Mitä tuoretta syötte?

00lina

Tarkoitus olisi laihtua ja keventää ruokavaliota, mutta mitä ihmettä syöden?


En oikeastaan pidä kasviksista. Päivänkin vanhan salaattikulhon pohjaneste inhottaa. Vaikeata on myös löytää mitään mikä olisi kunnolla kypsää. Jos ostaa valmiiksipakattuja, on monesti yli puolet pilaantuneita. Parhaimman näköiset ovat aina raakoja, kuin juureksia.

Laadukkainta ja edullisinta olen löytänyt erään saksalaisen kappaketjun laareista. Muiden tiskit näillä leveyspiireillä ovat täynnä sijoille sopivaa, näiden ruokatottumuksia kuitenkaan väheksymättä.

26

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...++...

      Porkkanoita, punajuuria, kaalia, parsakaalia ym. ym. itse valmistaen. En koskaan osta valmissalaatteja. Välillä pussi sekavihanneksia mikrossa.
      Ananasta, raekaalia.
      Välillä viikko laihdutussoppaa.
      "mikä olisi kunnolla kypsää" kypsä salaatti, vai mitä ihmetta.
      Laihtumisestakin on hyviä kokemuksia, suurin saavutus -30 kg.

      MInulla on parhaiten nyt auttanut pullat karenssiin.

      • 00lina

        Miten valmistat käyttämäsi vaihannekset? Miten niistä voi saada maukkaita ilman kermaa ja voita?


      • ...++...
        00lina kirjoitti:

        Miten valmistat käyttämäsi vaihannekset? Miten niistä voi saada maukkaita ilman kermaa ja voita?

        Keittämällä, uunissa. Uunissa lohkotettu valkokaali, ihan muutama tilkkanen rypsiöljyä niskaan.
        Keittämällä porkkanat, kaalit.
        Unohdin tomaatit ja kurkut, mutta jokainen ne muistaa muutenkin.

        Sisua, jokainen teitää, miten laihtua, mutta sisua pussiin! Onnea!


      • simrah
        00lina kirjoitti:

        Miten valmistat käyttämäsi vaihannekset? Miten niistä voi saada maukkaita ilman kermaa ja voita?

        Mä teen aika usein tällasen salaatin tosi isoon kattilaan josta riittää kolme annosta reilua - Keitän pakastevihanneksia, sekaan reilusti valkosipulia ja kevätsipulia, sitten toiseen kattilaan pilkon riittävän pieniks kotimaista tuorekurkkua ja revin sinne amerikansalaattia, usein laitan mukaan fetajuustoa ja kivettömiä oliiveja, jos haluu varsinaisen ruokasalaatin niin sitten esim kanaa tai kalaa sinne, ja puolitetut viinirypäleet piristää kans kokonaismakua; kastikkeeksi laitan yleensä mandariiniamehua ja neitsytoliiviöljyä.
        Säilyy hyvin niin että seuraavan päivän lounaalla ei oo mitenkään vetistä; jos vatsa kestää niin salaatin voi korvata ohueks raastetulla valkokaalilla. Myös parsakaali sopii joukkoon.

        ---------

        Mutta ihan vaan jos keitän vihanneksia, eile keitin parsakaalia - maustoin sen kevät- ja valkosipulilla, vähän pan-suolaa ja mustapippuria, sitten kun se on kypsää eli pian, niin sekaan vähän voita, mutta jos sitä ei haluu käyttää niin maukas esim yrteillä maustettu oliiviöljy (Rainbowlla on edullinen espanjalainen ) ja päälle voi ripotella etnisissä kaupoissa myytävää sumak-jauhetta. Ja parmesanjuustoa.


    • Alter ego

      Miksi ruokavalion keventämisen pitäisi aina tarkoittaa kasvisruokia, jotka yleensä aiheuttavat monillekin lihomista. Vaikket kasvisruokiasi rasvassa ja kermassa valmistaisikaan, ei ne riitä ravinnonlähteeksi esim. miehille eikä fyysistä työtä tai raskasta liikuntaa harrastaville naisillekaan. Kasvien vähäiset protskut eivät riitä. Paitsi ehkä joidenkin sienien, ne löytää kotimaastakin joko itse poimien, kasvattaen (herkkusieniähän kasvatetaan nykyään paljonkin Suomessa) tai vain ostaen.

      Kala ja äyriäiset ovat myös kevyttä ruokaa, protskut ja omega 3:t tulee hienosti jopa säilykekaloista.
      Kananliha on kevyeksi luokiteltua myös.
      Mutta... Nykyään siat ja nautakarja syövät niin tarkoin tutkittua ruokaa ja etenkin siat ovat niin vähärasvaisiksi laihdutettuja ettei niistä ole enää kunnon joulukinkuiksikaan. Pahuksen kuivaa lihaa jota yritetään erilaisin maustein saada maukkaaksi mutta pahasti metsään menty.

      Kyllä sinä laihdut ihan kala- ja liharuuallakin, ilman että kasvissyöjäksi ryhdyt, kunhan syöt kohtuudella kaikkea. Sokeri se pahin on, jätä se pois.

      • ---

        Hello, samoilla mielipiteillä kevyestä ruuasta, eli kompataan.

        Mulla oli kakarana paha ylipaino-ongelma. Olin siis läski. Periaatteessa söin kyllä ihan terveellisesti, mutta liikaa. No, muutaman kerran laihdutin, siis rajusti. Mutta jäi siitä loppujenlopuksi kohtuullinen tulos. painoa voi olla nytkin muutamat kilot liikaa, mutta käsitykseni mukaan olen kohtuukunnossa, pikkasen ylipainoinen, mutta ei pahasti.


      • ...
        --- kirjoitti:

        Hello, samoilla mielipiteillä kevyestä ruuasta, eli kompataan.

        Mulla oli kakarana paha ylipaino-ongelma. Olin siis läski. Periaatteessa söin kyllä ihan terveellisesti, mutta liikaa. No, muutaman kerran laihdutin, siis rajusti. Mutta jäi siitä loppujenlopuksi kohtuullinen tulos. painoa voi olla nytkin muutamat kilot liikaa, mutta käsitykseni mukaan olen kohtuukunnossa, pikkasen ylipainoinen, mutta ei pahasti.

        En voi käsittää, puolet viestistä ei tullut perille. Taitaa suolessa olla jokin uus filtteröinti sydeemi päällä.

        Mun kirjoituksessa siis oli tarkoitus sanoa, että kaikkea kohtuudella, saa sitä syödä läskiäkin aina joskus. Ihminen moniruokainen elukka, voi syödä heinää tai syödä pottua, tahi kuollutta kalaa.

        =DW=


    • Hyviä viestejä & vinkkejä on sulle jo tullut, jos haluat jatkaa tuota syödä sitä mitä syöt, vähän lisätä ylläolevien ruokapaletista.. pienennä annokset niin että juuri ja juuri lähtee nälkä, lisää liikuntaa.

      Mutta sä voisit myös laihdutuksessa hyödyntää sen, että et pidä kasviksista. Kun, mietis mihin tilanteeseen sun nykyinen kerma-voi-ruokavalio on sut pistänyt? Aivan, laihikselle. Joten jos alat syömään ruokaa mistä et pidä, pääset irti siitä ajatuksesta että ruoka on itsensä hemmottelua, palkkio ja ehkä lohtukin. Pääset irti suhteesta ruokaan, ja saat uuden suhteen siihen, terveellisemmän. Että syödään koska pitää saada keholle hyviä rakennuspaloja joilla jaksat ja pysyt terveenä. Ja samalla laihdut koska et tykkää siitä :))

      Se on palkitsevaakin. Kun puhdistaa lautasensa ylimääräisestä rasvasta ja aromivahvenneista, ja tuo sinne salaattia ja kasviksia, makunystyrätkin puhdistuu. Kun vähän kiusaa itseään nälällä ja niukalla ruokavaliolla, maistuu ihan perusaineetkin taivaalliselle, omppukin on kuin karkkia. Ei sun tarvi kitua kuin viikko ja olet jo siinä. Omenataivaassa.

      Ensin sun täytyy varmaan ottaa uusi asenne ruokaan. Salaatti ON ihan vietävän hyvää, mutta joudut tietysti menemään vähän useammin kauppaan, ja pitämään siitä vähän huolta jääkaapissa. Ei sitä voi jättää lojumaan. Kauppojen pakaste-altaista löytyy myös vaikka mitä, sekoituksia, kaaleja, papuja.

      Tässä yksi mun lemppari-reseptejä. Pieniä pinaattilehtiä, päälle sulatettuja (huom. ei kuummennettuja) pakasteherneitä ja fetajuustoa murennettuna. Kastikkeeksi tilkka oliiviöljyä ja sitruuna ripoteltu päälle, ja hiukan suolaa. Namnam.

      • Alter ego

        Vain sen verran puutun sun tekstiin kun melkein murheellisena näin taas syyllistettävän kermaa ja voita :(
        Kun sokeritasapaino on jatkuvasti kohoamaan päin, on pakko alkaa VHH:lle jos haluaa selvitä ilman diabetesta. Olen omaksunut Antti Heikkilän opit jo vuosia sitten ja sain sokerit 5,6 tasoon, kokonaiskolestrolit 3,4 ja bmi oli viimeksi mitattuna 19. Söin aiemmin paljon värikkäitä vihanneksia ja hedelmiä, päivittäin jotain näistä seuraavista kuten ruisleipää, hapankorppua, näkkäriä, aamut aloitin kaurapuurolla, munat jäi kokonaan syömättä ja rypsiöljy ruuanlaitossa sekä Mini Lätta niminen margariini leiville. Ja huono olo senkuin paheni.
        Totaalimuutos pekonin, munien, aiemmin kertoimieni ruokien pariin paransi mm. näköäni (silmien sumeus häiritsi ja hämärällä oli todella vaikeaa ajaa), ja sitten tietysti nuo muut terveysvaikutukset. Kovin pullea en ole koskaan ollut mutta entisestäkin hoikistunut. Kahvini on kaupan vahvinta ja siinä on aina kermaa. Voita käytän paistamiseen, leivänsyönti erityäin harvinaista.
        Mutta, kaikille se ei kuulemma sovi, ovat sellaisia hiilarihiiriä joiden on pakko saada sokerit. Minut se vie surman suuhun nopeasti.


      • Alter ego kirjoitti:

        Vain sen verran puutun sun tekstiin kun melkein murheellisena näin taas syyllistettävän kermaa ja voita :(
        Kun sokeritasapaino on jatkuvasti kohoamaan päin, on pakko alkaa VHH:lle jos haluaa selvitä ilman diabetesta. Olen omaksunut Antti Heikkilän opit jo vuosia sitten ja sain sokerit 5,6 tasoon, kokonaiskolestrolit 3,4 ja bmi oli viimeksi mitattuna 19. Söin aiemmin paljon värikkäitä vihanneksia ja hedelmiä, päivittäin jotain näistä seuraavista kuten ruisleipää, hapankorppua, näkkäriä, aamut aloitin kaurapuurolla, munat jäi kokonaan syömättä ja rypsiöljy ruuanlaitossa sekä Mini Lätta niminen margariini leiville. Ja huono olo senkuin paheni.
        Totaalimuutos pekonin, munien, aiemmin kertoimieni ruokien pariin paransi mm. näköäni (silmien sumeus häiritsi ja hämärällä oli todella vaikeaa ajaa), ja sitten tietysti nuo muut terveysvaikutukset. Kovin pullea en ole koskaan ollut mutta entisestäkin hoikistunut. Kahvini on kaupan vahvinta ja siinä on aina kermaa. Voita käytän paistamiseen, leivänsyönti erityäin harvinaista.
        Mutta, kaikille se ei kuulemma sovi, ovat sellaisia hiilarihiiriä joiden on pakko saada sokerit. Minut se vie surman suuhun nopeasti.

        A.e., ei mulla ole mitään voita tai kermaa vastaan, vaikka varmaan tuota mun viestiä aloittajalle voi nopeasti tulkita niin. Keho tarvitsee rasvaa, ja ehkä varsinkin jos bmi on 19 :) Mutta ehkä sä missasit pointtini... tai ehkä en kirjoittanut sen tarpeeksi selkeästi. Kai sitä voi laihduttaa myös sillä että syö voita ja kermaa, mutta pääseekö silloin vanhoista tavoistaan eroon, tässä tapauksessa niiden käyttö oli kuitenkin riistäytynyt käsistä.


      • zucchero

        "Kun, mietis mihin tilanteeseen sun nykyinen kerma-voi-ruokavalio on sut pistänyt?"

        Tuskinpa se kerma ja voi on lihottanu - veikkaan että lihomisen syynä on ollu pitsat, kalja, pullat, jäätelöt ja tällaset.

        Sokeri ja hiilarit pois, alkaa meinaan tapahtua nopeesti.


      • zucchero kirjoitti:

        "Kun, mietis mihin tilanteeseen sun nykyinen kerma-voi-ruokavalio on sut pistänyt?"

        Tuskinpa se kerma ja voi on lihottanu - veikkaan että lihomisen syynä on ollu pitsat, kalja, pullat, jäätelöt ja tällaset.

        Sokeri ja hiilarit pois, alkaa meinaan tapahtua nopeesti.

        Jos ihan tarkkoja ollaan, niin veikkaan että liikasyönti yleensäkin lihottaa. Kyllä pullan tai kaljan tai pizzaakin voi syödä silloin tällöin lihoamatta, samoin kuin kermaa ja voitakin.

        Jos ottaa hiilarit pois saadaan ketoositilaa, sitäkö sä tarkoitit? Sitä voi käyttää dietin boostaukseen niin sanotusti, mutta se ei ole tarkoitus että sillä laihdutetaan.

        Pikkasen alkaa tympiä. Sori vaan. Syökää vaan rasvaa ja voita, mutta koettakaa ottaa huomioon että tässä ketjussa vastasin ihmiselle joka haluaa laihduttaa - eli ilmeisesti on ylipainoinen. Mutta tuputtakaa vaan voita ja kermaa hänelle, saa nopeammin jonkun kohtauksen sydän tai sappikohtauksen jotta ymmärtää jos ruuan ja painonsa kanssa leikitään, leikitään samalla terveydellä. Mehän ei tiedä missä kunnossa hänen kehonsa on. Ja kun aloittaa dieettiä, jokainen 100 gramman painonpudotus on tervetullut, se on suurin motivoija kun alkaa tapahtua! Joten minusta kerma ja voi ei kuulu tähän keskusteluun. Jos keskustellaan siitä että voiko niitä normaalipainoinen ihminen syödä, niin asia on aivan eri.

        Hiilareista on tullut joku kirosana, mutta tosiasia on, että se on terveellisin kehon polttoaine. Jos ruoka perustuu proteiineihin, tai ruokavaliossa on liikaa rasvaa, jokin muu kohta kehossa alkaa pettää. Jokainen varmaan tietääkin että sokeri (ja muuten makeutusaineetkin) ovat pahasta, tarvii tuskin aikuiselle painonhallinnasta kiinnostavalle edes mainita.


      • blue sky
        hmp.f kirjoitti:

        Jos ihan tarkkoja ollaan, niin veikkaan että liikasyönti yleensäkin lihottaa. Kyllä pullan tai kaljan tai pizzaakin voi syödä silloin tällöin lihoamatta, samoin kuin kermaa ja voitakin.

        Jos ottaa hiilarit pois saadaan ketoositilaa, sitäkö sä tarkoitit? Sitä voi käyttää dietin boostaukseen niin sanotusti, mutta se ei ole tarkoitus että sillä laihdutetaan.

        Pikkasen alkaa tympiä. Sori vaan. Syökää vaan rasvaa ja voita, mutta koettakaa ottaa huomioon että tässä ketjussa vastasin ihmiselle joka haluaa laihduttaa - eli ilmeisesti on ylipainoinen. Mutta tuputtakaa vaan voita ja kermaa hänelle, saa nopeammin jonkun kohtauksen sydän tai sappikohtauksen jotta ymmärtää jos ruuan ja painonsa kanssa leikitään, leikitään samalla terveydellä. Mehän ei tiedä missä kunnossa hänen kehonsa on. Ja kun aloittaa dieettiä, jokainen 100 gramman painonpudotus on tervetullut, se on suurin motivoija kun alkaa tapahtua! Joten minusta kerma ja voi ei kuulu tähän keskusteluun. Jos keskustellaan siitä että voiko niitä normaalipainoinen ihminen syödä, niin asia on aivan eri.

        Hiilareista on tullut joku kirosana, mutta tosiasia on, että se on terveellisin kehon polttoaine. Jos ruoka perustuu proteiineihin, tai ruokavaliossa on liikaa rasvaa, jokin muu kohta kehossa alkaa pettää. Jokainen varmaan tietääkin että sokeri (ja muuten makeutusaineetkin) ovat pahasta, tarvii tuskin aikuiselle painonhallinnasta kiinnostavalle edes mainita.

        hmp.f:lle:

        Kyllä mä olen ainakin huomannut että nimenomaan leipä, pasta, perunat, kaikki sokeripitoiset tuotteet lihottaa. Tietenkin myös liikasyöminen mutta kuka sellasta nyt yleensäkään on ehdottamassa ?

        Se näkemys jossa kulutetaan enemmän kun syödään ja syödään ihan mitä vaan, eli pianonvartijoiden Suomeen lanseeraama, on tuskallinen koska se tarkottaa että ihminen on päivittäin aina hiukan nälissään sen johdosta - eli pitkällä tähtäimellä onnistuu harvoilta.

        Vähähiilihydraattisessa dieetissa syödään huomattavasti vähemmän leipää ja muita viljahiilihydraatteja, samaten selkeesti sokeripitoset tuotteet jätetään pois, niitähän ihminen ei tarvitse erityisesti. Mutta täytyy muistaa että myös esim ruisleipä muodostaa elimistössä sokeria, yleensäkin leipä on elimistölle aika hyödytöntä sahajauhoa, hyvin vähän ravintoaineita.

        Mitä voihin tulee niin siinä on erinomainen rasvahappokoostumus, ja parhaiden ympäri maailmaa viime vuosina tehtyjen tutkimusten mukaan ei mitenkään vaarallista sydämelle tai millekään muullekaan, paljon omega-3-happoja, paremmassa suhteessa ku esim rypsiöljyssä. Rypsiöljyssä on aivan liikaa omega-6-happoja jotka mitätöi ne omega-3t siinä.

        Mutta ei tossa vhh:ssa esim proteiineja syödä enemmän ku ns. virallisterveellisessä, samat määrät suositellaan.
        Ja mitä hiilihydraatteihin ja kuituihin tulee, niin niitä on erinomaisessa muodossa vihanneksissa ! Eli vihannesten ja marjojen syöntiä kannattaa lisätä, toimii vatsa ja ne on hyväks koko elimistölle. Vihannekset ei myöskään turvota samalla tavalla ku leivän mussuttaminen.

        Jos ei halua syödä voita, suosittelen kylmäpuristettuä neitsytoliiviöljyä ja paistamiseen kylmäpuristettua neitsytkookosöljyä, joka on todella erinomainen elintarvike.

        Lihaa ei tarvitse syödä lainkaan jos ei huvita, kala käy yhtä hyvin.
        Hyvälaatusta rasvaa on myös esim avokadoissa, pähkinöissä, manteleissa.

        Itse olen tykännyt myös kvinoasta ja tattarista, nämähän ei ole varsinaisia viljaryynejä vaan proteiinipitoisia, voi käyttää monipuolisesti.

        Itse kokeilin monenlaista dieettiä ja sitten tämä vhh sai aikaseks todella iisin ja helpon painonpudotuksen ilman näläntunnetta ja sillä aion jatkaa. Myös verensokeri ja kolesteroli aleni.

        Mutta jos ylipainoiset haluaa ähkiä sen iänikuisen ruisleipänsä ja hikijumpan kanssa niin siitä vaan.


      • blue sky kirjoitti:

        hmp.f:lle:

        Kyllä mä olen ainakin huomannut että nimenomaan leipä, pasta, perunat, kaikki sokeripitoiset tuotteet lihottaa. Tietenkin myös liikasyöminen mutta kuka sellasta nyt yleensäkään on ehdottamassa ?

        Se näkemys jossa kulutetaan enemmän kun syödään ja syödään ihan mitä vaan, eli pianonvartijoiden Suomeen lanseeraama, on tuskallinen koska se tarkottaa että ihminen on päivittäin aina hiukan nälissään sen johdosta - eli pitkällä tähtäimellä onnistuu harvoilta.

        Vähähiilihydraattisessa dieetissa syödään huomattavasti vähemmän leipää ja muita viljahiilihydraatteja, samaten selkeesti sokeripitoset tuotteet jätetään pois, niitähän ihminen ei tarvitse erityisesti. Mutta täytyy muistaa että myös esim ruisleipä muodostaa elimistössä sokeria, yleensäkin leipä on elimistölle aika hyödytöntä sahajauhoa, hyvin vähän ravintoaineita.

        Mitä voihin tulee niin siinä on erinomainen rasvahappokoostumus, ja parhaiden ympäri maailmaa viime vuosina tehtyjen tutkimusten mukaan ei mitenkään vaarallista sydämelle tai millekään muullekaan, paljon omega-3-happoja, paremmassa suhteessa ku esim rypsiöljyssä. Rypsiöljyssä on aivan liikaa omega-6-happoja jotka mitätöi ne omega-3t siinä.

        Mutta ei tossa vhh:ssa esim proteiineja syödä enemmän ku ns. virallisterveellisessä, samat määrät suositellaan.
        Ja mitä hiilihydraatteihin ja kuituihin tulee, niin niitä on erinomaisessa muodossa vihanneksissa ! Eli vihannesten ja marjojen syöntiä kannattaa lisätä, toimii vatsa ja ne on hyväks koko elimistölle. Vihannekset ei myöskään turvota samalla tavalla ku leivän mussuttaminen.

        Jos ei halua syödä voita, suosittelen kylmäpuristettuä neitsytoliiviöljyä ja paistamiseen kylmäpuristettua neitsytkookosöljyä, joka on todella erinomainen elintarvike.

        Lihaa ei tarvitse syödä lainkaan jos ei huvita, kala käy yhtä hyvin.
        Hyvälaatusta rasvaa on myös esim avokadoissa, pähkinöissä, manteleissa.

        Itse olen tykännyt myös kvinoasta ja tattarista, nämähän ei ole varsinaisia viljaryynejä vaan proteiinipitoisia, voi käyttää monipuolisesti.

        Itse kokeilin monenlaista dieettiä ja sitten tämä vhh sai aikaseks todella iisin ja helpon painonpudotuksen ilman näläntunnetta ja sillä aion jatkaa. Myös verensokeri ja kolesteroli aleni.

        Mutta jos ylipainoiset haluaa ähkiä sen iänikuisen ruisleipänsä ja hikijumpan kanssa niin siitä vaan.

        Huomenta Sinitaivas :)

        Ekaksi, hienoa etttä olet löytänyt sellaisen dieetin joka sinulle sopii. En minä nähnyt kovinkaan suurta eroa meidän teksteissä. Pikkasen häiritsee mua kaikenlaiset dieetit, koska ne vain hämmentää. Just niin kuin vhh. Vähähiilihydraattinen dieetti. Onhan se täynnä hiilareita. Siitä on vaan riisuttu ne pahat sokerit ja valkoinen jauho. Joskus näillä oikein hifistellään, kielletään sitä ja tätä, tai tietyt yhdistelmät on out. Nuo voi sopia jollekin ja toisaalta hämmentää toista. Varsinkin aloittelijaa.

        Nälkä ei dieetin aikana tapa. Eikä se kestä kauan kun siihen tottuu. Sellainen varteenotettava juju nälässä on siinä, että jos on syönyt itseään lihavaksi, taitaa takana olla jonkinlainen riippuvuus ruokaan. Hups, mitä just sanoin... Siis joku muukin kuin hengissä pysyminen ;) Tarkoitin että syö jonkun muun takia kuin pysyäkseen hengissä. Voi olla palkitsemisesta kyse, lohdutuksesta. Tai jotain jopa vaikeampaa, oman elämän hallintaa. Jos ei siitä riippuvuudesta pääse irti, se luuraa siellä dieetin takana uudestaan, ja taas repsahtaa. Ja seuraavalla kerralla on entistä vaikeampaa päästä eroon läskistä, ja lisäksi paino nousee seuraavalla kerralla entistä nopeammin.

        Hikijumpalla on monta hyvää puolta. Paitsi että se polttaa energiaa, se pitää sut terveenä, muokkaa sun kehoa (mukaan lukien ihoa), ja mitä suuremmat lihakset, sitä enemmän energiaa ne polttaa suhteessa pieniin lihaksiin. Lisäbonus - urheilijat kestävät muita paremmin vanhenemista, koska eivät anna periksi kun sairastuvat.

        Mun loppukaneetti tähän keskusteluun, näistä jutuista voi puhua loputtomiin, tärkeintä on omaksua joku tapa, nähdä itseään oikeassa valossa ja tarttua toimeen. Kaikki kuitenkin johtaa samaan lopputulokseen, eli kuolemaan :)))) Ai oli huono vitsi vai, no niin olikin. Elämän laatuun kannattaa aina panostaa.


      • blue sky
        hmp.f kirjoitti:

        Huomenta Sinitaivas :)

        Ekaksi, hienoa etttä olet löytänyt sellaisen dieetin joka sinulle sopii. En minä nähnyt kovinkaan suurta eroa meidän teksteissä. Pikkasen häiritsee mua kaikenlaiset dieetit, koska ne vain hämmentää. Just niin kuin vhh. Vähähiilihydraattinen dieetti. Onhan se täynnä hiilareita. Siitä on vaan riisuttu ne pahat sokerit ja valkoinen jauho. Joskus näillä oikein hifistellään, kielletään sitä ja tätä, tai tietyt yhdistelmät on out. Nuo voi sopia jollekin ja toisaalta hämmentää toista. Varsinkin aloittelijaa.

        Nälkä ei dieetin aikana tapa. Eikä se kestä kauan kun siihen tottuu. Sellainen varteenotettava juju nälässä on siinä, että jos on syönyt itseään lihavaksi, taitaa takana olla jonkinlainen riippuvuus ruokaan. Hups, mitä just sanoin... Siis joku muukin kuin hengissä pysyminen ;) Tarkoitin että syö jonkun muun takia kuin pysyäkseen hengissä. Voi olla palkitsemisesta kyse, lohdutuksesta. Tai jotain jopa vaikeampaa, oman elämän hallintaa. Jos ei siitä riippuvuudesta pääse irti, se luuraa siellä dieetin takana uudestaan, ja taas repsahtaa. Ja seuraavalla kerralla on entistä vaikeampaa päästä eroon läskistä, ja lisäksi paino nousee seuraavalla kerralla entistä nopeammin.

        Hikijumpalla on monta hyvää puolta. Paitsi että se polttaa energiaa, se pitää sut terveenä, muokkaa sun kehoa (mukaan lukien ihoa), ja mitä suuremmat lihakset, sitä enemmän energiaa ne polttaa suhteessa pieniin lihaksiin. Lisäbonus - urheilijat kestävät muita paremmin vanhenemista, koska eivät anna periksi kun sairastuvat.

        Mun loppukaneetti tähän keskusteluun, näistä jutuista voi puhua loputtomiin, tärkeintä on omaksua joku tapa, nähdä itseään oikeassa valossa ja tarttua toimeen. Kaikki kuitenkin johtaa samaan lopputulokseen, eli kuolemaan :)))) Ai oli huono vitsi vai, no niin olikin. Elämän laatuun kannattaa aina panostaa.

        Huomenta hympf !!

        Muuten etupäässä samaa mieltä kuin sinä - ja itsekin olen todennu ton että huomattavasti pienempää ruokamäärään tosiaan tottuu, mutta parhaimmillaan olenkin sen sitten kokenu niin että se ei ookaan enää nälkää, vatsa on pienentyny, on jotenki tottunu syömään vähemmän ja on sellanen "kirkas" olo. Muistan kun nuorena 19-vuotiaana superterveenä useinkin olin syömättä pitkiä aikoja jos huvitti niin tällanen oli ihan iisiä ja kivaa, mut sitte näin wanhana se on ollu joskus vaikeeta, on tullu heikko olo ja silleen - nyt oon taas viime aikoina päässy kiinni omasta mielestäni ihan terveelliseen juttuun, eli että ei aina tosiaankaan ole pakko syödä, ajatella ruokaa - syö sitten kun on ihan oikeesti nälkä. Tosin itselläni ei oo ollu hirveesti mitään lohtusyömistä, oon ollu sen verran tarkka lihavanakin ja köyhä.....

        Hikijumpasta: Aion löytää ittelleni lajin joka mulle sopii, ehkä se on kuntosali, ehkä jotain muuta - Toistaseks on ollu vaan varaa pitkiin lenkkeilyihin joka päivä, vähintään tunti, siin ei kauheesti kulu kaloreita mut erittyy endorfiinia, tulee hyvä olo henkisesti, ja fyysisestikin - voi ottaa valokuvia, saa happea ja silleen. Ja sit on tietenkin kaikki "meneminen" eli erilaiset tapahtumat kunhan ei liitä niihin aina jotain kahvi-pasteija-juttua kahvilassa.

        Ai että kuolemaan ? Mä en pelkää kuolemaa ja uskon sielunvaellukseen, mutta kuoleminen on helppoa, elämä on tsemppiä, ihanaa tsemppiä ja seikkailua !


    • vaka vanha

      Kun heivaa vähemmälle perunan, leivän ja pullaherkut ja muun sokerisen evään ja juomat, niin muuta voi syödä ja paino pysyy aisoissa. Kuten tuolla jo tulikin niin sokeri se on joka lihottaa.
      Kasvisyöjät on kärttyisiä, syö mieluummin kunnon pihviä ja usein kalaa niin pysyy mielikin parempana ;)

      • ...

        Kasvissyöjät juu on aika usein kärttyisiä.

        Johtuu kai jatkuvasta näläntunteesta. Kyllä kasvisruualla pysyy elossa, mutta ei normiaikataulujen puitteissa. Ruokatunnilla tunget vatsaasi ämpärin ituja ja jo ennen kahvitaukoa maha kurnii.

        Mä siis olen kaikkiruokainen, mutta joskus aikanaan kokeilin kasvissyöntiäkin, kun oli mahdollisuus töitten puolesta. Se oli hyvää ruokaa ja ei siinä muuta valittamista, mutta just toi näläntunne tympi. Ois pitänyt olla duunissa, missä voi syödä jatkuvasti, eikä kellokortin mukaan. Porkkana päivässä ihan hyvä juttu, pelkkää porkkanaa päivät pitkät, eipä kiinnosta.

        Tätä nykyä vois elelläkin ihan kasvisruualla, mutta kun ei kiinnosta, paljon kivempi mennä joskus kioskille ja ostaa porilainen :DDD


        =DW=


      • No jopas täällä ollaan ruokarasisteja ;))) Pakko tulla vielä tähän sanomaan että juu, kyllä yhdyn. Tai siis en tuohon kärttyisyyteen, vaan sokerista.

        Mutku... aloittajahan halusi vähentää painoa, ei saada se pysymään kurissa. Ja yksi tärkeä juju laihiksissa on motivointi, että se paino tippuu, se on se "voitto" tuossa hommassa. Tietty sen pitää tippua turvallisesti, jos rääkkää itseään liikaa, sitä ei jaksa kauan. Keho tarvitsee rasvaa, mutta se sisältää myös erittäin paljon kaloreita. Ja laihduttaminen on pitkälti pelkkää yksinkertaista matematiikkaa, mitä syö ja mitä kuluttaa.


      • vaka vanha
        hmp.f kirjoitti:

        No jopas täällä ollaan ruokarasisteja ;))) Pakko tulla vielä tähän sanomaan että juu, kyllä yhdyn. Tai siis en tuohon kärttyisyyteen, vaan sokerista.

        Mutku... aloittajahan halusi vähentää painoa, ei saada se pysymään kurissa. Ja yksi tärkeä juju laihiksissa on motivointi, että se paino tippuu, se on se "voitto" tuossa hommassa. Tietty sen pitää tippua turvallisesti, jos rääkkää itseään liikaa, sitä ei jaksa kauan. Keho tarvitsee rasvaa, mutta se sisältää myös erittäin paljon kaloreita. Ja laihduttaminen on pitkälti pelkkää yksinkertaista matematiikkaa, mitä syö ja mitä kuluttaa.

        Joo mutta katos siinä se juju painon pudotteluun että kun syö kunnon ruokaa niin sitä syö vähemmän. Mun mielestä semmoinen välipalojen mussuttelu on ihan turhaa hommaa, kyllä se riittää että syö kolme kertaa päivässä. Ja semmoinen toimii silloin kun syö kunnon ruokaa eikä kaalinlehtiä. Siinä sitten vattakin saa aina välillä toipumisaikaa kun sinne ei tunnin välein mätetä jotain ruohoa joista maha senkun turpoaa ja pierettää, ja sitten vedettävä taas jotain aktiviaa että pystyy tunnin päästä syömään lisää herneitä. ;)


      • vaka vanha kirjoitti:

        Joo mutta katos siinä se juju painon pudotteluun että kun syö kunnon ruokaa niin sitä syö vähemmän. Mun mielestä semmoinen välipalojen mussuttelu on ihan turhaa hommaa, kyllä se riittää että syö kolme kertaa päivässä. Ja semmoinen toimii silloin kun syö kunnon ruokaa eikä kaalinlehtiä. Siinä sitten vattakin saa aina välillä toipumisaikaa kun sinne ei tunnin välein mätetä jotain ruohoa joista maha senkun turpoaa ja pierettää, ja sitten vedettävä taas jotain aktiviaa että pystyy tunnin päästä syömään lisää herneitä. ;)

        Hehheh :D Mä lupaan! ja vannon!! että mun aivopierujen takana on syvällisempi ajatus kuin vain seuraavan herneen metsästys :))


    • ewrtyu

      Hesburgerin kanasalaatit ovat hyvä vaihtoehto herkutteluun. Kastikkeeksi vielä kevyt talonkastike, niin hyvä tulee.

    • Heikkilä lähes jees

      Tuskin moni ruoka-asiantuntija ja ravintoguru käskee vetämään pelkkiä tuoreita kasviksia. Käsittänyt, että ruoan kasviksista puolet, ellei enemmän saa olla kypsennettyä. Tulevat mm. jotkut entsyymit paremmin elimistön käytöön. Meitsi vetää mm. keitettyä pottua ja monenlaisia haudutettuja juureksia. Jonkun verran, valitettavasti myös pakasteista.

      Voi, läski ja homogenoimaton punainen maito käytössä, osin kuten tuolla jollain ylempänä. Huomattakoon, että pekonia en juurikaan käytä, vaan maustamattomia ja käsittelemättömiä läskisiivuja. Ovat myös ensin mainittua maukkaampaakin ruokaa tai siis ruoan osaa.

    • -----------

      Kokeile sekoittaa juureksia ja hedelmiä.
      Omena-porkkanaraaste ym.
      Entä avokado viinietikan kanssa?
      Pakastevihanneksista teen joskus salaattia ohrasuurimoiden ja ranskalaisen kastikkeen kera. Halpaa ja hyvää.

      • A67832B

        Tuorista parhaimman terveysvaikutuksen antaa välilihan mutustelu.


    • Ihan tavallisen hyvä

      Laitan survijaan pienen palan porkkanaa, punajuurta, kaalta, lanttua ja möyhennän. On niin paikatut hampaat ettei raakana voi syödä. Lisään eilen jääkaappiin otetut maissia, herneitä ja papuja, niitäkin vain vähän, ettei annos tule liian suureksi.

      Lorautan kylmäpuristettua öljyä. Ja paistan kalaa tai lihaa vähintään 100 gr palan. Tietenkin teen kerralla enemmän, mutta sitten on valmiina kaapissa.

      On ruoka joka pitää nälkää, koska hivenaine-, vitamiini- ja proteiinitarpeet täyttyvät. Eikä ole mikään kaloripommi.

      Kokojyväleipää, siihen voita tai sively kylmäpuristetulla oljyllä ja juustoa päälle syän sitten 2-4 palaa nälän mukaan eri aterialla.

      Ja jotain muutakin naposteltavaa vielä mahtuu; muutama pähkinä, jugurtti tms. Joskus illalla pieneen nälkään keitän vain 2-3 perunaa, muussaan, laitan vähän suolaa, voita ja maitoa ja vatsaan tulee lämmin ja kylläinen olo.

    • Raastemyllyllä porkkanaa, kesäkurpitsaa paistamalla pannulla, punajuurilaattikkoa ja kukkakaalilaatikkoa paistamalla uunivuokassa siinäpä mun vihannekset.

      Ja Itse poimittuja mustikoita rasvattomaan rahkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe