Turhautunut kääpiöpinserin omistaja

Kyllästynyt

Mulla on 1,5 v kääpiöpinseri uros. Merkkailee sisälle aina yksin ollessaan, ei koskaan silloin kun olen paikalla. Pyytää ulos jos on hätä kun olen sisällä. Harvemmin sitäkään, koska ko. koira pystyy helposti pidättämään jopa 10h. PAITSI jos on yksin. Lauman johtajuus on kyllä minulla: minä syön ensin, minä menen ensin ovesta jne. Koira myös tottelee minua täydellisesti.

Kokeillut keinot:Jääkausi monta kertaa, pidennetyt kävelylenkit aamulla, juoksulenkit aamulla, koirapuistoon aamulla, kastraatio tehty. Pidin koiraa myös häkissä kasvattajan suosituksesta, mutta kusi sieltäkin pihalle (itse olin häkissä pitämistä vastaan niin en jatkanut). rajattu tilaa, silti kusee sisälle. Ostettu poikapöksyjä ja koiravaippoja: repii ne pois ja kusee sisälle.

Tällä hetkellä on poikapöksyissä ja leikkauksen jälkeinen kauluri päässä ettei saa pöksyjä revittyä pois, ei kuse. Mutta tämä ei ole mun mielestä mikään ratkaisu. Kun nuo pinseritkin elää sen 15v helposti, niin aika paska elämä on jos miettii että ite istuis 5 päivää viikossa 8h lampunvarjostin päässä ja vaipat jalassa..

Olen huomannut että ei kuse sillon kun mulla kaverin koiria hoidossa, josko olis yksinäinen sitten vaan ja sen takia kusee? tai sitten on vaan ollut sattumaa ettei sillon ole kussut. En siis haluaisi ottaa toista koiraa ihan tosta noin vaan, koska mun tuurilla on sitten kahden koiran kuset siivottavana.

Jos joku keksii vielä jotain vinkkejä, otan erittäin mielelläni vastaan!

7

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaminullakoolijuntti

      Jos voisit ottaa sen mukaan töihin, tai alkaa työskentelmään etänä, joko samalle tai eri työnantajalle, tai sitten alkaa yrittäjäksi tai sitten veisit koiran hoitoon jollekin tutulle päiväksi.

      Kovasti olet koirallesi joutunut runtua antamaan, monta kertaa jääkauttakin, jota ei pitäisi joutua tekemään kuin kerran jos sitäkään. Ja vähän ihmeellinen on tuo kasvattajakin, jos neuvoo koiraa häkittämään.

      Olen näitä pinsereitä tavannut muutamia ja tiedän että onhan ne aika kovapäisiä mutta miten jostain syystä alkanut näyttää ja tuntua siltä että aivan väärät ihmiset päätyvät tähän rotuun. Yleistä-palstallakin juuri muutaman päivä sitten joku oli vittuuntunut koiraansa ylenpalttisesti. Miksi ihmiset ottaa näin vaikealuontoisia koiria riesakseen? Ottaisitte ihan peruspystykorvan, rotupuhtaan suomipystiksen tai seropin, niin helpommalla sen kanssa pääsisitte. Eikä tarvisi koko koiran ikää leikkiä mitään pikkunatsia.

      • Kyllästynyt

        Töihin en pysty ottamaan, enkä oikein työpaikkaakaan vaihtamaan. Hoitomahdollisuuttakaan ei oikein ole, kun kaikki ystäväni perheeni ovat myös työssäkäyviä.

        Ja kyllä mä siis koiraani rakastan enemmän kun mitään oikeestaan, enkä siitä ikinä luopuisi! Kyse siis ei ole siitä että olisin lopen kyllästynyt koiraan, vaan sen merkkailuun. Siihen siis hakemassa ratkaisua.

        Itsekin olen lukenut paljon negatiivista rodusta (ennen ja jälkeen ottamisen). Mutta virallisen kennelin keskellä kasvaneena luulin pystymään kasvattamaan ihan täysipäisen koiran. (niinkuin kaikki muutkin koirani olleet). Mielestäni tämänkin kanssa hyvin onnistunut, tämähän ei ole ollut ainoa ongelma ko. koiran kanssa (mm. vetäminen, haukkuminen, koirien päälle käyminen koirapuistossa, asunnon tuhoaminen ja ulvominen yksin ollessaan), mutta muut saatu koulutettua pois.Tämä merkkaaminen ei vaan ota lähteäkseen. Mutta lukemani perusteella varsin yleistä rodulle.

        Oon myös kuullut (en itse nähnyt) että on ihan täysipäisiä yksilöitä, mutta veikkaan että kyse on yleensä koirasta yksilönä. Vähän niinkun ihmisetkin, ei kaikki koirat ole samanlaisia.

        Mutta tosiaan, keskustelisin mielelläni merkkailusta ja sen pois saamisesta ja vaikka kääpiöpinsereistä yleensäkin. :)


      • pystäri

        Pakko tähän sanoa, että ei ne suomenpystykorvatkaan helpoimmasta päästä ole... Sellaista täällä koulutan nimittäin.


    • 2+2

      Jotkut koirat ilmaisee eroahdistusta kusemalla huoneelle... Voi hyvinkin johtua siis siitä, varsinkin kun kerrot että toisen koiran vieraillessa ei kuse. Kuitenkin ennen kuin harkitset toisen koiran ottamista, ota yhteyttä ongelmakoirankouluttajaan. Eiköhän tuohon joku ratkaisu löydy...

      • 2+2

        Niin ja vielä lisäisin... Jos olet jo jääkautta eli peetsan menetelmiä kokeillut, eikä toiminut - niin suosittelisin että jos ja kun etsit apua ongelmakoirankouluttajasta, niin valitsepa tällä kertaa johonkin muuhun koulukuntaan kuuluva tyyppi. Esim. tässä olisi hyvä:

        http://www.tassutaiturit.fi/ongelmakoirat.html


      • mietittävää
        2+2 kirjoitti:

        Niin ja vielä lisäisin... Jos olet jo jääkautta eli peetsan menetelmiä kokeillut, eikä toiminut - niin suosittelisin että jos ja kun etsit apua ongelmakoirankouluttajasta, niin valitsepa tällä kertaa johonkin muuhun koulukuntaan kuuluva tyyppi. Esim. tässä olisi hyvä:

        http://www.tassutaiturit.fi/ongelmakoirat.html

        Siinähän mainostat, mutta tällainen yksin merkkailu on varsin vaikea juttu. Voipi mennä rahat hukkaan vaikka olisi kuinka hyvä kouluttaja. Eikähän kouluttajat yleensä mainostakaan, että osaavat tehdä mitään sisäsiisteysongelmalle. Joskus se ratkeaa, kun muita käytösongelmia saadaan korjattua, mutta aloittajan mukaan sellaisia ei enää ole. Muut korjattu, mutta sisälle merkkaaminen jäi.

        Aloittajan tapauksessa kyllä taipuisin siihen häkin käyttöön. Koira on niin pieni, että sille on helppo virittää tilava häkki. Kuinka pitkiä aikoja koiran pitää yksin olla? Onko koiran päivärytmi säännöllinen? Juominen ja ruokailu, niiden ajoittaminen? Jos koira pystyy pidättämään 10h, miksi sen pitää omistajaansa pyytää ulos? Joskus voi tämä olla se johtajuuden heikentäjä, että ulkoilut tapahtuvat koiran ehdoilla ja aloiteesta.


      • 2+2
        mietittävää kirjoitti:

        Siinähän mainostat, mutta tällainen yksin merkkailu on varsin vaikea juttu. Voipi mennä rahat hukkaan vaikka olisi kuinka hyvä kouluttaja. Eikähän kouluttajat yleensä mainostakaan, että osaavat tehdä mitään sisäsiisteysongelmalle. Joskus se ratkeaa, kun muita käytösongelmia saadaan korjattua, mutta aloittajan mukaan sellaisia ei enää ole. Muut korjattu, mutta sisälle merkkaaminen jäi.

        Aloittajan tapauksessa kyllä taipuisin siihen häkin käyttöön. Koira on niin pieni, että sille on helppo virittää tilava häkki. Kuinka pitkiä aikoja koiran pitää yksin olla? Onko koiran päivärytmi säännöllinen? Juominen ja ruokailu, niiden ajoittaminen? Jos koira pystyy pidättämään 10h, miksi sen pitää omistajaansa pyytää ulos? Joskus voi tämä olla se johtajuuden heikentäjä, että ulkoilut tapahtuvat koiran ehdoilla ja aloiteesta.

        No mikäs sua närästää siinä, että vinkkaan koiransa kanssa ongelmissa olevalle ihmiselle hyvän kouluttajan? Lue varsin tuon tyypin meriiteistä, ja mieti sen jälkeen onko hedelmällisempää "uhrata" muutama satalappunen häneen, kuin jatkaa tätä netti -lässytystä tällä palstalla, ja saada lukuisilta ihmisiltä mutu -tuntumaan perustuvia "ohjeita" -tyyliin "laita häkkiin, heitä kolinapurkilla, uusi jääkausi, syötä nameja, siedätä, syötä rauhoittavia" jne. jne... Tuo tyyppi on erittäin pätevä ja tekee siis kotikäyntejä, jolloin pystyy näkemään koiran ja omistajan suhteesta paljonkin. Ihminen saattaa itse olla siinä uskossa, että ongelmia esim. johtajuudessa ei ole, mutta ulkopuolinen oikeasti asiansa osaava ammattilainen voikin nähdä jotain mikä itseltä jää havaitsematta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1661
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1003
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    Aihe