Tuleeko turbot tojotalle?

osssss

Hyundai kohta Suomessa pienillä tehokoneilla ja lienee kia siinä samassa rytäkässä.Houkutteleva vaihtoehto jos pitkä takuu pyssyy vielä.
Ei tarvi tulla samanlaisia tuhansien remonttia kuin VW autoissa..

85

739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on se ihana

      ihan ossss iskee merkin kun merkin alla viiltävää ja hyvin perusteltua faktaa.

      • osssss

        asialinja


      • osssss

        Luettua tietoa.Jonkun kirjoittamaa..


      • osssss

        Syykin löytyi uutisista miksi toyota myy jotain muuta.
        Hybridejä mennyt jo miljoonia kaupaksi Usassa ja Japanissa.Euroopassa vasta menekki yrittää kasvaa.
        Eli tojo satsaa ihan toiseen asiaan tarkoituksella?


    • jormaerä

      Toyotalla aikomus siirtyä kaikkien mallien osalta hybrideihin eli nuita pikkuturboja tuskin tulee.

      • osssss

        Se vaan vielä liian kallis.Pikkuauto pitäis saada vaikkapa 13000e hintaan ja corollan kokoinen 18000e. Alkais kauppa käydä.
        Ja matka-ajoon hybridi ei sovellu.


      • 5+17
        osssss kirjoitti:

        Se vaan vielä liian kallis.Pikkuauto pitäis saada vaikkapa 13000e hintaan ja corollan kokoinen 18000e. Alkais kauppa käydä.
        Ja matka-ajoon hybridi ei sovellu.

        Miksi hybridi ei sovellu matka-ajoon?

        Edellinen Auris Multimode vei 60.000 km:n matkalla 7,1 l/100 km.
        Tämä nykyinen Auris HSD on samalla matkalla vienyt 4,8 l/100 km.
        Pääosin matka-ajoa (edestakainen työmatka 120 km).


    • tyytyväinen.

      toivittavasti olis Tojoja ilman turbookin aina, ne menee hyvin kaupaksi

    • hojo hojo toyo

      Toyo fanit alkaa kaipaamaan turbo koneita, se on miehekästä. Eiks toyois ole huono alavääntö täällä kanttari viidakos?

    • Ei tule

      Toyotan kori ei kestä turbon vääntöä.

      • @jellaan

        Jaa, no phaetonkin on vapari mutta ei oikeen myy, toytaa sen sijaan myy, ja paljon.


      • Phaeton on VW
        @jellaan kirjoitti:

        Jaa, no phaetonkin on vapari mutta ei oikeen myy, toytaa sen sijaan myy, ja paljon.

        Montako Phaetonin hintaista Toyotaa on myyty? Lexusta ei lasketa, koska se ei ole Toyota.


      • Lexusonoikeesttojo
        Phaeton on VW kirjoitti:

        Montako Phaetonin hintaista Toyotaa on myyty? Lexusta ei lasketa, koska se ei ole Toyota.

        Sen sijaan on myyty monta Toyotaa, joiden huoltosopimukset ovat kalliimpia kuin Phaetonin. Miten on mahdollista? Phaetonissa on kuitenkin AINA neliveto, polttoainelisälämmitin ja automaatti. 1,3 Corollan huoltosopimus on kalliimpi kuin Phaetonin (36kk/150tkm). Aivan käsittämätöntä, JOS Toyota on laatuauto.


      • Ero on siinä
        Lexusonoikeesttojo kirjoitti:

        Sen sijaan on myyty monta Toyotaa, joiden huoltosopimukset ovat kalliimpia kuin Phaetonin. Miten on mahdollista? Phaetonissa on kuitenkin AINA neliveto, polttoainelisälämmitin ja automaatti. 1,3 Corollan huoltosopimus on kalliimpi kuin Phaetonin (36kk/150tkm). Aivan käsittämätöntä, JOS Toyota on laatuauto.

        ettei Phaeton käy kaupaksi edes Saksassa mutta Toyota käy. Vw koettaa kaikenlaista mutta kun luxusauton pitäisi vakuuttaa ostajat. Autossa sinänsä ei ole suurempaa vikaa. Siinä lievä vinkki jos haluatte hankkia vähän käytettyä luxusta pikkuauton hinnalla.


    • Ansku123345

      Toyota tekee asian oikein eli purkaa koko ajan kilpailijoiden koneita ja ottaa opiksi, mistä kohtaa asian voi tehdä paremmin. Turbot tulee, mutta hiljalleen.

    • Masentaja

      Toyotan turbottomuus on mielenkiintoista koska Kia & Hyundain strategia on valmistaa ei uusinta uutta teknologiaa, vaan vähän koetellumpaa. Mikä on Toyotan strategia, hiihdellä vuosikymmen tai pari muiden perässä?

      Toyota ei ole tuonut markkinoille mitään heikon alaväännön ja kulutuksen parantamiseksi. Mazdalla on kolmossarjassakin 2,0 Atkinsson-kierrolla ja on alavääntöä ja pieni kulutus. Käytännön ajossa Toyotat ovat nykymittapuulla huonosti kiihtyviä ja janoisia. Dieselit lisäksi vika-alttiita myös lämpimissä maissa.

      • Varma Toyota

        Mihin sitä "alavääntöä tarvitaan henkilöautossa kun on portaaton
        automaatti ja mitattu keskikulutus 6,5 litraa. Työkoneet ja traktorit
        on asia erikseen.


      • 2.4 STW
        Varma Toyota kirjoitti:

        Mihin sitä "alavääntöä tarvitaan henkilöautossa kun on portaaton
        automaatti ja mitattu keskikulutus 6,5 litraa. Työkoneet ja traktorit
        on asia erikseen.

        Kokeile joskus voimakkaampaa moottoria, voit yllättyä.
        Viimeinen Tojo missä oli voimaa oli 2.4L Avensis mikä itselläkin joskus oli. Kyllä nykyiset Avet on aika lusuja koneeltaan 2-koppaiseen isomoottoriseen Aveen verrattuna.

        Kyllähän Tojolla on koneita missä on voimaa ja silti pieni kulutus. Niitä vaan ei tuoda Euvostoliiton markkinoille. Ne myydään kaikki ison veden takana.
        Miksi?
        Voisiko syynä olla se että Tojon euroopan pääkonttori on Ranskassa ja siellä ihannoidaan pieni tehottomia koneita joilla kierretään ruuhkassa seisten Eiffeliä ympäri. Ei Ranskalainen paikallispäällikkö näe mitään syytä tehokkaammille koneille. Pösökin vain esittelee mahdollisimman pieniä kulutuksia ilman kulkupuolta.
        Euroopassa vain Germaanit yrittää myös kulkupuolta jotenkin pitää esillä. Tosin Opel ei siinä ole kovin hyvä vaikka nimellisesti on paljonkin tehoa. Fordilla vähän samaa vikaa.
        keskimäärin kulkevammat vehkeet myydään USassa.


      • tojo = nuhapumppu
        Varma Toyota kirjoitti:

        Mihin sitä "alavääntöä tarvitaan henkilöautossa kun on portaaton
        automaatti ja mitattu keskikulutus 6,5 litraa. Työkoneet ja traktorit
        on asia erikseen.

        Tuulilasi 13/2014 Nauriin 30 tkm kestotestin väliraportti:

        Ei yhtään vikaa, mutta ajo on silti yhtä tuskaa.

        "Olemme valittaneet ainakin ohuesta ohjaustuntumasta, pörisevistä pakoäänistä, epäsuhtaisesta ulkonäöstä, vaihteiston välityssuhteista ja moottorin luonteesta.

        Tuossa on pieniä ja isoja asioita sekaisin. Pahimmin vaivaa moottorin ja vaihteiston yhteispeli. Toyota on valinnut tähän perheautoon moottorin, joka on parhaimmillaan 4000-6500 r/min. Alta kolmen tuhannen ei ole ketään kotona.

        Tuollaisen moottorin parina toimisi parhaiten tiheästi porrastettu vaihteisto. Aurisin viitos- ja kuutosvaihteet ovat aikamoisia loikkareita.

        Otetaanpa käytännön esimerkki: matkailuperävaunun ohitus pitkällä suoralla. Monella autolla nelonen on tähän tilanteeseen käypä vaihde, mutta Auris vaatii kovemmat otteet.

        Näin se käy: kuutoselta kolmoselle välikaasulla ja hana auki. Kun moottorin kierrokset lähestyvät kuutta tuhatta, maisema alkaa vaihtua todella vilkkaasti, ja pian pääseekin takaisin omalle kaistalle.

        Haluaisimpa vaan nähdä sen naapurin äijän, joka rääkkää autoaan tähän tyyliin."

        Toim. huom: haluaisimpa nähdä myös tojoteron, jolta onnistuu vaihto välikaasua käyttäen. Eli *käytännössä* tojolla ei paljoa ohitella, kun terolta ei kolme pykälää kerralla -vaihdot onnistu!


      • osssss
        tojo = nuhapumppu kirjoitti:

        Tuulilasi 13/2014 Nauriin 30 tkm kestotestin väliraportti:

        Ei yhtään vikaa, mutta ajo on silti yhtä tuskaa.

        "Olemme valittaneet ainakin ohuesta ohjaustuntumasta, pörisevistä pakoäänistä, epäsuhtaisesta ulkonäöstä, vaihteiston välityssuhteista ja moottorin luonteesta.

        Tuossa on pieniä ja isoja asioita sekaisin. Pahimmin vaivaa moottorin ja vaihteiston yhteispeli. Toyota on valinnut tähän perheautoon moottorin, joka on parhaimmillaan 4000-6500 r/min. Alta kolmen tuhannen ei ole ketään kotona.

        Tuollaisen moottorin parina toimisi parhaiten tiheästi porrastettu vaihteisto. Aurisin viitos- ja kuutosvaihteet ovat aikamoisia loikkareita.

        Otetaanpa käytännön esimerkki: matkailuperävaunun ohitus pitkällä suoralla. Monella autolla nelonen on tähän tilanteeseen käypä vaihde, mutta Auris vaatii kovemmat otteet.

        Näin se käy: kuutoselta kolmoselle välikaasulla ja hana auki. Kun moottorin kierrokset lähestyvät kuutta tuhatta, maisema alkaa vaihtua todella vilkkaasti, ja pian pääseekin takaisin omalle kaistalle.

        Haluaisimpa vaan nähdä sen naapurin äijän, joka rääkkää autoaan tähän tyyliin."

        Toim. huom: haluaisimpa nähdä myös tojoteron, jolta onnistuu vaihto välikaasua käyttäen. Eli *käytännössä* tojolla ei paljoa ohitella, kun terolta ei kolme pykälää kerralla -vaihdot onnistu!

        Hyundailta tulee keväällä aikas hyvännäköinen i20. ootellaanpa sitä jos ottaisi uuden velan;)
        Kiinnostaa pitkä takuu ja 3 syl.turbo moottori..


      • tosi elämästä
        tojo = nuhapumppu kirjoitti:

        Tuulilasi 13/2014 Nauriin 30 tkm kestotestin väliraportti:

        Ei yhtään vikaa, mutta ajo on silti yhtä tuskaa.

        "Olemme valittaneet ainakin ohuesta ohjaustuntumasta, pörisevistä pakoäänistä, epäsuhtaisesta ulkonäöstä, vaihteiston välityssuhteista ja moottorin luonteesta.

        Tuossa on pieniä ja isoja asioita sekaisin. Pahimmin vaivaa moottorin ja vaihteiston yhteispeli. Toyota on valinnut tähän perheautoon moottorin, joka on parhaimmillaan 4000-6500 r/min. Alta kolmen tuhannen ei ole ketään kotona.

        Tuollaisen moottorin parina toimisi parhaiten tiheästi porrastettu vaihteisto. Aurisin viitos- ja kuutosvaihteet ovat aikamoisia loikkareita.

        Otetaanpa käytännön esimerkki: matkailuperävaunun ohitus pitkällä suoralla. Monella autolla nelonen on tähän tilanteeseen käypä vaihde, mutta Auris vaatii kovemmat otteet.

        Näin se käy: kuutoselta kolmoselle välikaasulla ja hana auki. Kun moottorin kierrokset lähestyvät kuutta tuhatta, maisema alkaa vaihtua todella vilkkaasti, ja pian pääseekin takaisin omalle kaistalle.

        Haluaisimpa vaan nähdä sen naapurin äijän, joka rääkkää autoaan tähän tyyliin."

        Toim. huom: haluaisimpa nähdä myös tojoteron, jolta onnistuu vaihto välikaasua käyttäen. Eli *käytännössä* tojolla ei paljoa ohitella, kun terolta ei kolme pykälää kerralla -vaihdot onnistu!

        Mulla oli edellinen ave 1.6 vm. 2010...ihan hyvin sillä ohittelut onnistuu, en ainakaan kokenut mitenkään vaikeeksi heittää pienempää vaihdetta jos halus rivakan ohituksen ja yllättävän hyvin voimaa löytyy kunhan tottuu peliin ja eiköhän jokainen omaan autoonsa totu jos jotain autoista ymmärtää.

        Oli muuten sitten erittäin luotettava auto ja lämmin.

        TL lehden voisi lopettaa siksi ala-arvoisia juttuja lehdessä on ...enemmän 7 päivää linjaa kuin kunnon autolehti.
        Joka toinen testi on vag leiristä.
        Monet merkit jää vähälle huomiolle esim. mazda, subaru,peugeot, renault


      • älä osta
        osssss kirjoitti:

        Hyundailta tulee keväällä aikas hyvännäköinen i20. ootellaanpa sitä jos ottaisi uuden velan;)
        Kiinnostaa pitkä takuu ja 3 syl.turbo moottori..

        Oh hoh, täällä sitä esiinnytään kaiken tietävänä ja raha-asiatkin tuollaisessa mallissa, että pitää ottaa velkaa tuollaisen pikkuauton ostamiseen.


      • osssss
        älä osta kirjoitti:

        Oh hoh, täällä sitä esiinnytään kaiken tietävänä ja raha-asiatkin tuollaisessa mallissa, että pitää ottaa velkaa tuollaisen pikkuauton ostamiseen.

        Noo kannattaako matalan koron aikana käteistä tuhlata.Mieti sitä.Liikkeestä uuden ajat ulos niin muutaman tonnin hinta tippuu? Eli korko tulee suuremmaksi kuin velalla..


      • osssss
        tosi elämästä kirjoitti:

        Mulla oli edellinen ave 1.6 vm. 2010...ihan hyvin sillä ohittelut onnistuu, en ainakaan kokenut mitenkään vaikeeksi heittää pienempää vaihdetta jos halus rivakan ohituksen ja yllättävän hyvin voimaa löytyy kunhan tottuu peliin ja eiköhän jokainen omaan autoonsa totu jos jotain autoista ymmärtää.

        Oli muuten sitten erittäin luotettava auto ja lämmin.

        TL lehden voisi lopettaa siksi ala-arvoisia juttuja lehdessä on ...enemmän 7 päivää linjaa kuin kunnon autolehti.
        Joka toinen testi on vag leiristä.
        Monet merkit jää vähälle huomiolle esim. mazda, subaru,peugeot, renault

        Raha pelaa?


      • teron elämä
        tosi elämästä kirjoitti:

        Mulla oli edellinen ave 1.6 vm. 2010...ihan hyvin sillä ohittelut onnistuu, en ainakaan kokenut mitenkään vaikeeksi heittää pienempää vaihdetta jos halus rivakan ohituksen ja yllättävän hyvin voimaa löytyy kunhan tottuu peliin ja eiköhän jokainen omaan autoonsa totu jos jotain autoista ymmärtää.

        Oli muuten sitten erittäin luotettava auto ja lämmin.

        TL lehden voisi lopettaa siksi ala-arvoisia juttuja lehdessä on ...enemmän 7 päivää linjaa kuin kunnon autolehti.
        Joka toinen testi on vag leiristä.
        Monet merkit jää vähälle huomiolle esim. mazda, subaru,peugeot, renault

        Tottuuhan sitä vaikka jääpuikkoon perseessä. Mutta miksi pitää?


      • osssss
        teron elämä kirjoitti:

        Tottuuhan sitä vaikka jääpuikkoon perseessä. Mutta miksi pitää?

        Tottuu muuten kyllä.
        micra -89 oli kuuma talvella ja siksi hyvä

        corolla -87 ei hajonnu neljässä vuodessa mikään vaikka ajo käytetyllä 230tkm saakka. Siksi hyvä

        Toisin on VW kulkineet-aina jokin hajalla..


      • Seniori1
        Varma Toyota kirjoitti:

        Mihin sitä "alavääntöä tarvitaan henkilöautossa kun on portaaton
        automaatti ja mitattu keskikulutus 6,5 litraa. Työkoneet ja traktorit
        on asia erikseen.

        Varma Toyota

        Olen samaa mieltä. Yksinkertaisuus ja luotettavuus on tärkeintä. Enpä usko, että kenenkään matkat tai menot jäävät tekemättä sen vuoksi, että turbot puuttuvat. Aivan samalla tavalla auto kuljettaa matkustajia oli turbo tai sitten ei. Vaihteita käyttämällä ja ajoa ennakoimalla matka joutuu. Dieseliin en turboasiassa ota kantaa.


      • yksinkertaiset terot
        Seniori1 kirjoitti:

        Varma Toyota

        Olen samaa mieltä. Yksinkertaisuus ja luotettavuus on tärkeintä. Enpä usko, että kenenkään matkat tai menot jäävät tekemättä sen vuoksi, että turbot puuttuvat. Aivan samalla tavalla auto kuljettaa matkustajia oli turbo tai sitten ei. Vaihteita käyttämällä ja ajoa ennakoimalla matka joutuu. Dieseliin en turboasiassa ota kantaa.

        Yksinkertaisuus todellakin on ratkasevaa tojon hankinnassa. Sekä auton, että tojoteron. Eli essonbaarin/80-luvun opeilla mennään edelleen... ja silloin 80-luvun tekniikka uppoaa kuin häkä.


      • petterin elämä
        teron elämä kirjoitti:

        Tottuuhan sitä vaikka jääpuikkoon perseessä. Mutta miksi pitää?

        Sorry Petteri mutta jääpuikko perseessä tuskin kovin kauaa onnistuu avella, sen verran lämmin auto ...skodalla ja volkkarin tsi:lla se on ainut vaihtoehto on tottua jos Petteri sellaisen on perseensä tökännyt niillä ohuen ohkasilla kätösillään mitkä aivopieru omistaa.


      • hitaasti hyvä tulee

        Kyllä niitä turboja tulee Toyotaankin, mutta ei hutiloiden. Mikä idea on pitää asiakkaita koekaniineina kuten VW, ei niin Toyotalla toimita vaan testataan niin pitkää ettei tule yllätyksiä. Veikkaan, että nykyiseen Corollaan tulee turbo ja Avensiksen seurajassahan on tiettävästi PSA:n uudet turbokoneet.


      • osssss
        älä osta kirjoitti:

        Oh hoh, täällä sitä esiinnytään kaiken tietävänä ja raha-asiatkin tuollaisessa mallissa, että pitää ottaa velkaa tuollaisen pikkuauton ostamiseen.

        Siekö pistät vaikka 20000e säästöt suoraan käteisenä autoon?
        Rikasta on porukka..


      • kyllä löytyy
        hitaasti hyvä tulee kirjoitti:

        Kyllä niitä turboja tulee Toyotaankin, mutta ei hutiloiden. Mikä idea on pitää asiakkaita koekaniineina kuten VW, ei niin Toyotalla toimita vaan testataan niin pitkää ettei tule yllätyksiä. Veikkaan, että nykyiseen Corollaan tulee turbo ja Avensiksen seurajassahan on tiettävästi PSA:n uudet turbokoneet.

        Näin on. Eli ostavat valmiin tuotteen. Näitä on saatavana BMW:ltäkin. Tehokan bensaturbo, joka on on jo koeteltu Minissä ja PSA:n autoissa.


      • Huoltosopimus 1999
        osssss kirjoitti:

        Noo kannattaako matalan koron aikana käteistä tuhlata.Mieti sitä.Liikkeestä uuden ajat ulos niin muutaman tonnin hinta tippuu? Eli korko tulee suuremmaksi kuin velalla..

        ossss on kerrankin oikeassa. Pikkuauto yleismerkiltä pitää hintansa parhaiten. Käteinen kalliimpaa, kuin 2% (tai alle korko) autokaupassa. Näin on.

        Kuukausihinta ratkaisee kokonaishinnan. Siksi suosittelen, merkkiin katsomatta, HALPAA huoltosopimusta tai PITKÄÄ (yli 3v) takuuta, jos toimii velkarahalla. Ei saa tulla yhtään ylimääräistä menoa tekniikkaan tms. , jos velka-auto-> omasta pääsee eroon kauppaan ajamalla ja vaihtamalla uuteen- velkarahoitteiseen, pitkän takuun tai huoltosopimuksen omaavaan autoon., jos alkaa pajarumba..


      • Kukahan sepetterion?
        petterin elämä kirjoitti:

        Sorry Petteri mutta jääpuikko perseessä tuskin kovin kauaa onnistuu avella, sen verran lämmin auto ...skodalla ja volkkarin tsi:lla se on ainut vaihtoehto on tottua jos Petteri sellaisen on perseensä tökännyt niillä ohuen ohkasilla kätösillään mitkä aivopieru omistaa.

        Etpä ole tutustunut TSi-autoihin huomaan. On nimittäin todella lämpimiä Instant heat-systeemien kanssa (1,2 kuuluu vakiovarustukseen, muut ei tarvi).


      • Se olet sinä,
        Kukahan sepetterion? kirjoitti:

        Etpä ole tutustunut TSi-autoihin huomaan. On nimittäin todella lämpimiä Instant heat-systeemien kanssa (1,2 kuuluu vakiovarustukseen, muut ei tarvi).

        palstalla majaileva ammattikoulusta pois potkittu yh-äidin pikku alisuorittaja joka kaiken muun osaamisen puuttuessa on juuttunut Toyota-palstalle trollaamaan. On todella vaikeaa kuvitella sinun pikkupetterin joskus nousevan siitä pskasta johon olet toiminnallasi itse vapaaehtoisesti hautaantunut. Luulisi kavereidesi jo v ittuilevan mikäli sinulla alisuorittajalla yhtään kaveria edes on. Muut ikäisesi juoksevat tyttöjen perässä mutta sinä valvot vuorokauden ympäri palstalla päästäen aivopierujasi ja koettaen väkisin keksiä jotain negatiivista maailman suurimman autonvalmistajan tuotteista. Eipä ole äipällä syytä iloita poikansa suorituksista.


      • nullinkuppi
        Kukahan sepetterion? kirjoitti:

        Etpä ole tutustunut TSi-autoihin huomaan. On nimittäin todella lämpimiä Instant heat-systeemien kanssa (1,2 kuuluu vakiovarustukseen, muut ei tarvi).

        Halppis skoda kuski?
        Tojota taitaa keskittyä vety autoihin ja
        VW konserni tarvii veto autoja..


    • sadasdasdasdasd

      Näin on, hyvin tuo aven 1.6 riittää ripeäänkin ajoon jos on tarve.

      • unohtu mainita?

        Ripeä ajo = 50 km/h kolmenkympin rajoitusalueella.


    • jormaerä

      mitäne siinä kaara ohjelmassa testasi pikku skodaa 1.4 tsi moottorilla niin kulutus 8-8.5l sadalle.ei mun 1.6 corolla nuin paljoa vie.
      että jos ne pikkuturbot on alaväännöltään parempia mutta tommosia bensarosvoja niin mitä järkeä..

      • Et vain ymmärrä

        Vain aivan toope vertaa omaa toteutunutta kulutustaan jonkun autoiluohjelman toimittajien lyhyessä koeajossa toteutuneeseen.
        Jos kiihdyttelet ritsaasi yhtä nopeasti kuin noissa ohjelmissa TSI-autoilla aina kiihdytellään, eli sinun pitäisi kiihdyttää aina talla pohjassa pienillä vaihteilla saavuttaaksesi saman nopeuden yhtä joutuisasti kuin TSI:llä pintakaasulla isommallakin vaihteella, Corollasi vie paljon enemmän bensaa.
        Se nyt vain on niin, että TSI:ssä on niin julmetusti enemmän vääntöä pienilläkin kierroksilla, että kiihdytykset sujuvat yrittämättäkin aivan eri tahtiin kuin pienehköillä vapareilla, joiksi lasken kaikki alle 2,5-litraiset.
        Voimaa jos käyttää, bensaa palaa. Voima ei synny tyhjästä.
        TSI:llä voi ajaa hyvin taloudellisesti, siitä on todisteena pienemmät normikulutuslukemat kuin samantehoisilla vapareilla ja ammattilaisten suorittamat vertailut, joissa TSI:t ovat olleet aina taloudellisimpia.


      • osssss
        Et vain ymmärrä kirjoitti:

        Vain aivan toope vertaa omaa toteutunutta kulutustaan jonkun autoiluohjelman toimittajien lyhyessä koeajossa toteutuneeseen.
        Jos kiihdyttelet ritsaasi yhtä nopeasti kuin noissa ohjelmissa TSI-autoilla aina kiihdytellään, eli sinun pitäisi kiihdyttää aina talla pohjassa pienillä vaihteilla saavuttaaksesi saman nopeuden yhtä joutuisasti kuin TSI:llä pintakaasulla isommallakin vaihteella, Corollasi vie paljon enemmän bensaa.
        Se nyt vain on niin, että TSI:ssä on niin julmetusti enemmän vääntöä pienilläkin kierroksilla, että kiihdytykset sujuvat yrittämättäkin aivan eri tahtiin kuin pienehköillä vapareilla, joiksi lasken kaikki alle 2,5-litraiset.
        Voimaa jos käyttää, bensaa palaa. Voima ei synny tyhjästä.
        TSI:llä voi ajaa hyvin taloudellisesti, siitä on todisteena pienemmät normikulutuslukemat kuin samantehoisilla vapareilla ja ammattilaisten suorittamat vertailut, joissa TSI:t ovat olleet aina taloudellisimpia.

        Mites hytin kylmyys ja moottorin viat.
        Eli luotettavuus vastaan vw autojen ominaisuudet?


      • Kukahan sepettrion?
        osssss kirjoitti:

        Mites hytin kylmyys ja moottorin viat.
        Eli luotettavuus vastaan vw autojen ominaisuudet?

        osssss, nyt olet jäänyt 2008 vuoteen, jolloin oli ongelmia lämmönjakelun kanssa. Otapa nyt ajoon TSI-auto kaupasta ja pidä se lämpösäädin lämpöjen puolella. Alkaa hiki virrata, kun heti käynnistyksestä tuuppaa lämmintä ilmaa. Toisin kuin meidän Corollassa.


      • Poju trollaa
        Kukahan sepettrion? kirjoitti:

        osssss, nyt olet jäänyt 2008 vuoteen, jolloin oli ongelmia lämmönjakelun kanssa. Otapa nyt ajoon TSI-auto kaupasta ja pidä se lämpösäädin lämpöjen puolella. Alkaa hiki virrata, kun heti käynnistyksestä tuuppaa lämmintä ilmaa. Toisin kuin meidän Corollassa.

        ymmärtämättä asioista tuon taivaallista. Onko teillä kuitenkin Corolla kun sanot että meidän Corollassa. Olet varmasti erehtynyt, Corollassa ei tarvita sähkövastuksia lämminilmakanavissä kuten Vw:n mopomoottoreissa.


    • eqqeqweqwweq

      TSI:n taloudellisuus loppuu siinä vaiheessa kun jakoketju menee paskaksi ja joudut maksamaan tuhansien koneremontin. Tämä tapahtuu viimeistään 150 000km mennessä.

      • TSI

        TSI kestää 2-4 kertaa enemmän kuin Tojon dieselit.


      • Kuuuekke
        TSI kirjoitti:

        TSI kestää 2-4 kertaa enemmän kuin Tojon dieselit.

        Mutta TSI mootorit kestää alle puolet siitä mitä Toyotan bensakoneet.

        DSG-laatikoiden kestosta, nyt turha puhuakkaan mitään. Ne on jo uutena rikki.


      • Voimaa ja Vääntöä

        Mun TSI-koneet eivät varmaan ole lukeneet tätä palstaa kun eivät ole ymmärtäneet hajota. Mennä puksuttaneet 30.000 kerrallaan ja öljynvaihdon jälkeen sama uudelleen. Ja uudelleen. Ja uudelleen.

        Nämä vaparinillittäjät ovat säälittäviä tapauksia. Omassa autossa ei löydy hyviä ominaisuuksia niin keskittyvät siihen että paremmat moottorit muka hajoavat vähän väliä. Ette taida edes ymmärtää miten säälittävää itkemistä tuollainen on "no onhan tää sellainen väännötön bensasyöppö, mutta toi sun parempi kone kuitenkin laukeaa joka toinen viikko". Ja paskanmarjat, mä ajan tällä TSI:llä vielä pitkään sen jälkeen kun noi riisipussit on paalattuja ruosteläjiä.

        Siinähän vaihtelette pienempää silmään ylämäessä.


      • haastettakerrakseen
        Voimaa ja Vääntöä kirjoitti:

        Mun TSI-koneet eivät varmaan ole lukeneet tätä palstaa kun eivät ole ymmärtäneet hajota. Mennä puksuttaneet 30.000 kerrallaan ja öljynvaihdon jälkeen sama uudelleen. Ja uudelleen. Ja uudelleen.

        Nämä vaparinillittäjät ovat säälittäviä tapauksia. Omassa autossa ei löydy hyviä ominaisuuksia niin keskittyvät siihen että paremmat moottorit muka hajoavat vähän väliä. Ette taida edes ymmärtää miten säälittävää itkemistä tuollainen on "no onhan tää sellainen väännötön bensasyöppö, mutta toi sun parempi kone kuitenkin laukeaa joka toinen viikko". Ja paskanmarjat, mä ajan tällä TSI:llä vielä pitkään sen jälkeen kun noi riisipussit on paalattuja ruosteläjiä.

        Siinähän vaihtelette pienempää silmään ylämäessä.

        Jotta kirjoituksesi ei jäisi ilman totuuspohjaa.. Niin lupaan linkittää sulle kaksi korjattua alle ajettua 100tkm VAG tekelettä, jokaista sun linkittämää alle 100tkm ajettua ja hajonnutta Toyotaa kohden.

        Lähteenä voidaan käyttää vaikka nettiauto.com


      • Voimaa ja Vääntöä
        haastettakerrakseen kirjoitti:

        Jotta kirjoituksesi ei jäisi ilman totuuspohjaa.. Niin lupaan linkittää sulle kaksi korjattua alle ajettua 100tkm VAG tekelettä, jokaista sun linkittämää alle 100tkm ajettua ja hajonnutta Toyotaa kohden.

        Lähteenä voidaan käyttää vaikka nettiauto.com

        Mua ei muiden autot voisi vähempää kiinnostaa. Kuudes volkkari menossa ja pikkuhiljaa miljoonaa kilometriä takana. Yhdellä takuukorjauksella, muuten vain huoltoja.
        Siinä on se mikä mulle merkkaa.


      • hohoijaaa
        Voimaa ja Vääntöä kirjoitti:

        Mua ei muiden autot voisi vähempää kiinnostaa. Kuudes volkkari menossa ja pikkuhiljaa miljoonaa kilometriä takana. Yhdellä takuukorjauksella, muuten vain huoltoja.
        Siinä on se mikä mulle merkkaa.

        "mua ei muiden autot voisi vähempää kiinnostaa"...heh heh mikä pelle Petteri oot ....mitä sitte notkut tällä palstalla kaiket päivät...haloo...olet tyhmääkin tyhmempi petterin rääpäle.


      • jormaerä
        Voimaa ja Vääntöä kirjoitti:

        Mua ei muiden autot voisi vähempää kiinnostaa. Kuudes volkkari menossa ja pikkuhiljaa miljoonaa kilometriä takana. Yhdellä takuukorjauksella, muuten vain huoltoja.
        Siinä on se mikä mulle merkkaa.

        vau..6 volkkaria ja miljoona kilometriä.sehän tekee noin 166tkm per auto.


      • toteutumaton tavoite
        jormaerä kirjoitti:

        vau..6 volkkaria ja miljoona kilometriä.sehän tekee noin 166tkm per auto.

        Sinun ajoillasi miljoonan kilometrin ajamiseen menee yli 100 vuotta!


      • osssss
        Voimaa ja Vääntöä kirjoitti:

        Mua ei muiden autot voisi vähempää kiinnostaa. Kuudes volkkari menossa ja pikkuhiljaa miljoonaa kilometriä takana. Yhdellä takuukorjauksella, muuten vain huoltoja.
        Siinä on se mikä mulle merkkaa.

        Eli pidät VW juuri sen takuuajan.Lienee silloin jotenkin toimii?


      • Voimaa ja Vääntöä
        osssss kirjoitti:

        Eli pidät VW juuri sen takuuajan.Lienee silloin jotenkin toimii?

        Osan olen ostanut uutena, nykyisestä oli jo takuu ummessa kun sen ostin.
        No worries, mate.


      • toyo_d4d
        TSI kirjoitti:

        TSI kestää 2-4 kertaa enemmän kuin Tojon dieselit.

        Edelliseel toyotan dieselillä 560 tkm ja edes venttiilin kopaa ei tarvinnut avata, kone ja vaihteisto toimi kuin uutena pois vaihtessani. Nykyisessa 2008 dieselissä vasta 370tkm sama homma jatkuu moottorissa ei mitää korjattavaa ole ollut, edellisen kerran huollossa 90tkm kohdalla sen jälkeen itse tehty, kummassakaan autossa ei ole mikään varaotusvalo kertaakaan syttynyt.


      • avevagon
        toyo_d4d kirjoitti:

        Edelliseel toyotan dieselillä 560 tkm ja edes venttiilin kopaa ei tarvinnut avata, kone ja vaihteisto toimi kuin uutena pois vaihtessani. Nykyisessa 2008 dieselissä vasta 370tkm sama homma jatkuu moottorissa ei mitää korjattavaa ole ollut, edellisen kerran huollossa 90tkm kohdalla sen jälkeen itse tehty, kummassakaan autossa ei ole mikään varaotusvalo kertaakaan syttynyt.

        Mullakin kulkee hyvin, sama motti koht 300t ajettu, ei mitään ongelmia.


      • osssss
        Voimaa ja Vääntöä kirjoitti:

        Osan olen ostanut uutena, nykyisestä oli jo takuu ummessa kun sen ostin.
        No worries, mate.

        Onneakin elämassä ja VW autoilussa tarvii..


      • deerb
        Voimaa ja Vääntöä kirjoitti:

        Mua ei muiden autot voisi vähempää kiinnostaa. Kuudes volkkari menossa ja pikkuhiljaa miljoonaa kilometriä takana. Yhdellä takuukorjauksella, muuten vain huoltoja.
        Siinä on se mikä mulle merkkaa.

        Laita itse dymoflekti!
        Turbo ei maksa paljon kun tieetää


      • Seuraa ilmoittelua
        Kuuuekke kirjoitti:

        Mutta TSI mootorit kestää alle puolet siitä mitä Toyotan bensakoneet.

        DSG-laatikoiden kestosta, nyt turha puhuakkaan mitään. Ne on jo uutena rikki.

        Nyt puhut todistetusti Toyotasta. Uusia autoja lähetetään myyntiin ja heti korjattavaksi takaisinkutsujen saattelemana. Tämä on tosi.


      • T4 Transportter
        avevagon kirjoitti:

        Mullakin kulkee hyvin, sama motti koht 300t ajettu, ei mitään ongelmia.

        Meidän 1996 Volkkarilla on ajettu 1250000km, eikä ole avattu vieläkään. 4x enemmän kuin tossa yllä. Ei sulla pidäkään olla mitään ongelmia autossasi.


      • Tietäjä
        haastettakerrakseen kirjoitti:

        Jotta kirjoituksesi ei jäisi ilman totuuspohjaa.. Niin lupaan linkittää sulle kaksi korjattua alle ajettua 100tkm VAG tekelettä, jokaista sun linkittämää alle 100tkm ajettua ja hajonnutta Toyotaa kohden.

        Lähteenä voidaan käyttää vaikka nettiauto.com

        Puhutaanko nyt Diesel Toyotasta? Linkitä vaan.


      • Meillä Transporter
        T4 Transportter kirjoitti:

        Meidän 1996 Volkkarilla on ajettu 1250000km, eikä ole avattu vieläkään. 4x enemmän kuin tossa yllä. Ei sulla pidäkään olla mitään ongelmia autossasi.

        T4 ja ajettu jo 600 tkm. kone kolisee jo pahanenteisesti. Tänä syksynä helmat ja osa tavaratilan lattiaa uusittiin. Muuallakin ruostevikaa. Seuraavaksi vuorossa jarrut mutta antaa olla. Ei kannata korjata enää.


      • osssss
        haastettakerrakseen kirjoitti:

        Jotta kirjoituksesi ei jäisi ilman totuuspohjaa.. Niin lupaan linkittää sulle kaksi korjattua alle ajettua 100tkm VAG tekelettä, jokaista sun linkittämää alle 100tkm ajettua ja hajonnutta Toyotaa kohden.

        Lähteenä voidaan käyttää vaikka nettiauto.com

        Asialinja


      • osssss
        toyo_d4d kirjoitti:

        Edelliseel toyotan dieselillä 560 tkm ja edes venttiilin kopaa ei tarvinnut avata, kone ja vaihteisto toimi kuin uutena pois vaihtessani. Nykyisessa 2008 dieselissä vasta 370tkm sama homma jatkuu moottorissa ei mitää korjattavaa ole ollut, edellisen kerran huollossa 90tkm kohdalla sen jälkeen itse tehty, kummassakaan autossa ei ole mikään varaotusvalo kertaakaan syttynyt.

        Juu.Tojota ostetaan mielellään kun mittarissa 150tkm.
        Seati,skodaa,audia ja volkkaria noilla km ei uskalla oikeen ajatella.Tonnien remontit edessä.


    • Voimaa ja Vääntöä

      Jep. En ole koskaan saanut kiksejä vanhalla autolla ajamisesta, ei oo mun juttu. Se homma loppu mun kohdalla siinä kohtaa kun sain koulun loppuun.

      Ehkä kohta kun lähtee eläkkeelle ja ajot vähenee niin vaihtoväli varmaan pitenee. Toisaalta olen ajatellut ehkä ostaa vanhan Karmann Ghian harrasteautoksi ja aurinkosten päivien iloksi.

      • aaahhh...

        No saatko sitten kiksit kun ajat tsi koneisella UUDELLA autolla...meikä kyllä saakiksit ihan jostain muusta kuin vag:n huonolaatuisista koneista...taidat olla pikkasen pervo tyyppiä..


      • Voimaa ja Vääntöä
        aaahhh... kirjoitti:

        No saatko sitten kiksit kun ajat tsi koneisella UUDELLA autolla...meikä kyllä saakiksit ihan jostain muusta kuin vag:n huonolaatuisista koneista...taidat olla pikkasen pervo tyyppiä..

        Kyllä mulle autot ja prätkät ovat olleet muutakin kuin keino päästä paikasta A paikkaan B.
        Ei kai siinä sen suurempaa pervoutta ole. Tuolle tunteelle on rakennettu aika suuri teollisuus, kun kaikkia ei kiinnosta vain se peruskaura.


      • voe voe
        Voimaa ja Vääntöä kirjoitti:

        Kyllä mulle autot ja prätkät ovat olleet muutakin kuin keino päästä paikasta A paikkaan B.
        Ei kai siinä sen suurempaa pervoutta ole. Tuolle tunteelle on rakennettu aika suuri teollisuus, kun kaikkia ei kiinnosta vain se peruskaura.

        No kyllä ihme heppu oot jos saat kiksit jostain onnettomista tsi koneista. volsu mikä volsu.
        Prätkiä minäkin olen ajanut koko ikäni, tällä hetkelläkin pari, mut kiksejä en niistäkään saa.

        Jos sinua ei peruskaura kiinnosta niin mitenkä voit tyytyä johonkin tsi koneisiin autoihin jotka ovat todellakin sitä peruskauraa.


      • osssss
        voe voe kirjoitti:

        No kyllä ihme heppu oot jos saat kiksit jostain onnettomista tsi koneista. volsu mikä volsu.
        Prätkiä minäkin olen ajanut koko ikäni, tällä hetkelläkin pari, mut kiksejä en niistäkään saa.

        Jos sinua ei peruskaura kiinnosta niin mitenkä voit tyytyä johonkin tsi koneisiin autoihin jotka ovat todellakin sitä peruskauraa.

        VW viat on peruskauraa jotka asiakkaat maksaa..


      • arjen harmaus
        voe voe kirjoitti:

        No kyllä ihme heppu oot jos saat kiksit jostain onnettomista tsi koneista. volsu mikä volsu.
        Prätkiä minäkin olen ajanut koko ikäni, tällä hetkelläkin pari, mut kiksejä en niistäkään saa.

        Jos sinua ei peruskaura kiinnosta niin mitenkä voit tyytyä johonkin tsi koneisiin autoihin jotka ovat todellakin sitä peruskauraa.

        Ahhaahhhaahhaaa. Sulla on siis prätkiä sen vuoksi, että ne on Suomen keleissä paljon autoa kätevämpiä?

        Hahahhaa. Eli pitää kuitenkin olla jotan liukkaammin liikkuvaa / tyylikkäämpää, kun pysähtyneisyyden aikaa edustava tohjo. Mutta se tohjokin pitää olla .... asunet jossain tunkkaisessa maaseutukylässä, jossa katsotaan erilaisuutta pahalla silmällä?


      • osssss
        arjen harmaus kirjoitti:

        Ahhaahhhaahhaaa. Sulla on siis prätkiä sen vuoksi, että ne on Suomen keleissä paljon autoa kätevämpiä?

        Hahahhaa. Eli pitää kuitenkin olla jotan liukkaammin liikkuvaa / tyylikkäämpää, kun pysähtyneisyyden aikaa edustava tohjo. Mutta se tohjokin pitää olla .... asunet jossain tunkkaisessa maaseutukylässä, jossa katsotaan erilaisuutta pahalla silmällä?

        Suomessa ajetaan keskimäärin yli 13 vuotta vanhoilla autoilla.
        Onkohan noista tojotia suuri osa kun on niin kestäviä?


      • Opettaja.
        aaahhh... kirjoitti:

        No saatko sitten kiksit kun ajat tsi koneisella UUDELLA autolla...meikä kyllä saakiksit ihan jostain muusta kuin vag:n huonolaatuisista koneista...taidat olla pikkasen pervo tyyppiä..

        Luepa juttusi uudelleen ja mieti, kuka on oikeasti pervo?


      • Tietäjä
        osssss kirjoitti:

        Suomessa ajetaan keskimäärin yli 13 vuotta vanhoilla autoilla.
        Onkohan noista tojotia suuri osa kun on niin kestäviä?

        Ei ole 90% Toyotista on paalauksessa 300 000 km kohdalla. Mersut, Seatit,Audit, menee ohi tutkitusti. ja noita merkeistä tuossa järjestyksessä.

        http://www.iltalehti.fi/autot/2014102818787530_au.shtml


      • Prätkällä tämä
        Voimaa ja Vääntöä kirjoitti:

        Kyllä mulle autot ja prätkät ovat olleet muutakin kuin keino päästä paikasta A paikkaan B.
        Ei kai siinä sen suurempaa pervoutta ole. Tuolle tunteelle on rakennettu aika suuri teollisuus, kun kaikkia ei kiinnosta vain se peruskaura.

        poju tarkoittaa sitä Raisua josta on kiertokangen laakeri rikki eikä poju ymmärrä sellaisen koneen päälle mitään viihdyttyään amiksessa parisen viikkoa tänä syksynä ennenkuin potkaisivat sen pellolle alisuorittamisen ja jatkuvien poissaolojen takia.


    • kuikkelisss

      Tojolla on jo turpot. Olemme rakentaneet versoon, corolla dx ja carina e huuveriturbot.
      Hyvin pelaa ja kustannukset jäi 600-700 / auto

      • osssss

        Jaha


    • Pierre!

      Tojolla on ollut turboja urheiluautoissa jo vuosia sitten.
      Luin jostain, että Tojolta on tulossa Atkinson-periaatteella toimivia bensakoneita näihin tavallisen kansan Tojoihin. On korkea aika, että Tojo vähän uuudistaa moottoritarjontaansa.

      • osssss

        Eli turbot pysyy poissa?


      • atkinson

        Ainakin ensivuonna tojo tuo markkinoille modifioidulla atkinson periaatteilla toimivia moottoreita. Samalla moottorin jäähdytystä on parannettu.

        Puristussuhde pienimmälle atkinson 1.0l 3-sylinteriselle on 11.5
        Purissuhde pienelle 1.3l 4-sylinteriselle atkinson moottorille on 13.5

        Huonoa näissä moottoreissa on se että näissä on otettu käyttöön EGR venttiili, mikä on jo käytössä useimmissa bensaturboissakin. Yksi typerä huoltoa vaativa kohde lisää. Tämä pelkästään typen oksidi päästöjen vähentämiseksi.

        Tojo aikoo esitellä 14 uutta moottoria seuraavan kahden vuoden aikana.


      • osssss
        atkinson kirjoitti:

        Ainakin ensivuonna tojo tuo markkinoille modifioidulla atkinson periaatteilla toimivia moottoreita. Samalla moottorin jäähdytystä on parannettu.

        Puristussuhde pienimmälle atkinson 1.0l 3-sylinteriselle on 11.5
        Purissuhde pienelle 1.3l 4-sylinteriselle atkinson moottorille on 13.5

        Huonoa näissä moottoreissa on se että näissä on otettu käyttöön EGR venttiili, mikä on jo käytössä useimmissa bensaturboissakin. Yksi typerä huoltoa vaativa kohde lisää. Tämä pelkästään typen oksidi päästöjen vähentämiseksi.

        Tojo aikoo esitellä 14 uutta moottoria seuraavan kahden vuoden aikana.

        Rowan Atkinson vain ilman vääntöä?


      • atkinson
        osssss kirjoitti:

        Rowan Atkinson vain ilman vääntöä?

        Ei. Toki maksimivääntö tulee hieman korkeammilla kierroksilla kuin ennen. Mutta alavääntöä on siltikin entistä enemmän toyotan atkinson moottoreissa kuin entisissä perus ottomoottoreissa. Toyotan atkinson moottorit käyvät atkinson kierrolla vain pienemmillä kierroksilla ja kevyemmässä kuormituksessa. Suuremmilla kierroksilla ja kovemmassa kuormituksessa moottori toimii perus ottomoottorina.

        Kierrosluku/ kuormitus vaikuttaa suoraan siihen että käykö toyotan moottori atkinsonina vai ottomoottorina.

        Uusia atkinsoneita tällä hetkellä ovat siis tuo 1.0l 3-sylinterinen, 1.3l 4 sylinterinen. molemmat moottorit ovat tehty yhteistyössä daihatsun kanssa.

        Lisäksi uudessa Lexus RC F autossa on 5.0l v8 atkinson moottori. Teho 450-480hv, vääntö 530-550Nm. Puristussuhde 12.3.1. Huippunopeus elektronisesti rajoitettu noin 270kmh. Virallisesti tehokarttoja ilmoitetaan olevan 5, mutta todellisuudessa tehokarttoja on 6(salattu).


    • osssss

      Millaisia suoritusarvoja tuolla litran koneella on eri malleissa?Siis kolme sylinterisellä.

      • juust

        90hv 140nm 170km 6,5l keskikulutus.kovat on tulokset haaaaaaaaaaaaaaaaaaa


      • KaikkiIrti

        Ja käytännön kulutus ihan jotain muuta...


      • TodisteitaTarvitaan
        juust kirjoitti:

        90hv 140nm 170km 6,5l keskikulutus.kovat on tulokset haaaaaaaaaaaaaaaaaaa

        Todista väitteesi paikkansa pitävyys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4417
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4406
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4046
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2967
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2591
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2153
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2115
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2069
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1695
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1462
    Aihe