Jakohihnan vaihtoväli 120 tkm / 4 vuotta

GP 1.2 Air -11

Joskus 2000 -luvun alussa Fiateissa oli jakohihnan vaihtoväli 120 tkm. Sitten vaihtoväli lyheni puolella eli 60 tkm. Dieseleissä taisi säilyä edelleen 120 tkm (tosin 1.3 JTD:ssä on huoleton ketju).
Keväällä 2011 ostaessani uuden Grande Punton, myyjä sanoi (ja käyttöohjekirjassa myös) että jakohihnan vaihtoväli on 120 tkm tai 4 vuotta, riippuen kumpi tulee ensin täyteen.
Nyt autollani on ajettu noin 94 tkm ja helmikuussa autoni täyttää 4 vuotta. Hyvin on pelannut Puntoni ja en ole vielä hihnaa vaihtanut. Paljonkos muut Fiatin ja etenkin Grande Puntojen omistajat olette autoillanne ajaneet hihnanvaihtojen välillä?
Oletteko ajaneet jopa tuon 120 tkm samalla hihnalla?

23

12037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uytrewq

      Kohta palstalla luetaan kuinka fiatinromusta katkesi hihna ennen ilmoitettua vaihyoväliä ja kallis moottoriremontti edessä.
      Hihnalle annetaan kaksi kriteeriä vaihtoväliksi. Ny molemmat ovat täyttymässä ja arvailet paljonko sillä voi ajaa.
      Hihna on ikänsä ja kilometrien puolesta lopussa.

      • Anonyymi

        Fire-kone ei vääntele venttiileitä.


    • geepee09

      Vazihdation äsken kun vaihdosta tuli 4,5 vuotta täyteen. Hihnalla oli ajettu 35 tuhatta km. Mutta ikä täyttyi joten se siitä,
      Siinä on ne 2 kriteeriä ja kun jompikumpi täyttyy on vaihdon paikka

    • hmmmmmmm

      Autoonhan pitää sitten vaihtaa aina alkuperäinen hihnasarja, jos mielii ajaa 120tkm.

      Mielestäni Suomen olosuhteissa on iso riski ajaa tuonne 120 tkm tietämille. Vaihto olisi syytä tehdä 60tkm kohdalla, jos haluaa pelata varman päälle. Rikkoontuminen kun tulee paljon kalliimmaksi kuin hihnanvaihto tiheämpään. Katkeamisesta on vastuussa vain kuljettaja itse, koska siitä ei ota maahantuoja vastuuta.

      Ihan järjestään monessa merkissä on tuo vaihtoväli 60tkm ja 4v (kumpi ensin täyteen) Suomessa. On hölmöä kokeilla rajoja, kun seuraus voi olla moottoririkko.

      • Anonyymi

        onhan se maahantuojan vastuulla toki jos hihna katkeaa ennen ilmoitettua 120tkm, eihän niillä vaihtovälin ilmoittamisilla muuten mitään virkaa ole!!!


    • ÄmWee

      Se on siis selvää että ikä ja/tai kilometrit ratkaisee mutta mitkä ne lukemat ny oikeestaan on, esim. mulla on stilo vm-05 jossa ei ohje- tai huoltokirjaa mukana, onko se vaihtoväli 3v/60 tkm, 4v/90tkm vai 5v/120tkm...vai joku noiden yhdistelmä? Kallista lystiä jos hihna katkee mutta kallista on vaihtokin eli olis se kiva tietää mitkä on oikeat suositukset...ainakin iän perusteella pystyis hiukan miettimään koska on vaihdettu ja koska pitäsi vaihtaa, kohta 10 vuotta vanha auto mulla joten noilla esimerkeillä hihna pitäis vaihtaa jo kolmannen kerran tai sitten vasta toinen vaihto, jolla sinänsä ei oo merkitystä mut kiinnostaa tietää oikeat suositukset, noin niinku tulevaisuuttakin silmälläpitäen.

      • vmnsmhllv

        Joskus voi olla parempi kun ei liian tiheästi vaihda. Joskus on nimittäin vaihtotyö epäonnistunut ja hihna sen vuoksi katkennut. Entinen työkaverini vaihdatti muutama vuosi sitten uudehkoon VW Jettaan jakohihnan, hihna menikin poikki n.10 tkm vaihdon jälkeen. Syynä asennusvirhe!
        Ja "huoltovapaat" ketjutkin saattaa katketa, kuten työkaverin Audi A6 2.4 -05 entisen omistajan aikaan oli 100 tkm kohdalla käynyt. Seurauksena 5000 euron koneremontti! Kuulemma yleistä ko.automalleissa ja joissakin saman yhtymän TSI -koneissa.


      • F.I.A.T
        vmnsmhllv kirjoitti:

        Joskus voi olla parempi kun ei liian tiheästi vaihda. Joskus on nimittäin vaihtotyö epäonnistunut ja hihna sen vuoksi katkennut. Entinen työkaverini vaihdatti muutama vuosi sitten uudehkoon VW Jettaan jakohihnan, hihna menikin poikki n.10 tkm vaihdon jälkeen. Syynä asennusvirhe!
        Ja "huoltovapaat" ketjutkin saattaa katketa, kuten työkaverin Audi A6 2.4 -05 entisen omistajan aikaan oli 100 tkm kohdalla käynyt. Seurauksena 5000 euron koneremontti! Kuulemma yleistä ko.automalleissa ja joissakin saman yhtymän TSI -koneissa.

        Siis parempi olla vaihtamatta hihnaa peläten uuden hihnan asennusvirhettä.
        Mielummin vaihdatan hihnan osaavassa korjaamossa. Korjaamo hankkii osat. Kun pidät kuitin tallessa (ei kai kuititta kukaan tee), hihnan katketessa ennen aikojaan korjaamo vastaa työvirheestä.
        Tsi-moottoreissa on suunnitteluvirhe, se on yleisesti tiedossa.


      • stilomies-2

        Neljällä eri stilolla ajaneena tiedän, että sinulla 60tkm on se väli. Ei ajalla ole niin suurta merkitystä kuin annetaan ymmärtää. Itse ajoin 1,8 farkulla 78 tkm ja sitten alkoi kuulua outoa ääntä ja niin meni hihna vaihtoon. Suurin tekijä hihnanvaihdon kilometreihin on se, että sillä jakopäässä on yksi muovinen ratas joka kuluu huomattavasti enemmän kuin ennenvanhaset Fiatit. Muistan vanhan 128:n jolla ajoin 150tkm ennen hihnan vaihtoa. Nyt alla on stilo jossa on ns 192 tyypin kone eli sama kuin opelin ecotec, siinä hihnanvaihto on 150tkm/10v.


      • Anonyymi

        Ei o kallis, kun opettelee tuon tekemään itse. Osat ja vaikka nokan lukitustyökalu kaupasta. Sitten pari tuntia konepelti pystyssä hommiin.


    • stilomies-2

      Joopa. Tuo vaihtovälin lyheneminen johtuu siitä, että kahden nokka-akselin tultua mukaan sekaan ilmestyi muovinen kiristinrulla joka todellakaan ei kestä kuin tuon 60tkm matkan. Meikä ajaa viimeisimmällä stilolla jossa on gm-pohjainen viinabensaa hyväksyvä 1,6 litrainen kone ja sen jakohihnan vaihtoväli on 150 tkm/10v. Kone on siis sama kuin opelin ecotec (z16xep). Makea laite kulkee tosi vähällä polttoaineella, josta 30% on viinabensaa (1,07 e/l).

      • Luigi Cravatto

        Minulla ´03 Stilo MW.. turhan janoinen kone tämä alkuajan 1.6. hyvä tietää että viimeiset Stilot hieman taloudellisempi..jos vielä toisen ostais. Ihan hyvä auto on muuten


      • stilomies-2
        Luigi Cravatto kirjoitti:

        Minulla ´03 Stilo MW.. turhan janoinen kone tämä alkuajan 1.6. hyvä tietää että viimeiset Stilot hieman taloudellisempi..jos vielä toisen ostais. Ihan hyvä auto on muuten

        2006 tai 2007 rekisteröidyistä löytyy tuo gm-pohjainen 1,6 litran moottori. Tunnistat sen koneen jakohihnan puoleisessa päässä olevasta tarrasta. Niin ja koneen tyyppinumero fiatin listauksessa on 192 se vanha 1,6 on numeroltaan 182. huom älä sekoita moottrorin tyyppinumeroa ja alustasarjaa joka myös 192. Tämä uusi 1,6 litrainen on tosi vähäruokainen meikän ajokki joka lähes kokonaan kaupunkiajossa antaa ajotietokoneen mukaan 6,8 - 7,0 litran lukemia sataselle ja tankissa on jatkuvasti 30% viinabensa sekoitus, ollut jo pari vuotta. RE85 maksoi eilen st1.ä 1,07 e/l, sitä 10 litraa tankiin ja loput E10:ä. Joka tankkauksella yli vitosen säästö.


    • Leon Cozzi

      120 TAI 4V. Kestää kyllä.

    • GP1.2Air-11

      Vaihdatin jakohihnan 4-vuotiaaseen Grande Puntooni (siis ensimmäinen hihnanvaihto) helmikuussa. Mittarissa oli tuolloin noin 101 tkm. Samalla vaihdettiin tietenkin myös jäähdytysneste, apulaitehihna ja vesipumppu sekä moottoriöljy, kaikki suodattimet, sytytystulpat ja jarruneste. Kaikki tämä töineen vain 540€. Osien hinta taisi olla noin puolet tuosta, joten kokonaissumma mielestäni edullinen. Myös huoltomiehen mielestä tähän on edullinen hihnanvaihto. Sain katsoa entistä jakohihnaa ja vesipumppua. Ne näyttivät päällisin puolin virheettömiltä. Apulaitehihnassa oli pieni halkeama, mutta se ei olisi ollutkaan niin vakavaa jos olisi katkennut kesken ajon.
      Eräässä autovertailussa muutaman vuoden takaa oli uudemman mallin Ford KA, jossa on Fiatin tekniikkaa ja sama 1.2 moottori kuin esim. Pandassa, 500:ssa ja tässä Grande Puntossakin. Ford ilmoittaa tuohon KA:an jakohihnan vaihtoväliksi 100 tkm tai 5 vuotta.

    • näinseon

      Näin siis ainakin uudemmissa bensiinikoneisissa fiateissa, 120 tkm/4 vuotta.

    • Bravoooo

      2012 Bravo 1.4 bensiini, vaihtoväli 120 tkm/4 vuotta. Hiljattain vaihdatin jakohihnan vesipumppuineen, jäähdytysnesteineen.. Kilometrejä 74 000 km ja ikää kohta 5 vuotta. Olisi kait kestänyt vielä. Teetin samalla ison huollon kun tähän asti vain öljynvaihtohuoltoja ja yksi ilmastointihuolto tehty. Vaihtoivat myös tulpat, ilman- ja raitisilmansuodattimet, öljyt suodattimen ja jarrunesteen. Harmittaa vain kun en pyytänyt vaihtamaan samalla laturin hihnaa. Korjaamolla kyllä sanoivat että se kestää kyllä kun on moniurahihna. Huollon jälkeen tuntuu autoni pirteämmältä. Eipä ihmekään kun alkuperäiset ilmanputsari ja tulpat olleet autossa lähes 5 vuotta ja 75 tkm.

    • 500X

      Onkohan uudessa Tipossa ja 500X -mallien 1.6 e-torq -moottoreissa jakopää hihnalla vai ketjulla?

    • Anonyymi

      Hinnalla pääsee muistaessaan vaihtaa roiskeläpät samalla petojen suvussa.

    • Anonyymi

      Tipo 1.4 T-jet koneella. Suositeltu hihnanvaihto normaaleissa olosuhteissa 120 tkm/6 vuotta.
      Vaativissa olosuhteissa 60 tkm. Itselläni ollut uudesta asti Tipo T-jet ja nyt mittarissa lähes 80 tkm, hihna alkuperäinen. Ensi viikolla öljynvaihtohuolto ja seuraava huolto sitten tästä noin 15 tkm kuluttua. Sitten olisikin kilometrit lähempänä 100 tkm, voisin ehkä silloin jo hihnan vaihtaa, kovin kallishan se ei tuohon ole.
      Uusimmissa Tipoissa 1.0 firefly onkin jakopää ketjulla.

      • Anonyymi

        Niin, ja ne vaativat olosuhteet ovat sitten kylmä tai pölyinen ilmasto.

        Suomen ilmasto on "pölyinen". Ei aavikon hiekkaa, vaan nastapölyä....

        Vaihtovälin lyhentämiseen on syynsä ja se syy saattaa olla sama ns. Oulun tauti (= oktomurske, mitä käytetään, koska se kestää parhaiten nastajyrsimiä), mikä on monella merkillä aiheuttanut jakopään prakaamisen ennenaikaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja ne vaativat olosuhteet ovat sitten kylmä tai pölyinen ilmasto.

        Suomen ilmasto on "pölyinen". Ei aavikon hiekkaa, vaan nastapölyä....

        Vaihtovälin lyhentämiseen on syynsä ja se syy saattaa olla sama ns. Oulun tauti (= oktomurske, mitä käytetään, koska se kestää parhaiten nastajyrsimiä), mikä on monella merkillä aiheuttanut jakopään prakaamisen ennenaikaisesti.

        Suolauksen seuraus.


    • Anonyymi

      T-jet Tipoon vaihdatin tällä viikolla jakohihnan, apulaitehihnan ja samalla vesipumpun (vaikka hyviähän ne vielä olivatkin) , sekä moottoriöljyt+ suodatin. Tämä oli ensimmäinen hihnanvaihto tähän. Ikää autolla n.6 vuotta ja kilometrejä oli n.112 000 km.
      Hintaa tälle huollolle osineen ja töineen tuli noin 411 €.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4399
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1839
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1345
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe