oletteko teistä joku jo eläkkeellä?

tane,=

Aina on puhuttu, että "se pääsi eläkkeelle" mukavana asiana, näin olen huomannut, jos esim. ennen varsinaista vanhuuseläkeikää lähtee eläkkeelle. Kannattaako pyrkiä ennen vanuuseläkettä eläkkeelle, jos vaan jaksaa olla vielä työssään, siis rahallisesti kannattaako, ja koittaa vaan olla loppuun asti?
Kannattaako yrittää tän ikäisen päästä sairaseläkkeelle, taloudellisesti ajatellen, jos vaan suinkin jaksaa olla vielä sorvin ääressä?

55

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent. siivoojaparka

      Mitäs mieltä siinä on jäädä sairaseläkkeelle, jos on vielä niin terve, että jaksaa tehdä työtään?

    • rikkaruohoa

      En ole niitä onnenpekkoja, joka olisi itse saanut valita, haluaako olla vielä töissä.
      Toki olisin halunnut, halunnut tuntea kuuluvansa ihmiskuntaan.

      Raha-asioita on turha muilta kysellä.
      Jos ei ole elämässä muuta kuin työ, niin ei muuta kuin ahkeroida vaan, viimeisen pisaraan.

      Taitaa nykyisin olla aika mahdotonta eläköityä vain oman mielensä mukaan.

      • Kuulun niihin harvoihin jotka sen ,oman päätöksen ovat tehneet.
        Nyt on takamus nilellä ja paljon ohilipuneita kilometritolppia muistoissa.


      • ent. siivoojaparka
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Kuulun niihin harvoihin jotka sen ,oman päätöksen ovat tehneet.
        Nyt on takamus nilellä ja paljon ohilipuneita kilometritolppia muistoissa.

        Näin myös. Minä en joutunut enkä päässyt eläkkeelle, vaan yksinkertaisesti vain jäin eläkeelle sopivasti vielä liikuntakykyisenä. Päässyt olisin jo aikaisemminkin, joutunut en olisi vielä aikoihin.


      • lipuvettä
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Kuulun niihin harvoihin jotka sen ,oman päätöksen ovat tehneet.
        Nyt on takamus nilellä ja paljon ohilipuneita kilometritolppia muistoissa.

        Kerropa entiselle B-rapun tädille, jäitkö eläkkeelle, kun homma ei miellyttänyt, kuin luulen?
        Vai jäitkö, että saat elää ihan omaa elämää, kuin myös luulen?
        'Takamus nilellä' ei tuttu sanonta, mutta kai silti pähkinät särkyy.


      • lipuvettä kirjoitti:

        Kerropa entiselle B-rapun tädille, jäitkö eläkkeelle, kun homma ei miellyttänyt, kuin luulen?
        Vai jäitkö, että saat elää ihan omaa elämää, kuin myös luulen?
        'Takamus nilellä' ei tuttu sanonta, mutta kai silti pähkinät särkyy.

        Entisen b rapun pyyntö on mun lakini.
        Mitään salaamatta ja pois jättämättä mä sulle kirjottelen.
        Mulle tuli hirvee määrä sanomattomia sanoja sisälleni kun aina piti vaan hymyillä vaik toinen oli täys pösilö.
        Ihmisten suku on tullut omituiseksi,kaikki piti mennä taloyhtiön piikkiin,kaikesta kitistiin ja kaik oli jonkun muun vika.
        Talkkari oli se jota kaikki kuvitteli voivansa pomottaa vaikka ei asukkaalla ole työnjohto oikeutta.
        Talven auraukset ja hiekotus oli luku sinänsä,kun joskus meen kerrostaloon niin osan monta inhottavaa temppua.
        Työnä tykkäsin sen monipuolisuuresta ja kaikesta uuresta tekniikasta kiinteistöissä.
        Se pirättely johti siihen et tuntui keho reakoivan kun mieli ei saanut, annoin sovinnolla periksi ja ei karuta.
        Takamus nilellä on samaa kuin sisäkumin pykiminen eli pientä hankaus jälkee pakarois.
        En osaa käyttää toppasortseja polkiessa ja Piikkiö-Utsjoki-piikkiö reitti jätti pikku jäljet, vaimo kyl voitelee fairilla ne poskenpehmeiks. siis vain kilometreis toi reitti.
        Nyt vasta ne pähkinät onkin helppo rouhia jauheeks,pienellä pintajännityksellä,kuhan näkisit ne murskaus välineet.
        Mä olen toisinaan kaivannu sun nikkiäs.


      • lipuvettä
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Entisen b rapun pyyntö on mun lakini.
        Mitään salaamatta ja pois jättämättä mä sulle kirjottelen.
        Mulle tuli hirvee määrä sanomattomia sanoja sisälleni kun aina piti vaan hymyillä vaik toinen oli täys pösilö.
        Ihmisten suku on tullut omituiseksi,kaikki piti mennä taloyhtiön piikkiin,kaikesta kitistiin ja kaik oli jonkun muun vika.
        Talkkari oli se jota kaikki kuvitteli voivansa pomottaa vaikka ei asukkaalla ole työnjohto oikeutta.
        Talven auraukset ja hiekotus oli luku sinänsä,kun joskus meen kerrostaloon niin osan monta inhottavaa temppua.
        Työnä tykkäsin sen monipuolisuuresta ja kaikesta uuresta tekniikasta kiinteistöissä.
        Se pirättely johti siihen et tuntui keho reakoivan kun mieli ei saanut, annoin sovinnolla periksi ja ei karuta.
        Takamus nilellä on samaa kuin sisäkumin pykiminen eli pientä hankaus jälkee pakarois.
        En osaa käyttää toppasortseja polkiessa ja Piikkiö-Utsjoki-piikkiö reitti jätti pikku jäljet, vaimo kyl voitelee fairilla ne poskenpehmeiks. siis vain kilometreis toi reitti.
        Nyt vasta ne pähkinät onkin helppo rouhia jauheeks,pienellä pintajännityksellä,kuhan näkisit ne murskaus välineet.
        Mä olen toisinaan kaivannu sun nikkiäs.

        Ajattelepa vain, mutta ajatuksissani olen uskonut syyn juuri tuoksi, mistä kerrot.
        Taitaa huoltomiehen ammatti olla maailman vaativimpia, pitää osata käsistään, ja pitää olla mitä mainioin psykologi.

        Seuraavan kerran kun mankeloit Piikkiö-Utsjoki-piikkiö reittiäsi, kerro. Tulen heiluttamaan merirorvolippua maantien poskeen.
        Toivottavasti pienet laululinnut ovat liverrelleet kotipensaissasi.

        Vasta mies oli ostanut muovikassillisen pähkinöitä. Ainoat minun suuhuni sopivat, olivat paahdettuja ja suolattuja. Oi tätä nykypäivän tuhlaavaisuutta

        Tuo nikki on minun ainainen hankaluuteni, kun tekisi mieli ja sitten taas ei.


      • k/k
        lipuvettä kirjoitti:

        Ajattelepa vain, mutta ajatuksissani olen uskonut syyn juuri tuoksi, mistä kerrot.
        Taitaa huoltomiehen ammatti olla maailman vaativimpia, pitää osata käsistään, ja pitää olla mitä mainioin psykologi.

        Seuraavan kerran kun mankeloit Piikkiö-Utsjoki-piikkiö reittiäsi, kerro. Tulen heiluttamaan merirorvolippua maantien poskeen.
        Toivottavasti pienet laululinnut ovat liverrelleet kotipensaissasi.

        Vasta mies oli ostanut muovikassillisen pähkinöitä. Ainoat minun suuhuni sopivat, olivat paahdettuja ja suolattuja. Oi tätä nykypäivän tuhlaavaisuutta

        Tuo nikki on minun ainainen hankaluuteni, kun tekisi mieli ja sitten taas ei.

        Moi w
        Avasin lintujen jyväpaarin viikko takaperin ja luultavasti tulee kalliiksi.
        Aivan tajuton tiais populaatio valtasi talon ympäristön.
        Puoli säkkiä siemeniä jo mennyt mut mä tykkään niist pyrähtelijöistä.


      • thilda
        k/k kirjoitti:

        Moi w
        Avasin lintujen jyväpaarin viikko takaperin ja luultavasti tulee kalliiksi.
        Aivan tajuton tiais populaatio valtasi talon ympäristön.
        Puoli säkkiä siemeniä jo mennyt mut mä tykkään niist pyrähtelijöistä.

        Eipä tarvi lannoittaa nurmea.

        Oliko railakkaat avajaiset? v v


      • k/k
        thilda kirjoitti:

        Eipä tarvi lannoittaa nurmea.

        Oliko railakkaat avajaiset? v v

        Onhan tääl joku hereillä.
        Oli oikein kunnolla säpinää ,pari harakkaakin pyrki osille ja hölmösti pää alaspäin temppuilivat.
        Olen ihmetellyt tiaisten rohkeutta kun tulevat metrin päähän syömään,ne varmaan tajuavat et mä oon vaaraton.
        Muuten ihan uutena asiakkaana oli pikkuvarpunen.


      • thilda
        k/k kirjoitti:

        Onhan tääl joku hereillä.
        Oli oikein kunnolla säpinää ,pari harakkaakin pyrki osille ja hölmösti pää alaspäin temppuilivat.
        Olen ihmetellyt tiaisten rohkeutta kun tulevat metrin päähän syömään,ne varmaan tajuavat et mä oon vaaraton.
        Muuten ihan uutena asiakkaana oli pikkuvarpunen.

        Meillei tässä kaupunkikodissamme olla ruokittu tipusia. Kun on ollut koira, on pelottanut salmonellat sun muut mausteet.
        Tiedä sitten voiko se edes tarttua. Toisaalta naapuri syöttää varmaan talvessa 100 säkkiä, joten ei lopu muru rinnan alta.
        Maalaisvillalla ollut muovimehupakkaus, muutamalla rei'ällä.
        Källin näköistä ollut monta kertaa, kuin vähän ylipainoiset oravat ovat olleet jäämässä nalkkiin. Ovat irtautuneet onneksi itse, ei ole tarvinnut törkkiä.

        = äännetään tilta


      • thilda kirjoitti:

        Meillei tässä kaupunkikodissamme olla ruokittu tipusia. Kun on ollut koira, on pelottanut salmonellat sun muut mausteet.
        Tiedä sitten voiko se edes tarttua. Toisaalta naapuri syöttää varmaan talvessa 100 säkkiä, joten ei lopu muru rinnan alta.
        Maalaisvillalla ollut muovimehupakkaus, muutamalla rei'ällä.
        Källin näköistä ollut monta kertaa, kuin vähän ylipainoiset oravat ovat olleet jäämässä nalkkiin. Ovat irtautuneet onneksi itse, ei ole tarvinnut törkkiä.

        = äännetään tilta

        Tilta on komee nimi,mul oli joskus kaveri joka anto lapselleen nimeksi niina mut sit se ain sanoi et kirjotetaan nina.
        Sillai oikke,mä se vaan kärvistelen ilman eläintä,kissaton ja koiraton talo ,onneks on eres emäntä.
        Voi jotakin silitellä.


      • thilda
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Tilta on komee nimi,mul oli joskus kaveri joka anto lapselleen nimeksi niina mut sit se ain sanoi et kirjotetaan nina.
        Sillai oikke,mä se vaan kärvistelen ilman eläintä,kissaton ja koiraton talo ,onneks on eres emäntä.
        Voi jotakin silitellä.

        Et ole sitten ottanut valkoista etkä muunkaanväristä oravanväijyjää.
        Norjan metsäkissasta puhelit, laita oma leijona.
        Vaikeita nimiä nuo Piat ja Piiat, kuin Ninat ja Niinatkin.
        Nythän saa pian kastaa lapsensa vaikka pottupötkäksi, jos kehtaa.
        Sullon kaikki, kun sulla on emäntä, ja mulla isäntä.


      • thilda kirjoitti:

        Et ole sitten ottanut valkoista etkä muunkaanväristä oravanväijyjää.
        Norjan metsäkissasta puhelit, laita oma leijona.
        Vaikeita nimiä nuo Piat ja Piiat, kuin Ninat ja Niinatkin.
        Nythän saa pian kastaa lapsensa vaikka pottupötkäksi, jos kehtaa.
        Sullon kaikki, kun sulla on emäntä, ja mulla isäntä.

        Valkonen tuli olosuhteiden takia mun kissaksi,ain sitä iltasin rapsuttelin.
        Se on siperialainen,norjalainen tai räsynukke joka meil tulee jos tulee.
        Ellen olis purkanut tontin ympäri menevää aitaa niin varmaan jo olis uus karvaturri talossa.
        Yksin jos jäisin niin en haluis täs enää asua, emäntä on tärkee osa mun elossa.


      • thilda
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Valkonen tuli olosuhteiden takia mun kissaksi,ain sitä iltasin rapsuttelin.
        Se on siperialainen,norjalainen tai räsynukke joka meil tulee jos tulee.
        Ellen olis purkanut tontin ympäri menevää aitaa niin varmaan jo olis uus karvaturri talossa.
        Yksin jos jäisin niin en haluis täs enää asua, emäntä on tärkee osa mun elossa.

        Muistan toki valkoisen tarinan.
        Melkoisia karvakasoja, ihania siis, kaikki nuo mainitsemasi rotukatit.
        Itse yritän olla ajattelematta ja surematta loppukaneettiasi.
        Meillä on nyt muutama vuosi ollut eläimetöntä elämää, ja niin taitaa olla tulevakin.


      • .mollis
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Valkonen tuli olosuhteiden takia mun kissaksi,ain sitä iltasin rapsuttelin.
        Se on siperialainen,norjalainen tai räsynukke joka meil tulee jos tulee.
        Ellen olis purkanut tontin ympäri menevää aitaa niin varmaan jo olis uus karvaturri talossa.
        Yksin jos jäisin niin en haluis täs enää asua, emäntä on tärkee osa mun elossa.

        On Se hienoo, että räsynukelle on paikkansa ;)


    • L - L

      Se on jokaisen henkilökohtainen ratkaisu. Mihin järjestykseen laittaa asiansa.
      Tulotaso laskee joka tapauksessa.

      Verottaja ajoi minut eläkkeelle! Tai oikeastaan ensin työttömäksi, sitten putkeen ja työttömyyseläkkeen kautta työeläkkeelle.

      Höpötettiin työvoiman liikkumisesta. Minä liikuin 120km - 250km väleillä.
      Maksoin itse asumisen jota en saanut vähentää verotuksessa ja matkatkin ainoastaan halvimman julkisen mukaan.

      Lopetin ja vaihdoin konsulttiaskareisiin.
      2pv - 7kk eri puolilla Etelä-Suomea. Taloudellisesti aivan eri luokkaa "normaaliin" työsuhteeseen verrattuna.
      Kun tavoitin putken pään 57v niin lopetin nekin.
      Muutaman keikan tein vielä ystävänpalveluna.

      Eläkkeeni perustuu 27:ään työvuoteen ja sen reaalitaso on näiden 10:n vuoden aikana pudonnut ties miten paljon.

      "Laiskistuttuani" koheni terveyteni ja kuntoni nopeasti ja elämään löytyi aivan uutta, tyydyttävää sisältöä.
      Varsinkin loppupään askareet olivat mielenkiintoisia mutta eivät kuitenkaan niiden jälkeisen ajan voittaneita.

    • reppuriika

      Olen saanut olla alkukesästä työttömänä. Kävin kuukausi sitten eräässä työhaastattelussa, kun työkkäristä tuli kehotus. No paikkaa ei katsottu minulle sopivaksi. Joka päivä saa olla ´"varuillaan", että mitä jälleen laittavat.
      Ihan rehellisesti haluaisin olla jo eläkkeellä. Toimeentuloni on pieni, mutta kyllä sillä pärjää. Teen seurakunnassa vapaaehtoistyötä ja saamme palkaksi elintarvikkeita, jos niitä tulee paljon. Marjoja keräsin aika paljon ja riittää harrasuksiin.
      Taloyhtiössä on lähiaikoina suuria remontteja, mutta eiköhän niistäkin selvitä, kun ajoissa varautuu.
      Ongelma on vain aikapula. Millään ei ehdi tehdä kaikkea mitä haluaisi.

      • L - L

        Onkohan työkkäreiden aktiivisuudessa eroja?

        Valmistuttuani minulla on ollut 7 vakituista ja 10 pätkätyöpaikkaa enkä ose saanut niistä yhtäkään työkkärin kautta.
        Aloin "pätkimään" 53-vuotisena. Yhtään osoitusta en saanut työkkäristä.
        Jokaisen pätkän jälkeen ilmoitauduin siellä.
        Parin vuoden jälkeen ne sanoivat, että siellä käyntini on tarpeeton kunhan uusin hakuni puhelimitse puolen vuoden välein.
        Kerran se unohtui ja päivärahojen maksu keskeytyi.

        Olin ilmeisen aktiivinen hakija. Olinhan 3kk:n rupeamat työnhakijana Espanjassakin.
        Edes siellä en saanut työtä.
        Kärsin, kärsin, en tiedä sainko kirkkaamman kruunun.


    • krlo

      Minä jäin työeläkkeelle 55 vuotiaana, seitsemän vuotta sitten. Hetkeäkään en ole katunut päätöstä. Tulot tietenkin vähenivät, mutta pärjään ihan mukavasti.

    • riepukka

      Viisi vuotta sitten pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle 54 vuotiaana. Pääsin kun aloin hakeutua aktiivisesti siihen suuntaan. Tulotaso ei paljon pienemmäksi muuttunut koska tuossa siivoustyössä ei paljon palkalla juhlita.
      Olisin pysynyt työelämässä varmaan paljon pidempään jos pomon kanssa ei olisi tarvinnut olla napit vastakkain. Olen aina ollut erityisen laiska riitelemään enkä jaksa kauan kantaa pahaa mieltä. Mottoinani ovat että hullujen kanssa on turha riidellä ja mielummin sanon hyvästi kuin pahasti.
      Nautin elämästäni joka päivä varsinkin kun ei koskaan enää tarvitse nähdä sitä pärstää.
      Jokainen aamu on kuin kesäloman ensimmäinen päivä. Saan yehdä tai olla tekemättä. Oravanpyörä on myyty tästä talosta eikä sitä ikävä ole tullut.
      Eläkkeellä olo on ihmisen parasta aikaa :)

      • L - L

        KELAn henkilö kehoitti 13-vuotta sitten vaimoani täyttämään hakemuksen.
        Päätös tuli muutaman kuukauden kuluttua.


    • Terveenä töissä

      Minusta ihminen joka pyrkii terveenä eläkkeelle ei ole terve, siis päästään.

      • L - L

        Entä jos haluaa muuten vaan lopettaa töissä käymisen?

        Minun vanhat hyvät, nyt jo aikoja sitten edesmenneet kaverini, tekivät sen päätöksen hyvin nuorina.


      • ???
        L - L kirjoitti:

        Entä jos haluaa muuten vaan lopettaa töissä käymisen?

        Minun vanhat hyvät, nyt jo aikoja sitten edesmenneet kaverini, tekivät sen päätöksen hyvin nuorina.

        Miksi?
        Miten tulivat toimeen?


      • reppuriika
        L - L kirjoitti:

        Entä jos haluaa muuten vaan lopettaa töissä käymisen?

        Minun vanhat hyvät, nyt jo aikoja sitten edesmenneet kaverini, tekivät sen päätöksen hyvin nuorina.

        L- L sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta elämässä on paljon muutakin asiaa ja tehtäviä, joissa voi olla hyödyksi ja aktiivinen kuin säännöllinen töissä uurastaminen ja palkkatyö.


      • L - L
        ??? kirjoitti:

        Miksi?
        Miten tulivat toimeen?

        En kysynyt. koskaan. Kaverit asuivat kaupungin heille osoittamissa asunnoissa.
        Ne olivat silloin hieman syrjässä olevia, vanhoja omakotitaloja.

        Kai he saivat jotain toimeentulotukea mutta mitään lehti- tai puhelinlaskuja ei taatusti syntynyt.
        Yksi eli avovaimonsa siivellä kuolemaansa saakka.
        Eräs kehui asuinpaikkaansa. Se oli pienen taajaman sivussa mutta lyhyen matkan päässä oli pub.
        Talvisin, taksia odottaessaan poistuvat asiakkaat polttelivat savukkeita. Auton tullessa tupakat lentivät lumiseen maahan ja kaveri kehui miten hyvin osa tupakan tarpeesta tyydyttyi sillä tavoin.

        Koskaan en kuullut heidän valittavan mitään.
        Harmittomia heppuja mutta yhdestä sai halutessaan tappelukaverin mutta ei enää viimeisinä vuosina.

        Pontevin patu teki Australian valtion silloin kustantaman 2:n vuoden keikan sinne.
        Palattuaan naureskeli miten hulluja suomalaiset ovat. Elää tyydyttävästi ilman työtä.

        Ps. Tavatessamme kavereita vaimini ei viitsinyt jäädä seurustelemaan heidän kanssaan vaan seurasi 10m:n päästä.


      • L - L
        reppuriika kirjoitti:

        L- L sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta elämässä on paljon muutakin asiaa ja tehtäviä, joissa voi olla hyödyksi ja aktiivinen kuin säännöllinen töissä uurastaminen ja palkkatyö.

        Minähän olen aktiivinen ja hyödyllinen. Maksan törkeää veroa, olen aktiivinen yhteiskunnan jäsen ja enemmän tai vähemmän hyödyllinen itselleni, vaimolleni ja jälkikasvulle.

        Riittää minulle.


      • Ei loispummeille
        L - L kirjoitti:

        Entä jos haluaa muuten vaan lopettaa töissä käymisen?

        Minun vanhat hyvät, nyt jo aikoja sitten edesmenneet kaverini, tekivät sen päätöksen hyvin nuorina.

        Lopettakoon vain kunhan ei elä sitten yhteiskunnan kukkarolla.

        Eläke kuuluu vain niille jotka haluavat tehdä työtä mutteivät enää siihen pysty.


      • ---
        L - L kirjoitti:

        En kysynyt. koskaan. Kaverit asuivat kaupungin heille osoittamissa asunnoissa.
        Ne olivat silloin hieman syrjässä olevia, vanhoja omakotitaloja.

        Kai he saivat jotain toimeentulotukea mutta mitään lehti- tai puhelinlaskuja ei taatusti syntynyt.
        Yksi eli avovaimonsa siivellä kuolemaansa saakka.
        Eräs kehui asuinpaikkaansa. Se oli pienen taajaman sivussa mutta lyhyen matkan päässä oli pub.
        Talvisin, taksia odottaessaan poistuvat asiakkaat polttelivat savukkeita. Auton tullessa tupakat lentivät lumiseen maahan ja kaveri kehui miten hyvin osa tupakan tarpeesta tyydyttyi sillä tavoin.

        Koskaan en kuullut heidän valittavan mitään.
        Harmittomia heppuja mutta yhdestä sai halutessaan tappelukaverin mutta ei enää viimeisinä vuosina.

        Pontevin patu teki Australian valtion silloin kustantaman 2:n vuoden keikan sinne.
        Palattuaan naureskeli miten hulluja suomalaiset ovat. Elää tyydyttävästi ilman työtä.

        Ps. Tavatessamme kavereita vaimini ei viitsinyt jäädä seurustelemaan heidän kanssaan vaan seurasi 10m:n päästä.

        Ei kaikkien onni ole talo ja kesämökki. Juuri he, jotka eivät niitä kaipaa, taitavat valittaa vähiten.


      • Ei loispummeille kirjoitti:

        Lopettakoon vain kunhan ei elä sitten yhteiskunnan kukkarolla.

        Eläke kuuluu vain niille jotka haluavat tehdä työtä mutteivät enää siihen pysty.

        Vähän ajattelemattomasti kirjotiti,annoit sit aseen loispummin käteen.
        Minäkään en enää pysty töihin kun sylettää se homma ja ei ihmiset semmosta kuolaleukaa kattele,pakko se on kotona maata.


      • Ei loispummeille
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Vähän ajattelemattomasti kirjotiti,annoit sit aseen loispummin käteen.
        Minäkään en enää pysty töihin kun sylettää se homma ja ei ihmiset semmosta kuolaleukaa kattele,pakko se on kotona maata.

        Kenen kädessä ase lienee, sinä huitelet pelkällä kädellä.


      • nren
        Ei loispummeille kirjoitti:

        Lopettakoon vain kunhan ei elä sitten yhteiskunnan kukkarolla.

        Eläke kuuluu vain niille jotka haluavat tehdä työtä mutteivät enää siihen pysty.

        Sinulle tämä uusi eläkelaki sopii kuin nenä päähän;)

        Saat pakertaa hautaan asti.


      • k/k
        Ei loispummeille kirjoitti:

        Kenen kädessä ase lienee, sinä huitelet pelkällä kädellä.

        Huomenta ei loispummeille.
        Mä alotin 15v ja lopetin 63v entäs sinä?
        Intti oli siin välissä ei muuta paussia.


      • Ei loispummeille
        k/k kirjoitti:

        Huomenta ei loispummeille.
        Mä alotin 15v ja lopetin 63v entäs sinä?
        Intti oli siin välissä ei muuta paussia.

        Aloitin samanikäisenä ja jatkan vielä. Ikää on eläkkeeseen riittävästi, rahaakin ja harrastuksia. Vain tämä periaate tässä rassaa kun olen mielestäni aivan työkuntoinen ja terve. Luulen että riitelen vielä kuuskasina jos meinaavat ulos heittää. Uusi työsopimus tuli tuoreeltaan allekirjoitettua yt-kierroksen jälkeen joten työnantajakin pitää vielä työkuntoisena ja terveenä etten paremmin kehu.


      • .,,.
        Ei loispummeille kirjoitti:

        Aloitin samanikäisenä ja jatkan vielä. Ikää on eläkkeeseen riittävästi, rahaakin ja harrastuksia. Vain tämä periaate tässä rassaa kun olen mielestäni aivan työkuntoinen ja terve. Luulen että riitelen vielä kuuskasina jos meinaavat ulos heittää. Uusi työsopimus tuli tuoreeltaan allekirjoitettua yt-kierroksen jälkeen joten työnantajakin pitää vielä työkuntoisena ja terveenä etten paremmin kehu.

        Onko sinulla elämässä muuta kuin työ.
        En kysy pahalla, mutta töissä oli työkaveri, jolla ei ollut.
        Vieläkin on työelämässä.
        Miten käynee, jos ehtii lopettaa.


      • Eufrosyne10
        Ei loispummeille kirjoitti:

        Aloitin samanikäisenä ja jatkan vielä. Ikää on eläkkeeseen riittävästi, rahaakin ja harrastuksia. Vain tämä periaate tässä rassaa kun olen mielestäni aivan työkuntoinen ja terve. Luulen että riitelen vielä kuuskasina jos meinaavat ulos heittää. Uusi työsopimus tuli tuoreeltaan allekirjoitettua yt-kierroksen jälkeen joten työnantajakin pitää vielä työkuntoisena ja terveenä etten paremmin kehu.

        Muistan elävästi miten eräs eläinnikki kertoi kuvamasi laisen tilanteen, ethän vain hän ole?


      • qqqqqqq1
        Eufrosyne10 kirjoitti:

        Muistan elävästi miten eräs eläinnikki kertoi kuvamasi laisen tilanteen, ethän vain hän ole?

        On on pöllö hän on.


      • ____.____
        Eufrosyne10 kirjoitti:

        Muistan elävästi miten eräs eläinnikki kertoi kuvamasi laisen tilanteen, ethän vain hän ole?

        Oliko joku liikeri, tiikeri.

        Ikävä on nikkiä yhtä muiden joukossa, oli s_s, suttura jotain.


      • k/k
        ____.____ kirjoitti:

        Oliko joku liikeri, tiikeri.

        Ikävä on nikkiä yhtä muiden joukossa, oli s_s, suttura jotain.

        Tuplaviivalle

        En mä olekka iha höperö viel ku aloin muistelema sun nikkejäs niin ,muistin ne kaik ja tulin jopa toimeen niitten kans.
        Kaipaahan niit ,mukavii ihmisii.


      • _____._____
        k/k kirjoitti:

        Tuplaviivalle

        En mä olekka iha höperö viel ku aloin muistelema sun nikkejäs niin ,muistin ne kaik ja tulin jopa toimeen niitten kans.
        Kaipaahan niit ,mukavii ihmisii.

        No jos ne muistat, muistat paremmin kuin minä. Pitäisi kysyä sinulta ihan näkymättömänä naisena.
        Muistathan sinäkin sutturan, oli tosi mukava kirjoittaja.


      • k/k
        _____._____ kirjoitti:

        No jos ne muistat, muistat paremmin kuin minä. Pitäisi kysyä sinulta ihan näkymättömänä naisena.
        Muistathan sinäkin sutturan, oli tosi mukava kirjoittaja.

        Väärin kirjoitettu ,olis pitäny sanoa ,muistan sinun mainitsemasi nikit, en tierä ja muista mitä nikkejä sinulla on ollut.


      • ____.____
        k/k kirjoitti:

        Väärin kirjoitettu ,olis pitäny sanoa ,muistan sinun mainitsemasi nikit, en tierä ja muista mitä nikkejä sinulla on ollut.

        No johan närppäilit. :))
        Onhan se toki niinkin, mitä tässä vanhuuden höperöimisessään itsekään itsestään kiinni pidä.
        Vakavia aikoja.


      • Ei loispummeille
        .,,. kirjoitti:

        Onko sinulla elämässä muuta kuin työ.
        En kysy pahalla, mutta töissä oli työkaveri, jolla ei ollut.
        Vieläkin on työelämässä.
        Miten käynee, jos ehtii lopettaa.

        Totta kai on. Perhettä löytyy, ystäviä, harrasteita ja intoa elää ihan omaakin elämää.

        Tämä periaate nyt vain on sellainen etten kehtaa jäädä loisimaan kun tiedän pystyväni hankkimaan oman toimeentuloni itse. Tässä maassa on nytkin liian vähän niitä jotka elättävät työtä tekemättömiä, selvästi alle puolet koko kansasta.


      • Ei loispummeille
        nren kirjoitti:

        Sinulle tämä uusi eläkelaki sopii kuin nenä päähän;)

        Saat pakertaa hautaan asti.

        Ei vain taida koskea minua, liian vanha kun olen.


    • btl

      Jäin eläkkeelle vajaat 4 vuotta sitten, silloin kun täytin 68; olen siis väärällä palstalla. Aluksi se tuntui mukaavalta, mutta pian laiskuus ja saamattomuus veivät sohvan puoleen ja kuntoni romahti.Tuskin enää täysin työkykyinen olenkaan.

      Uskon, että näin on käynyt monelle, nuoremmillekin Työttömyyskorvaukset, ennenaikaiset eläkkeet ja muut vastikkeettomat tuet vievät monet työkykyiset rikkaruhoiksi (kts. Juhana Vartiaisen kommenttiI). Pulmana on tietysti se, ettei enää työtä kaikille ole. Ehkä olisi, jos kelpaisi, mutta jo tarvitsemme Suomeen työhön maahanmuuttajia

      Olen nyt joutilaana kulkenut maamme polkuja, autolla, polkupyörällä ja jalan. Olen harmistunut siitä, että maamme kaikkkialla on niin roskainen, kevytliikenneväylillä, maanteiden varsilla ja pääteiden lepopaikoilla.
      Muun muassa Latviassa ihastuin maan siisteyyteen, varsinkin Riiassa
      ympäristöineen Mutta siellä roskaaminen onkin rikos josta sakotetaan.

      Näin voisi olla myös Suomessa. Asennemuutos toki veisi sukupolvia, mutta viehän eäkeuudistuskin vuosia.
      Sitä ennen voisimme me joutilaat lähteä jotakin tekemään, siivoamaan ympäristöä tai lapiolla lumitöihin, paikkoihin joihin koneet eivät mahdu.
      Sehän olisi meille saamattomille mielekästäj a virkistävää puhaa raittiissa ulkoilmassa.

      • L - L

        Vapaa-aika ja kunto. Vapautuneen ajan voi käyttää monin tavoin.
        Kun pystyin päättämään omasta ajankäytöstäni ilman puutteentorjunnan paineita
        ryhdyin verestämään 38-vuotta unohduksissa ollutta harrastustani ja käymään puntti- / kuntosalilla ensin 5 sittemmin 6 kertaa viikossa.

        Puolessa vuodessa pääsin lääkkeettömäksi eturauhasta lukuun ottamatta ja olemisn vireys ja keveys oli aivan eri luokkaa.

        Nyt 7-kymppisenä olen paremmassa kunnossa kuin viimeisinä työvuosinani.
        Silmien kaihileikkausten yhteydessä korjattu -6:n näkö lähelle nollaa kruunaa kaiken.


    • att2

      Eläkkeellä 6 vuotta tosin lopetin 58 vuotiaana vaimoni halusi sairaana olla kotona.

      Näin eläkkeellä ei aika tahdo riittää harrastuksia kyllä on, talouden ajattelu eteenpäin koska tavallinen eläke on pieni.

      Myös haaveita pitää olla vanhanakin, asun puoliviikkoa yksin ja sitten kaksin.

    • Viaton sivullinen

      Varhennetulle 62v. Kivat,mieleiset työt on olleet, en voi moittia. Palkassakaan ei ole ollut valittamista, työhön nähden. Eihän kukaan tarpeeksipaljon saa.
      Se, että jäin vuotta aiemmin, oli tunnustuksen antamista itselleni ahkeruudesta ja
      jaksamisesta tehtävissä, joissa jouduin käyttämään itseäni kokonaisvaltaisesti.
      Sääli itseään kohtaan loppusuoralla tuntui, armolliselta.

      • att2

        Onnea vain sinulle elämässä.


    • äijä.

      -määräaikaisia, osa-aikatöitä olen tehnyt, niin on hyvä vähentää tahtia, koska ei millään tässä iässä ole energiaa yhtä paljon kuin nuorena...mut en eläkkeelle halua tietenkään, kun muuten suht. hyvä kondis...

      • att2

        Näin kaikken on terveys ja näkemys elämästä, sillä elämä on hetki lyhyt tai pitkä, tosin elämä meille kaikille on Tärkeä.

        Rikkaus ja raha se ei ole elämää vaan vaihteita moottorilla.....


    • 63+

      Täytin toukokuun lopulla 63 vuotta ja aloin ottaa vastaan TEL/YEL-vanhuuseläkettä noin viikkoa myöhemmin, kesäkuun alusta lukien. Omaeläkettä olinkin ottanut vastaan jo vuoden päivät.

      Olen mielestäni varsin hyvässä työkunnossa edelleen, mutta halusin olla riippumaton töistä ja nautiskella elämästä.

      Työntekoa en ole kategorisesti lopettanut, vaan teen keikan silloin ja toisen tällöin, sen mukaan kuin vanhoilla asiakkaillani on tarpeita ja tunnen olevani sopivasti joutilas hommiin. Palkkaa en nosta, vaan jätän laskuttamani pikkurahat ”parkkiin” firman tilille. Kai niille joskus käyttöä löytyy...

      Minulla on ammatillista menneisyyttä LEL-duunarina, TEL-toimihenkilönä ja asiantuntijapalveluja myyvänä YEL-yksinyrittäjänä.

      Eläkkeeni ei ole suuren suuri, vaan jossakin minimipalkan ja palkansaajien keskipalkan välimaastossa. Kun vaimonikin saa kohtuullista eläkettä ja asumme velattomassa omistusasunnossa, tuntui eläkkeen varaan jääminen ensimmäisenä mahdollisena ajankohtana enemmän kuin houkuttelevalta. Muutama vuosi töitä lisää ei olisi merkinnyt niin suurta elintason nousua, että olisi kannattanut. Elämäntaso on tärkeämpää.

      Kesä on mennyt sopivassa suhteessa ulkomaan-automatkailun, mökkeilyn, veneilyn ja kotiharrastusten merkeissä. Nyt käydään uimahallilla (ruuhka-aikojen ulkopuolella) ja odotellaan hiihtokelejä. Välillä lähdetään päiväksi Viroon viihdejuomien hakuun ja saatetaan olla yötäkin, jos sopiva kulttuuri- tms. kohde tulee mieleen.

      • att2

        Kaikilla on oma elämä suomessa.


        Vielä tänään....


      • .mollis
        att2 kirjoitti:

        Kaikilla on oma elämä suomessa.


        Vielä tänään....

        Tässä sitä körötellään junassa töihin. Toisaalta innokkaasti toisaalta väsyneesti. Pitäkäähän paistaa yllä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      402
      4075
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      225
      2024
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1510
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1345
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1001
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      993
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      125
      947
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe