Onko tervettä sääliä?

pööööööööö

Olen kirjoittanut tänne useampia kertoja, epäilen puolisoni omaavan narsistisia luonteenpiirteitä.
Jostain kumman syystä olen aina hiukan säälinyt häntä, jopa silloin kun hänen luonteestaan ei ollut vielä paljastunut näitä piirteitä, eli seurusteluaikoina ja avioliiton alkuvuosina.
En osaa selittää miten tai miksi säälin häntä, tiedän että hänellä on ollut persoonallinen lapsuus ja epäonnistuneita ihmissuhteita takana (johtuen ehkä narsismista).
Oma elämänikin on kärsinyt hänestä ,muuten en tänne kirjoittaisikaan. Tällä hetkellä taas huono vaihe menossa, siksi haluan kirjoittaa vaikka hieman helpommalta näyttää.

En siltikään vihaa häntä vaikka tunteeni ovat kieltämättä kylmenneet häntä kohtaan. En siltikään vaikka on tehnyt minulle kenkkuja asioita.

Kuitenkin haluan hänestä eroon ja toivon että se aukaisisi hänen silmänsä että on pakko muuttua.

8

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päääääääää

      En tiedä, onko tervettä vai ei. Mutta usein se menee niin, että ensin on esim. sitä sääliä, sitten alkaa ahdistaa, tulee vihaa, katkeruutta, sitten halveksuntaa. Lopuksi sitten vain täysi yhdentekevyys siinä vaiheessa, kun narsistista on päässyt ja ymmärtänyt hankkiutua eroon ja ennenkaikkea pysyä erossa. Eli sitten kun on pelastunut. Itselleni kävi näin, tosin se vei vuosia.
      Mutta sitä, että narsisti aukaisisi silmänsä ja huomaisi, että on pakko muuttua, niin älä pitkästy odottelemaan, sillä sitä ei tule tapahtumaan. Narsistit eivät parane eivätkä muutu juuri koskaan (vain hyvin, hyvin, hyvin harvat ammattitaitoisen ja vuosikausia kestäneen terapian kautta).
      Mutta se säälittävänä otuksena oleminen voi hyvinkin olla narsistin yksi koukuttamiskeinoista, sillä mitkä tahansa keinot käy, kunhan ne vain purevat siihen toiseen osapuoleen.
      Ja on syytä muistaa myös se asia, että narsistit ovat mestareita näyttelemään erilaisia tunteita, ihmistyyppejä, jne. Aitoja tunteitahan he eivät pysty tuntemaan.

    • seslonki

      Sanoisin että on terveempää tuntea sääliä kuin rypeä vihassa tai katkeruudessa, kunhan et säälin takia uhraa itseäsi. Kun säälit häntä, ja ymmärrät että hän on rikkinäinen ihminen, ei hän myöskään kykene satuttamaan niin pahoin. Parisuhde ei tietenkään voi perustua sääliin joten irtiotto lienee paikallaa. Uskon että voimia löytyy kun viha tai katkeruus ei ole sokaisemassa ja syömässä turhaa energiaa.

      En silti elättelisi turhia toiveita siitä että ero saisi tajuamaan yhtään mitään. Ei niin tapahdu jos kyseessä on narsisti, eihän narsistissa ole rohkeutta edes salaa miettiä että hänessä voisi olla jotakin korjattavaa.

      • jepsjepsss

        Ensimmäinen kappale oli hyvä vastaus aloittajan kysymykseen. Ikävä kyllä luulen monen pääsevän tuohon ajattelussaan, mutta ikäänkuin kaatuvan takaisin suhteeseen vakuuttuneena siitä, että NYT he kyllä osaavat tulla toimeen sen toisen kanssa. Jutun ydinhän selvisi...


    • Palavasta talosta

      Kannattaisiko vähän sääliä myös itseäsi, että olet tuossa tilanteessa.
      Ja tehdä asialle jotain.

      Kannattaa aina muistaa pohtia tilannetta siltä kannalta, oi te läheisriippuvaiset, että onko se sellainen, jota ei soisi kenellekään toiselle ihmiselle.

      Jos on, niin silloin kannattaisi varmasti kääntää voimavaransa omaksi avukseen ja pelastaa itsensä ja lapsensa.

    • pöööööööööö

      Puoliso on joskus tokaissut, näin muistan että "kai minussa on jotain vikaa kun kukaan ei pysy luonani".

      Että en ihan 100 %:sti allekirjoittaisi ettei narsisti tiedosta sairauttaan.

      Tämä tapahtui reilu kaksi vuotta sitten kun uhkasin häntä ensimmäistä kertaa erolla ja olin hakemassa asuntoa.
      Hän rukoili polvillaan edessäni anteeksiantoa ja itki hysteerisesti, aneli minua jäämään. Jotenkin se oli säälittävä tilanne.

      • pääääääääää

        Niinpä niin, narsisti kyllä osaa sanoa että "kai minussa jotain vikaa kun kukaan ei pysy luonani", koska hän tietää, että normaali ihminen sanoisi niin ja niin hänkin sitten sanoo, tosin ei tarkoita sanomisellaan sitä mitä sanoo, kunhan näyttelee.
        Ja tuo draama, sitä todella narsistilla riittää myös. Kyllä. Koska hän tietää, että näyttelemällä säälittävää ja hysteerisesti itkien anelemalla hän saa sääliä osakseen.


    • Antidraama-elämä

      Mikäpä ettei, jos tykkää tuollaisesta elämää suuremmasta draamasta.
      Aikuiselta tai tasapainoiselta tuo ei kyllä kuulosta.

      Narsistit rakastavat draamaa. Mitä hajottavampaa ja repivämpää, sen parempi.

      Äitini lähti aina keskellä yötä hukuttamaan itseään ja hänen perässään sitten juoksenneltiin koko perhe lapsista lähtien.
      Ne oli niitä perheen yhteisiä harrastuksia.

      Muistan myös lattialla ulinan ja krokotiilinkyyneleet, jotka eivät minusta koskaan kuulostaneet läheskää aidoilta.

      Kun sitten vanhempana kieltäydyin päästämästä pikkusiskoa mukaan iänkuiseen yöshowhun (ylös sängystä, vaatteet päälle, äitisi lähti tappamaan itseään!),
      niin minä olin itsekäs ja sydämetön. Juuripa näin. Aivan sama.

      Show must go on.
      Säälin sinua.
      Aikuinen mies ottaa vastuun itse omasta elämästään.

    • 20+15

      Nyt muutaman kuukauden narsistista eronneena, olen jollakin tasolla ruvennut häntä säälimään. Kun ajattelee aikuista miestä, joka uhkaa tapaa itsensä, syyttää minua pettämisestä (jota siis itse teki), ym. ym. Tajuan, että hän on säälittävä persoona.

      En jaksanut sitä leikkiä, mitä meidän elämämme oli. Jatkuvaa huutoa, minä yritin miellyttää kaikin tavoin, tein kaikki talon työt, mitä vain pystyin naisena, hänen yrityksensä muuttaa minua ulkoisesti, ystäviä ei minulla siellä ollut (muutin mihen paikkakunnalle, kunnes järkyttävän episodin kautta tutustuin hänen exäänsä :)

      Näin jälkeenpäin, onneksi tajusin viimeisillä voimilla sieltä lähteä. En ihan totta ymmärtänyt, miten elämä aikuisen ihmisen kanssa voi olla näin kauheata. Olin sentään ollut naimisissa ihan normaalin miehen kanssa, jonka kanssa elämä ei todellakaan ollut tämmöistä säätämistä ja värkkäämistä.

      Miksi haluat vain jatkaa elämääsi, vaikka näet ettei se ole normaalia parisuhdetta? On kuitenkin parempi olla yksin kuin huonon kaverin kanssa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe