nastaurpot iskivät Espoossa

ei voi olla totta

Tämä ei ole provo, vaan jälleen ihmetyttää, että mikä ihmisiä vaivaa. Eli jos sinulla on nastat alla pk-seudulla, voisitko kertoa onko sille joku järkevä syy. Tai jos tutullasi on ja tiedät miksi, niin kerro ihmeessä.

52

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärrys puuttuu

      Nastat tasoittavat kelieroja, ja turvallisuus ennen kaikkea. Autoilun ainoa tiedostettu haitta on CO2-päästö, ja uuden auto osto on siksi ekoteko. Vaikka olisi 4 kpl 190 nastaista rengasta alla voi raportoida olevansa ekoystävällinen, vaikka vaihtoehtona on nastaton talvirengas.

      Ehkäpä TM ja Tuulilasi -testit korostaessaan uuden nastarenkaan suorituskykyä luistelurataolosuhteissa kantavat suuren vastuun kun eivät vertaa niiden suorituskykyä kahden asfaltilla ajetun talven jälkeen?

      http://www.gaia.fi/index.phtml?l=fi&s=106

      "Sen osan hiilijalanjäljestä, jota ei voi vähennystoimilla poistaa, voi neutraloida joko tekemällä ilmastonmuutosta vähentäviä toimia itse (esimerkiksi istuttamalla metsää) tai sijoittamalla ilmastonmuutosta ehkäiseviin hankkeisiin (esimerkiksi tuulivoimahankkeet)."

      • se sama

        Tarkoitin että mielikuvissa turvallisuus syntyy ennen kaikkea renkaista ja autoista, ei kuljettajan ajotavasta. Vaikka kuljettajan itsensä valitsema väärä ajotapa voidaan tuomita rikoksena.


      • "Autoilun ainoa tiedostettu haitta on CO2-päästö..."

        Myös auton valmistuksessa syntyvät erilaiset päästöt yms. ovat merkittävä haitta.

        Kuvitellaan että tehdään vertailu: Vanhan auton päästöt kun se ajetaan loppuun VS. uuden auton valmistuksen haitat päästöt vastaavalla kilometrimäärällä. Veikkaan että tässä vertailussa vanhan auton haitat saattavat hyvinkin olla pienemmät.

        Tietysti voi kysyä että jääkö jokin uusi auto valmistamatta jos ajan vanhan loppuun.


      • 25v,kitkoilla
        Flux kirjoitti:

        "Autoilun ainoa tiedostettu haitta on CO2-päästö..."

        Myös auton valmistuksessa syntyvät erilaiset päästöt yms. ovat merkittävä haitta.

        Kuvitellaan että tehdään vertailu: Vanhan auton päästöt kun se ajetaan loppuun VS. uuden auton valmistuksen haitat päästöt vastaavalla kilometrimäärällä. Veikkaan että tässä vertailussa vanhan auton haitat saattavat hyvinkin olla pienemmät.

        Tietysti voi kysyä että jääkö jokin uusi auto valmistamatta jos ajan vanhan loppuun.

        Niin co2 päästöjen lisäksi tiepöly aiheuttaa syöpää ehkä enempi kuin tupakka ! Ja kyllä kuljettajan ajotapa on se mikä vaikuttaa kulutukseen ja tiellä pysymiseen !


      • ^^^^^^^^

        Voisitko kertoa, että minkälainen haitta se auton CO2 päästö on?
        Mitä sen uskot aiheuttavan?
        Kuinka suuri osuus sillä on ilmakehän hiilidioksidista?


      • Autolla syöpä
        25v,kitkoilla kirjoitti:

        Niin co2 päästöjen lisäksi tiepöly aiheuttaa syöpää ehkä enempi kuin tupakka ! Ja kyllä kuljettajan ajotapa on se mikä vaikuttaa kulutukseen ja tiellä pysymiseen !

        Heh. Aikoinaan repesin kun yks Urpo tuli valittaa tupakoinnista parkkihallissa. Meinasin kysyä että voinko käynnistää auton.


      • fdsafdsa

        "sijoittamalla ilmastonmuutosta ehkäiseviin hankkeisiin (esimerkiksi tuulivoimahankkeet"

        Tuo on taas niin toistietoista hippipuhetta, että oksat pois. Euroopassa rakennetaan tuulivoiman lisärakentamisen takia jatkuvasti ja rajua tahtia lisää hiilivoimaa. Vain ydinvoima mahdollistaa nykyistä radikaalisti alhaisemmat CO2 päästöt.

        Se että joku vetoaa johonkin gaia-nimiseen new age sivustoon lähteenä... priceless


    • ---

      Firman autoihin laitettiin jo nastat alle

    • esbo

      Täällä on yksi espoolainen ja vahdoin tänään nastat.

      • ei voi olla tott

        Ja kysymys siis kuului, onko siihen joku JÄRKEVÄ syy?


      • esbo
        ei voi olla tott kirjoitti:

        Ja kysymys siis kuului, onko siihen joku JÄRKEVÄ syy?

        Ihan vittuillakseni naapureille.


    • Redneck Baboons

      Kyllä ne jyrsimet alkavat pikku hiljaa sinne alle mennä, ei mahda mitään. itse en ole vielä pitänyt kiirettä edes kitkojen kanssa, koska aivan rannikolle on luvattu vasta vesisateita, aivan kuten tänään. Pohjoisempana asia on tietysti jo aivan eri.

    • Voi olla totta.

      Oletko kuullut, että autoilijat autoilevat muuallakin kuin Espoossa? Minä ainakin lähden torstaina Taivalkoskelle ja nastat on tosi tarpeen. Kun tulen takaisin Pyhäinpäivän jälkeen, en kyllä vaihdata kesätassuja takaisin.

      • kitkaguru

        Olen minäkin käynyt Taivalkoskella ja pohjoisemmassakin, mutta en minä nastarenkaita reissuihin ole tarvinnut, vaikka talvi on ollutkin.


      • Tane!
        kitkaguru kirjoitti:

        Olen minäkin käynyt Taivalkoskella ja pohjoisemmassakin, mutta en minä nastarenkaita reissuihin ole tarvinnut, vaikka talvi on ollutkin.

        Sinä guru oletkin niin hyvä ja taitava kuljettaja, jotta pärjäät täällä Taivalkoskella kitkoilla. Tervetuloa!


      • ei voi olla totta

        Pyysinkin nimenomaan JÄRKEVIÄ vastauksia. Jos on lähdössä Lappiin, niin sitten on ok. Jos ei ajele kuin stadiissa, niin silloinhan on idiootti. Jos on nastat siis jo alla.


    • siksi

      Nastoilla kun ruopaisee valoista niin iskee hienosti kipinää!

    • Luotan meteorologiin

      Meteorologi kertoi, että yöllä on pakkasta ja nyt kannattaa laittaa talvirenkaat. Ymmärsin, että nastarenkaat.

    • jyrsijä teppo

      Mitä kauemmin ootellaan niin sitä kauemmin menee että nastarenkaista päästään eroon. Ei siis kannata säästellä, jyrsimet alle ajoissa.

      • Liukastaja lassi

        Kun noita kitkojakin alkaa autoissa jo olla, niin kannattaa nastarenkaitakin jo vaihdella. Liukkaiden tullessa suolausta ei valitettavasti ehditä aina ja jokapaikkaan kitkoja varten levittää ajoissa. Nastoilla liukkauden vähentäminen on ensiarvoisen tärkeä kitkoilla ajaville. Nastathan kuluttavat karkeuttavat kitkojen kiillottamat jääpinnat ja huomattavasti luontoystävällisemmin kuin luontoa myrkyttävä kemiallinen jäänpoisto.


      • Winwin
        Liukastaja lassi kirjoitti:

        Kun noita kitkojakin alkaa autoissa jo olla, niin kannattaa nastarenkaitakin jo vaihdella. Liukkaiden tullessa suolausta ei valitettavasti ehditä aina ja jokapaikkaan kitkoja varten levittää ajoissa. Nastoilla liukkauden vähentäminen on ensiarvoisen tärkeä kitkoilla ajaville. Nastathan kuluttavat karkeuttavat kitkojen kiillottamat jääpinnat ja huomattavasti luontoystävällisemmin kuin luontoa myrkyttävä kemiallinen jäänpoisto.

        Kun ajoneuvoverolappu tulee, niin siinä pitäisi olla merkintä, että käyttääkö nastoja vai kitkoja. Viranomaisten pitäisi jakaa autoilijat kahteen ryhmään. Toiset karheuttavat jään ja toiset ajavat karhealla jäällä kitkoilla.


    • aklfjals

      Hyvä kun muistutit. Pitääkin vaihtaa viikolla nastat alle.

      • kannattaa vaihtaa

        Mä vaihdoin jo lauantaina.


    • kjhgf

      Aloittaja sanoo ymmärtävänsä nastarenkaat,jos lähtee lappiin.Pitääkö laittaa autoon iso lappu,että on menossa lappiin,muuten leimautuu idiootiksi.Tuttavani lähti eilen itäsuomeen Imatralle ja keli oli ollut huono,ei tarvi edes lappiin asti mennä.Ja kun sieltä palaa,niin taasko kesärenkaat alle.

      • kitkaguru

        Ei suinkaan, kun laittaa alle kitkarenkaat niin kyseenlaista ongelmaa ei ole.


    • Uuvatti

      Nastat on pk seudulla paras rengastus kun risteykset on kiillotuneita, kelit vaihtelee enemmän kuin ylempänä...
      Kitkarengashan toimii parhaiten lumella, nastat taas jäällä.....

      • ei voi olla totta

        Aivan, kuten viime talvenakin. Olisi pitänyt laittaa vielä lumiketjut nastojen päälle, kun taisi olla peräti KAKSI liukasta keliä koko talvena.


      • lyhyt muisti hoi
        ei voi olla totta kirjoitti:

        Aivan, kuten viime talvenakin. Olisi pitänyt laittaa vielä lumiketjut nastojen päälle, kun taisi olla peräti KAKSI liukasta keliä koko talvena.

        Muistatko kasksi sitä edeltänyttä talvea? Kaupungissa oli täysi lumikaaos eikä rakennusvirasto saanut pidettyä kuin pääkadut ajokunnossa. Asuntokadut oli koko talven oman onnensa nojassa. Lunta tuli niin paljon, että lumenkaatopaikan viimeiset lumet suli vasta syyskuussa, vaikka oli kunnon kesä välissä.


      • nastan etu sileä jää
        lyhyt muisti hoi kirjoitti:

        Muistatko kasksi sitä edeltänyttä talvea? Kaupungissa oli täysi lumikaaos eikä rakennusvirasto saanut pidettyä kuin pääkadut ajokunnossa. Asuntokadut oli koko talven oman onnensa nojassa. Lunta tuli niin paljon, että lumenkaatopaikan viimeiset lumet suli vasta syyskuussa, vaikka oli kunnon kesä välissä.

        >> "Lunta tuli niin paljon"

        Jos olet nastarenkaiden puolestapuhuja niin pitäisi kirjoittaa "jäätä oli niin paljon". Kitkarenkaat toimivat erinomaisesti lumella, ja TM:n mukaan Nokian Nordmanin nastarenkaat eivät oikein pärjää parhaille kitkarenkaille.

        Paljonko on paljon, eli mitä renkailta odotetaan? Itse kokeilin kaksi talvea ajettuja käytetyn auton mukana tulleita Hakkapeliitta 5:sia ja totesin että en todellakaan tarvitse sellaisia turvarenkaita jos ne haitoistaan huolimatta saavat luistoneston merkkivalon vilkkumaan normaalissa talviajossa. Vingutin Visaa ja vaihdoin ympäristöystävällisiin, kesärenkaita hiljaisempiin kitkarenkaisiin, enkä koe että olisin muuta kuin hyötynyt siitä vaihdosta.


      • Nastan etu talvikeli
        nastan etu sileä jää kirjoitti:

        >> "Lunta tuli niin paljon"

        Jos olet nastarenkaiden puolestapuhuja niin pitäisi kirjoittaa "jäätä oli niin paljon". Kitkarenkaat toimivat erinomaisesti lumella, ja TM:n mukaan Nokian Nordmanin nastarenkaat eivät oikein pärjää parhaille kitkarenkaille.

        Paljonko on paljon, eli mitä renkailta odotetaan? Itse kokeilin kaksi talvea ajettuja käytetyn auton mukana tulleita Hakkapeliitta 5:sia ja totesin että en todellakaan tarvitse sellaisia turvarenkaita jos ne haitoistaan huolimatta saavat luistoneston merkkivalon vilkkumaan normaalissa talviajossa. Vingutin Visaa ja vaihdoin ympäristöystävällisiin, kesärenkaita hiljaisempiin kitkarenkaisiin, enkä koe että olisin muuta kuin hyötynyt siitä vaihdosta.

        Olet ymmärtänyt täysin väärin nastarenkaat, ei luo kesäkelejä autosi alle. Samaa näyttävät uskovan monet kitkarenkaiden puolestakirjouttavat eli valtavana yllätyksenä on näköjään tullut se, kun nastarenkaat onkin saatu luistamaan.

        Yllättääkö sinut, jos löytyy joku halvempi nastarengas, joka ei ole parempi lumiolosuhteissa kuin paras kitkarengas?
        Lumiolosuhteet ovat melkoisen harvinaisia ja kovin lyhytaikaisia vilkkaammin liikennöidyillä teillä. Jos satanutta suurta lumimäärää ei ehditä aurata, niin raskaan liikenteen ja kitkojen alla ne tamppautuvat nopeasti liukkaiksi ja jäiseksi. Nastat kyllä karhentaa ja kuluttaa liukkaiksi tampatut pinnat, mutta ei samantien.
        Suolaus on nopeampi, mutta senhän mittavat haitat luonnolle, tiestölle, autoille, silloille jne jo tunnemmekin.

        Nastathan vain auttavat liukkailla keleillä kitkarenkaisiin nähden ylivoimaisen pitokykynsä ansiosta. Siltikään ne eivät vastaa kesäkeliä kesärenkailla.
        Kyllä kuljettajalta vaaditaan varovaisuutta myös nastarenkailla ajaessaan. Tuntuu uskomattomalta, että tämä on outo juttu kitkailla ajaville.


    • Mitäsemuille kuuluu

      No tolla logiikalla ei varmaan kandee vaihtaa ollenkaan, meet taksilla ne kaksi päivää kun on liukasta.

    • Hankkikaa elämä

      Vaihdoin nastat alle jo viimeviikolla ja ihan vaan sen takia, että kitkarenkailla tai kesärenkailla ajavilla menee herneet molempiin sieraimiin.

      • Otsais loistaa

        Sie oot sisäistänt elämän tarkotuksen.


      • voi olla tott

        Eipä yllätä. Tiedossa kuitenkin on, että nastoilla tähän aikaan ajava käy hieman vajaalla.


      • Jorde
        voi olla tott kirjoitti:

        Eipä yllätä. Tiedossa kuitenkin on, että nastoilla tähän aikaan ajava käy hieman vajaalla.

        No sitte käyn mielelläni vajaalla, mutta eipähän luikasta! Kyllä on ihmisellä huolenaiheita...


      • kitkaguru
        Jorde kirjoitti:

        No sitte käyn mielelläni vajaalla, mutta eipähän luikasta! Kyllä on ihmisellä huolenaiheita...

        Luikasta hyvinkin kun tunnetusti nastaregas on luikas kesäkeleillä.
        Luulisi myös olevan sinunkin huolenaihe, vuosi vuodelta huononeva tiestö joita ei ole rahaa korjata, vaan nykyjään jopa asfalttiteitä muutetaan sorateiksi rahanpuutteen vuoksi.
        Vai tykkäätkö rapistella sorateillä?


      • sissus näitä pönttöjä
        kitkaguru kirjoitti:

        Luikasta hyvinkin kun tunnetusti nastaregas on luikas kesäkeleillä.
        Luulisi myös olevan sinunkin huolenaihe, vuosi vuodelta huononeva tiestö joita ei ole rahaa korjata, vaan nykyjään jopa asfalttiteitä muutetaan sorateiksi rahanpuutteen vuoksi.
        Vai tykkäätkö rapistella sorateillä?

        Olet varmaan kitkaguru huomannut, että nastailijat ovat "hieman" yksinkertaisia. Ei heidän päähänsä mahdu se, että nastoista olisi jotain haittaa. Tosin itsekin ajan tämän talven nastoilla, jotka tulivat mukana autonvaihdon yhteydessä. En silti ole niin helvetin idiootti, että vaihtaisin ne alle ennenkuin talvi alkaa.


    • pellet hätää kärsii

      Kuinka nuo lepuuttajapellet jaksaa vähemmistönä aina valittaa, kai siksi kun ovat alakynnessä. Kaikissa lajeissa.

    • Minä vaihdoin viime talvena 1.12 alle ja pois 28.2 ja varmaan sama toistuu nytkin tosin näin työttömänä ei tarvi ajella kun sillon kun huvittaa ja keli sallii.

      • @okaro

        Nykyajan nastarengas on niin kehittynyt tuote, että sillä voisi ajaa vaikka koko kesän.


      • pätevät perustelut

        Työttömällä ei ole oikeutta puuttua ihmisten keskusteluihin, sori vaan.


    • BLONDI espoosta

      Mulla on syys renkaat vielä alla ja sit tulee talvi, kevät ja kesä kumit, eiks oo hienoo!

      • blondit rulaa

        Blondit ovat näköjään viisaampia kuin vitseistä voisi kuvitella. Kauppalehden sivuilla oli juuri juttu siitä, kuinka lauhat talvet pilaavat talvirenkaat varsinkin Etelä-Suomessa. Ja silti pöntöt vaihtavat ne alle kesäkeleillä. Hyvä blondi!


    • Tzadin aivopierut

      aloittaja voisi kertoa monta liukasta päivää ja läheltäpiti tai osumaa pitää olla, että hänen mielestään on luvallista ja järkevää vaihtaa talvirenkaat alle.

      • tosi pieru

        Ei yhtään. Jokainen tzadilainen näkee, ettei täällä ole talvi. Eikä ole tulossakaan. Ihan sen jo nimikin sanoo, koska niitä on järkevä käyttää, TALVIrenkaat, eli niitä käytetään TALVELLA. Yksinkertaista, eikö totta. Tuskin sinäkään vaihdat kesärenkaita maaliskuun eka päivä, jos maassa on metri lunta. Ihan vain sen takia, että kesä on kohta. Eli järjen käyttö on sallittua niin keväällä kuin syksylläkin.


      • Suuri Johtaja

        Kädettömät pelkurit voi vaihtaa jo piikkimatot alle.


      • Nastaa
        tosi pieru kirjoitti:

        Ei yhtään. Jokainen tzadilainen näkee, ettei täällä ole talvi. Eikä ole tulossakaan. Ihan sen jo nimikin sanoo, koska niitä on järkevä käyttää, TALVIrenkaat, eli niitä käytetään TALVELLA. Yksinkertaista, eikö totta. Tuskin sinäkään vaihdat kesärenkaita maaliskuun eka päivä, jos maassa on metri lunta. Ihan vain sen takia, että kesä on kohta. Eli järjen käyttö on sallittua niin keväällä kuin syksylläkin.

        Allakka kertoo, että on talvi. Nastoista kuuluu nasta ropina kuivalla asfaltilla. Mukulat nukahtavat helposti siihen ääneen, joten sekin plussa vielä.


      • voi siis olla totta
        Nastaa kirjoitti:

        Allakka kertoo, että on talvi. Nastoista kuuluu nasta ropina kuivalla asfaltilla. Mukulat nukahtavat helposti siihen ääneen, joten sekin plussa vielä.

        Mitähän allakkaa mahdat katsoa? Yleensä talvikuukaudet ovat joulu, tammi ja helmikuu. Käsittääkseni nyt on lokakuu, ellen täysin sekaisin ole. Onhan se mukavaa että lapsesikin saavat mukavaa pölyä keuhkoihinsa. Loistavasti ajateltu, lapsen parhaaksi.


    • Tyttöset!

      Tyttöset ajavat nastarenkailla, koska ropina ja krahina antaa heille luottavaisuutta omaan ajotaitoonsa.

    • Keskustelua!

      Aihe on edelleen ajankohtanen.

    • Kesätukot

      Kesäurpot tänään teiden tukkeena Espoossa, pysykää nysväämässä siellä oikealla kaistalla kesärenkaidenne kanssa.

    • fdsafdsa

      1) Nastoissa on selvästi parempi pito, jolloin hätäjarrutusmatka on lyhyempi. Hätäjarrutustarve voi johtua täysin itsestä riippumattomista syistä, eikä sitä poista pitkä turvaväli. Kitkarenkaat yhdistettynä ABS-jarruihin ovat olleet kaikissa testeissä huonoin vaihtoehto jarrutusmatkan osalta.

      2) Nastoissa on selvästi parempi pito, jolloin todennäköisyys joutua sivuluistoon ja ylipäätään menettää auton hallinta on pienempi, sekä todennäköisyys saada auto palautettua hallintaan sen menettämisen jälkeen on suurempi.

      3) Nastarenkaat kestävät enemmän kilometrejä, jolloin niiden käyttö on edullisempaa

      4) Autot jotka liikkuvat pk-seudulla, voivat liikkua pienen osan, kohtuullisen osan tai valtaosan jossain aivan muualla

      Aina kun tulee näitä uutisia, joissa talvi yllätti autoilijat, olisi mielenkiintoista jos rinnalle saataisiin tilasto, mitkä renkaat autoilijoilla oli alla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe