Harjoitusvinkkejä

50-60 kymppisille

Miten te 50-60 kymppiset harjoittelette?
Itse juoksen keskimäärin 100 km kuukaudessa, vaihteluväli 60-150 km.
Viime vuonna aloitin harjoittelun pikkuhiljaa huhtikuussa ja juoksin vuoden aikana reilut 600 km. Olin mukana muutamassa juoksutapahtumassa kympillä ja ½maratonilla kesän ja syksyn aikana ja tuntui että sujui ihan ok.
Tänä vuonna olen juossut tammikuusta asti ilman kunnon harjoittelutaukoa ja kilometrejä on kertynyt noin 40% enemmän kuin viime vuonna. Olen myös tänä vuonna ollut mukana muutamalla kympillä ja ½maratonilla ja tuntuu että parhaat juoksut oli touko- kesäkuussa. Nyt syksymmällä tuntuu että kroppa on väsynyt enkä saa saman irti kuin aikaisemmin.
Olisko järkeä jakaa vuosi vaikkapa pariin harjoittelujaksoon ja harjoitella vuoden alkupuoliskolla 3-4 kuukautta ja pitää heinäkuu taukoa sekä harjoitella syksyllä taas muutama kuukausi?
Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan!

7

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihdellen

      Olen 53-vuotias nainen. Juoksen vain "lämpimän" ajan tai sen ajan, kun ei ole liukasta, eli noin huhti - lokakuu. keskimäärin 80 km / kk. Muun osan vuodesta kuntosaliharjoittelua. On hyvää vaihtelua, ja kun kevät koittaa, on jo ikävä juoksua!

    • Syy ja seuraus

      Mihin perustuu se teoria että suuri osa juoksuharjoituksista pitää olla hidastahtisia peruskuntoharjoituksia. Miksi ne lisäisivät vauhtikestävyyttä ja hapenottoa?

    • huuhkaja

      hiussuonisto kehittyy ja samalla lihakseen tulevan hapen määrä kasvaa, tämä osaltaan tuo vk ja vomaxia. Toki vaaditaan myös muitakin harjoitteita.

    • Kovempaa hiljempaa?

      Haittaako liika maitohapoille juokseminen lihasten verenkierron kehitystä, onko usein toistuva kova vauhti hidaste kehitykselle?

    • kuntoileva lääkäri

      Riippuu varmaankin tavoitteesta. Jos on veteraanikisoihin osallistuva henkilö ja on motivaatiota tähdätä mahdollisimman hyviin tuloksiin/sijoituksiin esim. piirinmestaruus/SM-kisoissa, niin sellainen harrastaja tuskin tarvitsee harjoitteluohjeita.
      Jos on enemmänkin kuntoilu ja hyvinvointi tavoittein liikkeellä niin silloin suosittelen monipuolista säännöllistä 3-6 kertaa viikossa tapahtuvaa hikoilua ja hengästymistä tuottavaa liikuntaa: pyöräily, hölkkä, kuntosali, pallopelit, uinti. Ei ole hyvä jos liikunta alkaa kuluttaa elimistöä esim niveliä ym.

      • Kovempaa hiljempaa?

        Terveenä ja muuten hyvässä kunnossa ja tavoite juosta Cooper-testissä yli 3000 metriä. Nuorempana juostut tulokset olleet alle 3000 meträ koska ei urheillut aktiivisesti. Treenataanko maitohapoilla?


    • nainen 50v

      kuntoileva lääkäri, millä sen nivelien kulumisen voi estää?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      307
      3441
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1639
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1270
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1171
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      173
      1093
    Aihe