Päättäjämme kyykyttävät suomenkielisiä

Eduskuntavaalit 2015

29

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks

      " - jos ruotsi on puhutumpi kieli (kuten pohjoismaiden tasolla), vähemmistön on opeteltava sitä.

      - jos ruotsi on vähemmän puhuttu kieli (kuten Suomen tasolla), enemmistön on opeteltava sitä.

      Tällainen kaksoisstandardi ilmentää kielisyrjintää: suomen kieltä pidetään vähemmän arvokkaana kuin ruotsin kieltä."

      Hyvin sanottu!

    • "Ei tasa-arvoa pidä tavoitella niin, että nopealta katkaistaan jalka, jotta hän olisi yhtä hidas kuin joku hitaampi."

      Tuosta lauseesta tulee minulle mieleen netti fennojen syytökset meidän surujen olemattomista ETUoikeuksista. Nefethän eivät esim vaadi itselleen lisää opiskelupaikkoja vaan meiltä suruilta niitä pois. Nefet eivät itse asiassa koskaan vaadi itselleen lisää mitään muutakaan, heidän ainoa huolensa on saada meiltä niitä kuviteltuja "etuja" pois.

      Meidän surujen ainoa etu on parempi kielitaito mutta netti fennot vaativat että vähemmälläkin on pärjättävä yhtä hyvin.

      • jokkex_

        "Meidän surujen ainoa etu on parempi kielitaito mutta netti fennot vaativat että vähemmälläkin on pärjättävä yhtä hyvin."

        Tarkoitatko marginaaliruotsia, vaiko kielitaitoa?

        Vaadimme pakkoruotsin poistoa, emme kielitaidon vähentämistä. Pakkoruotsin poistaminen lisää kielitaitoa itsestään.


      • att tänka över
        jokkex_ kirjoitti:

        "Meidän surujen ainoa etu on parempi kielitaito mutta netti fennot vaativat että vähemmälläkin on pärjättävä yhtä hyvin."

        Tarkoitatko marginaaliruotsia, vaiko kielitaitoa?

        Vaadimme pakkoruotsin poistoa, emme kielitaidon vähentämistä. Pakkoruotsin poistaminen lisää kielitaitoa itsestään.

        "Vaadimme pakkoruotsin poistoa, emme kielitaidon vähentämistä. Pakkoruotsin poistaminen lisää kielitaitoa itsestään."

        Instämmer, bra kommentar!


      • ankan haiseva uloste

        ""Ei tasa-arvoa pidä tavoitella niin, että nopealta katkaistaan jalka, jotta hän olisi yhtä hidas kuin joku hitaampi.""

        Mitä jos siltä hitaammalta otettaisiin ketjussa oleva rautakuula pois ( kuulassa lukee pakko ja virkamiesruotsi)...? Aikoinaan pakkoruotsi tuli kouluihin juuri siksi että svekkulit eivät halunneet antaa suomenkielisille "etumatkaa", koska vähemmistön on kuitenkin aina opeteltava maan pääkieli, mutta enemmistön ei.


      • ankan haiseva uloste kirjoitti:

        ""Ei tasa-arvoa pidä tavoitella niin, että nopealta katkaistaan jalka, jotta hän olisi yhtä hidas kuin joku hitaampi.""

        Mitä jos siltä hitaammalta otettaisiin ketjussa oleva rautakuula pois ( kuulassa lukee pakko ja virkamiesruotsi)...? Aikoinaan pakkoruotsi tuli kouluihin juuri siksi että svekkulit eivät halunneet antaa suomenkielisille "etumatkaa", koska vähemmistön on kuitenkin aina opeteltava maan pääkieli, mutta enemmistön ei.

        Senkun otatte, tehän siitä päätätte.

        Meidän rautakuulamme on kuitenkin paljon raskaampi, pitäähän meidän opiskella ja oppia suomea, joka on merkittävästi paljon vaikeampi kieli kuin ruotsi, jonka lisäksi meiltä vaaditaan myös paljon parempaa suomen kielen taitoa kuin teiltä ruotsin!


      • jokkex_ kirjoitti:

        "Meidän surujen ainoa etu on parempi kielitaito mutta netti fennot vaativat että vähemmälläkin on pärjättävä yhtä hyvin."

        Tarkoitatko marginaaliruotsia, vaiko kielitaitoa?

        Vaadimme pakkoruotsin poistoa, emme kielitaidon vähentämistä. Pakkoruotsin poistaminen lisää kielitaitoa itsestään.

        "Tarkoitatko marginaaliruotsia, vaiko kielitaitoa? "

        Tarkoitan yleistä kielitaitoa, me olemme kielissä parempia kuin te suomenkieliset.

        Näkis vaan että nefe vaihtaisi ruotsin vaikkapa ranskaan ja venäjään. Toruus on se että nefe haluaa lukea vain englantia!


      • att tänka över
        Ankdam kirjoitti:

        Senkun otatte, tehän siitä päätätte.

        Meidän rautakuulamme on kuitenkin paljon raskaampi, pitäähän meidän opiskella ja oppia suomea, joka on merkittävästi paljon vaikeampi kieli kuin ruotsi, jonka lisäksi meiltä vaaditaan myös paljon parempaa suomen kielen taitoa kuin teiltä ruotsin!

        "...... , pitäähän meidän opiskella ja oppia suomea, joka on merkittävästi paljon vaikeampi kieli kuin ruotsi, jonka lisäksi meiltä vaaditaan myös paljon parempaa suomen kielen taitoa kuin teiltä ruotsin!"

        Kertaus opintojen äiti:

        Suomessa yli 95% puhuu ja käyttää sujuvasti suomenkieltä! siis ainut pääkieli Suomessa.
        Noin vajaa 5% ruotsinkieliseksi kirjautunutta henkilöä joista iso osa kaksikielisiä kuten allekirjoittanut.

        On täysin naivia verrata ruotsinkielen tarpeellisuutta Suomessa olevan samanvertainen suomenkielen osamiseen suomesa.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        "Tarkoitatko marginaaliruotsia, vaiko kielitaitoa? "

        Tarkoitan yleistä kielitaitoa, me olemme kielissä parempia kuin te suomenkieliset.

        Näkis vaan että nefe vaihtaisi ruotsin vaikkapa ranskaan ja venäjään. Toruus on se että nefe haluaa lukea vain englantia!

        "Näkis vaan että nefe vaihtaisi ruotsin vaikkapa ranskaan ja venäjään. Toruus on se että nefe haluaa lukea vain englantia!"

        Tiedä niistä sinun nefeistäsi, mutta pelkäät monen suomalaisen vaihtavan ruotsin johonkin muuhun heti tilaisuuden tullen.

        Millä tarkoitat sillä, että koska nefe haluaa lukea englantia, niin hän ei vaihtaisi ruotsia mihinkään?


      • Ytrew Q.
        Ankdam kirjoitti:

        Senkun otatte, tehän siitä päätätte.

        Meidän rautakuulamme on kuitenkin paljon raskaampi, pitäähän meidän opiskella ja oppia suomea, joka on merkittävästi paljon vaikeampi kieli kuin ruotsi, jonka lisäksi meiltä vaaditaan myös paljon parempaa suomen kielen taitoa kuin teiltä ruotsin!

        Ankdam on oikeassa:Työtä saadakseen suomenruotsalaisen on osattava suomea ja tosiaankin -paremmin kuin suomenkieliset ruotsia.

        Aina sanotaan, että suomen kieli olisi vaikeaa oppia, mutta maahanmuuttajat oppivat sen ihmeen hyvin. Ehkä he ovat paremmin motivoituneita. Varsinkin italialaiset puhuvat oikealla korostuksella ja virheettömästi suomea. Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta tulleilla on myös oikeanlainen korostus. Monet heistä ovat aloittaneet suomen opiskelun vasta aikuisina, joten suomenruotsalaiset ovat paremmassa asemassa, kun voivat aloittaa jo lapsina.


      • No miksi suruille

        "Ei tasa-arvoa pidä tavoitella niin, että nopealta katkaistaan jalka, jotta hän olisi yhtä hidas kuin joku hitaampi."

        Eipäs juupas, fennojen tarkoitus on jalostaa suruja asettamalla surut samalleviivalle.
        Nythän tilanne on niin että surut pääsee opiskelemaan huonoimilla pisteillä oppilaitokiin.
        Koska ovat niitä hitaanpia.

        "Meidän surujen ainoa etu on parempi kielitaito mutta netti fennot vaativat että vähemmälläkin on pärjättävä yhtä hyvin".

        No miksi suruille pitää olla palveluita muumiksi, ettehän osaa edes ostaa tötteröä suomenkielellä.
        Siinä ne surujen kielitaito, ei edes tötteröä, pah häh.


      • jokkex_ kirjoitti:

        "Näkis vaan että nefe vaihtaisi ruotsin vaikkapa ranskaan ja venäjään. Toruus on se että nefe haluaa lukea vain englantia!"

        Tiedä niistä sinun nefeistäsi, mutta pelkäät monen suomalaisen vaihtavan ruotsin johonkin muuhun heti tilaisuuden tullen.

        Millä tarkoitat sillä, että koska nefe haluaa lukea englantia, niin hän ei vaihtaisi ruotsia mihinkään?

        "Tiedä niistä sinun nefeistäsi, mutta pelkäät monen suomalaisen vaihtavan ruotsin johonkin muuhun heti tilaisuuden tullen."

        No en todellakaan pelkää!! Miksi ihmeessä pelkäisin mitään sellaista?? Minä puhun sujuvasti sekä ruotsia että suomea ja niiden lisäksi vielä neljää muutakin kieltä.

        Kerropa mihin minä tarvitsisin suomenkielisten ruotsin opiskelua??


      • No miksi suruille kirjoitti:

        "Ei tasa-arvoa pidä tavoitella niin, että nopealta katkaistaan jalka, jotta hän olisi yhtä hidas kuin joku hitaampi."

        Eipäs juupas, fennojen tarkoitus on jalostaa suruja asettamalla surut samalleviivalle.
        Nythän tilanne on niin että surut pääsee opiskelemaan huonoimilla pisteillä oppilaitokiin.
        Koska ovat niitä hitaanpia.

        "Meidän surujen ainoa etu on parempi kielitaito mutta netti fennot vaativat että vähemmälläkin on pärjättävä yhtä hyvin".

        No miksi suruille pitää olla palveluita muumiksi, ettehän osaa edes ostaa tötteröä suomenkielellä.
        Siinä ne surujen kielitaito, ei edes tötteröä, pah häh.

        "No miksi suruille pitää olla palveluita muumiksi, ettehän osaa edes ostaa tötteröä suomenkielellä.
        Siinä ne surujen kielitaito, ei edes tötteröä, pah häh."

        Pah ja häh ittelles!

        Kysymys ei ole siitä, mitä kieltä me osaamme, vaan oikeudesta käyttää omaa kieltämme!


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        "Tiedä niistä sinun nefeistäsi, mutta pelkäät monen suomalaisen vaihtavan ruotsin johonkin muuhun heti tilaisuuden tullen."

        No en todellakaan pelkää!! Miksi ihmeessä pelkäisin mitään sellaista?? Minä puhun sujuvasti sekä ruotsia että suomea ja niiden lisäksi vielä neljää muutakin kieltä.

        Kerropa mihin minä tarvitsisin suomenkielisten ruotsin opiskelua??

        "No en todellakaan pelkää!! Miksi ihmeessä pelkäisin mitään sellaista?? Minä puhun sujuvasti sekä ruotsia että suomea ja niiden lisäksi vielä neljää muutakin kieltä."

        Ankkamatami on rupattelevinaan asian sivusta, ikään kuin ei ymmärtäisi. Eihän kohdallasi ole kyse siitä pelosta ettet ymmärtäisi muita suomalaisia, vaan tietystä statusarvon putoamisesta, vaikka ihan ylpeä olet pelkästä itsestäsikin. Onhan se sinusta käsittämätöntä, että suomenkielinen rahvas ei enää olisi pakkoruotsin ikeen alla ja kuuluisi vain palvelusväkeen.

        "Kerropa mihin minä tarvitsisin suomenkielisten ruotsin opiskelua??"

        Kerroppa nyt omin sanoin, sitä on kysytty sinulta monta kertaa.


      • att tänka över
        Ankdam kirjoitti:

        "No miksi suruille pitää olla palveluita muumiksi, ettehän osaa edes ostaa tötteröä suomenkielellä.
        Siinä ne surujen kielitaito, ei edes tötteröä, pah häh."

        Pah ja häh ittelles!

        Kysymys ei ole siitä, mitä kieltä me osaamme, vaan oikeudesta käyttää omaa kieltämme!

        "Kysymys ei ole siitä, mitä kieltä me osaamme, vaan oikeudesta käyttää omaa kieltämme!"

        Jeps, samaa mieltä, vantaallakin voi törmätä ruotsinkielee, nykyään todennäköisempää ett venäjän tai Viron kieleen:)
        Ruotsi on Vantaalla vasta neljännellä sijalla. Suomi 84%, venäjä 2,8%, viro 2,8% ja ruotsi 2,7%.


      • jokkex_ kirjoitti:

        "No en todellakaan pelkää!! Miksi ihmeessä pelkäisin mitään sellaista?? Minä puhun sujuvasti sekä ruotsia että suomea ja niiden lisäksi vielä neljää muutakin kieltä."

        Ankkamatami on rupattelevinaan asian sivusta, ikään kuin ei ymmärtäisi. Eihän kohdallasi ole kyse siitä pelosta ettet ymmärtäisi muita suomalaisia, vaan tietystä statusarvon putoamisesta, vaikka ihan ylpeä olet pelkästä itsestäsikin. Onhan se sinusta käsittämätöntä, että suomenkielinen rahvas ei enää olisi pakkoruotsin ikeen alla ja kuuluisi vain palvelusväkeen.

        "Kerropa mihin minä tarvitsisin suomenkielisten ruotsin opiskelua??"

        Kerroppa nyt omin sanoin, sitä on kysytty sinulta monta kertaa.

        "Eihän kohdallasi ole kyse siitä pelosta ettet ymmärtäisi muita suomalaisia, vaan tietystä statusarvon putoamisesta, vaikka ihan ylpeä olet pelkästä itsestäsikin."

        Minunko statusarvoniko muka on kiinni teidän suomenkielisten ruotsin kielen osaamisesta??! Öh tota.. Logiikkasi ei kylä nyt oikein aukene minulle.

        Väität siis että mitä paremmin ja enemmän te suomenkirliset osaatte ruotsia niin sitä korkeampi on minun statusarvoni? Sorry nyt mutta itse näen asian täysin päin vastoin, avan kuten hengenheimolaiseni rautaako?'kin.
        Minun henkilökohtainen etuni on mitä vähemmän te suomenkieliset osaatte ruotsia, se on fakta. Ei nyt tule mieleen mitään taitoa jonka arvo kasvaisi sitä mukaan kun se yleistyy,kyllä se menee täysin päin vastoin.

        Miksi kulta on kalliimpaa kuin rauta, ja miksi timantit ovat kalliimpia kuin kristalli?


      • Ike A-nen
        Ankdam kirjoitti:

        "No miksi suruille pitää olla palveluita muumiksi, ettehän osaa edes ostaa tötteröä suomenkielellä.
        Siinä ne surujen kielitaito, ei edes tötteröä, pah häh."

        Pah ja häh ittelles!

        Kysymys ei ole siitä, mitä kieltä me osaamme, vaan oikeudesta käyttää omaa kieltämme!

        Ruotsinkielisillä on oikeus käyttää omaa kieltäänmissä vain. Ruotsinkielistä palvelua heillä on oikeus saada tuomioistuimissa ja tiettyjen viranomaisten luona.

        Huonosti käyttäytyvää asiakasta ei tarvitse palvella, kuten erään riikinruotsalaisen firman myymäläpäällikkö aikanaan sanoi vastatessaan ruotsinklelisen asiakkaan moitekirjeeseen Hbl:ssä.


      • Ike A-nen kirjoitti:

        Ruotsinkielisillä on oikeus käyttää omaa kieltäänmissä vain. Ruotsinkielistä palvelua heillä on oikeus saada tuomioistuimissa ja tiettyjen viranomaisten luona.

        Huonosti käyttäytyvää asiakasta ei tarvitse palvella, kuten erään riikinruotsalaisen firman myymäläpäällikkö aikanaan sanoi vastatessaan ruotsinklelisen asiakkaan moitekirjeeseen Hbl:ssä.

        "Ruotsinkielisillä on oikeus käyttää omaa kieltäänmissä vain. Ruotsinkielistä palvelua heillä on oikeus saada tuomioistuimissa ja tiettyjen viranomaisten luona."

        Oikeudesta puhutaan vain kun on kyse yhteiskunnallisista paleluista. Se oikeus meillä on vain ja ainoastaan kakskielisissä kunnissa sekä valtion viranomaisten kanssa asioidessamme koko maassa. Koskee käytännössä lähinnä poliisia ja oikeuslaitosta eli kansalaisen oikeusturvaa.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        "Eihän kohdallasi ole kyse siitä pelosta ettet ymmärtäisi muita suomalaisia, vaan tietystä statusarvon putoamisesta, vaikka ihan ylpeä olet pelkästä itsestäsikin."

        Minunko statusarvoniko muka on kiinni teidän suomenkielisten ruotsin kielen osaamisesta??! Öh tota.. Logiikkasi ei kylä nyt oikein aukene minulle.

        Väität siis että mitä paremmin ja enemmän te suomenkirliset osaatte ruotsia niin sitä korkeampi on minun statusarvoni? Sorry nyt mutta itse näen asian täysin päin vastoin, avan kuten hengenheimolaiseni rautaako?'kin.
        Minun henkilökohtainen etuni on mitä vähemmän te suomenkieliset osaatte ruotsia, se on fakta. Ei nyt tule mieleen mitään taitoa jonka arvo kasvaisi sitä mukaan kun se yleistyy,kyllä se menee täysin päin vastoin.

        Miksi kulta on kalliimpaa kuin rauta, ja miksi timantit ovat kalliimpia kuin kristalli?

        "Minunko statusarvoniko muka on kiinni teidän suomenkielisten ruotsin kielen osaamisesta??! Öh tota.. Logiikkasi ei kylä nyt oikein aukene minulle."

        Minusta tuntuu, ettet ymmärrä edes itseäsi. Tottahan suomenkielisten vapautuminen pakkoruotsista laskee bättre folkin statusarvoa, varsinkin sinun mielestä.

        "Väität siis että mitä paremmin ja enemmän te suomenkirliset osaatte ruotsia niin sitä korkeampi on minun statusarvoni? "

        Ei tietenkään pakkoruotsissa ole kysymys suomalaisten ruotsin osaamisesta, vaan kiusasta ja painolastista. Mitä enemmän suomenkielistä valtaväestöä kyykytetään, niin sitä enemmän svekot rinta kaarella katselevat nenänvarttaan pitkin.

        "Minun henkilökohtainen etuni on mitä vähemmän te suomenkieliset osaatte ruotsia, se on fakta. Ei nyt tule mieleen mitään taitoa jonka arvo kasvaisi sitä mukaan kun se yleistyy,kyllä se menee täysin päin vastoin."

        Oikastaan aivan sama miten osataan. Ruotsin kieltä tarvitaan niin vähän, että sama minne ne vähät työpaikat menevät.

        "Miksi kulta on kalliimpaa kuin rauta, ja miksi timantit ovat kalliimpia kuin kristalli?"

        Leipä voi olla joskus kultaakin arvokkaampaa ja raudasta karkaistu teräs silpoo pehmeää kultaa mennen tullen.


      • Huhuhuuu:)
        Ankdam kirjoitti:

        "Eihän kohdallasi ole kyse siitä pelosta ettet ymmärtäisi muita suomalaisia, vaan tietystä statusarvon putoamisesta, vaikka ihan ylpeä olet pelkästä itsestäsikin."

        Minunko statusarvoniko muka on kiinni teidän suomenkielisten ruotsin kielen osaamisesta??! Öh tota.. Logiikkasi ei kylä nyt oikein aukene minulle.

        Väität siis että mitä paremmin ja enemmän te suomenkirliset osaatte ruotsia niin sitä korkeampi on minun statusarvoni? Sorry nyt mutta itse näen asian täysin päin vastoin, avan kuten hengenheimolaiseni rautaako?'kin.
        Minun henkilökohtainen etuni on mitä vähemmän te suomenkieliset osaatte ruotsia, se on fakta. Ei nyt tule mieleen mitään taitoa jonka arvo kasvaisi sitä mukaan kun se yleistyy,kyllä se menee täysin päin vastoin.

        Miksi kulta on kalliimpaa kuin rauta, ja miksi timantit ovat kalliimpia kuin kristalli?

        "Miksi kulta on kalliimpaa kuin rauta, ja miksi timantit ovat kalliimpia kuin kristalli?"

        Ankdam kierii omassa suljetussa ankkalammikossa mistä ei edes halua katsoa ulos:)


    • Outo kommenti!?

      Joku Tomi Ketola kommentoi todella oudosti, että "ei suomi ole mikään itsestäänselvyys vaan rikkaus siinä kuin ruotsikin"!!??

      Siis haloo!!! Ketolan mukaan maan ylivoimainen pääkieli ei olisi muka itsestäänselvyys ja kehtaa verrata sitä pieneen vähemmistökieleen?

      Ei noin härskin valheelliseen väitteeseen voi mitään vastata, vaan vain ihmetellä sitä.

      Ketola syyttää fennoja kiihkoilusta, vaikka tuolla väitteellään itse osoittaa olevansa svekokiihkoilija. Ja ennen kaikkea typerys ja valehtelija!

      Huhhuh....

      • att tänka över

        Bra kommentar av Ville.

        "Jälleen hyvä ja järkevä kirjoitus kielipoliitikastamme Häkkiseltä. Soisi kyllä etenkin pakkoruotsittajien alkavan pohtimaan asioita järkiperäiseltä kannalta, eikä kiihkeän ideologisesta näkökulmasta. Tämä olisi kaikille osapuolille pidemmän päälle parasta."


      • huusianna.

        Heittäkää sille valehtelevalle äärinationalistille kommenttia. Miten se kehtaa omalla nimellä ja kuvalla ryhtyä valheeseen satojen lukijoiden nähden.

        Pakkoruotsin kannattaja paljastuvat idiooteiksi tai valehtelijoiksi.


      • Siis?
        huusianna. kirjoitti:

        Heittäkää sille valehtelevalle äärinationalistille kommenttia. Miten se kehtaa omalla nimellä ja kuvalla ryhtyä valheeseen satojen lukijoiden nähden.

        Pakkoruotsin kannattaja paljastuvat idiooteiksi tai valehtelijoiksi.

        Tarkoitatko tuota Tomi Ketolaa? Nimestä päätellen hän on aitosuomalainen eli ei varmasti ole mikään nationalisti. Tarkoitit varmaankin svekonationalistia?

        Vain Suomessa on niin outo tilanne, että ollaan nationalisteja vieraan kansan puolesta omaa kansaa vastaan!!??


      • huusianna.
        Siis? kirjoitti:

        Tarkoitatko tuota Tomi Ketolaa? Nimestä päätellen hän on aitosuomalainen eli ei varmasti ole mikään nationalisti. Tarkoitit varmaankin svekonationalistia?

        Vain Suomessa on niin outo tilanne, että ollaan nationalisteja vieraan kansan puolesta omaa kansaa vastaan!!??

        Juuri häntä tarkoitin. Vitsailin vain hänen ruotsalaisesta äärinationalisesta asenteestaan koska hän ainakin esiintyy suomenkielisenä. Hän löpisee jotain hämärää ilman konkretiaa ja tekee siitä johtopäätöksiä.


      • 18 1
        huusianna. kirjoitti:

        Juuri häntä tarkoitin. Vitsailin vain hänen ruotsalaisesta äärinationalisesta asenteestaan koska hän ainakin esiintyy suomenkielisenä. Hän löpisee jotain hämärää ilman konkretiaa ja tekee siitä johtopäätöksiä.

        Ilmiselvä trolli!


      • ????
        18 1 kirjoitti:

        Ilmiselvä trolli!

        Kommentoi svekotrolli....


      • Ei mene läpi
        huusianna. kirjoitti:

        Juuri häntä tarkoitin. Vitsailin vain hänen ruotsalaisesta äärinationalisesta asenteestaan koska hän ainakin esiintyy suomenkielisenä. Hän löpisee jotain hämärää ilman konkretiaa ja tekee siitä johtopäätöksiä.

        Siinä svekomielinen nikkivaras jälleen.


    • Nettisuom. (-fenno)

      Lainaus: Häpeän nettifennoja js persuja.

      Hyvin sanottu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2854
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      531
      2696
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1875
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1857
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1758
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1689
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1342
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      61
      1149
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      89
      1135
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1112
    Aihe