Onko kokemusta tällaisesta työkaverista?

Amazed

Olen tai oikeastaan olemme kohta vuoden taiteilleet seuraavanlaisen työntekijän kanssa, joka toimii myös esimiehenä. Ei kuitenkaan ole minun esimieheni vaan olen hivenen hänen yläpuolellaan, vaikka en esimies olekaan. Henkilö on todella mukava ja ihana persoonana, iloinen, energinen, hauska, eloisa ja sosiaalinen. Joidenkin mielestä jopa tekopirteä. Huonot puolet tulevat lähinnä esiin työntekijän ominaisuudessa: keskittyy liiaksi yksityiskohtiin eikä näe kokonaisuutta, ei osaa priorisoida eikä delegoida, on aina oikeassa ja hyvin pitkin hampain kuuntelee muita tai hyväksyy toisen kannanottoa vaikka ei itse tunne asiaa tai omaa asiassa tietotaitoa, palaverissa helposti alkaa vetämään palaveria vaikka on mukana vain osallistujana, alkaa kysymättä ja tiedustelematta tekemään toisen tehtävänkuvaan kuuluvia tehtäviä eli ylittää oman tehtävänsä rajat (ilman osaamista). Esimiehenä tekee kaiken itse eikä tunnu hahmottavan tehtäväänsä ja velvollisuuksiaan esimiehenä (ei ehdi tehdä esimiestyötä koska tekee kaiken itse). Onko jonkinlaista "diagnoosia" tällaiselle työntekijälle, sellaista joka nivouttaa asian? Narsismista ei ole kyllä kyse. Olisiko kyseessä vain itsekkyys?

Miten tällaisen työntekijän saa oikein kuriin ja kontrolliin työkaverin näkökulmasta? Etenkin liittyen tuohon aina oikeassa olemiseen ja toisen tehtäväkentällä hyppimiseen. Asioista on kyllä keskusteltu, mutta muisti tuntuu olevan lyhyt. Ensimmäistä kertaa koskaan törmännyt tällaiseen tapaukseen.

5

374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lastentarhassa

      Toimii myös esimiehenä???

      Siis onko esimies vai ei? Itse olen palkattu työntekijäksi, mutta minulle on annettu kaikki esimiehen vastuut ja velvollisuudet. Tämä tyyppi voisi olla minä.

      Itseäni ottaa eniten päähän se, että minulla on muka esimiesten tuki, mutten koskaan näe sitä missään. Olen työkentälläni täysin yksin ja tulostavoitteinen, mutta kukaan ei ole koskaan edes vaivautunut keskustelemaan mikä minun oikea asema ja tyhönkuva on? Olen määrätietoinen ja äänekäskin, koska katson että se on ainoa tapa puolustautua.

      Tuntuu, että olen aina esimies silloin kun oma esimies ei osaa kentälläni toimia, eli aina! Ainoa ero tähän tarinaan on se, ettei kukaan ole edes vaivautunut keskustelemaan kanssani.

      Hitto mikä butiikki. Ja nyt puhutaan pörssiyhtiöstä, jossa luulin johtamisen taidon olevan huipussaan -väärinpä luulin.

      • amazed

        Toimii esimiestehtävässä, mutta minuun nähden on työkaverini ja tehtävämme ovat kohtalonyhteydessä toisiinsa. Suurin ongelma onkin, että minun hommani kärsii, koska hän ja hänen porukkansa ei kykene tuottamaan tarvitsemani tietoja. Siitä ei ole kyse, että kaikki joiden varpaille hän hyppii olisivat saamattomia vaan hän on sen tyyppinen, että ottaa hoitaakseen, vaikka ei hänelle kuuluisikaan. Hän ei välttämättä joko tiedä tehtävänkuvien rajoja tai ymmärrä niitä. Tai sitten ei sen kummemmin ajattele vaan vain toimii. Välillä tuntuu, että hän olisi jopa maaninen. Reagointi työmäärään voi vaihdella päivittäin. Tänään esim. kaikki kaatuu ja mihinkään ylimääräiseen ei pitäisi olla aikaa useampaan viikkoon, mutta seuraavana päivänä tilanne on taas toinen.

        Alkaa vaan olemaan aika rasittavaa.


      • esimies ilman asemaa
        amazed kirjoitti:

        Toimii esimiestehtävässä, mutta minuun nähden on työkaverini ja tehtävämme ovat kohtalonyhteydessä toisiinsa. Suurin ongelma onkin, että minun hommani kärsii, koska hän ja hänen porukkansa ei kykene tuottamaan tarvitsemani tietoja. Siitä ei ole kyse, että kaikki joiden varpaille hän hyppii olisivat saamattomia vaan hän on sen tyyppinen, että ottaa hoitaakseen, vaikka ei hänelle kuuluisikaan. Hän ei välttämättä joko tiedä tehtävänkuvien rajoja tai ymmärrä niitä. Tai sitten ei sen kummemmin ajattele vaan vain toimii. Välillä tuntuu, että hän olisi jopa maaninen. Reagointi työmäärään voi vaihdella päivittäin. Tänään esim. kaikki kaatuu ja mihinkään ylimääräiseen ei pitäisi olla aikaa useampaan viikkoon, mutta seuraavana päivänä tilanne on taas toinen.

        Alkaa vaan olemaan aika rasittavaa.

        Kohtalonyhteydessä...? Onko siis alaisesi, mutta mielestäsi esimies??? Ei oikein ymmärrä Se, että pidät häntä esimiehenä, ei tuo sitä titteliä hänelle. Jos olet itse esimiesvastuussa, olet myös vastuussa tämän ihmisen työpanoksesta ja hänen ohjeistuksestaan. Jos et esimiehenä koskaan osaa avata suuta asian suhteen ymmärrettävästi, et varmaan ole oikeissa työtehtävissä.

        Tietääkö kyseinen henkilö täysin mitä tietoja hänen tarvitsee tuottaa. Nimitt. itse olen vastaavanlaisessa tilanteessa. KUKAAN ei ole kertonut mitä tietoja täysin tarvitsee edes tuottaa. Tässä joudun luovimaan aivan itse. Tulosta on tehtävä, ja kaiken raportoinnin kuva todella epäselvä, niin kuin koko lafkan toiminta kokonaisuudessaankin. Suuren osan ajasta sitä miettii miten yhtiö voi edes tällä johtamisella tuottaa tulosta...

        Omassa tilanteessa hulluinta on se, etten osallistu mihinkään työpaikan kokoontumisiin, palavereihin. En saa nimetyiltä esimiehiltäni mitään toimintatapoja tehtäviini. Olen oman työkenttäni vastaava, mutta kukaan ei ole vaivautunut edes perehdyttämään minua talon hallintaohjelmiin, mitä käyttää meillä se alin työporraskin. Aivan kuin minulla ei olisi oikeuksia tähän.

        Jos tämä kertomasi "esimies" ei tiedä tehtäväkuvansa rajoja, olisiko vain parasta kertoa ne hänelle??? Ja: ei ehdi tehdä esimiestyötä koska tekee kaiken itse -tuttu ongelma. Jos tavoitteena on tehdä tulosta, usein se huonon porukan kanssa tarkoittaa sitä että teet työt itse.

        Se, että siis rutiset täällä työntekijäsi, jonka nyt vaan olet päättänyt nostaa arvoasteikossa viereesi, työpanoksesta ja huonosta työotteesta, olisko syytä korjata noin nimettynä esimiehenä tilanne tekemällä se oma työsi????


    • Amazed

      Kuten edelläkin ilmoitettu, kyse on työkaveristani, ei alaisesta. Hän toimii tehtävässään esimiesasemassa, joskus aikoja sitten asemassani oleva on toiminut hänen esimiehenään. Tällä hetkellä meillä molemmilla on sama esimies.

      • karaistu kyynikko

        Hän siis on esimiesasemassa. Silloin hän saa tehdä tai olla tekemättä tahtonsa mukaan ja muut esimiehet yllä, alla sekä sivulla tukevat häntä näissä ratkaisuissa. Suurimmissa ongelmissa ovat varmasti hänen alaisensa, mutta sehän on tunnetusti merkityksetön sivuseikka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe