Täydellinen opetus Raamatusta

1. Pyhä Raamattu
2. Kolminaisuus
3. Isä
4. Poika
5. Pyhä Henki
6. Luominen
7. Ihminen ja ihmisluonto
8. Kristuksen ja saatanan välinen taistelu
9. Kristuksen elämä, kuolema ja ylösnousemus
10. Pelastuskokemus
11. Kasvaminen Kristuksessa
12. Seurakunta
13. Jäännös ja sen lähetystehtävä
14. Yhteys Kristuksen ruumissa
15. Kaste
16. Herran ehtoollinen
17. Hengelliset lahjat ja palveluvirat
18. Profetoimisen lahja
19. Jumalan laki
20. Sapatti
21. Kristillinen taloudenhoito
22. Kristityn elämäntavat
23. Avioliitto ja perhe
24. Kristuksen palvelus taivaallisessa pyhäkössä
25. Kristuksen toinen tulemus
26. Kuolema ja ylösnousemus
27. Tuhatvuotiskausi ja synnin loppu
28. Uusi maa


Kaikki nämä tiedot löydät Raamatusta ja myös kotisivuiltamme kohdassa Perusopinkohdat. Siellä on jokaisessa kohdassa Raamatun jakeet, jotka voit tarkastaa ja miettiä asioita. Vasta sitten, kun et jotakin ymmärrä, voit kysyä täällä. Ehkä myös oikeita ja avuliaita vastaajia löytyy. Anova saa, etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan.Siunausta sinulle rehellinen tutkija ja etsijä!

33

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan hyvä lista - tosin en usko että tuo on monellekaan avuksi ..

      Muistatko miten sinä itse aloit tutkimaan Raamattua ? kuinka asiat valkenivat "pikku hiljaa" - kun itse iloksesi ymmärsit uusia asioita.. ja halusit ymmärtää vielä enemmän (muistan hyvin kun kerran kirjoitit asiasta - jäi mieleeni koska minulle kävi juuri samoin), mutta ei silloin ollut kysymys siitä kuinka PALJON oli itselleen saanut - vaan siitä että oli oppimisen nälkä - ja sai Raamatusta tyydyttää sen - sai olla oppimassa .. ja jokainen päivä oli/on yhtä iloinen - niin silloin kuin nyt..

      Ei se ole tiedon määrä vaan elämän suunta .. tietenkin tieto on hyväksi ja mukavaa oppia aina lisää - mutta jos minä joskus luulen olevani täysin oppinut - silloin on jotain mennyt vikaan ja siis täytyy jotain kerrata - että missä vika.

      Ymmärrän jos se ärsyttää ja jos se tuntuu kuin "puhuis seinille" - mutta älä menetä toivoasi - siis täällä foorumillakaan :) vaikka kun jotkut harhaiset selittävät omaansa ... niin ja adventistit tietysti omaansa ..

      Itselleni on kuitenkin monet asiat tulleet selvemmäksi näissä "häiritsevissä keskuteluissa" - esimerkiksi sapatin merkitys - (muutama vuosi sitten ei ollut mitään todellista tietoa siitä). tai vaikka Jeesuksen Jumaluuden merkitys, mitä se kolminaisuus oikein tarkoittaa ja paljon muutakin ..

      Olen sitä mieltä että oikestaan meille merkitsee eniten se mitä tänään tapahtuu ja minne olemme menossa ..uskoa voi olla monella tiedon tasolla, mutta ei se miten paljon juuri nyt tiedetään ja osataan ole mikään uskon mitta jos suunta on oikea ..

      Esimerkki:
      Jos minä olen menossa sanotaan vaikka maailman ympäri matkalle ja koen matkallani erilaisia asioita - ja opinkin varmaan jotain .. ja olen siis tyytyväinen (onnellinen on ehkä liian paljon sanottu) matkantekooni .. ja olen menossa oikeaan suuntaan .. kohti päämäärääni ..

      Jos nyt sanotaan että vaikka naapurini pariviikoa myöhemmin lähtee samalle matkalle - hän voi olla jo ensimmäisenä päivänä ihan yhtä tyytyväinen matkantekoonsa ja uusien asioiden oivaltamiseen kuin minä joka olen kohta puolessa välissä -ja oppinut ja kokenut paljon enemmän - siis ei sillä ole niin suurta merkitystä kuinka pitkälle me olemme ehtineet - sillä kukaan ei ole päässyt matkansa päämäärään ..se on suunta mikä on tärkeää.. siis jos se on oikea suunta

      Pahinta olis jos istuisi tietämättään tyytyväisenä väärään junaan - joka vie aivan väärään suuntaan .. parempi siis alkaa alusta ja valita oikea juna - (Raamattu ja vain Raanattu) ja panna se ensimmäinen nappi oikeaan napinläpeen .. niinkuin Jari kerran minulle sanoi .. niin sitten menee ne muutkin helpommin oikein ..

      alex

      • Olet Alex vertauksessasi tiellä olemisessa on kyllä jotain järkeä...

        Nimittäin Herra näkee valmiin työnsä mutta me emme sitä vielä näe ja ainoa mitä me voimme tehdä on, että joka päivä antaudumme Jumalan työpöydälle ja annamme Jumalan tehdä se työ !


        vRT. Joh 6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on JUMALAN TEKO, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".


        2 Kor 3:17 Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.
        3:18 Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki."
        4:1 Sentähden, kun meillä on tämä virka sen laupeuden mukaan, joka on osaksemme tullut, me emme lannistu,
        4:2 vaan olemme hyljänneet kaikki häpeälliset salatiet, niin ettemme vaella kavaluudessa emmekä väärennä Jumalan sanaa, vaan julkituomalla totuuden me suositamme itseämme jokaisen ihmisen omalletunnolle Jumalan edessä."


      • kerettiläinen

        >>>Ei se ole tiedon määrä vaan elämän suunta .. tietenkin tieto on hyväksi ja mukavaa oppia aina lisää - mutta jos minä joskus luulen olevani täysin oppinut - silloin on jotain mennyt vikaan ja siis täytyy jotain kerrata - että missä vika.Hän on näkymättömän Jumalan kuvaHän on ruumiin, se on: seurakunnan, pääihmisten< orjia.


      • kerettiläinen kirjoitti:

        >>>Ei se ole tiedon määrä vaan elämän suunta .. tietenkin tieto on hyväksi ja mukavaa oppia aina lisää - mutta jos minä joskus luulen olevani täysin oppinut - silloin on jotain mennyt vikaan ja siis täytyy jotain kerrata - että missä vika.Hän on näkymättömän Jumalan kuvaHän on ruumiin, se on: seurakunnan, pääihmisten< orjia.

        Njaa .. en usko että anelmass sen laittoi aloiuksen mitenkään paha mielessä .. on ehkä hivenen kyllästynyt kaikemlaisiin viesteihin joissa pujutaan väärin adventismista .. jos verrataan Jarin pitkiä kirjoituksia tai kopittelijan kirjoituksia joissa hän jakaa sanomisiaan ties kuinkamoniin vastauksiin ..ja anelmass'in supistettuun yhteenvetoon adventismista, niin voi kai sanoa että siinä ne äärimmäisyydet kai sitten ovat .. :))

        Minun mielestäni anelmass on niin Raamatun tunteva nainen että vois kirjoitella enemmänkin - en sanoisi myöskään että hän ei olisi nöyryä siinä mssä me muutkin, anelmass on uskovainen ... ihan tosissaan.. uskoo Jumalaan ja Jeesuksen lunastukseen ..

        alex


      • kerettiläinen
        alex.kasi kirjoitti:

        Njaa .. en usko että anelmass sen laittoi aloiuksen mitenkään paha mielessä .. on ehkä hivenen kyllästynyt kaikemlaisiin viesteihin joissa pujutaan väärin adventismista .. jos verrataan Jarin pitkiä kirjoituksia tai kopittelijan kirjoituksia joissa hän jakaa sanomisiaan ties kuinkamoniin vastauksiin ..ja anelmass'in supistettuun yhteenvetoon adventismista, niin voi kai sanoa että siinä ne äärimmäisyydet kai sitten ovat .. :))

        Minun mielestäni anelmass on niin Raamatun tunteva nainen että vois kirjoitella enemmänkin - en sanoisi myöskään että hän ei olisi nöyryä siinä mssä me muutkin, anelmass on uskovainen ... ihan tosissaan.. uskoo Jumalaan ja Jeesuksen lunastukseen ..

        alex

        >>>en sanoisi myöskään että hän ei olisi nöyryä siinä mssä me muutkin, anelmass on uskovainen ... ihan tosissaan.. uskoo Jumalaan ja Jeesuksen lunastukseen ..


      • kerettiläinen kirjoitti:

        >>>en sanoisi myöskään että hän ei olisi nöyryä siinä mssä me muutkin, anelmass on uskovainen ... ihan tosissaan.. uskoo Jumalaan ja Jeesuksen lunastukseen ..

        Kerettiläinen: ##Rehellisempää olisi ollut laittaa vaikka sellainen otsikko, että "näin me uskomme", mutta että väittää tämän Adventtikirkon 28 opinkohdan olevan ">täydellinen< opetus Raamatusta", on jo mielestäni melkoisen ylimielistä...eikä edes totta ##

        Niinpä, olishan se tietysti ollut viisaampaa - mutta olen varma että tarkoitus oli juuri tuo (samalla kun anelmass tietenkin voi ajatella että adventismi on oikea oppi :) ..

        Jos minä allekirjoittaisin kaikki adventismin opinkohdat .. niin silloin olisin adventisti ..mutta ymmärrän eritavalla monta asiaa .. vaikkakin myös samalla tavallakin monta asiaa..

        Voisi sanoa että kaikissa kirkoissa ja lahkoissa on se perusvika että ne sulkevat opeillaa ihmisten omat ajatukset tai ainakin supistavat niitä .. ja siten tulee uskosta monille jonkinlainen oppijärjestelmä - uskotaan mutta ei omaksuta ..mikä ei minulle ainakaan sovi.. olen niin huono muistamaan että mitä minun pitäisi uskoa ja mitä ei ;) ja siksi uskon vain sen minkä itse ymmärrän oikeaksi - en muuta. Ja siinä on sekin etu että jos huomaa että ei se nyt ihan noin olekaan .. niin voi hyvällä omallatunnolla muuttaa mieltään..

        Minä jopa olen (ainakin omalle kohdalleni) varma että juuri se on sitä parasta uskoa - tiellä kulkemista ...

        Esimerkkiinä vooisi sanoa sen että olen kuullut ainakin sanottavan, että Jumala olisi koetellut Aadamia paratiisissa - tosin en tiedä onko se adventismin "virallinen kanta" - mutta totta se ei kuitenkaan ole - ja sellainen ajatus johtaa heti Raamatun lukijaa harhaan - Jumala ei koetetllut - vaan varoitti - Aadamia siitä aina läsnä olevasta vaarasta - nimittäin kuolemasta .. ja siinä on ISO ero ..

        Ajatus että Jumalan koetteli ihmistä on sekin kirkon omakuolemattomuus opin seurausta - siinä kun kielletään kuoleman olemassa olo ... siksi piti alkaa tulkitsemaan Jumalan varoitus - koettelemisena .. ja sen on myös adventistit nähdäkseni ottaneet itselleen - sen enempää ehkä asiaa ajattelematta ..

        Ja on näitä monia muitakin - tosin en mene sanomaan, että mikä on adventismin virallinen opetus kaikissa näissä asioissa - se kun ei luullakseni tule esiin noissa 28 pykälässä - jotka ovat valtettavasti enemmänkin omiaan sulkemaan Raamattua kuin avaamaan sitä - niinkuin tuosta anelmass'in otsíkostakin voisi päätellä - Raamatun "koko totuus" on niin "syvälle luotaava" että ei sitä voi 28:aan pykälään saadsa sopimaan.. ja olen aika varma että kyllä anelmasskin sen tietää ..

        On muuten kuvaavaa asiassa ja asialle sekin jos sanotaan "näin me uskomme" eikä sanota että "näin kirkkomme opettaa" - maailmassa on noin 20 miljoonaa adventistia (siis noin reilut 3 kertaa Suomen väkiluku) ja tuskin jokainen on ihan samaa mieltä kaikessa ... Siis jos oikein tarkkoja ollaan niin kaikkein oikeimmin olisi sanoa että "Näin Adventtikirkko opettaa" .. ja siihen voi sitten lisätä että ja siihen minä uskon - jos siihen uskoo..

        Mutta täytyy sanoa sekin että minulla ei ole mitää adventisteja vastaan - päin vastoin heissä on monia ajattelevia ja Raamattua hyvin tuntevia ihmisiä - ja kukapa meistä olisi täydellinen.

        alex


      • Aloitin 1968 12-osaisesta Raamattukurssista. Se antoi ääriviivat, joite esim. lasteni kohdalla noudatin hyvinkin tarkasti. He olivat pieniä vielä, joten en sastuttanut heitä huomoilla ruoilla tai juomilla. Mieheni äiti oli adventisti, joten hänen kauttaan tuli nimenomaan lihan valinta aika helposti pöytäämme.

        Oli kiva myös kuunnella kasetteja, joita löytyi eri puhujilta siihen aikaan. Monia kursseja tuli lisääkin ja anoppi tilasi meille Nykyaika-lehteä.Kitin hntä siitä monesti, koska se avasi tien seurakunnan toimmintaan ja sieltä tuli lisävaloa.

        Kuitenkin meni 14 vuotta, ennenkuin asia tuli minulle ajankohtaiseksi. Mitä "hyvä" ihminen tekee Jeesuksella? Minusta piti tulla ensin syntinen Jumalan edessä, ennenkuin sana satutti. Kun kaikki oma oli riisuttu, ei ollut muuta tietä, kuin Jumalan luo ja Jeesuksen ristin juurelle.

        Laitoin listan siksi, että sen kautta on helppo mennä, eikä tie ole niin monimutkainen kuin omani oli. Myös www.audiopankki.com on hyvä paikka kuunnella asioita. Netin aikana tämä on niin helppoa toisin se oli ennemmin. Silti oli kiva tutkia Jumalan sanaa sitä mukaa, kun osasi ja ymmärsi.

        Siunausta hänelle, joka lähtee tutkimaan tuota listaa.


      • kerettiläinen kirjoitti:

        >>>Ei se ole tiedon määrä vaan elämän suunta .. tietenkin tieto on hyväksi ja mukavaa oppia aina lisää - mutta jos minä joskus luulen olevani täysin oppinut - silloin on jotain mennyt vikaan ja siis täytyy jotain kerrata - että missä vika.Hän on näkymättömän Jumalan kuvaHän on ruumiin, se on: seurakunnan, pääihmisten< orjia.

        Jokainen voi itse tutkia ja pitää sen, minkä on hyvää ja minkä tulee tietämään oikeaksi. Emme me adventistit eikä Jumala pakota ketään uskomaan.

        Kuitenkin usko on Jumalan lahja, ja jos tuon lahjan saa, se pitää ottaa vastaan, sillä ei sitä monta kertaa tyrkytetä. Usko tulee Jumalan sanan kuulemisesta, joten lista on hyvä, siellä on Raamatunpaikat, jotka voi tutkia. www.uskonkirjat.net on hyvä paikka hakea ne nopeasti. Ellei kaikkea hyväksy, voi mennä ohi, ja katsoa, mitä tapahtuu. Johtaako Jumala eteenpäin jotakin muuta tietä.

        Mahdollisuuksia on, kunhan tutkii. Suosittelen.


    • Kysymys "Pyhälle jäännökselle" (kohta 13.)


      Mitä sinussa lukee ?

      Lukeeko sinussa... " MADE IN HEAVEN " !

      vai lukeeko sinussa... " MADE IN U.S.A " !

      • barely faith

        Most common >> selfmade by my own imaginary.


      • barely faith kirjoitti:

        Most common >> selfmade by my own imaginary.

        Ai sinä kuuntelet Aamulypsyä Suomi-Popilta vai ?


      • kerettiläinen

        >>>Mitä sinussa lukee ?lapsettomuus< ja >leskeysSinun viisautesi ja tietosi, ne sinut eksyttivätitselleen kunniaa< ja hekumaa hankkinut, niin paljon antakaa hänelle vaivaa ja surua. Koska hän sanoo sydämessään: 'Minä istun kuningattarena enkä ole leski enkä ole surua näkevä',

        Tämän mukaan hedelmättömällä Jerusalemilla tulee olemaan enemmän lapsia kuin sillä, jolla on mies, kun taas lapsistaan ylpeilevän Babylonin osaksi tulee lapsettomuus ja leskeys.


      • kerettiläinen kirjoitti:

        >>>Mitä sinussa lukee ?lapsettomuus< ja >leskeysSinun viisautesi ja tietosi, ne sinut eksyttivätitselleen kunniaa< ja hekumaa hankkinut, niin paljon antakaa hänelle vaivaa ja surua. Koska hän sanoo sydämessään: 'Minä istun kuningattarena enkä ole leski enkä ole surua näkevä',

        Tämän mukaan hedelmättömällä Jerusalemilla tulee olemaan enemmän lapsia kuin sillä, jolla on mies, kun taas lapsistaan ylpeilevän Babylonin osaksi tulee lapsettomuus ja leskeys.

        Joh 8:31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
        8:32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

        Gal 5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
        5:5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Joh 8:31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
        8:32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

        Gal 5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
        5:5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.

        Adventtikirkolla on yksi pitkä etumatka verrattuna näihin "syntisen omakuolemattomuutta" opettaviin kirkkoihin ja lahkoihin .. (mitä Adventtikirkko ei siis opeta) koska he ovat alkaneet lukea Raamattua sen alusta.

        alex


      • kerettiläinen
        alex.kasi kirjoitti:

        Adventtikirkolla on yksi pitkä etumatka verrattuna näihin "syntisen omakuolemattomuutta" opettaviin kirkkoihin ja lahkoihin .. (mitä Adventtikirkko ei siis opeta) koska he ovat alkaneet lukea Raamattua sen alusta.

        alex

        >>>Adventtikirkolla on yksi pitkä etumatka verrattuna näihin "syntisen omakuolemattomuutta" opettaviin kirkkoihin ja lahkoihin ..


      • kerettiläinen kirjoitti:

        >>>Adventtikirkolla on yksi pitkä etumatka verrattuna näihin "syntisen omakuolemattomuutta" opettaviin kirkkoihin ja lahkoihin ..

        ##Totta, mutta ei kukaan pelastu vain sillä, että käsittää kuoleman raamatunmukaisesti oikein.##

        Eipä tietenkään - tosin se että kuinka paljon "omaan kuolemattomuuteensa luottavia" heidän uskonsa vie sitten harhaan on tonen asia - sillä jos tarkkoja ollaan niin se tavallaan kieltää lunastusken - asia josta ei pääse yli eikä ympäri ..

        Olen huomannut saman Jt-opista .. tosi tiukkapipoista porukkaa :)) ..

        Niin ei mikään kirkko tai lahko ketään palasta vaan Jumala Pojassaan .. ainoastaan - kyllä sen adventistitkin tunnustavat - valitettavasti heillä on aika kasa sellaisia kirkkoa ja ihmisiä yhdessä pitäviä opinkappaleita joita sitten jotkut pitävät lähes pelastukselle välttämättömonä.. esimerkiksi ruuista on paljon puhetta ..

        Mutta me olemme kaikki vain matkalla .. kannattaa pitää mielessä ettei ala ainakaan ihmisiä tuomitsemaan... sitä lankeaa niin uskomattoman helposti siihen .. suureen syyttäjien mutakuoppaan, jos ei pidä varaansa, voi huomata että upps - täälläkö sitä taas ollaan.. :) --

        alex


      • alex.kasi kirjoitti:

        ##Totta, mutta ei kukaan pelastu vain sillä, että käsittää kuoleman raamatunmukaisesti oikein.##

        Eipä tietenkään - tosin se että kuinka paljon "omaan kuolemattomuuteensa luottavia" heidän uskonsa vie sitten harhaan on tonen asia - sillä jos tarkkoja ollaan niin se tavallaan kieltää lunastusken - asia josta ei pääse yli eikä ympäri ..

        Olen huomannut saman Jt-opista .. tosi tiukkapipoista porukkaa :)) ..

        Niin ei mikään kirkko tai lahko ketään palasta vaan Jumala Pojassaan .. ainoastaan - kyllä sen adventistitkin tunnustavat - valitettavasti heillä on aika kasa sellaisia kirkkoa ja ihmisiä yhdessä pitäviä opinkappaleita joita sitten jotkut pitävät lähes pelastukselle välttämättömonä.. esimerkiksi ruuista on paljon puhetta ..

        Mutta me olemme kaikki vain matkalla .. kannattaa pitää mielessä ettei ala ainakaan ihmisiä tuomitsemaan... sitä lankeaa niin uskomattoman helposti siihen .. suureen syyttäjien mutakuoppaan, jos ei pidä varaansa, voi huomata että upps - täälläkö sitä taas ollaan.. :) --

        alex

        Hämmästyttävintä nykyään on se, ettei nuori naispappi enää hautajaisissa sano siunauspuheensa lopussa: Jeesus Kristus on sinut viimeisenä päivänä herättävä!
        Tämä tapahtui kaksissa hautajaisissa viime kesänä.

        Onko se merkki siitä, ettei ylösnousemukseen enää tarvitse uskoa?


    • Mikä muuten on täydellisempi harha kuin laittaa otsikoksi

      " Täydellinen opetus Raamatusta "

      ja alle adventismin 28 opinkohtaa....

      HohHoijjaa....

      • VAROITUS !

        Jos kukaan tai mikään kirkkokunta tai lahko tai seurakunta sanoo, että meillä on "täydellinen oppi " niin kavahtakaa sitä sillä se on varmaa eksytystä !

        Hebr "perushim" = Eristyneet, Erottautuneet = Fariseukset


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        VAROITUS !

        Jos kukaan tai mikään kirkkokunta tai lahko tai seurakunta sanoo, että meillä on "täydellinen oppi " niin kavahtakaa sitä sillä se on varmaa eksytystä !

        Hebr "perushim" = Eristyneet, Erottautuneet = Fariseukset

        Tämä on ns. "Perushim" ! Nämä ovat ne, jotka erottautuvat ja julistavat, että "meillä on täydellinen oppi ja opetus" !

        He kalastelevat jäseniä muista seurakunnista ja he yrittävät eksyttää rehellisiä Jumalan lapsia pois heidän varmalta pohjaltaan !

        He muka tunnustavat muut seurakunnat mutta opeissaan kuitenkin kiistävät ne !

        Lainaus:

        "Jäännöksen tuntomerkit. Lopun aikana elävästä jäännöksestä ei voi helposti erehtyä. Johannes kuvailee tätä ryhmää selvin tuntomerkein. Nämä jäljelle jääneet ilmaantuvat 1260-vuotisen vainonajan jälkeen, ja he ovat "niitä, jotka ovat uskollisia Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle" (Ilm. 12:17).

        Heidän velvollisuutensa on julistaa juuri ennen Kristuksen takaisintuloa Jumalan viimeistä varoitusta koko maailmalle, Ilmestyskirjan 14. luvussa esitettyjä kolmen enkelin sanomia (Ilm. 14:6-12). Näissä sanomissa itsessäänkin on kuvaus jäännökseen kuuluvista - he ovat niitä, "jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen" (Ilm. 14:12)."

        http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-jaannos


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Tämä on ns. "Perushim" ! Nämä ovat ne, jotka erottautuvat ja julistavat, että "meillä on täydellinen oppi ja opetus" !

        He kalastelevat jäseniä muista seurakunnista ja he yrittävät eksyttää rehellisiä Jumalan lapsia pois heidän varmalta pohjaltaan !

        He muka tunnustavat muut seurakunnat mutta opeissaan kuitenkin kiistävät ne !

        Lainaus:

        "Jäännöksen tuntomerkit. Lopun aikana elävästä jäännöksestä ei voi helposti erehtyä. Johannes kuvailee tätä ryhmää selvin tuntomerkein. Nämä jäljelle jääneet ilmaantuvat 1260-vuotisen vainonajan jälkeen, ja he ovat "niitä, jotka ovat uskollisia Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle" (Ilm. 12:17).

        Heidän velvollisuutensa on julistaa juuri ennen Kristuksen takaisintuloa Jumalan viimeistä varoitusta koko maailmalle, Ilmestyskirjan 14. luvussa esitettyjä kolmen enkelin sanomia (Ilm. 14:6-12). Näissä sanomissa itsessäänkin on kuvaus jäännökseen kuuluvista - he ovat niitä, "jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen" (Ilm. 14:12)."

        http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-jaannos

        Kopittelija on kova poika hakemaan rikkaa muiden silmästä - mutta ei näe sitä oma-kuolemattomuusmalkaa omassa silmässään..

        Kehoittaisin katsomaan peiliin.
        Mitä sanot Kopittelija jos minä osoitan sinulle että tuo sinin oppisi tekee Jeesuksen antamasta lunastuúksesta epätäydellisen. Eikö sekään huolestuta sinua yhtään? Yhäkö silti haet mielummin vikaa toisista ?

        alex


      • 28 elämän eri puolta käsittää sen, että ajattelemme ihmistä kokonaisuutena, jossa on nämä kaikki puolet. Ei se sen enempää tarvitse tarkoittaa.

        Jos ei kiinnostusta ole, voi jo noiden sanojen takia mennä ohi, ja sano: Ei kiinnosta.


    • Ohi Raamatun menee

      Kohdissa 13, 20 ja 24 adventismi opettaa epäraamatullisesti. Kohtien 18 ja 19 adventistinen tulkinta on myös Raamatun valossa paikkansa pitämätön. Mutta nämä erityiset harhaopithan ovat jo palstalaisten tiedossa.

      • Tämä on valveutunut kommentti joltain... :)


    • Kiitos anelmass, että laitoit opinkohdat näytille. Usein, kun olen käynyt muiden kirkkokuntien omilla nettisivuilla, saa "kissojen ja koirien" kanssa etsiä, että mitä he uskovat. Toki joitakin kohtia on esillä, yleensä sellaisia, joista muut kirkot ovat samaa mieltä. Hyvä, että adventisteilla on selvästi näkyvissä, mitä uskomme ja miksi, vaikka Raamatuntulkintamme ei muita kirkkokuntia miellytäkkään. Opinkohtien perässä on myös lisäaineistoa osio, joten sivuilla pitäisi olla kyllä tarpeeksi infoa siitä, mitä advarit uskovat. Mutta kieroonhan monet silti haluavat asiat vääntää.....

      • On jo

        Jos joku asia adventismissa on jo valmiiksi kierossa, ei sitä tarvitse enää kieroon vääntää!


      • On jo kirjoitti:

        Jos joku asia adventismissa on jo valmiiksi kierossa, ei sitä tarvitse enää kieroon vääntää!

        Heh, sinähän olet vitsikäs! Jokaisella saa olla mielipiteensä. Mutta ainakin on tarpeeksi tarkasti kerrottu, miten uskomme, vaikka muut eivät samalla tavalla uskokaan. Israel aihe saisi olla myös yhtä selvästi näkyvillä Raamatunpaikkoineen. Sehän oli lain lisäksi toinen punainen vaate muille kirkoille, kun emme "juokse" maallisen Israelin perässä kuten toiset.


      • Esimerkiksi kohta 2 - Kolminaisuus.

        Kerrohan mitä se kohta tarkoittaa - niin että sen muutkin ymmärtävät.
        Tarkoitan että et vain sano esimerkiksi Isä Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä ... tai toistele joitain Raamatun kohtia ..

        Minä tiedän että tämä on monelle vaikea opinkappale myös Adventtikirkossa, joten siitä voitaisiin keskustella enemmänkin kuin vain otsake opinkohtaan ..

        alex


      • kerettiläinen
        Stork kirjoitti:

        Heh, sinähän olet vitsikäs! Jokaisella saa olla mielipiteensä. Mutta ainakin on tarpeeksi tarkasti kerrottu, miten uskomme, vaikka muut eivät samalla tavalla uskokaan. Israel aihe saisi olla myös yhtä selvästi näkyvillä Raamatunpaikkoineen. Sehän oli lain lisäksi toinen punainen vaate muille kirkoille, kun emme "juokse" maallisen Israelin perässä kuten toiset.

        >>>Israel aihe saisi olla myös yhtä selvästi näkyvillä Raamatunpaikkoineen. Sehän oli lain lisäksi toinen punainen vaate muille kirkoille, kun emme "juokse" maallisen Israelin perässä kuten toiset.


      • kerettiläinen kirjoitti:

        >>>Israel aihe saisi olla myös yhtä selvästi näkyvillä Raamatunpaikkoineen. Sehän oli lain lisäksi toinen punainen vaate muille kirkoille, kun emme "juokse" maallisen Israelin perässä kuten toiset.

        Kerettiläinen olet ihan oikeassa - ei ole kahta vaan yksi kansa .. Se ei edes olisi mahdollista ..Sitten voi meillä olla erilaisia tehtäviä suunnilleen sen mallin mukaan jonka Jumala antoi Israelille .. minä nimittäin uskon että Israel on eräänlainen ennus-kansa - ikäänkuin maailman tapahtumien näyttämö. Jumala yhtä uskollinen ja ihmiset yhtä pahoja nyt kuin silloin .. myös Israelissa .. ainakin useimmiten ..

        Nyt en oikein ole tietoinen kuinka Adventtikirkko itse asiassa ajattelee - tämän lopun ajan kansan - eiköhän se tarkoita vain että he katsovat että heillä on erikoinen tehtävä ? Vaikka en osaa sanoa ..

        Mutta kuten sanoit ei ole kahta kansaa - on vain yksi johon kuuluu niin israelilaisia kuin meitä muitakin .. sama Jumalan kansa ja se on ollut tarkoitus jo alunperinkin ..

        1. Moos. 22:18
        Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."

        ---
        alex


      • alex.kasi kirjoitti:

        Esimerkiksi kohta 2 - Kolminaisuus.

        Kerrohan mitä se kohta tarkoittaa - niin että sen muutkin ymmärtävät.
        Tarkoitan että et vain sano esimerkiksi Isä Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä ... tai toistele joitain Raamatun kohtia ..

        Minä tiedän että tämä on monelle vaikea opinkappale myös Adventtikirkossa, joten siitä voitaisiin keskustella enemmänkin kuin vain otsake opinkohtaan ..

        alex

        2. Kolminaisuus
        On olemassa yksi Jumala: Isä ja Poika ja Pyhä Henki, kolmen yhtä iankaikkisen persoonan ykseys. Jumala on kuolematon, kaikkivoipa, kaikkitietävä, kaikkea korkeampi ja aina läsnä oleva. Hän on ääretön ja ylittää ihmisen käsityskyvyn; kuitenkin hän on tehnyt itsensä tunnetuksi ilmoittamalla itsensä. Hän on arvollinen saamaan koko luomakunnan ikuisen ylistyksen, palvonnan ja palveluksen. (5.Moos. 6:4; Matt. 28:19; 2.Kor. 13:13; Ef. 4:4-6; 1.Piet. 1:2; 1.Tim. 1:17; Ilm. 14:7.)

        Ymmärrän tämän siten, että Jumala on yksi samalla tavalla kuin vesi, lumi ja jää. He ovat eri, mutta kuitenkin yksi ja sama, tosi Jumala. En ehkä kutsuisi persoona, mutta en ymmärrä kuitenkaan, miten sen toisin sanoisin. Ehkä tulevaisuus tämänkin paljastaa. Laitoin tähän nuo tekstit samassa järjestyksessä, kuin olivat tekstissä.

        "Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin.

        Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

        Kaikki pyhät lähettävät teille terveisiä (hekin ovat yhdessä lähettämässä terveisiä, vaikka heitä on monta)

        On vain yksi ruumis ja yksi Henki, niin kuin myös se toivo, johon teidät on kutsuttu, on yksi.

        Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!

        Yksi on Jumala, kaikkien Isä! Hän hallitsee kaikkea, vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa

        ja jotka Isä Jumala suunnitelmansa mukaisesti on Hengellään pyhittänyt elämään Jeesukselle Kristukselle kuuliaisina ja hänen verellään puhtaaksi vihmottuina. Tulkoon armo ja rauha yhä runsaampana teidän osaksenne.

        Ikuiselle kuninkaalle, kuolemattomalle, näkymättömälle ja ainoalle Jumalalle kunnia ja kirkkaus aina ja ikuisesti! Aamen.

        Hän kuulutti kovalla äänellä: "Pelätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia - - hänen tuomionsa aika on tullut! Kumartakaa häntä, joka on luonut taivaan, maan ja meren ja vesien lähteet."


      • alex.kasi kirjoitti:

        Esimerkiksi kohta 2 - Kolminaisuus.

        Kerrohan mitä se kohta tarkoittaa - niin että sen muutkin ymmärtävät.
        Tarkoitan että et vain sano esimerkiksi Isä Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä ... tai toistele joitain Raamatun kohtia ..

        Minä tiedän että tämä on monelle vaikea opinkappale myös Adventtikirkossa, joten siitä voitaisiin keskustella enemmänkin kuin vain otsake opinkohtaan ..

        alex

        Tässä alexille kolminaisuusoppi kaikessa yksinkertaisuudessaan tyhjentävästi ja täydentävästi, oikeaoppisesti ja uskottavaksi.


        Jes. 9:6 (9:5)
        Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.
        [Jer. 32:19; Sak. 9:10; Luuk. 2:11]


    • Hyvä että on kokonaisuus tolleen selkeästi esillä.
      Kaikki muutkin herätysliikkeet rakentelevat vastaavanlaisen systemaattisen ja mielestään aukottoman sekä oikeaoppisen raamatuntutkielman.

      Yksilö joutuu sitten Pyhän hengen ohjauksessa ja rukoillen päättelemään / päättämään, mikä lafka on lähinnä sitä, miten hän näkee itse Raamatusta. tosin ei ole välttämätöntä asettua kaikkein oikeaopisimpaan seurakuntaan. On muitakin kriteereitä. esimerkiksi tämä, että miten siellä suhtaudutaan niihin, jotka eivät jotain opinkohtaa pysty omaksumaan semmoisena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6826
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4430
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2863
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2111
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1465
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1144
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe