Sandwish rakenteet 80 - 90-luvun purjeveneissä

Turvallinen ostos

Haluaisin tietää missä 24 -30 jalkaisissa 80 - 90 -luvun purjeveneissä ei ole rakenteissa käytetty lainkaan sandwish rakenteita.

Aikomuksena on ostaa ensi kesäksi purjevene ja rahaa on vähän, joten en halua mitään yllätystä, joka saattaa muhia sandwish rakenteen sisällä.

32

2034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      Ei taida olla ainoatakaan lasikuituvenettä ko. aikakaudelta, jossa ei olisi osassa kantta sandwich-rakennetta. Melkein sama koskee peräsimiä. Runkojen osalta kyllä löytyy, mutta ne harvat ongelmat ovat lähes poikeuksetta kanteen liittyviä ja niistäkin taitaa suurin osa liittyä tiikkikanteen. Toinen yleinen ongelma on kannella seisovan maston jalka, jonka alla oleva vaneri on mädäntynyt.

      En laittaisi kylkien sandwich-rakennetta turvallisten ostosten kriteerilistan kärkeen.

      • xx-yy-zz

        Selvennätkö, Joakim, tätä turhan monimutkaisesti kirjoitettua virkettä eli mitä oikeastaan tarkoitat:

        "En laittaisi kylkien sandwich-rakennetta turvallisten ostosten kriteerilistan kärkeen. "
        Minä tulkitsen tämän niin, että sinun mielestäsi kylkien sandwich-rakenne on ihan ok, ja voi suht koht turvallisin mielin ostaa 80-90 luvun veneen, jossa on sitä (siis sandwichia kyljissa) on käytetty.
        Tulkitsinko oikein?


      • Joakim1
        xx-yy-zz kirjoitti:

        Selvennätkö, Joakim, tätä turhan monimutkaisesti kirjoitettua virkettä eli mitä oikeastaan tarkoitat:

        "En laittaisi kylkien sandwich-rakennetta turvallisten ostosten kriteerilistan kärkeen. "
        Minä tulkitsen tämän niin, että sinun mielestäsi kylkien sandwich-rakenne on ihan ok, ja voi suht koht turvallisin mielin ostaa 80-90 luvun veneen, jossa on sitä (siis sandwichia kyljissa) on käytetty.
        Tulkitsinko oikein?

        Jos on ostamassa 80- tai 90-luvun venettä ja haluaa välttää ikäviä yllätyksiä, kannattaa ottaa selvää ko. venetyypin tyypillisistä vioista. Useimmissa venetyypeissä sandwich-rakenteen viat ovat erittäin harvinaisia muihin vikoihin nähden. Sandwich-viat eivät myöskään tule nopeasti eivätkä vaadi välitöntä korjausta, vaan ovat hyvin pitkä ja hiljalleen etenevä prosessi.

        Kuten kerroin kannessa melko tyypillinen vika on mastonjalan pehmentyminen. Sitä voi tietysti pitää sandwich-vikana, vaikka melkein aina tuossa kohtaa on jotain muuta kuin tavallinen sandwich. Joidenkin helojen kohdalla saattaa myös olla paikallista korjattavaa. Se, että kantta joutuisi korjaamaan isommalta alueelta, liittyy lähes aina ruuvikiinnitteiseen tiikkikanteen ja on niissäkin harvinainen.

        Kylkien ja pohjan osalta kerrosrakenneongelmat ovat erittäin harvinaisia. Suomesta en tiedä yhtään tapausta. Moottoriveneissä rakenne on ongelmallisempi, koska se on koko pohjassa ja joissain venemalleissa alimittainen, jolloin väliaine hajoaa aallokossa.


      • xx-yy-zz
        Joakim1 kirjoitti:

        Jos on ostamassa 80- tai 90-luvun venettä ja haluaa välttää ikäviä yllätyksiä, kannattaa ottaa selvää ko. venetyypin tyypillisistä vioista. Useimmissa venetyypeissä sandwich-rakenteen viat ovat erittäin harvinaisia muihin vikoihin nähden. Sandwich-viat eivät myöskään tule nopeasti eivätkä vaadi välitöntä korjausta, vaan ovat hyvin pitkä ja hiljalleen etenevä prosessi.

        Kuten kerroin kannessa melko tyypillinen vika on mastonjalan pehmentyminen. Sitä voi tietysti pitää sandwich-vikana, vaikka melkein aina tuossa kohtaa on jotain muuta kuin tavallinen sandwich. Joidenkin helojen kohdalla saattaa myös olla paikallista korjattavaa. Se, että kantta joutuisi korjaamaan isommalta alueelta, liittyy lähes aina ruuvikiinnitteiseen tiikkikanteen ja on niissäkin harvinainen.

        Kylkien ja pohjan osalta kerrosrakenneongelmat ovat erittäin harvinaisia. Suomesta en tiedä yhtään tapausta. Moottoriveneissä rakenne on ongelmallisempi, koska se on koko pohjassa ja joissain venemalleissa alimittainen, jolloin väliaine hajoaa aallokossa.

        Kiitos! :)


    • Ihan tosi?

      Eikö tosissaan ole ainuttakaan, jossa ei ole sandwish rakenteita? H-vene?

      • Joakim1

        No ehkä sellainen löytyy, mutta H-veneen kansi saa luokkasäännön mukaan olla sandwichiä (saa olla myös umpilaminaattia jäykistäjilllä). Jopa lasikuitufolkkarissa kansi ja peräpeili ovat sandwhichiä.


    • Tietoa kiitos

      Hei kaikki. Jos omistat veneen, jonka rakenteissa ei ole käytetty sandwichiä, niin nyt merkki ja malli muidenkin tietoisuuteen. Jälleenmyyntiarvo varmasti nousee tuon tiedon jälkeen.

      • 5+6

        Minun vanha H vene on kauttaaltaan umpilaminaattia. Jäykisteenä kannessa on ollut vanerisoiroja laminoituna rakenteen sisään.


      • hyvä video!

      • Joakim1
        5+6 kirjoitti:

        Minun vanha H vene on kauttaaltaan umpilaminaattia. Jäykisteenä kannessa on ollut vanerisoiroja laminoituna rakenteen sisään.

        Miltä vuodelta H-veneesi on? Tuskin 80- tai 90-luvulta kuten oli kysymys.


    • Umpimielinen

      Ei noita umpilaminnaattiveneitä kovin paljoa taida olla. Lähinä tulee mieleen Sparkman & Stephens 30, jota Antinojan AA-Boat rakensi kahtena eri kansiversiona (S&S 6.6. ja Antilla 30). Kummankin rungot ja kannet ovat täyttä tavaraa.

      Joissakin veneissä on kannen sisälle leivottu vanerisia jäykisteitä, joita ei vo pitää varsinaisena kerrosrakenteena. Varsinaiset umpilaminaattiveneet sattaa löytyä vanhimmista 60-70-luvun tyypeistä, jolloin materiaalissa ei säästelty ja lujitemuovi oli materiaalina vielä vieras. Olisiko esim. Fingal täyttä laminaattia?

      Jos runko on umpilaminaattia, kannelle ei ole ruuvattu tiikkirimoja ja masto seisoo kölin päällä, rakenne on kuitenkin varsin ikää kestävä. Kannen kuntokin paljastuu aika helpolla, kun tarkastelee hiusmurtumia ja käskee vähän panavamman kaverin kävelemään kannen päällä. Notkuuko paikat ja kuuluuko epämääräistä ritinää? Jos näin on, voi varautua jossain vaiheessa laminaattiremppaan.

      • Antilla 36

        Onko noin! Melkein väittäisin, että viimeisimmät Antilla 30 veneet ovat ainakin kannesta ja todennäköisesti myös kyljistään kerrosrakennetta. Omassa 36:ssa vesirajan yläpuolinen kylki sekä kansi ovat balsa sandwitch rakennetta. Ruffi on umpilaminaattia. Eiköhän nuo viimeiset 30:setkin ole tehty samalla rakenteella. Edellinen veneemme eli alkusarjan 30:nen, (eli juurikin tuo s&s 6.6), oli kokonaan umpilaminaattia.


      • 2eaaaaaaaaa
        Antilla 36 kirjoitti:

        Onko noin! Melkein väittäisin, että viimeisimmät Antilla 30 veneet ovat ainakin kannesta ja todennäköisesti myös kyljistään kerrosrakennetta. Omassa 36:ssa vesirajan yläpuolinen kylki sekä kansi ovat balsa sandwitch rakennetta. Ruffi on umpilaminaattia. Eiköhän nuo viimeiset 30:setkin ole tehty samalla rakenteella. Edellinen veneemme eli alkusarjan 30:nen, (eli juurikin tuo s&s 6.6), oli kokonaan umpilaminaattia.

        Menee hiusten halkomiseksi, mutta ruffin katto on 36:ssa sandwichia.


      • Antilla 36
        2eaaaaaaaaa kirjoitti:

        Menee hiusten halkomiseksi, mutta ruffin katto on 36:ssa sandwichia.

        No, minä en ole toisten 36:sia poraillut, mutta olen kyllä lähes 100 varma, että omassani ruffin kattokin on kokonaan umpilaminaattia. Umpilaminaatti alkaa jo osittain kannesta eli genoakiskon alunen on jo kokonaan umpilaminaattia.
        Antilla 30:nen voi olla oikeassa 30:sten suhteen, mutta edelleen veikkaan, että viimeisimmissä Antilla 30:ssä on balsaa käytetty. Noitahan tehtiin aika monta vuotta, kun taas 'munankuori' ruffillisia vain pari vuotta. Tosin käsittääkseni joku asiakas, (Olisiko s/y Inkeri), halusi aikoinaan nimenomaan tämän vanhan kannen vaikka uudesta oli jo muotti. Mutta siis onko jollain kokemusta aivan näistä viimeisistä Antilla 30 veneistä? Omani on 36:sta Eikan viimeisiä tuotoksia.


      • 2eaaaaaaaaa
        Antilla 36 kirjoitti:

        No, minä en ole toisten 36:sia poraillut, mutta olen kyllä lähes 100 varma, että omassani ruffin kattokin on kokonaan umpilaminaattia. Umpilaminaatti alkaa jo osittain kannesta eli genoakiskon alunen on jo kokonaan umpilaminaattia.
        Antilla 30:nen voi olla oikeassa 30:sten suhteen, mutta edelleen veikkaan, että viimeisimmissä Antilla 30:ssä on balsaa käytetty. Noitahan tehtiin aika monta vuotta, kun taas 'munankuori' ruffillisia vain pari vuotta. Tosin käsittääkseni joku asiakas, (Olisiko s/y Inkeri), halusi aikoinaan nimenomaan tämän vanhan kannen vaikka uudesta oli jo muotti. Mutta siis onko jollain kokemusta aivan näistä viimeisistä Antilla 30 veneistä? Omani on 36:sta Eikan viimeisiä tuotoksia.

        Voisin lyödä asiasta pienen vedon, ruffin katto on voileipää 36:ssa. Asiallahan ei ole sinänsä mitään muuta merkitystä, kuin että ruffin katossa on usein paljon reikiä, joiden tiiveys/sen puute saattaa johtaa paikalliseen kukkamultaantumiseen, kuten itselle on käynyt. Ongelma ei ole toki suuri, ja on helposti korjattavissa.

        Reikiäkään ei tarvitse porata, ottaa vaan kattopanelit irti, ja katsoo ylöspäin. Balsatäytteiset kohdat näkee kyllä välittömästi.

        Olisin aika hämmästynyt, jos EA olisi sarjan viimeiseen veneeseen muuttanut tätä detskua, ja siirtynyt umpikamaan. Voi toki olla niinkin...


    • Vain kalliissa

      Ole huoleti.

      Pienellä budjetilla et edes saa 80-90-luvun venettä, jossa olisi sandwich-rakenne rungossa.

      Kannet ovat sandwichiä käytännössä kaikissa tuonkin ajan veneissä, myös halvoissa.

    • Antilla 30

      Antilla 36 epäilee, että kolmikymppiset Antillat olisivat kerrosrakennetta. Tähän asti olen ollut käsityksessä, että Antilla 30 on rakenteeltaan samanlainen kuin S&S 6.6. Kyljet ja pohja ovat tukevaa umpilaminaattia. Sen näkee läpivienneistä sekä mm. pienten ikkunaräppänöiden kohdalta. Pohja on noin 35 m laminaattia ja kyljet vähän päälle sentin.

      Sama koskee käsittääkseni myös kantta. Sisäkatossahan on käytetty erillistä kalustekuorta, joka ei ole kuitenkaan kantava rakenne. Sillä peitetään vain helojen asenntukset.. Kun itse asensin pari vuotta sitten kannen läpi menevää septin tyhjennyshelan, kansi oli aivan yhtäpuuta. Laminaatin paksuus noin sentin luokkaa.

      Vai onko jollakin parempaa tietoa?

    • Joakim1

      Mikä nyt sitten on pieni budjetti. Viimeistään 10-20 tonnin haarukasta löytyy runsaasti veneitä, joissa on runkokin kerrosrakennetta. Kuten X-79, Seniorita Helmsman, Inferno 26 ja 29, lähes kaikki kisa 1/2-tonnarit jne.

    • Ymmärtääkseni ainakin vanhemmissa Joneissa runko on umpilaminaattia. Näin ainakin Jon 30:ssa.

    • Antilla 30

      Menee mielenkiintoiseksi. Omani on viimeisimpiä Antilla 30 -malleja, mitä on valmistettu ja olen vahvassa uskossa, että myös flushkansi on umpilaminaattia. Kerrosrakenteita ei ole tähän mennesä tullut vastaan, kuin avotilan kahdessa luukussa. Niihin on ilmeisesti leivottu jotain väliainetta sisään.

      Kuten aikaisemmin sanoin, ne reiät joita itse olen kanteen porannut, ovat uponneet umpilaminaattiin.

    • Swan 371

      • rigrig

        Vindö 32


      • Vain osittain
        rigrig kirjoitti:

        Vindö 32

        Vindö 32:ssa on runko umpilaminaattia, mutta kansi kokonaan sandwichiä, väliaineena Divinylcell.


      • kansi sandwichiä

        Oletko varma, ettei Swan 371:n kansi sittenkin ole kerrosrakenteista sandwichiä? Nautor käytti veneittensä kansissa kerrorakennetta 1960-luvulta lähtien. Joissakin 60- ja 70-lukujen Swaneissa sandwich-kansi on myöhemmin alkanut notkua ja sandwich-rakennetta on jouduttu korjaamaan. Kannen korjauskuvia lienee julkaistu classiswanin sivuilla.
        Rungot kyllä ovat täyslaminaattia.


    • hgfrtfdewsxfzd

      MP 31 ristiinlaminoitua mahonkia....tehty 80 - luvulla!

    • Laminaatti

      Käsitykseni mukaan Ohlson 29 on umpilaminaattia.

      • 15+15

        Vaihdon kesällä O29:n keulakannella olevan tuuletusventtiilin. Vaneria (tervettä) siellä näytti olevan kannen sisällä. Kyljet ja pohja ovat (tietääkseni) umpitavaraa.


      • notkuuko kansi?

        Taas puhutaan rungosta, ei kannesta!

        Kyllä sandwich-kansikin voi olla hyvässä kunnossa, jos väliaine ei ole päässyt vettymään. Vanhaa venettä ostaessa on syytä havainnoida, notkuuko kansi raskaan askeleen alla tai hyppiessä. Ruffin ja notkuvan kannen liitoksissa voi näkyä gelcoatin hiushalkeamia. Sama koskee tietysti kaikkia venemerkkejä.


      • notkuvakansi
        notkuuko kansi? kirjoitti:

        Taas puhutaan rungosta, ei kannesta!

        Kyllä sandwich-kansikin voi olla hyvässä kunnossa, jos väliaine ei ole päässyt vettymään. Vanhaa venettä ostaessa on syytä havainnoida, notkuuko kansi raskaan askeleen alla tai hyppiessä. Ruffin ja notkuvan kannen liitoksissa voi näkyä gelcoatin hiushalkeamia. Sama koskee tietysti kaikkia venemerkkejä.

        Rakenteen pieni periksiantaminen kuormitettaessa on lasikuiturakenteen ominaisuus. Liian kova gelgoat murtuu liikkeestä ja voi aiheuttaa hiushalkeamia. Näillä ei ole mitään tekoa rakennemurtumien kanssa. Niinpä kannella olevat hiushalkeamat eivät vielä merkitse rakenteen heikkenemistä. Tarkistaa ne on kuitenkin hyvä. Hiushalkeamia ei kannata lhteä korjaamaan. Vahaa keväisin päälle ja vesi pysyy poissa.


    • fågeli

      Haitarin alarajalla Birdie 24:sta en ole löytänyt sandwich rakenteita.

      • fågeli

        Kyllä kansi sittenkin on sandwich rakenne..eli ruksitaan Birdie 24 pois umpilaminaatti listalta.


    • (IR

      Nauticat on tietääkseni ainut veistämö, joka ei tee sandwich-kansia. Nauticat-veneiden koko menee toki vähän ap. kysyjän kokohaarukan yli, mutta kerrosrakenteiden pelkääjien unelmavene on esim. Nauticat 321.

      Vanhoista veneistä puhuttaessa hankkisin itse turvallisemmin mielin veneen, jossa käytetty balsan sijaan divinycelliä tai vastaavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe