Keinoja, joilla saisin aknen pysymään poissa antibiootin jälkee?

metsätähti

Olen 20-vuotias ja kärsin aknesta. Onko keinoja, joilla saisi aknen pysymään poissa antibioottikuurin jälkeen. Olen kärsinyt aknesta epäsäännöllisesti, mutta nyt 3 vuoden aikana, varsinkin syksyllä iho on pahentunut huomattavasti. Olen turvautunut nyt useaan kertaan 6 kk tetralysal-kuuriin ja se on minulla nytkin käytössä. En haluaisi turvautua siihen, koska se ei ole tehnyt pysyviä tuloksia mutta olen epätoivoinen ja se on onneksi aina parantanut ihoani hetkeksi, ja sekin tuntuu sen arvoiselta. Olen yrittänyt katsoa ruokavaliotani, mutta en ole huomannut sen tuottavan selkeää tulosta. Akneni muodostuu yksittäisistä isoista ja kipeistä finneistä. Olen kokeillut mm. sinkkitabletteja ja suolaa ja erilaisia lääkärin määräämiä voiteita. Mikä neuvoksi?

7

343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivottavasti auttaa

      Moi. Tulee mieleen oma naama. Mun akne alkoi 18v, tätä ennen olin babyface. Söin pitkän tetralysal-kuurin, joka auttoi mutta akne uusiutui myöhemmin. Söin toisenkin kuurin tetralysalia, taas sama juttu. Mun aknessa finnit oli isoja paukuroita jotka poksahteli koska hyvänsä. Naama oli hirveän näköinen.

      Toisen antibioottikuurin jälkeen tilanne jäi vähän paremmaksi, mutta häiritseväksi. Kokeilin gluteenitonta 2kk, lisäsin hedelmien ja salaatin syömistä. Gluteeniton melkeinpä pahensi. Lopulta päätin toissa kesän jälkeen, että nyt kokeilen herkkulakkoa. En syönyt muutamaan kuukauteen muuta kuin pari pullaa perus ruokailun lisäksi.

      Herkkulakko sortui joulukuussa, mutta limuihin ja suklaaseen en koskenut. Samoihin aikoihin jätin jogurtit pois, ihan sen siivittämänä että iltalehdessä oli juttu, jossa mainittiin aknen aiheuttajia. Jogurtti valtavan sokerimääränsä takia keikkui listoilla.

      Ehkä vuodenvaihteen jälkeen akne alkoi helpottaa. Kasvojen iho on tullut paremmaksi ja yhtään märkäfinniä saati tavallistakaan finniä ei näy. Ainoastaan arvet vielä vähän näkyvissä, enkä tiedä lähtevätkö ne. Eivät kuitenkaan erotu häiritsevästi, jos ei ala zoomailemaan.

      Väitän, että kun ei enää saa sitä limujen ja jogurtin valtavaa määrää huonoa sokeria eikä rasvaista suklaata niin se on korjannut tilanteen. Toki voi olla, että se pari kk kestänyt herkkulakko antoi välttämättömän pohjan. Eli ikään kuin nollasin muutaman kuukauden joka vaikutti elimistöön positiivisesti. Akne ehti olla naamalla 4-5v ja ehdin jo luulla sen jäävän ikuisesti.

      En voi luvata mitään, mutta jos tunnet toivottomuutta taistelussa aknea vastaan niin suosittelen kyllä ihmeessä kokeilemaan niin pitkää herkkulakkoa kuin pystyt. Vähintään muutama kuukausi, mielellään vaikka puoli vuottakin.
      Herkkulakko koskee siis kaikkea kakkuja, karkkia, suklaata, limua, ehkä sokerimehujakin, mitä vaan makeaa. Niin ja maustettuja jogurttejakin (myös mausterahka ja viili), ei niitä oikeesti mihinkään tarvi. Lakon päätyttyä kohtuullinen herkuttelu ei ainakaan mulle ole tehnyt enää aknea. Oikeastaan pitää koputtaa puuta, tulee syötyä välillä paljonkin. Mutta limuihin ja jogurttiin en ole koskenut, suklaakarkkeja hyvin maltillisesti ja levystä korkeintaan pari palaa harvoin jos joku tarjoaa.

      Roskaruokaakin kannattaa tietysti vältellä, mutta kyllä makea mielestäni pahempi on. Ite syön nykyään ehkä 5 pizzaa vuodessa mutta hampurilaisen saatan vetästä parin viikon välein. Ruoka kannattaa muutenkin olla terveellistä ite tehtyä, einekset saattaa pahentaa aknea. Paljon perus kananfilettä ym ja salaattia :)

      Ainut vähänkään toimiva voide finneihin on clindoxyl. Muut tökötit ei ole tehonneet.

      • Toivottavasti auttaa

        Edellinen viesti ei siis ole tiedettä, mutta apu löytyi :) ainiin, millasta ruokavaliomuutosta olit ite kokeillu?


    • Akneeton

      Minulla alkoi aikuisiän akne kun lopetin Nuvaringin käytön (provosoi migreeniä), elokuussa näkyi muutamia patteja leukaperissä, jonka jälkeen alkoi pahenemaan. Syyskuussa leuan ja kaulanseutu täynnä vaihtelevasti isoja ihonalaisia patteja sekä pienempiä valkoisia pinnalla olevia näppyjä. Isommista jäi vielä punoittavat arvet. Iho oli omasta mielestäni aivan järkyttävässä kunnossa.

      Neuvolalääkäri kirjoitti Cerazettea ja voiteeksi Epiduoa, kumpaakaan en näistä koskaan hakenut, koska Epiduosta ei ollut enää saatavilla pienemään noin 25 euron hintaista pakkausta, ainoastaan isompi joka maksaa n. 60 euroa. Samoin pillerit jätin noutamatta, koska lääkäri totesi, että niillä tuskin on vaikutusta ihoni kuntoon.

      Samoin ruokavalion muutoksella en ole merkittävää parannusta nähnyt.

      Pari viikkoa sitten sain omalääkäriltäni reseptin Dalacin liuokseen, jota olen nyt käyttänyt sen pari viikkoa ja tulokset ovat todella hyvät, en olisi uskonut että näin nopeasti ja näin paljon tulee Dalacinilla paranemaan. Jäljellä tosin vieläkin arpia, mutta huomattava parannus on ollut ja mitään ihonalaisia patteja ei ole enää tullut. Lääkärin kanssa sovimme jos tämä ei auta niin sitten otamme suun kautta otettavan kuurin käyttöön.

      Ohjeessa tosin lukee että saa käyttää max. 2 viikkoa putkeen, mutta aion jatkaa käyttöä vielä hetken. Mitään muita sivuvaikutuksia en ole huomannut muutakuin ihon pientä kuivumista.

      Pyytäkää ihmeessä lääkäriltä tätä liuosta jos kärsitte keskivaikeasta aknesta! Yhden pullon hinta oli noin 22 euroa, joten ei korkealta putoa jos ei vaikutusta ole.

      Tämän lisäksi suosittelen ihon kuorinta-aineeksi Louis Widmerin face peeling-kuorintavoidetta, koostumus on juuri sopivan karkea, että oikeasti kuollut ihosolukko lähtee mutta on silti hellävarainen.

      Meikkeinä iholleni käytän Lumenen natural code sarjan meikkejä, sekä pahimpiin arpikohtiin eli kaulalle ja leukapieliin Ben Nyen meikkivoidetta, joka peittää arvet todella hyvin. Tärkeää on mielestäni muistaa käyttää hengittäviä tuotteita.

      P.S olen kokeillut Basironia ja Acnicylia, kummallakaan apteekin reseptivapaalla ei ollut mitään vaikutusta.

    • metsätähti

      Hei, kiitos neuvoista! Olen nyt syönyt tetralysal-kuurista vähän yli 2 kk, kerran päivässä tabletin ja vieläkin tuntuu ettei tällä kertaa tuo oikein tehoa. Iho on välillä ok, mutta todella usein huomaan naamassani todella kipeitä kohtia, joihin pian huomaan niihin muodostuvan kipeitä ja isoja finnejä. Toivottavasti tämä olisi vieläkin sitä ns. alkua, jolloin lääke tuo pintaan ne epäpuhtaudet ja sitten puhdistuisi. Tämä on nimittäin inhottavaa, sillä en haluaisi millään syödä 6 kk antibiootteja turhaan!
      Millaisia muita neuvoja teillä olisi ruoka-valioon? Olen vähentänyt herkkuja ja viljaa, ja lisännyt veden juontia mutta välillä iskee toivoton olo kun ei tiedä mitä oikein voisi edes syödä, kun tuntuu että kaikki voitaisiin kieltää. Minua nimenomaan kiinnostaisi saada selvyys tästä ihostani ja mikä nuo isot ja kipeät finnit oikein aiheuttaa? Haluaisin juuri parantaa ihoni ns. sisältäpäin ja löytää se oma tapa hoitaa ihoa. Minua kiinnostavat erilaiset luonnontuotteet, olisiko kenelläkään vinkkejä?

      • roan syönyt

        Moi, itse aknesta 15 v kärsineenä löysin avun vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Mullekin tulee näitä ihonalaisia patteja normi finnien lisäksi. Käytännössä olen joutunut jätyämään pois kaikki sokerit (myös mehut ja hedelmät) jauhot, perunan, riisin, tilalle paljon kasviksia ja hyviä rasvoja. Itse kokeillut nuorempana kaikki mahdolliset lääkkeet ja mikään ei auttanut pysyvästi. Ruokavalioni sisältää lähinnä erilaisia kasviksia, juureksia, ituja, kalaa, kanaa, punaista lihaa, siemeniä, pähkinöitä, marjoja yms. Näillä akne pysyy kurissa, välillä tulee herkuteltua ja iho reagoi heti kukkimalla. Olen myös syönyt jättihelokkiöljykapseleita, mutta en osaa sanoa onko akneen ollut vaikutusta, söin niitä joskus nuorempana jolloin en vielä karpannut ja silloin ei auttanut akneen, niiden luvataan helpottavan pms oireita (joihin ruokavaliollakin ollut apua) ja pitävän ihon nuorena.


      • roan syönyt
        roan syönyt kirjoitti:

        Moi, itse aknesta 15 v kärsineenä löysin avun vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Mullekin tulee näitä ihonalaisia patteja normi finnien lisäksi. Käytännössä olen joutunut jätyämään pois kaikki sokerit (myös mehut ja hedelmät) jauhot, perunan, riisin, tilalle paljon kasviksia ja hyviä rasvoja. Itse kokeillut nuorempana kaikki mahdolliset lääkkeet ja mikään ei auttanut pysyvästi. Ruokavalioni sisältää lähinnä erilaisia kasviksia, juureksia, ituja, kalaa, kanaa, punaista lihaa, siemeniä, pähkinöitä, marjoja yms. Näillä akne pysyy kurissa, välillä tulee herkuteltua ja iho reagoi heti kukkimalla. Olen myös syönyt jättihelokkiöljykapseleita, mutta en osaa sanoa onko akneen ollut vaikutusta, söin niitä joskus nuorempana jolloin en vielä karpannut ja silloin ei auttanut akneen, niiden luvataan helpottavan pms oireita (joihin ruokavaliollakin ollut apua) ja pitävän ihon nuorena.

        Lisäyksenä vielä että joillain auttaa maitotuotteiden pois jättäminen, itse en ole sillä huomannut olevan vaikutusta, mutta syön vaan juustoja ja happamia maitotuotteita kuten esim. turkkilaista jogurttia, ja välillä käytän kermaa.


      • doki
        roan syönyt kirjoitti:

        Lisäyksenä vielä että joillain auttaa maitotuotteiden pois jättäminen, itse en ole sillä huomannut olevan vaikutusta, mutta syön vaan juustoja ja happamia maitotuotteita kuten esim. turkkilaista jogurttia, ja välillä käytän kermaa.

        Roacuta ainot keino... Antibiooteilla saat finnit pois vain väliaikaisesti! Suosittelen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe