tässä taas tullut pimeämpää ja vettä, niin olisi hyvä muista
moottoritiellä muutamia seikkoja;
- katso peiliin kun vaihdat kaistaa,
- kannattaa ennakoida ohitus, eikä lähteä 5m. rekan takaa kaistaa vaihtamaan
- kun palaat oikealle kaistalle, ei tarvitse leikata 2m.päästä eteen!
Mikä kumma se on että edessä on kilometri suoraa tyhjää tietä
niin tollot leikkaa keulan edestä parin metrin päästä oikealle kaistalle,
120kmh vauhdissa kurat silmille.
Ohituksen jälkeen kuuluu palata takaisin oikealle kaistalle, mutta
ei samantien, vaan rakoa tulee taaksepäin jättää
Toinen on se että ei katsota peiliin kun lähdetään ohittamaan.
Joku saattaa tulla takaa nopeammin kuin tämä tollo, joka lähtee
5metrin päästä rekan perästä ripulalla kiihdyttämään
Moottoritiellä ajaminen!
14
147
Vastaukset
- ^^^^^^^^^^^^
Melkein noin, mutta siihen peiliin pitää katsoa jo paljon ennen, kun alkaa kaistaa vaihtamaan.
Oma tapani on seurata taustapeiliä koko ajan. Koskaan ei kulu viittä sekuntia enempää aikaa, etten katsoisi taustapeiliin. Näin tiedän koko ajan, keitä takanani ajaa, missä järjestyksessä ja minkälaisilla nopeuksilla.
Näin ajaen, kaistanvaihdosta ei koskaan tule ongelmaa, eikä myöskään tule niitä vaaratilanteita, että joku olisi jäänyt siihen pimeään kulmaan.
Onkin omituista, kuinka vähän jotkut ihmiset seuraavat takana tulevaa liikennettä.- tärkeinpään keskitty
ehkä nyt hieman liioittelet peliin katsomisen määrä ja tarvetta. jos ei ole kilometreihin tarvetta kaistanvaihtoon, ´niin en kyllä yhtenään vahtaa peileihin, vasta sitten kun on näköpiirissä ehkä tuleva kaistanvaihto, niin silloin altaan kurkkimaan peliin ennakkoon.
- ^^^^^^^^
tärkeinpään keskitty kirjoitti:
ehkä nyt hieman liioittelet peliin katsomisen määrä ja tarvetta. jos ei ole kilometreihin tarvetta kaistanvaihtoon, ´niin en kyllä yhtenään vahtaa peileihin, vasta sitten kun on näköpiirissä ehkä tuleva kaistanvaihto, niin silloin altaan kurkkimaan peliin ennakkoon.
En varmasti liioittele. Minulla on autossani aina peilit ja istuin säädetty siten, että näen taustapeilin tapahtumat ilman mitään voimistelua.
Pelkästään katseen siirtäminen riittää.
Itselleni tapa on varmaankin muodostunut siitä, kun silloin hiljattain kortin saaneena ajelin jonkinverran täysperää, jolloin oli ihan mukava tietää kärryn liikkeet.
Mutta enpä tavassani ole mitään haittapuolia huomannut. - pelkoa?
^^^^^^^^ kirjoitti:
En varmasti liioittele. Minulla on autossani aina peilit ja istuin säädetty siten, että näen taustapeilin tapahtumat ilman mitään voimistelua.
Pelkästään katseen siirtäminen riittää.
Itselleni tapa on varmaankin muodostunut siitä, kun silloin hiljattain kortin saaneena ajelin jonkinverran täysperää, jolloin oli ihan mukava tietää kärryn liikkeet.
Mutta enpä tavassani ole mitään haittapuolia huomannut.vainoharhaista.
- ^^^^^^^^^^^^
pelkoa? kirjoitti:
vainoharhaista.
En ole koskaan kokenut pelkoa liikenteessä, mutta ilmeisesti sinä olet, koska asia näyttää olevan mielessäsi.
Kerrotko tarkemmin pelkotiloistasi?
Mielestäni liikenne toimii silloin parhaiten, kun kaikki huomioivat toisensa. Takana tulevaa liikennettä seuraamalla (muuallakin kuin moottoriteillä) näen eri kuljettajien ajotavan.
Huomaan ne joille ohittaminen on helppoa ja samaten ne, jotka tarvitsevat siihen enemmän aikaa ja ehkä jopa apua.
Jos olen liikkeellä peräkärryn kanssa, niin tiedän kenelle voin antaa ohitusmerkin tiukempaan paikkaan ja kuka tarvitsee siihen lentokentän.
Olen kyllä huomannut, että on hyvin paljon autoilijoita, joille jokainen tilanne tulee täytenä yllätyksenä.
Etenkin moottoripyörällä ajaessani tuo tulee niin selvästi esiin. Siinä vaiheessa kun ohitettu huomaa moottoripyörän, on ohjaamo hetken aikaa käsiä täynnä. Osa meinaa ajaa ojaan, osa yrittää ajaa päälle. Mutta onneksi nuo muista piittaamattomat erottaa melko helposti, niin osaa noudattaa varovaisuutta niiden kohdalla. - pakojänis
^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:
En ole koskaan kokenut pelkoa liikenteessä, mutta ilmeisesti sinä olet, koska asia näyttää olevan mielessäsi.
Kerrotko tarkemmin pelkotiloistasi?
Mielestäni liikenne toimii silloin parhaiten, kun kaikki huomioivat toisensa. Takana tulevaa liikennettä seuraamalla (muuallakin kuin moottoriteillä) näen eri kuljettajien ajotavan.
Huomaan ne joille ohittaminen on helppoa ja samaten ne, jotka tarvitsevat siihen enemmän aikaa ja ehkä jopa apua.
Jos olen liikkeellä peräkärryn kanssa, niin tiedän kenelle voin antaa ohitusmerkin tiukempaan paikkaan ja kuka tarvitsee siihen lentokentän.
Olen kyllä huomannut, että on hyvin paljon autoilijoita, joille jokainen tilanne tulee täytenä yllätyksenä.
Etenkin moottoripyörällä ajaessani tuo tulee niin selvästi esiin. Siinä vaiheessa kun ohitettu huomaa moottoripyörän, on ohjaamo hetken aikaa käsiä täynnä. Osa meinaa ajaa ojaan, osa yrittää ajaa päälle. Mutta onneksi nuo muista piittaamattomat erottaa melko helposti, niin osaa noudattaa varovaisuutta niiden kohdalla.Liikennettä luetaan ja ennakoidaan ja peliin katsellaan kun on tarpeen ei sitä tarvitse yhtenään vilkuilla ja pälyillä jos ei ole vaihtamassa kaistaa tai ketään ei ole edessä.
Sitten kun on odotettavissa kaistanvaihtoja tai edessä tapahtuu jotain on järkevää ennakkoon tarkkailla taaksensa, että voi tehdä tarvittavat toimenpiteet hallitusti ja rauhassa muita häiritsemättä.
Vanginvartijat vilkuilevat jatkuvasti taaksensa, eivätkä päästä ketään taakseen. - se on ihan turhaa
^^^^^^^^ kirjoitti:
En varmasti liioittele. Minulla on autossani aina peilit ja istuin säädetty siten, että näen taustapeilin tapahtumat ilman mitään voimistelua.
Pelkästään katseen siirtäminen riittää.
Itselleni tapa on varmaankin muodostunut siitä, kun silloin hiljattain kortin saaneena ajelin jonkinverran täysperää, jolloin oli ihan mukava tietää kärryn liikkeet.
Mutta enpä tavassani ole mitään haittapuolia huomannut.vai niin no ei täysperässä taustapeilillä mitään tee vaan täytyy käyttää sivupeilejä.
- ^^^^^^^^^^
se on ihan turhaa kirjoitti:
vai niin no ei täysperässä taustapeilillä mitään tee vaan täytyy käyttää sivupeilejä.
Se auton sivulla oleva taaksepäin näyttävä peili, on nimitykseltään taustapeili.
Lainaus Finlex, valtioneuvoston asetus:
"97 §
Taustapeilit
1. Muussa kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvossa tulee olla korin kummallakin puolella ulkopuolinen taustapeili. M1- ja N1-luokan ajoneuvossa tulee olla taustapeili korin vasemmalla puolella ja, jos ajoneuvon takaikkunasta ei ole näkyvyyttä, korin kummallakin puolella. M1- ja N1-luokan ajoneuvossa tulee lisäksi ohjaamon sisällä olla taustapeili, ei kuitenkaan ajoneuvossa, jossa ei ole näkyvyyttä takaikkunasta. Taustapeilien määrän, sijoituksen, näkyvyyskentän, pinta-alan, lujuuden ja kiinnityksen myötäämisen tulee vastata moottoriajoneuvojen taustapeilejä koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin (71/127/ETY) vaatimuksia, sellaisina kuin ne ovat muutettuina komission direktiiveillä 79/795/ETY, 85/205/ETY, 86/562/ETY ja 88/321/ETY, tai E-säännön n:o 46/01 vaatimuksia." - Öyestä
pelkoa? kirjoitti:
vainoharhaista.
Ja sen lisäksi ilmeisen heikko sipuli.
Minä en ainakaan tee ilman tarkoitusta sillä tiedolla mitään, että kuka takana tulee ja miten. Tuo peilinkyttääjä ilmeisesti pelkää koko ajan olevansa muille tientukkona. Tällöin kannattaisi katsoa omia ajotottumuksiaan hieman laajemminkin! - ^^^^^^^^^^
Öyestä kirjoitti:
Ja sen lisäksi ilmeisen heikko sipuli.
Minä en ainakaan tee ilman tarkoitusta sillä tiedolla mitään, että kuka takana tulee ja miten. Tuo peilinkyttääjä ilmeisesti pelkää koko ajan olevansa muille tientukkona. Tällöin kannattaisi katsoa omia ajotottumuksiaan hieman laajemminkin!Olet oikein oiva esimerkki autoilijasta, jolle muun liikenteen huomioiminen on ylivoimaista.
Kun sinäkin hiukan harjoittelet, voit ehkä oppia suhtautumaan liikenteeseen yhteispelinä. Ja voit jopa oppia ymmärtämään, että jokaisen teot yleensä vaikuttavat jollain tavalla useiden muiden liikkumiseen. - katse kulkusuuntaan
niin, jos ei ole tarkoitus vaihtaa kaistaa tms moottoritiellä,
miksi peiliin pitäisi kokoajan kurkkia??
Eikö se ole tärkempää katsoa auton kulkusuuntaan?
- ---
Se taustapeili mikä on keskellä autoa on ihan turha oikeasti
- ei paljo
huvita peileihin kattoo, kun jos kattoo, aina siellä on joku mulkku niin lähellä, ettei sen auton etuvaloja näy.. alkaa vaan ärsyttään perskärpäset jos taakseen kattelee
- kaistan vaihtajat
ne on muuten outoja nämä paniikissa heti kaistaa vaihtavat.
Luuleeko ne että joku ajaa väliin vai mitä?
Samoin sitä näkee muuallakin, kun uusi kaista alkaa
ja pitää ryhmittyä, ei sitä tarvitse siihen ensimmäiseen rakoon tunkea.
Monissa liittymissä joissa on pitkä kiihdytyskaista, tulee turhaa
viivettä ja ruuhkaa kun porukan pitää välittömästi päästä vaihtamaan
kaistaa, esim KehäI:llä on hyvät pitkät kiihdytyskaistat,
ei tarvitse heti kääntyä sekaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1392033- 271918
Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha231868Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.851670Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?621468Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se201266Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo381170Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan371163- 111158
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k101137