Parkinsonin tautia sairastavat mitkä olivat teidän ensioireet?

???

Parkinsonin tautia sairastavat mitkä olivat teidän ensioireet? ja minkä ikäisenä sairastuitte?

10

4636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Kiitos vastauksista ;-)

      • Parkkiakka

        Ensi oireet oli vapina vasemman käden peukalossa. Kävin lääkärissä tk:ssa. Ei löytynyt syytä vapinaan. Kului noin pari vuotta. Oireet ei pahentunut mutta menin yksityiselle neurologille. Löytyi syy vapinaan......parkinson. Olin 38 vuotias silloin. Nyt olen 56 iältäni. Eli parikymmentä vuotta tässä kulutettu. Kyllähän tämä jo vähän oireilee mutta onhan tää jo ollut niin kaua.
        Mun kokemus on että ei saa antaa periksi :) hyväksyä tietenki pitää tämä sairaus .


      • mkitr
        Parkkiakka kirjoitti:

        Ensi oireet oli vapina vasemman käden peukalossa. Kävin lääkärissä tk:ssa. Ei löytynyt syytä vapinaan. Kului noin pari vuotta. Oireet ei pahentunut mutta menin yksityiselle neurologille. Löytyi syy vapinaan......parkinson. Olin 38 vuotias silloin. Nyt olen 56 iältäni. Eli parikymmentä vuotta tässä kulutettu. Kyllähän tämä jo vähän oireilee mutta onhan tää jo ollut niin kaua.
        Mun kokemus on että ei saa antaa periksi :) hyväksyä tietenki pitää tämä sairaus .

        Kookosöljy ja Alzheimerin tauti: rasvaton dieetti ja kolesterolilääkkeet osa ongelmaa.

        http://www.magneettimedia.com/kookosoljy-ja-alzheimerin-tauti-rasvaton-dieetti-ja-kolesterolilaakkeet-osa-ongelmaa/

        Niasiiniamidi ehkäisee/parantaa muistinmenetyksen ( koskee myös parkinsonia)
        http://www.magneettimedia.com/ainut-keino-ehkaista-alzheimerin-tauti/


    • Hei!

      Parkinsonin tauti alkaa yleensä hyvinkin hitaasta ja vähäisillä oireilla. Tyypillisiä ovat mm. liikkeiden hidastuminen, lepovapina ja lihasjäykkyys. Mikäli jokin oire huolettaa sinua, kannattaa asiasta käydä juttelemassa lääkärin kanssa (yleislääkäri tai neurologi). Tyyppillisesti sairaus alkaa vasta myöhäisessä keski-iässä.

      Halutessasi voit käydä lukemassa tarkemmin parkinsonin taudin oireista, tutkimuksista ja hoidosta esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/parkinsonin-tauti

      Voimia syksyyn toivotellen:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

    • vapiukkoko

      Hei!
      Olen 54-vuotias mieshenkilö.
      Kävin neurologin vastaanotolla oikean käden vapinan (vatkaamisen) takia. Lääkäri arvioi haastattelun ja näkemisen jälkeen kyseessä olevan Parkinsonin-tauti. En halunnut vielä ruveta syömään siihen lääkkeitä, koska sehän tietäisi lääkitystä koko loppuiäksi.
      Teinkö väärin, paheneeko sairaus (jota en tahdo vielä uskoa), jos pärjään vielä ilman lääkitystä. Jarruttaako kenties lääkitys sairauden etenemistä.

      • lääkkeet vai ei

        Jos lääkkeittä pärjää niin ei niitä kannata turhaan syödä.

        Toisaalta käden vapina on jo selkeä oire eli siinä mieles mä lääkitystä voisi harkita. Joidenkin lääkkeiden sanotaan hidastavan tautia mutta ei riittävästi tutkimustietoa.

        Vaikka et lääkettä käyttäisikään niin ei se parkinson siitä mihinkän katoa. Jos oireet häiritsee lääkitys tarpeen. .

        .


    • outotauti

      Ihmettelen, kun moni on saanut niin helposti diagnoosin. Minulla on ollut lähes 7 vuotta vasemman peukalon ajoittaista vapinaa, johon vähintään 10 lääkäriä on todennut, ettei vaadi tutkimusta. Vuosia minulla on ollut ongelmia, kipuja ja jäykkyyttä lihaksissa, joihin on määrätty vain Mobilatia ja liikuntaa. Nyt kipu ja jalkojen spasmit meni niin pahaksi, että lähdin muutaman kuukausi sitten vaatimaan parempia lääkkeitä, koska jalkaterät kramppasi ja kääntyi sisäänpäin erittäin kivuliaasti. Lääkäri huomasi vasemman jalkankin vapisevan itsekseen. Minä olen huomannut sen vapisevan, jos joudun seisomaan paikallani. Sain lähetteet kuvauksiin. MRI puhdas ja DatScan SPECT-kuvaus tulossa. Nyt käden vapina on edennyt oikealle ja se haittaa töitä. Peukalo vapisee ja sormet tekee omia liikkeitä. Myös käsivarret nykii ja olkapäät illalla, kun yritän nukkumaan. Kädet on niin kipeät ja voimattomat jokapäiväisestä vapinasta, että alkaa hermot mennä. Oikeaan käteen on tullut patteja, joita kuulemma tulee, kun vapina rasittaa jänteitä.

      Neurologi totesi hypomiimiseksi, vasemman jalan läpsytys erittäin hidasta ja vasemman käden liikerata jäykkä. Neurofyssari totesi, ettei viestit mene enää jalkaan, en pysty esim pyörittämään nilkkaa ollenkaan. Samoin vasemman puolen sormet tekee omiaan testeissä.

      Silti papereissa lukee, että oireet enemmän toiminnallisia ts. kärsin jostain mystisestä psyykkisestä sairaudesta.

      Pitkä on tämä toiminnallinen sairaus, kun kohta kahdeksatta vuosipäivää vietetään. Ehkä ne sitten neurologian polilla toteavat minut taas terveeksi. En edes vastaanottoaikaa saanut. Me soitamme teille, älkää te soittako meille.

      • outotauti

        Ai niin ja ikää minulla on 42v. Kuulemma olen liian nuori sairastumaan.


      • H2O1
        outotauti kirjoitti:

        Ai niin ja ikää minulla on 42v. Kuulemma olen liian nuori sairastumaan.

        Valitettavasti - outotauti - oireesi viittaavat Parkinsonin tautiin tai parkinsonismiin. Kyllähän sinun jokin diagnoosi tuohon olisi saatava. Paljon sinua nuoremmatkin ovat saaneet kyseisen diagnoosin, joten ammattitaidotonta on lääkäriltä väittää, ettet ikäsi puolesta voi vielä tuota tautia saada.


    • outotauti

      Nyt on ihan sairaalasta todettu, ettei ole parkinsonia. Minut jätettiin nyt hoidotta, koska eivät saaneet mitään diagnoosia aikaiseksi. Sehän se tässä on kummallista, että löydöksiä on (myös dopavajaus oikellalla puolella aivoissa), mutta kuulemma mikään löydös "ei oikeuta diagnoosiin". Kun tauti etenee hitaasti ja nuorena sitä vielä pystyy kompensoimaan hyvällä kunnolla oireita niin, että pärjää arkipäivän elämässä, niin sitten ei saa mitään apua.

      Käskettiin vaan olemaan ajattelematta asiaa. Voinhan toki olla ajattelematta ja usein keskityn ihan täydellisesti työhöni, mutta pakko päivittäin selitää käden vapina, joka näkyy ulospäin hyvinkin. Muutenhan minua luullaan alkoholistiksi.

      Päivittäin joudun arpomaan, että miten tänään työni teen ja missä sitä uskaltaa liikkua, ettei joku Lidl-myyjä tule heittämään pihalle vapinan takia. Minulla on myös tasapainohäiriöitä, joten kävely on välillä ongelmallista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      362
      3205
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      140
      1217
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      136
      987
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe