Jumala/jumalat mormonismissa

nenada

Tämän sivuston vastustajillamme on joitakin merkillisiä päähänpinttymiä sekä mielipiteitä, jotka eivät lainkaan vastaa todellisuutta. Esimerkiksi että mormoneilla on useita Jumalia.
Alkukirkon teologeille syntyi valtava ongelma siitä, että Jumala ja Jeesus, joita molempia he kutsuivat Jumalaksi, oli vaikeata sovittaa Raamatun lauseisiin, joissa sanottiin, että ei ole olemassa muita kuin yksi Jumala. He ratkaisivat ongelman siten että yhdistivät Jumalan ja Kristuksen sekä Pyhän Hengen yhdeksi kolmiyhteiseksi Jumalaksi, jonka ruumiillinen osa oli Jeesus Kristus.
Mormoneilla on myös esillä tämä kolmen yhtenevyys ja kutsumme sitä jumaluudeksi. Kaikki tämän jumaluuden jäsenet pyrkivät samaan lopputulokseen ja ovat yhtä mieltä tavasta millä siihen pyritään.
Kuitenkin on olemassa yksi Jumala joka on yli kaikkien muiden, Jeesuksen Kristuksen isä, jolle Jeesus Kristuskin oli alamainen. Jeesus opetti meitä rukoilemaan ; Isä meidän joka olet taivaassa… Ääni kuului joka sanoi: tämä on minun ainosyntyiseni johon olen mielistynyt. Getsemanessa Jeesus rukoili Isää. Ristillä Jeesus huusi; Eeli, Eeli lama sabaktani… Raamatusta löytyy monia kohtia, jotka todella viittaavat siihen, että Jumala ja Kristus ovat kaksi eri hahmoa.
Kohdat joissa puhutaan että Jumala ja Kristus ovat yhtä viittaavat selvästi heidän pyrkivän yhteiseen päämäärään, ei olevan fyysisesti yksi. Sanoohan Raamattu myös, että meidän tulee olla yhtä Hänen kanssaan. Jos tuo tulkitaan kolmiyhteisyyden mukaan, niin se tarkoittaa, että meidän oma minämme sulautuu kuoleman jälkeen Jumalaan, eikä mitään ylösnousemusta ole, koska emme ole enää mitään, ollessamme fyysisesti yhtä, kuten kolmiyhteys vaatii.
Totuus on, että MAP kirkon jäsenet eivät aseta mitään jumalaa Isä Jumalan tasolle. MAP kirkon uskonartikkeleista, joissa selitetään uskoamme, ensimmäinen sanoo: Me uskomme Jumalaan iankaikkiseen Isään ja hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja Pyhään Henkeen. Eli meidän ”uskotunnustuksessamme” on myös esillä nämä samat kolme kuin muillakin, erona vain se että emme usko tämän olevan yhdistetty muuten kuin ajatuksin ja teoin.

179

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entäpä ”muut” jumalat? Vastustajamme kyselevät ivaten; Entä montakos jumala teillä on? Ettekö sitä tiedä?
      Kerran Jeesus aiottiin kivittää, jolloin Hän kysyi: Monia hyviä töitä olette nähneet minun tekevän, minkä niistä saa teidät kivittämään minut? Tähän juutalaiset vastasivat: Hyvien töiden takia emme sinua kivitä vaan jumalanpilkan tähden, koska teet itsestäsi Jumalan. (Joh 10:31-33, vapaa käännös).
      Jeesus vastasi: Eikös laissanne lue: te olette jumalia? Mikäli hän kutsui heitä jumaliksi joille Jumalan sana tuli ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin. Niin kuinka te sanotte sille jonka Jumala on lähettänyt maailmaan, ”pilkkaat Jumalaa”, siksi sanon että olen Jumalan Poika. (Joh 34-36, vapaasti käännetty). Tässä Jeesus lainaa Psalmi 82:6:tta. : Olen sanonut että olette jumalia; ja kaikki olette Korkeimman poikia ja tyttäriä (vapaasti käännetty)
      ”Kirkon isät” opettivat tätä jumalaksi tulemista jo alkukirkon aikana. MM. Jerome, Tertullian, Athanasious, Irenaeus. Kristillisen tiedemiehen G.L. Prestigen mukaan alkukristityt ” opettivat että ihmisen päämääränä oli tulla Jumalan kaltaiseksi ja jopa jumalaksi (deification).” (God inPatristic Thought s. 73).
      Raamattu vihjaa useissa kohdissa että ihmiselle on mahdollista saavuttaa jumaluus saavuttamalla tietyt ominaisuudet, voimat sekä Jeesuksen Kristuksen piirteet.
      Tutkittavaa: Leviticus 19:2, Psalmi 8:4-6, Psalmi 82:1,6, Room 8:16-17, Gal 4:7, Joh Ilm 3:21, 1 Mooses: Jumala teki ihmisen kaltaisekseen; Sinä päivänä kun siitä syötte tulette olemaan kuin jumalat tuntien hyvän ja pahan….Katso ihminen on kuin yksi meistä tuntien hyvän ja pahan...
      Jumala on luvannut ihmisille jumalaksi tulemisen mahdollisuudet, mutta vain hänen rakkaan poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta.
      On siis rienaavaa kysyä ja kovistella montako Jumalaa mormoneilla on, koska meillä on YKSI Jumala, Isä. Hän on kuitenkin luvannut meille kaikille, että meistä voi tulla jumalia jos teemme Hänen tahtonsa. Kuten aiemmin sanoin Isä Jumala pysyy aina, iankaikkisesti, korkeammalla, kuin mihin pystymme, vaikka kuinka yrittäisimme, sekä myös Jeesus Kristus tulee olemaan ylempänä, kuin kukaan meistä. Emme myöskään voi osoittaa ja laskea niiden lukumäärää, jotka tulevat perimään Isän yhdessä Kristuksen kanssa. Tuomio on Jumalan.
      Olemmehan kaikki Jumalan lapsia ja täten Kristuksen kanssaperillisiä. Lupaus on suuri niille jotka seuraavat Jumalaa ja tekevät ahkerasti töitä Hänen viinitarhassaan eivätkä kiellä Hänen sanojaan.

      • to..

        Valherabbiko on sinulle kertonut että heprealainen Raamattu jossain sanoo että ihmisestä voi tulla jumala kun koko sen sanoma opettaa juuri päinvastaista Ei ihme että "rabbi" ei kehtaa kertoa nimeään.
        Uskonto jossa on monia jumalia on monijumalainen vaikka palvoisi monista vain yhtä. Rienaamisella ei tämän asian kanssa ole tekemistä, totuudella on .


      • doordoor

        Nenadalle: Eli vielä varmennan: Mormonit eivät pidä Jumalanaan Kristusta niin kuin kristityt tekevät?


    • !!!

      Mainostamasi henoteismi on polyteismiä. Miksi et voi sitä myöntää?

    • ole rehellinen

      Sinullekin tekisi hyvää välillä olla ihan rehellinen, ihan vain itsesiki takia sen sijaan, että yrität väännellä totuutta. Olet polyteisti.

      • MItä pahaa

        polyteismissä on?


      • !!!
        MItä pahaa kirjoitti:

        polyteismissä on?

        Ei sinänsä mitään, mutta miksi häpeät polyteismiäsi?


      • MIten niin
        !!! kirjoitti:

        Ei sinänsä mitään, mutta miksi häpeät polyteismiäsi?

        häpeän? MIstä niin päättelet? MInulle on aivan sama, mitä ateistit jumalista ja niiden määritelmistä ajattelevat.


      • Ent. mormoni
        MIten niin kirjoitti:

        häpeän? MIstä niin päättelet? MInulle on aivan sama, mitä ateistit jumalista ja niiden määritelmistä ajattelevat.

        Ateisti sopii hyvin mormonin määritelmäksi, sillä mormonit ovat jumalankieltäjiä. He kieltävät sekä juutalaisuuden, kristinuskon että islamin Jumalan ja palvovat Amerikassa keksittyä uutta jumalaa.

        Pakanoiksikin voisi mormoneita kutsua, sillä he eivät ole kristittyjä. Mormoneilla on useita jumalia kuten muinoisilla esivanhemmillamme, mutta toisin kuin esivanmepmamme, mormonit uskovat myös itse tulevansa NMJumalaksi.


      • Outoa logiikkaa?
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Ateisti sopii hyvin mormonin määritelmäksi, sillä mormonit ovat jumalankieltäjiä. He kieltävät sekä juutalaisuuden, kristinuskon että islamin Jumalan ja palvovat Amerikassa keksittyä uutta jumalaa.

        Pakanoiksikin voisi mormoneita kutsua, sillä he eivät ole kristittyjä. Mormoneilla on useita jumalia kuten muinoisilla esivanhemmillamme, mutta toisin kuin esivanmepmamme, mormonit uskovat myös itse tulevansa NMJumalaksi.

        Ovatko siis kaikki jumalankieltäjiä, jotka eivät usko laillasi Aabrahamin Jumalaan?


      • !!!
        MIten niin kirjoitti:

        häpeän? MIstä niin päättelet? MInulle on aivan sama, mitä ateistit jumalista ja niiden määritelmistä ajattelevat.

        Päättelen häpeämisen siitä, että te mormonit ette myönnä olevanne polyteistejä. Jos sinä olet poikkeus, ok.


      • Ent. mormoni
        Outoa logiikkaa? kirjoitti:

        Ovatko siis kaikki jumalankieltäjiä, jotka eivät usko laillasi Aabrahamin Jumalaan?

        Riippuu siitä, mihin uskoo eli näkökulmasta. Minä uskon yhteen ja ainoaan Jumalaan, joka on kaikkivaltias.

        Mormonit eivät tällaiseen Jumalaan usko, joten he kieltävät Jumalan minun näkokulmastani tarkasteltuna. Sen sijaan mormoneilla on lukuisia omia jumalia ja he uskovat myös itse tulevansa jumaliksi.

        Jos pidetään mihin tahansa jumalaan uskomista uskona, niin ateisti ei ole kukaan, joka jumaloi jotain idolia, esimerkiksi Elvis Presleytä tai Teemu Selännettä tai Marilyn Monroeta tai pitää omana jumalanaan ukkosta tai pyhää vuorta.


      • Ketkä me?
        !!! kirjoitti:

        Päättelen häpeämisen siitä, että te mormonit ette myönnä olevanne polyteistejä. Jos sinä olet poikkeus, ok.

        ...


      • !!!
        Ketkä me? kirjoitti:

        ...

        Etkö lukenut viimesitä lausettani?

        Oletko sinä poikkeus vai et? Myönnätkö olevasi polyteisti?


      • Ketkä he?
        !!! kirjoitti:

        Etkö lukenut viimesitä lausettani?

        Oletko sinä poikkeus vai et? Myönnätkö olevasi polyteisti?

        ...


      • !!!
        Ketkä he? kirjoitti:

        ...

        Miksi et vastaa? Myönnätkö olevasi polyteisti?

        Tällä palstalla kukaan mormoni ei ole myöntänyt, esimerkkeinä kieltäjistä Tapani ja Nenada.


      • MIksi siis
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Riippuu siitä, mihin uskoo eli näkökulmasta. Minä uskon yhteen ja ainoaan Jumalaan, joka on kaikkivaltias.

        Mormonit eivät tällaiseen Jumalaan usko, joten he kieltävät Jumalan minun näkokulmastani tarkasteltuna. Sen sijaan mormoneilla on lukuisia omia jumalia ja he uskovat myös itse tulevansa jumaliksi.

        Jos pidetään mihin tahansa jumalaan uskomista uskona, niin ateisti ei ole kukaan, joka jumaloi jotain idolia, esimerkiksi Elvis Presleytä tai Teemu Selännettä tai Marilyn Monroeta tai pitää omana jumalanaan ukkosta tai pyhää vuorta.

        pitää pilkata juuri mormonismin jumalkäsitystä?


      • M.E.L.
        MIksi siis kirjoitti:

        pitää pilkata juuri mormonismin jumalkäsitystä?

        Koska se on Smithin itsekeksimää hulabaloobaskeidaa!


      • EIKS.
        M.E.L. kirjoitti:

        Koska se on Smithin itsekeksimää hulabaloobaskeidaa!

        Eikö kaikki uskonnot ole keksittyjä?


      • M.E.L.
        EIKS. kirjoitti:

        Eikö kaikki uskonnot ole keksittyjä?

        More or less. Mormonismin kohdalla homma on tosin niin itsestäänselvää että todella ihmetellä täytyy semmoisen ihmisen älynlahjoja joka sen ottaa tosissaan ja vielä maksaa siitä hyvänsä itsensä kipeäksi - uhraa oman ja läheistensä elämän hulluuden alttarille.


      • Ent. mormoni
        MIksi siis kirjoitti:

        pitää pilkata juuri mormonismin jumalkäsitystä?

        Jos mormonit eivät väittäisi mormonismin olevan kristinuskoa ja vääristelisi kristittyjen pyhänä pitämää Raamattua, en vaivautuisi oikaisemaan käsityksiänne. Mutta mormonit harhauttavat käännytettävänsä luulemaan, että mormonismi on kristinuskoa. Näitä harhaanjohdettuja te säälimättömästi rahastatte katteettomilla lupauksillanne Jumalaksi päsäemisestä. Monet kristitytkin olette valheillanne johtaneet pois Jumalan tuntemisesta ja yhteydestä.

        En minä hindujen pyhinä pitämiä uskonkohtia ja monijumalaisuutta arvostele, hindulaisuus on oma uskontonsa jolla on pitkä historia. En arvostele myöskään islamia tai buddhalaisuutta. Ne ovat rehellisesti sitä, mitä ovat.


      • M.E.L.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Jos mormonit eivät väittäisi mormonismin olevan kristinuskoa ja vääristelisi kristittyjen pyhänä pitämää Raamattua, en vaivautuisi oikaisemaan käsityksiänne. Mutta mormonit harhauttavat käännytettävänsä luulemaan, että mormonismi on kristinuskoa. Näitä harhaanjohdettuja te säälimättömästi rahastatte katteettomilla lupauksillanne Jumalaksi päsäemisestä. Monet kristitytkin olette valheillanne johtaneet pois Jumalan tuntemisesta ja yhteydestä.

        En minä hindujen pyhinä pitämiä uskonkohtia ja monijumalaisuutta arvostele, hindulaisuus on oma uskontonsa jolla on pitkä historia. En arvostele myöskään islamia tai buddhalaisuutta. Ne ovat rehellisesti sitä, mitä ovat.

        Eivätkä kusettaisi ihmisiä rahallisesti vedoten aivan päivänselvään hulabaloobapaskaan niin saisivat olla rauhassa minunkin puolestani!


      • M.E.L.
        M.E.L. kirjoitti:

        Eivätkä kusettaisi ihmisiä rahallisesti vedoten aivan päivänselvään hulabaloobapaskaan niin saisivat olla rauhassa minunkin puolestani!

        Uskokoot vaikka smurffeihin kun vaan ihmisten törkeä huijaus ja hyväksikäyttö loppuu!


      • Tarkennus.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Jos mormonit eivät väittäisi mormonismin olevan kristinuskoa ja vääristelisi kristittyjen pyhänä pitämää Raamattua, en vaivautuisi oikaisemaan käsityksiänne. Mutta mormonit harhauttavat käännytettävänsä luulemaan, että mormonismi on kristinuskoa. Näitä harhaanjohdettuja te säälimättömästi rahastatte katteettomilla lupauksillanne Jumalaksi päsäemisestä. Monet kristitytkin olette valheillanne johtaneet pois Jumalan tuntemisesta ja yhteydestä.

        En minä hindujen pyhinä pitämiä uskonkohtia ja monijumalaisuutta arvostele, hindulaisuus on oma uskontonsa jolla on pitkä historia. En arvostele myöskään islamia tai buddhalaisuutta. Ne ovat rehellisesti sitä, mitä ovat.

        Mormonit eivät väitä mormonismin olevan kristinuskoa. Kristuksen sovitukseen uskovia kristiityjä tosin sanovat olevansa.

        Kristinusko on määritelty Nikean ensimmäisessä kirkolliskokouksessa, mormonit eivät tunnusta siellä tehtyjä päätöksiä.


      • Ent. mormoni
        Tarkennus. kirjoitti:

        Mormonit eivät väitä mormonismin olevan kristinuskoa. Kristuksen sovitukseen uskovia kristiityjä tosin sanovat olevansa.

        Kristinusko on määritelty Nikean ensimmäisessä kirkolliskokouksessa, mormonit eivät tunnusta siellä tehtyjä päätöksiä.

        Niinkö? Hyvä tietää. Olin luullut, että mormonit pitävät itseään kristittyinä.

        Mormonismin kristillisyyttä ovat korostaneet mm. nimimerkit Tapani 1 ja Selkeää, jotla lienevät mormoneja.

        Tämä selvensi paljon, kiitos.

        Vielä yksi tarkentava kysymys. Onko kirkon virallista oppia, että MAP-kirkko ei ole kristillinen kirkko vai onko kertomasi vain jäsentenvälistä pähkäilyä?


      • M.E.L.
        Tarkennus. kirjoitti:

        Mormonit eivät väitä mormonismin olevan kristinuskoa. Kristuksen sovitukseen uskovia kristiityjä tosin sanovat olevansa.

        Kristinusko on määritelty Nikean ensimmäisessä kirkolliskokouksessa, mormonit eivät tunnusta siellä tehtyjä päätöksiä.

        Kappas vaan!

        Joku mormoni sentään puhuu totta eikä venkuroi(!)


      • Tarkennus.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Niinkö? Hyvä tietää. Olin luullut, että mormonit pitävät itseään kristittyinä.

        Mormonismin kristillisyyttä ovat korostaneet mm. nimimerkit Tapani 1 ja Selkeää, jotla lienevät mormoneja.

        Tämä selvensi paljon, kiitos.

        Vielä yksi tarkentava kysymys. Onko kirkon virallista oppia, että MAP-kirkko ei ole kristillinen kirkko vai onko kertomasi vain jäsentenvälistä pähkäilyä?

        Älä viitsi sekoitella.

        Jos ja kun kristinusko on Nikean tunnustuksen mukaista, mormonit eivät sitä tunnusta.

        Sen sijaan mormonit tunnustavat Kristuksen syntien sovittajaksi ja siten ovat kristittyjä. Nimitys kristitty otettiin käyttöön Antiokian seurakunnassa, kauan ennen Nikean sekoiluja.

        Selvensikö nyt oikeasti?


      • Ent. mormoni
        Tarkennus. kirjoitti:

        Älä viitsi sekoitella.

        Jos ja kun kristinusko on Nikean tunnustuksen mukaista, mormonit eivät sitä tunnusta.

        Sen sijaan mormonit tunnustavat Kristuksen syntien sovittajaksi ja siten ovat kristittyjä. Nimitys kristitty otettiin käyttöön Antiokian seurakunnassa, kauan ennen Nikean sekoiluja.

        Selvensikö nyt oikeasti?

        Eli te mormonit suostutte olemaan kristittyjä sillä ehdolla, että saatte itse määritellä mitä sana kristitty tarkoittaa?

        Oletko varma siitä, ettei uskottavuuttanne kristittyinä haittaa, vaikka useaan kertaan on mormonijohtajien suulla todettu, että mormoneilla on eri Kristus kuin kristityillä?

        Okei okei. Alamme siis jaella Suomen passeja kaikille, jotka itse määrittelevät itse itsensä suomalaisiksi ja Suomen kansalaisiksi. Tulijoita riittää, vaikka täällä kohta on taas kylmää, märkää ja pimeää.


      • Mikä on
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Eli te mormonit suostutte olemaan kristittyjä sillä ehdolla, että saatte itse määritellä mitä sana kristitty tarkoittaa?

        Oletko varma siitä, ettei uskottavuuttanne kristittyinä haittaa, vaikka useaan kertaan on mormonijohtajien suulla todettu, että mormoneilla on eri Kristus kuin kristityillä?

        Okei okei. Alamme siis jaella Suomen passeja kaikille, jotka itse määrittelevät itse itsensä suomalaisiksi ja Suomen kansalaisiksi. Tulijoita riittää, vaikka täällä kohta on taas kylmää, märkää ja pimeää.

        kristityn alkuperäinen määritelmä?

        Ei se sinun vesittämäsi versio.


      • to..
        Mikä on kirjoitti:

        kristityn alkuperäinen määritelmä?

        Ei se sinun vesittämäsi versio.

        määritelmä kristitylle ei ole monijumalaisuus jonka isäjumala ja rouva asuvat lähellä Kolobia, pakolliset luukkupöksy, se että ei juo kahvia tai teetä tai että muistaa maksaa kirkolle tai jää ilman täysiä etuja kuoltuaan.
        Mikä oli alkuperäinen oppi, se jonka Jeesus opetti ? Kristitty oli ja on Jeesuksen seuraaja, ei Smithin, Baalin tai Krishnan.


      • Selkeyttä
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Eli te mormonit suostutte olemaan kristittyjä sillä ehdolla, että saatte itse määritellä mitä sana kristitty tarkoittaa?

        Oletko varma siitä, ettei uskottavuuttanne kristittyinä haittaa, vaikka useaan kertaan on mormonijohtajien suulla todettu, että mormoneilla on eri Kristus kuin kristityillä?

        Okei okei. Alamme siis jaella Suomen passeja kaikille, jotka itse määrittelevät itse itsensä suomalaisiksi ja Suomen kansalaisiksi. Tulijoita riittää, vaikka täällä kohta on taas kylmää, märkää ja pimeää.

        Mormonit ovat kristittyjä sanan alkuperäisessä merkityksessä eikä siinä, mikä määriteltiin uskontunnustuksessa, jota ei ole Raamatussa:
        Ap. t. 11:26
        ja löydettyään toi hänet Antiokiaan. Yhdessä he toimivat seurakunnan keskuudessa kokonaisen vuoden, ja suuri joukko ihmisiä sai heiltä opetusta. Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi käyttää opetuslapsista nimitystä kristitty. [1. Piet. 4:16]


      • Sivullinen.
        Selkeyttä kirjoitti:

        Mormonit ovat kristittyjä sanan alkuperäisessä merkityksessä eikä siinä, mikä määriteltiin uskontunnustuksessa, jota ei ole Raamatussa:
        Ap. t. 11:26
        ja löydettyään toi hänet Antiokiaan. Yhdessä he toimivat seurakunnan keskuudessa kokonaisen vuoden, ja suuri joukko ihmisiä sai heiltä opetusta. Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi käyttää opetuslapsista nimitystä kristitty. [1. Piet. 4:16]

        Tapani, polyteistinen taika-alusvaatteisiin ja luulihaklönttijumalaan uskova Smithin 1800-luvulla perustama kultti ei ole kristitty uskonto!


      • Eikä ole
        to.. kirjoitti:

        määritelmä kristitylle ei ole monijumalaisuus jonka isäjumala ja rouva asuvat lähellä Kolobia, pakolliset luukkupöksy, se että ei juo kahvia tai teetä tai että muistaa maksaa kirkolle tai jää ilman täysiä etuja kuoltuaan.
        Mikä oli alkuperäinen oppi, se jonka Jeesus opetti ? Kristitty oli ja on Jeesuksen seuraaja, ei Smithin, Baalin tai Krishnan.

        Nikean kirkolliskokouksen sopima oppikaan. Jeesus ei koskaan opettanut nikelaispappien oppia. Lienet siitä samaa mieltä.

        Kristiityjä ovat siis ainoastaan Jeesuksen opetusten seuraajat.


      • valehtelelijat
        Selkeyttä kirjoitti:

        Mormonit ovat kristittyjä sanan alkuperäisessä merkityksessä eikä siinä, mikä määriteltiin uskontunnustuksessa, jota ei ole Raamatussa:
        Ap. t. 11:26
        ja löydettyään toi hänet Antiokiaan. Yhdessä he toimivat seurakunnan keskuudessa kokonaisen vuoden, ja suuri joukko ihmisiä sai heiltä opetusta. Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi käyttää opetuslapsista nimitystä kristitty. [1. Piet. 4:16]

        Mormonit eivät ole kristittyjä. Kristityt eivät ole koskaan olleet polyteistejä. Se, että olette sekoittaneet joitain Kristuksen oppeja omaan pakanauskontoonne ei tee teistä kristittyjä. Miksi edes yritätte väittää niin? Tuollainen on valehtelua.


      • Etpä taida
        valehtelelijat kirjoitti:

        Mormonit eivät ole kristittyjä. Kristityt eivät ole koskaan olleet polyteistejä. Se, että olette sekoittaneet joitain Kristuksen oppeja omaan pakanauskontoonne ei tee teistä kristittyjä. Miksi edes yritätte väittää niin? Tuollainen on valehtelua.

        tuntea omankaan uskontosi taustoja.


      • to..
        Eikä ole kirjoitti:

        Nikean kirkolliskokouksen sopima oppikaan. Jeesus ei koskaan opettanut nikelaispappien oppia. Lienet siitä samaa mieltä.

        Kristiityjä ovat siis ainoastaan Jeesuksen opetusten seuraajat.

        eikä Jeesus ilmoittanut olevansa jumala, mitä kauemmas hänen kuolemastaan ajassa ja paikassa mentiin, sen enemmän häntä kuitenkin sellaisena ajateltiin ja palvottiin. Kolminaisuus oppi rajasi kehityksen monoteismin rajan sisäpuolelle.


      • Tarkoitatko?
        to.. kirjoitti:

        eikä Jeesus ilmoittanut olevansa jumala, mitä kauemmas hänen kuolemastaan ajassa ja paikassa mentiin, sen enemmän häntä kuitenkin sellaisena ajateltiin ja palvottiin. Kolminaisuus oppi rajasi kehityksen monoteismin rajan sisäpuolelle.

        Että nykymuotoinen kristinusko ei siis ole Jeesuksen opettamaa?


      • to..
        Tarkoitatko? kirjoitti:

        Että nykymuotoinen kristinusko ei siis ole Jeesuksen opettamaa?

        ei se minusta tuossa kohtaa ole.


      • Sivullinen.
        Tarkoitatko? kirjoitti:

        Että nykymuotoinen kristinusko ei siis ole Jeesuksen opettamaa?

        Ei minustakaan ole. Jeesuksen seuraajat tekivät hänestä Jumalan. Kolminaisuusopilla selitettiin polyteismi pois.

        Kristinusko on kuitenkin huomattavasti lähempänä Jeesuksen opetuksia kuin mormonismi, joka on avoimen polyteistinen ja johon on lisäilty uusia juttuja, mm. taika-alusvaateoppi.


      • to..
        Sivullinen. kirjoitti:

        Ei minustakaan ole. Jeesuksen seuraajat tekivät hänestä Jumalan. Kolminaisuusopilla selitettiin polyteismi pois.

        Kristinusko on kuitenkin huomattavasti lähempänä Jeesuksen opetuksia kuin mormonismi, joka on avoimen polyteistinen ja johon on lisäilty uusia juttuja, mm. taika-alusvaateoppi.

        Olen samaa mieltä, kolminaisuusoppi rajasi pois polyteismin ja muutoin kristinuskossa noudatetaan sitä oppia jonka Jeesus opetti, eikä ole elohimeja, kolobia, pakkovaatteita, temppeleitä, juomakieltoja, henkilapsia, ikuisia avioliittoja, ties mitä .


      • ???
        Sivullinen. kirjoitti:

        Ei minustakaan ole. Jeesuksen seuraajat tekivät hänestä Jumalan. Kolminaisuusopilla selitettiin polyteismi pois.

        Kristinusko on kuitenkin huomattavasti lähempänä Jeesuksen opetuksia kuin mormonismi, joka on avoimen polyteistinen ja johon on lisäilty uusia juttuja, mm. taika-alusvaateoppi.

        Polyteismissä palvellaan useita Jumalia, sitä ei mormonismissä tehdä. Kuis sen selität?


      • ???
        valehtelelijat kirjoitti:

        Mormonit eivät ole kristittyjä. Kristityt eivät ole koskaan olleet polyteistejä. Se, että olette sekoittaneet joitain Kristuksen oppeja omaan pakanauskontoonne ei tee teistä kristittyjä. Miksi edes yritätte väittää niin? Tuollainen on valehtelua.

        Mormonit eivät uso useaan Jumalaa vaan vain yhteen.


      • mormoni
        !!! kirjoitti:

        Miksi et vastaa? Myönnätkö olevasi polyteisti?

        Tällä palstalla kukaan mormoni ei ole myöntänyt, esimerkkeinä kieltäjistä Tapani ja Nenada.

        Polyteisti uskoo useaan Jumalaan, me uskomme vain yhteen.


      • to..
        ??? kirjoitti:

        Polyteismissä palvellaan useita Jumalia, sitä ei mormonismissä tehdä. Kuis sen selität?

        Polyteismissä uskotaan että on useita jumalia, se palvotaanko niistä yhtä, useampia, vai ei yhtään, ei vaikuta asiaan.


      • to..
        mormoni kirjoitti:

        Polyteisti uskoo useaan Jumalaan, me uskomme vain yhteen.

        Polyteisti uskoo että on useita jumalia, monoteisti että on vain yksi .Monoteisti ei siis pidä saivarteluna kun sanotaan että on vain yksi jumala, vaan totuutena , Polyteistille monoteismi on liiallista kirjaimellisuutta, saivartelua tai muuta vastaava halveksittavaa, koska hän uskoo että jumalia on monia riippumatta siitä montaako niistä hän itse palvoo.


      • Miksi valehtelet?
        ??? kirjoitti:

        Mormonit eivät uso useaan Jumalaa vaan vain yhteen.

        Mormonit uskovat moniin Jumaliin. Vai eikö Kristus nyt sitten olekaan Jumala? Edes siitä huolimatta, että Hän (mormonien mukaan) antoi kymmenen käskyä, josita ensimmäisessä hän sanoo, että ihmisellä ei saa olla muita Jumalia kuin Hän itse?


      • !!!
        mormoni kirjoitti:

        Polyteisti uskoo useaan Jumalaan, me uskomme vain yhteen.

        Ette usko Kristuksen olevan Jumala?

        Ainakin Tapani on tällä palstalla kuvannut mormoneiden uskoa tavalla, joka osoittaa sen olevan henoteismia. Henoteismi kuuluu polyteismiin.


      • Ent. mormoni
        mormoni kirjoitti:

        Polyteisti uskoo useaan Jumalaan, me uskomme vain yhteen.

        "Adam on jo jumaluutensa saanut", kuten mormoninimimerkki Selkeää sanoo. Adam on siis jo jumala.

        Valehteleeko mormoninimimerkki Selkeää? Mitä mieltä mormonina itse olet tästä lausunnosta?


      • että näin
        ??? kirjoitti:

        Mormonit eivät uso useaan Jumalaa vaan vain yhteen.

        Mormonit uskovat maailmankaikkeudessa tai maailmankaikkeuksissa vaikuttavan lukemattomia jumalia, joisa tämän telluksen jumalana patsastelee Elohim vaimoineen. Lisäksi mormonit uskovat itse kehittyvänsä jumaliksi, joten jumalten lopullinen määrä on käytännössä avoin jatkuvasti kasvava joukko selestisiä virkamiehiä, jotka kukin hallinnoivat omia maailmojaan tai maailmankaikkeuksiaan. Tämä tekee mormonismista yhden polyteistisimmistä uskonnoista ikinä. Mormonismissa jumalia on lukemattomia ja lisää tulee alati kiihtyvällä tahdilla kun jumalten ja maailmojen/maailmankaikkeuksien lukumäärä kasvaa eksponentiaalisesti.


      • Ent. mormoni
        ??? kirjoitti:

        Mormonit eivät uso useaan Jumalaa vaan vain yhteen.

        Eikö Adam olekaan siis vielä saanut jumaluuttaan? Miksi mormoninimimerkki Selkeää on valehdellut tässä asiassa?


      • Ent. mormoni
        Eikä ole kirjoitti:

        Nikean kirkolliskokouksen sopima oppikaan. Jeesus ei koskaan opettanut nikelaispappien oppia. Lienet siitä samaa mieltä.

        Kristiityjä ovat siis ainoastaan Jeesuksen opetusten seuraajat.

        Jaa-a. Opettiko Jeesus moniavioisuutta, kielsi viinin nauttimisen, opetti tummaihoisten olevan kelvottomia pääsemään korotukseen (=mormonismin taivaaseen)? Opettiko Jeesus, että pitää käyttää taikamerkein varustettuja alusvaatteita? Kehottiko Jeesus nauttimaan vettä ja leipää muistokseen? Opettiko Jeesus kuolleiden kastamista, temppeliavioliittoja ja iankaikkista lisääntymistä selestisissä haaremeissa?

        Kaiken sen perusteella, mitä Jeesuksesta tiedetään, Hän ei opettanut mitään tällaista.


      • to..
        Ent. mormoni kirjoitti:

        "Adam on jo jumaluutensa saanut", kuten mormoninimimerkki Selkeää sanoo. Adam on siis jo jumala.

        Valehteleeko mormoninimimerkki Selkeää? Mitä mieltä mormonina itse olet tästä lausunnosta?

        Eli tarinahenkilökin joka ei ole koskaan elänyt, voi saada jumaluuden?


      • Ent. mormoni
        to.. kirjoitti:

        Eli tarinahenkilökin joka ei ole koskaan elänyt, voi saada jumaluuden?

        Kyllä voi. Mormonismin opin mukaan Aadam oli arkkienkeli Mikael. Aadam myös loi yhdessä Jahven (Jeesus) kanssa maapallon kaikkine kasveineen, eläimineen sun muineen... ja tietysti myös ihmisen.

        Myöhemmin mormonismin oppiin on lisätty jumala nimeltä Elohim, joka olikin näitä kahta luojajumalaa käskyttävä jumala. Elohim ilmestyi mormonismin näyttämölle siinä vaiheessa, kun Adam-jumalaopista luovuttiin.


      • Ei ole
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Eikö Adam olekaan siis vielä saanut jumaluuttaan? Miksi mormoninimimerkki Selkeää on valehdellut tässä asiassa?

        saanut vielä jumaluuttaan.


      • to..
        Ei ole kirjoitti:

        saanut vielä jumaluuttaan.

        Miten jumaluus voidaan antaa jollekin jota ei ole ollut, ehkä mormonit selittävät tämänkin?


      • Asioihin
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Jaa-a. Opettiko Jeesus moniavioisuutta, kielsi viinin nauttimisen, opetti tummaihoisten olevan kelvottomia pääsemään korotukseen (=mormonismin taivaaseen)? Opettiko Jeesus, että pitää käyttää taikamerkein varustettuja alusvaatteita? Kehottiko Jeesus nauttimaan vettä ja leipää muistokseen? Opettiko Jeesus kuolleiden kastamista, temppeliavioliittoja ja iankaikkista lisääntymistä selestisissä haaremeissa?

        Kaiken sen perusteella, mitä Jeesuksesta tiedetään, Hän ei opettanut mitään tällaista.

        perehtynyt nimim. to.. on sitä mieltä, ettei kristinuskon käsitys jumaluudesta ole yhdenmukainen Jeesuksen opetuksen kanssa.

        Kristityt eivät siis opeta Jeesuksen oppia, jos sitä eivät tee mormonitkaan. Molemmat menevät omilla tahoillaan metsään.

        Kääntäen, kristityiillä ja mormoneilla on yhtä suuri oikeus pitää Jeesusta oppi-isänään tai olla pitämättä. Mutta kumpikaan osapuoli ei voi vedota olevansa aito Jeesuksen opetusten seuraaja ja on siten juäävi arvioimaan toista.


      • Mormonit
        to.. kirjoitti:

        Miten jumaluus voidaan antaa jollekin jota ei ole ollut, ehkä mormonit selittävät tämänkin?

        uskovat niin. Uskonnoissa uskominen lienee ainakin toistaiseksi sallittu?


      • to..
        Mormonit kirjoitti:

        uskovat niin. Uskonnoissa uskominen lienee ainakin toistaiseksi sallittu?

        Eli mielikuvitushahmokin voi mormonismin oppien mukaan saada jumaluuden. Miten se on mahdollista?


      • Sivullinen.
        Asioihin kirjoitti:

        perehtynyt nimim. to.. on sitä mieltä, ettei kristinuskon käsitys jumaluudesta ole yhdenmukainen Jeesuksen opetuksen kanssa.

        Kristityt eivät siis opeta Jeesuksen oppia, jos sitä eivät tee mormonitkaan. Molemmat menevät omilla tahoillaan metsään.

        Kääntäen, kristityiillä ja mormoneilla on yhtä suuri oikeus pitää Jeesusta oppi-isänään tai olla pitämättä. Mutta kumpikaan osapuoli ei voi vedota olevansa aito Jeesuksen opetusten seuraaja ja on siten juäävi arvioimaan toista.

        Kristittyjen opetus poikkeaa Jeesuksen opetuksista siinä, että Jeesus ei ainakaan selvästi korottanut itseään Jumalaksi. Sen sijaan Smithin oppi polyteismeineen, taika-alusvaatteineen, luulihaklönttijumalineen ym. on kaukana Jeesuken opetuksista.


      • Sivullinen.
        to.. kirjoitti:

        Eli mielikuvitushahmokin voi mormonismin oppien mukaan saada jumaluuden. Miten se on mahdollista?

        Ehkäpä Joulupukkikin korotetaan Jumalaksi. Kyllä niin kiltti hahmo ansaitsee sen, vaikka ei olemassa olekaan;-)


      • Yhtä
        Sivullinen. kirjoitti:

        Kristittyjen opetus poikkeaa Jeesuksen opetuksista siinä, että Jeesus ei ainakaan selvästi korottanut itseään Jumalaksi. Sen sijaan Smithin oppi polyteismeineen, taika-alusvaatteineen, luulihaklönttijumalineen ym. on kaukana Jeesuken opetuksista.

        kaukana molemmat...


      • MItkä
        Sivullinen. kirjoitti:

        Ehkäpä Joulupukkikin korotetaan Jumalaksi. Kyllä niin kiltti hahmo ansaitsee sen, vaikka ei olemassa olekaan;-)

        ovat milestäsi Jumalaksi korottamisen perusvaatimukset.


      • Sivullinen.
        Yhtä kirjoitti:

        kaukana molemmat...

        Perustele!


      • Sivullinen.
        MItkä kirjoitti:

        ovat milestäsi Jumalaksi korottamisen perusvaatimukset.

        Ei niitä ole, koska Jumalaksi ei voi korottaa ketään muutoin kuin leikisti. Leikisti korottamisessa hyvyys luonnollisesti voi olla kriteeri. Siten esim. joulupukki täyttäisi kriteerit, mm. Smith, Young ja sikapiispa Snow eivät täyttäisi.


      • Ent. mormoni
        Ei ole kirjoitti:

        saanut vielä jumaluuttaan.

        Tapani1/Selkeää on ollut mormoni jo noin 55 vuotta. Veikkaan, että hän tuntee mormonismin opin sinua paremmin.

        On harmillista, että mormonismi on niin useaan otteeseen muuttunut ja oli jo perustamisvaiheessaan sekava uskonto. Tästä seuraa, että myös kirkossa saatava opetus on epäjohdonmukaista. Lisäksi jäsenet esittävät reippaasti omia käsityksiään tosiasioina, myös kirkon kokouksissa ja pyhäkoulussa.

        Olen sanonut jo aikaisemminkin, että jokaisella mormonilla on korviensa välissä yksityinen pieni mormonismi. Siellä on henkilökohtainen toiveiden tynnyri, jolla ei ole juuri mitään tekemistä kirkon todellisuuden kanssa. Omaa tynnyriä varjellaan kieltämällä kirkon historian virheet ja laittomuudet, Smithin täydellinen epäonnistuminen profeettana, opissa tapahtuneet sekoilut ja esimerkiksi Abrahamin kirjan paljastuminen Smithin sekoiluksi, vaikka se esitettiin käännöksenä.

        Sen sijaan yritetään nyppiä rusinat pullasta. Pulla on sosiaalinen kanssakäyminen toisten mormonien kanssa ja täysin epärealistinen kuvitelma itsestä muita parempana ja Jumalaksi pääsevänä ihmisenä. Sosiaalisia tarpeitaan tyydyttämään voi jokainen mielestäni luodaa innostavamman yhteisön kuin jonkin kirkon jäsenyys ja sen toimintaan osallistuminen. Sosiaalisten tarpeiden tyydyttämisen lisäksi en mitään muuta myönteistä antia mormonismisa näe.


      • Ent. mormoni
        Asioihin kirjoitti:

        perehtynyt nimim. to.. on sitä mieltä, ettei kristinuskon käsitys jumaluudesta ole yhdenmukainen Jeesuksen opetuksen kanssa.

        Kristityt eivät siis opeta Jeesuksen oppia, jos sitä eivät tee mormonitkaan. Molemmat menevät omilla tahoillaan metsään.

        Kääntäen, kristityiillä ja mormoneilla on yhtä suuri oikeus pitää Jeesusta oppi-isänään tai olla pitämättä. Mutta kumpikaan osapuoli ei voi vedota olevansa aito Jeesuksen opetusten seuraaja ja on siten juäävi arvioimaan toista.

        Kristuksen opetus on Vuorisarnassa. Vuorisaarnassa ei puhuta mitään korotukseen pääsemisestä ja sen edellytyksenä olevista alusvaatteista ja temppelitoimituksista.


      • Eikä
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Kristuksen opetus on Vuorisarnassa. Vuorisaarnassa ei puhuta mitään korotukseen pääsemisestä ja sen edellytyksenä olevista alusvaatteista ja temppelitoimituksista.

        myöskään opettanut kolmiyhteisestä Jumalasta. Ei kirkollisverosta, ei pappisseminaarista, ei luostarilaitoksesta, ei Raamatusta jne...


      • to..
        Eikä kirjoitti:

        myöskään opettanut kolmiyhteisestä Jumalasta. Ei kirkollisverosta, ei pappisseminaarista, ei luostarilaitoksesta, ei Raamatusta jne...

        Kyllä opetti niistä kirjoituksista joista myöhemmin tuli osa heprealaista Raamattua, luostarilaitos perustuu Paavalin opetukseen avioliitosta kieltäytymiseen ja myös Jeesuksen köyhyyttä painottavaan opetukseen. Krisittyjen ei ole pakko olla kirkkojen jäseniä,taivaspaikka ei siitä mene, kristityillä ei ole erityistä pappeutta mutta on virkoja eri tehtävien hoitoon.

        Uutta jumalaa Jeesuksen isäksi kristityt eivät sentään keksineet eivätkä muuttuneet polyteisteiksi


      • Ent. mormoni
        Eikä kirjoitti:

        myöskään opettanut kolmiyhteisestä Jumalasta. Ei kirkollisverosta, ei pappisseminaarista, ei luostarilaitoksesta, ei Raamatusta jne...

        Eikä Jeesus puhunut kertaakaan Elohim-nimisestä Taivaallisesta Isästään. Sen sijaan Jeesus rukoili Jahvea, joka on VT:n Jumala.

        Mormonit ovat tämänkin asian kääntäneet nurinkuriseksi ja väittävät Jeesuksen rukoilleen itseään - jeesus kuin rukoili juutalaisuuden ja kristinuskon Jumalaa Jahvea.


      • Selkeyttä
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Eikä Jeesus puhunut kertaakaan Elohim-nimisestä Taivaallisesta Isästään. Sen sijaan Jeesus rukoili Jahvea, joka on VT:n Jumala.

        Mormonit ovat tämänkin asian kääntäneet nurinkuriseksi ja väittävät Jeesuksen rukoilleen itseään - jeesus kuin rukoili juutalaisuuden ja kristinuskon Jumalaa Jahvea.

        Totuus ei ole sinussa vaan vääristelet. Kukaan ei ole väittänyt, että Jeesus rukoili itseään, vaan olen kysynyt RUKOILIKO JEESUS ITSEÄÄN? Näin siksi, että Jeesuksen rukous osoitti, etteivät Isä ja Jeesus ole yksi, kuten kolminaisuusopin mukaan esitetään. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat erillisiä olentoja, mikä ilmenee mm. tästä, joka tapahtui Jeesuksen kasteen yhteydessä:
        Luuk. 3:22
        ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt." [Matt. 3:17 ]

        Tässä olivat kaikki kolme samanaikaisesti ja ERILLISINÄ lässnä. Vastaava tapahtui kun Stefanus kivitettiin:
        Ap. t. 7:55
        Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Totuus ei ole sinussa vaan vääristelet. Kukaan ei ole väittänyt, että Jeesus rukoili itseään, vaan olen kysynyt RUKOILIKO JEESUS ITSEÄÄN? Näin siksi, että Jeesuksen rukous osoitti, etteivät Isä ja Jeesus ole yksi, kuten kolminaisuusopin mukaan esitetään. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat erillisiä olentoja, mikä ilmenee mm. tästä, joka tapahtui Jeesuksen kasteen yhteydessä:
        Luuk. 3:22
        ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt." [Matt. 3:17 ]

        Tässä olivat kaikki kolme samanaikaisesti ja ERILLISINÄ lässnä. Vastaava tapahtui kun Stefanus kivitettiin:
        Ap. t. 7:55
        Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]

        Eipä tietenkään, Jahve on ainoa jumala, niinhän Jeesuskin sanoi. Kuninkaatkin olivat Jahven oikealla puolella koska he olivat Jahven voideltuja, arvoasema osoitetaan noin.

        Kertoisitko jo koska Jahve uskontonne mukaan vaihtuu Kolobin tienoilla majaa pitävään ja ruumiilliseen elohimiin?


      • !!!
        Selkeyttä kirjoitti:

        Totuus ei ole sinussa vaan vääristelet. Kukaan ei ole väittänyt, että Jeesus rukoili itseään, vaan olen kysynyt RUKOILIKO JEESUS ITSEÄÄN? Näin siksi, että Jeesuksen rukous osoitti, etteivät Isä ja Jeesus ole yksi, kuten kolminaisuusopin mukaan esitetään. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat erillisiä olentoja, mikä ilmenee mm. tästä, joka tapahtui Jeesuksen kasteen yhteydessä:
        Luuk. 3:22
        ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt." [Matt. 3:17 ]

        Tässä olivat kaikki kolme samanaikaisesti ja ERILLISINÄ lässnä. Vastaava tapahtui kun Stefanus kivitettiin:
        Ap. t. 7:55
        Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]

        Tapani, jälleen kerran puutteellinen lause: "Näin siksi, että Jeesuksen rukous osoitti, etteivät Isä ja Jeesus ole yksi, kuten kolminaisuusopin mukaan esitetään.

        Yksi MIKÄ? Kolminaisuusoppi EI VÄITÄ, että He olisivat yksi persoona tai yksi olento.

        Oma oppisi polyteismeineen on sinulle niin kiusallinen, että sinun pitää yrittää siirtää huomio sivuun ja vääristellä kolminaisuusoppia voidaksesi hyökätä sitä vatsaan.


      • Selkeyttä
        !!! kirjoitti:

        Tapani, jälleen kerran puutteellinen lause: "Näin siksi, että Jeesuksen rukous osoitti, etteivät Isä ja Jeesus ole yksi, kuten kolminaisuusopin mukaan esitetään.

        Yksi MIKÄ? Kolminaisuusoppi EI VÄITÄ, että He olisivat yksi persoona tai yksi olento.

        Oma oppisi polyteismeineen on sinulle niin kiusallinen, että sinun pitää yrittää siirtää huomio sivuun ja vääristellä kolminaisuusoppia voidaksesi hyökätä sitä vatsaan.

        Kerro sinä mitä kolminaisuusopissa tarkoitetaan, kun sanotaanrikoisest tässä:

        Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.

        Sanotaan myös näin:
        Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.

        Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.

        Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton.

        Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön.

        Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön.

        Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.
        ---
        Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.

        Siis:
        Onko se selkeää, että sanotaan kunkin olevan Jumala ja heti perään, ettei ole kuitenkaan kuin yksi Jumala? - He ovat yksi jumaluus, mutta eivät yksi Jumala. Isä on ainoa Jumala, jota palvelemme Kristuksen nimessä ja Pyhässä Hengessä.


      • !!!
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kerro sinä mitä kolminaisuusopissa tarkoitetaan, kun sanotaanrikoisest tässä:

        Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.

        Sanotaan myös näin:
        Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.

        Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.

        Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton.

        Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön.

        Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön.

        Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.
        ---
        Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.

        Siis:
        Onko se selkeää, että sanotaan kunkin olevan Jumala ja heti perään, ettei ole kuitenkaan kuin yksi Jumala? - He ovat yksi jumaluus, mutta eivät yksi Jumala. Isä on ainoa Jumala, jota palvelemme Kristuksen nimessä ja Pyhässä Hengessä.

        Kerrankin Tapani sait sanottua kolminaisuusopin niin kuin se on. Se tosin johtui siitä, että otit suoran lainauksen...

        Sen myötä tuli myös vihdoin täydennys siihen, minkä jätät aina vaillinaiseksi ja olen joutunut kysymään sinulta: "Yksi MIKÄ?"

        Siis yksi JUMALA, ei yksi persoona, ei yksi olento ym.

        Olkoon kolminaisuusoppi miten hassu tahansa ja olkoon se miten väärässä tahansa, se määrittelee Jumalien lukumääräksi yksi.

        Teillä mormoneilla on monta Jumalaa, joten olette polytesitejä.


      • Selkeyttä
        !!! kirjoitti:

        Kerrankin Tapani sait sanottua kolminaisuusopin niin kuin se on. Se tosin johtui siitä, että otit suoran lainauksen...

        Sen myötä tuli myös vihdoin täydennys siihen, minkä jätät aina vaillinaiseksi ja olen joutunut kysymään sinulta: "Yksi MIKÄ?"

        Siis yksi JUMALA, ei yksi persoona, ei yksi olento ym.

        Olkoon kolminaisuusoppi miten hassu tahansa ja olkoon se miten väärässä tahansa, se määrittelee Jumalien lukumääräksi yksi.

        Teillä mormoneilla on monta Jumalaa, joten olette polytesitejä.

        Niin on kolminaisuusopinkin mukaan kolme Jumalaa: "Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, ..." Samoin MAP-kirkossa sanotaan kaikkia kolmea Jumalaksi erikseen, mutta selvitetään, että on kuitenkin vain yksi Jumala. Isä, jota rukoillaan ja jolle muut ovat alisteisia. Kolminaisuusoppi ei tätä tarkoita vaan siinä sanotaan jotain aivan mieletöntä.


      • !!!
        Selkeyttä kirjoitti:

        Niin on kolminaisuusopinkin mukaan kolme Jumalaa: "Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, ..." Samoin MAP-kirkossa sanotaan kaikkia kolmea Jumalaksi erikseen, mutta selvitetään, että on kuitenkin vain yksi Jumala. Isä, jota rukoillaan ja jolle muut ovat alisteisia. Kolminaisuusoppi ei tätä tarkoita vaan siinä sanotaan jotain aivan mieletöntä.

        Ei. Et ymmärrä, että seuraava lause korjaa sen väärinkäsityksen, joka tuosta voisi tulla! Jokainen on Jumala, mutta VAIN yhdessä.

        Alistussuhteet eivät vaikuta Jumalien lukumäärään millään tavalla, joten Smithin oppi on POLYTEISTINEN.


      • Ent. mormoni
        Selkeyttä kirjoitti:

        Totuus ei ole sinussa vaan vääristelet. Kukaan ei ole väittänyt, että Jeesus rukoili itseään, vaan olen kysynyt RUKOILIKO JEESUS ITSEÄÄN? Näin siksi, että Jeesuksen rukous osoitti, etteivät Isä ja Jeesus ole yksi, kuten kolminaisuusopin mukaan esitetään. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat erillisiä olentoja, mikä ilmenee mm. tästä, joka tapahtui Jeesuksen kasteen yhteydessä:
        Luuk. 3:22
        ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt." [Matt. 3:17 ]

        Tässä olivat kaikki kolme samanaikaisesti ja ERILLISINÄ lässnä. Vastaava tapahtui kun Stefanus kivitettiin:
        Ap. t. 7:55
        Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]

        Jeesus rukoili samaa Jumalaa, kuin muutkin juutalaiset, Hänet ympärileikattiin juutalaisessa temppelissä ja myöhemmin Hän kävi juutalaisessa synagogassa.

        Jeesus rukoili samaa Jumalaa, kuin juutalaisetkin, eli Jahvea.

        Mormonit taas väittävät, että Jeesus on sama kuin VT:n jahve, jolloin Jeesus olisikin koko ajan rukoillut itseään ja viimein ristillä antanut henkensä omiin käsiinsä.

        Mormonismi on sekasotkua alusta alkaen. Uskonnon jumalatkin ovat Smithin perustaman kirkon lyhyen elinkaaren aikana ehtineet vaihtua peräti 3 eri kertaa.


      • Ent. mormoni
        Eikä kirjoitti:

        myöskään opettanut kolmiyhteisestä Jumalasta. Ei kirkollisverosta, ei pappisseminaarista, ei luostarilaitoksesta, ei Raamatusta jne...

        Taas ollaan menossa sivuun aiheessa. Tässä keskusteluketjussa keskustellaan siitä, ovatko mormonit kristittyjä.

        Puhe ei ole siitä, millä tavalla kreikkalaiskatolinen, protestanttinen tai helluntailainen kristillisyys poikkeavat toisistaan.

        Kristityt uskovat YHTEEN Jumalaan. Kristityt eivät ole polyteistejä, kuten mormonit jotka uskovat moneen jumalaan ja mm. siihen että ADAM on jo JUMALA, koska on "jumaluutensa saanut".

        Mormonismissa on valgtavasti jumalia ja koko ajan tulee lisää, kun kelvollisimmista mormonimiehistä tulee myös itsestään haaremeitaan hallinnoivia uusia jumalia.


      • Selkeyttä
        !!! kirjoitti:

        Ei. Et ymmärrä, että seuraava lause korjaa sen väärinkäsityksen, joka tuosta voisi tulla! Jokainen on Jumala, mutta VAIN yhdessä.

        Alistussuhteet eivät vaikuta Jumalien lukumäärään millään tavalla, joten Smithin oppi on POLYTEISTINEN.

        Jopa on outo selitys: "Jokainen on Jumala, mutta VAIN yhdessä." Mitä se tarkoittaa? Athanasiuksen uskontunnustuksessa kutakin sanotaan Jumalaksi, mutta sitten perutaan.

        Tietenkin on näin: "Alistussuhteet eivät vaikuta Jumalien lukumäärään millään tavalla." Kukin Heistä on Jumala, koska He ovat jumaluuden jäseniä. Isä on suurin toisin kuin Athanasiuksen uskontunnustuksessa väitetään. Jeesus teki Isänsä tahdon.
        Näin sanotaan tuossa tunnustuksessa:
        "Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus."

        Tämä on vastoin sitä, mitä on Raamatussa:
        Joh. 13:16
        Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. [Matt. 10:24 ]
        Joh. 14:28
        Kuulittehan, mitä sanoin: minä menen pois, mutta tulen taas teidän luoksenne. Jos rakastaisitte minua, te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi


      • Selkeyttä
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Taas ollaan menossa sivuun aiheessa. Tässä keskusteluketjussa keskustellaan siitä, ovatko mormonit kristittyjä.

        Puhe ei ole siitä, millä tavalla kreikkalaiskatolinen, protestanttinen tai helluntailainen kristillisyys poikkeavat toisistaan.

        Kristityt uskovat YHTEEN Jumalaan. Kristityt eivät ole polyteistejä, kuten mormonit jotka uskovat moneen jumalaan ja mm. siihen että ADAM on jo JUMALA, koska on "jumaluutensa saanut".

        Mormonismissa on valgtavasti jumalia ja koko ajan tulee lisää, kun kelvollisimmista mormonimiehistä tulee myös itsestään haaremeitaan hallinnoivia uusia jumalia.

        Myös Raamatussa sanotaan ihmisiä jumaliksi. Näin siksi että olemme kaikki Taivaallisen Isämme henkilapsia. Jumala -sanaa käytetään Raamatussa kuin sukunimeä.
        Joh. 10:34
        Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]
        Tuo sanottiin tässä yhteydessä:
        29 Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä.
        30 Minä ja Isä olemme yhtä."
        31 Juutalaiset alkoivat taas kerätä kiviä kivittääkseen Jeesuksen.
        32 Jeesus sanoi heille: "Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?"
        33 Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen." [3. Moos. 24:16; Mark. 14:64; Joh. 5:18]
        34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]
        35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
        36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?
        37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
        38 Mutta jos teen, uskokaa tekojani, vaikka ette minua uskoisikaan. Silloin te opitte ymmärtämään, että Isä on minussa ja minä olen Isässä." [Joh. 14:10,11]
        39 Juutalaiset yrittivät taas ottaa Jeesuksen kiinni, mutta hän ei jäänyt heidän käsiinsä. [Joh. 7:30, Joh. 8:20]


      • !!!
        Selkeyttä kirjoitti:

        Jopa on outo selitys: "Jokainen on Jumala, mutta VAIN yhdessä." Mitä se tarkoittaa? Athanasiuksen uskontunnustuksessa kutakin sanotaan Jumalaksi, mutta sitten perutaan.

        Tietenkin on näin: "Alistussuhteet eivät vaikuta Jumalien lukumäärään millään tavalla." Kukin Heistä on Jumala, koska He ovat jumaluuden jäseniä. Isä on suurin toisin kuin Athanasiuksen uskontunnustuksessa väitetään. Jeesus teki Isänsä tahdon.
        Näin sanotaan tuossa tunnustuksessa:
        "Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus."

        Tämä on vastoin sitä, mitä on Raamatussa:
        Joh. 13:16
        Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. [Matt. 10:24 ]
        Joh. 14:28
        Kuulittehan, mitä sanoin: minä menen pois, mutta tulen taas teidän luoksenne. Jos rakastaisitte minua, te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi

        Ei siinä mitään peruta vaan TÄSMENNETÄÄN.

        Aivan. Alistussuhteet eivät vaikuta lukumäärään. Jos teillä on ylijumala ja pienempiä jumalia, olette POLYTEISTEJÄ!

        Persoonien JUMALUUS on yhteinen. Jumaluudessa samanarvoisia


      • Ent. mormoni
        Selkeyttä kirjoitti:

        Myös Raamatussa sanotaan ihmisiä jumaliksi. Näin siksi että olemme kaikki Taivaallisen Isämme henkilapsia. Jumala -sanaa käytetään Raamatussa kuin sukunimeä.
        Joh. 10:34
        Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]
        Tuo sanottiin tässä yhteydessä:
        29 Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä.
        30 Minä ja Isä olemme yhtä."
        31 Juutalaiset alkoivat taas kerätä kiviä kivittääkseen Jeesuksen.
        32 Jeesus sanoi heille: "Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?"
        33 Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen." [3. Moos. 24:16; Mark. 14:64; Joh. 5:18]
        34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]
        35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
        36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?
        37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
        38 Mutta jos teen, uskokaa tekojani, vaikka ette minua uskoisikaan. Silloin te opitte ymmärtämään, että Isä on minussa ja minä olen Isässä." [Joh. 14:10,11]
        39 Juutalaiset yrittivät taas ottaa Jeesuksen kiinni, mutta hän ei jäänyt heidän käsiinsä. [Joh. 7:30, Joh. 8:20]

        Raamatussa ei sanota, että ihmiset ovat jumalia tai että heistä joskus tulee jumalia.

        Raamatussa sanotaan, että ihmiset ovat Jumalan lapsia. Jeesus piti itseään Jumalan lapsena ja koska oli poika, sanoi itseään Jumalan Pojaksi.

        Jeesus ei itse missään vaiheessa sanonut olevansa Jumala.

        Jeesus piti isänään VT:n Jahvea.

        Elohim-nimistä jumalaa Jeesus ei palvellut tai rukoillut.


      • Raamatussa
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Raamatussa ei sanota, että ihmiset ovat jumalia tai että heistä joskus tulee jumalia.

        Raamatussa sanotaan, että ihmiset ovat Jumalan lapsia. Jeesus piti itseään Jumalan lapsena ja koska oli poika, sanoi itseään Jumalan Pojaksi.

        Jeesus ei itse missään vaiheessa sanonut olevansa Jumala.

        Jeesus piti isänään VT:n Jahvea.

        Elohim-nimistä jumalaa Jeesus ei palvellut tai rukoillut.

        ei myöskään kerrota tietokoneista, internetistä ja keskustelupalstoista.

        Niitä siis ei voi olla.


      • Sivullinen.
        Raamatussa kirjoitti:

        ei myöskään kerrota tietokoneista, internetistä ja keskustelupalstoista.

        Niitä siis ei voi olla.

        Mietipä veliseni ihan itse, että mikä argumentointivirhe tällä kertaa oli kyseessä...


      • Tarkoitatko
        Sivullinen. kirjoitti:

        Mietipä veliseni ihan itse, että mikä argumentointivirhe tällä kertaa oli kyseessä...

        Ent. mormonin Raamatuntulkintaa?


      • Sivullinen.
        Tarkoitatko kirjoitti:

        Ent. mormonin Raamatuntulkintaa?

        En.


      • to..
        Raamatussa kirjoitti:

        ei myöskään kerrota tietokoneista, internetistä ja keskustelupalstoista.

        Niitä siis ei voi olla.

        Raamatun pitää siis olla kommunikaatiotekniikan oppikirja elohim- jumalanpalvojien mielestä? Ruumiillinen jumala joka asuu jollain planeetalla kyllä tarvitseekin noita apuvälineita muuten hän on aika avuton.
        Millä tavoin hän muuten kommunikoi elävän profeettansa kanssa joka asuu tällä meidän planeetalla?


      • Ent. mormoni
        to.. kirjoitti:

        Eipä tietenkään, Jahve on ainoa jumala, niinhän Jeesuskin sanoi. Kuninkaatkin olivat Jahven oikealla puolella koska he olivat Jahven voideltuja, arvoasema osoitetaan noin.

        Kertoisitko jo koska Jahve uskontonne mukaan vaihtuu Kolobin tienoilla majaa pitävään ja ruumiilliseen elohimiin?

        Minäkin haluaisin tietää, koska mormonit ottivat pääjumalakseen Elohim-nimisen jumalan. Koko jäsenaikanani en kuullut kertaakaan tällaista jumalan nimeä.

        Tämän on täytynyt tapahtua vuoden 1976 jälkeen, jolloin mormonikirkon oppi Adam-jumalasta julistettiin virallisesti kirkossa harhaopiksi.


    • Hisi Tooppari

      Ai mut Nensku mä en ni maar koskahan vastustelis sun ehotuksii.

    • Hisi Tooppari

      Ni ja Hisi kylymmärtää kaik menopaasaus ja immenkalvoonkelmat eikhertsaa.

    • to..

      Jeesus oli ihminen totta kai hän ja Jahve ovat erillisiä ongelmahan syntyi siitä kun Jeesusta alettiin palvoa jumalana.
      Jos kristinuskossa uskottaisiin kolmeen jumalaan Jeesus ei olisi voinut olla messias koska messiaan valitsemisen lupaaja ja valitsija Jahve oli ilmoittanut että hän itse on ainoa jumala joka on, on ollut tai tulee olemaan. Eli Jahve valehteli itsestään, mutta lupaa kuitenkin Daavidin sukuisen messiaan?

      Israelin valinta liittyi siihen että Jahve on ainoa jumala, senhän todistajiksi Israelin oli valittu .Nyt ei siis ollut valintaakaan, eikä oikeastaan koskaan ollut koska sen edellytykset eivät koskaan olleet pitäneet paikkansa, vaan valinta oli tehty petosmielessä .Mikä messias tuosta valhevyyhdistä voi tulla? Ei ainakaan VT:n lupaama .

      • pakanauskoa

        Jep, alkukristillisyydessä oli niitä, jotka uskoivat Jeesuksen olevan Jumala ja sitten oli niitä, jotka uskoivat Jeesuksen olevan ihminen. Koska alkukristityt kuitenkin uskoivat herpealaiseen Raamattuun, jossa lukee selvästi ettei ole kuin yksi Jumala eikä muita tule, niin niille alkukristityille, jotka uskoivat Jeesuksen olleen Jumala tai jumalallista alkuperää se oli ongelma, että ovatko he oikeasti polyteistejä. Koska polyteismi oli jo kristillisyyden alusta asti mahdottomuus niin muotoiltiin kolminaisuusoppi, joka selittää Jumalan yhdeksi entiteetiksi, jolla on kolme ilmenemismuotoa. Kristinuskossa Jumala on mysteeri, jota ei koskaan voi ymmärtää ihmisen puutteellisella käsityskyvyllä.

        Mormonit taas ovat palanneet pakanoiden uskomuksiin, joissa jumalat ovat konkreettisia ja fyysisiä toimijoita, asustelevat jossain fyysisessä paikassa omine ongelmineen ja perheineen.


      • M.E.L.
        pakanauskoa kirjoitti:

        Jep, alkukristillisyydessä oli niitä, jotka uskoivat Jeesuksen olevan Jumala ja sitten oli niitä, jotka uskoivat Jeesuksen olevan ihminen. Koska alkukristityt kuitenkin uskoivat herpealaiseen Raamattuun, jossa lukee selvästi ettei ole kuin yksi Jumala eikä muita tule, niin niille alkukristityille, jotka uskoivat Jeesuksen olleen Jumala tai jumalallista alkuperää se oli ongelma, että ovatko he oikeasti polyteistejä. Koska polyteismi oli jo kristillisyyden alusta asti mahdottomuus niin muotoiltiin kolminaisuusoppi, joka selittää Jumalan yhdeksi entiteetiksi, jolla on kolme ilmenemismuotoa. Kristinuskossa Jumala on mysteeri, jota ei koskaan voi ymmärtää ihmisen puutteellisella käsityskyvyllä.

        Mormonit taas ovat palanneet pakanoiden uskomuksiin, joissa jumalat ovat konkreettisia ja fyysisiä toimijoita, asustelevat jossain fyysisessä paikassa omine ongelmineen ja perheineen.

        Minä en esimerkiksi usko Jeesuksen olleen Jumala vaan pelkkä ihminen.

        Aito historiallinen henkilö, hengellinen opettaja ja aikansa anarkisti.

        Siksi en väitäkään olevani kristitty koska en täytä kristityn määritelmää.

        Näin yksinkertaista se on! Miksi mormonit venkuloivat aivan päivänselvässä asiassa?


      • M.E.L.
        M.E.L. kirjoitti:

        Minä en esimerkiksi usko Jeesuksen olleen Jumala vaan pelkkä ihminen.

        Aito historiallinen henkilö, hengellinen opettaja ja aikansa anarkisti.

        Siksi en väitäkään olevani kristitty koska en täytä kristityn määritelmää.

        Näin yksinkertaista se on! Miksi mormonit venkuloivat aivan päivänselvässä asiassa?

        ...ja ei tämä tee Jeesuksen opetuksista ja historiallisesta merkityksestä yhtään vähämerkityksellisempää mutta mormoneille voin heittää tässä piikin että MINÄ olen mielipiteineni lähempänä alkukristillisyyttä kuin virallinen kristinusko Nikean kirkolliskokouksen jälkeen. :)

        Mormonit taas ovat valovuosien päässä kummastakin :-D


      • Näin on.
        M.E.L. kirjoitti:

        ...ja ei tämä tee Jeesuksen opetuksista ja historiallisesta merkityksestä yhtään vähämerkityksellisempää mutta mormoneille voin heittää tässä piikin että MINÄ olen mielipiteineni lähempänä alkukristillisyyttä kuin virallinen kristinusko Nikean kirkolliskokouksen jälkeen. :)

        Mormonit taas ovat valovuosien päässä kummastakin :-D

        Niin, aito Rappari ei saa Jeesusta Jumalana pitääkään. Sinänsä olen samaa mieltä. Lähinnä Johanneksen evankeliumista Jeesuksen kutsuminen Jumalaksi tuli, ei muilta evankelistoilta.


      • Ent. mormoni
        pakanauskoa kirjoitti:

        Jep, alkukristillisyydessä oli niitä, jotka uskoivat Jeesuksen olevan Jumala ja sitten oli niitä, jotka uskoivat Jeesuksen olevan ihminen. Koska alkukristityt kuitenkin uskoivat herpealaiseen Raamattuun, jossa lukee selvästi ettei ole kuin yksi Jumala eikä muita tule, niin niille alkukristityille, jotka uskoivat Jeesuksen olleen Jumala tai jumalallista alkuperää se oli ongelma, että ovatko he oikeasti polyteistejä. Koska polyteismi oli jo kristillisyyden alusta asti mahdottomuus niin muotoiltiin kolminaisuusoppi, joka selittää Jumalan yhdeksi entiteetiksi, jolla on kolme ilmenemismuotoa. Kristinuskossa Jumala on mysteeri, jota ei koskaan voi ymmärtää ihmisen puutteellisella käsityskyvyllä.

        Mormonit taas ovat palanneet pakanoiden uskomuksiin, joissa jumalat ovat konkreettisia ja fyysisiä toimijoita, asustelevat jossain fyysisessä paikassa omine ongelmineen ja perheineen.

        Asustelevat myös palvelijoineen. Mormonitemppelissä on sinetöity ainakin yksi henkilö tulevan mormoijumalan palvelijaksi ajaksi ja iankaikkisuudeksi.

        Eräs leski maksoi kymmenyksensä orjana. Orja palveli "profeetta" Brigham Youngin lisäksi myös toista korkea-arvoista mormonimiestä.


      • M.E.L.
        Näin on. kirjoitti:

        Niin, aito Rappari ei saa Jeesusta Jumalana pitääkään. Sinänsä olen samaa mieltä. Lähinnä Johanneksen evankeliumista Jeesuksen kutsuminen Jumalaksi tuli, ei muilta evankelistoilta.

        Väärin.

        Rappari tunnustaa uskovansa yhteen Jumalaan.

        Muulla ei ole mitään väliä.

        Joku uskoo Jeesukseen, toiset Muhammediin ja jotkut ei kumpaakaan.


      • M.E.L.
        Näin on. kirjoitti:

        Niin, aito Rappari ei saa Jeesusta Jumalana pitääkään. Sinänsä olen samaa mieltä. Lähinnä Johanneksen evankeliumista Jeesuksen kutsuminen Jumalaksi tuli, ei muilta evankelistoilta.

        Mitä näihin legendoihin tulee, niin suurin osa on juutalaisilta.
        Tietyissä liitännäisasteissa vasta siirrytään selkeästi kristinuskon puolelle.
        Mutta pääasia on usko YHTEEN Jumalaan. Jokainen uskoo tavallaan eikä kenenkään henkilökohtaista uskoa sorkita millään tavalla.


      • M.E.L.
        M.E.L. kirjoitti:

        Mitä näihin legendoihin tulee, niin suurin osa on juutalaisilta.
        Tietyissä liitännäisasteissa vasta siirrytään selkeästi kristinuskon puolelle.
        Mutta pääasia on usko YHTEEN Jumalaan. Jokainen uskoo tavallaan eikä kenenkään henkilökohtaista uskoa sorkita millään tavalla.

        Kyseessä ei ole jana vaan moneen eri suuntaan haarautuva puu.


      • Näin on.
        M.E.L. kirjoitti:

        Väärin.

        Rappari tunnustaa uskovansa yhteen Jumalaan.

        Muulla ei ole mitään väliä.

        Joku uskoo Jeesukseen, toiset Muhammediin ja jotkut ei kumpaakaan.

        Et ole tarpeeksi korkealla asteella, jotta asia olisi sinulle "paljastettu".


      • Ent. mormoni
        M.E.L. kirjoitti:

        Minä en esimerkiksi usko Jeesuksen olleen Jumala vaan pelkkä ihminen.

        Aito historiallinen henkilö, hengellinen opettaja ja aikansa anarkisti.

        Siksi en väitäkään olevani kristitty koska en täytä kristityn määritelmää.

        Näin yksinkertaista se on! Miksi mormonit venkuloivat aivan päivänselvässä asiassa?

        Jeesus itse ei pitänyt itseään Jumalana. Hän jopa kielsi sanomaasta itseään hyväksi, sillä vain Jumala on hyvä. Jeesuksen Jumala oli VT:n Jahve, jonka lähettämänä Messiaana hän piti itseään.


      • M.E.L.
        Näin on. kirjoitti:

        Et ole tarpeeksi korkealla asteella, jotta asia olisi sinulle "paljastettu".

        Sinä et siitä asiasta tiedä höykäsen pölähtämää, kunhan sössötät :)


      • Näin on.
        M.E.L. kirjoitti:

        Sinä et siitä asiasta tiedä höykäsen pölähtämää, kunhan sössötät :)

        Tiedän paljon enemmän kuin sinä alkeellisesta argumentointivirheestäsi huolimatta.


      • M.E.L.
        Näin on. kirjoitti:

        Tiedän paljon enemmän kuin sinä alkeellisesta argumentointivirheestäsi huolimatta.

        Read my lips: Paskanpuhuja.


      • Puhutko
        M.E.L. kirjoitti:

        Read my lips: Paskanpuhuja.

        itseksesi?

        Huulesiko muodostavat kaikki sanat, jotka tänne naputtelet?

        Outoa?


      • Näin on.
        M.E.L. kirjoitti:

        Read my lips: Paskanpuhuja.

        Jälleen argumentointivirhe.


      • M.E.L.
        Näin on. kirjoitti:

        Jälleen argumentointivirhe.

        Olisiko sinusta muuten kivaa olla moniavioisessa liitossa ikuisuuden panopuuna?


      • M.E.L.
        M.E.L. kirjoitti:

        Olisiko sinusta muuten kivaa olla moniavioisessa liitossa ikuisuuden panopuuna?

        Se lienee oletusarvona morkkupäänuppien geneettisessä prommauksessa?


      • M.E.L.
        Puhutko kirjoitti:

        itseksesi?

        Huulesiko muodostavat kaikki sanat, jotka tänne naputtelet?

        Outoa?

        Entä sinä?

        Maistuisiko sinulle ikuisuus morkkutaivaassa porsituskarsinassa yhtenä emakoista jota morkkukarju tulee aina tuikkaamaan tiineeksi kun edellisestä poikueesta on eroon päästy?


      • M.E.L.
        Puhutko kirjoitti:

        itseksesi?

        Huulesiko muodostavat kaikki sanat, jotka tänne naputtelet?

        Outoa?

        Varmaan nauttisit :-D


      • Ent. mormoni
        M.E.L. kirjoitti:

        Entä sinä?

        Maistuisiko sinulle ikuisuus morkkutaivaassa porsituskarsinassa yhtenä emakoista jota morkkukarju tulee aina tuikkaamaan tiineeksi kun edellisestä poikueesta on eroon päästy?

        Voishan se olla hauskakin näky sellainen suoro tanassa ympäriinsä röhkivä jumalaksi päässyt karju. Miksi aina pitää olla niin negatiivinen?


      • M.E.L.
        Puhutko kirjoitti:

        itseksesi?

        Huulesiko muodostavat kaikki sanat, jotka tänne naputtelet?

        Outoa?

        Varmaan nauttisit siitäkin että jos sinulla olisi simpsakka vaimo niin seurakuntasi piispa leikkaisi sukukalleutesi, naulaisi ne kirkon oveen ja veisi vaimosi ihan hyvää morkkuperinnettä noudattaen?

        Aivan varmasti olisit haltioissasi ja saisit siitä lämpimän totuuden tunnun.


      • M.E.L.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Voishan se olla hauskakin näky sellainen suoro tanassa ympäriinsä röhkivä jumalaksi päässyt karju. Miksi aina pitää olla niin negatiivinen?

        Ei mahda mitään mutta mormonien taivas tuo minulle mielikuvan porsitussikalasta. :)


      • Näin on.
        M.E.L. kirjoitti:

        Olisiko sinusta muuten kivaa olla moniavioisessa liitossa ikuisuuden panopuuna?

        Ei olisi. En sitä paisti usko sen paremmin mormonien kuin rappareidenkaan hölmöilyihin.


      • M.E.L.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Voishan se olla hauskakin näky sellainen suoro tanassa ympäriinsä röhkivä jumalaksi päässyt karju. Miksi aina pitää olla niin negatiivinen?

        "Kruik, kruik. Taas mä sain!!" :-D

        Mormoninaisen taivas ja Eldoraado, päivästä toiseen. Ikuisesti!


      • M.E.L.
        Näin on. kirjoitti:

        Ei olisi. En sitä paisti usko sen paremmin mormonien kuin rappareidenkaan hölmöilyihin.

        Paisti on hyvää mikäli on tehty hyvin!

        Olen kehittänyt paahtopaistin marinointitekniikkaa ja tulos on seuraava:

        Keitetään liemi samoista määristä ananasmehua ja punaviiniä maustettuna laakerinlehdillä, valkosipulilla, mustapippurilla ja kourallisella merisuolaa.

        Kaadetaan kiehuva liemi paistin päälle ja annetaan sen lillua siinä upoksissa kolmisen vuorokautta.

        Paistetaan 120 C kunnes paistin sisälämpötila tulee lähelle 60 C.

        Kääritään paisti folioon ja annetaan jäähtyä.

        Wunderschön! Ananaksessa on hyvin mielenkiintoisia entsyymejä kuten punaviinissäkin. Marinadi maistuu oudolta, paisti taivaalliselta!


      • M.E.L.
        M.E.L. kirjoitti:

        Paisti on hyvää mikäli on tehty hyvin!

        Olen kehittänyt paahtopaistin marinointitekniikkaa ja tulos on seuraava:

        Keitetään liemi samoista määristä ananasmehua ja punaviiniä maustettuna laakerinlehdillä, valkosipulilla, mustapippurilla ja kourallisella merisuolaa.

        Kaadetaan kiehuva liemi paistin päälle ja annetaan sen lillua siinä upoksissa kolmisen vuorokautta.

        Paistetaan 120 C kunnes paistin sisälämpötila tulee lähelle 60 C.

        Kääritään paisti folioon ja annetaan jäähtyä.

        Wunderschön! Ananaksessa on hyvin mielenkiintoisia entsyymejä kuten punaviinissäkin. Marinadi maistuu oudolta, paisti taivaalliselta!

        ...sopii myös erinomaisesti hevoselle ja hirvelle.


      • Ent. mormoni
        M.E.L. kirjoitti:

        Ei mahda mitään mutta mormonien taivas tuo minulle mielikuvan porsitussikalasta. :)

        Sika sopii oikein hyvin, koska sialla yhden eläinlääkäritutun kertoman mukaan on samanlainen orgasmi kuin ihmisellä. Sikojen seksi on hekumallista, naudoilla toimitus on arkinen pikapano.

        Kyllä tuoreella uudella jumalalla pitää olla nautintoa seksistä. Sehän kestää koko lopun ikuisuuden ajan! Jos näin ei olisikaan, selestinen kirkkaus ei täyttäisi puutteessa nuorempana kärvistelleen mormonikirkon perustajan fantasioita.


      • Ja taas.
        M.E.L. kirjoitti:

        "Kruik, kruik. Taas mä sain!!" :-D

        Mormoninaisen taivas ja Eldoraado, päivästä toiseen. Ikuisesti!

        Hullu toista taluttaa.


      • M.E.L.
        Ja taas. kirjoitti:

        Hullu toista taluttaa.

        Ehei, vaan sinua jälleen viedään kuin pässiä narussa :)

        Miten on, kaivatko ratsupiiskan ja itäsaksalaiset nahkasaappaat yksityisestä jemmastasi kun saat assosiaatiota ja visioita mormonien selestisestä porsituskarsinasta?

        Valitettavasti YouTubessa ei vielä ole tarpeisiisi soveltuvaa materiaalia matkapuhelimeesi ladattavaksi.

        Kruik kruik!!!


      • M.E.L.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Sika sopii oikein hyvin, koska sialla yhden eläinlääkäritutun kertoman mukaan on samanlainen orgasmi kuin ihmisellä. Sikojen seksi on hekumallista, naudoilla toimitus on arkinen pikapano.

        Kyllä tuoreella uudella jumalalla pitää olla nautintoa seksistä. Sehän kestää koko lopun ikuisuuden ajan! Jos näin ei olisikaan, selestinen kirkkaus ei täyttäisi puutteessa nuorempana kärvistelleen mormonikirkon perustajan fantasioita.

        Mutta pitänee olla myös selestiset haareminvaihtoviikot ja viagarat jos miljardin vuoden jälkeen innostus vähän lopahtaa :)

        Eikä sekään vielä auta kun kyseessä on ikuisuus.


      • M.E.L.
        Ja taas. kirjoitti:

        Hullu toista taluttaa.

        Ja muista että kaalimato vastaa sinun arkaluoneisiinkin kysymyksiisi.

        Kysy rohkeasti niin sinulle ehdotetaan tapaukseesi sopivimmat apuvälineet ja tuotteet.


      • M.E.L.
        Näin on. kirjoitti:

        Ei olisi. En sitä paisti usko sen paremmin mormonien kuin rappareidenkaan hölmöilyihin.

        Kukaan ei takuuvarmasti tule sinulle tuputtamaan mitään 'rappari-ideologiaa' :)

        Siitä voit olla täysin varma :-D

        Tervauta pelle munasi Turuus venemiehillä jos sellaisesta pidät. Toki mielestäni moinen harrastus on melko outo mutta on meitä moneen junaan ja kaikenlaisia hattivatteja tulisi edes sietää - niin vaikeaa kun se onkin!

        Surffaile vaan netissä ja löydä totuus vaikka mistä mielesi mukaan. :)

        Vapaamuurareista et tiedä yhtään mitään etkä ikinä tule oikeasti mitään tietämäänkään :-D Poskea voi tavallasi soittaa sydämensä kyllyydestä kuka tahansa kaltaisesi pöljä :-D

        So what? No problemos, amigo :)


      • Näin on.
        M.E.L. kirjoitti:

        Paisti on hyvää mikäli on tehty hyvin!

        Olen kehittänyt paahtopaistin marinointitekniikkaa ja tulos on seuraava:

        Keitetään liemi samoista määristä ananasmehua ja punaviiniä maustettuna laakerinlehdillä, valkosipulilla, mustapippurilla ja kourallisella merisuolaa.

        Kaadetaan kiehuva liemi paistin päälle ja annetaan sen lillua siinä upoksissa kolmisen vuorokautta.

        Paistetaan 120 C kunnes paistin sisälämpötila tulee lähelle 60 C.

        Kääritään paisti folioon ja annetaan jäähtyä.

        Wunderschön! Ananaksessa on hyvin mielenkiintoisia entsyymejä kuten punaviinissäkin. Marinadi maistuu oudolta, paisti taivaalliselta!

        Sorry. Piti olla sisäpaisti eikä sitä paisti.

        Mutta ei näppäilyvirheen pitäisi olla esteenä itse asian ymmärtämiseen.


      • Näin on.
        M.E.L. kirjoitti:

        Kukaan ei takuuvarmasti tule sinulle tuputtamaan mitään 'rappari-ideologiaa' :)

        Siitä voit olla täysin varma :-D

        Tervauta pelle munasi Turuus venemiehillä jos sellaisesta pidät. Toki mielestäni moinen harrastus on melko outo mutta on meitä moneen junaan ja kaikenlaisia hattivatteja tulisi edes sietää - niin vaikeaa kun se onkin!

        Surffaile vaan netissä ja löydä totuus vaikka mistä mielesi mukaan. :)

        Vapaamuurareista et tiedä yhtään mitään etkä ikinä tule oikeasti mitään tietämäänkään :-D Poskea voi tavallasi soittaa sydämensä kyllyydestä kuka tahansa kaltaisesi pöljä :-D

        So what? No problemos, amigo :)

        En ole väittänytkään, että rappareilla olisi sama markkinointistrategia kuin mormoneilla. Segmentointi on huomattavasti voimakkaampaa.

        Tiedän rappareista ja heidän touhuistaan paljon enemmän kuin sinä. Sinä olet sen varassa, mitä sinun asteellesi saa kertoa. Jos sinulle kerrotaan ylempien asteiden "salaisuuksia", tyrmäät ne mielessäsi.

        En sanoisi, että sinä et tiedä mitään. Sanon, että sinä et vielä tiedä tarpeeksi.


      • Mistä
        Näin on. kirjoitti:

        En ole väittänytkään, että rappareilla olisi sama markkinointistrategia kuin mormoneilla. Segmentointi on huomattavasti voimakkaampaa.

        Tiedän rappareista ja heidän touhuistaan paljon enemmän kuin sinä. Sinä olet sen varassa, mitä sinun asteellesi saa kertoa. Jos sinulle kerrotaan ylempien asteiden "salaisuuksia", tyrmäät ne mielessäsi.

        En sanoisi, että sinä et tiedä mitään. Sanon, että sinä et vielä tiedä tarpeeksi.

        olet saanut rappareiden sisäpiiritietoa?


      • Ent. mormoni
        Mistä kirjoitti:

        olet saanut rappareiden sisäpiiritietoa?

        Hän on itse korkea-asteinen vapaamuurari ja kovimman sisäpiirin yhdintä. Hän on se haiseva nöyhtäinen napa, jonka ympärillä koko maailma pyörii. :)


      • Onko näin.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Hän on itse korkea-asteinen vapaamuurari ja kovimman sisäpiirin yhdintä. Hän on se haiseva nöyhtäinen napa, jonka ympärillä koko maailma pyörii. :)

        Tunnetko hänet?


      • Ev.lut.
        M.E.L. kirjoitti:

        Mitä näihin legendoihin tulee, niin suurin osa on juutalaisilta.
        Tietyissä liitännäisasteissa vasta siirrytään selkeästi kristinuskon puolelle.
        Mutta pääasia on usko YHTEEN Jumalaan. Jokainen uskoo tavallaan eikä kenenkään henkilökohtaista uskoa sorkita millään tavalla.

        Mutta missä vaiheessa kerrotaan, että Saatana on rappareitten pää? Sinä et ehkä koskaan pääse sille asteelle, mutta tämä tieto on kyllä löydettävissä jos haluaa löytää.


      • Ent. mormoni
        M.E.L. kirjoitti:

        Varmaan nauttisit siitäkin että jos sinulla olisi simpsakka vaimo niin seurakuntasi piispa leikkaisi sukukalleutesi, naulaisi ne kirkon oveen ja veisi vaimosi ihan hyvää morkkuperinnettä noudattaen?

        Aivan varmasti olisit haltioissasi ja saisit siitä lämpimän totuuden tunnun.

        Vain kelvolliset mormoimiehet saavat olla moniavioisia. Vanhoina hyvinä kirkon alkuaikoina vain kirkon johtajat olivat moniavioisia. Johtajat päättivät siitä, ketkä ovat kelvollisia mormonimiehiä. Kuinka ollakaan, mormonijohtajat totesivat itse olevansa juuri näitä kelvollisia mormon imiehiä!

        Koska naisista oli Lännessä jo muutenkin valmiiksi pulaa, tämä johti siihen että sadat kelvottomat mormonimiehet joutuivat elämään koko elämänsä ilman sen yhdenkään vaimon lämmintä kättä. He eivät koskaan päässeet lähellekään sitä paikkaa, missä vesi ei milloinkaan jäädy.

        Sitä olen aina ihmetellyt, että mormonimiehistä jo alun alkaen oli yli 90% täysin kelvottomia miehiä. Mikä mahtaa olla suomalaisten mormonimiesten kelvollisuusprosentti? Onko miespolvi pojasta lainkaan parantunut?


      • Rappari.
        Ev.lut. kirjoitti:

        Mutta missä vaiheessa kerrotaan, että Saatana on rappareitten pää? Sinä et ehkä koskaan pääse sille asteelle, mutta tämä tieto on kyllä löydettävissä jos haluaa löytää.

        Lucifer on ainoa Jumala. Lucifer ei suinkaan ollut alunperin saatana, vaikka sille on myöhemmin sellainen merkitys amnnetukin.


      • Lucifer.
        Rappari. kirjoitti:

        Lucifer on ainoa Jumala. Lucifer ei suinkaan ollut alunperin saatana, vaikka sille on myöhemmin sellainen merkitys amnnetukin.

        Lucifer oli halusi ottaa itsekkäästi tekemisistään kunnian.

        Sinänsä on siis luontevaa, että rapparit pitävät Luciferia esikuvanaan.


      • Rappari.
        Lucifer. kirjoitti:

        Lucifer oli halusi ottaa itsekkäästi tekemisistään kunnian.

        Sinänsä on siis luontevaa, että rapparit pitävät Luciferia esikuvanaan.

        Kyse on vanhemmasta ilmiöstä (mm. zarathustralaisuus) kuin kristinuskosta, joka koki Luciferin kilpailijana ja antoi siksi huonon maineen.


      • Ent. mormoni
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Vain kelvolliset mormoimiehet saavat olla moniavioisia. Vanhoina hyvinä kirkon alkuaikoina vain kirkon johtajat olivat moniavioisia. Johtajat päättivät siitä, ketkä ovat kelvollisia mormonimiehiä. Kuinka ollakaan, mormonijohtajat totesivat itse olevansa juuri näitä kelvollisia mormon imiehiä!

        Koska naisista oli Lännessä jo muutenkin valmiiksi pulaa, tämä johti siihen että sadat kelvottomat mormonimiehet joutuivat elämään koko elämänsä ilman sen yhdenkään vaimon lämmintä kättä. He eivät koskaan päässeet lähellekään sitä paikkaa, missä vesi ei milloinkaan jäädy.

        Sitä olen aina ihmetellyt, että mormonimiehistä jo alun alkaen oli yli 90% täysin kelvottomia miehiä. Mikä mahtaa olla suomalaisten mormonimiesten kelvollisuusprosentti? Onko miespolvi pojasta lainkaan parantunut?

        Selestiseen pääsee mormonimiehistä alle 10%. Loput mormonimiehet kuohitaan ja heistä tulee uusien mormonijumalien palveluskuntaa.

        Vähemmän kelvollisten kuohittujen mormonimiesten vaimot menevät jakoon, sillä uusien jumalien haaremeissa alkaa valtaisa lisääntymisurakka. Urospuolisia mormoneja riittää yksi, mutta mormoninaaraita tarvitaan kymmenittäin yhtä urosta kohti.


      • Hienoa.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Selestiseen pääsee mormonimiehistä alle 10%. Loput mormonimiehet kuohitaan ja heistä tulee uusien mormonijumalien palveluskuntaa.

        Vähemmän kelvollisten kuohittujen mormonimiesten vaimot menevät jakoon, sillä uusien jumalien haaremeissa alkaa valtaisa lisääntymisurakka. Urospuolisia mormoneja riittää yksi, mutta mormoninaaraita tarvitaan kymmenittäin yhtä urosta kohti.

        Omassa ihannemaailmassasi on siis erilaisia ihmisryhmiä (suluissa arvokertoimesi):

        - naisia (1.0 )
        - miehiä (0.7 )
        - mormonikoiraita (0.0002 )
        - mormoninaaraita (0.000001 )

        Eikä erottelusta häivääkään.


    • Hisi Tooppari

      Mikssää flikka tykkäätghtommossi häntäheikkejfd ku mormmonit?

      Ne maar homostelekki siä prästitunneil ja mitäne muijakki touhhu siäl keskennä?

      Hisi ei petä jämptioni!

    • Hisi Tooppari

      Ja sää flikka etviä tiäräkkä, mut mää oon se sunki Jumala.

      Mää oon jo tehny sust sinetöinnin itteeni ja nykysest ukostas tehrähä eunuukki.

      Sulle o tääl tiilitalos huane ja punkka varattun ja mää orotan sua tänne henkilapsentekohon muutaman saran kolleekas kans.

      Tästkuule sun taivaas vaa aukeneepi!

      Pöksyt pois ja jumalaasiin toimihin. O nääs uus planeetta täytettävänä niimmeinaan ja säähä tottelet mua ja teet justihi mitä käske vaikka joskus kuarsaanki.

      Horioppia flikka!

      • Hisi Tooppari

        Niijuu, ja uus osoottees sitte onpi:

        Poste restante, Koolob.

        Iha vaa silt varalt et jokututtu haluu sua kortiilla muistaa.

        Tosi eisulo mittä aikaa preivei lukke ku sun pittä olla jatkuvast tiinneennä, synnyttä tai tulla tiinneheks.

        Soon sun osas sun omas taivahas!


      • Hisi Tooppari

        Pirät suuskii ja reites auki ni hyvi sul kulluu ikuisuus meirä morkkui taivaas.


      • Hisi Tooppari

        Mu hyvä flikka oot, uskolline kelvolline ja jaksat loppuuasti ni vakaumukses mukane taivas sua orottaapi. Hyväku jumalaas noi rakastat!

        Mu o meilläki säännöt:

        Pikkupesu o tärkee juttu nääs ja kuteet mitä mä käske ni saatat saara Jouluisin vaikka selestisen Luisvittunin käsiväsky ja uuret garmentit lahjaks.


      • M.E.L.

        Niin :)

        Mikäli maailmassa on yhtään oikeudenmukaisuutta niin toki sydämestäni toivon että kunnon mormoninaiset saavuttavat rankalla elämäntyöllään sen lopullisen tavoitteen jonka eteen ovat koko elämänsä raataneet :)

        Itse en kyllä TODELLAKAAN moiseen tähtäisi! Taitaa jopa Talibanien naisilla olla paremmat oltavat kuin kelvollisilla mormoninaisilla 'taivaassaan'.

        Uskomatonta, mielestäni!


      • Uskomatontapa
        M.E.L. kirjoitti:

        Niin :)

        Mikäli maailmassa on yhtään oikeudenmukaisuutta niin toki sydämestäni toivon että kunnon mormoninaiset saavuttavat rankalla elämäntyöllään sen lopullisen tavoitteen jonka eteen ovat koko elämänsä raataneet :)

        Itse en kyllä TODELLAKAAN moiseen tähtäisi! Taitaa jopa Talibanien naisilla olla paremmat oltavat kuin kelvollisilla mormoninaisilla 'taivaassaan'.

        Uskomatonta, mielestäni!

        hyvinkin. Mutta tarinathan ovatkin asiaa tuntemattomien ei-mormonien kynästä. Ei niitä tarvitse uskoakaan.


      • !!!
        Uskomatontapa kirjoitti:

        hyvinkin. Mutta tarinathan ovatkin asiaa tuntemattomien ei-mormonien kynästä. Ei niitä tarvitse uskoakaan.

        Kyllä ne ovat "profeettojenne" kynistä.


      • Onko?
        !!! kirjoitti:

        Kyllä ne ovat "profeettojenne" kynistä.

        Onko Hisi Tooppari joku profeetta?


      • Hisi Tooppari
        Onko? kirjoitti:

        Onko Hisi Tooppari joku profeetta?

        Hisi o teijä mormoonie ihkaoma Jumaala.

        Ny te saatta suoraa ilmootusta ja innootusta!


      • Nimim.
        Hisi Tooppari kirjoitti:

        Hisi o teijä mormoonie ihkaoma Jumaala.

        Ny te saatta suoraa ilmootusta ja innootusta!

        Uskomatontapa lienee innokkaimpia ei-mormoni -kannattajiasi.


      • Hisi Tooppari
        Nimim. kirjoitti:

        Uskomatontapa lienee innokkaimpia ei-mormoni -kannattajiasi.

        Hisi tiätää sut.

        Uskos ja uskollisuutes o heikko ekkä uskko elävvä jumali ja jotta hyä sua puhuttelis. Sää uskko vaa joku pyrokraatti. Sää viä hijja su kymmenysmaksu!

        Kyäkkipiian virkka sulle tääl pukkatta!


      • Ent. mormoni
        M.E.L. kirjoitti:

        Niin :)

        Mikäli maailmassa on yhtään oikeudenmukaisuutta niin toki sydämestäni toivon että kunnon mormoninaiset saavuttavat rankalla elämäntyöllään sen lopullisen tavoitteen jonka eteen ovat koko elämänsä raataneet :)

        Itse en kyllä TODELLAKAAN moiseen tähtäisi! Taitaa jopa Talibanien naisilla olla paremmat oltavat kuin kelvollisilla mormoninaisilla 'taivaassaan'.

        Uskomatonta, mielestäni!

        Apuyhdistyksen tunnus on mehiläispesä. Jokainen mormoninainen tähtää mehiläiskuningattaren tilaan. Työläiset tuovat pesään hunajaa ja rakentavat vahakennoja. Mehiläiskuningatar ei tee mitään muuta kuin munii, munii, munii, munii...

        Kuolema armahtaa aikanaan mehiäiskuningattaren, mutta moniavioinen mormoninainen munii, munii, munii ikuisuuden ajan ja vielä ikuisuuden ja kolmannen ikuisuuden, sillä ikuisuus ei lopu koskaan.

        Voiko siellä edes itse riistää henkeään? Ei voi, sillä kuolemaa ei enää ole!

        Moemonirt ovat menossa pahimpaan mahdolliseen kuviteltavissa olevaan helevettiin ja vielä maksavat 10 % tuloistaan joutuakseen tähän tilaan.

        (P.S. Onneksi mormonismin opetukset on puppua, olkaatte huoleti.)


    • M.E.L.

      Alas flikka jo tulsiält tänne hommiis!

      Tartte sut ja moni muu morkkuemakko selestisse porsituskarsinna, tiinneheksi hetsillään.

      Muutte kusse henkilapsurakka!

      • M.E.L.

        Hauskaa :)

        Todella.


      • M.E.L.

        Toki mormonien jumalkäsitys sekä ymmärrys korotuksenjälkeisestä elämästä on varsin riemukas! :-P

        Puhutaan toki aiheesta lisää!


      • M.E.L.

        Ainoastaan moniavioinen kelvollinen mormonimies pääsee korotukseen ja tuottaa hallitsemaansa maailmaan henkilapsia vaimojensa kanssa.

        Mormoniprofeettojen mukaan suuresta osasta mormonimiehiä tehdään eunukkeja jotta heidän vaimonsa pääsisivät parempaan 'hoitoon'.

        Parodian asiakysymykset olivat täysin mormoniprofeettojen oppien mukaisia eikä omaa keksintöäni.

        Aika outoa että yksikään nainen haluaisi olla mormoni.


      • Ent. mormoni
        M.E.L. kirjoitti:

        Ainoastaan moniavioinen kelvollinen mormonimies pääsee korotukseen ja tuottaa hallitsemaansa maailmaan henkilapsia vaimojensa kanssa.

        Mormoniprofeettojen mukaan suuresta osasta mormonimiehiä tehdään eunukkeja jotta heidän vaimonsa pääsisivät parempaan 'hoitoon'.

        Parodian asiakysymykset olivat täysin mormoniprofeettojen oppien mukaisia eikä omaa keksintöäni.

        Aika outoa että yksikään nainen haluaisi olla mormoni.

        Kyllä. Profeetta Brigham Youngin mukaan eunukkeja tulee olemaan tuhansittain, kun (mormonismin, Adam-) jumalan lait ovat täydessä voimassaan.

        Muuten tietysti moniavioisuus olisikin matemaattisesti mahdotonta. Sadalta tuhannelta eunukilta riittää jo noin 100.000 naista jaeltavaksi kelvollisille mormonimiehille jalkavaimoiksi, mikäli olivat avioituneita miehiä.

        Luultavasti tämä eunukkien määrä ei riitä. Esimerkiksi Brigham Youngilla oli 55 "vaimoa".


      • Teette
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Kyllä. Profeetta Brigham Youngin mukaan eunukkeja tulee olemaan tuhansittain, kun (mormonismin, Adam-) jumalan lait ovat täydessä voimassaan.

        Muuten tietysti moniavioisuus olisikin matemaattisesti mahdotonta. Sadalta tuhannelta eunukilta riittää jo noin 100.000 naista jaeltavaksi kelvollisille mormonimiehille jalkavaimoiksi, mikäli olivat avioituneita miehiä.

        Luultavasti tämä eunukkien määrä ei riitä. Esimerkiksi Brigham Youngilla oli 55 "vaimoa".

        eunukeista toinen toistanne kompaten kehäpäätelmiä yksi toisensa perään.

        Mahtaa uuden opin keksiminen olla hauskaa.


      • Ent. mormoni
        Teette kirjoitti:

        eunukeista toinen toistanne kompaten kehäpäätelmiä yksi toisensa perään.

        Mahtaa uuden opin keksiminen olla hauskaa.

        Eunukit eivät ole kuuluneet minkään muun tuntemani uskonnon oppiin kuin mormonismiin.

        Mormonismissa uskotaan, että vain kelvolliset mormonimiehet savat haaremin selestisessä kirrkkaudessa. Vähemmän kelvolliset mormonimiehet pääsevät hekin selestiseen kirkkauteen, mutta eunukeiksi kuohittuina eivätkä korkeimmalle asteelle, jolla enentymistä (= lisääntymistä) ainoastaan tapahtuu.


      • Ethän
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Eunukit eivät ole kuuluneet minkään muun tuntemani uskonnon oppiin kuin mormonismiin.

        Mormonismissa uskotaan, että vain kelvolliset mormonimiehet savat haaremin selestisessä kirrkkaudessa. Vähemmän kelvolliset mormonimiehet pääsevät hekin selestiseen kirkkauteen, mutta eunukeiksi kuohittuina eivätkä korkeimmalle asteelle, jolla enentymistä (= lisääntymistä) ainoastaan tapahtuu.

        sinä tunne mormonismiakaan, vaikka niin väität. Sekoilet toistuvasti omien haaveidesi ja arkitodellisuuden välillä.


      • ???
        Ethän kirjoitti:

        sinä tunne mormonismiakaan, vaikka niin väität. Sekoilet toistuvasti omien haaveidesi ja arkitodellisuuden välillä.

        Etkö veliseni ole lukenut profeettanne opetuksia?


      • Eihän
        ??? kirjoitti:

        Etkö veliseni ole lukenut profeettanne opetuksia?

        ent. mormoni ole profeettamme vaikka hän kovasti haluasikin määritellä, kuinka, miten ja mihin mormonien tulisi uskoa.


      • Ent. mormoni
        Ethän kirjoitti:

        sinä tunne mormonismiakaan, vaikka niin väität. Sekoilet toistuvasti omien haaveidesi ja arkitodellisuuden välillä.

        Eikö olekin niin, että ne mormonimiehet jotka ovat tyrinneet kisällinäytteensä maan päällä kuohitaan automaattisesti?

        Jos mormonimies on saanut Elohimin lähettämiä henkilapsia kasvatettavakseen ja hän on kuumentanut ja takonut saamansa raaka-aineet täysin pskaksi niin että niistä on tullut Ent. mormonin kaltaisia surkeita tekeleitä, pallit silpaistaan pois jo portilla.


      • Ehkä siellä
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Eikö olekin niin, että ne mormonimiehet jotka ovat tyrinneet kisällinäytteensä maan päällä kuohitaan automaattisesti?

        Jos mormonimies on saanut Elohimin lähettämiä henkilapsia kasvatettavakseen ja hän on kuumentanut ja takonut saamansa raaka-aineet täysin pskaksi niin että niistä on tullut Ent. mormonin kaltaisia surkeita tekeleitä, pallit silpaistaan pois jo portilla.

        mihin sinä olet menossa.


      • Ent. mormoni
        Ehkä siellä kirjoitti:

        mihin sinä olet menossa.

        Onko sinne mihin minä menen kuolemani jälkeen tulossa paljokin mormoneja? Olen siis arvannut oikein, profeetanvikaa nääs.


        Alle kolmessa metrissä tavataan!

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Haudankaivaja


      • Ehkä
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Onko sinne mihin minä menen kuolemani jälkeen tulossa paljokin mormoneja? Olen siis arvannut oikein, profeetanvikaa nääs.


        Alle kolmessa metrissä tavataan!

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Haudankaivaja

        kuvittelit, että tarkoitin helvettiä. En suinkaan, vaan tarkoitin sitä taivaskäsitystä, jota kohti olet matkalla. Onko siellä paljon mormoneja, sen pystyt sinä ennustamaan. Ent. mormonit ovat todennäköisempiä kanssamatkustajiasi.


      • ???
        Eihän kirjoitti:

        ent. mormoni ole profeettamme vaikka hän kovasti haluasikin määritellä, kuinka, miten ja mihin mormonien tulisi uskoa.

        Et siis halua taaskaan vastata. Tiedät varsin hyvin, keitä profeetoilla tarkoitin, vaikka sana pitäisikin laittaa lainausmerkkeihin. Olettaa ainakin voisi, että mormonit uskoisivat profeettojensa opetuksiin.


      • Sivullinen.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Eikö olekin niin, että ne mormonimiehet jotka ovat tyrinneet kisällinäytteensä maan päällä kuohitaan automaattisesti?

        Jos mormonimies on saanut Elohimin lähettämiä henkilapsia kasvatettavakseen ja hän on kuumentanut ja takonut saamansa raaka-aineet täysin pskaksi niin että niistä on tullut Ent. mormonin kaltaisia surkeita tekeleitä, pallit silpaistaan pois jo portilla.

        Voi Tapani-parkaa!


      • Ent. mormoni
        Ehkä kirjoitti:

        kuvittelit, että tarkoitin helvettiä. En suinkaan, vaan tarkoitin sitä taivaskäsitystä, jota kohti olet matkalla. Onko siellä paljon mormoneja, sen pystyt sinä ennustamaan. Ent. mormonit ovat todennäköisempiä kanssamatkustajiasi.

        En ole matkalla kohti mitään taivaskäsitystä. Minä elän jo nyt iankaikkista elämää.


      • Päättyykö se
        Ent. mormoni kirjoitti:

        En ole matkalla kohti mitään taivaskäsitystä. Minä elän jo nyt iankaikkista elämää.

        kuolemaan, alle kolmen metrin syvyyteen. Vai jatkuuko se matoina, jotka pistelevät lihaksesi kierrätysketjuun.


      • Ent. mormoni
        Päättyykö se kirjoitti:

        kuolemaan, alle kolmen metrin syvyyteen. Vai jatkuuko se matoina, jotka pistelevät lihaksesi kierrätysketjuun.

        Jaa-a. Koska iankaikkisuus päättyy ja mihin ääretön loppuu, tätä sopii ihmispoloisen miettiä, mikäli aivokapasiteetti riittää. Minun aivokapasiteettini ei riitä antamaan vastausta.


      • Ent. mormoni
        Päättyykö se kirjoitti:

        kuolemaan, alle kolmen metrin syvyyteen. Vai jatkuuko se matoina, jotka pistelevät lihaksesi kierrätysketjuun.

        Jumalalle kiitos, materia menee kiertoon.

        Täällä olisi kamalan näköistä, jos kaikki ihmisten ja eläinten raadot ja vanhuuttaan kaatuneet puut rötköttäisivät pitkin poikin tantereita.

        Dinosaurukset ja mammutit sekä sapelihammastiikerit olisivat pinon pohjalla. Ja entäs sitten suuret merinisäkkäät ja kalat siihen päälle? Yhtä lillinkiä olisivat meretkin.

        Kaiken Hän on kauniisti tehnyt ajallansa ja myös ihmisen osan säätänyt.


    • Hisi Tooppari

      Nenskulainen

    • Mormoonit kääntykää!

      Mormoonit on Kadotuksen lapsija,eivät Jumalan,eikä heillä oman uskon kanssa ole mitään yhteyttä Pelastajaan Jeesukseen Kristukseen puhuvat ja jakavat huuhaa kirjallisuutta,jotka joutasi Helvetin tuleen poltettavaksi, joka menee siihen joukkoon on mieleltään eksyksissä ja seuraa vailla,mutta Jeesus ei etsi sellasija vaan niitä jotka haluaa pelastua ja tehdä Jumalan tahdon ja kerran tulla Jumalan valtakuntaan onnellisena ja kiitosmielin Jeesukselle,että sain löytää Vapahtajan ja Pelastuksen ! Ari

      • Kysyn vain.

        Pelastua miltä?


      • Katsos.
        Kysyn vain. kirjoitti:

        Pelastua miltä?

        Me mormonit olemme menossa sinun ja muiden ateistien kanssa helvettiin. Sieltä Ari yrittää pelastaa ainakin mormoneja, teille ateisteille asetettavista ehdoista en tiedä.


      • Kysyn vain.
        Katsos. kirjoitti:

        Me mormonit olemme menossa sinun ja muiden ateistien kanssa helvettiin. Sieltä Ari yrittää pelastaa ainakin mormoneja, teille ateisteille asetettavista ehdoista en tiedä.

        No meidän täytyy sitten keksiä itse itsellemme uusi taivas. Ai niin, teillä mormoneilla se jo on (korotus). Meiltä ateisteilta se puuttuu...


      • Ei kun
        Kysyn vain. kirjoitti:

        No meidän täytyy sitten keksiä itse itsellemme uusi taivas. Ai niin, teillä mormoneilla se jo on (korotus). Meiltä ateisteilta se puuttuu...

        keksimään vain. Varmaan se on paikka, jossa ei tarvitse kuunnella uskovaisten höpötyksiä.


      • Kysyn vain.
        Ei kun kirjoitti:

        keksimään vain. Varmaan se on paikka, jossa ei tarvitse kuunnella uskovaisten höpötyksiä.

        Mutta sehän on suurta huvia. Varsinkin mormonien höpötykset. Haluan samaan paikkaan sinun kanssasi.Niin miksipäs ei mormonien korotukseen? Minulle haaremi, sinä eunukiksi vartioimaan sitä.


      • Entä jos,
        Kysyn vain. kirjoitti:

        Mutta sehän on suurta huvia. Varsinkin mormonien höpötykset. Haluan samaan paikkaan sinun kanssasi.Niin miksipäs ei mormonien korotukseen? Minulle haaremi, sinä eunukiksi vartioimaan sitä.

        meneekin toisin päin? Viihtyisitkö?


      • Kysyn vain.
        Entä jos, kirjoitti:

        meneekin toisin päin? Viihtyisitkö?

        Ei se mene toisin päin, joten sillä on turha spekuloida. Eunukkeja kuitenkin tarvitaan, joten se tulee olemaan sinun osasi. Ei Joseph Smith voi sinulle parempaa osaa antaa, koska et ole sitä ansainnut.


    • Kääntykää Jeesukseen

      Mormoonit ja Jehovat on Saatanan synagoogaa,puhutaan Jeesuksesta Kristuksesta,mutta hän ei ole teissä,eikä hän tunne teitä !
      Varokaa teille käy huonosti,jos ette ota vastaan Jeesusta Kristusta ja Raamatun käskyjä Oikeaa Kastetta, vielä on Armon aika vielä on pelastuksen päivä teillekkin !
      Voi kun Paholainen on sokaisut teidät,ette tiedä minne olette matkalla!
      Minä Uskallan sanoa totuuden minne joudutte HELVETTIIN IKIAJOIKSI LUSIFERIN JOUKKOJEN KANSSA,TAJUATTEKO? Ari

      • Homma kuntoon

        Anna ammattilaisten hoitaa lääkityksesi kohdalleen, jooko?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe