Nastat vastaan kitkat

a goodyear

Tyttäremme oli lähdössä pohjoiseen ja vaihdoimme hänen autonsa alle Nokialaiset yhden talven ajetut nastarenkaat.

Jouduin kuitenkin lainaamaan autoa käydessäni eteläisessä Suomessa.

Itse olen jo 16 v ajanut ympärivuoden kitkarenkailla.

Järkytys oli melkoinen. Nastat selvästi liukuivat asfaltilla aivan normaalijarrutuksissa. Kaarreajossa sama ilmiö, auto selvasti liukuu tai rullaa nastojen varassa. Puhumattakaan rapinasta joka kuuluu erityisesti kaarrettaessa.

En todellakaan voi uskoa että nastarengas olisi parempi sulalla tiellä, vaan aivan varmasti pito on huonompi kuivalla ja/tai sulalla asfaltilla.

99,9 % keleistä on kitkarengaskelejä ja vain joka kolmas vuosi sattuu yksi päivä jolloin on syytä jäädä kotiin. Olipa alla kitkat tai nastat.

58

1343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kitkateron märkäuni

      Heheee ja 16v kitkakokemuksella jne... nastat liukuu mutkassa ja normaalissa jarrutuksessa, olet kyllä melkoinen dorka.

    • Nastat verolle

      Nasta idiootit jo liikenteessä. Ainakin vantaalla näitä ajokoulun apuluokkalaisia näkee ja kuulee. Jos ei osata ajaa hsl ja veolia ym kyllä kulkee. Eri asia nämä lapinmiehet.

    • M. Sc.

      >

      Ihan tutkittu ja laajalti tiedossa oleva ilmiö. Nastarenkaan kitkakerroin on tosiaan paljaalla asfaltilla pienempi kuin esim. kovaksi tamppaantuneella lumella. Siis nastarengas pitää kuivalla tiellä huonommin kuin normaalin talvikelin lumisella tiellä. Johtuu juuri ulkonevista nastoista, joiden varassa auto pääasiassa kuivalla tiellä lepää. Metalli asfalttia vasten on liukas. Kumi ei. Ulkoneva nasta pienentää kumiosaan kohdistuvaa pinnan tukivoimaa. Kitkavoima taas on suoraan verrannollinen tähän tukivoimaan. Pienempi tukivoima, pienempi kitka. Mitä enemmän nastoja, sen heikompi pito kuivalla tiellä.

      >

      Kaarreajossa voimistuva rapina kertoo juurikin siitä, että rengas luistaa hieman sivusuunnassa. Tämä on mielestäni nastarenkaan ylivertaisin (ja samalla ainoa) etu: kuljettaja kuulee äänestä, milloin mennään pidon äärirajoilla.

      >

      Ei ole uskon asioista kysymys, sillä asia on ihan mitattu ja todettu: nastarengas pitää huonosti paljaalla asfaltilla. Paljon huonommin, kuin se pitää normaalilla talvikelillä.

      • voi näitä teoriapoik

        voihan kiesus, nastan rapina muuttuu jo kevyessäkin jarrutuksessa ilman minkäänlaista luistoa. Samoin käy tietenkin myös kaarteissa, se jäykkä kova metallinpala on siellä pehmeän kumin sisällä ja kumi joustaa nasta ei jne..
        Nastassakin on kitkaa ja se jopa raapii asfaltin pintaa. Mitättömiä eroja normiajossa voi olla, mutta ei mitään merkittävää.


      • Vähän kertausta vielä

        "Ihan tutkittu ja laajalti tiedossa oleva ilmiö. Nastarenkaan kitkakerroin on tosiaan paljaalla asfaltilla pienempi kuin esim. kovaksi tamppaantuneella lumella. Siis nastarengas pitää kuivalla tiellä huonommin kuin normaalin talvikelin lumisella tiellä. Johtuu juuri ulkonevista nastoista, joiden varassa auto pääasiassa kuivalla tiellä lepää. Metalli asfalttia vasten on liukas. Kumi ei. Ulkoneva nasta pienentää kumiosaan kohdistuvaa pinnan tukivoimaa. Kitkavoima taas on suoraan verrannollinen tähän tukivoimaan. Pienempi tukivoima, pienempi kitka. Mitä enemmän nastoja, sen heikompi pito kuivalla tiellä."

        Se lienee totta, että nastarenkaat on tarkoitettu liukkaisiin olosuhteisiin ensisijaisesti eli jää- ja lumipeitteisille teille. Niillä ne ovatkin ylivoimaisia tutkitusti. Siltikään ei voi sanoa nastarenkaiden olevan huonoja sulillakaan teillä, suunilleen kitkarenkaiden tasoisia kaikissa julkaistuissa talvirengastesteissä kuivalla ja märällä asfaltilla.

        "Kaarreajossa voimistuva rapina kertoo juurikin siitä, että rengas luistaa hieman sivusuunnassa. Tämä on mielestäni nastarenkaan ylivertaisin (ja samalla ainoa) etu: kuljettaja kuulee äänestä, milloin mennään pidon äärirajoilla."

        Ei kai kukaan uskokaan, että edes nastarenkaatkaan kykenevät luomaan kesäkelejä. Kyllä nastatengaskin saadaan luistamaan. Kitkoihin nähden kuitenkin pito on huomattavasti parempi ja kuten toteatkin raapiva ääni varoittaa. Kitkoilla ei tätä etua ole, vaikka olisi tarpeen, sillä kitkan pito liukkailla on selkeästi huonompi.

        >
        "Ei ole uskon asioista kysymys, sillä asia on ihan mitattu ja todettu: nastarengas pitää huonosti paljaalla asfaltilla. Paljon huonommin, kuin se pitää normaalilla talvikelillä."

        Ihan noin ei ole kohtuullista sanoa. Kyllä nastarengaskin pitää paljaalla asfaltilla paremmin kuin liukkaalla jää- tai lumipinnalla, vaikka se onkin tarkoitettu ensisijaisesti talvisiin olosuhteisiin. Kitkarenkaat ovat parhaimmillaan pehmeässä lumessa, melkein yhtä hyviä kuin nastarenkaat. Kuivalla asfaltilla suunnilleen samantasoisia kuin nastatenkaat ja märällä asfaltilla heikompia kuin nastarenkaat.

        Kitkarenkaat eivät ole missään Suomen talviolosuhteissa osoittautuneet nastarenkaita paremmiksi. Ei missään eikä koskaan Suomessa julkaistuissa Suomen olosuhteisiin tarkoitetuissa talvirengastesteissä. Lähimmäksi nastarenkaita pääsevät kuivalla asfaltilla ja pejmeässä uudessa lumessa. Ohi eivät mene tuolloinkaan. Tutkitusti.
        Tietysti voi aina verrata jotain kaukoidän halpisnastarengasta pohjoismaiseen huippukitkarenkaaseen, jos välttämättä haluaa kitkarenkaan paremmaksi.


      • rajaa kusetukseen
        Vähän kertausta vielä kirjoitti:

        "Ihan tutkittu ja laajalti tiedossa oleva ilmiö. Nastarenkaan kitkakerroin on tosiaan paljaalla asfaltilla pienempi kuin esim. kovaksi tamppaantuneella lumella. Siis nastarengas pitää kuivalla tiellä huonommin kuin normaalin talvikelin lumisella tiellä. Johtuu juuri ulkonevista nastoista, joiden varassa auto pääasiassa kuivalla tiellä lepää. Metalli asfalttia vasten on liukas. Kumi ei. Ulkoneva nasta pienentää kumiosaan kohdistuvaa pinnan tukivoimaa. Kitkavoima taas on suoraan verrannollinen tähän tukivoimaan. Pienempi tukivoima, pienempi kitka. Mitä enemmän nastoja, sen heikompi pito kuivalla tiellä."

        Se lienee totta, että nastarenkaat on tarkoitettu liukkaisiin olosuhteisiin ensisijaisesti eli jää- ja lumipeitteisille teille. Niillä ne ovatkin ylivoimaisia tutkitusti. Siltikään ei voi sanoa nastarenkaiden olevan huonoja sulillakaan teillä, suunilleen kitkarenkaiden tasoisia kaikissa julkaistuissa talvirengastesteissä kuivalla ja märällä asfaltilla.

        "Kaarreajossa voimistuva rapina kertoo juurikin siitä, että rengas luistaa hieman sivusuunnassa. Tämä on mielestäni nastarenkaan ylivertaisin (ja samalla ainoa) etu: kuljettaja kuulee äänestä, milloin mennään pidon äärirajoilla."

        Ei kai kukaan uskokaan, että edes nastarenkaatkaan kykenevät luomaan kesäkelejä. Kyllä nastatengaskin saadaan luistamaan. Kitkoihin nähden kuitenkin pito on huomattavasti parempi ja kuten toteatkin raapiva ääni varoittaa. Kitkoilla ei tätä etua ole, vaikka olisi tarpeen, sillä kitkan pito liukkailla on selkeästi huonompi.

        >
        "Ei ole uskon asioista kysymys, sillä asia on ihan mitattu ja todettu: nastarengas pitää huonosti paljaalla asfaltilla. Paljon huonommin, kuin se pitää normaalilla talvikelillä."

        Ihan noin ei ole kohtuullista sanoa. Kyllä nastarengaskin pitää paljaalla asfaltilla paremmin kuin liukkaalla jää- tai lumipinnalla, vaikka se onkin tarkoitettu ensisijaisesti talvisiin olosuhteisiin. Kitkarenkaat ovat parhaimmillaan pehmeässä lumessa, melkein yhtä hyviä kuin nastarenkaat. Kuivalla asfaltilla suunnilleen samantasoisia kuin nastatenkaat ja märällä asfaltilla heikompia kuin nastarenkaat.

        Kitkarenkaat eivät ole missään Suomen talviolosuhteissa osoittautuneet nastarenkaita paremmiksi. Ei missään eikä koskaan Suomessa julkaistuissa Suomen olosuhteisiin tarkoitetuissa talvirengastesteissä. Lähimmäksi nastarenkaita pääsevät kuivalla asfaltilla ja pejmeässä uudessa lumessa. Ohi eivät mene tuolloinkaan. Tutkitusti.
        Tietysti voi aina verrata jotain kaukoidän halpisnastarengasta pohjoismaiseen huippukitkarenkaaseen, jos välttämättä haluaa kitkarenkaan paremmaksi.

        > Se lienee totta, että nastarenkaat on tarkoitettu liukkaisiin olosuhteisiin ensisijaisesti eli jää- ja lumipeitteisille teille. Niillä ne ovatkin ylivoimaisia tutkitusti.

        Totanoin, testien mukaan lumipeitteisillä teillä kitkarenkaat vie ja jyrsimet vikisee.

        Jyrsimiä tyrkytetään VAGniikan maailmassa & co lähinnä näillä argumenteilla

        1) parempi pito märällä asvaltilla
        2) parempi pito jäällä

        Kohta 1 voi hyvinkin pitää paikkansa, koska hurraamista ei ole kitkarenkaissakaan, kun alla on paljas asvaltti, oli se sitten kuivaa tai märkää. Juu, äänettömät ovat, mutta ajettavuus on epämääräisempi ja jarrutusmatkat pitempiä. Tai ainakin absit rupeaa rytkyttelemään tilanteissa, missä ei kesärenkailla olisi mitään hätää.

        Mutta ei kyllä ole nastatkaan kesärenkaiden veroisia noissa hommissa.... kyllä kokemusta on siitäkin.

        Kohta 2 taas on ihan täyttä huijausta ynnä härskiä kusetusta. Testit tehdään paksulla, lähinnä luistinrataa vastaavalla jäällä. Tällä alustalla nastat toimivat optimaalisesti - toisaalta kitkarenkaalla ei ole paljoa, mihin takertua.

        OK, tällaista pintaa voi ehkä tulla vastaan, jos ajelee jotain maaseudun pikkuteitä. Itse pyörin lähinnä Kehä III sisäpuolella ja jos sieltä poistun, niin 99 % tulee valtaväyliä ajeltua. Eipä ole paksua & sileää jäätä eteen sattunut, vaan vaihtoehdot ovat olleet

        - lunta tiesuolaa = kauheaa mössöä, joka tukkii renkaiden kuviot, yhtä surkeasti toimii tässä sekä kitka että nasta

        - mustaa jäätä eli hiuksen ohut huurrekerros tien pinnalla ... huppista, vähän ikääntyneet nastarenkaat ovat täysi vitsi, ei tahdo *tasamaalla* päästä edes liikennevaloista liikkeelle ja kolmosvaihteellakin saattaa auto vielä sutaista, jos painaa kaasua varomattomasti

        - kunnon talvikeli eli pakkaantunutta lunta &suolaamaton tie (liian kova pakkanen, suolaa ei kannata levittää), tämä on kitkarenkailijan ihannekeli

        Näiden kokemusten perusteella ei auta kuin laittaa VAGniikan maailman testitulokset koriin "ostettu mielipide". Pitää suojella sitä yhtä kotimaista "kruununjalokiveä" ja suomalaista kartellihinnoittelua (meilla talvirenkaat ovat reilusti muuta maailmaa kalliimpia) keksimällä satuja vain Suomessa esiintyvistä & poikkeuksellisen vaativista talvioloista. Vrt. Norjassa pärjätään laajalti kitkarenkain, mutta siellähän ei ole kosteaa ilmastoa, ei mäkiä jne.


    • annifinaalissa

      KUKA IDIOOTTI VAIHTAA JO NYT TALVIRENKAAT.. vaikka talvesta ei ole tietoakaan?!?!??!?!?!??!! etelän kermaperseet....

    • Jo viimeviikolla poliisi,ym tahot suosittelivat vaihtamaan renkaat koska sitten kun pakkaselle vetää niin sillon on myöhäistä.Minäkin laitatutin tänään kun itse en osaa niin ei tarvi sitten jonotella lumipyryssä renkaanvaihtoon.Tietenkin on eri asia jos itse vaihtaa niin voi vaikka aamulla töihin lähtiessä livauttaa talvikumit alle.

    • nastaa on

      Vuodesta toiseen samat väännöt eikä loppua näy. Jatketaan siis keskustelua.
      Mä ajan kitkoilla koska en tartte nastoja kuin ilmotustaululla. Toiset tuntuis tarttevan varmaan telaketjut. On meitä niin moneks. Ajellaan kaikki ihmisiks niin nähdään se seuraavakin kesä.

    • 16 Goodyears

      Niin ei nää osaa edes lukea.
      Tyttären auto varusteltiin LAPIN matkaa varten.
      Siksi nastat jo nyt.

      Kauan sitten omassa autossani oli nastarenkaat.
      16 vuotta kitkoilla ajettuani tosiaan yllätyin miten huonot ja epämiellyttävät nastarenkaat ovat.

      Valtaosa etelänkin talvikaudesta ajetaan sulilla asfalteilla.

      • pahimpaan varaudutaa

        Niin, nastarenkaat ovat paremmat kiistatta kun kelit on ne pahimmat. Juuri noiden pahojen kelien takia talvirenkaita käytetään, ei sulia kelejä varten. Voihan pässi mikä logiikka jälleen kitkapelleltä. Minäkin ajelen ensitalven välillä kitkoilla, saas nähdä palaanko sen jälkeen nastoihin jälleen.


      • jyrsimien vihollinen
        pahimpaan varaudutaa kirjoitti:

        Niin, nastarenkaat ovat paremmat kiistatta kun kelit on ne pahimmat. Juuri noiden pahojen kelien takia talvirenkaita käytetään, ei sulia kelejä varten. Voihan pässi mikä logiikka jälleen kitkapelleltä. Minäkin ajelen ensitalven välillä kitkoilla, saas nähdä palaanko sen jälkeen nastoihin jälleen.

        Jäinen tie EI ole pahin keli - liukkautta on vaikeaa olla näkemättä (jos ei ole ihan täysi puusilmä, kuten jyrsijät ovat - heillä on ihan tutkitusti kehnompi kyky havainnoida kelioloja).

        Pahin talvikeli on musta jää. Sitä on vaikeaa havaita eli voi päästä yllättämään. Esim. hlökohtaisesti on tullut tehtyä ns.kahva edellä esitys mootoritien rampissa. Tien pinta oli märkä & lämpötila useamman asteen plussalla. Alla suoli24 tietäjien mukaan vielä talven kesäksi muuttavat jyrsimet ... eli sai ajella kuin kesäkelillä .... paitsi että se ramppi olikin jäässä ja sitten mentiin...

        Omien kokemusteni mukaan pito vaihtelee jyrsimillä enemmän kelin mukaan kuin kitkarenkailla. Parhaimmillaan - paljaalla asvaltilla - jyrsimet ovat miltei kesärenkaiden veroiset. Toinen ääripää on puolestaan musta jää tai jäinen nupukivikatu, joilla jyrsimet ovat kertakaikkiaan onnettomat. Jopa liikennevaloista liikkeellelähtö tuottaa tuskaa...

        Kitkarenkailla vaihtelu on pienempää. Tarkoittaen myös sitä, että paljaalla asvaltillakin ne ovat selvästi kesärenkaita kehnommat.

        Kitkarenkaat ovat turvallisemmat, koska nastarenkailla on selkeästi "pitää heikommin kuin lupaa" ilmiötä kelin vaihdellessa. Kitkojen kanssa ei niin helposti pääse unohtumaan, että alla onkin talvirenkaat = kaarteisiin ei pidä ladata samaa vauhtia kuin kesällä.


    • 16 Good years

      Niin logiikkani on pettämätön.

      Jos keli on niin toivottoman huono ettei edes kitkoilla pärjää laitan tulen takkaan, otan lasin calvadosta, hyvän kirjan ja vietän naiseni kanssa lokoisat hetket nauttien talvisäästä.

      Mietin samalla miten nastapellet mahtaa pärjätä maantiellä.

      • näin se on

        On myös näitä työssä käyviä jotka tukevat sinunkin elvistelyä, vai syrjäytymistä?
        Joskus on vaan lähdettävä pääkallokeliin ja silloin nastarengas on parempi vaihtoehto.


      • Anonyymi

        komisario Beck? Tukholma? Meinaan, calvadosta...


    • 16 GD YRS

      Totta tuokin, elvistelyä ei, vaan tosiasioiden hyväksymistä.
      Nautitaan silloin kun se on mahdollista. Eristäytynyt en ole millään muotoa.
      Ammatinvalintani sallii purkupäivän silloin tällöin. On vain harvoja ammatteja joissa on "pakko" olla jossakin juuri tiettyyn aikaan.
      Kun sellaisiakin tilanteita on ollut varaan niin paljon aikaa että aivan varmasti ehdin perille määräaikaa ennen.

      Tässäkin asiassa palataan siihen miten ajankäyttönsä järjestelee.
      Tiedän että "etelän immeiset" odottavat aina viime tippaan jotta vaikuttaisivat kiireisiltä ja siten tärkeiltä.

      Meillä katsotaan aikaa kalenterista.

    • rengasmestari

      Jos kitkarengas ei luistele 25 asteen lämpötiloissa kesällä niin sitten ei kyllä mikään muukaan rengas.

      • BMW ja Nokia

        Hyvä että keskustelua käydään kitka- ja nastarenkaiden välillä. Molemmilla liikennöineenä jo 40 vuotta, voin väittääettä automerkilläkin on merkitystä nykyisin ja paljon. Kuljettajalla tietysti eniten.
        Esimerkiksi nykyinen autoni BMW 520 D vm. 2011 etenee kitkoilla kelissä kuin kelissä moitteetta takavetoisenakin. Tuskin mitään ongelmaa etenemisessä tai jarrutuksessa.
        Edellinen autoni Jaguar XF ei tahtonut pysyä hallinnassa edes Nokian parhailla nastarenkailla. Liukui miten sattui ja löi tyhjää helposti. Liukkaat mäet oli kauhistus.
        BMW:n sutimisenesto ja ajovakavuuden hallinta on viimeisen päälle. Ei ihme että on voittanut jopa talviauto testejä.
        Kevät talvella tulee vastaava neliveto tilattuna, alkaa talviajo kitkoillakin olla pelkkää juhlaa.
        Nokia on merkkini ja kyyti hiljaista, neliveto Bemarilla voin vetää vaikka naapurin nastarengas Mersun ojasta ylös.


      • sepä se
        BMW ja Nokia kirjoitti:

        Hyvä että keskustelua käydään kitka- ja nastarenkaiden välillä. Molemmilla liikennöineenä jo 40 vuotta, voin väittääettä automerkilläkin on merkitystä nykyisin ja paljon. Kuljettajalla tietysti eniten.
        Esimerkiksi nykyinen autoni BMW 520 D vm. 2011 etenee kitkoilla kelissä kuin kelissä moitteetta takavetoisenakin. Tuskin mitään ongelmaa etenemisessä tai jarrutuksessa.
        Edellinen autoni Jaguar XF ei tahtonut pysyä hallinnassa edes Nokian parhailla nastarenkailla. Liukui miten sattui ja löi tyhjää helposti. Liukkaat mäet oli kauhistus.
        BMW:n sutimisenesto ja ajovakavuuden hallinta on viimeisen päälle. Ei ihme että on voittanut jopa talviauto testejä.
        Kevät talvella tulee vastaava neliveto tilattuna, alkaa talviajo kitkoillakin olla pelkkää juhlaa.
        Nokia on merkkini ja kyyti hiljaista, neliveto Bemarilla voin vetää vaikka naapurin nastarengas Mersun ojasta ylös.

        Ota sit huomioon, että mikään auto, rengas, tumpula avustimet yhdistelmä ei kumoa fysiikanlakeja.


    • siinä taas

      kehutaa minkäläisellä peltikotterolla liikun ja minkälaiset nokiankalossit on alla.

      • Puuautoilija 48

        Sano mitä sanot Nokian talvirenkaan voittajaa on vaikea löytää, edes kuorma-auto puolella. Kaikki kuusi yhdistelmäämme liikkuu nykyisin Nokian Hakkapeliitat eturenkaina, ei ole sen jälkeen nastoja tarvittu. Suosittelen kaikkia kuorma-autoilijoita kokeilemaan. Nyt jo neljäs talvi alkamassa ja kestävät koulutustakin ihmeen hyvin.


    • 16 GD YRS

      No nyt keskustelu on saavuttanut taas juupas eipäs tason.

      Kuitenkin talvellakin tiet ovat useammin sulat kuin jäiset, varsinkin eteläisessä suomessa, jossa suurin osa liikennesuoritteesta tehdään
      Nastarengas joka tapauksessa pitää huonommin asfaltilla kuin kitkarengas.

      Nastarengasautoilija asettaa siten turvallisuutensa vaaralle alttiiksi (kohonnut riski)vähintään 99% ajoistaan.
      Eikö kannattaisi vain olla varovainen sen 1% verran.

      Onko niin että ne jotka ajavat nastarenkailla käyvät kerran pari talvessa hiihtoretkellä pohjoisessa? Senkö vuoksi tarvitaan nastat, ikään kuin varmuudeksi.

      • Toisinaa taas faktaa

        Talvirngastestien mukaan kitka ei ole pidoltaan nastaa parempi sulalla asfaltilla. Nastarenkailla ajavat siten koko talvikauden turvallisemmilla renkailla kuin kitkakuljettajat. Varovainen pitää kaikkien olla, mutta erityisesti kitkarenkailla ajavien.

        Eteläisessä Suomessa tiet ovat useinkin jäässä ennenkuin ne ehditään suolata ja/tai nastarenkailla kuluttaa jää/lumi pois.

        Nastarenkailla ajavat varmasnkin käyvät useimmin pohjoisessa, siksipä heillä onkin selvästi paremmat talvirenkast alla useammin eli nastarenkaat. Noin 80-85% autoilijoista ajaa nastarenkailla. Se on luonnon kannaltakin hyvä asia kun suolaus voidaan pitää edes nykytasoisena ( joka sekin on liikaa), mutta erityisesti kitkarenkailla ajavien kannalta.


      • lahjottuna paras
        Toisinaa taas faktaa kirjoitti:

        Talvirngastestien mukaan kitka ei ole pidoltaan nastaa parempi sulalla asfaltilla. Nastarenkailla ajavat siten koko talvikauden turvallisemmilla renkailla kuin kitkakuljettajat. Varovainen pitää kaikkien olla, mutta erityisesti kitkarenkailla ajavien.

        Eteläisessä Suomessa tiet ovat useinkin jäässä ennenkuin ne ehditään suolata ja/tai nastarenkailla kuluttaa jää/lumi pois.

        Nastarenkailla ajavat varmasnkin käyvät useimmin pohjoisessa, siksipä heillä onkin selvästi paremmat talvirenkast alla useammin eli nastarenkaat. Noin 80-85% autoilijoista ajaa nastarenkailla. Se on luonnon kannaltakin hyvä asia kun suolaus voidaan pitää edes nykytasoisena ( joka sekin on liikaa), mutta erityisesti kitkarenkailla ajavien kannalta.

        Tilastojen mukaan jyrsijät ajavat enemmän peräänajoja (siis törmäävät toiseen autoon). Se siitä ylivertaisesta pidosta....

        Lehtien testit on viritetty suosimaan jyrsimiä.

        1) testataan vain upouusia renkaita, vaikka tiedetään, että jyrsimien pito heikkenee nopeammin ja ikääntynyt jyrsin on ikääntynyttä kitkarengasta kehnompi (TM erehtyi kerran tätä puolta tutkimaan eikä tulokset selvästikään miellyttäneet rahoittajia... anteeksi toimittajia -> jatkossa varotaan visusti tekemästä "vääriä" tuloksia antavia testejä)

        2) liukkaan kelin testit tehdään "luistinradalla" eli paksulla & kiillotetulla jäällä

        Kuin usein sinä ajelet luistinradalla...?

        Oikeassa elämässä kohtuu usein eteen tuleva ja vaaralliseksi tiedetty vastustaja, musta jää, ei puolestaan kuulu testiohjelmaan, koska "ei tulisi tasapuolisia tuloksia". Siis tulisi näitä vääriä tuloksia, joissa nastarenkaat ovatkin huonompia. Ainakin omien kokemusteni mukaan jyrsimet ei todellakaan tässä lajissa juhli...


      • Toisinasn taas faktaa
        lahjottuna paras kirjoitti:

        Tilastojen mukaan jyrsijät ajavat enemmän peräänajoja (siis törmäävät toiseen autoon). Se siitä ylivertaisesta pidosta....

        Lehtien testit on viritetty suosimaan jyrsimiä.

        1) testataan vain upouusia renkaita, vaikka tiedetään, että jyrsimien pito heikkenee nopeammin ja ikääntynyt jyrsin on ikääntynyttä kitkarengasta kehnompi (TM erehtyi kerran tätä puolta tutkimaan eikä tulokset selvästikään miellyttäneet rahoittajia... anteeksi toimittajia -> jatkossa varotaan visusti tekemästä "vääriä" tuloksia antavia testejä)

        2) liukkaan kelin testit tehdään "luistinradalla" eli paksulla & kiillotetulla jäällä

        Kuin usein sinä ajelet luistinradalla...?

        Oikeassa elämässä kohtuu usein eteen tuleva ja vaaralliseksi tiedetty vastustaja, musta jää, ei puolestaan kuulu testiohjelmaan, koska "ei tulisi tasapuolisia tuloksia". Siis tulisi näitä vääriä tuloksia, joissa nastarenkaat ovatkin huonompia. Ainakin omien kokemusteni mukaan jyrsimet ei todellakaan tässä lajissa juhli...

        Edes nastat ei estä kuljettajien virheitä. Ne vain antavat paremman pidon ja ovat turvallisemmat, mutta kesäkeliä ne eivät tee. Luulisi kitkafanaatikonkin tämän tajuavan.

        Talvirengastestit tehdään uusilla renkailla ja se onkin järkevää, koska valtaosa ostaa talvirenkaat uutena. Käytettyjen osalta testaaminen on hankalaa, koska käyttöhistoria on niin erilainen. TM tosiaan testasi vertailumielessä neljä-viisi vuotta sitten yhtä paljon kulutuspintaa menettäneitä 2 vuotta vanhaa kitkaa 4 vuotta vanhaan nastaan. Tulos oli kokolailla odotettu, eroa ei kummoisesti ollut ja kitkat eivät silloinkaan osoittautuneet paremmiksi kokonaisuuden kannalta. Erot olivat tasoittuneet monin osin. Voi tietysti kysyä miksi ei verrattu samanikäisiä, sehän olisi ollut normaalimpi ja huomattavasti hyödyllisempi tilanne tavalliselle autoilijalle. No vastaanvia testejä ei enää ole näkynytkään.

        Tieät hyvin, että talviröngastestit tehdään sekä laboratoriomaisissa olosuhteissa että normaali tieliikenneolosuhteissa. Jos olet jaksanut lukea testeistä muutakin kuin loppuyhteenvetopisteet. Kitkat eivät pärjää nastoille kummissakaan olosuhteissa. Lisäksi noin 40% testeistä tehdään sulilla tiepinnoilla, kuivilla ja märillä. Kitkat eivät ole niissäkään osatesteissä olleet parempia kuin nastat, kuin ehkä hiljaisuudessa ja sellaisissa, mutta turvallisuusasioissa ei.
        Musta jää on mukana eikä niissäkään kitkat pärjää nastoille.

        Olisiko tosiaan nastatengastoimittajat, jotka ovat samoja toimittajia kuin kitkarengastoimittajat, lahjoneet joka ainoan tehdyn talvirengastestin ja joka ainoa vuosi. Ja miksi ihmeessä, koska kitkat kuluvat huomattavasti nopeammin, joten ne tuovat selvästi enemmän rahaa jos niiden osuus kasvaisi nykyisestä 15-20%:sta. Eli kitkat olisivat tuottoisampia, kun niiden hinta on suunnilleen sama.
        Tämän lahjomisepäilysi päättelin tuosta nimimerkistäsi ja sitähän olet usein aiemminkin tuonut esiin...


    • Nokian 8

      No miksi tyttäresi autossa on nastarenkaat. Etkö olisi voinut valistaa että parempiakin vaihtoehtoja on?

      Vai onko kuitenkin turvallisempi mieli kun tyttären autossa on nastarenkaat?

    • 16 gd yrs

      Nastapellet on avopesseet tyttäreni, joka sai vasta kesällä ajokortin.

      • Nokian 8

        Kumma juttu. Yleensä se aivopesu tapahtuu juuri siellä iskän auton takapenkillä, jossa tyttäresikin lienee viettänyt tuhansia kilometrejä.

        Luulisi että kitkojen ylivertaisuus olisi 16 vuoden aikana tullut tyttärellekin jo selväksi. Tyttären päätyminen nastarenkaisiin kertoo aika paljon. Tainnut olla sen verran jänskiä tilanteita iskän kyydissä, että valinta on ollut helppo.

        Jos saat nastat luistamaan kaarteissa ja jarrutuksissa, niin silloin ajat yksinkertaisesti liian kovaa. Nastarenkailla ei voi ajaa kuten kesärenkailla, jos haluaa että nastat pysyvät renkaissa.


    • NastaNisti

      Kitkarenkaiden käyttäjät ovat mielisairaita terroriautoilijoita jotka olisi syytä laittaa lukkojen taakse.

    • feelin good

      Nastarenkaiden käyttäjät ovat psykopaattisia tappajia jotka rouhimallaan asfaltilla tukehduttaa satoja ihmisiä vuosittain kuoliaaksi.

      • 30 autoilu-urani

        aikana en vielä ole nähnyt yhtään kuoliaaksi tukehtunutta tien varressa..


      • siis 30 vuoden
        30 autoilu-urani kirjoitti:

        aikana en vielä ole nähnyt yhtään kuoliaaksi tukehtunutta tien varressa..

        :-)


      • himaa touhua

        Niinpä, nastapöly on sitä täsmämyrkkyä joka tappaa kotona ja puutarhassa.
        Sitähän on tutkimusten mukaan peräti 2% muusta pölymäärästä. En tosin ymmärrä miten se muuttuu niin pahaksi myrkyksi ja muu 98% on niin vaaratonta.


    • 16 gd yrs

      Jos nopeusrajoitusten noudattaminen on liian lujaa ajamista niin sitten ajan liian lujaa.
      Kuinka hiljaa nastarenkailla saa ajaa ettei aja liian lujaa?

      • 30-50 km/h

        30 km/h on tässä viime päivinä ollut useankin jyrsijän ajonopeus moottoritien rampeissa.

        Ja suorillakin voisi max. 50 km/h olla paikallaan, koska suuremmilla nopeuksilla jyrsimet kuluttavat tien pintaa ihan kauhealla vauhdilla.


      • Nokian 8

        Luulisi kitkakuskin ymmärtävän mitä eroa on tilannenopeudella ja nopeusrajoituksella. Pikkuisen ennakoimalla ei nastat luista. Ennakoinnin luulisi olevan tuttua myös kitkakuskille.

        Itse ajan aina 30km/h ylinopeutta samassa paikassa, niin kesällä kuin talvella eikä nastat luista vaikka kohtuu tiukat mutkat kyseessä. Mistä tuo kertoo, no ehkä tuohon paikkaan 60km/h nopeusrajoittus on pikkuisen alhainen. Onhan tuossa joka talvi ulosajoja, mutta 60km/h on ihan liiottelua.

        Ja ihan tiedoksi, seuraavaksi harkitsen kitkoja. Nastoilla oppinut sen verran ennakoivan ajotavan etten aja liian kovaa mutkiin ja jätä jarrutusta viime tippaan.


      • Anonyymi

        nokian hakkis-nastoissa nopeusraja 190 km/h ja kitkoissa 170 km/h....siksi nastat! tuo 190 tulee helposti jonoletkan ohituksissa....


    • 5840 condoms

      Kyllähan se nasta tekee asfaltilla saman kuin hiekka jota on asfaltin päällä.
      Eli ajat kuin laakerinkuulilla.

      Nopeusrajoitukset eivat ole minua varten. Osaan kyllä ajaa ilman rajoituksiakin järkevällä tilannenopeudella.
      Nopeusrajoituksethan ovat äärimmäinen yläraja joka pitää kertoa niille jotka eivät tilannenopeudesta mitään ymmärrä.

      Tottahan kitkoilla ajaneena tilannenopeus on selkärangassa, mutta samalla tilannenopeudella nastarengas yllättää paljaalla asfaltilla pidon puutteella.

      Koska en ole kaljamillakaan joutunut kitkarenkailla ongelmiin lienen useimmiten ajanut riittävän alhaisella nopeudella.

      Sen sijaan nastarenkailla olen samoissa oloissa lähes nollanopeudella liirannut.

      • Ihmeellinen oletus

        Heh.
        Nastat on tutkitusti selvästi paremmat pitokyvyltään kaikissa talviolosuhteissa. Sitä et millään faktatiedolla voi kiistää.

        Nastarenkaat eivät tietenkään korvaa puuttuvaa ajotaitoa, vaikka antaakin 'anteeksi' monia varomattomuudesta ja epähuomiossa tehtyjä mokia, joita kitkat eivät antaisi 'anteeksi'. Huono kuski on huono sekä nastarenkailla että kitkarenkailla aivan kuten hyvä kuski on hyvä sekä nastarenkailla että kitkarenkailla.

        Kumma, että joillekin kitkailijoille on sitten vaikea ymmärtää eroa ajotaidon ja renkaiden ominaisuuksien suhteen. Lähtökohtaisesti jotkut kitkailijat pitävät näköjään tosiasiana sitä, että autoilijan ajotaito riippuu allaolevista talvirenkaista.


    • Hakkapeli8

      En oo 3 vuoteen käyny suoli24 sivuilla just tään keskustelun tason takia. Kumpikin rengas on oikea valinta oikeassa ympäristössä. Mitäs tuota väittelemään. Täytyypä käydä 3 vuoden päästä taas tasoa kattelemassa. Son moro.

    • 16 good years

      Regasvalinta perustuu riskinarvioon ja riskianalyysiin.

      Kuten kaikki työturvallisuuskortin saaneet tietävät siinä on vain kaksi parametria, vahingon todennäköisyys ja ja vahingon suuruus.

      Sen perusteella päätetään tarvitaanko lisätoimenpiteitä todennäköisyyden tai vahingon suuruuden pienentämiseksi.

      Tilastojen mukaan vakavissa liikenneonnettomuuksissa kitka / nasta suhde on 50/50%. Koska autoilija ei maksa tienpidon kustannuksia valita on siis itsestään selvästi nastat koska se pienentää vahingon vaaraa 50 %.

      Pettämättömasti päätelty.

      • 5+2

        Enpä nyt olisi ihan varma, ettätavallinen talvirenkaan perusostaja tekisi kummoisia riskiarvioita tai analyysejä. Kyllä parametreinä on lompakon paksuus ja turvallisuusmielikuva, joka on saatu mistä milloinkin ja saatavuus, myyntitilaisuudessa myyntimiehen taito, käytetyssä autossa jo olevat renkaat, uuden auton mukana saatavat renkaat jne.
        Jos välttämättä halutaan tähänkin kytkeä nasta-kitka -jutut, niin useimmat tietysti valitseva nastan sen paremman talviominaisuuden vuoksi jo ihan lähtökohtaisesti ja tietysti varmuuden vuoksi. Jotkut voivat tämän suhteen tietysti tehdä riskianalyysejä, mutta todella harva.

        Jaa ettei autoilijat maksa tienpidon kustannuksia? Mitähän tuolla mahdat tarkoittaa? Autoilijat maksavat noin 7-10 kertaa enemmän kuin tiepitoon käytetään rahaa.


    • Seventeenth GY

      Yhteinen omaisuus, kuten tiet, eivät ole kenenkään omaisuutta.
      Siispä teiden kuntoon ei tarvitse suoda ajatustakaan.

      Oma kukkaro on aina ajatuksissa senhän on jo B. Wahlrooskin osoittanut.

      • Joku raja pitää olla

        Valitettavasti juuri noin näyttää olevan asenteet. Rahat kunnostukseen kuitenkin kerätään moninkertaisesti joka vuosi. On näemmä tärkeämpiä kohteita noillekin....
        Jotkut vielä vaativat lisäverojakin tieliikenteelle kuvitellessaan naiiviudessaan niiden menevän tieliikenteen hyväksi. Kyllä lähes kymmenkertaisen kerätyn rahan pitää riittää...


    • anon111

      Suomessa suolataan teitä vain kitkaspedepellejä varten että pääsevät edes jonnekkin päin kitkoineen, eikä nämä kitkaspedet pärjäisi tiellä ilman nastarenkaiden tietä karhentavaa vaikutusta

    • 17th GD YR

      anon111 taitaapi olla vähän yksinkertainen, eikä ole koskaan ajanut kunnollisilla kitkarenkailla.
      anon111 on juuri niitä joille yhteisellä omaisuudella ei ole arvoa vaan hän lisää tienpitokuluja jyrsimällä tiet urille.
      Ilmeisesti hän ajaa myös rinkeliautolla joille tyypillistä on agressiivinen käytös liikenteessä keleistä riippumatta.

      Jos tiet kuitenkin pidetään suolaamalla paljaina niitä ei niitä enää tarvitse nastoilla hakata piloille, vaan voit ajella mukavasti ja turvallisesti kitkoilla.

      Samalla säästää pitkän sentin kun tarvitsee autoon vain yhden vanne- ja rengaskerran. (säästö 400-600€)
      Alla on aina "tuoreet" renkaat kovettuneiden korppujen sijaan.
      Ei rengashotellimaksuja (säästö 144€/a)
      Ei renkaanvaihtoa maksuineen keväin syksyin (säästö 50€/a)

      Ei huolta kelin muutoksista matkan varrella.

      • Eka kiven heitto pahin

        Etpä huomannut sitä tosiasiaa, että suolaus nykyisin on täydentävää liukkaudentorjuntaa ja sopii vain akuutisti syntyvien liukkaiden torjuntaan max 6 asteen pakkaseen saakka ja siinäkin vaikutus on melkoisen lyhytaikainen ja tiet jäätyvät pian uudestaan. Nastarenkaat 'huolehtivat' kestävämmästä ja pidempiaikaisesta jään/lumenpoistosta ja yli 6 pakkasasteen olosuhteissa.

        Kun tuon ymmärtää, niin ei tarvitse olla ruudinkeksijä ymmärtääkeen mikä tilanne olisi, jos nastarenkaita ei liikenteessä olisi.


    • 17th GD YR

      Puoli miljoonaa kilometriä pitkin ja poikin suomea ilman onnettomuuksia Rovaniemi - Helsinki, Vaasa - Joensuu väliä kitkarenkain todistaa että voin heittää toisenkin kiven.

      Jos lämpötila on alle -6 astetta pito on kitkoilla hyvä pakkasen ansiosta, ei naapurin auton nastarenkaitten. Pitemmillä pakkasilla ajourat ovat paljaat ja kuivat, tällä kertaa nastarenkailla jyrsittynä.

      Jos lämpötila on korkeampi tiet ovat suolatut.

      Jos tiet olisivat koko ajan polanteiset talviaikaan ei autoon tarvittaisi kuin yhdet (nasta) renkaat sen runsaan 20 vuoden käyttöiässä.
      Tiet pidetään valtaosan aikaa paljaana jolloin rengaskauppiat kiittää ja renkaiden kulutus on seitsemänkertainen.
      Kesärenkaiden kuluminenkin olisi murto-osa tasaisella urattomalla asfaltilla,
      Nartoillahan jyrsitään pinnoite karkeaksi jolloin kesärengaskin kuluu kohtuuttoman nopeasti.

      Edellä oleva näkyy autoilijan kukkarossa välittömästi, teiden jyrsiminen teiden huonona kuntona ja kasvaneina tienpitokuluina.

      Ajattele omilla aivoillasi, älä toista rengaskauppiaan (lobbarin) "totuutta".

      • Eka kiven heitto pahin

        Joka puolella missä Suomessa olet ajanut on valtaosa liikenteestä nastarengasliikennettä. Suomessa ei ole paikkoja, jossa nastat olisi kielletty, joten kokemuksesi perustuu tiestöön, jossa nastoilla ajaa reilut 80% henkilöautoista.

        AutoBild testasi kesärenkaiden kulutusta Saksan sileillä teillä. Testitulokset ovat kevään lehdessä, en nyt muista numeroa. Testin mukaa kesärenkaiden käyttöajomäärä kunnes vaihto uusiin tulee ajankohtaiseksi, vaihtelee vajaasta 20.000 km:stä aina 35.000 km:ään Saksassa. Tuo on kyllä jopa nopeampaa kuin Suomenkin renkaiden käyttöaika. Jos Suomessa renkaat kuluisivat seitsemän kertaa enemmän kuten väität, niin kesärenkaiden vaihtohan olisi tehtävä vähintään kerran vuodessa, useissa tapauksissa jopa kaksi kertaa vuodessa uusiin. Eli täyttä huuhaata taas...
        Minulla kesärenkaat kestävät noin kolmisen vuotta, kun ajan kesrenkailla noin 20.000 km/vuosi. Talvirenkaila, nastat, ajan 3-4 talvea, 10.000 km/talvi, ja tuolloin ei paljain silmin havaitse suurtakaan eroa kulutuspinnassa eikä nastat ole irronneet.

        Nastat kyllä kuluttavat teitä, mutta pahempi teiden rikkoja, nimenomaan rikkoja, on kuitenkin suolaus. Se tulee ajanmittaan kalliimmaksi selvästi ja näkyy kukkarossa.

        Ei kannata kirjoittaa ihan täyttä potaskaa, kun siitä 'jää kiinni' helpostikin....


    • The talvirengas

      Nokialaisten takia ei kannata yleistää. Keskiverto ilmatyynyalus kulkee vakaammin ja hiljaisemmin kuin auto Nokialaisilla. Nokialla on kaikki panostus jääpidossa, sitä riittää, mutta kuka jaksaa huojua kuulosuojaimet päässä autoillessaan?

    • 17th gd yr

      JOS tiet olisivat talvikautena koko ajan polanteiset tai jäiset, (talvi) renkaat kestäisivät 150...250 tuhatta kilometriä.

      Sisä- (media)likutaitoa!

      • Arvot kohdalleen...

        Ja jos lehmät lentäisi jne....

        Renkaiden ominaisuudet säilyvät alkuperäisinä max 4-5 vuotta ajettiinpa niillä tai ei. Sen jälkeen ne alkavat heikentyä ja mitä vanhemmat, niin sitä nopeammin.

        Onneksi liikennepolitiikan ainoa ja ratkaiseva ohjenuora ei ole renkaiden kulumisen estäminen....


    • 17th gd yr

      Renkaiden ominaisuudet säilyvät alkuperäisinä max 4-5 on mahdoton lause.
      Renkaiden ominaisuudet alkavat heikentyä heti kun ne on valmistettu.
      Tähän viittaa mm huoli ylivuotisten uusien renkaiden myynnistä.

      Pitäisikö sanoa että rernkaiden ominaisuudet säilyvät siedettävinä max 4-5 vuotta.

      Se että rengas kestäisi 150- 250 tuhatta olisi mahdollista, ympäristön sekä yksityistalouden kannalta hyvä, mutta ehkäpä auton eliniän kestävät renkaat ikääntymisen vuoksi tulevat käyttökelvottomiksi.

      Tämä kestoikäajattelu perustuu tietenkin vain teoreettiseen pohdiskeluun, koska tiet ovat pääosan ajasta sulia ja paljaita renkaat todellisuudessa kuluvat paljon nopeammin.

      Mutta jäällä ajettu rengas kuluu vain murto-osan sulalla asfaltilla ajettuun verrattuna.

      Juuri siitä syystä että renkaan ominaisuudet heikkenevät iän myötä on vahva argumentti "all väder" renkaiden puolesta.

    • Siksi nastat

      Entäs sitten jos sattuu asumaan melko jyrkän mäen päällä? Pääseekö niillä kitkarenkailla ulos lumikelillä? Entäs jos perässä on vaikka 700 kg painava peräkärry polttopuukuorman kanssa. Ainoa nastarenkaiden vaihtoehto taitaa olla nelivetoinen auto.

    • Taunus Transit

      Kerron tapahtuman kitkarenkaista joka on tosi ja omaa kokemusta.

      Työkaverini osti kesämökin. Mökin pihassa oli vanha pakettiauto jota hän tarjosi lahjaksi. Olen näet muun ohella vanhojen autojen harrastaja.
      Sovin erään ystäväni kanssa menväni lauantaipäivänä katsomaan lahjaani.
      Mökki sijaitsee rantarinteessä josta tie johti ylös ja notkon ja tasanteen kautta kohti valtatietä, tasanteen jäljeen tosi pitkä mäki, mäen huippu muuta mäkeä vielä jyrkempi.
      Tielle oli matkaa parisen kilometriä.

      Yöllä oli satanut uutta lunta eikä mökkitie ollut aurattu, mennessämme umpihankea kohti mokkiä lunta tuprahteli tuulilasille sitä oli ehkä 10-15 senttiä.
      Perillä irroittelimme jarruja ja saimme auton hinaukseen ja liikkumaan.
      Kaveri oli sitä mieltaä ettei se niitä mäkiä nouse. Mutta jos nbousee hänkin hankkii kitkat. Uhkarohkeana sanoin että koetetaan. Sovimme vielä että myötäleessä otetaanriittävästi vauhtia niin että päästään se pitkä mäki ylös. Hinattavassa autossa toimi vain ohjaus ja käsijarru.
      Niin sitä mentiin melkoista haipakkaa mäkiä alas ja ylös. Valtatien risteyksessä pysähdyimme henkeä vetämään ja kaverini astui ulos hinattavasta autosta hiukan kalpeana ja pisti tupakaksi. Tuumi ettei sitä olisi ehkä ihan niin kovaa tarvinnut mennä.

      Tuon kokemuksen jälkeen ei ole ollut pienintäkään epäilyä kitkarenkailla pärjäämisestä, enkä ole muita renkaita autooni ostanutkaan.

    • Anonyymi

      Mitenkä olisi jos laitettaisiin kitkat,missä nastat,loppuisi ikuinen kina?

      • Anonyymi

        Sano muuta sillä on olemassa kitkanasta renkaita jo markkinoilla. Hinta vaan kova ja jos joku muu väittää ettei ole niin ei kun googlettaan.


    • Anonyymi

      tekniikan maailma just varoitti että nastarengas ei automaattisesti tarkoita hyvää jääpitoa vaan se on ihan valmistajakohtainen pitääkö nasta jäällä. esim. continentalin kitkarenkaan jääpitoa kehuttiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe