Ikävä punssileivoksia

hämäläinen

Mihin ovat kadonneet leipomoista punssileivokset? Siitä on varmaan jo 15v kun olen tätä herkkua saanut.

Muistaako kukaan, keltapäällinen soikea leivos, jossa kreemitäyte. Lehtitaikinatyyppinen leivonnainen. Taisi olla jotain luumu?hilloa välissä.

14

3592

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • punssi

      Olen haeskellut netistä. Valion ohjeessa on luumuhilloa - ei kuulu minun punssileivoskokemukseeni. Joku kirjoitti Elannon leipomon punssileivoksista - saman tyylisiä olen maistanut. Joensuusta sai ennen ostettua punssileivoksia, jotka oli tehty johonkin kovahkoon vuokapohjaan. Pinnalla oli vaaleanpunainen pomada ja kermavaahtoruusuke. Punssia oli leivoksen keskellä, että jos sen leikkasi niin sitä valui. Muuten leivos oli kuivahko. Ei ole enää näkynyt punssileivoksia Joensuun kaupoissa, kun olen sielläpäin lomaillut.

      Punssi juotuna ihan hirveän makuista mutta punssileivos on paras maistamani leivos.

      • Anonyymi

        Kahilan leipomo valmisti näitä maailman parhaita punssileivoksia aikounaan Joensuussa.
        Tuija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kahilan leipomo valmisti näitä maailman parhaita punssileivoksia aikounaan Joensuussa.
        Tuija

        Hei muistatko oliko kahvilan leivos punainen / keltainen ?


    • Lilja5

      Olin Pieksämäellä eräässä toriaukion kahvilassa pari viikkoa sitten ja otin vahingossa punssileivoksen. Todellakin mieliinpainuvan hyviä, kunhan saisin ostaa niitä jostain samanlaisia!`?

      Kertokaa ihmeessä, mistä niitä saa? En halua mitään "vastaavaa", vain punssileivosta, missä keltainen sokerikuorrutus päällä ja sisällä tumman punaista hilloa jonkun kreemin kanssa.

    • Kylpäohyvvää

      Porist, ekstiä.
      Mäkilän Leipomo tekkee, kahvila tori laidal.
      Saa niit Pori Prisma hyllystäki.
      Luumutäytteel, o hyvvii, sano.

      • lähimaku

        Kauas täytyy lähteä saadakseen muutaman leivonnaisen, mutta maku sitten kruunaakin vaivan.

        Joskus vain toivoisi, että ne maut olisivat lähempänä.


      • punssissa

      • Xoho

        Ai jai, punssileivoksia tuli syötyä joskus opiskeluaikoina kun olin tentistä saanut hyvät aarvosanat :)


    • pun_nsi

      Tallinnasta punssit ja
      http://www.maku.fi/reseptit/punssikakku
      Titan tapaan ;
      Valion leipomopalvelun kirjasta "Konditorialeivonnaisia" ja sitä selaillessa teki mieli tehdä tosi pitkästä aikaa punssileivoksia. Ne ovat nopeatekoisia, varsinkin jos sattuu olemaan voikreemiä pakastimessa valmiina.Leivoksiin tarvitaan voitaikinalevyjä, vanilliinikreemiä, luumumarmeladia, voikreemiä, rommia / punssia kreemin maustamiseen. Kirjassa nämä on päällystetty pomadalla, mutta käytin ihan vain tomusokerikuorrutetta.
      Minulla oli valmiiksi kaulittuja voitaikinalevyjä, joten ei tarvinnut edes taikinaa kaulia. Ohjeessa sanotaan, että "kauli taikina 5 mm:n vahvuiseksi levyksi". Otin pyöreällä muotilla, halkaisijaltaan noin 8 cm, paloja voitaikinalevystä. Pursotin niihin keskelle vanilliinikreemiä renkaaksi ja siihen renkaan keskelle nokareen luumumarmeladia. Paistion 220 asteessa noin 15 minuuttia. Jäähtyneiden leivosten päälle laitoin rommilla maustettua voikreemiä ja lopuksi päällystin ne tomusokerikuorrutteella.
      Voikreemejäkin on moneen lähtöön, mutta tähän käytin ihan peruskreemiä :
      100 g voita, 1 1/2-2 dl tomusokeria, 1-2 keltuaista, 1-2 tl vanilliinisokeria. Vatkaa voi ja tomusokeri, lisää keltuainen vatkaten.
      Kuten sanoin, nopeatekoisia leivoksia. Ja punssin/rommin voi vaikka jättää pois jos haluaa näiden maistuvan lapsillekin. Meidän 11-vuotias maistoi hieman tätä voikreemiä eikä oikein tykännyt :) Punsin maku on sen verran selkeä. Itse kyllä tykkäsin!

    • Anonyymi

      Ne onnelliset ketkä on joskus muinoin syönyt ELANNON punssileivoksia tietävätmikä on oikea ja ainut OIKEA punssileivos ei mitään luumuhilloja tms. Lehtevän taikina alla ,,,reunat kellertävää sokerikuorrutusta, keskellä herkullinen voikreemi, päällä pieni punainentippa (jotain) ja leivoksen sielu siellä sisuksissa eli punssinen herkku. Siinä olisi haaste jamarkkinarako kondiittoreille , meinaan sitä kannattaisi hakea kauempaakin. Niitä odotellessa,

      • Anonyymi

        Aamen! Minäkin haikeudella muistelen Elannon leipomon punssileivoksia... lapsuuden suurin herkku jota silloin tällöin ostettiin lähikaupasta, Koivuhaan Elannosta! Oi niitä aikoja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamen! Minäkin haikeudella muistelen Elannon leipomon punssileivoksia... lapsuuden suurin herkku jota silloin tällöin ostettiin lähikaupasta, Koivuhaan Elannosta! Oi niitä aikoja!

        Olin Koivuhaassa myymässä 60-luvun lopussa! Oli oikeita Elannon punssileivoksia. Todella, oi niitä aikoja ja punssileivoksia!


    • Anonyymi

      Oulussa 60-luvulla syntyneenä muistan 70-luvulta yhä Antellin punssileivoksen (edelleen paras leivos ikinä) ja moccakakun, jonka vaadin synttärijuhliini vaikka silloin oli meneillään kausi, jolloin join teetä - en kahvia. Nyt en ole juonut 15 vuoteen kahvia, joten tervemenoa moccakakku, mutta punssileivoksen haluaisin takaisin. En ole sen jälkeen saanut edes tilaisuutta maistaa vastaavaa tuotetta.

    • Anonyymi

      Elannolla oli myös punssikakku jossa kova makea kuori,
      kakussa oli lehtitaikinaa ja tavallista kakkua,kakku shampanjan värinen
      ja aivan syntisen hyvän makuinen

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4040
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3912
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      607
      3814
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      18
      2548
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      77
      2401
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      334
      2036
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      2015
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1859
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1539
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1392
    Aihe