Velka"vihko" yhteisistä menoista

Puolisolle velkaa

Hei,

kysyn teidän mielipidettä asiaan. Asiallisia kommentteja kiitos.

Aikoinaan kun puolisoni kanssa muutettiin yhteen, niin olin vasta valmistunut työtön. Muutto tapahtui siten, että muutettiin vieraalle paikkakunnalle, josta mieheni sai vakityöpaikan. Minä siis työtön ja hän töissä. Ennen kuin asuimme saman katon alla hän lupasi maksaa asunnon vuokran, kunnes rahatilanteeni parantuu. Aiemmin meillä ei ole ollut yhteisiä menoja. No aika pian sain työttömyysrahoilla maksaa tasan puolet kuluista.

Pian aloin opiskelemaan uudelleen. Mies sai päähänsä (miehen päätös täysin) kirjata kaikki menot exceliin ylös. Minä sitten olin miehelle velkaa ruoka-ostoksista. Hänen mielestään tämä oli oikein. Minä ehdotin yhteistä tiliä, jonne kumpikin laittaa prosentuaalisen summan kuussa tuloistaan tilille. Se ei miehelle kelvannut.

Opiskelujen jälkeen saimme yhteisen lapsemme ja jäin kotia. Tänäkin aikana mies kävi töissä ja minä hoidan kotia ja meidän lasta. Ja tulot edelleen meni exceliin ylös, ja minä velkaannuin koko ajan miehelle yhteisistä ruokamenoista. Tätä oli jatkunut 6 vuotta ainakin. Minä en jaksanut välittää excelistä, sillä en saanut miehen päätä kuitenkaan käännettyä asiasta.

Nyt tilanne on se että olen miehelle velkaa yhteisistä ruokaostoksista 4000 e euroa, ja hän vaatii että maksan ne hänelle takaisin. Olen onneksi saanut oman alan töitä ja lapsi on päivähoidossa.

Olen AINA siirtänyt miehelle maksimaalisen määrän tuloistani hänelle. Mitään rahoja en ole tuhlannut tai pihistellyt itselläni. Olen hoitonut kotityöt, tehnyt ruuuan ja ollut yhteisen lapseni kanssa kotona.

Onko teistä oikein, että yhteisistä ruokaostoksista ym. on toiselle velkaa ja ne kirjataan tarkasti ylös excelin taulukkoon? Minä olen aina ollut se köyhä ja mies tienannut bruttona koko ajan n. 3000 e/kk. Nyt kun olen töissä, ja miehen mielestä minun tulisi siirtää 1000-1200 e kuussa sisältäen vuokran ja hoitomaksun hänen tililleen. Hän maksaisi ruokaostokset aina.(Tämä summa harvemmin riittää kuittaamaan excel velkaa, mutta riittää mainiosti yhteisiin kuukauden menoihin.) Ongelman tuottaa sen että itselläni ei ole varaa tehdä ruoka-ostoksia, joten kaupassa pitäisi käydä yhdessä hänen kanssaan. Ja miksi tekisinkään, jos olen siitä etukäteen hänelle rahaa antanut.

Olen tässä miettinyt, että mitä jos kieltäydyn maksamasta noita miehen vaatimia "velkoja" takaisin, ja siirtäisin hänen tililleen vain puolet vuokrasta ja lapsen hoitomaksusta. Ja ruokaostokset maksaisimme yhdessä siten, miten kumpikin nyt sattuu kaupassa käymään. Ilman mitään eurojen tarkuutta. Sanoisin miehelle vain, että näin MINÄ olen päättänyt. Onko ilkeää?

21

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 70 / 66

      Tuntuu tautiselta minun arvomaailmastani katsoen!
      Miten olet voinut elää tuon tyypin kanssa?
      Kirjoituksesi koettelee uskottavuuden rajoja. Tai oikeastaan ylittää ne!

      Valmistuttuani menimme yhteen ja minä sain työpaikan toiselta paikkakunnalta.
      Vaimoni otti lopputilin vakituisesta työstään.
      Ennen muuttoa sain paremman työpaikan kotipaikkakunnaltamme joten muutto peruuntui ja vaimo jäi kotiin saamatta mistään penniäkään.

      Hänellä oli hieman säästöjä mutta taloutemme perustui yhteen, yhteiseen tiliin johon palkkani meni.
      Käytännön syistä vaimoni hoiti kaiken rahaliikenteen koska, ennen tietsikka ja automaattiaikaa se sopi hänelle paremmin.

      Sama koski kotivuosia lastemme kanssa.
      Silloinkaan vaimollani ei ollut tuloja penniäkään.

      Aina 13-vuotta sitten tapahtuneeseen täysin kotiin jäämiseeni saakka vaimoni hoiti kaikki laskut ja maksut yhteiseltä tililtämme emmekä koskaan laskeneet mitään osuuksia tai muutakaan.
      Sama koski, ja koskee edellaan kaikkia henkilökohtaisia menoja.

      Olemme eläneet tällä periaatteella 45-vuotta joten minun on mahdotonta kuvitella mitään muuta järjestelyä.
      Tuo kuvaamasi on täysin uskomaton.
      Tuollaisen provon keksiminekin vaatii hyvin luovan mielikuvituksen!

      • vaatikaa tasa-arvoa

        Minkäköhän takia naisten palkat ei nouse koskaan?Varmaan sen takia kun ei niiden tarvii koskaan mitään tienata kun mies kuitenkin elättää.Tärkein asia tuntuu tänä päivänäkin naisille olevan se, että pääsee naimisiin ja mahdollisimman monta mukulaa, niin johan on maksaja nalkissa...Ja sitten jos ei mies jossain vaiheessa elämää enää elätä niin sitten sossu, mutta ei itse kuitenkaan.


      • 70 / 66
        vaatikaa tasa-arvoa kirjoitti:

        Minkäköhän takia naisten palkat ei nouse koskaan?Varmaan sen takia kun ei niiden tarvii koskaan mitään tienata kun mies kuitenkin elättää.Tärkein asia tuntuu tänä päivänäkin naisille olevan se, että pääsee naimisiin ja mahdollisimman monta mukulaa, niin johan on maksaja nalkissa...Ja sitten jos ei mies jossain vaiheessa elämää enää elätä niin sitten sossu, mutta ei itse kuitenkaan.

        Tasa-arvoa vai etuoikeus? Mielestäni vaimoni ei ole tasa-arvoinen vaan etuoikeutettu!

        Kaikki 45-vuotta hänellä on ollut täydellinen oikeus perheen varojen käyttöön.
        Samoin, vähäinen omaisuutemme on tasan tarkkaan puoliksi omistettua.
        Kaiken kukkuraksi, jos hän leskeytyy, niin hänen tulonsa kaksinkertaistuvat.

        Jos tämä ei ole vähintäänkin tasa-arvoa niin mikä sitten?
        Huomaa: Vähintäänkin!

        Ps. Vaimoni ei ole koskaan vaahdonnut mistään tasa-arvosta eikä vaatinut mitään. On tyytynyt kohtaloonsa!


    • Puolisolle velkaa

      Hei,

      kiitos sinulle vastauksestasi, sait katseeni avartumaan, että olen ollut liian kiltti ja naivi. Tämä ei valitettavasti ole provo. Mies on pihi ja tarkka raha-asioissa. Mutta muuten todella ihana ja rakastettava. Joskus tosin ajattelen, että olen jotenkin huonompi kuin hän kun olen aina se köyhempi osapuoli. Olen häntä 5- vuotta nuorempi, joten toki minulle on kestänyt enemmän aikaa päästä työelämään, kun minulla vielä oli koulutus kesken (kun muutimme yhteen, olin 19 -vuotias). Asiasta ollaan monesti juteltu, mutta ikinä en ole hänen mieltään saanut muutettua :( Ajattelin laittaa tylysti nyt lopun "velkaantumiselle"! En minäkään olisi puolisolle tehnyt näin jos asiat olisi ollut toisinpäin...

      • Hei nimimerkki, Puolisolle velkaa

        Oletkon jo saanut kommentteja sen puolesta, että tilanteenne on epätavallinen ja erikoinen. Pidä kiinni nyt tuosta "loppu velkaantumiselle" - asenteestasi. Et ole miehellesi velkaa ruoasta. sitäpaitsi ehkä hän on syönyt enemmän kuin sinä :) Totta on juuri se, että puolisot maksavat sen mukaan kummalla on isommat tulot. Usein tosiaan molemmilla on oma tili, sitten voi olla yhteinen tili, johon kumpikin laittaa tuloihinsa suhteitetun summan ja siitä maksetaan yhteiset jutut ja molemmille kuuluisi jäädä "omaa" rahaa. Suuret yhteiset hankinnat harkitaan yhdessä ja mietitään niiden rahoitus oikeudenmukaisesti.

        Toivottavasti miehesi suostuu keskustelemaan asiasta. Ellei hän suostu, pyydä häntä lähtemään kanssasi johonkin ulkopuolisen ihmisen juttusille, jossa yhtäaikaa kuulette asiasta. Sellaisen löydät halutessasi, joku kunnan sos työntekijä tai seurakunnan perheneuvoja tai perhetyöntekijä tms.

        Et ole huonompi vaikka olet ollut köyhempi, et tietenkään. Ei meidän arvoamme euroissa mitata. Kun olet hoitanut kotianne ja yhteistä lastanne, se on ollut tärkeätä kodin ja perheen hyväksi koituvaa, josta ei mitenkään voi velkaantua. Huh sentäs.

        Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti asianne selkenee pian,
        Pirkko-pappi


    • uskomatonta!

      Tuollainen menojen kirjaaminen kuulostaa aivan mahdottomalta! Jos noin tarkkaan lasketaan niin sinun pitäisi puolestasi laskea, kuinka paljon olet tehnyt miehellesi siivous- ja lastenhoitotyötä, pyykkärin ja keittäjän hommita ja lisää siihen vielä hyvä taksa sänkyhommista. Ota kunnon tuntipalkka, ja esitä sitten hänelle lasku! Sitäpaitsi, onko hän punninnut, kuinka suuren osan ostetusta ruuasta hän on itse syönyt, ja kuinka paljon sinä. Ja kumpi on syönyt enemmän ruuan kalliimpia osia....

      Kuinka voit elää noin itsekeskeisen tyypin kanssa? Onhan avioliitto ja perhe yhteinen yritys, jossa periaatteessa kaikki on yhteistä ja autetaan toinen toistaan. Perheessä kaikkien elintason kuuluu olla sama, riippumatta siitä millä tavalla kukin siihen osallistuu. Sitä ei voi edes laskea pelkän ruokalaskun mukaan.

      Älä missään nimessä siirrä rahojasi hänen tililleen, vaan jos rahanne ovat erikseen niin pidä kiinni omistasi ja maksa itse sieltä laskuja mitä sinulle kuuluu. Ruokakauppaan voitte ottaa tilin, josta kumpikin maksaa tulojensa mukaisen osuuden maksupäivänä. Hän ei voi vedota mihinkään lakiin tuon laskelmansa kanssa, koska lain mukaan puolisoiden kuuluu elättää toisiaan. Kun hän esittää sinulle laskun ilman että olette sellaisesta yhdessä päättäneet, sinä voit kieltäytyä sillä perusteella että sellaisesta ei ole yhdessä sovittu.

      • näin meillä

        Teillä on täysin epätavallinen tapa hoitaa yhteistä taloutta. Mistä miehesi on tuollaisen keksinyt? Tavallisinta taitaa olla, että puolisoilla on omat tilit ja lisäksi yhteinen tili johon pannaan rahaa psrosenttiosuus tuloista. Siitä maksetaan yhteiset menot miettimättä sen jälkeen, kumpi rahoja on tienannut. Jos toisella ei ole tuloja, toisen on annettava hänelle rahaa henkilökohtaisiin menoihin. Tavallaan sen rahan korvauksena on, että työtön pystyy hoitamaan kotia ja lapsia, tai se että on kumppanina yhteisessä elämässä.

        Tällainen on meidän ratkaisu, ja liitto on kestänyt 30 vuotta ilman rahariitoja: Meillä on yhteinen tili jonne kaikki rahat menevät. Kumpikin käyttää sitä vapaasti ja vastuullisesti sekä yhteisiin että omiin menoihin. Toiselta ei tarvitse kysellä eikä myöskään selitellä mihin sitä käyttää, ja isot ostot suunnitellaan yhdessä.

        Suuren osan ajasta mies on ollut suurituloisempi, mutta välillä myös minä olen tienannut enemmän. Välillä olin kotiäiti ja käytin tiliämme yhtälailla, ja katsoin että perheelle tehty työ oikeuttaa minut siihen. Välillä mies oli työtön ja sai puolestaan käyttää yhteisiä rahojamme itsenäisesti siinä missä minäkin.

        Ethän suostu systeemiin että annat miehelle rahaa ja hän kontrolloi teidän molempien rahankäyttöä. Älä muutenkaan anna hänen määräillä, vaan sinulla on oikeus tasavertaiseen päätöksentekoon kaikissa asioissa.


    • Lellu.....

      Koska viesti on 'avioliitto' -palstalla, oletan että olette naimisissa. Avioliitossa puolisoilla on elatysvelvollisuus toisiaan kohtaan.

      Velkaneuvoja kertoi lehtihaastattelussa tilanteesta, jossa oli menty vielä pidemmälle. Siinä oli erittäin hyvätuloinen pariskunta oli vuosien ajan jakanut tasan kaikki menot. Sitten vaimo jäi työttömäksi. Edelleen mies vaati häntä maksamaan puolet kuluista elintason pysyessä samana. Näiden kulujen kattamiseksi nainen alkoi ottamaan velkaa. Kun nainen ei enää kyennyt selviutymään veloistaan, hän otti yhteyttä velkaneuvojaan. Velkaneuvoja kertoi sanoneensa naiselle, että sinun tilanteessa minä olisin jo lähtenyt.

      Olet osallistunut niillä tuloilla kuin sinun on ollut mahdollista yhteisten kulujen maksuun. Miehen palkkatulojen takia että ole edes voinut saada kaikkia niitä tukia, jota yksin asuvana opiskelijana voisit saada. Lisäksi olet hoitanut yhteistä lastanne ilman palkkaa kotona. Oletko laskenut ansionmenetyksen äitiysloman ajalle ja kysynyt miten mies on ajatellut kompensoida asian. Onhan excelissä kerroin myös ruaan kulutukselle ? Mies yleensä syö ruokaa naista enemmän. Mieheltä on suhteellisuudentaju pahasti kadoksissa. Ymmärtäisin miehen asenteen jos opiskelija olisi käyttänyt omat rahansa vaatteisiin, meikkeihin ja biletykseen ja maksattanut asumiskulut ja ruuan miehellä kokonaan.


      En tuossa tilanteessa maksaisi yhtään mitään ruokavelkoja. Jatkossa toimisin niin kuin olet suunnitellutkin. Kiinteät menot puoliksi ja ruuan maksaa se joka käy kaupassa. Sen jälkeen kummallekin jää rahaa omaan kulutukseen / säästöön. Arvaan että tässäkin tilanteessa miehelle on kirjanpito ruokaostoksista.

      Excel-miehen kannattaa pohtia mitä perhe ja vastuu siitä tarkoittaa sen sijaan että koko ajan laskee että ei varmasti ole maksanut senttiäkään enempää kuin toinen.

    • Puolisolle velkaa

      Hei, lämmin kiitos vastauksista. Sain rohkaisua nostaa asian miehelle esiin uudestaan. Ihan rupesi itkettämään kun kuulostatte niin ihanilta ihmisiltä. En ole ikinä hömpötellyt rahoilla omia turhia juttuja. Pelkästä ruuasta ym. päivittäistavaroista on ollut kyse.

    • cho-

      Avioliitto ja mielestäni myös avoliitto (pidemmän päälle) kuuluu siihen kastiin että kukin maksaa miten omilla tuloillaa pystyy. Ei avioliitto ole rahan laskemista vaan kaikki pitäisi tehdä yhteisen hyvän vuoksi. Näinhän sinä kirjoitustesi perusteella olet tehnyt ja mielestäni et ole miehellesi velkaa yhtään mitään.

      Ota ihmeessä asia puheeksi miehesi kanssa ja vaadi kunnon perusteluja velka asialle. Onhan ihan avioliittolaissa säädetty "elatusvelvollisuudesta"

      46 § (16.4.1987/411)
      Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234

      Eli periaatteessa suomenkielellä; se joka tienaa enemmän "joutuu" myös maksamaan enemmän, eikä tästä mitään velkaa synny. Jos keskustelut keskenänne eivät johda mihinkään suosittelen kääntymään ulkopuoliseen apuun. Tsemppiä asian ruotimiseen ja muutenkin jaksamista elämääsi :)

      • 70 / 66

        "Joka tienaa enemmän joutuu myös maksamaan enemmän".
        Eikö tämä toteudu automaattisesti silloin kun kummankin kaikki tulot menevät yhteen, yhteiseen pottiin?
        Ei tarvitse laskea mitään!


      • cho-
        70 / 66 kirjoitti:

        "Joka tienaa enemmän joutuu myös maksamaan enemmän".
        Eikö tämä toteudu automaattisesti silloin kun kummankin kaikki tulot menevät yhteen, yhteiseen pottiin?
        Ei tarvitse laskea mitään!

        tätä juuri tarkoitin :) lähinnä erittelin tuon siksi että avioliittolaissa lukee "..puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen.." Esim. jos toinen kykenee ottamaan osaa yhteiseen talouteen 10e ja toinen vaikka 7e niin periaatteesa jos ns. pilkkua nussitaan jotuu toinen maksamaan enemmän. MUTTA kaiken on tarkoitus mennä yhteiseen hyvään (eli kuvailemaasi yhteiseen pottiin), silloin juuri ei tarvitse laskea kuka maksaa mitäkin!


      • cho-
        70 / 66 kirjoitti:

        "Joka tienaa enemmän joutuu myös maksamaan enemmän".
        Eikö tämä toteudu automaattisesti silloin kun kummankin kaikki tulot menevät yhteen, yhteiseen pottiin?
        Ei tarvitse laskea mitään!

        ja niin täytyi vielä sanoa että pitkässä parisuhteessa/avo/avioliitossa nimen omaan tarkoitus on ettei sitä pikkua "nussittaisi" :) unohtu edelliseen kirjoitukseeni lisätä!


    • Ei velkaa....

      Et sinä miehellesi ole mitään velkaa. Tuo taulukko on yhtä tyhjän kanssa. Tai ainakin yhtä pätevä kuin se, että veloitat mieheltäsi tekemäsi kotityöt ja lastenhoidon. Eli ei mitään perustetta tai järkeä.

      Kylläpä miehesi on rahojensa perään. Hän ei ilmeisesti osaa ajatella, että teillä on yhteinen koti ja talous. SInä päätät omista rahoistasi ja mies omistaan. Jos ette löydä yhteisymmärrystä niin miksi ihmeessä asutte yhdessä?

    • ex-vaimo

      Tiedän että näitä "putkiaivoilla" varustettuja saitoja miehiä löytyy.
      Kyse on jo jonkin laisesta luonneviasta.

      Itsellä asiat oli toisinpäin avioliiton alkuvuosina. Ansioni oli suuremmat, kuin puolisoni. Minä hoidin tietenkin isomman osan asunto, ruoka ym. kuluista. Mies lähti sitten opiskelemaan, jota vaihetta kesti neljävuotta. Tuona aikana oli itsestään selvää, kumpi maksoi kulut. Mies valmistui ja pääsi koulutustaan vastaaviin töihin, ja alkoi tienaamaan. Aloimme toivoa, että saamme lapsen. Se toive toteutui, mutta sitten esiin tuli miehen saituus.

      Hän olisi tykännyt käyttää omat tulonsa itseensä, ja osallistua alimman taksan mukaan, kuten ennenkin. Vetosi vielä siihen, että voinhan minä käyttää perintörahani elämiseen, ja yhetisen asunnon maksuun.

      Pilkkuilu meni niin pitkälle, että päädyin hakemaan avioeroa. Sitä kuittien syynäämistä ja jatkuvaa laskemista, ei kerta kaikkiaan jaksanut.

      Ero selvittely olikin sitten yhtä taistelua. Herra esitti lakimiehelle, että mistä olen velkaa hänelle. Perusteluja oli mm. kihlasormus, vihkisormus, kihlajaisiltamme illallisen kuitti, häiden lasku (vaikka kustannukset oli maksettu yhdessä). Minun elättämisestä hän ehdotti korvauksia seuraavasti; raskausaikana jouduin olemaan sairaslomalla 2kk lääkärin määräyksestä, josta ajan hän esitti elättäneensä minua! Olin sairaslomalla töistäni, jolloin sain palkkaa ja sairaspäivärahaa!
      Kaiken huippu oli, kun yritti saada korvausta matkoista, jotka aiheutui pesän selvittämisestä : )

      • mek

        Siinä vaiheessa kun mies ehdotti että elä perintorahoillasi ja maksaa asuntoa niin olisi heti pitänyt ehdottaa avioehtoa ja kun miehesi rupeasi opiskelemaan niin jos silloin olitte jo naimisissa niin avioehdon tekoon niin olsiit päässyt helpommalla omaisuuden jaossa. Jos tuollaisia isiootteja on miehissä niin en yhtään imettele että eroja tulee.


    • mek

      Laitappa sinäkin sinne exseliin hinta kaikista kotitöistä mitä teet yhteisen kodin hyväksi eli tuntinta on tama ja kaikki tunnit ylös niin olette tasoissa. Tuolla exlillä ei ole mitään merkitystä jos teillä ei ole velkakirjaa tehtynä mutta jos ero tulee niin miehellä on todisteet mitä on maksanut mutta en tiedä onko sillä tasinkoon mitään kerkitystä. Älä rupee mitään kuviteltua velkoja makselemaan koska eihän tuo ole mikään parisuhde kun yhdessä eletää. Minä olen naiseni kanssa sopineet että vuorokuukausin masketaan yhtiövastike ja kumpikin maksaa oman osansa asuntolainast. Minulla miehenä pikkusien kiire töissä ja painetaan pitkää päivää niin maksan 2-3 kuukaudelta yhtiövastikkeen hänenkin puolesta kun tienaan enemmän ja se siitä. Tuo puolet vuokrasta ja hoitomaksusta on ihan hyvä asia ja tuhoa se exel taulukko nopeasti koska ei siinä ole mitään järkeä. Kotitöillä tuo homma on äkkiä kuitattu.

    • stop!!

      Sano miehellesi että, katsot exel-velat kuitatuiksi tekemilläsi kotitöillä, etkä enää suostu tuollaiseen pelleilyyn. Jatkossa vaadit yhteisen taloustilin, jolle molemmat laittavat sovitun summan tuloistaan. Tuolta tililtä maksetaan kaikki yhteiset kulut, ruoka, sähkö, lapsen kaikki kulut. Lapsilisän voit laittaa myös tuolle tilille, jos sitä ei säästetä erilliselle tilille myöhempiä hankintoja varten.
      Älä missään nimessä enää maksa ruoka- tms. kulujasi miehen tilille.
      Jos tuo ei sovi, lähde.

    • surullista...

      En koskaan lakkaa ihmettelemästä näitä avioliitonsisäisiä rahanjakoja. Meille perhe on yksi yksikkö, minun ja mieheni tulot ovat perheen yhteisiä tuloja, menot ovat perheen menoja - meidän henkilökohtaiset menommekin ovat perheen menoja. Vaikka yhteisiin vuosiimme mahtuu useampikin kriisi, ei meillä ole koskaan tarvinnut riidellä rahasta. Välillä toisella on ollut isommat tulot, välillä taas toisella. Toisinaan raha on ollut hyvinkin tiukilla, välillä sitä on ollut käytössä reilummin. Maalaisjärjellä kumpikin tietää, millaisiin asioihin on varaa ja millaisiin ei. Jos toinen on joskus halunnut jotakin kalliimpaa, toinen on sen kyllä suonut ja rahat on sitten sumplittu sen mukaan.

      Tällaisia kirjoituksia lukiessa tulee aina jotenkin surulliseksi siitä, millainen asioiden arvojärjestys ihmisillä on. Miten perhe voi olla perhe, kun perheen sisälläkin ajatellaan tuolla tavalla, että "minäminäminä".

      • ei riitaa

        Näin olen minäkin asian ymmärtänyt. Näistäkin asioista olisi hyvä keskustella jo ennen avo/avioliittoa. Helpompaa on avioliitossa, kun tulot ja menot on yhteisiä. Toki meilläkin on omat tilit, mutta sitten on myös yhteinen varatili, jonne kumpikin siirtää "ylimääräiset". Tällöin on ihan sama kumpiko menot maksaa. Käytännössä toimitaan niin, että laskut maksan miehen tililtä ja ruoat ym. arjen käteismenot maksan minä. Tulot on vaihdelleet vuosien myötä, ja välillä isomman vastuun on kantanut mies välillä minä. Talo on maksettu, mutta milloinkaan ei olisi tullut mieleenkään alkaa laskemaan, että kumpiko on siitä enemmän maksanut.


    • Arvosta itseäsi

      Kyllä nauraisivat avioeron tullen oikeusaputoimiston lakimiehet, kun moisen excelin näkisivät. Kyseinen taulukko on osoitus miehen pikkumaisuudesta ja itsekkyydestä, ei mistään todellisesta velasta.

      Jos olette naimisissa (kun tämä on avioliittopalstakin), suosittelen, että suoisttelet miehellesi vähän lakiin perehtymistä. Kuten joku jo linkittikin, laki sanoo, että kumpikin osallistuu kykyjensä mukaan. Laki ei sano, että puolet ja puolet.

      Toki pari voi itse sopia, että puolet ja puolet, mutta silloin on laskettava mukaan toisen kotona tekemä työ. Oletan, että olet kotona ollessasi hieman siivonnut, laitellut ruokaa, hoitanut ostoksia ja säästänyt tarhamaksuissa.

      Samalla kun olet sijoittanut aikaa yhteiseen lapseenne, olet menettänyt työvuosia eli palkkatuloja, eläkettä ja cv:n täytettä. Naisellehan ei ole taloudellisesti kannattavaa jäädä kotiin hoitamaan lasta.

      Et kuulosta miltään humputtelijalta etkä ylellisyyksiin tärvääjältä. Sinulla on oikeus myös omaan rahaan ja siihen, että saat käyttää sitä haluamiisi asioihin tavalla, josta et ole tilivelvollinen.

      (Minä erosin miesystävästäni, kun huomasin hänessä samanlaisia piirteitä. Sain elämäni takaisin enkä halua edes miettiä, millaiseen taloudelliseen ahdinkoon olisin joutunut, jos olisin tehnyt hänen kanssaan lapsia.)

      Voimia ja ennen kaikkea rohkeutta Sinulle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe