Anna minun vanheta vapaasti...

magdaleena*

Anna minun vanheta vapaasti,
anna askeleeni hidastua,
ajatusteni harhailla,
anna kehoni muuttua
ja hiusteni harmaantua.

...en kaipaa ikäihmisten jumppakerhoja
lavatansseja, kuoroja ja kirjallisuuspiirejä...

...haluan kulkea hiljalleen tuttua
metsäistä polkua, syksyn lehtien peittämää..
muistojeni ja ajatusteni kanssa.

...mitä siitä, jos puhuessani toistan
samoja asioita -kestä se-
kestänhän minäkin arvostelevan katseesi.

...älä murehdi yksinäisyyttäni,
en kaipaa uutta ihmistä viereeni,
viihdyn itseni kanssa, vaikka oletkin
tervetullut luokseni vierailulle.

...häiritseekö se sinua, kun muistelen
eletyn elämäni moninaisia tapahtumia,
niitä rakkaita ihmisiä,
joita kukaan muu ei enää ehkä muista.
joita ei enää ole.
Tallenna muistoni mieleesi,
voi tulla aika, jolloin kaipaat niitä
enkä minä ole niitä enää keromassa.

Olen jo vanha,
mutta en vielä kuollut!
Olen kuin kuivettunut omenapuu puutarhassani;
varsi ryppyinen, kolhiintunut ,monihaarainen
ja vajavainen.
Mutta huomaatko,
silti se kukkii joka kevät
niukin kukin
ja syksyllä se antaa
muutaman kirpeän hedelmän.

4

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksmies.

      Höpsistä!
      Vauhtia vaan töppösiin,
      kahdeksan- yhdeksänkymppisenä kyllä vielä ehtii ihmettelemään syntyneitä ryppyjä...
      arvostelevia katseita ei kannata noteerata.

      • magdaleena*

        Hyvä runopalstalainen....
        en suinkaan laita vauhtia töppösiin....kävelen hiljalleen polullani syksyn kauneutta ihaillen ja elämääni ja toisten elämää muistellen : )
        Muuten....onkohan tuo sana -vanheta- oikein kieliopillisesti? Olisikohan sen pitänyt olla -vanhentua? Tätäkin tässä illan hiljaisuudessa mietin.

        Kiitos vastauksestasi....niin ja niistä rypyistä..en ihmettele niitä lainkaan. Ne tulevat yhtä varmasti kuin talvi syksyn jälkeen tai kevät talven jälkeen.


      • "laudi"
        magdaleena* kirjoitti:

        Hyvä runopalstalainen....
        en suinkaan laita vauhtia töppösiin....kävelen hiljalleen polullani syksyn kauneutta ihaillen ja elämääni ja toisten elämää muistellen : )
        Muuten....onkohan tuo sana -vanheta- oikein kieliopillisesti? Olisikohan sen pitänyt olla -vanhentua? Tätäkin tässä illan hiljaisuudessa mietin.

        Kiitos vastauksestasi....niin ja niistä rypyistä..en ihmettele niitä lainkaan. Ne tulevat yhtä varmasti kuin talvi syksyn jälkeen tai kevät talven jälkeen.

        Kiitos runostasi magdaleena* .. Vanheta on aivan oikea muoto :) vaan tuskin haitannee väärinkään päin :)

        Vanhenemme jokainen. Miksi estäisimme ryppyjen tulemisen, kun niiden aika on-kertovathan ne eletyistä vuosista.
        Kello käy, ja meillä lienee jokaisella ollut aikaa "viisastua" . Kuka enemmän kuka vähemmän. Jokainen meistä on oman onnensa seppä.

        Syksy on upeaa aikaa, ja suon jokaiselle sen nautinnon, kun on ruska-aika ja, kun voi poimia omista omenapuista omenat talvea varten :). Toivon myös, että mahdollisimman moni antaisi aikaa viimeistään silloin-vanhana itselleen. Näkisi kauniit asiat ympärillään, koska niitäkin on! Vielä silloinkin. Katso tähtiin, kuinka ne tuikkivat! Vielä silloinkin :)
        Kullakin meistä on polkumme elettävänämme. Arvostakaamme sitä.


      • magdaleena*
        "laudi" kirjoitti:

        Kiitos runostasi magdaleena* .. Vanheta on aivan oikea muoto :) vaan tuskin haitannee väärinkään päin :)

        Vanhenemme jokainen. Miksi estäisimme ryppyjen tulemisen, kun niiden aika on-kertovathan ne eletyistä vuosista.
        Kello käy, ja meillä lienee jokaisella ollut aikaa "viisastua" . Kuka enemmän kuka vähemmän. Jokainen meistä on oman onnensa seppä.

        Syksy on upeaa aikaa, ja suon jokaiselle sen nautinnon, kun on ruska-aika ja, kun voi poimia omista omenapuista omenat talvea varten :). Toivon myös, että mahdollisimman moni antaisi aikaa viimeistään silloin-vanhana itselleen. Näkisi kauniit asiat ympärillään, koska niitäkin on! Vielä silloinkin. Katso tähtiin, kuinka ne tuikkivat! Vielä silloinkin :)
        Kullakin meistä on polkumme elettävänämme. Arvostakaamme sitä.

        Kiitos "laudi",vastauksestasi. Taidamme olla samoilla linjoilla ajatustemme suhteen vanhenemisesta.
        Joskus tunnen, että vanhenevan ihmisen pitäisi olla tehopakkaus eikä vanhenemisen tosiasioita haluttaisi myöntää. En siis aio aloittaa judoa, seinäkiipeilyä, maratonharjoituksia vaan aion repsahtaa ihan vapaasti.
        Villasukkia olen tosin alkanut kutomaan....se on hauskaa.
        Hyvää syksyn jatkoa...ruska on kaunista ja syksy sydämen tyyntymisen aikaa .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1555
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe