Nykymaailman kuri: Isälle 3800€ lasku tukistamisesta

Raippari

"Käy menemään sairaaksi tämä suomalainen yhteiskunta myös lakiensa osalta.
Sen j'lkeen ihmetellään mikä vaivaa nuorisoa kun se ei usko eikä kunnioita vanhempia ihmisiä, vaan tekee kaikki omien halujensa mukaan.


Pojan tukistaminen maksoi isälle 3800 euroa

Kahdeksanvuotiaan pojan tukistaminen kävi kalliiksi eteläsavolaiselle isälle.
Lievästä pahoinpitelystä tuomittu mies joutuu maksamaan sakkoja, vahingonkorvauksia ja oikeuskuluja yhteensä 3 800 euroa.

33-vuotias mies oli Etelä-Savon käräjäoikeuden mukaan tukistanut poikaansa kahdesti. Poika kertoi isän suuttuneen siitä, kun hän ampui vesipyssyllä isää.

Isä korosti kieltäneensä poikaa ampumasta vesipyssyllä saunankattoon, jottei katosta tippuva kuuma vesi polttaisi. Tukistamisen isä kiisti.

Todistajana oikeudessa kuultu asiantuntija arvioi pojan kertomuksen luotettavaksi. Myös Kuopion yliopistollisen sairaalan lasten ja nuorten oikeuspsykiatrisen tutkimusyksikön lausunto tuki samaa kantaa.

Isää syytettiin myös kolmannesta, aikaisemmin tapahtuneesta tukistamisesta. Pojan mukaan isä kimmastui, kun hän ei halunnut syödä isän tekemiä hampurilaisia. Isä vakuutti vain rauhoitelleensa kränännyttä poikaa silittämällä hiuksista.

Käräjäoikeuden mukaan syyteoikeus kolmannen tukistamisen osalta oli jo vanhentunut.

Käräjäoikeus tuomitsi isän lievästä pahoinpitelystä 25:een 17 euron päiväsakkoon eli maksamaan 425 euroa.

Lisäksi isän on korvattava pojalle kivusta ja särystä 200 euroa ja maksettava pojan 2 800 euron oikeudenkäyntikulut. Todistelukustannuksia isän maksettavaksi tuli liki 300 euroa.

Käräjäoikeuden päätös on jo lainvoimainen."

IS

En tajua! Miksi tuollaisesta pitää antaa sakkoa. Oma isä on pienempänä tukistanut minua sata kertaa, eikä ole mitään sakkoa tullut! Kyl villittömät pikkulapset pitää jotenkin saada kuriin. Ei tuon ikäinen edes tajua mitä tekee väärin, niin pitää opettaa lievällä kurilla. Itsekkin olen nuori, mutta kannatan, että kuria etenkin tuon ikäisille! Ajatelkaa nyt millaisia nykylapsista tulee ilman kuria. Minäkin näin rannalla jonkun pikkulapsen, joka hoki jotain Cheekin biisiä. Ikää tuskin oli edes viittä vuotta! Tälläinen on huolestuttavaa!

30

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saako TET-paikan työnantaja tukistaa sinua, jos teet jotakin väärin?

    • :D:

      Ei saa, mutta hänellä on myös oikeus irtisanoa alaisensa, eikä hänen tarvitse elättää tätä.

      -Siiliö-

      • Alaista ei saa irtisanoa ilman syytä. Saako hankalaa alaista tukistaa? Saako valtio tukistaa kansalaisiaan?

        (Hitto, nyt tuli mieleen "Isi, mikä on valtio?" -vitsi.)


    • Eikö asioiden väärin tekeminen ole muka syy irtisanoa?

      • Yhdestä väärinteosta ei eroteta.


      • icepicked kirjoitti:

        Yhdestä väärinteosta ei eroteta.

        Uutisessa pojan isän sanotaan kieltäneen poikaa ennen tukistamista.

        Entä jos tettiläinen tekee kerran jotain väärin ja sitten kun häntä kielletään, hän vielä jatkaa. Eikö tettiläistä vieläkään saa erottaa?


      • siilio kirjoitti:

        Uutisessa pojan isän sanotaan kieltäneen poikaa ennen tukistamista.

        Entä jos tettiläinen tekee kerran jotain väärin ja sitten kun häntä kielletään, hän vielä jatkaa. Eikö tettiläistä vieläkään saa erottaa?

        Ei tettiläinen ole työntekijä. Yleensä tettiläiset ovat myös niin vähän aikaa, että erottaminen ei ole mielekästä. Siitä en sitten tiedä, jos tettiläinen on aivan mahdoton tapaus. Silloin tietenkin jotain on tehtävä.


      • biologinalku kirjoitti:

        Ei tettiläinen ole työntekijä. Yleensä tettiläiset ovat myös niin vähän aikaa, että erottaminen ei ole mielekästä. Siitä en sitten tiedä, jos tettiläinen on aivan mahdoton tapaus. Silloin tietenkin jotain on tehtävä.

        Ja jos puhutaan aivan oikeasta työsuhteesta, niin työtehtävien laiminlyönti ja myöhästely ovat laillisia irtisanomisen perusteita.


      • biologinalku kirjoitti:

        Ja jos puhutaan aivan oikeasta työsuhteesta, niin työtehtävien laiminlyönti ja myöhästely ovat laillisia irtisanomisen perusteita.

        Tetistäkin voi lentää pihalle vaikka saman tien. Ei yksityisyrittäjällä ole mitään velovllisuutta pitää talossa pentua, joka vaarantaa oman terveytensä, karkottaa asiakkaita tai tuhoaa omaisuutta.


      • nasse_seta kirjoitti:

        Tetistäkin voi lentää pihalle vaikka saman tien. Ei yksityisyrittäjällä ole mitään velovllisuutta pitää talossa pentua, joka vaarantaa oman terveytensä, karkottaa asiakkaita tai tuhoaa omaisuutta.

        Kyllä, oikeassa olet, mutta tettiläisen tapauksessa on myös aiheellista ottaa yhteyttä kouluun eikä pelkstään potkaista pihalle. Lähinnä tuossa otin kantaa Siiliön ajattelutapaan siitä, että tettiläinen olisi kuin työntekijä. Tettiläisestä ei mielestäni kannata käyttää esimerkiksi sanaa irtisanoa, koska kyseessä ei ole työsuhde.


      • biologinalku kirjoitti:

        Kyllä, oikeassa olet, mutta tettiläisen tapauksessa on myös aiheellista ottaa yhteyttä kouluun eikä pelkstään potkaista pihalle. Lähinnä tuossa otin kantaa Siiliön ajattelutapaan siitä, että tettiläinen olisi kuin työntekijä. Tettiläisestä ei mielestäni kannata käyttää esimerkiksi sanaa irtisanoa, koska kyseessä ei ole työsuhde.

        Aa okei. Samaa mieltä.


    • Fyysisen väkivallan kohdistaminen lapseen rankaisukeinona opettaa hänelle, että ristiriidat voidaan ratkaista väkivalloin ja että vahvempi osapuoli saa satuttaa heikompaa. Vankilassakaan vartijat eivät saa lyödä huonosti käyttäytyviä vankeja, joten miksi vanhempi saisi lyödä tai tukistaa lastaan? Ovatko lapset muka niin tyhmiä, etteivät usko järkiperusteita tai väkivallattomia rangaistuksia?

    • "Ovatko lapset muka niin tyhmiä, etteivät usko järkiperusteita tai väkivallattomia rangaistuksia?"

      Suoraan sanoen: Kyllä. Suurin osa tosiaan taitaa olla niin tyhmiä. Itse pelkäsin pienenä eniten pelikieltoa, mutta jos lapsen jokapäiväiseen arkeen ei kuulu kolme tuntia pelikonsolia, häntä ei palota tällainen ratkaisu.

      • Minun mielestäni suhtaudut alentavasti lapsen älykkyyteen. Minä ymmärsin järjellä selitettynä asiat paljon paremmin kuin huudettuina, eikä minua ole koskaan tukistettu. Rajanvetokin on vaikeaa; mikä on "aiheellinen" pahoinpitely ja mikä aiheeton?


      • icepicked kirjoitti:

        Minun mielestäni suhtaudut alentavasti lapsen älykkyyteen. Minä ymmärsin järjellä selitettynä asiat paljon paremmin kuin huudettuina, eikä minua ole koskaan tukistettu. Rajanvetokin on vaikeaa; mikä on "aiheellinen" pahoinpitely ja mikä aiheeton?

        "Minun mielestäni suhtaudut alentavasti lapsen älykkyyteen."

        Luulin sinunkin jo huomanneen, että minä suhtaudun melko alentavasti ihmisten älykkyyteen yleisestikin.

        "Minä ymmärsin järjellä selitettynä asiat paljon paremmin kuin huudettuina, eikä minua ole koskaan tukistettu."

        En sulkenut poikkeustapauksia mahdottomuuksiksi. Sitäpaitsi olethan itsekin maininnut olevasi hieman erikoisempi tapaus. (Ei pahalla. No hyvälläkö sitten? No... Joo.)

        "Rajanvetokin on vaikeaa; mikä on "aiheellinen" pahoinpitely ja mikä aiheeton? "

        Tuohon minunkin on myönnyttävä. Aloituksessa mainitussa uutisessakin tosin jotkut olivat tutkineet lapsen tarinan "uskottavaksi" ja tämän ansiosta lasta oltiin uskottu, eikä isää. Näinollen tilannetta voisi tulkita. Jos esim. aikuinen joka päivä pieksee lastaan ehkä jopa ilman syytä, tapaus on melko selkeä. Jos kyse on tilanteesta, jossa vanhempi on tukistanut lasta kahdesti...


      • siilio kirjoitti:

        "Minun mielestäni suhtaudut alentavasti lapsen älykkyyteen."

        Luulin sinunkin jo huomanneen, että minä suhtaudun melko alentavasti ihmisten älykkyyteen yleisestikin.

        "Minä ymmärsin järjellä selitettynä asiat paljon paremmin kuin huudettuina, eikä minua ole koskaan tukistettu."

        En sulkenut poikkeustapauksia mahdottomuuksiksi. Sitäpaitsi olethan itsekin maininnut olevasi hieman erikoisempi tapaus. (Ei pahalla. No hyvälläkö sitten? No... Joo.)

        "Rajanvetokin on vaikeaa; mikä on "aiheellinen" pahoinpitely ja mikä aiheeton? "

        Tuohon minunkin on myönnyttävä. Aloituksessa mainitussa uutisessakin tosin jotkut olivat tutkineet lapsen tarinan "uskottavaksi" ja tämän ansiosta lasta oltiin uskottu, eikä isää. Näinollen tilannetta voisi tulkita. Jos esim. aikuinen joka päivä pieksee lastaan ehkä jopa ilman syytä, tapaus on melko selkeä. Jos kyse on tilanteesta, jossa vanhempi on tukistanut lasta kahdesti...

        No minä olen hieman erikoinen tapaus. Koen vieläkin huonoa omaatuntoa, sillä söin isänpäiväkakkuun tarkoitetut mansikat itse noin 9-vuotiaana.

        (Hassua on se, että tässä samaistun Leniniin. Hän (elämäkerran mukaan) rikkoi tätinsä(?) luona kyläillessään vahingossa vaasin, muttei jäänyt siitä kiinni. (Hän oli silloin lapsi.) Kuukausia myöhemmin hänen äitinsä löysi hänet ullakolta itkemästä; "Olen pahoillani, että rikoin Maria-tädin vaasin..!")

        Yritän etsiä tutkimuksia aiheesta.


    • lätäkkö

      Ei kyllä sinun tapauksessasi tukistus auttanut...

    • En hyväksy väkivaltaa lapsia kohtaan, mutta katsoessani yhdeksän vuotiaan kiroamista ja tupakan polttoa, tuumin, ettei se aina niin haitaksikaan olisi....

      Minua "ohjattiin" hiuksista kun olin 12... Jotain riitaa tullut mistälie asiasta.

    • Ahhah, sinusta kurittaminen siis toimii, koska sinuakin kuritettiin ja sinusta tuli... niin mitä sinusta tulikaan?

      • No niin, tässä se nähdään!

        Irvokkainta minusta on se, että jotkut vanhemmat vaativat lasta halaamaan itseään kurituksen jälkeen.


      • :D:
        icepicked kirjoitti:

        No niin, tässä se nähdään!

        Irvokkainta minusta on se, että jotkut vanhemmat vaativat lasta halaamaan itseään kurituksen jälkeen.

        No tuo kuulostaa jo sairaalta... Saattaa kuulostaa oudolta, mutta mielestäni tavallinen kuritus on okei, mutta kun lapsi pakotetaan hyväksymään se ja rakastamaan kurittajaansa... HYI!!!!!

        -Siiliö-


    • Kysessä on lievä pahoinpitely. Oli uhri sitten 7-vuotias tai 40-vuotias. Miksi hyväksyt lasten tukistamisen mutta todennäköisesti et kuitenkaan hyväksy naapurin Sepon (40-v) kutistamista? Minua ei ole koskaan kutistettu tai lyöty ja musta kasvoi ihan hyväkäytöksinen ihminen. Että taitaa se kasvatuksen teho olla jossain aivan muualla kuin rangaistuksissa.

      • ooce

        Kyllä mua ainakin on penskana sormille läppästy jos jotain tuhmaa/tyhmää/kielettyä olin teheny. Korvastaki veetty. Ei musta silti mitää täyskahjoa oo tullu.

        Eipä siinä. En kyllä tukistamista kannata, mutta kyllä se joku kuri pitää olla.

        ocetherunq


      • Jos Seppo (40-v) on lihava mies on hyvä "kutistaa" hänet ihan terveyssyistä.

        Se että sinusta tuli hyväkäytöksinen ei tarkoita että jokainen vapaakasvatuskersa on onnistunut; päinvastoin feministit ja muut liberaalit ovat vastuussa nykynuorten typeryydestä, jos lasta lyö aika ajoin hän oppii ettei tupakoi ja arvostaa menestystä sekä oppineisuutta kuten Herrensä, silloin kun oppii tekemään oikein ei enää koskaan tarvitse tuntea kipua.

        Kasvatuksen teho riippuu yksistään auktoriteetistä jokainen jolla ei ole mitään auktoriteettia on aatteeltaan anarkisti - tiesivät he sen itse tai olkoot niin kouluttamattomia rikollisia etteivät asiaa edes tiedosta - ja se aate on yhteiskunnalle haitallista utopiaa; kunpa heidät paiskattaisiin rajan yli tai Itämereen!

        Jos sinä olit aina hyvä ei sinua sitten ole tarvinnut rangaista, capish? Rangaistuksia saavat pahat yksilöt joista ei tule mitään hyvää ilman kovaa kuria ja järjestystä joiden varaan valtion tulevaisuus perustuu; organisaatio, kunnioitus ja pelko ovat mikä pitää typerämmän kansanosan kurissa parempien ylläpitäessä järjestystä.

        Vihaan liberaaleja ja heidän "vapaatakasvatustaan" jonka ainut hyvä juttu on että Hollantilaispölvästit ostivat KiVa-koulun itselleen.


    • Kun tässä nyt perustellaan asioita sillä, että millainen itse kustakin tuli (kun sain tai en saanut selkään), niin on pakko muistuttaa, että yksi tapaus on tilastollisesti aika vähän. Toinen ongelma moisessa logiikassa on se, että ihminen ei välttämättä tarkastele itseään realistisesti.

      Jos oikeasti halutaan hakea perusteluita palstalaisten taustoista, pitää tehdä tilasto ja analysoida aineisto huolellisesti. Heti alkuun meillä on määritelmäongelma: mitä oikeastaan tarkoittaa menestynyt ihminen tai kunnon ihminen?

      Eli katsotaanko vaikka kirjoittajien oikeinkirjoitusta ja sitten kysytään, että saitko selkään vai et? Vai mitä te meinaatte?

      • No joo.

        Kuria kuitenkin voi pitää monella tapaa. Siihen ei tarvita väkivaltaa. Mutta toisaalta, jos lukee kaikki otsikot tuolta lehdistä, niin nykyään ei lapsille saisi edes huutaa tai komentaa minnekään portaille istumaan kymmeneksi minuutiksi. Ihan ymmärrettävää, jos lapsi on herkkä tms. mutta aina moni aukoon päätään tuolla es kourassa vailla minkäänlaista kuria. Sen sijaan, että jatkuvista kaikki kielletään, pitäisi tutkijoiden sun muiden antaa vaihtoehtoisia menetelmiä. Ihan siis muitakin kuin "kehua hyvistä teoista"....

        Niitä voi kyllä ollakin, mutta ainakaan minun korviini ei ole kantautunut.


    • Ei kurinpitoon nykyään väkivaltaa tarvita. Otetaan vain lapselta älypuhelin, tabletti, läppäri ja netti pois. Johan alkaa kuri pysymään!

      • HeKeKee'd

        Jep. Pelikielto on mut pitänyt kurissa :D

        Ja c'mon. Jos ei saa pidettyä lasta kurissa ilman hakkaamista, niin voi vähän miettiä olisiko se vika jossain muussa kuin lapsessa.


      • No mutta kun ajatellaan mahdollisimman hyvää tapaa kasvattaa lapsia, täytyy kokonaan sulkea pois ajatus siitä, että lapsesta tehdään jo pienenä ruuturiippuvainen.

        Toki jos aikuisella on riittävä auktoriteetti ja lapsi on riittävän tottelevainen, väkivalta on turhaa, mutta kyllä joku on nykyajan aikuisilla ainakin mennyt selkeästi suurimmalla osalla pieleen.


      • siilio kirjoitti:

        No mutta kun ajatellaan mahdollisimman hyvää tapaa kasvattaa lapsia, täytyy kokonaan sulkea pois ajatus siitä, että lapsesta tehdään jo pienenä ruuturiippuvainen.

        Toki jos aikuisella on riittävä auktoriteetti ja lapsi on riittävän tottelevainen, väkivalta on turhaa, mutta kyllä joku on nykyajan aikuisilla ainakin mennyt selkeästi suurimmalla osalla pieleen.

        Oliko ennenkään sen parempi? Jo antiikin Roomassa haukuttiin nuorisoa, vaikka heitä myös hakattiin baculus-kepillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe