Mitä opitte palstalla - jos mitään ?

alex.kasi

Tuli mieleeni näin monen vuoden jälkeen - palstalla kirjoiteltuani ja muiden kirjoituksia luettuani, että vaikka täällä onkin kaikenlaista huulen heittäjää ja esimerkiksi ajoittain on adventistien mollaaminen mennyt noin lievästi sanoen "yli äyräiden" niin palstalla oleminen on kuitenkin pitkän päälle ainakin minulle ollut positiivinen.

Palstalaisten kirjoitukset ovat luonnollisesti vaihtelevaa "tasoa" ja varmaan yksi tykkää jostakin mistä ei joku toinen tykkää ja monet uskovaiset jotka vastustavat adventismia ovat tulleet palstalle eräänlainen kielteinen, joskun ikäänkuin "parempi viisaus" mukanaan.. mikä ei kuitenkaan koskaan ole muuttanut yhdenkään ihmisen mieltä - pikemminkin päin vastoin ..mikä on ihan hyvä asia mielestäni..

Näin taaksepäin katsoessa olen huomannut, että olen todellakin saanut tietää paljon Raamatusta - mitä en ennen tiennyt .... Se ei kuitenkaan ole tullut niinkuin salama taivaalta .. vaan pikkuhiljaa .. Raamattua tutkiesssani ja asioita miettíessäni - muutamat lauseet ovat kuitenkin olleet sanottaisko "suuremmaksi avuksi" ...

Esimerkiksi Timo Flink kirjoitti kerran kun keskustelua jälleen kerran käytiin sapatista :että "Sapatti on kuin jäävuoren huippu" joka siis näkyy veden pinnan yläpuolella, mutta suurin osa siitä on veden alla ..

Miettikääpä sitä..

Tai Kai_A:n lause "Jumala ei voi kieltää itseään" ..

Eikö vain olekin hyvin tuotu esiin itse asia .. varsinkin jos ymmärrätte että Jumala On oikeudenmukainen ja rakkaudellinen..

Tai se vanha Jarin avaus :
"Jos panee ensimmäisen napin väärääs napinläpeen (vaikka siihen mihin toinen nappi kuuluisi) niin silloin menee kaikki seuraavatkin napit niin helposti vääriin napinläpiin ja sen huomaa vasta kun se viimeinen nappi jää ilman napinläpeä "

.. ja suunnilleen näin se on jos alkaa lukea Raamattua väärin perustein - se on kuin panis sen ensimmäisen napin "väärään napinläpeen" ..

Minä kävin kerran aikanani läpi Ev. luterilaisen kirkon "Raamattukurssia" - siinä mennään läpi koko Raamattu .. mutta jo ensimmäisessä osassa liukui opetus väärään napinläpeen - kun pappi yksikantaan totesi ??!! että "me luterilaiset ajattelemme kuoleman sellaiseksi että siinä sielu eroaa ruumiista" ?? ..

Siis ??? mistä sellainen tuli ... heti alkuun ... vaikka Jumala oli juuri varoittanut ihmistä kuolemasta ??? Juupa juu ...ja sitten tukataan KOKO RAAMATTU siltä pohjalta .. siinä meni se ensimmäinen nappi väärään napinläpeen ...

Täällä oppii myös kärsivällisyyttä (josta Jari on ollut hyvä esimerkki niin paljon kuin häntä on paneteltu ja hän vastaa aika usein takaisin että "Jumalan siunausta" sinulle .. (no onhan Jarikin aina joskus (ainakin aikaisemmin) sattunut kirjoittamaan muutamia "ei toivottuja sanoja" :)) ..

Lopuksi vielä totean, että aika samanlaisia pulliaisia ollaan kaikki - toivotaan että ainakin muutamat löytävät jonkun hyvän ajatuksen kaiken sorinan keskeltä - toiset tunteat Raamatun paremmin kuin toiset, mutta toivon mukaan on monella kuitenkin suuntana Jumalan valtakunta ... ja iankaikkinen elämä siellä... (muualla kun ei iankaikkista elämää edes ole) ..

alex

ps. Näistä keskusteluista on minulle ollut sekin hyöty että suomenkielenikin on tullut paremmaksi - kotikieli kun on ruotsi .. ei tarvïtse enää käyttää Google translate'ia kuin joskus harvoin .

Niin että "Tack så mycket" :)

104

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerettiläinen

      Minulla on päällimmäisenä usein turhautuminen siitä, että saan hyvin harvoin mitään palautetta kirjoituksistani tai vastauksia kysymyksiini. Se harmittaa todella paljon, koska jos olen väärässä käsityksissäni, niin haluaisin, että ne korjataan ja perustellaan, miksi olen väärässä. Jos taas olen oikeassa, niin haluaisin siitäkin jotain palautetta, että tietäisin, etten ole aivan yksin käsityksieni ja tulkintojeni kanssa. Useimmiten tuntuu siltä kuin keskustelisin yksikseni itseni kanssa... jotain monologia päivästä toiseen... Ainoastaan silloin, kun kritisoin ainoastaan jotain Adventtikirkkoon liittyvää, saan plussauksia, mutta kun kritisoin näin yleisesti muidenkin seurakuntien opetuksia, niin silloin vallitsee yleensä syvä "hiljaisuus", aivan kuin kirjoituksiani ei lainkaan huomioitaisi. Tunnen monesti itseni aivan "näkymättömäksi". Parempi olisi saada vaikka kritiikkiä kuin tämä huomiotta jättäminen. Minä kun haluaisin kuitenkin keskustella, enkä harrastaa yksinpuhelua, mutta jostain syystä palautetta ei kovinkaan paljon tule. Tässä päällimmäiset ajatukseni tällä hetkellä.

      Alussa kun aloin kirjoitella tällä palstalla, koin tämän niin negatiivisena, että monesti oli fyysisestikin ihan oksettava olo. Ajattelin välillä, että olisi paras pysyä pois täältä, ettei tulisi henkisesti niin huono olo, mutta en kuitenkaan pystynyt pysymään pois täältä. Nyt olen jo niin "parkkiintunut", ettei minua paljon hetkauta negatiiviset kirjoittelut. Pyh! vähän säälittää, sillä hän suhtautuu turhan vakavasti ja musta-valkoisesti näihin kirjoitteluihin. Hänen mielenterveydelleen olisi varmaankin parempi pysyä pois täältä, kun ei hän kestä erilaisia näkökantoja, vaan pitää niitä kaikkia s.aatanasta lähtöisin olevina.

      • kerettiläinen kirjoitti: «Minulla on päällimmäisenä usein turhautuminen siitä, että saan hyvin harvoin mitään palautetta kirjoituksistani tai vastauksia kysymyksiini.»

        Tuolla tavalla käy usein ja monille.

        Joskus vastaamattomuus johtuu siitä, että kysymys on yhdentekevä lukijan ajatusmaailmassa tai ei muuten kiinnosta. Sille ei voi mitään.

        Toisinaan vastausta ei kuulu siksi, että kysymyksen sisältävä viesti on liian pitkä tai sisältää liian monta asiaa kerralla. Tähän auttaa kiteyttäminen ja asioiden esiin ottaminen mahdollisimman pieninä siivuina yksi kerrallaan. Tiedän, että se johtaa helposti yliyksinkertaistamiseen, mutta sillä saa paremmin keskustelun käyntiin.


      • ## Ainoastaan silloin, kun kritisoin ainoastaan jotain Adventtikirkkoon liittyvää, saan plussauksia, mutta kun kritisoin näin yleisesti muidenkin seurakuntien opetuksia, niin silloin vallitsee yleensä syvä "hiljaisuus"##

        mikä todistaa vain että adventistit eivät tavallisesti sinua mollaa - eikö niin ...

        Mutta on todella totta tuo, että tälläkään palstalla ei kovin usein olla positiivia .. ei oikein osata olla iloisia siitä jos joku osoittaa kiinnostusta - tai ottaa askeleen okeaan suuntaan .. se ei ikäänkuin riitä ... mikä ei ole hyvä asia ... sillä jokainen meistä on taipaleella ja jokainen joka kulkee oikeaan suuntaan voi olla yhtä oloinen ..

        Pyh! - no on kai kyllästynyt kaikkiin asiattomiin kirjoituksiin .. mutta hyvä se ei teitenkään ole - ei kenellekään - minua ei se paljon kuitenkaan häiritse, on pikemminkin vain osoitus siitä, että pyh!'in pinna on mennyt .. ja sen seurauksena sitten " antaa takaisin " .. aika lapsellista ...

        Minuakaan ei hetkauta kenenkään muidenkaan kirjoitukset siten että ottaisin itseeni - mutta en sanoisi että olen "parkkiintunut" - sen sijaan olen ottanut sen linjan että yritän nähdä kirjoittajien motiiveihin - kun esimerkiksi helluntailainen kirjoittaa, näkyy se jo kaukaa (niin sekavaa se on) ja sen jälkeen ei sitten tarvitsekaan ottaa itseensä .. jos joku sanoo että 5 5=55 niin miksi siitä ottaisi itseensä ..

        Olen muutaman kerran kirjoittanut, että jos aikuinen ihminen kulkee ohi hiekkallatikon jossa on leikkiviä lapsia ja jos joku lapsista alkaa vaikkapa näyttämään sinulle kieltään ja huutamaan että olet tyhmä - niin otatko siitä itseesi - tuskin .. Minusta on aika sama asia jos joku puhuu palstalla puuta heinää minusta - miksi siitä itseensä ottaisi - toinen asia on jos saa oikeaa kritiikkiä .. siitä voi jopa olla iloinen ..

        alex


      • kerettiläinen
        alex.kasi kirjoitti:

        ## Ainoastaan silloin, kun kritisoin ainoastaan jotain Adventtikirkkoon liittyvää, saan plussauksia, mutta kun kritisoin näin yleisesti muidenkin seurakuntien opetuksia, niin silloin vallitsee yleensä syvä "hiljaisuus"##

        mikä todistaa vain että adventistit eivät tavallisesti sinua mollaa - eikö niin ...

        Mutta on todella totta tuo, että tälläkään palstalla ei kovin usein olla positiivia .. ei oikein osata olla iloisia siitä jos joku osoittaa kiinnostusta - tai ottaa askeleen okeaan suuntaan .. se ei ikäänkuin riitä ... mikä ei ole hyvä asia ... sillä jokainen meistä on taipaleella ja jokainen joka kulkee oikeaan suuntaan voi olla yhtä oloinen ..

        Pyh! - no on kai kyllästynyt kaikkiin asiattomiin kirjoituksiin .. mutta hyvä se ei teitenkään ole - ei kenellekään - minua ei se paljon kuitenkaan häiritse, on pikemminkin vain osoitus siitä, että pyh!'in pinna on mennyt .. ja sen seurauksena sitten " antaa takaisin " .. aika lapsellista ...

        Minuakaan ei hetkauta kenenkään muidenkaan kirjoitukset siten että ottaisin itseeni - mutta en sanoisi että olen "parkkiintunut" - sen sijaan olen ottanut sen linjan että yritän nähdä kirjoittajien motiiveihin - kun esimerkiksi helluntailainen kirjoittaa, näkyy se jo kaukaa (niin sekavaa se on) ja sen jälkeen ei sitten tarvitsekaan ottaa itseensä .. jos joku sanoo että 5 5=55 niin miksi siitä ottaisi itseensä ..

        Olen muutaman kerran kirjoittanut, että jos aikuinen ihminen kulkee ohi hiekkallatikon jossa on leikkiviä lapsia ja jos joku lapsista alkaa vaikkapa näyttämään sinulle kieltään ja huutamaan että olet tyhmä - niin otatko siitä itseesi - tuskin .. Minusta on aika sama asia jos joku puhuu palstalla puuta heinää minusta - miksi siitä itseensä ottaisi - toinen asia on jos saa oikeaa kritiikkiä .. siitä voi jopa olla iloinen ..

        alex

        >>>mikä todistaa vain että adventistit eivät tavallisesti sinua mollaa - eikö niin ...


      • Havaintoja kertynyt
        kerettiläinen kirjoitti:

        >>>mikä todistaa vain että adventistit eivät tavallisesti sinua mollaa - eikö niin ...

        Tämä itseänsä ylentävä omakuva: "ME olemme valittu pyhä jäännöskansa" on kovasti esillä adventistien kirjoituksissa. Itsensä korotus ja itsensä korostus. Mutta ei Raamattu mitään tällaista kerro. Tämä on näitä (tietysti omissa adventistisissa korvissa upealta kalskahtavia) heidän kirkkokuntansa ihmisoppeja.

        Toinen havainto on se, että heti, jos joku muu kirjoittaja on eri mieltä adventismisista opeista, niin jo alkaa huuto: "Katsokaa, kuinka meitä vainotaan!" Varsinkin "pyh!" On tässä erittäin herkkähipiäinen; jokainen, joka on eri mieltä kuin hän, on automaattisesti "vainoaja, adventistien vihaaja, haluaa tappaa adventistit". Tämä vainoharhaisuus on ihan sairasta! En toista kirkkokuntaa ole kohdannut, joka näin "innoissaan" näkee ja kuulee kaikkialla "vainoa". Ja se vainon syykin kun sitten kuulemma on yksi viikonpäivä... Todellisuudessa heitä ei kukaan estä saatikka sitten vainoa. Mutta mörköjäkin voi sepitellä ja sitten kun niitä on tarpeeksi kauan opetettu, toistettu ja taottu päihin, niin kas, nehän muuttuvatkin "todellisiksi". Vaikkapa suomi24-palstallakin, ihan mörköjä vilisee ja vaino on kauhea...


      • eremith32
        alex.kasi kirjoitti:

        ## Ainoastaan silloin, kun kritisoin ainoastaan jotain Adventtikirkkoon liittyvää, saan plussauksia, mutta kun kritisoin näin yleisesti muidenkin seurakuntien opetuksia, niin silloin vallitsee yleensä syvä "hiljaisuus"##

        mikä todistaa vain että adventistit eivät tavallisesti sinua mollaa - eikö niin ...

        Mutta on todella totta tuo, että tälläkään palstalla ei kovin usein olla positiivia .. ei oikein osata olla iloisia siitä jos joku osoittaa kiinnostusta - tai ottaa askeleen okeaan suuntaan .. se ei ikäänkuin riitä ... mikä ei ole hyvä asia ... sillä jokainen meistä on taipaleella ja jokainen joka kulkee oikeaan suuntaan voi olla yhtä oloinen ..

        Pyh! - no on kai kyllästynyt kaikkiin asiattomiin kirjoituksiin .. mutta hyvä se ei teitenkään ole - ei kenellekään - minua ei se paljon kuitenkaan häiritse, on pikemminkin vain osoitus siitä, että pyh!'in pinna on mennyt .. ja sen seurauksena sitten " antaa takaisin " .. aika lapsellista ...

        Minuakaan ei hetkauta kenenkään muidenkaan kirjoitukset siten että ottaisin itseeni - mutta en sanoisi että olen "parkkiintunut" - sen sijaan olen ottanut sen linjan että yritän nähdä kirjoittajien motiiveihin - kun esimerkiksi helluntailainen kirjoittaa, näkyy se jo kaukaa (niin sekavaa se on) ja sen jälkeen ei sitten tarvitsekaan ottaa itseensä .. jos joku sanoo että 5 5=55 niin miksi siitä ottaisi itseensä ..

        Olen muutaman kerran kirjoittanut, että jos aikuinen ihminen kulkee ohi hiekkallatikon jossa on leikkiviä lapsia ja jos joku lapsista alkaa vaikkapa näyttämään sinulle kieltään ja huutamaan että olet tyhmä - niin otatko siitä itseesi - tuskin .. Minusta on aika sama asia jos joku puhuu palstalla puuta heinää minusta - miksi siitä itseensä ottaisi - toinen asia on jos saa oikeaa kritiikkiä .. siitä voi jopa olla iloinen ..

        alex

        "alex kasi" Minkälaista kieltä pitäisi käyttää, että ei mollaisi; ei adventisteja? Jos tuo on sopivaa kielenkäyttöä, jota "pyh" nimimerkki käyttää, niin ei siihen adventistiseen kielen käyttöön voi yhtyä muiden toisin ajattelevien, eikä muiden seurakunnan -jäsenten, ei tuollaisia kauheita sanoja juuri edes surkeasti paatunutkaan kehtaa käyttää. Vai onko hänet palkattu ulkopuolelta tuolla menetelmällä puolustamaan adventismi oppia??


      • alex.kasi kirjoitti:

        ## Ainoastaan silloin, kun kritisoin ainoastaan jotain Adventtikirkkoon liittyvää, saan plussauksia, mutta kun kritisoin näin yleisesti muidenkin seurakuntien opetuksia, niin silloin vallitsee yleensä syvä "hiljaisuus"##

        mikä todistaa vain että adventistit eivät tavallisesti sinua mollaa - eikö niin ...

        Mutta on todella totta tuo, että tälläkään palstalla ei kovin usein olla positiivia .. ei oikein osata olla iloisia siitä jos joku osoittaa kiinnostusta - tai ottaa askeleen okeaan suuntaan .. se ei ikäänkuin riitä ... mikä ei ole hyvä asia ... sillä jokainen meistä on taipaleella ja jokainen joka kulkee oikeaan suuntaan voi olla yhtä oloinen ..

        Pyh! - no on kai kyllästynyt kaikkiin asiattomiin kirjoituksiin .. mutta hyvä se ei teitenkään ole - ei kenellekään - minua ei se paljon kuitenkaan häiritse, on pikemminkin vain osoitus siitä, että pyh!'in pinna on mennyt .. ja sen seurauksena sitten " antaa takaisin " .. aika lapsellista ...

        Minuakaan ei hetkauta kenenkään muidenkaan kirjoitukset siten että ottaisin itseeni - mutta en sanoisi että olen "parkkiintunut" - sen sijaan olen ottanut sen linjan että yritän nähdä kirjoittajien motiiveihin - kun esimerkiksi helluntailainen kirjoittaa, näkyy se jo kaukaa (niin sekavaa se on) ja sen jälkeen ei sitten tarvitsekaan ottaa itseensä .. jos joku sanoo että 5 5=55 niin miksi siitä ottaisi itseensä ..

        Olen muutaman kerran kirjoittanut, että jos aikuinen ihminen kulkee ohi hiekkallatikon jossa on leikkiviä lapsia ja jos joku lapsista alkaa vaikkapa näyttämään sinulle kieltään ja huutamaan että olet tyhmä - niin otatko siitä itseesi - tuskin .. Minusta on aika sama asia jos joku puhuu palstalla puuta heinää minusta - miksi siitä itseensä ottaisi - toinen asia on jos saa oikeaa kritiikkiä .. siitä voi jopa olla iloinen ..

        alex

        Kun kysyin erältä Adventtikirkon pastorilta, onko hän käynyt tällä sivulla, hän totesi käyneensä. Kysyin, mitä mieltä hän on? Hän sanoi, pilke silmäkulmassaan, että joiltakin adventisteilta pitäsisi ottaa kynä pois! Toivottavasti hän ei tarkoittanut minuakin. :o)

        Joskus minun mieleeni tulee tuo lause, kun täällä luen tekstejä. Meitä on opetettu olemaan leppeitä vastauksissamme, sillä sehän taltuttaa kiukun. Meidän pitää olla myös hitaita vihastumaan, ja varottava sanojamme, ettemme saa valtavaa negatiivista tulta valloilleen. Tämä olisi toivomus näin palstan tason sisältöä nostettaessa.

        Meillä on tutkistelun alla kolmen kuukausen ajan Jaakobin kirje, joka on lyhyt, ja helposti sen lukee lävitse. Jos kuitenkin lukee ja tarkkaa sen sisältöä, se onkin varsinainen paketti siitä, mitä meiltä seurakuntalaisilta odotetaan, millaista käyttäytymistä ja millaista kärsivällityyttä muita ihmisiä kohtaan.

        Jos olemme saaneet Jumalalta lahjaksi uskon, hän odottaa, että olemme tuon lahjan arvoisia. Meidän esikuvammehan on Kristus, joka kuoli puolestamme, koska hän rakasti ensin meitä, ja rakkaudesta häneen me muutumme hänen kaltaisekseen. Silloinhan emme voi olla kuin rakkikoiria, jotka räksyttävät ja ärsyttävät toisia lukijoita. Rakkaus saa ihmeitä aikaan. Jumala on rakkaus, ja suurin niistä on rakkaus.

        Jumalan runsasta siunausta kaikille lukijoille.


      • anelmass kirjoitti:

        Kun kysyin erältä Adventtikirkon pastorilta, onko hän käynyt tällä sivulla, hän totesi käyneensä. Kysyin, mitä mieltä hän on? Hän sanoi, pilke silmäkulmassaan, että joiltakin adventisteilta pitäsisi ottaa kynä pois! Toivottavasti hän ei tarkoittanut minuakin. :o)

        Joskus minun mieleeni tulee tuo lause, kun täällä luen tekstejä. Meitä on opetettu olemaan leppeitä vastauksissamme, sillä sehän taltuttaa kiukun. Meidän pitää olla myös hitaita vihastumaan, ja varottava sanojamme, ettemme saa valtavaa negatiivista tulta valloilleen. Tämä olisi toivomus näin palstan tason sisältöä nostettaessa.

        Meillä on tutkistelun alla kolmen kuukausen ajan Jaakobin kirje, joka on lyhyt, ja helposti sen lukee lävitse. Jos kuitenkin lukee ja tarkkaa sen sisältöä, se onkin varsinainen paketti siitä, mitä meiltä seurakuntalaisilta odotetaan, millaista käyttäytymistä ja millaista kärsivällityyttä muita ihmisiä kohtaan.

        Jos olemme saaneet Jumalalta lahjaksi uskon, hän odottaa, että olemme tuon lahjan arvoisia. Meidän esikuvammehan on Kristus, joka kuoli puolestamme, koska hän rakasti ensin meitä, ja rakkaudesta häneen me muutumme hänen kaltaisekseen. Silloinhan emme voi olla kuin rakkikoiria, jotka räksyttävät ja ärsyttävät toisia lukijoita. Rakkaus saa ihmeitä aikaan. Jumala on rakkaus, ja suurin niistä on rakkaus.

        Jumalan runsasta siunausta kaikille lukijoille.

        Anellmas" Silloinhan emme voi olla kuin rakkikoiria, jotka räksyttävät ja ärsyttävät toisia lukijoita. "

        __________________

        Kerropa tämä PYHILLE ja muille samankaltaisille siellä seurakunnassasi !


      • Jeesus auttakoon
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Anellmas" Silloinhan emme voi olla kuin rakkikoiria, jotka räksyttävät ja ärsyttävät toisia lukijoita. "

        __________________

        Kerropa tämä PYHILLE ja muille samankaltaisille siellä seurakunnassasi !

        Koppittelija007, kerroppa tuo itsellesi !

        Sillä sinä itse olet tämän palstan pahin kieroilija ja syyttäjähenkinen toisista pahan puhuja.

        Lukisit raamattua Pyhän Hengen valossa ja vertaisit sitä senjälkeen adventistien opetukseen, niin et vääristelisi kaikkea lukemaasi omavaltaisesti. Sinulta puuttuu rakkaus totuuteen.

        Sinun valheesi ja omintakeiset raamatunselostuksesi on nähty ja "köykäisiksi havaittu"


      • Jeesus auttakoon kirjoitti:

        Koppittelija007, kerroppa tuo itsellesi !

        Sillä sinä itse olet tämän palstan pahin kieroilija ja syyttäjähenkinen toisista pahan puhuja.

        Lukisit raamattua Pyhän Hengen valossa ja vertaisit sitä senjälkeen adventistien opetukseen, niin et vääristelisi kaikkea lukemaasi omavaltaisesti. Sinulta puuttuu rakkaus totuuteen.

        Sinun valheesi ja omintakeiset raamatunselostuksesi on nähty ja "köykäisiksi havaittu"

        Minä pysyn ja seuraan RAAMATUN ALKUKIELTÄ JA KUNNIOITAN SITÄ ENKÄ TEE OMAKOHTAISIA OPPEJA NIISTÄ !

        Adventistit väärentävät raamatun kohtia lukuisissa kohdissa ja keksivät selityksiä, jotka ei seuraa ALKUKIELTÄ !


      • anelmass kirjoitti:

        Kun kysyin erältä Adventtikirkon pastorilta, onko hän käynyt tällä sivulla, hän totesi käyneensä. Kysyin, mitä mieltä hän on? Hän sanoi, pilke silmäkulmassaan, että joiltakin adventisteilta pitäsisi ottaa kynä pois! Toivottavasti hän ei tarkoittanut minuakin. :o)

        Joskus minun mieleeni tulee tuo lause, kun täällä luen tekstejä. Meitä on opetettu olemaan leppeitä vastauksissamme, sillä sehän taltuttaa kiukun. Meidän pitää olla myös hitaita vihastumaan, ja varottava sanojamme, ettemme saa valtavaa negatiivista tulta valloilleen. Tämä olisi toivomus näin palstan tason sisältöä nostettaessa.

        Meillä on tutkistelun alla kolmen kuukausen ajan Jaakobin kirje, joka on lyhyt, ja helposti sen lukee lävitse. Jos kuitenkin lukee ja tarkkaa sen sisältöä, se onkin varsinainen paketti siitä, mitä meiltä seurakuntalaisilta odotetaan, millaista käyttäytymistä ja millaista kärsivällityyttä muita ihmisiä kohtaan.

        Jos olemme saaneet Jumalalta lahjaksi uskon, hän odottaa, että olemme tuon lahjan arvoisia. Meidän esikuvammehan on Kristus, joka kuoli puolestamme, koska hän rakasti ensin meitä, ja rakkaudesta häneen me muutumme hänen kaltaisekseen. Silloinhan emme voi olla kuin rakkikoiria, jotka räksyttävät ja ärsyttävät toisia lukijoita. Rakkaus saa ihmeitä aikaan. Jumala on rakkaus, ja suurin niistä on rakkaus.

        Jumalan runsasta siunausta kaikille lukijoille.

        Anellmas kirjoitti: " Kun kysyin erältä Adventtikirkon pastorilta, onko hän käynyt tällä sivulla, hän totesi käyneensä. Kysyin, mitä mieltä hän on? Hän sanoi, pilke silmäkulmassaan, että joiltakin adventisteilta pitäisi ottaa kynä pois! "
        ____________________

        OHO ! :D

        Kuka näin järkevä Adventistipastori on ? :O


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Anellmas kirjoitti: " Kun kysyin erältä Adventtikirkon pastorilta, onko hän käynyt tällä sivulla, hän totesi käyneensä. Kysyin, mitä mieltä hän on? Hän sanoi, pilke silmäkulmassaan, että joiltakin adventisteilta pitäisi ottaa kynä pois! "
        ____________________

        OHO ! :D

        Kuka näin järkevä Adventistipastori on ? :O

        Toisaalta ihmettelen, että miksi nämä niiiin "teologisesti valveutuneet adventistiteologit" eivät ota itse kynää käteensä ?
        Vai ovatko he liian "ylhäisiä" tällaiseen "mutapainiin" ?

        Jättää lampaat heitteille "susien ruuaksi"... ;D

        Kysypä Anelmass sitä heiltä !


      • eremith32 kirjoitti:

        "alex kasi" Minkälaista kieltä pitäisi käyttää, että ei mollaisi; ei adventisteja? Jos tuo on sopivaa kielenkäyttöä, jota "pyh" nimimerkki käyttää, niin ei siihen adventistiseen kielen käyttöön voi yhtyä muiden toisin ajattelevien, eikä muiden seurakunnan -jäsenten, ei tuollaisia kauheita sanoja juuri edes surkeasti paatunutkaan kehtaa käyttää. Vai onko hänet palkattu ulkopuolelta tuolla menetelmällä puolustamaan adventismi oppia??

        Eremith - kysyit että minkälaista kieltä pitäissi käyttää?

        Minusta positiivinen kritiikki menee aina parhaiten perille - ja sellainen jossa jätetään muille valinnan vara .. se ei tarkoita että kenenkään tarvitsisi tinkiä siitä mitä itse ajattelee jos ei halua .. mutta jättää sama oikeus muille ..ilman alkaa happamana soittamaan suutaan..

        Ja pyh! - no, yksi asia on ainakin selvä - pyh! ei ole mikään esimerkki siitä kuinka meidän tulisi kirjoitella .. vai mitä .. Miksi ylipäätään ottaa pyh!'in kirjoituksia puolustukseksi omille kirjoituksilleen? En minä ainakaan ota .. tai edes valita kun en saa kirjoittaa yhtä tökerösti kuin hän.. eihän jonkun ihmisen huono käyttäytyminen anna minkäänlaisia oikeuksia omalle käyttäytymiselle .. eikö vain olekin niin (siis ihan rehellisesti sanoen) että monille on pyh!in käyttäytymistä niin mukava käyttää puolustukseksi omalle käyttäytymiselle .. Jotenkin että en minä nyt ainakaan niin huonosti käyttäydykuin tuo pyh!...

        Yritetään kukin kohdaltamme nostaa keskustelun tasoa - ja tuoda omia ajatuksiamme esiin muita loukkaamatta .. tai muiden ajatuksia vääristelemättä...

        Kuinka joku - siis voisi ihan rehellisesti - ottaa yhden ihmisen tai joidenkin ihmisten käyttäytymisen motiiviksi omalle käyttäytymiselleen ??

        Minusta tuntuu että pyh! on n.s."lopen kyllästynyt" kaikkiin adventismia vääristeleviin kirjoituksiin ..ja siksi on itse alkanut vastailemaan aivan väärässä hengessä .. vaikka ei sitä ehkä itse edes huomaa ...

        Mutta kuten sanottu ei se muuta mitään missään tai anna meille muille minkäänlaisia "oikeuksia" olla samanlaisia.. Ja huomaa sekin että pyh! ei ole ainoa jolla on liian hankala tyyli ..

        alex


      • Lukijakävijä
        Jeesus auttakoon kirjoitti:

        Koppittelija007, kerroppa tuo itsellesi !

        Sillä sinä itse olet tämän palstan pahin kieroilija ja syyttäjähenkinen toisista pahan puhuja.

        Lukisit raamattua Pyhän Hengen valossa ja vertaisit sitä senjälkeen adventistien opetukseen, niin et vääristelisi kaikkea lukemaasi omavaltaisesti. Sinulta puuttuu rakkaus totuuteen.

        Sinun valheesi ja omintakeiset raamatunselostuksesi on nähty ja "köykäisiksi havaittu"

        Nimimerkille "Jeesus auttakoon". Olen seurannut tätä palstaa jo jonkin aikaa ja täytyy sanoa, että Kopittelija 007 kirjoittaa siististi, asiallisesti ja sivistyneesti. Oikoo Raamatun valossa kohtia, joissa adventismi on väärässä. Ja tämän saa asiallisessa hengessä tehdä! Adventistit vain ovat niin tavattoman herkkähipiäisiä, että mitään negatiivista ei heidän opistaan saa tuoda julki - ei edes asiallisesti Raamatun todistuksen perusteella.

        Oletan tämän yliherkkyyden johtuvan tästä adventismissa korostetusta vainojen odotuksesta. Kun koko aika täytyy vahtia, että milloin ne adventistien vainot nyt (vihdoinkin!) alkaisivat ja tässä innostuksessa tulkitaan mikä tahansa eriävä mielipide "vainoksi", "sorroksi" , "alistamiseksi". Kaikki tuntuu kelpaavan, kunhan se vaan saadaan vängettyä oman teologian välikappaleeksi. "Kaikki huomioidaan"...

        Nimimerkki Kopittelija007 ei koskaan ole lähetellyt adventisteja helvettiin, nimitellyt heitä saatanan lapsiksi ja isästä perkeleestä oleviksi taikka ennustanut, ettei heillä aamun koittoa ole. Toisin kuin adventismin puolelta lentelevät kommentit joka ikisessä ketjussa, joka ikisessä raossa...


      • Varmaankin
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Anellmas kirjoitti: " Kun kysyin erältä Adventtikirkon pastorilta, onko hän käynyt tällä sivulla, hän totesi käyneensä. Kysyin, mitä mieltä hän on? Hän sanoi, pilke silmäkulmassaan, että joiltakin adventisteilta pitäisi ottaa kynä pois! "
        ____________________

        OHO ! :D

        Kuka näin järkevä Adventistipastori on ? :O

        Veikkaan,että olisi ollut Kai Arasola tämä järkevä adventistipastori.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Minä pysyn ja seuraan RAAMATUN ALKUKIELTÄ JA KUNNIOITAN SITÄ ENKÄ TEE OMAKOHTAISIA OPPEJA NIISTÄ !

        Adventistit väärentävät raamatun kohtia lukuisissa kohdissa ja keksivät selityksiä, jotka ei seuraa ALKUKIELTÄ !

        Hmm ... sinä seuraat ihmisoppeja ja kieltäydyt edes vastaamasta kysymyksiin jotka paljastavat sinun oppisi olevan kuin hiekalle rakennetun huoneen .. Jeesuksen varoituksen pitäisi antaa jokaiselle nöyryyttä tutkia kannanottojaan ilman itsepäistä asennetta ja vastustamista ..

        Älä ainakaan luule, että voit koskaan syyttää ketään siitä että et edes halua nähdä
        ( adventisteja - Jumalaa - tai edes niitä jotka sinua matsään vievät ).

        Matt. 7: 22 - 29
        Moni sanoo minulle sinä päivänä:
        'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'

        Ja silloin minä lausun heille julki:
        'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.

        Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."

        Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa, sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.

        --------
        Nuo Jeesuksen sanat opettavat meille että "valhe-oppi ei koskaan voi kestää" - että se on mahdottomuus .. mutta se taas mikä on oikein se kestää jo omasta voimastaan ...

        Vaikka ihminen kuinka sanoisi että 5 5=55 - se ei ole - mutta vaikka ei yksikään ihminen koskaan sanoisi sanaakaan että 5 5=10 - se on silti 10 .. pää asia ei ole ihminen .. vaan se mikä on totta ja voi pysyä..

        Jos ymmärrät ajatuksen .. ?

        Se mikä minua todella ihmetyttää (siis ihan rehellisesti sanon) että vaikka tuo sinun uskosi iankaikkiseen elämään synnissä on todistettavissa vääräksi ihmisten levittämäksi perinnäiopiksi et silti edes uskalla siitä keskustella ... Et uskalla katsoa asiaan kuin noiden Yuo Tube linkkien kautta tai muiden kummallisten kirjojen kautta .. Et edes välitä siitä, että sellainen oppi vääristelee Jumalan olemuksen ja periaatteessa poistaa koko lunastuksen laillisuuden - vai etkö todella ymmärrä sitä ? vaikka se on sinulle niin monta kertaa kerrottu ja selitetty..

        Laiton lunastus ei olisi pitävä .. se on juuri lunastuksen laillisuus mikä tekee siitä uskottavan koska se kertoo sen olevan totta Jumalan edessä .. Lunastus on siis Jumalan lain mukainen - se on oikeudenmukainen ja rakkaudellinen..

        Että et tätä tunnu ymmärtävän .. SE minua ihmetyttää.

        alex


      • Lukijakävijä kirjoitti:

        Nimimerkille "Jeesus auttakoon". Olen seurannut tätä palstaa jo jonkin aikaa ja täytyy sanoa, että Kopittelija 007 kirjoittaa siististi, asiallisesti ja sivistyneesti. Oikoo Raamatun valossa kohtia, joissa adventismi on väärässä. Ja tämän saa asiallisessa hengessä tehdä! Adventistit vain ovat niin tavattoman herkkähipiäisiä, että mitään negatiivista ei heidän opistaan saa tuoda julki - ei edes asiallisesti Raamatun todistuksen perusteella.

        Oletan tämän yliherkkyyden johtuvan tästä adventismissa korostetusta vainojen odotuksesta. Kun koko aika täytyy vahtia, että milloin ne adventistien vainot nyt (vihdoinkin!) alkaisivat ja tässä innostuksessa tulkitaan mikä tahansa eriävä mielipide "vainoksi", "sorroksi" , "alistamiseksi". Kaikki tuntuu kelpaavan, kunhan se vaan saadaan vängettyä oman teologian välikappaleeksi. "Kaikki huomioidaan"...

        Nimimerkki Kopittelija007 ei koskaan ole lähetellyt adventisteja helvettiin, nimitellyt heitä saatanan lapsiksi ja isästä perkeleestä oleviksi taikka ennustanut, ettei heillä aamun koittoa ole. Toisin kuin adventismin puolelta lentelevät kommentit joka ikisessä ketjussa, joka ikisessä raossa...

        Nyt on niin että Kopittelija uskoo kuolemattomuuteen synnissä ja se on oppi joka vääristelee koko Raamatun sanoman toiseksi. Näin se on ja sitä ei kauniit puheet voi muuttaa.

        alex


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Toisaalta ihmettelen, että miksi nämä niiiin "teologisesti valveutuneet adventistiteologit" eivät ota itse kynää käteensä ?
        Vai ovatko he liian "ylhäisiä" tällaiseen "mutapainiin" ?

        Jättää lampaat heitteille "susien ruuaksi"... ;D

        Kysypä Anelmass sitä heiltä !

        Miksi sinulla on tuollainen "halveksiva tyyli" sinun kirjoituksissasi .. ??

        Ihanko tosissasi ihmettelet, etteivät adventtikirkon pastorit riennä eri foorumeille sen enempää kuin tekevär ?? Salli minu epäillä että teet ..

        alex


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Anellmas kirjoitti: " Kun kysyin erältä Adventtikirkon pastorilta, onko hän käynyt tällä sivulla, hän totesi käyneensä. Kysyin, mitä mieltä hän on? Hän sanoi, pilke silmäkulmassaan, että joiltakin adventisteilta pitäisi ottaa kynä pois! "
        ____________________

        OHO ! :D

        Kuka näin järkevä Adventistipastori on ? :O

        Ei kerrota! :D


      • pyh!
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Minä pysyn ja seuraan RAAMATUN ALKUKIELTÄ JA KUNNIOITAN SITÄ ENKÄ TEE OMAKOHTAISIA OPPEJA NIISTÄ !

        Adventistit väärentävät raamatun kohtia lukuisissa kohdissa ja keksivät selityksiä, jotka ei seuraa ALKUKIELTÄ !

        Valehtelet.


      • eremith32
        alex.kasi kirjoitti:

        Nyt on niin että Kopittelija uskoo kuolemattomuuteen synnissä ja se on oppi joka vääristelee koko Raamatun sanoman toiseksi. Näin se on ja sitä ei kauniit puheet voi muuttaa.

        alex

        "alex"! Eiköhän loppujen lopuksi ole kuitenkin niin, että sinä, ja adventistit yritätte vain, aivan pelkän ihmis-päätelmän pohjalle rakennetun, eli rappeutuneen uskonkaava, jonka sinä omine hairahtuneine menetelminesi, haluaisit kaikkine väärine väärine
        'tulkintolinesi', syöttää oikeudenmukaisesti ja terveesti ajattelevalle kopittaja 007. Millä oikeudella ja perusteella menettelet niin?- Et ainakaan raamatun pohjalla pysy juuri lainkaan, mutta sitävastoin puolustat adventismin ihmioppi- päätelmin luotu kaava, jota tuot aina esiin lähes kaikissa kirjoituksissasi, ja samalla uskot tietäväsi mikä on "totuus"...Oj,sinä tunnut olevan aika helppo saalis a-kirkon auktoriteeteille, koska heillä on oma-kirkollinen-teologiseen institutioiden pohjalta luotu kaava ja sen pohjalta omatietoinen valta, Johon sotketaan Raamattu ja sen kautta valitsevat aseikseen peloittelun, imartelun ja perättömän lupauksen, ja vaativat kunnioittamaan vain heidän lupauksiaan ja elämän kaavaansa!!


      • eremith32 kirjoitti:

        "alex"! Eiköhän loppujen lopuksi ole kuitenkin niin, että sinä, ja adventistit yritätte vain, aivan pelkän ihmis-päätelmän pohjalle rakennetun, eli rappeutuneen uskonkaava, jonka sinä omine hairahtuneine menetelminesi, haluaisit kaikkine väärine väärine
        'tulkintolinesi', syöttää oikeudenmukaisesti ja terveesti ajattelevalle kopittaja 007. Millä oikeudella ja perusteella menettelet niin?- Et ainakaan raamatun pohjalla pysy juuri lainkaan, mutta sitävastoin puolustat adventismin ihmioppi- päätelmin luotu kaava, jota tuot aina esiin lähes kaikissa kirjoituksissasi, ja samalla uskot tietäväsi mikä on "totuus"...Oj,sinä tunnut olevan aika helppo saalis a-kirkon auktoriteeteille, koska heillä on oma-kirkollinen-teologiseen institutioiden pohjalta luotu kaava ja sen pohjalta omatietoinen valta, Johon sotketaan Raamattu ja sen kautta valitsevat aseikseen peloittelun, imartelun ja perättömän lupauksen, ja vaativat kunnioittamaan vain heidän lupauksiaan ja elämän kaavaansa!!

        Sano sinä eremith ihan mitä haluat - ja niin tunnut tekevänkin ... :)

        Siis mitä oikein halusitkaan sanoa ?

        Esimerkiksi mitä tarkoittaa
        #sinä, ja adventistit yritätte vain, aivan pelkän ihmis-päätelmän pohjalle rakennetun, eli rappeutuneen uskonkaava,# .??

        Jokainen voi heittää huulta ... tuo ei sano yhtään mitään .. siis nolla.

        Jos sinulla on valittamista jostain asiasta - niin kerro se hyvä mies..mutta tuollainen ylimalkainen turha jaarittelu on yhtä tyhjän kanssa - siihen pystyy kuka tahansa ..

        Löit kirveesi kiveen kun sanot minun olevan adventisti - olen niin usein sanonut että en ole adventisti että luulis jo sinunkin paksuun kalloosi sen menneen ... mutta kun ei niin ei ..

        Mistä johtuneekaan tuollainen syyttelysi? ja voi vain kysyä MIKSI teet sen?

        Minä kirjoitan siitä mihin minä uskon - niin kai sinäkin teet?

        Nyt esimerkiksi uskot,
        että minä olen .... ## aika helppo saalis a-kirkon auktoriteeteille, koska heillä on oma-kirkollinen-teologiseen institutioiden pohjalta luotu kaava ja sen pohjalta omatietoinen valta, Johon sotketaan Raamattu ja sen kautta valitsevat aseikseen peloittelun, imartelun ja perättömän lupauksen, ja vaativat kunnioittamaan vain heidän lupauksiaan ja elämän kaavaansa!! ##

        Siis mikä sinua oikein vaivaa ?
        Pitäisikö minun alkaa uskomaan sinua? Esimerkiksi noihin täysin kummallisiin ja sekaviin syyttelyihisi ? uskotko niihin edes itse??

        Kuulepas eremith .. olisko aika tutkia omia motiivejasi ja lopettaa tuo mitään sanomaton panettelu ..

        Muuten eikö olekin niin (jos rehellisiä ollaan) että juuri kopittelijan opilla "pelotellaan" ihmisparkoja . sillä ikuisella - olemattomalla - hel'vetillä johon suurinta osaa maailman väestöstä ollaan panemassa - se on niin sairas oppi, että sen vertaista ei maailmasta löydy - sitäkö sinä puolustelet - VAI MISTÄ ON KYSYMYS??

        Jos nyt ryhdistäydyt ja keräät kaiken voimasi ja kerrot mitä oikein tarkoitat noilla perättömillä syytöksilläsi - kerro asiallisesti ja rauhallisesti mikä sinua riivaa - niin ehkä voimme selvittää asian ..

        alex


    • Lainaus Alex: "Minä kävin kerran aikanani läpi Ev. luterilaisen kirkon "Raamattukurssia" - siinä mennään läpi koko Raamattu .. mutta jo ensimmäisessä osassa liukui opetus väärään napinläpeen - kun pappi yksikantaan totesi ??!! että "me luterilaiset ajattelemme kuoleman sellaiseksi että siinä sielu eroaa ruumiista" ?? .."
      __________________________

      Selvennökseksi Alexille, että on myös luterilaisia "liberaaliteologeja", jotka opettavat että ihmisellä ei ole sielua mikä eroaa ruumiista kun hän fyysisesti kuolee !

      Ehkä eniten luterilaisessa kirkossa suomessa siihen on vaikuttanut Helsingin Piispa Aimo T Nikolainen ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Aimo_T._Nikolainen ) , joka toimi Yliopiston teologisessa tiedekunnassa dekaanina ja oli myös vaikuttamassa 1992 vuoden raamatun käännöskomiteassa, jossa Sielu sana kärsi inflaation... Edellisessä 1938 käännöksessä Sielu esiintyi 332x mutta tässä uudemmassa 1992 käännöksessä vain 65 jakeessa !

      Aikamme luterilaisia "liberaaleja" joilla on ollut vaikutusvaltaa luterilaisen kirkon opetuksessa obvat mm. Piispa Sormunen, Piispa Gulin, Prof Alanen, Tri Nikolainen, Prof Brunner; Prof Althaus, Prof Heim, Pastori Ralf Luther, Prof Stange, Prof Olshausen, Tri C.J.Nitzh, ja sitten vielä tätä edesauttamassa on ollut myös itse Martti Luther, jolle asia oli vähän epäselvä...

      Lainaus ( Genesis-luennot, 1535-45)
      " Herää kysymys, minne sielu joutuu kuoleman jälkeen. Sitä minä en tiedä ! Ruumiin näemme pääsevän lepoon. Uskovien sielu pääsee Jumalan käteen. Siinä se nukkuu kaikkein parhaimmalla tavalla. Tätä ei tarvitse puolustaa, vaan sanoa ainoastaan, ettei sitä voi todistaa. Raamattu puhuu nukkumisesta ruumiin ja sielun kanssa. Nukkuvatko ne sitten, että vanhurskaalla on ihana, Jumalattomilla kauhistuttava uni, sitä en tiedä. Minulle riittää Jesajan sana: "Vanhurskaat vaeltavat rauhassa."

      • Lainaus Wikipedia: " Jotkin Nikolaisen näkemykset varsinkin Raamatun ihmiskuvasta herättivät aikanaan Suomessa teologisia kiistoja. Hänen kirjallisen tuotantonsa merkittävimmät osat ovat suomalaiseen kommentaarisarjaan laaditut Uuden testamentin kirjojen selitykset sekä hänen pääteoksenaan pitämänsä Uuden testamentin tulkinta ja tutkimus (1971)."


      • Nyt ei tässä ainakaan minulle ole kysymys mistään kilpailusta eri kirkkojen välillä - vaan ainoastaan siitä mitä Raamattu asioista sanoo.. ja Raamatussa ei ole kuolemattomuutta synnissä .. kun sen joskus ymmärrät avautuu paljon muutakin Raamatusta .. mutta ei ennen .. se on mahdottomuus yhdistää Raamatun sanomaa ja kuolemattomuutta synnissä .. se ei käy vaikka kuinka asiaa katsoisi ..

        alex


    • Alex kirjoittaa: " mutta jo ensimmäisessä osassa liukui opetus väärään napinläpeen -"
      ________________________________

      1 Moos 2:7
      " Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa 1) ELÄMÄN HENGEN, niin
      ihmisestä tuli 2) ELÄVÄ SIELU."

      1) " Elämän henki " = `nishmat chajjim`, joka johtuu sanasta `neshama`, jonka ensimmäiset merkitykset ovat
      `nefesh`= sielu ja `Ruuach ha-chajjim`= èlämän henki`
      2)" elävä sielu" = `nefesh chajjaa`, jonka samaa käsitettä ovat sanat `neshamaa`= "sielu" ja `Ruuach chajjim`= Elämän henki.

      ELI tässä alkukieli käyttää kahta sanontaa, jotka tarkoittavat samaa asiaa, raamatussa näin on usein. Juutalaisuudessa tunnustettu
      Even Shoshanin ( http://en.wikipedia.org/wiki/Avraham_Even-Shoshan ) laaja hebreaa-hebreaksi sanakirja sanoo, että käsitystä `neshamaa`eli sielu ei saisi johtaa käsitteestä `neshima`, joka
      tarkoittaa henkäys !!!

      Sanakirja kertoo myös: " Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan tällä tarkoitetaan iäisesti pysyvää hengellistä olemustamme, joka asustaa ihmisen elämän ajan hänen ruumiissaan, mutta jättää hänet ja siirtyy iankaikkiseen elämään totuuden valtakunnassa."...

      Ja näin siis myös Jeesuksen aikaan juutalaisessa perinteessä uskottiin...Niin siis, että sielu jatkaa elämäänsä kuoleman jälkeen...
      Ja tähän käsityskantaan myös Jeesus yhtyy Luuk 16:19-31

      • Vain Sanasta tietoa

        "perinteessä uskottiin" jne. Tämä juuri on isienperinnäisoppia, josta Jeesus nuhteli fariseuksia. Te teette tyhjäksi ..... Hänen sanansa......

        Alexi puhuu asiaa. Ja sitä mitä minä "alussa" opettelin, oli perinnäisoppia.

        Mutta se Sana valaisi, eli sain Jumalan ohjaavaa raamatun sanomaa Isosta kirjasta ja kuten Aleksi viestitti, jouduin kuulevin ja näkevin silmin oppia ymmärtämään sisältöä

        Siksi Sanan kautta opin sen, Jumalan ikuisuuden, että vain Hänessä on Elämä.
        Sielu joka syntiä tekee se on kuoltava.. Ikuinen piinaoppi lensi hapatteen perkaamisen takia Jumalan rakentamasta Hengen temppelistä ulos.

        Myös tämä Paavalin, Jeesuksen opetus, Kuolema tästä nyt olevasta elämästä on uni. Paikka, mistä minut herätetään on hauta. Milloin se tapahtuu. on Jeesuksen paluu. Nousen yhtäkaikaa uskossa nukkuneitten kanssa jne.

        Tuokin Sanan tuoma näköala .....vapautti...... siitä kahleesta, että välitilaopin mukaisessa hetkessä eläisimme, jossa vaikkapa seurattaisiin vaivattuja, jotka ovat JO ----- tuomittuna---- osaansa, vaikka tuomiota ei ole luettu raamatunmukaan.. Siis kokonaisuudesta voi irrottaa perinteestä tullutta välitilaoppia.
        jne. jne. Paljon asiaa loksahti kohdalleen ja kirjoitukset AVAUTUIVAT.

        Myös käsite tuo paratiisin hetkistä, jossa "JUMALA!" sanoi, ettei syö ja näin eläisi iankaikkisesti... toi tämän kadotetun osan iankaikkisuusnäköala.

        Näin ollen en voinut ------ enään---- tehdä tyhjäksi perinnäissoppimäärillä Jumalan sanaa. ... Kun raamattu puhuu, että Jumalan tahto ---- sen päämääärä on rakkaus --- ts. rakkaus ja laki Hengen toimittavana suuntana.
        Tähän samaa astui Jumalan laki, että ketään ei ikuisesti "kiduteta" ..
        Se on kestämätön näköala ja usko.

        Jos joku toisia "pelottelemalla" saattaa uskoon, pelotelkoon, mutta älköön vaatiko toisia palaamaan perinnaissääntöihin.

        Sitten näitten pelottelijoiden hengen siemen saattaa opetuslastensa käsittämättömiin tilanteisiin, missä esim. uskova isä, joka saattaa hautaan kuolleen poikansa, murtuu henkisesti sairaalaan, kun ajattelee poikaansa siellä kidutettavassa välitilassa ja helvetissä.
        Suuren vapaasuunnan seurakunnan keskellä tiedossani on tällainen tapahtuma. Tämän sairastuneen isän, koska hän oli aviossa, vaimo kertoi romahtamisen.
        Se oppi ja näkemys oli niin musertava, että isä kuoli tuon perinnäisoppikuorman alle.

        Kun kopittelijat asetat ihmiskuormaa, tulkintojen summaa toisten harteille, niin sen rienaajan kautta aloitettu oppitulos on tarkoitettukin murtamaan jopa uskova isä. Jos ei muuten, niin perinnäisopin kautta.

        Siksi olisi parempi, että jos ei tiedä, olisi parempi sitten opettaa, että "synnin palkka on kuolema" ja se maalaaminen jättää selittämättä.

        Jos tarvitsee selittää kuolemaa, Lukee vain sanasta Joh. 5 ja 6 luku.
        Sekä Paavalin opetus, kuinka pitää lohduttaa poisnukkuneitten kohdalla.

        Näin Sana antaa tietoisuuden ja jättää ihmisopit sivuun. On vain Sana tuomassa tiedon, ei ihmiskäsitykset. Ihmiset jäävät Terveen Sanan hoitoon ja Hengen antaman tiedon varaan.


        Kiitos taas Aleksille hyvästä aloituksesta. Kyllä tämäkin palsta tuo jotain murusia.


      • Vain Sanasta tietoa kirjoitti:

        "perinteessä uskottiin" jne. Tämä juuri on isienperinnäisoppia, josta Jeesus nuhteli fariseuksia. Te teette tyhjäksi ..... Hänen sanansa......

        Alexi puhuu asiaa. Ja sitä mitä minä "alussa" opettelin, oli perinnäisoppia.

        Mutta se Sana valaisi, eli sain Jumalan ohjaavaa raamatun sanomaa Isosta kirjasta ja kuten Aleksi viestitti, jouduin kuulevin ja näkevin silmin oppia ymmärtämään sisältöä

        Siksi Sanan kautta opin sen, Jumalan ikuisuuden, että vain Hänessä on Elämä.
        Sielu joka syntiä tekee se on kuoltava.. Ikuinen piinaoppi lensi hapatteen perkaamisen takia Jumalan rakentamasta Hengen temppelistä ulos.

        Myös tämä Paavalin, Jeesuksen opetus, Kuolema tästä nyt olevasta elämästä on uni. Paikka, mistä minut herätetään on hauta. Milloin se tapahtuu. on Jeesuksen paluu. Nousen yhtäkaikaa uskossa nukkuneitten kanssa jne.

        Tuokin Sanan tuoma näköala .....vapautti...... siitä kahleesta, että välitilaopin mukaisessa hetkessä eläisimme, jossa vaikkapa seurattaisiin vaivattuja, jotka ovat JO ----- tuomittuna---- osaansa, vaikka tuomiota ei ole luettu raamatunmukaan.. Siis kokonaisuudesta voi irrottaa perinteestä tullutta välitilaoppia.
        jne. jne. Paljon asiaa loksahti kohdalleen ja kirjoitukset AVAUTUIVAT.

        Myös käsite tuo paratiisin hetkistä, jossa "JUMALA!" sanoi, ettei syö ja näin eläisi iankaikkisesti... toi tämän kadotetun osan iankaikkisuusnäköala.

        Näin ollen en voinut ------ enään---- tehdä tyhjäksi perinnäissoppimäärillä Jumalan sanaa. ... Kun raamattu puhuu, että Jumalan tahto ---- sen päämääärä on rakkaus --- ts. rakkaus ja laki Hengen toimittavana suuntana.
        Tähän samaa astui Jumalan laki, että ketään ei ikuisesti "kiduteta" ..
        Se on kestämätön näköala ja usko.

        Jos joku toisia "pelottelemalla" saattaa uskoon, pelotelkoon, mutta älköön vaatiko toisia palaamaan perinnaissääntöihin.

        Sitten näitten pelottelijoiden hengen siemen saattaa opetuslastensa käsittämättömiin tilanteisiin, missä esim. uskova isä, joka saattaa hautaan kuolleen poikansa, murtuu henkisesti sairaalaan, kun ajattelee poikaansa siellä kidutettavassa välitilassa ja helvetissä.
        Suuren vapaasuunnan seurakunnan keskellä tiedossani on tällainen tapahtuma. Tämän sairastuneen isän, koska hän oli aviossa, vaimo kertoi romahtamisen.
        Se oppi ja näkemys oli niin musertava, että isä kuoli tuon perinnäisoppikuorman alle.

        Kun kopittelijat asetat ihmiskuormaa, tulkintojen summaa toisten harteille, niin sen rienaajan kautta aloitettu oppitulos on tarkoitettukin murtamaan jopa uskova isä. Jos ei muuten, niin perinnäisopin kautta.

        Siksi olisi parempi, että jos ei tiedä, olisi parempi sitten opettaa, että "synnin palkka on kuolema" ja se maalaaminen jättää selittämättä.

        Jos tarvitsee selittää kuolemaa, Lukee vain sanasta Joh. 5 ja 6 luku.
        Sekä Paavalin opetus, kuinka pitää lohduttaa poisnukkuneitten kohdalla.

        Näin Sana antaa tietoisuuden ja jättää ihmisopit sivuun. On vain Sana tuomassa tiedon, ei ihmiskäsitykset. Ihmiset jäävät Terveen Sanan hoitoon ja Hengen antaman tiedon varaan.


        Kiitos taas Aleksille hyvästä aloituksesta. Kyllä tämäkin palsta tuo jotain murusia.

        Kiitos itselles - tuohon ei kirjoitukseesi ole paljon lisäämistä .. Jumalaan tässä luotetaan .. ja sillä siisti ...

        alex :)


      • Vain Sanasta tietoa kirjoitti:

        "perinteessä uskottiin" jne. Tämä juuri on isienperinnäisoppia, josta Jeesus nuhteli fariseuksia. Te teette tyhjäksi ..... Hänen sanansa......

        Alexi puhuu asiaa. Ja sitä mitä minä "alussa" opettelin, oli perinnäisoppia.

        Mutta se Sana valaisi, eli sain Jumalan ohjaavaa raamatun sanomaa Isosta kirjasta ja kuten Aleksi viestitti, jouduin kuulevin ja näkevin silmin oppia ymmärtämään sisältöä

        Siksi Sanan kautta opin sen, Jumalan ikuisuuden, että vain Hänessä on Elämä.
        Sielu joka syntiä tekee se on kuoltava.. Ikuinen piinaoppi lensi hapatteen perkaamisen takia Jumalan rakentamasta Hengen temppelistä ulos.

        Myös tämä Paavalin, Jeesuksen opetus, Kuolema tästä nyt olevasta elämästä on uni. Paikka, mistä minut herätetään on hauta. Milloin se tapahtuu. on Jeesuksen paluu. Nousen yhtäkaikaa uskossa nukkuneitten kanssa jne.

        Tuokin Sanan tuoma näköala .....vapautti...... siitä kahleesta, että välitilaopin mukaisessa hetkessä eläisimme, jossa vaikkapa seurattaisiin vaivattuja, jotka ovat JO ----- tuomittuna---- osaansa, vaikka tuomiota ei ole luettu raamatunmukaan.. Siis kokonaisuudesta voi irrottaa perinteestä tullutta välitilaoppia.
        jne. jne. Paljon asiaa loksahti kohdalleen ja kirjoitukset AVAUTUIVAT.

        Myös käsite tuo paratiisin hetkistä, jossa "JUMALA!" sanoi, ettei syö ja näin eläisi iankaikkisesti... toi tämän kadotetun osan iankaikkisuusnäköala.

        Näin ollen en voinut ------ enään---- tehdä tyhjäksi perinnäissoppimäärillä Jumalan sanaa. ... Kun raamattu puhuu, että Jumalan tahto ---- sen päämääärä on rakkaus --- ts. rakkaus ja laki Hengen toimittavana suuntana.
        Tähän samaa astui Jumalan laki, että ketään ei ikuisesti "kiduteta" ..
        Se on kestämätön näköala ja usko.

        Jos joku toisia "pelottelemalla" saattaa uskoon, pelotelkoon, mutta älköön vaatiko toisia palaamaan perinnaissääntöihin.

        Sitten näitten pelottelijoiden hengen siemen saattaa opetuslastensa käsittämättömiin tilanteisiin, missä esim. uskova isä, joka saattaa hautaan kuolleen poikansa, murtuu henkisesti sairaalaan, kun ajattelee poikaansa siellä kidutettavassa välitilassa ja helvetissä.
        Suuren vapaasuunnan seurakunnan keskellä tiedossani on tällainen tapahtuma. Tämän sairastuneen isän, koska hän oli aviossa, vaimo kertoi romahtamisen.
        Se oppi ja näkemys oli niin musertava, että isä kuoli tuon perinnäisoppikuorman alle.

        Kun kopittelijat asetat ihmiskuormaa, tulkintojen summaa toisten harteille, niin sen rienaajan kautta aloitettu oppitulos on tarkoitettukin murtamaan jopa uskova isä. Jos ei muuten, niin perinnäisopin kautta.

        Siksi olisi parempi, että jos ei tiedä, olisi parempi sitten opettaa, että "synnin palkka on kuolema" ja se maalaaminen jättää selittämättä.

        Jos tarvitsee selittää kuolemaa, Lukee vain sanasta Joh. 5 ja 6 luku.
        Sekä Paavalin opetus, kuinka pitää lohduttaa poisnukkuneitten kohdalla.

        Näin Sana antaa tietoisuuden ja jättää ihmisopit sivuun. On vain Sana tuomassa tiedon, ei ihmiskäsitykset. Ihmiset jäävät Terveen Sanan hoitoon ja Hengen antaman tiedon varaan.


        Kiitos taas Aleksille hyvästä aloituksesta. Kyllä tämäkin palsta tuo jotain murusia.

        Lainaus " Vain sanasta tietoa": perinteessä uskottiin" jne. Tämä juuri on isienperinnäisoppia, josta Jeesus nuhteli fariseuksia. Te teette tyhjäksi ..... Hänen
        sanansa......
        __________________________

        Siis Farisealaisuus joita Jeesus nuhteli tarkoittaa näitä ns. " isienperinnäisoppeja "
        ja nämä 613 erilaista käskyä ja niiden orjallinen lainomainen noudattaminen ei liity mitenkään kristillisen alkua-ajan ja kirkkojen oppeihin ! Te viittaatte sanonnallanne aivan väärään asiaan !

        vrt.
        Toorassa on kaiken kaikkiaan 613 erilaista käskyä (mitsva), joita noudattaen juutalaisen tulee elää. Lakien noudattamisesta tai noudattamatta jättämisestä ei määritellä mitään konkreettista palkkiota tai rangaistusta kuten paratiisia tai kadotusta. Sen sijaan Toorassa muistutetaan niiden ajallisista seurauksista.
        Käskyistä positiivisia on 248, ja kieltoja on 365. Suuri osa käskyistä on vanhentuneita, kuten jo tuhotussa temppelissä suoritettavan rituaaliteurastuksen ohjeet, ja jotkin vain muinaista Israelia koskevat ohjeet. Nykyisin noudatettavissa olevia käskyistä arvioidaan olevan alle 300. Juutalaisuus uskoo Mooseksen liiton kuuluvan Israelin kansalle, eikä muilla kansoilla ole moraalista velvoitusta sen pitämiseen. Mooseksen liittoa edeltää Nooan liitto, jonka Jumala asetti vedenpaisumuksen jälkeen ja joka koskee koko ihmiskuntaa. Tämän vuoksi juutalainen teologia ei tunne ajatusta pelastuksesta, joka koskisi vain Mooseksen liittoon kuuluvia.

        Yksi keskeisimpiä käskyjä koskee lepopäivää (šabbat), joka on viikon seitsemäs päivä. Viikon lasketaan alkavan sunnuntaista, joten seitsemäs päivä on lauantai, samoin kuin oli Suomessakin virallisesti ennen vuonna 1973 käyttöön otettua viikkonumerointijärjestelmää. 200-luvulle tultaessa kristillinen kirkko halusi tehdä selvän eron juutalaisuuteen sekä teologisista että poliittisista syistä, ja kristittyjen lepopäiväksi tuli viikon ensimmäinen päivä, sunnuntai, Kristuksen ylösnousemuksen päivä. Raamatun luomiskertomuksen mukaisesti sapatti alkaa perjantai-iltana auringon laskiessa. Sapatin vietto alkaa puoli tuntia ennen auringon laskua perjantai-iltana ja se päättyy lauantai-iltana kolmen tähden ilmestyttyä taivaalle eli noin puoli tuntia auringonlaskun jälkeen. Napapiirin yläpuolella, missä keskikesällä ja -talvella on mahdotonta havainnoida auringonnousua ja -laskua, noudattaa alueella matkustava uskova juutalainen joko lähimmän juutalaisen seurakunnan tai Jerusalemin aikoja omasta perinteestään riippuen.


      • ##Ja näin siis myös Jeesuksen aikaan juutalaisessa perinteessä uskottiin...Niin siis, että sielu jatkaa elämäänsä kuoleman jälkeen...
        Ja tähän käsityskantaan myös Jeesus yhtyy Luuk 16:19-31##

        No, varmaan olet tietoinen että olen tuosta väittämästäsi"Jeesuksen uskosta" noin180 astetta eri mieltä ...Jeesus ei uskonut sielujen kuolemattomuuteen - vaan kuolleiden ylönousemukseen .. ja sen olen oppinut vain ja ainoastaan Raamatusta .. jos asioita katsoo raamatullisesti - mikä tietenkin on Raamatun tarkoitus - silloin täytyy katsoa koko Raamatun sanoman sisältöön - eikö niin. Ja koska tuo sielun kuolemattomuuteen uskominen tekee Jumalasta aivan erilaisen kuin Raamattu Jumalan kuvaa tai periaatteessa poistaa lunastuksen oikeutuksen ja siten koko lunastuksen - jos sitä katsotaan Jumalan oikeudenmukaisuuden näkökulmasta .. (nämä pari asiaa vain esimerkiksi) .. on usko ihmisen kuolemattomuuteen mahdottomuus.. suunnilleen kuin jos sanottaisiin että Jumalalla on olemassa kaksi kansaa - se johtaa ajatukset väärään suuntaan - Jumalan kansa on Jeesuksen kansa - se jonka hän johdattaa elämän vesien luo.. luovuttaakseen sen sitten Jumalalle ..

        Niinkuin Paavali sen kertoo 1. Kor. 15: ..

        alex


      • kerettiläinen
        Vain Sanasta tietoa kirjoitti:

        "perinteessä uskottiin" jne. Tämä juuri on isienperinnäisoppia, josta Jeesus nuhteli fariseuksia. Te teette tyhjäksi ..... Hänen sanansa......

        Alexi puhuu asiaa. Ja sitä mitä minä "alussa" opettelin, oli perinnäisoppia.

        Mutta se Sana valaisi, eli sain Jumalan ohjaavaa raamatun sanomaa Isosta kirjasta ja kuten Aleksi viestitti, jouduin kuulevin ja näkevin silmin oppia ymmärtämään sisältöä

        Siksi Sanan kautta opin sen, Jumalan ikuisuuden, että vain Hänessä on Elämä.
        Sielu joka syntiä tekee se on kuoltava.. Ikuinen piinaoppi lensi hapatteen perkaamisen takia Jumalan rakentamasta Hengen temppelistä ulos.

        Myös tämä Paavalin, Jeesuksen opetus, Kuolema tästä nyt olevasta elämästä on uni. Paikka, mistä minut herätetään on hauta. Milloin se tapahtuu. on Jeesuksen paluu. Nousen yhtäkaikaa uskossa nukkuneitten kanssa jne.

        Tuokin Sanan tuoma näköala .....vapautti...... siitä kahleesta, että välitilaopin mukaisessa hetkessä eläisimme, jossa vaikkapa seurattaisiin vaivattuja, jotka ovat JO ----- tuomittuna---- osaansa, vaikka tuomiota ei ole luettu raamatunmukaan.. Siis kokonaisuudesta voi irrottaa perinteestä tullutta välitilaoppia.
        jne. jne. Paljon asiaa loksahti kohdalleen ja kirjoitukset AVAUTUIVAT.

        Myös käsite tuo paratiisin hetkistä, jossa "JUMALA!" sanoi, ettei syö ja näin eläisi iankaikkisesti... toi tämän kadotetun osan iankaikkisuusnäköala.

        Näin ollen en voinut ------ enään---- tehdä tyhjäksi perinnäissoppimäärillä Jumalan sanaa. ... Kun raamattu puhuu, että Jumalan tahto ---- sen päämääärä on rakkaus --- ts. rakkaus ja laki Hengen toimittavana suuntana.
        Tähän samaa astui Jumalan laki, että ketään ei ikuisesti "kiduteta" ..
        Se on kestämätön näköala ja usko.

        Jos joku toisia "pelottelemalla" saattaa uskoon, pelotelkoon, mutta älköön vaatiko toisia palaamaan perinnaissääntöihin.

        Sitten näitten pelottelijoiden hengen siemen saattaa opetuslastensa käsittämättömiin tilanteisiin, missä esim. uskova isä, joka saattaa hautaan kuolleen poikansa, murtuu henkisesti sairaalaan, kun ajattelee poikaansa siellä kidutettavassa välitilassa ja helvetissä.
        Suuren vapaasuunnan seurakunnan keskellä tiedossani on tällainen tapahtuma. Tämän sairastuneen isän, koska hän oli aviossa, vaimo kertoi romahtamisen.
        Se oppi ja näkemys oli niin musertava, että isä kuoli tuon perinnäisoppikuorman alle.

        Kun kopittelijat asetat ihmiskuormaa, tulkintojen summaa toisten harteille, niin sen rienaajan kautta aloitettu oppitulos on tarkoitettukin murtamaan jopa uskova isä. Jos ei muuten, niin perinnäisopin kautta.

        Siksi olisi parempi, että jos ei tiedä, olisi parempi sitten opettaa, että "synnin palkka on kuolema" ja se maalaaminen jättää selittämättä.

        Jos tarvitsee selittää kuolemaa, Lukee vain sanasta Joh. 5 ja 6 luku.
        Sekä Paavalin opetus, kuinka pitää lohduttaa poisnukkuneitten kohdalla.

        Näin Sana antaa tietoisuuden ja jättää ihmisopit sivuun. On vain Sana tuomassa tiedon, ei ihmiskäsitykset. Ihmiset jäävät Terveen Sanan hoitoon ja Hengen antaman tiedon varaan.


        Kiitos taas Aleksille hyvästä aloituksesta. Kyllä tämäkin palsta tuo jotain murusia.

        >>>Sitten näitten pelottelijoiden hengen siemen saattaa opetuslastensa käsittämättömiin tilanteisiin, missä esim. uskova isä, joka saattaa hautaan kuolleen poikansa, murtuu henkisesti sairaalaan, kun ajattelee poikaansa siellä kidutettavassa välitilassa ja helvetissä.
        Suuren vapaasuunnan seurakunnan keskellä tiedossani on tällainen tapahtuma. Tämän sairastuneen isän, koska hän oli aviossa, vaimo kertoi romahtamisen.
        Se oppi ja näkemys oli niin musertava, että isä kuoli tuon perinnäisoppikuorman alle.


      • sepä se
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Lainaus " Vain sanasta tietoa": perinteessä uskottiin" jne. Tämä juuri on isienperinnäisoppia, josta Jeesus nuhteli fariseuksia. Te teette tyhjäksi ..... Hänen
        sanansa......
        __________________________

        Siis Farisealaisuus joita Jeesus nuhteli tarkoittaa näitä ns. " isienperinnäisoppeja "
        ja nämä 613 erilaista käskyä ja niiden orjallinen lainomainen noudattaminen ei liity mitenkään kristillisen alkua-ajan ja kirkkojen oppeihin ! Te viittaatte sanonnallanne aivan väärään asiaan !

        vrt.
        Toorassa on kaiken kaikkiaan 613 erilaista käskyä (mitsva), joita noudattaen juutalaisen tulee elää. Lakien noudattamisesta tai noudattamatta jättämisestä ei määritellä mitään konkreettista palkkiota tai rangaistusta kuten paratiisia tai kadotusta. Sen sijaan Toorassa muistutetaan niiden ajallisista seurauksista.
        Käskyistä positiivisia on 248, ja kieltoja on 365. Suuri osa käskyistä on vanhentuneita, kuten jo tuhotussa temppelissä suoritettavan rituaaliteurastuksen ohjeet, ja jotkin vain muinaista Israelia koskevat ohjeet. Nykyisin noudatettavissa olevia käskyistä arvioidaan olevan alle 300. Juutalaisuus uskoo Mooseksen liiton kuuluvan Israelin kansalle, eikä muilla kansoilla ole moraalista velvoitusta sen pitämiseen. Mooseksen liittoa edeltää Nooan liitto, jonka Jumala asetti vedenpaisumuksen jälkeen ja joka koskee koko ihmiskuntaa. Tämän vuoksi juutalainen teologia ei tunne ajatusta pelastuksesta, joka koskisi vain Mooseksen liittoon kuuluvia.

        Yksi keskeisimpiä käskyjä koskee lepopäivää (šabbat), joka on viikon seitsemäs päivä. Viikon lasketaan alkavan sunnuntaista, joten seitsemäs päivä on lauantai, samoin kuin oli Suomessakin virallisesti ennen vuonna 1973 käyttöön otettua viikkonumerointijärjestelmää. 200-luvulle tultaessa kristillinen kirkko halusi tehdä selvän eron juutalaisuuteen sekä teologisista että poliittisista syistä, ja kristittyjen lepopäiväksi tuli viikon ensimmäinen päivä, sunnuntai, Kristuksen ylösnousemuksen päivä. Raamatun luomiskertomuksen mukaisesti sapatti alkaa perjantai-iltana auringon laskiessa. Sapatin vietto alkaa puoli tuntia ennen auringon laskua perjantai-iltana ja se päättyy lauantai-iltana kolmen tähden ilmestyttyä taivaalle eli noin puoli tuntia auringonlaskun jälkeen. Napapiirin yläpuolella, missä keskikesällä ja -talvella on mahdotonta havainnoida auringonnousua ja -laskua, noudattaa alueella matkustava uskova juutalainen joko lähimmän juutalaisen seurakunnan tai Jerusalemin aikoja omasta perinteestään riippuen.

        Niin, on hyvä oppia ne omansa perinne, isien välitilasta puhuva opetus, jossa kuormataan omaisille musertava tuskaoppi ja helvetin kidutusoppi.
        Vaikka "tuomio" raamatullisesti tuleekin toisen ylösoton jälkeen.

        Ja raamatussa sekin tuomio on toteutukseltaan Helvetin tuli = toinen kuolema = tuhka, teidän vanhurskaitten jalkojen alle. Eli aivan erilainen, kuin tulella kidutettaisiin päättymättömästi ja sanottaanko ikuisesti.

        Kestämätön. Sopii kopittelija luopua, ettei Jumalan muoto saa väärää kuvaa, luotunsa huulilta.

        Eli nyt on hyvä tehdä parannus ja kääntyä raamattuun uskovaksi Herran kansalaiseksi.


      • sepä se kirjoitti:

        Niin, on hyvä oppia ne omansa perinne, isien välitilasta puhuva opetus, jossa kuormataan omaisille musertava tuskaoppi ja helvetin kidutusoppi.
        Vaikka "tuomio" raamatullisesti tuleekin toisen ylösoton jälkeen.

        Ja raamatussa sekin tuomio on toteutukseltaan Helvetin tuli = toinen kuolema = tuhka, teidän vanhurskaitten jalkojen alle. Eli aivan erilainen, kuin tulella kidutettaisiin päättymättömästi ja sanottaanko ikuisesti.

        Kestämätön. Sopii kopittelija luopua, ettei Jumalan muoto saa väärää kuvaa, luotunsa huulilta.

        Eli nyt on hyvä tehdä parannus ja kääntyä raamattuun uskovaksi Herran kansalaiseksi.

        Kaiken vääntää kieroon tuo usko että synnissä voisi olla iankaikkista elämää -- se on Kopittelijankin sokeuden syy.. ja miksi hänen on niin vaikea edes tutkia asiaa ?? SE on arvoitus ... Raamatun todisteet että synninssä ei ole iankaikkista elämää ovat ylitse pääsemättömät .. silti nitä ei nähdä .. tai ei edes haluta nähdä ..

        Kopittelijakin on tuomut tälle palstalle jos jonkinlaista linkkiä ja kirjaa - mutta samaan aikaan kategoorisesti kieltäytynyt edes kajoamasta siihen Raamatun selvään ja kiistattomaan opetukseen että synnin palkka on kuolema -ei iankaikkinen elämä jossain muualla ..

        Minä oikein hämmästyin kuinka sen ymmärtäminen avaa Raamatun níin monessa muussakin asiassa ..

        alex


      • kerettiläinen kirjoitti:

        >>>Sitten näitten pelottelijoiden hengen siemen saattaa opetuslastensa käsittämättömiin tilanteisiin, missä esim. uskova isä, joka saattaa hautaan kuolleen poikansa, murtuu henkisesti sairaalaan, kun ajattelee poikaansa siellä kidutettavassa välitilassa ja helvetissä.
        Suuren vapaasuunnan seurakunnan keskellä tiedossani on tällainen tapahtuma. Tämän sairastuneen isän, koska hän oli aviossa, vaimo kertoi romahtamisen.
        Se oppi ja näkemys oli niin musertava, että isä kuoli tuon perinnäisoppikuorman alle.

        Juuri näin se on .. Kalliisti ja laillisesti ostetut kestävällä, laillisella lunnaalla joka kovaa jokaisen Jumaan lapsen syntivelan 100 % :sesti. Synnin palkka on kuolema ja Jeesus kuoli .. kuka voi enempää vaatia ..

        Jos joku kuitenkin yhä uskoo että synnin palkka ei oolekaan kuolema vaan ikuinen hel'vetin piina - kuka siellä hel'vetissä on heidän syntivelkaansa maksamassa ?

        Siinä kysymys johon ei koskaan saa vastausta - (koska sitä ei ole) .. mutta kysymys osoittaa että sellainen usko on väärää esi-isien hankkimaa perinne-oppia. ..

        alex


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Lainaus " Vain sanasta tietoa": perinteessä uskottiin" jne. Tämä juuri on isienperinnäisoppia, josta Jeesus nuhteli fariseuksia. Te teette tyhjäksi ..... Hänen
        sanansa......
        __________________________

        Siis Farisealaisuus joita Jeesus nuhteli tarkoittaa näitä ns. " isienperinnäisoppeja "
        ja nämä 613 erilaista käskyä ja niiden orjallinen lainomainen noudattaminen ei liity mitenkään kristillisen alkua-ajan ja kirkkojen oppeihin ! Te viittaatte sanonnallanne aivan väärään asiaan !

        vrt.
        Toorassa on kaiken kaikkiaan 613 erilaista käskyä (mitsva), joita noudattaen juutalaisen tulee elää. Lakien noudattamisesta tai noudattamatta jättämisestä ei määritellä mitään konkreettista palkkiota tai rangaistusta kuten paratiisia tai kadotusta. Sen sijaan Toorassa muistutetaan niiden ajallisista seurauksista.
        Käskyistä positiivisia on 248, ja kieltoja on 365. Suuri osa käskyistä on vanhentuneita, kuten jo tuhotussa temppelissä suoritettavan rituaaliteurastuksen ohjeet, ja jotkin vain muinaista Israelia koskevat ohjeet. Nykyisin noudatettavissa olevia käskyistä arvioidaan olevan alle 300. Juutalaisuus uskoo Mooseksen liiton kuuluvan Israelin kansalle, eikä muilla kansoilla ole moraalista velvoitusta sen pitämiseen. Mooseksen liittoa edeltää Nooan liitto, jonka Jumala asetti vedenpaisumuksen jälkeen ja joka koskee koko ihmiskuntaa. Tämän vuoksi juutalainen teologia ei tunne ajatusta pelastuksesta, joka koskisi vain Mooseksen liittoon kuuluvia.

        Yksi keskeisimpiä käskyjä koskee lepopäivää (šabbat), joka on viikon seitsemäs päivä. Viikon lasketaan alkavan sunnuntaista, joten seitsemäs päivä on lauantai, samoin kuin oli Suomessakin virallisesti ennen vuonna 1973 käyttöön otettua viikkonumerointijärjestelmää. 200-luvulle tultaessa kristillinen kirkko halusi tehdä selvän eron juutalaisuuteen sekä teologisista että poliittisista syistä, ja kristittyjen lepopäiväksi tuli viikon ensimmäinen päivä, sunnuntai, Kristuksen ylösnousemuksen päivä. Raamatun luomiskertomuksen mukaisesti sapatti alkaa perjantai-iltana auringon laskiessa. Sapatin vietto alkaa puoli tuntia ennen auringon laskua perjantai-iltana ja se päättyy lauantai-iltana kolmen tähden ilmestyttyä taivaalle eli noin puoli tuntia auringonlaskun jälkeen. Napapiirin yläpuolella, missä keskikesällä ja -talvella on mahdotonta havainnoida auringonnousua ja -laskua, noudattaa alueella matkustava uskova juutalainen joko lähimmän juutalaisen seurakunnan tai Jerusalemin aikoja omasta perinteestään riippuen.

        Kopittelija:## 200-luvulle tultaessa kristillinen kirkko halusi tehdä selvän eron juutalaisuuteen sekä teologisista että poliittisista syistä, ja kristittyjen lepopäiväksi tuli viikon ensimmäinen päivä, sunnuntai, Kristuksen ylösnousemuksen päivä. ##

        -----

        Tuo on vain eräänlainen muunnelma tosiasioista ..
        Totuus sapatin hylkäämisestä on että suurin oli (vaikkakin juutalaisuuden katsottiin olevan kristinuskon vastustajan - ja se varmasti vaikutti kirjolliskokouksien päätöksiin sapatti-asiassakin) - niin suurin syy oli se että Roomassa suuri osa (suurin?) kansasta oli tavalla tai toisella auringonpalvojia ja heidän viikottainen lepopäivänsä oli auringonpäivä..- siis sunnuntai .. ota huomioon että monet kristittyt (kielloista huolimatta) viettivät sapattia ehkä aina 800 luvulle asti.. Ylösnousemuspäivää ei pidä sekoittaa sapattiin - sapatti on Herran antama ja sapatin herra on Jumalan Poika Jeesus kristus..

        alex


    • alex.kasi kysyi

      Olen oppinut paremmin hahmottamaan uskovan ajatusten ja mielen dynamiikkaa.

      Olen miettinyt paljon "sokea piste"-ilmiötä. Ilmaisu on lainattu siitä tunnetusta ihmisen silmän ominaisuudesta, että yhdellä silmällä katsoen tarkan näön keskilinjasta noin 12 – 15 astetta ulospäin ja karvan verran keskitasosta alaspäin on hämmästyttävän kokoinen läntti, joka ei näe mitään. Tässä linkki eräälle sivustolle, jolta löytyy testikuvia ilmiön havainnollistamiseen.

      http://visionaryeyecare.wordpress.com/2008/08/04/eye-test-find-your-blind-spot-in-each-eye/

      Ihminen ei huomaa, että sokea piste on sokea. Hän "näkee" sen kohdalla hyvän arvauksen, joka perustuu alueen ympärillä olevaan näkymään.

      Samalla tavalla olen huomannut, että muuten loogisessa ajattelussa voi olla hämmentävä aukko, jota henkilö ei tunnista, vaikka varsin suoraan sanoisi ja karttakepillä osoittaisi.

      Olen jäänyt miettimään, missä ovat omat sokeat pisteeni. Luultavasti niitäkin on.

      «ps. Näistä keskusteluista on minulle ollut sekin hyöty että suomenkielenikin on tullut paremmaksi - kotikieli kun on ruotsi .. ei tarvïtse enää käyttää Google translate'ia kuin joskus harvoin .»

      Tiedätkö suunnilleen vastaavaa ruotsinkielistä palstaa? Olisi tarvetta pitää yllä ruotsin kielen taitoa.

      • Ihan mukava vertaus tuo "sokean pisteen" ajatus näissäkin keskusteluissa.. sillä niinhän se on että jos jotain ymmärtää (tai luulee ymmärtävänsä) niin se johtaa sitten mielen erilaisiin päätelmiin mikä on ihan hyvä asia jos ymmärrys on oikea - mutta vie helposti ihan metsään jos ymmärrys onkin harhaa..

        Yksi "soken pisteen" asia jonka olen ollut huomaavinani on ollut että monet pitävät Israelia jotenkin esimerkillisenä kansana jota pitäisi katsoa kuin isoon veljeen .. koska Israel oli Jumalan valitsema .. mutta totuus on että Israel oli tasan yhtä paha kuin tämä maailma ja jos Israeliin on katsomista on sitä katsottava sillä silmällä ..siis esimerkkinä siitä että ihmiskunta ei ole koskaan kykenevä pysymään erossa pahuudesta ..

        Jotenkin tämän havaitseminen ainakin minulle teki selväksi että on olemassa vain yksi Jumalan kansa joka koostuu ihmsistä kaikista kansoista ..

        alex

        ps. siitä on niin monta vuotta kun viimeksi keskustelin uskonasioista ruotsalaisella internetin palstalla että en enää muista mikä se oli - mutta taisi olla Eniron palstaa sekin ..


    • tärkeä opetus

      Minulle on jäänyt mieleen että nimim.pyh! joka tituleeraa itseään adventistiksi on tyypillinen adventisti. En ole tavannut koskaan elämässäni täyspäistä adventistia, mutta näitä nimim.pyh!:n kaltaisia pilvin pimein.

      • Palstakokemukset

        Nimim.tärkeä opetus --- samat on kokemukset, valitettavasti. Tämä pyh-tyypin edustama adventismi on sitä aidoimmillaan. Ei tuomiohenkisempää kirkkoa eikä seurakuntaa taida löytyä. Ja tuo kielenkäyttö mitä ala-arvoisin.

        Jotkut ovat tiedustelleet, miksi näitä pyh-nimimerkin rumia kirjoituksia ja toisten solvaamisia ei poisteta palstalta - koska luotsin mukaan kaikkien pitäisi käyttäytyä niin, että viihtyvyys ja leppoisa tunnelma palstalla olisi taattu. Arvelen, ettei pyyntöihin ole vastattu sen takia, että pyh on aito adventisti ja siksi adventtikirkon erityisessä suojeluksessa, eli häntä ei kirkon taholta suostuta palstalta poistamaan. Tässä on - toiselta kantilta katsoen - tietysti se puoli, että uudet tai adventismia tuntemattomat lukijat saavat aidon kuvan siitä, mitä adventismi todella on.


      • mukana ollut
        Palstakokemukset kirjoitti:

        Nimim.tärkeä opetus --- samat on kokemukset, valitettavasti. Tämä pyh-tyypin edustama adventismi on sitä aidoimmillaan. Ei tuomiohenkisempää kirkkoa eikä seurakuntaa taida löytyä. Ja tuo kielenkäyttö mitä ala-arvoisin.

        Jotkut ovat tiedustelleet, miksi näitä pyh-nimimerkin rumia kirjoituksia ja toisten solvaamisia ei poisteta palstalta - koska luotsin mukaan kaikkien pitäisi käyttäytyä niin, että viihtyvyys ja leppoisa tunnelma palstalla olisi taattu. Arvelen, ettei pyyntöihin ole vastattu sen takia, että pyh on aito adventisti ja siksi adventtikirkon erityisessä suojeluksessa, eli häntä ei kirkon taholta suostuta palstalta poistamaan. Tässä on - toiselta kantilta katsoen - tietysti se puoli, että uudet tai adventismia tuntemattomat lukijat saavat aidon kuvan siitä, mitä adventismi todella on.

        Juuri näin.
        Siksi tämän palstan paras anti on se että tervejärkiset pysyy advareista kaukana.
        Hötöpäät hankkii itselleen muutenkin harmia, joten sinne vaan sekoilemaan. Kyllä sinne mahtuu. Pirii pieni pyörii ja toimii lauantai aamuisin.
        "Sapatinrauhaa" toivotetaan nyrkki seläntakana.


      • ...
        mukana ollut kirjoitti:

        Juuri näin.
        Siksi tämän palstan paras anti on se että tervejärkiset pysyy advareista kaukana.
        Hötöpäät hankkii itselleen muutenkin harmia, joten sinne vaan sekoilemaan. Kyllä sinne mahtuu. Pirii pieni pyörii ja toimii lauantai aamuisin.
        "Sapatinrauhaa" toivotetaan nyrkki seläntakana.

        Taitaa Jarinhotelli ja Pyh olla kavereita tai sama tyyppi kokonaan


      • mukana ollut
        ... kirjoitti:

        Taitaa Jarinhotelli ja Pyh olla kavereita tai sama tyyppi kokonaan

        Pyh! poissa=Jari poissa. Pyh! kirjoittelee= Jari kirjoittelee, Niin se on.


      • eräs kirjoittelija !
        mukana ollut kirjoitti:

        Pyh! poissa=Jari poissa. Pyh! kirjoittelee= Jari kirjoittelee, Niin se on.

        pyh! on oma persoona oma itsensä. Minua ei häiritse pyhin kirjoittelu, vaikka en aivan kaikessa samaa mieltä kaikessa olisikaan. Antaa pyhin kirjoitella !

        Enemmän tämä jatkuva Ellenistä parjaaminen on turhauttavaa, ja siihen pyh!:kin puuttuu ärhäkästi.


      • tästä on kysymys
        eräs kirjoittelija ! kirjoitti:

        pyh! on oma persoona oma itsensä. Minua ei häiritse pyhin kirjoittelu, vaikka en aivan kaikessa samaa mieltä kaikessa olisikaan. Antaa pyhin kirjoitella !

        Enemmän tämä jatkuva Ellenistä parjaaminen on turhauttavaa, ja siihen pyh!:kin puuttuu ärhäkästi.

        On syytäkin parjata ellua, tuota kivestä päähän saaneelle ja siksi morfiinia kipuunsa saaneelle, joka morfiinin vuoksi sai jatkuvia hallusinaatioita, joita sitten tulkittiin Jumalan lähettämiksi ilmestyksisksi.
        Huumehörhöt vetävät päähänsä samaa tavaraa ja sitten hokevat:"mä lennän,voi tätä kirkkautta".


      • Voi surkeus!
        eräs kirjoittelija ! kirjoitti:

        pyh! on oma persoona oma itsensä. Minua ei häiritse pyhin kirjoittelu, vaikka en aivan kaikessa samaa mieltä kaikessa olisikaan. Antaa pyhin kirjoitella !

        Enemmän tämä jatkuva Ellenistä parjaaminen on turhauttavaa, ja siihen pyh!:kin puuttuu ärhäkästi.

        Jaahas, että "Ellenistä parjaaminen", hm... Kritiikki on kaiketi kohdistunut lähinnä siihen, että A-kirkko on ottanut teologiansa tueksi tämän pääkopastaan sekaisin olleen aivovammapotilaan "näyt" ja opettaa niitä kuin ne olisivat Jumalan sanaa. Pyh kirjoittaa jatkuvasti, että Ellenin kirjoitukset ovat Jumalan sanaa!!!

        "Suuri taistelu"-kirja on jonkinlainen lisäraamattu, kun oikeasta Raamatusta ei perusteluja löydy adventistisille teologioille, niin valttina lyödään pöytään Ellenin "Suuri taistelu" ja sanotaan: lue, siellä se seisoo. Mutta eihän se, että Ellen on tämän(kin) houruisen kirjan kirjoittanut tee hänen sekavista hallusinaatiokokemuksistaan totta muille kuin hänelle itselleen! Tässä se mokien moka on: on lähdetty seuraamaan sairaan ihmisen aivotoiminnan häiriöitä ja syötetty näitä adventistisukupolvelle toisensa jälkeen "totuutena".


      • mukana ollut kirjoitti:

        Pyh! poissa=Jari poissa. Pyh! kirjoittelee= Jari kirjoittelee, Niin se on.

        hahhah - tässä "ketjussa" - jonka olitte laittaneet aloitusketjuun - olikin hyvä esimerkki siitä kuinka asiat menevät ihan pieleen kun muutama asiaton höystää ja lisää omma hölynpölyään eselliseen..

        Katsokaaha : :))
        Se alkaa :
        ""Minulle on jäänyt mieleen että nimim.pyh! joka tituleeraa itseään adventistiksi on tyypillinen adventisti. En ole tavannut koskaan elämässäni täyspäistä adventistia""

        Seuraava lisäsi :
        .. samat on kokemukset, valitettavasti. Tämä pyh-tyypin edustama adventismi on sitä aidoimmillaan. Ei tuomiohenkisempää kirkkoa eikä seurakuntaa taida löytyä.

        Seuraava lisäys:
        Siksi tämän palstan paras anti on se että tervejärkiset pysyy advareista kaukana.
        Hötöpäät hankkii itselleen muutenkin harmia, joten sinne vaan sekoilemaan. Kyllä sinne mahtuu. Pirii pieni pyörii ja toimii lauantai aamuisin.
        "Sapatinrauhaa" toivotetaan nyrkki seläntakana.

        Seuraava lisäys:
        Taitaa Jarinhotelli ja Pyh olla kavereita tai sama tyyppi kokonaan ..

        Seuraava lisäys :
        Pyh! poissa=Jari poissa. Pyh! kirjoittelee= Jari kirjoittelee, Niin se on. ..

        ---------

        ja plussia jaetaan toisilleen ..

        Mutta jos asiaa tarkastellaan .. siis JOS .. niin kuinka viisasta asiaa tuossa oli .. itse en löydä siitä muuta kuin spekulointia ja pahansuopuutta -- jota puolustellaan sillä että pyh! on kirjoitellut tökerösti palstalla .. mitä ei tietenkään voi kieltää.. Mutta että esimerkiksi sekoittaa pyh!in ja Jarin kirjoittelut on aika kaukaa haettua .. hah hah

        Tällaiset kirjoittelut voi luonnollisesti jättää omaan arvoonsa .. (tietenkin voi kysyä hiljaa itseltään että miksi ihmiset yleensäkään näkevät niin paljon vaivaa vain osoittaakseen että - jotain heidän elämässään on vialla .. jossain .. niin pyh!in lyhyissä ajattelemattomissa kommenteissä kuin tällaisissa "rajattomissa" spekuloinnissa ..

        alex


      • ei hätää
        alex.kasi kirjoitti:

        hahhah - tässä "ketjussa" - jonka olitte laittaneet aloitusketjuun - olikin hyvä esimerkki siitä kuinka asiat menevät ihan pieleen kun muutama asiaton höystää ja lisää omma hölynpölyään eselliseen..

        Katsokaaha : :))
        Se alkaa :
        ""Minulle on jäänyt mieleen että nimim.pyh! joka tituleeraa itseään adventistiksi on tyypillinen adventisti. En ole tavannut koskaan elämässäni täyspäistä adventistia""

        Seuraava lisäsi :
        .. samat on kokemukset, valitettavasti. Tämä pyh-tyypin edustama adventismi on sitä aidoimmillaan. Ei tuomiohenkisempää kirkkoa eikä seurakuntaa taida löytyä.

        Seuraava lisäys:
        Siksi tämän palstan paras anti on se että tervejärkiset pysyy advareista kaukana.
        Hötöpäät hankkii itselleen muutenkin harmia, joten sinne vaan sekoilemaan. Kyllä sinne mahtuu. Pirii pieni pyörii ja toimii lauantai aamuisin.
        "Sapatinrauhaa" toivotetaan nyrkki seläntakana.

        Seuraava lisäys:
        Taitaa Jarinhotelli ja Pyh olla kavereita tai sama tyyppi kokonaan ..

        Seuraava lisäys :
        Pyh! poissa=Jari poissa. Pyh! kirjoittelee= Jari kirjoittelee, Niin se on. ..

        ---------

        ja plussia jaetaan toisilleen ..

        Mutta jos asiaa tarkastellaan .. siis JOS .. niin kuinka viisasta asiaa tuossa oli .. itse en löydä siitä muuta kuin spekulointia ja pahansuopuutta -- jota puolustellaan sillä että pyh! on kirjoitellut tökerösti palstalla .. mitä ei tietenkään voi kieltää.. Mutta että esimerkiksi sekoittaa pyh!in ja Jarin kirjoittelut on aika kaukaa haettua .. hah hah

        Tällaiset kirjoittelut voi luonnollisesti jättää omaan arvoonsa .. (tietenkin voi kysyä hiljaa itseltään että miksi ihmiset yleensäkään näkevät niin paljon vaivaa vain osoittaakseen että - jotain heidän elämässään on vialla .. jossain .. niin pyh!in lyhyissä ajattelemattomissa kommenteissä kuin tällaisissa "rajattomissa" spekuloinnissa ..

        alex

        Ei ainakaan minun elämässäni ole mitään vialla. Miksi?
        Koska pysyn advareista kaukana.
        Jumala on antanut minulle MYÖS terveen järjen käytön ja harkinnan , etten laittaisi sormiani syvälle p.skaan.


      • ei hätää kirjoitti:

        Ei ainakaan minun elämässäni ole mitään vialla. Miksi?
        Koska pysyn advareista kaukana.
        Jumala on antanut minulle MYÖS terveen järjen käytön ja harkinnan , etten laittaisi sormiani syvälle p.skaan.

        Aha - miksi et käyttänyt sitten sitä tervettä järkeäsi ? vaan osallistuit tuohon panetteluun ja spekulointiin - siitä tuskin voit Jumalaa alkaa syyttämään.


      • pyh!
        tästä on kysymys kirjoitti:

        On syytäkin parjata ellua, tuota kivestä päähän saaneelle ja siksi morfiinia kipuunsa saaneelle, joka morfiinin vuoksi sai jatkuvia hallusinaatioita, joita sitten tulkittiin Jumalan lähettämiksi ilmestyksisksi.
        Huumehörhöt vetävät päähänsä samaa tavaraa ja sitten hokevat:"mä lennän,voi tätä kirkkautta".

        Valehtelet.


      • pyh!
        Voi surkeus! kirjoitti:

        Jaahas, että "Ellenistä parjaaminen", hm... Kritiikki on kaiketi kohdistunut lähinnä siihen, että A-kirkko on ottanut teologiansa tueksi tämän pääkopastaan sekaisin olleen aivovammapotilaan "näyt" ja opettaa niitä kuin ne olisivat Jumalan sanaa. Pyh kirjoittaa jatkuvasti, että Ellenin kirjoitukset ovat Jumalan sanaa!!!

        "Suuri taistelu"-kirja on jonkinlainen lisäraamattu, kun oikeasta Raamatusta ei perusteluja löydy adventistisille teologioille, niin valttina lyödään pöytään Ellenin "Suuri taistelu" ja sanotaan: lue, siellä se seisoo. Mutta eihän se, että Ellen on tämän(kin) houruisen kirjan kirjoittanut tee hänen sekavista hallusinaatiokokemuksistaan totta muille kuin hänelle itselleen! Tässä se mokien moka on: on lähdetty seuraamaan sairaan ihmisen aivotoiminnan häiriöitä ja syötetty näitä adventistisukupolvelle toisensa jälkeen "totuutena".

        Valehtelet.


      • pyh!
        ei hätää kirjoitti:

        Ei ainakaan minun elämässäni ole mitään vialla. Miksi?
        Koska pysyn advareista kaukana.
        Jumala on antanut minulle MYÖS terveen järjen käytön ja harkinnan , etten laittaisi sormiani syvälle p.skaan.

        Ja Jumala on antanut meille uskon, jonka perusteella pysymme erossa sinun kaltaisistasi panettelijoista.


      • Kirjoitit, pyh
        pyh! kirjoitti:

        Valehtelet.

        Kyllä sinä pyh ihan pari päivää sitten rinnakkaisketjussa kirjoitit, että Ellenin kirjoitukset ovat Jumalan sanaa ja Ellenin kirjojen pois heittäminen on sama kuin heittäisi pois Jumalan sanaa. Näin väitit, voin jopa hakea sen kirjoittamasi tähän todisteeksi.

        Ja mitä kritiikkiin tulee, olen varma, että ei-adventisteilla on tähän neutraalimpi ote; adventistit kun eivät pysty sitä malkaa siellä omassa silmässään havaitsemaan.


      • eräs ajattelija !
        eräs kirjoittelija ! kirjoitti:

        pyh! on oma persoona oma itsensä. Minua ei häiritse pyhin kirjoittelu, vaikka en aivan kaikessa samaa mieltä kaikessa olisikaan. Antaa pyhin kirjoitella !

        Enemmän tämä jatkuva Ellenistä parjaaminen on turhauttavaa, ja siihen pyh!:kin puuttuu ärhäkästi.

        >>Minua ei häiritse pyhin kirjoittelu...Enemmän tämä jatkuva Ellenistä parjaaminen on turhauttavaa>>

        Tietenkään sinua ei häiritse pyh!:in kirjoittelu, jos olet adventisti tai adventisteihin päin "kallellaan". Ihmisillä kun on taipumus "katsoa henkilöön", vaikka Jumala on puolueeton.


      • huomattu on
        pyh! kirjoitti:

        Ja Jumala on antanut meille uskon, jonka perusteella pysymme erossa sinun kaltaisistasi panettelijoista.

        Siittäs kuulit alex.kasi.Nimim.pyh!:kin sen jo huomasi.


      • sivusta kommentti
        ... kirjoitti:

        Taitaa Jarinhotelli ja Pyh olla kavereita tai sama tyyppi kokonaan

        ...
        17.10.2014 17:21
        Pyh ja *Jarinhotelli eivät ole sama tyyppi, jos hiukan näkökykyä olisi huomaisit sen.
        Kaveruudesta en osaa sanoa mitään.

        Hyvä kuitenkin, että pyhillä on paikka, jossa purkautua. Parempi purkaa ulos, kun pitää sisällään. Palstalla on sääntönsä ja ilmeisesti Pyh sääntöjen rajoissa liikkuu.

        Seklin on hyvä, että ei pastorit ala ottamaan kyniä ihmisiltä pois, tai sananvapautta rajoittamaan. Hyvä on, että näkee kuinka epätäydellisiä ihmiset ovat. Jos Pyh on adventisti, niin miksi ei hänen sanansa saisi näkyä?

        Jos joku hänelle vastailee, niin pysyypänhän mies vireillä ja jotain virikettä on.

        Hyvää on, jos sanavapautta ei rajoiteta, ainakaan seurakunnan taholta, siten että kaikki adventistit näyttäisi samoilta, jokainen on oma persoonansa, eikä täydellistä ihmistä ole olemassakaan..


      • Leppoisaa???
        sivusta kommentti kirjoitti:

        ...
        17.10.2014 17:21
        Pyh ja *Jarinhotelli eivät ole sama tyyppi, jos hiukan näkökykyä olisi huomaisit sen.
        Kaveruudesta en osaa sanoa mitään.

        Hyvä kuitenkin, että pyhillä on paikka, jossa purkautua. Parempi purkaa ulos, kun pitää sisällään. Palstalla on sääntönsä ja ilmeisesti Pyh sääntöjen rajoissa liikkuu.

        Seklin on hyvä, että ei pastorit ala ottamaan kyniä ihmisiltä pois, tai sananvapautta rajoittamaan. Hyvä on, että näkee kuinka epätäydellisiä ihmiset ovat. Jos Pyh on adventisti, niin miksi ei hänen sanansa saisi näkyä?

        Jos joku hänelle vastailee, niin pysyypänhän mies vireillä ja jotain virikettä on.

        Hyvää on, jos sanavapautta ei rajoiteta, ainakaan seurakunnan taholta, siten että kaikki adventistit näyttäisi samoilta, jokainen on oma persoonansa, eikä täydellistä ihmistä ole olemassakaan..

        "Palstalla on sääntönsä ja ilmeisesti Pyh sääntöjen rajoissa liikkuu." Johan vitsin murjasit!

        Tietääkseni palstan sääntöihin kuuluu, ettei toisia saa solvata eikä haukkua, vaan kaikkien tulisi käyttäytyä niin "että palstalla on mukava ja leppoisa tunnelma" (luotsin sanojen mukaan).
        Nämä palstan ehdot koskevat KAIKKIA - paitsi nimimerkkiä Pyh. MIKSI, sitä ei ole suostuttu paljastamaan.

        Onko sinusta, nimimerkki "sivusta kommentti", mukavaa ja leppoisaa sekä "sääntöjen rajoissa" seuraavanlainen: "Joudutte helvettiin kaikki, olette kaikki saatanasta, olette isästänne perkeleestä, Jumala kiroaa teidät, Jumala vihaa teitä, painukaa helvettiin, puhutte paskaa..."??????? Tässä vain pieni otos näistä, joita runsain mitoin saamme täällä päivittäin adventistin taholta niskaamme. En tiedä, miten rumaa täytyisi kielenkäyttö olla, että katsoisit, ettei se enää ole "sääntöjen rajoissa"! Voisitkohan kertoa oman mielipiteesi, mikä on sopimatonta, jos tuo yllä lainaamani on "sopivaa" - siis "mukavaa ja leppoisaa"!


      • huomattu on kirjoitti:

        Siittäs kuulit alex.kasi.Nimim.pyh!:kin sen jo huomasi.

        Juu, kannattaakin pysyä erossa panettelijoista .. :)) - ei ainakaan kannata koskaan ottaa itseensä sellainen vain antaisi panettelijoille vallan häiritä mielenrauhaansa - mikä olisi todella typerää... jos mielen rauhamme joskus järkkyy täytyy siihen olla todelliset syyt - eikä vain joidenkin nimettömien turhat jaaritukset .. eikö niin..

        alex


      • Leppoisaa??? kirjoitti:

        "Palstalla on sääntönsä ja ilmeisesti Pyh sääntöjen rajoissa liikkuu." Johan vitsin murjasit!

        Tietääkseni palstan sääntöihin kuuluu, ettei toisia saa solvata eikä haukkua, vaan kaikkien tulisi käyttäytyä niin "että palstalla on mukava ja leppoisa tunnelma" (luotsin sanojen mukaan).
        Nämä palstan ehdot koskevat KAIKKIA - paitsi nimimerkkiä Pyh. MIKSI, sitä ei ole suostuttu paljastamaan.

        Onko sinusta, nimimerkki "sivusta kommentti", mukavaa ja leppoisaa sekä "sääntöjen rajoissa" seuraavanlainen: "Joudutte helvettiin kaikki, olette kaikki saatanasta, olette isästänne perkeleestä, Jumala kiroaa teidät, Jumala vihaa teitä, painukaa helvettiin, puhutte paskaa..."??????? Tässä vain pieni otos näistä, joita runsain mitoin saamme täällä päivittäin adventistin taholta niskaamme. En tiedä, miten rumaa täytyisi kielenkäyttö olla, että katsoisit, ettei se enää ole "sääntöjen rajoissa"! Voisitkohan kertoa oman mielipiteesi, mikä on sopimatonta, jos tuo yllä lainaamani on "sopivaa" - siis "mukavaa ja leppoisaa"!

        Niin kyllä pyh! vois nuo asiansa kertoa sävyisämminkin, olen ihan samaa mieltä .. ja kyllä se varmaan auttaisi ihan yhtä paljon ,,, siis jos nyt on niin että pyh!illä on sisäisiä paineita?

        alex


      • kerettiläinen
        alex.kasi kirjoitti:

        Niin kyllä pyh! vois nuo asiansa kertoa sävyisämminkin, olen ihan samaa mieltä .. ja kyllä se varmaan auttaisi ihan yhtä paljon ,,, siis jos nyt on niin että pyh!illä on sisäisiä paineita?

        alex

        En oikein ymmärrä, miksi jollekin täytyisi antaa erityisoikeuksia "purkaa sisäisiä paineitaan", jos muiden mahdolliset sisäisten paineiden purkaukset tuomitaan "palstan leppoisan ilmapiirin rikkomiseksi"? Voisi verrata vähän siihen, jos perheessä olisi lapsi, joka ei pysty hillitsemään kiukunpurkauksiaan, niin ajatellaan, että hänen täytyy sitten vaan antaa raivota, jotta saa purkaa sisäisiä paineitaan. Kuka vanhempi toimisi tällä tavalla ja olisiko se lapsen parhaaksi tai sisarusten parhaaksi? Ja jos sisarukset kiusaavat, niin eikö tasa-arvon nimissä pitäisi puuttua sekä siihen kiusaamiseen että näihin raivonpurkauksiin eli tässä tapauksessa näiden ainoastaan solvaavien kirjoitusten ja pyh!:in törkeätä kielenkäyttöä sisältävien kirjoitusten poistamiseen. Siinä olisi signaali, että tällaista käytöstä ei hyväksytä. Ei se ole mielestäni sananvapauden rajoittamista, vaan ainoastaan huonon käytöksen rajoittamista ja palstan säännötkin edellyttävät näin toimimista. Miksi niistä säännöistä ei sitten pidetä kiinni?


      • kerettiläinen kirjoitti:

        En oikein ymmärrä, miksi jollekin täytyisi antaa erityisoikeuksia "purkaa sisäisiä paineitaan", jos muiden mahdolliset sisäisten paineiden purkaukset tuomitaan "palstan leppoisan ilmapiirin rikkomiseksi"? Voisi verrata vähän siihen, jos perheessä olisi lapsi, joka ei pysty hillitsemään kiukunpurkauksiaan, niin ajatellaan, että hänen täytyy sitten vaan antaa raivota, jotta saa purkaa sisäisiä paineitaan. Kuka vanhempi toimisi tällä tavalla ja olisiko se lapsen parhaaksi tai sisarusten parhaaksi? Ja jos sisarukset kiusaavat, niin eikö tasa-arvon nimissä pitäisi puuttua sekä siihen kiusaamiseen että näihin raivonpurkauksiin eli tässä tapauksessa näiden ainoastaan solvaavien kirjoitusten ja pyh!:in törkeätä kielenkäyttöä sisältävien kirjoitusten poistamiseen. Siinä olisi signaali, että tällaista käytöstä ei hyväksytä. Ei se ole mielestäni sananvapauden rajoittamista, vaan ainoastaan huonon käytöksen rajoittamista ja palstan säännötkin edellyttävät näin toimimista. Miksi niistä säännöistä ei sitten pidetä kiinni?

        Njaa, enpä nyt ihan ole samalla kannalla - se on esimerkiksi lasten kanssa niin, että kaikilla lapsilla on erilaisia kykyjä ja erilaisia tarpeita. Ja jotta lapsi voisi kehittyä parhaalla mahdollisella tavalla (jos haluaa lapsilleen hyvän tulevaisuuden) täytyy vanhempien ottaa se huomioon.

        Pyh! ei tietenkään ole lapsi - mutta jotain hänellä on niitä vastaan jotka puhuvat - ainakin hänen mielestään - potaskaa adventismista tai adventisteista ja reagoi siihen omalla tavallaan.. mikä jollain tavalla muistuttaa niitä palstalaisia joilla on jotain henkilökohtaista vanhaa epäsopua "hampaakolossa" adventismia tai adventisteja vastaan .. asia mikä minua yhä hämmästyttää. Että joku viitsiikin heittää pois suuren osan elämäänsä sellaiseen

        Ei se ole sen viisaampaa kummaltakaan puolelta ..

        Tosin palstaa on jonkun verran siivottu sen jälkeen kun saatiin luotsi - mikä on oikein hyvä asia ..

        alex


      • Kamala kirkko!
        alex.kasi kirjoitti:

        Njaa, enpä nyt ihan ole samalla kannalla - se on esimerkiksi lasten kanssa niin, että kaikilla lapsilla on erilaisia kykyjä ja erilaisia tarpeita. Ja jotta lapsi voisi kehittyä parhaalla mahdollisella tavalla (jos haluaa lapsilleen hyvän tulevaisuuden) täytyy vanhempien ottaa se huomioon.

        Pyh! ei tietenkään ole lapsi - mutta jotain hänellä on niitä vastaan jotka puhuvat - ainakin hänen mielestään - potaskaa adventismista tai adventisteista ja reagoi siihen omalla tavallaan.. mikä jollain tavalla muistuttaa niitä palstalaisia joilla on jotain henkilökohtaista vanhaa epäsopua "hampaakolossa" adventismia tai adventisteja vastaan .. asia mikä minua yhä hämmästyttää. Että joku viitsiikin heittää pois suuren osan elämäänsä sellaiseen

        Ei se ole sen viisaampaa kummaltakaan puolelta ..

        Tosin palstaa on jonkun verran siivottu sen jälkeen kun saatiin luotsi - mikä on oikein hyvä asia ..

        alex

        Alex, olis luotsille lisää siivoamistöitä, mikä liittyy pyh-nimimerkin KIELENKÄYTTÖÖN. Mielipiteen ilmaisu ja rivo, ruma ja solvaava kielenkäyttö ovat ihan eri asioita! Ei siivoton kieli ole MIELIPIDE, vaan loukkaus. Jokainen sivistynyt ihminen tämän tajuaa.

        Mutta jostakin syystä nämä "siivoustalkoot" eivät koskaan, KOSKAAN kohdistu pyh-nimimerkin ala-arvoiseen ja toisia kirjoittajia mitä ilkeämmin solvaavaan kieleen. Kaiketi ko.henkilö on sacrosankt eli tabu, koska on jollain tavoin adventtikirkon erityisessä suojeluksessa ja siksi kirkko ei salli hänen törkynsä poistamista palstalta.

        Puhuu se puolestaan tämäkin adventismin tasosta...


    • kerettiläinen

      >>>Tai se vanha Jarin avaus :
      "Jos panee ensimmäisen napin väärääs napinläpeen (vaikka siihen mihin toinen nappi kuuluisi) niin silloin menee kaikki seuraavatkin napit niin helposti vääriin napinläpiin ja sen huomaa vasta kun se viimeinen nappi jää ilman napinläpeä "

      • Niin juu .. nyt minä tarkoitin ja kirjoitan Raamatun ymmärtämistä .. en mitään muuta .. Minun mielestäni on niin, että jotta voisi ottaa rehellisesti kantaa siihen että uskoako Raamatun sanomaan tai eikö uskoa - niin on hyvä että tietää ainakin pääpiirteittäin että mihin pitäisi uskoa... Olen kaikkien karismaattisten lahkojen tyyliä vastaan - niissä kun ei olla kriittisiä .. vaan mieluimmin uskotaan vain .. yksi yhteen toinen toiseen ..

        Se on minun kantani, minä en hevillä usko mihinkään mitä en ymmärrä .. ja paljon näen esiimerkiksi kirkkojen opeissa sellaista mihin ei voi uskoa .. ei edes selittämällä - niinkuin muutamat yrittävät tehdä .. näin se menee siitä huolimatta että en katso itseäni mitenkään täydelliseksi, ja varmaan on oppimista minulla niinkuin muillakin .. niinkuin aikaisemmin oli jo juttua .. matkalla ollaan jokainen .. ja toivottavasti jokainen katsoo eteensä .. ja ottaa vaarin siitä mitä on tarjolla ..

        alex


      • alex.kasi kirjoitti:

        Niin juu .. nyt minä tarkoitin ja kirjoitan Raamatun ymmärtämistä .. en mitään muuta .. Minun mielestäni on niin, että jotta voisi ottaa rehellisesti kantaa siihen että uskoako Raamatun sanomaan tai eikö uskoa - niin on hyvä että tietää ainakin pääpiirteittäin että mihin pitäisi uskoa... Olen kaikkien karismaattisten lahkojen tyyliä vastaan - niissä kun ei olla kriittisiä .. vaan mieluimmin uskotaan vain .. yksi yhteen toinen toiseen ..

        Se on minun kantani, minä en hevillä usko mihinkään mitä en ymmärrä .. ja paljon näen esiimerkiksi kirkkojen opeissa sellaista mihin ei voi uskoa .. ei edes selittämällä - niinkuin muutamat yrittävät tehdä .. näin se menee siitä huolimatta että en katso itseäni mitenkään täydelliseksi, ja varmaan on oppimista minulla niinkuin muillakin .. niinkuin aikaisemmin oli jo juttua .. matkalla ollaan jokainen .. ja toivottavasti jokainen katsoo eteensä .. ja ottaa vaarin siitä mitä on tarjolla ..

        alex

        alex.kasi kirjoitti: «Se on minun kantani, minä en hevillä usko mihinkään mitä en ymmärrä .. »

        Tuo on terve ajatus. Mitäpä edes tarkoittaisi uskominen johonkin, mitä ei ymmärrä?

        Voisi kysyä vaikkapa, uskotko, mitä lukee oheisen linkin takaa löytyvässä piirroskuvassa etruskilaisesta kivipylväästä.

        http://indoeuro.bizland.com/project/script/etrus3.gif

        Et tietenkään ymmärrä sitä. Ei taida oikein kunnolla ymmärtää kukaan. Mutta kysymys olikin: uskotko?

        Juuri näin näin järjetöntä minusta on uskoa johonkin, mitä ei ymmärrä.


      • v.aari kirjoitti:

        alex.kasi kirjoitti: «Se on minun kantani, minä en hevillä usko mihinkään mitä en ymmärrä .. »

        Tuo on terve ajatus. Mitäpä edes tarkoittaisi uskominen johonkin, mitä ei ymmärrä?

        Voisi kysyä vaikkapa, uskotko, mitä lukee oheisen linkin takaa löytyvässä piirroskuvassa etruskilaisesta kivipylväästä.

        http://indoeuro.bizland.com/project/script/etrus3.gif

        Et tietenkään ymmärrä sitä. Ei taida oikein kunnolla ymmärtää kukaan. Mutta kysymys olikin: uskotko?

        Juuri näin näin järjetöntä minusta on uskoa johonkin, mitä ei ymmärrä.

        ## Juuri näin näin järjetöntä minusta on uskoa johonkin, mitä ei ymmärrä.##

        Näin se on ja ei Jumala vaadi meiltä sellaista että meidän tarvitsisi uskoa mihinkään umpimähkään .. vaan ennenkaikkea että me olemme rehellisiä ja rakastamme lähimmäistämme ninkuin itseämme -- se on Jumalan rakastamista ..

        Jos tuo etruskilainen kivipylväs on oikeasti olemassa se voi luonnollisesti kertoa jotakin sekin - siis menneisyydestä ... Ehkä voimme nähdä kuinka vanha se on, tai kuinka se liittyy johonkin uskontoon tai kuinka siihen aikaan kirjoitettiin ja jos joku jopa saa selville mitä siihen on kirjoitettu niin voimme tietää ainakin jotain siitä kuinka he jattelivat ..

        alex


    • Ei muita vaatimuksia

      Sen olen nähnyt tällä palstalla ja tiennyt jo aikaisemminkin, että adventistipastoriksi pääsee kunhan omaa sairaalloisen narsistisen luonteen. Muuta vaatimusta ei ole.
      Sitten vain Newbold Gollegeen tai Andrewsiin lukemaan EGW:n narsistisia sepustuksia ja opettelemaan ne ulkoa, ilman kyseenalaistamista.

      • kerettiläinen

        >>>Sen olen nähnyt tällä palstalla ja tiennyt jo aikaisemminkin, että adventistipastoriksi pääsee kunhan omaa sairaalloisen narsistisen luonteen. Muuta vaatimusta ei ole.
        Sitten vain Newbold Gollegeen tai Andrewsiin lukemaan EGW:n narsistisia sepustuksia ja opettelemaan ne ulkoa, ilman kyseenalaistamista.


      • Totuus kirpaisee
        kerettiläinen kirjoitti:

        >>>Sen olen nähnyt tällä palstalla ja tiennyt jo aikaisemminkin, että adventistipastoriksi pääsee kunhan omaa sairaalloisen narsistisen luonteen. Muuta vaatimusta ei ole.
        Sitten vain Newbold Gollegeen tai Andrewsiin lukemaan EGW:n narsistisia sepustuksia ja opettelemaan ne ulkoa, ilman kyseenalaistamista.

        No siinä ei muuta ollut kuin asiaa.
        Totuus on nimittäin se, että adventistipastorit KAIKKI ovat omahyväisiä ja ulkokullattuja narsisteja.
        Ei mitään muuta.


      • Totuus kirpaisee kirjoitti:

        No siinä ei muuta ollut kuin asiaa.
        Totuus on nimittäin se, että adventistipastorit KAIKKI ovat omahyväisiä ja ulkokullattuja narsisteja.
        Ei mitään muuta.

        ##KAIKKI ovat omahyväisiä ja ulkokullattuja narsisteja.##

        Höpö höpö - että tuo oli muka asiaa .. ? Kuka toinen ottaa tuollaisen jaarittelun ihan tosissaan ? en minä ainakaan .. Olisko pelkän olemattoman itsetunnon seuraista ? tai miksi sen kirjoitit?

        alex


    • Mitä opitte palstalla - jos mitään ?

      Olin kolmekymmentä vuotta sitten samalla ammattikursilla adventistin kanssa. Jostain se kävi ilmi. Ehkä joku kurssilaisista tiesi kertoa. Koskaan asiasta ei puhuttu.

      Käydessäni hänen asunnollaan näin hänen maalaamansa taulun, jossa suurkaupu oli tuhoutumassa ; ihmiset juoksivat kauhuissaan, asfaltti oli rutussa ja pilvenpiirtäjät sortuivat.

      Varmasti hän oli viettänyt monta luovaa hetkeä tuon, mitä ilmeisimmin kopion, tuottamiseen.

      Pitikö hän meitä tuhoon tuomittuina? Ehkä. Olen tämän palstan tekstejä lukiessani tullut huomaamaan, että jotkut todellakin ajattelevat niin. Että evankeliumi kuuluu "valituille", muille sitä vain julistetaan tuomioksi, eiköhän se niin mennyt?

      Ajatuksessa on jotain samaa, mitä opetetaan reformoiduissa , kalvinistisissa kirkoissa, joilla on vahva jalansija Yhdysvaltain itärannikolla. Henkistä sukulaisuutta esim. Etelän baptistien kanssa.

      • pyh!

        Et sitten olet lukenut Raamatusta, että evankeliumi on toiselle pelastukseksi ja toiselle tuomioksi?


      • pyh! on pimeydessä
        pyh! kirjoitti:

        Et sitten olet lukenut Raamatusta, että evankeliumi on toiselle pelastukseksi ja toiselle tuomioksi?

        Sä et ole evankeliumia nähnytkään pyh!
        Harhaisen akan hölinät on sun evankeliumi.


      • Niin, onhan meillä näitä kokoemuksia .. itse kullakin ..

        Mutta mitä tulee Raamattuun ja siihen uskooko siihen mitä siellä hmisille sanotaan .. siihen ei pitäisi kenenkään vajavaisen ja ehkä etsivän ihmisen mahdolliset kömmähdykset saada vaikuttaa .. Raamattu on Raamattu .. ja ihmiset ovat vajavaisia ..

        Raamatun sanoma ainakin minulle on lyhykäisyydessään se että elämä on Jumalan luomaa - (mutta minä en ala kinaamaan kuinka tai koska Luoja elämän loi) .. ja Luoja itse on iankaikkinen Jumala - iankaikkinen syystä - ei sattumalta - Jumalan iankaikkisuus siis johtuu luonnollisesti siitä, että Jumala on SELLAINEN että Hän ei kuole.. siis lakkaa elämästä ..ja kun minä tutkin Raamattua voin havaita että SELLAINEN tarkoittaa esimerkiksi täydellistä oikeudenmukaisuudessa ja rakkaudessa ..mikä tarkoittaa, että vain SELLAINEN elämä voi säilyä - kaikki muunlainen elämä on n.s. ajallista elämää .. niinkuin jokainen Raamatusta voi lukea ..

        Niinkuin tiedämme ihminen ei ole SELLAINEN ja siksi ihminen onkin kuoleman oma - eli n.s. ajallinen elämä. Tätä eivät monetkaan ihmiset halua nähdä vaan selittävät ja puolustelevat uskoaan syntisenkin kuolemattomuuteen jos jonkinlaisilla selityksillä .. iankaikkista elämää on vain Jumalan "vanhurskausessa" - se oikeudenmukaisuudessa ja rakkaudessa jonka Jumala lahjoittaa niille jotka sitä kaipaavat.

        Lahja-vanhurskaus tarkoittaa että :

        Raamatun Jumala haluaa ohjata syntisiä ja kuolevia SELLAISEEN elämään joka voi säilyä - SE on Raamatun sanoma - ja sen Jumala voi vain tehdä totuudessa ja oikeudenmukaisuudessa - kuinkas muuten - toisin sanoen LUNASTUSKIN voi tapahtua vain siinä täydellisesä oikeudenmukaisuudessa ja rakkaudessa joka on iankaikkisen elämän vaatimus - tai voisi sanoa osa iankaikkista elämää .. ja siksi Raamatun lupaamaan lunastukseen voi myös uskoa koska se on täydellinen oikeudenmukaisuudessa ja rakkaudessa ..Synnitön kuoli jotta syntinen saisi elää - lunastus täyttää siten kaikki iankaikkisen elämän puitteet .. ne joita ihminen itse on kyvytön täyttämään..

        alex


      • pyh!
        pyh! on pimeydessä kirjoitti:

        Sä et ole evankeliumia nähnytkään pyh!
        Harhaisen akan hölinät on sun evankeliumi.

        Taitaa se sinun sydämesi olla pimentynyt.


    • No, se ajatus liittyi predestinaatioon, ennaltamääräämiseen.

      Huomasin sitten niistä Ikuisista kertomuksista, " Punaisista kirjoista"- Kirjatoimenhan julkaisemiahan ne. Aina oppii uutta.

    • veli.

      Luther taisi mainita ,että uskovainen ihminen on harvinainen lintu
      Sanassakin lukee, että löytäneekö Hän uskoa maanpäältä kun Hän tulee.

      Siunausta kaikille toivoo yks,advari veli.

    • Sen olen oppinut ja tullut varmuuteen siitä, että jumalia ei ole.

      Aiemmin olin ehkäpä hieman agnostikoksi taipuvainen, mutta tämän palstan kirjoittajat ovat vakuuttaneet minut siitä, että jumalia ei ole ja jos on niin ikävästi että olen väärässä, niin toivottavasti en ikinä niiden jumalien huomaan joudu.

      • kerettiläinen

        >>> Sen olen oppinut ja tullut varmuuteen siitä, että jumalia ei ole...


      • guzzimies
        kerettiläinen kirjoitti:

        >>> Sen olen oppinut ja tullut varmuuteen siitä, että jumalia ei ole...

        Olen saanut varmuuden ettei jumalia ole ja raamattu on paimentolaiskansojen tarua.Enkä enää jaksa vääntää hihhuleiden kanssa.Olen uskonnoton, kävi vain huono tuuri kun synnyin tähän kummalliseen lahkoon .


      • guzzimies kirjoitti:

        Olen saanut varmuuden ettei jumalia ole ja raamattu on paimentolaiskansojen tarua.Enkä enää jaksa vääntää hihhuleiden kanssa.Olen uskonnoton, kävi vain huono tuuri kun synnyin tähän kummalliseen lahkoon .

        Sääli... että tämä "kummallinen lahko" ei ole kyennyt sinulle valaisemaan oikeaa tietoa ja sitä kautta uskoa siihen Jumalaan joka on kuitenkin aina ollut....

        Ap 17:22 Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: "Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia.
        17:23 Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle'. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.
        17:24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
        17:25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
        17:26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
        17:27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
        17:28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'


      • kerettiläinen kirjoitti:

        >>> Sen olen oppinut ja tullut varmuuteen siitä, että jumalia ei ole...

        >>> Raamattu on täynnä vertauskuvia ja Jeesuskin opetti vertauskuvien muodossa. Miksi? >>

        Tässäpä tämä ongelma juuri on, että kun se jumala ei kyennyt ilmaisemaan itseään niin selvästi, että me tänä päivänä, vuonna 2014, tietäisimme, tai lahkot pääsisivät edes jonkinlaiseen yhteisymmärykseen siitä, että mikä on vertauskuvaa ja mikä ei ole.

        Onko esimerkiksi tarina eräästä varhaisesta alkoholistista ja hänen seikkailuistaan eläimien kanssa puukipossa vertauskuva vai tositapahtuma?

        Edes tällaisista asioista lahkot/yksittäiset uskovat eivät pääse yhteisymmärykseen, eikä kyseiset tarinat inspiroinut jumalakaan ole vaivautunut tuomaan kantaansa näistä julki, niin mitä tällä tarinakokoelmalla tekee?

        Etenkin kun tosiasiat kertovat meille, että tuota tarinan mukaista tapahtumaa ei ole koskaan tapahtunut.

        Niin se, että joku kehtaa väittää sen todella tapahtuneeksi asiaksi tekee koko kirjasta joutavan ja sen jumalasta täysin yhdentekevän mielikuvituskaverin. Mutta aina on tietenkin henkilöitä, jotka saavat mielikuvituskavereista sisältöä elämään.

        Lisäksi me tiedämme 100 % varmuudella, että yksikään jumala ei ole luonut tänne mitään elämää, vaan tiede on selvittänyt hyvin tarkasti elämän kehittymisen planeetallemme ja se, että joku kiistää sen, jotta hänen jumalansa pysyisi hengissä, oikeastaan riittää kertomaan siitä uskonnosta kaiken oleellisen. Ja sen jumalasta.

        jo 1700-luvulla ajatteluun taipuvaiset huomasivat luonnosta sen, että siellä ei jumalan jälki näy, vaan siellä näkyvät aivan muut asiat.

        Joten siinä mielessä on kummallista, että yhä jotkut kieltäytyvät hyväksymästä ilmeisiä tosiasioita.

        Juuri se on tappanut jumalat, eivätkä ne sieltä enää takaisin nouse, vaan Jahvekin kiltisti pötköttää siellä Zeuksen ja muiden kanssa jumalien hautausmaalla, mutta tosin jostain syystä ihmismieli on sellainen, että rahastus kyseisellä jumalalla jatkuu, vaikka Zeus ei saa enää lompakkoa avautumaan.


      • :)) ..Bushmanni sinä siis sanot että olet tullut "varmuuteen" siitä ettetei usko että jumalia on olemassa - ja jos ei sinun varmuutesi ole totta, niin hän toivot että "en ikinä niiden jumalien huomaan joudu" ..

        No - mikäs ettei .. mutta että sinä ikäänkuin syytät siitä muita - se ei ole reilua .. Katsos kun Raamatun sanoma jakaa ihmisiä - ja niin tälläkin palstalla - toiset uskovat kun ovat ymmärtäneet enemmän ja toiset niinkuin sinä eivät usko mihinkään.. enää..

        Olisi joskus ihan mukava katsoa että missä meidän erilaiset näkökannat ovat lähellä toisiaan - eikä aina vain yrittää halkea jotain mikä erottaa .. ei se tarkoita että kenekään tarvitsisi luopua mistään mihin ei halua uskoa tai uskoa mihin ei voi uskoa.

        Kun olen kanssasi kinastellut olen ollut ainakin joskus ollut huomaavinanu että käytät suunnilleen samoja argumentteja epäuskoasi tukemaan kuin minä kaytän uskoani tukemaan .. nimittäin vetoat oikeudenmukaisuuteen ja rakkauteen ..

        Siksi ols ihan mukava tietää että mitä >sinä< tarkoitat oikeudenmkaisuudella ja rakkaudella .. ja jos mahdollista niin älä kirjoita siitä mitä et tarkoita tai miksi katsot Raamatun Jumalan olevan epäoikeudenmukaisen - vaan siitä mitä >sinä< itse ajattelet ja tarkoitat oikeudenmukaisuudella ja rakkaudella.. tässä maailmassa ..

        Siis - kerran näinkin päin :)

        alex


      • ma-X-olen
        alex.kasi kirjoitti:

        :)) ..Bushmanni sinä siis sanot että olet tullut "varmuuteen" siitä ettetei usko että jumalia on olemassa - ja jos ei sinun varmuutesi ole totta, niin hän toivot että "en ikinä niiden jumalien huomaan joudu" ..

        No - mikäs ettei .. mutta että sinä ikäänkuin syytät siitä muita - se ei ole reilua .. Katsos kun Raamatun sanoma jakaa ihmisiä - ja niin tälläkin palstalla - toiset uskovat kun ovat ymmärtäneet enemmän ja toiset niinkuin sinä eivät usko mihinkään.. enää..

        Olisi joskus ihan mukava katsoa että missä meidän erilaiset näkökannat ovat lähellä toisiaan - eikä aina vain yrittää halkea jotain mikä erottaa .. ei se tarkoita että kenekään tarvitsisi luopua mistään mihin ei halua uskoa tai uskoa mihin ei voi uskoa.

        Kun olen kanssasi kinastellut olen ollut ainakin joskus ollut huomaavinanu että käytät suunnilleen samoja argumentteja epäuskoasi tukemaan kuin minä kaytän uskoani tukemaan .. nimittäin vetoat oikeudenmukaisuuteen ja rakkauteen ..

        Siksi ols ihan mukava tietää että mitä >sinä< tarkoitat oikeudenmkaisuudella ja rakkaudella .. ja jos mahdollista niin älä kirjoita siitä mitä et tarkoita tai miksi katsot Raamatun Jumalan olevan epäoikeudenmukaisen - vaan siitä mitä >sinä< itse ajattelet ja tarkoitat oikeudenmukaisuudella ja rakkaudella.. tässä maailmassa ..

        Siis - kerran näinkin päin :)

        alex

        alex.kasi tuo joka toisessa viestissä agendaa,kuolemattomuus kuuluu vain jumalalle vaikka ei ole todennettu onko tuo jumala edes elossa.
        Miten olematon voi olla kuolematon jos se ei ole edes elossa?


      • ma-X-olen kirjoitti:

        alex.kasi tuo joka toisessa viestissä agendaa,kuolemattomuus kuuluu vain jumalalle vaikka ei ole todennettu onko tuo jumala edes elossa.
        Miten olematon voi olla kuolematon jos se ei ole edes elossa?

        ma-X-olen kirjoitti: «Miten olematon voi olla kuolematon jos se ei ole edes elossa?»

        Varmin keino välttyä kuolemalta on se, ettei koskaan synny eikä elä.

        Tämä ei ole pelkkä vitsi, vaan pinnan alla on aika syvällinenkin idea. Se liittyy aikaan, ajallisuuteen ja ajattomuuteen. Mutta siitä on vaikea puhua ja vielä vaikeampaa tulla ymmärretyksi.


      • ma-X-olen kirjoitti:

        alex.kasi tuo joka toisessa viestissä agendaa,kuolemattomuus kuuluu vain jumalalle vaikka ei ole todennettu onko tuo jumala edes elossa.
        Miten olematon voi olla kuolematon jos se ei ole edes elossa?

        Niinkö, oletko sinä sitten olemassa? ja elossa..
        Nähtävästi .. ja kuoletki kerran, aivan varmasti .. niinkuin meistä jokainen ..

        Miksi ? juu yksinkertaisesti siksi että meillä ei ole sellaisia ominaisuuksia jotka pitäisivät meitä elossa .. kuin sen ca 100 vuotta .. eikö niin .. me elämme ja kuolemme siis syystä.

        Siihen kai sinäkin uskot .. mikä sanoo sinulle että esimerkiksi ihminen olisi jotenkin kaiken elämän huippu .. Minulle ainakin asia on aivan päinvastoin - ihminen oppii kaiken aikaa lisää (ainakin jos on oppialseen) - mikä siis osoittaa että on olemassa paljon muutakin .. sellaista mitä me emme nyt tiedä .. ja jos minä luen Raamatun valossa näkyviä ihmisen hengellisiä vajavaisuuksia ja mahdollisuuksista oppia lisää hengellisiä ominaisuuksia (esimerkiksi sellaisia kuin rehellisyys ja vaikka lähimmäisen rakkaus) - voin todeta että asia on suunnilleen sama siellä - meillä on todella paljon oppimista elämän realismista ja siitä oikeasta peremmasta elämästä jonka jokainen voi jotenkin varmaankin tajuta .. ja josta Raamatun sanoma on hyvä esimerkki ..

        Siis miksi uskon Jumalaan se on minulle se on kaiken summa - minä en ehdottomasti uskoisi mihinkään pilvenhattaralla istuvaan taikasauvaa heiluttavaan harmaapäiseen ukkoon .. jollaiseksi monet jotka eivät Jumalaan usko Jumlaan haluavat supistaa ..

        alex


      • ma-X-olen
        alex.kasi kirjoitti:

        Niinkö, oletko sinä sitten olemassa? ja elossa..
        Nähtävästi .. ja kuoletki kerran, aivan varmasti .. niinkuin meistä jokainen ..

        Miksi ? juu yksinkertaisesti siksi että meillä ei ole sellaisia ominaisuuksia jotka pitäisivät meitä elossa .. kuin sen ca 100 vuotta .. eikö niin .. me elämme ja kuolemme siis syystä.

        Siihen kai sinäkin uskot .. mikä sanoo sinulle että esimerkiksi ihminen olisi jotenkin kaiken elämän huippu .. Minulle ainakin asia on aivan päinvastoin - ihminen oppii kaiken aikaa lisää (ainakin jos on oppialseen) - mikä siis osoittaa että on olemassa paljon muutakin .. sellaista mitä me emme nyt tiedä .. ja jos minä luen Raamatun valossa näkyviä ihmisen hengellisiä vajavaisuuksia ja mahdollisuuksista oppia lisää hengellisiä ominaisuuksia (esimerkiksi sellaisia kuin rehellisyys ja vaikka lähimmäisen rakkaus) - voin todeta että asia on suunnilleen sama siellä - meillä on todella paljon oppimista elämän realismista ja siitä oikeasta peremmasta elämästä jonka jokainen voi jotenkin varmaankin tajuta .. ja josta Raamatun sanoma on hyvä esimerkki ..

        Siis miksi uskon Jumalaan se on minulle se on kaiken summa - minä en ehdottomasti uskoisi mihinkään pilvenhattaralla istuvaan taikasauvaa heiluttavaan harmaapäiseen ukkoon .. jollaiseksi monet jotka eivät Jumalaan usko Jumlaan haluavat supistaa ..

        alex

        >> mikä sanoo sinulle että esimerkiksi ihminen olisi jotenkin kaiken elämän huippu .. Minulle ainakin asia on aivan päinvastoin


      • alex.kasi kirjoitti:

        :)) ..Bushmanni sinä siis sanot että olet tullut "varmuuteen" siitä ettetei usko että jumalia on olemassa - ja jos ei sinun varmuutesi ole totta, niin hän toivot että "en ikinä niiden jumalien huomaan joudu" ..

        No - mikäs ettei .. mutta että sinä ikäänkuin syytät siitä muita - se ei ole reilua .. Katsos kun Raamatun sanoma jakaa ihmisiä - ja niin tälläkin palstalla - toiset uskovat kun ovat ymmärtäneet enemmän ja toiset niinkuin sinä eivät usko mihinkään.. enää..

        Olisi joskus ihan mukava katsoa että missä meidän erilaiset näkökannat ovat lähellä toisiaan - eikä aina vain yrittää halkea jotain mikä erottaa .. ei se tarkoita että kenekään tarvitsisi luopua mistään mihin ei halua uskoa tai uskoa mihin ei voi uskoa.

        Kun olen kanssasi kinastellut olen ollut ainakin joskus ollut huomaavinanu että käytät suunnilleen samoja argumentteja epäuskoasi tukemaan kuin minä kaytän uskoani tukemaan .. nimittäin vetoat oikeudenmukaisuuteen ja rakkauteen ..

        Siksi ols ihan mukava tietää että mitä >sinä< tarkoitat oikeudenmkaisuudella ja rakkaudella .. ja jos mahdollista niin älä kirjoita siitä mitä et tarkoita tai miksi katsot Raamatun Jumalan olevan epäoikeudenmukaisen - vaan siitä mitä >sinä< itse ajattelet ja tarkoitat oikeudenmukaisuudella ja rakkaudella.. tässä maailmassa ..

        Siis - kerran näinkin päin :)

        alex

        >>> No - mikäs ettei .. mutta että sinä ikäänkuin syytät siitä muita - se ei ole reilua .. >>

        No ei varmaan, mutta näin on.

        Esimerkiksi sinun sekavia soperruksia lukemalla olen täysin varma siitä, että jumalia ei ole, eikä tule. Samoin Timo Flink on minulle yksi sellainen aarre, jonka tekstejä lukemalla tajusin, että jumalat ovat kuolleet jo aikoja sitten. Kiitos Timo siitä.

        >> Siksi ols ihan mukava tietää että mitä >sinä< tarkoitat oikeudenmkaisuudella ja rakkaudella >>

        Ihan tätä normaalia ihmisten kanssakäymistä, jonka ihmiset ovat oppineet kulttuurievoluution ja muun seurauksena. Ei siinä jumalia tarvita.

        Ilman sivistystä ja maallisia valtioita ei olisi Ruotsin kaltaistakaan hyvinvointivaltiota sosiaalisine turvaverkkoineen yms.

        >> vaan siitä mitä >sinä< itse ajattelet ja tarkoitat oikeudenmukaisuudella ja rakkaudella.. tässä maailmassa >>

        Se tarkoittaa vaikkapa sitä, että me autamme ja huolehdimme niistä, jotka eivät kykene itsestään huolehtimaan.

        Eli teemme niitä töitä, joita jumalat eivät vaivaudu tekemään.

        Teemme sitä, että ne joilla on paljon, antavat heille, joilla on vähemmän.

        Aivan yksinkertaisia asioita, jotka eivät jumalia ole koskaan kiinnostaneet.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> No - mikäs ettei .. mutta että sinä ikäänkuin syytät siitä muita - se ei ole reilua .. >>

        No ei varmaan, mutta näin on.

        Esimerkiksi sinun sekavia soperruksia lukemalla olen täysin varma siitä, että jumalia ei ole, eikä tule. Samoin Timo Flink on minulle yksi sellainen aarre, jonka tekstejä lukemalla tajusin, että jumalat ovat kuolleet jo aikoja sitten. Kiitos Timo siitä.

        >> Siksi ols ihan mukava tietää että mitä >sinä< tarkoitat oikeudenmkaisuudella ja rakkaudella >>

        Ihan tätä normaalia ihmisten kanssakäymistä, jonka ihmiset ovat oppineet kulttuurievoluution ja muun seurauksena. Ei siinä jumalia tarvita.

        Ilman sivistystä ja maallisia valtioita ei olisi Ruotsin kaltaistakaan hyvinvointivaltiota sosiaalisine turvaverkkoineen yms.

        >> vaan siitä mitä >sinä< itse ajattelet ja tarkoitat oikeudenmukaisuudella ja rakkaudella.. tässä maailmassa >>

        Se tarkoittaa vaikkapa sitä, että me autamme ja huolehdimme niistä, jotka eivät kykene itsestään huolehtimaan.

        Eli teemme niitä töitä, joita jumalat eivät vaivaudu tekemään.

        Teemme sitä, että ne joilla on paljon, antavat heille, joilla on vähemmän.

        Aivan yksinkertaisia asioita, jotka eivät jumalia ole koskaan kiinnostaneet.

        No, jos se nyt sitten niin on - niin sitten kai se on .. että se on mielestäsi minun vikani että adventisti vanhempasi eivät osanneet antaa sinulle oikeaa kuvaa kaikkivaltiaasta Jumalasta - eikä Raamattu myöskään -- eikä Timo Flink ..eikä kukaan muukaan ,, ja nyt sitten on kaikki ihan yhtä sumaa ..ja vaikka kuinka panettelisit ihmisiä ja pilkkaisit Jumalaa ... niin ... ei sitten mitään apua .. mies parka .. kyllä sinulla täytyy olla kovat paikat .. Mutta odotahan ... jos vielä 5 vuotta jatkaisit samaan tyyliin palstalla .. niin ehkä se siitä -- tai ei -- ei ei - ei se siitä muutu .. et sinä varmaan koskaan löydä Jumalaa elämääsi .. se vaatisi nimittäin että näkisit omat myös virheesi - etkä vain toisten virheitä.. ja sitä me tuskin voimme odottaa ... vai mitä.. ?

        alex


      • alex.kasi kirjoitti:

        No, jos se nyt sitten niin on - niin sitten kai se on .. että se on mielestäsi minun vikani että adventisti vanhempasi eivät osanneet antaa sinulle oikeaa kuvaa kaikkivaltiaasta Jumalasta - eikä Raamattu myöskään -- eikä Timo Flink ..eikä kukaan muukaan ,, ja nyt sitten on kaikki ihan yhtä sumaa ..ja vaikka kuinka panettelisit ihmisiä ja pilkkaisit Jumalaa ... niin ... ei sitten mitään apua .. mies parka .. kyllä sinulla täytyy olla kovat paikat .. Mutta odotahan ... jos vielä 5 vuotta jatkaisit samaan tyyliin palstalla .. niin ehkä se siitä -- tai ei -- ei ei - ei se siitä muutu .. et sinä varmaan koskaan löydä Jumalaa elämääsi .. se vaatisi nimittäin että näkisit omat myös virheesi - etkä vain toisten virheitä.. ja sitä me tuskin voimme odottaa ... vai mitä.. ?

        alex

        Sorry vaan - jos taas kirjotin niin sekavasti että et siitä mkitään tajunnut ..

        alex


      • niin se on
        alex.kasi kirjoitti:

        Sorry vaan - jos taas kirjotin niin sekavasti että et siitä mkitään tajunnut ..

        alex

        Jos muistaisit ottaa lääkkeesi, niin et kirjoittelisi mitä sattuu.
        Tai jos yksinkertaisesti heittäisit sen adventismin pois elämästäsi niin ajatuksesi kirkastuisivat.


      • alex.kasi kirjoitti:

        No, jos se nyt sitten niin on - niin sitten kai se on .. että se on mielestäsi minun vikani että adventisti vanhempasi eivät osanneet antaa sinulle oikeaa kuvaa kaikkivaltiaasta Jumalasta - eikä Raamattu myöskään -- eikä Timo Flink ..eikä kukaan muukaan ,, ja nyt sitten on kaikki ihan yhtä sumaa ..ja vaikka kuinka panettelisit ihmisiä ja pilkkaisit Jumalaa ... niin ... ei sitten mitään apua .. mies parka .. kyllä sinulla täytyy olla kovat paikat .. Mutta odotahan ... jos vielä 5 vuotta jatkaisit samaan tyyliin palstalla .. niin ehkä se siitä -- tai ei -- ei ei - ei se siitä muutu .. et sinä varmaan koskaan löydä Jumalaa elämääsi .. se vaatisi nimittäin että näkisit omat myös virheesi - etkä vain toisten virheitä.. ja sitä me tuskin voimme odottaa ... vai mitä.. ?

        alex

        >>> että se on mielestäsi minun vikani että adventisti vanhempasi eivät osanneet antaa sinulle oikeaa kuvaa kaikkivaltiaasta Jumalasta >>>

        Päinvastoin. He antoivat juuri oikean kuvan. Siksi minä en enää taikaukkoihin usko.

        Jos he olisivat antaneet väärän kuvan, niin sitten jokin typerä taikausko hallitsisi edelleen minun elämääni.

        >>> eikä Raamattu myöskään >>

        No raamatustahan se kuva juuri on. Minä en usko hetkeäkään että ne tarinat siitä hullusta, verenhimoisesta kaistapäästä kuvaisivat mitään muuta kuin sitä, että millaiseksi ihmiset halusivat jumalansa nähdä, joiden he luulivat vaikuttavan johonkin asioihin.

        >>> .. mies parka .. kyllä sinulla täytyy olla kovat paikat >>>

        Kuinka niin?

        Elämä ilman taikauskoa ja joidenkin typerien mielikuvituskavreiden palvomista on oikeaa elämää, sillä ei niitä jumalia ole, vaikka niitä kuinka toivoisi olevan olemassa eikä olematon mielikuvituskaveri muutu kuvittelemalla todeksi.

        Jumalat hallitsivat tietämätöntä ihmisparkaa noin 1700-luvulle saakka, jonka jälkeen tajusimme, että jumalia ei ole, vaan aivan muut asiat vaikuttavat ympäristöömme ja meihin kuin jumalat.

        Mutta siitä, kun laskeuduimme alas puista, on kulunut vasta noin 200 000 vuotta, osa meistä ei voi vieläkään käsittää, että mitä kaikkea me tiedämme, vaan he haluavat pitää kiinni niistä jumalista, joita ihmiskunta on keksinyt elämäänsä lohdutusta tuomaan tuhansia ja taas tuhansia vuosia.

        >> et sinä varmaan koskaan löydä Jumalaa elämääsi >>

        En, koska niitä ei ole.

        Ja vaikka sinä uskot niitä olevan, ei niitä silti ole.

        Mutta tietysti jos elämäsi on muuten kurjaa ja sisällyksetöntä, niin voihan se oma mielikuvituskaveri lohtua tuoda ja tarkoitusta elämääsi, joten pidä niistä kiinni, jos siltä tuntuu.

        >>> vaatisi nimittäin että näkisit omat myös virheesi >>>

        Juu, näen omat virheeni yms, mutta ei siinä jumalilla ole mitään osuutta.

        Sinäkö tarvit jonkin mielikuvituskaverin kertomaan sinulle virheistäsi?

        Joten kumman elämä se mahtaakaan kurjaa olla?

        Minä olen koko ajan koettanut keskustella sinun jumalastasi ja sinun keinoistasi uskoa siihen verenhimoiseen hulluun, josta raamattu kertoo, mutta sinä olet aina väistellyt puhua asiasta ja koetat vääntää keskutelun koskemaan minun persoonaani. joten kummallahan meistä niitä ongelmia on, kun sinä et voi jumalastasi ja hänen murhatöistään ja sadistisista hulluuskohtauksistaan puhua?


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> että se on mielestäsi minun vikani että adventisti vanhempasi eivät osanneet antaa sinulle oikeaa kuvaa kaikkivaltiaasta Jumalasta >>>

        Päinvastoin. He antoivat juuri oikean kuvan. Siksi minä en enää taikaukkoihin usko.

        Jos he olisivat antaneet väärän kuvan, niin sitten jokin typerä taikausko hallitsisi edelleen minun elämääni.

        >>> eikä Raamattu myöskään >>

        No raamatustahan se kuva juuri on. Minä en usko hetkeäkään että ne tarinat siitä hullusta, verenhimoisesta kaistapäästä kuvaisivat mitään muuta kuin sitä, että millaiseksi ihmiset halusivat jumalansa nähdä, joiden he luulivat vaikuttavan johonkin asioihin.

        >>> .. mies parka .. kyllä sinulla täytyy olla kovat paikat >>>

        Kuinka niin?

        Elämä ilman taikauskoa ja joidenkin typerien mielikuvituskavreiden palvomista on oikeaa elämää, sillä ei niitä jumalia ole, vaikka niitä kuinka toivoisi olevan olemassa eikä olematon mielikuvituskaveri muutu kuvittelemalla todeksi.

        Jumalat hallitsivat tietämätöntä ihmisparkaa noin 1700-luvulle saakka, jonka jälkeen tajusimme, että jumalia ei ole, vaan aivan muut asiat vaikuttavat ympäristöömme ja meihin kuin jumalat.

        Mutta siitä, kun laskeuduimme alas puista, on kulunut vasta noin 200 000 vuotta, osa meistä ei voi vieläkään käsittää, että mitä kaikkea me tiedämme, vaan he haluavat pitää kiinni niistä jumalista, joita ihmiskunta on keksinyt elämäänsä lohdutusta tuomaan tuhansia ja taas tuhansia vuosia.

        >> et sinä varmaan koskaan löydä Jumalaa elämääsi >>

        En, koska niitä ei ole.

        Ja vaikka sinä uskot niitä olevan, ei niitä silti ole.

        Mutta tietysti jos elämäsi on muuten kurjaa ja sisällyksetöntä, niin voihan se oma mielikuvituskaveri lohtua tuoda ja tarkoitusta elämääsi, joten pidä niistä kiinni, jos siltä tuntuu.

        >>> vaatisi nimittäin että näkisit omat myös virheesi >>>

        Juu, näen omat virheeni yms, mutta ei siinä jumalilla ole mitään osuutta.

        Sinäkö tarvit jonkin mielikuvituskaverin kertomaan sinulle virheistäsi?

        Joten kumman elämä se mahtaakaan kurjaa olla?

        Minä olen koko ajan koettanut keskustella sinun jumalastasi ja sinun keinoistasi uskoa siihen verenhimoiseen hulluun, josta raamattu kertoo, mutta sinä olet aina väistellyt puhua asiasta ja koetat vääntää keskutelun koskemaan minun persoonaani. joten kummallahan meistä niitä ongelmia on, kun sinä et voi jumalastasi ja hänen murhatöistään ja sadistisista hulluuskohtauksistaan puhua?

        bushmanni kirjoitti: «Elämä ilman taikauskoa ja joidenkin typerien mielikuvituskavreiden palvomista on oikeaa elämää, sillä ei niitä jumalia ole, vaikka niitä kuinka toivoisi olevan olemassa eikä olematon mielikuvituskaveri muutu kuvittelemalla todeksi.»

        Ihminen ilman uskontoa on kuin kala ilman polkupyörää.


      • v.aari kirjoitti:

        bushmanni kirjoitti: «Elämä ilman taikauskoa ja joidenkin typerien mielikuvituskavreiden palvomista on oikeaa elämää, sillä ei niitä jumalia ole, vaikka niitä kuinka toivoisi olevan olemassa eikä olematon mielikuvituskaveri muutu kuvittelemalla todeksi.»

        Ihminen ilman uskontoa on kuin kala ilman polkupyörää.

        >>> Ihminen ilman uskontoa on kuin kala ilman polkupyörää. >>

        Niinpä!

        Se on hassua kuinka jumalat ovat täysin riippuvaisia ihmisistä, mutta ihmiset eivät tarvitse jumalia enää mihinkään.

        Mistähän lie johtuisi?


      • niin se on kirjoitti:

        Jos muistaisit ottaa lääkkeesi, niin et kirjoittelisi mitä sattuu.
        Tai jos yksinkertaisesti heittäisit sen adventismin pois elämästäsi niin ajatuksesi kirkastuisivat.

        Oletko katkera ..? Miksi ? Etkö tiedä että katkeruus vie ihmisen ennenaikaiseen hautaan? Vaikea olis heittää pois adventismia .. kun en adventisti edes ole.. mutta jos Raamatun sanoma ja usko Jumalaan pitäisi jättää pois niin -- Ei kiitos .. :))

        alex


    • ---)Onko esimerkiksi tarina eräästä varhaisesta alkoholistista ja hänen seikkailuistaan eläimien kanssa puukipossa vertauskuva vai tositapahtuma?(---

      Jotkut höyrypäät ovat ihan nykypäiviin saakka vakuuttuneita siitä, että tarina Nooasta ja hänen "ystävistään" arkissa olisi kerran ollut ihan todellinen tapahtuma.

      Joidenkin jenkkilahkojen edustajat ovat saanut koottua ympärilleen vapaaehtoisia retkikuntia, jotka sitten ovat lähteneet etsimään arkin mahdollisia jäänteitä. Mm. erilaisissa kalliomuodostumissa on nähty illuusioita Nooan arkista.

      Yhtään todellista löydöstä ei kuitenkaan ole tullut esiin, vaikka jotkut ovatkin väittäneet löytäneensä arkin jäänteet, mutta eivät mielestään voi paljastaa löydöstensä sijaintia.

      Esimerkiksi vuonna 1876 tutkimusmatkailija James Bryce väitti löytäneensä Araratilta puurajan yläpuolelta puuta, joka oli hänen mielestään arkin osa.

      Fernand Navarra väitti löytäneensä Nooan arkin palan Araratilta vuonna 1955, mutta läheisten kyläläisten mukaan Navarra kuljetti puupalan ylös vuorelle? Muiden kertoman mukaan Navarra yritti ennen lähtöään ostaa USA:sta hyvin vanhaa hirttä. Navarra kirjoitti kokemuksistaan hänelle toimeentulon taanneen kirjan, jonka pohjalta SEARCH-niminen ryhmä koetti etsiä arkkia 1960-luvun lopulla

      Tunnetuin Nooan arkiksi väitetty kohde lienee 1948 maanjäristyksessä paljastunut Masherin rinteessä oleva maahan hautautunutta laivaa muistuttava Durupinarin löytö, joka ei sijaitse Araratilla. Sen tutkija, Yhdysvaltain seitsemännen päivän adventisteihin kuulunut amatööriarkeologi Ron Wyatt oli mielestään löytänyt monia muitakin Raamatun kohteita.

      1980-luvulla astronautti James Irwin etsi kahteen otteeseen Nooan arkkia Araratin huipulta, mutta turhaan.

      Rahaa on siis palannut runsain määrin aivan turhaan, mutta eihän se mitään kun aina löytyy joitakin höyrypäitä, jotka ovat valmiita sponsoroimaan hihhulien etsintäpartioiden puuhasteluja.

      • kerettiläinen

        No kuten sanoin, minulle sillä ei juurikaan ole merkitystä, onko Raamattu kirjaimellisesti totta tai ovatko sen tapahtumat historiallisesti paikkansa pitäviä... Minulle tärkeintä on käsittää, mitä sen vertauskuvat opettavat ihmisestä ja maailmasta.


      • ##Jotkut höyrypäät ovat ihan nykypäiviin saakka vakuuttuneita siitä, että tarina Nooasta ja hänen "ystävistään" arkissa olisi kerran ollut ihan todellinen tapahtuma.

        Joidenkin jenkkilahkojen edustajat ovat saanut koottua ympärilleen vapaaehtoisia retkikuntia, jotka sitten ovat lähteneet etsimään arkin mahdollisia jäänteitä. Mm. erilaisissa kalliomuodostumissa on nähty illuusioita Nooan arkista.##

        Mutta voi hyvä ihminen sentään - eihän kertomus Nooasta ole jenkkilahkojen kirjoituksista - vaan Raamatusta.. ja mitä seíllä on väliä jos joku on "etsinyt" Nooan arkkia jossain .. ja kuka tietää kuinka laaja vedenpaisumus oli .. eihän ihmiset edes tienneet kinka laaja maailma oli .. minusta siniulla on aivan väärä näkenys kaikkeen mitä Raamatussa kerrotaan .. jotenkin menetät sen kertomuksen noihin päätelmiisi.

        JOs katsotaan mitä Raamattu sanoo vedenpaisumuksesta - niin ennen veden paisumusta ei ollut sateenkaarta taivaalla .. ja mitä se kertoo .. mietihän sitä ..

        alex


      • pyh!

        Raamattu on totta, sinun väitteistä viis.


      • alex.kasi kirjoitti:

        ##Jotkut höyrypäät ovat ihan nykypäiviin saakka vakuuttuneita siitä, että tarina Nooasta ja hänen "ystävistään" arkissa olisi kerran ollut ihan todellinen tapahtuma.

        Joidenkin jenkkilahkojen edustajat ovat saanut koottua ympärilleen vapaaehtoisia retkikuntia, jotka sitten ovat lähteneet etsimään arkin mahdollisia jäänteitä. Mm. erilaisissa kalliomuodostumissa on nähty illuusioita Nooan arkista.##

        Mutta voi hyvä ihminen sentään - eihän kertomus Nooasta ole jenkkilahkojen kirjoituksista - vaan Raamatusta.. ja mitä seíllä on väliä jos joku on "etsinyt" Nooan arkkia jossain .. ja kuka tietää kuinka laaja vedenpaisumus oli .. eihän ihmiset edes tienneet kinka laaja maailma oli .. minusta siniulla on aivan väärä näkenys kaikkeen mitä Raamatussa kerrotaan .. jotenkin menetät sen kertomuksen noihin päätelmiisi.

        JOs katsotaan mitä Raamattu sanoo vedenpaisumuksesta - niin ennen veden paisumusta ei ollut sateenkaarta taivaalla .. ja mitä se kertoo .. mietihän sitä ..

        alex

        alex.kasi kirjoitti: «JOs katsotaan mitä Raamattu sanoo vedenpaisumuksesta - niin ennen veden paisumusta ei ollut sateenkaarta taivaalla .. ja mitä se kertoo .. mietihän sitä ..»

        Sateenkaari on oikeastaan näköharha, koska kyse on vain vesipisaroista heijastuvasta valosta. Se syntyy tavallisesti siten, että aurinko paistaa katsojan selän takaa ja edessä sopivalla etäisyydellä sataa.

        Jotta sateenkaarta ei näkyisi taivaalla ollenkaan vuosikausiin, se edellyttäisi joko ihmisten sokeutta, ainaista umpipilvisyyttä tai sitä, ettei ikinä sada.

        Olen kuullut spekulointeja siitä, miten ennen vedenpaisumusta taivaalla oli vesikerros, joka sitten romahti alas. Jollakin tavalla siihen sitten liittyisi, että sadetta ei esiintynyt, vaan veden kiertokulku oli jotenkin kokonaan erilainen. Tämä tueksi poimitaan toisen luomispäivän taivaanvahvuus, joka erotti vedet vesistä.

        Aika vankkaa uskoa tarvitaan vakaumukseen, että noin huima muutos on tapahtunut ja niin lyhyen aikaa sitten. Varsinkin, kun todisteeksi on tarjolla vain vanhoja tarinoita.

        Yksi tulkinta vedenpaisumuskertomukselle on Mustanmeren äkillinen täyttyminen. Asuttu viljava laakso olisi tämän teorian mukaan nopeasti hukkunut veteen. Asiaa ei ole voitu sitovasti todistaa kumpaankaan suuntaan.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Sea_deluge_hypothesis


    • guzzimies

      Ja sen olen oppinut ettei nuoria ilmeisesti pelotella normaaleista asioista hulluudella .
      Toisin oli 70-luvulla Toivonlinnassa.Silloin Ellu oli elämän ohjenuora.Taitaa olla nykyisin Ellufanit harvassa.

    • mummi maallta

      Tällä adventisti palstalla tulet varmasti harhaoppiseksi, varokaa.
      Raamatusta saat sitä oikeaa uskoa, kannattaa keskittyä siihen ja pysyt varmasti totuudessa.

      • isoisä

        mummi maalta:
        "Tällä adventisti palstalla tulet varmasti harhaoppiseksi, varokaa. Raamatusta saat sitä oikeaa uskoa, kannattaa keskittyä siihen ja pysyt varmasti totuudessa."

        Tuo oli jälleen yksi täysin huuhaa kirjoitus ja jos siihen vastaisi samalla tavalla (yhtä "järkevästi"): niin se kuulostaisi tältä: "Tällä adventisti palstalla tulet varmasti oikeaoppiseksi, varokaa. mummia maalta, sen sijaan kannattaa keskittyä Raamattuun niin pysyt varmasti totuudessa."

        ?? että mitä halusitkaan sanoa ??

        isoisä pikkuputäjästä.


      • mummi maalta
        isoisä kirjoitti:

        mummi maalta:
        "Tällä adventisti palstalla tulet varmasti harhaoppiseksi, varokaa. Raamatusta saat sitä oikeaa uskoa, kannattaa keskittyä siihen ja pysyt varmasti totuudessa."

        Tuo oli jälleen yksi täysin huuhaa kirjoitus ja jos siihen vastaisi samalla tavalla (yhtä "järkevästi"): niin se kuulostaisi tältä: "Tällä adventisti palstalla tulet varmasti oikeaoppiseksi, varokaa. mummia maalta, sen sijaan kannattaa keskittyä Raamattuun niin pysyt varmasti totuudessa."

        ?? että mitä halusitkaan sanoa ??

        isoisä pikkuputäjästä.

        Raamatun totuuksia ei ole adventistien kolminaisuusoppi, eikä myöskään sielunkuolemattomuusoppi, siinä nyt aluksi pari esimerkkiä.

        Nyt sinunkin olisi aika haluta totuuden pariin ja sen jälkeen sanoa se muillekkin, jotka ovat harhautettuja.


    • isoisä

      Mikä ihmeen "kolminaisuusoppi" ja "sielunkuolemattomuusoppi" ? Ett taida edes itse tietää mitä tarkoitat tuolla kaikella.

      isoisä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe