Mistä johtuu?

5+2

Viime viikolla huomasin itsessäni erikoisen reaktion, enkä ole ihan varma mitä se tarkoittaa. Kertokaapa viisaammat!

Olen ollut nykyisessä työpikassani muutaman vuoden. Olen työntekijänä erittäin hyvä; minulle on itseasiassa työnteossa tärkempää se ns henkinen palkinto, eli että tuloksiin ja työhöni ollaan tyytäväisiä ja tunnen olevani arvostettu. Tarvitsen toki palkkaakin, mutta tämä tunnollisuus ja hyväksynnän/arvostuksen tarve aikaansaa sen, että teen töitä paljon paljon paremmin kuin olisi tarvis ja ikäänkuin "yli" sen mitä pitäisi. Toisin sanoen, paiskin töitä myös vapaa-ajalla ja tuloksetkin ovat olleet mainioita. Kääntöpuolena on, että teen töitä hiukan liikaakin jo itseni kannalta, ja luulenpa, että minussa on hiukan jonkinlaisia uupumisen merkkejä, joskin toistaiseksi tunnen olevani terve ja innostunut töistäni; työssä on siis positiivista imua. Omina heikkouksina on, että haalin heposti itselleni liikaa vastuuta ja tehtäviä, mutta osaan kyllä sanoa jos töitä on liikaa. En tosin tunne olevani liian uupunut.

No, viime kuukausina työpaikalla on käynyt eräs ns firman sisäinen konsultti, joka kiertaa eri osastojamme, ja jakaa tietoutta siitä miten asioita voisi tehdä paremmin, eli pystyttää erilaisia prosesseja sinne sun tänne. Olen itse mukana prosessissa, jossa olemme tehneet töitä vuosia ja kehittäneet menetelmät ja työtavat sellaiseksi kuin olemme itse ne parhaaksi katsoneet. Toki siihen, että joku tulee ulkopuolelta kertomaan, että nyt pitäisikin jotakin tehdä toisin, tulee suhtauduttua hiukan varauksella, onhan meillä mennyt vuosia siihen että syteemit on kehitetty kuntoon. Olemme toki olleet vastaanottavaisia, emmekä muutosvastarintaisia.

No, pari kk sitten tämä konsulttikaveri antoi meille tehtävää; eräänlainen tutkimus ja/tai selvitys siitä mitä teemme. Mutta valitettavasti emme sitä ole ehtineet viedä eteenpäin ja asia oli puolittain unohtunut, kun on niin paljon kaikenlaista muuta menossa ja lähes päivittäin on tullut erilaisia kiireitä, jotka ovat menneet tuon edelle. No, virhe, mutta kun aika ei riitä niin ei auta.

Viime viikolla sitten palaverihuoneessa tämä kaveri (kun tuli taas käymään) oli erittäin pettynyt siihen että asialle ei oltu tehty mitään ja sanoi, että ensi kerralla hän haluaa nähdä tuloksia. Hän puhui muiden läsnäollessa suoraan minulle; joku olisi voinut pitää tätä nöyryytyksenä minua kohtaan, minä en ehkä vielä. Mutta yhtäkaikki, hän oli tyytymätön minuun, pettynyt ja vähän jopa vihainen. Tilannetta vaikea selostaa, mutta yhtäkaikki kyse oli siitä että hän teki kaikille selväksi, että minun osaltani hommat nyt eivät etene niinkuin pitäisi.

En osaa sanoa miksi, mutta maailmani romahti täysin; motivaatio työntekoon kateissa, tilalla suuttumusta, häpeää, raivoa, en halua mennä töihin enää ollenkaan. Harmittaa niin hirveästi, tekee mieli itkeä, mieli on maassa, vapaa-ajalla mikään ei kiinnosta ollenkaan, puin mielessäni vain tuota ja surettaa. Tärisen. Haluaisin näyttää muille, että homma on hallussa ja että minkälaiset ongelmat tulee jos en olekaan niitä hoitamassa _sillä tavalla kuin nytkin hoidan_. Tuntuu, että olen tehnyt töitä päivät ja yöt jotta on saatu pidettyä hommaa edes pyörimässä mutta silti joudun kuuntelemaan kuinka minuun ollaan pettyneitä.

Mikä minussa oikein saa aikaan tällaisen reaktion, että tällainen pieni vastoinkäyminen saa aikaan minussa jonkinlaisen täydellisen romahduksen? - Olenko jollakin tavalla niin loppuunpalanut ja piiputuksessa, että tuollainen pikku juttu katkaisi jollakin tavalla kamelinselän? - Kuuluuko tällainen työuupumukseen tai johokin stressiin?

6

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • slm

      Ihan naurettavaa!

    • fdsggasd

      Koska elämässäsi ei ilmeisesti ole mitään muuta kuin työ, on selvää, että tällainen kritiikki ainoaa sinulle merkityksellistä asiaa kohtaan luo noin äärimmäisen reaktion. Lisäksi perfektionistille, mikä ilmiselvästi olet, on tyypillistä, ettei pysty kestämään minkäänlaista kritiikkiä. Tähän kun vielä yhdistetään herkkä luonteenpiirre jonkinlainen ylpeys omaa työtään kohtaan, on soppa valmis. Ainut vinkki minkä voin antaa on se, että älä ota työtä liian tosissasi. Helpommin sanottu kuin tehty. Been there, done that.

    • ääkkösmies

      löppyyn sää pälää jös väin hälyää

    • Olet todenäköisesti fiksumpi kuin esihenkilösi, jolloin hän käyttää varsin ylesitä tapaa päästä eroon sinusta: savustus. Tässä tapauksessa likainen työ on vain ulkoistettu ja vieläpä ovelasti. Ko. konsultti on luultavasti tekemässä aitoa tutkimus/kehittämishanketta, mutta (tietämättään) hoitaa tätät arveluttavaa toimeksiantoa sinun poistamiseksi kuvioista.
      Tiedän muutaman pikkufirman, jossa tällaisen meuhkaamisen ja aivan toissijaisista asioista hiillostamisen hoitaa suoraan esimies. Seuravana vaiheena tulevat lomautukset, joiden kohdistaminen tapahtuu luonnollisesti samoja kuvioita noudattaen. Reaktiosi on terve ja odotettu. Sinuun on saatettu kohdistaa jo aiemminkin epäasiallista toimintaa, mutta et ole tiedostanut sitä itse. Paineet siis kasautuvat vaikket sitä itse tiedosta.
      Pidä päiväkirjaa, kerää todisteita (sähköpostit ym.) ja ota rohkeasti yhteyttä liiton lakimieheen, kun aika tulee. Tällainen kyykyttäminen on yleistynyt työpaikoilla ja kukaan ei puutu siihen oman työpaikkansa menettämisen pelossa. Kuvitellaan, että työnantaja saa tehdä mitä haluaa, koska "markkinatilanne tms." on niin huono, tästä käsittämättömastä propagandasta pitää huolen jopa valtakunnan media, joka jatkuvasti ja aktiivisesti harrastaa tappiomielialan toitottamista. Kenen pillin mukaan tässä oikein sätkitään?.

    • ins-amk

      On vain yksi syy miksi tarvitaan konsulttia kiertelemään osastoilla ja kyselemässä mitä työntekijät puuhastelevat: esimiehet ovat vieraantuneet varsinaisesta toiminnasta.

      Meilläkin on duunissa tilanne, että toimitusjohtaja on ainoa joka voi olla lomalla ilman kännykkää. Olen useamman vuoden tehnyt samaa asiantuntijaduunia, ja koko ajan työni on muuttunut itsenäisemmäksi. Samaan aikaan esimiehen vieraantuminen operatiivisesta työstä on kasvanut. Minun tehtäväkentässä ei tällä hetkellä ole yhtään kokonaisuutta jonka pomo osaisi tehdä yksin.

      Varmaan hermostuisin jos joku konsultti tulisi viisastelemaan. Joko tehdään minun tavallani, tai jos työnantaja puuttuu "prosessiin" niin kantaa myös vastuun kokonaisuudesta. Jotkut toimintatapani voivat toki vaikuttaa tyhmiltä, koska minä tähtään vain projektin hyvään lopputulokseen.

    • Opi siitä

      Et ole ilmeisesti ennen kohdannut samanlaista tilannetta. Nyt olet vahvempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe