18 vuotta helvettiä

eräshshhs

Kasvoin vanhoillislestadiolaisessa perheessä ja erosin liikkeestä täytettyäni 18. Samalla erosin myös kirkosta. Koska päätökseni oli "syntinen" jouduin muuttamaan toiselle paikkakunnalle. Elämä perheessä oli yhtä helvettiä. Perheväkivaltaa suojasi esirippu. Ihmiset olivat siinä uskossa että perheessämme oli kaikki hyvin.
Muuttaessani pois alkoi oma pitkä kuntoutumiseni joka jatkuu vielä tänäkin päivänä. Minulla todettiin traumasta johtuva persoonallisuushäiriö, pitkäaikainen masennus ja useita muita mielisairauksia, jotka ovat peräisin vl-liikkeen ajoilta.

Minulla on jäänyt katkeruus ja viha liikettä ja perhettäni kohtaan. Henkinen ja fyysinen väkivalta jättävät syvät haavat ja arvet.

Edessä on vielä pitkä tie kuntoutumisen suhteen. En takuulla toivo kellekään mitä itse olen kokenut, mutta tiedän,että on muitakin ihmisiä jotka ovat kokeneet saman. Tiedän myös,että on ihmisiä jotka puolustavat uskontonsa näkemystä ja pitävät uskontonsa/lahkonsa toimintaa oikeana. Ajatus on hyvä, mutta pahoinpitely kaikessa muodossaan on rikos.

55

729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kdlsjlksj

      Niin, se mikä vl-liikkeessä on outoa verrattuna muihin on, että heillä tälläsia asioita ei nosteta pöydälle vaan lakastaan maton alle. Kukaan ei paheksu kun luullaan että uskovaiset ihmiset on täydellisiä. Sanon vaan, että kyllä vl-liike tulee vielä kompastumaan omiin jalkoihinsa joku päivä.

      • KYPY

        ISÄNI SERKKU SANOI TÄMÄN JO KAUAN SITTEN. NYT SE TOSIAN ALKAA NÄKYÄ!


    • itsellänikin

      Useita vastaavia on minullakin tiedossa että on saanut/pitänyt lähteä kotonta kun ei ole taipunut uskoon, ja vanhemmat on saattanut olla jopa lukeneita, eli ns sivistyneistöä. Kun joutuu nuorena lähteen kotoa, usein ilman ammattia, ei ole kadehdittava tilanne, vähän samanlainen oli tilanne

    • ypsilon09

      Uskontojen uhrit -tukiverkostosta apua ovat hakeneet ja toivottavasti myös saaneet monet SRK-vanhoillisuudesta ja jehovan todistajista eroon ajautuneet. Paljon on sosiologisia yhtäläisyyksiä SRK-vanhoillisuudella ja jt-uskonnolla. Erojakin tietysti on paljon. Uskon silti, että enimmille jäsenilleen SRK-vanhoillisuus tarjoaa hyvän ja turvallisen hengellisen kasvuympäristön. Ja opillisista harhoista huolimatta liikkeessä on paljon elävää kristillisyyttä ja oikeata julistusta. Suurimmalle osalle liikkeen piirissä olevista kristityistä opillisista harhoista pahin EKSKLUSIIVINEN SEURAKUNTAOPPI ei tule vastaan juurikaan. SRK-vanhoillisuus joutuu törmäyskurssille vain suhteessa "ulkomaailmaan". Liikkeen piirissä suurimmalla osalla jäsenistöä on hyvä olla. Liikkeen tervehtyminen edelleen ei silti olisi keneltäkään pois. Olen kuullut, että joku esikoislaestadiolainen olisi todennut suurin piirtein näin: "Me olemme saaneet rauhan tämän liikkeen piirissä, mutta se ei ole meiltä pois, jos joku muu on saanut rauhan jonkin toisen kristillisen yhteisön piirissä..."

      Em. ajatuksia ei kuulla SRK-vanhoillisen suusta vielä vuosikymmeniin. Ainakaan 50 vuoteen. Tai jos kuullaan, tällainen puheenvuoro leimataan feikki-vahoillislaestadiolaisen tai uskonsa kieltäneen repliikiksi. Tarvitaan siis vielä vuosikymmeniä. Ajan kulumista ei voi nopeuttaa.

      • sitä se

        Aloitus on täysi provo.


    • 2% skitsoja

      1-2% nuorista on skitsofreenisiä. Suhde on aika kova. 100 nuorta ja kaksi heistä sairastuu, oli sitten vl tai ei. Kaikkea skitsoilua ei voi vetää uskonnnon syyksi. Terapia auttaa joskus, oli vl tai ei. Koska aina pitää löytää joku syyllinen tai syy sairauteen, on helpoin tapa pistää vanhemmat ja ympäristö syylliseksi. Skitsofrenia ja mielitaudit puhkeavat jos ovat puhjetakseen. Onnellinen lapsuus ei välttämättä suojele sairauksilta.

      • hulluusperimä

        Olen samaa mieltä siksi, että näin on lähipiirissä käynyt.

        Nuorella, joka on saanut elää hyvän lapsuuden ja nuoruuden ilman uskonnon tuputtamista, on puhjennut sairaus: se nyt sattuu olemaan rasite suvussa. Kyllä siinä jokin laukaiseva tekijä tarvitaan, ehkä tässä tapauksessa oli kysymys liikarasituksesta.

        Mutta isoissa perheissä usein on yksi, joka toimii ikään kuin ukkosenjohdattimena, jos perheessä on vaikeuksia. Tai sitten on vain erilainen kuin muut - eihän pienessä perheessä edes ole mahdollisuuksia kaikkiin sairauksiin juuri siksi että lapsia ei ole paljon.

        Ehkä iän myötä voi oppia näkemään asioita eri tavalla - ei ole tarvetta syyllistää ketään tai mitään asioista, jotka vain tapahtuvat. Jos ne siis eivät ole oman toiminnan tulosta mitenkään.


    • Ymmärrän hyvin avaajaa.

      Vl-herätysliike on valheoppeineen sieluvihollisen vallassa. Sielunvihollisen tavoitteena on ihmisten tuhoaminen.

      Tämä tuhoamisprosessi kohdistui vanhempiesi kautta myös sinuun. Siinä jäävät verisiteet (= sukulaisuus) taka-alalle, kun toteutetaan sielunvihollisen ja SRK:n yhteisiä tavoitteita.

      Toivon koko sydämestäni, että sinä voit vielä eheytyä terveeksi ihmiseksi terapian ja JUMALAN avulla. Toivon myös, että et ole hylännyt taivaan Isää - ikiaikojen Jumalaa, joka on hyvä ja rakastaa jokaista ihmistä, vaikka sinun kotisi ja vl-herätysliike antoivatkin IRVIKUVAN siitä, millainen on Jumala ja mikä on Hänen tahtonsa ihmistä kohtaan.

      Runsasta siunausta ja elämänvoimaa sinulle "pikkuinen" siipirikko lintu. Toivon, että saat erään kerran nousta siivillesi ja lentää vapaana ja iloisena Jumalan lapsena irroitettuna vl-herätysliikkeen karmeista kahleista ja julmuudesta, jota siellä koit.

      Voimia!

    • itsellänikin

      Mistä tuli/tulee sanonta että melkein jokaisessa suurperheessä joita mm. vl:llssä on eli mustalammas? Voisiko "mustalampaalla" olla yhteyttä edellä mainittuihin sairauksiin esim skitsofreniaan. Toinen vaihto-ehto että kasvatus ja tiukka uskonto aiheuttaa että lapsi ei sopeudu. Minä en ollut meidän aika suuressa perheessä varsinainen mustalammas, ehkä meiltäkin hänet saattoi tunnistaa.

    • 5+15

      Ehkä se menee niin, että mielenterveysonglemien alttiudesta kärsivä kokee itsensä mustaksi lampaaksi (vainoharha) ja sitä myöten kehittää sairauttaan.

    • Inhottava realisti

      Olisi suuri ihme elleivät uskonnollisten yhteisöjen tiukat normit, jatkuvasti vellovat synnintunnot ja ankarat ajattelumallit johtaisi ajoittain ongelmiin. On ihme, että ihmiset pysyvät niinkin usein toimintakykyisinä. Se, että nykyisin ihmiset aiempia aikoja enemmän ovat selvillä myöskin liikkeen ulkopuolisesta todellisuudesta, on omiaan lisäämään tuskaa.

      Juuri tämä on sitä todellisuutta, jota myöskin viranomaisten pitäisi uskonnollisten liikkeiden toimissa tutkia.

    • parempaa1

      Ih. Sun pitäisi ihan oikeesti lopettaa nuo lapselliset amiskommentit, jotka kielivät liian paljon kehitystasostasi. Tule sitten palstalle, kun vähän kasvat ja ehkä pystyt parempaan keskustelluun. Ylipäätään sitä parempaa ei täältä kyllä löydä, kuin todella harvoin.

      • Inhottava realisti

        Tuota... Onko ammattioppilaitoksissa opiskelevissa nuorissa sinusta jotakin vikaa?


    • No on

      sulla ollu vi.ttumaista.

    • eräshshhs

      Iltaa vaan kaikille. On hienoa nähdä että kirjoitukseni on tuottanut keskustelua. Toivon kuitenkin, että puhutaan asiallisesti.
      Uskontojen ja lahkojen sisällä tapahtuu paljon asioita mistä ei puhuta. Asioita myös kielletään tai vähätellään. Mielestäni on hyvä asia,että viimeisen kolmen vuoden aikana on nostettu asioita esille mm. vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä ja liikkeen sisällä tapahtuvasta rikollisuudesta. Puhun rikollisuudesta koska liikkeen sisällä tapahtuu asioita mitkä on lain mukaan sanottu rikolliseksi toiminnaksi esimerkiksi pahoinpitely ja pedofilia.
      Itse elin lapsuuteni jokapäiväisessä pelossa ja ahdistuksessa. Perheessämme opetettiin, että synnistä joutuu helvettiin. Pitää olla täydellinen "jumalan" silmissä, että pääsee taivaaseen. Melko pitkälle elimme kuolemaa varten. Ensimmäiset psyykkiset oireet sain jo lapsuudessa, noin 9 vuoden ikäisenä. Olin koulukiusattu ja isäni oli väkivaltainen. Äitini ei uskaltanut puuttua isän väkivaltaisuuteen. Olin tyhjän päällä, yksin. Pelkäsin kuolemaa, koska en ollut täydellinen, mutta toisaalta en halunnut elää, koska elämä oli helvettiä. Minua ahdisti suunnattomasti. Ahdistusta seurasi masennus, stressi ja lopulta persoonallisuuden muuttuminen. Vielä tänäkin päivänä lähes 30 vuotiaana taistelen itseni kanssa. Mielialani keinahtelee päiväittäin useita kertoja. En päästä ihmisiä lähelleni, jos en tiedä heidän tarkoitusperiään ja motiivejaan. Jos päästänkin, niin olen sitten "joku muu". Minäkuvani on rikki. Toisinaan en tunne itseäni. En tiedä mitä haluan. Toisinaan olen taas vahva ja päättäväinen. Tällä hetkellä olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Psykoterapia on jatkunut useiden vuosien ajan ja jatkuu vielä kauan.
      Mielestäni uskontojen harjoittama väkivalta on syytä ottaa puheeksi ja on hyvä,että aihe nostaa päätään.

      • tsemppiäsiulle

        Voimia sinulle. Osaat hyvin kirjoittaa asioista. Kirjoita kirja? Voisit auttaa satoja ehkä tuhansiakin samassa pinteessä olevia.


    • Inhottava realisti

      Kaikkinaiset uskon nimissä tehtävät rikokset ja laiminlyönnit pitäisi tutkia tarkasti. Ylipäätään ottaen pitäisi pohtia sitäkin, saako uskon nimissä manipuloida ja pelotella ihmisiä vailla vastuuta väistämättä seuraavien ongelmien jälkihoidosta.

    • itsellänikin

      Lesta-mafia on rikollista ueissa perheissä, ja tuottaa ihmisille mielenterveys-ongelmia jatkuvasti. Oln päässyt irti jo nuorena, joten itseäni ei paljon hetkautta, mutta suvusta jossa on paljon vl:lliä, ei kaikki, voi tulla geenejä jotka vaikuttaa elämään.

    • KYPY

      ETTEKÖ TE PYSTY AJATTELEMAAN, ETTÄ MNUN ELÄMÄNI ON MINUN ELÄMÄNI, MINÄ SEN MINKÄ ELÄN, ETTE TE, JOILLA EI OLE KANSSNI MITÄÄN TEKEMISTÄ! LESTAT ELÄVÄT, KUIN NE ON OPETETTU. MUTTA KUN VAIN ATNAISIVAT MEIÄNKIN ELÄÄ!

    • mielenterveyshoitaja

      Mielisairaus ei tuu tollasesta.

      • 156

        Ai mistä ? Uskosta ? Ja tasan tulee ahdistusta ja masennusta, ne kuuluvat mielensairauksiin. Pahimmillaan kuoleman pelossa itsemurhaan.


    • pppppppppt

      Hei, paljon on samankaltaisuuksia omiin kokemuksiini. Minulla myös todettu traumasta johtuva persoonallisuushäiriö, epävakaa persoonallisuus, tätä voidaan kutsua häiriöksi joka voi johtua pitkäaikaisesta traumoille altistumisesta. Meillä ei ollut fyysistä väkivaltaa mutta henkistä kylläkin, vanhempien välit olivat erittäin riitaisat ja elämä oli jatkuvaa tappelua. Aika uskomatonta mutta totta.

      • M. Suru

        Hei, paljon on samankaltaisuuksia omiin kokemuksiini. Minulla myös todettu traumasta johtuva persoonallisuushäiriö, epävakaa persoonallisuus, tätä voidaan kutsua häiriöksi joka voi johtua pitkäaikaisesta traumoille altistumisesta. Meillä ei ollut fyysistä väkivaltaa mutta henkistä kylläkin, vanhempien välit olivat erittäin riitaisat ja elämä oli jatkuvaa tappelua. Aika uskomatonta mutta totta.

        aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

        - sitä se valitettavasti tekee, kun ihminen ei ole uudestisyntynyt Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, vaan alkaa suorittamaan "uskontoa".

        Jumala on Rakkaus, sanoo Raamattu ja joka rakastaa, ei tee toiselleen mitään pahaa millään elämän osa -alueella.

        Jumalasta syntynyt on rakkauden valloittama, jos rakkautta ei ilmene, on silloin vain kylmä " uskonnon suorittaja ", jonka lähellä on tosi paha olla.

        Joka rakastaa, antaa vapauden toiselle. Ja rukoilee vain toisen puolesta kaikessa hiljaisuudessa Jumalaa, että uusi elämä Kristuksessa saisi vallata muutkin.

        Jaksamista sinulle, joka olet joutunut kärsimään "kylmän, kuolleen uskonnon " takia. Ihmiset vetävät kieroon Jumalan Sanan omilla "hurskailla" tempuillaan.


        Surullista oli lukea juttusi.


    • itse valitsit

      18 vuotta helvettiä ajassa ei ole paha verrattuna helvetissä loputtomiin iänkaikki-
      suudessa. Älä kyllästy odottamaan loppua.

      • ,¨¨

        Siitä ei ole kellään todisteita.


      • *******
        ,¨¨ kirjoitti:

        Siitä ei ole kellään todisteita.

        Ihminen on taipuvainen keksimään hypoteeseja ja jotkin niistä voivat osoittautua
        valideiksi. Siten ei ole huono asia varautua.


      • 14vuotiastyttö

        Haluan tietää, kuka ihan tosissaan uskoo että jumala antaa kaiken anteeksi, kun vain tosissasi pyydät. Kenen terveen moraalin mukaan se voi olla oikein? Toinen asia: lapsien pelottelu maailmanlopulla. Minkä moraalin mukaan sekään voi olla oikein, 4-vuotiaalle lapselle pelotella saatanasta ja tuomiopäivästä? Te vanhemmat saatte uskoa miten haluatte ja koette, mutta älkää pahoinpidelkö lapsia uskolla. Se on hirveää. Enkä keksi tapauksia päästäni.

        Ihmiset kuvottavat minua suuresti. En voi käsittää muutamia asioita. Ajattelivatko be katoliset papit tai se vanhoillislesta (joka oli pientä tyttöä hyväksikäyttänyt useita vuosia), että JUMALA ihan tosissaan unohtaa ja antaa anteeksi kun muutaman kerran lausut ave maria? NE IHMISET PILASIVAT NIIDEN LASTEN ELÄMÄN. Nuo lapset eivät voi luultavasti enää ikinä elää normaalia elämää.

        Toivon sydämeni pohjasta että tuolla joku jumala on olemassa, joka ajan tultua antaa asianmukaisesti joka ikiselle sairaalle, oksettavalle rikolliselle ansionsa mukaan. Todella toivon.


    • itsellänikin

      Minä elän ja moni muukin tässä-ajassa, siinä piisaa huolehtimista, en murehdi iäisyyskysymyksiä, jos joutuu helvettiin sille ei sitten mitään voi, sen uskon että vl:llät ei sitä määrää.

    • ypsilon09

      Kyl kadotus on sen verran paha juttu, että paree ois turvata Jeesukseen. Mutta tähän ei tarvita SRK-vanhoillisuutta. Tosin SRK-vanhoillisuuden sisällä oleminen ei tietenkään sulje pois sitä, että voi olla uskovainen ja matkalla taivaaseen. VL-liikkeessä opillisista harhoista huolimatta on siinä määrin oikeata opetusta, että pelastavaa uskoa Jeesukseen syntyy ja liikkeen jäsenistössä on niitä, jotka kerran perivät iankaikkisen elämän. Heitä on suorastaan paljon. Niinkuin on pelastuvia muistakin Suomen ev. lut. kirkon jäsenistä / herätysliikkeistä ja aivan toisista kirkkokunnistakin.

    • Harhoista huolimatta

      VL-liikkeen sisällä on siinä määrin oikeata opetusta??????

      Kuinka harhaoppisen liikkeen sisällä voi olla oikeata opetusta, kun lahko orjuuttaa jäseniään jos jonkinlaisillä syntisäännöillään ja on julma uhreja kohtaan.

      Kyllä siitä on oikea ja aito uskominen kaukana - täyttä huuhaata ja valheoppeja.

      • Törkeimmät vl-HARHAOPIT

        1. Vain vanhoillislestadiolaiset ovat ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia.

        2. Vain vanhoillislestadiolaisilla on Pyhä Henki.

        3. Vain vanhoillislestadiolaisuus = Jumalan valtakunta.

        4. Jumala ei kykene pelastamaan syntistä ihmistä ilman vanhoillislestadiolaisen apua.

        5. Jumala ei pysty antamaan syntejä anteeksi - vain vl-henkilö voi tehdä sen.

        6. Ehkäisy on syntiä.

        Siinä erittäin selvä luettelo törkeimmistä harhaopeista, joita vl-herätysliike opettaa.

        Vanhoillislestadiolaiset väittävät olevansa "ainoita maailmassa", jotka osaavat millin tuhannesosan tarkkuudella noudattaa Jumalan tahdon. Voin paljastaa totuuden:

        SIIHEN EI KYKENE KUKAAN IHMINEN.

        Tämän omassa KORSKASSAAN keksimänsä ajatuksen pohjalta veeällät ovat nostaneet itsensä kultavasikkaiselle korokkeelle. Sieltä korokkeelta he katselevat nenänvarttaan pitkin muita uskovaisia ja sinkoavat näiden suuntaan kehotuksiaan "Tee parannus sinä epäuskoinen!".

        Sieltä kultavasikkatornistaan veeällät opettavat, että Jumala ei yksin pysty pelastamaan ihmistä synnin yöstä. Aina tarvitaan kyytipojaksi vl. Tällä suoraan helvetistä kumpuavalla opetuksellaan veeällät 1) väheksyvät ja pyrkivät mitätöimään kaikkivaltiaan Jumalan valtaa ja voimaa 2) pyrkivät nostamaan itsensä vähintään puolijumalaksi - mieluummin vähän korkeammalle. Syntien anteeksiannon kohdalla vanhoillislestadiolaiset ovat korottaneet itsensä Jumalan yläpuolelle.

        Tämä KORSKAJOUKKO opettaa, että yksinomaan he muodostavat Jumalan valtakunnan maan päällä. Ihmisellä ei sen opin mukaan ole mitään asiaa "Jumalan juttusille" muutoin kuin rauhanyhdistyksen oven kautta. Mitäs väliä maailman muilla sadoilla miljoonilla elävässä uskossa olevilla on - EI MITÄÄN VÄLIÄ.

        Heille on vain käynyt niin huono tuuri, että eivät ole kokeneet onnea syntyä tänne pikku-Suomeen ja eivät siksi pysty kävelemään rauhanyhdistyksen ovesta sisään ja sitä kautta myöskin Jumalan valtakuntaan sisään.

        He joutuvat tyytymään vain Raamatun oppeihin ja siksi heidän kohtalonsa on kova: Helvetin ovi on jo raollaan kaikille näille muille uskoville ympäri maailmaa.

        Miksi eivät hölmöt muuta Suomeen ja astele rauhanyhdistyksen ovesta sisälle. Siten hekin turvaisivat iäisen kohtalonsa.


      • ypsilon09

        Mulla on oikeus uskonto-tieteilijänä ja analyytikkona todeta, että SRK-lauman sisällä on paljon sydämen kristittyjä ja taivaaseen matkalla olevia kilvoittelijoita. Silti kritisoin joskus ankarastikin liikkeen piirissä olevia harhoja. Yritän olla tasapuolinen. En ollenkaan puolusta esim. Tuomas Hännistä, joka arvioi Pudasjärvellä 2013 oman kirkkonsa piispan (SALMI) epäuskoiseksi ja joka n. 2008 hyllytti elokuvissa/teatterissa käyneen past. Stiven Natuksen ripari-vätäjyydestä SRK:n leirillä.


      • ypsilon09 kirjoitti:

        Mulla on oikeus uskonto-tieteilijänä ja analyytikkona todeta, että SRK-lauman sisällä on paljon sydämen kristittyjä ja taivaaseen matkalla olevia kilvoittelijoita. Silti kritisoin joskus ankarastikin liikkeen piirissä olevia harhoja. Yritän olla tasapuolinen. En ollenkaan puolusta esim. Tuomas Hännistä, joka arvioi Pudasjärvellä 2013 oman kirkkonsa piispan (SALMI) epäuskoiseksi ja joka n. 2008 hyllytti elokuvissa/teatterissa käyneen past. Stiven Natuksen ripari-vätäjyydestä SRK:n leirillä.

        "SRK-lauman sisällä on paljon sydämen kristittyjä ja taivaaseen matkalla olevia kilvoittelijoita."

        Olen samaa mieltä. Ja varmasti monet kärsivät niistä harhaopeista, joita SRK ja vl-saarnamiehet opettavat.

        Onneksi nämä myrkkypatruunat eivät kuitenkaan saastuta koko vl-soppaa.


      • ypsilon09
        Melperi1 kirjoitti:

        "SRK-lauman sisällä on paljon sydämen kristittyjä ja taivaaseen matkalla olevia kilvoittelijoita."

        Olen samaa mieltä. Ja varmasti monet kärsivät niistä harhaopeista, joita SRK ja vl-saarnamiehet opettavat.

        Onneksi nämä myrkkypatruunat eivät kuitenkaan saastuta koko vl-soppaa.

        Juuri näin on!


      • ekumenia-VL
        Melperi1 kirjoitti:

        "SRK-lauman sisällä on paljon sydämen kristittyjä ja taivaaseen matkalla olevia kilvoittelijoita."

        Olen samaa mieltä. Ja varmasti monet kärsivät niistä harhaopeista, joita SRK ja vl-saarnamiehet opettavat.

        Onneksi nämä myrkkypatruunat eivät kuitenkaan saastuta koko vl-soppaa.

        LYRS ei ole eksklusiivinen ryhmä laestadiolaisuudessa.


    • Mailma muuttuu Uusi

      Mailma muuttuu Uusi suunta , , , tuntematon :

      Mitä sivistyneempiä olemme sen vieraampia olemme todellisuudesta .

      "Sivistys - s a n a s t o , , , y n m ?

      Itse-Petos ?

      PELKÄÄ :

      Älä luota yhtämittaisseen, , , menestykseeen !

      Kun kaikki käy tahtosi mukaan p e l k ä ä t , , , s i t ä , , , e n e m m ä n , , ,

      Pelkää :) Muutosta , , , kaunis ja hyvä :)

      Sokeutuminen , , , Sieluton - lakisielu !

      Sielu , , , Betonisoituu ? " Kaikki ulkoistuu?

      Kadotamme sisimpämme

      ( Ei - kuulla , , , Sielun kuiskauta , , , sydämen ääntä )

      Malli :

      Puhe Avoin keskustelu Suukopu Puukot , , , Puntarit Nuijasodat , , ,

      Aseet :

      1 Totuus

      2 Suuniteltu -Ropakanda

      3 Kateus

      Vahvimmat aseet , , , Tietoinen , , , Häpen tuotto !

      Hallinnan - tunto " V i r k a !

      Malli : Salli : Raittius

      Laki , , ,Alle 18 Vuotta , , , Tulkintaa /Tahdonvastainen !

      (Salainen asiakirjan - Suoja ) ? :)

      18 Vuotiaanna oma oikeus , , , Yksilö - Kansleri valtakirja !

      Esteellinen tai jäävi hakeudu Toimesta / Virasta

      Havaittu , , , virka virhe , , , Vaadi heti -Sovittelu !

      (Totuuden -Tie ! )

      Oma Koti Oma Elämä ! (Yksilö - Elämä )

      Valinta maa jonka tunnistan Kodiksi !

      Luottamus /Turvallisuus /Toimeentulo !

      Uusi -Mailma , , , ? Tuntematon , , , K y l m ä ä , , , ?

      Häpeän tuotto , , , ulkopuolelle jättö , , ,

      Heikko itsetunto , , , Myy kaiken edukseeen , , ,

      PELKÄÄ :

      Älä luota yhtämittaisseen, , , menestykseeen !

      Kun kaikki käy , , , tahtosi mukaan, , ,

      P e l k ä ä t , , , s i t ä , , , e n e m m ä n !

      Kätkö :

      Kaikki ihmisen kärsimykset johtuvat siittä että hän tahtoo paljon , , ,

      Pelkää paljon ja toivoo paljon , , ,

      T i e t ä m ä t t ä , , , e t t ä , , , h ä n e n , , , i t s e n s ä

      On , , , kätkettynä - kaikki , , , mitä hän tarvitsee, , ,

      Kulkiessamme niitä, , , vaarallisissa vaiheiissa, , ,

      J o i s s a , , , m a i l m a , , , nyt , , , elää, , ,

      Huomispäivää , , , kohti voivat kaikki, , , muut valot pettää , , ,

      Paitsi se valo , , , joka pallaa meidän omassa , , , rinnassamme .

      V a l o , , , o m a s s a , , , r i n n a s s a m m e

      Katosiko tilasto pilarit , , , kuvittellisella , , , p ä ä o m a l l a

      Oivallus , , , vallo on omassa rinnassa , , ,

      Oivaltain yhdessä rinnassamme , , ,

      Muista , , , Eheä Laps Isämaa on , , , onnen mittarisi

      (" R a k k a u d e s s a )

      Muista Asiolle Nimi sekä Kasvot

      Mahdollisuudet - Valmiiksi

      (A s i a - V a l m i s )

      Aito -Moraale

    • ruutia lisää.

      Hei, nythän on keksitty lisää ruutia ( kiinalaiset 2000 vuotta sitten, mutta aina voi keksiä lisää ) Vl on syyllinen isis-julmuuksiin, Himalajan lumivyöryyn, Kiinan Uiguurien moppaamiseen, Kalevan myöhästymiseen, kuukautisten myöhästymiseen, lehmien luomatautiin, näärännäppyihin, jalkahikeen, pahanhajuiseen hengitykseen, mustapäihin, aamuäreyteen, ripuiin, Melperiin, ilmansaasteisiin, Yhdysvaltojen valtionvelkaan, Ebolakuumeseen, Mersun ruostumiseen, runsaisiin pihlajanmarjoihin, nimismiehenkiharoihin, neulaskatoon, tuomenkehrääjiin, jäätiköiden sulamiseen, jäätiköiden lisääntymiseen, otsonikatoon, komeettoihin, auringonpimennykseen, tähdenlentoihin. Aina voi lisätä listaan uusia syyllisyyden ilmentymiä.

    • ypsilon09

      Lista on pitkä. Lisäisin vielä yhden. Hoippareista johtuneet itsarit. Sit lista on täydellinen. On se jännä, että juuri nuo oikeat synnit unohdetaan ja tehään leikkiä. Haloo: hoipparit rikkois satoja ihmisiä ja ajoi itsemurhiin. Sinä jaksat tehdä leikkiä VL-julmuuksien kanssa. PF-kulttuurin suojeleminen "Jumalan valtakunnan" sisäpuolella lienee kanssa niitä likaisimpia pyykkejä, jotka pitää pestä.

    • pyykkiä on pesemättä

      Hoitokokoukset olivat sinänsä massiivinen joukkopsykoosi ja sellaisena verrattavissa mihin tahansa psykoottiseen joukkotapahtumaan. Siinä tilassa olisivat herkemmät voineet päätyä mihin tahansa tekoon. Eivät kaikki kokoukset olleet psykoottisia, mutta muutamat ainakin. Helvet.tiin joutumisen pelko on vahva ase manipuloijien käytössä. Onneksi niistä ajoista on päästy, mutta pyykkiä on vielä pesemättä.

    • ypsilon09

      Hoippareiden pitäminen a) yötunneille asti / b) lasten läsnä ollessa / c) lukittujen ovien takana. Miksi edes näihin kolmeen asiaan SRK-koneiston johto-troikka ei puuttunut. Jos "seurakunta" kerran oli ja on erehtymätön, miten tällaista on voitu hyväksyä. Vasta arkkipiispa Mikko Juvan voimallinen puuttumien laumansa heikoimpien kohteluun 1979 sai hoipparit säästöliekille. Tuo liekki palaa edelleen. Onneksi ei samanlaisena roihuna kuin ennen Juvan puuttumista.

      Jos myönnetään, että vääryyksiä tapahtui hoippareissa mm. 1970-luvulla, silloin osa saatanalle jättämisistä on ollut väärin. Ja iso osa päätöksistä lopettaa "Jumalan terveellä tervehtiminen". Kaikki eivät suostuneet tekemään "parannusta" esim. SMP:n äänestämisestä. Heistä saattoi tulla "epäskoisia" silloisten SRK-oppien mukaan. Mutta miten SMP:tä 1970-luvulla äänestäneiden iankaikkisuuskohtalo menee tämän päivän SRK-opeilla?

      Onko siis uskovaisia muuallakin kuin SRK-vanhoillisuudessa, jos kerran väärin perustein saatanalle heitetyt eivät menettäneetkään uskoa¨nykyoppien mukaan.

    • 99tyttö

      Mitä te kiistelette siitä mikä on harhaoppia ja mikä oikeaa?
      Mistä me sen tiedämme.
      Juu raamattu. Jokainen uskoo miten haluaa, mutta tosiasia on että raamattu on kuin rikkinäinen puhelin -pelin tavoin 3000:n vuoden aikana muodostunut kirja. Kirjaa voi myös tulkita eri tavoin..

      Emme koskaan tule maailmassa saavuttamaan sellaista tilaa, että kaikki uskoisivat yhteen samaan. Ainoa keino jolla päästään jonkun näköiseen rauhaan, on käyttää omaa tervettä moraalia, jonka uskon kaikilla olevan, ja myös hyväksytään toisten katsomukset (niin kauan kuin ne eivät ketään vahingoita).

      Meidän maailmamme on todistetusti ollut olemassa miljardeja miljardeja vuosia.. Me emme parin tuhannen vuoden aikana, ole voineet selvittää sitä miksi tämä kaikki on ja mistä lähtöisin ja kuka sitä vahtii ja niin poispäin..

      Uskonnot ovat loppujen lopuksi lähes suurin syy pahaan mitä maailmassa on.
      Maailmanrauhaa ei tulla saavuttamaan niin kauan kuin on ääriuskontoryhmiä, luultavasti ei koskaan meidän elinaikanamme.

      • pam poks

        menepäpäs taas äitin jääkaapille, siel voi olla vielä yks suklaapommi !


      • Fiksulikka

        Jos olet lesta niin olet harvinaisen älykäs sellainen.


      • 99tyttö
        pam poks kirjoitti:

        menepäpäs taas äitin jääkaapille, siel voi olla vielä yks suklaapommi !

        0/5, petyin.


      • Anonyymi

        Rakas sisar 99 tyttö !
        Jos Jumala kirkastaisi sinulle elävän kristillisyyden ja sinä saisit elävän uskon sydänmelle niin sinä sanoisit : Herra on minun auttajani eikä minulta mitään puutu . Jos kaikki ihmiset etsisivät täällä armon ajassa Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan niin ei olisi niin paljon vihaa ja riitaa aviopuolisoiden kesken huumettein ja alkoholin aiheuttamaa murhetta . Jumalani osoita minulle laupeutesi


    • itsellänikin

      Mielestäni helvetillä pelottelu on samoin hoitamista jota tapahtuu/tapahtui jatkuvasti, senpä taitta en kallista korvaanikaan ääriuskonnoille, mitä se kuuluu esim. vl:lle jos minä joudun helvettiin, sehän on minun asiani, elän tässä ja nyt en mieti iäsyys-asioita.

    • ypsilon09

      Mä en usko miljardeihin vuosiin. 99tyttö on mielipiteineen muutoinkin mielestäni "pihalla". Voi olla "uskontoja", mutta on myös elävä kolmiyhteinen Jumala. Ja Jumalan lapset ovat Jeesukseen uskovia, taivaaseen matkalla olevia kristittyjä. Riippumatta siitä ovatko SRK-vanhoillisia tai ei.

      • Inhottava realisti

        Sillä ei ole merkitystä, uskotko miljardeihin vuosiin vaiko et. Faktat eivät muuksi muutu. Asiasta on selkeitä, kouriintuntuvia todisteita paljon enemmän kuin uskonnoista saati siitä, että jumalolento olisi juuri sen tyyppinen kuin kristinusko väittää.

        Sen enemmän Taivaasta kuin Helvetistäkään ei ole todisteita. Siitä on todisteita, miten kristinusko on syntynyt tiettyjen vaiheiden kautta. Se myös on selvää, että Raamatun kirjoittivat ja kokosivat ihmiset. Luomiskertomus on vain myytti, joten jokainen ihminen ei ole lähtökohtaisesti "syntinen".


    • up.

      up

      • up.

        up


      • Mikä ihmeen UP?

        Siinä on taas joku todennäköisesti miespuolinen nyrjähtänyt vl-henkilö!


    • 10+5

      Kuka tahansa ahdistuu ja masentuu jos joutuu elämään ahdasmielisessä uskonnollisessa yhteisössä vastoin tahtoaan.

      Tämä koskee sekä vl-liikettä, jehovia että hellareitakin. Tai mitä tahansa muuta fundamentalistiuskontoa.

    • Lapsukainen

      Tsemppiä ja voimaa kaikille jotka joutuneet kokemaan tuollaisia ikäviä asioita elämässään. Jumala rakastaa teitä tosi paljon!!! Ihmiset on olleet vajavaisia, ja ovatkin.(ehkä he ovat kans ylikäveltyjä tms itse, henkisesti raajarikkoja) Iskälle ootte tärkeitä ja rakkaita.

    • Krylja Sovjetov

      Sinusta tulisi hyvä Jehovan Todistaja.

      • up.

        up


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4573
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4504
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4106
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3047
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2641
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2173
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2125
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      205
      2108
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1735
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe