lasten harrastukseen tukea

kahden lapsen äiti

Kyselen tietääkö kukaan, mistä voisi hakea lapsen harrastukseen tukea? Emme ole ns. toimeentulotukiasiakkaita, mutta tiukalle vetää kaikkien maksujen kanssa, lapset koulussa ja päiväkodissa. Lapsi aloitti soittoharrastuksen, soitin on saatu hankittua, mutta lukukausimaksujen kanssa on tiukkaa.
Onko jollakulla tietoa mistään yhdistyksestä tai tahosta, joka tukisi esim. yksinhuoltajien lasten harrastustoimintaa? Olen kuullut että esim. rotarit tekevät sitä, onko jollain tästä kokemusta?

43

4502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noora

      Jos lapsi on musiikkiopistossa, sieltä voi hakea vapaa-oppilas paikkoja. Myös jotkut suuret yritykset vuosittain myöntää harrastuksiin apurahoja. Se on usein keväisin lehdissä. UPM.llä on ainakin, edellyttäen että perheenjäsen on siellä työssä.

    • Irmeli

      Lasten harrastuksiin voisi hakea tukea lasten isältä. Elatusavusta huolimatta meidän lasten isä osallistuu lasten harrastuksista syntyviin kustannuksiin.

      • kahden lapsen äiti

        Kiitos vinkeistä.. täytyy seurata tarkkana ainakin sanomalehtiä kevätaikaan, josko sieltä löytyisi jotain vinkkejä...
        Isältä ei kannata kysyä, hyvä kun hän ei kysy minulta tukea omiin harrastuksiinsa..


    • Mam64

      No jo on kommentteja! Alkuperäinen kysymys oli, saako jostain avustusta lapsen harrastukseen? Kyllä näin on, että joskus vaan tilanteet muuttuvat, eikä voi tietää lasta saadessaan, että joskus vaan asiat saattavat muuttua. Voi jos kaikki tietäisivät elämänsä kulun etukäteen, niin mitenköhän täällä kukin tahoillaan asioitansa hoitaisi? Se ei ole häpeä hakea sosiaalivirastosta apua, jos siihen on pakottava tarve, mutta en ymmärrä tämän erään "sankarin" kommentteja pummeista yms. Hyvä on,jos olet kultalusikka kädessä syntynyt ja vanhempasi ovat maksaneet korttisi yms. yms. kaikille ei vaan ole suotu sellaista elämää. Meitä on monenlaisia perheitä. Joten mielestäni pröystäilysi siitä on hupaisa. Miten kehtaat samassa lauseessa arvostella toisia pummeiksi ja itse kävelet mieli korkeana sosiaalivirastoon hakemaan avustusta? Heh..on ihmisillä vaan erikoisia ajatusmaailmoja.... itsekin olen ajatellut etsiä jostain tukea lapseni harrastukseen..hevosurheilu leireineen yms. ei ole halpaa...ja HUOM! minäkin jäin työttömäksi, enkä todellakaan ollut suunnitellut elämälleni niin..joskus vaan asiat saavat täydellisen käänteen.....

    • omillaan mennään

      Tukea harrastuksiin tuskin saa mistään, mutta minä en ainakaan antanut lasten aloittaa harrastuksia, jotka olivat kalliita. Ei 7-vuotia havittele kitaratunneille, jos siihen ei ole mahdollisuutta. Jalkapallon peluu pikkuseurassa ei paljon maksa ja paljon muutakin löytyy ja jopa musiikkitunteja nuorisotalojen kautta joillakin paikkakunnilla. Tosiasia tietty on, että jos lapsi aloittaa urheiluharrastuksen 6-vuotiaana ja yllättäen onkin ihan suomenmestaruustasoa (tai korkeamaa) vielä 15-vuotiaana, niin ei mikään harrastus ole kovin halpa..silloin on pakko alkaa miettiä onko varaa jatkaa tai löytyisiko jostain sopiva sponsori...elämä vaan on valintoja oli yh tai ei..

    • kjgmu

      Itse harrastin aikoinani kun olin 15-16v suomenmestaruus tasolla. Ei ollut vanhempien tukea ja äidillä ei ollut varaa. No tämä laji ja harrastus jäi mutta ei minun elämä siihen kaatunut. Olen löytänyt monia muita missä olen ollut hyvä, mm opettanut muita.
      Olen nyt itse lähi ja on varaa tukea lapsiani vaikka etä ei haluaisikaan osallistua. Lahjakas lapsi löytää kyllä lajinsa, aina ei vaadita suurta taloudellista panosta. En koskaan enään kilpaillut enkä sitä pahemmin kaipaakkaan, se vain kuului silloin harrastuksen kuvaan. Itsensä voittaminen on tärkeää ja se mitä voit toiselle antaa. Hienoa mm nähdä kun lapset oppii ja haluaa oppia. Yhdessä tekeminen on a ja o.

    • kädestä suuhun

      Ei ollut lapsilla varaa kalliisiin harrastuksiin kun perheessä oli sekä isä että äiti, eikä ole nytkään. Lapset ovat aina joutuneet valitsemaan harrastuksen johon on ollut taloudellisesti mahdollista. Harmittaa toki ettei ole koskaan kuuluttu niihin ns parempiosaisiin joilla lapsi saa harrastaa mitä haluaa ja mihin on lahjoja.
      Elämän tosiasioita mitkä on pakko hyväksyä.
      Sekä minä että isä olemme työelämäässä, pärjäämme palkoillamme mutta asuminen, eläminen yms vie sen verran ison osan palkoista että lapset joutuvat sopeutumaan elämään jossa raha ei kasva puussa vaan sen eteen on tehtävä töitä. Emme koe lastemme tämän vuoksi kasvavan huonommiksi kansalaisiksi kuin niiden joilla tuota maallista mammonaa on yllin kyllin tarjolla.

    • Fiona Lewi

      Hope Yhdistykset ympäri Suomea avustavat lasten harrastusmaksuissa. Katso lähin Hope ja ole yhteydessä suoraan heihin: http://www.hopeyhdistys.fi

    • kisuliini15

      hei. soita kuntasi diakoniatoimistoon, sitä kautta on säätiö nimeltä tukikummit, meidän tyttö sai sieltä tukea harrastukseensa, maksoivat suoraan osan harrastusmaksuista. :)

    • kantsis miettiä

      ennenkuin alkaa yksinhuoltajaksi..onhan lapsella ihan isäkin..
      sovi nyt ensin yhteishuollosta ja lapsen asumisesta/ laajoista tapaamisista
      isällään ilman elareita niin kyllä varmasti isää kiinnostaa myös osallistua
      lapsen kuluihin..hävetkää yksinhuoltajat; ei lapsi ole teidän omaisuutta!!!

      • ????

        Yksinhuoltajaksi ei helposti pääse, jos isä on merkattu kirjoihin. Yhteishuoltajuus on normi silloinkin, kun isää ei ole lähimaillakaan.

        Kantis varmaan miettiä itse, miksi jauhat koko ajan yksinhuoltajista.


    • yksinhuoltajaksi

      pääsee viranomaisten valehdellessa lapsen olosuhteet..

      • tuskinpa

        Ei viranomaisilla ole mitään syytä valehdella.


      • niinpä..
        tuskinpa kirjoitti:

        Ei viranomaisilla ole mitään syytä valehdella.

        valehdeltu on mistä suullisesti lastenvalvojalla sovittu; valehdeltu lapsen ja
        isän lausunnot, lapsen olosuhteet erityisesti lasten toiveet lasten asumisesta
        osittain myös isällään...


      • miten oli
        niinpä.. kirjoitti:

        valehdeltu on mistä suullisesti lastenvalvojalla sovittu; valehdeltu lapsen ja
        isän lausunnot, lapsen olosuhteet erityisesti lasten toiveet lasten asumisesta
        osittain myös isällään...

        Miten sovitte, vai sinä sanoit?


      • sovimme
        miten oli kirjoitti:

        Miten sovitte, vai sinä sanoit?

        yhteishuollosta, viikonloppu ja klesätapaamisesta ennenkuuin viranomaiset jä äiti käänsivät takkinsa ja alkoivat valehtelemaan lapsen olosuhteet ja lausunot lapsen
        asumisesta/ tapaamisoikeudesta..


      • ei tarvinnut enää al
        sovimme kirjoitti:

        yhteishuollosta, viikonloppu ja klesätapaamisesta ennenkuuin viranomaiset jä äiti käänsivät takkinsa ja alkoivat valehtelemaan lapsen olosuhteet ja lausunot lapsen
        asumisesta/ tapaamisoikeudesta..

        Sovitte vai sinä sovit ja oletit, että toiset olivat heti samaa mieltä?


      • sovimme
        ei tarvinnut enää al kirjoitti:

        Sovitte vai sinä sovit ja oletit, että toiset olivat heti samaa mieltä?

        yhdessä sovittiin; kunnes tuli riitaa arki- ja juhlapyhien tapaamisista...
        ja myöhemmin valehdeltiin olosuhdeselvityksessä lasten toiveet, lausunnot lasten asumisesta osittain myös isällä ja ettei mistään ollut sovittu mitään..


      • luulit sopineesi
        sovimme kirjoitti:

        yhdessä sovittiin; kunnes tuli riitaa arki- ja juhlapyhien tapaamisista...
        ja myöhemmin valehdeltiin olosuhdeselvityksessä lasten toiveet, lausunnot lasten asumisesta osittain myös isällä ja ettei mistään ollut sovittu mitään..

        Ettehän te mitään sopineet, jos riitelitte.


      • luulit ettemme sopin
        luulit sopineesi kirjoitti:

        Ettehän te mitään sopineet, jos riitelitte.

        narsismissasi; yhdessä sovittiin; kunnes tuli riitaa arki- ja juhlapyhien tapaamisista...
        ja myöhemmin valehdeltiin olosuhdeselvityksessä lasten toiveet, lausunnot lasten asumisesta osittain myös isällä ja ettei mistään ollut sovittu mitään..


      • sinä luulit
        luulit ettemme sopin kirjoitti:

        narsismissasi; yhdessä sovittiin; kunnes tuli riitaa arki- ja juhlapyhien tapaamisista...
        ja myöhemmin valehdeltiin olosuhdeselvityksessä lasten toiveet, lausunnot lasten asumisesta osittain myös isällä ja ettei mistään ollut sovittu mitään..

        Höpö höpö. Sinä olit tilanteen ainoa narsisti jopa terveydenhuollon mielestä.


      • minkä terveydenhuol
        sinä luulit kirjoitti:

        Höpö höpö. Sinä olit tilanteen ainoa narsisti jopa terveydenhuollon mielestä.

        mielestä/ kenen mielestä?


      • Raision
        minkä terveydenhuol kirjoitti:

        mielestä/ kenen mielestä?

        Tutkimusten joissa olit, kun et osannut käyttäytyä.


      • minkä terveydenhuol
        Raision kirjoitti:

        Tutkimusten joissa olit, kun et osannut käyttäytyä.

        mielestä/ kenen mielestä?


    • http://www.pelastakaalapset.fi/toiminta/evaita-elamalle-ohjelma/

      http://www.tukikummit.fi/lahjoita/tukikummit-tarinoita/

      "Taloudellinen avustus lapsen harrastuksiin
      Jokaisella lapsella on oikeus leikkiin ja harrastuksiin. Jos perheellä ei ole varaa lapsen harrastuksiin, voi taloudellista tukea tätä varten hakea lastensuojelusta. Suomessa sekä tytöillä että pojilla on paljon erilaisia harrastusmahdollisuuksia, kuten liikuntaa, taideharrastuksia tai musiikkia. Pienten lasten harrastukset ovat yleensä yhteisiä tytöille ja pojille. Tietoa oman asuinpaikan harrastusmahdollisuuksista voi kysyä neuvolasta tai koulusta."

      • tsemppiä

        Harkinnanvarainen ttt, kirkon diakoniatyö, säästä itse harrastusrahaa hakemalla kaikki jaossa olevat ruokakassit jne..


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe