vanha hevonen

auttakaa viisaat

mikähän mahtaa heppaa vaivata vaiko vanhuus...on 28v ja nyt noin viikon ollut huonossa kunnossa. jalat ei oikein meinaa toimia eli siis ei halua kävellä. seisoo vaan jalat harallaan. ja on apea. syö kyllä. mutta on tosi niukalla ruualla kun omistaja ei ruoki tarpeeksi. en voi asialle itse kauheasti mitään koska heppa ei ole minun mutta käyn katsomassa.

10

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loppu koittaa

      taitaa olla eläinlääkärin ja viimeisen hoidon aika, Ainakin ikä viittaa siihen.
      Mistä tiedät että on niúkalla ruualla? Voi olla, ettei polle pysty enää syömään.
      Ja jos käyt katsomassa, niin kysy omistajalta, että mitä sille saa antaa.

      • auttakaa viisaat

        olen pari vuotta hoidellut hevosta. isäntä on saita äly pihi. ei anna hevoselle syksyllä kuin kuivia korsia mitä niittää kerran päivässä. tallissa on kuivaa heinää mutta ei saa antaa, se maksaa. arggg mitä ihmisiä. nyt se saatiin talliin mutta ei liikuta itteensä. seisoo vain paikallaan ja hikoilee. on saanut kipulääkettä. ja syö kyllä ja juo, nyt tallissa kuivaa heinää...takapää pettää jos joutuu kävelemään joten nojaa vain seinään ei liiku. lääkäri olikin sanonut että jos ei tuosta tokene on ainut vaihtoehto lopetus.


    • Minna Oulusta

      Ei ihme jos nojaa seinään kun ei saa ruokaa. Sillähän ei ole energiaa sen vartaa että pysyisi pystyssä.
      Tuossahan täyttyy jo eläinrääkkäyksen kriteerit, olisikohan syytä ilmoittaa poliisille. Jos omistaja ei halua maksaa hevosen ruokia niin miksi ei ole hävittänyt sitä jo aikaisemmin, myymällä tai lopettamalla, miksi antaa kitua kuoliaaksi?
      Mutta Loppu koittaa on oikeassa, taitaa olla viimeisen palveluksen aika jo ikänsä puolesta ja jos pärjää vain kipulääkkeiden avulla.

    • harmiomistajamrrr

      Ainoa järkevä teko omistajalta olisi viedä hevonen teuraaksi. Ajattele, jos ja kun hevosen kunto romahtaa tarvitaan paikalle kallis eläinlääkäri joka todennäköisesti lopettaa eläimen sille sijoilleen. Ruhon hävittäminenkään ei ole ilmaista.. tarvitaan kaivinkone, että saa tarpeeksi syvän kuopan. Tämän, jos pystyt kertomaan omistajalle voi pihinä miehenä saattaa hevos vanhuksen viimeiselle matkalleen. Kamala ajatella, että polle kärsii kovista kivuista (hikoilu). Ehkei pysty edes syömään kipujen takia. Itse jouduin saattamaan oman hevoseni viimeiselle matkalleen, kun polle oli 25-vuotias. Voit ajatella, että polle on saanut elää pitkän ja toivottavasti joskus ainakin elämänsä aikana hyvääkin elämää. Joku on varmasti sitä joskus rakastanut ilman ruuasta pihistelyä. Hevosella saattaa olla suussakin ongelmia :-(, kun ei syö (hammaspiikki).

      • alkuun pistäjä

        Nyt on heppa raukka heppojen taivaassa. Onneksi. Pääsi pois paikasta missä kukaan ei välitä eikä hoida. Minä vain. Nyt suru on mutta parempi silti eläimen kannalta.


      • ojuhh
        alkuun pistäjä kirjoitti:

        Nyt on heppa raukka heppojen taivaassa. Onneksi. Pääsi pois paikasta missä kukaan ei välitä eikä hoida. Minä vain. Nyt suru on mutta parempi silti eläimen kannalta.

        Jaksamista... näin oli parempi hevoselle. Paha olo häviää ja jäljelle jää muistot hyvistä päivistä.


      • alkuun pistäjä
        ojuhh kirjoitti:

        Jaksamista... näin oli parempi hevoselle. Paha olo häviää ja jäljelle jää muistot hyvistä päivistä.

        osaako joku kertoa miten hevosen lopetus tapahtuu..siis kun eläinlääkäri tulee kotiin antamaan viimeiset piikit. mitä siinä tapahtuu ja kauanko toimenpide kestää? minkä hintainen n. suurinpiirtein? kaatuuko heppa jaloiltaan vai mitä???


      • loppuun laittaja
        alkuun pistäjä kirjoitti:

        osaako joku kertoa miten hevosen lopetus tapahtuu..siis kun eläinlääkäri tulee kotiin antamaan viimeiset piikit. mitä siinä tapahtuu ja kauanko toimenpide kestää? minkä hintainen n. suurinpiirtein? kaatuuko heppa jaloiltaan vai mitä???

        Ensin nukutus/ rauhoitus piikkki, jonka jälkeen hepo on taju pois, eli autuaan tietämätön mistään.
        Tässävaiheessa polvet pettää... kannattaa olla tasamaalla, vielä on "mahdollisuus" perua...
        Toisinaan käy niin, että polle siirtyy mananmajoille jo silloin.

        Seuravaksi kaliumkloridia sisältävä piikki, joka aiheuttaa sydämen pysähdyksen ja sitäkautta mahdollistaa siirtymisen ikivihreille laitumille.

        Normaalisti koko toimitus kestää alle 10min. mutta "jälkipuinnissa" menee ihmisikä.

        Hinnasta en osaa sanoa, koska eutanasiat on hoitanut "omaan"porukkaan kuuluva eläinlääkäri, mutta muualta olen kuullut että n. 100- 300€, sisältäen matkat ja aineet.
        Tuo nukutusaine on varsin arvokasta, mutta siinä ei kannata säästää...

        Oikeastaan vaikein ja tärkein asia on se, ettei tee siitä tapahtumasta hevoselle mitenkään erikoista tilannetta.


    • Niih

      Olisi varmasti paras lopettaa kun kärsii

      • ..,

        Lopetettu jo


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1205
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1147
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1043
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe