirjoittama sairauslomatodistus.


    • Yritteliäisyyttä!

      Täällä Suomessa ammattilliitot ovat huolehtineet työntekijöille niin hyvät oltavat, että niistä ei oltaisi valmiita edes näin huonoina aikoina joustamaan yhtään! Varsinkin suurimmat lusmut pitävät suurinta ääntä. Työntekijäpuoli yrittää mitata työnantajalta kaiken mahdollisen ulos mitä ikinä saa ja sitten itketään, kun tulee lomautuksia ja irtisanomisia. Ei työnantaja ole syypää työntekijän sairastumiseen lomalla ja tarvitse kärsiä sen takia, että lomaa siirretään, kun pitäisi töihin tulla. Työnantajaa sitoo tilaukset ja ne on hoidettava. Työnantaja on laskenut sen varaan, että tuotanto alkaa pyöriä täysillä, kun lomat on pidetty. Ei asiakkaalle parane mennä selittelemään, että " voi voi , ei voida nyt toimittaa tilausta ajallaan, kun työntekijät ovat siirtäneet lomaansa ". Itse olen siinä asemassa yrittäjänä, että olen päässyt kaikenlaisista lusmuista eroon ja nyt on hyvä ja yritteliäs porukka töissä ja kaikki puhaltavat yhteen hiileen! Hyvästä tuloksesta jaan työntekijöilleni bonukset tuloksen mukaan ja sana on levinnyt ja tulijoita olisi töihin koko ajan.
      Olen myös huolehtinut työntekijöideni terveydestä: on kunnollinen työterveyshuolto, johon sisältyy säännöllisesti erilaisia kuntoilutapahtumia, kuntoutusta ja erilaisia muita tapahtumia ja jonkinlainen huvitoimikuntakin, joka saa firmalta jonkin verran avustusta työntekijöiden virkistäytymisreissuille viikonloppuina ym...
      Jos työntekijät voivat huonosti, niin silloin he alkavat yrittää kaikenlaisia temppuja saadakseen sairaslomaa ja silloin ollaan hakoteillä.
      Jos työnantaja ja työntekijä koko ajan ajavat jääräpäisesti vain omia etujaan, niin ollaan koko ajan törmäyskurssilla ja " eri puolilla " ja yhteisen edun ajaminen unohtuu. Sen huomaavat asiakkaatkin ajan oloon. Kaiken pitää toimia joustavasti: yhteydet työnantajan, työntekijöiden ja asiakkaiden välillä! Mielestäni tämä taantuma on vain hyväksi: se karsii armotta lusmut ja riitapukarit pois firmoista. Samaten sitten sellaiset firmat, jotka eivät osaa hoitaa henkilöstöpolitiikkaansa ! Näin pitääkin olla, suojatyöpaikat ovat erikseen ja ne ovat vajaatyökykykyisiä varten.
      Hyvää joulun aikaa ja lopettakaa turhat valitukset molemmin puolin !

      • hölpönpölpön

        Käypä kokeilemassa yrittämistä Saksassa tai Ranskassa! Siellä työntekijän oikeudet ovat aivan eri universumista, kuin Suomessa. Potkutkin tulevat niin kalliiksi, että kannattaa pitää saikkuilijakin töissä ennemmin vuosikausia.


      • Yritteliäisyyttä !
        hölpönpölpön kirjoitti:

        Käypä kokeilemassa yrittämistä Saksassa tai Ranskassa! Siellä työntekijän oikeudet ovat aivan eri universumista, kuin Suomessa. Potkutkin tulevat niin kalliiksi, että kannattaa pitää saikkuilijakin töissä ennemmin vuosikausia.

        Huomenta sinullekin nimimerkki " hölpönpölpön " ! En tiedä oliko tuo positiivinen vai negatiivinen kannaotto kommenttiini? Kyllä minä tiedän millaista on olla yrittäjänä niin Saksassa kuin Ranskassakin, tosin vain yrittäjätuttavieni kautta. Ranskan lait ovat muutenkin aika nurinkurisia kuten vaikkapa Pariisin sadat tuhannet tyhjät vuokra-asunnot! Sama ilmiö hiukan, että huonoa vuokralaista ei saa millään ulos asunnosta eikä huonoa työntekijää ulos firmasta!
        Kyllä talouslama alkaa puristaa keski-Euroopassakin firmoja tiukemmalle. Onneksi täällä Suomessa on aika hyvä yrityskulttuuri ja näitä " ammattisairastajiakin " sentään harvassa. Hankala niistä täällä Suomessakin on eroon päästä. Ennemmin kannattaa kuitenkin maksaa isommatkin sakot, jotta pääsee tällaisista eroon. Jos työntekijä asennoituu niin, että sanoo " minulla on vielä 25 päivää PITÄMÄTTÖMIÄ sairaslomia ", niin ei liene hauskaa edes työtovereiden kuunnella sellaisia puheita!


      • 0mpelija

        Yritteliäisyyttä, sinun kaltaisiasi yrittäjiä tarvitaan Suomeen lisää.

        Ja työntekijöistä ne eettisimmät ja ahkerimmat ja yhteistä hyvää eniten ajattelevat ilahtuvat, kun sairaus sattuu lomalla; hehän lyövät kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja työnantaja säästää rahaa. Ahneet ja laiskat taas ajattelevat päinvastoin.

        Minulle ei tule kuin se viissatanen Kelalta, ja sekin otetaan pois jos sairastun ja jos kerron heille, että olen sairastunut. Sairauskorvauksen sitten saa, jos saa. Olisin kovasti kiitollinen, jos löytäisin työpaikan. Entisenä yhden hengen yrittäjänä ymmärrän työpanoksen luotettavuuden arvon.


      • meppi61

        Hienosti kirjoitettu! Tässä kiteytyy erinomaisesti ajatus hyvästä toiminnasta sekä työnantajan että tekijän kannalta! Hyvää Joulua!!


      • Samaa miältä

        Ni. Antakaa työnantajan kääriä rauhassa rahansa, älkääkä ruikuttako senkin rupusakki, jos vähän jostakin sattuu.


      • Ota selkoa asiasta!
        0mpelija kirjoitti:

        Yritteliäisyyttä, sinun kaltaisiasi yrittäjiä tarvitaan Suomeen lisää.

        Ja työntekijöistä ne eettisimmät ja ahkerimmat ja yhteistä hyvää eniten ajattelevat ilahtuvat, kun sairaus sattuu lomalla; hehän lyövät kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja työnantaja säästää rahaa. Ahneet ja laiskat taas ajattelevat päinvastoin.

        Minulle ei tule kuin se viissatanen Kelalta, ja sekin otetaan pois jos sairastun ja jos kerron heille, että olen sairastunut. Sairauskorvauksen sitten saa, jos saa. Olisin kovasti kiitollinen, jos löytäisin työpaikan. Entisenä yhden hengen yrittäjänä ymmärrän työpanoksen luotettavuuden arvon.

        Ja höpöhöpö. Ei sitä 500€/kk oteta sulta pois sairastamisen takia, kunhan käyt rehellisesti hakeen sairaslomaa. Mutta jos et haekkaan sairaslomaa ja sen takia et voikkaan aloittaa työntekoa, kun oletkin sairaana, niin tilanne on eri. OTA NIISTÄ ASIOISTA SELVÄÄ!


    • jousta pois

      "Täällä Suomessa ammattilliitot ovat huolehtineet työntekijöille niin hyvät oltavat, että niistä ei oltaisi valmiita edes näin huonoina aikoina joustamaan yhtään! "

      Joustoista puhuvat yritys- ja etujärjestöjohtajat saisivat itse olla esimerkkiä näyttämässä eli joustaisivat ENSIN omissa palkoissaan ja muissa saavutetuissa eduissa!
      Ja yritykset saisivat joustaa voiton tavoitteluissaan ja kuluttajahintojen nostossa.
      "Joustavuus" on kiva sana mutta se pitää sisällään muitakin joustoja kuin duunarien joustamisen.
      Ja valtiovaltakin saisi joustaa siinä ettei keksi uusia veroja eikä korota vanhoja veroja.
      Ja nämä kasvu-ura ideologitkin saisivat joustaa näissä omissa kasvutavoitteissaan! Tätä joustoako haluat? Näinhän nyky Suomessa on koko ajan tehtykin - ne todelliset kasvuluvut kokoajan pienentyy lopuksi edessä on pysyvät negatiivisen kasvun ajat.

      • Yritteliäisyyttä !

        Vielä vastaan nimimerkille " jousta pois ", että puhut kyllä asiaa. Minä ehkä puhuin enemmän pienyrittäjän kannalta. Ei tietenkään ole oikein, että vain työntekijät joustavat, vaan kyllä suuryritysten johtajienkin tulisi näyttää esimerkkiä joustamisessa.
        Pörssiyhtiöt ovat sitten vielä asia erikseen: niissä pitää johtoportaan ajatella osakkeenomistajien etua ja tuottaa voittoa mahdollisimman paljon ! Muuten ei voi jakaa osinkoa ja osakkeiden hinnat putoavat. Pörssiyhtiöt ovatkin aivan oma maailmansa ja niissä johtajille maksetaan suuria provisioita mitä enemän saneeraavat työväkeä ulos firmasta! Tälle asialle eivät näytä voivan ammattiliitotkaan mitään.
        Puhumattakaan sille, että voittoja kierrätetään joidenkin Luxemburgin tai Jerseyn, Guernseyn tai jonkin muun veroparatiisin kautta!
        Suomikin on taantumassa, mutta ei tässä oikeasti vielä mitään hätää ole. Olen elänyt 1960- luvun ja ollaan vielä paljon paremmassa jamassa nyt, ja silloinkin tultiin hyvin toimeen.
        Suurin ongelma onkin velkaantuminen: niin yktyiset ihmiset kuin monet yrityksetkin ottivat hyvinä aikoina isoja velkoja luottaen jatkuvaan talouskasvuun, että nyt se on räjähtämässä kasvoille ! Konkurssit ja palkanalennukset pitää vain joskus hyväksyä!
        Ei yrittäjäkään voi tyhjästä palkkoja maksaa ellei rahaa tule firmaan.
        Monet pienyrittäjät ovat tehneet kuukausimääriä työtä ilman palkkaa, jotta ovat pystyneet maksamaan edes työntekijöidensä palkat.


    • Kyl vöi

      Kyl vöi öllä lömällä väikkä löppyelämän jös hälyy!

      • nhiuf

        Sairasloman määritelmä on se ettei ole kyvykäs työhön. Jos se aiheuttaa kohtuutonta haittaa tuotannolle, niin kyseinen yrittäjä pyörittää toimintaansa huonosti. Pitäisi varautua myös varatyövoimaan tuotantopiikkien ajaksi. Pätee myös muillakin aloilla, esim. Sairaalat. Kun nyt kumminkaan ei ole kysymys mistään rakettitieteestä, niin korvaavaa työvoimaa löytyy varmasti. Etujärjestöt ovat muodostuneet välttämättömäksi vastapuolen ahneuden takia, muuten työnantajat yksipuolisesti päättäisivät pelisäännöistä.
        Vaikka kuin olisit yrittäjä, niin osa kokonaisuutta on työntekijäsi. Eli et yksin pysty pyörittämään 10 ihmisen firmaa. Myös työntekijöiden hyvinvointi ja sairasajan palkat on tärkeitä. Se että lomaa saa siirrettyä sairauden takia on inhimillistä. Ihminen joka tekee niin sanotusti 7-16 joka arki, niin ei siinä paljon lomapäiviä ole vuodessa. Kyllä sen lomansa haluaa viettää terveenä.
        Muista yrittäjä että itsehän otit riskisi, elä sen mukaan. Et voi vaatia palkansaajilta samanlaista työpanosta minkä itse ehkä joudut antamaan!!!
        Se on hyvä terveen yhteiskunnan kasvulle tärkeä asia että perheet saavat äitiys ja isyysloman, vaikka kuinka lapset olisi vahinkoja tai suunniteltuja. Pitää myös muistaa silloinkin ihmisten hyvinvointi ja toimeentulo. Tässä maailmassa on muutenkin jo liian rahakeskeinen ajattelutapa. Ei tämä elämä ole pelkästään rahan perässä juoksua hulluuteen asti - kyllä siinä tarvitaan elämään perheiden kanssa ja onnellisuutta myös.
        Sama asia pätee työttömiin. Työttömän status on työtön ja sairastuessa sairas. Se tarkoittaa ettei ole kyvykäs vastaan ottamaan työtä - Eli lääkärin tulee kirjoittaa sairaslomaa, ettei hankitut etuudet mene sairastellessa. Se on myös meidän työvoimalakiin kirjoitettu.


    • Yhteys ammatti liiton luottamus mies tai jos et kuulu liittoon niin työpaikan työsuojelu asiamieheen tai läänin työsuojelu tarkastajaan

      • yhdys sanat

        unohtu sulta Jumala tai Lenin!


    • Valesairaslamalla

      Lääkäri on valansa vannonut ja hänelläkin on tietyt lainkin määräämät
      velvollisuutensa virkaansa hoitaessa myös tietty ammattiylpeys, moraali jne..
      Sairaus täytyisi käsitellä täysin eriasijana kun mahdollinen työnantajan komentelu vaikka laskun maksaja on muka aina..
      Sairaan olisi syytä saada aina sairaslomaa valesairaan ei milloinkaan edes valelääkäriltä.
      Mutta oletusarvona entäs jos paranee jo seuraavana iltana ja saa
      vaikkapa viikonverran saikkua?
      Kuka sitten korvaa ja kelle terveenä oleskelun sairaslomalla vaikka onkin vuosilomalla?

      • gersonisti

        Niin, lääkäri on vannonut edistävänsä kaikessa suurimpien lääkefirmojen omistajan, Rockefellerin suvun taloudellista etua, ja luvannut olla suosittelematta mitään sellaista sairauden ehkäisyä tai parannuskeinoa, mikä olisi kansalaiselle ilmaista tai josta ei tulisi tarpeeksi voittoja Rockefellerille, allopaattisen sairausteollisuuden epäjumalalle ja diktaattorille. Kuunnelkaapa Eustace Mullinsin puhe 'Death by Injection', tai lukekaa hänen samanniminen kirjansa.


    • täälläkin

      Minun käsittääkseni lääkäri tulkitsi oikein, että jos on lomalla niin ei silloin tarvitse sairaslomaa. Olen minäkin usein sairastellut lomani aikana, mutta eipä ole tullut mieleenkään lähteä hakemaan sairaslomaa loman aikana. Minut jopa irtisanottiin 15 vuotta kestäneestä työsuhteesta ollessani sairaslomalla, vaikka jotkut sanoivat minulle, että niin ei voi tehdä. Niinkin VOI tehdä. Monet vain luulevat, että sairaslomalla olevaa ei saisi irtisanoa. Mistä lie tullut moinen käsitys? Usein stressi laukaisee sairauden juuri siinä vaiheessa kun paineiden pitäisi helpottua. Siksi moni sairastuu juuri lomansa aikana tai juuri silloin kun loma on alkamassa. Se vain menee niin.

    • Parempi tapa

      Kuulostaa erikoiselta ja varsin ikävältä. Meillä työnantaja onneksi ymmärtää että loman on tarkoitus olla nimenomaan LOMAA ja jos makaa kotona sairaana niin se ei tosiaan ole sitä oikeaa rentouttavaa lomaa jolla ladataan akkuja.

      Meillä homma menee niin että jos sairastuu vuosiloman aikana, pitää 48 tunnin kuluessa lähettää työnantajalle lääkärintodistus. Työnantaja sitten peruu ne vuosilomapäivät jtoka lääkärintodistus kattaa, ja muuttaa ne sairauslomapäiviksi. Kyseisen työntekijän vuosilomakiintiö siis kasvaa vastaavasti ja hän voi sitten ottaa ne pitämättä jääneet vuosilomapäivät lomana myöhemmin (toki ajankohta pitää sopia työnantajan kanssa).

      Ja meillä ei todellakaan ole niin kuin nimimerkki "ahävhäää" kuvaili, eli työnantajalla olisi oikeus perua loput lomapäivät sairasloman takia. Onkohan tuollainen systeemi kovinkin tavallista? Ei kuulosta ihan lailliselta.

    • Kannataalukea
    • bzz,bzz,bzz..huonoa

      Onpas outoja juttuja!?
      Mutta, itsellä kävi seuraavaa. Putosin keittiöjakkaralta ja mursin värttinäluuni ja kyynärpääni. Käsi kokokipsissä 5 viikkoa. Saikkua myös, samanverran.
      Jouduin kuitenkin käymään muun vaivan vuoksi tt-lääkärillä..Siinä lopussa kyseinen tt-lääkäri kysyi minulta: "Mies jaksat töissä"?? Olin niin ällikällä lyöty, etten saanut kuin soperrettua; että OLEN edelleen sairauslomalla!! (Kun en saa itseäni edes puettua kunnolla! ¤%¤, mitä valopäitä!)
      Tuli nähtyä taas kerran tämän yksityisen lafkan meidän kaupungin tt-lääkäreiden ammattitaito ja empatia, vai, ovatko nämäkin työnantajan "pyyntöjä" toteuttamassa! BTW: Olen varastotöissä!!

      Työskentelen isossa firmassa ja työpaikka toisella paikkakunnalla. Saamme kuitenkin tt-palveluja käyttää omalla paikkakuntamme yksityisasemalla.

      Eräs esimerkki sairauslomien pituudesta tuli viime vuonna. Sairastuin flunssaan kuin kollegani myös, joka asuu samalla paikkakunnalla, kuin työpaikka sijaitsee. Kävimme molemmat lääkärissä. Minä sain PÄIVÄN saikkua ja valohoitoa, ei antibioottia, ja hän 1 viikon.
      Arvatkaapa, kumpi parani nopeammin? Minä vai kolleegani? No, kolleegani.Oli terve sen viikon jälkeen kun sai antibiootin, itse sairastin flunssaani 3kk, erinäisillä jälkitaudeilla höystettynä, mitkä veivät minut totaalisesti sängyn pohjalle!
      Saikulla olin näistä yhteensä yli 3viikkoa, valitettavasti.

    • dingbanz

      Kannattaa ottaa lopputili niin ei tarvitse mennä lainkaan töihin ei edes terveenä ja voihan sitä työnantajaakin ruveta vituttamaan tuskin siitä mitään bonuksia saa.

    • vuosiloma...

      Kun täällä puhutaan kovaan ääneen lomalla sairastelusta ja siitä että loma on lepäämistä varten.
      Eikös silloin pidä todellakin levätä, mökin korjaus, kunnostus ja rakennus ei ole lomaa.
      Monet painavat pimeitä hommia lomilla, onkos se oikein.

      Mullakin yksi työntekijä tuli lomilta töihin ja heti joutui sairaslomille rasitusvamman takia.
      Täyttyiköhän tuossa loman keskeinen ajatus?

      Kun nyt tuo loman siirto sairauden takia on mahdollista niin eikös anneta työnantajalle oikeus kieltää myös työnteko lomilla?

      Pahimmillaan käy niin että lomillaan pimeitä töitä tehnyt loukkaa itsensä ja hakee sairauslomaa jolloin työnantaja maksaa sairausajan palkan ja lomat saa korvata myhemmin.
      Eikö tunnu vähän hullulta?

      • dgs f gshrth

        Tuohon auttaa se, että loman siirtoa pyytänyt joutuu palaamaan lomalta sairaspäivien jälkeen ja pitämään loput lomasta työnantajalle sopivampana aikana. Jos on tullut sovittua pimeitä töitä, ne nyt sitten vaan on siirrettävä nekin.


      • KOMMENTZ
        dgs f gshrth kirjoitti:

        Tuohon auttaa se, että loman siirtoa pyytänyt joutuu palaamaan lomalta sairaspäivien jälkeen ja pitämään loput lomasta työnantajalle sopivampana aikana. Jos on tullut sovittua pimeitä töitä, ne nyt sitten vaan on siirrettävä nekin.

        Oikeus sairausajan palkkaan

        Työntekijän esittämää lääkärintodistusta pidetään pääsääntöisesti riittävänä selvityksenä hänen sairausajan palkkaan oikeuttavasta työkyvyttömyydestään. Jos työnantaja epäilee todistuksen luotettavuutta, hän voi vaatia työntekijältä lisäselvitystä taikka poikkeuksellisesti osoittaa työntekijän kustannuksellaan tietyn lääkärin lisätutkimuksiin (KKO 1993:150). Ilman tällaisia lisätoimenpiteitä työnantaja ei voi olla hyväksymättä työntekijän esittämää lääkärintodistusta (TT 1992-78, TT 1998-54). Työkyvyttömyyden syyllä ei ole merkitystä sairausajan palkkaoikeuden kannalta lukuun ottamatta työntekijän omaa tahallisuutta tai hänen törkeää huolimattomuuttaan. Sairauden perusteena voi olla esimerkiksi uupumus- ja jaksamattomuustila (exhaustio-diagnoosi, ks. esim. TT 1997-61, TT 1998-74 ja TT 2000-33).

        Sairausajan palkanmaksu perustuu työsopimuslain nojalla työnantajan työntekijältä erikseen vaatimaan työnantajan luotettavana pitämään selvitykseen työntekijän työkyvyttömyydestä. Selvityksen luotettavuutta ei sidota pelkästään lääkärintodistukseen (ks. myös TT 1982-100). Esimerkiksi työntekijän vahingoittuminen työtapaturmassa ja siitä seuraava päivän poissaolo on työnantajalle yleensä selvää ilman lääkärintodistustakin. Myös erilaisten epidemioiden aikana taikka jos lääkäripalveluja ei ole riittävästi saatavilla, yleensä työterveyshoitaja tai terveydenhoitaja voi antaa tutkimuksensa perusteella luotettavan sairauslomatodistuksen tavallisesti enintään kolmeksi päiväksi kerrallaan.

        Velvollisuus maksaa sairausajan palkka kuuluu työmarkkinajärjestöjen sopimusoikeuden piiriin (TSL 13:7). Näissä sopimuksissa on erilaisia määräyksiä myös muun muassa lääkärintodistusten pyytämisestä ja työntekijän velvollisuudesta osallistua työnantajan nimeämän lääkärin tarkastukseen.

        Sairausajan palkanmaksuvelvollisuus perustuu käytännössä sekä asiasta työnantajalle viipymättä tehtyyn ilmoitukseen että vaadittaessa esitettävään luotettavaan selvitykseen. Jos työnantaja nimeää kyseisen lääkärin, sopimusten mukaan työnantaja maksaa myös tämän lääkärin antaman todistuksen hankkimiskustannukset. Ilmoituksen tarkoituksena on sekä tiedonsaanti poissaolosta että myös työnantajalle näin syntyvä mahdollisuus tarvittaessa selvittää poissaolon syy. Jos työnantaja on kuitenkin ennalta ilmoittanut, ettei sairaslomatodistusta tarvita, ei sitä voi myöhemmin vaatia edellytyksenä sairausajan palkan maksamiselle (VHO 8.11.1995 S 95/91).


      • CONSENSUS
        KOMMENTZ kirjoitti:

        Oikeus sairausajan palkkaan

        Työntekijän esittämää lääkärintodistusta pidetään pääsääntöisesti riittävänä selvityksenä hänen sairausajan palkkaan oikeuttavasta työkyvyttömyydestään. Jos työnantaja epäilee todistuksen luotettavuutta, hän voi vaatia työntekijältä lisäselvitystä taikka poikkeuksellisesti osoittaa työntekijän kustannuksellaan tietyn lääkärin lisätutkimuksiin (KKO 1993:150). Ilman tällaisia lisätoimenpiteitä työnantaja ei voi olla hyväksymättä työntekijän esittämää lääkärintodistusta (TT 1992-78, TT 1998-54). Työkyvyttömyyden syyllä ei ole merkitystä sairausajan palkkaoikeuden kannalta lukuun ottamatta työntekijän omaa tahallisuutta tai hänen törkeää huolimattomuuttaan. Sairauden perusteena voi olla esimerkiksi uupumus- ja jaksamattomuustila (exhaustio-diagnoosi, ks. esim. TT 1997-61, TT 1998-74 ja TT 2000-33).

        Sairausajan palkanmaksu perustuu työsopimuslain nojalla työnantajan työntekijältä erikseen vaatimaan työnantajan luotettavana pitämään selvitykseen työntekijän työkyvyttömyydestä. Selvityksen luotettavuutta ei sidota pelkästään lääkärintodistukseen (ks. myös TT 1982-100). Esimerkiksi työntekijän vahingoittuminen työtapaturmassa ja siitä seuraava päivän poissaolo on työnantajalle yleensä selvää ilman lääkärintodistustakin. Myös erilaisten epidemioiden aikana taikka jos lääkäripalveluja ei ole riittävästi saatavilla, yleensä työterveyshoitaja tai terveydenhoitaja voi antaa tutkimuksensa perusteella luotettavan sairauslomatodistuksen tavallisesti enintään kolmeksi päiväksi kerrallaan.

        Velvollisuus maksaa sairausajan palkka kuuluu työmarkkinajärjestöjen sopimusoikeuden piiriin (TSL 13:7). Näissä sopimuksissa on erilaisia määräyksiä myös muun muassa lääkärintodistusten pyytämisestä ja työntekijän velvollisuudesta osallistua työnantajan nimeämän lääkärin tarkastukseen.

        Sairausajan palkanmaksuvelvollisuus perustuu käytännössä sekä asiasta työnantajalle viipymättä tehtyyn ilmoitukseen että vaadittaessa esitettävään luotettavaan selvitykseen. Jos työnantaja nimeää kyseisen lääkärin, sopimusten mukaan työnantaja maksaa myös tämän lääkärin antaman todistuksen hankkimiskustannukset. Ilmoituksen tarkoituksena on sekä tiedonsaanti poissaolosta että myös työnantajalle näin syntyvä mahdollisuus tarvittaessa selvittää poissaolon syy. Jos työnantaja on kuitenkin ennalta ilmoittanut, ettei sairaslomatodistusta tarvita, ei sitä voi myöhemmin vaatia edellytyksenä sairausajan palkan maksamiselle (VHO 8.11.1995 S 95/91).

        mITEN SELVITÄT

        http://www.erto.fi/tyosuhdeopas/sairausajan-palkka


    • Surunkyynel-siskot

      Miksi terveydenhuolto-ala toimi Jonna-nimi palvontana?
      Ulkonäön käyttäminen, naisen sukupuolen halventaminen

      Pyritkö tahallisesti, fasistiseen lasten surmaamisen oikeuttamiseen?
      oikeusjärjestelmän ulkopuolella syntyneiden mitalijärjestelmä

      Miksi vakuutus-yhtiössä työskentelee ulkoisessa, feminismissä oleva nainen?
      Ihmisen kuljettaminen tajuttomana, halventamiseen, seurailemiseen vahingoittaen
      Tai väkivallan tekoon, pyrkien, fasistisesti, halventaen, sisaria, pakkotyössä pitäen

      Ja mitkään Wrestelerit eivät saa työskennellä lastentarhassa, sairaanhoitaja-lapsinakaan. Mieheni katosi pian, Wrestelerin ilmestymisen jälkeen, jopa jouluksi kokonaan. Hän vaipui ihan koomaan. Hän lentelee täällä, tilaamassanne ohjelmassa, väestönsuojelun, väestöntiheytenä, sen ohjelmana, koska olette ilmoittamatta sen erityis-psykopatiaksi, painostamisen oikeuttamiseen, erilaisissa reinkarnaatioissa: Oletteko ylpeitä tekemisistänne? Hän enkeli: poissa. Hänen hoitoonsa unohditte, että ohjelmaan, jota teitte hänelle sairaalassa, on myös neurologia, ei ihmisen tuhonta, vaan psyykkisen kivun tuotto-kielto, transvestisminne aiheuttamiseen, perheen tuhoamisen, teloituksen oikeuttamiseen, ja naisen sukupuolen halventamisen kielteisyys-ohjelma, jota oikeusjärjestelmä ei ole.
      -Koska teillä on käytössä jatkuva transvestisminne, eivät perheemme tue teitä enään.
      Teema, ulkoisen feminismin oikeutuksen pyynnöstä, ei ole vampirismiksi, joksi pyrkimystä oman tulevaisuuden luomisesta, usein kutsutaan, sairaanhoitajanlapselle raiskautumisen pyrkimyksen takia, edelleen vain itseään varten, tulevaisuuden luomiseksi.
      Ja kenen työ tämän alueen lapsenkasvatus on?
      Entä aviomieheni voitko kertoa: Millaisella väestönsuojelun ohjelman alueella, perheidemme ei tarvitse työskennellä lapsena?
      Entä aviomieheni, voiko hän kertoa: Miten väestönsuojeluohjelman-alue, jolla työskentelin, kohteli, häntä ja perhettäni, pakonalaisena pitäen, pakkomieltein?
      Tämä on syksy: 2002, kohtuuttoman pienen asumisen osalta

      Etunimi, esikois-lapsi: Sini

      Väärän albinismin muodon rakentaminen, ja sen käyttö, ' mm. seksorjien myymisenä, vain ulkoisen vuorovaikutuksen käyttämiseen, naisen ulkonäön tuhoten, pelkästään sosiaalityöntekijän lapselle, hänen palvomisekseen.
      Kodin kuvalehti: Nro. 19 Family fresh-mainos, oletko tehnyt tätä raivon ja aggression oikeuttamiseksi taas lapsettomuutta käyttäen, rauhanomaisuuden sijasta?
      Tapa: Sosiaalityöntekijälapsen palvonta, hänelle hoidon hakeminen
      Väestönsuojelun alue: Tapa narsismin silmänosan purku, hänen hoitonsa etsimisenä pakkotyöksi, ulkoisen vuorovaikutuksen käyttämisenä, vankina pitääkseen, häkin tavoin eristettynä, läheisyydenkyvyttömyyden palvontana, hänen arjessa jaksamisensa turvaksi.
      Eli tällaista ei tehdä!
      ' mm. omaan egoismiin turvautuminen, ulkoinen, epävarmuus, hyökkäävä, raivo
      hypnoosittomuus


      Että hyvää joulua vaan teillekin!
      Miten teiltä puuttuu vierihoidon-ohjelma?
      Nainen: En minä sitten mene töihin, enään.
      Kohdallani ollaan tosiaan menossa, ettei nainen työskentele enään.

      • Ei avioita: Siskot

        Käsitätkö miten et toimi, fasistisesti täällä enään?

        Ulkopuolinen nainen, ulkoinen feminismi: Mä olin myynyt, seksiorjia Ylivieskaan.

        Ja hänen hoitonsa ohjelmaan: on hoito, mutta erillisenä, ohjelmana, ihmisen sisin.
        Jotta hän paranisi, ulkopuolisen tekemänä.
        Häntä ei saa erityisesti seurailla.
        Häntä ei saa erityisesti, kohdella, osallistumatta, persoonakehitys-ohjelmaan.
        Häntä ei saa erityisesti, pitää, osallistumattomuudella, lapselleen hoidon etsimisenä, persoonakehitys-ohjelmaan: tulevaisuus, ilman väestöntiheyttä joka on väestöntiheydettä, ja siksi turha, toimintanne takia.
        Eli kukaan ei tue tällaista rauhanomaisuuden puuttumista, todellisuudeton, a-virukseton.


        Jatketaanko tästä aiheesta, mitä ette halua tehdä työssä?

        He ovatkin syytteessä, haureudesta, avioliiton halventamisena.
        ' mm. sairaanhoito-työ, ja oman perheen teloitukseen pyrkiminen
        ' mm. lasten kasvun ja kehityksen olosuhteiden rakentamatta jättäminen, muille kuin sairaanhoitajien lapsille

        > Ei sitten.
        Eli tässäkään kuussa ei syntynyt lapsia.
        7-päiväälehti, kuvasarjoin: Viime viikon numero: Nro. 50 ja nro. 27.11. -3.12
        Artikkeli: "Vasen silmäni poistettiin."
        Artikkeli: "Anni Lippet-piirros-sarja", ja "Olin ensi kertaa lentokoneessa."
        Ymmärrätkö miksi koskaan ei tueta, sairaanhoitajanlapselle raiskautumista?

        Lause alueelta: Me luultiin, että siisteydestä....
        Pakkotyö edelleen: Miehen keräämät lehdet, sotkimalla, ulkoisen vuorovaikutuksen-hoidon takaamiseksi, sosiaalityöntekijänlapsen palvomista ajatellen, häkissä vankina pitäen, kadulla asuttaen, hänen arjessa jaksamisen turvaksi.
        Mieshenkilö: Halusin testailla hävittämistä, se onkin kielletty, seksiterapiasta.
        ' mm. väkivalta-teon harhan ylläpitäminen, väkivaltateon tekemisen oikeutus, väkivalta-harhan pitkä-aikaisuuden ylläpitäminen, seksiterapian laiminlyönnit, psykoottisesti, samanaikaisesti uskonnollisena pakkomielteenä syrjintä, vahingontekemiseen, vahingoittamalla väkivallalla
        Teema: Vaeltamalla nuolentoihin

        -Niin, mutta kun ne käyttääkin tämän mun syytteenä...
        Tiedätkö mitä?
        "Me käymme Hilli Teija teurastamisella samantien."
        Mieshenkilö, lääkäri, ulkopuolinen omainen

        Aviomies, Jori, ja Sini: Ei me oteta sellaista.
        - Emme me ota sellaista.
        Käsitättekö miksi hänellä ja Sinillä ei ole lapsia.
        Väestönsuojelu-ohjelman, alueen asukkaat: "Me luultiin, että siisteydestä."
        Edelleen seuraillessaan.
        Käsitätkö miksi te ette saa synnyttää tervettä lasta?
        ' mm. lapsiraskauksien aiheuttaminen, mitalijärjestelmättömyys, heijasteeton, painostaminen, Mira-kehitysvammainen, keskeneräinen eläin-ihminen, rankaisemisen palvominen
        Psyykkisen kivun tuottamisen kieltona, uskontona, ei saa luoda ryhmä-yhteisöjä.
        Psyykkisen kivun tuotto-kielto, on yhteisön henkilökohtaisen elämän, yksityis-elämän turvaamiseksi, myös globaalin perimän osin, jota neurologiassa tehdään, tuhonnan, hypnoosillisuudella, terrrorisminkin ehkäisemiseksi, ja näin ympäristö ja turvallisuus-aihein seksityönä ja sen hypnoosillisina muotoina, myös muita kuin itseä varten, ulkoisin läheisyydenkyvyn, ja hyvinvoinnin jo turvallisuudentunteen avulla. Myös muiden maiden valtioille! Ulkoisen kauneuden arvomaailman säilyttämsieen.

        "Ulkopuolinen, mieshenkilö, hektinen, läheisyydenkyvyttömyys: Harmi, että he ovat naimissa.
        - Voi harmi, ettemme ole, ettei olla naimisissa, tarvittaessa, syynä pakkotyö. "
        Voi harmi.

        Jatketaanko tästä?
        Millaisia tapoja sä olitkaan järjestänyt hoito-työhön, katkaisu-hoitoyksiköin, päihde-huoltona?
        Oletteko te vieläkin sairaita? Etsitte väestönsuojelun työntekijää....!
        Sananavaus: "Älä paskantele, Wresteri-pumputteluasi."
        Vakuutus-yhtiössä ei saa pitää naista töissä, ulkoisena feminsiminä.


      • pöpilään nyt
        Ei avioita: Siskot kirjoitti:

        Käsitätkö miten et toimi, fasistisesti täällä enään?

        Ulkopuolinen nainen, ulkoinen feminismi: Mä olin myynyt, seksiorjia Ylivieskaan.

        Ja hänen hoitonsa ohjelmaan: on hoito, mutta erillisenä, ohjelmana, ihmisen sisin.
        Jotta hän paranisi, ulkopuolisen tekemänä.
        Häntä ei saa erityisesti seurailla.
        Häntä ei saa erityisesti, kohdella, osallistumatta, persoonakehitys-ohjelmaan.
        Häntä ei saa erityisesti, pitää, osallistumattomuudella, lapselleen hoidon etsimisenä, persoonakehitys-ohjelmaan: tulevaisuus, ilman väestöntiheyttä joka on väestöntiheydettä, ja siksi turha, toimintanne takia.
        Eli kukaan ei tue tällaista rauhanomaisuuden puuttumista, todellisuudeton, a-virukseton.


        Jatketaanko tästä aiheesta, mitä ette halua tehdä työssä?

        He ovatkin syytteessä, haureudesta, avioliiton halventamisena.
        ' mm. sairaanhoito-työ, ja oman perheen teloitukseen pyrkiminen
        ' mm. lasten kasvun ja kehityksen olosuhteiden rakentamatta jättäminen, muille kuin sairaanhoitajien lapsille

        > Ei sitten.
        Eli tässäkään kuussa ei syntynyt lapsia.
        7-päiväälehti, kuvasarjoin: Viime viikon numero: Nro. 50 ja nro. 27.11. -3.12
        Artikkeli: "Vasen silmäni poistettiin."
        Artikkeli: "Anni Lippet-piirros-sarja", ja "Olin ensi kertaa lentokoneessa."
        Ymmärrätkö miksi koskaan ei tueta, sairaanhoitajanlapselle raiskautumista?

        Lause alueelta: Me luultiin, että siisteydestä....
        Pakkotyö edelleen: Miehen keräämät lehdet, sotkimalla, ulkoisen vuorovaikutuksen-hoidon takaamiseksi, sosiaalityöntekijänlapsen palvomista ajatellen, häkissä vankina pitäen, kadulla asuttaen, hänen arjessa jaksamisen turvaksi.
        Mieshenkilö: Halusin testailla hävittämistä, se onkin kielletty, seksiterapiasta.
        ' mm. väkivalta-teon harhan ylläpitäminen, väkivaltateon tekemisen oikeutus, väkivalta-harhan pitkä-aikaisuuden ylläpitäminen, seksiterapian laiminlyönnit, psykoottisesti, samanaikaisesti uskonnollisena pakkomielteenä syrjintä, vahingontekemiseen, vahingoittamalla väkivallalla
        Teema: Vaeltamalla nuolentoihin

        -Niin, mutta kun ne käyttääkin tämän mun syytteenä...
        Tiedätkö mitä?
        "Me käymme Hilli Teija teurastamisella samantien."
        Mieshenkilö, lääkäri, ulkopuolinen omainen

        Aviomies, Jori, ja Sini: Ei me oteta sellaista.
        - Emme me ota sellaista.
        Käsitättekö miksi hänellä ja Sinillä ei ole lapsia.
        Väestönsuojelu-ohjelman, alueen asukkaat: "Me luultiin, että siisteydestä."
        Edelleen seuraillessaan.
        Käsitätkö miksi te ette saa synnyttää tervettä lasta?
        ' mm. lapsiraskauksien aiheuttaminen, mitalijärjestelmättömyys, heijasteeton, painostaminen, Mira-kehitysvammainen, keskeneräinen eläin-ihminen, rankaisemisen palvominen
        Psyykkisen kivun tuottamisen kieltona, uskontona, ei saa luoda ryhmä-yhteisöjä.
        Psyykkisen kivun tuotto-kielto, on yhteisön henkilökohtaisen elämän, yksityis-elämän turvaamiseksi, myös globaalin perimän osin, jota neurologiassa tehdään, tuhonnan, hypnoosillisuudella, terrrorisminkin ehkäisemiseksi, ja näin ympäristö ja turvallisuus-aihein seksityönä ja sen hypnoosillisina muotoina, myös muita kuin itseä varten, ulkoisin läheisyydenkyvyn, ja hyvinvoinnin jo turvallisuudentunteen avulla. Myös muiden maiden valtioille! Ulkoisen kauneuden arvomaailman säilyttämsieen.

        "Ulkopuolinen, mieshenkilö, hektinen, läheisyydenkyvyttömyys: Harmi, että he ovat naimissa.
        - Voi harmi, ettemme ole, ettei olla naimisissa, tarvittaessa, syynä pakkotyö. "
        Voi harmi.

        Jatketaanko tästä?
        Millaisia tapoja sä olitkaan järjestänyt hoito-työhön, katkaisu-hoitoyksiköin, päihde-huoltona?
        Oletteko te vieläkin sairaita? Etsitte väestönsuojelun työntekijää....!
        Sananavaus: "Älä paskantele, Wresteri-pumputteluasi."
        Vakuutus-yhtiössä ei saa pitää naista töissä, ulkoisena feminsiminä.

        Kappas, mielipuoli. Ei mitään tolkkua tuosta saa. Ismi ismi ismi ismi..


    • roihei

      Alkakaa valittajat yrittäjiksi, niin ei tarvitse tapella sairaus eikä muistakaan lomista.

      • bzz.bzz.bzz...huonoa

        On yrittäjänäkin oltu,että tiedän, mitä se on; mutta pointti on se, että sovitut pelisäännöt PITÄISI pitää. JOS on sovittu, et sairausloma siirtää lomaa, niin mikä siinä voi lekurilla olla niin vaikeata ymmärtää?
        Loma on rentoutumista varten, sairausloma on tarkoitettu paranemiseen.
        JA, kyllä itsellä on aika vahva tuntuma, että ta:jat ovat ottaneet "lääkärin roolin", eli keskustelevat keskenään potilaan sairauksista, vaikka tällaisen pitäisi olla kiellettyä??


    • hohhijaa

      prkl jos tuommosessa pitää työnantajan ruveta ämpyilee nin "sairastut" nyt töissä mystisesti uudelleen..sairasloman saa aina kun vaa sanoo ettei oo työkykynen..

      • Salailusta-Sinde

        Entä se permanentti-aihe?
        ' mm. teema: Salomon-siskojen käyttäminen, henkilötietojen vääristelynä terveydenhuolto-liittona , mieltymyksenä lastensurmaaminen ja sen järjestely: yksityisen äiti-suhteen käyttämisen mieltymyksestä henkilökohtaisen elämänsä osalta, vankina pitämällä oman sairaanhoitajanlapsensa kasvatukseen.
        Ette saa jatkaa ammattia.
        - Ei tämä koske potilasta.

        Käsitättekö mitä olette tehneet maailmalle?

        Aviomies: Entä se nimenvaihto, oikeudenkäyttämisen osin, oikeusjärjestelmästä, joka tulee meille itselle, nimen pilaamisen takia rankaisuhakuisuuden omaksumanamme hallintona, yleiskunto-nostoihin?
        - Miten sulla ei ole sun kuu-miehiä? kysyi aviovaimo mieheltään, nähdessään kello kolmen aikaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, klovnin-irvokkuudesta ulkonäkönä, hymyn miehensä kasvoilla, vihasta, väkivaltaisen mielensä, täyttymyksestä.
        Koska häneltä puuttui tukahtumisesta hektisyyteen, mikrotuki-henkilöiden aiheuttamana, ulkoisen kauneuden arvomaailma, myös hetkellisesti.
        Ulkopuolinen naishenkilö: Mää voin selittää..
        - Ei saatukaan.
        Allekirjoittanut Surunkyynel-sisko: En tarvitse sellaista.


    • hoitsu5

      Enpä ole vielä kuullut, että työnantaja hyväksyisi ainoastaan työterveyslääkärin todistukset. Toki työterveyslääkäriä tulee käyttää, kun sellainen mahdollisuus kerta on..Mitäpä jos vaikka joutuisi sairaalaan jonkun ärhäkän vatsapöpön takia. Kyllä silloin pitäisi päivystyksen todistuksen riittää.Ei sitä nyt työterveydestä tarvi enää hankkia...Ja sairauslomaa on oikeus saada loma-aikoinakin..Ainakin omalla kohdalla meni näin.Satutin selkäni töissä, josta seurasi pitkä sairasloma. Sairausloma jatkuin niin pitkään, että tipuin kelan sairauspäivärahalle. Noh, mulla alkokin siinä sitten viralliset lomatkin (mutta saikkua ei ollut kirjoitettu vielä sille ajalle). Kyllä mä sain sairasulomaa, sillä jos sairauslomaa ei kirjoita loma-ajallakin(tai perus vapailla) niin Kelan raha katkeaa ja olet rahaton. Sain onnekseni lykättyä lomia myöhäsemmäksi..

      • Todistukset samanarv

        Tätä mäkin ihmettelin, että miten niin työnantaja saa määritellä "pätevät" todistukset. Kaikki lääkärintodistukset ovat ihan yhtä virallisia ja päteviä, eikä työnantaja voi asiaa muuksi muuttaa. Esimerkiksi jos tilanne joskus kärjistyisi oikeuslaitoksen käsiteltäväksi, olisi ihan turha selittää, että "mutta kun se ei ollut meidän oman työterveyslääkärin (painostetun sellaisen) todistus." Hupaisa ajatus.

        Tiedän, että on olemassa huipputyönantajia, jotka ottavat työntekijän työhyvinvoinnin aivan tosissaan, eikä laillisista oikeuksista taistellessa tarvitse työntekijän väsyttää itseään.


      • Näin meillä

        Meillä työnantaja ei hyväksy kuin työterveyslääkärin kirjoittaman sairauslomatodistuksen. Eräs entinen työkaverini vietiin sairauskohtauksen vuoksi ambulanssilla sairaalaan, mutta sairaalalääkärin kirjoittama lappu ei kelvannut työnantajalle, olisi kuulemma vielä pitänyt käydä työterveyslääkärilläkin hakemassa toinen lappu. Lähde sieltä sairaalasta sitten hakemaan sitä! Työnantaja ei suostunut maksamaan sairausajan palkkaa, vaikka asiasta neuvoteltiin liittojenkin kesken. Työnantajaliitosta vain todettiin, että täysin laillinen menettelytapa! Käsittämättömintä asiassa on se, että ennen tätä tapausta ei ollut työntekijöille kerrottu, ettei muu todistus kelpaa, se kerrottiin meille vasta jälkeenpäin!!


      • Musta Prikaati
        Näin meillä kirjoitti:

        Meillä työnantaja ei hyväksy kuin työterveyslääkärin kirjoittaman sairauslomatodistuksen. Eräs entinen työkaverini vietiin sairauskohtauksen vuoksi ambulanssilla sairaalaan, mutta sairaalalääkärin kirjoittama lappu ei kelvannut työnantajalle, olisi kuulemma vielä pitänyt käydä työterveyslääkärilläkin hakemassa toinen lappu. Lähde sieltä sairaalasta sitten hakemaan sitä! Työnantaja ei suostunut maksamaan sairausajan palkkaa, vaikka asiasta neuvoteltiin liittojenkin kesken. Työnantajaliitosta vain todettiin, että täysin laillinen menettelytapa! Käsittämättömintä asiassa on se, että ennen tätä tapausta ei ollut työntekijöille kerrottu, ettei muu todistus kelpaa, se kerrottiin meille vasta jälkeenpäin!!

        Työnantajien sikailulle on saatava pikainen loppu. Kehoitan sabotoimaan tuolla tavalla toimivia työnantajia eri keinoilla.


      • RIISTÄJIÄ KAIKKI
        Todistukset samanarv kirjoitti:

        Tätä mäkin ihmettelin, että miten niin työnantaja saa määritellä "pätevät" todistukset. Kaikki lääkärintodistukset ovat ihan yhtä virallisia ja päteviä, eikä työnantaja voi asiaa muuksi muuttaa. Esimerkiksi jos tilanne joskus kärjistyisi oikeuslaitoksen käsiteltäväksi, olisi ihan turha selittää, että "mutta kun se ei ollut meidän oman työterveyslääkärin (painostetun sellaisen) todistus." Hupaisa ajatus.

        Tiedän, että on olemassa huipputyönantajia, jotka ottavat työntekijän työhyvinvoinnin aivan tosissaan, eikä laillisista oikeuksista taistellessa tarvitse työntekijän väsyttää itseään.

        samoja roistoja kaikki työnantajat ja pienyrittäjät käyttää hyväkseen kaikkia joita voi !


    • ...

      Ja hyvät ihmiset. Pitäishän teidän tietää, että näistä asioista voi/pitää kysyä liitosta jos jokin askarruttaa, eikä ruikuttaa nettipalstoilla. Liitosta kysyminen ei maksa mitään..Ja lukekaa ne teidän työehtosopimukset!

      • Niinkö.

        Niin ihmiset, älkää vain hakeko voimaa toisistanne epäreiluja työnantajia vastaan! Pelottaa isokenkäistä.


    • Roistot Kuriin

      Ilmoita tuon paskatyöantajan nimi julkisesti. Nosta syyte .

    • järki kädessä

      Otat valheellisesti toisen saikun "kostoksi" vaikka selästä tms.
      Sitten on puntit tasan.

      • Tuotannolliset

        Ja taloudelliset syyt.
        Eli jos työntekijän palkkakustannukset sivukuluineen nousevat korkeammiksi kuin työstä saatu korvaus niin leikkuri leikkaa ja porukkaa kstistoon.

        Moni täällä kirjoittaja ei ymmärrä että nämä ns. "säännöt" on luotu isoille työnantajille.
        Pikkufirma jossa on 1-2 työntekijää ei selviä lomasaikuttelusta.
        Lomasaikuttelu johtaa hyvin monesti kaikkien työntekijöiden irtisanomiseen tuotannollisten ja taloudellisten syiden takia.
        Eikä se ole kikkailua vaan kylmä tosi asia, ei ole varaa pitää työntekijöitä jos sivukulut nostavat työntekijän hinnan liian korkeaksi.

        Sama kuin juttelin oman työntekijän kanssa, hän sanoi kanssa että on olemassa vain yksi raha, se mikä saadaan työmailta.
        Jos kulut kasvaa niin palkkaa on pienennettävä.
        Tosin maksan 30% korkeampaa palkkaa kuin tes määrittelee mutta työntekijäni myös joustavat.
        Kaikki lisäkustannuset ovat suoraan poissa työntekijöiden palkasta, tai työntekijät lähtevät kortistoon.

        Tämä on kylä fakta monella muullakin työpaikalla.
        Ja huomatkaa että reilusti yli puolet työpaikoista on pientyönantajilla, joten tappakaa vain työpaikat.


    • Kesäloma? Sairasloma? Pitänee sitte joskus viä hankkiutua töihin ko tuollaasia saa :) Terveisin pienyrittäjä..

      • TURHA VALITTAA :))

        YRITTÄJÄN , OMA VALINTASI ! VITUTTAAKO NYT ?


      • vaiko äitee
        TURHA VALITTAA :)) kirjoitti:

        YRITTÄJÄN , OMA VALINTASI ! VITUTTAAKO NYT ?

        Ahaa isäkös se oli joka sinulle valitsi elämisen ja olemisen mitä ilmeisimmin!


      • saa valita hah
        vaiko äitee kirjoitti:

        Ahaa isäkös se oli joka sinulle valitsi elämisen ja olemisen mitä ilmeisimmin!

        Niin kuka käski valita verenimijän palkkansa maksajaksi kuka häh?`

        olisit valinnut paremmin kun omaat ilmeisen suuren ääoon.


      • :))))))))))

        Jos yrittäjäksi olet itsesi saanut jos noin kovasti harmittaa niin rupea työntekijäksi! se on sinun oma elämä mitä itse teet. En ymmärrä miksi yrittäjien omia valintoja pitää kostaa työntekijöillä? Se että yrittäjä rupeaa yrittämään ja joutuu paiskimaan niskalimassa ei tosiaan tarkoita että pitää samalla lailla piiskata kaikkia työntekijöiltäkin, mutta senhän sinä tiesit kun yrittäjäksi rupesit :D


    • T.ANTAJ.SAUNAN TAAKS

      VERENIMIJÖITÄ KAIKKI TYÖNANTAJAT !! ITSELLE SAAVAT KYLLÄ KAIKKI VASTAAVAT ASIAT MUOKATTUA NIINKUIN HALUAVAT.

    • Jokoriittää?

      Tässä maailmassa ihminen on lähinnä hyödyke, ja kutakuinkin kaikki esim. yhteiskunnalliset toiminnot on rakennettu sille periaatteelle. Voi tietenkin valittaa ja yrittää saada jotain oikeutta olemalla "vaikea", mutta se ei ratkaise varsinaista ongelmaa, joka siis löytyy paljon syvemmältä. Voin suositella lukemaan Alkuajatus-nimisen kirjan, siitä löytyy hyvin valaiseva näkökulma ja toimivaa tietoa siitä miten muutamme asioita parempaan suuntaan, kannattaa ehdottomasti tutustua.

    • Öyestä

      Älä valita kellekään. Vaan seuraavan kerran kun influ iskee, niin menet ainakin yhdeksi päiväksi töihin notkuskelemaan ja tartutat puolet väestä samaan disaassiin...., kossto työnantajalle on sylöinen.

      Tuohon voit sitten todeta, että en näe eroa lomalla tai työajalla sairastamiselle.

    • saa perustaa

      Mutta eikös tässä maassa ole ihan laillinen oikeus alkaa yrittäjäksi ja sitä kautta saada kaikki se ihana joka jää palkkalaiselta pois !

      Mitä täällä kitisette isoill akirjaimilla, perustakaa oma firma Oy, siitä se onni puhkeaa.

    • voi sokeutta

      Suomalaiset kuvittelevat ain avaan että kun kerran maksoimme sotakorvauksetkin niin pakkohan koko mailman on nähdä kuinka erinomaisia ihmisiä olemme ja sitäkautta ikuinen suuri palkka ja työtä aina kaikille !

      Milloin hoksataan että tällainen kourallinen takapajuisia ihmisiä ei merkitse mitään kun koko mailma on samalla viivalla.

      joka pirttiin saa tilattua kiinan takaakin muutamalla eurolla mitä tahansa, ja aina vaan kuvitellaan että kun vaan ...sorron yöstä noustaan... niin aina vaan loputtomasti palkat nousee ja autot isonee tässä minimaassa hah !

      ja hallintopäässä samaa tautia.

    • en takuulla palkkaa

      Mutta se on vielä ilo onni ja autuus ettei ole pakko palkata yhtään kitisijää mihinkään!

      tekee itse kaiken ja yrittää just sen verran kuin yksin ehtii ja osaa häähhää!

    • siitä voi alkaa miet

      99% tavan tallareista ei koskaan kykene nostamaan minkäänlaista yritystä jaloilleen.

      siitä ponnistakaa te kitisijät ja taistelkaa flunssanuhanne kanssa.

    • niin mitä häh

      Olen ollut yrittäjänä seitkytluvulta alkaen enkä ole päivääkään saanut sairauksien kautta korvausta ai joo olinhan todella umpparin takia 8 päivää jolta sain sairaspäivärahaa.

      mitäs siihen sanotte te verenimetyksen kohteet?

      • urts

        22 vuotta saman työnantajan palveluksessa eikä yhtään sairauslomapäivää kunnes tuli vakavampi sairaus ja vuoden sairausloma jonka jälkeen työkyvyttömyyseläke!
        mitäs siihen sanotte te verenimetyksen kohteet?


      • Maksa vakuutus

        Eli siis et nosta palkkaa yrityksestäsi ettei tarvi maksaa sv maksuja niin eihän silloin maksetakaan sairas ajalta yrittäjälle korvausta sairastamisesta. Eli työntekijältä tämä maksu menee suoraan palkasta.


      • heheheh

        Sun firma huonosti hoidettu jos ei varaa maksaa johtajalle palkkaa:) myös sairasajalta. ja kela osallistuu palkanmaksuun niin työntekijälle kuin yrittäjälle sairauden ajalta. niinhän itsekin sanoit, saaneesi umpparinpoiston aikaan.
        Yrittäjyys on oma valinta


    • urts

      Vastaus: Voi siirtää lomaa.

    • AY on voimaa

      " Minkäs teet? Kenelle valitat? "

      Valita Loimaan kassaan. Et kuitenkaan kuulu ammattiliittoon eikä luottamusmies sinua auta.

      • Valtuutettu

        En nyt ymmärrä mitä tämä koskee luottamusmiestä, tämä ongelma kuuluu työsuojelu valtuutetulle ja sen pitää se hoitaa vaikka kyseinen henkilö ei kuulu liittoon.
        Tuntuu vain unohtuvan monelta kun liittoon kuuluvat valitsee työsuojelu valtuutetun eikä puhu muille mitään että saa sen oman siihen paikalle. Siksi nykyisin monessa työpaikassa onkin jo työpaikka valtuutettu niin ei näihinkin asioihin sekoiteta politiikkaa.


      • Loimaan siipeilijät
        Valtuutettu kirjoitti:

        En nyt ymmärrä mitä tämä koskee luottamusmiestä, tämä ongelma kuuluu työsuojelu valtuutetulle ja sen pitää se hoitaa vaikka kyseinen henkilö ei kuulu liittoon.
        Tuntuu vain unohtuvan monelta kun liittoon kuuluvat valitsee työsuojelu valtuutetun eikä puhu muille mitään että saa sen oman siihen paikalle. Siksi nykyisin monessa työpaikassa onkin jo työpaikka valtuutettu niin ei näihinkin asioihin sekoiteta politiikkaa.

        Loimaan kassako työehtosopimukset neuvottelee...


    • rtyty

      olisit hakenut sairauslomatodistuksen vaikkapa terveyskeskuksesta... työnantaja ei voi sitä kumota. Ainoa mitä työnantaja voi tehdä on vaatia sinua käymään silti työterveyshuollossa jossa asia todetaan uudelleen... työterveyshuollon ei enää tarvitse uutta sairaslomaa kirjoittaa koska se on jo kirjoitettu... toinen lääkäri ei toisen lääkärin kirjoittamaa todistusta kumoa. (lisäksi työnantaja joutuu korvaamaan vielä matkasi työterveyshuoltoon).
      Työntekijällä on oikeus käyttää valitsemaansa lääkäriä. (tämä löytyy lakikirjasta)

    • Olet jätettä

      Valita pummikavereillesi.

    • Fgh

      Vaihda firmaa jos voit! Selkeästi tuolla ei työntekijöistä välitetä. Vain oman lääkärin todistus käy ja lääkäri kiristetty että älä anna saikkuja tai saat kenkää. Joo morjens!

    • lisääkö velkaa vaan

      Suomi niminen yritys on konkurssissa !

      mitäs siihen sanotte?

    • pluottoukko

      Miten olisi ihan oma liitto? ja sitä ennen pääluottamusmies?

      Kyllä sen sun työnantajan on noudatettava lakia ja työehtosopimuksia.
      Myös ns. villi työnantajan pitää noudattaa vähintäänkin alan yleisiä työehtosopimuksia lain mukaan eli ilman muuta kissa pöydälle ja työnantajallahan ei ole oikeutta lääketieteellisiin juttuihin puuttua eli lääkärin määräämään sairaslomaan, se nyt on vaan selvästi lain kirjaimen vastainen toimi kuten muutenkin vaikuttaa olevan tuo sun työnanantajan toimet yhtä sitä ihteään.

    • höpöhöpöjoo

      Ei työnantaja voi sairastumista eikä sairauslomaa kieltää..Ja loma siirtyy tietenkin jos olet sairauslomalla..ei lomapäivät kulu sairausloman aikana. Se on fakta.

    • piste

      Voit mennä toiselle lääkärille. Työnantaja ei voi estää sairauslomaa todellakaan. Loma ei kulu sairauslomalla.

    • Että silleen

      Niin, mutta RAY jakaa rahat hyötykäyttöön. Saimme juuri kuulla uutisista, että eräs pietarsaarelainen rutsinkilinen yhdistys sai RAY:tä 300 000 euron avustuksen. Jakaako nettikasino samalla tavalla rahaa ruotsalaisille?

    • Se ei käy.

      Sellainen on ihan epänormaalia, että ihminen sairastuu. Se ei vain käy, miksi? Koska se ei vain käy. Ei vain sovi.

      T: Porvari työnantaja.

      • Niin se on.

        Asia on toisaalta hyvin kaksi piippuinen. En minäkään vain haluaisi työntekijää joka on koko ajan poissa, jos olisin työnantaja. Eihän sekään oikein olisi, koska työnantaja maksaa silti palkan. Duunarit ovat lisäksi usein kaikista suvaitsemattomimpia muita kohtaan ja esim. pahimpia työttömien vihaajia. Joten duunarit kyykkyyn vain! Niille ei pitäisi itselleen mitään maksaa liitolta jos jäävät työttömiksi, niin tietäisivät että ei se työttömyyskään niin kivaa ole millainen kuva usein annetaan!


    • oksettaa tuollaiset

      Taas yksi sairas paskakasa, joka olettaa yrittäjän olevan joku hemmetin rahasampo, jolla on varaa maksaa toisten sairastelusta (eli siitä että jättää työnsä tekemättä)! Kuole sairasteluusi, pummi!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe