Miten löydän isovanhempieni asuinpaikat?

Aivan hukassa

Olen tässä suorittanut sukututkimusta aivan lähisukulaisten keskuudessa ja isäni vanhempien asuinpaikkoja olen yrittänyt selvittää Suomessa. Isäni on kyllä kertonut sen, minkä hän tietää ja muistaa,mutta hänenkin tiedoissaan on aukkoja.
Isovanhempani ovat asuneet Suomessa n. 25 eri paikkakunnalla isoisän työn vuoksi, mutta puoliakaan emme tiedä, että missä. Muutamista seurakunnista olemme tiedustelleet, mutta tuloksetta.

Olisiko heittää vinkkiä, että mistä voisi yrittää etsiä tietoa?

6

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • evakkokin

      Jos tietäisi, missä seurakunnassa tai väestörekisterissä on kuollut,
      niin siitä taaksepäin löytyisi edellisen rekisteröintipaikan kunta.
      Tuoreemmat kuolleet saa maistraatista osoitteineen.
      Jos pääsee maaseudun alueelle ja vanhoihin tietoihin, löytyy talon numero.
      Jos on elossa, pitäisi itse mennä kysymään, että mistäs minä olen muuttanut.

      Perukirjoitusta varten tein kuukausia työtä odotellen seurakunnista osatietoa.
      Välitietoja piti tilata useista yllättävistä paikoista erikseen.
      Lopulta oli muutama kymmenen virkatodistusta järjestyksessä.
      Osa perheen asuinpaikoista oli vaihtunut kirjaamatta.
      Perunkirjoitukseen todistuksen saa halvemmalla kuin sukututkimukseen.

      • Aivan hukassa

        Tuo oli kyllä hyvä tieto, että perunkirjoitusta varten saa todistuksia halvemmalla, pitänee huomioida tämä seikka.
        Se tieto on kyllä, että missä isovanhempani ovat kuolleet ja syntyneet, mutta sitten onkin melkoisia aukkoja. Esitin kysymykseni varmaan väärin, seurakunnista ei ole nyt suurta apua, koska mitä ilmeisemmin muutoista ei ole aina seurakuntaan tehty ilmoitusta. Isäni velikin oli syntynyt virallisesti aivan jossain muualla, mitä todellisuus oli, kun vertasin isoisäni kirjanpitoa niiltä vuosilta. Tuo kirjanpitokaan ei ole täydellinen ja antaa vain viitteitä asuinpaikoista. Sotavuodet ovat lisäksi sotkeneet pahasti asioita.


      • suku kiinnostaa
        Aivan hukassa kirjoitti:

        Tuo oli kyllä hyvä tieto, että perunkirjoitusta varten saa todistuksia halvemmalla, pitänee huomioida tämä seikka.
        Se tieto on kyllä, että missä isovanhempani ovat kuolleet ja syntyneet, mutta sitten onkin melkoisia aukkoja. Esitin kysymykseni varmaan väärin, seurakunnista ei ole nyt suurta apua, koska mitä ilmeisemmin muutoista ei ole aina seurakuntaan tehty ilmoitusta. Isäni velikin oli syntynyt virallisesti aivan jossain muualla, mitä todellisuus oli, kun vertasin isoisäni kirjanpitoa niiltä vuosilta. Tuo kirjanpitokaan ei ole täydellinen ja antaa vain viitteitä asuinpaikoista. Sotavuodet ovat lisäksi sotkeneet pahasti asioita.

        Netistä ei ainakaan ole apua. Yritin etsiä missä osoitteessa vanhempani ovat asuneet kun minä synnyin (1945). Siellä oli tiedot vain vuodesta 1978 alkaen. Isäni kuoli 1968, isää ei näkynyt ollenkaan. Äitini kuoli vuonna 2003, hän näkyi siellä alkaen 1978.
        Muutin näin eläkkeellä samalle ppaikkakunnalle, jossa olen syntynyt. Isän sotilaspassista näin mihin olivat muuttaneet vuonna 1948, mutta ei sielläkään ollut mitään tietoa esim. mihin isä oli muuttanut kun sota loppui. Eivät olleet vielä silloin naimisissakaan. Molemmat kuitenkin asuivat ennen sotia Viipurissa ja joutuivat evakkona tulemaan sieltä pois. Siellä Karjalan tietokannassa (Katiha) on muuten paljon parempi tietokanta kuin Hiskissä. Katihasta olen löytänyt isäni sukua 1700 luvun lopulta. Mutta Hiskistä (äitini vanhemmat ja suku) vain jotain 1800 luvun loppupuolelta.
        Olisi kiva kun voisi netista katsoa paljon taaksepäin.


      • 20+11
        Aivan hukassa kirjoitti:

        Tuo oli kyllä hyvä tieto, että perunkirjoitusta varten saa todistuksia halvemmalla, pitänee huomioida tämä seikka.
        Se tieto on kyllä, että missä isovanhempani ovat kuolleet ja syntyneet, mutta sitten onkin melkoisia aukkoja. Esitin kysymykseni varmaan väärin, seurakunnista ei ole nyt suurta apua, koska mitä ilmeisemmin muutoista ei ole aina seurakuntaan tehty ilmoitusta. Isäni velikin oli syntynyt virallisesti aivan jossain muualla, mitä todellisuus oli, kun vertasin isoisäni kirjanpitoa niiltä vuosilta. Tuo kirjanpitokaan ei ole täydellinen ja antaa vain viitteitä asuinpaikoista. Sotavuodet ovat lisäksi sotkeneet pahasti asioita.

        " Tuo oli kyllä hyvä tieto, että perunkirjoitusta varten saa todistuksia halvemmalla, pitänee huomioida tämä seikka. "

        Ilmankos seurakunnan sivuilla oli ukaasi ettei perunkirjoitusta varten hankittua virkatodistusta saa käyttää sukututkimukseen. Yrittävät estää väärinkäytön.


      • Evakon tytär täälläk
        20+11 kirjoitti:

        " Tuo oli kyllä hyvä tieto, että perunkirjoitusta varten saa todistuksia halvemmalla, pitänee huomioida tämä seikka. "

        Ilmankos seurakunnan sivuilla oli ukaasi ettei perunkirjoitusta varten hankittua virkatodistusta saa käyttää sukututkimukseen. Yrittävät estää väärinkäytön.

        "Isän sotilaspassista näin mihin olivat muuttaneet vuonna 1948, mutta ei sielläkään ollut mitään tietoa esim. mihin isä oli muuttanut kun sota loppui. Eivät olleet vielä silloin naimisissakaan. Molemmat kuitenkin asuivat ennen sotia Viipurissa ja joutuivat evakkona tulemaan sieltä pois."

        Evakkokarjalaiset seurakunnat lopetettiin vasta 1949. Sitä ennen tapahtuneet kirjattiin näihin vanhoihin seurakuntiin. Mulla on esim. 1949 syntynyt ystävä, joka on syntynyt kirkonkirjojen mukaan Karjalassa, menetetyssä...

        Oletko katsonut, mitä Siirtokarjalaisten tie - sarjassa sanotaan vanhemmistasi?

        Parhaat tiedot luovutetun Karjalan ihmisistä ovat Mikkelin maakunta-arkistossa, mutta luvan kanssa 100 vuotta tuoreempia tietoja voi tutkia tutkijasalin ruuduilta muissakin arkiston yksiköissä. Lupa kannattaa hakea etukäteen.
        http://www.arkisto.fi/fi/aineistot/lomakkeet/


      • sitroen.
        Evakon tytär täälläk kirjoitti:

        "Isän sotilaspassista näin mihin olivat muuttaneet vuonna 1948, mutta ei sielläkään ollut mitään tietoa esim. mihin isä oli muuttanut kun sota loppui. Eivät olleet vielä silloin naimisissakaan. Molemmat kuitenkin asuivat ennen sotia Viipurissa ja joutuivat evakkona tulemaan sieltä pois."

        Evakkokarjalaiset seurakunnat lopetettiin vasta 1949. Sitä ennen tapahtuneet kirjattiin näihin vanhoihin seurakuntiin. Mulla on esim. 1949 syntynyt ystävä, joka on syntynyt kirkonkirjojen mukaan Karjalassa, menetetyssä...

        Oletko katsonut, mitä Siirtokarjalaisten tie - sarjassa sanotaan vanhemmistasi?

        Parhaat tiedot luovutetun Karjalan ihmisistä ovat Mikkelin maakunta-arkistossa, mutta luvan kanssa 100 vuotta tuoreempia tietoja voi tutkia tutkijasalin ruuduilta muissakin arkiston yksiköissä. Lupa kannattaa hakea etukäteen.
        http://www.arkisto.fi/fi/aineistot/lomakkeet/

        Minulla on tuo Siirtokarjalaisten tie itsellä ja voin katsoa mitä löytyy. Pitäisi vain tietää nimi ja mielellään syntymäaikakin ja sitten että mihin sen tiedon annan. Tällekö palstalle vaikka on uudehkoa tietoa??? Vai uskallatko antaa sähköpostiosoitteesi?
        Saattaa se kirjasarja olla kotipaikkasi kirjastossakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe