Asfaltin syöjät

TOSIrealisti Kokkola

Nastarenkaiden käyttö kaupungeissa pitää ehdottomasti kieltää. Vilkkaat katu- ja tieosuudet ovat koko vuoden sulat, ja näin ollen nastarenkaat kuluttavat ne parissa vuodessa urille. Varsinkin kun ihmiset ajavat kuin laput silmillä sitä yhtä ja ainutta uraa. On se merkillistä ettei osata käyttää koko tien- ja kadunleveyttä hyväksi. Maksamme tästä hölmöydestä vuosittain miljardeja euroja...

126

462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuultu jo monesti

      Et sinä elätti mitään maksa. Pidä turpas kiinni jo!

    • quattro fever

      itse asiassa kaupungeissa nanastarenkaat ovat juuri tärkeät. Risteysalueet kun tuppaavat olemaan hyvinkin jäisiä juuri kitkojen jäänkilloitusominaisuuden takia.

      Ja ainakin itse odotan vieläkin kitkoja jotka pärjäävät nastarenkaille kuivalla ja märällä asvaltilla joka taasen johtuu kitkarenkaiden kumi/silica seoksesta joka on suunniteltu pakkaskelejä silmällä pitäen ja on täten hyvin liukas ja pehmeyden takia erittäin epävakaa kuivan/lämpimän kelin ajonopeuksilla.

      Suurin syy teiden ja katujen nopeaan kulumiseen ok huonolaatuinen asfaltti. Jäiväthän tiefirmat jopa kiinni kartellitoiminnasta muutama vuosi sitten.

      • TOSItyperäavaus

        TOSIääliön typeryys jaksaa ihmetyttää. Aina luulee että typerin avaus on tullut mutta aina ylittää itsensä.


      • traction.

        Kyllä täytyy olla täysin kädetön kuljettaja jos ei tule kitkarenkailla toimeen, kerrankin älykäs avaus ressulta.
        Kaavailtu nastarengasvero sais tulla pikaisesti voimaan ja n. 100€ per rengas olis mielestäni kohtuullinen vero siittä vahigoilta mitä nämä asvalinjyrsijät aiheuttavat tiestölle.
        Esim. viime talvena oli sulat tiet koko talven mutta nastarenkailla pitää ajaa sitä samaa uraa kun kaikki muutkin, älytöntä.


      • Realisti tunkiolle!
        traction. kirjoitti:

        Kyllä täytyy olla täysin kädetön kuljettaja jos ei tule kitkarenkailla toimeen, kerrankin älykäs avaus ressulta.
        Kaavailtu nastarengasvero sais tulla pikaisesti voimaan ja n. 100€ per rengas olis mielestäni kohtuullinen vero siittä vahigoilta mitä nämä asvalinjyrsijät aiheuttavat tiestölle.
        Esim. viime talvena oli sulat tiet koko talven mutta nastarenkailla pitää ajaa sitä samaa uraa kun kaikki muutkin, älytöntä.

        Laita oma avaus aiheesta, niin saadaan asiallisempaa keskustelua aiheesta eikä sitten mene pelkäksi börjehomohurri-passkkkaa- örinäksi.


      • TOSIrealisti Kokkola
        TOSItyperäavaus kirjoitti:

        TOSIääliön typeryys jaksaa ihmetyttää. Aina luulee että typerin avaus on tullut mutta aina ylittää itsensä.

        Lähisukulaiseni käytti kitkarenkaita jo 1970- luvulla, eli heti pian kun ne tulivat markkinoille. Hän ajoi pitkiä matkoja ympäri Suomea, eikä koskaan ainuttakaan kolaria. Joten siinä teille eka oppitunti nastarenkaiden puolustajat...


    • Suomi nousuun

      Ja tuolla konstilla Suomi nousuun, työllistäis raakasti porukkaa.
      kaikille kaupunkeihin johtaville valtaväylien varsille renkaanvaihtopisteet, mistä kaupunkiin mennessä kitkat alle ja sitten taas kaupungista kotiin maakuntiin matkaaville nastarenkaat takas!
      Olipa sulla taas ajatus jäässä vai etkö muistanut että myös kaupunkien ulkopuolella on elämää? Mitäs jos kielletään heti kerralla koko autoilu kaupunkialueella, niin kyllä alkaa asfaltti kestämään eikä tuu uria.

    • Asvalttikartelli?

      Viime talvena tuli käytyä Ylläksellä, Rukalla pari kertaa Tampereella sekä Helsingissä ja kaikki matkat turvallisesti ja äänettömästi sekä tiestöä säästäen kitkarenkailla.

      • TOSIrealisti Kokkola

        Sama juttu "Asvalttikartelli". Tein työmatkani liki 8 vuotta Vaasan ja Kokkolan väliä ajaen - kesät ja talvet. Talvet kitkarenkailla, eikä ollut mitään ongelmia. Kaupunkien kadut ja valtatiet ovat olleet sulia yltympäri vuoden jo yli 30:n vuoden ajan. Kitkarengas on turvalinen ja hiljainen, kuin tyynyjen päällä ajelisi...

        Jk Ja lisään vielä, että "Kumikartelli"...


      • "vääpeli"
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Sama juttu "Asvalttikartelli". Tein työmatkani liki 8 vuotta Vaasan ja Kokkolan väliä ajaen - kesät ja talvet. Talvet kitkarenkailla, eikä ollut mitään ongelmia. Kaupunkien kadut ja valtatiet ovat olleet sulia yltympäri vuoden jo yli 30:n vuoden ajan. Kitkarengas on turvalinen ja hiljainen, kuin tyynyjen päällä ajelisi...

        Jk Ja lisään vielä, että "Kumikartelli"...

        Miksi lopetit nuo TYÖmatkat Vaasaan ??


    • 15+11

      Noudatetaan vaan lakia :)

    • Äidinkielen lehtori

      Ei oo Kivelän Reijo, alias TOSIrealisti ainakaan äidinkielentunneilla persettään turhaan puuduttanut. Sen tietää Börjekin...

      Koska en ole (Kivelän tavoin) täydellinen ihminen, en välitä tämän kirjoitukseni pikkuvirheistä (kirjoitusvirheistä), mutta niinkin paatuneen perfektionistin, kuten TOSIrealistin kirjoituksessa on kaksi anteeksiantamatonta kirjoitusvirhettä, jotka tuon nyt myös kappari-Reijon tietoisuuteen:

      -Asfaltinsyöjät on yhdyssana.
      -Ja-sanan eteen ei (yleensä) laiteta pilkkua. Ainakaan tuohon Kivelän jonninjoutavan provokatiiviseen paskakirjoitukseen.

      Kaikkea hyvää Halkokarille,,, ja ABC-kirja auki kohdasta K, niin kuin kielioppi.

      • TOSIrealisti Kokkola

        Hah, nyt alan pikku hiljaa ymmärtää miksi Kokkolassa(kin) suomenkieli on mennyt aivan mahdottomaksi. Ja tilanne sen kuin vain pahenee:
        "Sitä ollaan niin maar positiivisia niinku tai silleen negatiivisia. Ja sit aletaan puhumaan, kun pitäisi alkaa puhua, tai ruveta (ryhtyä) puhumaan, niinku sillai niinku ko niinku... Ja laulut ovat pelkkää honottamista ja lespaamista, kähinää, örinää ja huutamista. Niin ja sitä kamalaa "puhelaulua" eli räppiä jne jne..."...
        Otsikkoni on täysin oikeaoppinen. Jo vuosikymmenet on pyritty siihen, että pitkät yhdyssanat vähenisivät. Jos olisin kirjoittanut "Asfalttisyöjät", niin se olisi oikein. Ja -sanan edessä tulee käyttää pilkkua, kun sivulauseessa on eri subjekti ja predikaatti, kuin päälauseessa.


      • Tuli selväksi,tuliko
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Hah, nyt alan pikku hiljaa ymmärtää miksi Kokkolassa(kin) suomenkieli on mennyt aivan mahdottomaksi. Ja tilanne sen kuin vain pahenee:
        "Sitä ollaan niin maar positiivisia niinku tai silleen negatiivisia. Ja sit aletaan puhumaan, kun pitäisi alkaa puhua, tai ruveta (ryhtyä) puhumaan, niinku sillai niinku ko niinku... Ja laulut ovat pelkkää honottamista ja lespaamista, kähinää, örinää ja huutamista. Niin ja sitä kamalaa "puhelaulua" eli räppiä jne jne..."...
        Otsikkoni on täysin oikeaoppinen. Jo vuosikymmenet on pyritty siihen, että pitkät yhdyssanat vähenisivät. Jos olisin kirjoittanut "Asfalttisyöjät", niin se olisi oikein. Ja -sanan edessä tulee käyttää pilkkua, kun sivulauseessa on eri subjekti ja predikaatti, kuin päälauseessa.

        Lause ei voi alkaa ja-sanalla. Tuliko selväksi, tulihan!

        Kivelä tekee tämän elokuvan nimestä ilmoituksen kielipoliisille, koska se on Kivelän mielestä yhteen kirjoitettuna virheellinen: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lampaansyöjät

        Oisivat syöneet asfalttia ko. leffassa, niin nimi oisi ollut oikeaoppisesti Asfaltinsyöjät. Ei, kun Asfaltin syöjät. Kyllä Kivelä tietää.


      • Kivelän virhe!
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Hah, nyt alan pikku hiljaa ymmärtää miksi Kokkolassa(kin) suomenkieli on mennyt aivan mahdottomaksi. Ja tilanne sen kuin vain pahenee:
        "Sitä ollaan niin maar positiivisia niinku tai silleen negatiivisia. Ja sit aletaan puhumaan, kun pitäisi alkaa puhua, tai ruveta (ryhtyä) puhumaan, niinku sillai niinku ko niinku... Ja laulut ovat pelkkää honottamista ja lespaamista, kähinää, örinää ja huutamista. Niin ja sitä kamalaa "puhelaulua" eli räppiä jne jne..."...
        Otsikkoni on täysin oikeaoppinen. Jo vuosikymmenet on pyritty siihen, että pitkät yhdyssanat vähenisivät. Jos olisin kirjoittanut "Asfalttisyöjät", niin se olisi oikein. Ja -sanan edessä tulee käyttää pilkkua, kun sivulauseessa on eri subjekti ja predikaatti, kuin päälauseessa.

        Tosirealisti on väärässä. Asfaltinsyöjät on yhdyssana.


      • Ressun kaveri
        Kivelän virhe! kirjoitti:

        Tosirealisti on väärässä. Asfaltinsyöjät on yhdyssana.

        Ei ole. Joko Asfaltin syöjät tai Asfalttisyöjät. Tosiressu oli taas okiasa.


      • TR oli väärässä
        Ressun kaveri kirjoitti:

        Ei ole. Joko Asfaltin syöjät tai Asfalttisyöjät. Tosiressu oli taas okiasa.

        Genetiivi- ja adjektiivialkuiset ilmaisut
        Eniten rajatapauksia on ilmauksissa, joiden alkuosa on genetiivissä oleva substantiivi, koska ne voidaan usein käsittää yhtä hyvin sanaliitoiksi kuin yhdyssanoiksi. Sama koskee ilmaisuja, joiden alkuosa on adjektiivi. Ellei tekstin tarvitse tarkoin noudattaa joitakin normeja, voidaan tällaiset asiat useimmiten ratkaista oman kielitajun mukaan, kunhan valittua tapaa käytetään tekstissä johdonmukaisesti. Valinta ei ehkä vastaa suositelluinta tapaa, mutta näissä tapauk­sis­sa harva lukija närkästyy ”virheistä”. Joskus yhteen tai erikseen kirjoittamisella on vivahde-ero.
        pyykinpesu
        pyykin pesu
        vuohenmaito
        vuohen maito
        pianonsoitonopettaja
        pianonsoiton opettaja


      • Kivelä on väärässä!
        Ressun kaveri kirjoitti:

        Ei ole. Joko Asfaltin syöjät tai Asfalttisyöjät. Tosiressu oli taas okiasa.

        Asfaltin syöjät -käsite voi tarkoittaa joitakin Halkokarin juoppoja, jotka esim. istuskelevat asfaltilla ja syövät sienikeittoa pikku lisukkeineen.


      • TOSIrealisti Kokkola
        Kivelä on väärässä! kirjoitti:

        Asfaltin syöjät -käsite voi tarkoittaa joitakin Halkokarin juoppoja, jotka esim. istuskelevat asfaltilla ja syövät sienikeittoa pikku lisukkeineen.

        Niinpä niin. Tätähän juuri tarkoitin. Jos ja kun nastarengas "syö" asfalttia, niin monikkomuodossa nastarenkaat syövät (kuluttavat) asfalttia. "Eivätkäsyövät asfalttia......"...
        Jk Ja se on nominatiivin kuudennen persoonan infinitiivin kolmannen tai neljännen adessiivin, inessiivin ja elatiivin sekä allatiivin neljännes sidossanan sijaluku...


      • Koeta nyt ymmärtää
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Niinpä niin. Tätähän juuri tarkoitin. Jos ja kun nastarengas "syö" asfalttia, niin monikkomuodossa nastarenkaat syövät (kuluttavat) asfalttia. "Eivätkäsyövät asfalttia......"...
        Jk Ja se on nominatiivin kuudennen persoonan infinitiivin kolmannen tai neljännen adessiivin, inessiivin ja elatiivin sekä allatiivin neljännes sidossanan sijaluku...

        Niin varmasti tarkoitit asfaltinsyöjiä, mutta virheesi tuli siinä, kun kirjoitit päivänselvän yhdyssanan erikseen ja silloin siitä (asfaltin syöjät) voi saada virheellisen johtopäätöksen (asfaltilla nuokkuvat sienikeitonsyöjät).


      • TOSIrealisti Kokkola
        Koeta nyt ymmärtää kirjoitti:

        Niin varmasti tarkoitit asfaltinsyöjiä, mutta virheesi tuli siinä, kun kirjoitit päivänselvän yhdyssanan erikseen ja silloin siitä (asfaltin syöjät) voi saada virheellisen johtopäätöksen (asfaltilla nuokkuvat sienikeitonsyöjät).

        Nastarenkaat yhdessä suolaveden ja auringon lämmittämän asfaltin kanssa saa hetkessä tienpinnan rapautumaan. Kun asfaltti alkaa mureta, niin se ei enää takaisin entiselleen palaudu. Murskeet lentävät tienpenkalle ja katujen varsiin. Mitä enemmän ajetaan samassa urassa, sitä nopeammin urat syvenevät. Katsoka itse sadesäällä miltä vasta päällystetyt kadut näyttävät. Kummallakin kaistalla on jo parin vuoden kuluessa syvät urat...


      • TOSIrealisti Kokkola
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Nastarenkaat yhdessä suolaveden ja auringon lämmittämän asfaltin kanssa saa hetkessä tienpinnan rapautumaan. Kun asfaltti alkaa mureta, niin se ei enää takaisin entiselleen palaudu. Murskeet lentävät tienpenkalle ja katujen varsiin. Mitä enemmän ajetaan samassa urassa, sitä nopeammin urat syvenevät. Katsoka itse sadesäällä miltä vasta päällystetyt kadut näyttävät. Kummallakin kaistalla on jo parin vuoden kuluessa syvät urat...

        Ja ne urat syntyvät pelkästään nastojen takia. Onhan nyt päivänselvää, että pelkkä kumi kuluu ennen kuin kova asfaltin pinta. Nastarenkaita käytettäessä tilanne on päin vastainen. Uskokaa jo ja lopettakaa inttäminen. Miksei rekoissa käytetä nastarenkaita, ja linja-autoisskin vain osassa renkaita. Muistanko oikein että vain edessä?...


      • Tiemestari
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Ja ne urat syntyvät pelkästään nastojen takia. Onhan nyt päivänselvää, että pelkkä kumi kuluu ennen kuin kova asfaltin pinta. Nastarenkaita käytettäessä tilanne on päin vastainen. Uskokaa jo ja lopettakaa inttäminen. Miksei rekoissa käytetä nastarenkaita, ja linja-autoisskin vain osassa renkaita. Muistanko oikein että vain edessä?...

        Niinpä niin. Alkoi taas kesäolosuhteet, joten kesäkumit alle, etteivät tiet ja kadut rapaudu viikossa pilalle nastarenkaiden takia...


      • Anonyymi
        Tiemestari kirjoitti:

        Niinpä niin. Alkoi taas kesäolosuhteet, joten kesäkumit alle, etteivät tiet ja kadut rapaudu viikossa pilalle nastarenkaiden takia...

        Kesäkumii kantsii käyttää öisin


    • Panokset kovanee

      Ressukka ajattelee niitä kuolonuhreja joita nastakielto toisi mukanaan . Ei tuo kissojen kiduttaminen tuo enää täyttymystä.

      • TOSIrealisti Kokkola

        Panokset kovenevat. Tässä on oiva osoitus siitä mitä on nykysuomenkieli. Ei osata erottaa edes monikkoa ja yksikköä...


    • Why

      Onko nastarenkaissa jokin elintoimintoja ylläpitävä toiminto, miksei niitä renkaita lähetetä Ebolan runtelemille alueille?

    • TOSIrealisti Kokkola

      Nastarenkaat turmelevat Suomen kadut ja tiet parissa vuodessa Rovaniemen korkeudelta eteläisimpään kärkeen. Teitä ja katuja korjataan miljardeilla euroilla joka vuosi, ja aivan turhaan.
      Miksi Saksassa "Autobahnit" ovat hyväkuntoisia vuodesta toiseen. Siksi että Saksassa nastarenkaat on kielletty...

      • Ookko käyny

        En puolustele kitkoja tai nastoja sen enempää koska kummatkin käy mutta aika tökerö vertaus ilmaston puolesta Saksa/Suomi


      • TOSIrealisti Kokkola
        Ookko käyny kirjoitti:

        En puolustele kitkoja tai nastoja sen enempää koska kummatkin käy mutta aika tökerö vertaus ilmaston puolesta Saksa/Suomi

        Tietsti olen. Siskoni on asunut Saksassa jo vuodesta 1970 alkaen. Ilmasto hah. Samanlaisia talviolosuhteita on sielläkin, ja vuoristoseudulla (mm Baijerissa) jopa pahempia.
        "Jos et puolestele kitkoja tai nastoja enempää......, niin millä voit perustella, että nastarenkaat kuluttavat tiestöä kymmenen kertaa nopeammin kuin kitkarenkaat...


      • Ookko käyny
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Tietsti olen. Siskoni on asunut Saksassa jo vuodesta 1970 alkaen. Ilmasto hah. Samanlaisia talviolosuhteita on sielläkin, ja vuoristoseudulla (mm Baijerissa) jopa pahempia.
        "Jos et puolestele kitkoja tai nastoja enempää......, niin millä voit perustella, että nastarenkaat kuluttavat tiestöä kymmenen kertaa nopeammin kuin kitkarenkaat...

        Koska en puhunut renkaista mitään vaan typerästä vertauksesta. Pahat kelit Saksassa ei kestä n. puloltavuotta ja oikein pahana päivänä käytetään lumiketjuja


      • höpönlöpö
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Tietsti olen. Siskoni on asunut Saksassa jo vuodesta 1970 alkaen. Ilmasto hah. Samanlaisia talviolosuhteita on sielläkin, ja vuoristoseudulla (mm Baijerissa) jopa pahempia.
        "Jos et puolestele kitkoja tai nastoja enempää......, niin millä voit perustella, että nastarenkaat kuluttavat tiestöä kymmenen kertaa nopeammin kuin kitkarenkaat...

        Luulo ei ole tiedon väärti. Kun tuohon ikään et ole tätä älynnyt, niin tuskin tulet enää älyämäänkään.


      • TOSIrealisti Kokkola
        Ookko käyny kirjoitti:

        Koska en puhunut renkaista mitään vaan typerästä vertauksesta. Pahat kelit Saksassa ei kestä n. puloltavuotta ja oikein pahana päivänä käytetään lumiketjuja

        Nyt "Ookko käyny" kirjoittaa taas asiaa. Siksi täydennän hänen kommenttiaan. Suomessakin voitaisiin ajaa olosuhteiden mukaan. Ajoneuvot parkkiin jos siltä näytää, lumiketjut alle tarvittaessa jne.
        Eli kun perheissä alkaa olla poikkeuksetta kaksi-kolme autoa, niin yksi niistä olisi niin sanottu "talvikeliauto", jota käytetään tarvittaessa erittäin huonoissa talviolosuhteissa. Turha on valmistella kahta-kolmea autoa ajokuntoon jopa päivittäin, kun tarvittaessa pärjättäisiin yhdellä...


      • Förh
        Ookko käyny kirjoitti:

        Koska en puhunut renkaista mitään vaan typerästä vertauksesta. Pahat kelit Saksassa ei kestä n. puloltavuotta ja oikein pahana päivänä käytetään lumiketjuja

        Milloin Suomessa on paha keli ja millainen se on?


      • tyhmä vertailukohde

        Ei olisi saksan bahnit ollenkaan niin hyväkuntoisia jos ne olisi tehty kuten köyhän suomen tiet. yksi syy saksan teiden hyvään kuntoon on suuret ajonopeudet. lisäksi mainittakoon että siellä valtion kassasta riittää varoja teiden kunnossapitoon.


      • TOSIrealisti Kokkola
        tyhmä vertailukohde kirjoitti:

        Ei olisi saksan bahnit ollenkaan niin hyväkuntoisia jos ne olisi tehty kuten köyhän suomen tiet. yksi syy saksan teiden hyvään kuntoon on suuret ajonopeudet. lisäksi mainittakoon että siellä valtion kassasta riittää varoja teiden kunnossapitoon.

        Vai muka köyhä Suomi, maailman rikkain valtio. Sisareni sanoi, että he muuttaisivat Suomeen heti köyhästä Saksasta, jos saisivat täältä vastaavaa työtä mitä tekevät nyt Saksassa.
        "tyhmä vertailukohde". Mainitse joku asia mikä on Saksassa parempaa kuin Suomessa, paitsi teiden kunto...


      • ko9ik
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Vai muka köyhä Suomi, maailman rikkain valtio. Sisareni sanoi, että he muuttaisivat Suomeen heti köyhästä Saksasta, jos saisivat täältä vastaavaa työtä mitä tekevät nyt Saksassa.
        "tyhmä vertailukohde". Mainitse joku asia mikä on Saksassa parempaa kuin Suomessa, paitsi teiden kunto...

        Miksi hänen pitäisi vaivautua vastaamaan?

        Tuo teiden kunto on ainut asia joka liittyy avaukseesi. Tuliko selväksi, epäilen...


      • tyhmä vertailukohde
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Vai muka köyhä Suomi, maailman rikkain valtio. Sisareni sanoi, että he muuttaisivat Suomeen heti köyhästä Saksasta, jos saisivat täältä vastaavaa työtä mitä tekevät nyt Saksassa.
        "tyhmä vertailukohde". Mainitse joku asia mikä on Saksassa parempaa kuin Suomessa, paitsi teiden kunto...

        No esim. Saksan talous on nyt laskusuhdanteen aikana suorastaan porskuttanut Suomeen verratuna ja vienti vetää kuin häkä. Se miten sisaresi asiat kokee, ei käy faktatiedosta. Saatanan pöljäke!


      • tyhmä vertailukohde
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Vai muka köyhä Suomi, maailman rikkain valtio. Sisareni sanoi, että he muuttaisivat Suomeen heti köyhästä Saksasta, jos saisivat täältä vastaavaa työtä mitä tekevät nyt Saksassa.
        "tyhmä vertailukohde". Mainitse joku asia mikä on Saksassa parempaa kuin Suomessa, paitsi teiden kunto...

        Elättihän se Ruotsikin valtavat määrät suomalaisia 60-, 70-. ja 80-luvuilla kun köyhässä kotimaassa ei liioin työtä oluut tarjolla. Aikoinaanhan täältä lähdettiin sankoin joukoin myöskin Amerikkaan samasta syystä.


      • TOSIrealisti Kokkola
        Förh kirjoitti:

        Milloin Suomessa on paha keli ja millainen se on?

        Förh (Föhr?) on oikeassa. Paha keli Suomessa on vain kuskin korvien välissä...


      • TOSIrealisti Kokkola
        höpönlöpö kirjoitti:

        Luulo ei ole tiedon väärti. Kun tuohon ikään et ole tätä älynnyt, niin tuskin tulet enää älyämäänkään.

        Ai kuka ei ole älynnyt ja mitä ei ole älynnyt. Kerro tarkemmin, että muutkin ymmärtävät.


      • höpönlöpö
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Ai kuka ei ole älynnyt ja mitä ei ole älynnyt. Kerro tarkemmin, että muutkin ymmärtävät.

        Moni on usein huomannut kuinka et ole perehtynyt mihinkään asiaan, josta alat sitten rasittavasti jankata. Eli siinä hieman tarkemmin kerrottuna....


      • TOSIrealisti Kokkola
        tyhmä vertailukohde kirjoitti:

        Elättihän se Ruotsikin valtavat määrät suomalaisia 60-, 70-. ja 80-luvuilla kun köyhässä kotimaassa ei liioin työtä oluut tarjolla. Aikoinaanhan täältä lähdettiin sankoin joukoin myöskin Amerikkaan samasta syystä.

        Niinpä. Ja nyt punanenäiset keräävät taas rahaa mustanenäisille kehitysmaiden diktaattoreille, jotka nauravat harmaaseen partaansa saadessaan ostaa "miljoonia" aseita, ja kasvattaa kultalinnansa hegemoniaa Suomalaisten tummujen hyväuskoisella raha-avustuksella. Itse voisin lahjoittaa kymmenen kaurahiutalepakettia ja sata lyijykynää Afrikan nälkäänäkeville lapsukaisille. Rahaa en anna senttiäkään...


      • TOSIrealisti Kokkola
        höpönlöpö kirjoitti:

        Moni on usein huomannut kuinka et ole perehtynyt mihinkään asiaan, josta alat sitten rasittavasti jankata. Eli siinä hieman tarkemmin kerrottuna....

        En koskaan jankkaa. Kirjoittelen pelkkää asiaa, ja sekös kateellisia vitutttaa...


      • Ressun kaveri
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Niinpä. Ja nyt punanenäiset keräävät taas rahaa mustanenäisille kehitysmaiden diktaattoreille, jotka nauravat harmaaseen partaansa saadessaan ostaa "miljoonia" aseita, ja kasvattaa kultalinnansa hegemoniaa Suomalaisten tummujen hyväuskoisella raha-avustuksella. Itse voisin lahjoittaa kymmenen kaurahiutalepakettia ja sata lyijykynää Afrikan nälkäänäkeville lapsukaisille. Rahaa en anna senttiäkään...

        Näin on, rahaa on vaikea nieleskellä.


      • Ressun kaveri
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        En koskaan jankkaa. Kirjoittelen pelkkää asiaa, ja sekös kateellisia vitutttaa...

        Tosikaveri on taas oikiasa.


      • TOSIrealisti Kokkola
        Ressun kaveri kirjoitti:

        Näin on, rahaa on vaikea nieleskellä.

        Hah hah. Hyvin sanottu. Olis se aika maittavaa ja ravitsevaa nieleskellä kolikoita ja seteleitä...


    • Tosi Urpo

      Mitäpä tuosta keuhkoamaan. Jos nastoista on kerran niin suurta haittaa niin kieltäkööt sitten ne ja poistakoot tarjonnasta.
      Vittu että nää kokkolalaiset on urpoja. Ihan yliveto tämä palsta!

    • kokemus on tietoa

      Aivan idiootimainen avaus kun otetaan vielä huomioon perustelut...

      Vertaus siihen kuinka toimitaan Saksassa on naurettava. Sielä ei ole oikeasti jäistä tietä nähty ja jos nähdään on se iso uutinen tyylliin 'sadan auton ketjukolari'.

      Olet siis kulkenut väliä Kokkola-Vaasa useita vuosia. Kyseessä on valtatie joka suolataan tarvittaessa ja on siis käytännössä aina sula.

      Itse joudun kulkemaan työni takia ympäri Suomea ja usein myös pikkuteitä pitää ajella. Monesti on olosuhteet sellaiset että jos jalkautuisin autosta, niin pystyssä pysyminen on lähes mahdotonta kun pohjalla on kova jää ja päällä hiukkasen hötylunta.

      Kitkarengas alla näissä olosuhteissa (jotka ovat syrjkyläläisten arkea) on hengenvaarallista. Tätä ei urbanisoituneet teiden sankarit tajua kun kokemus oikeasti vaikeista olosuhteista puuttuu.

    • Kädettömälle

      Tämä on vaan sinun, kädettömän kuljettajan mielipide. Kuinka on mahdollista että Kanadassa tullaan toimeen ilman nastarenkaita, ainakin siellä on kunnon talvikelit.

      • TOSIrealisti Kokkola

        Yes, just niin. Suomalaiset sen kuin valittavat ja selittävät. Hölmöä hulluutta... Nastarenkaat pitää kieltää ja heti. Onko selvä? Onhan!!...


      • kokemus on tietoa
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Yes, just niin. Suomalaiset sen kuin valittavat ja selittävät. Hölmöä hulluutta... Nastarenkaat pitää kieltää ja heti. Onko selvä? Onhan!!...

        Ei näköjään mene jakeluun...

        Täällä siis sellainen autoilija jonka ainoat kulkureitit elämänsä aikana ovat suolattuja tieosuuksia eli sulia teitä vaatii nastarengaskieltoa.

        Koska hänen hyvin rajallinen kulkureittinsä onnistuu ilman nastoja tulisi ne nastat sitten kieltää kokonaan, koko maassa.

        Tulee mieleen poliitikko jolle on tärkeintä oma lähiö ja näkemys ei ulotu kauemmas. Säälittävää...

        Tuo Kanada meni jo pikkusien kauas. Kerroppa hieman kokemuksia keleistä sieltä, ilmeisesti otaksut kuuluvasi luokkaan kädellinen.


      • Toiset ei opi
        kokemus on tietoa kirjoitti:

        Ei näköjään mene jakeluun...

        Täällä siis sellainen autoilija jonka ainoat kulkureitit elämänsä aikana ovat suolattuja tieosuuksia eli sulia teitä vaatii nastarengaskieltoa.

        Koska hänen hyvin rajallinen kulkureittinsä onnistuu ilman nastoja tulisi ne nastat sitten kieltää kokonaan, koko maassa.

        Tulee mieleen poliitikko jolle on tärkeintä oma lähiö ja näkemys ei ulotu kauemmas. Säälittävää...

        Tuo Kanada meni jo pikkusien kauas. Kerroppa hieman kokemuksia keleistä sieltä, ilmeisesti otaksut kuuluvasi luokkaan kädellinen.

        Jos sinulla onnistuu Googlettaminen niin saat tietoa Kanadan keliolosuhteista, vai oletko yhtä kädetön netin käytössä?


      • kokemus on tietoa
        Toiset ei opi kirjoitti:

        Jos sinulla onnistuu Googlettaminen niin saat tietoa Kanadan keliolosuhteista, vai oletko yhtä kädetön netin käytössä?

        Et vastannut kysymykseeni. Googleta fiksuna miehenä 'lukutaidoton' jookos:)


      • Kädettömälle
        kokemus on tietoa kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseeni. Googleta fiksuna miehenä 'lukutaidoton' jookos:)

        Ja sinä Googletat: ajotaidoton.


      • kokemus on tietoa
        Kädettömälle kirjoitti:

        Ja sinä Googletat: ajotaidoton.

        Kädetön ja myös ajotaidoton kommentoi viimeisen kerran ilmeisesti urbaanille autoilijanalulle...

        Vakuutusyhtiöni pitäisi nimittelyjäsi aika hassuina, 30 vuotta olen maksanut maksuja ja kertaakaan ei ole ollut tarvetta olla yhteydessä heihin.

        Joku vuosi sitten minulla oli todella paha läheltäpiti tilanne lomareissullani syksyllä juuri tähän vuodenaikaan. Olin vaihtanut edellisenä päivänä nastarenkaat koska luvattiin pahoja kelejä ja ensilumia. No kelistä tuli kamala. Ajaessani päätietä huomasin kuinka sivutieltä kolmion takaa tuli auto jonka vauhti ei hidastunut kuten kuuluisi. Auto valui lopulta keskelle ajamaani päätietä ja lopulta sen yli. Ainoastaan nastarenkaat mahdollistivat jyrkän väistöliikkeeni90 kilometrin tuntivauhdissa. Väistöliike vei minut ojan pohjalle mutta ilman vahinkoja autoon tai matkustajiin.

        Talvi yllätti tämän eteen tulleen kaverin, kitkarenkaat olivat alla ja jarrut lukossa mutta kun ei vaan pysähdy.


      • Kädettömälle
        kokemus on tietoa kirjoitti:

        Kädetön ja myös ajotaidoton kommentoi viimeisen kerran ilmeisesti urbaanille autoilijanalulle...

        Vakuutusyhtiöni pitäisi nimittelyjäsi aika hassuina, 30 vuotta olen maksanut maksuja ja kertaakaan ei ole ollut tarvetta olla yhteydessä heihin.

        Joku vuosi sitten minulla oli todella paha läheltäpiti tilanne lomareissullani syksyllä juuri tähän vuodenaikaan. Olin vaihtanut edellisenä päivänä nastarenkaat koska luvattiin pahoja kelejä ja ensilumia. No kelistä tuli kamala. Ajaessani päätietä huomasin kuinka sivutieltä kolmion takaa tuli auto jonka vauhti ei hidastunut kuten kuuluisi. Auto valui lopulta keskelle ajamaani päätietä ja lopulta sen yli. Ainoastaan nastarenkaat mahdollistivat jyrkän väistöliikkeeni90 kilometrin tuntivauhdissa. Väistöliike vei minut ojan pohjalle mutta ilman vahinkoja autoon tai matkustajiin.

        Talvi yllätti tämän eteen tulleen kaverin, kitkarenkaat olivat alla ja jarrut lukossa mutta kun ei vaan pysähdy.

        Siinä sen näkee kun sinulla EI ole liikennesilmää eikä kokemusta niin noin siinä sitten käy.
        Ps. Kortti myönnetty v. 1973, ei kolareita ja viimeiset 10 talvea turvallisesti kitkarenkailla.


      • kokemus on tietoa
        Kädettömälle kirjoitti:

        Siinä sen näkee kun sinulla EI ole liikennesilmää eikä kokemusta niin noin siinä sitten käy.
        Ps. Kortti myönnetty v. 1973, ei kolareita ja viimeiset 10 talvea turvallisesti kitkarenkailla.

        Kyydissäni ollut ammattiautoilija (=rekkakuski) taas oli sitä mieltä että ajosuoritukseni oli tilanteeseen nähden loistava.

        No jatka eloasi illuusioissa, toivon että läheisesi liikenteessä osaavat varoa harhaista kuvitelmaasi tilanteen hallinnasta oikeasti vaikeissa olosuhteissa.


      • Kädettömälle
        kokemus on tietoa kirjoitti:

        Kyydissäni ollut ammattiautoilija (=rekkakuski) taas oli sitä mieltä että ajosuoritukseni oli tilanteeseen nähden loistava.

        No jatka eloasi illuusioissa, toivon että läheisesi liikenteessä osaavat varoa harhaista kuvitelmaasi tilanteen hallinnasta oikeasti vaikeissa olosuhteissa.

        No 25 vuotta ajoin yhdistelmää joten jonkunlainen kokemus on myös oikeasti huonoista keleistä, vaan miten mahtaa olla sinun kanssa?


      • kokemus on tietoa
        Kädettömälle kirjoitti:

        No 25 vuotta ajoin yhdistelmää joten jonkunlainen kokemus on myös oikeasti huonoista keleistä, vaan miten mahtaa olla sinun kanssa?

        Vai että olet ajanut oikein ISOA autoa, hui kamala.

        No vakavasti puhuen tuolla ajamisella ei kyllä kerry minkään sortin kokemusta aiheeseen josta täsää kinataan eli vertailuun nasta/kitka. Oma kokemukseni liittyy juuri aihealueeseen, henkilöautolla ajelen pikkuteitä ympäri suomea ympäri vuoden työn puolesta.

        Se että teet minusta syyllisen kertomassani läheltäpitii tilanteessa tekee sinusta naurun alaisen. Autossani ollut ammattitoverisi on siis väärässä, sinä tiedät paremmin. Googleta nyt heti sana besserwisser, se kuvaa hyvin sinua herra ISOOOOON auton ajaja:)


      • Kädettömälle
        kokemus on tietoa kirjoitti:

        Vai että olet ajanut oikein ISOA autoa, hui kamala.

        No vakavasti puhuen tuolla ajamisella ei kyllä kerry minkään sortin kokemusta aiheeseen josta täsää kinataan eli vertailuun nasta/kitka. Oma kokemukseni liittyy juuri aihealueeseen, henkilöautolla ajelen pikkuteitä ympäri suomea ympäri vuoden työn puolesta.

        Se että teet minusta syyllisen kertomassani läheltäpitii tilanteessa tekee sinusta naurun alaisen. Autossani ollut ammattitoverisi on siis väärässä, sinä tiedät paremmin. Googleta nyt heti sana besserwisser, se kuvaa hyvin sinua herra ISOOOOON auton ajaja:)

        Kädetön tarvitsee nastoja pikku kinneriin mutta isot autot pärjää ilman.
        Ajotaidottomuutesi on jo tullut kyllin hyvin esille joten mene nyt vaan ajamaan niitä pikkuteitä (pölynimurikauppias).


      • kokemus on tietoa
        Kädettömälle kirjoitti:

        Kädetön tarvitsee nastoja pikku kinneriin mutta isot autot pärjää ilman.
        Ajotaidottomuutesi on jo tullut kyllin hyvin esille joten mene nyt vaan ajamaan niitä pikkuteitä (pölynimurikauppias).

        Jotenkin arvasin vastauksen tyylisi:) Iso auto, iso ego, ei sanaakaan itse asiaan. Vahvistaa käsitystäni sittä että pienellä osalla (enemmistö huipputyyppejä) tuo heppa/tonnimäärä nousee päähän. Kuulut selkeästi niihin.

        Kyse oli siis aiheesta kitka/nasta. Se vertailu tehdään henkilöautolla. En jaksa enään jauhaa joutavaa turhautuneen ISON auton kuljettajan kans. Tarttee tehdä töitä ja ajella huomenna taas 400 kilometriä.

        Jotenkin säälittääkin juttusi...


      • Kädettömälle
        kokemus on tietoa kirjoitti:

        Jotenkin arvasin vastauksen tyylisi:) Iso auto, iso ego, ei sanaakaan itse asiaan. Vahvistaa käsitystäni sittä että pienellä osalla (enemmistö huipputyyppejä) tuo heppa/tonnimäärä nousee päähän. Kuulut selkeästi niihin.

        Kyse oli siis aiheesta kitka/nasta. Se vertailu tehdään henkilöautolla. En jaksa enään jauhaa joutavaa turhautuneen ISON auton kuljettajan kans. Tarttee tehdä töitä ja ajella huomenna taas 400 kilometriä.

        Jotenkin säälittääkin juttusi...

        Olisit käynyt kouluja nuorena niin et tarvis myydä pölynimureita ovelta ovelle, säälittävää.


      • kokemus on tietoa
        Kädettömälle kirjoitti:

        Olisit käynyt kouluja nuorena niin et tarvis myydä pölynimureita ovelta ovelle, säälittävää.

        Kiitos päivän makeimmista nauruista:)

        Roskakuski siis keksii toiselle ammatin ja tämän jälkeen rupeaa rehvastelemaan koulutuksellaan.

        Itse aiheesta et pysty keskustelemaan, nyt sitte tämmöstä älämölöä:)))


      • Kädettömälle
        kokemus on tietoa kirjoitti:

        Kiitos päivän makeimmista nauruista:)

        Roskakuski siis keksii toiselle ammatin ja tämän jälkeen rupeaa rehvastelemaan koulutuksellaan.

        Itse aiheesta et pysty keskustelemaan, nyt sitte tämmöstä älämölöä:)))

        Ja mikä on sinun anti keskusteluun, ääliö?
        Keskity sinä vaan siihen imurin myyntiin äläkä sekaannu miesten puuhiin.


      • kokemus on tietoa
        Kädettömälle kirjoitti:

        Ja mikä on sinun anti keskusteluun, ääliö?
        Keskity sinä vaan siihen imurin myyntiin äläkä sekaannu miesten puuhiin.

        Roskakuskille tiedoksi: Jos hakisit minun työhöni ja esittäisit ansioluettelosi niin haastattelijat tukehtuisivat nauruun.

        ps. tais osua ja upota kun menee jo herjaamisen puolelle:)
        Hyvästi.


      • Kädettömälle
        kokemus on tietoa kirjoitti:

        Roskakuskille tiedoksi: Jos hakisit minun työhöni ja esittäisit ansioluettelosi niin haastattelijat tukehtuisivat nauruun.

        ps. tais osua ja upota kun menee jo herjaamisen puolelle:)
        Hyvästi.

        Tämä on sinun työtäsi, hienoa että olet tyytyväinen:http://www.youtube.com/watch?v=xWiYcrwU1QE


    • överbyläinen ylämam.

      Jospa tuota suolaa ei käytettäisi, niin tiet ei kulu niin kuin nyt. Tiedät hyvin niin kuin minäkin, että ylämaalla perhonpäässä ei suolata ja kelit vaihtelee juuri siksi enemmän kuin luonto tekee....eivät kumminkaan suolaa siellä.

    • (00) michelin

      Taxi kuski Helsingissä kiros kitkarenkaat maan syvimpään rakoon niiden huonon pidon takia ja nämähän ovat ammattilaisia.

      • ggggt

        Hesan taxikuski on sinun mielestä ammattilainen, sillä että pyörii kehä kolmosen sisäpuolella?


    • Taito on tärkeintä

      Se on tämä liikenne kuri.....keskinopeus lienee siinä kuuenkympin hujakoilla......ei se opeta äkkitilanteisiin...ei todellaka.....nuoruudessa maalla syrjätiellä tuli harjoiteltua U-käännöstä 80-100 km/h vauhdissa ilman käsijarrua.....nyt rajoituksia ajaneena 25v ei tulisi asia kysymykseenkään. Ajotaito on kaiken A ja Ö, ikä sitä haittaa ja kokemuksen puute.Laita siinä mummo ajaan 100 ja liukkaalla, kun ei oo lujempaa ees ajannu kesäkelillä.

    • Häiriköt pois

      Jos TR saisi hituisenkaan valtaa olisi Kokkola tai Suomi, riippuen mistä sitä valtaa saisi, täydellin kieltolain alainen paikka. Hänen avauksia lukiessa huomaa että ei ole asiaa mitä hän ei olisi kieltämässä. Olisi helpompaa kun kertoisit noissa avauksissasi mitä sinä sallisit, se lista olisi paljon helpompi kirjoittaa ja säästäisit meitä ja meidän hermojamme.

      • Tosi on

        Ei suomi oo perho sano mustalainen kun soitti Halsualta.


      • Kuullut
        Tosi on kirjoitti:

        Ei suomi oo perho sano mustalainen kun soitti Halsualta.

        Nin se meni...hai onko suomi perho?


    • fgnbjrrtrw

      Mistä tuon miljardin repäisit? Kerropa mistä se tieto löytyy tai sano suoraan puhuneesi täyttä pötyä taas kerran.

    • så he e så he

      vi kör me nabba om vi vill å terme jemt

    • Så se e såå si

      Nyt kitkat alle.

      • milfiii

        miksei saisi ajaa paljaalla?


      • ???

        Joo sama kun laittais kulahtaneet kesärenkaat alle, yhtä hauskaa ajella tiellä joka on tosi liukas, juu pitäiskö kokeilla kesärenkaita


    • TOSIrealisti Kokkola

      Vaihtakaa talvirenkaat takaisin kesäisiin. Alkaa nimittäin takakesä, jollaista ei ole olemassakaan, kuten ei ole olemassa takatalveakaan, hah hah haa... Voi s......, että Suomalainen on hullu...!!!...

    • Halkokarin ääliölle

      Ja sinä oot siittä hyvä esimerkki!

    • MulkQvist

      Oletko tyhmä vai serkkujesi lapsi? Ajele vaikka kesärenkailla ja näytä mallia meille huonommille kansalaisille. Ensivuonna osallistun kanssasi säästötalkoisiin jos olet vielä kuvioissa. Tuolla säästämisellä ja kansantalouden kehittämisellä ei taida olla kovinkaan ruusuista tulevaisuutta. No ymmärrän kyllä...provo tai trolli, enkä nyt tarkoita peikkoja tai liskoja....tuliko selväksi?

    • TOSIrealisti Kokkola

      Kävipä taas tuuri. Keväinen sääennustukseni etenee kuin juna. Tiesin tämän puolen vuorokauden "talvijakson" ennakkoon, joten jätin renkaat vaihtamatta ja olin ajelematta sen ajan. On se merkillistä, ettei pärjätä puolta vuorokautta ilman autoa. Ennustukseni mukaan sää jatkuu edelleen lämpimänä, ja jopa kesäisenä. Mutta kuten ennustin, niin tuskin leikkaan nurmikkoa tammikuun 9.2015 kuten tein tänä vuonna...

      • TOSIbörje

        Ajeleeko TOSIurpo paljaalla Börjen kanssa?


      • Ei hyvin mene
        TOSIbörje kirjoitti:

        Ajeleeko TOSIurpo paljaalla Börjen kanssa?

        Ajelee se. börjellä tosin on jo täysi työ yrittää kaivaa sitä pikku tappia sieltä pallien ym. karvojen seasta.


      • TOSIbörje
        Ei hyvin mene kirjoitti:

        Ajelee se. börjellä tosin on jo täysi työ yrittää kaivaa sitä pikku tappia sieltä pallien ym. karvojen seasta.

        Sitä vähän arvelinkin.


      • niinpä niin
        TOSIbörje kirjoitti:

        Sitä vähän arvelinkin.

        vai niin


    • totta vain

      Paskan jauhajat
      Paskanjauhajat

      • pakkohoito oon

        "Panokset kovenevat. Tässä on oiva osoitus siitä mitä on nykysuomenkieli. Ei osata erottaa edes monikkoa ja yksikköä..."

        Reijo taas paljastaa tyhmyytensä arvostelemalla nimimerkkiä panokset kovanee.
        Vai onko oma nimimerkkisi TOSIrealisti oikeaoppisesti kirjoitettu ?


      • TOSIrealisti Kokkola
        pakkohoito oon kirjoitti:

        "Panokset kovenevat. Tässä on oiva osoitus siitä mitä on nykysuomenkieli. Ei osata erottaa edes monikkoa ja yksikköä..."

        Reijo taas paljastaa tyhmyytensä arvostelemalla nimimerkkiä panokset kovanee.
        Vai onko oma nimimerkkisi TOSIrealisti oikeaoppisesti kirjoitettu ?

        Hah hah mitä tyhmyyttä. Nimimerkissä voi olla vaikka "kuperkeikkoja":
        @£@$€€[[{}]\\|\\}\]}]o0€€$£@@$£$§§£@rryuu...
        "Kovaneeko pakkohoidon panos"...


      • pakkohoito oon
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Hah hah mitä tyhmyyttä. Nimimerkissä voi olla vaikka "kuperkeikkoja":
        @£@$€€[[{}]\\|\\}\]}]o0€€$£@@$£$§§£@rryuu...
        "Kovaneeko pakkohoidon panos"...

        Yritän vielä : SINÄ arvostelit nimimerkkiä "panokset kovanee" nimimerkin kirjoitus-asusta

        Se oli juuri kirjoitukseni pointti . Tajusitko nyt , tajusithan ?


      • TOSIrealisti Kokkola
        pakkohoito oon kirjoitti:

        Yritän vielä : SINÄ arvostelit nimimerkkiä "panokset kovanee" nimimerkin kirjoitus-asusta

        Se oli juuri kirjoitukseni pointti . Tajusitko nyt , tajusithan ?

        En. Mitä tarkoittaa kovanee? Hei nyt pitää keskeyttää, tulee venäjänkieliset uutiset...


      • HAHAHAHAHA!
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        En. Mitä tarkoittaa kovanee? Hei nyt pitää keskeyttää, tulee venäjänkieliset uutiset...

        että oikein vejänkieliset uutiset...


      • o2rcjk,c
        HAHAHAHAHA! kirjoitti:

        että oikein vejänkieliset uutiset...

        Da daa.


    • TOSIrealisti Kokkola

      Tämän päivän Keparin pääkirjoitus käsittelee Suomen teiden kuntoa
      (T Postila). Tekstissä ei nimetä sanallakaan todellista syyllistä, eli nastarenkaita, jotka syövät hetkessä Suomen tiestön rapakuntoon. Aivan kuten aloituksessani totesin...
      On se kumma kun syytetään sadetta ja ilmastonmuutosta, ja todellinen pääsyy jää mainitsematta. Eli syy on ihmisen korvien välissä nastarenkaiden muodossa...

      • Tutkittua tietoa

        Nastarengasta tarvitaan karhentamaan jäistä tienpintaa, jotta sinäkin pysyt paremmin tiellä niillä kitkoillasi. Nastarenkaiden kielto lisäisi liikennetapaturmia ja liukkaudentorjuntatarvetta. Renkaissa sallitu nastojen määrää on merkittävästi vähennetty takavuosista, myös nastaa on kehitetty vähemmän tietä kuluttavaksi.


      • TOSIrealisti Kokkola
        Tutkittua tietoa kirjoitti:

        Nastarengasta tarvitaan karhentamaan jäistä tienpintaa, jotta sinäkin pysyt paremmin tiellä niillä kitkoillasi. Nastarenkaiden kielto lisäisi liikennetapaturmia ja liukkaudentorjuntatarvetta. Renkaissa sallitu nastojen määrää on merkittävästi vähennetty takavuosista, myös nastaa on kehitetty vähemmän tietä kuluttavaksi.

        Totta ja tarua. Totuus on että Suomalaiset on opetettu luottamaan nastarenkaiden tehoon, josta johtuu, että ajetaan kuin kesäolosuhteissa. Kun käyttäisimme vain kitkarenkaita , niin ei menisi montaa vuotta, kun ajotapa muuttuis varovaisemmaksi, ja sääolosuhteet huomioivaksi. Siten kolarit pikkuhiljaa vähenisivät. Nastarengas on yhtä petollinen tietyissä olosuhteissa kuin on kitkarengaskin.
        Ja mitä ihmettä jäistä tienpintaa. Olen ajanut yli 2 miljoonaa kilometriä ja vain aniharvoin tie on ollut vaarallisen liukas. Silloin ei auta, vaikka alla olisi panssarivaunun telaketjut. Ja on aivan turha tästä kinastella. Rengasbisnes(kin) on mafiaa samoin kuin autokauppa. Haukutaan Suomen ajoneuvokantaa huonoksi ja vanhaksi, vaikka tilanne on päinvastainen. Suomessa on erinomaisen hyvä ja riittävän uusi autokanta...
        Nastarenkaita tarvitaan nykysuomen olosuhteissa vain maaseudun metsäautoteillä (vast), ja käyttötarve koskettaa vain muutamaa prosenttia autoilijoista (esim hirvimiehet)...


      • höpönlöpö...
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Totta ja tarua. Totuus on että Suomalaiset on opetettu luottamaan nastarenkaiden tehoon, josta johtuu, että ajetaan kuin kesäolosuhteissa. Kun käyttäisimme vain kitkarenkaita , niin ei menisi montaa vuotta, kun ajotapa muuttuis varovaisemmaksi, ja sääolosuhteet huomioivaksi. Siten kolarit pikkuhiljaa vähenisivät. Nastarengas on yhtä petollinen tietyissä olosuhteissa kuin on kitkarengaskin.
        Ja mitä ihmettä jäistä tienpintaa. Olen ajanut yli 2 miljoonaa kilometriä ja vain aniharvoin tie on ollut vaarallisen liukas. Silloin ei auta, vaikka alla olisi panssarivaunun telaketjut. Ja on aivan turha tästä kinastella. Rengasbisnes(kin) on mafiaa samoin kuin autokauppa. Haukutaan Suomen ajoneuvokantaa huonoksi ja vanhaksi, vaikka tilanne on päinvastainen. Suomessa on erinomaisen hyvä ja riittävän uusi autokanta...
        Nastarenkaita tarvitaan nykysuomen olosuhteissa vain maaseudun metsäautoteillä (vast), ja käyttötarve koskettaa vain muutamaa prosenttia autoilijoista (esim hirvimiehet)...

        Jätetään sitten valot ja turvavytkin pois, niin ja nopeusrajoitukset tietenkin. 70-luvun puolella kun näin vielä oli, taisi liikennekuolemien määräkin olla yli 2000 uhria vuodessa. Sinun mutu-tuntumaan perustuvia väitteitäsi ei missään tapauksessa kenenkää pidä ottaa todesta!


      • 9ikmju7
        höpönlöpö... kirjoitti:

        Jätetään sitten valot ja turvavytkin pois, niin ja nopeusrajoitukset tietenkin. 70-luvun puolella kun näin vielä oli, taisi liikennekuolemien määräkin olla yli 2000 uhria vuodessa. Sinun mutu-tuntumaan perustuvia väitteitäsi ei missään tapauksessa kenenkää pidä ottaa todesta!

        Juuri näin, mutulla menee nämä suolattujen teiden sankarit.

        Mukava vertaus Kitka/nasta-asiaan jonka kuulin alan todelliselta ammattilaiselta:
        Jos tipahdat avantoon kumman toivoisit olevan käsissäsi, jäänaskalit vaiko sitten näppylähanskat...?


      • Tracktion
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Totta ja tarua. Totuus on että Suomalaiset on opetettu luottamaan nastarenkaiden tehoon, josta johtuu, että ajetaan kuin kesäolosuhteissa. Kun käyttäisimme vain kitkarenkaita , niin ei menisi montaa vuotta, kun ajotapa muuttuis varovaisemmaksi, ja sääolosuhteet huomioivaksi. Siten kolarit pikkuhiljaa vähenisivät. Nastarengas on yhtä petollinen tietyissä olosuhteissa kuin on kitkarengaskin.
        Ja mitä ihmettä jäistä tienpintaa. Olen ajanut yli 2 miljoonaa kilometriä ja vain aniharvoin tie on ollut vaarallisen liukas. Silloin ei auta, vaikka alla olisi panssarivaunun telaketjut. Ja on aivan turha tästä kinastella. Rengasbisnes(kin) on mafiaa samoin kuin autokauppa. Haukutaan Suomen ajoneuvokantaa huonoksi ja vanhaksi, vaikka tilanne on päinvastainen. Suomessa on erinomaisen hyvä ja riittävän uusi autokanta...
        Nastarenkaita tarvitaan nykysuomen olosuhteissa vain maaseudun metsäautoteillä (vast), ja käyttötarve koskettaa vain muutamaa prosenttia autoilijoista (esim hirvimiehet)...

        Pakko myöntää että kerrankin ressu puhuu asiaa, kaikilta muilta osin mutta ei ajoneuvokannasta.


      • Tutkittua tietoa
        Tracktion kirjoitti:

        Pakko myöntää että kerrankin ressu puhuu asiaa, kaikilta muilta osin mutta ei ajoneuvokannasta.

        Kaupunkialueella tiet olisivat paljon liukkaampia ilman nastoilla ajelevia.


      • tracktion
        Tutkittua tietoa kirjoitti:

        Kaupunkialueella tiet olisivat paljon liukkaampia ilman nastoilla ajelevia.

        Reilusti asteita ja hörhöt jyrsii paljasta asvalttia nastarenkailla, tuntuva nastavero että saadaan tienjyrsiät vähenemään.


      • TOSIrealisti Kokkola
        tracktion kirjoitti:

        Reilusti asteita ja hörhöt jyrsii paljasta asvalttia nastarenkailla, tuntuva nastavero että saadaan tienjyrsiät vähenemään.

        Näin on. Viikko talvista säätä ja taas viikko kesäistä säätä. Ja nastarenkaat rouhivat asfaltin rikki hetkessä. Seurasin eilen autoilijoiden ajotapaa. Sitä samaa uraa ne ajelivat poikkeuksetta kaikki, ja urat sen kuin syvenevät...


      • Ressun kaveri
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Näin on. Viikko talvista säätä ja taas viikko kesäistä säätä. Ja nastarenkaat rouhivat asfaltin rikki hetkessä. Seurasin eilen autoilijoiden ajotapaa. Sitä samaa uraa ne ajelivat poikkeuksetta kaikki, ja urat sen kuin syvenevät...

        Tosiressu on viisas mies.


    • Joutava räksyttäjä..

      Äläpä sinä realisti automiesten jutuista ala väitellä, kun et niistä mitään ymmärrä.

    • TOSIrealisti Kokkola

      Nastarengas on Suomessa yhtä turha kuin pakollinen ruotsinkieli.
      Huono keli on kuskin korvien välissä, ja tarpeeton kieli persvaossa...

      • Destiapaska

        Taitaa toi tien suolaaminen olla pahin vihollinen tielle.


      • khjghukjj

        ressun mielipide tässä kissan/koirankakka-tason keskustelunaiheessa on tullut jo moneen kertaan selväksi. Kylläpä oli taas niin mielenkiintoinen, järkevä ja asiallinen avaus että...


    • TOSIrealisti Kokkola

      Kävin juuri äsken ajelemassa Kokkolan pääkatuja ja teitä. Iltavaloissa huomaa hyvin kuinka ruvella ja uriutuneita ne ovat. Osa niistä on päällystetty vaivaiset 2-3 vuotta sitten, kuten Vanha Veistämöntie. Siinä sen näkee mitä nastat saavat aikaan. Ja mikä ihme saa ajamaan aina sitä yhtä ja samaa renkaanlevyistä kohtaa keskellä kaistaa. Kun on vähäinen liikenne, niin vasemmat renkaat voivat kulkea pitkin keskiviivaa...

      • Lopeta jankutus

        Liikennemäärät Kokkolassa ovat kasvaneet rajusti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Samassa ajassa nastojen määrä/auto on myöskin vähentynyt radikaalisti. Myös päällystysmateriaalin laatu jolla katuja paikkaillaan/päällystetään vaihtelee suuresti. Mielipiteesi tässä asiassa on tullut kaikille jo moneen kertaan selväksi, senkin mustavalkoinen yhden tempun aasi.


      • "vääpeli"

        Lopettaisit tuon turhan ajelun ja saastuttamisen.


    • tiedät......

      EI VOI OLLA TOTTA ! Taas kirjoittelet asiasta josta et tiedä mitään! Mitä se Sinulle kuuluu mitä autoilijat tekee . LAKIEN PUITTEISSA? LAILLISESTI!
      Etkö tosiaan oppinut mitään kun kävin juttelemassa????? OIKEASTI??
      Vai eikö tämä ole myöskään SINUN KIRJOITUS????

    • TOSIrealisti Kokkola

      Nyt on aika vaihtaa talvirenkaat alle, muttei nastarenkaita kuin vain erämiehet. Loppuviikoksi on luvassa pakkasta, joten märät tiet jäätyessään ovat vaarallisen liukkaita. Arvelen, että välillä to-su on syksyn pahimmat ajokelit...

      • sdsdsewewew

        Eilen on taas pelti rytissyt muualla päin suomea. Nastarenkailla olisi nämäkin rytinät vältetty.


      • Tracktion
        sdsdsewewew kirjoitti:

        Eilen on taas pelti rytissyt muualla päin suomea. Nastarenkailla olisi nämäkin rytinät vältetty.

        Ja kesäkelillä pelti rytisee, arveletko että nastarenkaista olis apua siihenkin?


      • TOSIrealisti Kokkola
        Tracktion kirjoitti:

        Ja kesäkelillä pelti rytisee, arveletko että nastarenkaista olis apua siihenkin?

        Hyvin sanottu. Pahimmat rytinät ja kuolonkolarit sattuvat kesäkeleillä...


      • heh heh
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Hyvin sanottu. Pahimmat rytinät ja kuolonkolarit sattuvat kesäkeleillä...

        Mutta LIUKKAUDESTA johtuvia rytinöitä nastarenkaat vähentävät suuressa määrin. Senkin lapselliset näsäviisastelijat.


      • TOSIrealisti Kokkola
        heh heh kirjoitti:

        Mutta LIUKKAUDESTA johtuvia rytinöitä nastarenkaat vähentävät suuressa määrin. Senkin lapselliset näsäviisastelijat.

        Hah hah. Rytinät johtiuvat vain ja ainostaan kuskista. Yksikään kolari ei ole sään syy. Syy löytyy poikkeusetta kuskin korvien välistä...


    • TOSIrealisti Kokkola

      Ei pidä paikkaansa. Jos ei osaa ajaa tai ajaa kuin mielipuoli laput silmillä välittämättä tuon taivaallista siitä millaiset ovat sääolosuhteet, niin pelti rytisee aina. Ja silloin ei auta vaikka alla olisi telaketjut. Useat naiskuskit ovat tästä hyvä esimerkki, ja nimen omaan sellaiset, jotka ovat ajaneet ikänsä vain kaupungissa ja jotka eivät uskalla ajaa pimeässä kuin hätätilanteessa...
      Teiden jatkuva päällystäminen nastarenkaiden aiheuttaman kulumisen vuoksi maksaa yhteiskunnalle tuhat kertaa enemmän kuin muutama peltikolari.
      Nastarenkaat "ruokkivat" vain vakuutusyhtiöiden ja rengasfirmojen ylläpitämää mafiaa. Uskokaa jo...

      • asia erittäin selvä

        Lopeta jo jankkaaminen.


      • Tiedoksi ressulle

        Teitä ei ole viimeaikoina päälystetty tai paikkailtu kuin pakollisissa määrin eikä aivan sitäkään, että siitä syystä tiet nyt pitkälti näyttävät kuluneemmilta kuin takavuosina.


      • TOSIrealisti Kokkola
        Tiedoksi ressulle kirjoitti:

        Teitä ei ole viimeaikoina päälystetty tai paikkailtu kuin pakollisissa määrin eikä aivan sitäkään, että siitä syystä tiet nyt pitkälti näyttävät kuluneemmilta kuin takavuosina.

        Tosi on. Onko säästötalkoot menossa. Kaanaanmaantietä päällystettiin muutaman kymmenen metrin alueelta, mutta pahimmat railot, kuopat ja "kivennousemat" jäivät korjaamatta. Sivukatuja ja "umpikujien pätkiä" on tosin päällystetty varsin uutterasti...


      • TOSIlässyttäjä
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Tosi on. Onko säästötalkoot menossa. Kaanaanmaantietä päällystettiin muutaman kymmenen metrin alueelta, mutta pahimmat railot, kuopat ja "kivennousemat" jäivät korjaamatta. Sivukatuja ja "umpikujien pätkiä" on tosin päällystetty varsin uutterasti...

        Älä TOSIääliö jaksa lässyttää.


      • Tiet sikseen
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Tosi on. Onko säästötalkoot menossa. Kaanaanmaantietä päällystettiin muutaman kymmenen metrin alueelta, mutta pahimmat railot, kuopat ja "kivennousemat" jäivät korjaamatta. Sivukatuja ja "umpikujien pätkiä" on tosin päällystetty varsin uutterasti...

        Teiden kunnosta vaan siinä valittelet, kun sopivaa rollaatoriahan sun pitäis alkaa valkata jo kovaa kyytiä...


      • mummeli maalta....
        Tiet sikseen kirjoitti:

        Teiden kunnosta vaan siinä valittelet, kun sopivaa rollaatoriahan sun pitäis alkaa valkata jo kovaa kyytiä...

        On jo sopiva.


      • ihmettelijä...
        mummeli maalta.... kirjoitti:

        On jo sopiva.

        Mikä on rollaattori ja onko siinä nastarenkaat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe