Kun isän kuolema sattuu

sadmac

Olen jo 37- vuotias nainen. Isäni kuoli täysin yllättäen joitakin kuukausia sitten ja minuun sattuu kaikki tämä. Olen viimeisen 10 k sisällä " menettänyt " vakkari duunin, 14-vuoden parisuhteen ja isäni. Eniten minua isäni kuolemassa satuttaa ajatus siitä, että hän näki viimeisinä hetkinään vain sen kuinka elämässäni meni kaikki "pieleen". Tunnen jollakin tavalla syyllisyyttä hänen kuolemastaan ajattelen, että jos minun elämäntilanteeni ei olisi tuottanut hänelle tuskaa niin hän voisi olla edelleen hengissä. Lisäksi olen tavannut ihananan ihmisen, josta välitän todella paljon ja minua satuttaa se, ettei isäni saanut koskaan tavata häntä. Tämä kaikki on jotenkin niin hullua ehkäpä tämä kaikki vain kuuluu elämään... en tiedä mutta joka tapauksessa oli vaan pakkoa avautua näistä ajatuksista jonnekin. Kertokaa miten surusta ja syyllisyydestä pääsee yli?

4

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin se vain on

      Kunnioitat isäsi muistoa parhainten keskittymällä elämään elämääsi onnellisena. Hän ei enää tunne tuskaa mistään menneestä.

    • rukoilejatyötätee

      Aika parantaa haavat.

      Kaikkihan me kuolemme, joko yllättäen tai hitaasti hiipumalla.

      Älä syyllistä itseäsi; isäsi kuolemalla ja sinun vaikeuksillasi ei ollut mitään tekemistä keskenään.

      Ajattele enemmän eläviä kuin kuolleita. Kuolleisiin et saa enää yhteyttä, sen sijaan eläviin pitää keskittyä juuri NYT, huomenna joku heistä voi jo olla kuollut. Tai sinä itse.

      Hyväksy tosiasiat ja tapahtuneet sellaisina kuin ne on.

      Elä tässä-ja-nyt -hengessä mieluummin kuin muistoissasi.

      Harrasta liikuntaa, se tekee sinulle hyvää.

      Arvosta läheisiäsi, pidä heihin yhteyttä.

    • Hei nimimerkki, sadmac

      Otan osaa isäsi kuoleman johdosta. Sinulla on rankka elämänvaihe, monta suurta menetystä lyhyen ajan sisällä. Kaikki kertomasi kuuluu elämään, kuten itsekin sanot. Hienoa, että sinulla on uusi ihmissuhde alkamassa eli positiivistakin tässä syksyssä kuten elämässä muutenkin; vaikeuksia ja vastoinkäymisiä, iloa ja onnea, rinnakain ja peräkkäin. Kysyt miten surusta pääsee yli. Ei oikein ole muuta keinoa kuin elää hetki ja päivä kerrallaan, eli ajan kanssa suru laantuu ja tilalle tulee kiitollisuus menneestä. Voit mennä mukaan seurakunnan sururyhmään, jos lähiseudulta sellaisen löydät. Se yleensä auttaa osallistujia; turvallinen paikka jossa voi luottamuksellisessa ilmapiirissä jutella kokemuksistaan ja tunteistaan. Syyllisuuden kanssa on samoin, ajan kanssa. Vaikka, niinhän on, ettei sinulla ole syytä syyllisyyteen; ei isäsi kuollut sinun elämäntilanteesi ja sen vaikeuden takia. Hän kuoli, kun hänen aikansa oli täysi.

      Voimia sinulle,
      Pirkko-pappi

    • enkelipoju

      Äläkä siitä huoli, ettei isäsi saanut tavata tätä ihanaa ihmistä. Kyllä hän ihan varmasti tuolta pilven päältä katselee. Tiedä vaikka hänen henkensä olisi mennyt juuri tähän ihmiseen :D. Niin ja ei tuo elämäntilanteesi ole mitenkään voinut aiheuttaa isäsi kuolemaa. Kaikkihan on vain osa elämäntilanteita. Mieti niitä kaikkia hyviä hetkiä ennen viimehetkiä, ne voittavat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe