Narsistin uhri ja terapia

Onko terapia sell.

Onko terapia sellaista, että kipua ei enää tunne eikä huonot muistot nouse pintaan. Entä kun jos on huono tilanne, joka nostaa huonot muistot pintaan, niin jos olisi ollut terapiassa, niin sittenkö ei muista miksi asiat ovat menneet pieleen?

Eikö terapian jälkeen enää tunne sitä, että asiat ovat pielessä? Eikö sitten enää tunnu pahalta?

Jotenkin minä ajattelisin, että tuollaiseen unohdukseen tarvitaan lääkitys, ja aika kovakin vielä. Että pelkällä terapialla ei päästä tuohon.

Mutta eikö siinä sitten käy niin, että ihminen ei enää ole hän itse, vaan joku muu, jos hänen muistojaan operoidaan? Toisaalta perustelu tuohon operointiin voisi olla siinä, että ei niitä huonoja asioita olisi ansainnut, vaan on siinäkin ollut kohtalottarella näppinsä pelissä.

Tuosta taas voisi tulla siihen johtopäätökseen, että onko niitä hyviäkään ansainnut. Jos voi pyyhkiä huonot hetket pois, niin sitten voi pyyhkiä hyvätkin hetket pois..

14

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Onko terapia sellaista, että kipua ei enää tunne eikä huonot muistot nouse pintaan. Entä kun jos on huono tilanne, joka nostaa huonot muistot pintaan, niin jos olisi ollut terapiassa, niin sittenkö ei muista miksi asiat ovat menneet pieleen?"

      Niin aikas monet täällä ovat kertoneet käyvänsä tai käyneet terapiassa, moni ilmeisesti monessakin/monenlaisessa kertoessaan että terapiat on käyty

      Ihan ensin...laitan kuitenkin tähän taas linkkejä joista voi lukea mitä terapia on ja mihin sillä pyritään...

      http://www.introspekt.fi/psykoterapia/milloin-tarvitaan-psykoterapiaa/

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykoterapia

      Itselläni on kokemus terapiasta liittyen avioliittoni päättymisvaiheisiin, johon hakeuduttiin puolisoni päihdekuntouttajan ehdotuksesta ja jonka alunperin piti olla ns. perheterapiaa, mutta silloinen puolisoni ei kahta kertaa enempää sinne halunnut tulla, jolloin terapeutti tarjosi minulle mahdollisuutta jatkaa yksin...

      Että kävin sitten ihan yksikseni noin vuoden verran parisen kertaa kuukaudessa juttelemassa perusterveydenhuoltoon kuuluvan perheneuvolan perheterapeutin kanssa omista asioistani/ongelmistani ja tulevaisuuden toiveistani...

      Noihin suuntauksiin liittyen, hän käytti työmenetelmänään noista kahtakin menetelmää, kognitiivista ja ratkaisukeskeistä muotoa...

      Kovasti tyytyväinen olin saamaani keskusteluapuun, joka johti sitten ominpäinkin laajempaan asioiden tutkimukseen ja sitä kautta itseymmärryksen laajenemiseen/tunnistamaan itsessään tietynlaisia juttuja...

      Noh, ei se minua ny sillä tavalla parantanut, että elämäni olisi ongelmatonta, mutta antoi välineitä vaikeiden asioiden ja kokemusten käsittelyyn

      Mikää asiantuntija en ole tässäkään asiassa, en tiedä millainen on hyvä terapeutti tai mikä suuntaus on paras yms.

      Mutta tuon oman kokemukseni pohjalta voin suositella kyllä terapiaa kaikille, terapia ny on vaan hieno sana, ei siinä monesti ole kyse kummemmasta kuin keskustelusta ihmisen kanssa, joka ammattinsa puolesta tietää ihmismielen koukeroista enemmän, joka kykenee antamaan erilaisia näkökulmia ja sitä kautta kyseenalaistamaan niitä omia luutuneita ajatus/käyttäytymismalleja...

    • Ei ollut normaali

      Menee ehkä asian viereen tämä vastaus mutta itse ajattelen että terapiani on minun itseni vahvistamista ja minun itseni muuttumista/muuttamista. Olen ymmärtänyt sen että narsistia en voi muuttaa mutta jotta pääsisin hänestä joskus lopullisesti eroon, on minun muututtava. Tulosta tulee, vaikkakin pikkuhiljaa. Luotan siihen että hitaasti hyvä tulee. Jos olisi tullut liian nopea muutos, ei se ehkä olisi niin pysyvää. Tunnen itse että voin paremmin kuin kesällä ja paljon paremmin kuin keväällä. Töitä on silti vielä edessä mutta olen valmis siihen.

      • "Olen ymmärtänyt sen että narsistia en voi muuttaa mutta jotta pääsisin hänestä joskus lopullisesti eroon, on minun muututtava"

        Niin olen ymmärtänyt, että yhtäältä haluat tuon miehen ja yhtäältä et halua...

        Kerrot tuntevasi tuskaa jos suhde on ns. katkolla ja tavatessa hän tervehtii sinua kuin ketä tahansa ihmistä, jonka vuoksi pyrit siihen, että seurustelu jatkuisi/olisit hänelle jotain enemmänkn kuin tervehdittävä tuttavuus...

        Toisaalta taas kuten tässä annat ymmärtää että tavoitteesi on päästä eroon hänestä...näin sivusta katsottuna kertomasi perusteella kyse tuskin on rakkaudesta vaan enemmänkin riippuvuudesta jos ei pakkomielteestä...

        Että kummassako se "vika" sitten piilee sinussako vaiko hänessä, mene ja tiedä, kun päätelmän tekee vain sinun kertomasi perusteella...

        No näitä linkkejä/lukemista taas jakelen joiden pohjalta itse kukin samankaltaisessa on/off suhteessa elävä voi miettiä omaa tilannettaan...

        http://www.healingeagle.net/Fin/Burney/Romantic.html
        http://www.healingeagle.net/Fin/Burney/letting_go.html
        http://www.healingeagle.net/Fin/Burney/Toxiclove.html


      • hajatelmia
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Olen ymmärtänyt sen että narsistia en voi muuttaa mutta jotta pääsisin hänestä joskus lopullisesti eroon, on minun muututtava"

        Niin olen ymmärtänyt, että yhtäältä haluat tuon miehen ja yhtäältä et halua...

        Kerrot tuntevasi tuskaa jos suhde on ns. katkolla ja tavatessa hän tervehtii sinua kuin ketä tahansa ihmistä, jonka vuoksi pyrit siihen, että seurustelu jatkuisi/olisit hänelle jotain enemmänkn kuin tervehdittävä tuttavuus...

        Toisaalta taas kuten tässä annat ymmärtää että tavoitteesi on päästä eroon hänestä...näin sivusta katsottuna kertomasi perusteella kyse tuskin on rakkaudesta vaan enemmänkin riippuvuudesta jos ei pakkomielteestä...

        Että kummassako se "vika" sitten piilee sinussako vaiko hänessä, mene ja tiedä, kun päätelmän tekee vain sinun kertomasi perusteella...

        No näitä linkkejä/lukemista taas jakelen joiden pohjalta itse kukin samankaltaisessa on/off suhteessa elävä voi miettiä omaa tilannettaan...

        http://www.healingeagle.net/Fin/Burney/Romantic.html
        http://www.healingeagle.net/Fin/Burney/letting_go.html
        http://www.healingeagle.net/Fin/Burney/Toxiclove.html

        "Että kummassako se "vika" sitten piilee sinussako vaiko hänessä, mene ja tiedä, kun päätelmän tekee vain sinun kertomasi perusteella..."

        Jos sitä vikaa haluaa etsiä, niin pitää ehdottomasti kuulla, kuunnella ja ymmärtää molempien viallisten selvitys tapahtumaan. Saattaa olla, että molemmat vialliset kertovat aivan eri selityksen tapahtumaan ja isoin vika on väärinkäsitys, väärin tulkittu viestintä. Kommunikaatiokatkos viallisten välillä. Kun ulkopuolisena ja puolueettomana on tuon kuullut, on paremmat mahdollisuudet auttaa niin, ettei sekoita autettavan päätä. Kaikki lähtee viallisen sisimmästä, liiallinen analysointi nurkkaan ja tekee niin kuin sydämessään hyvältä tuntuu.


      • hajatelmia kirjoitti:

        "Että kummassako se "vika" sitten piilee sinussako vaiko hänessä, mene ja tiedä, kun päätelmän tekee vain sinun kertomasi perusteella..."

        Jos sitä vikaa haluaa etsiä, niin pitää ehdottomasti kuulla, kuunnella ja ymmärtää molempien viallisten selvitys tapahtumaan. Saattaa olla, että molemmat vialliset kertovat aivan eri selityksen tapahtumaan ja isoin vika on väärinkäsitys, väärin tulkittu viestintä. Kommunikaatiokatkos viallisten välillä. Kun ulkopuolisena ja puolueettomana on tuon kuullut, on paremmat mahdollisuudet auttaa niin, ettei sekoita autettavan päätä. Kaikki lähtee viallisen sisimmästä, liiallinen analysointi nurkkaan ja tekee niin kuin sydämessään hyvältä tuntuu.

        "Jos sitä vikaa haluaa etsiä, niin pitää ehdottomasti kuulla, kuunnella ja ymmärtää molempien viallisten selvitys tapahtumaan."

        Niin tuo vika sana ny vain tuli valituksi, sitäkään ei tarvitse ottaa kovin kirjaimellisesti, ehkä parempi valinta olisi ollut syyt ongelmiin tms.

        Mutta joo, mitä ny tuon ei ollut normaalin tarinaa olen lueskellut, niin sekin tulee monessakin kohtaa hyvin selväksi, ettei hän itse ole ns. varma siitäkään, että mies on narsisti...

        Kun tämän palstan aihe ny on narsismi ja lähtökohtana oletetaan että jos joku tulee tänne kirjoittamaan jostakusta henkilöstä niin hän tai kirjoittaja itse on sitten on narsisti

        Että kuinka paljon hallaa sitten tekee ihmisten suhteille tämä puiminen tällä palstalla, jossa mieluusti halutaan nähdä/todistaa että on se narsisti vaikka ko. henkilöä ei edes tunne...että tällä palstalla tuo ulkopuolisuus ja puolettomuus ei toteudu, täällä ollaan joko tai, narsisteja tai uhreja...


      • Koira ja sen karvat
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Olen ymmärtänyt sen että narsistia en voi muuttaa mutta jotta pääsisin hänestä joskus lopullisesti eroon, on minun muututtava"

        Niin olen ymmärtänyt, että yhtäältä haluat tuon miehen ja yhtäältä et halua...

        Kerrot tuntevasi tuskaa jos suhde on ns. katkolla ja tavatessa hän tervehtii sinua kuin ketä tahansa ihmistä, jonka vuoksi pyrit siihen, että seurustelu jatkuisi/olisit hänelle jotain enemmänkn kuin tervehdittävä tuttavuus...

        Toisaalta taas kuten tässä annat ymmärtää että tavoitteesi on päästä eroon hänestä...näin sivusta katsottuna kertomasi perusteella kyse tuskin on rakkaudesta vaan enemmänkin riippuvuudesta jos ei pakkomielteestä...

        Että kummassako se "vika" sitten piilee sinussako vaiko hänessä, mene ja tiedä, kun päätelmän tekee vain sinun kertomasi perusteella...

        No näitä linkkejä/lukemista taas jakelen joiden pohjalta itse kukin samankaltaisessa on/off suhteessa elävä voi miettiä omaa tilannettaan...

        http://www.healingeagle.net/Fin/Burney/Romantic.html
        http://www.healingeagle.net/Fin/Burney/letting_go.html
        http://www.healingeagle.net/Fin/Burney/Toxiclove.html

        "Että kummassako se "vika" sitten piilee sinussako vaiko hänessä, mene ja tiedä, kun päätelmän tekee vain sinun kertomasi perusteella..."

        Niin, eihän siitä voi mitään johtopäätöksiä vetää, kun V A I N sen toisen kertomusta voi lukea. Se kannattaa tosiaan mainita sille kirjoittajalle, että on V A I N se toinen...

        Hyvä kun muistat tuon näkökulman ja sen muistat mainita. Onhan se hyvin tärkeää, että KUKAAN ei vain kuvittele, että häntä täällä palstalla uskottaisiin. HYVÄ HYVÄ HYVÄ! Kuinka voitkaan olla noin älykäs.


      • Koira ja sen karvat kirjoitti:

        "Että kummassako se "vika" sitten piilee sinussako vaiko hänessä, mene ja tiedä, kun päätelmän tekee vain sinun kertomasi perusteella..."

        Niin, eihän siitä voi mitään johtopäätöksiä vetää, kun V A I N sen toisen kertomusta voi lukea. Se kannattaa tosiaan mainita sille kirjoittajalle, että on V A I N se toinen...

        Hyvä kun muistat tuon näkökulman ja sen muistat mainita. Onhan se hyvin tärkeää, että KUKAAN ei vain kuvittele, että häntä täällä palstalla uskottaisiin. HYVÄ HYVÄ HYVÄ! Kuinka voitkaan olla noin älykäs.

        "Hyvä kun muistat tuon näkökulman ja sen muistat mainita. Onhan se hyvin tärkeää, että KUKAAN ei vain kuvittele, että häntä täällä palstalla uskottaisiin. "

        Äläs ny taas turhaan riehaannu, ja kehittele sen suurempaa draamaa tuosta ilmaisin tavallaan saman asian kuin tuo hajatelmia, hän ny vaan osasi esittää saman asian paljon fiksummin kuin minä...

        Että eräänlainen totuus tuossa piilee...

        "Jos sitä vikaa haluaa etsiä, niin pitää ehdottomasti kuulla, kuunnella ja ymmärtää molempien viallisten selvitys tapahtumaan. "


      • Niin autuaasti on
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Hyvä kun muistat tuon näkökulman ja sen muistat mainita. Onhan se hyvin tärkeää, että KUKAAN ei vain kuvittele, että häntä täällä palstalla uskottaisiin. "

        Äläs ny taas turhaan riehaannu, ja kehittele sen suurempaa draamaa tuosta ilmaisin tavallaan saman asian kuin tuo hajatelmia, hän ny vaan osasi esittää saman asian paljon fiksummin kuin minä...

        Että eräänlainen totuus tuossa piilee...

        "Jos sitä vikaa haluaa etsiä, niin pitää ehdottomasti kuulla, kuunnella ja ymmärtää molempien viallisten selvitys tapahtumaan. "

        "Että eräänlainen totuus tuossa piilee..."

        Niin autuaasti on unohdettu minkälainen narsisti on. Onko se sellainen, ketä kannattaa tasavertaisuuden nimissä kuunnella? Ja onko se täällä palstalla mahdollista? Miksi iskeä tuohon asiaan tällaisella kirjoituspalstalla?

        Tuohan on jokaisen narsistin uhrin pahin painajainen, että kukaan ei usko häntä, koska narsisti pitää asiasta huolen.

        Mikä tarkoitus palstailijalla on, kun hän iskee kiinni tuohon asiaan?

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Alkusana.html

        "Mene ystäviesi luokse. Mene. Katso mihin se johtaa. Naurunalaisuuteen. Minä olen heille sitä mitä olin alun perin sinulle. He uskovat sen minkä he näkevät ja he näkevät minut, ja he näkevät myös sen sekavan ihmisen joksi sinä olet tullut. Mitä enemmän pyydät ymmärrystä, sitä enemmän he vakuuttuvat siitä että olet hullu, sitä eristyneemmäksi koet itsesi, ja sitä enemmän yrität saada asiat taas kuntoon, hyväksymällä minun kritiikkini ja yrittämällä parantaa itseäsi. Voisiko olla että olit väärässä minun suhteeni alusta alkaen? Niin pahasti väärässä? Ei helppo pala nieltäväksi, eihän? Miten luulet ystäviesi reagoivan jos todella yrittäisit saada heidät uskomaan?" -Lainaus yllä olevasta linkistä.

        Siinä alkusanat, jotka ovat näköjään päässeet unohtumaan. Ehkä on aika palata alkuun... Miten se kaikki taas menikään.


      • Niin autuaasti on kirjoitti:

        "Että eräänlainen totuus tuossa piilee..."

        Niin autuaasti on unohdettu minkälainen narsisti on. Onko se sellainen, ketä kannattaa tasavertaisuuden nimissä kuunnella? Ja onko se täällä palstalla mahdollista? Miksi iskeä tuohon asiaan tällaisella kirjoituspalstalla?

        Tuohan on jokaisen narsistin uhrin pahin painajainen, että kukaan ei usko häntä, koska narsisti pitää asiasta huolen.

        Mikä tarkoitus palstailijalla on, kun hän iskee kiinni tuohon asiaan?

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Alkusana.html

        "Mene ystäviesi luokse. Mene. Katso mihin se johtaa. Naurunalaisuuteen. Minä olen heille sitä mitä olin alun perin sinulle. He uskovat sen minkä he näkevät ja he näkevät minut, ja he näkevät myös sen sekavan ihmisen joksi sinä olet tullut. Mitä enemmän pyydät ymmärrystä, sitä enemmän he vakuuttuvat siitä että olet hullu, sitä eristyneemmäksi koet itsesi, ja sitä enemmän yrität saada asiat taas kuntoon, hyväksymällä minun kritiikkini ja yrittämällä parantaa itseäsi. Voisiko olla että olit väärässä minun suhteeni alusta alkaen? Niin pahasti väärässä? Ei helppo pala nieltäväksi, eihän? Miten luulet ystäviesi reagoivan jos todella yrittäisit saada heidät uskomaan?" -Lainaus yllä olevasta linkistä.

        Siinä alkusanat, jotka ovat näköjään päässeet unohtumaan. Ehkä on aika palata alkuun... Miten se kaikki taas menikään.

        "Niin autuaasti on unohdettu minkälainen narsisti on. Onko se sellainen, ketä kannattaa tasavertaisuuden nimissä kuunnella? Ja onko se täällä palstalla mahdollista? Miksi iskeä tuohon asiaan tällaisella kirjoituspalstalla?"

        Kyllä tuon alkusanan teksti ja uskottavuuteen liittyvät ongelmat ovat hyvinkin tiedossa, mutta kannattaa kuitenkin muistaa tällä palstalla, että ihan sitä totuutta ei tiedä jos ja kun ei tunne henkilökohtaisesti kirjoittajaa ja hänen kumppaniaan...

        Kun ne oikeat ihmiset ja elämä kuitenkin eletään muualla kuin netissä, ettei tässä kohtaa ny ole kyse tämän kummemmasta asiasta...

        Mitä tulee tuohon "ei ollut normaalin" tarinaan niin hän itsekin on usein tuonut kommenteissaan esiin, ettei ole varma, että mies on narsisti etten ny ymmärrä jos joku sivullinen loukkaantuu sitten jos joku muukin kirjoittajakaan ei ole varma miehen narsistisuudesta...

        Jos ny mietin samaa asiaa omalla kohdallani, niin hyvinkin monesta "tuutista" minun kokemustani/tarinaani on mitätöty ihan alusta alkaen, on tiedetty ettei minulla suhdetta ko. henkilöön ole ollutkaan jne...Minulle on annettu identiteetti jos toinen aina 70 vee ukosta jonkun virallisen puolison salarakkaaksi/luultu että puhun juuri hänen narsististaan ja siinä sivussa annettu diagnoosi jos toinenkin...

        Että tämmöstähän tää palstaelämä on, hyvin kaukana todellisuudesta, että mielestäni kannattaa tosiaan säilyttää se oma järki tällä palstalla tuntemattomien ihmisten tarinoita lukiessa, kun netissä kuka tahansa voi esittää olevansa mitä tahansa...

        ja hakea sitä apua/tukea muualta, oikeilta ihmisiltä, joko ihmisiltä jotka oikeasti tuntevat sinut tai ammatti ihmisiltä tai sitten jos netistä hakee tukea niin ns. virallisilta auttamissivulta...

        Tämä täällä, neuvot ovat hyvin ristiriitaisia, yhtäältä janotaan tietoa niin uhrista kuin narsistista ja ikäänkuin ymmärtämällä tuetaan sitä asiaa että miten vaikeaa se eroon pääseminen on, kun se narsisti niin koukuttaa, toisaalta sitten ohjeistetaan juoksemaan pakoon niin lujaa kuin vain pääsee...

        Että mielestäni kyllä täällä palstalla uhria vaan sekoitetaan entisestään jos hän jo ennestäänkin on kovin epävarma/ihmisten vietävissä...


      • Niin keneltä palst.
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Niin autuaasti on unohdettu minkälainen narsisti on. Onko se sellainen, ketä kannattaa tasavertaisuuden nimissä kuunnella? Ja onko se täällä palstalla mahdollista? Miksi iskeä tuohon asiaan tällaisella kirjoituspalstalla?"

        Kyllä tuon alkusanan teksti ja uskottavuuteen liittyvät ongelmat ovat hyvinkin tiedossa, mutta kannattaa kuitenkin muistaa tällä palstalla, että ihan sitä totuutta ei tiedä jos ja kun ei tunne henkilökohtaisesti kirjoittajaa ja hänen kumppaniaan...

        Kun ne oikeat ihmiset ja elämä kuitenkin eletään muualla kuin netissä, ettei tässä kohtaa ny ole kyse tämän kummemmasta asiasta...

        Mitä tulee tuohon "ei ollut normaalin" tarinaan niin hän itsekin on usein tuonut kommenteissaan esiin, ettei ole varma, että mies on narsisti etten ny ymmärrä jos joku sivullinen loukkaantuu sitten jos joku muukin kirjoittajakaan ei ole varma miehen narsistisuudesta...

        Jos ny mietin samaa asiaa omalla kohdallani, niin hyvinkin monesta "tuutista" minun kokemustani/tarinaani on mitätöty ihan alusta alkaen, on tiedetty ettei minulla suhdetta ko. henkilöön ole ollutkaan jne...Minulle on annettu identiteetti jos toinen aina 70 vee ukosta jonkun virallisen puolison salarakkaaksi/luultu että puhun juuri hänen narsististaan ja siinä sivussa annettu diagnoosi jos toinenkin...

        Että tämmöstähän tää palstaelämä on, hyvin kaukana todellisuudesta, että mielestäni kannattaa tosiaan säilyttää se oma järki tällä palstalla tuntemattomien ihmisten tarinoita lukiessa, kun netissä kuka tahansa voi esittää olevansa mitä tahansa...

        ja hakea sitä apua/tukea muualta, oikeilta ihmisiltä, joko ihmisiltä jotka oikeasti tuntevat sinut tai ammatti ihmisiltä tai sitten jos netistä hakee tukea niin ns. virallisilta auttamissivulta...

        Tämä täällä, neuvot ovat hyvin ristiriitaisia, yhtäältä janotaan tietoa niin uhrista kuin narsistista ja ikäänkuin ymmärtämällä tuetaan sitä asiaa että miten vaikeaa se eroon pääseminen on, kun se narsisti niin koukuttaa, toisaalta sitten ohjeistetaan juoksemaan pakoon niin lujaa kuin vain pääsee...

        Että mielestäni kyllä täällä palstalla uhria vaan sekoitetaan entisestään jos hän jo ennestäänkin on kovin epävarma/ihmisten vietävissä...

        " kannattaa kuitenkin muistaa tällä palstalla, että ihan sitä totuutta ei tiedä jos ja kun ei tunne henkilökohtaisesti kirjoittajaa ja hänen kumppaniaan..."

        Niin keneltä palstailijalta tuollainen asia on päässyt unohtumaan...? Luuleeko joku palstailija tuntevansa heidät, vaikka oikeasti ei tunne? Ja jos noin on, niin auttaako, että muistuttaa, ettei tunne?

        "ne oikeat ihmiset ja elämä kuitenkin eletään muualla kuin netissä,"

        Entä keneltä tuo tieto on hukassa? Ja jos on hukassa, niin auttaako, että sen kertoo hänelle? Eikö joku todella tiedä, missä oikea elämä on?
        -Toisaalta, nyt itse kyseenalaistan tuon. Väitän, että olen aivan yhtä paljon hengissä oleva ihminen ja täysin yhtä elävä tässä näppikselläni kirjoittaessani kuin missä tahansa muuallakin.

        "hän itsekin on usein tuonut kommenteissaan esiin, ettei ole varma, että mies on narsisti "

        Kuka maallikko voi olla varma? Kuka maallikko voi tehdä diagnoosin? Ei varmaan kenelläkään ole oikeutta, ei ede sellaisella, jolla virallisesti on oikeus omalla vastaanototllaan esimerkiksi. Naapuriaan ei huippuammattilainenkaan saa porraskäytävässä diagnosoida. Että se siitä.

        Yleisesti tuota Ei ollut normaalin 100varman diagnoosin peräämistä pidetään vain tapana kierää totuus, että miehestä ei ole parisuhteeseen.

        "Jos ny mietin samaa asiaa omalla kohdallani, niin hyvinkin monesta "tuutista" minun kokemustani/tarinaani on mitätöty ihan alusta alkaen, on tiedetty ettei minulla suhdetta ko. henkilöön ole ollutkaan jne...Minulle on annettu identiteetti jos toinen aina 70 vee ukosta jonkun virallisen puolison salarakkaaksi/luultu että puhun juuri hänen narsististaan ja siinä sivussa annettu diagnoosi jos toinenkin..."

        Vetoatko nyt aikuinen ihminen tuollaiseen, että niin mutta kun ne muutkin...?

        "mielestäni kannattaa tosiaan säilyttää se oma järki tällä palstalla tuntemattomien ihmisten tarinoita lukiessa, "

        Jos nyt ääneen itsellesi sanot, että "pysy järkikulta tallessa...", niin siihen en tietenkään ota kantaa, mutta ehkä muut huolehtivat omastaan, jos sinäkin vain huolehtisit omastasi.

        Käsittääkseni sinun tapasi ajatella voidaan suoraan verrata myös siihen, että et uskoisi kenenkään ihmisen puheita livenäkään, vaan vaatisit kuulla myös toista osapuolta, narsistitapauksissa narsistiakin ja sitten vain kohauttaisit olkapäitäsi ja päättelisit, että "tiedä sitten kumpi puhuu totta.."

        "ja hakea sitä apua/tukea muualta, oikeilta ihmisiltä, joko ihmisiltä jotka oikeasti tuntevat sinut tai ammatti ihmisiltä tai sitten jos netistä hakee tukea niin ns. virallisilta auttamissivulta..."

        Puututko nyt toisten kirjoittamisiin? Eivätkö kirjoittajat saa enää vaihtaa täällä mielipiteitään? Miksi yrität sanella tuollaista sääntöä? Mitä tulee noihin "oikeisiin sinut tunetviin ihmisiin...", niin juurihan laitoin lainauksen... kohtaan jossa viitattiin tähän seikkaan. Ja juuri tuosta Ei ollut normaalikin on kirjoittanut, että eivät ymmärrä.

        Kuten muutkin narsistin kokeneet ovat ilmoittaneet, että eivät tule ymmärretyiksi. Ja Vakninkin kirjoittaa tuosta, että narsisti järjestää asiat niin, että uhrit eivät tule ymmärretyksi...

        "neuvot ovat hyvin ristiriitaisia, yhtäältä janotaan tietoa niin uhrista kuin narsistista ja ikäänkuin ymmärtämällä tuetaan sitä asiaa että miten vaikeaa se eroon pääseminen on, kun se narsisti niin koukuttaa, toisaalta sitten ohjeistetaan juoksemaan pakoon niin lujaa kuin vain pääsee"

        Itselleni tuo ilmaus "juosta pakoon" tässä yhteydessä on myös tuottanut päänvaivaa. En ole ymmärtänyt, mitä sillä tarkoitetaan. Vertaukset yleensä ontuvat, ja tämä eritotenkin. Mielestäni osuvampi olisi vaikka: lähde hiljaa ryömimään päivastaiseen suuntaan, narsisti saa sinut kiinni monta kertaa, mutta luovuttaa loulta, kun et käänny takaisin.

        "Että mielestäni kyllä täällä palstalla uhria vaan sekoitetaan entisestään jos hän jo ennestäänkin on kovin epävarma/ihmisten vietävissä... "

        Nimenomaan Ei ollut normaalia on monien palstailijoiden toimesta kehoitettu pysymään ammattilaisensa autettavana... Kuten myös kehoitettu hakemaan kaikkia muitakin saatavissa olevia livetukia.

        Hän on saanut palstalta asiallisia neuvoja, joista hän on kiittänyt. Kirjottaminen tänne on hyvä tapa purkaa paineita. Ne "oikeammat" kanavat eivät ole auki 24h/vrk.

        Ehkä käännyt ylläpidon puoleen, ja kerrot sinne mielipiteesi tästä palstasta. Ehkä tämä pitäisi sinun mielestäsi lopettaa. Vai mitä tarkoittanet?


    • Tuhlattu aika

      On kyseessä sitten narsisti tai muuten vaan itsekäs ja manipuloiva energiaimuri, niin täällä ja muualla on kerta toisensa jälkeen painotettu ja alleviivattu sitä faktaa, että ainoa keino päästä eroon tuollaisesta vahingollisesta ihmisestä ja häneen kohdistuvasta riippuvuudesta / pakkomielteestä on katkaista välit kokonaan.

      Se että hän tervehtii sinua neutraalisti on siis positiivinen asia ja sen pitäisi auttaa sinua tuossa eroamisprosessissa.

      Omat voimavarat voisi kohdistaa täysin oman läheisriippuvuuden hoitoon.

      Eroaminen vaatii oman horjumattoman päätöksen erota ja siihen sitoutumisen.

      Sillä, täyttääkö kohde kaikki narsismin kriteerit ei ole merkitystä.
      Jos päätöstä ei tee, harmittaa myöhemmin varmasti se kaikki väärään ja vahingolliseen ihmiseen tuhlattu aika, tunteet ja voimavarat.

      • 18ja16

        Olen samaa mieltä Tuhlatun ajan kanssa.

        Jos ihminen on ollut ns. normaalissa parisuhteessa kuten olen itse ollut, ennen kuin tapasin narsistisen luonnehäiriöisen exäni, niin kyllä siinä rupeaa hälytyskellot soimaan monessa asiassa.

        Kukaan, joka ei ole elänyt kahta erilaista parisuhdetta, ei voi sanoa mitä uhrin tulee tehdä, jotta paranisi. Näissä tapauksissa tulisi tukea toista, mutta vain ja ainoastaan uhri itse pystyy tekemään ne lopulliset päätökset. Onneksi minua tuettiin henkisesti, sillä asuin kaukana läheisistäni. Heidän henkisen tuen avuilla pääsin siitä kauheudesta irti.

        Tääläkin on niin törkeitä viestejä, että ihan oksettaa välillä niitä lukea.
        Kun ihminen on aivan rikki, eikä itse pysty muuta kuin itkemään ja selviytymään päivästään, haluaisin, että hänelle kerätään tietoa mitä apuja hän voi saada, jotta kun se h-hetki on käsillä, hän tarttuu ihan varmasti johonkin saamaansa oljenkorteen.


      • 18ja16 kirjoitti:

        Olen samaa mieltä Tuhlatun ajan kanssa.

        Jos ihminen on ollut ns. normaalissa parisuhteessa kuten olen itse ollut, ennen kuin tapasin narsistisen luonnehäiriöisen exäni, niin kyllä siinä rupeaa hälytyskellot soimaan monessa asiassa.

        Kukaan, joka ei ole elänyt kahta erilaista parisuhdetta, ei voi sanoa mitä uhrin tulee tehdä, jotta paranisi. Näissä tapauksissa tulisi tukea toista, mutta vain ja ainoastaan uhri itse pystyy tekemään ne lopulliset päätökset. Onneksi minua tuettiin henkisesti, sillä asuin kaukana läheisistäni. Heidän henkisen tuen avuilla pääsin siitä kauheudesta irti.

        Tääläkin on niin törkeitä viestejä, että ihan oksettaa välillä niitä lukea.
        Kun ihminen on aivan rikki, eikä itse pysty muuta kuin itkemään ja selviytymään päivästään, haluaisin, että hänelle kerätään tietoa mitä apuja hän voi saada, jotta kun se h-hetki on käsillä, hän tarttuu ihan varmasti johonkin saamaansa oljenkorteen.

        "haluaisin, että hänelle kerätään tietoa mitä apuja hän voi saada, jotta kun se h-hetki on käsillä, hän tarttuu ihan varmasti johonkin saamaansa oljenkorteen. "

        Niin apua ja tukea on kyllä saatavissa ja kannustan kyllä hakemaan sitä muualta kuin tältä palstalta..

        Hyvin moniin näistäkin saa ensikontaktin puhelimitse tai netin kautta ja suurin osa palveluista ovat ilmaisia...

        http://www.narsistienuhrientuki.fi/
        http://www.narsistienuhrientuki.fi/auttavat_tahot/

        Että rohkaiskaa mielenne, ottakaa yhteyttä noihin luotettaviin tahoin jos ja kun elämäntilanne on kovin vaikea, pelkää selvitymistä päivästä toiseen...


    • Vuorenviisas980

      Joskus tunteiden kertominen auttaa ja huonoista muistoista voi puhua avoimesti terapeutille koska
      se auttaa aivan varmasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe