mielipide YEL:stä?

ylllyll

Pyöritän erittäin pientä toiminimeä ja maksan YEL:iä n. 11000€/v tasolla. Nyt kun on tulossa tuo `työttömyysturvan piiriin 12500€ min työtulolla` -laki 2015 alusta, niin aloin pohtimaan YEL-maksun järkevyyttä alkujaankaan.

Toiminimen lisäksi teen keikkahommia toisaalla palkansaajana. Siitä hommasta tienaan n. 17000€/v.

Kumpikaanhan ei nyt kerrytä mitenkään kovin suuresti eläkettä. Kuitenkin YEL tulisi syömään n. 240€/kk 2015 lähtien jos sen tuohon 12500€ rajaan nostaisi. Tuo summa olisi jo toiminimelleni ihan mukava kuukausittainen säästö. Eli olisiko fiksumpaa säästää se summa vaikka sukanvarteen?

Mitäpä tuumailette, kannattaako minun pitää tuota YEL:iä voimassa?

43

1279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varma on epävarma

      Eläkeuudistuksissa on kustu silmään jo ainakin kahdesti, joten vedän siitä johtopäätökseni ja alennan oman YELlini. Eläkearviossani lukee että olen ansainnut eläkettä xxx e/kk mutta elinaikakertoimella siitä pudotetaan satanen pois. Eläkeikään aikaa ~20 vuotta. Eläkeuudistuksia ehtii tulla vielä 5 kpl. Satasen leikkauksilla eläkemaksut saadaan lähes nollattua. Eläkeikä nostetan ainakin 70:een ja eläkekertymääni jaetaan eläkevakuutusyhtiön syöttö- ja juottoporsaille. Eläkeyhtiöstä kun kysyy jotain, vastauksen saaminen kestää yhdestä useampan viikkoon, vastaus on puuta heinää ja aina on jotenkin vaikeaa. Maksut kyllä tuntuvat kelpaavan. Olen maksanut noin 11 tonnia vuodessa.

      2005 eläkeuudistuksessa eläkekertymää per vuosi pudotettiin jotain 35 %. Näillä perusteilla en luota enää eläketurvaani. Eläkekertymän laskenta on muutoinkin hyvin hämärän peitossa. Palkansaajana neljä vuotta ja kymppitonnin tulonlisäys vuodessa tuotti saman eläkekarttuman per vuosi kuin muutamaa vuotta sitä kymppitonnia alemmilla ansioilla. Sama työnantaja, sama työ.

    • hukkaanheitettyäraha

      Kun aloin 8 vuotta sitten yrittäjäksi, niin olen siitä lähtien maksanut minimin ja se oli ekoina vuosina 1500 e/vuosi ja nyt on jotain 2100e/vuosi, siis mitä maksan yel-maksuja ja syy siihen on se että näillä tuloilla mitä mulla nyt on niin joutuisin maksamaan yel-maksuja 6 000 euroo/vuodessa lisää, niin se raha on mielestäni ihan hukkaan heitettyä rahaa jos vaikka satun kuolemaan ennen eläkeikää...
      Kertaakaan en ole tänä 8 yrittäjä vuotena ollut sairaslomalla.
      Olen siis 6000 euroo vuodessa säästäny yel maksuja ja maksanut sillä asuntolainan pois 6000e x 8 vuotta = 48 000e
      Nyt kun asuntolainasta on päästy niin meinaan tuon rahan säästää johonkin muuhun... Nyt joku vakuutustäti sanoo että sosiaaliturva on sitten pienempi, mutta huh huh....aika pitkään saa sosiaalitädit maksaa, että mun olis kannattanut maksella jotain yel-maksuja.

    • Monenlaiset laskelmat

      > Kertaakaan en ole tänä 8 yrittäjä vuotena ollut
      > sairaslomalla.

      Tiedät varsin hyvin että omiin hautajaisiisi mennessä, päivääkään et nuorene sinä aikana. Hyvin menneestä menneisyydestä ei voi vetää mitään johtopäätöksiä tulevalle 10..20 vuotiskaudelle. Vaivat ja riskit sairastua lisääntyy vuosi vuodelta.

      > ja nyt on jotain 2100e/vuosi, siis mitä maksan
      > yel-maksuja
      > .. joutuisin maksamaan yel-maksuja 6 000 euroo/vuodessa lisää,
      > niin se raha on mielestäni ihan hukkaan heitettyä
      > rahaa jos vaikka satun kuolemaan ennen eläkeikää...

      Jos itse tekemäsi riskikalkyylit noin sanoo, ja perheesi toimeentulon ja oman vanhuusikäsi kannalta tuon olet optimaaliseksi ratkaisuksi laskeskellut, niin ei kkannata asiasta kinata.

      Sairastuminen vaan on niin p-keleellisen odottamaton ja nopea asia kaiken kaikkiaan. Meikäläisellekin, täysterveelle miehelle se iski viime joulukuussa, kun eturauhasen puolelta alkoi löytyä ongelmia. En edes olisi mennyt lääkäriin, ellei vaimo olisi pakottamalla pakottanut. Sitten löytyi myös samasta alkuvaivasta aiheutunutta munuaisten laajentumaa ja vajaatoimintaa.

      Olin maksanut ja maksan edelleen noin 6.900 € vuosittaista YEL-maksua. Sairastamisajalta tullut päiväraha ei korvannut firman myyntien menetyksiä samalta ajalta. Mutta pakko oli totutella sellaiseenkin ajatukseen, että jos tästä en enää toivu, niin tämä YEL-palkkataso on se raha jolla tästä eteenpäin aletaan mennä.

      > Olen siis 6000 euroo vuodessa säästäny yel maksuja ja maksanut sillä
      > asuntolainan pois 6000e x 8 vuotta = 48 000e

      Mutta mites se eläkepuoli miten se on hoidossa? Sairaseläke voi iskeä ennenaikaisena. Ja tulee se 65..69 v. ikä mittariin täyteen joskus joka tapauksessa.

      • hukkaanheitettyäraha

        Kyllä sä ihan asiaa kerroit...ei siinä mitään....Mun tapauksessa olisikin aika ilkeetä jos jotain pahaa nyt sattuisi.

        Nytkun kaikki lainat (asunto, kesämökki, auto) on maksettu ja tilillekkin jääny säästöä 30 teuroa, niin nostin työtuloni ensi vuodeksi siihen tulevaan minimi työtuloon 12 500 euroon....ja silloin maksan yel-maksuja pikkasen alle 3 000euroo/vuosi. Ehkäpä se ei riitä vielä eläkkeeksi, mutta täytyy säästöillä kehitellä jotain turvaa tulevaisuudelle....


      • terve,

        Jaa, mä täytän seuraavaksi 62v ja olen ollut myös palkansaajana melkeen 30v ja saan myös siitä eläkettä.


      • jaa a, kuka tietää..
        terve, kirjoitti:

        Jaa, mä täytän seuraavaksi 62v ja olen ollut myös palkansaajana melkeen 30v ja saan myös siitä eläkettä.

        Sinun työurasi aikana maksamasi eläkerahat ovat menneet muille ja voi olla, että nyt työssä olevien rahat ei riitä sinulle jatkossa. Olisi kannattanut säästää itselle.


      • Mikäpä varmempaa...
        jaa a, kuka tietää.. kirjoitti:

        Sinun työurasi aikana maksamasi eläkerahat ovat menneet muille ja voi olla, että nyt työssä olevien rahat ei riitä sinulle jatkossa. Olisi kannattanut säästää itselle.

        Vakuutus on eri juttu kuin säästöt. Vakuutuksissahan iso osa rahoista 'menee muille' ja kun vuorosi tulee saada korvauksia, niin sitten saat 'muilta' korvaukset. Yel:ssä muuten on rahastoitu noin 25%, näin ei monessa vakuutuksessa ole.
        Eikö sinulla ole vakuutuksia vai kaikkeenko varaudut vain omin säästöinesi? Vaiko vain niin, että vakuutat omaisuutesi, autosi jne, mutta katsot oman itsesi ja perheesi vakuuttamisen turhaksi? Jätätkö muutkin lakisääteiset vakuutuksesi ottamatta?

        Kukaan muuten ei vielä ole jäänyt saamatta työeläkettään eikä näköpiirissä ole sellaista myöskään tulevaisuudessa. Tiedossani ei ole muitakaan vakuutuksia, joista korvauksia oltaisiin epäämässä jos niihin on oikeus. Ja varsinkaan lakisääteisiä vakuutuksia.


      • Mikäpä varmempaa...
        Mikäpä varmempaa... kirjoitti:

        Vakuutus on eri juttu kuin säästöt. Vakuutuksissahan iso osa rahoista 'menee muille' ja kun vuorosi tulee saada korvauksia, niin sitten saat 'muilta' korvaukset. Yel:ssä muuten on rahastoitu noin 25%, näin ei monessa vakuutuksessa ole.
        Eikö sinulla ole vakuutuksia vai kaikkeenko varaudut vain omin säästöinesi? Vaiko vain niin, että vakuutat omaisuutesi, autosi jne, mutta katsot oman itsesi ja perheesi vakuuttamisen turhaksi? Jätätkö muutkin lakisääteiset vakuutuksesi ottamatta?

        Kukaan muuten ei vielä ole jäänyt saamatta työeläkettään eikä näköpiirissä ole sellaista myöskään tulevaisuudessa. Tiedossani ei ole muitakaan vakuutuksia, joista korvauksia oltaisiin epäämässä jos niihin on oikeus. Ja varsinkaan lakisääteisiä vakuutuksia.

        Tarkennus: Tyel:ssä on rahastoitu noin 25%. Ei Yel:ssä...

        Sorgen...


    • Yks yrittäjä

      YEL- kuten koko työeläkejärjestelmä on perustuslain vastainen. MIksi Suomen Yrittäjät eivät aja tämän järjestelmän alasajoa?

      Kyllä yrittäjien pitää pystyä itse päättämään miten eläkkeensä rahoittaa (osakkeilla, muilla sijoituksilla, omalla vapaaehtoisella vakuutuksella jne.).

      Minä vältän maksamasta YEL-maksuja niin paljon kuin voin.

      • erg3eg

        Voisiko joku ihan selkokielellä selostaa mikä YEL on?

        Tarkoitan että miten YEL maksupakko määräytyy. Se pitää siis maksaa jos työtulo yrittäjätoiminnasta on vähintään 7 341 euroa vuodessa.

        Minulla liikevaihto on onneton n. 40k€ vuodessa. Tulos kahtena viime vuotena ollut n. 0€/v. En ole nostanut palkkaa kuin muutaman kerran. Yhteensä ehkä 500-1000€. Touhu on enemmänkin harrastus. Voinko näillä tiedoilla ilmoittaa/päättää että työtulo on alle 7 341€/v? Työtulohan on siis se mitä maksaisi ulkopuoliselle saman työn tekemisestä.

        Mikä on se firman ratkaiseva luku tilinpäätöksessä josta voi päättää paljonko on työtulo?


      • Laitahan maksuun
        erg3eg kirjoitti:

        Voisiko joku ihan selkokielellä selostaa mikä YEL on?

        Tarkoitan että miten YEL maksupakko määräytyy. Se pitää siis maksaa jos työtulo yrittäjätoiminnasta on vähintään 7 341 euroa vuodessa.

        Minulla liikevaihto on onneton n. 40k€ vuodessa. Tulos kahtena viime vuotena ollut n. 0€/v. En ole nostanut palkkaa kuin muutaman kerran. Yhteensä ehkä 500-1000€. Touhu on enemmänkin harrastus. Voinko näillä tiedoilla ilmoittaa/päättää että työtulo on alle 7 341€/v? Työtulohan on siis se mitä maksaisi ulkopuoliselle saman työn tekemisestä.

        Mikä on se firman ratkaiseva luku tilinpäätöksessä josta voi päättää paljonko on työtulo?

        > Voinko näillä tiedoilla ilmoittaa/päättää että työtulo on alle 7 341€/v?

        Et voi ilmoittaa. Vaan ilmoitat työtuloksesi 7.341€ ja maksat sen mukaisesti eläkemaksua noin. 1730 €/vuosi.

        Tämä on se ainoa laillinen minimaksu ja minimivaihtoehto asiassa, jos olet YEL-eläkelain alainen. Joka ilman muuta olet 40k liikevaihdollasi, ja siitä nostamallasi muutaman kympin liksalla.


      • Purematta en niele
        Laitahan maksuun kirjoitti:

        > Voinko näillä tiedoilla ilmoittaa/päättää että työtulo on alle 7 341€/v?

        Et voi ilmoittaa. Vaan ilmoitat työtuloksesi 7.341€ ja maksat sen mukaisesti eläkemaksua noin. 1730 €/vuosi.

        Tämä on se ainoa laillinen minimaksu ja minimivaihtoehto asiassa, jos olet YEL-eläkelain alainen. Joka ilman muuta olet 40k liikevaihdollasi, ja siitä nostamallasi muutaman kympin liksalla.

        Onkohan näin? Liikevaihto ei ole sama kuin työtulo. Eikös työtulo lasketa siten, että kuinka paljon hommaan on mennyt aikaa ja sen perusteella mitä olisi joutunut siitä ulkopuoliselle maksamaan? 40k:n liikevaihdonhan voi saada hyvinkin pienellä työmäärällä, jos tuote on kallis. Joten miten niin on pakko maksaa YEL, jos työhön käytetty aika on hyvin pieni?


    • Kauanko meinaat hölistä?

      > Kyllä yrittäjien pitää pystyä itse päättämään miten eläkkeensä
      > rahoittaa (osakkeilla, muilla sijoituksilla, omalla
      > vapaaehtoisella vakuutuksella jne.).

      No niinhän ne saavat aika pitkälle tehdäkin, ihka itse päättää likimain kaikesta. YEL-maksun alarajalla kyse on kuitenkin sen verran pienestä rahasummasta, että kuinka kauan jaksat tuosta oikein mossottaa.

      YEL-alaraja on 7.430 € vuositulo, ja siitä pitää 23,3% mukaan maksaa 1.731 € YEL-eläkemaksua.

      Tuon 1.731 € joudut pakosta laittamaan maksuun. Mutta kaikilla muilla yrittäjärahoillasi saat tehdä ja sijoitella niitä ihan mihin tahansa.

      Miksi jaksat tästä pikkurahasta pitää tuollaista hölinää? Ei 1.731 eurolla mitään kovin suuria sijoitusasuntoja vielä kuitenkaan ostella.

      • Oikea työtulo

        Minimihän on nolla euroa. Ei YELiä ole pakko ottaa, jos työtulo on alle minimin. Jos taas työtulo on yli minimin, pitää maksaa työtulon mukaista YEL-maksua eikä juuri minimiä. Se on tietysti toinen asia puuttuuko kukaan täysin alimittaiseen YEL-vakuutukseen, mutta ei se tee siitä lakien mukaista.


    • ta daah

      Tämä YEListä itkeminen on aika erikoista, kun miettii kuinka paljon suuremmat ovat työntekijän maksut. Työntekijä maksaa vuodessa TyELiä muita kuluja enemmän kuin yrittäjä ja työnantaja maksaa vielä ison siivun siinä sivussa. Se on sitä sosiaaliturvaa eläkkekarttuman lisäksi. Kyllähän yrittäjän pitää ihan samalla tavalla osallistua mahdollisten omien kulujensa maksamiseen kuin työntekijänkin.

      Suomen eläkejärjestelmä on oikeasti hyvä, korjauksia on pakko tehdä, jotta pystytään maksamaan suurten ikäluokkien eläkkeet.

      • mene pohjois-koreaan

        hoh hoijaa, sinä kommari se vaan jaksat paasata sosialismin ihanuuksista yrittäjäpalstalla.


    • vain minimi - ei yli

      Keskustelut joissa kysytään jotensakin "Paljonko kannattaa maksaa YELliä" on käyty moneen, moneen kertaa Yrittäjyys foorumilla ja vastaus on ollut sama jo vuosikausia:

      *** Maksa pienin mahdollinen lain sallima YEL ***

      Jos erehdyt maksamaan enemmän se on vain hukkaan heitetyä rahaa, jolle saa melkein mistä tahansa paremman tuoton.

      Vakuutusyhtiöt tietävät tämän ja heidän trollinsa täällä käyvät todistelemassa, että muka kannattaa antaa vakuutusyhtiölle ilmaista rahaa enemmän. Älä lankea sellaisiin - vai tyhmä maksaa turhaan enemmän kuin minimin.

      • mikä jurppii?

        YEL on vakuutus, jolla vakuutetaan yrittäjä itse. Yrittäjällä on monta muuta vakuutusta omaisuuteen, työntekijöille, autoille, yritystoimintaan jne ja YEL on yrittäjää ja yrittäjän perhettäkin varten.
        Kukin arvioi riskin työkyvyttömyytensä, sairautensa osalta ja sen aikaisen toimeentulotarpeensa ja tietysti tulevan vanhuuseläkkeensä osalta ja sen kokoisella kokoisella summalla vakuuttaa itsensä, tietysti YEL:ssä on tiettyjä rajoja, mutta melkoisen vapaasti vakuutusmaksun suuruuden ja sen myötä sitten korvaukset, jos huonosti käy, perhe-eläkkeen tarvittaessa ja tietysti oman eläkkeensäkin loppuiäkseen elinpäivien mukaan.

        Riskiarvioita yrittäjä luonnollisesti tekee yrityksensä, omaisuutensa, jne suhteen ja vakuuttaa nekin sitten arvioimiensa riskien mukaan.

        Mikä ihme juuri tuossa YEL-vakuutuksessa jurppii?
        En muista nähneeni vastaavanlaisia jurinoita muiden vakuutusten suhteen, vaikka halpoja nekään ei ole eikä niistä varsinkaan mitään tuottoja synny. Vaikka itse olisit selviytynyt koko yrittäjäurasi sairastamatta ja terveenä eli et ole näiden takia saanut YEL:stä korvauksia, niin YEL:stä ainakin saat aikanaan eläkettä loppuiäksesi sen mukaan mitä olet vakuutusmaksuja maksanut, jos elinpäiviä vanhuuseläkeikään asti riittää. Mikä muu vakuutus on yhtä 'antoisa'?

        Sijoitukset ja muu omaisuudenhoito ja muu rahanansaitseminen on sitten toinen asia. YEL-vakuutusta ei kannata sekoittaa näihin.


      • YEL vai sijoitus
        mikä jurppii? kirjoitti:

        YEL on vakuutus, jolla vakuutetaan yrittäjä itse. Yrittäjällä on monta muuta vakuutusta omaisuuteen, työntekijöille, autoille, yritystoimintaan jne ja YEL on yrittäjää ja yrittäjän perhettäkin varten.
        Kukin arvioi riskin työkyvyttömyytensä, sairautensa osalta ja sen aikaisen toimeentulotarpeensa ja tietysti tulevan vanhuuseläkkeensä osalta ja sen kokoisella kokoisella summalla vakuuttaa itsensä, tietysti YEL:ssä on tiettyjä rajoja, mutta melkoisen vapaasti vakuutusmaksun suuruuden ja sen myötä sitten korvaukset, jos huonosti käy, perhe-eläkkeen tarvittaessa ja tietysti oman eläkkeensäkin loppuiäkseen elinpäivien mukaan.

        Riskiarvioita yrittäjä luonnollisesti tekee yrityksensä, omaisuutensa, jne suhteen ja vakuuttaa nekin sitten arvioimiensa riskien mukaan.

        Mikä ihme juuri tuossa YEL-vakuutuksessa jurppii?
        En muista nähneeni vastaavanlaisia jurinoita muiden vakuutusten suhteen, vaikka halpoja nekään ei ole eikä niistä varsinkaan mitään tuottoja synny. Vaikka itse olisit selviytynyt koko yrittäjäurasi sairastamatta ja terveenä eli et ole näiden takia saanut YEL:stä korvauksia, niin YEL:stä ainakin saat aikanaan eläkettä loppuiäksesi sen mukaan mitä olet vakuutusmaksuja maksanut, jos elinpäiviä vanhuuseläkeikään asti riittää. Mikä muu vakuutus on yhtä 'antoisa'?

        Sijoitukset ja muu omaisuudenhoito ja muu rahanansaitseminen on sitten toinen asia. YEL-vakuutusta ei kannata sekoittaa näihin.

        Juuri eläkkeen osalta mielestäni YEL:iä voi verrata muihin "eläkeratkaisuihin". Työkyvyttömyys jne. ennen eläkeikää on vaikeampi juttu ja siinä YEL:llä on selkeät edut ja samaa turvaa on vaikea hoitaa muuten. Parin vuoden YEL-maksullahan voi saada kohtuullisen korvauksen loppuiäkseen.

        Eläkeratkaisuissa tietysti joutuu miettimään koska jää eläkkeelle ja kuinka kauan ehtii olla eläkkeellä. YEL on tietysti sitä edullisempi, mitä pidempi eläkeaika on. YEL taas on erittäin epäedullinen, jos eläkeaika on lyhyt tai sitä ei ole lainkaan. Erityisesti perheelle ei YEL:stä jää mitään (no mahdollinen leskeneläke tms), kun taas sijoituksista jää loppuosa.

        Siitä vaan laskemaan millainen varallisuus ja tuotto olisi sijoittamalla osa YEL-maksuista osakkeisiin, asuntoon tms. Äärimmäisen vaikea on tietysti ennustaa tuottoja ja inflaatioita vaikkapa 20 vuoden päähän.

        Ei tuosta laskennasta helposti voi päätellä kumpi kannattaa, joten on vaikea ymmärtää yksiselittäistä kantaaa minimaalisen YEL:n puolesta.

        Erittäin lyhytnäköistä on olla tekemättä kumpaakaan. Tietysti jo oman asuntolainan lyhyennys on sijoittamista.


    • +60

      Yrittäjän sairauspäivärahan määrä lasketaan vahvistetun YEL-työtulon perusteella. Jos YEL-työtulo on määritelty kovin pieneksi, sairauspäivärahan määrällä ei saa edes ruokaa ostettua. Kannattaa huomioida, että jossain vaiheessa yrittäjäkin sairastuu enemmän kuin flunssaan ja joutuu olemaan pitkällä sairauslomalla.

      • älä anna rahojasi

        Juuri tuosta syystä on välttämätöntä maksaa VAIN minimi yel-maksut ja säästää siitä jäävät rahat pahanpäivänvaralle, on sitten OIKEASTI joskus rahaa käytettävissä ja mikä parasta, vaikka et sairastu, on silloinkin rahaa!


      • Ideat hyviä..
        älä anna rahojasi kirjoitti:

        Juuri tuosta syystä on välttämätöntä maksaa VAIN minimi yel-maksut ja säästää siitä jäävät rahat pahanpäivänvaralle, on sitten OIKEASTI joskus rahaa käytettävissä ja mikä parasta, vaikka et sairastu, on silloinkin rahaa!

        Toteutus ontuu...

        Moniko yrittäjä on suunnitellut saman, minimi yelli ja jemmaan rahaa.
        Muutaman kymmenen vuoden päästä on tilanne että sitä rahaa ei ole jemmassa ja pieni eläke.

        Työntekijän eläkemakut on 25% yrittäjän 24%(yel)
        Ihan sama periaate eläkkeen karttumisessa kuin työntekijöillä.

        Jos ihan oikeasti ajatellaan niin yel pitäisi säätää pakolliseksi siten että yrittäjän ansiotulosta yelli olisi tyon 24% eikä mitään laskennallisia summia.
        Nykyinen systeemi antaa mahdollisuuden joustaa, joskus verotettavaa ansiotuloa ei tule ollenkaan mutta voi maksaa kuitenkin sitä yelliä ja toisinaan ansiotulo karkaa korkeaksi niin voi maksaa pienempää yelliä kuin ansiotulo.

        Miksi palkanssajien eläkkestä ei nosteta mekkalaa? maksaahan työnantaja siitäkin valtaosan.
        Jokainen työntekijähän voisi itse säästää eläkettä varten.

        Mulla on yksi syy miksi maksan ihan oikeaa yelliä, tiesin jo kymmeniä vuosia sitten etten pysty raskasta työtä tekemään eläkeikään saakka, rakennusalalta eläköidytään keskimäärin 58 vuotiaana ja kun tekee rakennuksien raskainta hommaa niin tietää miten käy.

        Jokainen voi laskea mitä pitäisi säästää jos aikoo elää normaalisti 10-15 vuotta ilman tuloja ennen eläkettä ja eläkkeeseenkin pitäisi vielä jäädä rahaa.


      • olet häviäjä
        Ideat hyviä.. kirjoitti:

        Toteutus ontuu...

        Moniko yrittäjä on suunnitellut saman, minimi yelli ja jemmaan rahaa.
        Muutaman kymmenen vuoden päästä on tilanne että sitä rahaa ei ole jemmassa ja pieni eläke.

        Työntekijän eläkemakut on 25% yrittäjän 24%(yel)
        Ihan sama periaate eläkkeen karttumisessa kuin työntekijöillä.

        Jos ihan oikeasti ajatellaan niin yel pitäisi säätää pakolliseksi siten että yrittäjän ansiotulosta yelli olisi tyon 24% eikä mitään laskennallisia summia.
        Nykyinen systeemi antaa mahdollisuuden joustaa, joskus verotettavaa ansiotuloa ei tule ollenkaan mutta voi maksaa kuitenkin sitä yelliä ja toisinaan ansiotulo karkaa korkeaksi niin voi maksaa pienempää yelliä kuin ansiotulo.

        Miksi palkanssajien eläkkestä ei nosteta mekkalaa? maksaahan työnantaja siitäkin valtaosan.
        Jokainen työntekijähän voisi itse säästää eläkettä varten.

        Mulla on yksi syy miksi maksan ihan oikeaa yelliä, tiesin jo kymmeniä vuosia sitten etten pysty raskasta työtä tekemään eläkeikään saakka, rakennusalalta eläköidytään keskimäärin 58 vuotiaana ja kun tekee rakennuksien raskainta hommaa niin tietää miten käy.

        Jokainen voi laskea mitä pitäisi säästää jos aikoo elää normaalisti 10-15 vuotta ilman tuloja ennen eläkettä ja eläkkeeseenkin pitäisi vielä jäädä rahaa.

        Sinä olet täysin pimeä, niin hämäriä juttuja heität. Juttusi ovat kuin muille kateellisen kommunistin ja väität kuitenkin olevasi yrittäjä! Pehmoisia väitteitä nekin sinulla, että joku joutuisi suomessa elämään ilman tuloja 10-15 vuotta.

        Sinun olisi kannattanut tehdä kuten minun, laittaa aina rahaa sivuun, maksaa minimit yellit, olisit voinut lopettaa työt vaikka 52 vuotiaana, tai vaihtaa kevyempään osa-aikaiseen. Nyt joudut ajamaan itsesi työssä romuksi ja sitten kituuttamaan sairaana pienellä eläkkeellä. Elämäsi on silloin täysin hukkaan heitetty.
        Kannattaa miettiä aina ensin, eikä ainakaan uskoa sosialismiin, valtio ja eläkeyhtiöt vetää aina välistä!


      • YEL vai säästö?
        älä anna rahojasi kirjoitti:

        Juuri tuosta syystä on välttämätöntä maksaa VAIN minimi yel-maksut ja säästää siitä jäävät rahat pahanpäivänvaralle, on sitten OIKEASTI joskus rahaa käytettävissä ja mikä parasta, vaikka et sairastu, on silloinkin rahaa!

        Miten paljon säästät maksamalla miminiä? Missä ajassa saat niin paljon rahaa kasaan, että OIKEASTI on rahaa tuollaisessa kriisitilanteessa?

        Itse otin juuri YEL-vakuutuksen 60 tonnin työtulolla, joka on suunnilleen sama kuin aiempi TyEL vieraalla töissä ollessa. Se maksaa 13 tonnia (neljää ekaa vuotta 10 tonnia) enemmän kuin minimi. Sillä sairauspäiväraha näyttää olevan 2900 €/kk, jolla tulee jo kohtuullisesti toimeen.

        Jos jätät tuon säästetyn 13 tonnia yrityksen tulokseen, verojen jälkeen YRITYKSEN tilillä on 10 tonnia enemmän vuodessa. Sillä voit siis maksaa reilut 3 kk tuota sairauspäivärahaa vastaavaa palkkaa. Tuossa riskinä on yrityksen omaisuuden menetys konkurssin tms. seurauksena. Etuna taas mahdollisuus vähemmän verotettuihin osinkotuloihin vuosien päästä.

        Toinen vaihtoehto on ottaa omalle tilille tuo säästynyt 13 tonnia. Se on lisätuloa, josta menee marginaalivero, oletettavasti 40-50%, eli omalle tilille saat vuodessa ehkä 7 tonnia lisää. Tuollakin elät kuten sairauspäivärahalla reilut 3 kk.

        Sijoittamalla tuottavasti tuon summan tietysti saatat hyvinkin saada riittävän suojan työkyvyttömyyden varalle ja riittävät säästöt eläkkeelle, mutta se kestää (kymmeniä) vuosia ja riskinä on tietysti sijoitusten epäonnistuminen ja mahdollisesti epäedullinen verotus joskus tulevaisuudessa.


      • miksi valehtelet????
        YEL vai säästö? kirjoitti:

        Miten paljon säästät maksamalla miminiä? Missä ajassa saat niin paljon rahaa kasaan, että OIKEASTI on rahaa tuollaisessa kriisitilanteessa?

        Itse otin juuri YEL-vakuutuksen 60 tonnin työtulolla, joka on suunnilleen sama kuin aiempi TyEL vieraalla töissä ollessa. Se maksaa 13 tonnia (neljää ekaa vuotta 10 tonnia) enemmän kuin minimi. Sillä sairauspäiväraha näyttää olevan 2900 €/kk, jolla tulee jo kohtuullisesti toimeen.

        Jos jätät tuon säästetyn 13 tonnia yrityksen tulokseen, verojen jälkeen YRITYKSEN tilillä on 10 tonnia enemmän vuodessa. Sillä voit siis maksaa reilut 3 kk tuota sairauspäivärahaa vastaavaa palkkaa. Tuossa riskinä on yrityksen omaisuuden menetys konkurssin tms. seurauksena. Etuna taas mahdollisuus vähemmän verotettuihin osinkotuloihin vuosien päästä.

        Toinen vaihtoehto on ottaa omalle tilille tuo säästynyt 13 tonnia. Se on lisätuloa, josta menee marginaalivero, oletettavasti 40-50%, eli omalle tilille saat vuodessa ehkä 7 tonnia lisää. Tuollakin elät kuten sairauspäivärahalla reilut 3 kk.

        Sijoittamalla tuottavasti tuon summan tietysti saatat hyvinkin saada riittävän suojan työkyvyttömyyden varalle ja riittävät säästöt eläkkeelle, mutta se kestää (kymmeniä) vuosia ja riskinä on tietysti sijoitusten epäonnistuminen ja mahdollisesti epäedullinen verotus joskus tulevaisuudessa.

        Annat ymmärtää, että maksamalla rahaa yhtiölle (eläke), jolla on suuret kiinteistökulut ja pilvinpimein isopalkkaisia johtajia, sekä virkailijoita, saat enemmän takaisin, mitä olet sinne sijoittanut.


      • Joku nyt mättää?
        miksi valehtelet???? kirjoitti:

        Annat ymmärtää, että maksamalla rahaa yhtiölle (eläke), jolla on suuret kiinteistökulut ja pilvinpimein isopalkkaisia johtajia, sekä virkailijoita, saat enemmän takaisin, mitä olet sinne sijoittanut.

        Miksi sinun ja muutaman muunkin täällä kirjoittavan on näköjään mahdotonta ymmärtää eroa sijoituksen ja vakuutuksen kesken?

        Maksatko liikennevakuutusta? Millaiset tuotto-odotukset sinulla on sen suhteen? Onko se hyvä sijoitus esim seuraavaa auton hankintaa ajatellen?
        Entäpä kiinteistövakuutuksessa? Tai joku muu omaisuuteen liittyvä vakuutus?

        Miksi oman ja perheen turvaksi otettuja vakuutuksia pitäisi arvioida sijoituksina, mutta tavaraan ja omaisuuteen otettuja vakuutuksia ei?


      • YEL vai säästö
        miksi valehtelet???? kirjoitti:

        Annat ymmärtää, että maksamalla rahaa yhtiölle (eläke), jolla on suuret kiinteistökulut ja pilvinpimein isopalkkaisia johtajia, sekä virkailijoita, saat enemmän takaisin, mitä olet sinne sijoittanut.

        Kerrotko vielä, missä kohtaa viestiäni mielestäsi valehtelen?

        YEL:iä maksamalla voi saada paljon enemmän takaisin kuin on maksanut tai ei senttiäkään takaisin sekä kaikkea siltä väliltä riippuen siitä miten elämässä sattuu käymään.

        Kommenttisi kiinteistökuluista, isopalkkaisista johtajista jne. sopinee yhtä hyvin muihinkin sijoitustoimintaa harrastaviin tahoihin, jotka ovat vaikkapa sijoitusrahastojen takana.


      • hölmöiltä rahat pois
        YEL vai säästö kirjoitti:

        Kerrotko vielä, missä kohtaa viestiäni mielestäsi valehtelen?

        YEL:iä maksamalla voi saada paljon enemmän takaisin kuin on maksanut tai ei senttiäkään takaisin sekä kaikkea siltä väliltä riippuen siitä miten elämässä sattuu käymään.

        Kommenttisi kiinteistökuluista, isopalkkaisista johtajista jne. sopinee yhtä hyvin muihinkin sijoitustoimintaa harrastaviin tahoihin, jotka ovat vaikkapa sijoitusrahastojen takana.

        Lottosakin voi saada enemmän, mitä sinne on maksanut, näin käy ehkä 0,1% :lle, sama YEL:llin kohdalla, jos joku saa enemmän, monikymmenkertainen joukko saa vähemmän. Mitä tästä voimme oppia, älä heitä rahojasi haaskuun eläkelaitosten ökypalkkaisille johtajaniljakkeille, jotka nauravat hyväuskoisille hölmöille, joiden rahoilla järjestävät itselleen erilaisia etuuksia.


      • YEL vai säästö
        hölmöiltä rahat pois kirjoitti:

        Lottosakin voi saada enemmän, mitä sinne on maksanut, näin käy ehkä 0,1% :lle, sama YEL:llin kohdalla, jos joku saa enemmän, monikymmenkertainen joukko saa vähemmän. Mitä tästä voimme oppia, älä heitä rahojasi haaskuun eläkelaitosten ökypalkkaisille johtajaniljakkeille, jotka nauravat hyväuskoisille hölmöille, joiden rahoilla järjestävät itselleen erilaisia etuuksia.

        Lotossa on erittäin pieni todennäköisyys saada edes 10% takaisin "sijoittamistaan" rahoista. YEL:ssä todennäköisyyys saada enemmän kuin on maksanut on erittäin suuri, jos "enemmän kuin on maksanut" tarkoittaa vain indeksikorjattua summaa eikä vertailua tehdä hyvään sijoitukseen.

        Erityisesti tämä on totta historiassa eli nyt eläkkeellä olevat tai pian eläkkeellä jäävät saavat aika nopeasti enemmän kuin ovat maksaneet.

        Tulevaisuuden ennustaminen on tietysti paljon vaikeampaa. Suomalaisen 1975 syntyneen miehen arvioidaan saavuttavan mediaaniäin 86 vuotta eli puolet elävät pidempään. Eläkeuudistuksen mukaan eläkkeelle pääsee tuolloin 66,5 vuotiaana. Mediaanimiehellä on siis 27,5 vuotta maksettavana ja sitten 19,5 vuotta saatavana ko. tilanteessa nyt. 27,5 vuoden aikana yrityksen tilille saisi 280 000 maksamalla minimiä 60 tonnin sijaan. Sillä voisi siis maksaa 1200 €/kk tuon 19,5 vuotta. 60 tonnia maksamalla saa n. 1600 €/kk suuremman eläkkeen kuin minimillä.

        Jos tuo toteutuu, selvästi yli puolet saa enemmän kuin on maksanut. Sijoittamalla voi tietysti päästä parempaan, jos sijoittaa onnistuneesti.


      • Nimen omaan...
        YEL vai säästö kirjoitti:

        Lotossa on erittäin pieni todennäköisyys saada edes 10% takaisin "sijoittamistaan" rahoista. YEL:ssä todennäköisyyys saada enemmän kuin on maksanut on erittäin suuri, jos "enemmän kuin on maksanut" tarkoittaa vain indeksikorjattua summaa eikä vertailua tehdä hyvään sijoitukseen.

        Erityisesti tämä on totta historiassa eli nyt eläkkeellä olevat tai pian eläkkeellä jäävät saavat aika nopeasti enemmän kuin ovat maksaneet.

        Tulevaisuuden ennustaminen on tietysti paljon vaikeampaa. Suomalaisen 1975 syntyneen miehen arvioidaan saavuttavan mediaaniäin 86 vuotta eli puolet elävät pidempään. Eläkeuudistuksen mukaan eläkkeelle pääsee tuolloin 66,5 vuotiaana. Mediaanimiehellä on siis 27,5 vuotta maksettavana ja sitten 19,5 vuotta saatavana ko. tilanteessa nyt. 27,5 vuoden aikana yrityksen tilille saisi 280 000 maksamalla minimiä 60 tonnin sijaan. Sillä voisi siis maksaa 1200 €/kk tuon 19,5 vuotta. 60 tonnia maksamalla saa n. 1600 €/kk suuremman eläkkeen kuin minimillä.

        Jos tuo toteutuu, selvästi yli puolet saa enemmän kuin on maksanut. Sijoittamalla voi tietysti päästä parempaan, jos sijoittaa onnistuneesti.

        Tuolla aiemmin otettiin vertailuksi työntekijän tyel maskut jotka ovat 1% korkeammat mutta pakolliset todellisen tulon perusteella.
        Yrittäjille on annettu vapaus määritellä oma "tulotaso" mutta tämäkään ei tunnu olevan hyvä.
        Faktaahan on että jos yelli ei olisi pakollinen niin juuri kukaan ei sitä ottaisi= lyhytnäköistä.
        Eläkkellä tai sairastuessaan he olisivat sitten yhteiskunnan harteilla, olisiko se sitten oikein?
        Jos yelli ei olisi pakollinen niin sen tilalle pitäisi luoda jokin pakollinen eläkesäästö jonka yrittäjä voisi vapaasti valita, olisiko se parempi?

        Väitän ihan vakavissani että suurin osa yrittäjistä on niin tyhmiä/lyhytnäköisiä etteivät takuulla säästäisi mitään pahanpäivän varalle.
        Miten sitten konkurssitapaukset, niissähän pahimmillaan menee yrittäjän kaikki säästöt, myös pahan päivän jemmat.

        Jotenkin tuntuu että ne jotka kritisoivat yelliä ovat niitä jotka haluavat toisten kukkarolle sitten myöhemmin, itse ei olla halukkaita pelaamaan varman päälle.

        Itse maksan yelliä oikean tasoisena ja olen tietoinen että en saa ihan kaikkia pois eläkkeenä mutta esim. nyt vaikeana aikana 24 vuoden yelli säästöt ovat varmassa tallessa.
        Todennäköisesti olisin käyttänyt pahanpäivän jemmat kassatilanteen pönkittämiseen, nyt käytin velkarahaa ja jos huonosti käy niin muu menee ja eläkkeet säästyy.


      • Nimen omaan....
        Nimen omaan... kirjoitti:

        Tuolla aiemmin otettiin vertailuksi työntekijän tyel maskut jotka ovat 1% korkeammat mutta pakolliset todellisen tulon perusteella.
        Yrittäjille on annettu vapaus määritellä oma "tulotaso" mutta tämäkään ei tunnu olevan hyvä.
        Faktaahan on että jos yelli ei olisi pakollinen niin juuri kukaan ei sitä ottaisi= lyhytnäköistä.
        Eläkkellä tai sairastuessaan he olisivat sitten yhteiskunnan harteilla, olisiko se sitten oikein?
        Jos yelli ei olisi pakollinen niin sen tilalle pitäisi luoda jokin pakollinen eläkesäästö jonka yrittäjä voisi vapaasti valita, olisiko se parempi?

        Väitän ihan vakavissani että suurin osa yrittäjistä on niin tyhmiä/lyhytnäköisiä etteivät takuulla säästäisi mitään pahanpäivän varalle.
        Miten sitten konkurssitapaukset, niissähän pahimmillaan menee yrittäjän kaikki säästöt, myös pahan päivän jemmat.

        Jotenkin tuntuu että ne jotka kritisoivat yelliä ovat niitä jotka haluavat toisten kukkarolle sitten myöhemmin, itse ei olla halukkaita pelaamaan varman päälle.

        Itse maksan yelliä oikean tasoisena ja olen tietoinen että en saa ihan kaikkia pois eläkkeenä mutta esim. nyt vaikeana aikana 24 vuoden yelli säästöt ovat varmassa tallessa.
        Todennäköisesti olisin käyttänyt pahanpäivän jemmat kassatilanteen pönkittämiseen, nyt käytin velkarahaa ja jos huonosti käy niin muu menee ja eläkkeet säästyy.

        Pieni lisäys vielä.
        Kun määritellään työn hintaa niin siinä tulee huomioida kaikki kulut, myös eläkeaksut.
        Sama laskukaava on yrittäjän työn hinnan määrittelyssä.
        Jos yrityksen pyörittämisestä ei jää rahaa eläkkeeseen niin työn hinta on laskettu väärin.

        Yrittäjän työn hinta on sama kuin työntekijän hinta, tällä tavalla olen määritellyt oman työn hinnan jo 14 vuotta.
        Olen tasan yhtä arvokas kuin työntekijä, joku voi aliarvostaa itseään mutta silloin on turha itkeä ettei raha riitä mihinkään.


      • johtajat kiittää tyh
        Nimen omaan.... kirjoitti:

        Pieni lisäys vielä.
        Kun määritellään työn hintaa niin siinä tulee huomioida kaikki kulut, myös eläkeaksut.
        Sama laskukaava on yrittäjän työn hinnan määrittelyssä.
        Jos yrityksen pyörittämisestä ei jää rahaa eläkkeeseen niin työn hinta on laskettu väärin.

        Yrittäjän työn hinta on sama kuin työntekijän hinta, tällä tavalla olen määritellyt oman työn hinnan jo 14 vuotta.
        Olen tasan yhtä arvokas kuin työntekijä, joku voi aliarvostaa itseään mutta silloin on turha itkeä ettei raha riitä mihinkään.

        Nämä herrat arvostaa sinun kaltaisia hölmöjä ja nauraa päälle.
        http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=201311106&c=mobile&rss=mob


      • Nimen omaan.....
        johtajat kiittää tyh kirjoitti:

        Nämä herrat arvostaa sinun kaltaisia hölmöjä ja nauraa päälle.
        http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=201311106&c=mobile&rss=mob

        No mulle passaa jos kaikki eläkemaksut muutetaan vapaaehtoisiksi.
        Samalla pitäisi säätää laki että yhteiskunta ei huolehdi niistä joille ei tule eläkettä.
        Eläkettä saisi vain ne jotka maksavat sitä.

        Naureskellaan sitten porukassa.


      • antakaa heille milj.
        Nimen omaan..... kirjoitti:

        No mulle passaa jos kaikki eläkemaksut muutetaan vapaaehtoisiksi.
        Samalla pitäisi säätää laki että yhteiskunta ei huolehdi niistä joille ei tule eläkettä.
        Eläkettä saisi vain ne jotka maksavat sitä.

        Naureskellaan sitten porukassa.

        Sinun kaltainen kommari olisi varmasti mielissään, että kaikki sekin vähä, mitä yrittäjät, jotka pitävät suomea pystyssä, vietäisiin heiltä pois.

        Nämä herrat kiittävät taas mielipiteestäsi ja nauravat räkäisen naurun kaikille yel-maksuja maksaville.
        http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=201311106&c=mobile&rss=mob


      • Nimen omaan....
        antakaa heille milj. kirjoitti:

        Sinun kaltainen kommari olisi varmasti mielissään, että kaikki sekin vähä, mitä yrittäjät, jotka pitävät suomea pystyssä, vietäisiin heiltä pois.

        Nämä herrat kiittävät taas mielipiteestäsi ja nauravat räkäisen naurun kaikille yel-maksuja maksaville.
        http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=201311106&c=mobile&rss=mob

        ???????
        Käsittääkseni kommarit ottaisivat siltä jolla on ja jakaisivat niille joilla ei ole.
        Kommareiden mielestä yrittäjien pitää raataa halvimmalla mahdollisella hinnalla jotta muut hyötyisivät eniiten hänestä.

        Kerroin juuri että jos yel lopetetaan niin silloin pitää lopettaa tuo kommunistinen ajattelu taata kaikille eläke riippumatta ovatko tehneet mitään sen eteen, näinhän suomessa tällä hetkellä toimitaan.

        Tutkippa vähän amerikan meininkiä, jokainen hoitaa omat asiansa parhaansa mukaan ja yhteiskunta ei paapo ketään.
        Mulle passaa sama systeemi, en käytä julkista terveydenhuoltoa kun olen hommannut vakuutukset sitä varten.
        En myöskään ruinaa takuueläkettä kun olen hommannut itselle eläkkeet ja lisänä vielä sijoituksia.

        Joten eiköhän olisi viisainta sinun kommarin luopua nuista vaahtoamisista, havittelet vain minun ja muiden oikeiden yrittäjien rahoja.

        Isoon ääneen yellin pakollisuudesta luopumisen eteen huutelijoilla on vain ja ainoastaan yksi tavoite, muiden kukkaro.
        Muutoin tuo ehdotukseni jonkun muun pakollisen säästösysteemin luomista yellin tilalle tulisi hyväksyä.
        Tai sitten amerikan malli.
        Päättäkää oletteko kommareita vai mitä.

        Vielä kerran, työn hinta on laskettu väärin jos ei ole vara maksaa 1% pienempää eläkemaksua kuin työntekijöillä.


      • olet 100% kommari
        Nimen omaan.... kirjoitti:

        ???????
        Käsittääkseni kommarit ottaisivat siltä jolla on ja jakaisivat niille joilla ei ole.
        Kommareiden mielestä yrittäjien pitää raataa halvimmalla mahdollisella hinnalla jotta muut hyötyisivät eniiten hänestä.

        Kerroin juuri että jos yel lopetetaan niin silloin pitää lopettaa tuo kommunistinen ajattelu taata kaikille eläke riippumatta ovatko tehneet mitään sen eteen, näinhän suomessa tällä hetkellä toimitaan.

        Tutkippa vähän amerikan meininkiä, jokainen hoitaa omat asiansa parhaansa mukaan ja yhteiskunta ei paapo ketään.
        Mulle passaa sama systeemi, en käytä julkista terveydenhuoltoa kun olen hommannut vakuutukset sitä varten.
        En myöskään ruinaa takuueläkettä kun olen hommannut itselle eläkkeet ja lisänä vielä sijoituksia.

        Joten eiköhän olisi viisainta sinun kommarin luopua nuista vaahtoamisista, havittelet vain minun ja muiden oikeiden yrittäjien rahoja.

        Isoon ääneen yellin pakollisuudesta luopumisen eteen huutelijoilla on vain ja ainoastaan yksi tavoite, muiden kukkaro.
        Muutoin tuo ehdotukseni jonkun muun pakollisen säästösysteemin luomista yellin tilalle tulisi hyväksyä.
        Tai sitten amerikan malli.
        Päättäkää oletteko kommareita vai mitä.

        Vielä kerran, työn hinta on laskettu väärin jos ei ole vara maksaa 1% pienempää eläkemaksua kuin työntekijöillä.

        Kommarin tunnusmerkit : vaatii toisilta rahaa tai omaisuutta, jotta hyötyisi muiden ahkeruudesta, kadehtii toisen omaisuutta, ei antaisi muiden itse päättää hankkimansa rahan ja omaisuuden käytöstä. Eli sinä täytät kaikki kommarin tunnusmerkit yel-höpinöilläsi ja muulla pskalla.


      • Nimen omaan..
        olet 100% kommari kirjoitti:

        Kommarin tunnusmerkit : vaatii toisilta rahaa tai omaisuutta, jotta hyötyisi muiden ahkeruudesta, kadehtii toisen omaisuutta, ei antaisi muiden itse päättää hankkimansa rahan ja omaisuuden käytöstä. Eli sinä täytät kaikki kommarin tunnusmerkit yel-höpinöilläsi ja muulla pskalla.

        Jos katsot ajatuksella tekstejä niin valtaosa kriteereistäsi kohdistuu sinuun ei minuun.
        Minähän en nimen omaan hyväksy loisia jotka heittäytyvät yhteiskunnan (myös minun) varoilla sairaaksi ja eläkkeelle.
        Taidat myös kadehtia niiden tuloja jotka kykenevät maksamaan yelliä?
        Lisäksi kadehdit niitä jotka hankkivat eläketurvaa sijoituksilla (yellin lisäksi mulla on uusia sijoitusasuntoja)

        Mieti kokonaisuutta ja kerro mulle miten hankit itselle sairasturvan ja eläkkeen.
        Katsotaan mikä on sinun järkevä kokoonpano ja annetaan muiden päättää kuka on kommari.


      • olet loisten juoksup
        Nimen omaan.. kirjoitti:

        Jos katsot ajatuksella tekstejä niin valtaosa kriteereistäsi kohdistuu sinuun ei minuun.
        Minähän en nimen omaan hyväksy loisia jotka heittäytyvät yhteiskunnan (myös minun) varoilla sairaaksi ja eläkkeelle.
        Taidat myös kadehtia niiden tuloja jotka kykenevät maksamaan yelliä?
        Lisäksi kadehdit niitä jotka hankkivat eläketurvaa sijoituksilla (yellin lisäksi mulla on uusia sijoitusasuntoja)

        Mieti kokonaisuutta ja kerro mulle miten hankit itselle sairasturvan ja eläkkeen.
        Katsotaan mikä on sinun järkevä kokoonpano ja annetaan muiden päättää kuka on kommari.

        Eläkeyhtiöiden lois-mafiosot maksaa sinulle pikkukommarille muutaman euron, kun kirjoittelet mukavia heidän rahankeruustaan, tätä teet yleensä silloin, kun muut rehelliset ja ahkerat ihmiset tekee oikeita töitä.
        http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=201311106&c=mobile&rss=mob


    • keka tietaa

      niin ja säästäjälle,

      ota huomioon, että tuo 280.000 kutistuu nykyveroilla 56.000 eurolla 27,5 vuoden aikana indeksin vaikutus, onko 224.000 ostovoimaltaan 224.000 euron verran 27,5 vuoden päästä. Esim 1.vuoden 5.000 -> verojen jälkeen 4.000 euron säästö -> 27,5 % pois, (oletuksena, että rahan arvo pienenee 1%:lla/ vuosi) jää jäljelle n. 2.900 euroa.

    • Suomen kansa oy

      Uskaltaudunpa esittämään aiheeseen liittyvän kysymyksen hiukan eri suunnasta. Olin yrittäjä ulkomailla pitkään, Suomeen palattuani olen ollut työmarkkinatuella, mutta haluaisin kokeilla itseni osittaista työllistämistä. Jos tiedätte vastausta yhteenkin kysymykseeni, arvostaisin sitä. Työvoimatoimiston asiantuntija ei juuri osannut auttaa, verotoimisto neuvoi menemään työkkäriin.

      1. Työmarkkinatuen ohessa voi nykyään hankkia (teoriassa) 300 euroa kuussa ilman, että se vaikuttaa tukiin (käytännössä he laskeskelevat sen niin kömpelön kaavan kautta sotkien siihen tunteja ja tuntipalkkoja, että se ei toimi). Laki tuntee myös käsitteen 'työmarkkinatuki osa-aikaisen yritystoiminnan kanssa', mutta käytännössä yritystoiminta katkaisee työttömyystuen. Haluaisin tehdä satunnaista omaa työtä, mutta en yrityksenä, vaan enemmän harrastuksena, kokeiluna. Tiedättekö ketään, joka olisi onnistunut tässä?

      2. YEL-firmat määrittelevät toiminnan yrittämiseksi, jos se jatkuu yli neljä kuukautta ja 'yrittäjälle vahvistettava työtulo' on vähintään sen 7430 vuodessa. Satunnaisia myyntejä yli neljä kuukautta vai miten he määrittelevät sen? Sen olin tajuavinani, että heille ei riitä, että kerrot tulosi, vaan he laskeskelevat itse, mitä sinun 'olisi pitänyt' tienata. Eli periaatteessa voit toimia tappiolla, ja silti he saattavat neljän kuukauden jälkeen läimäistä sinulle pakkoeläkemaksun, ja viedä ulosoton kautta sinulta kaikki vain siksi, että yritit nostaa itseäsi työttömyydestä?

      3. Tunnetteko ketään, joka olisi työtön, saisi hiukan omia tuloja, raportoisi ne ja saisi ainakin osittaista työttömyysturvaa, kunnes mahdollisesti yrittäjä-työttömästä alkaisi näyttää, että tulo on sen verran jatkuvaa, että voi jättäytyä kokonaan sen varaan? Miten he tekevät sen? Vai onko tämä niin tarkoin varjeltu salaisuus, ettei siitä keskustella kuin ystävien kanssa salaa?

      Työkkärillä on se yksi mantra, jota heitä on käsketty toistella: "Työttömyysturvalla ei voi rahoittaa yritysriskiä." Minusta tämä on aika naurettava väite. Pikku hiljaa, köyhänä aloittamisessa on vain ne riskit, jotka valtion virastot luovat: a) työkkäri katkaisee tuet, b) YEL-firma määrittelee sinulle jonkin tuulesta temmatun muka-tulon, ja c) verotoimisto arvioverottaa sinua tuon fiktiivisen tulon perusteella, todellisten tulojesi tai tappiosi sijaan. Eli valtio yrittää passivoida aktiivisia ihmisiä, estää pienten yritysten syntymisen ja lypsää rahaa niiltä hulluilta, jotka uskaltautuvat silti yrittämään. Pari tonnia vuodessa tyhjästä on iso raha köyhälle! Miksei köyhällä olisi oikeutta yrittää nostaa itseään suosta omalla työllään? Siksihän sitä kutsutaan yrittämiseksi. Jos se olisi pelkkää setelivirran sullomista taskuihinsa, sille pitäisi olla jokin osuvampi nimi. Rahankeruu?

      Suomessa yrittänyttä laitetaan. Siltä minusta ainakin näyttää.

      Ja ei tarvitse muistuttaa, että saa sitten paremman eläkkeen ym. En aio koskaan jäädä eläkkeelle. Kansaneläke saattaa tulla aikanaan, jos tarpeeksi pitkään elän ja jos saamme yhdessä tämän yhteiskunnan korjattua, mutta työn tekoa en lopeta. Joudunko tekemään sitä lopulta pimeästi, jos minun ei anneta olla avoimesti toimelias?

      • Itse pohdin

        Samoja pohdintoja kysyjän kanssa n parikymmentä vuotta sitten, käyden jopa yrittäjäkurssit.

        Silloin en mm saanut siihen vastausta miten hallitusti lopetan mahdollisesti kannattamattoman yritystoiminnan.

        Työvoimaviranomaisiin kehotan suhtautumaan suurella varauksella, enkä luottamaan missään tilanteessa. kaikki mitä he lupaavat pitää vaatia kirjallisena ja allekirjoitettuna. Työvoimaviranomaisen mielivalta on verottajan luokkaa, olet hänen edessään täysin lainsuojaton.

        Samaa kirjallista menettelyä suosittelen verottajan lupauksiinkin. kuitenkin veroviranomainen on ollut paljon inhimillisempi minua kohtaan kuin työvoima viranomainen.

        yritystoimintasuunnitelmissta ei kannata ns lörpötellä yhtään työvoima viranomaiselle, saatat ykskaks huomata että korvauksesi loppuu perusteella että teet töitä.

        Kaikki nämä kymmenien vuosien kokemuksella, onneksi nyt olen jo sairaseläkkeellä.


      • Suomen kansa oy
        Itse pohdin kirjoitti:

        Samoja pohdintoja kysyjän kanssa n parikymmentä vuotta sitten, käyden jopa yrittäjäkurssit.

        Silloin en mm saanut siihen vastausta miten hallitusti lopetan mahdollisesti kannattamattoman yritystoiminnan.

        Työvoimaviranomaisiin kehotan suhtautumaan suurella varauksella, enkä luottamaan missään tilanteessa. kaikki mitä he lupaavat pitää vaatia kirjallisena ja allekirjoitettuna. Työvoimaviranomaisen mielivalta on verottajan luokkaa, olet hänen edessään täysin lainsuojaton.

        Samaa kirjallista menettelyä suosittelen verottajan lupauksiinkin. kuitenkin veroviranomainen on ollut paljon inhimillisempi minua kohtaan kuin työvoima viranomainen.

        yritystoimintasuunnitelmissta ei kannata ns lörpötellä yhtään työvoima viranomaiselle, saatat ykskaks huomata että korvauksesi loppuu perusteella että teet töitä.

        Kaikki nämä kymmenien vuosien kokemuksella, onneksi nyt olen jo sairaseläkkeellä.

        Virkamiesten kanssa keskustelut kannattaa aina äänittää, ja tosiaan kaikki kannattaa vaatia kirjallisena. Ongelma on siinäkin, että he eivät suostu antamaan faktatietoa tai osoittamaan lainkohtia etukäteen, vaan vatvovat asiaasi vasta sen jälkeen, kun olet jotain tehnyt, ja silloinhan olet täysin heidän armoillaan.
        "Emme anna lausuntoja etukäteen."
        "Emme rahoita yrittämisen riskiä."
        "Meillä on omat toimintasääntömme, joka menee Suomen lain ohi."

        Miten tällaisessa mielivaltaisessa järjestelmässä voi toimia? Ja sitten saa kuulla jatkuvasti, että se on itsestä kiinni, että on työtön, oma vika, ettei aloita yritystä. Jos työtön 'aloittaa yrityksen', tuet katkaistaan, eikä sekään vielä riitä. YEL-firma vetäisee päästään, mitkä sinun 'tulosi' nyt muka ovat ja pakkomaksattavat sinulla yrittäjäeläkemaksua. Saman keksityn tulon perusteellako sitten verotoimistokin verottaa sinua? Kun ratkaisu tilanteeseen olisi niin yksinkertainen: Jokaiselle oikeus yrittää. Verottaminen vasta jäkikäteen, reaalitulosta. Ensimmäiset kymmenen tuhatta vuodessa verottomana niin yrittäjille kuin palkansaajillekin. Yrittäjäeläkemaksut vapaaehtoisiksi. Tässä nyt aluksi.


      • Ex sivutoiminen
        Suomen kansa oy kirjoitti:

        Virkamiesten kanssa keskustelut kannattaa aina äänittää, ja tosiaan kaikki kannattaa vaatia kirjallisena. Ongelma on siinäkin, että he eivät suostu antamaan faktatietoa tai osoittamaan lainkohtia etukäteen, vaan vatvovat asiaasi vasta sen jälkeen, kun olet jotain tehnyt, ja silloinhan olet täysin heidän armoillaan.
        "Emme anna lausuntoja etukäteen."
        "Emme rahoita yrittämisen riskiä."
        "Meillä on omat toimintasääntömme, joka menee Suomen lain ohi."

        Miten tällaisessa mielivaltaisessa järjestelmässä voi toimia? Ja sitten saa kuulla jatkuvasti, että se on itsestä kiinni, että on työtön, oma vika, ettei aloita yritystä. Jos työtön 'aloittaa yrityksen', tuet katkaistaan, eikä sekään vielä riitä. YEL-firma vetäisee päästään, mitkä sinun 'tulosi' nyt muka ovat ja pakkomaksattavat sinulla yrittäjäeläkemaksua. Saman keksityn tulon perusteellako sitten verotoimistokin verottaa sinua? Kun ratkaisu tilanteeseen olisi niin yksinkertainen: Jokaiselle oikeus yrittää. Verottaminen vasta jäkikäteen, reaalitulosta. Ensimmäiset kymmenen tuhatta vuodessa verottomana niin yrittäjille kuin palkansaajillekin. Yrittäjäeläkemaksut vapaaehtoisiksi. Tässä nyt aluksi.

        Mistä keksit, että YEL-firma pakottaa ottamaan vakuutuksen? Itselläni oli seitsemän vuotta sivutoiminen toiminimi ilman YEL-vakuutusta. Joskus markkinoivat YELiä, mutta sanoin toiminnan olevan pienimuotoista. Liikevaihto oli 7-20 tonnia vuodessa.

        Kesällä aloitin päätoimisena yrittäjänää Oy:llä ja taas markkinoitiin YELiä ja kerrottiin sen pakollisuuden alarajasta, muttei kukaan pakottanut mihinkään. Otin kyllä muutaman kuukauden jälkeen YEL:n omasta aloitteesta.

        Työttömyysturvaa voi saada yhtäaikaa sivutoimisen yrittäjyyden kanssa. Heitä kiinnostaa vain se, että olet 100% työmarkkinoiden käytettävissä. Tuo onnistuu ongelmitta, jos on ollut yhtäaikaa sivutoiminen yrittäjä ja täysipäiväinen palkkatyö. Työttömästä sivutoimiseksi yrittäjäksi (tai opiskelijaksi) siirtyminen ei sen sijaan onnistu helpolla, mutta ehkä senkin saa hyvillä perusteilla läpi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3067
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      545
      2922
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2105
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1952
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1761
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1502
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1247
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1198
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1162
    Aihe