oireita koulussa, miten pois?

homemies5000

Homemies5000 tässä taas terve. Lähdin läksimään vanhasta työpaikastani yli vuosi sitten. Siitä lähtien olen viettänyt hyvinkin tervettä ja oireetonta elämää. Mutta nyt olen työvoimapoliittisessa koulutuksessa ja oireilen koulussani samalla tavalla kuin edellisessä työpaikassani. Koulun toisessa rakennuksessa en oireillut mutta nyt siirryimme toiseen niin oireita on taas...

Ongelmana on että miten vältän karenssin jos jätän koulutuksen kesken oireiden vuoksi?

10

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Homeherkkä#

      Terveppä terve homemies5000.

      Saman kohtalon kuin sinä on kokenut moni muukin homeyliherkkä.

      Tilastonikkareilla olisi yksi työmaa selvittää kuinka moni opiskelija vuosikymmenten saatossa on joutunut keskeyttämään opiskelunsa homeisten koulujen/yliopistojen takia, ja kuinka he ovat sen jälkeen selviytyneet elämässään.

      Koulutuspaikkaa järjestäessään työvoimahallinnon tulisi olla selvillä koulutusta,ja työharjoittelua rajoittavista tekijöistä. kuin myös terveyttä vaarantavista tekijöistä.

      Yleinen käytäntö on kuitenkin ollut laittaa kosteusvauriorakennusten sisäilmalle yliherkkiä homekouluihin sekä hometyöpaikkoihin.
      Sinuna ottaisin selville oliko työvoimahallinnolla tietoa koulun sisäilmaongelmista sekä selvittäisin työvoimahallinnon kanssa mihin toimenpiteisiin tulisi ryhtyä.

      Mikäli itse sanot koulutuspaikkasi irti, niin karenssi seuraa automaattisesti.

      Monet kosteurvauriorakennusten sisäilmalle yliherkät ovat homekouluissa käyttäneet hengityssuojaimia saaden opintonsa päätökseen.






      Moni on saanut vietyä koulutuksensa läpi käyttämällä hengityssuojaimia.

      • Homemies5000

        En usko että TE-toimisto on ollut kovinkaan tietoinen että saan oireita niissä tiloissa joissa opetus tapahtuu.

        Ongelma onkin nyt että miten hemmetissä pääsen pois sieltä?

        En jaksa sitä samaa taistelua enää. 3v tappelin vanhassa työpaikassani terveyteni kanssa (täällä löytyy vanhoja kirjoituksianikin vielä...) ja jouduin antamaan periksi.

        Tämä on erittäin suuri ongelma...erittäin suuri...

        Kaipaan apua.


      • Yks altistunut
        Homemies5000 kirjoitti:

        En usko että TE-toimisto on ollut kovinkaan tietoinen että saan oireita niissä tiloissa joissa opetus tapahtuu.

        Ongelma onkin nyt että miten hemmetissä pääsen pois sieltä?

        En jaksa sitä samaa taistelua enää. 3v tappelin vanhassa työpaikassani terveyteni kanssa (täällä löytyy vanhoja kirjoituksianikin vielä...) ja jouduin antamaan periksi.

        Tämä on erittäin suuri ongelma...erittäin suuri...

        Kaipaan apua.

        Sun pitää saada lääkärintodistus että sulla on homeyliherkkyys ja että terveytesi on vaarassa kyseisissä tiloissa.

        Valitettavasti harvassa ovat lääkärit jotka tälläisen kirjoittavat mutta yrittänyttä ei laiteta. Jos et sitä saa, on vaan pakko joko käyttää hengityssuojaimia tai lopettaa koulutus ja ottaa karenssi. Niin se muillakin homeherkistyneillä menee, sille ei nyt vaan voi mitään.

        Luultavasti saat karenssin vaikka lääkärin lausunto olisikin. Pääset helpommalla kun ymmärrät että työvoimaviranomaisten tehtävä ei ole auttaa sinua vaan järjestää sinut tukitoimien ulkopuolelle. Tämä koskee kaikkia jotka ovat pudonneet liitonkorvauksilta, oli sairas tahi ei.


      • Homemies5000
        Yks altistunut kirjoitti:

        Sun pitää saada lääkärintodistus että sulla on homeyliherkkyys ja että terveytesi on vaarassa kyseisissä tiloissa.

        Valitettavasti harvassa ovat lääkärit jotka tälläisen kirjoittavat mutta yrittänyttä ei laiteta. Jos et sitä saa, on vaan pakko joko käyttää hengityssuojaimia tai lopettaa koulutus ja ottaa karenssi. Niin se muillakin homeherkistyneillä menee, sille ei nyt vaan voi mitään.

        Luultavasti saat karenssin vaikka lääkärin lausunto olisikin. Pääset helpommalla kun ymmärrät että työvoimaviranomaisten tehtävä ei ole auttaa sinua vaan järjestää sinut tukitoimien ulkopuolelle. Tämä koskee kaikkia jotka ovat pudonneet liitonkorvauksilta, oli sairas tahi ei.

        Voi paska. Näin suoraan suomeksi sanottuna. No, aina voi yrittää vetää masennuksen piikkiin mutta ei sekään ole mikään ratkaisu. Tietty voisin vedota vielä siihen kun olin juuri tyräleikkauksessa että istuminen tekee sen verran häijyä että en voi olla paikalla. Mutta ei sitäkään saikkua ikuisesti ole.

        Hemmetin hemmetti.


    • Homemies5000

      Kyllä nyt risoo. En ole joutunut melkeinpä vuoteen käyttämään astmalääkkeitäni joita sain joskus kun oirehtisin vanhalla työpaikallani. No tänään sai melkein vuoden tauon jälkeen vähän astmalääkettä ottaa :)

      Ei tässä auta muuta kuin mennä lääkärille vaa sitten...eikä lääkärikään kyllä sille mitään voi. Ainoa keino "parantua" on välttää saastuneita tiloja mutta kun kukaan ei halua tutkia, kukaan ei halua hutkia. Joten niin tässä varmaan taas käy että olen pian koditon kun joudun karenssiin sen vuoksi jos haluan pelastaa terveyteni.

      • pois päässyt

        Onko sinun pakko olla siellä joka päivä? Kuinka monta tuntia kerrallaan? Nykyään kun opintoja voi suorittaa itsenäisestikin, eli olisiko se mahdollista? Lääkärin todistus pitää olla, mutta kyllä työkkärin kanssa voisi keskustella.

        Tykkäätkö muuten siitä opiskelusta, eli onko ala motivoiva? Itse kävin homealtistuksen takia lääkärissä. Kuntouttavan työtoiminnan sopimus kyllä purettiin, kun verikokeet näytti selvän altistuksen, mutta ennen kokeita lääkärin asenne oli tosi tyly. Arveli, että haluan sieltä pois. Kyseli miten tulen toimeen muiden kanssa jne. Oli ihan oma toive päästä sinne ja olisin halunut jatkaa, mutta jonkinlaisen muun syyn kuin homeen, olisi lääkäri mielellään löytänyt. Eli varaudu tenttaamiseen.


      • Homemies5000
        pois päässyt kirjoitti:

        Onko sinun pakko olla siellä joka päivä? Kuinka monta tuntia kerrallaan? Nykyään kun opintoja voi suorittaa itsenäisestikin, eli olisiko se mahdollista? Lääkärin todistus pitää olla, mutta kyllä työkkärin kanssa voisi keskustella.

        Tykkäätkö muuten siitä opiskelusta, eli onko ala motivoiva? Itse kävin homealtistuksen takia lääkärissä. Kuntouttavan työtoiminnan sopimus kyllä purettiin, kun verikokeet näytti selvän altistuksen, mutta ennen kokeita lääkärin asenne oli tosi tyly. Arveli, että haluan sieltä pois. Kyseli miten tulen toimeen muiden kanssa jne. Oli ihan oma toive päästä sinne ja olisin halunut jatkaa, mutta jonkinlaisen muun syyn kuin homeen, olisi lääkäri mielellään löytänyt. Eli varaudu tenttaamiseen.

        Se on työvoimapoliittista koulutusta, pääasiassa opetus tapahtuu juuri tuossa talossa missä oireilen ja opiskelu ei onnistu etänä. Eipä tämä ala kiinnosta muutenkaan (vartijan AT), siksi pitää paikallakin olla niin tarkkaan koska poliisihallituksen määräykset. Eli siis yritän kyllä hakea toiselle kurssille. Mutta tuskinpa helposti sieltä pois pääsen, työkkärin tädit kun ovat aika tiukkana noiden kanssa. Eli olen käytännössä jumissa. Mahdollisuuteni taitaa olla

        1) Ravata lääkärissä ja ruinata saikkua niin kauan että potkitaan kurssilta
        2) Lähteä itse lätkimään = karenssi

        Mutta aikaa luokassa vietän 08.00-15.15 käytännössä joka päivä. Ja en usko että työkkäri minua pois päästää jos sanon että oloni on sietämätön jos oleskelen koulun tiloissa.

        Minua tentattiin 3 vuotta edellisellä työpaikalla. Taistelin yksinäni tuulimyllyjä vastaan. Milloin pidettiin hulluna, milloin minäkin ja myönnän että oli siinä mielenterveyskin kovilla kun ei jaksanut tehdä muuta kuin oireilla töissä ja nukkua kotona. Viikossa oli yksi terve päivä ja sekin oli sunnuntai ja suunnaton ahdistus nousi aina kun tiesi että maanantaina pääsee taas oireilemaan työpaikalle. 3 vuotta sitä kestin, lähdin pois, sain sovittua työnantajan kanssa että irtisanovat minut etten joudu karenssiin, se oli sentään mukavaa. Mutta hävisin siis taistelun. Kävi paikalla työsuojelupiirin ihmisiäkin, mutta vaikeaa se on että yksin oireilee ja muut voivat suht hyvin.

        Minulla on paljon perusallergioita joten olen herkempi taatusti kaikelle ilman epäpuhtauksille mitä normaali ihminen.

        Mutta sanokaas, ei ole kovin normaalia että terveeksi todettu ihminen joutuu astmapiippua vetämään koulupäivän jälkeen koska henkeä ahdistaa sen verran.

        Luulin että se olisi ohi. Taistelu omasta terveydestä jatkuu siis edelleen...


      • pois päässyt
        Homemies5000 kirjoitti:

        Se on työvoimapoliittista koulutusta, pääasiassa opetus tapahtuu juuri tuossa talossa missä oireilen ja opiskelu ei onnistu etänä. Eipä tämä ala kiinnosta muutenkaan (vartijan AT), siksi pitää paikallakin olla niin tarkkaan koska poliisihallituksen määräykset. Eli siis yritän kyllä hakea toiselle kurssille. Mutta tuskinpa helposti sieltä pois pääsen, työkkärin tädit kun ovat aika tiukkana noiden kanssa. Eli olen käytännössä jumissa. Mahdollisuuteni taitaa olla

        1) Ravata lääkärissä ja ruinata saikkua niin kauan että potkitaan kurssilta
        2) Lähteä itse lätkimään = karenssi

        Mutta aikaa luokassa vietän 08.00-15.15 käytännössä joka päivä. Ja en usko että työkkäri minua pois päästää jos sanon että oloni on sietämätön jos oleskelen koulun tiloissa.

        Minua tentattiin 3 vuotta edellisellä työpaikalla. Taistelin yksinäni tuulimyllyjä vastaan. Milloin pidettiin hulluna, milloin minäkin ja myönnän että oli siinä mielenterveyskin kovilla kun ei jaksanut tehdä muuta kuin oireilla töissä ja nukkua kotona. Viikossa oli yksi terve päivä ja sekin oli sunnuntai ja suunnaton ahdistus nousi aina kun tiesi että maanantaina pääsee taas oireilemaan työpaikalle. 3 vuotta sitä kestin, lähdin pois, sain sovittua työnantajan kanssa että irtisanovat minut etten joudu karenssiin, se oli sentään mukavaa. Mutta hävisin siis taistelun. Kävi paikalla työsuojelupiirin ihmisiäkin, mutta vaikeaa se on että yksin oireilee ja muut voivat suht hyvin.

        Minulla on paljon perusallergioita joten olen herkempi taatusti kaikelle ilman epäpuhtauksille mitä normaali ihminen.

        Mutta sanokaas, ei ole kovin normaalia että terveeksi todettu ihminen joutuu astmapiippua vetämään koulupäivän jälkeen koska henkeä ahdistaa sen verran.

        Luulin että se olisi ohi. Taistelu omasta terveydestä jatkuu siis edelleen...

        Jos sinulla on noita perusallergiotakin, niin Ige arvot voi olla koholla. Se on sitten toinen juttu, onko sillä mitään merkitystä lääkärin mielestä.

        En tiedä miten nämä jutut menee, mutta tuleeko lääkärille joku ilmoitusvelvollisuus, jos koulussa oireillaan? Silloin kyse ei ole enää pelkästään sinusta, vaan paljon laajemmasta ongelmasta. Siksi kait näitä asioita ei todesta haluta ottaakaan.

        Ne verikokeet jos saat otettua, niin voit välttää karenssin, tai sitten ei. Toisaalta jos ala ei kiinnosta, niin lähde pois. Ota se karenssi ja hae toiselle kurssille. Olen huomannut, että itseään vaan kiusaa, jos jatkuvasti tappelee jostain.


      • Homemies5000
        pois päässyt kirjoitti:

        Jos sinulla on noita perusallergiotakin, niin Ige arvot voi olla koholla. Se on sitten toinen juttu, onko sillä mitään merkitystä lääkärin mielestä.

        En tiedä miten nämä jutut menee, mutta tuleeko lääkärille joku ilmoitusvelvollisuus, jos koulussa oireillaan? Silloin kyse ei ole enää pelkästään sinusta, vaan paljon laajemmasta ongelmasta. Siksi kait näitä asioita ei todesta haluta ottaakaan.

        Ne verikokeet jos saat otettua, niin voit välttää karenssin, tai sitten ei. Toisaalta jos ala ei kiinnosta, niin lähde pois. Ota se karenssi ja hae toiselle kurssille. Olen huomannut, että itseään vaan kiusaa, jos jatkuvasti tappelee jostain.

        Ei talouteni kestä 3kk karenssia millään. Pelkkä ajatuskin mahdoton.


    • Homemies5000

      Mietinpä vaan että kuinka pahasti mahdan olla jo altistunut kun saan oireita muutamissa tunneissa kun joudun tiloihin jotka ei minulle sovellu.

      Hajusteyliherkkyyksiä ei ole.
      Voin oleskella myös pölyisissä, likaisissa tiloissa esim autokorjaamot, metallipala yms. ilman oireita.
      Joten toistaiseksi vielä kait ihan "hyvällä" mallilla.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe