Pyhityksen markkinamies.

Eenokki 12

Minusta jaikali on pyhittänyt itsensä jumalalle omalla pyhyydellään. jaikali luulee nyt saavuttaneen pyhyydessään sellaisen autuuden tilan että syntikään ei tartu eikä synnin kiusauksetkaan tunnu missään.
Tulee mieleen buddha ja myös valaistunut savis sekä M.Koivisto.
Mitä jaikalin uskoon tulee se on sitä ihteänsä, uudestikastajien upotuksen vanhurskauteen luottamista.
Kun usko on omaperäinen, itsekehitetty ilman henkeä, syntyy jaikalismia, joillekin on syntynyt Mohikaanin yhdessä paketissa "otettu"joutojussien usko ei lahjauskoa mitä ei noin vaan oteta kuin kaupan hyllyltä.

53

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "...syntikään ei tartu.....Tulee mieleen buddha..."

      Ei buddhalaisuus ole kristinuskoa.

      • Eenokki 12

        Ei tainnut olla, mutta ei ollut myöskään Israelin Jumalan asialla.
        Huonosti kävi. Liekki lämmittää.


    • Kelleskaupunginvaari

      Eenokki tuo täällä esille jaikalia ja jaikali tuo esille Jeesusta Kristusta. Kummalla omahtaa olla suurempi palkka taivaassa? Mitä arvelet eenokki?

      • Eenokki 12

        jaikalin ja kallen jeesus on se joka vaikuttaa erilaisia käsityksiä uudestikastajien parissa.
        Onkohan mennyt joillakin vettä korviin uudestikasteessa tai kuten luulen on tekovaiheessa päässyt lurahtamaan pissiä välliin?


      • ...
        Eenokki 12 kirjoitti:

        jaikalin ja kallen jeesus on se joka vaikuttaa erilaisia käsityksiä uudestikastajien parissa.
        Onkohan mennyt joillakin vettä korviin uudestikasteessa tai kuten luulen on tekovaiheessa päässyt lurahtamaan pissiä välliin?

        Et osannut vastata vaarin kysymykseen, mutta ivata ja irvistellä osasit vanhaa miestä! Huulillasi eenokki ei ole muuta kuin pahuus ja katkeruus.


    • Eenokki 12

      En tiedä kuinka vanha kalle on? En tiedä myöskään kuinka vanhaksi vuohet elävät?

    • voi itkun paikkaa

      Miksiköhän eenokilla on niin paha olla aamusta iltaan ja yölläkin?!

      Jumala on lähettänyt Poikansa eenokin tähden ja silti miehellä on paha olo.

      on se ihme kuinka paha ihminen voi olla itselleen.

    • 1. Kor. 5:6

      Ei ole hyvä, että kerskaatte. Ettekö tiedä, että vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan?

      1. Kor. 5:7

      Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.


      Room. 11:16

      Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.

    • suuri MINÄ / si

      Siinäpä aloittaja neuvoo toista ja on itse pyhityksensä markkinamies.

      Eenokki pyhittää itsenään Lutterin opeilla, Lutterin / Jeesuksen ajan juutalaisten kirkonmiesten lakihenkisen pyhitysmallin, joka lihassa tapahtuu, pyhyydellä.

      Eli siinäpä miehellä on hyvä soimata, "pata kattilaa soimaa"!

      Voi olla, että nokka katsoo vain eteenpäin, mutta peiliä ei ole edessä, joka näyttäisi missä mies menee.

      Vai mitä Eenokki, eikös olekin mukava lihasi mielellä jakaa sanoja oikeallle ja vasemmalle, sekä olla kuuro ja sokea, ettei näe itseään, millainen on.

      Hyvä vain, että jotkut muistavat kertoa Eenokinkin paikkaa, ettei ihan tietämättömänä ole.

    • Se on raskasta kristityille aina muistaa ajatella että olempa minä syntinen. Jaikal haluaa ajatella itsestään pelkkää hyvää, unohtaen nöyryyden. Siksi hän on tehnyt juuri niinkuin sanot: jaikal on pyhittänyt itsensä.

      T:ent sarisusannass73

    • Tiestä

      Eenokki12 kuka sinua lähettää halventamaan lähimmäistäsi? Ihminen voi löytää Jumalan hapuilemallakin. Oppi ei ole pelastaja, vaan pelastaja on Jeesus. Oppeja on satoja, mutta ihminen saa hiljalleen kasvaa Jumalan tuntemiseen siellä, missä on nöyryys.
      Sinä Eenokki12 olet ottanut Lutherista esimiehen itsellesi. Etkö käsitä, että Luther on vain ihminen. Hän teki omana aikanaan puhdistustyötä Jumalan huoneessa, mutta hän ei todella ollut täydellinen. Olen joskus lukenut Martti Lutherista kirjan, jossa kerrotaan hänen viimeisistä ajoistaan täällä. Tuon kirjan mukaan hän oli usein hyvin ahdistunut, eli rauha ei ollut jäänyt pysyväksi. Jos on totta, että Martti Luther vihasi juutalaisia, niin ymmärrän sen, että hän lankeksi, mutta toivon armon ottavan hänet silti huomaansa. Me emme voi määrätä Jumalaa. Voimme vain kertoa totuuden mukaan sen, minkä käsitämme itse ja me jokainen olemma vielä vajavaisia.
      Lopeta jo toisen ihmisen vainoaminen ja ala kasvaa Jumalan Sanan perustukselle. Sillä perustuksella ei ole lupaa vainota ketään. Siltä perustalta saattaa tapahtua se, että Pyhä Henki ja Jumalan Sana antavat sinulle tehtävän kertoa Jumalasta. Silloin ei ole enää ihmisestä kyse.

      Vielä haluan sanoa sen, että Martti Luther eli täällä kauan aikaa sitten ja mikä kumma olisi jos hänestä olisi väärentäviä tietoja liikkeellä. Eikös Darwininkin kerrota lopussa katuneen evoluutio kirjaansa ja haluneen, että sitä ei koskaan levitettäisi. Onko tuo oikea vai väärä tieto, sen tietää yksin Jumala.
      Mitään ei pidä perustaa kuulopuheille ja sen takia onkin valtava asia, että meillä on Raamattu, joka on Jumalan pysyvä Sana.

      • Tiestä. Pata kattilaa soimaa. Sinä vainoat Eenokkia jolla on paljon inhimillisempi oppi. Minä en arvoita oppeja hengellisesti kuten sinä vaan sydämellä, ajatellen sitä mikä on ihmiselle parasta.

        Eenokin oppi on se että ihminen ei tarvitse tekoja kelvatakseen rakastavalle Jumalalle.

        Se on armoa, jos sen haluaa hengellisellä termillä ilmaista. Armoa ja rakkautta.

        Hän vastustaa ratkaisukristillisyyttä ja upotuskasteita jolloin ihmisen teko ja suoritus lisää Jumalan rakkauden määrää.

        Ihminen on ihminen - ja Jumala on Jumala.

        Sinun evankeliumi on että kärsi, mene ahtaaseen porttiin, kuten MINÄ, ja loppuikäsi olet onnellinen etkä tee enää syntiä.

        Se on inhimillisen opin mikä Eenokilla on täysi vastakohta ja herättää minussa vain pelkoja. En halua mihinkään ahtaaseen porttiin. Olen mukavuudenhaluinen ihminen, haluan että elämäni on onnellista.

        Väitän ettei kukaan halua ahtaaseen porttiin paitsi joku masokisti.

        Oppisi on elämälle vieras myös siinäkin että väität että et tee syntiä. Toisaalta sanot ettet ole täydellinen mikä on ristiriitaista synnittömyysajatuksesi kanssa.

        Sinun evankeliumi on pelottava, ja elämälle vieras.

        Eenokin armoa ja rakkautta-oppi, se on paljon kiehtovampi ja vie minua lähemmäs oletettua Jumalaa.

        Sinun oppisi ahtaasta portista saa minut pelkäämään Jumalaa ja pitämään häntä lähes sadistina.

        Muutenkin sinun tekstisi on ylhäältä alas-ota jeesus vastaan kun sinulla ei ole ja minulla on-höttöä joka kertoo vain sinun luonteestasi: kuvittelet olevasi ylempänä muita.

        Tästä on muutkin sinulle sanoneet ja ompa joku sanonut sinua paatuneeksikin.

        Olen huomannut sen että olet paatunut. Olet kuin kiveä koko mies.

        Siksi tämäkin kirjotus on turha. Heität sen ylimielisesti pois mielestäsi ja jatkat itsekehussa ja muiden alentamisessa.

        Kuten teit viestissä eenokillekin.

        Sinä et ole yhtään häntä parempi.


      • Tiestä

        Eenokki12 lisään vielä sen, että oletko lukenut Martti Lutherin kasteopista. Hän ei todellakaan opeta, että ihminen pelastuu kasteessa, vaan opettaa, että kasteen armoliitto TULEE OTTAA VASTAAN, jos tahtoo pelastuksen lahjan saada.
        Martti Luther kertoo itse syntyneensä uudeksi moni vuotisen ahdistuksen jälkeen Bolongan kaupungissa, hengellisessä tilaisuudessa. Samoin Muroma kertoo, että hän sai Pyhän Hengen kasteen kirkon penkissä istuessaan ja se oli niin voimallinen, että se muutti koko elämän kulun. Jeesus totisesti on VAPAHTAJA, joka tuli vapauttamaan synninorjat vaputeen, iloon ja rauhaan. Siksi Raamattu kertoo Jumalan valtakunnan olevan iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä.

        Oletko koskaan kuunnellut Muroman uudestisyntymisestä kertovia tallenteita, jotka löytyvät tuolta yotubesta?


      • Tiestä kirjoitti:

        Eenokki12 lisään vielä sen, että oletko lukenut Martti Lutherin kasteopista. Hän ei todellakaan opeta, että ihminen pelastuu kasteessa, vaan opettaa, että kasteen armoliitto TULEE OTTAA VASTAAN, jos tahtoo pelastuksen lahjan saada.
        Martti Luther kertoo itse syntyneensä uudeksi moni vuotisen ahdistuksen jälkeen Bolongan kaupungissa, hengellisessä tilaisuudessa. Samoin Muroma kertoo, että hän sai Pyhän Hengen kasteen kirkon penkissä istuessaan ja se oli niin voimallinen, että se muutti koko elämän kulun. Jeesus totisesti on VAPAHTAJA, joka tuli vapauttamaan synninorjat vaputeen, iloon ja rauhaan. Siksi Raamattu kertoo Jumalan valtakunnan olevan iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä.

        Oletko koskaan kuunnellut Muroman uudestisyntymisestä kertovia tallenteita, jotka löytyvät tuolta yotubesta?

        Tieställe Raamattu sanoo että te fariseukset olette niitä jotka kokoatte raskaita taakkoja toisten kannettavaksi mutta itse ette tahdo niihin sormella koskea.

        Arvasin että kuittaat ylimielisesti kritiikkini sinulle, aivan kuin se olisi ilmaa. Vain äärimmäisen kova ihminen pystyy tuohon.

        Silti sinun kritiikkiisi pitäisi toisten suhtautua vakavasti.

        Tee niin kuin toivoisit itsellesi tehtävän. Sanoo raamattu sinulle myös.

        Kuuntele itse joku pitkä saarna toisen ihmisen käskystä...kuuntelisitko jos antaisin sinulle jonkun pitkän saarnan?


      • Eenokki 12
        Tiestä kirjoitti:

        Eenokki12 lisään vielä sen, että oletko lukenut Martti Lutherin kasteopista. Hän ei todellakaan opeta, että ihminen pelastuu kasteessa, vaan opettaa, että kasteen armoliitto TULEE OTTAA VASTAAN, jos tahtoo pelastuksen lahjan saada.
        Martti Luther kertoo itse syntyneensä uudeksi moni vuotisen ahdistuksen jälkeen Bolongan kaupungissa, hengellisessä tilaisuudessa. Samoin Muroma kertoo, että hän sai Pyhän Hengen kasteen kirkon penkissä istuessaan ja se oli niin voimallinen, että se muutti koko elämän kulun. Jeesus totisesti on VAPAHTAJA, joka tuli vapauttamaan synninorjat vaputeen, iloon ja rauhaan. Siksi Raamattu kertoo Jumalan valtakunnan olevan iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä.

        Oletko koskaan kuunnellut Muroman uudestisyntymisestä kertovia tallenteita, jotka löytyvät tuolta yotubesta?

        Te tollot ette käsitä Muroman kirjoituksia saati vihaamanne Lutherin kirjoituksia. Minä kyllä tunnen melko hyvin kääntämättä niitä kieroon kuten te teette vihapäissänne tai muuten päissänne.

        .....että kasteen armoliitto TULEE OTTAA VASTAAN, jos tahtoo pelastuksen lahjan saada.....

        Luterilaiset ottavat kasteen armoliiton vastaan koska siinä on Jeesus ja Hänen kauttaan Jumalan armo. Se vastaanottaminen merkitsee uskon kohdistumista siihen että Jumala pelastaa eikä lahkolaisten vapaa tahto tai näyttävä ratkaisu helluntailaisten edessä mielummin. Kyllä h-laiset keksivät kohtauksia, ja tunneperäisiä puhkumisilmiöitä todistaakseen jotain kokeneen. Mutta taitaa olla ne kohtaukset maanis-depressiivisiä ilmitulon merkkejä lukuisine pakkoliikkeineen.
        Minun ei tarvitse lukea Muromaa minulla on omakohtaiset kokemukset vaikken niistä ole kertonut kuin osittain, sivumennen,
        ja syy siihen on Raamatullinen. Äläkää antako pyhää koirille älkääkä heittäkö helmiä sikojen eteen....


      • Tiestä
        Eenokki 12 kirjoitti:

        Te tollot ette käsitä Muroman kirjoituksia saati vihaamanne Lutherin kirjoituksia. Minä kyllä tunnen melko hyvin kääntämättä niitä kieroon kuten te teette vihapäissänne tai muuten päissänne.

        .....että kasteen armoliitto TULEE OTTAA VASTAAN, jos tahtoo pelastuksen lahjan saada.....

        Luterilaiset ottavat kasteen armoliiton vastaan koska siinä on Jeesus ja Hänen kauttaan Jumalan armo. Se vastaanottaminen merkitsee uskon kohdistumista siihen että Jumala pelastaa eikä lahkolaisten vapaa tahto tai näyttävä ratkaisu helluntailaisten edessä mielummin. Kyllä h-laiset keksivät kohtauksia, ja tunneperäisiä puhkumisilmiöitä todistaakseen jotain kokeneen. Mutta taitaa olla ne kohtaukset maanis-depressiivisiä ilmitulon merkkejä lukuisine pakkoliikkeineen.
        Minun ei tarvitse lukea Muromaa minulla on omakohtaiset kokemukset vaikken niistä ole kertonut kuin osittain, sivumennen,
        ja syy siihen on Raamatullinen. Äläkää antako pyhää koirille älkääkä heittäkö helmiä sikojen eteen....

        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/esipuhe.html#6

        Ethän sinä tunnusta edes Martti Lutherin oppia? Luther opettaa käskyistä, jotka Eenokki12 kieltää kertomalla, että uskovaisen ei tarvitse mitään tehdä, eikä ketään totella, kunhan vain armossa kelluskelee.

        Mihin oppiin sinä Eenokki12 olet sotkeutunut?


      • Tiestä kirjoitti:

        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/esipuhe.html#6

        Ethän sinä tunnusta edes Martti Lutherin oppia? Luther opettaa käskyistä, jotka Eenokki12 kieltää kertomalla, että uskovaisen ei tarvitse mitään tehdä, eikä ketään totella, kunhan vain armossa kelluskelee.

        Mihin oppiin sinä Eenokki12 olet sotkeutunut?

        Eenokin oppi on paljon a)rakkaudellisempi b)armollisempi c)inhimillisempi kuin sinun ahdasportinpas-kaoppi joka on sinun päässäsi syntynyt kyhäelmä.

        Muista nyt sinäkin olla himoitsematta lähimmäisesi karjaa. Ihan kuittauksena tosta 10 käskystä.


      • Eenokki 12
        Tiestä kirjoitti:

        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/esipuhe.html#6

        Ethän sinä tunnusta edes Martti Lutherin oppia? Luther opettaa käskyistä, jotka Eenokki12 kieltää kertomalla, että uskovaisen ei tarvitse mitään tehdä, eikä ketään totella, kunhan vain armossa kelluskelee.

        Mihin oppiin sinä Eenokki12 olet sotkeutunut?

        Minä olen sanonut että uskoontulo ja uudestisyntyminen ovat Jumalan tekoja ja tollot kuten Tiestä tekee ne omaksi teoksi kuuliaisuuden askelissa.tai vapaassa tahdon harha-askeleissa.
        Minäkin armossa kelluskelen, kerron pelastuksesta, ylistän Herraa ja varsinkin varoitan ihmisiä lahkosusista sellaisista esim. Tiestä on.
        Minä olen tunnustanut Jumalalle olevani syntinen joka uskomalla Jeesukseen ymmärrän pelastuneeni minäkin. Uskon myös että kun uskon Jeesukseen vanhurskautat minut, uudestisynnytät, annat rauhan sydämeeni ja uudistat minua hamaan kuolemaani asti.
        En tarvitse jaikalimaista lisäpyhitystä johon on vietelty muutamia palstan kovasydämisiä.


      • Eenokki 12 kirjoitti:

        Minä olen sanonut että uskoontulo ja uudestisyntyminen ovat Jumalan tekoja ja tollot kuten Tiestä tekee ne omaksi teoksi kuuliaisuuden askelissa.tai vapaassa tahdon harha-askeleissa.
        Minäkin armossa kelluskelen, kerron pelastuksesta, ylistän Herraa ja varsinkin varoitan ihmisiä lahkosusista sellaisista esim. Tiestä on.
        Minä olen tunnustanut Jumalalle olevani syntinen joka uskomalla Jeesukseen ymmärrän pelastuneeni minäkin. Uskon myös että kun uskon Jeesukseen vanhurskautat minut, uudestisynnytät, annat rauhan sydämeeni ja uudistat minua hamaan kuolemaani asti.
        En tarvitse jaikalimaista lisäpyhitystä johon on vietelty muutamia palstan kovasydämisiä.

        Tiestä on sellainen kivisydän ettei sille kannata kirjoittaa mitään. Se rakastaa vain omaa ääntään ja omia viestejään, eikä anna arvoa muille.


      • Tiestä
        Eenokki 12 kirjoitti:

        Minä olen sanonut että uskoontulo ja uudestisyntyminen ovat Jumalan tekoja ja tollot kuten Tiestä tekee ne omaksi teoksi kuuliaisuuden askelissa.tai vapaassa tahdon harha-askeleissa.
        Minäkin armossa kelluskelen, kerron pelastuksesta, ylistän Herraa ja varsinkin varoitan ihmisiä lahkosusista sellaisista esim. Tiestä on.
        Minä olen tunnustanut Jumalalle olevani syntinen joka uskomalla Jeesukseen ymmärrän pelastuneeni minäkin. Uskon myös että kun uskon Jeesukseen vanhurskautat minut, uudestisynnytät, annat rauhan sydämeeni ja uudistat minua hamaan kuolemaani asti.
        En tarvitse jaikalimaista lisäpyhitystä johon on vietelty muutamia palstan kovasydämisiä.

        Eenokki12 mieti näitä käskyjä ja muista, että Jeesus teki käskyt niin vahvoiksi ja lujiksi, että yksikään lihanssa elävä ei voi niitä pitää. Jo pahan ajatteleminen lähimmäisestä on käskyn ÄLÄ TAPA rikkomista. Eikös Jeesus tehnytkin uskosta ihmeellisen? Vain usko Jeesukseen pitää käskyt voimassa. Nuo käskyt ovat liiton arkissa ja Ilmestyskirja näyttää arkin olevan tallella.

        Martti Luther on tehnyt siinä hyvän teon, että on kertonut käskyistä. Ei ole niitä piilottanut, kuten sinun uskosi nyt Eenokki12 näyttää tekevän.

        Jumalan kymmenen käskyä
        Ensimmäinen: [Minä olen Herra, sinun Jumalasi.] Sinulla ei saa olla muita jumalia [minun rinnallani] 3
        Toinen: Älä turhaan käytä Jumalasi nimeä, [sillä Herra ei jätä sitä rankaisematta, joka turhaan käyttää hänen nimeään) 3
        Kolmas: Pyhitä lepopäivä.
        Neljäs: Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
        Viides: Älä tapa.
        Kuudes: Älä tee aviorikosta.
        Seitsemäs: Älä varasta.
        Kahdeksas: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        Yhdeksäs: Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
        Kymmenes: Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa, äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.


      • Tiestä kirjoitti:

        Eenokki12 mieti näitä käskyjä ja muista, että Jeesus teki käskyt niin vahvoiksi ja lujiksi, että yksikään lihanssa elävä ei voi niitä pitää. Jo pahan ajatteleminen lähimmäisestä on käskyn ÄLÄ TAPA rikkomista. Eikös Jeesus tehnytkin uskosta ihmeellisen? Vain usko Jeesukseen pitää käskyt voimassa. Nuo käskyt ovat liiton arkissa ja Ilmestyskirja näyttää arkin olevan tallella.

        Martti Luther on tehnyt siinä hyvän teon, että on kertonut käskyistä. Ei ole niitä piilottanut, kuten sinun uskosi nyt Eenokki12 näyttää tekevän.

        Jumalan kymmenen käskyä
        Ensimmäinen: [Minä olen Herra, sinun Jumalasi.] Sinulla ei saa olla muita jumalia [minun rinnallani] 3
        Toinen: Älä turhaan käytä Jumalasi nimeä, [sillä Herra ei jätä sitä rankaisematta, joka turhaan käyttää hänen nimeään) 3
        Kolmas: Pyhitä lepopäivä.
        Neljäs: Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
        Viides: Älä tapa.
        Kuudes: Älä tee aviorikosta.
        Seitsemäs: Älä varasta.
        Kahdeksas: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        Yhdeksäs: Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
        Kymmenes: Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa, äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

        "Älä tapa"tarkoittaa"älä tapa".

        Opettele lukemaan.

        Äläkä ainakaan himoitse lähimmäisesi karjaa.


      • R. Revontuli
        auroraboreallis kirjoitti:

        Tiestä on sellainen kivisydän ettei sille kannata kirjoittaa mitään. Se rakastaa vain omaa ääntään ja omia viestejään, eikä anna arvoa muille.

        Tiestä on sellainen kivisydän ettei sille kannata kirjoittaa mitään. Se rakastaa vain omaa ääntään ja omia viestejään, eikä anna arvoa muille


      • ei oo eenokki
        Eenokki 12 kirjoitti:

        Te tollot ette käsitä Muroman kirjoituksia saati vihaamanne Lutherin kirjoituksia. Minä kyllä tunnen melko hyvin kääntämättä niitä kieroon kuten te teette vihapäissänne tai muuten päissänne.

        .....että kasteen armoliitto TULEE OTTAA VASTAAN, jos tahtoo pelastuksen lahjan saada.....

        Luterilaiset ottavat kasteen armoliiton vastaan koska siinä on Jeesus ja Hänen kauttaan Jumalan armo. Se vastaanottaminen merkitsee uskon kohdistumista siihen että Jumala pelastaa eikä lahkolaisten vapaa tahto tai näyttävä ratkaisu helluntailaisten edessä mielummin. Kyllä h-laiset keksivät kohtauksia, ja tunneperäisiä puhkumisilmiöitä todistaakseen jotain kokeneen. Mutta taitaa olla ne kohtaukset maanis-depressiivisiä ilmitulon merkkejä lukuisine pakkoliikkeineen.
        Minun ei tarvitse lukea Muromaa minulla on omakohtaiset kokemukset vaikken niistä ole kertonut kuin osittain, sivumennen,
        ja syy siihen on Raamatullinen. Äläkää antako pyhää koirille älkääkä heittäkö helmiä sikojen eteen....

        Me emme ole tolloja, vaan tahdomme noudattaa sitä mitä Raamattu opettaa. Mitkään muut vieraan evankeliumin julistukset eivät saa meitä muuttamaan Raamatun totuuksia. Tuollaiset opetukset joita ehken jotkut uskomattomat lutherilaiset tai muut papit syöttävät lapsikasteesta eivät ole Raamattuun pohjautuvia, vaan itsetekoista viisautta. Kun ne eivät ole Jumalan Sanan kanssa yhtä pitäviä, niin ne eivät kelpaa myöskään uudestisyntyneen uskovaisen hengen ravinnoksi. Meillä on Raamattu se opas jota me noudatamme! Sinä eenokki voit tuntea vaikka kuinka hyvin tuollaiset kirjoitukset, mutta kun ne eivät ole yhtä Raamatun kanssa, niin ne eivät ole oikeaa uskovaisen luettavaakaan! Uskovaiset kohdistaa nimen omaan siihen, että Jeesus pelastaa, ei mikään teko! Sinä eenokki olet todella harhassa noissa Luther opeissasi! Helluntailaiset ja muutkaan uskovat eivät etsi mitään tunnekohtauksia. Toki tunteitakin voi ilmetä, mutta ne eivät ole pää tarkoitus, vaan Jeesuksen omana oleminen ja Hänessä vaeltaminen! Uskovaisen ihmisen kokemat pelastumis- ja muut kokemukset eivät ole maanisdepressiivisiä! On todella vaarallista väittää tuollaista. Se lähentelee Pyhän Hengen pilkkaamista.


      • Eenokki 12
        ei oo eenokki kirjoitti:

        Me emme ole tolloja, vaan tahdomme noudattaa sitä mitä Raamattu opettaa. Mitkään muut vieraan evankeliumin julistukset eivät saa meitä muuttamaan Raamatun totuuksia. Tuollaiset opetukset joita ehken jotkut uskomattomat lutherilaiset tai muut papit syöttävät lapsikasteesta eivät ole Raamattuun pohjautuvia, vaan itsetekoista viisautta. Kun ne eivät ole Jumalan Sanan kanssa yhtä pitäviä, niin ne eivät kelpaa myöskään uudestisyntyneen uskovaisen hengen ravinnoksi. Meillä on Raamattu se opas jota me noudatamme! Sinä eenokki voit tuntea vaikka kuinka hyvin tuollaiset kirjoitukset, mutta kun ne eivät ole yhtä Raamatun kanssa, niin ne eivät ole oikeaa uskovaisen luettavaakaan! Uskovaiset kohdistaa nimen omaan siihen, että Jeesus pelastaa, ei mikään teko! Sinä eenokki olet todella harhassa noissa Luther opeissasi! Helluntailaiset ja muutkaan uskovat eivät etsi mitään tunnekohtauksia. Toki tunteitakin voi ilmetä, mutta ne eivät ole pää tarkoitus, vaan Jeesuksen omana oleminen ja Hänessä vaeltaminen! Uskovaisen ihmisen kokemat pelastumis- ja muut kokemukset eivät ole maanisdepressiivisiä! On todella vaarallista väittää tuollaista. Se lähentelee Pyhän Hengen pilkkaamista.

        Taas kerran pitää sanoa että se lutherilainen oppi jonka tunnustan olevan Jumalasta. Se on rukousvastauksena seuraavana päivänä osoitettu ihmeillä oikeaksi ja täten en ole ensinkään epävarma opistani. Mutta kun osoitettiin että lahko-lahkokarismaattiset eivät ole Jumalasta niin sen tähden rohkeasti sodin perkkeleen joukkioita vastaan.
        Pitänee sanoa että tunnen suurta inhoa kaltaisiasi kohtaan tosin olen myöntänyt hyvääkin joistakin helluntailaisista.


    • Olen esittänyt sinulle viihdetaiteilijan uraa. Uskon että menestyisit alalla.
      Mutta sinä et tahdo sille alalle ryhtyä. Siksi ehdotan uutta alaa. Sinulla voisi olla mainosalalla töitä. Ainakin minun tekstejäni sinä osaat mainostaa ihan kiitettävästi. Kiitos!

      • Sulla on joku tarve muuntaa todellisuutta. Se näkyy uskossasi ja kaikesta.

        Oletko ehkä hieman psykoottinen kun et kestä todellisuutta?

        Sinun tekstejäsihän tässä ei ole mainostettu vaan sinusta on annettu varoitus, jaikal.


      • Eenokki 12
        auroraboreallis kirjoitti:

        Sulla on joku tarve muuntaa todellisuutta. Se näkyy uskossasi ja kaikesta.

        Oletko ehkä hieman psykoottinen kun et kestä todellisuutta?

        Sinun tekstejäsihän tässä ei ole mainostettu vaan sinusta on annettu varoitus, jaikal.

        aurora....Minä en osaa määritellä, diagnosioida jaikalia ja ne jotka palvovat jaikalia opettajanaan En löydä mitään muuta määritelmää heistä kun joskun mainitsemani amerikkalainen oppimani termi...pers.....ä? Ovatkohan he sellaisia avopotilaita joita jaikali kerää joukkoon että saisi edes heidän kauttaan tuntea että on joku suuri(per....ä?)


    • Eenokki 12

      Huomenta ss. Tämä tiestä henkilö on sellainen "hapuilija" sokea aasi joka tunnustelemalla, (masturboimalla???)tutkimalla on löytänyt uskon omasta itsestään ja vahvistaa nyt sitä jaikalim paskkapuheilla. Tiestä on todella kiveä, ja minä Eenokki 12 olen taas sellainen suloinen hunajasuu?
      Hunajasuu osaa puhua naisille kauniisti ja Jeesuksen opin mukaan kovasydämisille, kivikasvoille on puhuttava niin kuin farisealaisille pitääkin puhua, Sillä he eivät ole veljiä minulle eikä monelle muullekaan, Joilla on sydän paikallaan ja kykenevät ottamaan vastaan rakkauden kutsun, viihtyen miettien sen lähestymistä. He tuntevat kuinka vilpitön rakkaus kietoutuu heihin tuo lämpöä yksinäiselle.
      Kun Tiesta, jaikali, ja Mohis lähestyy silloin ei pidä juosta pakoon vaan vaikka heidän läheisyytensä myrkyttää mielen ja ilmapiirin on rakkauten velvollisuus suojella veljiäni ja sisariani.
      Kyllä minä sen kestän etten ole mitään ja se onkin totta mutta en kärsi että ihmisarvo viedään heiltä jotka ehkä epäillen ja hapuillen haluavat tietää Jeesuksen rakkaudesta. Tiestä kuten moni muu kivisydäminen teeskentelijä palstalla saisi opetelle vähän romantiikkaa en tarkoita että pitäisi ostaa se paksu kirja, 1000 ja yhden yön tarinoita?

      • Heräisitkö jo ?

        Eenokki olisiko aika jo herätä ?

        Siis jos sanot itseäsi uskovaksi, niin käytös tulisi olla sen mukaista !

        Siis asioista voi ja tuleekin tarvittaessa sanoa, mutta tälläiset asiattomuudet ja törkeydet, joita tässäkin viestissäsi kylvät, eivät ole uskovalle sopivia !

        Siis se, että vaikka toinen toimisi väärin, ei oikeuta sinua toimimaan väärin, vaan sinä vastaat OMISTA sanoistasi Jumalalle ITSE !

        Sinulla on pahasti hämärtynyt tämä asia, ja samat törkeydet saamme yhä uudestaan lukea, ja siinä menee käytännössä sinun OMA uskottavuutesi, sillä kuka voisi arvostaa sinua, jos päästelet tuollaisia suustasi ja kirjoituksesi ovat näitä pullollaan !

        Etkö itse osaa edes hävetä toimintaasi, vaan vieläpä kehuskelet sillä !

        Ja minä siis en ole yksikään noista, joita sinä parjaat !


      • Tuli mieleeni tuosta

        Tuli mieleeni tuosta kirjoituksestasi Eenokki seuraava Raamatun kohta, joka siis kuvastaa toimintamalliasi melko hyvin:

        1 Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja.
        2 Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
        3 rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
        4 pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
        5 heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.
        6 Sillä niitä ovat ne, jotka tungettelevat taloihin ja pauloihinsa kietovat syntien rasittamia ja monenlaisten himojen heiteltäviä naisparkoja,
        7 jotka aina ovat opetusta ottamassa, eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen.
        8 Ja niinkuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta, niin nuokin vastustavat totuutta, nuo mieleltään turmeltuneet ihmiset, jotka eivät uskonkoetuksissa kestä.
        9 Mutta he eivät pitemmälle edisty, sillä heidän mielettömyytensä on käyvä ilmeiseksi kaikille, niinkuin noidenkin mielettömyys kävi ilmi.


      • Onko synnissä rypemisen loppuun asti armossa sun mielestä oikea Lutherilaisen oppi? Olen jotenkin saanut sen käsityxen sinulta ja monilta muilta että vanhurskauden armoliitto synnissä ols Lutherista kotoisin ja uuskarismaattiset sitt ovat sen riemulla ottanut vastaan nä ekumeeniset.


    • emiilio

      eenokki12:lle.

      Sinä kirjoitat paljon ja monet sinun tekstisi eivät täytä raamatun mukaista Sanaa. Et kai oikeasti opeta Lutherin opin mukaisesti? Ja miksi ylipäätään yrität opettaa ketään?
      Ainoa oikea oppi tulee Sanasta ja monia Muroman ja Lutherin kaltaisia "oppi-isiä" voi tietyiltä osin "seurata", mutta vain niiltä osin, joissa he yhtyvät Jeesuksen opetuksiin.
      Kaikilla meillä on oma henkilökohtainen uskonkasvu Herran Sanan alaisuudessa ja jos se puuttuu, niin kaikki kirjoitukset kaartuvat lopulta ojaan.
      Jos olisit jo kasvanut Sanan lampun valossa tarpeeksi kauan, niin monet sanat jättäisit kirjoittamatta meille muille.

    • Eenokki 12

      emilio parka: Tuntuu että sinä olet kasvanut nuoruuttasi niiden punaisten lyhtyjen alla isää ihmetellen kuka monista mahtanee olla se "lurauttaja"

      Jos väärin kirjoitan osoita se On helppo sanoa ja valhetella kuten lahkoriivatuilla on tapana Onhan se toinen luonto heillä.
      Ensi hedelmä heti kun on päätetty uskoa lahkosaarnaajiin ja ne perk. eivät opeta edes osia totuudesta vaan kääntävät kaiken miten se oppi-isä lusifeerus on korviin kuiskutellut.

      • Oikeasti Eenokki

        Kumpi tuottaa tuollaista tekstiä, mitä sinä taas suollat ?

        Tässä taas esimerkki siitä:

        " Tuntuu että sinä olet kasvanut nuoruuttasi niiden punaisten lyhtyjen alla isää ihmetellen kuka monista mahtanee olla se "lurauttaja" "

        Siis saa-tana vai Jeesus ?

        Ei ihan vaikuta sanasi Jeesuksen suusta tulleilta !

        Yritä nyt hyvä ihminen katsoa edes joskus sinne peiliin ja mieti hieman näitä omia tuotoksiasi, joita lähinnä kai pitäisi sanoa jätöksiksi, sillä sellaista tavaraa sinulta tulee nyt solkenaan !

        Eikö sinua yhtään hävetä itseäsi ?


    • Tätä se on uskovaisten armo ja rakkaus.

      • Rakkaus ON

        Ei ole. Tuota se nimenomaan ei ole. Ei ainakaan saisi olla! Hengen Hedelmät eivät ole yllä kuvatun kaltaisia, vaan: Rakkaus, ilo, rauha, sävyisyys, hyvyys, toinen toistemme kunnioittaminen, pyyteettömyys. Missään kohtaa Raamatussa ei sanota että parjaus, huuto, riitaisuus, nälviminen, ivallisuus, epäkunnioittava ja pilkallinen suhtautuminen, olisi Jumalasta, tai Jumalan tahto, mitä tulee Hänen omiensa käyttäytymiseen.


    • trivia

      Aloitus ei ole jyvällä jaikalin opista. Se on omaperäinen mutta niin on muidenkin kristittyjen opit. Silti pitäisi sanoa oikein arvosteltavan näkemyksistä ja sitten kommentoida niitä.

      Jaikali yhdistää synnin ja synnittömyyden. Hän yhdistää hyvän ja pahan ihmisen. Hän yhdistää hyvän ja pahan jumalan. Hän yrittää lähteä ihmisen todellisesta olemuksesta.
      Näistä lähtökohdista hän luo pelastusteorian rungon. Jumala armahtaisi syntisen mutta ei myöskään kutsuisi synnitöntä. Jumala kutsuu mutta on myös kutsumatta. Ranakisee mutta armahtaakin.
      On selvää että oppi on kirjauskovalle sekava. On se sitä maallikollekin. Ansiona on se, että jaikali yrittää yhdistää riitelevät uskovat. Voiko se olla mahdollista?
      Ei ole. UT:ssa on monta pelastusteoriaa eikä niitä voi sovittaa keskenään. Hukkuminen ja pelastusteoria kannattaisi hylätä tykkänään ja tarkastella ihmistä sellaisena kuin hän on. Kysymys kaikessa ihmiskunnan olemassaolossa on pohjimmiltaan sen jäsenten keskinäisistä suhteista. Niitä suhteita on mahdotonta selittää murhanhimoisen tai rakastavan jumalan kautta, olemisen ja olemattomuuden kautta, materiaalisen tai immateriaalisuuden kautta.

    • Eenokki 12

      Trivialla saattaa olla pään sisällä monta pelastusteoriaa eikä hän tiedä mistä puhuu..

      trivia: UT:ssa on monta pelastusteoriaa eikä niitä voi sovittaa
      keskenään.

      On vain tekojen tekopyhien vanhurskautta ja Evankeliumin eli Jumalan vanhurskaus jolla Jumala vanhurskauttaa jokaisen joka rukoilee että Jumala ottaisi tykönsä, antaisi synnit anteeksi ja johdattaisi taivaaseen.
      ps. jaikali koettaa saada ihmiset uskomaan itseensä ja onhan niitä muutama kumartamassa jaikalia.
      Kovin huono kuva on jäänyt minulle triviasta.

      • ...

        >>ps. jaikali koettaa saada ihmiset uskomaan itseensä ja onhan niitä muutama kumartamassa jaikalia.


    • Eenokki 12

      Näyttää sanani uppoavan tyhmäänkin päähän ja jos sinulla on päänsärkyä mene käsien alle sillä henki lepää helluntailaisten käsien alla.
      Mitä siitä vapinasta. pistepirkko. Heitä voltti.
      ps. taas on ilmoitettava että minua on moitittu siitä että ole liian lojaalinen. Kumarratko sinä jaikalia?

    • trivia

      P.itääkö jaikalia, eenokkia, buddhalaista, ateistia, triviaa kumartaa! Mielestäni jaikali ei hae itsensä ylistämistä. Hän kertoo näkemyksiään. Toiset kertovat toisia näkemyksiä.
      Riitelevät kristityt menevät helposti henkilöparjaukseen "vanhurskauden" nimissä. Kannataako asiasta taittaa peistä ellei se tuota muuta kuin vihaa toista kohtaan!

      Raamatusta saa ainakin 100 teoriaa aiheesta kuin aiheesta yhdistelemällä erilaisia teesejä. Voisi sanoa, ettei yksikään raamatun tulkinta ole oikea eikä väärä. Yksittäisenä jokin jae on yhtä, asiayhteydessä toista. Siitä erilaiset uskonsuunnat taittavat peistä eikä kukaan ole oikeassa tai väärässä. Väittely vain vaikuttaa tolkuttomalta.
      Perusteesit mm. pelastusteoria, taivaan pikkutarkka kuvailu, rakkaus yhdistettynä uskomiseen ovat vääriä olemisen ehtoihin nähden.

    • Tiedätkö mitä Tiestä ? Minä luotan enemmän Jumalan Sanaan kun sinun sana. Minä Uskon että ihminen voi pitää koko Vuorisaarnan käskyt kun ihminen on täysin Uudestisyntynyt ja täysin muuttunutniin että Pyhä Henki voi 100% ohjaa hänet. Tie sinne on kun lepämme Kristuxessa kun Hän ristiinnaulitsee itseään ja Ylösnousee ja antaudutaan siihen -->Taivaaseen tässä ajassa missä nyt olet mukana joko kuollut tai elävä Uudestisyntynyt ja istut oikealla puolella Kristuxessa jos niin on armollisesti suloisesti käynyt.

      • >>>>>>>>>>>>>>>>>>>Siis kaikki käskyt on mahdollisesti pitää Hänessä ja Hänen Voimasta joka meitä vahvistaa.... Jumalalle on kaikki mahdollista ei meille ei omavanhurskas tai liha mitään hyödyttää eikä tee itse uskovaisuus.


      • Eenokki 12

        saviksen uskontunnustus:

        Minä Uskon että ihminen voi pitää koko Vuorisaarnan käskyt kun ihminen on täysin Uudestisyntynyt ja täysin muuttunutniin että Pyhä Henki voi 100% ohjaa hänet.

        -Tämä oppi on lähellä jaikalismia, mutta vielä lähempänä se on itse hulluutta ja mielipuolisuutta, uskoa syntiin langenneeseen ihmiseen.
        Tuskin saviksen uskomukset saavat kannatusta edes h-laisilta.?
        Se mitä olen saviksesta kertonut aiemmin, toteutuu hänen uskon tunnustuksessaan.


      • Eenokki 12 kirjoitti:

        saviksen uskontunnustus:

        Minä Uskon että ihminen voi pitää koko Vuorisaarnan käskyt kun ihminen on täysin Uudestisyntynyt ja täysin muuttunutniin että Pyhä Henki voi 100% ohjaa hänet.

        -Tämä oppi on lähellä jaikalismia, mutta vielä lähempänä se on itse hulluutta ja mielipuolisuutta, uskoa syntiin langenneeseen ihmiseen.
        Tuskin saviksen uskomukset saavat kannatusta edes h-laisilta.?
        Se mitä olen saviksesta kertonut aiemmin, toteutuu hänen uskon tunnustuksessaan.

        Kiitos : ) Hyvin Raamattullista! Sitten tahdon tulla hulluxi jos en vielä ole !!


    • emiilio

      Joudun kyllä sinulle eenokki sanomaan, että ei kiitos vastauksestasi. En kyllä ymmärtänyt siitä mitään?
      Sinun ajatuksen juoksusi on niin kaukana Jumalan Sanasta, etten kykene suomen kieleltä ajatuksen tasolle sitä kääntämään.
      Ketä sinä edustat vai ihan ajankuluksesiko olet vain täällä toisia pilkkaamassa? Et kaiketi ole uskoa saanut sydämeesi lainkaan?
      Eikö sydämessäsi ole lainkaan Jumalan pelkoa, eikä omaatuntoa?

      • Eenokki 12

        En minä sinulta enkä muilta h-laisilta mitään ymmärtämistä odotakaan.
        emiilio vain koettaa saada ajatukset sellaisiksi kuin se on lapsenmielisillä ja Eenokilla.
        En ole varma sivistäisikö se sinua jos menisit "vapaalla tahdolla" taidepiirin alastonmalliksi?


    • Hyvänen aika sentää ajateltunakin että menisin Eenokin käsien alle sunattavaksi!!!
      Varmaan Aurora niin tekisikin?

      Kun ajatten terveesti ja ihan kuin kuka tahansa normaali ihminen ja olenhan sentään lueskellut foorumia, niin Mohikaani ja Jaikali ovat luotettavia uskovia Jumalan palvelijoina.

      • Eenokki 12

        Käteni ovat käyneet rajan tuolla puolen ja on muutakin vaikken kerro
        En juoksentele kourat ojossa laittamaan käsiä päälle kuten tekevät uudestikastajat, varsinkin kun vasta uskoontullut luterilainen on kohteena.
        Entä se tomiksen kohtaaminen saaaatanan kanssa?
        Selitä itse mistä moinen kohtaaminen.
        Aurora naisena näkee syvällisesti vaikka on agnostikko, mutta tomis, jaikal ja Mohis saattavat olla vaikka oikein ajateltuna, niitä itsensäpaljastelijoita. ?
        Tomis kuka pitää sinua normaalina ja minua abnormaalina?
        ps. Minähän kuten tiedät hyvin siunaisin haureudessa elävät helvetin kadotustuomiolla.


    • trivia

      "Tiedätkö mitä Tiestä ? Minä luotan enemmän Jumalan Sanaan kun sinun sana."

      Kai savonarola tuntee sen verran kristinuskon historian alkuvaiheita, että ymmärtää sekä VT:n että UT:n ihmisten kirjoittamaksi, ristiriitaiseksi sellaiseksi.
      VT on eri jumalan/jumalien seikkailutarina ja UT toisten jumalien. UT:ssa on kaksi pääjumalaa: Jumala ja P.aholainen.
      Myös tekstityyli on niin selvästi ihmiskäden ja aivojen jälkeä että oksat pois. "Maailman Viisaus" ei ensinnäkään olisi laittanut teksteihin vastakkaisia käsitteitä samanlaisina totuuksina.

      • Noin voi ajatella jos ei tietää että Raamattu on kirjoitettu Jumalan Pyhän Hengen inspiraation Voiman kautta ja on näin ohjannut ihmiset kirjoittamaan mitä ON Kirjoitettu !!


    • partako polviin

      Oletko eenokki jokin könkhään peikko vai mikä olet,kerro itse omin sanoin, sillaa tiedätkö..!

      • jk887799

        Älä pyydä eenokkia kertomaan mitään omin sanoin.
        Sinähän tiedät minkälaisia omia sanoja eenokki viljelee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe