Ruokavalio

Laihtunut

Mitä ihmettä? Olen laihtunut pelkällä ruokavalion muutoksella 8kg kuukaudessa. Miten on mahdollista, kun en ole sen kummemin liikkkunut, mitä nyt kävellen menen joka paikkaan niin kuin ennenkin ym hyötyliikunta. Onkohan mulla joku sairaus vai voiko pelkkä ruokavalio vaikuttaa näin paljon? Nyt enää noin 5 kg ylimääräistä läskiä. Ennen söin hirveästi hiilihydraattipaskaa: Sipsejä, leipää, keksejä, pastaa yms.. Nyt liha, kana, kala, kananmuna, maitorahka, raejuusto, vihannekset jne on tullut kuvioihin. Leipää en syö ikinä. Enkä pastaa, tummaa riisiä välillä. Kerta viikkoon olen syönyt MINIsipsipussin, jottei kaikki lähtisi lapasesta.


Jos ruokavaliolla voi laihtua 8 kg viikossa, miten paljon mahtaa laihtua jos lisää liikkumisen :o Ja nälissään en ole ollut!

11

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+17

      Puhtaaseen ruokavalioon vaihtaminen poistaa elimistöön kertynyttä ylimääräistä nestettä aika tehokkaasti, siitä saattaa tippua useita kiloja. Mutta kyllä sulta on varmasti sitä rasvaakin lähtenyt. Eli kyllä se pelkkä ruokavalion muutoskin vaikuttaa todella paljon. Odotettavissa on, että painon lasku hidastuu, mutta mikäli et koe sitä ongelmaksi, jatka vain samalla lailla.

    • PersRaineri

      Ei se mikään ihme ole, vaan aika perussettiä kun jättää hiilarit pois. Suurelle osalle porukasta tuo hiilarien vähentäminen on vaan kauhistus ja mielummin vuodatetaan verta, hikeä ja kyyneleitä ties kuinka kauan ilman mitään mainittavia tuloksia, kuin luovutaan hiilarista.

    • hiilarihiiri

      1 gramma hiilihydraatteja varastoi kehoon noin 4 grammaa nestettä. Eli, jos kehon hiilihyrdaattivarastot on 500 g, niin ne sitoo nestettä 2 kiloa. Hiilihydraatin jättäminen pois ruokavaliosta kuluttaa hiilarivarastot loppuun elimistöstä viimeisään parin päivän aikana ja tarkoittaa samalla 2,5 kg painon pudotusta.

      • 4+20

        Ja nuo on pelkkiin lihaksen varastoihin sitoutunutta nestettä. Turvotusta voi olla myös muissa kudoksissa, suolistossa, jopa rasvakudos sitoo jonkin verran nesteitä.


    • cuba libre

      Seitsemän kiloo minullakin lähti painoa pois, eikä nyt tarvinnut niin hirviästi toljotella hiilareita. Luonaaksikin söin ihan kunnon 1000kcal aterian että namm. Ihan perunoiden kera. En usko että olisin sen hoikempi jos olisin saanut vielä kilon-pari pois hiilarivarastoista.

      Nestettä siitä oli osa, muttei takasin ole kyllä tullut :)

    • Stucktofatso

      On se aina mukava lukea tämmöisiä kun porukalla paino tippuu rehkimättä :D

      Itse tämmönen 104kg 25v Jätkä ja paino on noissa lukemissa ollut viimeiset 5 vuotta.

      Joskus on tullut syötyäkin vaikka mitä ja millon sattuu, välissä oli myös työttömyysaika. Tuolloin saattoi olla päiviä että en syönyt mitään, join vain kahvia.
      Nyt töissä ollessa olen saanut vakiinnutettua ruokavalion melkolailla seuraavan laiseksi
      -Aamulla klo 9 puuro (1dl kaurahiutaleita, 2dl vettä, ja kanelia)
      -Klo 12 lounas, useimmiten edellisen illan kotona tehtyä evästä ja salaattia, ei koskaan mikään ähkyannos.
      -Klo 15-16 250g maitorahkaa joskus ananas, joskus mehukeitto, viime aikoina vain joku viilis.
      -illalla 19-22 illallinen, kotitekoista, harvoin kermaan tehtyä tai muuten voilla kyllästettyä.

      Puhdasta vettä päivän aikana en saa kyllä juotua kuin about litran (joo tiedän, pitäis vetää 2-3 kertaa enemmän).

      Ja tosiaan paino ei liikahta mihinkään, tai no seilaa väliä 100-104. Pistää ihmettelemään että miten tuota tuosta nyt muuttais kovin paljon fiksummaksi. Illallista toki pitäisi aikaistaa ja ottaa sinne vielä iltapala erikseen, mutta ei vain jouda harrastuksien takia syömään ennen kun kotio pääsee.

      Joskus laskin niin tuohon evästykseen tulee semmonen 1600-1900 kcal / päivä ja tällä ruholle peruskulutus istumatyöläisenä ilman sen erityisempää lisäliikuntaa on laskureiden mukaan 2500-2600 kcal / päivä. Eli ymmärtääkseni pitäis laihtua, mutta mitään ei vain tapahdu.

      Kaikki yli määräinen on vieläpä vatsan kohilla = käsiä voisi varsinkin ranteiden paikkeilta sanoa jopa luiseviksi ja jalatkin pohkeista jne. ns. kiinteät. Lihasta ei kyllä ole tarpeeksi että salilla käynti ei olisi pahitteeksi.

      • 12+11

        Miten nukut?
        Käytätkö eineksiä?
        Kuinka usein herkuttelet, ja kun herkuttelet, pysyykö määrät kohtuullisina?
        Kuinka paljon menee kasviksia päivässä (ei sis. hedelmiä)?

        Mun mielestä tuo sun ruokailurytmi on ihan ok, itse muuttaisin ruokavalion sisältöä kun rasva ei kerran noilla pala.

        "Lihasta ei kyllä ole tarpeeksi että salilla käynti ei olisi pahitteeksi. "

        Yleensä netin laskurit laskevat kulutuksen fyysisen aktiivisuuden ja kokonaismassan mukaan ottamatta huomioon kehonkoostumusta. Kaksi samanpainoista miestä ei kuluta saman verran energiaa päivässä, jos kehonkoostumus on eri.


      • cuba libre

        No. Evästykseen kyllä pitää laskea kaikki syömiset.

        Toisekseen se ottaa aikansa, sinun pitää pysyttäytyä ruokavaliossa useampi viikko ennenkuin tuloksia alkaa näkymään.

        Mikäli laihdut vaikka 2kg 4 viikon aikana, tarkoittaa se käytännössä ettet kovin helposti vielä eroa huomaa. Vaaka voi edelleen näyttää sitä 104kg.

        Mutta jo 2 kk:n päästä on neuvolaraja todennäköisesti sivuutettu tai sitä vakavasti hätyytellään, mikäli homma on onnistunut.

        Aivan. Ruokavalio ei ole kunnossa, ellet pysty siinä pitäytymään tuota kahta kuukautta tai pidempääkin aikaa.


      • cuba libre
        cuba libre kirjoitti:

        No. Evästykseen kyllä pitää laskea kaikki syömiset.

        Toisekseen se ottaa aikansa, sinun pitää pysyttäytyä ruokavaliossa useampi viikko ennenkuin tuloksia alkaa näkymään.

        Mikäli laihdut vaikka 2kg 4 viikon aikana, tarkoittaa se käytännössä ettet kovin helposti vielä eroa huomaa. Vaaka voi edelleen näyttää sitä 104kg.

        Mutta jo 2 kk:n päästä on neuvolaraja todennäköisesti sivuutettu tai sitä vakavasti hätyytellään, mikäli homma on onnistunut.

        Aivan. Ruokavalio ei ole kunnossa, ellet pysty siinä pitäytymään tuota kahta kuukautta tai pidempääkin aikaa.

        Itse kun koitin arvioida evästystä, niin helposti vähättelin kaloreita. Kiloklubin laskuriin kaikki ylös. Mikäli murkinaa ei sieltä löydy, sen voi sinne tehdä sopivasti improvisoiden, kun vaan pysytään suunnilleen samassa suuruusluokassa. Tällä tavoin saa melko hyvän menetelmän kaloriinien arviointiin. Käytän termiä kaloriini, koska siinä voi olla systemaattista virhettä verrattuna todelliseen saantiin suuntaan tai toiseen. Sillä ei ole merkitystä, koska sitten voi itse sitä säädellä ylös tai alaspäin... Tämä on aika pomminvarma tapa saada paino putoamaan.

        Mutta suosittelen kuitenkin ilman kalorilaskentaa, sen oppii huomaamaan kun on miinuksilla.


      • laihislaura

        Merkkaan jonnekin ohjelmaa kaikki syömäsi tarkkaan tai sitten valokuvaa syömisesi. Otatko ruokaa lisää?

        Itse laihduin 15 kiloa, kun valokuvasin kaikki mitä syön. Tuohon meni puoli vuotta.

        Nyt itsellä on ollut ihme jumi jo puoli vuotta. En voi oikein pienentää syömisiä, joten olen alkanut nyt sitten liikkua. Saa nähdä miten mimmin käy.

        Tsemppiä sulle!


      • Stucktofatso
        12+11 kirjoitti:

        Miten nukut?
        Käytätkö eineksiä?
        Kuinka usein herkuttelet, ja kun herkuttelet, pysyykö määrät kohtuullisina?
        Kuinka paljon menee kasviksia päivässä (ei sis. hedelmiä)?

        Mun mielestä tuo sun ruokailurytmi on ihan ok, itse muuttaisin ruokavalion sisältöä kun rasva ei kerran noilla pala.

        "Lihasta ei kyllä ole tarpeeksi että salilla käynti ei olisi pahitteeksi. "

        Yleensä netin laskurit laskevat kulutuksen fyysisen aktiivisuuden ja kokonaismassan mukaan ottamatta huomioon kehonkoostumusta. Kaksi samanpainoista miestä ei kuluta saman verran energiaa päivässä, jos kehonkoostumus on eri.

        Tässä tullaankin sitten varmaan niihin kompastuskiviin. Nimittäin unta ei tule arkisin kuin 5-6 tuntia, viikonloppuisin usein enemmän.

        Eineksiä ei juurikaan syö, ihan sillon tällön joskus, mitä nyt nyttenkin kyllä Saarioisen maksalaatikko työpaikan jääkaapissa.

        Kasviksia menee yleensä salaatin verran lounaalla, mitä lie määränä olisi 200-300 grammaa. niin ja illallisella.

        herkkuja kuluu siten että kerran viikossa monesti jotain itse tehtyä pannaria tms. tai sitten karkkia, sitä en tiedä onko kohtuullista jos imasee vaikka 2 palaa pannukakkua mansikkahillolla :D . Monesti myös harrasteista tullessa ennen kun saa ruuan valmiiksi sortuu ottamaan jonkun esimerkiksi 5 karkkia ihan vaan että saa vähän pahinta nälkää siirrettyä.


        Kalorlaskelmiin olen kuitenkin ottanut huomioon siis kaikki mitä vedän, myös karkit/muut herkut. Tuo 1600-1900 on semmonen aika normipäivän saanti ja sitten juurikin herkkupäivänä, tai voisi sanoa viikonloppuna toki riippuen mitä muuten päivän aikana syö mutta nousee ehkä sinne 2200-2400 varsinkin jos pari olutta vielä ottaa.

        Ruokapäiväkirjaa pidin pariviikkoa sivustolla fatsecret mutta en tykännyt käyttöliittymästä niin jäi sitten siihen.

        Mitä nyt tavoitteisiin tulee niin jos tästä sais vaikka 10kg pois eli 90 hujakoille niin hyvä olisi. ns. normaalipainohan on jossain 75kg hujakoilla, viimeksi sen verran painoin joskus peruskoulun jälkeen 16 vuotiaana. Ammattikoulu aikaan tuli sitten kyllä 20kg ihan hujauksessa, mutta nyt ollaan oltu näissä lukeamissa tosiaan jo pitkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5015
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1422
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      967
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      219
      750
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe