kiertäjäkalvosin tulehdus?

inhottavavaiva

Mulla ollut viikon verran oikea käsi voimaton ja ei nouse kuin aivan vähän sivulle ja eteen, alkaa olla päivittäiset hommat kovin vaikeita saati sitten työssä. Buranaa olen syönyt ja kylmäpussia pitänyt, yhtään ei ole paremmaksi tullut..voiko vielä odottaa että paranee itsestään vai pitääkö mennä lääkäriin? Onko parempi koittaa venytellä sitä vai antaa olla levossa niin paljon kuin mahdollista?

10

1716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fysioterapiaako

      Kannattaa heti mennä lääkäriin. Sieltä saa fysikaaliseen lähetteen. Jos on pelkästään olkapään virheasennosta kiinni fysikaalisessa saadaan hoidettua. Mitä pitempään odottaa voi aiheutua jo varioita kiertäjäkalvosimeen ja sitten vaiva on jo pysyvä.

    • Pikasesti lekuriin

      Mene pikaisesti lääkäriin ettei mene pahemmaksi. Itsellä oli aikanaan ja jäi vika pysyväksi. No sekin oli työpikkalääkärin moka kun vaan pisteli kortisonipiikkejä ja ei antanut saikkua. Lopulta se tulehtu niin pahoin että olin melkein vuoden pois töistä ja senjälkeen yritin takas mutta aina vaan kipeyty ja sit lopulta sain kenkää kun työnantaja ei voinut tarjota "helpompaa"hommaa". Ja voin sanoa että kipu oli helvettiä vuoden-ajan..

      • inhottavavaiva

        Tänään kävin lääkärillä ku käsi ei toimi yhtään, diagnosoi justiin kiertäjäkalvosinoireyhtymän johon sain vkon sairasloman ja kortisonipiikin olkaan ja volttaren tabletteja..toivottavasti alkaa auttaan vaikka aluksi sano että kipu voi huomenna olla viä karmeempi. Ei tääkään kiva ole ettei saa ees vaatetta itte päällensä, hiuksia pestyä itse yms :(


      • Anonyymi

        Kortisoni piikkejä ei ole pakko ottaa


    • kroonikko

      Itse menin heti lekuriin n 10 v sitten, käsi ei noussut lainkaan kyljestä. Hoidettiin lääkkeillä ja piikeillä jne..... muutaman vuoden päästä sama tilanne ja sen koommin käsi ei ole noussut sivusuuntaan kuin vaakatasoon. Mitään tehtävissä;(

      • apapap

        Eipä ole maanantain kortisonista ollut mitään apua...käsi ei edelleenkään liiku sivulle tai eteen...mitähän nyt...huomennako tilaan taas uuden päivystys ajan...mitähän sitten...työ hoitotyötä ja maanantaina pitäisi mennä ellei lääkäri jatka s-lomaa...ihan järkyttävä vaiva :-(


      • N 53v.
        apapap kirjoitti:

        Eipä ole maanantain kortisonista ollut mitään apua...käsi ei edelleenkään liiku sivulle tai eteen...mitähän nyt...huomennako tilaan taas uuden päivystys ajan...mitähän sitten...työ hoitotyötä ja maanantaina pitäisi mennä ellei lääkäri jatka s-lomaa...ihan järkyttävä vaiva :-(

        Minulla vasen olkapää/käsivarsi kipuillut alkuvuodesta lähtien, raskasta fyysistä työtä teen, sen lisäksi toukokuusta lähtien on vasen puoli niskasta ollut kipeä ja jäykän tuntuinen.

        Odottelin, josko ajastaan vaivat menis ohi, mutta kun näin ei käynyt, tilasin ajan terv.keskuslääkärille, ajan sinne sain 22.10.(Kuukausi siitä, kun ajan varaukseen soitin)
        Kivut kuitenkin pahenivat enkä enää voinut töitä tehdä, niin menin päivystykseen, josta sain sairaslomaa muutaman päivän.

        No eihän se käsi siitä miksikään tullut, joten lisää saikkua ja odottelemaan sitä alkuper. aikaa, jossa sitten tutkittaisiin paremmin.
        Sinne sitten menin, ja lääkäri tutki ja paneutui asiaan oikein hyvin, kiertäjäkalvosinoireyhtymää epäili sekä niska-olkavarsioireyhtymää myös.

        Sairasl. kuukausi lisää, tulehduskipulääkekuri (2 vkoa) ja lähete fys.terapeutille, jossa muutamalla käyntikerralla hierottiin jumeja yläselästä, hartia-niskaseudulta sekä käsivarsista pois.

        Venytysohjeet sain ja kehoitus ryhdin parantamiseen. Päivittäin olen venytellyt ja sauvajumppaillut, alkuun tuntuikin, että alkaa käsi paranemaan, mutta ei, kipeemmäks vaan nyt tullut ja leposärky tullut takaisin, mikä oli jo välillä poissa.

        Seur. lääkäriaika on 21.11. Jos käsi ym silloinkin viel näin kipee, aion pyytää kuvausta, josta lääkäri tosin jo mainitsikin, mutta ei sitten kuitenkaan siihen vielä määrännyt.

        Ei tarvii kyl töihin vielä palata, kauppakassinkin kantaminen lähes mahdotonta, onneks kyseessä vasen käsi, etten ihan avuton ole..


    • Hei!

      Olkapäävaivasi kuulostaa todella kivuliaalta ja hankalalta! Kuvaamasi oireet sopivat kyllä hyvin kiertäjäkalvosinoireyhtymään, joten siitä todennäköisesti on kyse. Paitsi lääkärin tutkimuksella, vaivaa voidaan tutkia myös ottamalla röntgenkuva ja/tai ultraäänitutkimus olkapäästä. Myös magneettikuvausta tai olkapään tähystystutkimusta käytetään hankalissa tapauksissa.

      Hoito pitää räätälöidä kunkin potilaan tilanteen mukaan. Lepoa ja kivuliaiden liikkeiden välttämistä sekä kylmähoitoa suositellaan kaikille (kuten oletkin jo tehnyt). Tarvittaessa lääkäri voi kirjoittaa reseptillä tulehduskipulääkkeitä kuurina (vähentävät ärtymysreaktiota olkanivelessä) tai pistää olkaniveleen kortisonia tulehduksen rauhoittamiseksi. Varsinkin pitkittyneissä tilanteissa myös fysioterapialla on aivan keskeinen merkitys tilanteen korjaamisessa. Halutessasi voit lukea tarkemmin kiertäjäkalvosinoireyhtymän oireista, tutkimuksista ja hoidosta esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/kiertajakalvosinoireyhtyma

      Nopeaa paranemista toivotellen:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

    • Mulla on kroonisena kiertäjäkalvosintulehdus oikeassa olkapäässä. Vaivaa suurin piirtein kerran vuodessa jolloin kipu yltyy kovaksi eikä käsi nouse enää. Se on yks kortisonipiikki oikeaan kohtaan laitettuna ja apu löytyy välittömästi.

    • Heliodorus

      Olisikohan tämä kiertäjäkalvon tuledusta?

      Nyt on 25.12.2014. Eilen 24.12. varhain aamupäivällä tuntui kipua olkapäässä ja ennenkaikkea jäykkyyttä. En saanut kunnolla nostettua oikeaa käsivartta ylös. Em.oireet pahenivat iltaa kohden ja ilmaantui lievää kuumetta. Otin yhden Burana 400 tabletin ja kävin nukkumaan. Aamulla kuume oli pois ja mutta mutta olkapää oireert jatkuivat, mutta lievenpänä. Päivän mittaan olkapääoireet pahenivat ja T-paidan pukeminen oli lievästi tuskaista. Kävin apteekista ostamassa Felden geeliä, jota hieroin apinan raivolla oikeeseen olkapäähän ja otin buranan. toimenpiteistä ei ollut mainittavaa apua. Klo. 18:00 hieroin taas feldeniä ja otin Buranaa mutta ei apua ja lisäksi lievä kuumekin (37,5) ilmaantui. En ole revitellyt lainkaa tai tehnyt vääriä liikkeitä. Tosin olen koko syksyn tehnyt tietokoneella ja piirotabletilla töitä.

      kysynkin, jos joku tietäisi, mistä tämä yhtäkkinen vaiva tulee ja liittyykö tämä "iltakuumeilu" kiertäjäkalvon tulehdukseen?

      terveisin ki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe