Mitä ominaisuuksia arvostat miehessä?

Nellianna

Kiinnostaisi tietää tällä foorumilla kirjoittavien naisten mielipiteitä tästä aiheesta. Ja sekin kiinnostaisi että liittyykö asia jotenkin monikulttuurisuuteen eli koetteko että esim. jossakin kulttuurissa yleiset jutut ovat juuri niitä itselle tärkeitä, kun kulttuureissa ja tavoissa on kuitenkin jonkin verran eroja. Itse arvostan miehessä ainakin kiltteyttä, huumorintajua, elämänhallintataitoa, keskustelutaitoa ja muita vuorovaikutustaitoja, tilannetajua, huomaavaisuutta, kohteliaisuutta ja sellaista luotettavuutta ettei ole arvaamaton. Minusta tämän tyylisiä miehiä kohtaa monissa maissa että ehkä juuri nuo ominaisuudet eivät ole kovin kulttuurisidonnaisia. Kohteliaisuudessa ja huumorintajussa olen kuitenkin huomannut joitakin eroja Euroopan sisällä.

11

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eeviskäinen

      Aika sama lista mullakin, olin Lontoossa kesäduunissa ja deittailin siellä yhtä miestä, nyt pidetään yhteyttä joka päivä, kauhee ikävä... Nähdään vasta marraskuussa seuraavan kerran. Musta Briteissä miehet on kohteliaampia naisille kuin Suomessa, tää havainto ihan yleisestikin, ei koske vain mun deittailemaa miestä. Miehet ei siellä yritä koko ajan kilpailla naisten kanssa ja on paljon iloisempia ja huumorintajuisempia. Ainakin itse tykästyin;)

      Mulle on tärkeää että mies on myös lapsirakas ja vastuuntuntoinen, haluan perheen tulevaisuudessa. Katotaan mitä tästä tulee...

      • Nellianna

        No siis minulla on vähän samantapainen juttu meneillään, ei Briteissä mutta toisessa Euroopan maassa, tosi rasittavaa kyllä kun voi nähdä harvoin, no me ollaan nähty oikeastaan aika usein välimatkaan nähden ja pian taas onneksi. Toivottavasti teidän juttu onnistuu, kuulostaa ainakin että olette tosi ihastuneita kun joka päivä pidätte yhteyttä. Lontoo on tosi ihana kaupunki, vaikka itselläni ei olekaan ollut mitään miesjuttuja siellä. Oletko jatkossa menossa Lontooseen töihin? Mutta siitä kohteliaisuudesta niin minullekin kohteliaisuus on tärkeää, Suomessa sitä ei niin harrasteta, kohteliaisuudesta tulee tosi hyvä olo ja kokee että arvostetaan. Että jos mies puhuu naisille tylysti niin ei sellaista jaksa kuunnella. Sama muuten iloisuus ja huumorintaju niin niitä ei Suomessa kovin paljon arvosteta, en tiedä mikä siinä on. On jotenkin niin ihanaa olla välillä sellaisessa maassa missä ihmiset ovat rennompia ja vuorovaikutus on sujuvaa ja ihmiset tykkää jutella, eikä takerru joka pikkuasiaan eikä koko ajan valiteta ja olla negatiivisia. Suomessa tulee joskus vähän masentava olo kun monet ihmiset vatvoo kaikkea negativiista ja on umpimielisiä. Ja kun mainitsit kilpailun niin totta muuten, sellainen mies onkin tosi ärsyttävä joka koko ajan yrittää kilpailla naisten kanssa, jotenkin vallanhaluinen luonne. Tuosta vastuuntunnosta ja lapsista, niin itse en ole vielä varma haluanko edes lapsia, ehkä joskus vähän vanhempana voisi tehdä. Mutta tärkeä pointti tietty selvittää etukäteen miten mies suhtautuu lastenhoitoon. Sellaisia vastuuntuntoisia ja lapsirakkaita miehiä on varmaan joka maassa aika paljon, Suomessakin monet on tosi vastuuntuntoisia.


      • eeviskäinen
        Nellianna kirjoitti:

        No siis minulla on vähän samantapainen juttu meneillään, ei Briteissä mutta toisessa Euroopan maassa, tosi rasittavaa kyllä kun voi nähdä harvoin, no me ollaan nähty oikeastaan aika usein välimatkaan nähden ja pian taas onneksi. Toivottavasti teidän juttu onnistuu, kuulostaa ainakin että olette tosi ihastuneita kun joka päivä pidätte yhteyttä. Lontoo on tosi ihana kaupunki, vaikka itselläni ei olekaan ollut mitään miesjuttuja siellä. Oletko jatkossa menossa Lontooseen töihin? Mutta siitä kohteliaisuudesta niin minullekin kohteliaisuus on tärkeää, Suomessa sitä ei niin harrasteta, kohteliaisuudesta tulee tosi hyvä olo ja kokee että arvostetaan. Että jos mies puhuu naisille tylysti niin ei sellaista jaksa kuunnella. Sama muuten iloisuus ja huumorintaju niin niitä ei Suomessa kovin paljon arvosteta, en tiedä mikä siinä on. On jotenkin niin ihanaa olla välillä sellaisessa maassa missä ihmiset ovat rennompia ja vuorovaikutus on sujuvaa ja ihmiset tykkää jutella, eikä takerru joka pikkuasiaan eikä koko ajan valiteta ja olla negatiivisia. Suomessa tulee joskus vähän masentava olo kun monet ihmiset vatvoo kaikkea negativiista ja on umpimielisiä. Ja kun mainitsit kilpailun niin totta muuten, sellainen mies onkin tosi ärsyttävä joka koko ajan yrittää kilpailla naisten kanssa, jotenkin vallanhaluinen luonne. Tuosta vastuuntunnosta ja lapsista, niin itse en ole vielä varma haluanko edes lapsia, ehkä joskus vähän vanhempana voisi tehdä. Mutta tärkeä pointti tietty selvittää etukäteen miten mies suhtautuu lastenhoitoon. Sellaisia vastuuntuntoisia ja lapsirakkaita miehiä on varmaan joka maassa aika paljon, Suomessakin monet on tosi vastuuntuntoisia.

        Lontoo on paras kaupunki!:) Yritän saada opiskelupaikan sieltä, en tiedä onnaako. Lontoossa on älyttömän kallista opiskella, mut haluan sinne niin paljon. Täällä on liian pienet piirit ja miehet on töykeitä. Talvikin on musta liian pitkä ja kylmä...


      • Nellianna
        eeviskäinen kirjoitti:

        Lontoo on paras kaupunki!:) Yritän saada opiskelupaikan sieltä, en tiedä onnaako. Lontoossa on älyttömän kallista opiskella, mut haluan sinne niin paljon. Täällä on liian pienet piirit ja miehet on töykeitä. Talvikin on musta liian pitkä ja kylmä...

        Toivottavasti saat sen opiskelupaikan ja kyllä se kannattaa vaikka tulisikin kalliiksi jos kerran tiedät että haluat juuri sitä. Minäkään en muuten tykkää oikein talvesta, pukeminenkin on vaikeaa ja tylsää. Nytkin ottaa päähän kun tietää että edessä on taas monta kuukautta talviaikaa ja kesään on ikuisuus. Mutta onneksi on ihan lähitulevaisuudessa tiedossa matka etelämmäksi.


    • näinon

      Kohteliaisuus, hyvät tavat, iloisuus, positiivisuus, yleinen elämänasenne valoisa, ei mollaa naisia sukupuolen perusteella, ei isottele ja öykkäröi, jos juo, niin juo hallitusti ja käyttäytyy fiksusti silloinkin. Lyhyesti sanoen; arvostaa ja kunnioittaa naistaan ja on perhekeskeinen, ei ryyppää miesystävien kanssa jossain huitsin nevadassa, vaimon olemassaolon unohtaen, niinkuin kotimaani miehet toisinaan tapaa tehdä :) En takaisin vaihtaisi, en. Mieheni siis ranskalainen ja jo lapsuuskodissa oppinut ko asiat.

      • Nellianna

        Olen samaa mieltä että nämä asiat opitaan jo lapsena, joillekin ei ole vanhemmat opettaneet mitään tapoja, tosi sääli kun se vaikuttaa niiden ihmisten koko elämään. Tietty aikuisenakin voi itse opetella mutta ei moni varmaan tee niin. Tiedän muuten pari tyyppiä jotka on sotkeneet naisasiansa ihan sen takia etteivät ole tajunneet jotain perusasioita, siis itse ovat siitä kertoneet suoraan. Minusta vanhempien pitäisi kotona ne opettaa, aika väärin ettei mistään kerrota ja joku on tietämätön vielä kaksikymppisenäkin. Jotkut luulee että jostain netistä oppii kaiken ja sitten just oppii ihan väärin. Mutta siis juomisesta niin ei tosiaan jotain känniörveltäjää jaksa, joku raja siinäkin miten alkoholia käyttää ja aina täytyy tietty itsensä hallita. Sellainen mieshän on pelottava joka on arvaamattoman oloinen ja naiset kiertää ne tyypit kaukaa kun sen näkee kilometrin päähän.


      • Nellianna

        Asutteko muuten Ranskassa vai Suomessa? Jos Suomessa niin kestikö kauan että miehesi alkoi viihtymään täällä?


    • Aurinkohatutta

      Mietteitäni aiheesta: Kymmenisen vuotta sitten olin avoliitossa joka veteli viimeisiään. Olimme vähitellen vieraantuneet toisistamme, yhteisiä puheenaiheita ei enää ollut ja tunnepuoli oli kuollut. Päivät kuluivat työn merkeissä ja illat sekä viikonloput vietimme omissa harrastuksissamme tai tietokoneen ääressä. Ainoat keskustelumme koskivat molempien työasioita. Minkäänlaista seksuaalista kipinää suhteessa ei ollut jäljellä. Miksi näin, mielestäni syyttää voi henkilökohtaisella tasolla molempia osapuolia, mutta myös tätä suomalaista pystyyn kuolettavaa ilmapiiriä, jossa tunteita ei arvosteta eikä ihmissuhteita pidetä yllä aktiivisesti. Olimme kaksi sukupuoletonta ja epäseksuaaliseksi muuttunutta kämppäkaveria saman katon alla. Teimme päätöksen erota.

      Tästä lähti vyörymään tapahtumien sarja: Keskityin miettimään mitä oikeastaan haluan elämältäni, elin vuosia yksin, kouluttauduin uuteen ammattiin ja perustin yrityksen, matkustelin paljon. Matkoillani ihastuin erityisesti espanjalaiseen elämäntapaan sen ihmisläheisyyden vuoksi. Koin että minut kohdattiin täysin toisella tavalla kuin Suomessa, tunsin eläväni täysillä, opiskelin espanjan kieltä. Eräiden järjestelyjen ja sattumienkin kautta sain hyvän tilaisuuden ulottaa yritystoimintaani Espanjaan, joskin ensin keikkaluonteisesti.

      Minulla oli muutama lyhyehkö suhde espanjalaisten miesten kanssa, koin olemisen helppoutta heidän seurassaan, ei tarvinnut pingottaa. Nautin siitä, että en ollut näkymätön kuten Suomessa, minut huomattiin naisena ja sain ihailua osakseni. Sitten kohtasin miehen, myöskin espanjalaisen, josta nopeasti tiesin, että tästä voisi tulla vakavaa. Tunne oli molemminpuolinen ja nyt olemme vakituisessa suhteessa. Järjestelen yritykseni asioita viettääkseni yhä enemmän aikaa Espanjassa, ainakin tulevan talven ja kevään yhteen menoon. Toivon voivani lähivuosina muuttaa Espanjaan pysyvästi.

      Nykyisessä suhteessani arvostamme toisiamme ja kerromme sen usein, myös hellyydenosoitukset kuuluvat arkipäivään. Vältämme liikaa keskustelua työasioista, koska sellainen näivettää parisuhteen, haluamme olla toisillemme rakastavisia. Mies muistaa aina sanoa minulle kauniita asioita ja vastaan samalla tavoin. Olen alkanut pukeutua entistä näyttävämmin ja itsevarmuuteni sekä naisena että ihmisenä on kasvanut. Iloitsen ja nautin elämästäni, enkä enää arastele turhaan tai rajoita itseäni.

      Koen espanjalaisen kulttuurin olevan avoin ja elämäniloinen. Muita ihmisiä arvostetaan ja ihmissuhteet merkitsevät paljon enemmän kuin suomalaisille, parisuhde on tärkeä ja sen eteen ollaan valmiita uhraamaan omaa aikaa, sukulaiset ja ystävät ovat kuin omaa perhettä. Yleinen ilmapiiri on positiivinen ja voimaa antava. Siitä huolimatta että Espanjassa menee taloudellisesti Suomea huomattavasti heikommin, ihmiset saavat arkielämästä enemmän irti. Arvostan tällaista asennetta elämään.

      • Nellianna

        Tosi kiinnostavat elämänvaiheet, aika mahtavaa että työkuviotkin järjestyi noin sujuvasti. Tai tietty se on itsestäkin kiinni että osaako suunnitella ja organisoida asiansa, mutta myös mitä tilaisuuksia eteen tulee. Toisaalta ne tilaisuudet pitää kanssa huomata ettei mene ohi. Itsekin olen pyörittänyt ajatusta ulkomaille muuttamisesta tulevaisuudessa mutta juuri työllistyminen on kysymysmerkki. Minulla on jonkintasoinen suunnitelma kehitteillä mutta se on ihan alkuvaiheessa enkä tiedä tuleeko siitä oikeasti mitään. Tapailemani mies on sitä mieltä, että suunnitelmani on epärealistinen ja niin se onkin tavallaan, kun se on kiinni parista asiasta joihin en voi kovin paljon vaikuttaa, mutta täytyy nyt kehitellä juttua eteenpäin. Jos ei onnistu niin on keksittävä jotain muuta, täytyy vain jaksaa etsiä eri mahdollisuuksia. Tuosta ilmapiiristä ja ihmisten kohtaamisesta niin minustakin Etelä- ja Keski-Euroopassa ihmiset on avoimempia ja elämäniloisia ja on kivaa kun flirttaillaan arkipäivänkin tilanteissa tuntemattomille tyyliin kaupoissa tai kadulla tai kahviloissa. Jotenkin kaikki tuollainen piristää elämää. Ja läheisissä ihmissuhteissa on kyllä tunteiden osoittaminen tosi tärkeää, muutenhan se suhde vain kuivuu olemattomiin. Teidän suhteenne kuulostaa ihanalta, itsekin haluaisin vastaavan vakituisen parisuhteen. Suomessa on muuten liian työkeskeinen kulttuuri, turha vapaa-ajalla on jatkuvasti pyörittää työasioita, helposti jää ihmissuhteet hoitamatta. Vapaa-ajalla pitäisi nauttia elämästä että jaksaa käydä töissä.


    • Chom chom

      Moni asia, jota arvostaa, sisältää usein toisenkin puolen, josta ei niin välitä. Mieheni kulttuuri esim. on hyvin perhekeskeinen: perheenjäsenistä huolehditaan, mutta toisaalta se myös rajoittaa elämää ja ilmaisuvapautta.

      Ei ole reilua verrata miestäni johonkin keskimääräiseen suomalaiseen, koska mieheni on omassa kulttuurissaankin monessa suhteessa poikkeuksellinen - lähtien nyt vaikkapa siitä, että hän otti ulkomaalaisen puolison. Hän osoittaa kiintymystään joka päivä ja luontevasti, mikä ei mielestäni ole hänen maanmiehilleen kovin tyypillistä.

      Minuun vetosi mm. miehen vastuuntunto, rehellisyys, huolehtivaisuus ja selvät suunnitelmat tulevaisuudesta (mukaan lukien lapset). Alkoholin kanssa ei koskaan ole ollut ongelmaa. Olen aina kokenut olevani arvostettu ja rakastettu, ja yritän itse olla sen arvoinen. Vaikka riitelisimme, tiedän, että pysymme yhdessä, koska molemmat ovat tähän liittoon sitoutuneet.

      • Nellianna

        Tuo kyllä totta että asioilla on monta puolta, monesti ulkomailla näkee ensin hyvät puolet ja jotenkin joutuu niiden valtaan kun innostuu ja vasta myöhemmin huomaa, että olihan tässä negatiivinenkin puoli. Joka maassa löytyy takuulla vaikka minkälaisia ihmisiä, mutta tietyt tavat ja kulttuuriperintö kuitenkin yhdistää usein yllättävän paljonkin. Siis ainakin minusta ulkopuolisena huomaa helposti tiettyjä yhtäläisyyksiä. Sitoutuminen ja selvät suunnitelmat tulevat varmaan kuvaan kun suhde muuttuu vakavaksi. Oma suhteeni ei ole sellaisella tasolla ainakaan vielä ja molempien suunnitelmat kaikilla elämän osa-alueilla ovat enemmän tai vähemmän kesken. Upeasti sanottu tuo, että vaikka riitelisimme, tiedän että pysymme yhdessä koska olemme sitoutuneet. Joskus tuntuu että ihmiset nykyään katkaisee liian helposti ihmissuhteita heti jos tulee jotain erimielisyyttä, ajatellaan että en jaksa tuon kanssa, antaa olla koko juttu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4463
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4454
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4066
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2997
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2611
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2163
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2115
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2079
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1705
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1462
    Aihe