Asunnossa +21 astetta - on kylmä!!!

+21 on hyvä

Puhelimet soivat isännöintitoimistolla. Asukkailla on kylmä. Kämpässä vain 21 astetta!

Mikä ihmisiä vaivaa?

369

18430

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tekninen_Tissi83

      En tiedä, mutta ainakin omassa työssäni ihmisten yleistynyt pahoinvointi näkyy erittäin selvästi.

      • +21 on hyvä

        Isännöitsijän työssä huomaa ihmisten uusavuttomuuden lisääntyneen. Kaiken saa neuvoa ja vääntää rautalangasta.


      • kyllästynyt
        +21 on hyvä kirjoitti:

        Isännöitsijän työssä huomaa ihmisten uusavuttomuuden lisääntyneen. Kaiken saa neuvoa ja vääntää rautalangasta.

        Miinpä, 21 on hyvä mutta jos asunnossa on vetoisuutta niin mitä sitten tehdään. Isännöitsijä ei ota koko asiasta kantaa, väittää vaan että kun lämpäasteet kphdillaan niin kaikki on hyvin, siis varmaan tarkoittaa itseään koska minä ainakin palellun. Huoltomiesten käynti ihan turhaa, silkmänlumetta, koska isänn. on antanut omat määräyksensä ja niitten yli ei kävellä, omaa olevansa lääkäri.
        Kaikessa säästetään mutta siitä kärsitäänkin.....................isännöitsijä ei.


      • sairaus
        kyllästynyt kirjoitti:

        Miinpä, 21 on hyvä mutta jos asunnossa on vetoisuutta niin mitä sitten tehdään. Isännöitsijä ei ota koko asiasta kantaa, väittää vaan että kun lämpäasteet kphdillaan niin kaikki on hyvin, siis varmaan tarkoittaa itseään koska minä ainakin palellun. Huoltomiesten käynti ihan turhaa, silkmänlumetta, koska isänn. on antanut omat määräyksensä ja niitten yli ei kävellä, omaa olevansa lääkäri.
        Kaikessa säästetään mutta siitä kärsitäänkin.....................isännöitsijä ei.

        Sama tavalla meidän asunnosa kylmä patteri ja kotona viileä. Putki mies ei voi tehdä mitän vain isänoitta. Hän latoi meidä seinälle smart mittari missä näytta 23 astetta. Mutta kotona on kylmä . Sikis patteri ei ole lämmin. Nyt on kevät on tosi kylmät mutta isänoitta ei ole valita.


      • Anonyymi

        Korona-aikana pahoinvointi on lisääntynyt entisestään. Sen ansiosta syksy 2020 oli henkisesti raskas niin isännöitsijälle kuin asukkaille. Onneksi saivat kipattua murheensa ja tuskansa isännöitsijän niskaan muissakin kuin sisälämpötila-asioissa.


      • Anonyymi
        +21 on hyvä kirjoitti:

        Isännöitsijän työssä huomaa ihmisten uusavuttomuuden lisääntyneen. Kaiken saa neuvoa ja vääntää rautalangasta.

        Saattaa olla että vaivaa kylmyys ja veto .
        Mahdollisuuksien rajoissa että molemmat vaivaa
        Täysin mahdotonta on tietysti notta liian halvalla tulee as utuksi ja tai jotain muuta positiivista.
        Vaivat ja surkeus ovat ilon. Amme.


      • Anonyymi
        sairaus kirjoitti:

        Sama tavalla meidän asunnosa kylmä patteri ja kotona viileä. Putki mies ei voi tehdä mitän vain isänoitta. Hän latoi meidä seinälle smart mittari missä näytta 23 astetta. Mutta kotona on kylmä . Sikis patteri ei ole lämmin. Nyt on kevät on tosi kylmät mutta isänoitta ei ole valita.

        Järjen jättiläinen päätteli, että patteri kylmä = nyt palelee. Vaikka asunnossa 23 °C.

        Samalla logiikalla järjen jättiläiset päättelee, että hyvin tarkenee, kun patteri on kuuma. Vaikka asunnossa olisi vain 20 °C.


      • Anonyymi
        +21 on hyvä kirjoitti:

        Isännöitsijän työssä huomaa ihmisten uusavuttomuuden lisääntyneen. Kaiken saa neuvoa ja vääntää rautalangasta.

        Ainakaan vastuuisännöitsijän isännöittisijä Tommy Jansson ei voi ketään neuvoa kun ei itse tiedä talotekniikasta mitään eikä isännöinnistäkään tule mitään.


      • Anonyymi
        sairaus kirjoitti:

        Sama tavalla meidän asunnosa kylmä patteri ja kotona viileä. Putki mies ei voi tehdä mitän vain isänoitta. Hän latoi meidä seinälle smart mittari missä näytta 23 astetta. Mutta kotona on kylmä . Sikis patteri ei ole lämmin. Nyt on kevät on tosi kylmät mutta isänoitta ei ole valita.

        5asut siis Saton asunnossa!


    • +21 on hyvä

      Koko ajan soi tänään puhelin. "Kaikki" valittavat kylmää!

      On asunnossa vain 21 astetta. Pitää saada 23 vähintään, vaatii asukas!

      Mistä näitä ihmisiä tulee???

      • on se kumma

        no huoltomiehelle ruoskaa perseelle hanat auki ja pannut huutamaan mitä sinä nyt aikailet jos on kylmä niin sitten se on uskottava ja lämpöä saatava! pyörittelet vaan peukaloita ja jauhat suomi24 nyt pistä toimeksi.


      • äly hoi?

        Mikä mättää ymmärryksessä? Jos asukkailla on kylmä, on lämpöä lisättävä. Menikö jakeluun?


      • *********

        23 on parempi.Siinä ei tarvi palella jos on ilman päälysvaatteita.


      • niin se on
        äly hoi? kirjoitti:

        Mikä mättää ymmärryksessä? Jos asukkailla on kylmä, on lämpöä lisättävä. Menikö jakeluun?

        Ei kai näinä aikoina lähdetä sumeasti tuhlaamaan energiaa?

        Toki niin lämmintä pitää olla, että suurin osa asukkaista on tyytyväisiä eli 21- 22 astetta.

        Mutta ei kai kukaan tosissaan vaadi, että kerrostalo laitetaan niin kuumaksi, että sillä kaikein helpoiten palelevallkin on sopiva? Silloinhan ollaan tilanteessa, jossa 80 %:lla asukkaista on liian kuuma!

        Karu totuus kerrostalossa on se, että aina jonkun mielestä on liian kuuma ja jonkun mielestä liian kylmä. Tavoite on se, että SUURIN OSA asukkaista ovat tyytyväisiä, koska tyytymättömiä on aina muutamia, olipa lämpötila mikä hyvänsä.


      • Punisher-72
        niin se on kirjoitti:

        Ei kai näinä aikoina lähdetä sumeasti tuhlaamaan energiaa?

        Toki niin lämmintä pitää olla, että suurin osa asukkaista on tyytyväisiä eli 21- 22 astetta.

        Mutta ei kai kukaan tosissaan vaadi, että kerrostalo laitetaan niin kuumaksi, että sillä kaikein helpoiten palelevallkin on sopiva? Silloinhan ollaan tilanteessa, jossa 80 %:lla asukkaista on liian kuuma!

        Karu totuus kerrostalossa on se, että aina jonkun mielestä on liian kuuma ja jonkun mielestä liian kylmä. Tavoite on se, että SUURIN OSA asukkaista ovat tyytyväisiä, koska tyytymättömiä on aina muutamia, olipa lämpötila mikä hyvänsä.

        21 astetta jos on niin on kylmä sisällä.

        Ei oikein kiinnosta nukkua turkishaalarissa kun vetää ja paleltaa niin maan perkeeleesti.

        21 ei vaan käy kaikille ihmisille.

        On tietty niitäkin joita ei kylmyys haittaa mutta suurinta osaa se kyllä haittaa.

        Kokeilin itse laskea niin helevetin kylmä. Koko ajan kun paleltaa niin maan perkeleesti niin ei ole koleassa ihmislapsen hyvä olla.


      • urts

        Samasta paikasta oot itsekin maailmaan tullut. 25 on meillä omakotitalossa eikä tarvi toppahaalareita. Voi ottaa illalla vaikka kalsarikännit.


      • paleleva
        Punisher-72 kirjoitti:

        21 astetta jos on niin on kylmä sisällä.

        Ei oikein kiinnosta nukkua turkishaalarissa kun vetää ja paleltaa niin maan perkeeleesti.

        21 ei vaan käy kaikille ihmisille.

        On tietty niitäkin joita ei kylmyys haittaa mutta suurinta osaa se kyllä haittaa.

        Kokeilin itse laskea niin helevetin kylmä. Koko ajan kun paleltaa niin maan perkeleesti niin ei ole koleassa ihmislapsen hyvä olla.

        Meillä on 22 astetta sisällä ja minä palelen ihan älyttömästi. Varpaatkin on ihan jäässä, koko ajan pitää olla villasukat jalassa ja villatakki,

        Jos olis lämpimämpää sisällä, niin sillon on helppo avata ikkunaa jos on liian kuuma, mutta kun on kylmä niin sille asialle ei voi tehdä mitään muuta kuin palella tai pukea päälle aina vaan lisää :(


      • Meno Pausee

        Kaikki yli 16 on KUUMA. Mulla on vaihdevuodet ja nukun ikkunat auki. Menköön lämpö harakoille en välitä. ELi SINÄÖ joka väität että 21 on hyvä, niin EI KUULE OLE SE ON LIIKAA.


      • TIETÄJÄ
        niin se on kirjoitti:

        Ei kai näinä aikoina lähdetä sumeasti tuhlaamaan energiaa?

        Toki niin lämmintä pitää olla, että suurin osa asukkaista on tyytyväisiä eli 21- 22 astetta.

        Mutta ei kai kukaan tosissaan vaadi, että kerrostalo laitetaan niin kuumaksi, että sillä kaikein helpoiten palelevallkin on sopiva? Silloinhan ollaan tilanteessa, jossa 80 %:lla asukkaista on liian kuuma!

        Karu totuus kerrostalossa on se, että aina jonkun mielestä on liian kuuma ja jonkun mielestä liian kylmä. Tavoite on se, että SUURIN OSA asukkaista ovat tyytyväisiä, koska tyytymättömiä on aina muutamia, olipa lämpötila mikä hyvänsä.

        Ei se ole energian tuhlausta jos se tulee tarpeeseen. Se on tuhlausta että pidetään kuumempaa kuin mitä kestää ja sitten pidetään ikkunoita auki.

        Mutta ootko kuullut hei: lämpoöpattereissa on termostaatit mistä voi säätää patterit viileämmälle! Ei mene sittenkään mikään hukkaan.


      • palellun
        on se kumma kirjoitti:

        no huoltomiehelle ruoskaa perseelle hanat auki ja pannut huutamaan mitä sinä nyt aikailet jos on kylmä niin sitten se on uskottava ja lämpöä saatava! pyörittelet vaan peukaloita ja jauhat suomi24 nyt pistä toimeksi.

        "no huoltomiehelle ruoskaa perseelle hanat auki ja pannut huutamaan mitä sinä nyt aikailet jos on kylmä niin sitten se on uskottava ja lämpöä saatava! pyörittelet vaan peukaloita ja jauhat suomi24 nyt pistä toimeksi."

        Sama juttu minulla. Huoltomiehet on käyneet täällä monta kertaa ja muitakin korjausmiehiä. Eivät osaa työtänsä. Eivät löydä vikaa. Isännöitsijälle olen soittanut monta kertaa asiasta ja saanut todella typeriä neuvoja joista ei ole ollut apua. Täällä on todella kylmä ja kun talvikin tulossa niin kohta olen avian jäässä. Asteita jopa 23,mutta silti on todella kylmä. Etta ei sitä pelkkää lämpömittaria voi tuijottaa.
        En tiedä mitä nyt, kun eivät osaa hommaansa.....


      • Lämpöä riittää
        paleleva kirjoitti:

        Meillä on 22 astetta sisällä ja minä palelen ihan älyttömästi. Varpaatkin on ihan jäässä, koko ajan pitää olla villasukat jalassa ja villatakki,

        Jos olis lämpimämpää sisällä, niin sillon on helppo avata ikkunaa jos on liian kuuma, mutta kun on kylmä niin sille asialle ei voi tehdä mitään muuta kuin palella tai pukea päälle aina vaan lisää :(

        Muuttakaa kylmästä valittajat sähkölämmitysasuntoon niin saatte itse säätää lämmön semmoiseksi kun haluatte, niissä ei ole 'rajoittajia' lämmön suhteen. Ja tietysti se pitää maksaakkin sitten itse. Eikä se sen kalliimpaa ole kuin muukaan lämmitys, vaikka toisin luullaankin. Siinä vaan maksetaan itse just se mitä käyttääkin.


      • sähkö on paras
        Lämpöä riittää kirjoitti:

        Muuttakaa kylmästä valittajat sähkölämmitysasuntoon niin saatte itse säätää lämmön semmoiseksi kun haluatte, niissä ei ole 'rajoittajia' lämmön suhteen. Ja tietysti se pitää maksaakkin sitten itse. Eikä se sen kalliimpaa ole kuin muukaan lämmitys, vaikka toisin luullaankin. Siinä vaan maksetaan itse just se mitä käyttääkin.

        Samaa mieltä. Huoneistokohtaisesti säädettävä lämmitys on ainoa oikeasti toimiva lämmitysmuoto.


      • masusta

        etkö tiedä mistä ihmiset tulevat no tietysti masusta höpsö


      • kiusaus

        meillä on lämpöä noin 23 astetta.mutta kylmä on siitä huolimatta
        lämpöä lisäämällä ei ole oikea tapa.vaan suurin syy on huoneistossa käyvä veto.nykyisin ei osata ikkunoiden ja ovien vaihdoissa käyttää massaa täyttämälä kaikki raot.vaan tehdään
        miten sattuu ja valvonta on olematonta tai ei ole lainkaan.poistakaa veto huoneistoista niin sitten on paljon lämpimämpää.sen on suoritettava taloyhtiö.


      • kylmissään

        21 on kylmä


      • rashida

        T-paidasssa tulee kylmää. =/


      • markareetta

        Mitä ne sulle soittelee sano niille että vetäkää vettu päähänne ettei sua kiinnosta. Joos oot semmosessa työssä niin vaihda alaa. Ei sovi sulle.


      • Ompa vaikeeta
        niin se on kirjoitti:

        Ei kai näinä aikoina lähdetä sumeasti tuhlaamaan energiaa?

        Toki niin lämmintä pitää olla, että suurin osa asukkaista on tyytyväisiä eli 21- 22 astetta.

        Mutta ei kai kukaan tosissaan vaadi, että kerrostalo laitetaan niin kuumaksi, että sillä kaikein helpoiten palelevallkin on sopiva? Silloinhan ollaan tilanteessa, jossa 80 %:lla asukkaista on liian kuuma!

        Karu totuus kerrostalossa on se, että aina jonkun mielestä on liian kuuma ja jonkun mielestä liian kylmä. Tavoite on se, että SUURIN OSA asukkaista ovat tyytyväisiä, koska tyytymättömiä on aina muutamia, olipa lämpötila mikä hyvänsä.

        Se on ihan sama vaikka lämpöä säädettäisi keskuslämmityksessä "liikaa".
        Jokainen voi asunnossaan VÄHENTÄÄ lämpöä siitä pikku vääntimestä lämpöpatterissa, väännin on usein nimeltä termostaatti.
        Kun väännät kiinni, patteri viilenee ja asunto myös. Kokeile. Voit pitää lämpöpatteirt vaikka läpi talven kokonaan kiinni. Sekin säästää taloyhtiön lämmityskuluja. Pidä vielä vaikka ikkunatkin auki, ei ole taloyhtiöltä lämmöt harakoilla.

        Sen sijaan se joka tarvitsee lämpöä kotiinsa niin myöskin sitä saa.

        Capice?


      • Kylmää
        kylmissään kirjoitti:

        21 on kylmä

        21astetta asunnossa voi tuntua todella kylmältä.etenkin asunto jossa koneellinen ilmanvaihto aiheuttaa ongelmia. Korvausilma tulee 19 asteisena eikä 21 astetta riitä poistamaan vedontunnetta. Ei åitäisi koskaan mitata ja tyytyä vain lämpötilan mittaukseen. Lämmön tunne riippuu monesta muusta tekijästä.Jos esim talossa on lämmönsäätö 0 asteessa ja vesikiertoisessa patterissa on veden lämpö 30 astetta niin taatusti asunto on kylmä, vetoinen ja kostea vaikka lämpö olisi 21 astetta. Säätö pitäisi olla - 5 -0 5 ja talvella pattereissa kiertävä vesi 35 asteista. Kylmyys asunnoissa ja säädöt alas on ainakin vuokra-asunnoissa säästämisen vuoksi. Ajan kanssa näistä kosteista asunnoista voi hyvinkin tulla hometaloja. Ainakin vvo n talot ovat kylmiä,vetoisia ja kosteita ja valittaessa mitataan vain lämpötila eikä mitään toiveita muusta. Huomatessaan valittavansa yurhaan tekevät valinnan ja muuttavat pois. Ei se muuta vvon säästämistä lämmöissä sillä riittää että uusi asukas tulee maksamaan vuokraa ainakin joksikin aikaa.


      • tässä asunnon osoite
        palellun kirjoitti:

        "no huoltomiehelle ruoskaa perseelle hanat auki ja pannut huutamaan mitä sinä nyt aikailet jos on kylmä niin sitten se on uskottava ja lämpöä saatava! pyörittelet vaan peukaloita ja jauhat suomi24 nyt pistä toimeksi."

        Sama juttu minulla. Huoltomiehet on käyneet täällä monta kertaa ja muitakin korjausmiehiä. Eivät osaa työtänsä. Eivät löydä vikaa. Isännöitsijälle olen soittanut monta kertaa asiasta ja saanut todella typeriä neuvoja joista ei ole ollut apua. Täällä on todella kylmä ja kun talvikin tulossa niin kohta olen avian jäässä. Asteita jopa 23,mutta silti on todella kylmä. Etta ei sitä pelkkää lämpömittaria voi tuijottaa.
        En tiedä mitä nyt, kun eivät osaa hommaansa.....

        Huoltomies sanoi että ainakin 21 astetta on oltava, kun valitin kylmyyttä.

        Pahimmillaan kaksiossamme oli 15 talvisin ja vastauksena vain tuo huoltomiehen toteamus, mitään ei osattu tehdä.

        Asunnossa ei kukaan ole voinut asua yhtä talvea kauempaa, tiedän sen varmasti. Ei ennen eikä jälkeen meidän. Me yritimme vaikuttaa epäkohtiin, turhaan.

        Koulukatu 6-8 B 19, Riihimäki, (Asunto Oy Havinkartano) oli asunnon osoite. KARTTAKAA KUIN RUTTOA!


      • Kiitti2
        Kylmää kirjoitti:

        21astetta asunnossa voi tuntua todella kylmältä.etenkin asunto jossa koneellinen ilmanvaihto aiheuttaa ongelmia. Korvausilma tulee 19 asteisena eikä 21 astetta riitä poistamaan vedontunnetta. Ei åitäisi koskaan mitata ja tyytyä vain lämpötilan mittaukseen. Lämmön tunne riippuu monesta muusta tekijästä.Jos esim talossa on lämmönsäätö 0 asteessa ja vesikiertoisessa patterissa on veden lämpö 30 astetta niin taatusti asunto on kylmä, vetoinen ja kostea vaikka lämpö olisi 21 astetta. Säätö pitäisi olla - 5 -0 5 ja talvella pattereissa kiertävä vesi 35 asteista. Kylmyys asunnoissa ja säädöt alas on ainakin vuokra-asunnoissa säästämisen vuoksi. Ajan kanssa näistä kosteista asunnoista voi hyvinkin tulla hometaloja. Ainakin vvo n talot ovat kylmiä,vetoisia ja kosteita ja valittaessa mitataan vain lämpötila eikä mitään toiveita muusta. Huomatessaan valittavansa yurhaan tekevät valinnan ja muuttavat pois. Ei se muuta vvon säästämistä lämmöissä sillä riittää että uusi asukas tulee maksamaan vuokraa ainakin joksikin aikaa.

        Kiitos asiantuntevasta kommentista!


      • Liikaa.energiaa
        paleleva kirjoitti:

        Meillä on 22 astetta sisällä ja minä palelen ihan älyttömästi. Varpaatkin on ihan jäässä, koko ajan pitää olla villasukat jalassa ja villatakki,

        Jos olis lämpimämpää sisällä, niin sillon on helppo avata ikkunaa jos on liian kuuma, mutta kun on kylmä niin sille asialle ei voi tehdä mitään muuta kuin palella tai pukea päälle aina vaan lisää :(

        Sehän onkin fiksua lämmityskaudella että lämmitetään kaikki kämpät saunoiksi ja sitten tuuletetaan liiat lämmöt ikkunoista pihalle!


      • Anonyymi
        niin se on kirjoitti:

        Ei kai näinä aikoina lähdetä sumeasti tuhlaamaan energiaa?

        Toki niin lämmintä pitää olla, että suurin osa asukkaista on tyytyväisiä eli 21- 22 astetta.

        Mutta ei kai kukaan tosissaan vaadi, että kerrostalo laitetaan niin kuumaksi, että sillä kaikein helpoiten palelevallkin on sopiva? Silloinhan ollaan tilanteessa, jossa 80 %:lla asukkaista on liian kuuma!

        Karu totuus kerrostalossa on se, että aina jonkun mielestä on liian kuuma ja jonkun mielestä liian kylmä. Tavoite on se, että SUURIN OSA asukkaista ovat tyytyväisiä, koska tyytymättömiä on aina muutamia, olipa lämpötila mikä hyvänsä.

        Näin kun ei tehdä jos on kuuma niin säädä patteri nollalle ja ikkuna auki


      • Anonyymi
        Meno Pausee kirjoitti:

        Kaikki yli 16 on KUUMA. Mulla on vaihdevuodet ja nukun ikkunat auki. Menköön lämpö harakoille en välitä. ELi SINÄÖ joka väität että 21 on hyvä, niin EI KUULE OLE SE ON LIIKAA.

        Mikä vitun kuuma kalle sä oot 16 astetta on ihan saatanan kylmä mitä mieltä oot kesäjelteist? 34°c

        En tiiä kuinka kylmä täällä on mitta säädän tunotaistin mukaan lämmitystä


      • Anonyymi
        rashida kirjoitti:

        T-paidasssa tulee kylmää. =/

        Sisällä ollaan missä vaatetiksessa haluaa ja lämmitystä pidetään miten haluaa se on saatana laki perkele ton pitää olla mahdollista


      • Anonyymi

        Mahjotonta sanoo mut hautuumaalle mänöö peräkkäin kuten tapana on.


      • Anonyymi
        urts kirjoitti:

        Samasta paikasta oot itsekin maailmaan tullut. 25 on meillä omakotitalossa eikä tarvi toppahaalareita. Voi ottaa illalla vaikka kalsarikännit.

        Vituttaa Tämä kova lämmitys, miksei anneta ihmisen olla omillaan. ??


      • Anonyymi
        Lämpöä riittää kirjoitti:

        Muuttakaa kylmästä valittajat sähkölämmitysasuntoon niin saatte itse säätää lämmön semmoiseksi kun haluatte, niissä ei ole 'rajoittajia' lämmön suhteen. Ja tietysti se pitää maksaakkin sitten itse. Eikä se sen kalliimpaa ole kuin muukaan lämmitys, vaikka toisin luullaankin. Siinä vaan maksetaan itse just se mitä käyttääkin.

        Sun täytyy opettaa talkkarit hommiinsa, nii lämpö lisääntyy.
        Myös on hyvä tarkkailla liikakuumuutta, jottei käristy!!


      • Anonyymi
        kylmissään kirjoitti:

        21 on kylmä

        Meilläkin on ateriasta toiseen 23 o ,mutta mitttää ei tapahtunna?


      • Anonyymi
        Ompa vaikeeta kirjoitti:

        Se on ihan sama vaikka lämpöä säädettäisi keskuslämmityksessä "liikaa".
        Jokainen voi asunnossaan VÄHENTÄÄ lämpöä siitä pikku vääntimestä lämpöpatterissa, väännin on usein nimeltä termostaatti.
        Kun väännät kiinni, patteri viilenee ja asunto myös. Kokeile. Voit pitää lämpöpatteirt vaikka läpi talven kokonaan kiinni. Sekin säästää taloyhtiön lämmityskuluja. Pidä vielä vaikka ikkunatkin auki, ei ole taloyhtiöltä lämmöt harakoilla.

        Sen sijaan se joka tarvitsee lämpöä kotiinsa niin myöskin sitä saa.

        Capice?

        Meilläkin on akkunat auki läpi talven , jottei tarviii kärvistellä. .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä vitun kuuma kalle sä oot 16 astetta on ihan saatanan kylmä mitä mieltä oot kesäjelteist? 34°c

        En tiiä kuinka kylmä täällä on mitta säädän tunotaistin mukaan lämmitystä

        Kesähelteellä kannattaa muistaa talven kylmyys niin siitä se sitten lämpiää/kylmenee 😗😗😅😅🤣🤣😁


      • Anonyymi
        urts kirjoitti:

        Samasta paikasta oot itsekin maailmaan tullut. 25 on meillä omakotitalossa eikä tarvi toppahaalareita. Voi ottaa illalla vaikka kalsarikännit.

        Kalsarikännit tosiaan sossunelätin ainoa harrastus ja sehän vaatii kunno löylyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin kun ei tehdä jos on kuuma niin säädä patteri nollalle ja ikkuna auki

        Kylmästä vinkujien mielestä ei koskaan ole liian kuumaa. On vain tunkkaista ja siihen auttaa, kun pitää ikkunaa raollaan 24/7.

        Jos ikkunaa ei tarkene pitää auki pakkasillakin, vinkuja päättelee, että nyt on liian kylmää.


      • Anonyymi

        Tropiikista ?


      • Anonyymi

        Samaa voi kysyä teistä! 40% ihmisistä haluaa 22c, ja vanhukset jotka vain istuu, olisko niiden senioritaloissa 25c. Lämpöä saa pääsääntöisesti säädettyä aina vähemmäksi, ja siksi enemmän on parempi. Ei kaikki ole esim. elohiiriä, jotka liikkuu himassakin koko ajan, jonka noiden muiden keho vaatii, jotta kehon lämpö ei alene. Ihmiset on niin erilaisia.

        Pääsääntöisesti taloyhtiölle ei tule valittaa (lämpö on yhtiön puolesta säädetty johonkin), vaan ottaa selvää, mitkä säädöt oltava kunnossa, siis katso lämpöpatteri, onko ilmaa (opi huomaamaan lämmöstä patterin eri kohdissa - normaalisti kylmempää vain alempana), ja tuki reikiä ikkunoiden kieppeiltä. Termostatti voi myös estää, että sitä rukkaamalla ja tavittaessa poistammalla, saattaa lämpöä saada lisää. Sitten on tuplavaateus ja sähkölisälämmitys. Ulkomailla voidaan odottaa lämmön päälle laittoa kesän jälkeen, kunnes useimmat valittaa kylmää.


      • Anonyymi
        ********* kirjoitti:

        23 on parempi.Siinä ei tarvi palella jos on ilman päälysvaatteita.

        Mulla täsmälleen sama.


      • Anonyymi
        Meno Pausee kirjoitti:

        Kaikki yli 16 on KUUMA. Mulla on vaihdevuodet ja nukun ikkunat auki. Menköön lämpö harakoille en välitä. ELi SINÄÖ joka väität että 21 on hyvä, niin EI KUULE OLE SE ON LIIKAA.

        Ahaa! Siinäkö syy miksi sopivasta lämmöstä valitetaan!


      • Anonyymi
        sähkö on paras kirjoitti:

        Samaa mieltä. Huoneistokohtaisesti säädettävä lämmitys on ainoa oikeasti toimiva lämmitysmuoto.

        Sen menenee jakeluun ennemmin tai myöhemmin, kun jako ihmisten välillä on niin suurta.


      • Anonyymi
        tässä asunnon osoite kirjoitti:

        Huoltomies sanoi että ainakin 21 astetta on oltava, kun valitin kylmyyttä.

        Pahimmillaan kaksiossamme oli 15 talvisin ja vastauksena vain tuo huoltomiehen toteamus, mitään ei osattu tehdä.

        Asunnossa ei kukaan ole voinut asua yhtä talvea kauempaa, tiedän sen varmasti. Ei ennen eikä jälkeen meidän. Me yritimme vaikuttaa epäkohtiin, turhaan.

        Koulukatu 6-8 B 19, Riihimäki, (Asunto Oy Havinkartano) oli asunnon osoite. KARTTAKAA KUIN RUTTOA!

        18c saa lain mukaan pitää, mutta Motivan (väärä) suositus on 21c (joka on ilmanvaihdoton suositus). Eri asia sitten, mitä taloyhtiö on päättänyt. Mulla se on 22c /- 0,5c, jossa itse käytän lisälämmitystä lisänä, kun se 1c enemmän maksaisi 5e/kk (vanhaa hintaa) keskuslämmityksenä, joka nostaisi vuokraa liikaa; sähkölisälämmitin maksaa mulle jonkun 15e/kk, talvipuoliskolla; kesäpuoliskolla ei ole lämmitystä ollenkaan, kun ei tarvii, ja kesällä on 30c-tasolla, joka on sitten oma ongelmansa.


      • Anonyymi
        äly hoi? kirjoitti:

        Mikä mättää ymmärryksessä? Jos asukkailla on kylmä, on lämpöä lisättävä. Menikö jakeluun?

        Paskat ne mitään lämpöä lisäävät,vähentävät jos menee sanomaan asiasta


      • Anonyymi
        niin se on kirjoitti:

        Ei kai näinä aikoina lähdetä sumeasti tuhlaamaan energiaa?

        Toki niin lämmintä pitää olla, että suurin osa asukkaista on tyytyväisiä eli 21- 22 astetta.

        Mutta ei kai kukaan tosissaan vaadi, että kerrostalo laitetaan niin kuumaksi, että sillä kaikein helpoiten palelevallkin on sopiva? Silloinhan ollaan tilanteessa, jossa 80 %:lla asukkaista on liian kuuma!

        Karu totuus kerrostalossa on se, että aina jonkun mielestä on liian kuuma ja jonkun mielestä liian kylmä. Tavoite on se, että SUURIN OSA asukkaista ovat tyytyväisiä, koska tyytymättömiä on aina muutamia, olipa lämpötila mikä hyvänsä.

        Minä vaadin että lämpöä lisää jos asunnossa palelee ja sormet melkein jäässä,tällä hetkellä mittari näyttää sisällä -4 Pieni lapsi nukkuu 4 peiton alla että olisi lämmin,taloyhtiö vähentänyt lämmitystä,muissakin tässä talossa on kylmä -4-6 astetta.Huomenna menen ja ostan lämminilmapuhaltimen,tulee pahan tähänkin kämppään lämmin,Toivon että pakkaset loppuvat ja tulisi pian taas 30 35 lämpötila,silloin on ihanaa


      • Anonyymi
        paleleva kirjoitti:

        Meillä on 22 astetta sisällä ja minä palelen ihan älyttömästi. Varpaatkin on ihan jäässä, koko ajan pitää olla villasukat jalassa ja villatakki,

        Jos olis lämpimämpää sisällä, niin sillon on helppo avata ikkunaa jos on liian kuuma, mutta kun on kylmä niin sille asialle ei voi tehdä mitään muuta kuin palella tai pukea päälle aina vaan lisää :(

        18 olohuoneessa ja mukavan lämmintä. Makuuhuoneessa yleensä noin 14-15 ja nukkuu hyvin.. En nukkuisi mielellään yhtään yli 16 asteen. 18 alkaa hikoilemaan ja saa pyöriä sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        18 olohuoneessa ja mukavan lämmintä. Makuuhuoneessa yleensä noin 14-15 ja nukkuu hyvin.. En nukkuisi mielellään yhtään yli 16 asteen. 18 alkaa hikoilemaan ja saa pyöriä sitten.

        Ja saunassa joka toinen ilta työn jälkeen se vakio 75 astetta


      • Anonyymi
        paleleva kirjoitti:

        Meillä on 22 astetta sisällä ja minä palelen ihan älyttömästi. Varpaatkin on ihan jäässä, koko ajan pitää olla villasukat jalassa ja villatakki,

        Jos olis lämpimämpää sisällä, niin sillon on helppo avata ikkunaa jos on liian kuuma, mutta kun on kylmä niin sille asialle ei voi tehdä mitään muuta kuin palella tai pukea päälle aina vaan lisää :(

        Sama täällä+22,kylmä,vaikka on peiton alla,niin nenä kylmä,se on hyvä mittari,paleltaa!!!Eihän sille tehdä mitään,yhdessä vaiheessa piti olla toppatakki päällä,ei mukava


    • normilämpö?

      Miksi ihmiset valittaa kylmää??
      Laittakaa vaatteet päälle.
      Liika lämpö on epäterveellistä.

      Miksi ihmeesä asunnossa pitäisi pärjätä alasti??

      Hankkikaa mukavia vaatteita,joilla pärjää.

      Tai sitten suostukaa suosiolla maksamaan enemmän vuokraa niin saatte enemmän lämpöä.

      Tämä nyt vaan menee näin.
      On olemassa suosituslämpötilat,joita valtakunnallisesti noudatetaan.

      Monet haluaisivat noin 25 asten lämpötiloja asuntoon,mutta se taas on liian kallista .Niin joskus,aika-ajoin minäkin halusin.

      Mutta ei,se ei ole hyvästä.

      Villasukat jalkaan,se auttaa.....

      • 1+1

        "Tai sitten suostukaa suosiolla maksamaan enemmän vuokraa niin saatte enemmän lämpöä."

        Sehän siinä onkin kun vaikka kuinka valittaisi niin ei sitä lämpöä saa, mutta vuokrat kyllä nousee senkin edestä. Jotain vastinetta pitäisi saada rahoille.


      • näin meillä.
        1+1 kirjoitti:

        "Tai sitten suostukaa suosiolla maksamaan enemmän vuokraa niin saatte enemmän lämpöä."

        Sehän siinä onkin kun vaikka kuinka valittaisi niin ei sitä lämpöä saa, mutta vuokrat kyllä nousee senkin edestä. Jotain vastinetta pitäisi saada rahoille.

        Sellaista se on vuokralurkin elämä. Kannattaisi mennä töihin ja ostaa ok-talo. Silloin saa itse valita lämpötilansa.


      • Punisher-72

        21 astetta jos on niin on kylmä sisällä.

        Ei oikein kiinnosta nukkua turkishaalarissa kun vetää ja paleltaa niin maan perkeeleesti.

        21 ei vaan käy kaikille ihmisille.

        On tietty niitäkin joita ei kylmyys haittaa mutta suurinta osaa se kyllä haittaa.

        Kokeilin itse laskea niin helevetin kylmä. Koko ajan kun paleltaa niin maan perkeleesti niin ei ole koleassa ihmislapsen hyvä olla.


      • hgfrree

        Provoaja olet lapsellinen ääliö.


      • rashida
        Punisher-72 kirjoitti:

        21 astetta jos on niin on kylmä sisällä.

        Ei oikein kiinnosta nukkua turkishaalarissa kun vetää ja paleltaa niin maan perkeeleesti.

        21 ei vaan käy kaikille ihmisille.

        On tietty niitäkin joita ei kylmyys haittaa mutta suurinta osaa se kyllä haittaa.

        Kokeilin itse laskea niin helevetin kylmä. Koko ajan kun paleltaa niin maan perkeleesti niin ei ole koleassa ihmislapsen hyvä olla.

        Hanki parempi peitto jos sinua paleltaa nukkua 21. Minä nukun ikkuna auki, kunhan lämpötila pysyy plussan puolella. Muutenkin täällä on vilpoisaa - asun vanhassa omakotitalossa ja maksan sähkölaskun itse, joten villasukille on käyttöä. Tällä hetkellä minulla ei ole kun ilmalämpöpumppu päällä, olohuoneessa noin 18. Kylmemmällä pitää lämmittää takkaa ja pitää lisää pattereita.
        Ei ole luksusta, mutta talo on sentään oma ja velaton. Ja villasukkia riittää.


      • Anonyymi
        1+1 kirjoitti:

        "Tai sitten suostukaa suosiolla maksamaan enemmän vuokraa niin saatte enemmän lämpöä."

        Sehän siinä onkin kun vaikka kuinka valittaisi niin ei sitä lämpöä saa, mutta vuokrat kyllä nousee senkin edestä. Jotain vastinetta pitäisi saada rahoille.

        Unohda raha ja lämpö, nauti vapaasti.
        😍😂😂😁😀


      • Anonyymi
        hgfrree kirjoitti:

        Provoaja olet lapsellinen ääliö.

        On aika vihreille kumouksille, notta lämpö lisääntymään.
        Ilves on taas hopiall


      • Anonyymi
        rashida kirjoitti:

        Hanki parempi peitto jos sinua paleltaa nukkua 21. Minä nukun ikkuna auki, kunhan lämpötila pysyy plussan puolella. Muutenkin täällä on vilpoisaa - asun vanhassa omakotitalossa ja maksan sähkölaskun itse, joten villasukille on käyttöä. Tällä hetkellä minulla ei ole kun ilmalämpöpumppu päällä, olohuoneessa noin 18. Kylmemmällä pitää lämmittää takkaa ja pitää lisää pattereita.
        Ei ole luksusta, mutta talo on sentään oma ja velaton. Ja villasukkia riittää.

        Lämmin pyjama tarpeen 21c:ssä. Pääongelma on esteettinen, joka ottaa aivoon, kun joutuu mennessä ja tulessa palelemaan jonkun olemattoman rahamäärän vuoksi (esim. kympin kuussa). Se on järjetöntä ja harmistuttaa, jos ei jopa raivostuta.


    • 24 hyvä?

      Huoneiston lämpötilana 18 astetta on määräysten puitteissa.
      Kuten edellä: miksi talvella pitäisi voida olla alasti?
      Jotain tolkku!.

      • vähän viileni

        Osa valituksista on aiheellisia. Meillä yksi kerrostalo oli viilentynyt asukkaan mukaan 17 asteen sisälämpötilaan. LVI-järjestelmässä oli häiriö. Nyt vika on korjattu.

        Tuollaisesta ongelmasta kuuluukin valittaa, jos on 17 astetta asunnossa ja patterit ei lämpeä!

        Mutta jos kämpässä on 21 astetta, niin on turha soitella isännöitsijälle ja vaatia lisää lämpöä.


      • vggg
        vähän viileni kirjoitti:

        Osa valituksista on aiheellisia. Meillä yksi kerrostalo oli viilentynyt asukkaan mukaan 17 asteen sisälämpötilaan. LVI-järjestelmässä oli häiriö. Nyt vika on korjattu.

        Tuollaisesta ongelmasta kuuluukin valittaa, jos on 17 astetta asunnossa ja patterit ei lämpeä!

        Mutta jos kämpässä on 21 astetta, niin on turha soitella isännöitsijälle ja vaatia lisää lämpöä.

        "Mutta jos kämpässä on 21 astetta, niin on turha soitella isännöitsijälle ja vaatia lisää lämpöä. "

        Kun se ei ole pelkästä lämpötilasta kiinni. Siihen vaikuttaa muutkin asiat. Tuo lämpötila voi tuntua todella kylmältä.


      • Anonyymi

        Olet taas alasti? Pistä vaatetta päälle!


      • Anonyymi
        vähän viileni kirjoitti:

        Osa valituksista on aiheellisia. Meillä yksi kerrostalo oli viilentynyt asukkaan mukaan 17 asteen sisälämpötilaan. LVI-järjestelmässä oli häiriö. Nyt vika on korjattu.

        Tuollaisesta ongelmasta kuuluukin valittaa, jos on 17 astetta asunnossa ja patterit ei lämpeä!

        Mutta jos kämpässä on 21 astetta, niin on turha soitella isännöitsijälle ja vaatia lisää lämpöä.

        Kenelle sitten valitetaan, jos puolelle ihmisistä 21c on liian kylmää? Täytyy tuoda mielipiteensä esiin, jos haluaa muutosta järkevämpään.


    • Mitä se on.

      Jos asunnossa on vetoa (ikkunat, korvausilmaventtiili jne), niin 21 asteen lämpötila tuntuu 17-18 asteiselta.
      Vetoisassa asunnossa saavutetaan asumismukavuus noin 23-24 C asteessa.
      Katso netistä: VETO- mitä veto on?

      • Lisätkää lämpöä

        Niin ja ikkunoita ei pidä liikaa tiivistää tai sisälle kertyy kosteutta eikä tule korvausilmaa. On painovoimainen ilmanvaihto.


      • näin

        Tästä juuri on kysymys, kun 21 tuntuu kylmältä. Kun ulkona on vähän nollan yläpuolella ja aurinkoa ei näy eli on kosteaa, niin ilmanvaihto on kaiketi pidettävä täysillä, jotta betoniseinät eivät ala sisäpuolelta vetämään homeeseen tai rakenteisiin rakentamisen yhteydessä muodostunut home ei ala kulkeutumaan asuntoon sisälle. Asumismukavuus ei voi olla hyvä, mutta minkäs teet. Kaikki on tehty ja säädetty normien mukaisesti.


      • Punisher-72

        Juurikin näin.


      • kummallista touhua
        näin kirjoitti:

        Tästä juuri on kysymys, kun 21 tuntuu kylmältä. Kun ulkona on vähän nollan yläpuolella ja aurinkoa ei näy eli on kosteaa, niin ilmanvaihto on kaiketi pidettävä täysillä, jotta betoniseinät eivät ala sisäpuolelta vetämään homeeseen tai rakenteisiin rakentamisen yhteydessä muodostunut home ei ala kulkeutumaan asuntoon sisälle. Asumismukavuus ei voi olla hyvä, mutta minkäs teet. Kaikki on tehty ja säädetty normien mukaisesti.

        Kosteaan ilmaan auttaa kun on LÄMMINTÄ. Jos sitä kosteaa ilmaa otetaan ulkoa, ja pyöritetää ilmanvaihdon kautta sisällä, niin ei voi olla hyvä juttu!!

        Säädökset ja normit voi kyllä täyttyä, mutta silloin niitä pitää muuttaa.

        Tämä säädös on nyt sitten selitys näihin hometaloihin.


      • Anonyymi
        kummallista touhua kirjoitti:

        Kosteaan ilmaan auttaa kun on LÄMMINTÄ. Jos sitä kosteaa ilmaa otetaan ulkoa, ja pyöritetää ilmanvaihdon kautta sisällä, niin ei voi olla hyvä juttu!!

        Säädökset ja normit voi kyllä täyttyä, mutta silloin niitä pitää muuttaa.

        Tämä säädös on nyt sitten selitys näihin hometaloihin.

        Meidän talossa on rukoiltu porukalla lämpöä.
        Ja Katso, kuumakallet nousivat, uskomatonta.


      • Anonyymi

        Ei tunnu; se on ihan myytti; katso vaikka itse. Kevyellä vedolla mulle on 0% vaikutusta siihen, miten noi lämmöt tuntuu. Taitaa olla hellelämpötiloista peräisin, jossa käytetään tuuletusta viilentämään kuumuuden vaikutusta iholla, lisäten lämmön poistumista kehosta, ja ihotunteena. Toinen lähde on kylmyyden vaikutuksen lisääntyminen talvella ulkona, johon on omat asteikkonsa.


      • Anonyymi
        Lisätkää lämpöä kirjoitti:

        Niin ja ikkunoita ei pidä liikaa tiivistää tai sisälle kertyy kosteutta eikä tule korvausilmaa. On painovoimainen ilmanvaihto.

        Voi tiivistää; jos ikkunat huurtuu, avaa ikkunat; jos kosteusmittari näyttää, avaa ikkuna. Suihkun, pyykin jälkeen, avaa ikkuna. Sisällä tarvitaan riittävä ilmanvaihto; tiivistää ikkunoita voi.


      • Anonyymi
        Punisher-72 kirjoitti:

        Juurikin näin.

        Avaa verhot auringonpaisteella.


    • Veto mitä se on?

      Veto ja vedontunne viilentää aina asunnon lämpötilaa.
      Vetoa aiheuttaa seinään tai ikkunaan asennettu korvausilmaventtiili.
      Vetoa aiheuttaa myös kuoleentuneet tai liian ohkaiset ikkuna ja ovi tiivisteet.
      Lisäksi yleisiä vetokohtia ovat sisäänvedetyn parvekkeen puiset liitoskohdat betoniseinään.
      Asunnon lämpötilaa mitattaessa, on aina huomioitava myös ilmanliikkeen aiheuttama huoneilman viilennys.

      Lämmitysenergiansäästö ei saisi olla ainoa tavoite.
      Asumismukavuuden parannustoimilla vähennetään myös lämmityskustannuksia.

      • Tekninen_Tissi83

        Veto ei viilennä huoneilmaa, joten mainitsemasi "ilmanliikkeen aiheuttama huoneilman viilennys" ei ole kovin olennainen suure. Sen sijaan veto laskee ns. viihtyvyyslämpötilaan, jota puolestaan pystytyään mittaamaan tähän tarkoitetulla laitteistolla.
        Viihtyvyyslämpötilaan puolestaan vaikuttavat iholta poistuvan lämpösäteilyn määrä, huoneilman lämpötila ja liikenopeus sekä kosteus.


      • Tissimies.
        Tekninen_Tissi83 kirjoitti:

        Veto ei viilennä huoneilmaa, joten mainitsemasi "ilmanliikkeen aiheuttama huoneilman viilennys" ei ole kovin olennainen suure. Sen sijaan veto laskee ns. viihtyvyyslämpötilaan, jota puolestaan pystytyään mittaamaan tähän tarkoitetulla laitteistolla.
        Viihtyvyyslämpötilaan puolestaan vaikuttavat iholta poistuvan lämpösäteilyn määrä, huoneilman lämpötila ja liikenopeus sekä kosteus.

        No joo, juuri noin se asia on.


      • Lisätkää lämpöä
        Tekninen_Tissi83 kirjoitti:

        Veto ei viilennä huoneilmaa, joten mainitsemasi "ilmanliikkeen aiheuttama huoneilman viilennys" ei ole kovin olennainen suure. Sen sijaan veto laskee ns. viihtyvyyslämpötilaan, jota puolestaan pystytyään mittaamaan tähän tarkoitetulla laitteistolla.
        Viihtyvyyslämpötilaan puolestaan vaikuttavat iholta poistuvan lämpösäteilyn määrä, huoneilman lämpötila ja liikenopeus sekä kosteus.

        "Viihtyvyyslämpötilaan puolestaan vaikuttavat iholta poistuvan lämpösäteilyn määrä, huoneilman lämpötila ja liikenopeus sekä kosteus"
        Tämä on semmosta teoretisointia ettei mitään merkitystä. Meille sanoi isännöitsijä että käytättehän te sähkölaitteita ja hellaa mistä tulee lisää lämpöä. No ei tasan niillä aleta asuntoa lämmittämään! Teevee ja lamput ei ole nykyaikana mitään lämmön lähteitä. Teen paljon töitä kotona tietokoneella SORMET VALKOISINA kun on kylmä. Ostin torimummon hanskat viime vuonna. Ihan lapsellista: KOTONA VILLAHANSKAT! Tietokoneestä lähtevä lämpö on melkonen hyttysen pieru saharassa ei MITÄÄN merkitystä. Hellaa käytetään n. 2 krt viikossa. Tehdään ruokaa kerralla enemmän ja pakkaseen.

        Kuka oli se idiootti joka sai päähänsä tämän 21 astetta?? Olisi vähän asiaa.


      • ihuhiul
        Lisätkää lämpöä kirjoitti:

        "Viihtyvyyslämpötilaan puolestaan vaikuttavat iholta poistuvan lämpösäteilyn määrä, huoneilman lämpötila ja liikenopeus sekä kosteus"
        Tämä on semmosta teoretisointia ettei mitään merkitystä. Meille sanoi isännöitsijä että käytättehän te sähkölaitteita ja hellaa mistä tulee lisää lämpöä. No ei tasan niillä aleta asuntoa lämmittämään! Teevee ja lamput ei ole nykyaikana mitään lämmön lähteitä. Teen paljon töitä kotona tietokoneella SORMET VALKOISINA kun on kylmä. Ostin torimummon hanskat viime vuonna. Ihan lapsellista: KOTONA VILLAHANSKAT! Tietokoneestä lähtevä lämpö on melkonen hyttysen pieru saharassa ei MITÄÄN merkitystä. Hellaa käytetään n. 2 krt viikossa. Tehdään ruokaa kerralla enemmän ja pakkaseen.

        Kuka oli se idiootti joka sai päähänsä tämän 21 astetta?? Olisi vähän asiaa.

        >> "Viihtyvyyslämpötilaan puolestaan vaikuttavat iholta poistuvan lämpösäteilyn määrä, huoneilman lämpötila ja liikenopeus sekä kosteus"
        >Tämä on semmosta teoretisointia ettei mitään merkitystä.

        Tuo on selitys sille, miksi ilman lämpötila ei ole sama asia kuin ihmisen lämpöviihtyvyys. Selitys ei tietysti auta, jos pattereissa ei ole termostaatteja, jolla lämpötilaa voisi säätää huonekohtaisesti. Lämpöviihtyvyyteen vaikuttaa ratkaisevasti säteilytasapaino ja ihmisen koko sekä lihasmassa ja aktiivisuus. Lihas tuottaa lämpöä, joten suurlihasmassaiset tarkenevat tilanteissa, joissa muut palelevat. Matemaattinen fakta on, että kappaleen pinta-ala skaalaantuu neliöllisesti kun taas massa ja tilavuus kuutiollisesti. Säteilyn ja konvektion kautta poistuva lämpöteho on verrannollinen pinta-alaan, joten suuri kappale pysyy helpommin lämpimänä. Tässä siis ratkaisun avaimet lisälämmitystä odotellessa:
        1) aktiivisuus, älä istu, seiso, kävele tai puuhastele
        2) hanki lisää massaa, ensisijaisesti lihasmassaa

        >Ihan lapsellista: KOTONA VILLAHANSKAT!

        No minulla on ollut jo 10 vuotta huopatossut, koska kävelykeppien jatkeena olevat räpylät tuppaavat talvisin palelemaan. Lihasmassaprojekti on käynnissä. Uskon että auttaa myös käsien paleluun.


      • Anonyymi
        Tissimies. kirjoitti:

        No joo, juuri noin se asia on.

        Nyttei purra vuan antaap Soinna, not et kierrä!


      • Anonyymi
        Lisätkää lämpöä kirjoitti:

        "Viihtyvyyslämpötilaan puolestaan vaikuttavat iholta poistuvan lämpösäteilyn määrä, huoneilman lämpötila ja liikenopeus sekä kosteus"
        Tämä on semmosta teoretisointia ettei mitään merkitystä. Meille sanoi isännöitsijä että käytättehän te sähkölaitteita ja hellaa mistä tulee lisää lämpöä. No ei tasan niillä aleta asuntoa lämmittämään! Teevee ja lamput ei ole nykyaikana mitään lämmön lähteitä. Teen paljon töitä kotona tietokoneella SORMET VALKOISINA kun on kylmä. Ostin torimummon hanskat viime vuonna. Ihan lapsellista: KOTONA VILLAHANSKAT! Tietokoneestä lähtevä lämpö on melkonen hyttysen pieru saharassa ei MITÄÄN merkitystä. Hellaa käytetään n. 2 krt viikossa. Tehdään ruokaa kerralla enemmän ja pakkaseen.

        Kuka oli se idiootti joka sai päähänsä tämän 21 astetta?? Olisi vähän asiaa.

        Hellaa
        ssa ja hellassa lämpötilan on havaittu nousseen selkeesti.
        Suomessa on euverotuksessa korkopaineita??


      • Anonyymi
        Tekninen_Tissi83 kirjoitti:

        Veto ei viilennä huoneilmaa, joten mainitsemasi "ilmanliikkeen aiheuttama huoneilman viilennys" ei ole kovin olennainen suure. Sen sijaan veto laskee ns. viihtyvyyslämpötilaan, jota puolestaan pystytyään mittaamaan tähän tarkoitetulla laitteistolla.
        Viihtyvyyslämpötilaan puolestaan vaikuttavat iholta poistuvan lämpösäteilyn määrä, huoneilman lämpötila ja liikenopeus sekä kosteus.

        Ei ole kyse huoneesta, vaan sen vaikutuksesta kehoon.


    • Lisätkää lämpöä

      Jos on kylmä niin on kylmä. Laittakaa lämpöä 23. Ne kenelle tulee kuuma voi sitä vähentää. Asukkaiden asumisviihtyvyydestä on kyse !! Onko sitä vaikia ymmärtää? Kotona pitää voida olla.

      • ffff

        "Jos on kylmä niin on kylmä. Laittakaa lämpöä 23. Ne kenelle tulee kuuma voi sitä vähentää. Asukkaiden asumisviihtyvyydestä on kyse !! Onko sitä vaikia ymmärtää? Kotona pitää voida olla. "

        Minulla on patterit niin kuumalla kuin ne saa. Ja silti on kylmä että ei se nyt siitä johdu. Täällä vetää.


      • Anonyymi

        Järjetöntä valittaa, että on kylmä; pistäkää termostaatista lisää lämpöä!


      • Anonyymi
        ffff kirjoitti:

        "Jos on kylmä niin on kylmä. Laittakaa lämpöä 23. Ne kenelle tulee kuuma voi sitä vähentää. Asukkaiden asumisviihtyvyydestä on kyse !! Onko sitä vaikia ymmärtää? Kotona pitää voida olla. "

        Minulla on patterit niin kuumalla kuin ne saa. Ja silti on kylmä että ei se nyt siitä johdu. Täällä vetää.

        Aikanaan oli kivaa kyllä, kun ne patterit sai ihan kuumiksikin. Sisällä oli mukavat 24c sen 15v kun asuin siellä. Lisäksi oli sopiva alipaine. Ihanteellista, ja ikkunat oli uudet; ei tullut mitään vetoja, ellei sitten itse avannut ikkunaa. En osannut olettaakaan, miten vaikeaksi elämä on tehty niin useassa muussa asunnossa. Elo oli niin mukavaa, ettei sitä pistänyt merkillekään, ja lisäksi oli muovimatot, jotka eliminoivat naapurimeteleitä, ja hiljaiset naapurit. Siitä ei elämä parane. Se on nykyään eritäin harvinaista. Tuli noi penninvenyttäjätkin EU-suosituksineen, mitä lämpötiloihin tulee, joka puolelle ihmisistä on sairas vitsi.


    • meillä on

      21 c ihan sopiva lämpötila alushoususillaan tässä puukstaavia präntätään.

      • Veto ärsyttää

        Kenelle talot on rakennettu ja ketä niissä oleskelee, ihmiset.
        Silloin sisätilojen lämpötila ja ilmanliike (veto) ovat keskeisiä asioita asumisviihtyvyyttä määritellessä.
        Veto on veto, se heikentää aina asumismukavuutta ja viilentää sisätilojen lämpötuntemusta.
        Jos halutaan säästää lämmityskustannuksia on ensin poistettava veto ja vetoa aiheuttavat syyt.
        Lämmitysenergian säästö ei saisi olla ainoa tavoite.
        Kysyn myös: Kuka idiootti voi suositella tai päättää, että vetoisassa asunnossa 21 asteen lämpötila mahdollistaa asumismukavuuden.


      • Tekninen_Tissi83
        Veto ärsyttää kirjoitti:

        Kenelle talot on rakennettu ja ketä niissä oleskelee, ihmiset.
        Silloin sisätilojen lämpötila ja ilmanliike (veto) ovat keskeisiä asioita asumisviihtyvyyttä määritellessä.
        Veto on veto, se heikentää aina asumismukavuutta ja viilentää sisätilojen lämpötuntemusta.
        Jos halutaan säästää lämmityskustannuksia on ensin poistettava veto ja vetoa aiheuttavat syyt.
        Lämmitysenergian säästö ei saisi olla ainoa tavoite.
        Kysyn myös: Kuka idiootti voi suositella tai päättää, että vetoisassa asunnossa 21 asteen lämpötila mahdollistaa asumismukavuuden.

        Voihan sitä omassa asunnossa pitää vaikka 28 astetta, vai kieltääkö joku? Yhteisössä asuttaessa maksat korkemman lämpötilan aiheuttamat kustannukset itse, mikä on varsin oikeudenmukaista omasta mielestäni.


      • just noin se on
        Tekninen_Tissi83 kirjoitti:

        Voihan sitä omassa asunnossa pitää vaikka 28 astetta, vai kieltääkö joku? Yhteisössä asuttaessa maksat korkemman lämpötilan aiheuttamat kustannukset itse, mikä on varsin oikeudenmukaista omasta mielestäni.

        Kyllä. Kerrostalossa asuja voi hankkia vaikka 10 kpl. 1000 watin sähköpattereita asuntoonsa ja nostaa lämmöt vaikka trooppisen helleilman tasolle.

        Mutta selvää on se, että taloyhtiön ei tarvitse tarjota niin kuumaa kaikille, että se kuumimmasta sisälämmöstä pitävä olisi tyytyväinen. Silloinhan kaikki muut ovat tyytymättömiä!


      • uusavuttomuutta
        Tekninen_Tissi83 kirjoitti:

        Voihan sitä omassa asunnossa pitää vaikka 28 astetta, vai kieltääkö joku? Yhteisössä asuttaessa maksat korkemman lämpötilan aiheuttamat kustannukset itse, mikä on varsin oikeudenmukaista omasta mielestäni.

        Niin, jos lämmität oman huoneistosi naapuriasuntojasi lämpimämmäksi, niin samalla lämmität omalla kustannuksellasi naapureiden asuntoja. Lämpöä siirtyy koko ajan huoneistosta ulkoseinän, katon ja huoneistojen väliseinien kautta joko sisään tai ulos riippuen tilojen lämpötilojen eroista. Joten lämmitä vain naapureiden huoneistoja omalla kustannuksellasi.

        Jos oikein vetää ja verhot heiluvat puhumattakaan siitä, että naapurin savut tulevat ikkunoiden kautta huoneistoosi, niin tee hallitukselle kirjallinen ilmoitus savusta, vedosta ja kylmyydestä. Jos hallitus ei tutki asiaa, ota yhteyttä kunnan terveystarkastajaan. Vedolla ym. on norminsa, joita yhtiön tulee noudattaa.

        Huoneen lämpötila mitataan noin keskeltä huonetta noin 1 m korkeudelta, ja jos se on 21 astetta, on lämpötila riittävä. Jos tilassa esiintyy vetoa, se muuttaa tilanteen toiseksi ja terveystarkastajan tai muun alan ammattilaisen tekemä tutkimus on tarpeen. Yhtiö on velvollinen saattamaan huoneen lämpötilan normin mukaiseksi.

        Jos naapurin tupakan savu tulee ikkunoista korvausilman yhteydessä sisään, on yhtiön puututtava tähänkin ongelmaan. Miten yhtiö sen tekee, on mielenkiintoinen kysymys, mutta ratkaistava savun tuleminen sisään on lain mukaan.


      • vetokii
        Veto ärsyttää kirjoitti:

        Kenelle talot on rakennettu ja ketä niissä oleskelee, ihmiset.
        Silloin sisätilojen lämpötila ja ilmanliike (veto) ovat keskeisiä asioita asumisviihtyvyyttä määritellessä.
        Veto on veto, se heikentää aina asumismukavuutta ja viilentää sisätilojen lämpötuntemusta.
        Jos halutaan säästää lämmityskustannuksia on ensin poistettava veto ja vetoa aiheuttavat syyt.
        Lämmitysenergian säästö ei saisi olla ainoa tavoite.
        Kysyn myös: Kuka idiootti voi suositella tai päättää, että vetoisassa asunnossa 21 asteen lämpötila mahdollistaa asumismukavuuden.

        se veto tuskin poistuu lämpötilaa nostamalla. Jossain on silloin jokin vuotava kohta, jos vetää


      • elkku _)
        just noin se on kirjoitti:

        Kyllä. Kerrostalossa asuja voi hankkia vaikka 10 kpl. 1000 watin sähköpattereita asuntoonsa ja nostaa lämmöt vaikka trooppisen helleilman tasolle.

        Mutta selvää on se, että taloyhtiön ei tarvitse tarjota niin kuumaa kaikille, että se kuumimmasta sisälämmöstä pitävä olisi tyytyväinen. Silloinhan kaikki muut ovat tyytymättömiä!

        Pattereissahan on säädin sitä varten että kellä on liian kuuma, voi laittaa patterit vaikka kokonaan pois päältä. Mutta kyllä pitäisi voida patterin täysille laittamalla saada lämpä ainkin sinne 24 astetta. Voihan sitä pienentää jos on liian kuuma. Onko nykyään kokonaan unohdettu se että patterista saa lämpöä pienemmälle tai isommalla. Meillä ei vielä ole tänä "talvena" kertaakaan tullut pattereihin lämpöä...ihan sama mitä on asteet ollu ulkona.


      • kedgji
        elkku _) kirjoitti:

        Pattereissahan on säädin sitä varten että kellä on liian kuuma, voi laittaa patterit vaikka kokonaan pois päältä. Mutta kyllä pitäisi voida patterin täysille laittamalla saada lämpä ainkin sinne 24 astetta. Voihan sitä pienentää jos on liian kuuma. Onko nykyään kokonaan unohdettu se että patterista saa lämpöä pienemmälle tai isommalla. Meillä ei vielä ole tänä "talvena" kertaakaan tullut pattereihin lämpöä...ihan sama mitä on asteet ollu ulkona.

        Kuule, ei nämä tälle palstalle kirjottelevat lapsukaiset tiedä näistä asioista mitään :) Äiti niiden lämmöt kotona säätää ja silleen.


      • ffrdd
        elkku _) kirjoitti:

        Pattereissahan on säädin sitä varten että kellä on liian kuuma, voi laittaa patterit vaikka kokonaan pois päältä. Mutta kyllä pitäisi voida patterin täysille laittamalla saada lämpä ainkin sinne 24 astetta. Voihan sitä pienentää jos on liian kuuma. Onko nykyään kokonaan unohdettu se että patterista saa lämpöä pienemmälle tai isommalla. Meillä ei vielä ole tänä "talvena" kertaakaan tullut pattereihin lämpöä...ihan sama mitä on asteet ollu ulkona.

        "Pattereissahan on säädin sitä varten että kellä on liian kuuma, voi laittaa patterit vaikka kokonaan pois päältä. Mutta kyllä pitäisi voida patterin täysille laittamalla saada lämpä ainkin sinne 24 astetta. Voihan sitä pienentää jos on liian kuuma. Onko nykyään kokonaan unohdettu se että patterista saa lämpöä pienemmälle tai isommalla. Meillä ei vielä ole tänä "talvena" kertaakaan tullut pattereihin lämpöä...ihan sama mitä on asteet ollu ulkona. "

        Tuon nyt tietää jokainen.


      • juujajoo
        just noin se on kirjoitti:

        Kyllä. Kerrostalossa asuja voi hankkia vaikka 10 kpl. 1000 watin sähköpattereita asuntoonsa ja nostaa lämmöt vaikka trooppisen helleilman tasolle.

        Mutta selvää on se, että taloyhtiön ei tarvitse tarjota niin kuumaa kaikille, että se kuumimmasta sisälämmöstä pitävä olisi tyytyväinen. Silloinhan kaikki muut ovat tyytymättömiä!

        Et ole tosissasi? Että et osaa vääntää patterista lämpöä pienemmälle jos asunnossa on mielestäsi liian kuuma ?
        :D :D :D
        Pitihän tänään joku piristys saaha !


      • Anonyymi

        Seisokki jo?


      • Anonyymi
        just noin se on kirjoitti:

        Kyllä. Kerrostalossa asuja voi hankkia vaikka 10 kpl. 1000 watin sähköpattereita asuntoonsa ja nostaa lämmöt vaikka trooppisen helleilman tasolle.

        Mutta selvää on se, että taloyhtiön ei tarvitse tarjota niin kuumaa kaikille, että se kuumimmasta sisälämmöstä pitävä olisi tyytyväinen. Silloinhan kaikki muut ovat tyytymättömiä!

        Tyytymättömyyttä herättää juuri nämät trooppisesti lämmittävät latinot.


      • Anonyymi
        elkku _) kirjoitti:

        Pattereissahan on säädin sitä varten että kellä on liian kuuma, voi laittaa patterit vaikka kokonaan pois päältä. Mutta kyllä pitäisi voida patterin täysille laittamalla saada lämpä ainkin sinne 24 astetta. Voihan sitä pienentää jos on liian kuuma. Onko nykyään kokonaan unohdettu se että patterista saa lämpöä pienemmälle tai isommalla. Meillä ei vielä ole tänä "talvena" kertaakaan tullut pattereihin lämpöä...ihan sama mitä on asteet ollu ulkona.

        Nykyään sodan ansiosta ei kannata lämmittää edes maitoa.
        Meillekin happani oitis!


      • Anonyymi
        Veto ärsyttää kirjoitti:

        Kenelle talot on rakennettu ja ketä niissä oleskelee, ihmiset.
        Silloin sisätilojen lämpötila ja ilmanliike (veto) ovat keskeisiä asioita asumisviihtyvyyttä määritellessä.
        Veto on veto, se heikentää aina asumismukavuutta ja viilentää sisätilojen lämpötuntemusta.
        Jos halutaan säästää lämmityskustannuksia on ensin poistettava veto ja vetoa aiheuttavat syyt.
        Lämmitysenergian säästö ei saisi olla ainoa tavoite.
        Kysyn myös: Kuka idiootti voi suositella tai päättää, että vetoisassa asunnossa 21 asteen lämpötila mahdollistaa asumismukavuuden.

        Motivan vika, kun ne ei painota vedottomuutta suosituksissaan. Lisäksi ne ei tuo esiin, että puolet ihmisistä pitää sitä liian kylmänä.


      • Anonyymi
        ffrdd kirjoitti:

        "Pattereissahan on säädin sitä varten että kellä on liian kuuma, voi laittaa patterit vaikka kokonaan pois päältä. Mutta kyllä pitäisi voida patterin täysille laittamalla saada lämpä ainkin sinne 24 astetta. Voihan sitä pienentää jos on liian kuuma. Onko nykyään kokonaan unohdettu se että patterista saa lämpöä pienemmälle tai isommalla. Meillä ei vielä ole tänä "talvena" kertaakaan tullut pattereihin lämpöä...ihan sama mitä on asteet ollu ulkona. "

        Tuon nyt tietää jokainen.

        Mainitse yksikin kuumasta valittava joka sen tietää!


    • rahaa palaa

      Yhteisössä asuvat maksavat yhdessä kaikki kulut. Käyttää lämmitysenergiiaa tai ei.
      Sinulla on todella hallinnassa tuo valtakunnallinen ajattelu, energian tehokas käyttö ja edulliset asumiskustannukset.

    • villasukkasuuhun

      Taisi olla jossain stm:n julkaisuissa, että normaali huoneilma on 21 astetta. Tätä lämpimämpi alkaa olla jo terveydelle haitallista.

      Se joka kitisee, että 21 astetta on liian vähän , pistää sitten vaatetta lisää päälle. Helpompi sitä vaatetta on lisätä kuin pois ottaa. Olikos kesällä kylmä kun sisämittari näytti 21 astetta?

      Meidänkin taloyhtiössä on näitä vilukissoja, jotka itkee, että on omalle terveydelle haitallista, kun on niin kylmä ja kosteaakin on. Lämpötila on sen 21 astetta.
      Onhan se liian lämmin ja kuiva ilma haitallista vaikkapa atoopikoille...? Mutta mitäpä näille uusavuttomille ( tosin meidän talossa ne uusavuttomat on jo yli nelikymppisiä) hyödyttää mitään sanoa, kun ovat saaneet päähänsä, että heidän terveyden takia täytyy kaikkien muidenkin taipua lämpimämpään huoneilmaan. Huoh.

      TUlisi semmoinen viikon mittainen sähkökatko keskellä kylmistä talvea, niin eiköhän se luonto jo karsisi vähemmäksi tuommoisi tyhjän piipittäjiä

      • 21 ja huono sisäilma

        Huh huh ompa järkyttävää luettavaa. Eikö tieto kulje teille saakka, vai ymmärretäänkö kaikki tosisasiat oman ajattelutavan mukaisesti.
        21 astetta voi olla sopiva huonelämpö vain VEDOTTOMASSA ASUNNOSSA,
        eli ilmatiiviit ikkunat sekä ovet ja korvausilmaventtiilit puuttuvat.


      • Tekninen_Tissi83
        21 ja huono sisäilma kirjoitti:

        Huh huh ompa järkyttävää luettavaa. Eikö tieto kulje teille saakka, vai ymmärretäänkö kaikki tosisasiat oman ajattelutavan mukaisesti.
        21 astetta voi olla sopiva huonelämpö vain VEDOTTOMASSA ASUNNOSSA,
        eli ilmatiiviit ikkunat sekä ovet ja korvausilmaventtiilit puuttuvat.

        Miten tällaisen VEDOTTOMAN ASUNNON ilmanvaihto on mielestäsi järkevintä järjestää?


      • villasukkasuu
        21 ja huono sisäilma kirjoitti:

        Huh huh ompa järkyttävää luettavaa. Eikö tieto kulje teille saakka, vai ymmärretäänkö kaikki tosisasiat oman ajattelutavan mukaisesti.
        21 astetta voi olla sopiva huonelämpö vain VEDOTTOMASSA ASUNNOSSA,
        eli ilmatiiviit ikkunat sekä ovet ja korvausilmaventtiilit puuttuvat.

        No kun asun tässä naapurihuoneistossa eikä täällä kylmä ole vaikka mittari näyttää 21 astetta. En onneksi ole se huoltoyhtiön tyyppi/ isännöitsijä


      • Punisher-72
        21 ja huono sisäilma kirjoitti:

        Huh huh ompa järkyttävää luettavaa. Eikö tieto kulje teille saakka, vai ymmärretäänkö kaikki tosisasiat oman ajattelutavan mukaisesti.
        21 astetta voi olla sopiva huonelämpö vain VEDOTTOMASSA ASUNNOSSA,
        eli ilmatiiviit ikkunat sekä ovet ja korvausilmaventtiilit puuttuvat.

        Monilla kuten tuolla ei kulje hissi ihan ylös saakka.

        Tai ei ole kaikki muumit laaksossa.

        Eli ei kaikki ihan kotona.

        Lusikalla kun on annettu niin eipä sieltä kaikkien kannata koittaa ammentaa.


      • Teknsikko

        Etkö osaa vääntää termaria pienemmälle? Kysy isännöitsijältä tai huoltomieheltä neuvoja.


      • Anonyymi
        Punisher-72 kirjoitti:

        Monilla kuten tuolla ei kulje hissi ihan ylös saakka.

        Tai ei ole kaikki muumit laaksossa.

        Eli ei kaikki ihan kotona.

        Lusikalla kun on annettu niin eipä sieltä kaikkien kannata koittaa ammentaa.

        Meilläkin o muutama Muumi lusikoimassa näitä kerroshampurilaisia.


      • Anonyymi
        21 ja huono sisäilma kirjoitti:

        Huh huh ompa järkyttävää luettavaa. Eikö tieto kulje teille saakka, vai ymmärretäänkö kaikki tosisasiat oman ajattelutavan mukaisesti.
        21 astetta voi olla sopiva huonelämpö vain VEDOTTOMASSA ASUNNOSSA,
        eli ilmatiiviit ikkunat sekä ovet ja korvausilmaventtiilit puuttuvat.

        Ja se 21c vedoton vain puolelle ihmisistä.


      • Anonyymi
        Tekninen_Tissi83 kirjoitti:

        Miten tällaisen VEDOTTOMAN ASUNNON ilmanvaihto on mielestäsi järkevintä järjestää?

        Kysy Motivalta; ne vastaa. Olen itsekin kysynyt asioista heiltä.


      • Anonyymi
        Teknsikko kirjoitti:

        Etkö osaa vääntää termaria pienemmälle? Kysy isännöitsijältä tai huoltomieheltä neuvoja.

        Kumpaan suuntaan väännetään, että vähenee lämpö?


    • Kylmät ilmavirrat

      Ihmettele myös mienkä yleisesti suositellaan 21 C asteen lämpötiloja, kun asunnot eivät ole VEDOTTOMIA, hallitun ilmanvaihdon piirissä, eivätkä etenkään ilmatiiviitä.
      Ilmanvaihtotavoista riippumatta, käytännössä asumisviihtyvyyden varmistamiseksi huonelämmöt ovat talvisin 22-24. Kylmä korvausilma vaatii jopa korkeampia huonelämpöjä.
      Kylmin vuodenaika aiheuttaa poikkeuksetta sisätiloihin kylmiä ilmavirtauksia.

      • Anonyymi

        Ei hyvät ikkunat aiheuta niitä kylmiä virtauksia, ja niitä aukkoja voi tukkia. 22c on liian lämmin puolelle ihmisistä; usko tai älä - monella omakoti tai rivitalo. Toinen puoli haluaa 22-25c. Vanhukset sen 25c, ja monet ulkomaalaiset, jotka elää sisällä villapaita päällä kun on 22c.


    • vanhat varikset

      Meillä vetää todella pahoin, etenkin kun mereltä päin tuulee.
      Taloyhtiö kieltäytyy edes tarkastamasta, mistä veto johtuu.
      Talvella voi lämpötila laskea jopa 17 asteeseen.
      Voiko mikään virallinen taho puuttua kyseiseen vetoasiaan?

      • Tulee muutos

        "Vanhat varikset. Talvella voi lämpötila laskea jopa 17 asteeseen".
        Pyydä terveysviranomaisia tarkastamaan asuntosi lämpötila.


      • Anonyymi

        EUn tuomiovetoomusvalintaelin auttaa tässäkin
        tapauksessa.
        Laitappas valistus tiejoksi.


    • vittumaistaollais

      Yhdessä taloyhtiössä hallitus päätti että lämpökustannusia pienennetään ja lämpätila pidetään 20-21 tasolla, yleensä pidetty semmmosessa 23 C tuntumassa. Tuosta tulee yhdessä talvessa aika säästö kun yhtiössä on 52 huoneistoa. Ilmoitin tosin pääröstä tehdessä että asukkaat alkavat varmasti valittaa kylmää, sen verran monta vuotta olen isännöinnyt taloja että tiedän että mummoilla on kylmä jo 24C lämmöissä. Ja sieltähän se tuli 14 sähköpostia ja 22 soittoa asiaan liittyen että "isännöitsijä ei tee mitään laittakaa lämpöä, huolto ei tee mitään jne."

      • 0hm0

        Mitä vastasit niille uteliaille?


      • Tyhmä 20-21 astetta.
        0hm0 kirjoitti:

        Mitä vastasit niille uteliaille?

        Ilmavuotojen sekä seinä tai ikkunan kosvausilmaventtiilien takia ei voida ylläpitää 20-21 asteen lämpötilaa, asumisviihtyvyyden siitä kärsimättä.
        Tällaisessa asunnossa asumisviihtyvyyden lämpörajat on 23-25 C astetta, vedosta ja ilmanvaihdosta riippuen.

        Vain pullotiivissä ja ilman korvausilmaventtiilejä olevassa asunnossa voidaan jopa saavuttaa jotenkin sopiva 20-21 asteen ja sairauksille altistava lämpötila.
        Pullotiivissä asunnossa altistetaan asukas tesveysvaaroille ja etenkin hengitystiesairauksille.

        Asukkaiden terveyden sekä asumisviihtyvyyden kustannuksella ei saisi leikkiä ja tavoitella ainoastaan energiatehokkuutta ja säästöjä.


      • Anonyymi
        0hm0 kirjoitti:

        Mitä vastasit niille uteliaille?

        Lämmitys on turhaa, kun vesi tulee kämppään , esim katon kautta, se riittää miul


      • Anonyymi
        Tyhmä 20-21 astetta. kirjoitti:

        Ilmavuotojen sekä seinä tai ikkunan kosvausilmaventtiilien takia ei voida ylläpitää 20-21 asteen lämpötilaa, asumisviihtyvyyden siitä kärsimättä.
        Tällaisessa asunnossa asumisviihtyvyyden lämpörajat on 23-25 C astetta, vedosta ja ilmanvaihdosta riippuen.

        Vain pullotiivissä ja ilman korvausilmaventtiilejä olevassa asunnossa voidaan jopa saavuttaa jotenkin sopiva 20-21 asteen ja sairauksille altistava lämpötila.
        Pullotiivissä asunnossa altistetaan asukas tesveysvaaroille ja etenkin hengitystiesairauksille.

        Asukkaiden terveyden sekä asumisviihtyvyyden kustannuksella ei saisi leikkiä ja tavoitella ainoastaan energiatehokkuutta ja säästöjä.

        Korona flunssaan sairastuneet ovat asuneet tutkimuksen mukaan nimenomaan a tai p energialuokan asunnoissa.


      • Anonyymi

        Erityisen sairas ilmiö on kun taloyhtiö(n kokous) päättää valita lämpötilan joka on liian kylmä 50-60% ihmisistä, siirtyen erinomaisesta 23c:stä, jossa yksiön tasolla / henkilö, 1c maksaa 5e/kk vanhaa hintaa. Missä järki? Alennukset on tarkoitettu vain yleisiin tiloihin.


    • tolkkua?

      Minulla on omakotitalossa lämpötila 18 - 19 astetta joka on täysin riittävä 80-luvun talossa. Talvella ei tarvitse olla uimahousuissa sisälläkään. Yleensä ihmiset pukeutuvat ulos mennessään säätilan mukaan. Sehän on outoa, vai?

      • termiakehiin

        Osa ihmisitä ei pukeudu edes ulkolämpötilan mukaan vaan näin erään koirankusettajan keskellä yötä shortseissaan 7 asteen lämpötilassa - jo varmaan tuli viileät punttiin.

        Asiasta toiseen eli miksi ihmisten pitäisi pukeutua kodissaan - siis miksi pitäisi ahtautua villasukkiin, villapaitaan ja vällyjen alle vain pysyäkseen lämpimänä - jotain sairasta moisessa ajattelussa - omassa kodissa pitää olla lämmin ja hyvä olo ja noin 23 astetta takaa sen.

        Jos viileämpää haluaa niin termostaatti on keksitty ja sitä säätämällä saa haluamansa lämpötilan vaikka sitten sen 21 astetta, joka on auttamatta liian vähän ja silti nihilistit jaksavat muuta väittää.


      • mummotauti
        termiakehiin kirjoitti:

        Osa ihmisitä ei pukeudu edes ulkolämpötilan mukaan vaan näin erään koirankusettajan keskellä yötä shortseissaan 7 asteen lämpötilassa - jo varmaan tuli viileät punttiin.

        Asiasta toiseen eli miksi ihmisten pitäisi pukeutua kodissaan - siis miksi pitäisi ahtautua villasukkiin, villapaitaan ja vällyjen alle vain pysyäkseen lämpimänä - jotain sairasta moisessa ajattelussa - omassa kodissa pitää olla lämmin ja hyvä olo ja noin 23 astetta takaa sen.

        Jos viileämpää haluaa niin termostaatti on keksitty ja sitä säätämällä saa haluamansa lämpötilan vaikka sitten sen 21 astetta, joka on auttamatta liian vähän ja silti nihilistit jaksavat muuta väittää.

        Vitun ääliö! Jo sinä et tee mitään muuta kuin makaat kalsarit jalassa TV:n ääressä, niin voit ostaa omakotitalon ja lämmittää sen 30 C lukemiin!

        Tai voi laittaa vaatetta päälle... tai käydä punttisalilla, niin saisit vähän lämpöä tuottavia lihaksia kehoosi.

        Minua ei kiinnosta maksaa ylimääräistä lämpölaskua. Jokainen aste lisää huonelämpötilaa lisää lämmitysenergian kulutusta 5 %.

        Minua ei kiinnosta hikoilla 23-26 asteen lämmöissä. Olen itse asunut kerrostalossa, jossa huonelämpötila oli kovia paukkupakkasia lukuun ottamatta 23-24 ja yksi viileässä viihtyvä tuttuni asui talossa, jossa oli melkein koko ajan 26 sisällä, vaikka oman huoneiston patteriventtilit olivat kiinni. Keskellä taloa sijaisevassa huoneistoissa on naapureihin rajautuvaa väliseinää ja -pohjaa paljon enemmän kuin ulkoseinää eikä väliseinissä ole eristettä. Tämän vuoksi huoneistojen välille on mahdotonta aikaansaada 1-2 astetta suurempaa lämpötilaeroa. Jos naapurit haluaa 26, niin itse pitää tyytyä 24-25 lukemiin... ja kaikki yli 23 on silkkaa tuskaa, etenkin makuuhuoneessa!

        Vitun idiootti yrittää tietysti tyrkytttää ikkunatuuletusta. Se on helvetinmoista energiantuhlausta, sinkö maksat? No et tietenkään!

        Lisäksi ikkunan aukipito jatkuvasti on mahdotonta kaupunkialueilla liikennemelun vuoksi eikä ikkunoita voi pitää auki kovalla tuulella eikä sateisella säällä. Aika vähiin käy tuuletusmahdollisuudet syyskeleilläkin.

        Teille olmeille kun ei mikään määrä lämpöä riitä. Nähty on taloja, joissa huonelämpötila 25-26 ja silti mummot vinkuu, että palelee!


      • Anonyymi

        Toiset käyttää uimaasua jopa uidessaan. Onko enää rotia?


    • Oululainen Ekonor

      jos yhtiöön on hankittu ekonor lämmönvahti, niin enempää, kuin 21C ei ole edes mahdollista saada.

      • Jompi kumpi

        Vanhassa kerrostalossa tuo lämpötila on vain teorissa sopiva huonelämpö.
        Tai sitten asukkaat palelevat.


      • -Hanhisalo-

        Tuo Ekonor on täyttä huijausta. Tiedän ainakin yhden isännöitsijän, joka huijaa myymällä sitä. Ja Bauer -sähkösuodinta vesisysteemeihin, joka on myös täyttä huijausta. Kuten myymänsä humpuukituotteet suihkusuuttimiin ja vessan vesisysteemiin. Isännöitsijän nimi on Han......o ja hän on täysin psykopaatti. Vaikuttaa Oulussa. Vaikka on näitä huijareita muuallakin. Kumma kun alalla ei ole mitään viranomaisvalvontaa. Lieneekö kyseessä korruptio taas tälläkin kertaa?


      • vesiperä
        -Hanhisalo- kirjoitti:

        Tuo Ekonor on täyttä huijausta. Tiedän ainakin yhden isännöitsijän, joka huijaa myymällä sitä. Ja Bauer -sähkösuodinta vesisysteemeihin, joka on myös täyttä huijausta. Kuten myymänsä humpuukituotteet suihkusuuttimiin ja vessan vesisysteemiin. Isännöitsijän nimi on Han......o ja hän on täysin psykopaatti. Vaikuttaa Oulussa. Vaikka on näitä huijareita muuallakin. Kumma kun alalla ei ole mitään viranomaisvalvontaa. Lieneekö kyseessä korruptio taas tälläkin kertaa?

        Tuo nyt oli vähän liian suoraviivaista,Vajaa kolkytä vuotta sitten käytettiin paljonkin ns."joustinputkea"lämpölaajenemisen ja yleensä ääniongelmien estämiseksi.Vikatikki,sillä joustinputket ei tainnut olla diffuusiosuojattuja,ts.läpäisivät hapen,vrt harmaa lattialämmitysputki ennen PEX:ä.Itse kiusasin ko. isännöitsijää perustelemaan tuo Bauer,miten se sen tekee,eipä osannut,myönsi suoraan.Tulossa oli sitten tosi kallis lämmitysremppa,kuten just samanlaisessa naapuriyhtiössä.Vähän oli jo epätoivoinen olo,kun 25v taloyhtiön kaikki kalleimmat korjaukset edessä.No,otettiin se ihmevimpain,asennettu sivuvirtasuodatin oli kuukaudessa ihan tukosssa,en tiedä oliko se tuo vehkeen ansiota vai oliko verkosto vaan niin totaalisen paskainen,No ainoo taloyhtiö saman rakentajan tekemänä siinä saman kadun varrella ei ole sitä isoa remppaa tarvinnut vieläkään ja ensiksi rakennettu. Tuota suihkusuutinta en oikein itse mieltänyt,sen muutaman minuutin kun olen suihkussa,haluan,et sitä vettä tulee.Koko taloyhtiön,jossa oli lapsiperheitä,kustannukset putosi kolmanneksen.Iso raha kuitenkin.Pihaparlamentti ei toimi,yhtiökokous päättää,


    • Grankulla OK-564m2

      Juuri siksi asumme OK-talossa. Kun meille tullaan kaikki aina sanoo että on mukavan lämmintä kun meillä on 24 sisällä.
      Mutta jos haluaa asua iglussa niin siitä vaan.

      • liian kuuma miulle

        Makuja on monia. Itse pidän vuonna 2009 valmistuneessa kerrostaloasunnossani 21 asteen sisälämpöä läpi talven vaikka patteritermostaatit "kaakkoon" kääntämällä saisin "ilmaiseksi" asuntoni vaikka 25 asteiseksi.

        Miksi olla sisäilmassa, joka ei tunu miellyttävältä ja raikkaalta? Minuä pyörtyisin 24 asteisessa sisäilmassa.


      • juuggjkl
        liian kuuma miulle kirjoitti:

        Makuja on monia. Itse pidän vuonna 2009 valmistuneessa kerrostaloasunnossani 21 asteen sisälämpöä läpi talven vaikka patteritermostaatit "kaakkoon" kääntämällä saisin "ilmaiseksi" asuntoni vaikka 25 asteiseksi.

        Miksi olla sisäilmassa, joka ei tunu miellyttävältä ja raikkaalta? Minuä pyörtyisin 24 asteisessa sisäilmassa.

        Minulla on asunnossa 22 astetta. Päivällä on todellakin kylmä, yöllä pidän kuitenkin ikkunaa rakosellaan, koska en pysty núkkumaan jos ei hengitysilma ole raikas. Laitan vaan toisen peoiton päälleni.


      • Jäjetöntä
        juuggjkl kirjoitti:

        Minulla on asunnossa 22 astetta. Päivällä on todellakin kylmä, yöllä pidän kuitenkin ikkunaa rakosellaan, koska en pysty núkkumaan jos ei hengitysilma ole raikas. Laitan vaan toisen peoiton päälleni.

        Jos koneellinen ilmastointi vain tietämätön nukkuu ikkunat auki (typeryyden huippu).


      • errfd
        liian kuuma miulle kirjoitti:

        Makuja on monia. Itse pidän vuonna 2009 valmistuneessa kerrostaloasunnossani 21 asteen sisälämpöä läpi talven vaikka patteritermostaatit "kaakkoon" kääntämällä saisin "ilmaiseksi" asuntoni vaikka 25 asteiseksi.

        Miksi olla sisäilmassa, joka ei tunu miellyttävältä ja raikkaalta? Minuä pyörtyisin 24 asteisessa sisäilmassa.

        Kylmä ei ole raikkaan synonyymi.


      • Anonyymi
        Jäjetöntä kirjoitti:

        Jos koneellinen ilmastointi vain tietämätön nukkuu ikkunat auki (typeryyden huippu).

        Meillä on ikkunat auki yötä päivää, nott ilma onpihi raikkahampaa....


    • meillä on

      21 C ihan hyvin tarkenee ei vedä eikä työnnä.

      • Pullo asunto

        21 C ihan hyvin tarkenee. Epäilen tai jotain puuttuu tai sitten on jotain kallista.
        Puuttuuko asunnosta korvausilmaventtiilit tai onko teillä lämmön talteenottojärjestelmä.


      • umpio
        Pullo asunto kirjoitti:

        21 C ihan hyvin tarkenee. Epäilen tai jotain puuttuu tai sitten on jotain kallista.
        Puuttuuko asunnosta korvausilmaventtiilit tai onko teillä lämmön talteenottojärjestelmä.

        Mitkä vetun korvausilmaventtiilit ja talteenotto järjestelmät? MIllä vuosituhannella luulet että VANHA talo on rakennettu??? EI ollu tuommosia edes keksitty. Korvausilma tulee kun ikkunan avaa. Vaan ei tarkene.


      • Anonyymi

        Kuka tarkenee ja kuka ei.


    • vakanuoriväinämöinen

      Lämpötilan iskiessä alle 0°C ulkona, ei 21°C tunnu sisällä enää riittävän. Missä lie vika? Tuntee selvän eron, siis alkaa viluttamaan.

      Kyllä sisällä pitäisi olla sen verran lämmin, että t-paidalla ja ilman villasukkia tarkenee. Siihen ei 21°C riitä, vaikkakin hyvin yksilöllistä. Toiset hikoilee pakkasellakin.

      • Entä talvella

        Kostean niljakkainen ja viileä olo vaikka lämpötila on 21-22 astetta. Asunnon ikkunoihin asennettiin kesällä korvausilmaventtiilit. Koneellinen poisto nuohottiin.


      • Anonyymi
        Entä talvella kirjoitti:

        Kostean niljakkainen ja viileä olo vaikka lämpötila on 21-22 astetta. Asunnon ikkunoihin asennettiin kesällä korvausilmaventtiilit. Koneellinen poisto nuohottiin.

        Vituttaa Ku kesällä on kuuma.
        Talvella vituttaa , Ku on taas liian kuuma.
        Ei Oo vitutuksell rajoi.


      • Anonyymi

        Olen huomannut ylipainon vaikuttavan massiivisesti jo 22c.ssä ulkona kävellessä. Lisäksi ei jaksa kävellä enää mukavasti. Paino alas ja ja voi lisätä viitisen astetta ja ihan hyvin sujuu, ja jaksaa pidemmälle mukavastikin. Elämänlaatu paranee jopa maaten, istuen.


    • +20 - +22 on ok

      21 on lämmin

      15- 17 on viileä. Jos maksaa lämmityksestä niin odotan saavani edes sulan asunnon. Mutta ainahan saa luulla.

      En kyl tajua, että onko se isännöitsijän palkasta kiinni, jos me ei saada lämmmintä asuntoa? Sieltäkö hän ottaa sen palkkansa?
      Ehkä on aika vaihtaa isännöitsijää.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa, kuuma isäntä lämmittää pakastimenkin. On sentää iglu


      • Anonyymi

        Ei voi olla; jos 21c on sulle lämmin (mulle viileä), niin jokainen aste alemmas vaikuttaa PALJON kylmyyden lisääntymiseen liikkumattomissa kotioloissa, jossa lämpö ei virtaa kehossa kuten liikkuessa. 20c on mulle paljon kylmempi kuin 21c, ja 18c on todella kylmä. Jos taas on lämminverinen, joka vastaa korkeaa verenpainetta, niin iho pysyy lämpimämpänä ja vaaditaan kylmempiä asteita ennen kuin oma keho se ei enää pidä itseään lämpimänä.


    • Ulkolämpö tila

      15-17 astetta on jo lainvastainen sisä "lämpö". Isännöitsijän toiminta on suorastaan ala-arvoista.
      Onko talonne tarkoitettu Lapin pystykorva koirille?

      • isännöitsijä

        Alle 18 on tosiaan liian vähän. Tämä on ihan selvä asia.


      • Ensin viihtyvyys
        isännöitsijä kirjoitti:

        Alle 18 on tosiaan liian vähän. Tämä on ihan selvä asia.

        Vain erittäin harvassa tapauksessa 20-21 asteen tai etenkin sen alle oleva sisälämpötila, riittää täyttämään asumisviihtyvyyden tarpeita.
        Vain harvainvaltaa käyttävät jääräpäät pitävät kiinni näistä virheellisistä lämpöasteista.
        Eikö näitä päättäjiä kiinnosta asukkaiden henkinen ja fyysinen hyvinvointi?

        Jos energiaa halutaan säästää, on ensin varmistettava sisätilojen viihtyvyys.


      • vilukissalla
        Ensin viihtyvyys kirjoitti:

        Vain erittäin harvassa tapauksessa 20-21 asteen tai etenkin sen alle oleva sisälämpötila, riittää täyttämään asumisviihtyvyyden tarpeita.
        Vain harvainvaltaa käyttävät jääräpäät pitävät kiinni näistä virheellisistä lämpöasteista.
        Eikö näitä päättäjiä kiinnosta asukkaiden henkinen ja fyysinen hyvinvointi?

        Jos energiaa halutaan säästää, on ensin varmistettava sisätilojen viihtyvyys.

        20,5 näyttää mittari sisällä ja ulkona -10 astetta. Hyvin tarkenee yöpaita päällä. ja viihtyvyys mitä mainioin, kun ignoroi idiootit naapurit :)

        se taitaa olla vähän perskohtaista, mikä lämpötila on viihtyisää. Itse voisin pahoin, jos liian lämmintä olisi , vaikkapa sen 24 astetta.


      • 18+11
        vilukissalla kirjoitti:

        20,5 näyttää mittari sisällä ja ulkona -10 astetta. Hyvin tarkenee yöpaita päällä. ja viihtyvyys mitä mainioin, kun ignoroi idiootit naapurit :)

        se taitaa olla vähän perskohtaista, mikä lämpötila on viihtyisää. Itse voisin pahoin, jos liian lämmintä olisi , vaikkapa sen 24 astetta.

        Meillä näyttää mittari 21,1 astetta. Siltikin nenää, sormia ja varpaita palelee ja peiton alla pitää konettakin käyttää. Varpaat lämpenee onneksi villasukilla.


      • Kivempaa
        vilukissalla kirjoitti:

        20,5 näyttää mittari sisällä ja ulkona -10 astetta. Hyvin tarkenee yöpaita päällä. ja viihtyvyys mitä mainioin, kun ignoroi idiootit naapurit :)

        se taitaa olla vähän perskohtaista, mikä lämpötila on viihtyisää. Itse voisin pahoin, jos liian lämmintä olisi , vaikkapa sen 24 astetta.

        Entä kuinka hyvin voisit jos olisikin 18 astetta? Läpi talven, ja kosteus päälle. Isännöitsijä vaan jankkaa että se on kuule hyvä, laita lisää vaatetta.

        Hyvinvointi ei lähde niistä lukemista vaan siitä miltä tuntuu, ja sitä ei toisen puolesta voi kukaan määritellä.

        Asunnotkaan eivät ole vertailukelpoisia sisäilman suhteen. Vaikka tavoitteena olisi nykyaikana rakentaa energiaa säästäviä taloja joissa sisäilmä teoriassa olisi sen 21 ja kaikki viihtyisi, niin se ei toteudu sillä että kaikenikäisissä taloissa vaan aletaan rajoittamaan lämmöt 21:een.


      • Anonyymi
        Kivempaa kirjoitti:

        Entä kuinka hyvin voisit jos olisikin 18 astetta? Läpi talven, ja kosteus päälle. Isännöitsijä vaan jankkaa että se on kuule hyvä, laita lisää vaatetta.

        Hyvinvointi ei lähde niistä lukemista vaan siitä miltä tuntuu, ja sitä ei toisen puolesta voi kukaan määritellä.

        Asunnotkaan eivät ole vertailukelpoisia sisäilman suhteen. Vaikka tavoitteena olisi nykyaikana rakentaa energiaa säästäviä taloja joissa sisäilmä teoriassa olisi sen 21 ja kaikki viihtyisi, niin se ei toteudu sillä että kaikenikäisissä taloissa vaan aletaan rajoittamaan lämmöt 21:een.

        Lisävaatetus ei lisää asuinviihtyvyyttä ja on merkki siitä, että asunnossa on liian kylmä. Keskuslämmitys ei maksa niin paljon, etteikö voitaisi pitää vähintää 23c max mahdollisuutta, jonka jokainen voi sitten vääntää alemmas halutessaan. Ihminen tulee ensin, ei pikkuraha.

        22c max ei riitä, koska sen on minimilämpötila top 40% ryhmälle, eli jopa 1/3 ihmisistä pitää sitä liian kylmänä. Väärä säästökohde, varsinkin Pohjoismaissa. Venäjällä on 25c, jota jokainen voi alentaa halutessaan, eikä kukaan valita.


    • likainen koti-ilma

      "vilukissa". Uskon että sinulle ei tule korvausilmaa ikkunaan asennetusta venttiilistä. Onko korvausilmaventtiiliä ollenkaan?

      • slidari

        Ei sitä korvausilmaa tule jollei ole koneellista poistoa.
        Aika monessa talossa ei osata huomioida poistoilmakoneen säätöjä vuodenaikojen ja pakkaslukemien mukaiseksi.


    • Jopa jotakin

      Tämäkin vielä. Vai on huonetilaan tulevat korvausilmamäärät sovitettava vuodenaikojen ja pakkaslukemien mukaisiksi?

    • kannataiskohan katsoa tiivisteet uusiksi sillä kymä ilma on raskaampaa kun lämmin joten silloin kylmä ilma huonosti tiivitetyissä esim ikkunoissa voi aiheuttaa moisen kun vie lämmöt ulos

    • 21 eikä ole kylmä

      21 voi tuntua todella kylmältä, jos ikkunoista ja ovista vetää, iv-venttiileitä unohtamatta. Pelkkä huoneen lämpötilan määrittäminen 1,5 m korkeudelta joltain lämpimältä väliseinältä ei kerro todellisuudesta yhtään mitään.

      Meillä 21 riittää uudessa talossamme kivasti, mutta entisessä paritalokämpässä täytyi mukavuussyistä pitää vähintään 23 lämpötilaa. Me ei tykätä olla kotona villapaita päällä ja villasukat jaloissa.

      • Anonyymi

        Rukoilemalla ansaittu tuuleton keli on auttanut montaa peräkammarin poikaa autuaaseen lämpöön?


    • Täti Monika

      Kun on reuma ja särkyjä kosteilla ilmoilla niin ei todellakaan pärjää. Olen hankkinut sähköpatterin ja sitä lämmitän niin paljon kuin haluan. En aio häiritä isännöitsijää. Sähkö ei paljon maksa pienessä asunnossa. Jo viime talvi meni sillä tavalla.
      Hauskaa siinä on se kun talon patterit ovat koko ajan ihan kylminä. Pakkasilla peitin ne pussilakanoilla!

      • slidari

        Elikkä termostaatti aistii, että huoneessa on lämmin ja säätää patterit kylmiksi.
        Sillä lailla. Parempihan se olisi irroittaa termostaatit pois ja varmistaa myöskin, että säätiminen neula on liikkuvassa auki asennossa eikä ole juuttunut kiinni.


      • Anonyymi
        slidari kirjoitti:

        Elikkä termostaatti aistii, että huoneessa on lämmin ja säätää patterit kylmiksi.
        Sillä lailla. Parempihan se olisi irroittaa termostaatit pois ja varmistaa myöskin, että säätiminen neula on liikkuvassa auki asennossa eikä ole juuttunut kiinni.

        Ja ilmaa näytää olevan pattereissa.


    • avaa verhot

      Aurinko on lämmittänyt poutapäivinä kotini jopa yli kaksikymmentäyksi astetta, silloin verhot pitää olla auki.

      Ihan koko syksyn ja vieläkin kun vaan paistaa.

      • sopeutuja

        hyvin tarkenen vaikka joudun jopa tuulettamaan asuntoani naapurin tupakoinnin takia


    • nainenviiskytviis

      Ilman vetoa 21 astetta on lämmin. Jos vetoa, 23 astetta ei riitä. Asun rivitalossa ja palelin koko ajan. Remontoin lattiaa ja sen yhteydessä täytin lattian ja seinän välisen raon tiivistemassalla niistä kohdin mistä pystyin. Nyt ainoa kylmältä tuntuva paikka on eteinen, aion vaihtaa eteisen kaapin ja samassa yhteydessä tiivistän kaapin takana olevan seinän ja lattian välisen raon. Sen jälkeen en uskoakseni palele. Rivitalo rakennettu -78. Kannattaa poistaa veto, jos lämpö ei riitä.

      • Anonyymi

        Kevyt veto ei vaikuta mun lämpötilavatimuksiin mitenkään.


    • kuka valvoo?

      korvausilmaventtiilejä ei saa laittaa kiinni kerrostalossa, eikä poistoilmaventtiilejä

    • Kilpajuoksua

      Kyllä se on niin että meitä ihmisiä on erinlaisia toiset tarkenee paremmin kuin toiset,kyllä 21 astetta on minimi raja,mielummin 23 Suomen syksyssä ja talvessa,siitä ei pääse mihinkään,tuossa 21 asteessa sänkykin on kylmä mentäessä nukkumaan,ja jos tuossa lämössä pitää korvausilma venteelejä auki,niin sitä ei kestä pirukaan,jokainen mies tietää että on olemassa kuumia naisia ja kylmiä ? tämä on menossa ihan hulluuten asti,tässä maassa on nähty vilua ja nälkää ihan tarpeeksi jo !

    • Lvi runkku

      Se miten jokainen ihminen kokee sopivan lämpötilan on subjektiivinen kokemus!

      "Ihmisen omakohtaisesta tulkinnasta tai käsityksestä johtuva ja usein myös puolueellinen näkemys. "

      Lämmitys järjestelmää ei voida suunnitella ja toeuttaa mutu tuntuman mukaan niin että kerrostalon sadasta asukkaasta jokaiselle toteutetaan henkilökohtainen viihtyvyyslämpötila.

      Suunittelun ja toeutuksen pohjana täytyy olla jokin objektiivinen keskiarvo.

      " Henkilökohtaisesta näkemyksestä tai asenteesta riippumatonton, puolueeton, tasapuolinen näkemys. "

      Monista eri syistä/tukimuksista/määräyksistä jne: johtuen on tultu siihen tulokseen että keskimäärin ihmiselle sopiva lämötila on 21*c /- 2*c

      Asuinhuoneiston lämpötila mitataan keskeltä huonetta noin metrin korkeudelta ns: oleskeluvyöhykkeeltä, tämäkin on pitänyt määritellä jotta voidaan mitata vertailukelpoisia lämpötiloja eri auntojen välillä . Lisäksi järjestelmän mitoitukseen tarvittaan jokin suunniteltu lämpötila jonka mukaan mitoitetaan lämpöpatterien koko ,sijainti,virtaamat,esisäätöarvot sekä putkiston linjasäätöventiilien virtaamat.

      Mitä tulee "vetoon" niin se toki heikentää viihtyvyyttä mutta veto ei ole lämmitysjärjestelmän vika! vaan talon rakenteista/ilmanvaihdosta johtuva puute
      On siis turha valittaa vedosta ja haukkua lämmitysjärjestelmää siitä, ikkunoiden tai rungon eristykset ovat eri asia.

      Kerrostalossa lämpöä ei säädetä mutu tuntumalla eikä huutoäänestyksellä vaan em: suureiden mukaan lisäksi rakennusmääräykset käytännössä estävät yli 23 asteen huonelämpötilat. Uudiskohteissa sekä lämmitysjärjestelmän uusimisissa /termostaatit,linjasäädäöt) kuuluu tehdä tarkistusmittaukset.
      Jos mittauksissa todetaan yli 23 lämpötiloja niin lämmitystä on säädettävä pienenmälle (käytännössä pudotetaan lämmityskäyrää) eli tietyllä ulkolämpötilalla verkostoon menevän veden lämpötilaa lasketaan) tai jos on liian kylmää alle 19*c niin nostetaan säätökäyrää.

      Mittauspöytäkirjat on hyväksytettävä rakennusvalvonnassa joten periaateessa yli tai alilämpö ei tule hyväksyttyä!

      Tämä kaikki on kylmää faktaa sitä vaan ei haluta ymmärtää eikä hyväksyä
      Täälläkin minut varmasti "Lynkataan" Toisaalta maallikko asukkaan on vaikea perusasioita ymmätää kun ei tiedetä miten lämmitysjärjestelmät suunnnitellaan ja mitoitetaan.

      Pointti jos keskeltä asuntoa mitattuna lämpötila on alle 19*c voit vaatia että asialle tehdään jotain!

      Mitä tulee vanhuksiin niin varsinaisissa vanhustentaloissa mitoituslämpötila onkin korkeampi muistaakseni 24*c

    • käytäntö ja totuus

      Niin.. Meillä joskus aikoinaan noilla kriteereillä mittailtiin kerrostalon makuuhuoneen lämpötilaa.. Kaikki oli kunnossa, koska lämpötila mitattiin keskeltä huonetta noin metrin korkeudelta ns. oleskeluvyöhykkeeltä.
      Todellisuus oli toinen.. Millaiselta kuvittelette oleskella ja nukkua huoneessa, jonka nurkan lämpötila lattianrajassa on pakkasen puolella...?

    • Lvi- runkku

      Niin niin mutta miten se littyy lämmitysjärjestelmään? sehän on kunnossa!
      Toki voit yhtiökokouksessa ehdotaa että korjataan talon RAKENTEET!
      Mutta onko yhtiön enemistö siihen valmis ja mitä se maksaa?

      • Anonyymi

        Ei ole valmis maksamaan, mutta valittamaan kylmyy desttä on!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole valmis maksamaan, mutta valittamaan kylmyy desttä on!!

        Ei liity kylmään vaan talon rakenteisin.


    • No huh-huh

      Hyvä aloittaja. ajattele ilmastonmuutosta. Ei maailma pelastu, jos sinulla on noin lämmintä kotonasi. Nyt tarvitaan sinunin panostasi ilmastonmuuttumista vastaan.

      Isälläni oli 17 astetta sisällä talvisin. No, hänellä oli vaatteita, jotka pitivät hänet lämpimänä. Eipä hän tästä saanut keneltäkään kiitosta. Sellainen on maailman palkka.

      • Anonyymi

        Hörhöjen neuvoja; ei 5-10e/kk lisää lämpöä kuussa hetkauta yhtään mitään ympäristöasioissa, ja nykyään se on uusiutuvaa enenevässä määrin. Itse asiassa, vähemmän keskuslämmitystä tietää enemmän sähkölisälämmitystä, joka on esim 3x kalliimpaa; se on vältettävissä riittävällä keskuslämmityksellä - ja maailma pelastuu!


    • vedossa +22-24 C.

      Nuo ohjeet, määräykset ja mielipiteet eivät lämmitä yhtään vedossa ja kylmässä asuvaa asukasta. Tutkimuksien mukainen sopiva lämpötila, on aivan jotain muuta kuin vetoisten ja kylmien asuntojen asumisviihtyvyys.
      Turha vedota määräyksiin ja lämmitysenergian kulutuksen pienentämiseen.

      Kylmässä ja vedossa asuvan henkilön elämänlaatu, terveys, virkeys, työteho kärsii.

      • Anonyymi

        Tuki ikkunoiden reikiä, eristä. Tilaa vaikka joku duunaa ne kuntoon.


    • Ei mitään järkeä

      Osakeasunnoissa talotuuletin aiheuttaa vetoa. Veto se tekee sen kylmän asuntoon.
      Minulla näyttää 22 Celsiusta pään korkeudella nyt. Jalkoja palelee lattian rajassa.
      Muutenkin tuntuu kylmältä. Veto sen tekee.
      Ulkona on plusssaa 3 Celsiusta.
      Omakotitalo on asia erikseen. Siellä voi säästääkin. Se tulee kaikki itselle se säästö.
      Omassa omakotitalossa ei ole järjettömiä talotuulettimia jotka puhaltavat kokoajan lämpöä harakoille. Jos onkin sen voi kytkeä pois päältä.
      Osakeasunnot tehty liian tiiviiksi. Muovia jne eristeenä seinissä tai mitä siellä lie paskaaa. Homehtumisvaara ja tunkkainen ilma heti jos kytkee päältä talotuulettimen. Lisäksi se on kielletty (suositus) juuri homevaaran takia.

      Järjetöntähän se on. Ensin tehdään asunnot pullotiiviiksi ja sitten puhallin puhaltaa kokoajan lämpöä ulos.

    • Inhoan

      Seisova ilma ei tunnu kylmältä. Kokemusta on ja paljon. Vanha hengittävä omakotitalo 18 Celsiusta eikä tunnu kylmältä.
      Rivitalo 22 Celsiusta. Sormet kohmeessa. Jalkoja palelee.
      Pitää olla villasukat, villapaita jne pitää olla päällä kokoajan ettei tärise kylmästä.
      Veto käy kokoajan. Talotuulettimet sen tekee tai mikä lie muu aiheuttaa vetoa.

      Asuntoyhtiöasuminen on maailman huonoimpia keksintöjä. Kallista paskakolhoosia. Epäviihtyisää kolhoosiasumista kaikin puolin.
      Joutuu elättämään kaikenmaailman elättejä kalliisti asumiskustannuksilla.
      Elättejä riittää.

      • Anonyymi

        Ihan sama seisooko vai ei, jos on alle 22-23c, on kylmä.


    • V mäinen Lvi

      Se nyt vaan on niin että näiden määritelmien mukaan mennään ja niihin on käytännössä kerrostaloasujan tyydyttävä !

      Edelleen korostan sitä että VIKA ei ole lämmitysjärjestelmän vaan RAKENTEIDEN!
      Kuten sanottua toki sopii yrittää yhtiökokuksessa esittää että korjataan rakenteet mutta on sata varmaa että ei tule menemään läpi! Yhtiössä on pilvin pimein muutakin tärkeämpää korjaustarpeita edes niihin ei riitä rahaa, kaikkea ei vain voi saada.

      Ratkaisu on muuttaa omakotitaloon tai ostaa 7kpl lämpöpattereita ja maksaa itse niiden sähkölasku.

      • Pökköä pesään lisää

        Nimenomaan vika on lämmitysjärjestelmässä. Säädöt väärin. Lisätkää pohoria eli pökköä pesään jumaliste tollot. SIINÄ SE ON.
        Visuatte ja hamuatte rahanahneina isoja voittoja asukkaiden kustannuksella. säästäätte läämmityskuluissa että teille jää persseeseen lisää lihotusainetta eli rahaa könttiin.


      • paleleva asukas

        Jos asunnossa on kylmä, on ihan sama mistä se johtuu. Asia on korjattava.


      • einiinkuinoletotta

        Vika ei ole rakenteissa vaan idiootti-ingenjööreissä, jotka sijoittavat lämmönlähteen poistoilma-venttiilin alle kuten omassa kylppärissäni eli lämmityselementti on suoraan poistoilmaventtiilin alla joten paljonko se lämmittää tilaa - ei sitten ollenkaan ja tämä sitten on hyväksytty niin suunnittelijoiden, urakoitsijan, isännöinnin ja kiinteistön omistajan taholta - niin paljon koulutusta on taas mennyt hukkaan.


      • Anonyymi

        Yksi lämpölamppu viereen auttaa paljonkin.


      • Anonyymi
        paleleva asukas kirjoitti:

        Jos asunnossa on kylmä, on ihan sama mistä se johtuu. Asia on korjattava.

        Miten korjataan se 40-50% asukasryhmä jonka mielestä 21-22c on liian kylmä?


    • Älä ole uusavuton

      No niitä vaivaa kylmyys eli ihmiset palelevat. Tässä vastaus tollolle ketjun aloittajalle.
      No nyt sen tiedät uusavuttomuutessasi.

      • Anonyymi

        Kylmä kasvattee järkee
        😇, lopettakoo jottei Älä särkee.


    • Pökkö pöksyissä

      Yksi pökkö = 1 aste = 5% lämmityskuluissa.
      Kolme pökköä lisää = 15% lämmityskuluissa

      • Anonyymi

        Satasen lämmityskuluina per kk se tekee 5e/c/kk.


    • Pökköä pesään vaan

      Pökköä pesään vaan Hautaanko te sitä rahaa keräätte.
      Ei pidä olla niin p i r u n nuuka.

      • slummimiljonääri

        Sanokaa se niille sniiduille jotka ei halua että lämmitetään yhtään lisää. Enemmistöpäätös. Köyhät haluaa asua omistusasunnossa mutta ei ole varaa maksaa kuluja....kohta talot muuttuu slummikämpiksi. Sienet ja homeet kasvaa seinissä.


      • Anonyymi
        slummimiljonääri kirjoitti:

        Sanokaa se niille sniiduille jotka ei halua että lämmitetään yhtään lisää. Enemmistöpäätös. Köyhät haluaa asua omistusasunnossa mutta ei ole varaa maksaa kuluja....kohta talot muuttuu slummikämpiksi. Sienet ja homeet kasvaa seinissä.

        Merenrantakaupungeissa on järkevintä pitää huoli kunnon lämmöistä, koska kosteampaa että kylmempää tuulta.


    • Pökkö emäntä

      Saan kyllä isännän pökköä pesään vaan isäntä on kovin nuuka pökön kanssa.
      Hautaanko hän sitä säästää?

      • Anonyymi

        Taloyhtiön jäsenille riittää vähempi, ja Motiva suosittaa 21c (vedoton), jolla ei tosin ole silläkään mitään todellisutta, koska 50%:lle ihmisistä se on liian kylmää, joka on isokin terveyshaitta; asumismukavuudesta puhumattakaan, ja joutuvat käyttämään kalliimpaa lisäsähkölämmitystä, joka maksaa paljon enemmän kuin keskuslämmitys, ja planeetta kärsii.


    • että silleen

      Se on niin, että jos huoneistojen lämpötilaa nostetaan yli 21 niin osa kokee sen liian lämpöiseksi ja ikkunat auki pakkasella ja tuuletus koko päivän, jos sattuu töissä käymään.
      Kun ulkona on pakkasta se 21 miinusastetta niin osa kulkee ilman lakkia. Näille tyypeille huonelämpötilaksi voisi riittää noin 10 astetta.
      Johonkin se raja pitää laittaa ja 21 on aika sopiva. Pitää vain sisällä käyttää enemmän vaatteita, jos tarvitsee lisää lämpöä.

      • Patteryy

        "Se on niin, että jos huoneistojen lämpötilaa nostetaan yli 21 niin osa kokee sen liian lämpöiseksi ja ikkunat auki pakkasella ja tuuletus koko päivän, jos sattuu töissä käymään. "

        Et osaa vääntää termarista lämpöä pienemmälle ??? Sinähän se varsin viisas olet :D :D :D :D


      • Anonyymi
        Patteryy kirjoitti:

        "Se on niin, että jos huoneistojen lämpötilaa nostetaan yli 21 niin osa kokee sen liian lämpöiseksi ja ikkunat auki pakkasella ja tuuletus koko päivän, jos sattuu töissä käymään. "

        Et osaa vääntää termarista lämpöä pienemmälle ??? Sinähän se varsin viisas olet :D :D :D :D

        Mun termarissa ei lue mihin suuntaan sitä tule vääntää, jos haluaa vähemmän lämpöä! Olen keskustellut asiasta monen kanssa, ja näilläkin palstoila, joilla on täsmälleen sama ongelma. Ei me voida elää alasti koko ajan; vilukissojen ja -koirien pitää pistää lisää vaatetta päälle; villasukat, villapusero, päällystakki, tohvelit, villakalsarit, käsineet, pipo.


    • Iskällä iso pökkö

      Jos on liian kuumaa sitä voi aina vähentää termostaatteja säätämällä sopivaksi.
      Vaikeampi on lisätä lämpöä.
      Onnistuu sekin ainakin näin. Irrottaa termostaatit kokonaan pois. Pitäisi se ainakin vähän auttaa sekin. Tämänhän suurinosa varmaan tietääkin.
      Kenenkään asuntoon ei saa tulla ilman lupaa tietämättä.
      Isännöitsijällä ei ole sellaista oikeutta. Hätätilassa saa tulla ilmoittamatta.
      Esim. vesimittarien luku vaatii asukkaan luvan. Luvatta ei saa siis tunkeutua toisen yksityiseen kotiin esim. yleisavaimilla. Se on rikos.Vuokranantajan pitää muunmuassa kysyä tähän asukkaan suostumus.

      • hyristelevä

        Joskus aikoinaan asensivat termostaatit rajoituksilla asuntooni ja kylmä oli eikä isännöinti reagoinut mitenkään - joten väänsin nupin rajoituksen ohi vetämällä vähän ylös ja vääntämällä nupin rajoituksen ohi ja lämmin tuli.

        En toki suosittele tätä kenellekään, mutta omalla osallani se toimi.


      • Anonyymi

        Irrota patterit seinästä; termostaatin irrottaminen pistää lämmöt maksimiin, sikäli sitä ei ole säädetty jo johonkin alempaan konehuoneessa, jonka suhteen nuskivalla termarilla on vain alentavaa vaikutusta, kun käyttää sähkölisälämmitystä, tai auringonvaloa.


    • Pökkö siellä

      Isännällä on kylläkin hyvin pieni pökkö ;(
      Mutta kun katsoo lapsiamme on pinestä pököstä huolimatta vahingot tavattoman suuret!

    • Kylmä totuus

      Joo jos tätä rataa jatkaa säästämistä,niin joku päivä on huone lämpötila 10 astetta,kun energian hinta nousee koko ajan,kiitos siitä päätäjien ja viherpiipertäjien,eihän tämä näin voi mennä ! siks minullakin on korvausilma venteelit kiini talvisin,sen verran kuitenkin valskaa ettei ilma nyt sentään lopu.

    • syltti2

      21 C ei ole riittävä silloin kun asunnon ulko-ovi vetää, ulkoeteisessä 15 C ja patteri kylmä
      Näyttää siltä että eräillä vuokranantajilla on lämmityksen rajana ulkolämpötilä 10C
      Ei riitä 21 astetta silloin kun lattiat ovat kylmät ja muutenkin kylmäpintoja seinissä ja kosteus % paljon yli sallitun.ainakin 80-85 rakennetuissa asunoissa eristeet ovat
      "haihtuneet", aivan eri asia jos on hyvin rakennettu talo.
      Ei kai ole tarkoitus että ollaan ulkovaatteet päällä sisällä? joku hörhö tämänkin keksi tämän 21 astetta.Vitsikästä on että ulkoiset "sensorit" on asennettu tuulettomaan nurkkaan-kai jokainen tietää miten paljon tuuli jäähdyttää!
      Se meitä vaivaa että asunnossa on kylmä ja veto käy

      • Anonyymi

        Oven voi tiivistää.


    • Ei uusavuton

      Tuttuni on keksinyt avata kylmillä ilmoilla uunin luukun ja niin, lämpöä alkaa tulemaan. Sähkö kuuluu tässä kerrostalossa vuokraan. Yhtiöltä on pyydetty lämpöä miltei kylmiin pattereihin eikä sitä lisää laiteta niin tämäkin näyttää olevan eräs tapa lämmittää.

      • Patteryy

        Oikein ! Tämä on se oikea tapa. Harmi ettei kaikilla sähkö kuulu hintaan, ostasin sähköpattereita.


      • Anonyymi

        Kokeilin yhdessä kämpässä, eikä uunin luukun avaamisella ollut kuin max 0,5c vaikutusta isossa yksiössä, joka oli ylättävää. Kannattaa hankkia sähkölämmitystä.


      • Anonyymi

        Teknisesti ottaen, asiantuntija voi duunata vesiputkiin kiinnitettävät patterit vaihtuvin vesin. Vesilasku kasvaa jonkin verran ja näkyy isännöinnillekin, mutta ei huoneistokohtaisesti. Koko asumiskunta sitten jakaa sen lisälaskun, joka on tässä tapauksessa ihan oikein.


    • Juu.

      Minun kämpässäni oli juuri tuollainen tilanne. Mittari näytti 21 astetta, mutta asunnossa oli aivan hirveän kylmä, koko ajan piti olla paksu villapaita päällä hanskatkin kädessä, koska muuten käsiä paleli. Ovenkahvatkin olivat niin kylmät ettei tehnyt mieli tarttua niihin, samoin tuolit tuntuivat kylmiltä ettei tehnyt mieli istua. Huoltomies kävi mittaamassa lämpötilan ja se tosiaan oli 21 astetta, vaikka tuntui paljon kylmemmältä. Syy oli tietysti pattereissa, niissä oli haaleaa vettä.
      Niin että on se kylmä, se 21 astetta, sisällä.

      • ylimielisyyttäkehiin

        Kylmä patteri on myös jäähdytys elementti, joka imee lämpöä kämpästä ulos kun lämmin patteri tuo sitä lämpöä sisään.

        Ei voi olla totta, että taloyhtiöt haluavat asukkaiden lämmittävän omalla kehon lämmöllään asuntonsa - eihän, sillä ihminenhän luovuttaa lämpöään ympäristöön ja tämä tuntetaan palelemisella, kylmän tunteella.

        Miten joku taho katsoo parhaimmaksi tietää paremmin kuin asiakas mikä lämpötila onkaan sopivin.


      • Anonyymi
        ylimielisyyttäkehiin kirjoitti:

        Kylmä patteri on myös jäähdytys elementti, joka imee lämpöä kämpästä ulos kun lämmin patteri tuo sitä lämpöä sisään.

        Ei voi olla totta, että taloyhtiöt haluavat asukkaiden lämmittävän omalla kehon lämmöllään asuntonsa - eihän, sillä ihminenhän luovuttaa lämpöään ympäristöön ja tämä tuntetaan palelemisella, kylmän tunteella.

        Miten joku taho katsoo parhaimmaksi tietää paremmin kuin asiakas mikä lämpötila onkaan sopivin.

        Lämmin ihminen on taloyhtiölle kultakimpaleen arvoinen ja lämmin


      • Anonyymi
        ylimielisyyttäkehiin kirjoitti:

        Kylmä patteri on myös jäähdytys elementti, joka imee lämpöä kämpästä ulos kun lämmin patteri tuo sitä lämpöä sisään.

        Ei voi olla totta, että taloyhtiöt haluavat asukkaiden lämmittävän omalla kehon lämmöllään asuntonsa - eihän, sillä ihminenhän luovuttaa lämpöään ympäristöön ja tämä tuntetaan palelemisella, kylmän tunteella.

        Miten joku taho katsoo parhaimmaksi tietää paremmin kuin asiakas mikä lämpötila onkaan sopivin.

        Meillä kerrostalossa ei kierrätetä kylmää vettä patterissa vaikka kämpät kesällä 30c molemmin puolin. 6kk/v 26c .


    • put putin

      Juu mutta kyllä oikea syy on toi paheneva kylmä sota

      • nupit kaakkoon

        Kylmän sodan aikana on pakko nostaa lämpöjä.

        Huoltoyhtiömme on ohjeistettu suuntaissiirtämään isännöimiemme taloyhtiöiden lämpökeskusten säätökäyrät 2 astetta sinä päivänä, kun ammutaan ensimmäiset laukaukset.


    • alpo

      Hämeenlinnassa, Selkäsuonkadun ja Pajakadun uudehkot kerrostalot helvetin kylmiä, ja vetoisia. Huoneiston veto aiheuttaa kylmyydentunteen, vaikka lämpötila 22C. Ukkeleita juoksi mittareiden kanssa, kaikki ihan OK, muka. Ei auttanut, vaikka sanoin, TÄÄLLÄ HIRVEÄ VETO, lattiat kylmiä, (eristys puuttuu), mitään parannusta ei tapahtunut. Rakentajanat olivat, eka taloissa Luja, kaksi taloa, ja toisissa, myös kaksi taloa Peap.

      • liian kuuma!

        Miten uudet talot voi olla kylmiä?

        Porissa Skanska rakentaa uusia kerrostaloja, joissa ongelmana on ylilämpö. Asunnoissa on liian kuuma, paitsi talvella.


      • Anonyymi

        Vetoa voi vähentää itsekin. Lattiat imee lämpöä, mutta 22c hengissäsäilymisminimi on, ja lattialla ehkä vähemmän, mutta se on vähemmän tärkeää; ehkä matto, sukat, tohvelit.


      • Anonyymi
        liian kuuma! kirjoitti:

        Miten uudet talot voi olla kylmiä?

        Porissa Skanska rakentaa uusia kerrostaloja, joissa ongelmana on ylilämpö. Asunnoissa on liian kuuma, paitsi talvella.

        Kesällä hyvä, koska tulee viileetä sisäisesti (ilmanvaihto sisään ja ulos), eikä tarvii ikkunoidenkaan olla auki, joita tosin voi olla vain "parvekkeen" ovi, joka on pirullista kaikin puolin.
        Talvella se 25c (jota ei säätimestä saa alennettua, jos on esim. lattialämmitteinen) on paljon, mutta jos ikkunaa saa auki, niin 50% ihmisistä selviää mukavasti. Kesällä 25c on ihanan viileää, suhteessa mitä se muilla on (30c).


    • Tre -M

      Moro,,,ihan hyvin tarkenee vaikka 16 on lämpoä,,,ja ilman vaatteita,,kun villasukat jalassa,,,kun itse maksaa lämmön,,,;)

      • Anonyymi

        16c on minimi jolla pärjää ulkona T-paidalla, kun kävelee, mutta sisällä ei selviä pidempiä aikoja hengissä alle 22c:n.


    • Eläkemuori

      En jaksanut lukea kaikkien palelevien viestejä, mutta miksei ihmiset osaa pukeutua talvella lämpimästi sisällä, silloin tarkenisi n. 18 asteessa.

      Asumme omakotitalossa, pidän aina makuuhuoneen 17 asteessa, muualla n. 18. Se riittää, kun pitää villatakkia päällä, eikä totuttaudu kuumuuteen. 18-19 astetta pitää ihmiset terveempinä kuin sitä kuumempi. En ole ikinä sairas, koputan puuta...

      On aivan kauheaa käydä kerrostalossa kylässä, siellä on kuin saunassa, ovat totutelleet niin kuumaan, ja rahaa palaa, itketään suuria vastikkeita.

      Meillä oli sijoitusasunto, jossa asui laiska nuori mies, kävimme kerran siellä, lämpöä kuin saunassa, katsoin mittaria: 28 astetta ja ikkuna vielä auki, mutta eipä ollut älliä laittaa pattereita pienemmälle. Laiskuus myös tekee palelevaksi, ei liikuta, ei ulkoilla, pelataan vain tietsikalla yms.

      Jos harrastaa liikuntaa ja pistää villatakin päälle aivan hyvin tarkenee.

      • Punisher-72

        Saatana iglusta ei kyllä kukaan vuokraa maksa tai lyhennä velkaa.

        Tai sitte asuu iglussa talvet ja teltassa kesät.

        Fakta on näin.


      • Punisher-72

        Laiskuus tekee palelevaksi?

        No sinulla on tuota läskiä ainakin pää täynnä.

        Siihen ei auta kuin järeäkaliiberinen luoti millä se pois lähtee. Tai isomman poran lobotomia.


      • Anonyymi

        Pukeutua lämpimästi sisällä on asumismukavuutta heikentävä tekijä ja maksaa vaatteissa ja niiden pesussa. Huomaa myös käsineiden tarve ja kasvojen kylmyys. Ei ole myöskään mukava mennä sänkyyn ja nousta sieltä pois, käydä suihkussa, vaihtaa vaatteita. Vuoteessakin tarvii lämpimän pyjaman.
        Ei me olla niin köyhiä, ettei pystytä maksaman 5-10e/kk (vanhaa hintaa) lisää keskuslämmityksestä per henkilö. Sen joutuu muuten korvaamaan sähkölämmityksellä, joka maksaa 15-30e/kk (vanhaa hintaa), eikä se ole yhtä mukavaa ja kattavaa.


    • asuntoja paahdetaan

      Voi kun olisikin 21 astetta mutta kun täällä on 24 - eikä edes yksikään lämpöpatteri ole päällä. Vanhukset ilmeisesti naapuriasunnoissa paahtavat luukkujaan niin että lämpö tulee tänne. Joudun pitämään parvekkeen ovea auki iltaisin kun tähän kuumuuteen tukehtuu. Vaihdetaanko kämppiä? 21 olisi juuri sopiva lämpötila.

      • Anonyymi

        24c on äärimmäisen matala kesällä, ja talvella se varmasti tuntuu mukavalla tulla kylmästä, ja himppu kun on ikkuna auki, saa sen halutessaan alemmaksi ja raiksta ilmaa piisaa. 21c on raja joka on liian kylmä 50%:lle ihmisistä.


    • aitokommunisti

      YHTEENVETO:

      Vaikea kysymys Suomessa, osa -1

      Kenelle asunnon lämpötila säädetään :
      A.Säädetäänkö se asunnossa asuville/omistajille ja vuokralaisille
      B.Vai säädetäänkö ne muualla asuvan huoltoyhtiön amisviiksen mutun mukaan

      Ja Vastaus Suomessa vuonna 2014 on :

      B !, huoltoyhtiön amisviiksi tietää mikä omistajille on parasta, 21 ota tai jätä, riippumtta maksoitkos puolimiljoonaa, amisviiksi 1500e/kk tuloilla tietää.

      Onneksi en asu kerrostalossa, luojan kiitos

      • Anonyymi

        Kirsti Rautio juonsi kuuskytluvulla tupla tai vihko ohjelmaa.
        Ladylla oli meikki ja Lakka olriht.


      • Anonyymi

        Se on lukenut Motivan suosituksen, mutta ei tiedä sen olevan vedoton lämpötila, eikä sitä, että se on 50%:lle ihmisistä liian kylmä. Lienee myös syytä mainita, että toimistojen, kauppojen ym., joissa tehdään ostoksia, töitä, ne on ihan oma kategoriansa, joiden säännöt ei päde koteihin; niissä juuri energiatalkoiden aikaan alennettiin ennen kokemattomaan 20,5c:n, ja Talkoilla jokainen voi kotonaan ottaa osaa -1c:llä, joka on oma valinta, ja sitä ei toki voi tehdä, jos sitä varaa ei ole, esim. 23c -> 22c.


    • tympääntynyt

      jos asut optimaalisesti säädetyssä 100 neliön kämpässä joka on varjopuolella auringonvalosta suurimman osan päivää. jo olet sen laminoinut ja askeettiseen tapaasi sisustanut jotta seinät valkean paljaat ja lattialla ei mattoja. sekä pidät ikkunaa auki jatkuvalla syötöllä jossain osaa kämppääs vaikka tupakoinnin takia jotta tuulettuu vaikka -20 % pakkasella ja tykkäät pukeutua pikkuhousuihin ja t paitaan ilman sukkia kesät talvet niin kyllä silloin olet itse aiheuttanut ja omaa syytäs. ei taloyhtiön syytä. katsos ne seinillä olevat lämmönluovuttimet ei pysty tasaamaan huoneiston lämpöä sen nopeampaan mitä kylmää ilmaa virtaa sisään vaikka isännöitiä ramppais jatkuvalla syötöllä lämmönjakohuoneessa säätämässä lämpökäyrää koska kiukkuisena huudat olevas taloyhtiön puheenjohtajan kissan kaima. ja turha narista isännöitsiälle tai huoltomiehelle koska huolto tulee mielellään tarkastamaan mikä vika, siis muut paitsi sun päässäs.

      • tympääntynyt

        noin ensi alkuun voisit tarkistaa onko patterita vasten tungettu sohva tai tai muu mööpeleitä joka peittää ne sekä pistää ne luovuttamaan lämmön niihin ja sitten mummot, vaarit ja neidot, jullit. talvella on kylmä. jalkaan reinot ja villasukat jos haluatte nudistina hillua kämpässänne. katsokaas lämpö johtautuu AINA ylöspäin, jopa kerrostalossa.


      • Kylmä lattia
        tympääntynyt kirjoitti:

        noin ensi alkuun voisit tarkistaa onko patterita vasten tungettu sohva tai tai muu mööpeleitä joka peittää ne sekä pistää ne luovuttamaan lämmön niihin ja sitten mummot, vaarit ja neidot, jullit. talvella on kylmä. jalkaan reinot ja villasukat jos haluatte nudistina hillua kämpässänne. katsokaas lämpö johtautuu AINA ylöspäin, jopa kerrostalossa.

        Vanhusväestö, heikon pintaverenkierron omaavat, sairaat, vammaiset, liikuntarajoitteiset ja lattialla leikkivät lapset palelevat vedon takia 21 C lämmössä.


      • markareetta
        tympääntynyt kirjoitti:

        noin ensi alkuun voisit tarkistaa onko patterita vasten tungettu sohva tai tai muu mööpeleitä joka peittää ne sekä pistää ne luovuttamaan lämmön niihin ja sitten mummot, vaarit ja neidot, jullit. talvella on kylmä. jalkaan reinot ja villasukat jos haluatte nudistina hillua kämpässänne. katsokaas lämpö johtautuu AINA ylöspäin, jopa kerrostalossa.

        Etkä sinäkään oo tosissas ?? Tarkasta onko huonekaluja pattereiden edessä.... äly hoi sullekkin. Varmaan on kaikki patterit peitetty ja väännetty lämmöt pois ikkunat auki ja sitte valitetaan ku on kylmä??


      • Anonyymi
        tympääntynyt kirjoitti:

        noin ensi alkuun voisit tarkistaa onko patterita vasten tungettu sohva tai tai muu mööpeleitä joka peittää ne sekä pistää ne luovuttamaan lämmön niihin ja sitten mummot, vaarit ja neidot, jullit. talvella on kylmä. jalkaan reinot ja villasukat jos haluatte nudistina hillua kämpässänne. katsokaas lämpö johtautuu AINA ylöspäin, jopa kerrostalossa.

        En ole huomannut eroa, jos patterin edessä on huonekaluja; sohvasta sitten en tiedä, mutta verho huonekalujen ja nojatuolin lisäksi on ollut, eikä mitään vaikutusta. Ehkä sniffaava termari voi olla eri asia.


      • Anonyymi
        Kylmä lattia kirjoitti:

        Vanhusväestö, heikon pintaverenkierron omaavat, sairaat, vammaiset, liikuntarajoitteiset ja lattialla leikkivät lapset palelevat vedon takia 21 C lämmössä.

        Ja 50% ihmisistä. Vanhukset tarvii 24-25c.


    • kuulin vaan

      vanhana kärsii vedosta ja kerrostalossa voi jotkin laittaa venttiilit kiinni, kukaan ei sitä huomaa

      • rukurukuruu

        Venttiilien "lätkät" ruostuvat niin ettei niitä saa kiinni.Niitä on voideltava aika-ajoin, muuten saa nukkua huurteessa.


    • somistaja ennen

      Jos asunnossa on tiivistetty vetokohdat.esim.ikkunat niin 21 astetta on ihan oikea asumislämpö. Se on näiden nykyihmisten pukeutumisessa vika. Ollaan t-paidatlla ja ohuilla sukilla sekä usein vain pikkuhousuilla kodeissa. Tossuja eikä villasukkia suosita kun ne eivät ole seksikkäitä. Viisas pukeutuminen on valunut hukkaan. Jo tavaratalojen ikkunatkin somistetaan alusvaatteilla vaikka olisi nyt syytä laittaa somistukset kelien mukaan.Eli nyt mainostamaan talven sisävaatetusta somistajat.Ei kenenkään taloyhtiön talous kestä jos lämmityskuluihin kuluu laakaa.Sitten toiset tuulettaa liian lämmön ikkunoista ulos.Järki käteen

      • kylmäasuntoon

        Niinpä niin, ja kun omassakin kämpässä on se 20 astetta yhtäkään ikkunaa ei ole kunnolla tiivistetty ja niitä ei edes saa kunnolla kiinni niin vähän vilpoinen on. Isännöitsijää kiinnostaa kun valitan sille, mutta jatkan valittamista kunnes joku tekee jotain. Vaikka onhan se ihan kätevää kuivatella hiuksia ikkunan edessä - ainakin silloin kun sieltä ei tuule pakkasilmaa.


      • Anonyymi

        21c on kylmä 50%:lle ihmisistä.


    • Bastrado

      21 ihan passeli lämpötila.Sauna on sitten erikseen. Ihme kitisijöitä porukka nykyään.

      • .bastardos

        60 ihan passeli lämpötila saunassa, kai sielläkin voi energiaa säästää. Vai oliko jollain taas niitä kuuluisia ilmaisia polttopuita ?


      • K.T. USA.
        .bastardos kirjoitti:

        60 ihan passeli lämpötila saunassa, kai sielläkin voi energiaa säästää. Vai oliko jollain taas niitä kuuluisia ilmaisia polttopuita ?

        Kuudessakympissäkin palaa hyppyset vihtoessa,jos ei ole rukkasia kädessä,heh.


    • hrr...

      mä en edes saa mun asuntoon kun 19 astetta.olen kerran nukkunut kun oli vain 14 astetta,se oli jo vähän liian kylmä.olisin tosi tyytyväinen jos sais ilmatteeks 21 astetta.

      • sybsbyb

        kessostalossa vaiko rivarissa vaiko omakotitalossako asut ?. kyllä tuo on jo liian matala lämpötila. kannattasko ottaa yhteyttä asiantuntijaan tai taloyhtiön isännöitsijään.


      • entinentalkkari
        sybsbyb kirjoitti:

        kessostalossa vaiko rivarissa vaiko omakotitalossako asut ?. kyllä tuo on jo liian matala lämpötila. kannattasko ottaa yhteyttä asiantuntijaan tai taloyhtiön isännöitsijään.

        Yleensä valittaja joutuu vainon alaiseksi.Jos talossa on mukava talkkari,niin sen kanssa voi jutella.Isännöitsijät ovat usein "arvonsa tuntevia",niiden kanssa pitää olla varovainen.


      • Anonyymi
        sybsbyb kirjoitti:

        kessostalossa vaiko rivarissa vaiko omakotitalossako asut ?. kyllä tuo on jo liian matala lämpötila. kannattasko ottaa yhteyttä asiantuntijaan tai taloyhtiön isännöitsijään.

        Meidänkin talossa on vanhukset jo pitempään valittaneet trooppisista lämpötiloista.
        Mikä vois auttaa?


      • Anonyymi

        Sähkölämmityksellä saat sen 2c kohtuulliseen hintaan lisää per henkilö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidänkin talossa on vanhukset jo pitempään valittaneet trooppisista lämpötiloista.
        Mikä vois auttaa?

        Kylmätuuletinlaite. Kesällä sisällä on se 30c muuten. Voi myös olla shortseissa, normaali tuuletin - ei maksa mitään sähköä, ja ikkuna auki. Talvella ei ole missään trooppinen, vaan normaali 25c vanhuksille.


    • Kepiill

      Itsehän nukun pakastimessa. Mukavan kokoinen yhden maattava arkku ja saa kannenkin kiinni, niin jää eukon kuorsauskin kuulematta :)

      • Anonyymi

        Ja heräät kuolleena, kun ei vaihdu ilma.


    • ÄÄÄÄÄÄÄNÄÄÄÄLI

      Kyllä väätteitä sää käyttää jös häluää.

      • papu ja poika

        Pakkanen, siitä suomalainen tykkää ja pakkanen päiväkausii jatkuva, voi kun pian tulis pakkanen


    • tellex

      Kyllä kylmän tunne voi olla,vaikka mittari näyttäisikin yli 20 astetta varsikin,jos asunto on vetoinen ja lattieristykset on huonot.1980-luvulla rakennetuissa taloissa näin on usein.Mittari näyttää normaalia lukemaa mutta lattiat ovat kylmiä.

      • K.T. USA.

        Myöskin automaattiset ilmastointilaitteet vetävät lämpöä huoneistoista.Porvoon kerrostalossa ulisi pirullinen vinkuminen yötä-päivää.


    • Pitkäthousut

      Vaihtakaa ny jo sortsit ja t-paitanne lämpimii vaatteisii. Ja kunno sukat jalkaa.
      Jos ei auta ni menkää lääkärii.

      • rukurukuruu

        Ihmiskroppa menettää eniten lämpöä juuri pään kautta.Villamyssy päähineeksi,niin jalatkin pysyvät lämpiminä.Se on todistettu asia.


      • 21eiriitä

        Teidän mukaan siis ihmisen on lämmitettävä kämppänsä omalla kehon lämmöllään eikä taloyhtiön tule lämmittämään mitään.

        Muistan jysäriltä kun EspoonAsunnot eivät lämmittäneet sitten ollenkaan kun ulkolämpötila oli 10 asteen vaiheilla ja satoi jatkuvasti - voitte varmaan kuvitella kämpän lämmön keskellä kesää - siinä ei enää villasukat ja - paidat auttaneet.

        Mutta kun kalenterin mukaan mennään niin lämmityksessä kuin muussakin ja eiku hyvää päivää isännöillekin.


      • Anonyymi
        rukurukuruu kirjoitti:

        Ihmiskroppa menettää eniten lämpöä juuri pään kautta.Villamyssy päähineeksi,niin jalatkin pysyvät lämpiminä.Se on todistettu asia.

        Runkkaaminen/ nussiminen antaa isännöitsijäliiton mukaan säällisen lämpötilan.


    • riita poikki

      Asukkaat ovat ilmeisesti iäkkäitä, jotka palelevat jo noilla asteilla sekä valittavat herkemmin, kuin nuoremmat. Helpoimmalla pääset kun lakkaat kitsastelun ja nostat lämpöä 22 asteeseen.

      • rukurukuruu

        Mutta kun se ei auta vaikka kuinka veivaat termostaattia.Nykyään dikitaaliset vehkeet määräävät jo lämpökeskuksesta,huoneesi lämmön.Termostaatti saattaa olla asennettu pelkäksi hämäykseksi ? Kiristämällä taloyhtiötä,voisit hidastaa vuokran maksamista,se saattaisi auttaa termostaatin luvun nousuun,heheh.


      • markareetta

        Etpä taida tuntea miten nuo TERMOSTAATIT toimii ?? Niissä on se maksimisäätö semmonen ettei lämpö nouse yli 21 kun ei sinne astikkaan. Kysy äitiltäsi se kertoo.


      • Anonyymi

        23c, maksaa 5e/kk/hlo (vanhaa hintaa) lisää, niin ei tarvii sähkölisälämmitystä kolminkertaiseen hintaan, sen asteen takia.


      • Anonyymi
        markareetta kirjoitti:

        Etpä taida tuntea miten nuo TERMOSTAATIT toimii ?? Niissä on se maksimisäätö semmonen ettei lämpö nouse yli 21 kun ei sinne astikkaan. Kysy äitiltäsi se kertoo.

        Säädön/termarin voi ottaa pois, mutta jos pannuhuoneessa säädetty, ei voi ottaa pois kuin huollossa, joka tekee sen vain isännöitsijän/taloyhtiön/Motivan/lain määräyksestä.


    • Säteileekö

      Kyllä se nyt vaan on niin että kaikilla ei ole samanlaista kylmän kestoa,oli nuori tai vanha,joku voi vetää viidentoista asteen pakkasessa ilman pipoa,toiselta tippuu jo silloin korvalehdet ! eikä siihen lääkäri auta,eikä se mikään autuaaksi tekevä ole se lääkäri joka paikkaan ! ja sitä lämpöä ei voi nostaa termostaatisa kun se on säänetty jo ns.pannuhuoneesta,se on ihan sama vaikka otat koko termostaatin pois ei lämö nouse kuin 21 niin kun mulla.

      • Säteilee

        Ja jos lämpö olis epäterveelistä,niin kaikki Kreikkalaiset olisivat kuoleet aika päiviä sitten,mutta taitaa olla toisin päin ? tosin elimistö tottunut tuonne ?Äiti tuppas pienenä sanomaan ettei lämpö luita halkase.


      • K.T. USA.

        Sekin on petosta.Mitä sitä termostaattia pitää edes olla seinään ruuvattuna,koska lämpötila ei muutu,vaikka sitä vasaralla kolhaset ? Taloyhtiön pirullisuuttahan se kaikki on.


      • Anonyymi

        Jos käyttää sähkölisälämmitystä, niin sen termarin joutuu ottaa pois.


      • Anonyymi
        Säteilee kirjoitti:

        Ja jos lämpö olis epäterveelistä,niin kaikki Kreikkalaiset olisivat kuoleet aika päiviä sitten,mutta taitaa olla toisin päin ? tosin elimistö tottunut tuonne ?Äiti tuppas pienenä sanomaan ettei lämpö luita halkase.

        Ne ei kuitenkaan ole yhtä onnellinen kansa.


    • rukurukuruu

      Joillekkin vanhuksille se ei riitä.Riippuu henkilön rasvakerroksen paksuudesta,lihavat ihmiset ovat paremmin varustautuneet kylmää vastaan.Tietenkin sekin on kovin yksilöllistä.Aineenvaihdunta sekä verenkierto mukaan-luettuna.Piilevät sairaudet aiheuttavat lämmön kaipuuta.

      • markareetta

        No eipie paikkansa tuo rasvakerros! Mie oon ylipainonen ja suomeks lihava mutta paleln ulkona ihan halvatusti jo nyt eikä ole vielä edes pakkasta. Kotona nokka ja sormet jäässä. Vaan siks kun on asunto kylmä. Ulkoseinä ja isot ikkuna oikeen hohkaa. Pitää nukkua pakkasen kestävässä makuupussiissa niin kun olis jossaan leirilllä.


      • Anonyymi

        Energia se on joka määrä; jos on lihava niin sitä on, jos ylisyö, ja jos alisyö, on kylmempi, ja samaten miten paljon tekee duunia keholla tai jopa aivoilla, silläkin on samaten vaikutusta. Vanhukset vain istuu, ja tarve on noin 25c.


    • kylmäkämppäon

      En jaksanut lukea näitä satoja kommentteja, mutta sen voin myöntää että asun itse tällähetkellä kämpässä ja sisälämpömittari näyttää olohuoneen "sisäseinän" puolella 20 astetta. Senhän nyt luulisi olevan ihan kohtuullinen sisälämpö, mutta voin sanoa (enkä ole ainoa, kaikki kotonani käyneetkin sanovat) että hirvittävän kylmähän täällä on siitäkin huolimatta. Yksi syy on varmaankin se, että talo on vanha ja jokaisesta ikkunasta "tuulee" pakkasilmaa sisälle. Tiivisteet ovat niissä mitä ovat, sisäikkunaa ei saa painettua kiinni eikä isännöintifirmaa kiinnosta. Muuta syytä en ole keksinyt sille, miksi kotona pitää kulkea pitkähihainen ja viltti päällä näin syksyllä ja talvella.
      Pallellaan sitten kun ei ketään kiinnosta korjata pask*ja ikkunoita, nostaa sisälämpöä tai edes kuunnella asiaani loppuun asti perk*le.

      • noin se on

        Vanhassa talossa sellainen 21-22 astetta on ihanne. 20 on tosiaan jo vähän alakanttiin.


    • huoltoyhtiö?

      21-23 on kylmä sisätiloissa. Syksyllä oli pitkään palelua ja flunssa, koska patterit eivät kerrostalossa käynnisty. Sama juttu aina keväällä. Patterien ilmaus on joskus tarpeen.

    • Tre-Mies-2

      aika marinaa,,,vielä ei ole tarvinnut laittaa lämpöä päälle näillä keleillä,,,ja tarkenee hyvin,,

      • Anonyymi

        Ei tarkene enää lokakuussa.


    • Kylmä ja vilu

      Yli 5 miljoonaa ihmistä ja yhtä monta mielipidettä.
      Enemmistö maamme asukkaista kärsii talvisin kylmistä ja vetoisista asunnoista.

      Terveen järjen vastaisesti, sisälämpötiloiksi suositellaan kaikissa taloissa 21 C astetta - MIKSI?. Näin alhainen lämpötila pilaa yleisemmin sisätilojen viihtyvyyttä.
      Ikkunaan asennettu halpatuote tuo sisätiloihin suoraan kylmän pakkasilman sekä viilentää huoneilman ja aiheuttaa vedon tunnetta.
      Lämmitysenergian säästöä ja puhtaampaa huoneilmaa, ei saisi tavoitella ainoastaan, pilaamalla samalla asumisviihtyvyyttä.

      • markareetta

        No niin sanoppa tuo niille veemäisille narisijoille kenellä ei ole varaa maksaa asumisestaan niin päättävät madaltaa asuntojen lämpöä . SÄÄSTYY talo yhtiöllä kaukollömpö kuluja.


      • ugyl
        markareetta kirjoitti:

        No niin sanoppa tuo niille veemäisille narisijoille kenellä ei ole varaa maksaa asumisestaan niin päättävät madaltaa asuntojen lämpöä . SÄÄSTYY talo yhtiöllä kaukollömpö kuluja.

        Asun 2007 valmistuneessa kerrostalossa keskellä. Täällä ei juuri lämmitystä tarvitse, alakerta ilmeisesti huolehtii siitä, sillä lattialla on lämpimämpi kuin metrin korkeudella.

        Erään sukulaiseni 1990-luvulla valmistunut kerrostalo "remontoitiin" eli käytännössä urakoitsija pilasi sen isännöitsijän siunauksella. Ennen remonttia asunnossa oli todella lämmin talvellakin, remontin jälkeen todella kylmää ja vetoisaa vaikka patterit hohkasivat tulikuumina. Isännöitsijä ja huoltofirma kuulemma vain ihmettelivät että miten patterit eivät toimi ja kävivät vaihtelemassa termostaatteja ja ties mitä turhaa. Ihmettelen voiko todella olla noin kädetöntä porukkaa vai oliko oikea syy siinä etteivät halunneet myöntää remontin pilanneen taloa?


      • Anonyymi
        markareetta kirjoitti:

        No niin sanoppa tuo niille veemäisille narisijoille kenellä ei ole varaa maksaa asumisestaan niin päättävät madaltaa asuntojen lämpöä . SÄÄSTYY talo yhtiöllä kaukollömpö kuluja.

        Nyt kun energia on halpaa kannattaa lämmittää jokainen huone omalla sähköpatterilla varmuuden vuoksi.


      • Anonyymi

        21c on Motivan vedoton suositus, ja voi vain arvata, mistä se on tullut, kun vedotonta ei ole olemassa, ja voi arvella sen olevan temppu, ja asiaan liittyy ehkä omakotitalot, ehkä rivitalot, joissa lämpö pidetään alempana, kun ei ole varaa enempään, tai se maksaa huomattavasti enemmän.
        En usko 21c:llä olevan mitään terveystodistetta (kosteus ei ole riittävä argumentti), saati asumismukavuustodistetta, koska ihmisten tarpeitakaan ei ole kartoitettu. Vaikuttaa diplomaattiselta valinnalta. Yleisesti 22c on EU:ssa äänestyksen keskiarvo, joka on jo todellisempaa, mutta se ei riitä jopa kolmannekselle ihmisistä, ollen vain keskiarvo.


    • vetoinen

      Eiköhän siinä asunnon lämmössä ole myös yksi olennainen asia, ja se on veto! Ja siis tarkoittaa ilmanvaihtoa.
      Itselläni on lämpöä n. 20-21 astetta, mutta veto on se mikä enemmän häiritsee.
      En voi millään ymmärtää, että asuntoon pusketaan kylmää ilmaa ilmastoinnin kautta, ja samalla "säästetään" laskemalla lämmitystä.
      Myös ikkunoista vetää, vaikka talo on jotain 15v. vanha.
      Ja mittarit nyt ei taida tätä asiaa huomioida ollenkaan. Eikä se huollon porukka!!

      • hyihelevata

        Mittarithan on aina säädetty, että kaikki on hyvin vaikka todellisuudessa näin ei olekaan.

        Ette kai te usko näitä idiootti-insinöörejä härveleineen - juuri he ovat pilanneet asumisenne suunnitellessaan ilmanvaihtonne - "mukavasti vetää juuri siitä sängyn kohdalta".


    • Kiteen_Kotitalot

      Näyttää olevan jo vähän vanhempi viestiketju, mutta siitäkin huolimatta aina ajankohtainen.
      Tässä asunnossa oli siis sama ongelma viime talvena, eli lämpömittari kylläkin näytti 21-22 astetta plusasteita, mutta siitäkin huolimatta paleli. Mikäpä muuna syynä olisikaan ollut kuin ikkunoiden tiivistys, tai paremminkin tiivistämättömyys. Se vähä mitä oltiin tehty oli tehty väärällä tavalla, eli sisäpuolenkin ikkunoihin oli jätetty tuuletusraot niin ylä- kuin alalaitaan! Ulkopuolen ikkuna oli kokonan tiivistämättä ja keskimmäiseen laitettuihin tiivisteisiin oli leikattu "vähintäin riittävät" raot.
      Eipä siis ihme kun kylmä tuntui niin ettei talvella voinut olla ikkunan lähellä ja peiton allakin niveliä pakotti juuri vedon takia.
      Nyt tulevaa talvea varten olen itse asentanut tiivisteet kaikkiin ikkunoihin ja kehoitan myös muitakin palstankäyttäjiä tarkistamaan asian ennen kylmien tuloa. Rohkenen vahvasti epäillä useimmista asunnoista syyn löytyvän juuri vanhojen tiivisteiden painumisesta, niiden kokonaan puuttumisesta tai väärin asentamisesta.

      Tässäpä ohjeet niille jotka epäilee oman tietämyksensä riittävyyttä asian suhteen.
      Laittakaa talteen pahojen päivien varalle!

      http://urly.fi/EzK

      http://www.ikkuna-asiantuntija.fi/tiivistys2.pdf

    • toppatakkikosisällä

      Onko vedolle omaa mittaria?

      • aitoBlueteam

        näytänkö sulle vedot

        NÄYTÄNKÖ


      • Anonyymi
        aitoBlueteam kirjoitti:

        näytänkö sulle vedot

        NÄYTÄNKÖ

        Fingerborgia


      • Anonyymi

        Jos ovi ei aukene helposti, kun alipaine vetää ovea, niin ikkunoista ei tule vetoa, ja ilmanvaihtoveto ottaa ilmansa rappukäytävästä/ulkoa.


    • aitoBlueteam

      kahdensadan litrana tyhjä tynnyri olohoneeseen keskelle lattiaa ja siihen puuta ja roskia palamaan

      lämmin önn

      • Anonyymi

        Tulee häkämyrkytys, kuolee, patsi ehkä jos ilmanvaihto on ihan toppia, tai ikkuna on auki, mahdollisesti.


    • taloyhtiö_

      21 astetta on täysin riittävä lämpötila, ja terveellinen asumislämpötila. Jos on kylmä, vaatetta päälle. Ei saa olla uusavuton.

      • Tero_ITS

        Uusavuttomia on nykyään ihan liikaa. Meilläkin niitä on aivan liian monessa yhtiössä.
        - johtava isännöitsijä Porista


      • Anonyymi
        Tero_ITS kirjoitti:

        Uusavuttomia on nykyään ihan liikaa. Meilläkin niitä on aivan liian monessa yhtiössä.
        - johtava isännöitsijä Porista

        Kenen vika, kun kämpän käyttöohjeissa ei kerrota miten termostaatista saa vähemmän/enemmän lämpöä. Ei voi vain olettaa jonkun tietävän, että 1) on olemassa termostaatti, missä se on ja mitä se tarkoittaa, ja 2) miten sitä säädetään.


    • ihan_riittää

      tänään kämpässä 20,4 astetta

      • Anonyymi

        Laita ikkuna kiinni.


    • Timmer

      Vois kuvitella, että ikkunoiden tiivistäminen kuuluu asukkaalle. Joten kauppaan vaan ja ostamaan tiivisteitä, jos vetää. Turha sitä on valittaa.

      • 21eivainriitä

        Itseasiassa sisäikkunan tiivistys kuuluu asukkaalle ja ulkoikkunan tiivistys taas taloyhtiölle, joten puutteellisesta ulkoikkunan tiivistyksestä ilmoitus isännöinnille ja huolto fiksaa.

        Sisäikkunan tiivistyksen joudut tekemään itse.


      • Anonyymi

        Kannattaa valittaa, jos taloon eristys on ,10 senttiä paksua mineraslivillaa.


    • topx

      Vihdoin vaihdettiin meillekkin taloyhtiön toimesta termostaatit. On joutunut pitämään ikkunoita auki jatkuvasti kun lämpötila on vähintään 22 usein 24 astetta. Nyt on 19, ihanaa! Jos nenänpää ja sormet kylmenee kannattaisi hieman liikkua eikä jumittaa nenä kiinni netissä ja sormet tuntikausia näppiksellä. Lämpöpatterilla voi lämmittää muuten ihan vain yhden huoneen tai osan huoneistoa jos virittää hieman eristystä ympärille esim huonekaluilla, ei tarvitse esittää tekosyitä naapurin kämpän lämmittämisestä.
      Energian tuhlaaminen lämmitykseen ei ole viisaiden toimintaa.

      • Anonyymi

        Et tiedä mikä termostaatti on ja ehdotat liikkumista isompaa sisällä, jos on kylmä. 19c näyttää vastaavan aivotoimintaa. Äärimmäisen tyhmyyteen törmää palstoilla jatkuvasti, kun on kyse ihmisistä, joille normaalit lämpötilat ovat liian kuumia.


    • on_kylmä

      Elokuun 28. päivä ja puhelin soi isännöintitoimistolla: "Asukkailla on kylmä. Kämpässä vain 21 astetta!"

      Nyt jo huudetaan lämpöä päälle. Elokuussa! On kylmä! Ulkona vain 16 astetta ja auringonpaistetta. (toki myönnän viime yön olleen kylmä)

      • Anonyymi

        16c ulkona, niin ilman lämmitystä mulla on sisällä 24-25c, ja myös kun yöllä on kylmempää, kerrostalon säilyttäen lämmön. 21c sisällä, voi toki valittaa, jos lämmitystä pidetään päällä silloin; yleensä vasta joskus syyskuussa. kannattaa kuitenkin varmistaa ensin patterien termarit, ilmaus, vedot (tiivistys).


    • aika_tykittää

      Tänään tuli useampi puhelu: asukkaat valittavat kylmää ja vaativat lämpöä päälle!

      Tänään ulkona on 17 astetta ja pilvipuotaa. Ensi yön alin lämpötila on noin 16 astetta! Huomenna 18 astetta.

      Vaikea tässä on lämpöä alkaa tykittää kunnolla patteriverkostoon...

      • miettikäävähän

        Sopivan sisälämpötilan säätämiseen on keksitty termostaatit eli jokainen voi säätää lämmön mieleiseksiin eikä 21 asteen orjuuteen kenenkään tarvitse joutua - lämmön pitäisi olla säädettävissä niin 18 asteeseen kuin 23 asteeseen, jos asukas niin haluaa eikä tämän pitäisi olla kiinni isännöinnin idiootti-insinöörien laskelmista.


      • aika_tykittää
        miettikäävähän kirjoitti:

        Sopivan sisälämpötilan säätämiseen on keksitty termostaatit eli jokainen voi säätää lämmön mieleiseksiin eikä 21 asteen orjuuteen kenenkään tarvitse joutua - lämmön pitäisi olla säädettävissä niin 18 asteeseen kuin 23 asteeseen, jos asukas niin haluaa eikä tämän pitäisi olla kiinni isännöinnin idiootti-insinöörien laskelmista.

        "...isännöinnin idiootti-insinöörien laskelmista."

        Isännöitsijän tehtävä on pitää taloyhtiön kulut järkevinä. Turha laittaa verkostoon tulikuumaa vettä elokuussa. Jos palelet, hanki sähkölämpöpatteri ja lämmitä asuntoasi niin paljon kuin huvittaa.


      • näinneidiootit

        Kustannukset sikseen, mutta asukkaiden on tunnettava lämpöä asunnoissaan oli kalenterikuukausi sitten mitä tahansa.

        Itselläni oli tilanne 90-luvulla, kun säät olivat mitä olivat eli heinäkuussa 10 astetta ja satoi jatkuvasti - siis oli kylmää ja kosteaa eikä huolto viitsinyt laittaa lämpöä putkiin valituksista huolimatta - olihan kesä ja kalenterin mukaan lämmitetään.

        Oli kyllä hävyttämättömän luokatonta toimintaa, että kehtasivat idiootit tehdä niin.


      • Tero1213

        Haha, patterit kuumiksi. Ja sitten yhtiökokouksessa taivastellaan surkeaa talouden hoitoa, kun vastiketta joudutaan nostamaan.

        Onneksi osaavien osakkaiden kuoro varustaa uuden hallituksen kilpailuttamaan kaikki palvelut: sillä kun säästää reilusti.

        Onnea yhtiöllenne.


      • keskilämpö.yli.alle.12

        Perinteinen lämmityksen aloittamisen ja lopettamisen kriteeri on kolmen perättäisen vuorokauden keskilämpötila 12 astetta. Yleensä ok, kun tuossa vaiheessa aurinko vielä/jo lämmittää.
        Poikkeuksena teoriassa jos olisi kolme 12 asteen pilvistä päivää.

        Mitään lämmitystä ei lasketa yli 18 asteen huonelämpötilalle, loppu lämpö tulee asukkaista ja sähkönkäytöstä.


      • Anonyymi
        keskilämpö.yli.alle.12 kirjoitti:

        Perinteinen lämmityksen aloittamisen ja lopettamisen kriteeri on kolmen perättäisen vuorokauden keskilämpötila 12 astetta. Yleensä ok, kun tuossa vaiheessa aurinko vielä/jo lämmittää.
        Poikkeuksena teoriassa jos olisi kolme 12 asteen pilvistä päivää.

        Mitään lämmitystä ei lasketa yli 18 asteen huonelämpötilalle, loppu lämpö tulee asukkaista ja sähkönkäytöstä.

        Nuokin ohjeet ovat jostain 3-4 vuosikymmenen takaa. Uusia taloja on tarpeen lämmittää vasta lämpötilan painuessa nollan kieppeille. Aurinkosella kelillä ei silloinkaan.

        Nämä kylmästi ulisevat idiootit ovat niin tyhmiä, että heitä palelee, jos lämmityspatteri on kylmä. Patterin pitää olla kuuma 24/7, sitten ei palele. Ihan se ja sama, onko sisällä tällöin 21 vai 28 °C.

        Jos tulee kuuma, niin tätä kuvataan tunkkaisuudeksi ja siitähän pääsee ikkuntuuletuksella. Jos ikkunaa ei tarkene pitää raollaan 24/7, on luontevaa päätellä, ettei lämmitys toimi -> minua palelee.


      • Anonyymi
        aika_tykittää kirjoitti:

        "...isännöinnin idiootti-insinöörien laskelmista."

        Isännöitsijän tehtävä on pitää taloyhtiön kulut järkevinä. Turha laittaa verkostoon tulikuumaa vettä elokuussa. Jos palelet, hanki sähkölämpöpatteri ja lämmitä asuntoasi niin paljon kuin huvittaa.

        Meidän taloyhtiössä paahtuu, välillä jopa yli 20 , joutuu nukkuu läpi vuoden ikkunat avoinna.


      • Anonyymi
        aika_tykittää kirjoitti:

        "...isännöinnin idiootti-insinöörien laskelmista."

        Isännöitsijän tehtävä on pitää taloyhtiön kulut järkevinä. Turha laittaa verkostoon tulikuumaa vettä elokuussa. Jos palelet, hanki sähkölämpöpatteri ja lämmitä asuntoasi niin paljon kuin huvittaa.

        Tulikuumaa ei enää ole käytetty vuosiin, joitain vanhoja kohteita lukuunottamatta, kun ei riittä patterit muuten. Ja mikä lie systeemi, jos sitä ei voi laskea systeemiin vähemmän kuumana. Muulta osin, puhutaan 5-10e/kk/hlö luokasta olevasta lisämaksusta per 1-2c, vanhaa hintaa.
        Pienemmät patterit ja huono lämmöneristys, siinä on ekassa jo säästöjä, ja tokassa ei, ja se koskee vain sellaisia rakennuksia, ja sellaista en ole nähnyt esim. 60-luvun kämpässä; yhdessä 50-luvun näin.
        Ei pitäisi lähteä yleistämään sen enempää lämpötiloja kuin kuluja, vaikka jälkimmäiset jo voikin yleistää, että merkittäviä kuluja ei ole suhteessa hyötyihin.


      • Anonyymi
        näinneidiootit kirjoitti:

        Kustannukset sikseen, mutta asukkaiden on tunnettava lämpöä asunnoissaan oli kalenterikuukausi sitten mitä tahansa.

        Itselläni oli tilanne 90-luvulla, kun säät olivat mitä olivat eli heinäkuussa 10 astetta ja satoi jatkuvasti - siis oli kylmää ja kosteaa eikä huolto viitsinyt laittaa lämpöä putkiin valituksista huolimatta - olihan kesä ja kalenterin mukaan lämmitetään.

        Oli kyllä hävyttämättömän luokatonta toimintaa, että kehtasivat idiootit tehdä niin.

        Tollaisten varalle voi olla sähkölämmitystä, kuten myös päivinä, kun kämpässä on kylmempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuokin ohjeet ovat jostain 3-4 vuosikymmenen takaa. Uusia taloja on tarpeen lämmittää vasta lämpötilan painuessa nollan kieppeille. Aurinkosella kelillä ei silloinkaan.

        Nämä kylmästi ulisevat idiootit ovat niin tyhmiä, että heitä palelee, jos lämmityspatteri on kylmä. Patterin pitää olla kuuma 24/7, sitten ei palele. Ihan se ja sama, onko sisällä tällöin 21 vai 28 °C.

        Jos tulee kuuma, niin tätä kuvataan tunkkaisuudeksi ja siitähän pääsee ikkuntuuletuksella. Jos ikkunaa ei tarkene pitää raollaan 24/7, on luontevaa päätellä, ettei lämmitys toimi -> minua palelee.

        Ne on vanhentuneet; oikeat lukemat on 11c ja 21-22c. Sun valitukset taas ovat vajakkisia.


    • vi....ttaa

      Kyllä sitä lämpöä jo vastikkeissa taatusti maksetaan. Kylmyys on vain ja ainoastaan omistajan halu tehdä säästöä ja silti vastikeita nostetaan. Paska puhetta muu.

    • ajattele_terveyttäsi

      Minulla on sähkölämmitys. Tässä työhuoneessa pistorasiatermostaatti katkaisee 19 asteessa ja makuuhuoneessa 18 asteessa. Pysyy paremmin terveenä kun limakalvot eivät kuivu.

      • Anonyymi

        Vituttaa sisällä olo ,on kuin tropiikissa.
        Vittu, muutan Etelämantereelle, lausuttuna Antarktis.


      • Anonyymi

        Rään tulee valua nenästä, sitten on hyvä. Olisko rannikkokaupungeissa sen verran kosteampaa, ettei ole ongelmia 23-24c:ssä kuivumisten eikä rään valumisen suhteen. 25c.stä en tiedä, mutta 30c kiepeillä en ole pannut merkille, kun on ollut toi lämpöongelma. Moni vanhus käyttää ilmankostutinta, kun tarvii sen 25c.


    • Anonyymi

      Yrittäkää ymmärtää, että suositukset ovat olemassa ja niiden mukaan mennään, koska lopulta se lämmöntunne on ensinnäkin subjektiivista, mutta voi riippua myös huoneiston sijainnista ja kerroksesta. Mutta jotta saataisiin yläkerran mummulle sellainen hänelle sopiva ja mukava 28 astetta niin siellä alakerroksissahan porukka paahtuisi.

      Sen takia taloyhtiön kannalta on paras, että hoidetaan huoneistot siihen suosituksen rajoihin ja jos joku kaipaa lisälämpöä niin hankkii sitä sitten omaan piikkiinsä. Miksi taloyhtiössä muiden pitäisi hikoilla ja nukkua ikkunat auki, koska jollain on huono ääreisverenkierto tai on täysin avuton vaihtamaan ikkunansa tiivisteitä?

      Ei oo kyllä taloyhtiö oikea asumismuoto näille "mutta kun MINULLA on kylmä..."-tyypeille. Ottakaa itse vastuuta hyvinvoinnistanne älkääkä jatkuvasti piipittäkö isännöitsijän/huoltomiehen/taloyhtiön vastuusta jos huoneistossanne on mitattu yli 20 astetta.

      • Anonyymi

        Haista paska senkin sadisti. Kuka korjaa vuotavat ylivetoiset kämpät hä?? Kuka, ei kai asukkaan kuulu sitä omasta pussista kustantaa? Kun näitä oikeasti vetoisia luukkuja on tämä maa pullollaan kun ei osata rakentaa edes tyydyttävää jälkeä. Tässä kerrostalossa on jonkun suunnittelijan aivopieru toteutettu niin että korvausilma AUKKO on louhittu koko(seinänpituisen) ikkunan yläpuolelle ja on niin leveä että nyrkki mahtuu läpi. Muka saa kiinni jollain metalliräppänällä joka sekin klonkkaa ja repsottaa ulkona. Edestä myös pistettiin menemään raskas liikenne ja työkoneet jotka pärisyttävät nyt ikkunoiden edessä joka päivä, tämä aiheuttaa sen että mustaa paskaa sataa sisälle siitä ilmaAUKOSTA vaikka partsin lasit kiinni. Tämä ratkaisu on myös toisessa huoneessa, koko ikkunan pituudelta myöskin. Tajuatko miten paljon näistä avo-aukoista vetää sisälle 24h?? (eikä asiaa voi edes korjata kun kuuluvat talon suunnitteluun,rakenettu v.2003)Täällä on jäätävää..kivuliaan kylmää kun patterit pidetään kiinni varsinkin yöllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haista paska senkin sadisti. Kuka korjaa vuotavat ylivetoiset kämpät hä?? Kuka, ei kai asukkaan kuulu sitä omasta pussista kustantaa? Kun näitä oikeasti vetoisia luukkuja on tämä maa pullollaan kun ei osata rakentaa edes tyydyttävää jälkeä. Tässä kerrostalossa on jonkun suunnittelijan aivopieru toteutettu niin että korvausilma AUKKO on louhittu koko(seinänpituisen) ikkunan yläpuolelle ja on niin leveä että nyrkki mahtuu läpi. Muka saa kiinni jollain metalliräppänällä joka sekin klonkkaa ja repsottaa ulkona. Edestä myös pistettiin menemään raskas liikenne ja työkoneet jotka pärisyttävät nyt ikkunoiden edessä joka päivä, tämä aiheuttaa sen että mustaa paskaa sataa sisälle siitä ilmaAUKOSTA vaikka partsin lasit kiinni. Tämä ratkaisu on myös toisessa huoneessa, koko ikkunan pituudelta myöskin. Tajuatko miten paljon näistä avo-aukoista vetää sisälle 24h?? (eikä asiaa voi edes korjata kun kuuluvat talon suunnitteluun,rakenettu v.2003)Täällä on jäätävää..kivuliaan kylmää kun patterit pidetään kiinni varsinkin yöllä.

        "Kuka korjaa vuotavat ylivetoiset kämpät hä?? Kuka, ei kai asukkaan kuulu sitä omasta pussista kustantaa?"

        No, esimerkiksi ikkunoiden tiivisteet kuuluvat huoneiston omistajan vastuulle, joten jos vetoa tulee vanhoista, hapertuneista tiivisteistä niin se ei kuulu taloyhtiön korjattavaksi.

        Jos ilmanvaihtoventtiili on rikki, niin ilmoita siitä taloyhtiölle. Nykyaikaiset venttiilit saa kyllä säädettyä talviasentoon.

        Kiinnostaa mikä aiemmassa viestissäni "paljasti" minut sadistiksi. Voisitko ihan osoittaa ne kohdat, jotka sinun mielestäsi olivat väärin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haista paska senkin sadisti. Kuka korjaa vuotavat ylivetoiset kämpät hä?? Kuka, ei kai asukkaan kuulu sitä omasta pussista kustantaa? Kun näitä oikeasti vetoisia luukkuja on tämä maa pullollaan kun ei osata rakentaa edes tyydyttävää jälkeä. Tässä kerrostalossa on jonkun suunnittelijan aivopieru toteutettu niin että korvausilma AUKKO on louhittu koko(seinänpituisen) ikkunan yläpuolelle ja on niin leveä että nyrkki mahtuu läpi. Muka saa kiinni jollain metalliräppänällä joka sekin klonkkaa ja repsottaa ulkona. Edestä myös pistettiin menemään raskas liikenne ja työkoneet jotka pärisyttävät nyt ikkunoiden edessä joka päivä, tämä aiheuttaa sen että mustaa paskaa sataa sisälle siitä ilmaAUKOSTA vaikka partsin lasit kiinni. Tämä ratkaisu on myös toisessa huoneessa, koko ikkunan pituudelta myöskin. Tajuatko miten paljon näistä avo-aukoista vetää sisälle 24h?? (eikä asiaa voi edes korjata kun kuuluvat talon suunnitteluun,rakenettu v.2003)Täällä on jäätävää..kivuliaan kylmää kun patterit pidetään kiinni varsinkin yöllä.

        > Haista paska senkin sadisti. Kuka korjaa vuotavat ylivetoiset kämpät hä?? Kuka, ei kai asukkaan kuulu sitä omasta pussista kustantaa?

        No ei tietenkään? Sossu maksaa vuokrasi, kaljarahat siihen päälle ja huoltomiehen vaihtamaan lampun sekä ikkunantiivisteet.


      • Anonyymi

        Termostaatit on keksitty olisko sata vuotta sitten?


    • Anonyymi

      Nupit kaakkoon ja sähkökiuas joka huoneeseen.

      • Anonyymi

        21 astetta on naturistille aivan liian kylmä hrrr.... mun..t jäätyy.


      • Anonyymi

        Nimenomaan, meilläkin saunan kiuas on säädetty 40 asteeseen ja saunan ovi on

        auki, antaa mukavasti lisälämpöö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        21 astetta on naturistille aivan liian kylmä hrrr.... mun..t jäätyy.

        Puolella ihmisistä 21c vaatii joko sähkölämmityslisää tai ulkovaatetusta sisällä, ja 21c perustuu väärään mittaamistapaan, eli Motivan ei-vetävän, joka tosin ei itsessäänkään perustu ihmisten tarpeisiin.


    • Anonyymi

      kerrostalossa 22-24 astetta talvella voi tuntua kylmältä jos asunnossa on poistoilmanvaihto väärissä säädöissä,se taas voi johtua monesta asiasta,yksi on ainakin se että ilmanvaihdon tarkistuksia ja säätöjä ei ole tehty ehkä koskaan tai liian harvoin ,olen asunut kerrostalossa

      • Anonyymi

        Kerrostalot on kommunistiyhteisöjä, on hyvä että niissä on kylmä Ku Siperiassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrostalot on kommunistiyhteisöjä, on hyvä että niissä on kylmä Ku Siperiassa!

        Venäjän kerrostaloissa on 25c.


    • Anonyymi

      Saisivat hirmupakkaset jo loppua! En jaksa kuunnella asukkaiden jatkuvaa valitusta, että on kylmä asunnossa. Jos näin tosiaan on, niin ei muuta kuin kauppaan ostamaan lisälämpöpattereita! Turha isännöitsijälle valittaa.

      • Anonyymi

        Ei vaikuta ulkolämpötila mitenkään sisälämpötilaan.


    • Anonyymi

      Perseestä on 21,5 astetta myös koneellisen iv:n kerrostalossa. Meillä ylin 6 kerros, ei seinänaapureita lämmittämässä, uudehko talo. Seinässä asuntokohtainen sisälämpömittari valvonta-antureineen eli huoltofirma näkee reaaliaikaisesti talomme asuntojen lämpötilat -DDR kyttäystä. Katoissa isohkot ilmanvaihtopömpelit joista puhaltaa aivan helvetin kovaa viileää ilmaa. Koska patterit eivät lämpene edelleenkään vaikka ulkona vain 6 pohjoistuulella ja yöllä 2 niin kesän lukemista 24 astetta mennään koko ajan alaspäin. Meille sopiva olisi 23,5 mutta sellaisesta turha haaveilla, huoltofirma tsekkasi ja sanoi että 20-21 on ok. Ei ole kaikille! Tukin sitten noista ilmanvaihtopömpeleistä suurimman osan rei'istä teipillä kiinni, auttoi ainakin vedon tuntuun. Nyt sisälämpö makkari 21 ja olohuone 22 mutta epämiellyttävää edelleen. On se hullua, että kylmissä maissa pitää viluherkkien palella kun samaan aikaan saudit ja jenkit polttaa bensaa isoissa veekasi-jättimaastureissa. Sitä varten olisi termostaatti pattereissa että ne kuumakallet saa vaikka kokonaan sen kiinni ja viluiset saisi edes 23,5 lämmintä!

      • Anonyymi

        Taas itkupillit äänessä. Nyyh Yhy ooivoioiv.

        Sossu varmaa maksaa teidänkin vuokrat ja pitäähän muiden rahoille saada vastinetta. Tuhlaamalla vettä ja lämpöä.

        Tämähän on jo selvinnyt - patterin pitää olla kuuma, muutoin itkupilli suurella järjellään päättelee, että nyt palelee. Sillä ei sitten ole mitään merkitystä, onko huonelämpö 21 vai 26 astetta. Jos patteri on kuuma ja huoneessa 21, itkupilli on tyytyväinen. Jos huoneessa on 26 ja patteri kylmä, itkupilli laulaa itkuvirsiä aiheesta"palelee".

        Liian kuumaa ei itkupillin mielestä ole koskaan. On vain liian tunkkaista ja siihen auttaa jatkuva ikkunatuuletus. Jota tietenkin tarvitaan, kun kämpässä on 26 ja patterit paahtaa lisää löylyä...

        Itkupilleille ei mikään riitä. 23,5 ei ole lähellekään tarpeeksi, jotta voisi pitää keskellä talveakin ikkunat auki. Jokainen asten lisää löylyä lisää lämmönkulutusta 5% eli itkupillien opeilla koko talon kulutus kasvaa helposti 25-30 % ja kaikki maksaa.

        Lisäksi hiljainen enemmistö kärsii. Välipohjissa ja seinissä ei ole lämmöneristeitä, joten huoneistojen välille ei synny 1-2 astetta suurempia lämpötilaeroja. Jos itkupillien kämpät lämmitetään 26 asteeseen, niin muillakin on tukala 24-25 koko ajan.

        Siksi on ihan VITUN upeaa, että nykyään taloihin laitetaan ns. lämpötilarajoitettuja termostaatteja, joista ei saa tilattua kuin enintään 22 C.

        Jos itkupilli haluaa lisää lämpöä, niin esimmäisenä kannattaa laittaa kalsarit jalkaa. Jos ei riitä, niin seurvaaksi käy ostamassa sähkölämmittimen. Omilla rahoillaan. Ja sähkönkin saa maksaa ihan itse.

        Ongelma taitaakin piillä siinä, ettei sossu maksa tätä.. Oi voi voi, ehkä itkupotkuraivari auttaisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas itkupillit äänessä. Nyyh Yhy ooivoioiv.

        Sossu varmaa maksaa teidänkin vuokrat ja pitäähän muiden rahoille saada vastinetta. Tuhlaamalla vettä ja lämpöä.

        Tämähän on jo selvinnyt - patterin pitää olla kuuma, muutoin itkupilli suurella järjellään päättelee, että nyt palelee. Sillä ei sitten ole mitään merkitystä, onko huonelämpö 21 vai 26 astetta. Jos patteri on kuuma ja huoneessa 21, itkupilli on tyytyväinen. Jos huoneessa on 26 ja patteri kylmä, itkupilli laulaa itkuvirsiä aiheesta"palelee".

        Liian kuumaa ei itkupillin mielestä ole koskaan. On vain liian tunkkaista ja siihen auttaa jatkuva ikkunatuuletus. Jota tietenkin tarvitaan, kun kämpässä on 26 ja patterit paahtaa lisää löylyä...

        Itkupilleille ei mikään riitä. 23,5 ei ole lähellekään tarpeeksi, jotta voisi pitää keskellä talveakin ikkunat auki. Jokainen asten lisää löylyä lisää lämmönkulutusta 5% eli itkupillien opeilla koko talon kulutus kasvaa helposti 25-30 % ja kaikki maksaa.

        Lisäksi hiljainen enemmistö kärsii. Välipohjissa ja seinissä ei ole lämmöneristeitä, joten huoneistojen välille ei synny 1-2 astetta suurempia lämpötilaeroja. Jos itkupillien kämpät lämmitetään 26 asteeseen, niin muillakin on tukala 24-25 koko ajan.

        Siksi on ihan VITUN upeaa, että nykyään taloihin laitetaan ns. lämpötilarajoitettuja termostaatteja, joista ei saa tilattua kuin enintään 22 C.

        Jos itkupilli haluaa lisää lämpöä, niin esimmäisenä kannattaa laittaa kalsarit jalkaa. Jos ei riitä, niin seurvaaksi käy ostamassa sähkölämmittimen. Omilla rahoillaan. Ja sähkönkin saa maksaa ihan itse.

        Ongelma taitaakin piillä siinä, ettei sossu maksa tätä.. Oi voi voi, ehkä itkupotkuraivari auttaisi?

        Haista sinä vittu. Olet varmaan niitä jotka kävelee sortseissa ja teepaidassa ulkona vielä pikkupakkasilla, niitäkin ihmeitä näkee.

        Kukaan ei ole pyytänyt 26 astetta, sehän on saatana soikoon jo sauna. Edes 23 astetta olisi hyvä ja kuten todettu kaltaisesi hikoilijat voivat sulkea halutessaan termarin vaikka kokonaan niin saatte viileän kämpän.

        Turha sun on sossuelätiksi vihjailla, koska sitä en ole. Palkkatyössä ja terveelliset elämäntavat.

        Kaltaistesi takia asunnot ovat nykyisin viileitä kylmänkosteita tulevia homepesiä. Kerrostalojenkin elinkaari enää joku 25 vuotta max ja sitten purkuun. Vaikka viherpiiperöt hysterisoi ilmastohöpinää ja vaativat kohta asuntoihin vain 10 astetta, niin väärään suuntaan mennään. Lämmitys ei talojen taloutta kaada, paskapuhetta ja kaltaistenne kuumaveristen propagandaa. Miten helvetissä 50-60-luvulla ja myös 70-luvulta aina 2020-luvulle raaskittiin antaa reilummin lämpöä asuntoihin, ja tuon ajan asukkaiden tulotaso oli jotain muuta kuin nykyaikana.

        Taidatkin olla joku vittumainen isännöitsijä, asenne on ainakin sellainen....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haista sinä vittu. Olet varmaan niitä jotka kävelee sortseissa ja teepaidassa ulkona vielä pikkupakkasilla, niitäkin ihmeitä näkee.

        Kukaan ei ole pyytänyt 26 astetta, sehän on saatana soikoon jo sauna. Edes 23 astetta olisi hyvä ja kuten todettu kaltaisesi hikoilijat voivat sulkea halutessaan termarin vaikka kokonaan niin saatte viileän kämpän.

        Turha sun on sossuelätiksi vihjailla, koska sitä en ole. Palkkatyössä ja terveelliset elämäntavat.

        Kaltaistesi takia asunnot ovat nykyisin viileitä kylmänkosteita tulevia homepesiä. Kerrostalojenkin elinkaari enää joku 25 vuotta max ja sitten purkuun. Vaikka viherpiiperöt hysterisoi ilmastohöpinää ja vaativat kohta asuntoihin vain 10 astetta, niin väärään suuntaan mennään. Lämmitys ei talojen taloutta kaada, paskapuhetta ja kaltaistenne kuumaveristen propagandaa. Miten helvetissä 50-60-luvulla ja myös 70-luvulta aina 2020-luvulle raaskittiin antaa reilummin lämpöä asuntoihin, ja tuon ajan asukkaiden tulotaso oli jotain muuta kuin nykyaikana.

        Taidatkin olla joku vittumainen isännöitsijä, asenne on ainakin sellainen....

        Sinäkö mokoma anaalihoonaaja sen tiedät. Taas ole aavistustakaan mistään kun persereikä mielessääääaahkaarienääaah


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkö mokoma anaalihoonaaja sen tiedät. Taas ole aavistustakaan mistään kun persereikä mielessääääaahkaarienääaah

        Haista sinäkin vittu. Taidat olla vittumainen isännöitsijä joka edellisestä viestistäni huomasi haluni ottaa kyrpää perseeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haista sinäkin vittu. Taidat olla vittumainen isännöitsijä joka edellisestä viestistäni huomasi haluni ottaa kyrpää perseeseen.

        Navakka anaalipano ripuloivaan perseeseen on aina ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas itkupillit äänessä. Nyyh Yhy ooivoioiv.

        Sossu varmaa maksaa teidänkin vuokrat ja pitäähän muiden rahoille saada vastinetta. Tuhlaamalla vettä ja lämpöä.

        Tämähän on jo selvinnyt - patterin pitää olla kuuma, muutoin itkupilli suurella järjellään päättelee, että nyt palelee. Sillä ei sitten ole mitään merkitystä, onko huonelämpö 21 vai 26 astetta. Jos patteri on kuuma ja huoneessa 21, itkupilli on tyytyväinen. Jos huoneessa on 26 ja patteri kylmä, itkupilli laulaa itkuvirsiä aiheesta"palelee".

        Liian kuumaa ei itkupillin mielestä ole koskaan. On vain liian tunkkaista ja siihen auttaa jatkuva ikkunatuuletus. Jota tietenkin tarvitaan, kun kämpässä on 26 ja patterit paahtaa lisää löylyä...

        Itkupilleille ei mikään riitä. 23,5 ei ole lähellekään tarpeeksi, jotta voisi pitää keskellä talveakin ikkunat auki. Jokainen asten lisää löylyä lisää lämmönkulutusta 5% eli itkupillien opeilla koko talon kulutus kasvaa helposti 25-30 % ja kaikki maksaa.

        Lisäksi hiljainen enemmistö kärsii. Välipohjissa ja seinissä ei ole lämmöneristeitä, joten huoneistojen välille ei synny 1-2 astetta suurempia lämpötilaeroja. Jos itkupillien kämpät lämmitetään 26 asteeseen, niin muillakin on tukala 24-25 koko ajan.

        Siksi on ihan VITUN upeaa, että nykyään taloihin laitetaan ns. lämpötilarajoitettuja termostaatteja, joista ei saa tilattua kuin enintään 22 C.

        Jos itkupilli haluaa lisää lämpöä, niin esimmäisenä kannattaa laittaa kalsarit jalkaa. Jos ei riitä, niin seurvaaksi käy ostamassa sähkölämmittimen. Omilla rahoillaan. Ja sähkönkin saa maksaa ihan itse.

        Ongelma taitaakin piillä siinä, ettei sossu maksa tätä.. Oi voi voi, ehkä itkupotkuraivari auttaisi?

        Itkupotkuraivari äänessä.

        Mitä järkeä on kiistellä lämpötiloista, ja jauhaa paskaa, joka tulee poikkeuksetta kylmästä pitävien vajakkien suusta.

        Jos ollaan ihan asiallisia, niin ihmisten lämpötilojen tarve vaihtelee jossain 18-25c välillä, jossa 22c on äänestetty keskiarvo, joka on aste, jonka tai suuremman tarvii Suomessa 40% kansasta!
        Ja koska keskuslämmitys ei maksa asteen ja kahden kohdalla mitään merkittävää suhteessa hyötyyn, voidaan termarista antaa surutta ainakin 23c, jota sitten voi säätää alemmaksi tarpeensa mukaan, jolloin vähemmän lämmitettyä vettä kiertää patterissa, jolloin sitä tarvii lämmittääkin vähemmän.
        Vuokrissa itkupotkuraivarit sitten maksaa vähän enemmän, tommosen 2,5e/kk/hlö vanhaa hintaa per aste, ja käytännössä kyse on 21,5 -> 23c, että laskee siitä sen hirvittävän lisälaskun, joka saa vähemmällä pärjäävät itkupotkuraivon valtaan.


    • Anonyymi

      21 ilmastointi laite puhaltaa kylmää raakaa ilmaa, villasukat jalassa, viltti päällä, pipo päässä, ihmiset lämmittää kotejaan omilla lämpöpattereilla...lämmitän uunilla ja saunalla
      Mitään ei tapahdu ,huoltomies käynyt ...huhuh täällä ei ole ilmastointilaite hallinnassa.

    • Anonyymi

      Vetoa varmaankin.

    • Anonyymi

      Ropo Capital saatana petos varas rikollinen Kuopiossa

    • Anonyymi

      Meidän vuokrayhtiö ainakin pihistää lämmityksestä.
      Lämmitys kustanukset ovat iso osa yhtiötä.
      Meillä ainakin vuokra on pirun kova,eikä yhtiö tee mitään millekään.
      Yhtiöt ovat keksineet keinon miten tujoja nosteaan,vuokrat kovat ja lämmitys kustanukset minimiin. Meillä automaatio hoitaa kaiken.
      Eli säädetty 20-21 astetta. Termostaattia on turha säädellä,kun enempää ei tule lämpöä lämmönjakohuonesta.
      Eli säädöt ovat usein miten pielessä.
      Siihen tämä on mennyt,että tuloja pitää olla,mutta menoja ei.Meilläkin on monta asuntoa purettu tai asumuskielossa,kun yhtiö itse pilaa asuntoja.

      • Anonyymi

        Motivan suositus on 21c vedoton, eli minimi jonka voi hyvällä omallatunnolla (vaikkei Motivan suositus perustu mihinkään, kun ihmisten halun keskiarvo on 22c) asettaa, on 22c, eikö sekään riitä, kun tunnetaan ihmisten eri tarpeet lämpötilan suhteen, johon ei äänestyksen keskiarvo riitä.
        Hinta on käytännössä olematon, jos pidetään lämpö 23c:ssä, minkä termarista saa maksimissaan. Sen hyöty on paljon suurempi kuin haitta. Ja jos se on alempi, se ei ole energiataloudellisesti järkevää, koska sähkölisälämmitys maksaa paljon enemmän.
        Ja vinkiksi alemmasta lämmöstä pitäjille, sen lämmön voi saada omalta osaltaan alennettua juuri siitä termarista.


    • Anonyymi

      21 on kylmä jos tyyliin sataa lunta ja on yöllä pakkasta ja jos on isot ikkunat niin veto on kova siinä ei paljon 21 astetta lämmitä ja se on kyllä itellä kylmä jos on vaan 21 astetta ihmiset on yksilöitä jollain palelee ja jos maksat vuokraa tarpeeksi paljon silloin sitä haluaa et kaikki toimii kuten pitää

      • Anonyymi

        21 astetta ei ole kylmä, korkeintaan hitusen viileä. 21-22 on valtaosalle optimaalinen lämpötila ja 21 siis tämän alueen alarajalla.

        Muutama itsekäs vinkuja aina haluaa nostattaa huonelämpötilat omien perversioidensa mukaisesti 26 asteeseen. Siihen ei pidä missään nimessä suostua. Moinen voi kasvattaa lämmönkulutusta 30 % ja sen maksaa kaikki. Lisäksi liian korkea lämpötila heikentää unen laatua (en itsekään osaa nukkua kunnolla, kun lämmöt >24 °C) sekä ilmanlaatua (ilma on entisät kuivempaa talvella kaikkien rakennusmateriaalien emissiot kasvavat lämpötilan noustessa).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        21 astetta ei ole kylmä, korkeintaan hitusen viileä. 21-22 on valtaosalle optimaalinen lämpötila ja 21 siis tämän alueen alarajalla.

        Muutama itsekäs vinkuja aina haluaa nostattaa huonelämpötilat omien perversioidensa mukaisesti 26 asteeseen. Siihen ei pidä missään nimessä suostua. Moinen voi kasvattaa lämmönkulutusta 30 % ja sen maksaa kaikki. Lisäksi liian korkea lämpötila heikentää unen laatua (en itsekään osaa nukkua kunnolla, kun lämmöt >24 °C) sekä ilmanlaatua (ilma on entisät kuivempaa talvella kaikkien rakennusmateriaalien emissiot kasvavat lämpötilan noustessa).

        BTW, 26 °C on näiden kylmästä kitisijöiden omastakin mielestä liian kuuma. Mutta sitä ei kutsuta kuumuudeksi, vaan tunkkaisuudeksi. Eli ensin lämmöt 21 -> 26 °C ja sitten ruvetaan tuulettamaan "koska tunkkaista" (siis liian lämmintä).

        Jatkuvalla tuuletuksella saadaan huoneilma raikkaaksi (eli viileäksi). Ikkunoista sisään valuva kylmä ilma ei haittaa pätkääkään, kun on patterit kuumina.

        Ajatusten tonavien mielestä on liian kylmää, jos patteri on kylmä. Toisaalta silloin ei voi palella, kun patteri on kuuma. Täysin riippumatta huonelämpötilasta.

        Tuhlarien mielestä pitää olla aina patterit kuumana, keskellä kesääkin, ja aina ikkunat auki, keskellä talveakin. Tunnetaan myös venäläisenä lämmönsäätömenetelmänä.

        Meillä ei varsinaisesti ole pulaa taloista, joissa tuhlataan energiaa näillä opeilla. Talot tunnistaa helposti siitä, että viileälläkin säällä on iso osa tuuletusikkunoista raollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        21 astetta ei ole kylmä, korkeintaan hitusen viileä. 21-22 on valtaosalle optimaalinen lämpötila ja 21 siis tämän alueen alarajalla.

        Muutama itsekäs vinkuja aina haluaa nostattaa huonelämpötilat omien perversioidensa mukaisesti 26 asteeseen. Siihen ei pidä missään nimessä suostua. Moinen voi kasvattaa lämmönkulutusta 30 % ja sen maksaa kaikki. Lisäksi liian korkea lämpötila heikentää unen laatua (en itsekään osaa nukkua kunnolla, kun lämmöt >24 °C) sekä ilmanlaatua (ilma on entisät kuivempaa talvella kaikkien rakennusmateriaalien emissiot kasvavat lämpötilan noustessa).

        21c on 50%:lle suomalaisista (sis. mamut) liian kylmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        21 astetta ei ole kylmä, korkeintaan hitusen viileä. 21-22 on valtaosalle optimaalinen lämpötila ja 21 siis tämän alueen alarajalla.

        Muutama itsekäs vinkuja aina haluaa nostattaa huonelämpötilat omien perversioidensa mukaisesti 26 asteeseen. Siihen ei pidä missään nimessä suostua. Moinen voi kasvattaa lämmönkulutusta 30 % ja sen maksaa kaikki. Lisäksi liian korkea lämpötila heikentää unen laatua (en itsekään osaa nukkua kunnolla, kun lämmöt >24 °C) sekä ilmanlaatua (ilma on entisät kuivempaa talvella kaikkien rakennusmateriaalien emissiot kasvavat lämpötilan noustessa).

        Itkupotkuraivari taas liikkeellä, ja alustaen väärällä tiedolla, ja lopun ollen paskaa.
        Se on käytännössä ihan sama, jos joku pitää pari astetta enemmän; ihmisten tarpeet kun eroavat, ja sekin on tieto, jota tollakaan vajakilla ei ole.


    • Anonyymi

      Olen asunut 1979 rakennetussa kerrostalossa vuosia sitten. Makuuhuoneen keskellä oli 21 astetta lämpöä, mutta -15 asteen pakkasella ulkoseinien alanurkassa ja ihan sängyn vieressä lämpötila oli alle 10 astetta. Aika kiva 🥶
      Myös eteinen oli kylmäja syy selvisi lopulta omatoimiseti. Alaslasketun eteisen katossa kulkevat putket menivät suoraan porraskäytävän puolelle varmaan 30 x 40 cm kokoisesta, täysin eristämättömästä läpiviennistä. Porraskäytävän pohjakerros oli kylmä, koska siinä oli ulko-ovena vain yksinkertainen lasiovi.
      En tiedä miten lie myöhemmini, myytiin kämppä pois neljän vuoden päästä...

    • Anonyymi

      eri asia jos on viileää kuin että patterivesi koko putkistossa on jo toista vuotta jäässä

      • Anonyymi

        Etelä- vai Pohjoisnavalla?


    • Anonyymi

      MInä suljin pyyhepaperilla vessan venttiilin, heti nousi huoneiston lämpötila 1.5 astetta, katotaan sitten vaikutusta kun ilmat kylmenevät.

    • Anonyymi

      tyhmät ihmiset soittavat isännöitsijälle jos huoneen lämpö on 21.se on ihan sopiva lämpötila ja tässä on ihan lain mukaisesti toimittu. Jos on kuitenkin alle 18 kuten meillä täällä vantaalla on iltaisin 18 ja väliilä on 16 astettakin iltaisin makuuhuoneissa.... se on terveydelle haitallista ja voi aiheuttaa erinnäisiä sairauksia. aamulla on lämmintä. Mitatkaa ihmiset huoneen lämpötilojanne 1 metri seinästä ja 1 metri lattilta ylös. niin näette lämpötilanne. meillä täällä tämä pähkinähoito oy mittaa 1.50 metrin ja 1.70 metrin korkeudelta??
      Tottakai lämpö on näin kierosti mitattuna lämpimämpää. ja meillä on lämmitys kiinni iltaisin ja alkaa lämpenee noin 05.00 aamulla ja huoltomie tuli 08.00 ?? tässäkin aika kieroa toimintaa.huoneen ilma on jo lämmennyt

      • Anonyymi

        Miksi pitää haukkua toisia tyhmiksi? Itselläsikin niin paljon kirjoitusvirheitä tuossa tekstissäsi, että en kehtaisi toisten järjenjuoksua arvostella :)

        Se, että lämpömittari näyttää sen 21 astetta, ei todellakaan heijasta koko asunnon lämpötilaa, kun kylmä korvausilma puhaltaa tundran tuulta sisään tai asunnossa on vetoa jostain muusta syystä. Voi olla hyvinkin mahdollista, että todellinen lämpötila on tuo mainitsemasi 16 astetta tai vähemmänkin. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää, kun itsekin mainitset, että eri korkeudesta mitattu lämpötila vääristää totuutta?

        Itse en ole tyyppiä vilukissa, mutta nykyisessä asunnossani päiväsaikaan on jalassa kahdet sukat, päällä 2-3 vaatekertaa ja silti nenänpää ja kädet jäässä. Seuraava hankinta lienee kommandopipo ja torimummon hansikkaat. Sanokaa mitä haluatte, mutta tämä EI ole normaalia, eikä tämän päivän Suomessa pitäisi olla mahdollista, että vuokra on 1200 euroa ja asumisviihtyvyys tätä luokkaa. Illalla sänkyyn mennessä ei puhettakaan, että voisi vaikkapa lukea kirjaa siinä unta odotellessa: kädet jäätyvät, elleivät ole peiton alla. Yöllä herään monesti siihen, että on kylmä, ja haen peiton päälle turkin vielä lämmikkeeksi. Asunnon lämpömittari näyttää asteita välillä 20,6 - 21,3. Eli tässäkin vissiin vain asukkaan tyhmyydestä kyse?

        Yhtä lailla on terveydelle haitallista jatkuva veto ja kylmät lattiat, siinä ei mittarin 21 astetta paljoa lämmitä. Itse muuttamassa tästä pois...onneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitää haukkua toisia tyhmiksi? Itselläsikin niin paljon kirjoitusvirheitä tuossa tekstissäsi, että en kehtaisi toisten järjenjuoksua arvostella :)

        Se, että lämpömittari näyttää sen 21 astetta, ei todellakaan heijasta koko asunnon lämpötilaa, kun kylmä korvausilma puhaltaa tundran tuulta sisään tai asunnossa on vetoa jostain muusta syystä. Voi olla hyvinkin mahdollista, että todellinen lämpötila on tuo mainitsemasi 16 astetta tai vähemmänkin. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää, kun itsekin mainitset, että eri korkeudesta mitattu lämpötila vääristää totuutta?

        Itse en ole tyyppiä vilukissa, mutta nykyisessä asunnossani päiväsaikaan on jalassa kahdet sukat, päällä 2-3 vaatekertaa ja silti nenänpää ja kädet jäässä. Seuraava hankinta lienee kommandopipo ja torimummon hansikkaat. Sanokaa mitä haluatte, mutta tämä EI ole normaalia, eikä tämän päivän Suomessa pitäisi olla mahdollista, että vuokra on 1200 euroa ja asumisviihtyvyys tätä luokkaa. Illalla sänkyyn mennessä ei puhettakaan, että voisi vaikkapa lukea kirjaa siinä unta odotellessa: kädet jäätyvät, elleivät ole peiton alla. Yöllä herään monesti siihen, että on kylmä, ja haen peiton päälle turkin vielä lämmikkeeksi. Asunnon lämpömittari näyttää asteita välillä 20,6 - 21,3. Eli tässäkin vissiin vain asukkaan tyhmyydestä kyse?

        Yhtä lailla on terveydelle haitallista jatkuva veto ja kylmät lattiat, siinä ei mittarin 21 astetta paljoa lämmitä. Itse muuttamassa tästä pois...onneksi.

        Tyhmä pitää olla, jos menee valitsemaan asuntonsa 50 vuoden ikäisestä talosta - ymmärtämättä, että sitten pitää myös tyytyä 50 vuoden takaiseen tekniikkaan ja asumismukavuuteen. Tosin on tätä 50-luvun tekniikkaa eli koneellista poistoilmanvaihtoa rakennettu vielä 2000 luvun alkuvuosinakin. Tyhmä pitää olla, jos maksaa antiikkisesta tekniikasta liki uuden hintaa.

        Wanhoissa taloissa pieni, raikas, veto ja kylmät lattiat vähän niinkuin kuuluvat asiaan. Laittaa villasukat jalkaan ja lopettaa itkun tuhertamisen.

        Teille valittajille on tyypillistä, ettei mikään riitä. Ihan samalla lailla laulatte itkuvirsiä aiheesta "palelee", vaikka kämpässä olisi 25 astetta lämmintä. Tarpeeksi kuumaa ei ole ikinä. Liian kuumaa ei ole ikinä. Lämpötilan noustessa liikaa toteatte vain, että nyt on tunkkaista, pitää avata ikkuna. Näitä ihanan lämpimiä taloja, missä on 0-kelilläkin kolmasosa tuuletusikkunoista koko ajan raollaan, riittää. Venäläinen lämmönsäätötapa käytössä, lämmitys aina täysillä ja lämpötila säädetään tuuletusikkunalla. Jos ei ikkunaa tarkene pitää auki, täytyy laulaa itkuvirsiä aiheesta "palelee". Samoin, jos ei patteri ole polttavan kuuma. Ihan sama, onko asunnossa 20 vai 26 lämmintä. Jos patteri ei ole polttavan kuuma, itkupillin mielestä nyt palelee.

        Tällä tyylillä saadaan talon lämmityskuluja kasvatettua 30 %, mutta se ei haittaa, kun laskut maksaa Joku Muu - yleesä sossu.

        Liian korkea lämpötila on haitallinen. Muutoinkin kuin lompakolle. Makuuhuoneisiin suositellaan jopa vajaan 20 °C lukemia, mutta sehän ei kerrostaloissa onnistu, jos itkupillien tahtoon taivutaan ja osa asunnoista lämmitetään 24… 26 lukemiin. Väliseinissä ja -pohjissa ei ole lämmöneristeitä, joten huoneistojen välille ei saa aikaan kuin parin asteen lämpötilaeroa ja viileässä viihtyvät pakotetaan kärvistelemään 24 lämmöissä. Tuskaa on moinen.

        Joten vinkujat.... harva haluaa rahoittaa ylilämmityksen, jotta voitte hillua munasillaan ja jopa sammua eteisen lattialle kalsarikännäyksen loppunäytöksenä. Laittakaa villasukat jalkaan ja kasvakaa aikuisiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmä pitää olla, jos menee valitsemaan asuntonsa 50 vuoden ikäisestä talosta - ymmärtämättä, että sitten pitää myös tyytyä 50 vuoden takaiseen tekniikkaan ja asumismukavuuteen. Tosin on tätä 50-luvun tekniikkaa eli koneellista poistoilmanvaihtoa rakennettu vielä 2000 luvun alkuvuosinakin. Tyhmä pitää olla, jos maksaa antiikkisesta tekniikasta liki uuden hintaa.

        Wanhoissa taloissa pieni, raikas, veto ja kylmät lattiat vähän niinkuin kuuluvat asiaan. Laittaa villasukat jalkaan ja lopettaa itkun tuhertamisen.

        Teille valittajille on tyypillistä, ettei mikään riitä. Ihan samalla lailla laulatte itkuvirsiä aiheesta "palelee", vaikka kämpässä olisi 25 astetta lämmintä. Tarpeeksi kuumaa ei ole ikinä. Liian kuumaa ei ole ikinä. Lämpötilan noustessa liikaa toteatte vain, että nyt on tunkkaista, pitää avata ikkuna. Näitä ihanan lämpimiä taloja, missä on 0-kelilläkin kolmasosa tuuletusikkunoista koko ajan raollaan, riittää. Venäläinen lämmönsäätötapa käytössä, lämmitys aina täysillä ja lämpötila säädetään tuuletusikkunalla. Jos ei ikkunaa tarkene pitää auki, täytyy laulaa itkuvirsiä aiheesta "palelee". Samoin, jos ei patteri ole polttavan kuuma. Ihan sama, onko asunnossa 20 vai 26 lämmintä. Jos patteri ei ole polttavan kuuma, itkupillin mielestä nyt palelee.

        Tällä tyylillä saadaan talon lämmityskuluja kasvatettua 30 %, mutta se ei haittaa, kun laskut maksaa Joku Muu - yleesä sossu.

        Liian korkea lämpötila on haitallinen. Muutoinkin kuin lompakolle. Makuuhuoneisiin suositellaan jopa vajaan 20 °C lukemia, mutta sehän ei kerrostaloissa onnistu, jos itkupillien tahtoon taivutaan ja osa asunnoista lämmitetään 24… 26 lukemiin. Väliseinissä ja -pohjissa ei ole lämmöneristeitä, joten huoneistojen välille ei saa aikaan kuin parin asteen lämpötilaeroa ja viileässä viihtyvät pakotetaan kärvistelemään 24 lämmöissä. Tuskaa on moinen.

        Joten vinkujat.... harva haluaa rahoittaa ylilämmityksen, jotta voitte hillua munasillaan ja jopa sammua eteisen lattialle kalsarikännäyksen loppunäytöksenä. Laittakaa villasukat jalkaan ja kasvakaa aikuisiksi.

        Luulee urpo olevansa joku ammattimies mutta ei ymmärrä mitä paha veto aiheuttaa. Se voi tehdä koko kämpästä asumiskelvottoman. Tässä ei ole kyse siitä että mummelit haluavat +26c lämpötilan vaan siitä että jopa vaatteet päällä asukas palelee ja jopa sairastelee vedon takia.
        Taidat olla joku vanha läski joka ei koskaan palele ihrakerroksen ansiosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulee urpo olevansa joku ammattimies mutta ei ymmärrä mitä paha veto aiheuttaa. Se voi tehdä koko kämpästä asumiskelvottoman. Tässä ei ole kyse siitä että mummelit haluavat 26c lämpötilan vaan siitä että jopa vaatteet päällä asukas palelee ja jopa sairastelee vedon takia.
        Taidat olla joku vanha läski joka ei koskaan palele ihrakerroksen ansiosta.

        Niisk niisk. Vetelä olmi makaa sohvalla kaikki päivät ja palelee. Pitää saada kämppään 26 astetta eikä sekään piisaa. Täytyy tarjeta, vaikka sammuisi kalsarit jalassa OH lattialle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmä pitää olla, jos menee valitsemaan asuntonsa 50 vuoden ikäisestä talosta - ymmärtämättä, että sitten pitää myös tyytyä 50 vuoden takaiseen tekniikkaan ja asumismukavuuteen. Tosin on tätä 50-luvun tekniikkaa eli koneellista poistoilmanvaihtoa rakennettu vielä 2000 luvun alkuvuosinakin. Tyhmä pitää olla, jos maksaa antiikkisesta tekniikasta liki uuden hintaa.

        Wanhoissa taloissa pieni, raikas, veto ja kylmät lattiat vähän niinkuin kuuluvat asiaan. Laittaa villasukat jalkaan ja lopettaa itkun tuhertamisen.

        Teille valittajille on tyypillistä, ettei mikään riitä. Ihan samalla lailla laulatte itkuvirsiä aiheesta "palelee", vaikka kämpässä olisi 25 astetta lämmintä. Tarpeeksi kuumaa ei ole ikinä. Liian kuumaa ei ole ikinä. Lämpötilan noustessa liikaa toteatte vain, että nyt on tunkkaista, pitää avata ikkuna. Näitä ihanan lämpimiä taloja, missä on 0-kelilläkin kolmasosa tuuletusikkunoista koko ajan raollaan, riittää. Venäläinen lämmönsäätötapa käytössä, lämmitys aina täysillä ja lämpötila säädetään tuuletusikkunalla. Jos ei ikkunaa tarkene pitää auki, täytyy laulaa itkuvirsiä aiheesta "palelee". Samoin, jos ei patteri ole polttavan kuuma. Ihan sama, onko asunnossa 20 vai 26 lämmintä. Jos patteri ei ole polttavan kuuma, itkupillin mielestä nyt palelee.

        Tällä tyylillä saadaan talon lämmityskuluja kasvatettua 30 %, mutta se ei haittaa, kun laskut maksaa Joku Muu - yleesä sossu.

        Liian korkea lämpötila on haitallinen. Muutoinkin kuin lompakolle. Makuuhuoneisiin suositellaan jopa vajaan 20 °C lukemia, mutta sehän ei kerrostaloissa onnistu, jos itkupillien tahtoon taivutaan ja osa asunnoista lämmitetään 24… 26 lukemiin. Väliseinissä ja -pohjissa ei ole lämmöneristeitä, joten huoneistojen välille ei saa aikaan kuin parin asteen lämpötilaeroa ja viileässä viihtyvät pakotetaan kärvistelemään 24 lämmöissä. Tuskaa on moinen.

        Joten vinkujat.... harva haluaa rahoittaa ylilämmityksen, jotta voitte hillua munasillaan ja jopa sammua eteisen lattialle kalsarikännäyksen loppunäytöksenä. Laittakaa villasukat jalkaan ja kasvakaa aikuisiksi.

        Ymmärrysta vinkujille myös...
        Aiempi (pääty)asuntomme oli 1980 rakennettu kerrostalossa. Periaatteessa kaikki ok, olihan huonelämpötila keskeltä huonetta, n. 1,5 m korkeudelta mitattuna ~21 astetta.
        Vaan kun mentiin seinän viereen ja siitä kohti nurkkaa, niin sisälämpötila -15 asteen pakkasella olikin lähellä nurkkaa vain + 5 astetta.
        Kyseinen huone oli meidän makuuhuoneemme. Mitä luulet, oliko miellyttävää ja vinguinko turhasta?
        Huonosti rakennettu ***ka koko talo, siksi myytiinkin asuntomme. Näkyy nykyään olevan koko pääty rakennettu uudelleen ja ilmeisesti kaikki julkisivut uusitaan lähiaikona - näin kuulin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrysta vinkujille myös...
        Aiempi (pääty)asuntomme oli 1980 rakennettu kerrostalossa. Periaatteessa kaikki ok, olihan huonelämpötila keskeltä huonetta, n. 1,5 m korkeudelta mitattuna ~21 astetta.
        Vaan kun mentiin seinän viereen ja siitä kohti nurkkaa, niin sisälämpötila -15 asteen pakkasella olikin lähellä nurkkaa vain 5 astetta.
        Kyseinen huone oli meidän makuuhuoneemme. Mitä luulet, oliko miellyttävää ja vinguinko turhasta?
        Huonosti rakennettu ***ka koko talo, siksi myytiinkin asuntomme. Näkyy nykyään olevan koko pääty rakennettu uudelleen ja ilmeisesti kaikki julkisivut uusitaan lähiaikona - näin kuulin.

        Täällä vähän sama, Espoossa..Patterit ovat tälläkin hetkellä kiinni. Sisällä muka +21 keskellä huonetta, makuuhuone on niin kylmä ja kostea ettei siellä voi oleskella. Kaiken kruunaa varsinkin öisin päälle menevä huippuimuri joka puhaltaa jääkylmää ilmaa huoneeseen täydellä teholla. Nukkuminen on melkein mahdotonta. Patjat tyynyt jne ovat kylmiä ja kostean nihkeitä. Mutta hei, sisäilma huoneen keskellä on +21c joten ei valittamista??
        En ymmärrä mihin tällä asukkaiden sairastuttamisella pyritään..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä vähän sama, Espoossa..Patterit ovat tälläkin hetkellä kiinni. Sisällä muka 21 keskellä huonetta, makuuhuone on niin kylmä ja kostea ettei siellä voi oleskella. Kaiken kruunaa varsinkin öisin päälle menevä huippuimuri joka puhaltaa jääkylmää ilmaa huoneeseen täydellä teholla. Nukkuminen on melkein mahdotonta. Patjat tyynyt jne ovat kylmiä ja kostean nihkeitä. Mutta hei, sisäilma huoneen keskellä on 21c joten ei valittamista??
        En ymmärrä mihin tällä asukkaiden sairastuttamisella pyritään..

        jatkan, Tässä talossa ilmanvaihdosta huolehtii koko ikkunan pituiset avoreiät seinässä--miettikää kun ei ole edes patterit päällä.


    • Anonyymi

      No siellä on sitten pirun hyvä,täällä kerrostaloasunnossa on - 14 sisällä,huoltomies,ei tee mitään sanoo vaan että talvella nyt sattuu olemaan viileä

    • Anonyymi

      Meilläkin oli aikoinaan makuuhuoneessa +21 ja kaikki oli kuulemma ok. Ei vaan oikeasti ollut, sillä lattianrajassa ulkoseinien nurkassa lämpötila oli +5. Pakkasta tähän tarvittiin muistaakseni vain -10.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe