Pyöräilijät ja lonkkanivel; ?

Onko tietoa lonkka j

Hei-

Onko jollakin tietoa onko pyöräilijöillä lonkan nivelrikot yleisiä ?

11

249

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei tietääkseni

      Ei, käsittääkseni polvet paukkuu paljon ennen. Senkin voi välttää, kun lisää kilometrejä järkevästi ja ajaa oikealla tekniikalla. Aloittelijalle on oleellista saada kadenssi 90 - 100 rpm, joka rasittaa polvia vähemmän kuin pienempi kadenssi.

      • Miten mitataan ?

        Kiitos- joo katsoinkin jostakin juuri että lonkka ei joudu pyöräilyssä rasitukseen.

        Miten tuo kadenssi mitataan ?


      • Tietääkseni
        Miten mitataan ? kirjoitti:

        Kiitos- joo katsoinkin jostakin juuri että lonkka ei joudu pyöräilyssä rasitukseen.

        Miten tuo kadenssi mitataan ?

        Helpoin tapa on mitata sellaisella sykemittarilla tai älypuhelimella, jossa on kadenssianturi. Vaihtoehtoja on lukuisia.

        Toinen tapa on laskea montako kertaa pyörität 15 s:ssa ja kertoa se neljällä. Ei ihan yhtä tarkka, mutta siihen riittää sekkari.


    • Hei-


      Miten kadenssi lasketaan/ mitataan ?

      Termi on uusi minulle.


      Yst. t. Jari

      • Kadenssi on yksinkertaisesti poljinten kierrosluku ja se ilmoitetaan kierroksina minuutissa.


      • lz127 kirjoitti:

        Kadenssi on yksinkertaisesti poljinten kierrosluku ja se ilmoitetaan kierroksina minuutissa.

        Hei-

        Paljon kiitoksia. Ei tuon vaikeampaa.

        Olen matkapyöräilijä. Poljen 30 kg laukkujen kanssa.

        En tiedä onko joku laatinut suositustaulukoita minkälaisella kadenssilla pitäisi polkea, en tiedä miten hyödyntää kadenssia käyttännössä.

        Totesin viime kesänä kuitenkin etten saa laiminlyödä venytyksiä.

        On tehtävä pakkotoistoja ainakin joka päivä jotkut perusliikkeet millä reisi- ja pakaralihakset ja yläkroppaa rentouttaa.

        Jos tiedä jossakin jotakin sivustoa missä kadenssista on jotakin käytännön tietoa, niin minua kaikki pyöräilyyn liittyvä on kiinnostanut.

        Yst. t. Jari


      • Cycloilija
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei-

        Paljon kiitoksia. Ei tuon vaikeampaa.

        Olen matkapyöräilijä. Poljen 30 kg laukkujen kanssa.

        En tiedä onko joku laatinut suositustaulukoita minkälaisella kadenssilla pitäisi polkea, en tiedä miten hyödyntää kadenssia käyttännössä.

        Totesin viime kesänä kuitenkin etten saa laiminlyödä venytyksiä.

        On tehtävä pakkotoistoja ainakin joka päivä jotkut perusliikkeet millä reisi- ja pakaralihakset ja yläkroppaa rentouttaa.

        Jos tiedä jossakin jotakin sivustoa missä kadenssista on jotakin käytännön tietoa, niin minua kaikki pyöräilyyn liittyvä on kiinnostanut.

        Yst. t. Jari

        Eiköhän sulla ole sen verran kilometrejä takana, että moiset hienot termit voi unohtaa. Vaihde vipstaakista vaan semmottinen vaihde päälle, jolla polkeminen tuntuu mukavalta:=) Tosin tämän sinä kyllä jo tiedätkin. Nuo kadenssi miehet polkee muutaman numeron liian pienissä verkkareisa ja höpisee teoriaa, se on raaka kokemus sitten eri asia, kuten sullakin.


      • rimpula-reisi
        Cycloilija kirjoitti:

        Eiköhän sulla ole sen verran kilometrejä takana, että moiset hienot termit voi unohtaa. Vaihde vipstaakista vaan semmottinen vaihde päälle, jolla polkeminen tuntuu mukavalta:=) Tosin tämän sinä kyllä jo tiedätkin. Nuo kadenssi miehet polkee muutaman numeron liian pienissä verkkareisa ja höpisee teoriaa, se on raaka kokemus sitten eri asia, kuten sullakin.

        Ei tuu polvet kipeeks kun vetää satulan tarpeeksi alas ja pykälät kohilleen, sama kun vetäis salilla syvältä kyykkyä.Edestä ja takaa tietenkin.Välistä tempauksia ja mavea isolla painolla.


      • polvivaiva.
        rimpula-reisi kirjoitti:

        Ei tuu polvet kipeeks kun vetää satulan tarpeeksi alas ja pykälät kohilleen, sama kun vetäis salilla syvältä kyykkyä.Edestä ja takaa tietenkin.Välistä tempauksia ja mavea isolla painolla.

        mulla ottaa polviin jos satula ei ole optimaalisesti niin ylhäällä kuin sen kuuluukin olla.

        puolikin senttiä alemmas ja poljennasta katoaa ilo sekä teho ja polvet kärsivät.


      • Cycloilija kirjoitti:

        Eiköhän sulla ole sen verran kilometrejä takana, että moiset hienot termit voi unohtaa. Vaihde vipstaakista vaan semmottinen vaihde päälle, jolla polkeminen tuntuu mukavalta:=) Tosin tämän sinä kyllä jo tiedätkin. Nuo kadenssi miehet polkee muutaman numeron liian pienissä verkkareisa ja höpisee teoriaa, se on raaka kokemus sitten eri asia, kuten sullakin.

        Hei-


        Tänä vuonna keski palautuminen kesän rasituksista, mutta minulla oli pari paikkaa sijoiltaan. Veti vyötärön kramppiin, mutta olen toipunut kokonaan.
        Uiminen teki hyvää. Uima-allas pari kertaa viikossa tuntia uintia rinta-uintia ja krooilia palautti joka paikan. Totesin ilolla että solisluuleikkaus onnistui täysin. Ei haittaa uimisessakaan. Napsumista kuuluikin lapaluun alta ja pitää kättä venytellä ja uida ja alkaa olla ja hyvä, mutta pyöräilyasento painoi tänä vuonna kipupaikan käteen.

        Sain tietoa ettei lonkka ole rasituksessa pyöräilyssä. Minulla oli paikkoja hiukan sijoiltaan ja paino tuntui alaselässä ja häntäluussa, mutta on toipunut.

        Ei ole koskaan ollut oireita, mutta siihen oli syytä, laiminlyöty venyttely ja pari paikkaa meni hiukan sijoiltaan väärällä liikkeellä. Napsuttelin jalkaterää ja selkää paikoilleen. Kun joku paikka niksahtaa niin se tuntuu jossakin muualla tavallisesti.


        http://jarinhotelli.blogspot.com/2014/08/pyorailykesani-2014-on-4010-km.html


        yst. t. Jari


    • Tekonivel.

      Olin lonkan tekonivelleikkauksessa ensin kävellään parikuukautta kyynäräsauvoilla, joista siirrytään kävelysauvoihin, kävelemään matkaa tuntemusten mukaan pidentäen. Pyöräilyä suositeltiin erityisesti leikkauksen jälkeiseen liikuntaan, siinä vältytään tärähdyksiltä joita vältettävä lo kkaleikkauksen jälkeen. Joten pyöräilemään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe