Voiko veloista joutua vankilaan??

v.araton

Tai yhdyskuntapalveluun?? Jos siis tulot täysi nolla?

En tiedä onko aiheellista valottaa tilannetta...? Mutta teen sen nyt kuitenkin...

Miehellä hyvin suuret tulot, olleet kymmenen viimeistä vuotta. Minua hänen rahansa eivät kuitenkaan koske, senverran saan osakseni että katto pysyy pään päällä ja hänen maksamia ruokia saan syödäkseni kun ne itse valmistan.

Hommani on toimia taloudenhoitajana, miehellä ihan muut naiset ja omat menonsa. Rakkaudesta ei ole millään lailla kyse. Mies kai jollain tapaa tottunut tilanteeseen, eikä minulla ole ollut muuta vaihtoehtoa kun jäädä tähän.

Sossu ei miehen tulojen takia anna rahaa, kuten ei mikään muukaan taho. Töitä olen etsinyt joka suunnalta, tuloksetta. Olen 27-vuotias, ollut työtön kohta viisi vuotta. Sitä ennen olen ollut vain vuokrafirmojen listoilla tekemässä pätkätöitä, 12 :ssa eri työpaikassa. Viime kesänä päätin että nyt on pakko tehdä elämälle jotakin, ja hain ihan jokaiseen vapaaseen työpaikkaan pienellä paikkakunnallamme, tuloksetta. Kävin kelassa ja sossussa anelemassa työmarkkinatuellistettua työpaikkaa, tuloksetta. Myös seurakunnalta kävin pyytämässä töitä, ei mitään. Lopulta otin lainaa ja hankin vuokra-asunnon, ja hain tähän tukia kelalta ja sossulta. Käsitin että minun olisi mahdollista tuossa tilanteessa saada tuet edes siihen että katto pysyy pään päällä, vaikkei ruokaa olisikaan.

Sossun kanta oli vain se, että miehen kuuluisi olla elatusvelvollinen minulle useamman kuukauden ajan. Minua kyllä kehoitettiin tekemään valitus sosiaaliasiamiehelle, mutten tilanteessani yksinkertaisesti jaksanut lähteä enää tuollaisiin prosesseihin.

Mieheni satunnaishoidot eivät hänen taloudenhoitajikseen suostuneet ryhtymään, ja mies aneli minua palaamaan kotiin. Muuta vaihtoehtoa ei jäänyt, sillä vuokrat olisi jatkossakin tulleet maksettavikseni.

Mies ei laskujani maksa, ehdin ottaa velkaa myös välttämättömiin huonekaluihin, jotka nyttemmin olen myynyt pois velkoja lyhentääkseni. Näistä en toki alkuperäisiä summia saanut, enkä ole osaa lyhennyksistä vielä aloittanutkaan.

Varaton olen ollut viimeiset viisi vuotta, kaikki omaisuus ympärilläni on miehen nimissä. Velkaa minulla on useamman tonnin edestä, asumme pääkaupunkiseudun läheisyydessä, joten tuossa vuokraamassani pienessä yksiössäkin oli suurehko vuokra.

Tuntuu kuin tilanteestani ei olisi tietä pois. Varsinkin kun kohta olen luottotiedotonkin. Miten kuitenkin velkojeni nyt käy? Tai millä tavoin valtio tuota lähtee minulta velkomaan?

12

3805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+5

      Ei joudu vankilaan,ja näyttää että sinun ehkä kannattaisi erota, niin saisit näitä tukia paremmin, ja varmaan sen avio-oikeuden perusteella sinullekin heruisi jotain. Mutta sehän on oikeastaan täysin sinun asiasi.

      Sossu etsii aina syitä olla maksamatta, ja jos miehelläsi on suuret tulot, niin aviopuolisoiden keskinäisen huolenpitovelvollisuuden takia sossu yleensä lähes aina katsoo ettei perusteita toimeentulotuelle ole, vaan tuollaisissa tilanteissa se pääsääntöisesti se vaatii sitä pitkäkestoista paperisotaa ja valituksia.

      Ja voiko veloista joutua vankilaan, niin alussa kerrotun mukaisesti ei, vaan velat menee pääsääntöisesti aina normaaliin perintään ja sitten myöhemmin ulosottoon, eli velkaantuminen tai ylivelkaantuminen ei sinänsä ole rikos. Luottotiedot siitä kylläkin menee, ja saattaa seurata pitkäaikainen ulosoton asiakkuus, jossa mahdollisesti tulevista palkkatuloista lähtee se kolmasosa.

      Varsinaista velkavankeutta ei ole enää kuin oikeuden määräämien sakkojen muuntorangaistuksissa, eli jos näitä sakkoja ei maksa, niin loppujen lopuksi lentää vankilaan.

      Muuten vankilaan tai muuhun vastaavaan ei joudu veloista, ellei katsota että kyseessä olisi ollut petos, eli ei olisi ollut edes aikomustakaan maksaa, vaan velkaantumisessa olisi ollut pelkästään kyse taloudellisen hyödyn hankkimisesta.

      "Petos

      Joka, hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä taikka toista vahingoittaakseen, erehdyttämällä tai erehdystä hyväksi käyttämällä saa toisen tekemään tai jättämään tekemättä jotakin ja siten aiheuttaa taloudellista vahinkoa erehtyneelle tai sille, jonka eduista tällä on ollut mahdollisuus määrätä, on tuomittava petoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L36P1

      Kertomasi perusteella ei petoksesta ole kyse, vaan ihan normaalista pienistä tuloista johtuvasta velkaantumisesta.

      • Ei kai?

        " kannattaisi erota, niin saisit näitä tukia paremmin, ja varmaan sen avio-oikeuden perusteella sinullekin heruisi jotain"

        Ei kai aloittajan mies niin hullu ole että olisi naimisiin mennyt? Minä sain koko ajan sen käsityksen että kyse on avoparista.

        Jos todellakin ovat naimisissa, niin sehän muuttaa kaiken. Paitsi tietysti jos mies on älynnyt vaatia avioehdon.


      • Etjoudukkjhhjkk

        Ei häädöistä vankeutta voi saada.Ainakaan silloin jos olet Puhelin Operaattorille velkaa.


      • Kkkkjggjkjgvbj

        Vuokran maksun maksamatta jäämisestä voit joutua pois Vammaispalvelun asiakkuudesta.Mutta jos ole normaali ihminen.Joudut vaihtamaan vuokra asuntoa.Jos et ole maksanut vuokraa siitä vanhan asunnon vuokrasta.


    • tietäjä_

      Vain oikeuden määräämistä voi joutua tosin sekin on aika pieni mahdollisuus jos tililläsi ei ole mitään muuta kuin velkoja.

      • 15+19

        Niin, siis vain tuomioistuimen tuomitsemat SAKOT voi joutua istumaan (siis päiväsakot ja sitten esim. oikeudesta poissaolosta tuomitut), mutta ei veloista.


    • En tajuu miksnäin?

      Tyhmä kysymys, mutta kun olet kerran nuori ihminen ja 5 vuotta ollut työttömänä.

      Miksi et ole hakeutunut opiskelemaan jotain sellaista alaa, jossa olisi parempi työllisyys?

      • tulevaisuuden ala

        Niin. Hankkiudu tyhjien pullojen keräyskurssille. Ja tölkkien myös.


    • v.araton

      Kiitokset vastauksista! Edelleenkin vaivaa tuo, että kun tuloni ovat olleet kohta viisi vuotta 0,00e/kk, niin paperillahan tuo tarkoittaa sitä että olen ollut hyvinkin tietoinen maksukyvyttömyydestäni?

      Eikö taustatietoja erikseen tietämättä, tilanteeni ole vaikuttanut hyvinkin harkitulta petokselta? Miehellä suuret tulot, on otettu velkaa useimpien tonnien edestä, asuttu hetki toisaalla ja sitten palattu takaisin alkuperäiseen osoitteeseen. Mikäli tällaisesta tulisi tuomio, olisiko siihen itse mahdollista vaikuttaa että suorittaisiko sen yhdyskuntapalveluna? Töihin kun olisin valmis menemään kyllä, oli se mitä tahansa. Ehkä typerää hätiköidä, mutta pahin tässä pyörii mielessä jatkuvasti....

      Yhdeltä taholta tässä myöskin sain tietoa, että ulosotossa yksikin lasku kolmin/nelinkertaistuu lyhyessä ajassa, onko tämä totta? Toisaalta taas kuulin että tulottomana velka saatettaisiin unohtaa mikäli tilanteeni tulottomana jatkuu? En tiedä faktoja aiheesta ollenkaan, en mistään mitä nyt on tulossa...

      Miehen kanssa olimme avioliitossa vuoden verran, mutta erosimme, ja jo tuolloin aloitin töiden etsimisen, ja noista päivistä alkaen olen vain pyrkinyt muuttamaan omilleni.

      Miehen rahoihin en aio kajota, en halua häneltä senttiäkään, oli tilanne mikä tahansa. Jo alkuaikaan minulle tuli hyvin selväksi, että hänelle merkitsee raha enemmän kuin mikään muu. Hän on jopa uhkaillut minua mikäli koskaan pyrkisin hänen rahoihinsa kajoamaan millään tavoin. Se ei ole minulle vaihtoehto.

      Poikkeaa nyt ehkä aiheesta, mutta vastaan silti ajatukseni tuohon koulukysymykseen... Eli oma henk.koht. ajatukseni tuosta on se, että minusta on aika käsittämätöntä että mainostetaan koulutuksen olevan Suomessa ilmaista. Jo alkuunhan siinä on haettava opintolainaa, jota sitten maksetaan takaisin, sai töitä alalta tai ei, ja vaikka koulu syystä tai toisesta jäisi joskus kesken. Myös kirjat maksavat pienen omaisuuden, mikä taho kustantaa matkat, kouluvälineet sun muut päivän ruokailut? Itse ainakin ollessani hetken kauppiksessa, jouduin kouluruokailustakin maksamaan, ja opiskeluni päättyivät juuri siitä syystä ettei ollut varaa sitä enää jatkaa. Menin töihin.

      Peruskoulun aikoihin elämäni oli aika vaikeaa, eikä sieltä sellaisia papereita tullut, jotka ilman poissaoloja olisi voinut tulla. Tästä syystä hakeuduin kyllä vielä myöhemmin kouluun, jossa näitä peruskoulun arvosanoja olisi voinut parantaa, ja näin olisi ehkä ollut mahdollista päästä kiinnostavalle alalle joka myös työllistäisi, mutta tuo kouluhaave kaadettiin heti alkumetreillä, sossu ja kela kun katsoivat tuollaisen koulun "harrastukseksi", johon ei tukia myönnetty.

      Eli ensin tulee esteeksi tuo raha, toiseksi se että vaikka sitten söisin heinää, kulkisin matkat toiseen kaupunkiin kävellen, ja saisin jostakin velaksi kirjat, joita en ehkä voisi koskaan maksaa takaisin, en näillä arvosanoilla edes pääsisi kovinkaan moneen kouluun. En ainakaan sellaiseen, joka olisi kaiken riskin arvoinen.

      Tuntuu kyllä kun olisin jokaisen mahdollisen tavan jo kokeillut, jotta pääsisin pois tilanteestani.

      • 12+5

        "Edelleenkin vaivaa tuo, että kun tuloni ovat olleet kohta viisi vuotta 0,00e/kk, niin paperillahan tuo tarkoittaa sitä että olen ollut hyvinkin tietoinen maksukyvyttömyydestäni? "
        Sehän on ihan velkojista kiinni, lähtevätkö hakemaan rikostuomiota. Yleensä eivät.

        Mutta edelleen on erikoista, ettet saa mistään rahaa. Näin ulkopuolisena sanoisin, että sinun olisi pitänyt hankkia oikeusapua avioeroon liittyen, ja saada sitä kautta hankittua oma osuutesi avioliiton varallisuudesta. Jos aviopuolisosi uhkailee, niin juristi olisi osannut neuvoa siinä, samoin kuin näissä tukihakemuksiin liittyvien valituksien tekemisissä.

        Siis sinun tilanteesi olisi muuttunut jos olisit eron jälkeen pysynyt siellä uudessa asunnossasi, sillä eronneita ei katsota avopuolisoiksi, jos he elävät eri osoitteissa. Mielestäni teit siinä virheen kun palasit. Ehkä sinun olisi kannattanut muuttaa hieman kauemmeksi, jossa vuokrat ovat halvempia.

        Joka tapauksessa sinun kannattaa yrittää edelleen sossusta ja jatkaa työnhakua. Mene vaikka jollekin työkkärikurssille, niitä riittää joka lähtöön, ja sitä kautta pääset työmarkkinatuelle ja saat kulukorvauksen, ja sitten sinulla onkin jo paremmat mahdollisuudet päästä omilleen.

        Jos tulosi ovat nollilla tämän työmarkkinatuen tarveharkinnan takia, ja syynä puolison korkeat tulot, niin käsittääkseni juuri näillä työkkärin kursseilla olijoilla ei ole tätä puolison tuloihin liittyvää tarveharkintaa. Ja lisäksi sinun olisi pitänyt saada jo aikaisemminkin asumistuki, et ainakaan maininnut siitä. Niillä tuloilla pärjää ja elää jo aika moni suomalainen nykyisinkin.

        Ehkä sinun todellakin kannattaisi ottaa yhteyttä siihen sosiaaliasiamieheen, ja pyytää päästä keskustelemaan tilanteesta, tuntuu että suurin ongelmasi on enemmänkin eräänlainen henkinen lukko, kuin varsinainen taloudellinen tilanne, joka sekin on huono, muttei mitenkään ylivoimainen ja mahdollista muuttaa.

        "Yhdeltä taholta tässä myöskin sain tietoa, että ulosotossa yksikin lasku kolmin/nelinkertaistuu lyhyessä ajassa, onko tämä totta?"
        Ei pidä, ulosoton laskuissa vain peritään lisäksi nämä aikaisemmat oikeudenkäynti- ja perintäkulut alkuperäisen pääoman lisäksi, ja lisäksi korko jotka nostavat velan määrää alussa korkeaksi, mutta varsin useat velalliset sanovat elämän jopa muuttuvan paremmaksi, kun velat ovat menneet ulosottoon ja asioita pääse sitä kautta hoitamaan yhden luukun kautta.

        Sinun kohdalla se luottotietojen menetys tulee haittaamaan uuden vuokrakämpän saamista, mutta muuten se tuskin elämää muuttaa huonommaksi, varsinkin jos sinulla ei ole omaisuutta eikä oikein tulojakaan joista ulosmitata.

        "Toisaalta taas kuulin että tulottomana velka saatettaisiin unohtaa mikäli tilanteeni tulottomana jatkuu?"
        No kyllähän ulosotto palauttaa sen velan velkojalle, jos ei ole mistä ulosmitata, mutta se tietenkin pomppaa määräajoin takaisin ulosottoon, eli velkojat harvoin unohtavat velkojaan.

        Velkasaneerauksessa se velkojen mitätöinti olisi kyllä on mahdollista, mutta en tiedä sen kriteereistä tarkemmin, eli sinun kannattaa ottaa yhteyttä velkaneuvojaan, ja yleensäkin yrittää selvittää tilannettasi jossain muualla kuin täällä netissä, mieluiten jonkin viranomaiset kanssa, koska siinä vaiheessa kun teille tulee miehesi kanssa se viimeinen riita, tai viimeisestä "hoidosta" tulee vakituinen "hoito", niin tulet lentämään pihalle joka tapauksessa jos kaikki on miehesi nimissä.

        Ja anteeksi vain, en oikein kyllä osta näitä selityksiäsi siitä, miten mahdotonta opiskelu olisi taloudellisesti, sillä on varmasti paljon ammatillillisia linjoja missä on pulaa opiskelijoista, joissa osassa on jopa lähes ilmainen asuntola, ja saa opintotukea. Jos työllistymisongelman taustalla on puutteellinen koulutustausta, niin kyllä sitä voisi harkita myös sen ongelman korjaamista, kun nykyään joka työpaikkaan vaaditaan koulutus.


      • 12+5 kirjoitti:

        "Edelleenkin vaivaa tuo, että kun tuloni ovat olleet kohta viisi vuotta 0,00e/kk, niin paperillahan tuo tarkoittaa sitä että olen ollut hyvinkin tietoinen maksukyvyttömyydestäni? "
        Sehän on ihan velkojista kiinni, lähtevätkö hakemaan rikostuomiota. Yleensä eivät.

        Mutta edelleen on erikoista, ettet saa mistään rahaa. Näin ulkopuolisena sanoisin, että sinun olisi pitänyt hankkia oikeusapua avioeroon liittyen, ja saada sitä kautta hankittua oma osuutesi avioliiton varallisuudesta. Jos aviopuolisosi uhkailee, niin juristi olisi osannut neuvoa siinä, samoin kuin näissä tukihakemuksiin liittyvien valituksien tekemisissä.

        Siis sinun tilanteesi olisi muuttunut jos olisit eron jälkeen pysynyt siellä uudessa asunnossasi, sillä eronneita ei katsota avopuolisoiksi, jos he elävät eri osoitteissa. Mielestäni teit siinä virheen kun palasit. Ehkä sinun olisi kannattanut muuttaa hieman kauemmeksi, jossa vuokrat ovat halvempia.

        Joka tapauksessa sinun kannattaa yrittää edelleen sossusta ja jatkaa työnhakua. Mene vaikka jollekin työkkärikurssille, niitä riittää joka lähtöön, ja sitä kautta pääset työmarkkinatuelle ja saat kulukorvauksen, ja sitten sinulla onkin jo paremmat mahdollisuudet päästä omilleen.

        Jos tulosi ovat nollilla tämän työmarkkinatuen tarveharkinnan takia, ja syynä puolison korkeat tulot, niin käsittääkseni juuri näillä työkkärin kursseilla olijoilla ei ole tätä puolison tuloihin liittyvää tarveharkintaa. Ja lisäksi sinun olisi pitänyt saada jo aikaisemminkin asumistuki, et ainakaan maininnut siitä. Niillä tuloilla pärjää ja elää jo aika moni suomalainen nykyisinkin.

        Ehkä sinun todellakin kannattaisi ottaa yhteyttä siihen sosiaaliasiamieheen, ja pyytää päästä keskustelemaan tilanteesta, tuntuu että suurin ongelmasi on enemmänkin eräänlainen henkinen lukko, kuin varsinainen taloudellinen tilanne, joka sekin on huono, muttei mitenkään ylivoimainen ja mahdollista muuttaa.

        "Yhdeltä taholta tässä myöskin sain tietoa, että ulosotossa yksikin lasku kolmin/nelinkertaistuu lyhyessä ajassa, onko tämä totta?"
        Ei pidä, ulosoton laskuissa vain peritään lisäksi nämä aikaisemmat oikeudenkäynti- ja perintäkulut alkuperäisen pääoman lisäksi, ja lisäksi korko jotka nostavat velan määrää alussa korkeaksi, mutta varsin useat velalliset sanovat elämän jopa muuttuvan paremmaksi, kun velat ovat menneet ulosottoon ja asioita pääse sitä kautta hoitamaan yhden luukun kautta.

        Sinun kohdalla se luottotietojen menetys tulee haittaamaan uuden vuokrakämpän saamista, mutta muuten se tuskin elämää muuttaa huonommaksi, varsinkin jos sinulla ei ole omaisuutta eikä oikein tulojakaan joista ulosmitata.

        "Toisaalta taas kuulin että tulottomana velka saatettaisiin unohtaa mikäli tilanteeni tulottomana jatkuu?"
        No kyllähän ulosotto palauttaa sen velan velkojalle, jos ei ole mistä ulosmitata, mutta se tietenkin pomppaa määräajoin takaisin ulosottoon, eli velkojat harvoin unohtavat velkojaan.

        Velkasaneerauksessa se velkojen mitätöinti olisi kyllä on mahdollista, mutta en tiedä sen kriteereistä tarkemmin, eli sinun kannattaa ottaa yhteyttä velkaneuvojaan, ja yleensäkin yrittää selvittää tilannettasi jossain muualla kuin täällä netissä, mieluiten jonkin viranomaiset kanssa, koska siinä vaiheessa kun teille tulee miehesi kanssa se viimeinen riita, tai viimeisestä "hoidosta" tulee vakituinen "hoito", niin tulet lentämään pihalle joka tapauksessa jos kaikki on miehesi nimissä.

        Ja anteeksi vain, en oikein kyllä osta näitä selityksiäsi siitä, miten mahdotonta opiskelu olisi taloudellisesti, sillä on varmasti paljon ammatillillisia linjoja missä on pulaa opiskelijoista, joissa osassa on jopa lähes ilmainen asuntola, ja saa opintotukea. Jos työllistymisongelman taustalla on puutteellinen koulutustausta, niin kyllä sitä voisi harkita myös sen ongelman korjaamista, kun nykyään joka työpaikkaan vaaditaan koulutus.

        Minä olen ollut siinä käsityksessä, että työmarkkinatukeen eivät vaikuta puolison tulot millään tavalla.

        Tosin ttm on sen verran pieni ettei sillä yksin eletä ellei saa toimeentulotukea ja asumistukea päälle. Ehkä ap tarkoitti kahta viimeksi mainittua kun sanoi ettei hänellä ole lainkaan tuloja.


      • 12+5
        hullu_ukko kirjoitti:

        Minä olen ollut siinä käsityksessä, että työmarkkinatukeen eivät vaikuta puolison tulot millään tavalla.

        Tosin ttm on sen verran pieni ettei sillä yksin eletä ellei saa toimeentulotukea ja asumistukea päälle. Ehkä ap tarkoitti kahta viimeksi mainittua kun sanoi ettei hänellä ole lainkaan tuloja.

        "Minä olen ollut siinä käsityksessä, että työmarkkinatukeen eivät vaikuta puolison tulot millään tavalla."
        Olet täysin oikeassa, eli minulla oli vanhaa tietoa. Puolison tulojen vaikutus tarveharkintaan on poistunut 2013 vuoden alussa, eikä sitä enää ole.

        "Puolison tulojen vaikutus työmarkkinatukeen poistuu

        Työmarkkinatuen tarveharkinta muuttuu siten, että hakijan puolison tulot eivät enää vaikuta työmarkkinatuen määrään. Puolison tulojen vaikutuksen poistuminen korostaa etuuksien yksilökohtaisuutta ja purkaa samalla työttömyysturvaan liittyviä kannustinongelmia."
        http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/-/view/1847292

        "Tosin ttm on sen verran pieni ettei sillä yksin eletä ellei saa toimeentulotukea ja asumistukea päälle"
        No kyllä tiedän tuttuja, jotka eivät saa eri syistä toimeentulotukea, esim. omaisuuden takia, ja elävät kohtuullisesti vaikkakin niukasti pelkällä työmarkkinatuella ja asumistuella.

        "Ehkä ap tarkoitti kahta viimeksi mainittua kun sanoi ettei hänellä ole lainkaan tuloja. "
        En tiedä, voi ollakin, tosin silloinhan hän ei ole täysin tuloton kuten aloituksessa ilmoitti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4319
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      238
      2123
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1570
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1391
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      253
      1100
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1067
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1035
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      136
      1033
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      53
      918
    Aihe